'Iets stelen bij de zelfscankassa is dagelijkse kost bij supermarkten'quote:Boodschappen vergeten af te rekenen of iets stelen bij de zelfscankassa? Dat komt bij een groot deel van de Amsterdamse supermarkten dagelijks voor, zo blijkt uit onderzoek van AT5. AT5 sprak 30 supermarkten, waarvan een ruime meerderheid van 25 winkels aangeeft dat dit dagelijks voorkomt: "Als ik een kwartier op het zelfscanplein sta, is er altijd wel één iemand die niet alles scant." Zo meldt AT5.
Dan steel je nog niet.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 16:39 schreef Aberkullie het volgende:
Je zou haast gaan denken dat een steeds grotere groep mensen hun boodschappen niet kan betalen.
Mensen hebben het recht om zich te verzetten tegen een vroegtijdige dood door honger en/of dorst.quote:
Zo'n vaart loopt het niet hoor.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 16:48 schreef torentje het volgende:
[..]
Mensen hebben het recht om zich te verzetten voor een vroegtijdige dood door honger en/of dorst.
lolquote:Op zaterdag 7 januari 2023 16:44 schreef Isdatzo het volgende:
Keertje onterecht "betrapt": had iets al gescand, maar toen weer uit m'n tas gehaald om de bende beter te organiseren, daarna weer teruggestopt. Dachten ze dat ze me te pakken hadden, dus snel de beveiliging bij de deur ingeseind die me ineens bij de arm greep.
Of ik het bonnetje wilde laten zien. Nou, dat lag al in de prullenbak en dat was wel héél verdacht (zo verdacht dat die hele prullenbak vol met bonnetjes zit, maar oké). Camerabeelden boden geen uitsluitsel, dus toen "kwam ik er goed mee weg".
Hou op met me hoor: me eerst valselijk van diefstal beschuldigen, die claim niet kunnen bewijzen, en vervolgens zeggen dat ik geluk heb. Heb die beveiliger de prullenbak ondersteboven laten trekken voor het bonnetje, en wat bleek? Precies
.
/Lief dagboek
Ah natuurlijk, het ligt aan de asielzoekers.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 16:42 schreef Chinless het volgende:
[..]
Niet willen betalen zit ook in het aard van onze zojuist / onlangs ongewenst aangekomen gezelschap.
En het zit gewoon in de uiteindelijke prijs meegerekend.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:02 schreef summer2bird het volgende:
Dat is al zo sinds ze het ingevoerd hebben
Ik vond het destijds ook een debiel idee, zelfscan, maar volgens hoger op woog het verlies van het jatten niet tegen de winst van een cassiere minder op.
quote:Op zaterdag 7 januari 2023 16:48 schreef torentje het volgende:
[..]
Mensen hebben het recht om zich te verzetten tegen een vroegtijdige dood door honger en/of dorst.
en terecht, want je veroorzaakt zo allerlei fouten in hun database waar automatisch bestellingen uit voortvloeien.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 16:34 schreef MatthijsDJ het volgende:
Ooit zelf "gepakt". Had twee smaken drop gepakt en één zakje twee maal gescanned. Verder gewoon zelfde merk en prijs..
Niet alleen… in die categorie vallen er meer 🥲quote:Op zaterdag 7 januari 2023 16:59 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ah natuurlijk, het ligt aan de asielzoekers.
Waarom zou men zichzelf verzwakken door het missen/overslaan van een maaltijd en/of een blikje of flesje drinken?quote:
Ze kunnen zich beter verzetten tegen de overheid en haar oa buitenlands beleid.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 16:48 schreef torentje het volgende:
[..]
Mensen hebben het recht om zich te verzetten tegen een vroegtijdige dood door honger en/of dorst.
Een blikje cola tegen het sterven van de dorst heb je natuurlijk niet nodig in Nederlandquote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:07 schreef torentje het volgende:
[..]
Waarom zou men zichzelf verzwakken door het missen/overslaan van een maaltijd en/of een blikje of flesje drinken?
Passen ze er maar een algoritme op toe die rekening met boefjes zoals ;-).quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
en terecht, want je veroorzaakt zo allerlei fouten in hun database waar automatisch bestellingen uit voortvloeien.
Zeker fantastisch. Heb altijd gratis wasmiddel en koffiebonen. Stukje besparing @de_boswachterquote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:12 schreef Dusthor92 het volgende:
Ik vind die zelfscans echt fantastisch
Nooit problemen mee gehad
Maargoed ik woon dan ook in een dorp
Is dit onderzocht? Ben daar wel benieuwd naar.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:13 schreef SQ het volgende:
[..]
Een blikje cola tegen het sterven van de dorst heb je natuurlijk niet nodig in NederlandEn niemand in dit land is zo arm dat ze letterlijk doodhongeren. Zijn nog steeds voornamelijk luxe producten die gejat worden.
of ze pakken boefjes op, zoals ze terecht bij jou gedaan hebben.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:13 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Passen ze er maar een algoritme op toe die rekening met boefjes zoals ;-).
Ps het is NWS hier he, geen BNW of Stormfront..
Als dat echt zo is dan is de supermarkt zelf aan het stelen van haar klanten. Stelen is tegen mijn principe, maar als dat echt zo is, dat het meegerekend zit in de prijs, dan zit ik er serieus over na te denken om producten niet te scannen, want "stelen" is het dan niet, ik pak dan gewoon terug wat van mijn is.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:05 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
En het zit gewoon in de uiteindelijke prijs meegerekend.
Beetje DevOps team ziet dat toch als een uitdaging..quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
of ze pakken boefjes op, zoals ze terecht bij jou gedaan hebben.
Volgens mij heeft dat altijd al in de prijs gezeten, natuurlijk niet zo letterlijk benoemd.. Maar "overige kosten"quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:16 schreef .Regenstorm het volgende:
[..]
Als dat echt zo is dan is de supermarkt zelf aan het stelen van haar klanten. Stelen is tegen mijn principe, maar als dat echt zo is, dat het meegerekend zit in de prijs, dan zit ik er serieus over na te denken om producten niet te scannen, want "stelen" is het dan niet, ik pak dan gewoon terug wat van mijn is.
Ja, ik kan zo geen bron oprakelen hoor, maar ik heb dat wel meermaals gelezen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:14 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Is dit onderzocht? Ben daar wel benieuwd naar.
Statstiek, logistiek, inkoop-verkoop, voorraad balans.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 16:34 schreef MatthijsDJ het volgende:
Van de FP:
[..]
'Iets stelen bij de zelfscankassa is dagelijkse kost bij supermarkten'
Arme supermarkten, vergeten te vertellen dat dit stelen al netjes opgenomen is in de prijs. Plus de uitsparing voor caissières..
Ooit zelf "gepakt". Had twee smaken drop gepakt en één zakje twee maal gescanned. Verder gewoon zelfde merk en prijs.. kon meteen mijn hele tas omkeren en laten controleren omdat het check meiske mijn fout niet begreep. Moest een Supervisor aan te pas komen voor de correctie.
Nee natuurlijk niet daarom is diefstal ook echt wel ingecalculeerd.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:42 schreef Red_85 het volgende:
Hadden ze nu echt gedacht dat zelfscannen waterdicht is?
Eens, daarom ben ik ook voorstander van post-natale abortus.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 16:48 schreef torentje het volgende:
[..]
Oh jaaaa echt zo irritantquote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:50 schreef probeer het volgende:
Ik steel er niets, risico niet waard. Eventuele winst ook niet, ten koste van principes.
Maar waar ik wel echt een rothekel aan heb, is een controle wanneer ik maar één product koop.
Nee. Het is gewoon een rekensommetje.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:42 schreef Red_85 het volgende:
Hadden ze nu echt gedacht dat zelfscannen waterdicht is?
Dan zou ik Utrecht mijden. daar is helemaal geen kassa meer. Alleen zelfscan.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Paar maand terug in Ikea Groningen was er geen kassa meer open, alleen zelfscan. Was met een groepje en de aankoop was niet voor mezelf, anders had ik de kar met inhoud laten staan.
Tevens laatste keer Ikea, helaas.
Overigens heeft de Ikea die hele zelfscan ook heel kut ingericht.
Je kunt bij ikea wel scannen in de winkel hoor. Moet je wel de ikea app op je telefoon hebbenquote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is voor mij heel simpel: zolang het mogelijk is gebruik de zelfscan niet.
Ik ben van mezelf echt een chaoot op dat vlak en wil die verantwoordelijkheid gewoon niet, het is niet mijn taak als klant om producten correct te scannen.
Paar maand terug in Ikea Groningen was er geen kassa meer open, alleen zelfscan. Was met een groepje en de aankoop was niet voor mezelf, anders had ik de kar met inhoud laten staan.
Tevens laatste keer Ikea, helaas.
Overigens heeft de Ikea die hele zelfscan ook heel kut ingericht.
Efficiënt zou zijn om tijdens het shoppen alles te scannen en dan bij de kassa afrekenen.
Maar nee, je kan bij de zelfscan alles uitladen, scannen, in een ander karretje stoppen en dan afrekenen.
Grote artikelen sta je dus onhandig te zoeken naar de barcode en met wat pech krijg je je vingers ook nog klem tussen 2 van die zware platte pakketten omdat je maar 1 hand vrij hebt.
En je moet ook niet 1 artikel 5x scannen want dan komt er zo'n muts je vertellen dat je ieder artikel afzonderlijk moet scannen (was 5x hetzelfde artikel).
Idem voor artikelen met losse deksels die dan ook weer een los artikel zijn, ik hou het gewoon niet bij allemaal en ik zie ook niet in waarom dat zou moeten.
Zoek het lekker voor me uit bij de kassa en val mij er niet mee lastig, ik betaal wel en vervolg m'n weg.
Zelfscan legt de hele verantwoordelijkheid voor een correcte afhandeling bij de klant.
Maakt de caissière een fout? Niet mijn probleem.
Maak ik een fout? Gelijk de beveiliging op m'n rug en 20 mensen die je staan aan te staren.
Maak ik géén fout? Alsnog kans op een controle.
Ik vraag me dus af of het wel zoveel diefstal is, met mijn kassa-talent zou ik wss een hoop artikelen dubbel scannen.
Als alle supermarkten over gaan op zelfscan laat ik het voortaan wel bezorgen.
Ikea is sowieso gebeurd voor me, de pas ligt al in de kliko.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:01 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dan zou ik Utrecht mijden. daar is helemaal geen kassa meer. Alleen zelfscan.
Dat is al iets beter. Maar het blijft natuurlijk kassawerk doen als klant, met alle verantwoordelijkheid bij de klant ipv bij de winkel.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:02 schreef SQ het volgende:
[..]
Je kunt bij ikea wel scannen in de winkel hoor. Moet je wel de ikea app op je telefoon hebbenje telefoon is dan de zelfscanner.
Zoals ik zei, ik ben gewoon een stress chaoot met dat soort dingen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:05 schreef SQ het volgende:
Omdat je soms alleen zelfscan hebt? Wauw. Dat wordt nog wat voor je, over een jaar of 10
Ik vind het vooral bijzonder klantonvriendelijk. Je dwingt me een gedeelte van iemands betaalde baan over te nemen, waar ik niet voor opgeleid ben maar waar ik dan wel ook meteen verantwoordelijk voor wordt gemaakt. Als er dan een fout insluipt word je behandeld alsof er ter kwade trouw is gehandeld.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zoals ik zei, ik ben gewoon een stress chaoot met dat soort dingen.
Ik heb jaren in een computerzaak gewerkt en daar rekende ik ook (vrijwel) nooit iets af met klanten, aangezien die structuur op één of andere manier mist. Grote kans dat een klant met gratis artikelen naar huis ging en dat is geen grapje helaas.
Als het rustig was dan ging het nog wel maar zodra ik meer dan een paar externe prikkels krijg dan is het "chaos".
En dat is het in zo'n winkel vaak.
Ik kan me extreem goed focussen op iets en daar dan ook voor de volle 100% mee bezig zijn maar zet me niet in een situatie waar ik afgeleid kan worden want dan is het instant chaos.
Daarnaast is het gewoon echt geen goede zaak dat de verantwoordelijkheid voor het correct scannen van artikelen bij de klant ligt.
Er zijn zat mensen die daar hun schouders over ophalen en met een scanner door de supermarkt racen maar het is niet iets wat ik zal steunen.
En ja, dat zal lastiger worden, het zij zo. Boodschappen (en de meeste andere artikelen) kan ik nog thuis laten bezorgen, dan zit ik ook niet met dat probleem.
Ik dacht dat jij tegenwoordig zo'n keurig policor persoon was?quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:15 schreef Starhopper het volgende:
Ik steeldief weleens als de broodjes in de aanbieding zijn: vier voor een euro. Dan scan ik er 4 maar stop ik er 3 in mijn tas. En dan heb ik 5 cent winst
Stelen van kapitalisten is goedquote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:17 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij tegenwoordig zo'n keurig policor persoon was?
Ja, dat dus ook.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik vind het vooral bijzonder klantonvriendelijk. Je dwingt me een gedeelte van iemands betaalde baan over te nemen, maar ik niet voor opgeleid ben maar waar ik dan wel ook meteen verantwoordelijk voor wordt gemaakt. Als er dan een fout insluipt word je behandeld alsof er ter kwade trouwe is gehandeld.
Nou, dan maar niet.
Nee, dat zijn ook de mensen die van hun contante geld af moeten.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb ook geen idee hoe groot de groep mensen is die een schijthekel heeft aan zelfscan, in de supermarkten is het hier iig altijd nog druk bij de gewone kassa's en dat zijn echt niet alleen "ouderen".
quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:19 schreef Starhopper het volgende:
Deze studenten stelen meer dan 200 euro per maand bij de zelfscan
Niet heel inclusief allemaal... Ik mis Mohamed, Shaniqua en een POC op de foto...quote:Beeld: Getty Images. De persoon op de foto komt niet voor in het artikel (en is voor zover wij weten niet bezig met winkeldiefstal).
*Tammie, Luuk en Sacha zijn gefingeerde namen. De echte namen van de geïnterviewden zijn bij de redactie bekend.
Die kapitalisten reken dan dat gewoon door aan de wel betalende klanten. Die heb kapitalisten heb je er dus echt niet mee.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:18 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Stelen van kapitalisten is goed
Ik denk dat dat wel meevalt, veruit de meerderheid betaalt bij de kassa met PIN.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, dat zijn ook de mensen die van hun contante geld af moeten.
Bij de gewone kassa zijn veel mensen dus witwassersquote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, dat zijn ook de mensen die van hun contante geld af moeten.
Ik heb een hekel aan controles als ik net mijn tas netjes heb ingepakt; ze maken er een zootje van.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:50 schreef probeer het volgende:
Ik steel er niets, risico niet waard. Eventuele winst ook niet, ten koste van principes.
Maar waar ik wel echt een rothekel aan heb, is een controle wanneer ik maar één product koop.
Dat zou wel de manier zijn om makkelijk te kunnen stelen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb een hekel aan controles als ik net mijn tas netjes heb ingepakt; ze maken er een zootje van.
Ze zouden een code of zo moeten verbinden aan bonuskaartnummers als je altijd (gebleken) eerlijk bent, zodat je minder gecontroleerd wordt.
En andersom, natuurlijk.
Waarom laat je er een zooitje van maken? Pak zelf de tas uit en weer inquote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb een hekel aan controles als ik net mijn tas netjes heb ingepakt; ze maken er een zootje van.
Ze zouden een code of zo moeten verbinden aan bonuskaartnummers als je altijd (gebleken) eerlijk bent, zodat je minder gecontroleerd wordt.
En andersom, natuurlijk.
quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Niet heel inclusief allemaal... Ik mis Mohamed, Shaniqua en een POC op de foto...
quote:Ik voel me wel schuldig over mijn geprivilegieerde positie. Daar maak ik eigenlijk misbruik van.
Laatst was ik met een vriend van kleur in de supermarkt. Hij schrok zich kapot toen hij zag hoe veel ik pikte. Ik word als witte student gewoon niet gezien als winkeldief. Daar kan ik me kut over voelen. Ik pik nu niet meer in filialen waar veel mensen van kleur komen. Het voelt toch beter om te stelen bij een Albert Heijn waar vooral snobs winkelen.
Wauw wat een drek, een soort stelende activistquote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Niet heel inclusief allemaal... Ik mis Mohamed, Shaniqua en een POC op de foto...
quote:Mijn vriend heeft filosofie gestudeerd, hij daagt me ethisch uit. Via onze gesprekken ben ik tot een paar richtlijnen gekomen. Ik steel wat ik nodig heb: groente, fruit, vegetarisch vlees, echt niks belachelijks. Dat doe ik eigenlijk alleen bij de Albert Heijn. Als Amazon een fysieke winkel had, zou ik die ook helemaal leegplukken. Stelen van grote bedrijven vind ik oké, die verdienen toch genoeg. Ik voel me wel schuldig over mijn geprivilegieerde positie. Daar maak ik eigenlijk misbruik van.
Laatst was ik met een vriend van kleur in de supermarkt. Hij schrok zich kapot toen hij zag hoe veel ik pikte. Ik word als witte student gewoon niet gezien als winkeldief. Daar kan ik me kut over voelen. Ik pik nu niet meer in filialen waar veel mensen van kleur komen. Het voelt toch beter om te stelen bij een Albert Heijn waar vooral snobs winkelen.
bron: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=188944&sid=0847070937d45333da65b9429ecea348quote:Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar
Hoe zit het met t krijgen van een winkelverbod.
Afgelopen week ging ik met mijn partner boodschappen doen en maakten gebruik van zo’n scanner. We kregen een steekproef en een aantal artikelen bleek niet gescand (geraspte kaas, knakworst ed) een verschil van nog geen ¤5 euro op ¤120. Alles afgerekend kwam de manager erbij en hij vond het der mate erg dat we werden opgehaald door de politie. Bijna 5 uur op t bureau. Conclusie: seponeren, geen bewijs van diefstal/poging tot diefstal/scanfraude. Dus onschuldig...
Maar wat blijkt, het jaar winkelverbod wordt niet ingetrokken?! De manager gaf te kennen dat de politie niet goed had gehandeld en hij zonder opgave van reden iedereen de winkel mag weigeren.
Ik vind dit zo raar...?! Niet dat ik ooit nog wil winkelen daar, maar uit principe wil ik het winkelverbod van tafel...
Justitie zegt seponeren, maar de winkel vindt schuldig!!
Dat bedoel ik, dat dit soort bagger als "nieuws" gebracht wordt...quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:27 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Wauw wat een drek, een soort stelende activist
Thuis de boodschappen laten bezorgen is veel prettiger en leuker. Ik kan dat bezorgen van de boodschappen aan huis tegenwoordig ook probleemloos betalen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:12 schreef Dusthor92 het volgende:
Ik vind die zelfscans echt fantastisch
Nooit problemen mee gehad
Maargoed ik woon dan ook in een dorp
Of wanneer de controle wordt uitgevoerd en ze de producten daarna niet terug in de tas doen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:50 schreef probeer het volgende:
Bij de zelfscankassa's kan je afrekenen zonder kaart maar dan word je wel vaker gecontroleerd.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kwam net deze tegen. Wel benieuwd of er meer van dat soort ervaringen zijn.
[..]
bron: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=188944&sid=0847070937d45333da65b9429ecea348
En klopt het trouwens ook dat je bij de AH niet kan zelfscannen zonder Bonuskaart? Hangt dat af van het filiaal? Nog een reden om niet zo'n ding te hebben iig![]()
Het is gewoon normaal gedrag geworden zo'n beetje.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:19 schreef Starhopper het volgende:
Deze studenten stelen meer dan 200 euro per maand bij de zelfscan
Gratis stroopwafels? Wat?quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:59 schreef SQ het volgende:
[..]
Oh jaaaa echt zo irritant
Ff snel een pak melk halen... CONTROLE.
Wel makkelijk gratis stroopwafels verdienen trouwens.
Rete irritant inderdaad.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:35 schreef FL_Freak het volgende:
[..]
Of wanneer de controle wordt uitgevoerd en ze de producten daarna niet terug in de tas doen.
Ik kan als vaste klant bij de Appie zelfscan eigenlijk geen logica ontdekken in de steekproeven en ik geloof ook niet dat er ter plekke op basis van uiterlijk besloten wordt dat jij de gelukkige bent.quote:
Ik weet wel zeker van niet.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik kan als vaste klant bij de Appie zelfscan eigenlijk geen logica ontdekken in de steekproeven en ik geloof ook niet dat er ter plekke op basis van uiterlijk besloten wordt dat jij de gelukkige bent.
Nee. Kan prima.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kwam net deze tegen. Wel benieuwd of er meer van dat soort ervaringen zijn.
[..]
bron: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=188944&sid=0847070937d45333da65b9429ecea348
En klopt het trouwens ook dat je bij de AH niet kan zelfscannen zonder Bonuskaart? Hangt dat af van het filiaal? Nog een reden om niet zo'n ding te hebben iig![]()
Dat wordt steeds erger. Zie mijn post hierbovenquote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:47 schreef probeer het volgende:
[..]
Nee. Kan prima.
Maar in het centrum van Utrecht heeft de AH nu iets nieuws; je moet je mandje op een speciaal rekje onder de kassa zetten, waar dan nog een extra camera op gericht staat.
Geeft me toch best een 'Ja eh, als je me zó erg argwaant, doe het dan lekker zelf!' gevoel. Kom er daarom ook amper nog.
Zit er volgens mij eentje op Utrecht Centraal.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:43 schreef Poepz0r het volgende:
Zelfscan gaat natuurlijk vervangen worden door volledig kassaloze supermarkten. Er is al een testwinkel van geloof ik waarbij je continu in de gaten wordt gehouden dmv cameras en qr codes
Lekker volledige controle voor big techquote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:49 schreef probeer het volgende:
[..]
Zit er volgens mij eentje op Utrecht Centraal.
Doet me hier aan denken:
Bij de jumbo krijg je bij elke controle een sticker voor een spaarkaart, bij zes stickers krijg je een pak stroopwafelsquote:
Alsof je een zwakzinnige peuter bent die een koekje krijgt van mama nadat je braaf een middag niet op het tapijt gekwijld hebt, verschrikkelijk.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:59 schreef SQ het volgende:
[..]
Bij de jumbo krijg je bij elke controle een sticker voor een spaarkaart, bij zes stickers krijg je een pak stroopwafels
DEFUCK?!?!quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:59 schreef SQ het volgende:
[..]
Bij de jumbo krijg je bij elke controle een sticker voor een spaarkaart, bij zes stickers krijg je een pak stroopwafels
Dan zou ik niet met mijn eigen boodschappenkrat boodschappen kunnen doenquote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:47 schreef probeer het volgende:
[..]
Nee. Kan prima.
Maar in het centrum van Utrecht heeft de AH nu iets nieuws; je moet je mandje op een speciaal rekje onder de kassa zetten, waar dan nog een extra camera op gericht staat.
Geeft me toch best een 'Ja eh, als je me zó erg argwaant, doe het dan lekker zelf!' gevoel. Kom er daarom ook amper nog.
Dan ga je lekker naar de voedselbank, als je geen geld hebt voor eten.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 16:48 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik weet niet of het bij elke jumbo zo is trouwens. Hier in de regio iig wel.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 19:03 schreef probeer het volgende:
[..]
DEFUCK?!?!
Ik winkel al jaren bij de Jumbo. Nog nooit een sticker voor een controle-spaarkaart gekregen.
Ik voel me benadeeld nu. Ga er de volgende keer sowieso naar vragen.
Wat een slecht verhaal, dan kijken ze gewoon in de historie icm je betaalpas en zien ze zo je bonnetje.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 16:44 schreef Isdatzo het volgende:
Keertje onterecht "betrapt": had iets al gescand, maar toen weer uit m'n tas gehaald om de bende beter te organiseren, daarna weer teruggestopt. Dachten ze dat ze me te pakken hadden, dus snel de beveiliging bij de deur ingeseind die me ineens bij de arm greep.
Of ik het bonnetje wilde laten zien. Nou, dat lag al in de prullenbak en dat was wel héél verdacht (zo verdacht dat die hele prullenbak vol met bonnetjes zit, maar oké). Camerabeelden boden geen uitsluitsel, dus toen "kwam ik er goed mee weg".
Hou op met me hoor: me eerst valselijk van diefstal beschuldigen, die claim niet kunnen bewijzen, en vervolgens zeggen dat ik geluk heb. Heb die beveiliger de prullenbak ondersteboven laten trekken voor het bonnetje, en wat bleek? Precies
.
/Lief dagboek
Ik ga het omdraaien.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:59 schreef SQ het volgende:
[..]
Bij sommige AH's ook.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:59 schreef SQ het volgende:
[..]
Zo werkt dat dus niet.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 19:24 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Wat een slecht verhaal, dan kijken ze gewoon in de historie icm je betaalpas en zien ze zo je bonnetje.
Wij moeten nog 3 stickers, al weken geen controle gehad.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:59 schreef SQ het volgende:
[..]
Nou, nee. In elk geval niet ergens in/rond 2019.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 19:24 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Wat een slecht verhaal, dan kijken ze gewoon in de historie icm je betaalpas en zien ze zo je bonnetje.
Sowieso al het idee dat iemand niet te vertrouwen is zonder dat je daar aanleiding voor hebt, en daar dan vervolgens ook zo naar handelenquote:Op zaterdag 7 januari 2023 19:30 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik ben een keer ''omsingeld'' door twee van die ''beveiliger'' brulapen (ik ben zelf ook niet echt klein) icm twee vakkenvullers omdat ik een een tasje en een pak melk scande en een steekproef kreeg.
Blijkbaar zijn mijn uiterlijk + gewatteerde jas genoeg redenen om mij van te voren in te schatten als onbetrouwbaar. Oprecht hun eigen woorden. Nu snap ik het wel een kleeeeein beetje want het was best wel een grote AH in een .. niet zo fijne buurt, maar kom op man. ''Heb je echt niks in je zakken?''
De kortsluiting in hun ogen toen ik correct Nederlands terugsprak en ze vriendelijk te woord stond zou ik nooit vergeten though
Daar is nu een oplossing voorquote:Op zaterdag 7 januari 2023 16:44 schreef Isdatzo het volgende:
.
/Lief dagboek
Er staat ook altijd op die kassa's in kleine lettertjes zoiets als 'je gaat er mee akkoord dat het falen van een controle onder diefstal valt'.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik vind het vooral bijzonder klantonvriendelijk. Je dwingt me een gedeelte van iemands betaalde baan over te nemen, waar ik niet voor opgeleid ben maar waar ik dan wel ook meteen verantwoordelijk voor wordt gemaakt. Als er dan een fout insluipt word je behandeld alsof er ter kwade trouw is gehandeld.
Nou, dan maar niet.
Kinderachtig recalcitrant als ik soms ben, laat ik nu expres het lege mandje bij de kassa staan, ipv het mee naar de uitgang te nemen en op de stapel te zetten. Burgerlijke ongehoorzaamheid!quote:Op zaterdag 7 januari 2023 19:08 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Dan zou ik niet met mijn eigen boodschappenkrat boodschappen kunnen doen
[ afbeelding ]
Gelukkig woon ik niet Utrecht
Extra verdacht gedragen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 19:33 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Wij moeten nog 3 stickers, al weken geen controle gehad.
Same.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 19:03 schreef probeer het volgende:
[..]
DEFUCK?!?!
Ik winkel al jaren bij de Jumbo. Nog nooit een sticker voor een controle-spaarkaart gekregen.
Iets scannen, het product verwijderen uit de scanner en dan weer terugleggen in het schap. Dan krijg je 100% zeker controle.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 19:33 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Wij moeten nog 3 stickers, al weken geen controle gehad.
Ze kunnen kleine lettertjessen wat ze willen, maar dat betekent niet dat het juridisch dichtgetimmerd is. Zou een mooie boel wordenquote:Op zaterdag 7 januari 2023 19:59 schreef probeer het volgende:
[..]
Er staat ook altijd op die kassa's in kleine lettertjes zoiets als 'je gaat er mee akkoord dat het falen van een controle onder diefstal valt'.
Eh, nee daar ga ik niet mee akkoord. Leuk en aardig dat jullie het als diefstal beschouwen, je doet maar. Maar als ik een controle niet haal betekent dat toch echt niet dat ik er dan mee akkoord ben gegaan dat ik dus diefstal pleeg. Ze mogen vinden wat ze willen, maar als ik een keer een controle niet haal, dan stel ik dat dat komt door mijn onoplettendheid. Niet omdat ik diefstal pleeg.
Bij de Ah waar ik kom zet je de mandjes gewoon bij het poortje. De medewerker die zelfscankassa dienst heeft brengt na enige de mandjes terug naar de ingang.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 20:00 schreef probeer het volgende:
[..]
Kinderachtig recalcitrant als ik soms ben, laat ik nu expres het lege mandje bij de kassa staan, ipv het mee naar de uitgang te nemen en op de stapel te zetten. Burgerlijke ongehoorzaamheid!![]()
![]()
En in mijn AH: "Zal ik het mandje alvast op de stapel zetten? Dan heeft u wat meer ruimte om in te pakkenquote:Op zaterdag 7 januari 2023 20:04 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Bij de Ah waar ik kom zet je de mandjes gewoon bij het poortje. De medewerker die zelfscankassa dienst heeft brengt na enige de mandjes terug naar de ingang.
Het strafrecht bepaalt inderdaad wat diefstal is, niet de Albert Heijn.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 20:04 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ze kunnen kleine lettertjessen wat ze willen, maar dat betekent niet dat het juridisch dichtgetimmerd is. Zou een mooie boel worden.
nog beterquote:Op zaterdag 7 januari 2023 20:06 schreef Starhopper het volgende:
[..]
En in mijn AH: "Zal ik het mandje alvast op de stapel zetten? Dan heeft u wat meer ruimte om in te pakken"
Ondanks dat je er een beetje BNW-gezever van maakt doet Amazon dit in de VS al wel in winkels. Je checkt in met je app, pakt je boodschappen bij elkaar en loopt de winkel uit. Afrekenen gaat automatisch.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 20:09 schreef WheatWaffles het volgende:
Ze willen toch toe naar een systeem waar ze je a la seconde kunnen volgen. Als je iets pakt wordt bijgehouden. Wanneer je de winkel verlaat wordt je Central Bank Digitale Wallet aangesproken. Het lijkt erop alsof ze dit altijd al van plan waren. De zelfscan was maar een tijdelijk fenomeen. Net zoals pinnen als opstapje naar een cashless society.
Ja. En Corona was het opstapje voor de uitroeiing van het gewone volk met een nog dodelijker virus. Alleen de elite WEF mensen blijven nog leven.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 20:09 schreef WheatWaffles het volgende:
Ze willen toch toe naar een systeem waar ze je a la seconde kunnen volgen. Als je iets pakt wordt dit bijgehouden. Wanneer je de winkel verlaat wordt je Central Bank Digitale Wallet aangesproken. Het lijkt erop alsof ze dit altijd al van plan waren. De zelfscan was maar een tijdelijk fenomeen. Net zoals pinnen als opstapje naar een cashless society.
Ik heb jaren terug een paar maanden retail management opleiding gevolgd. In 1 van de boeken stond letterlijkdat personeel de grootste kostenpost is.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 20:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ondanks dat je er een beetje BNW-gezever van maakt doet Amazon dit in de VS al wel in winkels. Je checkt in met je app, pakt je boodschappen bij elkaar en loopt de winkel uit. Afrekenen gaat automatisch.
Heeft verder niet zoveel te maken met een "ze" met allemaal snode plannetjes, maar gewoon met het feit dat personeel een grote kostenpost is en het voor de klant veel eenvoudiger en tijdbesparend is.
Natuurlijk, dat is ook de reden dat die zelfscankassa's er zijn. Blijft een wat halfbakken systeem, want je hebt er nog steeds personeel bij nodig en je zadelt de klant met gedoe op.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 20:17 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Ik heb jaren terug een paar maanden retail management opleiding gevolgd. In 1 van de boeken stond letterlijkdat personeel de grootste kostenpost is.
De ah bij mij is 2020 verbouwd en daat hebben ze 3 kassa's eruit gehaald om 6 zelfscankassa's voor in de plaats. Dus minder caissières nodig om die kassa's te bemannen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 20:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Natuurlijk, dat is ook de reden dat die zelfscankassa's er zijn. Blijft een wat halfbakken systeem, want je hebt er nog steeds personeel bij nodig en je zadelt de klant met gedoe op.
Amazon biedt hun oplossing ook aan derden aan:
https://justwalkout.com/
Zo kun je alles wel goedpraten natuurlijk.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 16:34 schreef MatthijsDJ het volgende:
Van de FP:
[..]
'Iets stelen bij de zelfscankassa is dagelijkse kost bij supermarkten'
Arme supermarkten, vergeten te vertellen dat dit stelen al netjes opgenomen is in de prijs. Plus de uitsparing voor caissières..
Ooit zelf "gepakt". Had twee smaken drop gepakt en één zakje twee maal gescanned. Verder gewoon zelfde merk en prijs.. kon meteen mijn hele tas omkeren en laten controleren omdat het check meiske mijn fout niet begreep. Moest een Supervisor aan te pas komen voor de correctie.
Oh ik vind het als klant al een hele verbetering hoor. Het gaat sneller, je hebt niet de pech dat je net die rij kiest waar een bejaarde in staat die rustig vijf minuten de tijd neemt om de juiste muntjes uit zijn of haar portemonnee te vissen en ga zo maar door.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 20:25 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
De ah bij mij is 2020 verbouwd en daat hebben ze 3 kassa's eruit gehaald om 6 zelfscankassa's voor in de plaats. Dus minder caissières nodig om die kassa's te bemannen.
Ik vind zelf zelfscankassa's wel fijn, want voorheen vond ik het onnodig in de rij staan wel een ergernis.
Ik heb altijd het gevoel dat ik word bekeken bij de zelfscan. En dat ze mij als klant als potentieel crimineel behandelen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 20:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Oh ik vind het als klant al een hele verbetering hoor. Het gaat sneller, je hebt niet de pech dat je net die rij kiest waar een bejaarde in staat die rustig vijf minuten de tijd neemt om de juiste muntjes uit zijn of haar portemonnee te vissen en ga zo maar door.
Maar het is nog geen "personeelloos" systeem, al is het een heel stuk efficiënter.
Hoax, alsof de echte Bradge nu nog fysiek in staat is een winkelkarretje met 300 euro aan boodschappen voort te duwen.quote:
Ik vind ook dat de supermarkt de verantwoordelijkheid voor het in goede banen laten lopen van het proces niet bij de klant kan neerleggen. Of althans, dat kan wel, maar dan moet je niet raar opkijken dat er dingen verkeerd gaan. Maar ik mijd die dingen op zich niet. Ik zie het niet als mijn verantwoordelijkheid dat de administratie bij de supermarkt correct is.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is voor mij heel simpel: zolang het mogelijk is gebruik de zelfscan niet.
Ik ben van mezelf echt een chaoot op dat vlak en wil die verantwoordelijkheid gewoon niet, het is niet mijn taak als klant om producten correct te scannen.
Al een paar keer gehad dat er "controle" op het scherm komt te staan en dat je dan alsnog drie keer zolang er staat als dat je bij een normale kassa zou staan.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 21:03 schreef WheatWaffles het volgende:
[..]
Ik heb altijd het gevoel dat ik word bekeken bij de zelfscan. En dat ze mij als klant als potentieel crimineel behandelen.
Ik heb ook wel eens een rij gezien voor de zelfscankassa terwijl een cassière duimen zat te draaien, jaquote:Op zaterdag 7 januari 2023 21:19 schreef jakosi het volgende:
Ook zijn de mensen tegenwoordig dermate gehersenspoeld met de zelfscan dat de gewone kassa niet zo druk is, en de gewone kassa vind ik toch prettiger want het werk wordt voor je gedaan.
Je moet je bonuskaart scannen, ik heb wel eens vernomen dat de appie als het ware met levels werkt. Mensen waar het elke keer goed is krijgen minder steekproeven etc.quote:
Soms heb je daar ook mensen staan die zo staan te prutsen dat ze echt beter een gewone kassa pakken. Vreselijk irritant.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 21:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens een rij gezien voor de zelfscankassa terwijl een cassière duimen zat te draaien, ja
Weet je eigenlijk wel hoe triest dat is? Er zit een mens achter de kassa die in feite gewoon straal genegeerd wordt. En dan nog te bedenken hoe het personeelslid zich voelt dat bij die zelfscankassa moet gaan staan.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 21:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens een rij gezien voor de zelfscankassa terwijl een cassière duimen zat te draaien, ja
Ik heb dat ook eens geconstateerd en toen won mijn nieuwsgierigheid het en heb ik eens aan een medewerker gevraagd hoe ze daar nou mee omgingen in de praktijk. Het antwoord was een beetje vaag ('we kunnen het zien op de bon', wat mij onzin lijkt als iemand niet scant). Maar kwam er in de kern op neer dat wanneer jij een dingetje vergeet het echt niet zo vaart loopt maar wanneer je halve kar ongescand is met toevallig ook nog de duurste producten dat je dan een gratis taxiritje naar het dichtstbijzijnde politiebureau aangeboden krijgt.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 19:59 schreef probeer het volgende:
[..]
Er staat ook altijd op die kassa's in kleine lettertjes zoiets als 'je gaat er mee akkoord dat het falen van een controle onder diefstal valt'.
Eh, nee daar ga ik niet mee akkoord. Leuk en aardig dat jullie het als diefstal beschouwen, je doet maar. Maar als ik een controle niet haal betekent dat toch echt niet dat ik er dan mee akkoord ben gegaan dat ik dus diefstal pleeg. Ze mogen vinden wat ze willen, maar als ik een keer een controle niet haal, dan stel ik dat dat komt door mijn onoplettendheid. Niet omdat ik diefstal pleeg.
Een deel gaat volledig random, en een wat groter deel gaat naar nieuwe bonuskaarten, en op basis van eerdere controles waar fouten uit kwamen en op bepaalde aankooppatronen, maar hoe dat laatste zit heb ik nooit helemaal kunnen achterhalen. Lijkt me ook lastig om op basis van de wel-gescande producten een algoritme op te tuigen dat iets voorspelt over niet-gescande producten, maar het is financieel aantrekkelijk genoeg om daar wel mee bezig te blijven.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 21:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je moet je bonuskaart scannen, ik heb wel eens vernomen dat de appie als het ware met levels werkt. Mensen waar het elke keer goed is krijgen minder steekproeven etc.
Ze moeten jou dan ook hebben WheatWaffles, het draait allemaal om jou.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 21:03 schreef WheatWaffles het volgende:
[..]
Ik heb altijd het gevoel dat ik word bekeken bij de zelfscan. En dat ze mij als klant als potentieel crimineel behandelen.
Wel als je het koppelt aan koopgeschiedenis misschien? Als iemand altijd drie halfjes brood en pak kaas haalt en vandaag alleen drie halfjes? Of in zn algemeenheid 'mensen die bier kopen nemen daar vaak ook zoutjes bij'. Maar de vraag lijkt me wel of je dan de juiste groep pakt...quote:Op zaterdag 7 januari 2023 21:43 schreef Janneke141 het volgende:
Lijkt me ook lastig om op basis van de wel-gescande producten een algoritme op te tuigen dat iets voorspelt over niet-gescande producten
"Productcombinaties en winkeltijdquote:Op zaterdag 7 januari 2023 21:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een deel gaat volledig random, en een wat groter deel gaat naar nieuwe bonuskaarten, en op basis van eerdere controles waar fouten uit kwamen en op bepaalde aankooppatronen, maar hoe dat laatste zit heb ik nooit helemaal kunnen achterhalen. Lijkt me ook lastig om op basis van de wel-gescande producten een algoritme op te tuigen dat iets voorspelt over niet-gescande producten, maar het is financieel aantrekkelijk genoeg om daar wel mee bezig te blijven.
Maar wat zeker niet gebeurt is de steekproef koppelen aan camerabeelden.
Daar hebben ze minder keus en is het voedsel meestal niet meer zo vers.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 19:08 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dan ga je lekker naar de voedselbank, als je geen geld hebt voor eten.
Dan geven ze minder geld aan andere onzin, zodat ze wat over hebben voor wat echt nodig is (eten).quote:Op zaterdag 7 januari 2023 22:21 schreef torentje het volgende:
[..]
Daar hebben ze minder keus en is het voedsel meestal niet meer zo vers.
Boeven afschrikken?quote:Op zaterdag 7 januari 2023 22:21 schreef Newone82 het volgende:
Ja. Ik zie het vaker. Maar waarom hangen er dan beveiligings camera’s als ze er niks mee doen bij de Appie? Avg??
Klopt ik heb dit jaar 1x controle gehad. Ze kijken ook naar tijd gespendeerd in de winkel en vast nog een paar andere zaken. Overigens kan je ook geweigerd worden om de zelfscan te gebruiken. Bij de Jumbo na 2x gepakt (alles op de band leggen bij een normale kassa in dit geval) maar hier staat nog een dame die de scanner in ontvangst neemt bij de Jumbo.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 21:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je moet je bonuskaart scannen, ik heb wel eens vernomen dat de appie als het ware met levels werkt. Mensen waar het elke keer goed is krijgen minder steekproeven etc.
Wat bedoel jij met onzin?quote:Op zaterdag 7 januari 2023 22:23 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan geven ze minder geld aan andere onzin, zodat ze wat over hebben voor wat echt nodig is (eten).
Bij geconstateerde diefstal bewijs materiaal vergaren? En daarnaast gebeurt er natuurlijk meer in een winkel dan alleen de 'klassieke' winkeldiefstal.quote:
'Arme' mensen die je 20x per jaar tegen komt bij de Appie met hun drie honden in hun auto waar ze nog ff in zitten te roken stuiten mij ook altijd tegen de borst. Eigen keuze hoor, maar ga dan niet zielig doen of gebruik maken van faciliteiten voor mensen die het echt niet meer redden.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 22:27 schreef Halcon het volgende:
[..]
Roken, huisdieren, allerlei abonnementen, gokken...
Zijn het wel beveiligingscamera's? Brengen ze hiermee niet gewoon looproutes van klanten in kaart?quote:Op zaterdag 7 januari 2023 22:21 schreef Newone82 het volgende:
Ja. Ik zie het vaker. Maar waarom hangen er dan beveiligings camera’s als ze er niks mee doen bij de Appie? Avg??
Er is ook nergens gezegd dat die camera's niet worden gebruikt om opzichtige diefstal te signaleren of achteraf bewijsmateriaal te hebben inderdaad. Op camerabeelden kun je juist het subtiel "verkeerd scannen" van producten vrij moeilijk waarnemen. Iets in je zak laten glijden daarentegen valt wel op.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 22:26 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Bij geconstateerde diefstal bewijs materiaal vergaren? En daarnaast gebeurt er natuurlijk meer in een winkel dan alleen de 'klassieke' winkeldiefstal.
Ja zijn beveiligingscamera’s.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 22:31 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Zijn het wel beveiligingscamera's? Brengen ze hiermee niet gewoon looproutes van klanten in kaart?
Vaak is het ook maar wat bedoeld als afschrikken of om af te vinken.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 22:31 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Zijn het wel beveiligingscamera's? Brengen ze hiermee niet gewoon looproutes van klanten in kaart?
Hoe weet je dat?quote:
Ik zie mensen met verschillende boodschappentassen boodschappen in hun tas “scheiden”. Dit is dan verdacht vind je? Onzin toch?quote:Op zaterdag 7 januari 2023 22:31 schreef Monolith het volgende:
[..]
. Iets in je zak laten glijden daarentegen valt wel op.
Omdat ik in de retail heb gewerkt en dit exact dezelfde “blauwe” camera’s zijn in de Appie. Zijn gewoon beveiligingscamera’s.quote:
Vraag me af of je nog steeds hetzelfde denkt als je 4 dagen lang niks hebt kunnen betalen om te eten. Dan ziet dat stukje brood er in de supermarkt best aantrekkelijk uit om mee te nemen.quote:
De kleur en de vorm van een camera zegt niets over het doel waar ze hem voor gebruiken.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 22:35 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Omdat ik in de retail heb gewerkt en dit exact dezelfde “blauwe” camera’s zijn in de Appie. Zijn gewoon beveiligingscamera’s.
Zoiets, ja. Je mag niet zo maar mensen volgen via de camera's. Dus de beelden zijn achteraf bruikbaar, maar ook in de situatie dat een medewerker in de winkel wat signaleert. In dat geval mag je wel op de camera's gaan meekijken.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 22:21 schreef Newone82 het volgende:
Dan gaan veel mensen toch vroegtijdig dood door verveling? Hebben ze wel te eten en drinken, maar geen uitzicht op leuke en prettige dagen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 22:27 schreef Halcon het volgende:
[..]
Roken, huisdieren, allerlei abonnementen, gokken...
Het zijn beveiligingscamera's. Voor andere doeleinden worden ze niet gebruikt. Voor looproutes en dergelijke worden andere onderzoeken gebruikt, maar zijn op zich ook maar matig interessant. Welk type product je waar moet presenteren is inmiddels wel ongeveer uitgekristalliseerd.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 22:37 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De kleur en de vorm van een camera zegt niets over het doel waar ze hem voor gebruiken.
Ach, welnee. Alsof een dag alleen leuk is als je rookt, er drie honden zitten te stinken, etc.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 22:40 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan gaan veel mensen toch vroegtijdig dood door verveling? Hebben ze wel te eten en drinken, maar geen uitzicht op leuke en prettige dagen.
Ik kreeg bij de AH vaak controle als de gescande boodschappen een beetje afwijkend waren ten opzichte van wat ik normaal koop. Dus bij een product dat ik nog nooit eerder had gekocht was het vaak ineens raak bijv.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 21:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Verschilt per Jumbo of ze het doen. Soms zelfs in dezelfde regioquote:Op zaterdag 7 januari 2023 19:03 schreef probeer het volgende:
[..]
DEFUCK?!?!
https://randombonuskaart.nl/quote:Op zaterdag 7 januari 2023 18:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
quote:Op zaterdag 7 januari 2023 22:21 schreef torentje het volgende:
[..]
Daar hebben ze minder keus en is het voedsel meestal niet meer zo vers.
Toffe UI.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 22:35 schreef Bredemug het volgende:
[..]
Vraag me af of je nog steeds hetzelfde denkt als je 4 dagen lang niks hebt kunnen betalen om te eten. Dan ziet dat stukje brood er in de supermarkt best aantrekkelijk uit om mee te nemen.
Je hebt toch een familie? Niet iedereen.
Je kan toch bedelen? Werkt niet bij iedereen.
Elk situatie is anders natuurlijk, maar ''dan steel je nog niet'' is te zwart wit en houdt geen rekening met specifieke situaties waarbij stelen wel als moreel geoorloofd beschouwd kan worden.
Er verstandig om dat soort sites te gebruiken jaquote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:01 schreef descon het volgende:
[..]
Verschilt per Jumbo of ze het doen. Soms zelfs in dezelfde regio
[..]
https://randombonuskaart.nl/
Werkt prima
Nee, laten we ze publiekelijk geselen met zweepjes enzo.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:12 schreef cosmosis het volgende:
Ik hoop dat iedereen die gepakt wordt bij de zelfscankassa minimaal 1 jaar de bak in gaat..Dit zijn echt de parasieten van de samenleving....
1 op 1000? Je gaat eerder richting 1 op 10quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:15 schreef cosmosis het volgende:
Tevens hebben de bedrijven het jatten bij de zelfscan al lang en breed ingecalculeerd. 1 op de 1000 wat jatten is altijd vele malen goedkoper dan 2 extra kassamiepjes in dienst nemen...Geen medelijden met de AH en de JUMBOs
Waarom niet? Het is maar een bonuskaart?quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:15 schreef PS. het volgende:
[..]
Er verstandig om dat soort sites te gebruiken ja
Dat lijkt me niet...Tenzij je in Osdorp woont, maar daar zal de controle ook strenger zijn?quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:16 schreef PS. het volgende:
[..]
1 op 1000? Je gaat eerder richting 1 op 10
Dan moet je wel goed opletten.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:17 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Waarom niet? Het is maar een bonuskaart?
Klopt. Zijn ook beveiligingscamera’s. Logisch ook, alleen als er zoveel gestolen wordt niet gebruiken is minder logisch.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 22:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het zijn beveiligingscamera's. Voor andere doeleinden worden ze niet gebruikt. Voor looproutes en dergelijke worden andere onderzoeken gebruikt, maar zijn op zich ook maar matig interessant. Welk type product je waar moet presenteren is inmiddels wel ongeveer uitgekristalliseerd.
Ik vermoed als je gewoon zegt: Oh die was ik vergeten. dat ze weinig kunnen maken. Vaak controleren ze ook bij de kassa ipv bij de uitgang.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:23 schreef Momo het volgende:
Wat gebeurd er eigenlijk als je gecontroleerd wordt en je hebt een aantal producten niet afgerekend? Gewoon foei of ondernemen ze stappen?
Ligt er aan. Als je 1 product vergeet zullen ze niet zo snel stappen nemen. Ze kunnen je ook het recht om zelf te scannen afnemen als ze het vaker zien.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:23 schreef Momo het volgende:
Wat gebeurd er eigenlijk als je gecontroleerd wordt en je hebt een aantal producten niet afgerekend? Gewoon foei of ondernemen ze stappen?
Tja, 2 redenen. De ene is dat het niet mag, en de andere is dat het zich gewoon niet uitbetaald om iemand achter de camera's te zetten in de hoop dat je wat onderschept.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:26 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Klopt. Zijn ook beveiligingscamera’s. Logisch ook, alleen als er zoveel gestolen wordt niet gebruiken is minder logisch.
Dat systeem ken ik ja. Heb je ook met bonusboxen die op reddit etc komen. Krijg je aanbiedingen van imand maar betaal je ook mee aan zijn koopzegels.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:22 schreef PS. het volgende:
[..]
Dan moet je wel goed opletten.
9/10 keer koop je namelijk koopzegels voor die partij. Veel mensen hebben dat niet eens door.
Wijsneus. De blauwe bol camera’s die appie gebruikt overal in de winkel zijn voor beveiliging.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 22:37 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De kleur en de vorm van een camera zegt niets over het doel waar ze hem voor gebruiken.
Ze hebben in principe bij 1 product al het recht om de politie te bellen. Je bent namelijk akkoord gegaan met de zelfscan voorwaardenquote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:26 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Ik vermoed als je gewoon zegt: Oh die was ik vergeten. dat ze weinig kunnen maken. Vaak controleren ze ook bij de kassa ipv bij de uitgang.
Hoezo mag het niet?quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Tja, 2 redenen. De ene is dat het niet mag, en de andere is dat het zich gewoon niet uitbetaald om iemand achter de camera's te zetten in de hoop dat je wat onderschept.
"Vergeten" bij de zelfscan is gewoon keihard stelen en kan inderdaad resulteren in meegenomen worden naar een kamertje met politieonderzoek.... Ik vermoed dat het afhankelijk is van het type winkel en of de manager moeilijk wilt doen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:26 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Ik vermoed als je gewoon zegt: Oh die was ik vergeten. dat ze weinig kunnen maken. Vaak controleren ze ook bij de kassa ipv bij de uitgang.
Op random bonuskaart koop je nooit zegels. Prima sitequote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:22 schreef PS. het volgende:
[..]
Dan moet je wel goed opletten.
9/10 keer koop je namelijk koopzegels voor die partij. Veel mensen hebben dat niet eens door.
Zie vorige post. Je mag niet zo maar mensen volgen op camera, alleen als je al een verdenking hebt. Achter de monitor gaan zitten en je klanten en personeel bekijken is niet toegestaan.quote:
Klopt maar het ligt ook aan de manier waarop en wie dat zegt.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:28 schreef PS. het volgende:
[..]
Ze hebben in principe bij 1 product al het recht om de politie te bellen. Je bent namelijk akkoord gegaan met de zelfscan voorwaarden
Mag dat ding in de Kruidvat dan wel? Dan ziet de klant zelf dat die gefilmd wordt op een tv ernaast.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zie vorige post. Je mag niet zo maar mensen volgen op camera, alleen als je al een verdenking hebt. Achter de monitor gaan zitten en je klanten en personeel bekijken is niet toegestaan.
Ja.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:31 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Mag dat ding in de Kruidvat dan wel? Dan ziet de klant zelf dat die gefilmd wordt op een tv ernaast.
Nog niet, en misschien gebeurt het ook nooit. Maar ook dat kan onderdeel zijn van hun verdienmodel.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:30 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Op random bonuskaart koop je nooit zegels. Prima site
Ja ik begrijp dat het mag, een landelijk bedrijf gaat niet openlijk de wet overtreden, maar waarom.quote:
Via de app een nieuwe bonuskaart aanmaken bedoel je? Is de site toch veel handiger en sneller. Waarom niet?quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:33 schreef PS. het volgende:
[..]
Nog niet, en misschien gebeurt het ook nooit. Maar ook dat kan onderdeel zijn van hun verdienmodel.
Eerst even flink vertrouwen kweken, en daarna alsnog de koopzegels aanzetten.
Daarbij waarom zou je dat doen? Je kan gewoon een nieuwe bonuskaart pakken die meteen werkt.
Nee, gewoon een fysieke pakken. Registratie is niet nodig.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:34 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Via de app een nieuwe bonuskaart aanmaken bedoel je? Is de site toch veel handiger
Omdat er een verschil zit tussen een camerabeeld dat een momentopname weergeeft van iets dat iedereen die daar in de buurt is ook met eigen ogen kan zien, en iemand die op een kantoor via de monitor zijn klanten gaat bespieden.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:33 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Ja ik begrijp dat het mag, een landelijk bedrijf gaat niet openlijk de wet overtreden, maar waarom.
Iedereen heeft het recht om de politie te bellen, dus dat zegt niet heel veel. Je gaat alleen echt niet voor winkeldiefstal genoteerd worden omdat je wat vergeten bent te scannen, ongeacht wat er nou wel of niet in de voorwaarden staat.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:28 schreef PS. het volgende:
[..]
Ze hebben in principe bij 1 product al het recht om de politie te bellen. Je bent namelijk akkoord gegaan met de zelfscan voorwaarden
quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:26 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Als je voor 50 euro scan en alleen de komkommer bent vergeten te stickeren zullen ze niet zo snel moeilijk doen. Al kan dat in theorie wel als ik begrijp, dus als je bewust dingen niet scant neem je wel een risico. Al zullen er vast ook wel echt foutjes worden gemaakt, maar die 2 dure tandpasta niet afrekenen en paar flut dingetjes lul je je denk ik moeilijk onderuit.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:27 schreef PS. het volgende:
[..]
Ligt er aan. Als je 1 product vergeet zullen ze niet zo snel stappen nemen. Ze kunnen je ook het recht om zelf te scannen afnemen als ze het vaker zien.
Maar bij meerdere of juist dure producten bellen ze gewoon de politie en krijg je een winkrlverbod, boete, en een strafblad.
Mijn Appie heeft die 9 van de 10 keer niet eens meer de fysieke. Ook niet bij de servicebaliequote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:35 schreef PS. het volgende:
[..]
Nee, gewoon een fysieke pakken. Registratie is niet nodig.
Ze (politie en justitie) zullen wel moeten bewijzen dat je dat met opzet gedaan hebt. Dat lijkt me bij die komkommer nog niet zo eenvoudig. Als ik even een snelle zoekslag maak op rechtspraak.nl kom ik wat ontslagzaakjes tegen waar de rechter daar ook niet in meegaat.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:36 schreef Momo het volgende:
[..]
[..]
Als je voor 50 euro scan en alleen de komkommer bent vergeten te stickeren zullen ze niet zo snel moeilijk doen. Al kan dat in theorie wel als ik begrijp, dus als je bewust dingen niet scant neem je wel een risico. Al zullen er vast ook wel echt foutjes worden gemaakt, maar die 2 dure tandpasta niet afrekenen en paar flut dingetjes lul je je denk ik moeilijk onderuit.
Oh jawel hoor, is genoeg jurisprudentie van te vinden.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Iedereen heeft het recht om de politie te bellen, dus dat zegt niet heel veel. Je gaat alleen echt niet voor winkeldiefstal genoteerd worden omdat je wat vergeten bent te scannen, ongeacht wat er nou wel of niet in de voorwaarden staat.
Dan is het wel heel triest gesteld met het vertrouwen van supermarktpersoneel.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:38 schreef PS. het volgende:
[..]
Oh jawel hoor, is genoeg jurisprudentie van te vinden.
Laat maar zien dan. Voordat jij voor winkeldiefstal de boeken in gaat moet er toch eerst aannemelijk worden gemaakt dat jij doelbewust de eerdergenoemde komkommer hebt proberen te jatten. De Appie moet accepteren dat klanten fouten kunnen maken, en fouten maken is niet per se strafbaar. Als supermarkten dat niet willen dan moeten ze de producten door het personeel laten scannen en niet de klanten dat zelf laten doen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:38 schreef PS. het volgende:
[..]
Oh jawel hoor, is genoeg jurisprudentie van te vinden.
Het zal ook niet zomaar gebeuren.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:41 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Dan is het wel heel triest gesteld met het vertrouwen van supermarktpersoneel.
In zo'n geval is het feitelijk bewezen dat je zonder te betalen producten van de supermarkt meeneemt...Dan neem ik aan dat jij dient aan te tonen dat je perongeluk de items niet gescanned hebt...Onschuldig tot het tegendeel bewezen is schattig maar in dit geval lastig om je achter te verbergen lijkt me.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ze (politie en justitie) zullen wel moeten bewijzen dat je dat met opzet gedaan hebt. Dat lijkt me bij die komkommer nog niet zo eenvoudig. Als ik even een snelle zoekslag maak op rechtspraak.nl kom ik wat ontslagzaakjes tegen waar de rechter daar ook niet in meegaat.
Ik heb het niet over een komkommer.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:42 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Laat maar zien dan. Voordat jij voor winkeldiefstal de boeken in gaat moet er toch eerst aannemelijk worden gemaakt dat jij doelbewust de eerdergenoemde komkommer hebt proberen te jatten. De Appie moet accepteren dat klanten fouten kunnen maken, en fouten maken is niet per se strafbaar. Als supermarkten dat niet willen dan moeten ze de producten door het personeel laten scannen en niet de klanten dat zelf laten doen.
Het is wel zo dat bij de zelfscan (Iig de gene waar ik geweest ben in Nederland, Belgie en Engeland (OffT:Bij de laatste twee ken je overigens wel contant betalen)) de leeftijds- en productcontrole plaatsvinden VOOR het betalen. Dus in principe heb je nog niets gestolen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:44 schreef cosmosis het volgende:
[..]
In zo'n geval is het feitelijk bewezen dat je zonder te betalen producten van de supermarkt meeneemt...Dan neem ik aan dat jij dient aan te tonen dat je perongeluk de items niet gescanned hebt...Onschuldig tot het tegendeel bewezen is schattig maar in dit geval lastig om je achter te verbergen lijkt me.
Nee. Voor diefstal geldt dat het OM moet bewijzen dat je het oogmerk op wederrechtelijke toediening hebt. Dat is namelijk onderdeel van de delictsomschrijving en die moet het OM bewijzen, het is geen strafuitsluitingsgrond oid.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:44 schreef cosmosis het volgende:
[..]
In zo'n geval is het feitelijk bewezen dat je zonder te betalen producten van de supermarkt meeneemt...Dan neem ik aan dat jij dient aan te tonen dat je perongeluk de items niet gescanned hebt...Onschuldig tot het tegendeel bewezen is schattig maar in dit geval lastig om je achter te verbergen lijkt me.
Je hebt op dat punt feitelijk nog niks meegenomen. Laat staan dat je het expres gedaan hebt.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:44 schreef cosmosis het volgende:
[..]
In zo'n geval is het feitelijk bewezen dat je zonder te betalen producten van de supermarkt meeneemt...
Wat jij vindt en hoe het juridisch in elkaar steekt zijn twee verschillende zaken. Zo werkt het niet in dit land.quote:Dan neem ik aan dat jij dient aan te tonen dat je perongeluk de items niet gescanned hebt...Onschuldig tot het tegendeel bewezen is schattig maar in dit geval lastig om je achter te verbergen lijkt me.
En alvast bij de prijs inbegrepen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:46 schreef Gunner het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet daarom is diefstal ook echt wel ingecalculeerd.
Dus in het geval van een zelfscan kun je dus nooit schuldig bevonden worden voor de wet? (En ook niet de winkeltoegang verboden te worden)quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:47 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Het is wel zo dat bij de zelfscan (Iig de gene waar ik geweest ben in Nederland, Belgie en Engeland (OffT:Bij de laatste twee ken je overigens wel contant betalen)) de leeftijds- en productcontrole plaatsvinden VOOR het betalen. Dus in principe heb je nog niets gestolen.
Tuurlijk wel.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:49 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Dus in het geval van een zelfscan kun je dus nooit schuldig bevonden worden voor de wet? (En ook niet de winkeltoegang verboden te worden)
Dat is ook weer zo'n urban legend, dat je de kassa gepasseerd moet zijn voor iets diefstal is. De diefstal is al voltooid als het product hebt weggenomen en je daar als heer en meester over gedraagt (in binnenzakken stoppen etc.).quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:47 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Het is wel zo dat bij de zelfscan (Iig de gene waar ik geweest ben in Nederland, Belgie en Engeland (OffT:Bij de laatste twee ken je overigens wel contant betalen)) de leeftijds- en productcontrole plaatsvinden VOOR het betalen. Dus in principe heb je nog niets gestolen.
Echter wordt het strafrechtelijk onderzoek gestaaft, naast het oordeel van de winkel ook middels camerabeelden wat normaalgesproken voldoende is tot een veroordeling door het OM.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Voor diefstal geldt dat het OM moet bewijzen dat je het oogmerk op wederrechtelijke toediening hebt. Dat is namelijk onderdeel van de delictsomschrijving en die moet het OM bewijzen, het is geen strafuitsluitingsgrond oid.
Dat bedacht ik achteraf ook van de TV-programma's waar iemand die iets in zijn binnenzak stopt bij zijn keel gegrepen wordt, maar dit is toch heel zwart-wit?quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:51 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is ook weer zo'n urban legend, dat je de kassa gepasseerd moet zijn voor iets diefstal is. De diefstal is al voltooid als het product hebt weggenomen en je daar als heer en meester over gedraagt (in binnenzakken stoppen etc.).
Het hangt natuurlijk altijd af van verschillende factoren.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Willekeurig ander product dan. Het principe is hetzelfde.
Daarmee timmert de AH al een heel stuk dicht.quote:Blijkt bij controle dat niet alle producten zijn gescand nadat u uw (mobiele) Bonuskaart bij de betaalpaal hebt gescand, dan beschouwen wij dit als diefstal en kunnen wij aangifte doen.
Ik verlies niksquote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:51 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Discussie verloren, dan maar op de man gaan spelen.
Wat zij als diefstal beschouwen en wat de wet als diefstal beschouwt is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde. En ze kunnen aangifte (proberen te) doen. Nou leuk, dat kan jij ook.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:53 schreef PS. het volgende:
[..]
Het hangt natuurlijk altijd af van verschillende factoren.
Maar in de voorwaarden staat:
[..]
Daarmee timmert de AH al een heel stuk dicht.
Normaal gesproken gaat geen winkel zomaar aangifte doen, maar als jij nu 10x een huismerk inscant, en toevallig 1 fles wijn van 30 euro vergeet. Dan denk ik niet dat je ermee weg kt
Mwa, gewoon schreeuwen dat je dacht dat je het gescand had als je door de mand valt bij controle. Dat deed ik wel eens toen ik bier was "vergeten" te scannen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:44 schreef PS. het volgende:
[..]
Het zal ook niet zomaar gebeuren.
Maar als jij 3x achter elkaar perongeluk 1 ding vergeet, dan is de kans wel een stukje groter.
Ook zal gekeken worden naar het product, om een komkommer gaat niemand de politie bellen, een dure fles wijn of wasmiddel maakt de kans al weer een stukje groter.
Dus is de bonuskaart een extra stap op juridisch vlak je klant een oor aan te naaien? Extra reden om geen bonuskaart te gebruiken (voor onze draaideurcriminelen of degene die niet gemanipuleerd willen worden met onnodige reclame)quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:53 schreef PS. het volgende:
[..]
[..]
Normaal gesproken gaat geen winkel zomaar aangifte doen, maar als jij nu 10x een huismerk inscant, en toevallig 1 fles wijn van 30 euro vergeet. Dan denk ik niet dat je ermee weg kt
Knap want ik scan altijd eerst mijn bonuskaart en erna de producten.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:53 schreef PS. het volgende:
[..]
[..]
Dat kan, maar dan kun je ook niet zelfscannen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:56 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Dus is de bonuskaart een extra stap op juridisch vlak je klant een oor aan te naaien? Extra reden om geen bonuskaart te gebruiken (voor onze draaideurcriminelen of degene die niet gemanipuleerd willen worden met onnodige reclame)
Die voorwaarden heb je al de eerste keer dat je ging zelfscannen met die bonuskaart moeten accepteren.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:59 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Knap want ik scan altijd eerst mijn bonuskaart en erna de producten.
Dan krijg je ook geen persoonlijke korting ha ha. Of uberhaupt korting zelfs bij de Appie.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:56 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Dus is de bonuskaart een extra stap op juridisch vlak je klant een oor aan te naaien? Extra reden om geen bonuskaart te gebruiken (voor onze draaideurcriminelen of degene die niet gemanipuleerd willen worden met onnodige reclame)
Ik gebruik regelmatig de zelfscan zonder een bonuskaartquote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:59 schreef PS. het volgende:
[..]
Dat kan, maar dan kun je ook niet zelfscannen.
Volgensmij zijn er al meerdere rechtszaken geweest waaruit blijkt dat het onredelijk is uit te gaan dat mensen de bijbel vol regels lezen bij alles wat ze aanklikken.quote:Op zondag 8 januari 2023 00:00 schreef PS. het volgende:
[..]
Die voorwaarden heb je al de eerste keer dat je ging zelfscannen met die bonuskaart moeten accepteren.
Onzin. Je kan scannen bij zelfscan plein zonder bonuskaart.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:59 schreef PS. het volgende:
[..]
Kan op zelfscan plein idd.quote:Op zondag 8 januari 2023 00:01 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Ik gebruik regelmatig de zelfscan zonder een bonuskaart
Bij een bonusproduct wordt wel (iig bij mijn AH) gezegd dat ik niet kan betalen zonder de korting te scannen.quote:Op zondag 8 januari 2023 00:01 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Onzin. Je kan scannen bij zelfscan plein zonder bonuskaart.
Jawel hoor. Misschien je onjuistheden eens wat minder stellig presenteren?quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:59 schreef PS. het volgende:
[..]
Oh ja ik ging uit van de zelfscanner.quote:Op zondag 8 januari 2023 00:01 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Ik gebruik regelmatig de zelfscan zonder een bonuskaart
Ook niet waar. Je kan gewoon alles scannen bij zelfscan plein zonder handscanner en betalen.quote:Op zondag 8 januari 2023 00:02 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Bij een bonusproduct wordt wel (iig bij mijn AH) gezegd dat ik niet kan betalen zonder de korting te scannen.
Nog nooit last van gehad, wel geeft het apparaat aan..WARNING WARNING ALS JE NIET JE ZIEL VERKOOPT KRIJG JE GEEN 10 CENT KORTING... Negeren en door gaan naar betalen...quote:Op zondag 8 januari 2023 00:02 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Bij een bonusproduct wordt wel (iig bij mijn AH) gezegd dat ik niet kan betalen zonder de korting te scannen.
Wat lul jij nou? Je gaat hoe dan ook akkoord met de voorwaarden voor het zelfscannenquote:Op zondag 8 januari 2023 00:03 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Je bent erg stellig voor iemand die onzin post.
Dat kan zijn maar bij mijn Appie (Franchise met ook achternaam plaatselijke eigenaar in de naam) moest ik een bonuskaart aan iemand anders vragen anders kon ik niet betalen.quote:Op zondag 8 januari 2023 00:03 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Ook niet waar. Je kan gewoon alles scannen bij zelfscan plein zonder handscanner en betalen.
Je zei dat je zonded bonuskaart niet kon zelfscannen. Daar reageer ik op.quote:Op zondag 8 januari 2023 00:04 schreef PS. het volgende:
[..]
Wat lul jij nou? Je gaat hoe dan ook akkoord met de voorwaarden voor het zelfscannen
Apart. Ze zouden dan namelijk meer kunnen verdienen aan je zonder bonuskaart.quote:Op zondag 8 januari 2023 00:05 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Dat kan zijn maar bij mijn Appie (Franchise met ook achternaam plaatselijke eigenaar in de naam) moest ik een bonuskaart aan iemand anders vragen anders kon ik niet betalen.
Bonuskaart is puur gebaseerd op profilering en klantenbinding...quote:Op zondag 8 januari 2023 00:09 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Apart. Ze zouden dan namelijk meer kunnen verdienen aan je zonder bonuskaart.
Daar ging het hele verhaal toch niet om.quote:Op zondag 8 januari 2023 00:08 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Je zei dat je zonded bonuskaart niet kon zelfscannen. Daar reageer ik op.
Dit soort users😂
Klopt. Anderzijds creëer je er onbewust een soort familie mee, de persoon met bonuskaart ziet namelijk dat als hij vaak dezelfde producten koopt die in zijn bonusbox komen. Hiermee creëer je dan denk ik loyale klanten.quote:Op zondag 8 januari 2023 00:09 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Apart. Ze zouden dan namelijk meer kunnen verdienen aan je zonder bonuskaart.
Ben je autistisch? Reageren op zelf verzonnen statements om van de onzin die je post af te wijken van het onderwerp?quote:Op zondag 8 januari 2023 00:11 schreef PS. het volgende:
[..]
Daar ging het hele verhaal toch niet om.
quote:Op zondag 8 januari 2023 00:07 schreef cosmosis het volgende:
Toch geloof ik niet dat je niet verantwoordelijk bent voor strafrechtelijke vervolging voordat je betaald hebt... Dat zou dan ook betekenen dat je een kratje schultebrau in je binnenzak kan steken, wanneer ben je dan officieel aan het stelen, als je de winkeldeur verlaat?
https://uitspraken.rechts(...)ECLI:NL:PHR:2020:378quote:9. Het onder 7 geformuleerde criterium is ontleend aan HR 22 maart 2011, ECLI:NL:HR:2011:BP2627, NJ 2013/159, rov. 2.3. In die zaak had de verdachte op een bouwterrein een zaagmachine en een kabel geplaatst op de laadvloer van zijn vrachtwagen die op dat bouwterrein stond geparkeerd. De Hoge Raad overwoog dat het kennelijke oordeel van het hof dat de verdachte door zo te handelen zich een zodanige feitelijke heerschappij over de goederen had verschaft dat de wegneming daarvan was voltooid, geen blijk gaf van een onjuiste rechtsopvatting.6
10. In HR 27 oktober 1998, ECLI:NL:HR:1998:ZD1394 (nr. 108.280) had de verdachte in een supermarkt tandenborstels uit een stelling genomen en deze direct daarop voor de buitenwereld onzichtbaar in zijn op zijn lichaam gedragen kleding gestoken. Het oordeel van het hof dat de verdachte zich een zodanige heerschappij over die tandenborstels had verschaft dat de wegneming daarvan – in de zin van art. 310 Sr – was voltooid, gaf naar het oordeel van de Hoge Raad geen blijk van een onjuiste rechtsopvatting, terwijl het evenmin onbegrijpelijk was. De omstandigheid dat de verdachte, alvorens de kassa te zijn gepasseerd, die tandenborstels uit eigen beweging weer ter beschikking van de rechthebbende had gesteld door deze in de stelling terug te plaatsen, kon daaraan niet afdoen.
11. In een andere zaak had het hof voor het bewijs gebruikgemaakt van een verklaring die inhield dat de verdachte in een drogisterij een blik parfum van de toonbank pakte en aan haar medeverdachte gaf, die het onmiddellijk in haar rok stopte. In zijn aan dit arrest voorafgaande conclusie merkte mijn voormalig ambtgenoot Jörg op dat in het oordeel van het hof dat dit wegstoppen (in plaats van het neerleggen in het daarvoor geëigende en voorhanden boodschappenmandje), geschiedde met het doel om het blik aan de feitelijke heerschappij van de drogisterij te onttrekken, besloten lag dat het goed werd weggenomen in de zin van art. 310 Sr. Dit oordeel gaf volgens hem geen blijk van een onjuiste rechtsopvatting en was evenmin onbegrijpelijk. Het terugleggen van het blik parfum kon de verdachte en haar medeverdachte niet baten omdat de diefstal al was voltooid. De Hoge Raad deed de zaak af met toepassing van art. 81 RO.7
12. Aandacht verdient ook een zaak waarin het hof had vastgesteld dat de verdachte kledingstukken vanuit de winkel had meegenomen naar de paskamer en daar in haar met aluminiumfolie geprepareerde koffer had gestopt. Het hof overwoog dat de verdachte dit had gedaan met de kennelijke bedoeling om aldus de winkel te verlaten zonder de kledingstukken ter betaling aan te bieden. Het hof oordeelde dat deze feiten een voltooide diefstal opleveren, omdat de kledingstukken waren opgeborgen in de koffer en daardoor feitelijk aan de macht en heerschappij van de rechthebbende waren onttrokken. In het tegen die veroordeling voorgestelde middel werd geklaagd over dit oordeel. De Hoge Raad verwierp het beroep met toepassing van art. 81 RO.8
13. De verdachte in een andere zaak bevond zich (samen met twee andere jongens) in een groot warenhuis. Hij had daar een pet gepakt, een stuk aluminiumfolie om de ‘beveiligingsweaver’ aan de pet gevouwen en de pet onder zijn kleding gestopt. Vervolgens was hij in de richting van de uitgang gelopen. Op het moment dat een beveiligingsbeambte van het warenhuis hem wilde aanspreken, keek de verdachte hem aan, draaide zich om en legde de pet in een kledingrek tussen een aantal spijkerbroeken. Het hof oordeelde dat de verdachte door de pet onder zijn kleding te stoppen en in de richting van de uitgang te lopen, zich een zodanige feitelijke heerschappij over het goed had verschaft dat de wegneming daarvan – in de zin van art. 310 Sr – was voltooid. De Hoge Raad verwierp het cassatieberoep met toepassing van art. 81 RO.9
14. In HR 14 februari 2017, ECLI:NL:HR:2017:1571 (nr. 16/00184, niet gepubliceerd) was de verdachte met een grote tas een drogisterij binnengegaan, naar de stelling met scheermesjes gelopen, daar even blijven staan kijken en vervolgens op zijn hurken gaan zitten. Hij had hierbij de tas dicht bij zich neergezet. Vervolgens haalde hij diverse scheermesjes uit de stelling en stopte deze in zijn tas. Gelet op de uiterlijke verschijningsvorm van deze gedraging, was naar het oordeel van het hof sprake van een voltooide diefstal. In cassatie werd geklaagd dat geen sprake was van een voltooide diefstal. De Hoge Raad verwierp het beroep met toepassing van art. 81, eerste lid, RO.
15. De onderhavige zaak vertoont gelijkenis met de zaak die leidde tot het arrest van de Hoge Raad van 9 februari 2016, ECLI:NL:HR:2016:206, NJ 2016/118. Het hof had in die zaak vastgesteld dat de verdachte samen met een ander in een speelgoedwinkel een doos met daarin een looptrainer had gepakt, had meegenomen naar de andere kant van de winkel, aldaar de looptrainer uit de verpakking had gehaald en vervolgens heimelijk een (veel duurdere) spelcomputer in die lege doos had gestopt. Het oordeel van het hof dat de verdachte aldus samen met een ander deze spelcomputer zodanig aan de feitelijke heerschappij van de rechthebbende had onttrokken dat de wegneming daarvan – in de zin van art. 310 Sr – was voltooid, gaf volgens de Hoge Raad geen blijk van een onjuiste rechtsopvatting.
16. Ten slotte wijs ik op HR 4 september 2018, ECLI:NL:HR:2018:1422, NJ 2019/269, m.nt. Rozemond. In die zaak had het hof vastgesteld dat de verdachte een laptop, sieraden en een oplader van een mobiele telefoon had gepakt en deze in een tas had gestopt en dat deze goederen in die tas klaar lagen om mee naar buiten te worden genomen. Mede op basis van deze vaststellingen had het hof kennelijk geoordeeld dat de verdachte zich aldus een zodanige feitelijke heerschappij over de goederen had verschaft dat de wegneming daarvan – in de zin van art. 310 Sr – was voltooid. Dat oordeel gaf volgens de Hoge Raad geen blijk van een onjuiste rechtsopvatting en was niet onbegrijpelijk.
Yep.quote:Op zondag 8 januari 2023 00:11 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Klopt. Anderzijds creëer je er onbewust een soort familie mee, de persoon met bonuskaart ziet namelijk dat als hij vaak dezelfde producten koopt die in zijn bonusbox komen. Hiermee creëer je dan denk ik loyale klanten.
Ik maakte een foutje, ga gelijk even beledigen ofzoquote:Op zondag 8 januari 2023 00:13 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Ben je autistisch? Reageren op zelf verzonnen statements om van de onzin die je post af te wijken van het onderwerp?
Vermoeiend ben je.
Uhm is dat niet een verwerping van het hogerberoep ingesteld door de verdachte?quote:Op zondag 8 januari 2023 00:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
[..]
https://uitspraken.rechts(...)ECLI:NL:PHR:2020:378
Voorbeelden. Sneller dan je soms denkt.
quote:6. Het hof heeft in het bestreden arrest het in hoger beroep gevoerde verweer van de raadsvrouw van de verdachte als volgt samengevat en verworpen:
Daarvoor uitte je ook al onzin over random bonuskaart wat gewoon door wat liefhebbers in mekaar is gezet; maar volgens jouw winst willen gaan maken door zegels aan te zetten. Die site bestaat al paar jaar man, dan hadden ze dat allang gedaan.quote:Op zondag 8 januari 2023 00:15 schreef PS. het volgende:
[..]
Ik maakte een foutje, ga gelijk even beledigen ofzo
Kan ik ook hoor, je bent een debiel.
Okquote:Op zondag 8 januari 2023 00:21 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Daarvoor uitte je ook al onzin over random bonuskaart wat gewoon door wat liefhebbers in mekaar is gezet; maar volgens jouw winst willen gaan maken door zegels aan te zetten. Die site bestaat al paar jaar man, dan hadden ze dat allang gedaan.
Ook onzin dus van je.
Moet wel nageven dat veel mensen in de wereld alles voor geld doen,quote:Op zondag 8 januari 2023 00:21 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Daarvoor uitte je ook al onzin over random bonuskaart wat gewoon door wat liefhebbers in mekaar is gezet; maar volgens jouw winst willen gaan maken door zegels aan te zetten. Die site bestaat al paar jaar man, dan hadden ze dat allang gedaan.
Ook onzin dus van je.
Random bonuskaart is gewoon door wat liefhebbers in mekaar gezet die geen enkel winstbesef hebben. Mooi inititatief als je je bonuskaart vergeten bent of iedere keer nieuwe bonuskaart wilt hebben vanwege privacy. (Als die er nog is anno 2023)quote:Op zondag 8 januari 2023 00:23 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Moet wel nageven dat veel mensen in de wereld alles voor geld doen,
ANDERZIJDS moet ik ook nageven dat mensen in de wereld van Github ed juist veel gratis doen als hobby om hun skills te leren.
Er zijn in dit land uitkeringen en voedselbanken, echt totaal geen noodzaak om in de supermarkt brood te stelen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 22:35 schreef Bredemug het volgende:
[..]
Vraag me af of je nog steeds hetzelfde denkt als je 4 dagen lang niks hebt kunnen betalen om te eten. Dan ziet dat stukje brood er in de supermarkt best aantrekkelijk uit om mee te nemen.
Je hebt toch een familie? Niet iedereen.
Je kan toch bedelen? Werkt niet bij iedereen.
Elk situatie is anders natuurlijk, maar ''dan steel je nog niet'' is te zwart wit en houdt geen rekening met specifieke situaties waarbij stelen wel als moreel geoorloofd beschouwd kan worden.
Ja. Dus? Het punt was toch vanaf wanneer er sprake was van diefstal? Dit is een conclusie, een advies van de A-G aan de Hoge Raad, waarin in dit geval, een aantal voorbeelden staan van situaties. Los van de zaak zelf, waarin overigens ook veroordeling volgde.quote:Op zondag 8 januari 2023 00:20 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Uhm is dat niet een verwerping van het hogerberoep ingesteld door de verdachte?
[..]
Maar de conclusie is dan toch dat strafrechtelijke veroordeling legitiem is voordat een betaling of zelfs het scannen van een bonuskaart feitelijk bewezen is in al die zaken? Zoals ik het zo snel leesquote:Op zondag 8 januari 2023 00:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja. Dus? Het punt was toch vanaf wanneer er sprake was van diefstal? Dit is een conclusie, een advies van de A-G aan de Hoge Raad, waarin in dit geval, een aantal voorbeelden staan van situaties. Los van de zaak zelf, waarin overigens ook veroordeling volgde.
quote:8. In de overgrote meerderheid van de gevallen impliceert wegnemen verplaatsing van het voorwerp, maar niet uitgesloten is dat het verschaffen van dan wel het onttrekken aan de feitelijke heerschappij plaatsvindt zonder dat het goed wordt verplaatst.3 Bij de beoordeling van de feitelijke heerschappij kan de omvang van het weg te nemen voorwerp van belang zijn.4 Te denken valt aan een voorwerp dat op eenvoudige wijze in de kleding of een koffer kan worden verborgen of aan een bankbiljet dat in de portemonnee van de dief verdwijnt. Daarmee kan de rechthebbende de greep op het voorwerp reeds hebben verloren, ook al heeft de dader zich nog niet van de plaats van het delict verwijderd, en behoort een bewezenverklaring van het onderdeel ‘wegnemen’ tot de mogelijkheden.5
Ja. Dat klopt. Dat is toch ook mijn punt? Volgens mij praten we ergens langs mekaar heen.quote:Op zondag 8 januari 2023 00:42 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Maar de conclusie is dan toch dat strafrechtelijke veroordelink legitiem is voordat een betaling of zelfs het scannen van een bonuskaart feitelijk bewezen is in al die zaken? Zoals ik het zo snel lees
[ code verwijderd ]
Jaa denk het ook, je antwoord was namelijk op mijn: "Toch geloof ik niet dat je niet verantwoordelijk bent voor strafrechtelijke vervolging voordat je betaald hebt"quote:Op zondag 8 januari 2023 00:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja. Dat klopt. Dat is toch ook mijn punt? Volgens mij praten we ergens langs mekaar heen.
Maar die gast zat dus aan je met zijn handjes? Ik zou daar niet blij van worden.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 16:44 schreef Isdatzo het volgende:
.
/Lief dagboek
Küt nummer.quote:Op zondag 8 januari 2023 00:45 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Jaa denk het ook, je antwoord was namelijk op mijn: "Toch geloof ik niet dat je niet verantwoordelijk bent voor strafrechtelijke vervolging voordat je betaald hebt"
Iets met dubbele ontkenning sorry
Ik heb mijn rugzak weleens gebruikt als boodschappen mandje. Dat was ook wel wat vreemd.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:51 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is ook weer zo'n urban legend, dat je de kassa gepasseerd moet zijn voor iets diefstal is. De diefstal is al voltooid als het product hebt weggenomen en je daar als heer en meester over gedraagt (in binnenzakken stoppen etc.).
Ik ben er vrij zeker van dat AH slimme AI gebruikt, je kunt het zelf uittesten, ga maar minuutje bij Koffie rondlopen, en dan geen koffie scannenquote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:13 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Passen ze er maar een algoritme op toe die rekening met boefjes zoals ;-).
Ps het is NWS hier he, geen BNW of Stormfront..
Haha die gebruik ik soms ook:Pquote:Op zondag 8 januari 2023 06:25 schreef raptorix het volgende:
Overigens beetje offtopic, er is een vrij slimme scam aan de gang, mensen die hun bonuskaart vergeten googlen even snel op bonuskaart, en gebruiken dan een plaatje van google images. Echter iemand is zo slim geweest om zijn kaart hoog in google images te proppen, en daar zijn bonuszegels aan te koppelen. Kortom gebruik je dan zijn kaart dan koop je voor hem zijn bonuszegeltjes
En ook:
https://opgelicht.avrotro(...)je-eigen-bonuskaart/
Vroeger als je hem vergat ramde de caissière gewoon haar of zijn code in.quote:Op zondag 8 januari 2023 06:25 schreef raptorix het volgende:
Overigens beetje offtopic, er is een vrij slimme scam aan de gang, mensen die hun bonuskaart vergeten googlen even snel op bonuskaart, en gebruiken dan een plaatje van google images. Echter iemand is zo slim geweest om zijn kaart hoog in google images te proppen, en daar zijn bonuszegels aan te koppelen. Kortom gebruik je dan zijn kaart dan koop je voor hem zijn bonuszegeltjes
En ook:
Beetje machine learning erbij... vanaf morgen ga ik na tig basis cursussen op een geavanceerde python cursus. Komt dit ook bod, lijkt me leuk om eens mee te gaan spelen.quote:Op zondag 8 januari 2023 06:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben er vrij zeker van dat AH slimme AI gebruikt, je kunt het zelf uittesten, ga maar minuutje bij Koffie rondlopen, en dan geen koffie scannen
Dan ben je wel een heldquote:Op zondag 8 januari 2023 06:25 schreef raptorix het volgende:
En ook:
Huh dat is wel heel old school..quote:Op zondag 8 januari 2023 08:26 schreef unfocused het volgende:
Winkels met zelfscankassa's hebben het grote voordeel dat je je boodschappenbuggy mee naar binnen mag nemen.
Bij onze buurtJumbo zonder zelfscankassa's mag dat niet en ook niet bij het tuincentrum: je moet hem buiten de winkel laten staan of bij het "kantoortje" in beheer geven. Ik mijd deze winkels dus bij voorkeur omdat het zo'n gedoe is. Sta je bij een volle band en moet je eerst je buggy gaan ophalen en dan hopen dat hij er nog staat.
Omdat je hem wel mee mag nemen de AH in koop ik daar meer en leg alles wel op de band bij de caissière. Ik doe niet aan zelfscannen.
Is al besproken, maar volgens Newone is dat onzinquote:Op zondag 8 januari 2023 06:25 schreef raptorix het volgende:
En ook:
Zijn alleen maar liefhebbers die dat doenquote:Op zondag 8 januari 2023 00:21 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Ook onzin dus van je.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb geen auto om 20 kg boodschappen in één keer te kunnen doen dus de buggy is dan verre te prefereren boven twee tassen van 10 kg in elke hand.quote:
Collega's van me hebben wel de nodige oplossingen ontwikkeld voor supermarkten waarbij op basis van aankoopgegevens assortimenten en winkelinrichting worden geoptimaliseerd. Dat is het soort zaken waar winkels eerder in investeren dan in een systeem dat met camera's al z'n klanten exact gaat monitoren en die gegevens vervolgens gaat koppelen aan de zelfscan om te kijken of er niet een discrepantie zit tussen bewegingspatroon en kassabonnetje. Dat is totale overkill en waarschijnlijk ook weinig effectief.quote:Op zondag 8 januari 2023 07:56 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Beetje machine learning erbij... vanaf morgen ga ik na tig basis cursussen op een geavanceerde python cursus. Komt dit ook bod, lijkt me leuk om eens mee te gaan spelen.
Leuk! Ik ben recentelijk ook een beetje met python begonnen omdat de Machine Learning libraries in .NET minder bieden, moet wel even wennen want de laatste maanden in Powershell geprogrammeerd, dus je loopt de hele tijd je haakjes en variabelen door elkaar te halenquote:Op zondag 8 januari 2023 07:56 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Beetje machine learning erbij... vanaf morgen ga ik na tig basis cursussen op een geavanceerde python cursus. Komt dit ook bod, lijkt me leuk om eens mee te gaan spelen.
Dat systeem met de Camera hebben ze al, is een proefopstelling in Utrecht waar je dus ook niet meer scanned maar dat Camera kijkt wat men pakt. Als ik me niet vergis hangen er ook behoorlijk high end cameras in de AHquote:Op zondag 8 januari 2023 09:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Collega's van me hebben wel de nodige oplossingen ontwikkeld voor supermarkten waarbij op basis van aankoopgegevens assortimenten en winkelinrichting worden geoptimaliseerd. Dat is het soort zaken waar winkels eerder in investeren dan in een systeem dat met camera's al z'n klanten exact gaat monitoren en die gegevens vervolgens gaat koppelen aan de zelfscan om te kijken of er niet een discrepantie zit tussen bewegingspatroon en kassabonnetje. Dat is totale overkill en waarschijnlijk ook weinig effectief.
Op welke manier wordt er dan gedetecteerd dat jij bij de koffie loopt? Je hebt je immers aangemeld met je bonuskaart, maar die is toch niet 'te volgen' in de winkel?quote:Op zondag 8 januari 2023 06:21 schreef raptorix het volgende:
Ik ben er vrij zeker van dat AH slimme AI gebruikt, je kunt het zelf uittesten, ga maar minuutje bij Koffie rondlopen, en dan geen koffie scannen
Ja ik weet dat ze dat hier hebben, maar dat is iets anders. Dat is vergelijkbaar met het systeem van Amazon wat ik in het begin van dit topic aanhaalde. Dat is echter wat anders dan het volgen van mensen en hun gedrag vervolgens gaan koppelen aan wat er op je kassabonnetje staat. Dat systeem maakt diefstal juist een non-issue omdat het bijhoudt wat jij pakt.quote:Op zondag 8 januari 2023 09:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat systeem met de Camera hebben ze al, is een proefopstelling in Utrecht waar je dus ook niet meer scanned maar dat Camera kijkt wat men pakt. Als ik me niet vergis hangen er ook behoorlijk high end cameras in de AH
Oh nee dat heeft niets met bonuskaart te maken, ik bedoel meer dat cameras mogelijk detecteren dat je een tijdje staat bij een schap, en vervolgens daarvan niks koopt.quote:Op zondag 8 januari 2023 09:17 schreef Tengano het volgende:
[..]
Op welke manier wordt er dan gedetecteerd dat jij bij de koffie loopt? Je hebt je immers aangemeld met je bonuskaart, maar die is toch niet 'te volgen' in de winkel?
Maar in een gewone winkelopstelling zou dit wel haalbaar zijn, als extra parameter van verdacht gedrag zeg maar.quote:Op zondag 8 januari 2023 09:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja ik weet dat ze dat hier hebben, maar dat is iets anders. Dat is vergelijkbaar met het systeem van Amazon wat ik in het begin van dit topic aanhaalde. Dat is echter wat anders dan het volgen van mensen en hun gedrag vervolgens gaan koppelen aan wat er op je kassabonnetje staat. Dat systeem maakt diefstal juist een non-issue omdat het bijhoudt wat jij pakt.
Crimes against the database.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
en terecht, want je veroorzaakt zo allerlei fouten in hun database waar automatisch bestellingen uit voortvloeien.
En dan kom je bij de zelfscankassa en dan herkent een andere camera jou, en ziet tot zijn verbazing dat je dan niet dat produkt afrekent?quote:Op zondag 8 januari 2023 09:19 schreef raptorix het volgende:
Oh nee dat heeft niets met bonuskaart te maken, ik bedoel meer dat cameras mogelijk detecteren dat je een tijdje staat bij een schap, en vervolgens daarvan niks koopt.
Nou ja, technisch zou het kunnen, je weet alleen niet of ze het doenquote:Op zondag 8 januari 2023 09:22 schreef Tengano het volgende:
[..]
En dan kom je bij de zelfscankassa en dan herkent een andere camera jou, en ziet tot zijn verbazing dat je dan niet dat produkt afrekent?
Die camera's herkennen dus personen is dat wat je zegt?
Nee, dat is echt totale overkill, sorry. Het hele idee van een systeem dat mensen trackt en hun boodschappen automatisch afrekent is natuurlijk rendabel omdat je daarmee helemaal geen personeel meer nodig hebt voor het afrekenen. Een algoritme moeten ontwikkelen dat verdachte bewegingspatronen in combinatie met kassabondata moet gaan combineren kost je enkel geld.quote:Op zondag 8 januari 2023 09:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar in een gewone winkelopstelling zou dit wel haalbaar zijn, als extra parameter van verdacht gedrag zeg maar.
En dan zegt die zelfscankassa:quote:Op zondag 8 januari 2023 09:23 schreef raptorix het volgende:
Nou ja, technisch zou het kunnen, je weet alleen niet of ze het doen
Ik doe dat altijd en ook binnenzakken als ik een tas vergeten ben.quote:Op zondag 8 januari 2023 04:43 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik heb mijn rugzak weleens gebruikt als boodschappen mandje. Dat was ook wel wat vreemd.
Old school als in dat de winkel dat niet accepteertquote:Op zondag 8 januari 2023 08:45 schreef unfocused het volgende:
[..]
Ik heb geen auto om 20 kg boodschappen in één keer te kunnen doen dus de buggy is dan verre te prefereren boven twee tassen van 10 kg in elke hand.
Maar eigenlijk alle winkels op AH na willen dat je hem in het portaal laat staan. De reden weet ik niet precies, vermoedelijk denken ze dat je wil stelen maar het rare is dat een buggy de meest gecontroleerde tas ooit is dus je bent een klunzige dief als je daar spullen in wil opbergen die je niet hebt afgerekend.
Dat ziet de camera. Die ziet hoe lang je daar staat, wat je daar doet, hoe je daar bent gekomen, welke kant je op gaat als je weer weggaat, etc.quote:Op zondag 8 januari 2023 09:17 schreef Tengano het volgende:
[..]
Op welke manier wordt er dan gedetecteerd dat jij bij de koffie loopt? Je hebt je immers aangemeld met je bonuskaart, maar die is toch niet 'te volgen' in de winkel?
Tijd voor een pet met IR-LED's.quote:Op zondag 8 januari 2023 09:22 schreef Tengano het volgende:
[..]
En dan kom je bij de zelfscankassa en dan herkent een andere camera jou, en ziet tot zijn verbazing dat je dan niet dat produkt afrekent?
Die camera's herkennen dus personen is dat wat je zegt?
Ik maak geen grappen door het ontbreken van voldoende divers goedkoop voedzaam voedsel.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:02 schreef Repentless het volgende:
[..]Je bent natuurlijk niet serieus, maar goed, alsnog: voldoende voedsel krijgen is wat mij betreft wel een basisrecht hier. Veel keus en ultravers zijn dat niet. Als het voedzaam, gezond en binnen de houdbaarheidsdatum is, is dat meer dan genoeg.
Bij een ander filiaal kan nog. Een andere winkel lijkt mij stug. Er word wel getest in bepaalde supermarkten met tracking camera's. Al die camera's in supermarkten zijn er niet tegen stelen. Men volgt koopgedrag. Dat is al lang zo. Hier vast al gezegd.quote:Op zondag 8 januari 2023 13:59 schreef borbit het volgende:
Ik loop vaak met nog dingen van de lunch in mijn tas de super in. Hoe kunnen ze dan weten dat ik dat al eerder heb gekocht? Bij al dan niet een andere winkel?
Bij de gewone zelfscan bedoel ik. Als ik 's middags een paar breakers koop. En ik nuttig er maar 1. Dan na werk ga ik wat kopen voor het avond eten met nog wat breakers in mijn tas. Dan kan de zelfscan controle persoon toch nooit weten dat ik die al eerder gekocht heb?quote:Op zondag 8 januari 2023 14:05 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Bij een ander filiaal kan nog. Een andere winkel lijkt mij stug. Er word wel getest in bepaalde supermarkten met tracking camera's. Al die camera's in supermarkten zijn er niet tegen stelen. Men volgt koopgedrag. Dat is al lang zo. Hier vast al gezegd.
De nabije toekomst is dat je niets meer hoeft te scannen. Je loopt gewoon door de supermarkt. Pakt wat je wil. En bij de uitgang betaal je automatisch. Helemaal makkelijk. Nadeel is dat men nog beter weet hoe consumenten (steeds specifieker) over te halen meer te kopen.quote:Op zondag 8 januari 2023 11:00 schreef Nattekat het volgende:
Zelfscankassa's waren geweldig omdat iedereen die er niet mee om kon gaan gewoon nog bij de normale kassa's aansloten. Helaas hebben supers het nu dusdanig uitgebreid dat al die bejaarden nu wel moeten.
Resultaat: je staat alsnog een paar minuten te wachten en tussen het moment dat je aan de beurt bent en dat je afgerekend hebt is er niemand anders door dat poortje gegaan, terwijl er toch echt 12 mensen al bezig waren. Uit protest iets niet afgerekend
Ja. Stelen is ingecalculeerd en kost teveel geld echt aan te pakken. Je ziet ook minder beveiligers in winkels. Hier tenminste.quote:Op zondag 8 januari 2023 09:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee, dat is echt totale overkill, sorry. Het hele idee van een systeem dat mensen trackt en hun boodschappen automatisch afrekent is natuurlijk rendabel omdat je daarmee helemaal geen personeel meer nodig hebt voor het afrekenen. Een algoritme moeten ontwikkelen dat verdachte bewegingspatronen in combinatie met kassabondata moet gaan combineren kost je enkel geld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |