abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207586002
Traditioneel gezien hoor je als volwassene altijd te werken, en ben je een 'loser' als je even geen baan hebt. Er werd vroeger ook altijd gewaarschuwd voor 'een gat op je CV'.

Echter ligt er tegenwoordig toch meer nadruk op 'jezelf ontdekken', rust pakken, mindfullness. Dus nou vroeg ik me af of de meningen hierover toch niet zijn veranderd de afgelopen jaren.

Verder betalen we allemaal belasting voor sociale premies via ons werk. In ruil daarvoor heb je in Nederland het recht op WW als je niet-verwijtbaar ontslag krijgt. Dan lijkt het me ook een goede deal om van dat recht gebruik te maken, je hebt er immers voor betaald. Vaak ruimschoots meer dan je ooit uitgekeerd zult krijgen. Ook hier in Ierland betaal ik via mijn werk de zogeheten PRSI tax hetgeen recht geeft op een rudimentaire vorm van WW, wel echt een schijntje zelfs in vergelijking met een NL bijstandsuitkering maar toch beter dan niets.

Stel je zou iemand moeten aannemen als collega waar je nu werkt, en de kandidaat heeft in principe genoeg werkervaring, maar de laatste baan was een aantal maanden geleden opgezegd volgens het CV. Zou je die kandidaat dan minder kansen geven dan een vergelijkbare kandidaat zonder gat op het CV? Zou je de kandidaat dan minder kansen geven dan een minder geschikte kandidaat zoner gat op CV? Of is een gat op het CV in alle gevallen meteen 'prullenbak'?

Zou je een kandidaat vragen naar het gat op het CV en zo ja, wat voor soort antwoord zou je dan graag willen horen? Zo ja, vanaf hoeveel maanden werkloos zou je dit vragen?

Want ik zal zelf hoogstwaarschijnlijk eind februari mijn ontslag krijgen, en ik heb dus echt geen zin om meteen weer te gaan werken. Ik kan het ook met de zeer beperkte 'WW'-uitkering (waar ik genoeg belasting voor betaald heb) hier een tijdje uitzingen en ik wil graag een maandje of wat door zuid oost azie of zo reizen, wat nogal moeilijk is als je een baan hebt om vrij te krijgen (kan vaak wel hoor maar gedoe en maakt je niet heel populair bij die werkgever).

Wat voor soort antwoord zou ik moeten voorbereiden voor potentiele werkgevers na deze periode om bij de 'gat op je CV waarom?' vraag niet met mijn mond vol tanden te staan?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_207586319
Gat op cv. Gewoon zeggen dat je een wereldreis hebt gemaakt opgelost
pi_207586364
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 15:40 schreef Poepz0r het volgende:
Gat op cv. Gewoon zeggen dat je een wereldreis hebt gemaakt opgelost
Zo denk ik er zelf ook over. Maar helaas zijn veel werkgevers nog van de oude stempel en denken zij er wellicht anders over....
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_207586370
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 15:42 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Zo denk ik er zelf ook over. Maar helaas zijn veel werkgevers nog van de oude stempel en denken zij er wellicht anders over....
Nee hoor. Gewoon zeggen wereldreis beetje aandikken klaar
  maandag 16 januari 2023 @ 15:51:52 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_207586481
Schrijf gewoon in je CV een verklaring voor het gat (in italic). Werkgevers die dat als reden gebruiken om jou te wantrouwen wil je denk ik niet als werkgever hebben.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 16:05:14 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207586674
Er is geen goed antwoord wat élke potentiële werkgever gaat accepteren, dus als je die reactie zoekt, dan kun je lang zoeken.

Wat je wel kunt doen is een ander antwoord geven dan een twijfelend antwoord, want daar prikt een werkgever zo doorheen. Als jij 2 maanden op reis gaat, en je maakt je druk om een gat op je CV van die 2 maanden, dan is het antwoord 'ik heb een reis gemaakt van 2 maanden' dus de waarheid, dus waarom zou je dat niet kunnen zeggen?

Of je dan minder kans maakt op een baan dan een sollicitant die géén 2 maanden gereisd heeft is denk ik niet zo zeer afhankelijk van het wel of niet gereisd hebben, maar van de rest van de antwoorden op de rest van de vragen.

[ Bericht 37% gewijzigd door Danny op 17-01-2023 06:12:57 ]
Breitling - Instruments for Professionals
pi_207586720
quote:

[..]
Werkgevers kan het vaak geen ene ruk schelen als je ze eerlijk vertelt dat je op wereldreis bent geweest.

Een wereldreis is vaak ook nog eens een goede gespreksopener.
pi_207587057
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 16:08 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Werkgevers kan het vaak geen ene ruk schelen als je ze eerlijk vertelt dat je op wereldreis bent geweest.

Een wereldreis is vaak ook nog eens een goede gespreksopener.
Dit... Een periode van een paar maanden is echt geen issue. Het wordt pas een ding wanneer er een langere, niet toegelichte periode opstaat. Bemiddelaars doen er misschien wat vervelender over, maar in de huidige arbeidsmarkt? Als een werkgever moeilijk doet over paar maandjes tussen werk, wil je er zeer waarschijnlijk überhaupt niet werken.
pi_207587139
Je bedoelt dus eigenlijk een sabatical? Zet je dat toch op je cv. Kun je gebruiken om een boek te lezen, een studie te doen, een serie te binge watchen, te reizen, te mantelzorgen, whatever. Gewoon op je cv vermelden, dan heb je ook geen gat. "In between jobs".

Je ww-periode nodeloos lang rekken zou voor mij een ander verhaal zijn.

[ Bericht 8% gewijzigd door baskick op 16-01-2023 16:56:42 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_207587268
Als je als werknemer 'iets kan' zal ik me in deze markt geen enkele zorgen maken om een gat op mijn cv. Werk heb je zo weer gevonden. Als je een overbodige functie hebt zal ik me meer zorgen maken.
Helemaal als je het zoals hierboven een 'sabatical' noemt, dan klinkt het nog hip en goed voor de carriere ook.

Helemaal wanneer het op basis van een ontslag is en je zonder verplichtingen een tijdje van de ontslagvergoeding kan rondkomen. Daarna door de UWV hoepeltjes springen om in de bijstand te blijven lijkt mij wel kut, dan liever werken
  maandag 16 januari 2023 @ 16:54:55 #11
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_207587269
Alsof een CV op z'n laag niveau boeiend is, laat staan dat er een gat in zit :') Leer een aap Nederlands en hij wordt nog aangenomen op één van die talloze internationale kantoortjes.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  Manager PR/Moderator maandag 16 januari 2023 @ 16:59:26 #12
269689 crew  Viv
pi_207587320
Als ik werkgever zou zijn, dan zou ik het waarderen als potentiële werknemers er blijk van geven dat ze pro-actief zijn omtrent een mogelijk naderend ontslag, en dat ze niet als een konijn in de koplampen blijven kijken.

En los daarvan: je hebt eerder gezegd dat het Ierse equivalent van WW zo laag is dat je daar niet of nauwelijks de huur van kan betalen.

Ben je dan überhaupt wel in de positie om een sabbatical te nemen? :? Of zeg je dan de huur op, en ga je voor onbepaalde tijd in een goedkoop land zitten?

En moet je niet eerst toestemming hebben van de uitkeringsinstantie om zo lang op vakantie te gaan (aangezien je dan niet beschikbaar bent voor sollicitatiegesprekken tenzij online/telefonisch)?
  maandag 16 januari 2023 @ 17:31:06 #13
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207587687
Alleen als het gat erg groot is (half jaar plus oid?) terloops even vragen, maar behalve 'ik was verslaafd aan stelen en drugs' is er denk ik geen slecht antwoord? Hangt ook een beetje v/d leeftijd en functie af. En het komt ook in het grijze gebied van wat je mag vragen. Privé zaken en gezondheid zijn richting de niet toegestane vragen ... Wat moet je dan als je vraagt 'waar komt dat gat vandaan' en je als antwoord krijgt 'dat is prive' ?

Dus een periode van een paar maanden geen werk, boeiend? Ernaar vragen, als het niet staat uitgeschreven is ook niet heel waardevol. Of ik mag er niet naar vragen (gezondheid oid) of het is niet relevant (wereldreis).

Echter meerdere is wel een indicatie. Meerdere gaten gaan meestal gepaard met onregelmatige periodes van werk (telkens minder dan de veel voorkomende 6mnd (nu 7) en 1 / 2 jaar contracten.) Dat is dan wel een teken aan de wand van iemand die minder functioneert of andere issues heeft.

En als je er zelf iets moet neerzetten zeg je toch dat je voor je zieke oma hebt gemantelzorgd oid, gat gevuld en je bent blijkbaar een sociaal tof persoon. Yay.
Dum de dum
pi_207587812
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 15:14 schreef sirdanilot het volgende:
Ik kan het ook met de zeer beperkte 'WW'-uitkering (waar ik genoeg belasting voor betaald heb) hier een tijdje uitzingen en ik wil graag een maandje of wat door zuid oost azie of zo reizen,
Ik ken de Ierse regels uiteraard niet, maar in Nederland zou je 20/12*10mnd=16 dagen met behoud van WW op vakantie kunnen.
pi_207587851
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 16:59 schreef Viv het volgende:
En moet je niet eerst toestemming hebben van de uitkeringsinstantie om zo lang op vakantie te gaan (aangezien je dan niet beschikbaar bent voor sollicitatiegesprekken tenzij online/telefonisch)?
In Nederland met de WW is dat zeker het geval. Als je WW ontvangt heb je een sollicitatieplicht en moet je elke 4 weken 4 sollicitatie activiteiten hebben gedaan en dit melden in je online werk.nl omgeving. Je kunt wel op vakantie gaan en daarvoor vakantiedagen aanvragen. Per kalenderjaar heb je dan 20 vakantiedagen, begint je WW na 1 januari dan heb je dat jaar minder vakantiedagen. Een wereldreis van 2 of 3 maanden zit er dan dus niet in, tenminste niet als je nog WW wilt ontvangen.
Ook heb je eens in de zoveel tijd een gesprek met je adviseur, dan kan op het UWV kantoor zijn of telefonisch en daarvoor moet je ook beschikbaar zijn. In de coronatijd werkten ook de adviseurs vanaf huis en waren de gesprekken telefonisch, geen idee of je nu weer wel naar het UWV kantoor moet daarvoor.
Misschien werkt het in Ierland anders, maar daar zal men toch ook enige controle willen hebben dat de personen die van een WW uitkering genieten wel hun best doen om een baan te vinden.
pi_207587990
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 16:46 schreef baskick het volgende:
Je bedoelt dus eigenlijk een sabatical? Zet je dat toch op je cv. Kun je gebruiken om een boek te lezen, een studie te doen, een serie te binge watchen, te reizen, te mantelzorgen, whatever. Gewoon op je cv vermelden, dan heb je ook geen gat. "In between jobs".

Je ww-periode nodeloos lang rekken zou voor mij een ander verhaal zijn.
Ja ik denk inderdaad dat ik er een sabbatical van maak.

Wat maakt dat voor jou uit? Ik woon in Ierland en jij woont in Nederland.
  maandag 16 januari 2023 @ 17:56:08 #17
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_207588012
Je kunt binnen Ned zolang op vakantie als je wilt binnen de WW uitkering, mits je maar solliciteert en op je oproep verschijnt. Ze komen echt niet controleren of je thuis bent
pi_207588023
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 17:41 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik ken de Ierse regels uiteraard niet, maar in Nederland zou je 20/12*10mnd=16 dagen met behoud van WW op vakantie kunnen.
Solliciteren kan als ik op reis ben en ook video vergaderen met de Ierse versie van het UWV
Als ik op bepaalde tijden per se fysiek moet verschijnen daar dan houdt het natuurlijk op en trek ik die periode geen Jobseeker benefits. Kan ik lijen.
  maandag 16 januari 2023 @ 17:59:38 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207588053
Als je langdurig op vakantie bent, dan heb je geen recht op WW. Dat je er in de praktijk wel mee wegkomt als je fictieve sollicitaties verstuurt doet daar niets aan af.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 18:00:03 #20
16180 crew  CoolGuy
pi_207588061
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 17:54 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Als dat laatste je redenering is dan kunnen we op jouw vraag eigenlijk geen antwoord geven want ervaring met hoe ze in Ierland dingen zien/doen weten we hier dan niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door Danny op 17-01-2023 06:14:09 ]
pi_207588083
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 16:59 schreef Viv het volgende:
Als ik werkgever zou zijn, dan zou ik het waarderen als potentiële werknemers er blijk van geven dat ze pro-actief zijn omtrent een mogelijk naderend ontslag, en dat ze niet als een konijn in de koplampen blijven kijken.

En los daarvan: je hebt eerder gezegd dat het Ierse equivalent van WW zo laag is dat je daar niet of nauwelijks de huur van kan betalen.

Ben je dan überhaupt wel in de positie om een sabbatical te nemen? :? Of zeg je dan de huur op, en ga je voor onbepaalde tijd in een goedkoop land zitten?

Solliciteren gaat tegenwoordig nooit meer fysiek in mijn branche.

Ik heb ook spaargeld dus ik kan het een paar maanden met of zonder de zeer lage Ierse WW uitzingen.

"Bij naderend ontslag " een nieuwe werkgever kan in de krant lezen dat mijn bedrijf een massaontslagronde heeft gehad (ja het bedrijf is dusdanig groot). Als men dan tot jouw conclusie komt dat je niet op vakantie zou moeten gaan na zo'n ontslag, lijkt mij de conclusie dat de werkgever niks geeft om work life balance en dat ik er dus niet wil werken.
  maandag 16 januari 2023 @ 18:03:50 #22
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_207588119
Mijn ervaring is helaas dat ik alleen kan genieten van vrij zijn vanuit een baan of vanuit het vooruitzicht van een baan. Dus in de praktijk ging ik als een gek weer solliciteren.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_207588262
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als dat laatste je redenering is dan kunnen we op jouw vraag eigenlijk geen antwoord geven want ervaring met hoe ze in Ierland dingen zien/doen weten we hier dan niet.
Als ik hier een vraag stel over Ierse regels mag dat topic dicht. Daarvoor ga ik naar een Iers forum namelijk.

Echter als iemand zegt "ik vind het niet goed dat je WW gaat trekken " terwijl ik toch echt in een ander land woon dan die persoon, vind ik het redelijk en billijk om aan te geven dat ik in een ander land woon en te vragen wat dat die persoon uitmaakt.

Als ik in NL zou wonen kan je nog het argument geven "dan ga jij zeker WW trekken van mijn belastingscenten !" Maar dat argument gaat in dezen dus niet op.

[ Bericht 9% gewijzigd door Danny op 17-01-2023 06:14:59 ]
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 18:52:50 #24
16180 crew  CoolGuy
pi_207588737
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:12 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Als ik hier een vraag stel over Ierse regels mag dat topic dicht. Daarvoor ga ik naar een Iers forum namelijk.

Echter als iemand zegt "ik vind het niet goed dat je WW gaat trekken " terwijl ik toch echt in een ander land woon dan die persoon, vind ik het redelijk en billijk om aan te geven dat ik in een ander land woon en te vragen wat dat die persoon uitmaakt.

Als ik in NL zou wonen kan je nog het argument geven "dan ga jij zeker WW trekken van mijn belastingscenten !" Maar dat argument gaat in dezen dus niet op.

Verder heb je zelf weer het topic vervuild met een stukje over huizen kopen, zou je dat misschien willen verwijderen want dit gaat niet over huizen kopen. bij voorbaat dank
- offtopic verwijderd -

Nou, WW trekken, als je dat zo noemt terwijl je wel kunt werken, is natuurlijk niet goed. Dat maakt niet uit of dat van wie dan ook zijn/haar belastingcenten gaat, maar dat is het punt ook niet. Het staat niet goed op je CV, dat is het punt. Dan komen we op dat je in ik weet niet hoeveel topics hebt afgegeven op je (ex-)werkgever(s). Het is allemaal kut, alles is klote en je collega's ook.

Welnu, je werkt er nog steeds, dus óf het valt allemaal wel mee en je hebt niet echt actief naar iets anders gezocht, en/óf je bent er te lui voor. Maar áls je ontslagen wordt, dan komt er een eind aan je vakantie, je spaargeld en de Ierse variant van WW. En dan zul je moéten. En als je dan dezelfde houding laat zien als je hier al tijden doet, dan is het grootste struikelpunt niet 'wat zeg ik over dat gat waar ik op reis was op mijn CV', want dat is makkelijk.

Het komt over, maar ik kan het mis hebben, alsof die reis een escape van werken überhaupt is. Op zich niet zo heel erg veel mis mee, ware het niet dat het moment dat je weer moet toch komt. Ik denk dat daar een veel groter issue ligt voor jou.

De vraag 'hoe leg ik dat uit en wat zouden 'wij' doen qua kandidaten die een dergelijke reis hebben gemaakt vs een kandidaat die dat niet heeft gedaan' is makkelijk te beantwoorden en is ook beantwoord. Als je het gewoon makkelijk uit kunt leggen is er niets aan de hand, want immers, je wás op vakantie/ssabbatical, dus daar is niks aan gelogen en het is geen antwoord in de zin van 'ik had geen zin om te werken'. Dat is wel wat er achter zit in jouw geval, maar of een werkgever dat zo gaat zien of niet, dat kan alleen die betreffende werkgever beantwoorden, en daarvoor zul je er eerst op gesprek moeten mogen komen. Maar wat nou als ie daarna vraagt 'oh, interessant? Waarom had je een sabbatical (voor zo lang)?'.

Maar puur de vraag op zich, hoe beantwoordt je dat, is makkelijk, want je zegt de waarheid, er vanuit gaande dat het gat op je CV niet een half jaar is terwijl je maar 2 maanden weg was. Kun je natuurlijk alsnog zeggen dat je 6 maanden op reis was, maar mensen die liegen worden vaak toch wel doorzien, want zo'n HR-pipo is ook niet gek, die heeft alles al gehoord.

Mijn wedervraag wordt dan; wat doe je als je, zeg 2 maanden op reis was, vervolgens 3 maanden geen baan hebt daarna, en in een gesprek vervolgens moet uitleggen wat je in die 5 maanden dat je niet hebt gewerkt hebt gedaan. 2 maanden kunnen makkelijk verklaard worden, wat gaat je antwoord zijn op die andere 3? Wat het antwoord ook is, als je daar gaat stotteren of 'raar' gaat reageren gaat degene tegenover je er vanuit dat je liegt. Los van of hij daar gelijk in heeft of niet, als hij het denkt, sta jij met 3-0 achter.

[ Bericht 3% gewijzigd door Danny op 17-01-2023 06:16:14 ]
  maandag 16 januari 2023 @ 18:55:56 #25
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_207588786
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 17:59 schreef Janneke141 het volgende:
Als je langdurig op vakantie bent, dan heb je geen recht op WW. Dat je er in de praktijk wel mee wegkomt als je fictieve sollicitaties verstuurt doet daar niets aan af.
Internet is je vriend en ik heb wel degelijk serieus gesolliciteerd, alleen van mijn vakantie locatie en dat wordt niet gecontroleerd dus absoluut geen fictive sollicitatie, je moet voor een gesprek alleen even verder weg cq naar huis en dat is binnen Nederland echt geen probleem
pi_207588861
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 17:59 schreef Janneke141 het volgende:
Ja dat dus je komt er makkelijk mee weg maar het is fraude natuurlijk.

Maar misschien werkt het in Ierland wel anders en moet ts zich daar iedere week op kantoor melden.
No bitch to me
  maandag 16 januari 2023 @ 19:02:47 #27
346939 Janneke141
pi_207588870
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:55 schreef Pensioengenieter het volgende:

[..]
Internet is je vriend en ik heb wel degelijk serieus gesolliciteerd, alleen van mijn vakantie locatie en dat wordt niet gecontroleerd dus absoluut geen fictive sollicitatie, je moet voor een gesprek alleen even verder weg cq naar huis en dat is binnen Nederland echt geen probleem
Dat begrijp ik wel, maar je wordt geacht om 'direct beschikbaar te zijn voor werk' om aanspraak te kunnen maken op WW. Oftewel, als jij van plan bent om vier maanden weg te blijven en die periode wil je overbruggen door op afstand te solliciteren op functies die pas maanden later beschikbaar zijn, dan fraudeer je. Ook al is de kans dat je erop gepakt wordt niet erg groot.
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 19:08:41 #28
16180 crew  CoolGuy
pi_207588966
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 19:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat begrijp ik wel, maar je wordt geacht om 'direct beschikbaar te zijn voor werk' om aanspraak te kunnen maken op WW. Oftewel, als jij van plan bent om vier maanden weg te blijven en die periode wil je overbruggen door op afstand te solliciteren op functies die pas maanden later beschikbaar zijn, dan fraudeer je. Ook al is de kans dat je erop gepakt wordt niet erg groot.
Ahhhh, goed punt. Dat is zo ja. Dus je kunt WW trekken, maar je wordt wel geacht te solliciteren. Dan kun je een vakantie wellicht nog wel weg moffelen, maar hoe langer die vakantie duurt, hoe lastiger het wordt dat te verbergen dat je niet aan je verplichting hebt voldaan.

Maar, wellicht werkt het in Ierland anders.
  Manager PR/Moderator maandag 16 januari 2023 @ 19:22:08 #29
269689 crew  Viv
pi_207589168
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:01 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik heb ook spaargeld dus ik kan het een paar maanden met of zonder de zeer lage Ierse WW uitzingen.
Ah, dat scheelt. :Y)
quote:
"Bij naderend ontslag " een nieuwe werkgever kan in de krant lezen dat mijn bedrijf een massaontslagronde heeft gehad (ja het bedrijf is dusdanig groot). Als men dan tot jouw conclusie komt dat je niet op vakantie zou moeten gaan na zo'n ontslag, lijkt mij de conclusie dat de werkgever niks geeft om work life balance en dat ik er dus niet wil werken.
Ik zeg niet dat je niet op vakantie zou moeten kunnen, maar dat je al precies 3 maanden pro-actief bezig had kunnen zijn om je volgende baan te regelen:

WGR / De laatsten der Mohicanen in je omvallende bedrijf zijn

Toen ik dat topic terugzocht kwam ik toevallig ook deze post tegen:
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 16:43 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Natuurlijk is mijn baan belangrijk en ik verdien momenteel ook goed, maar ik woon in een land waar ik niet kan aarden (ierland) dus iets in mij zegt dat plots ontslag niet het einde van mijn leven zou betekenen maar juist een nieuwe kans.
Misschien laat je het bewust of onbewust uitdraaien op een ontslag zonder nieuwe baan in Ierland in het vooruitzicht? :)
pi_207589173
quote:

[..]
Dus nu zit je heel hard te hopen dat zo’n werkgever hier zit en je van een passend antwoord kan voorzien :?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_207589260
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:55 schreef Pensioengenieter het volgende:

[..]
Als de vakantielocatie in eigen land is, is het niet echt een probleem om voor een gesprek naar de potentiele werkgever te gaan, en zo kun je ook naar een gesprek met je UWV adviseur. Als je op wereldreis ergens in Thailand zit is dat wel een probleem.
Maar als het geen probleem is dat je in de periode dat je op reis bent geen uitkering ontvangt, dan vraag je gewoon nog geen WW aan en kun je gewoon op reis gaan. Dan heb je geen regels waar je je aan dient te houden, je hebt dan alleen dat gat op je CV.

Bij een gat op je CV van 2 of 3 maanden zal een werkgever misschien nog niet zo veel denken, zeker als je aangeeft dat je langere tijd op reis bent geweest. Het zou ook nog kunnen zijn dat je die reis al geboekt had voor je werkloos werd. Wordt het gat echter veel meer dan de tijd dat je op reis bent geweest wordt het wel een andere zaak, dan gaan potentiele werkgevers wel vragen waar dat gat vandaan komt. Dan hoeft het nog niet altijd echt een probleem te zijn als je na terugkomst van de reis echt serieus hebt gesollicteerd. Maar het is wel, hjoe langer geen werk hoe lastiger het wordt weer een baan te vinden.
  maandag 16 januari 2023 @ 21:17:32 #32
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_207591373
quote:
Verder betalen we allemaal belasting voor sociale premies via ons werk. In ruil daarvoor heb je in Nederland het recht op WW als je niet-verwijtbaar ontslag krijgt. Dan lijkt het me ook een goede deal om van dat recht gebruik te maken, je hebt er immers voor betaald. Vaak ruimschoots meer dan je ooit uitgekeerd zult krijgen. Ook hier in Ierland betaal ik via mijn werk de zogeheten PRSI tax hetgeen recht geeft op een rudimentaire vorm van WW, wel echt een schijntje zelfs in vergelijking met een NL bijstandsuitkering maar toch beter dan niets.
De premie volksverzekeringen die je betaalt via de loonheffing bevat helemaal geen ww premie. Het zijn de werkgevers die de ww premie ophoesten.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_207591614
Misschien nu al solliciteren naar een andere baan want je wil die tent toch verlaten toch? Dat zou ik doen, dan ben je in ieder geval zelf iets meer in control dan afwachten wanneer de tent failliet gaat.
Bij je nieuwe baan zeggen dat je over 3 of 4 maanden kunt beginnen.
Vervolgens neem je nu per direct ontslag, je kunt dan en rondreizen en als je terug bent heb je zekerheid.

Edit: oh dan heb je natuurlijk geen recht op WW. Maar ik zou dat alsnog prettiger vinden om zekerheid te hebben dan eerst al je geld verbrassen om dan erachter te komen dat een nieuwe baan vinden misschien wel eens lastiger kan zijn dan je nu denkt.
Want hoe zeg ik het netjes: als je in het echt zo overkomt als hier zou ik je niet aannemen.
pi_207592222
quote:

Verder betalen we allemaal belasting voor sociale premies via ons werk. In ruil daarvoor heb je in Nederland het recht op WW als je niet-verwijtbaar ontslag krijgt. Dan lijkt het me ook een goede deal om van dat recht gebruik te maken, je hebt er immers voor betaald. Vaak ruimschoots meer dan je ooit uitgekeerd zult krijgen.
Werknemers betalen al jaren geen WW-premie meer hoor.

quote:
Wat voor soort antwoord zou ik moeten voorbereiden voor potentiele werkgevers na deze periode om bij de 'gat op je CV waarom?' vraag niet met mijn mond vol tanden te staan?
"Ik heb - op eigen kosten - een maandje of wat door Azie gereisd. Nee, ik had uiteraard geen uitkering, want daarvoor moet je beschikbaar zijn voor werk en dat was ik natuurlijk niet toen ik met mijn bips door Azie ging."
pi_207592365
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 17:54 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Het is een Nederlands forum; lees voor 'je' gerust 'iemand'.

quote:
Zou je een kandidaat vragen naar het gat op het CV en zo ja, wat voor soort antwoord zou je dan graag willen horen?
Concreet: ja ik zou er naar vragen en nee, ik zou niet willen horen dat iemand nodeloos lang zonder noodzaak van een vangnet gebruik gemaakt heeft. Los van in welk land dat gebeurde.

[ Bericht 23% gewijzigd door baskick op 16-01-2023 22:34:32 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 16 januari 2023 @ 23:01:26 #36
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207592895
Ligt aan de reden van de sabbatical. In jouw geval is dat 'geen zin om te werken want dat is in mijn branch kut, en ik heb voldoende belasting betaald om een periode willens en wetens uitkering te trekken'.

Nope. Ik hoef geen op ongemotiveerde profiteur op de loonlijst.

Dat is wat anders dan 'ik zag m'n ontslag aankomen en ik loop al tijden vast in mijn werk, en dus ben ik een cursus gaan doen zodat ik werk kan gaan doen waarvan ik gelukkig word'.

En ook dan waarschijnlijk nope, want twijfelkont had dit ook wel kunnen regelen toen hij nog werk had, en er zijn nog 5 kandidaten die wél doelgericht over hun werk nadenken, met duidelijke ideeën over wat ze willen en kunnen.

Tijd voor wat zelfreflectie, TS. Jij bent de enige die gelooft dat je een slachtoffer bent. Geef jezelf een dikke schop onder je hol en zoek uit wat je wil in je werk, en werk daar naartoe.
Resistance is futile.
pi_207593511
Als je eenmaal weer een nieuwe baan gevonden hebt, kun je een gat op je CV ook redelijk makkelijk verdoezelen, zodat er in het vervolg van je carrière weinig vragen over komen. Bijv. door geen maanden op je CV te vermelden, maar alleen jaren.

Dus niet:
jan. 2017 - feb 2023: neuspeuteraar bij bedrijf A
aug. 2023 - heden: kontkrabber bij bedrijf B

Maar:
2017-2023: neuspeuteraar bij bedrijf A
2023-heden: kontkrabber bij bedrijf B

De meeste mensen zullen er dan van uitgaan dat je op een gegeven moment gewoon bent overgestapt van bedrijf A naar bedrijf B en zich niet realiseren dat daar een half jaar tussen zat.
  maandag 16 januari 2023 @ 23:51:32 #38
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_207593525
Mja zijn er waar ik werk zelfs een aantal die ontslag genomen hebben voor een wereldreis en later weer teruggekomen zijn, niet zo'n heel groot issue heb ik het idee.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_207594006
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:03 schreef livelink het volgende:
Mijn ervaring is helaas dat ik alleen kan genieten van vrij zijn vanuit een baan of vanuit het vooruitzicht van een baan. Dus in de praktijk ging ik als een gek weer solliciteren.
Maar vroeger had je dusdanige werkloosheid dat het soms gewoon geen doen was om uberhaupt een baan te vinden anders dan putjesschepper. Je begrijpt wel dat dat tegenwoordig niet meer het geval is met al die arbeidstekorten. Een baan vind je altijd wel, zelfs als het dan wat minder verdient dan mijn huidige baan.
pi_207594007
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, dat haal ik niet weg, want je trekt ALLES, maar dan ook ALLES naar een huis (niet) kunnen kopen toe, tot aan naar een verjaardag gaan toe, want dat vindt je vervelend want het geld dat je dat kost kun je niet sparen voor een huis.
Ok en waarin dit topic heb ik iets over huizen gepost dan? Ik ga Yvonne mailen want jij bent niet geschikt als moderator meer :W
pi_207594027
quote:
16s.gif Op maandag 16 januari 2023 23:51 schreef FlippingCoin het volgende:
Mja zijn er waar ik werk zelfs een aantal die ontslag genomen hebben voor een wereldreis en later weer teruggekomen zijn, niet zo'n heel groot issue heb ik het idee.
Als ik onbetaald verlof zou aanvragen voor een paar maanden en men zou dat weigeren, ja dan zou ik hetzelfde doen. Toedeledokie :W

[ Bericht 0% gewijzigd door sirdanilot op 17-01-2023 03:38:58 ]
pi_207594028
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 23:48 schreef Sodemieters het volgende:
Als je eenmaal weer een nieuwe baan gevonden hebt, kun je een gat op je CV ook redelijk makkelijk verdoezelen, zodat er in het vervolg van je carrière weinig vragen over komen. Bijv. door geen maanden op je CV te vermelden, maar alleen jaren.
Ja dit doe ik eigenlijk nu al , maar vaak moet je bij een sollicitatie ook een formulier op hun eigen website invullen en daar moet je wel de maanden op zetten.

Op miijn CV staan echter enkel jaren.
pi_207594030
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 22:14 schreef Queller het volgende:

[..]
Werknemers betalen al jaren geen WW-premie meer hoor.
Waar denk je dat het geld voor de WW uitkeringen uiteindelijk vandaan komt? Sinterklaas?
pi_207594031
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 19:22 schreef Viv het volgende:

[..]
Ah, dat scheelt. :Y)
[..]
Ik zeg niet dat je niet op vakantie zou moeten kunnen, maar dat je al precies 3 maanden pro-actief bezig had kunnen zijn om je volgende baan te regelen:

WGR / De laatsten der Mohicanen in je omvallende bedrijf zijn

Toen ik dat topic terugzocht kwam ik toevallig ook deze post tegen:
[..]
Misschien laat je het bewust of onbewust uitdraaien op een ontslag zonder nieuwe baan in Ierland in het vooruitzicht? :)
Klopt het liefste wil ik eigenlijk dit jaar nog weg uit Ierland, omdat ik hier niet integreer met de lokale bevolking. De cultuur staat gewoon compleet ver van mij af. Pas na een paar biertjes erin wordt het een beetje gezellig. Ik probeer wel eens contact te leggen met die lui maar het komt allemaal niet aan.

Dit in tegenstelling tot mede-expats, en nee niet alleen Nederlanders en Belgen, voornamelijk andere Europeanen en andere buitenlanders. Daar heb ik prima contact mee en inmiddels zijn ook al mijn vrienden andere buitenlanders en zitten er geen Ieren meer tussen.

Maar uiteindelijk moet er ook brood op de plank natuurlijk, en moet ik ook ergens wonen want zodra je dakloos bent kom je daar bijna niet meer uit.
pi_207594034
quote:
7s.gif Op maandag 16 januari 2023 23:01 schreef Seven. het volgende:
Ligt aan de reden van de sabbatical. In jouw geval is dat 'geen zin om te werken want dat is in mijn branch kut, en ik heb voldoende belasting betaald om een periode willens en wetens uitkering te trekken'.

Nope. Ik hoef geen op ongemotiveerde profiteur op de loonlijst.

Dat is wat anders dan 'ik zag m'n ontslag aankomen en ik loop al tijden vast in mijn werk, en dus ben ik een cursus gaan doen zodat ik werk kan gaan doen waarvan ik gelukkig word'.

En ook dan waarschijnlijk nope, want twijfelkont had dit ook wel kunnen regelen toen hij nog werk had, en er zijn nog 5 kandidaten die wél doelgericht over hun werk nadenken, met duidelijke ideeën over wat ze willen en kunnen.

Tijd voor wat zelfreflectie, TS. Jij bent de enige die gelooft dat je een slachtoffer bent. Geef jezelf een dikke schop onder je hol en zoek uit wat je wil in je werk, en werk daar naartoe.
Dus jij vindt dat mensen niet op vakantie mogen, en ook geen cursussen mogen doen? Wat een vreemde redenering zeg. Als iedereen in jouw bedrijf zo denkt weet ik meteen al dat ik daar niet wil werken.

Als men zou vragen naar de reden waarom ik een maandje naar Thailand wil of zo zou ik simpelweg zeggen dat dit ter ontspanning is en om te zorgen dat ik mijn work life balance op orde heb, zodat ik me voor de volle 100% kan inzetten voor (bedrijf waar ik solliciteer)
pi_207594035
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 22:25 schreef baskick het volgende:

[..]
Het is een Nederlands forum; lees voor 'je' gerust 'iemand'.
[..]
Concreet: ja ik zou er naar vragen en nee, ik zou niet willen horen dat iemand nodeloos lang zonder noodzaak van een vangnet gebruik gemaakt heeft. Los van in welk land dat gebeurde.
Wat gaat de werkgever het aan of je WW of bijstand of niks trekt? Dat kunnen ze niet eens inzien, baskick.
pi_207594039
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 21:31 schreef MisChrartin het volgende:
Misschien nu al solliciteren naar een andere baan want je wil die tent toch verlaten toch? Dat zou ik doen, dan ben je in ieder geval zelf iets meer in control dan afwachten wanneer de tent failliet gaat.
Bij je nieuwe baan zeggen dat je over 3 of 4 maanden kunt beginnen.
Vervolgens neem je nu per direct ontslag, je kunt dan en rondreizen en als je terug bent heb je zekerheid.

Edit: oh dan heb je natuurlijk geen recht op WW. Maar ik zou dat alsnog prettiger vinden om zekerheid te hebben dan eerst al je geld verbrassen om dan erachter te komen dat een nieuwe baan vinden misschien wel eens lastiger kan zijn dan je nu denkt.
Want hoe zeg ik het netjes: als je in het echt zo overkomt als hier zou ik je niet aannemen.
Dank voor de poging tot een goede suggestie, maar als je ontslag neemt krijg je ten eerste geen ontslagvergoeding en ten tweede geen WW (en dat is precies hetzelfde hier in Ierland), dus dat lijkt me een uitzonderlijk slechte keuze financieel gezien.
pi_207594055
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 19:27 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Als de vakantielocatie in eigen land is, is het niet echt een probleem om voor een gesprek naar de potentiele werkgever te gaan, en zo kun je ook naar een gesprek met je UWV adviseur. Als je op wereldreis ergens in Thailand zit is dat wel een probleem.
Maar als het geen probleem is dat je in de periode dat je op reis bent geen uitkering ontvangt, dan vraag je gewoon nog geen WW aan en kun je gewoon op reis gaan. Dan heb je geen regels waar je je aan dient te houden, je hebt dan alleen dat gat op je CV.

Bij een gat op je CV van 2 of 3 maanden zal een werkgever misschien nog niet zo veel denken, zeker als je aangeeft dat je langere tijd op reis bent geweest. Het zou ook nog kunnen zijn dat je die reis al geboekt had voor je werkloos werd. Wordt het gat echter veel meer dan de tijd dat je op reis bent geweest wordt het wel een andere zaak, dan gaan potentiele werkgevers wel vragen waar dat gat vandaan komt. Dan hoeft het nog niet altijd echt een probleem te zijn als je na terugkomst van de reis echt serieus hebt gesollicteerd. Maar het is wel, hjoe langer geen werk hoe lastiger het wordt weer een baan te vinden.
Kijk dit is nou een goede post.

Ik kan inderdaad aangeven dat de vakantie reeds geboekt was.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 07:58:31 #49
459050 SailorP
Oud in een nieuw jasje
pi_207594381
Een paar maanden sabbatical is geen issue wanneer ik een sollicitant voor me heb. Wel ben ik op zoek naar goede gemotiveerde mensen en als ik door krijg dat iemand een paar maanden ww heeft getrokken omdat 'hij er recht op heeft' zijn we snel uitgepraat. Ik heb dan het idee dat iemand altijd het minimaal noodzakelijke zal doen en nooit een stap extra zal zetten.

Hetzelfde geldt voor iemand die over komt alsof het leven hem overkomt en de schuld structureel bij anderen neerlegt. Dat je al maanden weet dat je weg wil maar er niks aan doet en afwacht tot je wordt ontslagen vind ik een groter issue dan een sabbatical. Zelf initiatief nemen verwacht ik van iemand waar ik mee samen moet werken, en solliciteren vanuit een actieve baan geeft een hele andere indruk dan solliciteren vanuit de ww. Een sollicitatiegesprek met iemand in Thailand is geen probleem, iemand die nog voor het gesprek begint over een reiskostenvergoeding wel.
pi_207594393
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 03:36 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dank voor de poging tot een goede suggestie, maar als je ontslag neemt krijg je ten eerste geen ontslagvergoeding en ten tweede geen WW (en dat is precies hetzelfde hier in Ierland), dus dat lijkt me een uitzonderlijk slechte keuze financieel gezien.
Ja is dat dan zo erg? Als je wel een keer werkloos raakt heb je WW op gebruikt. Is het dan zo handig dat op te maken tijdens vakantie?

En als je afwacht tot ontslag door faillissement lijkt het me nogal onrealistisch dat je een gouden handdruk mee krijgt. Hooguit dat je nog een paar maandsalarissen mee krijgt.
Plus je bent dan 1 van velen uit het failliete bedrijf, niet echt een goede onderhandelingspositie bij een nieuwe baan.
Voor jou nog 10 anderen op dat moment.
Je redenering klinkt een beetje penny wise, pound foolish.

En als nu de banen toch voor het oprapen liggen: solliciteer nu, onderhandel een goed salaris (veel belangrijker dan een eenmalige meevaller) en zeg dat je over 3 maanden kunt beginnen.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 08:02:54 #51
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207594399
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 03:31 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Klopt het liefste wil ik eigenlijk dit jaar nog weg uit Ierland, omdat ik hier niet integreer met de lokale bevolking. De cultuur staat gewoon compleet ver van mij af. Pas na een paar biertjes erin wordt het een beetje gezellig. Ik probeer wel eens contact te leggen met die lui maar het komt allemaal niet aan.

Dit in tegenstelling tot mede-expats, en nee niet alleen Nederlanders en Belgen, voornamelijk andere Europeanen en andere buitenlanders. Daar heb ik prima contact mee en inmiddels zijn ook al mijn vrienden andere buitenlanders en zitten er geen Ieren meer tussen.

Maar uiteindelijk moet er ook brood op de plank natuurlijk, en moet ik ook ergens wonen want zodra je dakloos bent kom je daar bijna niet meer uit.
Dus je weet wel degelijk waar je prioriteiten zouden moeten liggen.

Een paar maanden reizen van je spaargeld als het vooruitzicht is dat je daarna hopelijk bij iemand op de bank mag slapen? Eeeeeeeeh.
The love you take is equal to the love you make.
  Manager PR/Moderator dinsdag 17 januari 2023 @ 08:28:31 #52
269689 crew  Viv
pi_207594528
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 08:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dus je weet wel degelijk waar je prioriteiten zouden moeten liggen.

Een paar maanden reizen van je spaargeld als het vooruitzicht is dat je daarna hopelijk bij iemand op de bank mag slapen? Eeeeeeeeh.
Dit. Je wil dus weg uit Ierland, maar wat is het plan dan? Of is er geen plan?

Ga je de huur opzeggen, een aantal maanden reizen en ondertussen solliciteren, en dan bij familie/vrienden in Nederland logeren tot je weer op jezelf kan gaan wonen?
  Moderator dinsdag 17 januari 2023 @ 09:01:31 #53
5428 crew  miss_sly
pi_207594746
Ik snap op zich nog best dat je wacht tot je ontslag krijgt als je overtuigd bent dat je dan ook geld meekrijgt in deze situatie. Is dat een zekerheid en is dat een beetje een leuk bedrag om op te wachten? En hoe zeker is het dat je dat ontslag op korte termijn krijgt, met die zak geld?

Maar eerlijk: als ik zo ontzettend genoeg had van alles (mijn werk, Ierland) als jij laat doorschemeren telkens, dan zou ik nu een andere baan zoeken ergens anders dan in Ierland en aangeven dat ik over een maand of 3 kan starten, mjin zaken regelen om daar te kunnen starten over een paar maanden (woning etc regelen) en dan de tijd die er nog over is een reis maken.

Ik heb het idee dat je je prioriteiten niet helemaal op de goede volgorde hebt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 17 januari 2023 @ 09:05:20 #54
244125 laziness
pi_207594774
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 03:25 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Waar denk je dat het geld voor de WW uitkeringen uiteindelijk vandaan komt? Sinterklaas?
Zoals ik hierboven aangaf betalen de werkgevers dat. Die vullen de WW pot. Ze betalen ook nog eens significant extra voor iemand met een bepaalde tijd contract om te stimuleren om iemand een vast contract te geven.
pi_207594868
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 17:57 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Solliciteren kan als ik op reis ben en ook video vergaderen met de Ierse versie van het UWV
Als ik op bepaalde tijden per se fysiek moet verschijnen daar dan houdt het natuurlijk op en trek ik die periode geen Jobseeker benefits. Kan ik lijen.
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:01 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 02:51 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Maar vroeger had je dusdanige werkloosheid dat het soms gewoon geen doen was om uberhaupt een baan te vinden anders dan putjesschepper. Je begrijpt wel dat dat tegenwoordig niet meer het geval is met al die arbeidstekorten. Een baan vind je altijd wel, zelfs als het dan wat minder verdient dan mijn huidige baan.
Dus, je verwacht online te kunnen solliciteren vanaf je reis adres.
En als dat niet kan, heb je reserves. En je verwacht sowieso snel weer een baan te kunnen vinden ook als je op je reserves moet interen omdat je pas kunt solliciteren na je reis. Wat is je probleem dan?

Jij opent echt klaagtopics om te klagen he…..
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_207595528
Ik ben langer dan een jaar geleden 150km verhuisd (huis gekocht) en hield mijn vorige baan dus op.

Hierbij heb ik de tijd genomen om een functie/bedrijf uit te zoeken wat bij mij past en ondertussen ook te wennen aan een "ander leven". Wat een ander daarvan vind heb ik schijt aan.

Er zijn mensen die daar niet tegen kunnen. Ik heb een gesprek gehad met een werkgever waarbij het eerste gesprek goed verliep en er werd gevraagd waarom ik (toen 3/4 maanden) thuis zat. Daar heb ik gewoon eerlijk op geantwoord. Dat kon ze begrijpen en na het eerste gesprek werd ik snel uitgenodigd voor een tweede gesprek samen met de teamleider.

Dat gesprek verliep echter heel anders. Want degene begon daar al heel snel alweer over en hij bleef daar ook op terugkomen. Ik kon aan alles zien en merken dat hij daar een mening over had en dat graag wilde ventileren. Hij sprak dat dus ook vrij snel uit naar mij en ik ging daar ook "stevig" tegen in. Hij vond dat een gezonde man makkelijk werk had kunnen vinden desnoods onder niveau en ik nu aan het profiteren was. Hij gaf daarbij ook aan dat hij het om die reden niet zag zitten met mij.

Echter door de manier waarop ik er tegenin ging en de antwoorden die ik verder gedurende het gesprek gaf zei hij wel dat hij is gaan twijfelen. Hij had dus al een vooroordeel over mij voordat überhaupt dat gesprek plaats vond. Dat vond ik slecht, maar uiteindelijk zei hij dat ze toch wel een 3e gesprek wilden als ik dat zelf nog wilde.

Toen heb ik de volgende dag opgebeld dat ik er vanaf zie. Had sowieso al wat anders lopen dat mijn voorkeur had. Daar ben ik de week erna ook gaan werken en waar ik nog "steeds" werk. Die deden daar helemaal niet moeilijk over. Ik zou gewoon ten alle tijden eerlijk blijven want ik zou ook niet bij zo'n bedrijf willen werken.

Dit ging overigens om een HR functie. Scheelt dan ook dat ik ervaren ben met gesprekken.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  dinsdag 17 januari 2023 @ 10:35:05 #57
338319 ZarB
Piña colada
pi_207595583
Gaat het om 3 maanden er tussen uit? Welke werkgever boeit dat uberhaupt zeg? Ik denk dat de meesten het niet eens zien.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_207595604
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:28 schreef Kiid het volgende:
Ik ben langer dan een jaar geleden 150km verhuisd (huis gekocht) en hield mijn vorige baan dus op.

Hierbij heb ik de tijd genomen om een functie/bedrijf uit te zoeken wat bij mij past en ondertussen ook te wennen aan een "ander leven". Wat een ander daarvan vind heb ik schijt aan.

Er zijn mensen die daar niet tegen kunnen. Ik heb een gesprek gehad met een werkgever waarbij het eerste gesprek goed verliep en er werd gevraagd waarom ik (toen 3/4 maanden) thuis zat. Daar heb ik gewoon eerlijk op geantwoord. Dat kon ze begrijpen en na het eerste gesprek werd ik snel uitgenodigd voor een tweede gesprek samen met de teamleider.

Dat gesprek verliep echter heel anders. Want degene begon daar al heel snel alweer over en hij bleef daar ook op terugkomen. Ik kon aan alles zien en merken dat hij daar een mening over had en dat graag wilde ventileren. Hij sprak dat dus ook vrij snel uit naar mij en ik ging daar ook "stevig" tegen in. Hij vond dat een gezonde man makkelijk werk had kunnen vinden desnoods onder niveau en ik nu aan het profiteren was. Hij gaf daarbij ook aan dat hij het om die reden niet zag zitten met mij.

Echter door de manier waarop ik er tegenin ging en de antwoorden die ik verder gedurende het gesprek gaf zei hij wel dat hij is gaan twijfelen. Hij had dus al een vooroordeel over mij voordat überhaupt dat gesprek plaats vond. Dat vond ik slecht, maar uiteindelijk zei hij dat ze toch wel een 3e gesprek wilden als ik dat zelf nog wilde.

Toen heb ik de volgende dag opgebeld dat ik er vanaf zie. Had sowieso al wat anders lopen dat mijn voorkeur had. Daar ben ik de week erna ook gaan werken en waar ik nog "steeds" werk. Die deden daar helemaal niet moeilijk over. Ik zou gewoon ten alle tijden eerlijk blijven want ik zou ook niet bij zo'n bedrijf willen werken.

Dit ging overigens om een HR functie. Scheelt dan ook dat ik ervaren ben met gesprekken.
Goed bezig geweest!

Bij dat soort gesprekken merk je meteen dat het een best toxic cultuurtje is daar. Goed dat je voor jezelf hebt gekozen.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 10:48:57 #59
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_207595719
Ben zelf 4 jaar weggeweest op wereldreis

Wel in Australië wat gewerkt (eigen bedrijfje, fruitfarm, sales & ad hoc baantjes), maar nu gewoon fulltime aan de slag met een vast contract (na 6 maanden) in NL.

Was totaal geen issue dat "gat" van 4 jaar. Beter lekker genieten van je tijd
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
pi_207596285
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 03:35 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Wat gaat de werkgever het aan of je WW of bijstand of niks trekt? Dat kunnen ze niet eens inzien, baskick.
Je vraagt of mensen naar het gat zouden vragen. Of men het 'opnemen' van WW (of een buitenlands equivalent) kan inzien is niet eens echt relevant. Je houding hier spreekt boekdelen.

Een gat verbloemen door de maanden weg te laten wordt wel leuk bij referenties, want dan kan prima gecheckt worden van wanneer tot wanneer je functie x met verantwoordelijkheid y hebt uitgevoerd. Of je dan WW trok of niet, niet, maar dat je werkloos was, wél.

[ Bericht 2% gewijzigd door baskick op 17-01-2023 11:47:03 ]
pi_207596424
Zo heb ik ook een gat van ongeveer een jaar in het begin van mijn carriere. Ik had toen nog helemaal geen behoefte aan een vaste baan en was toen gewoon lui. Uitslapen en niet meer dan dat. Geen wereldreis o.i.d.

Daar heb ik van gemaakt dat ik een rondreis door Europa gemaakt heb en vele steden bezocht heb. Dat ik die steden als kind met mijn ouders bezocht had en er dus wel iets over kon vertellen, hoefden zij niet te weten.
pi_207596683
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:41 schreef baskick het volgende:

[..]
Je vraagt of mensen naar het gat zouden vragen. Of men het 'opnemen' van WW (of een buitenlands equivalent) kan inzien is niet eens echt relevant. Je houding hier spreekt boekdelen.

Een gat verbloemen door de maanden weg te laten wordt wel leuk bij referenties, want dan kan prima gecheckt worden van wanneer tot wanneer je functie x met verantwoordelijkheid y hebt uitgevoerd. Of je dan WW trok of niet, niet, maar dat je werkloos was, wél.
Dat klopt. Liegen over wanneer je bent gestopt met werken heeft geen zin. Daarom ook dat ik vragen omtrent het gat op het CV voor wil zijn ;)

Ik ga uiteraard niet op het sollicitatiegesprek iets vermelden over WW ja ofte nee. Dat gaat hen niks aan.
pi_207596740
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:48 schreef Maikuuul het volgende:
Ben zelf 4 jaar weggeweest op wereldreis

Wel in Australië wat gewerkt (eigen bedrijfje, fruitfarm, sales & ad hoc baantjes), maar nu gewoon fulltime aan de slag met een vast contract (na 6 maanden) in NL.

Was totaal geen issue dat "gat" van 4 jaar. Beter lekker genieten van je tijd
Nou dat geeft goede hoop ^O^
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:28 schreef Kiid het volgende:

Inderdaad een rare gang van zaken dat zo'n teamleider zich zo bemoeit met het priveleven van een kandidaat. Het komt dus wel voor maar duidt op een mogelijk toxische werkcultuur.

Ik denk dat dit gooien op een rondreisje door Thailand dan toch beter is. Zelfs als ik daadwerkelijk maar 1 maandje daarheen ga maar het daarna nog 2 maanden duurt om een aan te vinden, kan ik het gewoon gooien op 'heb 3 maanden door thailand gereisd'.
pi_207596811
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 08:28 schreef Viv het volgende:

[..]
Dit. Je wil dus weg uit Ierland, maar wat is het plan dan? Of is er geen plan?

Ga je de huur opzeggen, een aantal maanden reizen en ondertussen solliciteren, en dan bij familie/vrienden in Nederland logeren tot je weer op jezelf kan gaan wonen?
Ik ga de huur niet opzeggen tenzij ik elders een nieuwe baan én woonruimte heb uiteraard.

Mijn huur is hoog maar een stuk minder dan de marktprijs voor deze wijk omdat de huisbaas het illegaal verhuurt.

Bij familie logeren zal niet gaan vrees ik. Paar nachtjes hooguit.
  Moderator dinsdag 17 januari 2023 @ 12:09:11 #65
5428 crew  miss_sly
pi_207596823
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:04 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Nou dat geeft goede hoop ^O^
[..]
Inderdaad een rare gang van zaken dat zo'n teamleider zich zo bemoeit met het priveleven van een kandidaat. Het komt dus wel voor maar duidt op een mogelijk toxische werkcultuur.

Ik denk dat dit gooien op een rondreisje door Thailand dan toch beter is. Zelfs als ik daadwerkelijk maar 1 maandje daarheen ga maar het daarna nog 2 maanden duurt om een aan te vinden, kan ik het gewoon gooien op 'heb 3 maanden door thailand gereisd'.
Ten eerste zou ik vooral niet gaan beginnen met liegen.
Ten tweede: het is niet dat zo'n teamleider zich 'bemoeit met het privéleven van een kandidaat', maar hij probeert uit te vinden wat voor vlees hij in de kuip heeft. Is het een klaploper die liever lui is dan moe, werkt omdat het moet en niet heel gemotiveerd, of heb je een goede tegenover je zitten die zijn werk dadelijk weer serieus neemt en dat met zijn reis ook deed.
pi_207597471
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]i
Ten eerste zou ik vooral niet gaan beginnen met liegen.
Ten tweede: het is niet dat zo'n teamleider zich 'bemoeit met het privéleven van een kandidaat', maar hij probeert uit te vinden wat voor vlees hij in de kuip heeft. Is het een klaploper die liever lui is dan moe, werkt omdat het moet en niet heel gemotiveerd, of heb je een goede tegenover je zitten die zijn werk dadelijk weer serieus neemt en dat met zijn reis ook deed.
Als ik niet zou liegen zou ik permanent veroordeeld zijn tot de bijstand wat werkhouding en mentaliteit betreft ;)

Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken. Dat is een boodschap die geen enkele werkgever horen wil. Ik ga mijn instelling ook niet veranderen want ik leef maar 1 keer en het leven is te kort om onder een saai systeemplafond te slijten met automaatkoffie.
  Moderator dinsdag 17 januari 2023 @ 12:38:07 #67
5428 crew  miss_sly
pi_207597499
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:36 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Als ik niet zou liegen zou ik permanent veroordeeld zijn tot de bijstand wat werkhouding en mentaliteit betreft ;)

Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken. Dat is een boodschap die geen enkele werkgever horen wil. Ik ga mijn instelling ook niet veranderen want ik leef maar 1 keer en het leven is te kort om onder een saai systeemplafond te slijten met automaatkoffie.
Ook als je werkt om te leven, wordt er van je verwacht dat je het werk waarvoor je aangenomen bent goed, zorgvuldig en op tijd doet en niet de kantjes ervan af loopt.
pi_207597646
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ook als je werkt om te leven, wordt er van je verwacht dat je het werk waarvoor je aangenomen bent goed, zorgvuldig en op tijd doet en niet de kantjes ervan af loopt.
Dat klopt en dat heb ik ook altijd gedaan, ik heb dan ook geen negatieve feedback ontvangen bij mijn huidige functie .Het betreft een naderend massaontslag, net zoals wel meer bedrijven in de sector. Een grote jongen in de sector is bijvoorbeeld SalesForce dat ook een massaontslag heeft momenteel.

Mijn motto is dat ik de taken doe die ik dien te doen, en dat ik verantwoordlijk ben voor mijn klanten. Ook als er zaken bij mij komen die niet per se mijn verantwoordelijkheid zijn zorg ik ervoor dat die worden doorgestuurd naar mensen die daar over gaan, je hebt ook mensen die dan zeggen 'je hebt de verkeerde' en klaar. Dat heeft geen zin want ze blijven toch bij je terugkomen.
  Moderator dinsdag 17 januari 2023 @ 12:49:41 #69
5428 crew  miss_sly
pi_207597683
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:46 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dat klopt en dat heb ik ook altijd gedaan, ik heb dan ook geen negatieve feedback ontvangen bij mijn huidige functie .Het betreft een naderend massaontslag, net zoals wel meer bedrijven in de sector. Een grote jongen in de sector is bijvoorbeeld SalesForce dat ook een massaontslag heeft momenteel.

Mijn motto is dat ik de taken doe die ik dien te doen, en dat ik verantwoordlijk ben voor mijn klanten. Ook als er zaken bij mij komen die niet per se mijn verantwoordelijkheid zijn zorg ik ervoor dat die worden doorgestuurd naar mensen die daar over gaan, je hebt ook mensen die dan zeggen 'je hebt de verkeerde' en klaar. Dat heeft geen zin want ze blijven toch bij je terugkomen.
Dan klopt je vorige post niet waarin je zegt dat je moet liegen omdat je werkhouding en mentaliteit je anders werkeloos zouden houden.
pi_207597737
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dan klopt je vorige post niet waarin je zegt dat je moet liegen omdat je werkhouding en mentaliteit je anders werkeloos zouden houden.
Werkgevers willen horen dat het jouw droom is om bij dat bedrijf te werken. Dat je alles gaat geven, dat je 'geen 9 tot 5 mentaliteit' hebt (lees: dat je gratis zal overwerken). Dat je altijd the extra mile gaat.

Nee ik doe dat niet. Ik ga niet gratis overwerken tenzij bij wijze van spreke het datacentrum in de fik staat of een ander noodgeval, en dan slaap ik een andere dag in de week lekker uit ter compensatie mocht dat gebeuren. Ik ga niet allerhande extra taken op mij nemen als daar niets tegenoverstaat. Voor niets gaat de zon op.

Dat is iets wat geen enkele werkgever zou willen horen. Als jij een werkgever kent die dit wel zou willen horen houd ik mij aanbevolen.
pi_207597753
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 03:25 schreef sirdanilot het volgende:
Een heerlijk moment om jezelf even te kakken te zetten ^O^

laziness in WGR / Tijdje vakantie of rust nemen na ontslag, gat op CV

Wilde iemand je voor dat talent maar betalen, dan werd het nog eens wat met je O+
  Moderator dinsdag 17 januari 2023 @ 12:54:58 #72
5428 crew  miss_sly
pi_207597786
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:52 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Werkgevers willen horen dat het jouw droom is om bij dat bedrijf te werken. Dat je alles gaat geven, dat je 'geen 9 tot 5 mentaliteit' hebt (lees: dat je gratis zal overwerken). Dat je altijd the extra mile gaat.

Nee ik doe dat niet. Ik ga niet gratis overwerken tenzij bij wijze van spreke het datacentrum in de fik staat of een ander noodgeval, en dan slaap ik een andere dag in de week lekker uit ter compensatie mocht dat gebeuren. Ik ga niet allerhande extra taken op mij nemen als daar niets tegenoverstaat. Voor niets gaat de zon op.

Dat is iets wat geen enkele werkgever zou willen horen. Als jij een werkgever kent die dit wel zou willen horen houd ik mij aanbevolen.
Ik ben het niet met je eens. Jij hebt ook een heel verkeerd beeld van werkgevers, volgens mij. Maar goed, by all means ga doen wat je je voorneemt en zie waar het schip strandt. Grow a pair en doe nou eens wat je wil en roept in plaats van de keutel weer intrekken en veilig niets doen en daar dan over klagen.
pi_207597823
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:52 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Niet dat ik jou als collega zou willen, dus de namen krijg je niet, maar bij mijn beide werkgevers is jezelf onbetaald doodwerken geen eis. Wordt er juist geïnvesteerd in een gezonde balans werk/privé en gezond werken. Ze stellen er juist prijs op dat je grenzen stelt. In je werkzaamheden en als privé-persoon.

Bizar eigenlijk, dat ik blijkbaar de enige twee werkgevers ter wereld heb waarbij dat zo werkt :o
pi_207597835
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik ben het niet met je eens. Jij hebt ook een heel verkeerd beeld van werkgevers, volgens mij. Maar goed, by all means ga doen wat je je voorneemt en zie waar het schip strandt. Grow a pair en doe nou eens wat je wil en roept in plaats van de keutel weer intrekken en veilig niets doen en daar dan over klagen.
Het staat in ieder geval vast dat er dit jaar een boel gaat veranderen.

Er is ook nog een kleine kans dat ik kan solliciteren op een vergelijkbare functie bij mijn huidige bedrijf (het gaat niet failliet maar reorganisatie) maar ik acht die kans klein. Er zijn namelijk wel vacatures verstuurd voor mijn functie maar niet naar mij ben ik achter gekomen. En die zijn daarna weer ingetrokken. Beetje raar gekonkel allemaal.
  Moderator dinsdag 17 januari 2023 @ 12:58:10 #75
5428 crew  miss_sly
pi_207597841
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:57 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Niet dat ik jou als collega zou willen, dus de namen krijg je niet, maar bij mijn beide werkgevers is jezelf onbetaald doodwerken geen eis. Wordt er juist geïnvesteerd in een gezonde balans werk/privé en gezond werken. Ze stellen er juist prijs op dat je grenzen stelt. In je werkzaamheden en als privé-persoon.

Bizar eigenlijk, dat ik blijkbaar de enige twee werkgevers ter wereld heb waarbij dat zo werkt :o
Ik bij de derde!
pi_207597858
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:57 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Er is ook nog een kleine kans dat ik kan solliciteren op een vergelijkbare functie bij mijn huidige bedrijf (het gaat niet failliet maar reorganisatie) maar ik acht die kans klein. Er zijn namelijk wel vacatures verstuurd voor mijn functie maar niet naar mij ben ik achter gekomen. En die zijn daarna weer ingetrokken. Beetje raar gekonkel allemaal.
Hoe is dit een reactie op haar post?

Je zoekt gewoon een platform om te kankeren en te klagen, verkapt in een vraag om adviezen.

Waar je niks mee gaat doen.
pi_207597862
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik bij de derde!
*boks* *O*
pi_207597868
quote:

[..]

Alle werkgevers zeggen dat work/life balance erg belangrijk is.

Vervolgens werd ik toch vaak ingepland 's ochtends vóór mijn normale werkuren en 's avonds ná mijn normale werkuren. Wat men zegt is lang niet altijd hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit.
  Moderator dinsdag 17 januari 2023 @ 13:00:12 #79
5428 crew  miss_sly
pi_207597876
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:57 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Why the hell zou je daar weer gaan solliciteren? Je roept al weet ik hoe lang dat je het er niet naar je zin hebt.
pi_207597907
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:59 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Vervolgens werd ik toch vaak ingepland 's ochtends vóór mijn normale werkuren en 's avonds ná mijn normale werkuren. Wat men zegt is lang niet altijd hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit.
Als het niet in je verhaallijn past, negeer je echt wat er eigenlijk staat he?

Toegeven dat je er misschien mogelijk een klein tikkie naast zit met je aannames die je als zekerheid brengt vind je echt lastig he?
pi_207597910
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:58 schreef miss_sly het volgende:
Ik bij de derde!
Ik bij de vierde!

quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:59 schreef Cat-astrophe het volgende:
*boks* *O*
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:59 schreef sirdanilot het volgende:
Nee hoor. Voor sommige werkgevers is het overduidelijk geen issue.

quote:
Dat komt omdat jij een klaphark bent :)
pi_207597917
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 13:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Why the hell zou je daar weer gaan solliciteren? Je roept al weet ik hoe lang dat je het er niet naar je zin hebt.
Meerdere redenen:

- Kan doen alsof dit een 'promotie' is op mijn CV bij een toekomstige werkgever, dus over een aantal jaar. Van functie X ga ik naar functie Y wat in grote lijnen hetzelfde is met een mooiere titel, wel een paar extra verantwoordelijkheden die ik nu minder heb.
- Mogelijkheid tot overplaatsing naar Nederland
- Ik kan het goed vinden met mijn collega's behalve 1 specifieke collega die iedereen haat en die ook waarschijnlijk eruit gebonjourd gaat worden.
  Moderator dinsdag 17 januari 2023 @ 13:06:38 #83
5428 crew  miss_sly
pi_207597976
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 13:02 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Meerdere redenen:

- Kan doen alsof dit een 'promotie' is op mijn CV bij een toekomstige werkgever, dus over een aantal jaar. Van functie X ga ik naar functie Y wat in grote lijnen hetzelfde is met een mooiere titel, wel een paar extra verantwoordelijkheden die ik nu minder heb.
- Mogelijkheid tot overplaatsing naar Nederland
- Ik kan het goed vinden met mijn collega's behalve 1 specifieke collega die iedereen haat en die ook waarschijnlijk eruit gebonjourd gaat worden.
Je klaagt hier al zo lang je op FOK! zit over je baan, je leven, je werkgever, alles. En dan wil je dat voortzetten onder het mom van een zogenaamde promotie om over een paar jaar bij een andere werkgever weer hetzelfde werk te gaan doen, alleen dan met een mooie titel?

Echt hoor, hou op met klagen, want je wil helemaal niets veranderen alleen maar in je rol van arme knul blijven hangen.
pi_207598067
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 13:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Je klaagt hier al zo lang je op FOK! zit over je baan, je leven, je werkgever, alles. En dan wil je dat voortzetten onder het mom van een zogenaamde promotie om over een paar jaar bij een andere werkgever weer hetzelfde werk te gaan doen, alleen dan met een mooie titel?

Echt hoor, hou op met klagen, want je wil helemaal niets veranderen alleen maar in je rol van arme knul blijven hangen.
Het probleem is dat je risico moet nemen om zaken rigoureus te veranderen, en risico nemen zonder een groot sociaal vangnet (zowel familie en vrienden als vadertje staat) is nou eenmaal moelijk.
pi_207598086
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 13:13 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Het probleem is dat je risico moet nemen om zaken rigoureus te veranderen, en risico nemen zonder een groot sociaal vangnet (zowel familie en vrienden als vadertje staat) is nou eenmaal moelijk.
Jamaar… je hebt binnenkort tijd en geld. Geen verantwoordelijkheden. Kunt makkelijk weer aan een baan komen. Kunt je huurhuis aanhouden. Ik zie het risico niet zo.
pi_207598090
Vijfde!
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_207598098
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 13:15 schreef Vanyel het volgende:
Vijfde!
Het is een complot hoor. Om TS te plagen ;(
pi_207598126
Maar dat heeft vast niks te maken met zijn superexterne locus of control :N
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator dinsdag 17 januari 2023 @ 13:17:49 #89
5428 crew  miss_sly
pi_207598130
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 13:13 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Prima, dan neem je die risico's niet. Maar dat doe je dus zelf, dus klagen is dan ook niet meer aan de orde.

Leven betekent risico's nemen, beslissingen maken die doodeng zijn maar waarvan je denkt te weten dat het je wel op een beter pad gaan brengen, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven en geluk. Doe je dat niet, dan is dat jouw keuze en moet je niet klagen en de hele wereld de schuld geven van de situatie waar je in zit.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 13:19:18 #90
244125 laziness
pi_207598151
Zes en het is nog wel een mega groot Amerikaans concern ook :{w
pi_207598153
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 13:19 schreef laziness het volgende:
Zes en het is nog wel een mega groot Amerikaans concern ook :{w
Nou ja zeg. Dát geloof ik natuurlijk niet :{w
pi_207598320
Wees gewoon eerlijk.
En het is trouwens gat in je cv, niet op je cv.
pi_207598340
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:59 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Hoe is dit een reactie op haar post?

Je zoekt gewoon een platform om te kankeren en te klagen, verkapt in een vraag om adviezen.

Waar je niks mee gaat doen.
Hij wacht op het antwoord wat hij wilt horen. Dat geeft een veilig gevoel. De rest is in zijn ogen alleen maar kritiek en wordt weggewuifd, want daar heeft hij niets aan, want dan moet je verantwoording nemen enzo.

Ik vraag me af of hij nog steeds peuken bietst bij mensen, ondanks dat hij "gestopt" is. Niet helemaal natuurlijk, maar een soort van. Want dat is ook al verbetering toch?
  dinsdag 17 januari 2023 @ 13:40:03 #94
346939 Janneke141
pi_207598381
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:41 schreef baskick het volgende:

Of dat je een paar maanden in dienst was van een werkgever die je, om wat voor reden dan ook, absoluut niet als referent op wil geven.
pi_207598480
quote:

[..]

Nee hoor. Ik heb ook zo'n werkgever (en ook al eerdere gehad). Het ligt in dit geval denk ik echt aan TS.
pi_207598522
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 13:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Of dat je een paar maanden in dienst was van een werkgever die je, om wat voor reden dan ook, absoluut niet als referent op wil geven.
Er is een verschil tussen een werkgever vermelden op cv en een werkgever als referent opgeven, maar ik begrijp je punt.
pi_207598670
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 13:53 schreef baskick het volgende:

[..]
Er is een verschil tussen een werkgever vermelden op cv en een werkgever als referent opgeven, maar ik begrijp je punt.
Ik weet niet hoe het in NL zit maar een potentiele nieuwe werkgever mag hier in ierland wel de oude werkgever bellen maar ze mogen ze niet het hemd van het lijf vragen. Volgens mij mogen ze alleen vragen of die persoon opnieuw zou worden aangenomen ja ofte nee.
pi_207598903
Gewoon op wereldreis gaan als je het geld hebt.
Je kan ook wachten tot je 73 bent en nog amper de trap op en af kan.
pi_207598970
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 14:11 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe het in NL zit maar een potentiele nieuwe werkgever mag hier in ierland wel de oude werkgever bellen maar ze mogen ze niet het hemd van het lijf vragen. Volgens mij mogen ze alleen vragen of die persoon opnieuw zou worden aangenomen ja ofte nee.
Hoe is dat een reactie op mijn bericht?
pi_207599024
Ik ben de tel kwijt, zitten we al bij werkgever nummer tien?
pi_207599129
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 14:48 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik ben de tel kwijt, zitten we al bij werkgever nummer tien?
Om-mo-ge-lijk!

Want het is al bizar toeval dat we al zo’n zes mensen in één topic hebben die afwijken van de standaard zoals TS schetst.
pi_207599189
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:36 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Goed bezig geweest!

Bij dat soort gesprekken merk je meteen dat het een best toxic cultuurtje is daar. Goed dat je voor jezelf hebt gekozen.
Ondanks dat het geen prettig gesprek was aangezien hij al vrij direct en vooringenomen zijn mening erover deelde was ik wel blij met de uitkomst. Vooral omdat ik voor mezelf durfde op te komen tijdens het gesprek en mij niet over mij heen liet lopen. Dat hij daardoor bij draaide was de kers op de taart, maar het bedrijf was al niet mijn eerste keus meer.

Dan merk je toch wel dat je stappen maakt, zowel qua werkervaring als leeftijd. En voor mijn functie is dat wel belangrijk (HR & Recruitment) om ook tegengas te durven geven ongeacht wie er tegenover je zit.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  dinsdag 17 januari 2023 @ 15:24:50 #103
168739 Red_85
'echt wel'
pi_207599404
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 15:51 schreef SpecialK het volgende:
Schrijf gewoon in je CV een verklaring voor het gat (in italic). Werkgevers die dat als reden gebruiken om jou te wantrouwen wil je denk ik niet als werkgever hebben.
Dit!

Toch jouw zaak als je een tijdje niet wil werken na het stoppen bij een eerdere baan?
Good for you als je het inkomstengat kan overbruggen. Heeft een eventuele nieuwe werkgever geen fuck mee te maken. Zien ze dat als nadeel en zijn ze dus van de oude stempel: niet waard om voor te gaan werken. Dan weet je dat je in een bedrijf terecht komt van de oude stempel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207599511
Ik heb ook wel een gat in mijn cv van 9 maanden, toen heb ik een grote reis gemaakt, staat gewoon erbij vermeld, alleen maar positieve reacties op gehad.

Het is natuurlijk wat anders als je in de gevangenis of in rehab zat...
pi_207600288
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 15:24 schreef Red_85 het volgende:
Zien ze dat als nadeel en zijn ze dus van de oude stempel: niet waard om voor te gaan werken. Dan weet je dat je in een bedrijf terecht komt van de oude stempel.
Wat is er precies 'oude stempel' aan?
  dinsdag 17 januari 2023 @ 18:21:14 #106
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207601138
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 03:33 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dus jij vindt dat mensen niet op vakantie mogen, en ook geen cursussen mogen doen? Wat een vreemde redenering zeg. Als iedereen in jouw bedrijf zo denkt weet ik meteen al dat ik daar niet wil werken.

Als men zou vragen naar de reden waarom ik een maandje naar Thailand wil of zo zou ik simpelweg zeggen dat dit ter ontspanning is en om te zorgen dat ik mijn work life balance op orde heb, zodat ik me voor de volle 100% kan inzetten voor (bedrijf waar ik solliciteer)
Nogmaals: jij bent geen slachtoffer. En geen enkele werkgever trapt in zo'n verhaal.
Resistance is futile.
  Moderator dinsdag 17 januari 2023 @ 20:02:32 #107
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207602920
Een gat is niet erg wanneer je het kan uitleggen. Dus kom gerust met een verhaal. Naast het feit dat je niet per se in maanden op je CV hoeft te werken maar in dagen. En een 'sabbatical' is ook geen dolksteek. Zou me meer druk maken over de mentale gezondheid bij een werkgever nog te werken tot exact de laaste dag. Dat voelt echt niet chill.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator dinsdag 17 januari 2023 @ 20:07:49 #108
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207603053
Overigens is mijn werkgever heel chill en zei mn leidinggevende dat het zelfs okay was (ten tijde van corona) vooral om tijdens werk te gaan sporten en ook even een 'lawa' te doen. En zo en zo. Is dat dan de elfde?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_207613916
Net even elder gesolliciteerd.

Salaris meer dan 10k onder mijn huidige (overigens wel betere commissie mogelijk) en ze zijn er vrij transparant in dat er niet verder kan worden onderhandeld.

Dus dan heb ik een back up voor het geval dat het hem inderdaad niet gaat worden met dat op vakantie gaan.
pi_207615742
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 16:36 schreef sirdanilot het volgende:
Net even elder gesolliciteerd.

Salaris meer dan 10k onder mijn huidige (overigens wel betere commissie mogelijk) en ze zijn er vrij transparant in dat er niet verder kan worden onderhandeld.

Dus dan heb ik een back up voor het geval dat het hem inderdaad niet gaat worden met dat op vakantie gaan.
Klinkt als een goed aanbod.
pi_207616087
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 18:58 schreef baskick het volgende:

Klinkt als een goed aanbod.
:D :'( :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')