abonnement Unibet Coolblue
pi_207790863
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:32 schreef Alexandrian het volgende:
Omdat we letterlijk honderden jaren oorlog hebben gevoerd voor de vrijheid van meningsuiting?
het heeft geen reet met 'mening uiten' te maken dat ik aangeef dat je gewoon helemaal niet degene bent om te bepalen of iemand anders een 'respectabele keuze' maakt als het verder om persoonlijke afwegingen gaat.

nogmaals, dat gaat je verder geen reet aan, dat bepalen mensen voor zichzelf...
het is juist ongelooflijk irritant als mensen denken dat zij zich in persoonlijke beslissingen van anderen denken te moeten gaan 'ínmengen' en zich zo bemoeizuchtig naar anderen opstellen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Moderator dinsdag 31 januari 2023 @ 12:40:03 #92
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207790887
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:35 schreef Alexandrian het volgende:

[..]
Uiteraard komt er een subjectief element bij kijken maar het uitgangspunt blijft dus het belang van het hypothetische kind. Ze gaan ervan uit dat het in het belang van dat kind is om het niet te verwekken. Of dat een juiste afweging is valt natuurlijk over te twisten maar feit blijft dat ze niet hun eigen levensgeluk als maatstaf nemen maar dat van het kind.
Nee, het uitgangspunt is dat het hun mening is dat dat beter is, en daar handelen ze naar. Dus nee, geen feit dat ze het levensgeluk van het kind als uitgangspunt nemen, maar hun MENING over het al dan niet aanwezige levensgeluk van het kind.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 31 januari 2023 @ 12:53:30 #93
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_207791039
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, het uitgangspunt is dat het hun mening is dat dat beter is, en daar handelen ze naar. Dus nee, geen feit dat ze het levensgeluk van het kind als uitgangspunt nemen, maar hun MENING over het al dan niet aanwezige levensgeluk van het kind.
We praten een beetje langs elkaar heen geloof ik terwijl we het in essentie met elkaar eens zijn ;).

Het klopt inderdaad dat in die situatie ze hun mening over het eventuele geluk van het hypothetische kind laten prevaleren. Maar dan stellen ze dus nog steeds het geluk van dat kind voorop. Dit in tegenstelling tot mensen die kinderen nemen vanwege hun eigen levensgeluk.
Géén Oostenrijkse schilder
  Moderator dinsdag 31 januari 2023 @ 12:56:38 #94
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207791078
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:53 schreef Alexandrian het volgende:

[..]
We praten een beetje langs elkaar heen geloof ik terwijl we het in essentie met elkaar eens zijn ;).

Het klopt inderdaad dat in die situatie ze hun mening over het eventuele geluk van het hypothetische kind laten prevaleren. Maar dan stellen ze dus nog steeds het geluk van dat kind voorop. Dit in tegenstelling tot mensen die kinderen nemen vanwege hun eigen levensgeluk.
Nee, we zijn het niet met elkaar eens.

DE beweegreden is niet het geluk van het kind. DE beweegreden is de MENING van de mensen over het geluk van dat kind.

Ze doen het niet omdat het beter is voor het kind. Ze doen het niet omdat hun mening is dat het geen goed idee is en omdat dat hun mening is nemen ze geen kind. De beweegreden is HUN gevoel. Dát is waar ze naar handelen.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 31 januari 2023 @ 12:59:58 #95
338319 ZarB
Piña colada
pi_207791122
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Natuurlijk wel, want daar voelen ZIJZELF zich beter bij, bij die beslissing, en dús is het egoïstisch.
Niet egoistisch.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ego%C3%AFsme

Je benadeelt er niemand mee om geen kinderen te krijgen/willen/nemen.

Er bestaat ook zoiets als egoisme zonder negatieve connotatie dus in dat geval wel.egoistisch maar dat is niet de definitie die volgens de OP wordt gehanteerd lijkt me.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  dinsdag 31 januari 2023 @ 12:59:59 #96
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_207791124
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:37 schreef RM-rf het volgende:

[..]
het heeft geen reet met 'mening uiten' te maken dat ik aangeef dat je gewoon helemaal niet degene bent om te bepalen of iemand anders een 'respectabele keuze' maakt als het verder om persoonlijke afwegingen gaat.

nogmaals, dat gaat je verder geen reet aan, dat bepalen mensen voor zichzelf...
het is juist ongelooflijk irritant als mensen denken dat zij zich in persoonlijke beslissingen van anderen denken te moeten gaan 'ínmengen' en zich zo bemoeizuchtig naar anderen opstellen.
Dat is geen kwestie van vaststaande feiten maar juist van persoonlijke meningen. Respectabel is immers aan allerlei subjectieve zaken onderhevig.

En daar kan en mag ik dus prima een mening over hebben en die ook uiten. Wat een ander daar mee doet is aan hen natuurlijk. Verder richt ik me niet tot specifieke personen maar praat ik juist in algemeenheden. In tegenstelling tot jijzelf die mij persoonlijk probeert te belemmeren in het uiten van een mening.
Géén Oostenrijkse schilder
pi_207791163
Dat je een mening kan en mag utiten maakt het verder nog niet zinnig dat te doen...

Leg maar uit wat de waarde van jouw ordeel is of iemand 'respectabel'is of niet?
Waarom zouden we dat hier moeten toehoren?

Is het meneer Alexandrian die kan bepalen of iemand anders 'respectabel' zou zijn? en waarom zouden wij enige waarde aan jouw oordelsvermogen daarover moeten hechten?

je had het overigens helemaal niet over álgemeenheden' maar claimde zelf dat het juist om personen in je omgeving ging die jij kende en waarover je wel kon oordelen dat de ene 'respectabeler' zou zijn dan de ander (jouw vriend was 'respectabeler' dan andere mensen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Moderator dinsdag 31 januari 2023 @ 13:40:03 #98
5428 crew  miss_sly
pi_207791688
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 10:53 schreef Gunner het volgende:
Vertel eens aan stellen die geen kinderen kunnen krijgen dat je ze 'neemt'. En laat me hun reactie even weten.

Ergo; het is geen vanzelfsprekendheid.
Er is zeer weinig vanzelfsprekend. Maar als je ze niet neemt, hoe kom je er dan aan?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207791921
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 10:53 schreef Gunner het volgende:
Vertel eens aan stellen die geen kinderen kunnen krijgen dat je ze 'neemt'. En laat me hun reactie even weten.

Ergo; het is geen vanzelfsprekendheid.
Als m'n vrouw bij de open haard gaat liggen is ze al zwanger, voor sommigen is het absoluut vanzelfsprekend. Dat onvruchtbare stellen daar verdrietig over zijn doet daar niks aan af.
-nee-
pi_207794497
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:59 schreef ZarB het volgende:

[..]
Er bestaat ook zoiets als egoisme zonder negatieve connotatie
Precies dit.
Fijn om te lezen dat sommige ouders hier mee eens zijn zonder zich aangevallen te voelen.
pi_207794741
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:53 schreef Alexandrian het volgende:

[..]
We praten een beetje langs elkaar heen geloof ik terwijl we het in essentie met elkaar eens zijn ;).

Het klopt inderdaad dat in die situatie ze hun mening over het eventuele geluk van het hypothetische kind laten prevaleren. Maar dan stellen ze dus nog steeds het geluk van dat kind voorop. Dit in tegenstelling tot mensen die kinderen nemen vanwege hun eigen levensgeluk.
Als je voor een kind kiest is levensgeluk ook een deel ervan. Net zoals bij kiezen voor niet.

Om het persoonlijk te houden. Wij beiden vonden het idee om een kind groot te brengen echt heel erg leuk. Verheugde ons erop.
De nachten wakker, puber ellende en alles wat erbij komt kijken was het ons meer dan waard.

Daarnaast dachten we aan wat hebben wij dat kind te bieden. Dat was zeer belangrijk, sterker nog, het is de reden dat ik 1 kind heb (mijn ideaalbeeld was twee of zelfs drie, voor de man in kwestie gold hetzelfde).

Heeft onze zoon bijgedragen aan ons levensgeluk. Ja, volmondig ja! Zonder perfect te zijn, met ook echt zorgen nogsteeds volmondig ja.
Maar is dat erg? Of is dat juist ook goed?

Laten we eerlijk zijn, het gros van de mensen die kiezen voor geen kinderen doen dat in de eerste instantie omdat het 'offer' ze te groot lijkt. Ze denken dat het niet bij draagt aan hun levensgeluk.
Daar hoeven we niet schijnheilig over te doen. Daar is niets mis mee, goede beslissing van ze! Gelukkig kan dat tegenwoordig.

Een enkeling wilde eigenlijk oh zo graag, maar kiest voor nee door andere omstandigheden. Groot respect voor hen, dat is niet makkelijk. Maar dat is wel de uitzondering die de regel bevestigen.

In de basis geld dat wel of niet voor kinderen kiezen gaat over wil het of wil het niet. Wat beide gaat over eigen levensgeluk en daarna over dat potientele kind.
Iemand die neh lijkt me niks denkt zal hopelijk niet toch kiezen voor een kind omdat de rest wel zo ok is voor dat kind.
pi_207796082
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 09:52 schreef Het_Bokje het volgende:
Kinderen nemen/krijgen is niet egoistisch. Verwacht je dan dat iemand anders dan jouw familie jouw kontje gaat wassen over 50 jaar?

Kinderen zijn praktisch een pensioen/oudedagvoorziening. (zoals in de rest van de wereld) De komende 10 jaar gaat de zorg ernstig uitgekleed worden, dus je kunt maar beter mensen fokken die je kunt vertrouwen.

:P
En zodra je kwijlend aan een infuus hangt blijkt je nageslacht meer aandacht te hebben voor hun eigen addergebroed en hobby's, beetje naïef om te verwachten dat kinderen altijd voor hun ouders klaar staan :')

Dan liever een financieel verstandig leven leiden (wat zonder kinderen nog makkelijker is ook, die kosten namelijk een klein fortuin) zodat je later gewoon door professionals je reet kan laten schrobben O+
pi_207797056
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 19:51 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
En zodra je kwijlend aan een infuus hangt blijkt je nageslacht meer aandacht te hebben voor hun eigen addergebroed en hobby's, beetje naïef om te verwachten dat kinderen altijd voor hun ouders klaar staan :')

Dan liever een financieel verstandig leven leiden (wat zonder kinderen nog makkelijker is ook, die kosten namelijk een klein fortuin) zodat je later gewoon door professionals je reet kan laten schrobben O+
Ik mag hopen dat mijn grut een eigen leven heeft en niet 24/7 met mij bezig kan zijn.

Ik hoop ook dat hij zijn oude moedertje nogsteeds graag mag, maar niet dat hij zijn leven voor mij aan de kant moet zetten. Of erger, niets beters te doen heeft.

Ken echt serieus wat mensen via via waarbij ouders hebben gezegd heb ze niet voor een ander op de wereld gezet.
Plattelands mensen met best veel land.
Die inmiddels oudere kinderen (40+) hebben dan ook geen vrouw of man. Wel bedrijf/bezit.

Het toppunt is een man van ongeveer 70. Woont samen met zijn ook bejaarde neef. Zijn neef heeft vrouw/gezin gehad, hij nooit. Ik kom er regelmatig (samen met wat anderen) om wat op te ruime, eten te verzorgen e.d.
Zelfs na ruim 5 jaar kost het de oude baas nog zeker 10 minuten voordat hij zichzelf durft te laten zien, wat hij enkel bij vrouwen heeft.

Het is natuurlijk erger geworden met de leeftijd, hij was en is verdomd intelligent. Maar is grootgebracht met moet voor het familie bedrijf zorgen en dat beschermen.
pi_207799424
Redelijk filosofische discussie. Kom je al snel op de vraag of het leven nut heeft, of het erg is als er wel of geen mensen zijn. Of je leven uit meer geluk bestaat dan de zwaarte/verdriet die je ervaart.

Persoonlijk zie ik het wel/niet hebben van kinderen niet als het egoïstische stuk (het niet krijgen van kinderen zou je ook op meerdere vlakken als egoïstisch kunnen bestempelen), maar meer hoe je van plan bent ze gaan op te voeden.

Ik voed mijn kinderen doelbewust zo goed mogelijk op. En daarmee bedoel ik dat ik hier en daar dingen opoffer of het mezelf wat minder gemakkelijk maak als ik denk dat ik hun daarmee beter/gelukkiger het leven in breng. En natuurlijk doe ik ook dingen fout, want ik ben niet perfect.

Als ik dan soms andere ouders zie/tegenkom die meer aan zichzelf denken dan hun kinderen, dan vind ik dat in die situatie wel egoïstisch ja.

Als je kinderen neemt dan ga je ervoor en niet a la een hond, wel leuk om erbij te hebben.
Maar zal vast niet iedereen het mee eens zijn.
Eerst denken, dan typen
pi_207799597
Geen kinderen grootbrengen lijkt me egoïstischer.
  dinsdag 31 januari 2023 @ 23:29:56 #106
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_207799884
- niet elk topic leent zich voor je stokpaardje -

[ Bericht 30% gewijzigd door CoolGuy op 01-02-2023 00:14:52 ]
pi_207801674
Hoe bedoel je?? Dat is alles wat een kind te bieden heeft??
pi_207802315
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 23:09 schreef Halcon het volgende:
Geen kinderen grootbrengen lijkt me egoïstischer.
je zegt tegen je lieve kindje: ja suc6 in deze harde wereld!! wij wouden ff kinderen omdat het ons ff schattig leek...

suc6 met dweilen en schone lucht ademen en al die gezellige moskeetjes in de horizon..
pi_207802357
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 09:45 schreef hoechst het volgende:

[..]
je zegt tegen je lieve kindje: ja suc6 in deze harde wereld!! wij wouden ff kinderen omdat het ons ff schattig leek...

suc6 met dweilen en schone lucht ademen en al die gezellige moskeetjes in de horizon..
Tsja, alsof dat er allemaal beter op wordt als we besluiten om in het Westen maar geen kinderen meer groot te gaan brengen.

Dan versnel je dat alleen maar verder.
pi_207802367
Ik heb geen kinderen, komen er ook niet dus ik ben milieubewust bezig.

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 23:09 schreef Halcon het volgende:
Geen kinderen grootbrengen lijkt me egoïstischer.
Waarom? Kinderen ter wereld brengen terwijl deze binnen 50 jaar naar de klote gaat. Dat is pas egoïstisch.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_207802395
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 09:50 schreef Halcon het volgende:

[..]
Tsja, alsof dat er allemaal beter op wordt als we besluiten om in het Westen maar geen kinderen meer groot te gaan brengen.

Dan versnel je dat alleen maar verder.
sja das ook weer zo...

maar dan kies ik liever niet voor een dochter die uiteindelijk toch genaaid gaat worden door de ''nieuwe nederlanders''
pi_207802407
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 09:54 schreef hoechst het volgende:

[..]
sja das ook weer zo...

maar dan kies ik liever niet voor een dochter die uiteindelijk toch genaaid gaat worden door de ''nieuwe nederlanders''
Als iedereen er zo over denkt, dan zijn er inderdaad geen oud-Nederlandse zonen om die dochters te naaien.

Er heerst een vervelende zelfdestructieve mentaliteit in het westen.
pi_207803360
- We gaan hier geen rassendiscussie van maken -

[ Bericht 50% gewijzigd door CoolGuy op 01-02-2023 13:06:15 ]
  donderdag 2 februari 2023 @ 07:51:35 #114
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_207815475
quote:
7s.gif Op woensdag 1 februari 2023 09:51 schreef HSG het volgende:
Ik heb geen kinderen, komen er ook niet dus ik ben milieubewust bezig.
[..]
Waarom? Kinderen ter wereld brengen terwijl deze binnen 50 jaar naar de klote gaat. Dat is pas egoïstisch.
Plus: kinderen nemen terwijl je eigen, misschien zelfs redelijk nabije toekomst (door chronische ziekte) nogal ongewis is.

Twee van de vele redenen waarom ze er niet komen.
pi_207815523
Mijn kinderen zijn blij dat ze leven, ik heb het net even gevraagd. Dit lag binnen de verwachtingen, want mijn man en ik houden ook nogal veel van het leven en zijn blij dat we hier zijn, dus we gunden deze ervaring ook aan onze kinderen. Ik ben ervan overtuigd dat ze een positieve invloed zullen zijn op de wereld en hun weg gaan vinden.

Voor ons dus zowel egoïstische als altruïstische motieven. Ik denk dat het veel te maken heeft met hoe je zelf in het leven staat en hoe je het leven ziet. Als je een positief mens bent en een positieve kijk hebt op de wereld, dan is het een andere afweging dan wanneer je zwaar depressief bent en de wereld maar een verrotte plek vindt.
  donderdag 2 februari 2023 @ 11:53:11 #116
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_207818113
Ik heb zelf het opgroeien ervaren als onzeker en onstabiel, omdat mijn ouders ook onzeker en onstabiel waren. Pas vanaf mijn veertigste en na veel therapie voel ik me echt op mijn plek in de wereld. Ik wil dat een kind niet aandoen. Daarbij komt nog dat ik geen moedergevoel heb. Echt totaal niet (alleen bij dieren misschien). Op de plek van mijn eierstokken zit waarschijnlijk een blok cement :D (waarschijnlijk door mijn jeugd).

Ik heb alles goed overwogen, heb dit gevoel al jaren, heb menig documentaire gezien over kinderen die niet de zorg, liefde en aandacht kregen die ze nodig hadden en ga dat een ongeboren leven niet aandoen. Lijkt me dus allesbehalve egoistisch, dat is echt een dooddoener die nergens op slaat.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  donderdag 2 februari 2023 @ 12:22:55 #117
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_207818573
quote:
4s.gif Op donderdag 2 februari 2023 11:53 schreef SEMTEX het volgende:
Daarbij komt nog dat ik geen moedergevoel heb. Echt totaal niet (alleen bij dieren misschien). Op de plek van mijn eierstokken zit waarschijnlijk een blok cement :D
Ook dat.

Ik wil het kinderen niet aandoen, nog naast het risico dat ik een van de pechvogels ben waarbij het balletje medisch gezien de verkeerde kant op rolt (mogelijk al op een leeftijd waarop eventueel kroost nog lang niet zelfstandig is).
pi_207818904
Ik heb niet alles gelezen. Maar ik ben het er niet mee eens het te bestempelen als “egoïstisch”.

Het lichaam van beide geslachten is er op gebouwd ok zich voort te planten. Het is het doel van dat je bestaat. Je wordt geboren, je plant je voort en je sterft.
Iets wat de natuur zo heeft bedoeld zie ik niet als egoïstisch.

[ Bericht 0% gewijzigd door arvensis op 02-02-2023 15:34:40 ]
Protège moi de mes désirs.
  donderdag 2 februari 2023 @ 13:16:52 #119
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_207819445
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2023 12:43 schreef arvensis het volgende:
Ik heb niet alles gelezen. Maar ik ben het er niet mee eens het te bestempelen als “egoïstisch”.

Het lichaam van beiden geslachten is er op gebouwd ok zich voort te planten. Het is het doel van dat je bestaat. Je wordt geboren, je plant je voort en je sterft.
Iets wat de natuur zo heeft bedoeld zie ik niet als egoïstisch.
Een lichaam kan prima bestaan en zich niet voortplanten. Gebeurt ook in de natuur.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_207819591
quote:
14s.gif Op donderdag 2 februari 2023 13:16 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Een lichaam kan prima bestaan en zich niet voortplanten. Gebeurt ook in de natuur.
maar de vraag was of iets 'Egoisme' zou zijn als iemand een eventuele drang zich voort te planten zou volgen.

punt hierbij is natuurlijk of iemand 'Egoisme' zelf als een negatieve connotatie ziet en of iemand stelt dat iedere keuze vanuit een egoistische overwegen (het aanhouden van een zelf- of eigen-belang bij het maken van keuzes) altijd zou mpliceren dat men tégen de belangen en rechten van anderen zou kiezen.

Ikzelf denk persoonlijk dat het niet zo 'hard' gezien moet worden. Egoisme heeft ook zeer goede en imho zeer 'normale' kanten.
Ieder menselijk handelen kent zeker ook egoistische kanten, in de zin dat iedereen meestal als eerste uitgaat van zijn eigen interesses en belangen (waarbij dat niet altijd betekent dat anderen dan benadeeld worden).

Ik vermoed zelfs dat iedere keuze die een mens kan nemen over het wel of niet natsreven van het krijgen en onderhouden van 'nageslacht' zeker dels een 'egoistische' afweging kent.
dus zowel mensen die er voor kiezen géén nageslacht te krijgen alswel mensen die dat wél graag willen die afweging maken vanuit hun eigen persoonlijke zelf-belang.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')