https://nos.nl/artikel/24(...)r-sociale-huurwoningquote:Gaat nieuw systeem helpen bij ellenlange wachttijd voor sociale huurwoning?
Leen Kraniotis
redacteur economie
In een groot deel van Nederland moet je vele jaren wachten om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning. In Amsterdam en omstreken wordt vandaag een nieuw systeem ingevoerd, waardoor je mogelijk eerder aan de beurt komt.
Iemand die zich nu inschrijft en daarna 11 maanden reageert op beschikbare woningen heeft voortaan voorrang op iemand die al 10 jaar staat ingeschreven maar nog niet actief op zoek is.
Hoe werkt het?
Tot nu toe kreeg iemand die het langst stond ingeschreven en aan de voorwaarden voldeed (zoals inkomenseisen) de beschikbare huurwoning. Maar vanaf vandaag is dat niet meer zo. Nu krijgt degene met de meeste punten de woning. En die punten kun je op verschillende manieren krijgen:
Wachtpunten: per jaar dat je ingeschreven staat 1 wachtpunt.
Zoekpunten: als je een maand op vier woningen of meer reageert krijg je 1 zoekpunt, tot een maximum van 30.
Situatiepunten: per maand dat je in een bepaalde situatie zit krijg je 1 punt, tot een maximum van 12. Een voorbeeld van zo'n situatie is een stel met kinderen dat uit elkaar gaat of een gezin dat inwoont bij anderen. Deze punten moet je zelf aanvragen.
Startpunten: heb je een woning of kamer met jongerencontract en moet je binnen een half jaar eruit, dan kun je 10 punten krijgen. Startpunten gelden alleen in Amsterdam en Zaanstad.
Zoekpunten kun je ook weer kwijtraken. Als je een hele maand niet reageert op advertenties verlies je een punt. En ook als je bijvoorbeeld een uitnodiging krijgt voor een bezichtiging maar niet reageert.
Een rekenvoorbeeld: stel je gaat scheiden, hebt kinderen en je hebt snel een huurwoning nodig. Je schrijft je in en reageert iedere maand op woningen en vraagt situatiepunten aan. Dan heb je na een jaar dus 25 punten (12 situatiepunten, 12 zoekpunten en 1 wachtpunt). En als je dan op een woning reageert 'win' je dus van iemand die 24 jaar staat ingeschreven maar net begint met reageren. Die heeft 24 wachtpunten, en komt dus in dit geval een punt tekort.
Dat nieuwe systeem gaat gelden in Amsterdam en omliggende gemeenten als Purmerend, Aalsmeer en Zaanstad. In totaal vallen 278.000 corporatiewoningen onder de nieuwe regels. Er staan bijna 450.000 mensen ingeschreven en bijna 100.000 mensen zoeken actief naar een corporatiewoning.
Wachttijd soms 18 jaar
"Op sommige plekken is de wachttijd al snel 18 jaar. Alleen als je echt lang ingeschreven staat, maak je dan kans op een woning", zegt Anne-Jo Visser, directeur van het Platform Woningcorporaties Noordvleugel Randstad. "Maar voortaan als je in een dringende situatie zit en echt je best doet om een woning te vinden, ben je mogelijk eerder aan de beurt."
Volgens haar hebben vandaag al meteen meer dan 250 mensen de situatiepunten aangevraagd om meer kans te maken. "Veel andere regio's kijken met spanning hoe dit nieuwe systeem uitpakt. Als dit slaagt is het zeker een voorbeeld voor de rest van het land."
tekst even een update gegeven voor de hedendaagse samenlevingquote:Op maandag 16 januari 2023 18:35 schreef monkyyy het volgende:
Amsterdam is poep op de stoep en haat in de straat. Je bent op je hoede, vooral 's avonds laat voor de staat
Nee. Je moet normaliter elk jaar betalen om ingeschreven te blijven staan.quote:Op maandag 16 januari 2023 19:15 schreef BEFEM het volgende:
Staan er niet gewoon heel veel mensen ingeschreven die niet actief een huis nodig hebben? Ik heb mij 15 jaar geleden ook ingeschreven voor een sociale huurwoning in Amsterdam maar heb een koophuis ergens anders. Kan me niet herinneren dat ik mij heb uitgeschreven dus zou zomaar kunnen zjjn dat ik een slapende woningzoeker ben daar?
Zal wel per gemeente verschillen, maar hier in elk geval niet.quote:Op maandag 16 januari 2023 19:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee. Je moet normaliter elk jaar betalen om ingeschreven te blijven staan.
Ah, ok.quote:Op maandag 16 januari 2023 19:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zal wel per gemeente verschillen, maar hier in elk geval niet.
Waar is hier als ik vragen mag?quote:Op maandag 16 januari 2023 19:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ciske de Rat genotquote:Op maandag 16 januari 2023 18:35 schreef monkyyy het volgende:
Amsterdam is poep op de stoep en haat in de straat. Je bent op je hoede, vooral 's avonds laat.
Ik zou verwachten dat je ook in Nijmegen moet betalen om ingeschreven te staan als woningzoekende, maar niet dus. Bedankt voor het antwoord.quote:
VVD en D66 vinden dit leuk.quote:Op maandag 16 januari 2023 18:50 schreef inslagenreuring het volgende:
Tuurlijk. Maak een ratrace van de sociale huursector
Toch best handig, als je dezelfde schoenmaat als je kinderen hebt.quote:
Leuk dat je op deze foto kunt zien wat er op die laarzen geschreven werd:quote:Op maandag 16 januari 2023 19:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Toch best handig, als je dezelfde schoenmaat als je kinderen hebt.
quote:Let's work
Een kleine salami tussen zijn benen zou veel van zijn compensatiegedrag verklaren.quote:Op maandag 16 januari 2023 19:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Toch best handig, als je dezelfde schoenmaat als je kinderen hebt.
Nee, stel je voor! Dan moet de regering ook nog eens logisch gaan handelen in plaats van steeds dit soort onzin regeltjes bedenken!quote:
Is het logisch handelen door nu meer huizen te bouwen terwijl over een jaar of 5 a 10 er vele huizen beschikbaar komen wegens overlijden van de babyboomers?quote:Op maandag 16 januari 2023 20:08 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Nee, stel je voor! Dan moet de regering ook nog eens logisch gaan handelen in plaats van steeds dit soort onzin regeltjes bedenken!
Zal maar gewoon blijven verlegenquote:Op maandag 16 januari 2023 19:15 schreef BEFEM het volgende:
Staan er niet gewoon heel veel mensen ingeschreven die niet actief een huis nodig hebben? Ik heb mij 15 jaar geleden ook ingeschreven voor een sociale huurwoning in Amsterdam maar heb een koophuis ergens anders. Kan me niet herinneren dat ik mij heb uitgeschreven dus zou zomaar kunnen zjjn dat ik een slapende woningzoeker ben daar?
Dat is alles wat bestuurders tegenwoordig nog kunnen.quote:Op maandag 16 januari 2023 20:18 schreef Straatcommando. het volgende:
Kansloze pleisters op een gapende wond
Jup er staan heel veel mensen ingeschreven, ook mensen die niet actief op zoek zijn. De gemiddelde wachtlijst wordt dan ook niet berekend door de totale wachtlijst te delen door het aantal woningen dat per jaar op de markt komt, maar te kijken hoe lang de mensen ingeschreven staan die de woningen in een jaar hebben gekregen. Dus of Amsterdam nu 100.000 of theoretisch 30.000.000 namen op de wachtlijst had staan doet niks met de gemiddelde wachttijd.quote:Op maandag 16 januari 2023 19:15 schreef BEFEM het volgende:
Ja want dat roept men al 20 jaar dit terwijl de prognoses bevolkingsgroei zien tot in 2050.quote:Op maandag 16 januari 2023 20:16 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Is het logisch handelen door nu meer huizen te bouwen terwijl over een jaar of 5 a 10 er vele huizen beschikbaar komen wegens overlijden van de babyboomers?
quote:Op maandag 16 januari 2023 19:56 schreef Tengano het volgende:
[..]
Leuk dat je op deze foto kunt zien wat er op die laarzen geschreven werd:
[..]
Wow. Gewoon wow.quote:Op maandag 16 januari 2023 18:35 schreef monkyyy het volgende:
Amsterdam is poep op de stoep en haat in de straat. Je bent op je hoede, vooral 's avonds laat.
Waar is dat dan? Daar ga ik me dan aanmeldenquote:Op maandag 16 januari 2023 19:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Eerste valt reuze mee tegenwoordig, althans waar ik kom. Dat laatste klopt wel.quote:Op maandag 16 januari 2023 23:14 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Wow. Gewoon wow.
Heb jij dit ook op een tegel of een Action bord in je woonkamer hangen? @:3rr0r
Het tegeltje?quote:Op maandag 16 januari 2023 23:18 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Eerste valt reuze mee tegenwoordig, althans waar ik kom. Dat laatste klopt wel.
Verstandig.quote:Op maandag 16 januari 2023 21:10 schreef etuiedelapiel het volgende:
Wij staan ook ingeschreven terwijl wij een koopwoning hebben. Misschien ooit nodig en misschien niet.
Het is wel zo dat wachtrijen een zichzelf versterkend effect hebben. Zag je ook mooi tijdens de chaos op Schiphol: mensen die denken dat het heel druk gaat zijn en zodoende zes uur van tevoren al in de rij gaan staan. Het klopte wel dat het heel druk was, maar door zulk gedrag wordt het alleen nog maar drukker.quote:Op maandag 16 januari 2023 19:15 schreef BEFEM het volgende:
Blijf jij maar lekker in de modder spelen in je middel of nowhere shitholequote:Op maandag 16 januari 2023 18:35 schreef monkyyy het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |