Volgens mij ga je met Erdogan aan het roer nooit de dramatische situatie rond de Lira en monetair beleid kunnen verbeteren. Alleen al omdat zijn - Erdogans - aanblijven op geen enkele manier vertrouwen wekt dat er buitenlands (dollar)geld in de Turkse economie wordt gepompt; nieuwe liquiditeit. Lijkt me dat de lira met aanblijven van Erdogan verder op een dood spoor zit.quote:Op maandag 10 april 2023 20:30 schreef Erno-BE het volgende:
Ik zou het erg jammer vinden als Erdogan verliest, hij is immers het boegbeeld van Turkije en Erdogan zorgt voor een stabiel en veilig Turkije.
Zweden moet nog bij de NAVO, die koe gaat die deze maanden lekker uitmelken sowieso. Hopelijk hier en daar nog wat PKK-strijders die ze aan de Turken overhandigen, werkt altijd goed voor de PR.quote:Op maandag 10 april 2023 21:46 schreef trein2000 het volgende:
Ik moet het nog maar even zien. Dubieuze dictators laten zich zelden zo maar afzetten.
Het zou mij hogelijk verbazen als Erdo niet nog ergens mee komt. Voor, tijdens of na de verkiezingen.
Dit inderdaad. Hij heeft zijn beste tijd gehad. Op zo veel.fronten is hij het paadje af. Het is tijd voor een frisse wind.quote:Op maandag 10 april 2023 23:53 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Terwijl het land duidelijk naar de klote aan het gaan is op alle ranglijstjes juist door Erdogan. Laat een andere minder megalomane corrupte dictator-wannabe het maar proberen.
Al zal het me niet verbazen, dat als Erdogan verliest, de nieuwe coalitie elkaar de tent uit vecht en Erdogan 'glorieus' terugkeert.
Dat gaat echt niet gebeuren. In Turkije belanden hoge vissen niet in de gevangenis. Daarnaast als zal dat politiek niet verstandig zijn voor de oppositie om zoiets te proberen.quote:Op dinsdag 11 april 2023 00:04 schreef Hexagon het volgende:
Genoeg tijd om hem achter tralies te krijgen.
Dit inderdaad. De Turkse centrale bank, is de enige in de wereld waar ze de rentevoet verlagen bij een torenhoge inflatie, omdat Erdogan zo zijn gekke ideeën over heeft.quote:Op dinsdag 11 april 2023 00:12 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Volgens mij ga je met Erdogan aan het roer nooit de dramatische situatie rond de Lira en monetair beleid kunnen verbeteren. Alleen al omdat zijn - Erdogans - aanblijven op geen enkele manier vertrouwen wekt dat er buitenlands (dollar)geld in de Turkse economie wordt gepompt; nieuwe liquiditeit. Lijkt me dat de lira met aanblijven van Erdogan verder op een dood spoor zit.
Recentelijk hebben de Turkse inlichtingendiensten een kans gemist om de ypg hoofd in Syrië op te blazen. Dit had Erdogan een boost aan stemmen gegeven. In Turkije kan je altijd scoren door het opblazen van PKK lui. Hoewel de kans dat ze hem opblazen niet bijster groot is, omdat Amerikaanse soldaten als human shield dienen bij hem. Ik denk niet dat Erdoğan trekt heeft om Amerikaanse soldaten opblazen. Maar wie weet, zal hij gekke dingen doen.quote:Op maandag 10 april 2023 21:46 schreef trein2000 het volgende:
Het zou mij hogelijk verbazen als Erdo niet nog ergens mee komt. Voor, tijdens of na de verkiezingen.
Ja goed. We hadden hier ooit een minister van familliezaken die door het halve nationale politiekorps werd tegengehouden in de periode voor de verkiezingen. Dat gebeurt overal, daar heb ik het niet over. Ik heb het meer over écht dubieuze dingen, mensen oppakken, stembusfraude, media verbieden of gelijkschakelen, dat werk.quote:Op dinsdag 11 april 2023 00:15 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Zweden moet nog bij de NAVO, die koe gaat die deze maanden lekker uitmelken sowieso. Hopelijk hier en daar nog wat PKK-strijders die ze aan de Turken overhandigen, werkt altijd goed voor de PR.
Nou ja dat soort ongein dus.quote:Op dinsdag 11 april 2023 00:36 schreef Slayage het volgende:
Maar ik maak me wel zorgen dat als de stemmen close zijn, hij zijn verlies niet zal accepteren en een Trumpje zal uithalen. Alleen Trump had niet de macht om zijn "the big steal" realiteit te maken. Erdoğan die heeft in alle lagen van de staat zijn mannetjes.
Dit. Ik ben ervan overtuigd dat we zeker tot zijn dood niet van hem af zullen zijn. Deze is niet voornemens om ook maar ooit zijn macht af te willen staan, als het niet goedschiks kan, dan kwaadschiks. Dan krijg je Wit-Russische toestanden.quote:Op maandag 10 april 2023 21:46 schreef trein2000 het volgende:
Ik moet het nog maar even zien. Dubieuze dictators laten zich zelden zo maar afzetten.
Qatar en Saudi zijn kapitaalkrachtig. In ruil voor wat? Voor staatsbedrijven. Qatar heeft al wat overgenomen hier en daar maar volgens mij wordt daar (heel) weinig aandacht aan besteed in Turkse media. Gratis geld gaat die niet genoeg krijgen, dus de enige manier is dit. Verkopen, al dan niet deels, van publieke bedrijven/eigendommen.quote:Op dinsdag 11 april 2023 00:29 schreef Slayage het volgende:
Dit inderdaad. De Turkse centrale bank, is de enige in de wereld waar ze de rentevoet verlagen bij een torenhoge inflatie, omdat Erdogan zo zijn gekke ideeën over heeft.
En omdat de investeerders wegblijven is hij genoodzaakt met kunst en vliegwerk de lira te stabiliseren door miljarden dollars te regelen via Qatar, Saudi en Rusland. In ruil voor wat mag God weten.
Met de aardbeving las ik dat Turkije 100miljard dollar minimaal nodig heeft. Ga er maar aan staan. Maar in het grotere plaatje blijft met zijn aanblijven het probleem dat er gewoon geen enkel vertrouwen is om serieus buitenlands kapitaal aan te trekken (of in Turkije te investeren) omdat hij juist het probleem is met monetaire beleid en dus aanblijven…ik zie niet hoe hij daaruit gaat komen. De grote vooruitgang die hij boekte vanaf ergens begin 2000 kwam ook met name omdat Turkije in staat was veel buitenlands kapitaal aan te trekken en Turken veel op krediet konden kopen, zowel burger als staat.quote:Qatar’s purchase of a 10th of the Istanbul stock exchange sparked an outcry from Turkey’s opposition, which claimed President Recep Tayyip Erdogan is selling off the country’s prized assets to save the struggling economy.
The sale of the Borsa Istanbul stake to the Qatari Investment Authority was completed for an undisclosed fee when Qatari Emir Sheikh Tamim met Mr Erdogan in Ankara last week.
Other deals included a high-end shopping centre in Istanbul, a port in the Mediterranean city of Antalya and a development project on Istanbul’s Golden Horn waterway.
https://www.thenationalne(...)20691?outputType=amp
Ah zo. Imamoglu’s veroordeling was goede eerste zet ja.quote:Op dinsdag 11 april 2023 01:05 schreef trein2000 het volgende:
Ja goed. We hadden hier ooit een minister van familliezaken die door het halve nationale politiekorps werd tegengehouden in de periode voor de verkiezingen. Dat gebeurt overal, daar heb ik het niet over. Ik heb het meer over écht dubieuze dingen, mensen oppakken, stembusfraude, media verbieden of gelijkschakelen, dat werk.
Meestal 2quote:Op dinsdag 11 april 2023 18:29 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Hoeveel stembureaus deze keer in Nederland?
Er is dan ook veel gebeurd de laatste jaren.quote:Op dinsdag 11 april 2023 01:44 schreef -Sigaartje het volgende:
In 2018 was er geen tweede ronde nodig.
Wat Erdogan doet is ook onhoudbaar. Het roer moet volledig omgegooid worden maar dat gaat/kan Erdoğan niet doen en gaat vrolijk verder met kunst en vliegwerk.quote:Op dinsdag 11 april 2023 01:33 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Qatar en Saudi zijn kapitaalkrachtig. In ruil voor wat? Voor staatsbedrijven. Qatar heeft al wat overgenomen hier en daar maar volgens mij wordt daar (heel) weinig aandacht aan besteed in Turkse media. Gratis geld gaat die niet genoeg krijgen, dus de enige manier is dit. Verkopen, al dan niet deels, van publieke bedrijven/eigendommen.
[..]
Met de aardbeving las ik dat Turkije 100miljard dollar minimaal nodig heeft. Ga er maar aan staan. Maar in het grotere plaatje blijft met zijn aanblijven het probleem dat er gewoon geen enkel vertrouwen is om serieus buitenlands kapitaal aan te trekken (of in Turkije te investeren) omdat hij juist het probleem is met monetaire beleid en dus aanblijven…ik zie niet hoe hij daaruit gaat komen. De grote vooruitgang die hij boekte vanaf ergens begin 2000 kwam ook met name omdat Turkije in staat was veel buitenlands kapitaal aan te trekken en Turken veel op krediet konden kopen, zowel burger als staat.
Ik geloof niet dat hij dit gaat verliezen. Ik zou niet weten hoe. Zijn tegenstander is, alweer, een natte vaatdoek. Wij kunnen ook niet echt zeggen dat het stemmen in Turkije altijd zo netjes/eerlijk gaat, dus een "close call" zal altijd hoe dan ook richting Erdo vallen.quote:Op dinsdag 11 april 2023 01:37 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Ah zo. Imamoglu’s veroordeling was goede eerste zet ja.
Het meest rampzalige scenario is een hele close call qua verkiezingsuitslag waarbij beide partijen elkaar al ernstig wantrouwen en de spanning door dit wantrouwen in het land tot een kookpunt gaat geraken…en natuurlijk beide kanten snel rondom de tellingen elkaar beschuldigen en/of overwinning uitroepen. Denk dat op allerlei manieren voor Turkije spannendste verkiezingen in tientallen jaren worden en land echt op kruispunt staat, en met name ook de reactie en afhandeling van deze verkiezing en hoe verliezers hun verlies nemen. Dat het enorm grote kans is dat het echt zeer close gaat worden is niet te voorkomen lijkt het en daarmee extra explosief.
Erdogan is in paniek. Hij stampt nu allemaal huizen in no-time uit de grond voor mensen die hun huis zijn kwijtgeraakt bij de aardbevingen dit jaar. Dat doet hij echt niet voor hun, dat is puur stemmen winnen.quote:Op dinsdag 11 april 2023 18:30 schreef Slayage het volgende:
[..]
Er is dan ook veel gebeurd de laatste jaren.
Alle partijen kunnen vertegenwoordigers sturen naar de stembussen en iedereen moet akkoord gaan met de telling. Men registreert alles op papier en online. Fraude op basis van stemmen zal echt minimaal zijn zolang alle partijen ook daadwerkelijk vertegenwoordigers klaar hebben staan.quote:Op dinsdag 11 april 2023 19:43 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat hij dit gaat verliezen. Ik zou niet weten hoe. Zijn tegenstander is, alweer, een natte vaatdoek. Wij kunnen ook niet echt zeggen dat het stemmen in Turkije altijd zo netjes/eerlijk gaat, dus een "close call" zal altijd hoe dan ook richting Erdo vallen.
Inderdaad. Het proces van verkiezingen zit zeer goed in elkaar in Turkije. Er zal ongetwijfeld enige onregelmatigheden plaatsvinden zoals het overal in de wereld gebeurt, maar een "big steal" is onmogelijk.quote:Op dinsdag 11 april 2023 23:01 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Alle partijen kunnen vertegenwoordigers sturen naar de stembussen en iedereen moet akkoord gaan met de telling. Men registreert alles op papier en online. Fraude op basis van stemmen zal echt minimaal zijn zolang alle partijen ook daadwerkelijk vertegenwoordigers klaar hebben staan.
Dat is maar een vorm van fraude natuurlijk. Er zijn er veel meer te bedenken.quote:Op dinsdag 11 april 2023 23:01 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Alle partijen kunnen vertegenwoordigers sturen naar de stembussen en iedereen moet akkoord gaan met de telling. Men registreert alles op papier en online. Fraude op basis van stemmen zal echt minimaal zijn zolang alle partijen ook daadwerkelijk vertegenwoordigers klaar hebben staan.
En toch heeft de partij van Erdogan een aantal zeer belangrijke verkiezingen verloren afgelopen jaren. Zoals die van burgemeester van Istanbul. Nou is die man nu wel veroordeeld (geen idee of dat allemaal eerlijk is gegaan), maar de winnaar was toen de grootste politieke rivaal van Erdogan. Het is dus zeker niet onmogelijk dat Erdogan verkiezingen verliest.quote:Op woensdag 12 april 2023 21:22 schreef Hexagon het volgende:
Fraude schijnt in Turkije niet mee te vallen heb ik wel eens gelezen.
Ik bedoel ook dat het niet meevalt om te frauderen.quote:Op woensdag 12 april 2023 21:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
En toch heeft de partij van Erdogan een aantal zeer belangrijke verkiezingen verloren afgelopen jaren. Zoals die van burgemeester van Istanbul. Nou is die man nu wel veroordeeld (geen idee of dat allemaal eerlijk is gegaan), maar de winnaar was toen de grootste politieke rivaal van Erdogan. Het is dus zeker niet onmogelijk dat Erdogan verkiezingen verliest.
In dubieuze dictaturen kan alles. Desnoods laat je je slaafjes in de rechterlijke macht de uitslag afkeuren en kondig je een herstemming af. Er zijn zo veel opties te verzinnen buiten telfraude.quote:Op woensdag 12 april 2023 21:22 schreef Hexagon het volgende:
Uiteraard kan dat. Dan hoop ik dat hij niet lang daarna een keer met geweld verwijderd wordt. Als het niet democratisch kan moet het maar ondemocratisch.quote:Op woensdag 12 april 2023 21:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
In dubieuze dictaturen kan alles. Desnoods laat je je slaafjes in de rechterlijke macht de uitslag afkeuren en kondig je een herstemming af. Er zijn zo veel opties te verzinnen buiten telfraude.
Ja, maar dat is dan na verloren en internationaal erkende verkiezingen. Erdogan komt tot nu toe richting de westerse landen overal mee weg omdat hij zogenaamd onmisbaar is, maar of ze bij zo'n aanval op de democratie ook weg zullen kijken?quote:Op woensdag 12 april 2023 21:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
In dubieuze dictaturen kan alles. Desnoods laat je je slaafjes in de rechterlijke macht de uitslag afkeuren en kondig je een herstemming af. Er zijn zo veel opties te verzinnen buiten telfraude.
Ik denk dat Turkije een soort Verenigde Staten is wat dat betreft. Het kan wel. Zie met Trump.quote:Op woensdag 12 april 2023 21:22 schreef Hexagon het volgende:
Daar is ook geen sprake van stembusfraude geweest.quote:Op donderdag 13 april 2023 09:13 schreef RoW_0 het volgende:
[..]
Ik denk dat Turkije een soort Verenigde Staten is wat dat betreft. Het kan wel. Zie met Trump.
Zou wel kunnen. https://node-1.2000mules.com/quote:Op donderdag 13 april 2023 09:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar is ook geen sprake van stembusfraude geweest.
In wappieland vastquote:Op donderdag 13 april 2023 09:42 schreef RoW_0 het volgende:
[..]
Zou wel kunnen. https://node-1.2000mules.com/
Net als dat het in Turkije zou kunnen. Alles kan.
Joh al die Turken hier met een bijstandsuitkering hebben vaak in Turkije nog flink wat onroerend goed. Er wordt ontzettend veel gefraudeerd. Ze zijn er niet zo vies van.quote:Op woensdag 12 april 2023 21:22 schreef Hexagon het volgende:
Niet met stemmen dusquote:Op donderdag 13 april 2023 09:47 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Joh al die Turken hier met een bijstandsuitkering hebben vaak in Turkije nog flink wat onroerend goed. Er wordt ontzettend veel gefraudeerd.
Jij hebt liever een dictator aan het roer?quote:Op maandag 10 april 2023 20:30 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Ik zou het erg jammer vinden als Erdogan verliest, hij is immers het boegbeeld van Turkije en Erdogan zorgt voor een stabiel en veilig Turkije.
quote:In addition, a policy aimed at returning Syrian refugees to their homeland would raise the issue of the absence of any internationally agreed legal framework for such a massive transfer of population. This, in turn, would have an impact on the EU’s own refugee pact with Turkey.
Dit is overigens echt iets wat ik probeer te begrijpen, maar tot nu toe de waanzin ervan niet snap.quote:Op donderdag 13 april 2023 20:35 schreef Slayage het volgende:
Dat Turkije vwb inflatie nummer 1 is wordt Erdoğan aangetekend, omdat hij persoonlijk verantwoordelijk voor de hoogte van de inflatie vanwege zijn wappie theorieën [ twitter ]
Je klinkt als de doorsnee PVVer die ook loopt te janken dat hij zijn wijk niet meer herkend. Immers die vreemdeling hebben andere normen en waarden. Hierop zegt Wilders: "minder, minder, minder". Exact hetzelfde als wat Kılıçdaroğlu zegt. Ja het is vreemdelingenhaat. Exact dezelfde retoriek, alleen de setting, daders en slachtoffers zijn anders.quote:Op vrijdag 14 april 2023 14:03 schreef YStec het volgende:
Aan de andere kant gebruikt Erdogan elke mogelijkheid om er politiek sterker uit te komen. Zo zijn die vluchtelingen ingezet om meer los te krijgen van de EU.
Aantal Syriërs met een Turks paspoort is volgens Wikipedia rond de 224.000, waarvan rond de 127.000 stemgerechtigd. https://tr.m.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCrkiye'deki_Suriyeliler. Al zouden die allemaal op Erdogan stemmen, het zou niet eens een kwart procent halen (0,25%).
Je wuift het tegenstem weg als vreemdelingenhaat, maar al die mensen (miljoenen!, Turkije huisvest de meeste vluchtelingen ter wereld) zijn nooit op een gestructureerde manier het land ingekomen en geregistreerd en geplaatst. De uitkomst daarvan is gewoon een drama, achteraf kun je zo'n situatie niet even fiksen.
Voor de corona was ik in Istanbul, en het district waar ik altijd verblijf was gewoon compleet veranderd. Overal Arabische teksten en winkels - wat dus aangeeft dat er nogal een verandering heeft plaatsgevonden in de populatie. En Istanbul was al te druk.
Als je de vluchtelingen niet op een juiste manier opvangt en maar een 'go with the flow'-aanpak hebt, gaat dat op een gegeven moment gewoon problemen opleveren. Nog los van het verschil in religie, sociale normen en mentaliteit. Verwacht dat een gemiddelde Syriër ook conservatiever is dan de gemiddelde Turk, en je mag weer gaan nadenken over zaken die allang heel erg normaal zijn.
Je kunt het gooien op vreemdelingenhaat, maar zoals ik het zie is het gewoon verkeerd aangepakt vanaf het begin waardoor je geheel volgens de verwachting wrijvingen hebt gekregen in de samenleving.
Turkije is in de internationale verhoudingen gewoon een heel belangrijk land. Was ook aandacht voor geweest zonder Turkse Nederlanders. Net als voor de Israelische verkiezingen.quote:Op vrijdag 14 april 2023 18:58 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik vraag me af waarom de verkiezingen in een ver land hier zoveel aandacht heeft.
Ja, dat laatste ook. Voor mij is het allemaal verweggistan. En ze zijn daar een stuk primitiever dan hier, gezien al dat geweld daar. Ik denk altijd bij mezelf: laat ze het daar lekker zelf uitzoeken. Voor mijn part blazen ze zichzelf allemaal op en gooien ze maar bommen op elkaar. Ik maak me er allang niet meer druk om.quote:Op vrijdag 14 april 2023 19:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Turkije is in de internationale verhoudingen gewoon een heel belangrijk land. Was ook aandacht voor geweest zonder Turkse Nederlanders. Net als voor de Israelische verkiezingen.
Pardon? Primitiever?quote:Op vrijdag 14 april 2023 19:19 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ja, dat laatste ook. Voor mij is het allemaal verweggistan. En ze zijn daar een stuk primitiever dan hier, gezien al dat geweld daar. Ik denk altijd bij mezelf: laat ze het daar lekker zelf uitzoeken. Voor mijn part blazen ze zichzelf allemaal op en gooien ze maar bommen op elkaar. Ik maak me er allang niet meer druk om.
Die mening deel ik totaal niet. Primitiever zijn ze niet (hie kom je daarbij?) en ik heb liever dat er nooit meer iemand overlijdt door een bom. Maar vooral: ik vind de Turkse verkiezingen wel relevant. Er is maar 1 verkiezing waar volgens mij veel te veel aandacht aan wordt gegeven en dat zijn de opgeblazen Amerikaanse presidentsverkiezingen. Verkiezingen in Turkije zijn volgens mij net zo relevant als die Amerikaanse verkiezingen voor Nederland en de EU (en veel verkiezingen krijgen hier te weinig aandacht, met name de Duitse maar eigenlijk alle verkiezingen in EU landen).quote:Op vrijdag 14 april 2023 19:19 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ja, dat laatste ook. Voor mij is het allemaal verweggistan. En ze zijn daar een stuk primitiever dan hier, gezien al dat geweld daar. Ik denk altijd bij mezelf: laat ze het daar lekker zelf uitzoeken. Voor mijn part blazen ze zichzelf allemaal op en gooien ze maar bommen op elkaar. Ik maak me er allang niet meer druk om.
Ja, daarom zeg ik het ook.quote:Op vrijdag 14 april 2023 19:41 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Pardon? Primitiever?
Ben je er weleens geweest?
Er staat zeker veel op het spel wat dit onderwerp betreft, alleen vermoed ik dat Europa vooral Erdoğan moe is en dat ze de instelling hebben dat Erdoğan vooral eerst weg moet en dat ze dan vervolgens wel zien wat er allemaal komen gaat met een nieuwe regering. Het artikel dat ik hierboven ook heb gepost wordt geadviseerd om klaar te zijn voor wat komen gaat. Ik heb eerlijk gezegd niet de indruk dat ze in Europa echt weten wat er in Turkije gaande is momenteel. Vreemdelingen haat is mainstream geworden. We hebben pogroms gehad waar men Syrische winkels krot en klein hebben geslagen. Je leest zelf hoe Turkse users op dit forum vreemdelingenhaat goedpraten. En de gemeente van Ankara maakt het Somaliërs Die gewoon legaal in Turkije verblijven het leven zuur. Het is om te kotsen. De verantwoordelijke burgemeester van de CHP, met een extreemrechtse MHP achtergrond, zal waarschijnlijk ook in de regering komen.quote:Op zaterdag 15 april 2023 15:05 schreef Aloulu het volgende:
Als CHP dus wint willen ze alle Syriërs binnen twee jaar eruit zetten naar Syrië? Dat heeft enorme gevolgen voor het vluchtelingenpact tussen de EU en Turkije wat betreft Syriërs, en daarmee dus voor ons hier ook. De verkiezingen lijken me alleen al vanuit dit oogpunt enorm relevant en reken maar dat Europese beleidsmakers maar ook een Rutte zich weldegelijk heel beseft wat er mogelijk op het spel staat bij Turkse verkiezingen en welke gevolgen dat kan hebben.
Nou justitie in Turkije is een grap. Disfunctioneel als wat. En wordt vaak als tool ingezet tegen politieke tegenstanders. Ik bedoel Erdogan moest zelf voordat hij premier werd brommen omdat hij een oude gedicht had voorgedragen. Dit om hem uit te schakelen voor de landelijke politiek. Een beetje net als wat Erdogan nu zelf doet tegen Ekrem İmamoğlu. Dus als je het zo bekijkt is het niet ondenkbaar dat we politieke trials gaan krijgen.quote:@:slayage of andere Turken hier met meer kennis; Hoe groot is de angst of gedachte onder AKP-aanhang en politici dat indien ze verliezen “de oppositie ons gaat proberen op te pakken en te berechten voor allerlei zaken”?
Hear, hear. De Nederlandse media vindt zo'n beetje elke verkiezing in Amerika interessant.quote:Op vrijdag 14 april 2023 19:51 schreef Hanca het volgende:
Er is maar 1 verkiezing waar volgens mij veel te veel aandacht aan wordt gegeven en dat zijn de opgeblazen Amerikaanse presidentsverkiezingen.
Turken die ik deze punten irl benoem kunnen het ook niet waarderen. Snap ik wel.quote:Op vrijdag 14 april 2023 18:40 schreef YStec het volgende:
Vind dat je veels te agressief reageert. Totaal niet uitnodigend om een antwoord te geven.
Ben dan eigenlijk ook meteen klaar met de discussie.
quote:"The Turkish opposition’s joint candidate Kemal Kilicdaroglu, for example, has promised to unblock the popular Turkish social media site Eksisozluk after he ran an advertisement on the platform.
“This website will open on May 15,” the ad says which also features Kilicdaroglu in the background with popular Istanbul mayor Ekrem Imamoglu.
Kilicdaroglu’s campaign is run on a platform of more freedoms and rights for ordinary Turks, but his promises on judicial affairs have raised eyebrows since promising judicial independence is one thing, and pledging a judicial outcome is something else.
Still, his ad has proven to be a success and has gone viral.
Ik hoop dat Erdogan wordt gewipt maar het is triest om te zien dat ook de oppositie zich laat verleiden door autoritair beleid, ditmaal richting immigranten. Ik mag toch hopen dat Syriërs en Somaliërs deze maatregelen bespaard zal blijven.quote:Op zaterdag 15 april 2023 19:43 schreef Slayage het volgende:
[..]
Er staat zeker veel op het spel wat dit onderwerp betreft, alleen vermoed ik dat Europa vooral Erdoğan moe is en dat ze de instelling hebben dat Erdoğan vooral eerst weg moet en dat ze dan vervolgens wel zien wat er allemaal komen gaat met een nieuwe regering. Het artikel dat ik hierboven ook heb gepost wordt geadviseerd om klaar te zijn voor wat komen gaat. Ik heb eerlijk gezegd niet de indruk dat ze in Europa echt weten wat er in Turkije gaande is momenteel. Vreemdelingen haat is mainstream geworden. We hebben pogroms gehad waar men Syrische winkels krot en klein hebben geslagen. Je leest zelf hoe Turkse users op dit forum vreemdelingenhaat goedpraten. En de gemeente van Ankara maakt het Somaliërs Die gewoon legaal in Turkije verblijven het leven zuur. Het is om te kotsen. De verantwoordelijke burgemeester van de CHP, met een extreemrechtse MHP achtergrond, zal waarschijnlijk ook in de regering komen.
Artikel over de intimidatie van Somaliërs in Ankara
https://www.middleeasteye(...)tion-orders-targeted
Ik zie veel polls langskomen en deze is voor KK heel erg goed. Gemiddeld genomen is het toch too close to call. Niemand verwacht dat het in de eerste ronde beslist zal worden.quote:Op maandag 24 april 2023 13:17 schreef Hanca het volgende:
Volgens die voorspelling is er dus nog 1% nodig om geen tweede ronde te hebben, dat lijkt me binnen de foutmarge.
Niet dat ik na wat ik de laatste weken allemaal heb gelezen fan ben geworden van Kemal Kılıçdaroğlu, maar Erdoğan moet gewoon weg. En een forse verbetering lijkt het wel.
Het is maar wat je verstaat onder vuurwerk. Toch gebeuren er historische dingen. Alleen al het feit dat Erdogan wankelt is historisch. Dat hij wankelt vanwege een coalitie van seculieren, islamisten, Turkse en Koerdische nationalisten is ook historisch. Ofdat KK zegt "ik ben een aleviet". Behoorlijk wat vuurwerk als je het aan mij vraagtquote:Op maandag 24 april 2023 14:48 schreef Hexagon het volgende:
Tot nu toe weinig vuurwerk deze verkiezingen
Klopt. 5 jaar geleden. Hij is nu rancuneus omdat hij vervolgens gesidelined werd door zijn partij en is vervolgens aan zijn eigen partij begonnen. Het is een traditioneel kemalistische campagne wat ik ervan heb meegekregen. Hij verwijt KK dat hij islamisten op de CHP lijst heeft geplaatst. Atatürk zou zich omdraaien in zijn graf aldus İnce.quote:
Maar hij zou eerst meedoen met de CHP, toen stapte die eruit en ik dacht dat een paar weken geleden in het nieuws was dat die toch mee ging doen met de CHP maar blijkbaar klopt dat niet?quote:Op maandag 24 april 2023 16:01 schreef Slayage het volgende:
[..]
Klopt. 5 jaar geleden. Hij is nu rancuneus omdat hij vervolgens gesidelined werd door zijn partij en is vervolgens aan zijn eigen partij begonnen. Het is een traditioneel kemalistische campagne wat ik ervan heb meegekregen. Hij verwijt KK dat hij islamisten op de CHP lijst heeft geplaatst. Atatürk zou zich omdraaien in zijn graf aldus İnce.
Nee man, dat heb je verkeerd begrepen. Hij is al jaren zijn eigen ding aan het doen. KK verzocht İnce ook mee te doen met de alliantie, maar ince weigerde. Too much history tussen die twee.quote:Op maandag 24 april 2023 16:56 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Maar hij zou eerst meedoen met de CHP, toen stapte die eruit en ik dacht dat een paar weken geleden in het nieuws was dat die toch mee ging doen met de CHP maar blijkbaar klopt dat niet?
Bij wie was dat dan dat die wel mee zou doen met de coalitie, toen er uit ging en uiteindelijk toch mee doet?quote:Op maandag 24 april 2023 18:50 schreef Slayage het volgende:
[..]
Nee man, dat heb je verkeerd begrepen. Hij is al jaren zijn eigen ding aan het doen. KK verzocht İnce ook mee te doen met de alliantie, maar ince weigerde. Too much history tussen die twee.
Net zoals dat het nooit meer goed zal komen tussen Erdogan en een Davutoğlu of een Babacan, die nu kk backen.
I don't know dude.quote:Op maandag 24 april 2023 19:04 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Bij wie was dat dan dat die wel mee zou doen met de coalitie, toen er uit ging en uiteindelijk toch mee doet?
Oh ja. Twee dagen ruzie hadden ze.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |