Als je voor een kind kiest is levensgeluk ook een deel ervan. Net zoals bij kiezen voor niet.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 12:53 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
We praten een beetje langs elkaar heen geloof ik terwijl we het in essentie met elkaar eens zijn .
Het klopt inderdaad dat in die situatie ze hun mening over het eventuele geluk van het hypothetische kind laten prevaleren. Maar dan stellen ze dus nog steeds het geluk van dat kind voorop. Dit in tegenstelling tot mensen die kinderen nemen vanwege hun eigen levensgeluk.
En zodra je kwijlend aan een infuus hangt blijkt je nageslacht meer aandacht te hebben voor hun eigen addergebroed en hobby's, beetje naïef om te verwachten dat kinderen altijd voor hun ouders klaar staanquote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:52 schreef Het_Bokje het volgende:
Kinderen nemen/krijgen is niet egoistisch. Verwacht je dan dat iemand anders dan jouw familie jouw kontje gaat wassen over 50 jaar?
Kinderen zijn praktisch een pensioen/oudedagvoorziening. (zoals in de rest van de wereld) De komende 10 jaar gaat de zorg ernstig uitgekleed worden, dus je kunt maar beter mensen fokken die je kunt vertrouwen.
Ik mag hopen dat mijn grut een eigen leven heeft en niet 24/7 met mij bezig kan zijn.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:51 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
En zodra je kwijlend aan een infuus hangt blijkt je nageslacht meer aandacht te hebben voor hun eigen addergebroed en hobby's, beetje naïef om te verwachten dat kinderen altijd voor hun ouders klaar staan
Dan liever een financieel verstandig leven leiden (wat zonder kinderen nog makkelijker is ook, die kosten namelijk een klein fortuin) zodat je later gewoon door professionals je reet kan laten schrobben
je zegt tegen je lieve kindje: ja suc6 in deze harde wereld!! wij wouden ff kinderen omdat het ons ff schattig leek...quote:Op dinsdag 31 januari 2023 23:09 schreef Halcon het volgende:
Geen kinderen grootbrengen lijkt me egoïstischer.
Tsja, alsof dat er allemaal beter op wordt als we besluiten om in het Westen maar geen kinderen meer groot te gaan brengen.quote:Op woensdag 1 februari 2023 09:45 schreef hoechst het volgende:
[..]
je zegt tegen je lieve kindje: ja suc6 in deze harde wereld!! wij wouden ff kinderen omdat het ons ff schattig leek...
suc6 met dweilen en schone lucht ademen en al die gezellige moskeetjes in de horizon..
Waarom? Kinderen ter wereld brengen terwijl deze binnen 50 jaar naar de klote gaat. Dat is pas egoïstisch.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 23:09 schreef Halcon het volgende:
Geen kinderen grootbrengen lijkt me egoïstischer.
sja das ook weer zo...quote:Op woensdag 1 februari 2023 09:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Tsja, alsof dat er allemaal beter op wordt als we besluiten om in het Westen maar geen kinderen meer groot te gaan brengen.
Dan versnel je dat alleen maar verder.
Als iedereen er zo over denkt, dan zijn er inderdaad geen oud-Nederlandse zonen om die dochters te naaien.quote:Op woensdag 1 februari 2023 09:54 schreef hoechst het volgende:
[..]
sja das ook weer zo...
maar dan kies ik liever niet voor een dochter die uiteindelijk toch genaaid gaat worden door de ''nieuwe nederlanders''
Plus: kinderen nemen terwijl je eigen, misschien zelfs redelijk nabije toekomst (door chronische ziekte) nogal ongewis is.quote:Op woensdag 1 februari 2023 09:51 schreef HSG het volgende:
Ik heb geen kinderen, komen er ook niet dus ik ben milieubewust bezig.
[..]
Waarom? Kinderen ter wereld brengen terwijl deze binnen 50 jaar naar de klote gaat. Dat is pas egoïstisch.
Ook dat.quote:Op donderdag 2 februari 2023 11:53 schreef SEMTEX het volgende:
Daarbij komt nog dat ik geen moedergevoel heb. Echt totaal niet (alleen bij dieren misschien). Op de plek van mijn eierstokken zit waarschijnlijk een blok cement
Een lichaam kan prima bestaan en zich niet voortplanten. Gebeurt ook in de natuur.quote:Op donderdag 2 februari 2023 12:43 schreef arvensis het volgende:
Ik heb niet alles gelezen. Maar ik ben het er niet mee eens het te bestempelen als “egoïstisch”.
Het lichaam van beiden geslachten is er op gebouwd ok zich voort te planten. Het is het doel van dat je bestaat. Je wordt geboren, je plant je voort en je sterft.
Iets wat de natuur zo heeft bedoeld zie ik niet als egoïstisch.
maar de vraag was of iets 'Egoisme' zou zijn als iemand een eventuele drang zich voort te planten zou volgen.quote:Op donderdag 2 februari 2023 13:16 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Een lichaam kan prima bestaan en zich niet voortplanten. Gebeurt ook in de natuur.
Ik vind dit te stellig. Dat jij dit zelf niet zo voelt en ervaart is prima, maar je kunt dat niet voor de rest van de mensheid bepalen.quote:Op donderdag 2 februari 2023 15:45 schreef pokkerdepok het volgende:
je kan het egoistisch noemen, daar komt het het dichtst bij denk ik. niemand neemt een kind in het belang van het kind. er is namelijk geen reden om nog een mens op de wereld te zetten, die verantwoord daar je hele leven in het teken van te zetten.
het is een drang, een natuurlijk gezien vanzelfsprekend iets. levensvorm op aarde, je zorgt voor de volgende generatie. zo gaat dat toch..
wij mensen die kunnen kiezen en overwegen het niet te doen, dat is uniek. dus je kunt gewoon zeggen, ik doe het niet. maar wel doen is nog steeds normaal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |