Ja dat dus je komt er makkelijk mee weg maar het is fraude natuurlijk.quote:Op maandag 16 januari 2023 17:59 schreef Janneke141 het volgende:
Als je langdurig op vakantie bent, dan heb je geen recht op WW. Dat je er in de praktijk wel mee wegkomt als je fictieve sollicitaties verstuurt doet daar niets aan af.
Dat begrijp ik wel, maar je wordt geacht om 'direct beschikbaar te zijn voor werk' om aanspraak te kunnen maken op WW. Oftewel, als jij van plan bent om vier maanden weg te blijven en die periode wil je overbruggen door op afstand te solliciteren op functies die pas maanden later beschikbaar zijn, dan fraudeer je. Ook al is de kans dat je erop gepakt wordt niet erg groot.quote:Op maandag 16 januari 2023 18:55 schreef Pensioengenieter het volgende:
[..]
Internet is je vriend en ik heb wel degelijk serieus gesolliciteerd, alleen van mijn vakantie locatie en dat wordt niet gecontroleerd dus absoluut geen fictive sollicitatie, je moet voor een gesprek alleen even verder weg cq naar huis en dat is binnen Nederland echt geen probleem
Ahhhh, goed punt. Dat is zo ja. Dus je kunt WW trekken, maar je wordt wel geacht te solliciteren. Dan kun je een vakantie wellicht nog wel weg moffelen, maar hoe langer die vakantie duurt, hoe lastiger het wordt dat te verbergen dat je niet aan je verplichting hebt voldaan.quote:Op maandag 16 januari 2023 19:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat begrijp ik wel, maar je wordt geacht om 'direct beschikbaar te zijn voor werk' om aanspraak te kunnen maken op WW. Oftewel, als jij van plan bent om vier maanden weg te blijven en die periode wil je overbruggen door op afstand te solliciteren op functies die pas maanden later beschikbaar zijn, dan fraudeer je. Ook al is de kans dat je erop gepakt wordt niet erg groot.
Ah, dat scheelt.quote:Op maandag 16 januari 2023 18:01 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Solliciteren gaat tegenwoordig nooit meer fysiek in mijn branche.
Ik heb ook spaargeld dus ik kan het een paar maanden met of zonder de zeer lage Ierse WW uitzingen.
Ik zeg niet dat je niet op vakantie zou moeten kunnen, maar dat je al precies 3 maanden pro-actief bezig had kunnen zijn om je volgende baan te regelen:quote:"Bij naderend ontslag " een nieuwe werkgever kan in de krant lezen dat mijn bedrijf een massaontslagronde heeft gehad (ja het bedrijf is dusdanig groot). Als men dan tot jouw conclusie komt dat je niet op vakantie zou moeten gaan na zo'n ontslag, lijkt mij de conclusie dat de werkgever niks geeft om work life balance en dat ik er dus niet wil werken.
Misschien laat je het bewust of onbewust uitdraaien op een ontslag zonder nieuwe baan in Ierland in het vooruitzicht?quote:Op donderdag 24 juni 2021 16:43 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Natuurlijk is mijn baan belangrijk en ik verdien momenteel ook goed, maar ik woon in een land waar ik niet kan aarden (ierland) dus iets in mij zegt dat plots ontslag niet het einde van mijn leven zou betekenen maar juist een nieuwe kans.
Dus nu zit je heel hard te hopen dat zo’n werkgever hier zit en je van een passend antwoord kan voorzienquote:Op maandag 16 januari 2023 15:42 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Zo denk ik er zelf ook over. Maar helaas zijn veel werkgevers nog van de oude stempel en denken zij er wellicht anders over....
Als de vakantielocatie in eigen land is, is het niet echt een probleem om voor een gesprek naar de potentiele werkgever te gaan, en zo kun je ook naar een gesprek met je UWV adviseur. Als je op wereldreis ergens in Thailand zit is dat wel een probleem.quote:Op maandag 16 januari 2023 18:55 schreef Pensioengenieter het volgende:
[..]
Internet is je vriend en ik heb wel degelijk serieus gesolliciteerd, alleen van mijn vakantie locatie en dat wordt niet gecontroleerd dus absoluut geen fictive sollicitatie, je moet voor een gesprek alleen even verder weg cq naar huis en dat is binnen Nederland echt geen probleem
De premie volksverzekeringen die je betaalt via de loonheffing bevat helemaal geen ww premie. Het zijn de werkgevers die de ww premie ophoesten.quote:Op maandag 16 januari 2023 15:14 schreef sirdanilot het volgende:
Verder betalen we allemaal belasting voor sociale premies via ons werk. In ruil daarvoor heb je in Nederland het recht op WW als je niet-verwijtbaar ontslag krijgt. Dan lijkt het me ook een goede deal om van dat recht gebruik te maken, je hebt er immers voor betaald. Vaak ruimschoots meer dan je ooit uitgekeerd zult krijgen. Ook hier in Ierland betaal ik via mijn werk de zogeheten PRSI tax hetgeen recht geeft op een rudimentaire vorm van WW, wel echt een schijntje zelfs in vergelijking met een NL bijstandsuitkering maar toch beter dan niets.
Werknemers betalen al jaren geen WW-premie meer hoor.quote:Op maandag 16 januari 2023 15:14 schreef sirdanilot het volgende:
Verder betalen we allemaal belasting voor sociale premies via ons werk. In ruil daarvoor heb je in Nederland het recht op WW als je niet-verwijtbaar ontslag krijgt. Dan lijkt het me ook een goede deal om van dat recht gebruik te maken, je hebt er immers voor betaald. Vaak ruimschoots meer dan je ooit uitgekeerd zult krijgen.
"Ik heb - op eigen kosten - een maandje of wat door Azie gereisd. Nee, ik had uiteraard geen uitkering, want daarvoor moet je beschikbaar zijn voor werk en dat was ik natuurlijk niet toen ik met mijn bips door Azie ging."quote:Wat voor soort antwoord zou ik moeten voorbereiden voor potentiele werkgevers na deze periode om bij de 'gat op je CV waarom?' vraag niet met mijn mond vol tanden te staan?
Het is een Nederlands forum; lees voor 'je' gerust 'iemand'.quote:Op maandag 16 januari 2023 17:54 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ja ik denk inderdaad dat ik er een sabbatical van maak.
Wat maakt dat voor jou uit? Ik woon in Ierland en jij woont in Nederland.
Concreet: ja ik zou er naar vragen en nee, ik zou niet willen horen dat iemand nodeloos lang zonder noodzaak van een vangnet gebruik gemaakt heeft. Los van in welk land dat gebeurde.quote:Zou je een kandidaat vragen naar het gat op het CV en zo ja, wat voor soort antwoord zou je dan graag willen horen?
Maar vroeger had je dusdanige werkloosheid dat het soms gewoon geen doen was om uberhaupt een baan te vinden anders dan putjesschepper. Je begrijpt wel dat dat tegenwoordig niet meer het geval is met al die arbeidstekorten. Een baan vind je altijd wel, zelfs als het dan wat minder verdient dan mijn huidige baan.quote:Op maandag 16 januari 2023 18:03 schreef livelink het volgende:
Mijn ervaring is helaas dat ik alleen kan genieten van vrij zijn vanuit een baan of vanuit het vooruitzicht van een baan. Dus in de praktijk ging ik als een gek weer solliciteren.
Ok en waarin dit topic heb ik iets over huizen gepost dan? Ik ga Yvonne mailen want jij bent niet geschikt als moderator meerquote:Op maandag 16 januari 2023 18:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dat haal ik niet weg, want je trekt ALLES, maar dan ook ALLES naar een huis (niet) kunnen kopen toe, tot aan naar een verjaardag gaan toe, want dat vindt je vervelend want het geld dat je dat kost kun je niet sparen voor een huis.
Als ik onbetaald verlof zou aanvragen voor een paar maanden en men zou dat weigeren, ja dan zou ik hetzelfde doen. Toedeledokiequote:Op maandag 16 januari 2023 23:51 schreef FlippingCoin het volgende:
Mja zijn er waar ik werk zelfs een aantal die ontslag genomen hebben voor een wereldreis en later weer teruggekomen zijn, niet zo'n heel groot issue heb ik het idee.
Ja dit doe ik eigenlijk nu al , maar vaak moet je bij een sollicitatie ook een formulier op hun eigen website invullen en daar moet je wel de maanden op zetten.quote:Op maandag 16 januari 2023 23:48 schreef Sodemieters het volgende:
Als je eenmaal weer een nieuwe baan gevonden hebt, kun je een gat op je CV ook redelijk makkelijk verdoezelen, zodat er in het vervolg van je carrière weinig vragen over komen. Bijv. door geen maanden op je CV te vermelden, maar alleen jaren.
Waar denk je dat het geld voor de WW uitkeringen uiteindelijk vandaan komt? Sinterklaas?quote:Op maandag 16 januari 2023 22:14 schreef Queller het volgende:
[..]
Werknemers betalen al jaren geen WW-premie meer hoor.
Klopt het liefste wil ik eigenlijk dit jaar nog weg uit Ierland, omdat ik hier niet integreer met de lokale bevolking. De cultuur staat gewoon compleet ver van mij af. Pas na een paar biertjes erin wordt het een beetje gezellig. Ik probeer wel eens contact te leggen met die lui maar het komt allemaal niet aan.quote:Op maandag 16 januari 2023 19:22 schreef Viv het volgende:
[..]
Ah, dat scheelt.
[..]
Ik zeg niet dat je niet op vakantie zou moeten kunnen, maar dat je al precies 3 maanden pro-actief bezig had kunnen zijn om je volgende baan te regelen:
WGR / De laatsten der Mohicanen in je omvallende bedrijf zijn
Toen ik dat topic terugzocht kwam ik toevallig ook deze post tegen:
[..]
Misschien laat je het bewust of onbewust uitdraaien op een ontslag zonder nieuwe baan in Ierland in het vooruitzicht?
Dus jij vindt dat mensen niet op vakantie mogen, en ook geen cursussen mogen doen? Wat een vreemde redenering zeg. Als iedereen in jouw bedrijf zo denkt weet ik meteen al dat ik daar niet wil werken.quote:Op maandag 16 januari 2023 23:01 schreef Seven. het volgende:
Ligt aan de reden van de sabbatical. In jouw geval is dat 'geen zin om te werken want dat is in mijn branch kut, en ik heb voldoende belasting betaald om een periode willens en wetens uitkering te trekken'.
Nope. Ik hoef geen op ongemotiveerde profiteur op de loonlijst.
Dat is wat anders dan 'ik zag m'n ontslag aankomen en ik loop al tijden vast in mijn werk, en dus ben ik een cursus gaan doen zodat ik werk kan gaan doen waarvan ik gelukkig word'.
En ook dan waarschijnlijk nope, want twijfelkont had dit ook wel kunnen regelen toen hij nog werk had, en er zijn nog 5 kandidaten die wél doelgericht over hun werk nadenken, met duidelijke ideeën over wat ze willen en kunnen.
Tijd voor wat zelfreflectie, TS. Jij bent de enige die gelooft dat je een slachtoffer bent. Geef jezelf een dikke schop onder je hol en zoek uit wat je wil in je werk, en werk daar naartoe.
Wat gaat de werkgever het aan of je WW of bijstand of niks trekt? Dat kunnen ze niet eens inzien, baskick.quote:Op maandag 16 januari 2023 22:25 schreef baskick het volgende:
[..]
Het is een Nederlands forum; lees voor 'je' gerust 'iemand'.
[..]
Concreet: ja ik zou er naar vragen en nee, ik zou niet willen horen dat iemand nodeloos lang zonder noodzaak van een vangnet gebruik gemaakt heeft. Los van in welk land dat gebeurde.
Dank voor de poging tot een goede suggestie, maar als je ontslag neemt krijg je ten eerste geen ontslagvergoeding en ten tweede geen WW (en dat is precies hetzelfde hier in Ierland), dus dat lijkt me een uitzonderlijk slechte keuze financieel gezien.quote:Op maandag 16 januari 2023 21:31 schreef MisChrartin het volgende:
Misschien nu al solliciteren naar een andere baan want je wil die tent toch verlaten toch? Dat zou ik doen, dan ben je in ieder geval zelf iets meer in control dan afwachten wanneer de tent failliet gaat.
Bij je nieuwe baan zeggen dat je over 3 of 4 maanden kunt beginnen.
Vervolgens neem je nu per direct ontslag, je kunt dan en rondreizen en als je terug bent heb je zekerheid.
Edit: oh dan heb je natuurlijk geen recht op WW. Maar ik zou dat alsnog prettiger vinden om zekerheid te hebben dan eerst al je geld verbrassen om dan erachter te komen dat een nieuwe baan vinden misschien wel eens lastiger kan zijn dan je nu denkt.
Want hoe zeg ik het netjes: als je in het echt zo overkomt als hier zou ik je niet aannemen.
Kijk dit is nou een goede post.quote:Op maandag 16 januari 2023 19:27 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Als de vakantielocatie in eigen land is, is het niet echt een probleem om voor een gesprek naar de potentiele werkgever te gaan, en zo kun je ook naar een gesprek met je UWV adviseur. Als je op wereldreis ergens in Thailand zit is dat wel een probleem.
Maar als het geen probleem is dat je in de periode dat je op reis bent geen uitkering ontvangt, dan vraag je gewoon nog geen WW aan en kun je gewoon op reis gaan. Dan heb je geen regels waar je je aan dient te houden, je hebt dan alleen dat gat op je CV.
Bij een gat op je CV van 2 of 3 maanden zal een werkgever misschien nog niet zo veel denken, zeker als je aangeeft dat je langere tijd op reis bent geweest. Het zou ook nog kunnen zijn dat je die reis al geboekt had voor je werkloos werd. Wordt het gat echter veel meer dan de tijd dat je op reis bent geweest wordt het wel een andere zaak, dan gaan potentiele werkgevers wel vragen waar dat gat vandaan komt. Dan hoeft het nog niet altijd echt een probleem te zijn als je na terugkomst van de reis echt serieus hebt gesollicteerd. Maar het is wel, hjoe langer geen werk hoe lastiger het wordt weer een baan te vinden.
Ja is dat dan zo erg? Als je wel een keer werkloos raakt heb je WW op gebruikt. Is het dan zo handig dat op te maken tijdens vakantie?quote:Op dinsdag 17 januari 2023 03:36 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dank voor de poging tot een goede suggestie, maar als je ontslag neemt krijg je ten eerste geen ontslagvergoeding en ten tweede geen WW (en dat is precies hetzelfde hier in Ierland), dus dat lijkt me een uitzonderlijk slechte keuze financieel gezien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |