Leer jij je kinderen dat ze dankbaar moeten zijn dat jij ze het leven hebt gegeven?quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:06 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik heb het nergens over belang. Je schenkt iemand het leven die daar daarna van kan gaan genieten, of niet.
Die is er deels overigens wel. Eicellen wordt een vrouw mee geboren. Die zijn er vanaf het begin. Dat specifieke eicel schenk je het leven.
Dat is wederom exact de reden Waarom de vrouw bestaat. Net als dat jij alleen maar bestaat om je piemel in een vrouw te hangen en haar te bevruchten. Dat noemen ze natuur. Met egoïsme (je eigen dna in stand houden) als basis.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:16 schreef hoechst het volgende:
Helaas zijn veel vrouwen gehersenspoeld.. ze denken dat ze maar 1 taak hebben en dat is kinderen baren.
quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:06 schreef laforest het volgende:
Die is er deels overigens wel. Eicellen wordt een vrouw mee geboren. Die zijn er vanaf het begin. Dat specifieke eicel schenk je het leven.
Nou, het is geen argument. Gewoon een vaststelling; wel of niet. Het ligt eraan welke ethische theorie je volgt wat belangrijker voor je is. Ofwel, de intentie van de gever(s) of de consequentie(s) van de gift.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:12 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat een argument zeg .
Zo lust ik er nog wel één: ik schenk laforest een klap op z'n neus. Die kan daarvan gaan genieten, of niet.
Ehm sorry?quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:29 schreef laforest het volgende:
[..]
Nou, het is geen argument. Gewoon een vaststelling; wel of niet. Het ligt eraan welke ethische theorie je volgt wat belangrijker voor je is. Ofwel, de intentie van de gever(s) of de consequentie(s) van de gift.
Tot nu toe nog niet gedaan.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:24 schreef ZarB het volgende:
[..]
Leer jij je kinderen dat ze dankbaar moeten zijn dat jij ze het leven hebt gegeven?
Nee.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ehm sorry?
Vergelijk je nou werkelijk het krijgen van een kind, cq geboren worden, met het cadeau krijgen of geven van een Hermès sjaal?
maar ik kan mijzelf beheersen.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:25 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat is wederom exact de reden Waarom de vrouw bestaat. Net als dat jij alleen maar bestaat om je piemel in een vrouw te hangen en haar te bevruchten. Dat noemen ze natuur. Met egoïsme (je eigen dna in stand houden) als basis.
Mijn post gaat grotendeels over mensen en mijn obervatie van het menselijk gedrag.quote:
Wrok, jaloezie, geweldsneigingen etc. zijn ook menselijke drangen (afhankelijk van scenario). NPCs laten zichzelf blind leiden door die drangen en semi-NPC controleren zichzelf enigzins waar dat beter is voor henzelf of hun omgeving.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:27 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Voortplanting is een natuurlijke drang . Hebben dieren ook last van trouwens. Op de panda na. Maar die hebben dan weer geluk dat mensen denken dat die beesten schattig zijn.
Ik niet, tot ik dit las was ik daar nooit opgekomen en ik vind dat idee dermate belachelijk dat ik het ook snel weer wil vergeten.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:24 schreef ZarB het volgende:
[..]
Leer jij je kinderen dat ze dankbaar moeten zijn dat jij ze het leven hebt gegeven?
De behoefte naar seks is een natuurlijke drang. Voortplanting an sich niet.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:27 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Voortplanting is een natuurlijke drang . Hebben dieren ook last van trouwens. Op de panda na. Maar die hebben dan weer geluk dat mensen denken dat die beesten schattig zijn.
Je gebruikt het anders wel in een behoorlijk mislukte poging om te beargumenteren dat de beslissing om kinderen te krijgen niet egoïstisch hoeft te zijn.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:29 schreef laforest het volgende:
[..]
Nou, het is geen argument. Gewoon een vaststelling; wel of niet. Het ligt eraan welke ethische theorie je volgt wat belangrijker voor je is. Ofwel, de intentie van de gever(s) of de consequentie(s) van de gift.
Niet direct nee.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat heeft dus niets met zelfbeheersing te maken.
Welk gedeelte van 'Nee' was niet geheel duidelijk?quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Kennelijk wel, als je vindt dat je iemand het leven schenkt en je kind de ontvanger van die gift is.
Volgens mij snap je het zelf niet zo goed. Het "schenken" van het leven aan een kind is niks meer dan een metafoor voor het creëren van de omstandigheden die nodig zijn voor het ontstaan en de ontwikkeling van dat leven.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 11:22 schreef laforest het volgende:
[..]
Welk gedeelte van 'Nee' was niet geheel duidelijk?
Het volledige deel.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 11:22 schreef laforest het volgende:
[..]
Welk gedeelte van 'Nee' was niet geheel duidelijk?
Ik ook hoor. Eigenlijk gewoon een vorm van verwaarlozing. Zo manipulatief.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik niet, tot ik dit las was ik daar nooit opgekomen en ik vind dat idee dermate belachelijk dat ik het ook snel weer wil vergeten.
Ik heb een vriend die inderdaad geen kinderen wil omdat ie daarvoor dingen moeten doen en laten die ie niet wil. Egoïstisch? Ja, maar naar mijn idee nog steeds vele malen respectabeler dan kinderen nemen vanwege maatschappelijke druk of voor je eigen plezier indien je dat kind geen top leven kunt geven.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:46 schreef corehype het volgende:
Geen kinderen nemen omdat je gewoon nihilistisch op de wereld wilt leven, nee dat is zeker niet egoistisch
Natuurlijk wel, want daar voelen ZIJZELF zich beter bij, bij die beslissing, en dús is het egoïstisch.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 11:52 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Ik heb een vriend die inderdaad geen kinderen wil omdat ie daarvoor dingen moeten doen en laten die ie niet wil. Egoïstisch? Ja, maar naar mijn idee nog steeds vele malen respectabeler dan kinderen nemen vanwege maatschappelijke druk of voor je eigen plezier indien je dat kind geen top leven kunt geven.
Er zijn echter ook mensen die besluiten geen kinderen te nemen omdat ze niet denken dat kind een top leven te kunnen geven. Hetzij om persoonlijke redenen dan wel vanwege de staat van de wereld. Dat is toch op geen enkele manier egoïstisch?
Mwah, niet per definitie. Wellicht dat ze nog enige persoonlijke genoegdoening halen uit hun besluit wetende dat ze er een ander veel mee besparen maar dat is dan niet het primaire uitgangspunt. Zoals eerder gezegd zal het in de praktijk vaak een combinatie van verschillende factoren zijn maar er is er altijd een die doorslaggevend is.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 12:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, want daar voelen ZIJZELF zich beter bij, bij die beslissing, en dús is het egoïstisch.
Waarom zou jij een mening moeten gaan uitspreken over de persoonlijke keuze van iemand anders die hooguit hemzelf aangaat...?quote:Op dinsdag 31 januari 2023 11:52 schreef Alexandrian het volgende:
Ja, maar naar mijn idee nog steeds vele malen respectabeler dan ...
Ja, en dat is dat ZIJ doen wat ZIJ goed achten. Het gaat niet om het kind, het gaat niet om de wereld er omheen, het gaat dat zij handelen hoe zij willen, en dat doen ze, omdat ze zich goed voelen bij hun handelen.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 12:24 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Mwah, niet per definitie. Wellicht dat ze nog enige persoonlijke genoegdoening halen uit hun besluit wetende dat ze er een ander veel mee besparen maar dat is dan niet het primaire uitgangspunt. Zoals eerder gezegd zal het in de praktijk vaak een combinatie van verschillende factoren zijn maar er is er altijd een die doorslaggevend is.
Omdat we letterlijk honderden jaren oorlog hebben gevoerd voor de vrijheid van meningsuiting?quote:Op dinsdag 31 januari 2023 12:24 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Waarom zou jij een mening moeten gaan uitspreken over de persoonlijke keuze van iemand anders die hooguit hemzelf aangaat...?
Als je gaat beweren dat iets 'respectabel' zou zijn, impliceer je eigenlijk juist dat zulke zaken anderen aangaan... Dat lijkt me al de grootste nonsens... Dat je zulk een keuze voor een ander zou nemen of dat je er 'respect' voor zou moeten krijgen.
Uiteraard komt er een subjectief element bij kijken maar het uitgangspunt blijft dus het belang van het hypothetische kind. Ze gaan ervan uit dat het in het belang van dat kind is om het niet te verwekken. Of dat een juiste afweging is valt natuurlijk over te twisten maar feit blijft dat ze niet hun eigen levensgeluk als maatstaf nemen maar dat van het kind.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 12:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, en dat is dat ZIJ doen wat ZIJ goed achten. Het gaat niet om het kind, het gaat niet om de wereld er omheen, het gaat dat zij handelen hoe zij willen, en dat doen ze, omdat ze zich goed voelen bij hun handelen.
het heeft geen reet met 'mening uiten' te maken dat ik aangeef dat je gewoon helemaal niet degene bent om te bepalen of iemand anders een 'respectabele keuze' maakt als het verder om persoonlijke afwegingen gaat.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 12:32 schreef Alexandrian het volgende:
Omdat we letterlijk honderden jaren oorlog hebben gevoerd voor de vrijheid van meningsuiting?
Nee, het uitgangspunt is dat het hun mening is dat dat beter is, en daar handelen ze naar. Dus nee, geen feit dat ze het levensgeluk van het kind als uitgangspunt nemen, maar hun MENING over het al dan niet aanwezige levensgeluk van het kind.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 12:35 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Uiteraard komt er een subjectief element bij kijken maar het uitgangspunt blijft dus het belang van het hypothetische kind. Ze gaan ervan uit dat het in het belang van dat kind is om het niet te verwekken. Of dat een juiste afweging is valt natuurlijk over te twisten maar feit blijft dat ze niet hun eigen levensgeluk als maatstaf nemen maar dat van het kind.
We praten een beetje langs elkaar heen geloof ik terwijl we het in essentie met elkaar eens zijn .quote:Op dinsdag 31 januari 2023 12:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, het uitgangspunt is dat het hun mening is dat dat beter is, en daar handelen ze naar. Dus nee, geen feit dat ze het levensgeluk van het kind als uitgangspunt nemen, maar hun MENING over het al dan niet aanwezige levensgeluk van het kind.
Nee, we zijn het niet met elkaar eens.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 12:53 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
We praten een beetje langs elkaar heen geloof ik terwijl we het in essentie met elkaar eens zijn .
Het klopt inderdaad dat in die situatie ze hun mening over het eventuele geluk van het hypothetische kind laten prevaleren. Maar dan stellen ze dus nog steeds het geluk van dat kind voorop. Dit in tegenstelling tot mensen die kinderen nemen vanwege hun eigen levensgeluk.
Niet egoistisch.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 12:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, want daar voelen ZIJZELF zich beter bij, bij die beslissing, en dús is het egoïstisch.
Dat is geen kwestie van vaststaande feiten maar juist van persoonlijke meningen. Respectabel is immers aan allerlei subjectieve zaken onderhevig.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 12:37 schreef RM-rf het volgende:
[..]
het heeft geen reet met 'mening uiten' te maken dat ik aangeef dat je gewoon helemaal niet degene bent om te bepalen of iemand anders een 'respectabele keuze' maakt als het verder om persoonlijke afwegingen gaat.
nogmaals, dat gaat je verder geen reet aan, dat bepalen mensen voor zichzelf...
het is juist ongelooflijk irritant als mensen denken dat zij zich in persoonlijke beslissingen van anderen denken te moeten gaan 'ínmengen' en zich zo bemoeizuchtig naar anderen opstellen.
Er is zeer weinig vanzelfsprekend. Maar als je ze niet neemt, hoe kom je er dan aan?quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:53 schreef Gunner het volgende:
Vertel eens aan stellen die geen kinderen kunnen krijgen dat je ze 'neemt'. En laat me hun reactie even weten.
Ergo; het is geen vanzelfsprekendheid.
Als m'n vrouw bij de open haard gaat liggen is ze al zwanger, voor sommigen is het absoluut vanzelfsprekend. Dat onvruchtbare stellen daar verdrietig over zijn doet daar niks aan af.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:53 schreef Gunner het volgende:
Vertel eens aan stellen die geen kinderen kunnen krijgen dat je ze 'neemt'. En laat me hun reactie even weten.
Ergo; het is geen vanzelfsprekendheid.
Precies dit.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 12:59 schreef ZarB het volgende:
[..]
Er bestaat ook zoiets als egoisme zonder negatieve connotatie
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |