abonnement Unibet Coolblue
pi_207440243
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 10:14 schreef Montagui het volgende:
Een nieuwe overheidscampagne tegen woondiscriminatie.

"Wijs discriminatie de deur; met die slogan begint de rijksoverheid een campagne tegen woondiscriminatie die is gericht op verhuurders, bemiddelaars en woningzoekenden. Brancheorganisaties als NVM, VBO, Vastgoedpro, Vastgoed Belang en VNG werken eraan mee.

‘Erik en Annemarie krijgen morgen de sleutel (Omar en Samira niet)’. Het is een van de leuzen uit de campagne waarmee de overheid woondiscriminatie via websites, sociale media en in het straatbeeld onder de aandacht wil brengen. Minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) gaf hiervoor dinsdag de aftrap."


https://vastgoedactueel.n(...)n-woondiscriminatie/

"4 op de 5 verhuurbemiddelaars werkt mee aan discriminatie"
https://vastgoedactueel.n(...)e-aan-discriminatie/

Discriminatie is natuurlijk een slechte zaak. Vermoed dat het in de verkoop huizenmarkt niet zo'n vaart zal lopen.

Uit het 2e monitor onderzoek:
"Conclusie
Op basis van de resultaten uit deze monitor kunnen we concluderen - net
als in de eerste monitor – dat er in Nederland sprake is van discriminatie
bij het verkrijgen van een huurwoning aangeboden door een particuliere
verhuurder. Met name buiten de vier grootste steden van Nederland hebben
mensen met een niet-Nederlands klinkende naam structureel minder kans
om uitgenodigd te worden voor een bezichtiging van een huurwoning. Niet
alleen hebben personen met een niet-Nederlands klinkende naam een lagere
kans om uitgenodigd te worden voor een bezichtiging, ook laten de resultaten
zien dat vrouwen minder kans hebben om uitgenodigd te worden dan mannen.
Ook is een groot deel van de woningbemiddelaars bereid om (bewust) mensen
met een niet-Nederlandse achtergrond direct of indirect uit te sluiten voor
verhuring wanneer een verhuurder daar om vraagt."


Ofwel, met name in de particuliere verhuur. Maar hebben zij niet het recht om zelf te mogen bepalen aan wie zij verhuren, als eigenaar zijnde van een 'eigen zaak'?
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_207440285
twitter

twitter

twitter

twitter

twitter
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_207440297
twitter

twitter
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_207440370
quote:
Een studie uit 2020 van het SCP laat zien dat "n op de drie mensen die een huurwoning zochten, vermoedt dat hierbij gediscrimineerd is" (p.83) - hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar dit % is veel hoger dan in andere sectoren
Ok, een vermoeden dus. Geen bewijs.

Ik neem aan dat het met aannemen van mensen vaker gebeurt dat ze worden geweigerd als ze een bepaalde achtergrond hebben.
Stel dat ze daar dus acuut mee stoppen, mensen maar gewoon aannemen om ze zo in in hun diversiteitsquota te laten passen.

Als ze dan weer slechte ervaringen hebben met deze doelgroep dan begint het weer gewoon opnieuw.
Je kunt het discriminatie noemen maar men stoot zich niet 2x aan dezelfde steen..
pi_207440372
Als ik een woning zou verhuren, zou ik zelf beslissen wie erin komt en wie niet.

En als ik een beter gevoel heb bij Erik dan bij Mohammed, dan zou Erik de sleutel krijgen en Mohammed niet.
pi_207440438
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 10:01 schreef Stepperoller het volgende:
In bijv België zijn er ruimschoots vignette en mystery call studies gedaan die wijdverbreide discriminatie laten zien. Voor zover ik weet geen peer-review studies op de NLse particuliere markt maar weinig reden aan te nemen dat het hier anders zou zijn https://t.co/HZ3irQUucH
— Cody Hochstenbach (@CodyHochstenB) January 5, 2023
Kerel doet onderzoek naar discriminatie over de woningmarkt en komt zelf met een generalisatie, en dus ook discriminatie om het onderzoek in Belgi glad te strijken met de situatie in Nederland.

Ja hoor daar gaat je geloofwaardigheid.
Google is your friend, abuse your friends
pi_207440530
Is meer een onderzoeker die zoekt naar zen eigen bevestiging. Aan zulke onderzoeken heb je gewoon niks.
  vrijdag 6 januari 2023 @ 10:38:01 #8
3542 Gia
User under construction
pi_207440587
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 10:15 schreef Dusthor92 het volgende:
Als ik een woning zou verhuren, zou ik zelf beslissen wie erin komt en wie niet.

En als ik een beter gevoel heb bij Erik dan bij Mohammed, dan zou Erik de sleutel krijgen en Mohammed niet.
Daarbij, Erik kan daar niets aan doen. Met deze postercampagne zet je groepen tegen elkaar op. Erik en Annemarie worden er op aangekeken, terwijl die gewoon naar een woning op zoek zijn.

Komt nog bij dat Erik en Annemarie het op de sociale huurmarkt wel kunnen vergeten vanwege te hoog gezamenlijk inkomen. Particuliere huur is hun enige mogelijkheid.

De hele campagne deugt niet.
  vrijdag 6 januari 2023 @ 10:39:21 #9
3542 Gia
User under construction
pi_207440600
Gisteren bij Op1 zat Yoeri Albrecht voor een item hierover.
  vrijdag 6 januari 2023 @ 11:31:34 #10
168739 Red_85
'echt wel'
pi_207441140
quote:
Suggereert
Vermoeden
Aan te nemen

Goed fundament hoor onder je onderzoek, dat onderbuikje.

quote:
quote:
Hier nog een kleine test bij verhuur in Rotterdam: "een kandidaat-huurder met een Marokkaans klinkende
naam [wordt] in 18% van de gevallen nadelig behandeld ten opzichte van een kandidaat-huurder met
een Nederlands klinkende naam
Goh, hoe zou dat nu komen?

18% valt nog mee trouwens, niet echt schrikbarend. Als je al een tijdje in NL woont en een sociale woning zoekt, wordt je voor 100% aan de kant geschoven....
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 6 januari 2023 @ 11:37:49 #11
338319 ZarB
Pia colada
pi_207441199
Erik zoekt woning maar wordt afgewezen omdat zijn inkomen niet voldoende is: terecht.

Omar wordt afgewezen omdat zijn inkomen niet voldoende is: Discriminassssieeeeeeee!!!!

Die onderzoeken lijken me echt onbetrouwbaar. Tenzij ze studies hebben gedaan waarin de situaties exact hetzelfde zijn, alleen de naam veranderd. n de verhuurder ze nog niet gezien heeft.

En Cody heeft zn deugpuntjes voor 2023 weer binnen. "Vermoedelijk" "aan te nemen". Kneus.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_207441278
twitter
  vrijdag 6 januari 2023 @ 12:28:32 #13
338319 ZarB
Pia colada
pi_207441663
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 11:47 schreef Alpha0 het volgende:
[ twitter ]
twitter

_O-
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  vrijdag 6 januari 2023 @ 13:15:01 #14
168739 Red_85
'echt wel'
pi_207442058
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 11:47 schreef Alpha0 het volgende:
[ twitter ]
Gelijk ook weer die overheidstrollen fabriek in de comments. Dat maakt het helemaal af _O-
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207442322
Mensen die tegen discriminatie zijn wens ik een paar jaar lang een stel statushouders als buren. Praten we daarna verder.
blablablabla
pi_207442363
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 13:37 schreef Elan het volgende:
Mensen die tegen discriminatie zijn wens ik een paar jaar lang een stel statushouders als buren. Praten we daarna verder.
Mensen die in een kutbuurt wonen weten al lang dat kutburen net zo makkelijk een stel Nederlandse tokkies kunnen zijn. Ik heb goede en slechte allochtone buren gehad, goede en slechte autochtone buren, en goede en slechte statushouders als buren.
"Pools are perfect for holding water"
pi_207442444
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 13:41 schreef probeer het volgende:

[..]
Mensen die in een kutbuurt wonen weten al lang dat kutburen net zo makkelijk een stel Nederlandse tokkies kunnen zijn. Ik heb goede en slechte allochtone buren gehad, goede en slechte autochtone buren, en goede en slechte statushouders als buren.
Gelul. Woon in een prima buurtje, helaas deels verkankerd door de paar woningen die nog in de sociale verhuur zitten. Koopappartementen gaan voor 3 ton, daar kom je niet aan als je geen werk hebt. Gelukkig geen last van maar mijn buurjongen heeft statushouders naast zich, je kan niet eens een dialoog aan gaan met die gasten als ze weer eens om 23:00 de moskeemuziek op volume 100 hebben.

Van mensen die niet werken en zich geen voorstelling kunnen maken dat anderen wel naar werk moeten heb je vrijwel altijd last.
blablablabla
pi_207442481
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 13:47 schreef Elan het volgende:

[..]
Van mensen die niet werken en zich geen voorstelling kunnen maken dat anderen wel naar werk moeten heb je vrijwel altijd last.
Dat beperkt zich niet tot statushouders. De tokkie die om 23:00 zijn Hazes op standje 11 heeft staan is dan net zo vervelend.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  vrijdag 6 januari 2023 @ 13:50:59 #19
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_207442503
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 10:15 schreef Dusthor92 het volgende:
Als ik een woning zou verhuren, zou ik zelf beslissen wie erin komt en wie niet.

En als ik een beter gevoel heb bij Erik dan bij Mohammed, dan zou Erik de sleutel krijgen en Mohammed niet.
Er komt bij mij ook alleen maar volk in dat betrouwbaar is.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_207442514
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 13:49 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Dat beperkt zich niet tot statushouders. De tokkie die om 23:00 zijn Hazes op standje 11 heeft staan is dan net zo vervelend.
HOAX. Alsof een autochtoon nog aan een sociale huurwoning komt.
blablablabla
  vrijdag 6 januari 2023 @ 13:54:34 #21
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_207442561
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 11:31 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Suggereert
Vermoeden
Aan te nemen

Goed fundament hoor onder je onderzoek, dat onderbuikje.
[..]
[..]
Goh, hoe zou dat nu komen?

18% valt nog mee trouwens, niet echt schrikbarend. Als je al een tijdje in NL woont en een sociale woning zoekt, wordt je voor 100% aan de kant geschoven....
Mooi verhaal. Ik woon in een klein dorp ergens in de randstad en we hadden daar 20 jaar geleden een gezin van Marokkaanse afkomst die er kwamen wonen (de enige getinte familie in het heule dorp, veel ophef dit dat). Vader moeder en 2 tiener jongens.

Twee maanden later is er een inbraak en diefstalgolf in het dorp, en ja hoor, na wat speurwerk door de lokale buurthaviken vonden ze de spullen terug in het schuurtje van het gezin, gejat door die 2 jongens.

Dan ben je dus a) zo dom om in je eigen achtertuin te jatten en b) zet je een lekker beeld neer voor de rest van de familie (ooms en tantes en neefjes en nichtjes) die 3 maanden later ook hierheen zouden verhuizen.

En dan maar janken over verkeerde beeldvorming en discriminatie :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Scorpie op 06-01-2023 14:23:26 ]
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_207442569
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 13:37 schreef Elan het volgende:
Mensen die tegen discriminatie zijn wens ik een paar jaar lang een stel statushouders als buren. Praten we daarna verder.
Dit inderdaad. Hier ook hele, hle slechte ervaringen mee. Je moet een hele sterke relatie hebben wanneer je wekenlang nachten wakker ligt door overlast. Op doordeweekse dagen. Kutvolk :r
pi_207442705
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 13:47 schreef Elan het volgende:

[..]
Gelul. Woon in een prima buurtje, helaas deels verkankerd door de paar woningen die nog in de sociale verhuur zitten. Koopappartementen gaan voor 3 ton, daar kom je niet aan als je geen werk hebt. Gelukkig geen last van maar mijn buurjongen heeft statushouders naast zich, je kan niet eens een dialoog aan gaan met die gasten als ze weer eens om 23:00 de moskeemuziek op volume 100 hebben.

Van mensen die niet werken en zich geen voorstelling kunnen maken dat anderen wel naar werk moeten heb je vrijwel altijd last.
Fijn dat je vanuit jouw prima buurtje, mij in Overvecht kan vertellen dat de nare buren zich toch voornamelijk tot een specifieke cultuur beperken.

:')
"Pools are perfect for holding water"
pi_207442782
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 14:04 schreef probeer het volgende:

[..]
Fijn dat je vanuit jouw prima buurtje, mij in Overvecht kan vertellen dat de nare buren zich toch voornamelijk tot een specifieke cultuur beperken.

:')
Die verhalen hoor ik ook van vrienden die er wonen.
pi_207442809
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 14:04 schreef probeer het volgende:

[..]
Fijn dat je vanuit jouw prima buurtje, mij in Overvecht kan vertellen dat de nare buren zich toch voornamelijk tot een specifieke cultuur beperken.

:')
Gaat niet om de cultuur of geloof. Statushouders hebben hun leven gewoon totaal niet op orde en zijn niet gewend aan onze culturele fatsoensnormen. Spreken ook de taal niet, vaak zelfs geen Engels. Dat botst vrijwel altijd.
blablablabla
  vrijdag 6 januari 2023 @ 14:21:54 #26
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_207443009
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 14:11 schreef Elan het volgende:

[..]
Gaat niet om de cultuur of geloof. Statushouders hebben hun leven gewoon totaal niet op orde en zijn niet gewend aan onze culturele fatsoensnormen. Spreken ook de taal niet, vaak zelfs geen Engels. Dat botst vrijwel altijd.
Vandaag stond er in het AD ook een stuk over de sterke stijging van het aantal eerwraakzaken. Woke links helemaal verrast enzo want hoe kan dat nou. Bleek 18% van de eerwraakzaken bij status houders uit Syri te komen.

Totaal geschokt iedereen natuurlijk want echt niemand had dit zien aankomen.

:')
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_207443050
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 14:21 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Vandaag stond er in het AD ook een stuk over de sterke stijging van het aantal eerwraakzaken. Woke links helemaal verrast enzo want hoe kan dat nou. Bleek 18% van de eerwraakzaken bij status houders uit Syri te komen.

Totaal geschokt iedereen natuurlijk want echt niemand had dit zien aankomen.

:')
Schattig naef _O-

Maar goed heb verder op zich niks tegen die mensen maar er zijn natuurlijk wel een shitload aan praktische bezwaren te bedenken waarom zo iemand niet in een normale flat geplaatst kan worden. Of berhaupt zouden kunnen functioneren in een open samenleving waar man en vrouw gelijke rechten hebben.
blablablabla
pi_207443083
Ik spreek dan vooral over Amsterdam. Volgens mij
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 10:15 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Ok, een vermoeden dus. Geen bewijs.

Ik neem aan dat het met aannemen van mensen vaker gebeurt dat ze worden geweigerd als ze een bepaalde achtergrond hebben.
Stel dat ze daar dus acuut mee stoppen, mensen maar gewoon aannemen om ze zo in in hun diversiteitsquota te laten passen.

Als ze dan weer slechte ervaringen hebben met deze doelgroep dan begint het weer gewoon opnieuw.
Je kunt het discriminatie noemen maar men stoot zich niet 2x aan dezelfde steen..
Het is uit dat andere onderzoek (link eerste post) wel heel duidelijk dat het gaat om discriminatie. Daar moet je iets mee. Maar de vraag moet daarnaast zijn waarom mensen zo kiezen. Polen staan bijv. niet direct bekend als fraaie huurders. Men heeft het ook vooral over Turken, Marokkanen en Polen. Daar zijn allerlei problemen mee.
  vrijdag 6 januari 2023 @ 14:28:39 #29
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_207443114
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 14:25 schreef Elan het volgende:

[..]
Schattig naef _O-

Maar goed heb verder op zich niks tegen die mensen maar er zijn natuurlijk wel een shitload aan praktische bezwaren te bedenken waarom zo iemand niet in een normale flat geplaatst kan worden. Of berhaupt zouden kunnen functioneren in een open samenleving waar man en vrouw gelijke rechten hebben.
Bouw gewoon gated communities in land van herkomst. Stuk goedkoper.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_207443135
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 10:15 schreef Dusthor92 het volgende:
Als ik een woning zou verhuren, zou ik zelf beslissen wie erin komt en wie niet.

En als ik een beter gevoel heb bij Erik dan bij Mohammed, dan zou Erik de sleutel krijgen en Mohammed niet.
Men geeft aan dat men het anoniem heeft getest. Je hebt in het vb (bepaalde grote verhuurorganisatie) echt minder kans als je je inschrijft onder een bijv. Marokkaanse naam. Je kan als verhuurder ook blijkbaar die hele groep weigeren als je je woning verhuurt via bepaalde verhuurbedrijven. Dat kan niet.
pi_207443184
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 14:28 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Bouw gewoon gated communities in land van herkomst. Stuk goedkoper.
Doe meer aan hulp in die landen idd. Hoezo "gated communities" aldaar? Het zijn meestal geen criminelen. Men 'vlucht' vaak niet voor niets. Al is het maar een beter leven. Maar goed. Wij als land kunnen gewoon niet zoveel mensen op blijven nemen.
pi_207443194
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 14:28 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Bouw gewoon gated communities in land van herkomst. Stuk goedkoper.
Echt he.
Laatst was die Eus in Turkije, zelfs daar kotsen ze die Syriers uit. Het zijn een stel uitvreters, bijna allemaal in de uitkering.

Geef mij maar Oekraners, werken hard en geen gezeik verder.
blablablabla
pi_207443209
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 14:33 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Doe meer aan hulp in die landen idd. Hoezo "gated communities" aldaar? Het zijn meestal geen criminelen. Men 'vlucht' vaak niet voor niets. Al is het maar een beter leven. Maar goed. Wij als land kunnen gewoon niet zoveel mensen op blijven nemen.
Zijn bijna allemaal mannen en economische vluchtelingen. Opportunisten pur sang.
blablablabla
pi_207443272
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 14:35 schreef Elan het volgende:

[..]
Zijn bijna allemaal mannen en economische vluchtelingen. Opportunisten pur sang.
Veel wel. Op zoek naar een beter leven.
pi_207443352
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 14:40 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Veel wel. Op zoek naar een beter leven.
.
Niks mis mee maar de werkeloosheid blijft zelfs na jaren schrikbarend. Terwijl die uit Oekraine zo overal aan de bak kunnen en gaan. Het is dus niet bepaald een verrijking voor het land.
blablablabla
pi_207444266
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 14:46 schreef Elan het volgende:

[..]
.
Niks mis mee maar de werkeloosheid blijft zelfs na jaren schrikbarend. Terwijl die uit Oekraine zo overal aan de bak kunnen en gaan. Het is dus niet bepaald een verrijking voor het land.
Kan je dat staven?

Naar mijn weten is iig het percentage allochtonen met een uitkering, meer dan gehalveerd bij 2e vs 1e generatie.
"Pools are perfect for holding water"
pi_207444333
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 14:11 schreef Elan het volgende:

[..]
Gaat niet om de cultuur of geloof.
Dat lijkt mij inderdaad ook niet. Men kent in vrijwel elke cultuur bepaalde fatsoensnormen om samen leven mogelijk te maken.

quote:
Statushouders hebben hun leven gewoon totaal niet op orde
Gezien de omstandigheden niet verwonderlijk.

quote:
en zijn niet gewend aan onze culturele fatsoensnormen.
Maar wel gewend aan fatsoensnormen. Want die hebben ze gewoon overal hoor.

quote:
Spreken ook de taal niet, vaak zelfs geen Engels.
Klopt.

quote:
Dat botst vrijwel altijd.
Dat botst soms ja. Verre van 'vrijwel altijd'.
"Pools are perfect for holding water"
pi_207444496
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 16:12 schreef probeer het volgende:

[..]
Kan je dat staven?

Naar mijn weten is iig het percentage allochtonen met een uitkering, meer dan gehalveerd bij 2e vs 1e generatie.
Na de tweede generatie komop man :') . Na 5 jaar is nog niet de helft aan het werk. Gasten uit Oekrane zijn na een week aan de slag. 83% van de vluchtelingen uit Oekrane werkt momenteel
blablablabla
pi_207444522
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 16:18 schreef probeer het volgende:

[..]
Dat lijkt mij inderdaad ook niet. Men kent in vrijwel elke cultuur bepaalde fatsoensnormen om samen leven mogelijk te maken.
[..]
Gezien de omstandigheden niet verwonderlijk.
[..]
Maar wel gewend aan fatsoensnormen. Want die hebben ze gewoon overal hoor.
[..]
Klopt.
[..]
Dat botst soms ja. Verre van 'vrijwel altijd'.
Ook jou gun ik een Syrische statushouder als buurman, liefst een heel gezin. Dan praten we na een half jaar verder over of dat goed is bevallen.
blablablabla
  vrijdag 6 januari 2023 @ 18:52:44 #40
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_207446095
Rel om poster tegen discriminatie

Den Haag - Een poster van een anti-woondiscriminatiecampagne die onder meer door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatie is gestart, blijkt een steen des aanstoots te zijn. Kamerleden, opiniemakers en lokale politici spreken zich uit tegen een poster met de tekst ’Erik en Annemarie krijgen morgen de sleutel. (Omar en Samira niet).’

De poster maakt onderdeel uit van een campagne die door vastgoedbedrijven, de makelaarsvereniging NVM, woningkoepel Aedes, gemeenten en het ministerie is gestart. Zo zijn er ook posters met de tekst ’Femke, dat jij op vrouwen valt mag er voor de huurbaas niet toe doen’, ’Ik schrok toen de huurbaas vroeg naar mijn geloof’ en ’Irene en Hans slapen dinsdag in hun nieuwe woning (Mikolaj en Katarzyna niet)’.

PVV-leider Geert Wilders spreekt zich uit tegen een poster die in Eindhoven te zien is met de tekst ’Erik en Annemarie krijgen morgen de sleutel. (Omar en Samira niet).’ „Was het maar waar!”, aldus de PVV-leider. „Het is helaas precies andersom. Omar en Samira vreten onze verzorgingsstaat leeg, krijgen gratis zorg, woningen en uitkeringen en Erik en Annemarie kunnen dat allemaal betalen en jarenlang wachten op een woning.”

Die woorden schieten VVD-Kamerlid Zohair El Yassini dan weer in het verkeerde keelgat. „Je zal maar Omar of Samira heten, Nederlander zijn, keihard werken als politieagent of verpleegkundige en door Geert Wilders worden uitgemaakt voor uitvreter. Dan ben je blind voor alle Nederlanders die bijdragen en iets van hun leven proberen te maken.”

Tegelijkertijd heeft de VVD-fractie in Eindhoven om opheldering gevraagd aan het college van burgemeester en wethouders. „We willen af van discriminatie, maar is dit de methode?”, vraagt de lokale VVD-fractievoorzitter Lex Janssen. De Eindhovense LPF-fractie wil de poster subiet laten verwijderen. De Zuid-Hollandse commissaris van de koning Jaap Smit is ook kritisch. „Wie bedenkt deze reclame?”

De naam kan een ’red flag’ zijn

D66-Europarlementarir Samira Rafaela is juist blij met de poster. „Het hele punt en de nare realiteit is gewoon dat een naam invloed heeft op alle kansen die je krijgt in deze samenleving. De naam kan een ’red flag’ zijn. Dat is oneerlijk”, vindt zij.

Directeur Youri Albrecht van het Amsterdamse debatcentrum De Balie dacht echter eerst dat de poster een ’zieke grap was’. „Dit is gewoon officieel polariseren en mensen tegen elkaar opzetten”, meldt hij. De campagne viel ook niet in goede aarde bij de Utrechtse PvdA’er Alptekin Akdogan. „Ik snap deze campagne niet. Waarom bevolkingsgroepen tegenover elkaar zetten? Welk doel dient dit? Erik en Annemarie hebben hier niet om gevraagd, Omar en Samira ook zeker niet.”

De campagne is opgezet omdat volgens minister Hugo de Jonge (Wonen) woondiscriminatie in Nederland voorkomt. Hij wijst daarvoor naar onderzoeken waaruit naar voren komt dat mensen met ’niet-Nederlandse’ naam minder vaak worden uitgenodigd bij bezichtigingen. „Het mag niet zo zijn dat woningzoekenden met bijvoorbeeld een niet-Nederlands klinkende naam minder kans hebben om een huurwoning te bezichtigen. Daarom start de Rijksoverheid samen met verhuurders, verhuurbemiddelaars en gemeenten een campagne om mensen bewust te maken van hun rechten en plichten om gezamenlijk een vuist te maken tegen discriminatie.”

Telegraaf
pi_207446239
quote:
De campagne is opgezet omdat volgens minister Hugo de Jonge (Wonen) woondiscriminatie in Nederland voorkomt. Hij wijst daarvoor naar onderzoeken waaruit naar voren komt dat mensen met ’niet-Nederlandse’ naam minder vaak worden uitgenodigd bij bezichtigingen. „Het mag niet zo zijn dat woningzoekenden met bijvoorbeeld een niet-Nederlands klinkende naam minder kans hebben om een huurwoning te bezichtigen. Daarom start de Rijksoverheid samen met verhuurders, verhuurbemiddelaars en gemeenten een campagne om mensen bewust te maken van hun rechten en plichten om gezamenlijk een vuist te maken tegen discriminatie.”
Ben benieuwd wat Hugo dan vindt van statushouders die voorrang krijgen... Daar maak je ook onderscheid namelijk, en dat noemen we discriminatie.
^ To je nesmysl ^
pi_207448921
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 19:04 schreef TyVole het volgende:

[..]
Ben benieuwd wat Hugo dan vindt van statushouders die voorrang krijgen... Daar maak je ook onderscheid namelijk, en dat noemen we discriminatie.
Bij dat soort onderscheid wordt er gezegd dat er geen sprake is van een gelijke positie, en er dus positieve discriminatie ingezet mag (of zelfs moet) worden om de achterstelling van de voor te trekken groep weg te nemen.

Maar ja .. het zal ook dagelijks voorkomen dat iemand met nog maar 2 jaar opgebouwde wachttijd, in een veel lastigere positie zit mbt de woonsituatie dan iemand die al 8 jaar wacht en dus veel eerder aan de beurt gaat zijn. En dan is het antwoord wel gewoon 'tsja, meer wachttijd opbouwen he ...'.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 6 januari 2023 @ 22:14:34 #43
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_207449335
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 13:37 schreef Elan het volgende:
Mensen die tegen discriminatie zijn wens ik een paar jaar lang een stel statushouders als buren. Praten we daarna verder.
Er wonen hier al jaren statushouders in mijn blok. Rustige, stille mensen. Dus wanneer gaan we verder praten?
pi_207449455
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 22:14 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Er wonen hier al jaren statushouders in mijn blok. Rustige, stille mensen. Dus wanneer gaan we verder praten?
Same here.
"Pools are perfect for holding water"
pi_207450271
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 22:14 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Er wonen hier al jaren statushouders in mijn blok. Rustige, stille mensen. Dus wanneer gaan we verder praten?
Heb je geluk meestal is het niks dan gezeik.
blablablabla
pi_207453976
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 22:14 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Er wonen hier al jaren statushouders in mijn blok. Rustige, stille mensen. Dus wanneer gaan we verder praten?
Die hebben wel voorrang gekregen. Dat is discriminatie, toevallig in hun voordeel. Maar de vraag is ook, werken ze wel?
pi_207454155
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 14:11 schreef Elan het volgende:

[..]
Gaat niet om de cultuur of geloof. Statushouders hebben hun leven gewoon totaal niet op orde en zijn niet gewend aan onze culturele fatsoensnormen. Spreken ook de taal niet, vaak zelfs geen Engels. Dat botst vrijwel altijd.
Dat kan maar mensen met de juiste mentaliteit gaan daar aan werken. Dat zijn uiteindelijk de statushouders die iets van hun leven gaan maken.
mon citoyens vous serez unis.
pi_207455135
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 10:52 schreef HSG het volgende:

[..]
Dat kan maar mensen met de juiste mentaliteit gaan daar aan werken. Dat zijn uiteindelijk de statushouders die iets van hun leven gaan maken.
Mensen met de juiste mentaliteit zijn helaas niet de Syrirs of mensen uit Eritrea waarvan na 5 jaar nog steeds 60% werkeloos is. Oekrane is een ander verhaal, 80% werkt gewoon. Het kan dus wel.

Persoonlijk ben ik voor een systeem waarin je je verblijfsvergunning kan verdienen door te werken tenzij je echt niet kan werken door ziekte. Voor parasieten is geen plek in dit land.
blablablabla
pi_207455311
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 12:29 schreef Elan het volgende:

[..]
Mensen met de juiste mentaliteit zijn helaas niet de Syrirs of mensen uit Eritrea waarvan na 5 jaar nog steeds 60% werkeloos is. Oekrane is een ander verhaal, 80% werkt gewoon. Het kan dus wel.

Persoonlijk ben ik voor een systeem waarin je je verblijfsvergunning kan verdienen door te werken tenzij je echt niet kan werken door ziekte. Voor parasieten is geen plek in dit land.
Mee eens. Er is genoeg werk en als je in een ander land een bestaan wilt opbouwen zul je toch onderaan de ladder moeten beginnen.

Tenzij je echt een veelgevraagde specialisme beheerst.
mon citoyens vous serez unis.
pi_207463533
Discriminatie op de woningmarkt los je niet op met posters

quote:
Je kunt het de argeloze passant moeilijk kwalijk nemen dat de boodschap van de abriposters niet direct duidelijk was. ‘Erik en Annemarie krijgen morgen de sleutel. (Omar en Samira niet).’ O ja? Kregen Erik en Annemarie soms een jubeltonnetje van hun ouders? Hebben ze een salaris waarmee ze zich een huurhuis in de vrije sector kunnen veroorloven? Want voor veel Nederlanders, of ze nu Jaap of Rachid heten, is het helemaal niet zo makkelijk om een geschikte woning te vinden.

Dat neemt niet weg dat dit voor Rachid ng moeilijker is; naast het geringe aanbod en de exorbitante prijzen heeft hij namelijk met nog een ander obstakel te kampen: discriminatie. ‘Een woningzoekende met een ‘Nederlands’ klinkende naam krijgt aanzienlijk vaker een uitnodiging voor een bezichtiging dan een woningzoekende met een ‘Marokkaanse’ achternaam’, bleek in 2018 uit onderzoek van De Groene. Sindsdien hebben verschillende vergelijkbare onderzoeken, waaronder een studie in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken, de belangrijkste conclusie bevestigd: Jaap en Rachid hebben niet dezelfde kansen op de woningmarkt.

Wie nog twijfelt of er racisme bestaat in ons zogenaamd tolerante gidslandje hoeft alleen maar naar de reacties op de postercampagne te kijken. Niet alleen anonieme twitteraars deden weinig moeite hun vreemdelingenhaat te verbergen, ook rechts-populisten grepen de gelegenheid aan om asielzoekers neer te zetten als parasitaire indringers. Geen wonder dat Nederlanders met een ‘vreemde’ achternaam te maken hebben met discriminatie.

De vraag is dan: hoe los je dat op? De belangrijkste stap is om te zorgen voor meer betaalbare woningen, zodat Erik niet verleid wordt om Omar als zondebok aan te wijzen. De woningcrisis is namelijk niet iets dat ons is overkomen, het is de uitkomst van jarenlang beleid, zo laat Cody Hochstenbach, stadsgeograaf aan de Universiteit van Amsterdam, zien in zijn boek Uitgewoond. Bouwen, bouwen, bouwen is als antwoord dan ook ontoereikend, zolang die nieuwbouw enkel betaalbaar is voor tweeverdieners met een bovenmodaal inkomen.

Ook met beter woonbeleid is de discriminatie natuurlijk nog niet verholpen. Alleen kun je je afvragen of zulke posters daar wl tegen helpen. Volgens het ministerie is de campagne, opgezet in samenwerking met vastgoedorganisaties, bedoeld om meer bewustwording te creren. Maar aan wie is deze boodschap gericht? Aan Erik en Annemarie? Aan Omar en Samira? En wat is hun verantwoordelijkheid dan precies? Het was logischer geweest om de makelaars en particuliere verhuurders aan te spreken; zij zijn degenen die discrimineren.

In Belgi, waar dit probleem eerder werd gesignaleerd dan in Nederland, is de gemeente Gent begonnen met het controleren van makelaars door praktijktesten. Dat heeft effect, zag socioloog Pieter Paul Verhaeghe die daar onderzoek naar deed: ‘Het werkt als een soort flitspaal: de meeste van die kastjes werken helemaal niet, maar toch gaan mensen er langzamer door rijden.’

Het Nederlandse ministerie van Binnenlandse Zaken benadrukt dat de postercampagne onderdeel is van een breder actieplan. Zo is er een wet in aantocht over ‘goed verhuurderschap’, waarin landelijke normen worden vastgelegd. En er komen regels over het selectieproces van huurders, die discriminatie moeten tegengaan. Het ministerie wil gemeenten zo meer mogelijkheden geven om op te treden tegen discriminerende verhuurders. Het is te hopen dat deze maatregelen meer effect sorteren dan contraproductieve ophef rondom de posters. Want er is nog een lange weg te gaan voordat betaalbaar wonen in Nederland voor iedereen bereikbaar is.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_207469714
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 10:15 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Ok, een vermoeden dus. Geen bewijs.

Ik neem aan dat het met aannemen van mensen vaker gebeurt dat ze worden geweigerd als ze een bepaalde achtergrond hebben.
Stel dat ze daar dus acuut mee stoppen, mensen maar gewoon aannemen om ze zo in in hun diversiteitsquota te laten passen.

Als ze dan weer slechte ervaringen hebben met deze doelgroep dan begint het weer gewoon opnieuw.
Je kunt het discriminatie noemen maar men stoot zich niet 2x aan dezelfde steen..
Dus je moet goed onderzoeken waarom mensen (verhuurders) niet willen verhuren aan bepaalde groepen. Ik denk dat je gewoon een eerlijk antwoord krijgt. Polen staan ook wel bekend om het uitwonen van woningen. Is dat werkelijk zo? Ik zie wel in de buurt dat ze enorm veel drinken. Zit je daar op te wachten als verhuurder?
  zondag 8 januari 2023 @ 16:05:55 #52
3542 Gia
User under construction
pi_207471204
Die posters ophangen tegen woondiscriminatie is nutteloos. Want het zijn de woningeigenaren (bij particuliere huur) die discrimineren. Met die posters zeg je feitelijk 'foei' tegen de Nederlander die wel een woning krijgt.
Je bereikt hier de verhuurders niet of nauwelijks mee.

Of je wilt de bevolking bewust maken dat er verhuurders zijn die discrimineren. Ja, en? Wat kan de bevolking daar tegen doen, dan?
pi_207471374
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 16:05 schreef Gia het volgende:
Die posters ophangen tegen woondiscriminatie is nutteloos. Want het zijn de woningeigenaren (bij particuliere huur) die discrimineren. Met die posters zeg je feitelijk 'foei' tegen de Nederlander die wel een woning krijgt.
Je bereikt hier de verhuurders niet of nauwelijks mee.

Of je wilt de bevolking bewust maken dat er verhuurders zijn die discrimineren. Ja, en? Wat kan de bevolking daar tegen doen, dan?
Het is al een tijdje kerntaak van de overheid om arbeiders uit te schelden voor het niet enthousiast omarmen van de problemen waar diezelfde overheid hen mee opzadelt. Via bushalteposters is vrij nieuw, dat wel.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_207473017
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 14:21 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Dus je moet goed onderzoeken waarom mensen (verhuurders) niet willen verhuren aan bepaalde groepen. Ik denk dat je gewoon een eerlijk antwoord krijgt. Polen staan ook wel bekend om het uitwonen van woningen. Is dat werkelijk zo? Ik zie wel in de buurt dat ze enorm veel drinken. Zit je daar op te wachten als verhuurder?
Hangt er vanaf. Sommigen wel. Sommigen ook absoluut niet. Vuistregel: stelletjes gedragen zich. Alleenstaanden die samen goedkoop een slaapplek zoeken maken er een puinhoop van.

Er zijn nog wat andere zaken. Zoals figuren die met valse inkomensbewijzen een woning willen huren boven budget. Ik zie dat voorbijkomen en de namen zijn vrijwel uitsluitend te relateren aan een specifieke groep.

Dan heb je ook nog de hennepkwekers. Zeer groot risico als eigenaar, want niet alleen is de hele kiet naar de klote, de overheid geeft je gewoon nog een extra draai om de oren met de wet Damocles. Wederom, vaak te relateren aan een specifieke groep.

Overigens is het niet zo dat Nederlandse namen de voorkeur hebben. Het meest populair zijn expats uit West-Europa of Amerika.

Uiteindelijk wil je gewoon een huurder met de minste kans op gezeik, temeer daar je bij gezeik een huurder maar heel moeilijk en met hoge kosten op straat kan flikkeren.

En dat is wat ervoor zorgt dat bepaalde groepen minder worden vertrouwd.
pi_207473075
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 17:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Hangt er vanaf. Sommigen wel. Sommigen ook absoluut niet. Vuistregel: stelletjes gedragen zich. Alleenstaanden die samen goedkoop een slaapplek zoeken maken er een puinhoop van.

Er zijn nog wat andere zaken. Zoals figuren die met valse inkomensbewijzen een woning willen huren boven budget. Ik zie dat voorbijkomen en de namen zijn vrijwel uitsluitend te relateren aan een specifieke groep.

Dan heb je ook nog de hennepkwekers. Zeer groot risico als eigenaar, want niet alleen is de hele kiet naar de klote, de overheid geeft je gewoon nog een extra draai om de oren met de wet Damocles. Wederom, vaak te relateren aan een specifieke groep.

Overigens is het niet zo dat Nederlandse namen de voorkeur hebben. Het meest populair zijn expats uit West-Europa of Amerika.

Uiteindelijk wil je gewoon een huurder met de minste kans op gezeik, temeer daar je bij gezeik een huurder maar heel moeilijk en met hoge kosten op straat kan flikkeren.

En dat is wat ervoor zorgt dat bepaalde groepen minder worden vertrouwd.
Kom je dat tegen op je werk? En wordt dat dan ook echt zo verwerkt en gepresenteerd in cijfers? Je kan heel veel ellende krijgen met wanbetalers ook. Dan ben je bijna gedwongen prive dingen aan te pakken.
pi_207473188
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 18:01 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Kom je dat tegen op je werk? En wordt dat dan ook echt zo verwerkt en gepresenteerd in cijfers? Je kan heel veel ellende krijgen met wanbetalers ook. Dan ben je bijna gedwongen prive dingen aan te pakken.
Als belegger. En dit zijn gewoon zwarte lijsten die we onderling delen.
pi_207473331
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 18:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Als belegger. En dit zijn gewoon zwarte lijsten die we onderling delen.
Ja. Zo werkt dat. Maar dat zijn cijfers etc. die niet echt voor het publiek zijn neem ik aan?
pi_207473631
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 18:20 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Ja. Zo werkt dat. Maar dat zijn cijfers etc. die niet echt voor het publiek zijn neem ik aan?
Nee. En het zal ook niemand overtuigen, want de politiek vindt dat gewoon vette pech voor jou.

Sowieso hebben ze beleggers de zwarte piet toegespeeld voor de problematiek op de woonmarkt die ze zelf veroorzaakt hebben.

Maar goed, alles wat vrij is gekomen sinds enige tijd gaat de verkoop in. Nog minder huurwoningen. Hoezee!
pi_207473707
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 18:45 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee. En het zal ook niemand overtuigen, want de politiek vindt dat gewoon vette pech voor jou.

Sowieso hebben ze beleggers de zwarte piet toegespeeld voor de problematiek op de woonmarkt die ze zelf veroorzaakt hebben.

Maar goed, alles wat vrij is gekomen sinds enige tijd gaat de verkoop in. Nog minder huurwoningen. Hoezee!
Het had nooit zover mogen komen dat beleggers gewoon heel goedkoop maar straten en wijken opkopen...en laat woonbouwverenigingen er niet buiten. Die waren niet bedoelt voor gruwelijke winsten.
pi_207474113
Over woondiscriminatie gesproken. Een tijdlang werden veel huizen gegeven aan o.a. aan Turken en Marokkanen. Ook speciaal rekening houdend met geloof. bij bouw. Dat zag ik echt in bijv. De Pijp Amsterdam. Ik als Amsterdammer kon toen al onmogelijk aan een woning komen.
pi_207478529
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 18:51 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Het had nooit zover mogen komen dat beleggers gewoon heel goedkoop maar straten en wijken opkopen...en laat woonbouwverenigingen er niet buiten. Die waren niet bedoelt voor gruwelijke winsten.
Heel goedkoop? En particulieren beleggers die hele straten en wijken opkopen? Ik had er best veel voor een particuliere belegger, maar straten, laat staan wijken... nee, echt niet.
pi_207478661
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 17:56 schreef VEM2012 het volgende:

Overigens is het niet zo dat Nederlandse namen de voorkeur hebben. Het meest populair zijn expats uit West-Europa of Amerika.

Tuurlijk die kennen de huurregels niet en de bedrijven als asml betalen de extreme huren die de moderne roofridders vragen wel. :')
pi_207478697
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 19:20 schreef Jaroon het volgende:
Over woondiscriminatie gesproken. Een tijdlang werden veel huizen gegeven aan o.a. aan Turken en Marokkanen. Ook speciaal rekening houdend met geloof. bij bouw. Dat zag ik echt in bijv. De Pijp Amsterdam. Ik als Amsterdammer kon toen al onmogelijk aan een woning komen.
Zelfs hele wijken, Poelenburg in Zaandam bijvoorbeeld.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 9 januari 2023 @ 09:09:39 #64
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_207478793
Ik heb ook overwogen om mijn woning te verhuren via een verhuurmakelaar toen ik voor mijn werk naar het buitenland ging.

Uiteindelijk bepaalt de eigenaar aan wie hij de woning wil verhuren. En dan snap ik best dat je daar een voorkeur in hebt. Genoeg horrorverhalen van collega's gehoord die bij terugkomst een ravage aantreffen.

Daarom ook maar verkocht.
pi_207479592
quote:
Die vergelijking met Belgi is nogal krom.
In Belgi krijgt een statushouder geen voorrang op een sociale huurwoning, een statushouder moet zelf op zoek en krijgt 4 maanden om een woning te vinden!
als wij dat systeem invoerden in Nederland zouden heel wat Nederlanders die hier gebroren zijn heel wat sneller een sociale huur woning krijgen.

Niet dat dat systeem erg realistisch zou zijn voor Nederland, het aantal daklozen zou waarschijnlijk binnen korte tijd torenhoog zijn.

https://nos.nl/artikel/24(...)tkomt-maakt-niet-uit

Laten we niet doen alsof de manier waarop Nederland met statushouders omgaat de standaard is.
En laten we ook niet doen alsof de verziekte Nederlandse woningmarkt de standaard is.

Als je discriminatie op de private huurmarkt voor woningen in Belgie gaat vergelijken met discriminatie op de private huurmarkt voor woningen in Nederland moet je daarin wel menemen dat statushouders in Belgie zijn aangewezen op private huur wat de situatie gewoon anders maakt.
Als statushouders in Nederland ook zouden zijn aangewezen op de private huurmarkt zou de situatie totaal anders zijn.
(En zouden de AZC's veel minder een probleem hebben en de daklozenopvang veel meer.)

[ Bericht 10% gewijzigd door Tanatos op 09-01-2023 10:36:24 ]
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_207479675
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 14:40 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Veel wel. Op zoek naar een beter leven.
Alleen zetten ze zich te vaak niet in om dat betere leven te bereiken. Ze verwachten dat het betere leven hen in de schoot geworpen wordt en dat alles mag.

Dat ligt bij de vele Oekranese (voornamelijk) vrouwen wel anders. Ondanks alle ellende proberen ze er hier, ver van familie en in onzekerheid over hun vaders, echtgenoten en zoons iets van te maken en bij te dragen. Bescheiden opstelling en dolblij met elke kans die geboden wordt. Mensen die, vermoedelijk, op termijn prima voor 100% mee kunnen draaien in de Nederlandse maatschappij.

Bij de groepen vluchtelingen waar het overgrote deel uit mannen bestaat, wijst de praktijk uit dat eea toch anders ligt.

Oorlogsvluchtelingen zijn wat dat betreft in het algemeen ook 'makkelijker' en dankbaarder dan economische vluchtelingen. Want een economische vluchteling kon het in zijn land van herkomst niet "maken", waarom zou dat in een vreemd land waarvan men de taal niet spreekt en arriveert zonder enige skills voor een goede baan dan wel lukken? Lukt dus niet. En hangen vervolgens vaak voor meerdere generaties geheel of gedeeltelijk aan het staatsinfuus. Met als gevolg daarvan een ongekend hoge druk op de sociale woningbouw. Waardoor leraar Erik en huisvuil-belader Annemarie 10+ jaar op een tweekamer flatje moeten wachten.
pi_207479835
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 08:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Tuurlijk die kennen de huurregels niet en de bedrijven als asml betalen de extreme huren die de moderne roofridders vragen wel. :')
ASML betaalt geen huur. Die verzorgen de eerste twee maanden en daarna zoek je het maar uit.
pi_207480410
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 08:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Heel goedkoop? En particulieren beleggers die hele straten en wijken opkopen? Ik had er best veel voor een particuliere belegger, maar straten, laat staan wijken... nee, echt niet.
Beleggers hebben dat wel gedaan. Hele wijken. Niet alleen in Amsterdam. Mensen als die prins van ons.
pi_207480531
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 10:22 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Alleen zetten ze zich te vaak niet in om dat betere leven te bereiken. Ze verwachten dat het betere leven hen in de schoot geworpen wordt en dat alles mag.

Dat ligt bij de vele Oekranese (voornamelijk) vrouwen wel anders. Ondanks alle ellende proberen ze er hier, ver van familie en in onzekerheid over hun vaders, echtgenoten en zoons iets van te maken en bij te dragen. Bescheiden opstelling en dolblij met elke kans die geboden wordt. Mensen die, vermoedelijk, op termijn prima voor 100% mee kunnen draaien in de Nederlandse maatschappij.

Bij de groepen vluchtelingen waar het overgrote deel uit mannen bestaat, wijst de praktijk uit dat eea toch anders ligt.

Oorlogsvluchtelingen zijn wat dat betreft in het algemeen ook 'makkelijker' en dankbaarder dan economische vluchtelingen. Want een economische vluchteling kon het in zijn land van herkomst niet "maken", waarom zou dat in een vreemd land waarvan men de taal niet spreekt en arriveert zonder enige skills voor een goede baan dan wel lukken? Lukt dus niet. En hangen vervolgens vaak voor meerdere generaties geheel of gedeeltelijk aan het staatsinfuus. Met als gevolg daarvan een ongekend hoge druk op de sociale woningbouw. Waardoor leraar Erik en huisvuil-belader Annemarie 10+ jaar op een tweekamer flatje moeten wachten.
Over Oekrainse vluchtelingen weten we nog vrij weinig. Maar die krijgen ook een andere status en mogen bijv. werken. Dat maakt al veel uit.

Ik denk wel dat een deel van de vluchtelingen echt verder wil in Nederland...maar zoals je aangeeft valt het vaak tegen hier. Dan blijf je misschien zonder opleiding in een uitkering hangen. Ik heb in Afrika veel mensen gehoord over naar Europa komen. Geen idee dat taal en opleiding heel belangrijk zijn. En daarnaast dat Nederland (ook kijkend naar weer) vaak niet het meest verwelkomende land is met een moeilijke taal.
pi_207481833
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 11:42 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Beleggers hebben dat wel gedaan. Hele wijken. Niet alleen in Amsterdam. Mensen als die prins van ons.
Welke wijk is er van 1 belegger? En welke belegger? Man en paard dan graag. Kan ik het even checken.
pi_207481859
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 13:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Welke wijk is er van 1 belegger? En welke belegger? Man en paard dan graag. Kan ik het even checken.
Vb van de wijk van mijn moeder. Zwolle Zuid (met nog een naam van de wijk die ik niet weet) daar heeft het pensioenfonds Phillips al haar huizen verkocht aan een investeringsmaatschappij die daar later goud mee verdiende. Straten lang vol huizen.
pi_207481867
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 13:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Welke wijk is er van 1 belegger? En welke belegger? Man en paard dan graag. Kan ik het even checken.
Ik zeg nergens dat wijken van 1 belegger zijn.
pi_207481965
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 13:21 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Vb van de wijk van mijn moeder. Zwolle Zuid (met nog een naam van de wijk die ik niet weet) daar heeft het pensioenfonds Phillips al haar huizen verkocht aan een investeringsmaatschappij die daar later goud mee verdiende. Straten lang vol huizen.
Ok. Jij weet niet wat een particuliere belegger is. Dan houdt het op natuurlijk en praten we langs elkaar heen.
pi_207481967
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 11:54 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Over Oekrainse vluchtelingen weten we nog vrij weinig. Maar die krijgen ook een andere status en mogen bijv. werken. Dat maakt al veel uit.

Ik denk wel dat een deel van de vluchtelingen echt verder wil in Nederland...maar zoals je aangeeft valt het vaak tegen hier. Dan blijf je misschien zonder opleiding in een uitkering hangen. Ik heb in Afrika veel mensen gehoord over naar Europa komen. Geen idee dat taal en opleiding heel belangrijk zijn. En daarnaast dat Nederland (ook kijkend naar weer) vaak niet het meest verwelkomende land is met een moeilijke taal.
Statushouders mogen al jaren werken. Alleen doet de meerderheid dat niet, ondanks een vacature record en tig acties om ze aan het werk te helpen. Kijk eens naar Syrirs die al meer dan 5 jaar in Nederland zijn en al die jaren gewoon aan de bak kunnen; de meerderheid is werkloos.

Het grootste probleem: pure onwil bij die mensen.

Als mensen echt niet willen, houdt het op. Je importeert dus armoede voor het leven.
pi_207481977
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 13:21 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Ik zeg nergens dat wijken van 1 belegger zijn.
Wees niet bang: meer en meer zal worden afgestoten opdat er straks geen vrije sector meer van betekenis is.
pi_207481989
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 13:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ok. Jij weet niet wat een particuliere belegger is. Dan houdt het op natuurlijk en praten we langs elkaar heen.
Natuurlijk ken ik de particuliere belegger ook. Ook binnen de familie. Die hebben dan 6 of 7 huizen schat ik in. Die privlegers kopen alleen normaal gezien geen 100en huizen.
pi_207482008
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 13:30 schreef Homey het volgende:

[..]
Statushouders mogen al jaren werken. Alleen doet de meerderheid dat niet, ondanks een vacature record en tig acties om ze aan het werk te helpen. Kijk eens naar Syrirs die al meer dan 5 jaar in Nederland zijn en al die jaren gewoon aan de bak kunnen; de meerderheid is werkloos.

Het grootste probleem: pure onwil bij die mensen.

Als mensen echt niet willen, houdt het op. Je importeert dus armoede voor het leven.
Ik heb het over de groep die al heel lang wacht om statushouder te worden. Die mogen niets maar willen vaak wel iets doen.
pi_207482051
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 13:31 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Natuurlijk ken ik de particuliere belegger ook. Ook binnen de familie. Die hebben dan 6 of 7 huizen schat ik in. Die privlegers kopen alleen normaal gezien geen 100en huizen.
Precies. En zo’n pensioenfonds bouwt een complete wijk ter verhuur (vaak met hele schappelijke prijzen, zij het met niet al te hoog niveau aan onderhoud). En dat ze dat een keer overdragen lijkt mij beter dan uitponden, want dan neemt de huurvoorraad weer verder af.

Het probleem is niet de belegger, maar het structurele tekort aan woningen.
pi_207482052
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 13:33 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Ik heb het over de groep die al heel lang wacht om statushouder te worden. Die mogen niets maar willen vaak wel iets doen.
Dat is irrelevant, want uit de veel grotere groep statushouders kan je afleiden dat de meerderheid toch werkloos is en blijft dan. Dus dat 'willen' moet je met een korreltje zout nemen. Wat ze wel echt willen is voorrang op een woning en een uitkering. Een eventuele baan is van latere zorg, maar zoals gezegd, de meerderheid zal niet gaan werken.

Kan ja nagaan hoe erg die statistieken worden als de arbeidsmarkt kantelt.
pi_207482129
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 13:36 schreef Homey het volgende:

[..]
Dat is irrelevant, want uit de veel grotere groep statushouders kan je afleiden dat de meerderheid toch werkloos is en blijft dan. Dus dat 'willen' moet je met een korreltje zout nemen. Wat ze wel echt willen is voorrang op een woning en een uitkering. Een eventuele baan is van latere zorg, maar zoals gezegd, de meerderheid zal niet gaan werken.

Kan ja nagaan hoe erg die statistieken worden als de arbeidsmarkt kantelt.
Dat is waar. Veel krijgen later een uitkering.
  maandag 9 januari 2023 @ 13:43:54 #81
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_207482131
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 19:20 schreef Jaroon het volgende:
Over woondiscriminatie gesproken. Een tijdlang werden veel huizen gegeven aan o.a. aan Turken en Marokkanen. Ook speciaal rekening houdend met geloof. bij bouw. Dat zag ik echt in bijv. De Pijp Amsterdam. Ik als Amsterdammer kon toen al onmogelijk aan een woning komen.
Het kan nog erger: https://www.1limburg.nl/n(...)k-behouden-in-gennep

quote:
Bewoners van de Molukse wijk in Gennep willen dat woningcorporatie Mooiland alleen Molukkers in huizen in hun wijk plaatsen.

"Als er een woning vrijkomt en er komt een Hollands gezin, of het maakt niet uit wat, dan komt de hele wijk in opstand. Dan krijg je gewoon een escalatie. Dan gooien ze elke avond de ruiten in", zegt voorzitter van de Wijkraad Chris Sahertian.
pi_207482153
quote:
Ik ken de discussie van eerder....ergens. Volgens mij was het wel zo dat in bepaalde plaatsen bijna is afgesproken dat men in bepaalde buurten samen mocht blijven. Altijd een slecht idee. In Amsterdam kun je goed zien waar marokkanen samen zijn gaan wonen. Op zich vaak best goede wijken (kijkend naar woningen) dicht bij de binnenstad. Wel raar dat zo'n groep die plek zo kan 'veroveren'. En dan bij elkaar blijft wonen. Al verhuizen jonge opgeleide Marokkanen wel vaak.
  maandag 9 januari 2023 @ 13:50:56 #83
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207482187
quote:
DIt is inderdaad k discriminatie. Moeten we zo snel mogelijk vanaf, maar schijnt nogal onmogelijk te zijn vanwege historische afspraken. Onbegrijpelijk vind ik dat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 9 januari 2023 @ 13:54:31 #84
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_207482223
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 13:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
DIt is inderdaad k discriminatie. Moeten we zo snel mogelijk vanaf, maar schijnt nogal onmogelijk te zijn vanwege historische afspraken. Onbegrijpelijk vind ik dat.
Die afspraken waren al eerder teniet gedaan. Quote uit het artikel:
quote:
Vijf jaar geleden werd met woningcorporatie Mooiland afgesproken dat de woningen in de wijk ook aan niet-Molukkers toegewezen mogen worden. De Molukse wijkraad wil van die afspraak af.
Ze wilden dus weer terug van een legale situatie naar een situatie die eigenlijk verboden is (immers: discriminatie).
  maandag 9 januari 2023 @ 14:01:23 #85
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207482284
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 13:54 schreef beantherio het volgende:

[..]
Die afspraken waren al eerder teniet gedaan. Quote uit het artikel:
[..]
Ze wilden dus weer terug van een legale situatie naar een situatie die eigenlijk verboden is (immers: discriminatie).
Die Molukse wijken zijn er nog een stuk of 30, in Nijmegen heb je ook zo'n straat. Die wijkraden/gemeenschappen beroepen zich op de afspraken die in jaren 50 zijn gemaakt toen we de Molukkers van toen hierheen verscheept hebben, onder de toen al kansloze belofte dat we daar een eigen staat voor gingen creren op grondgebied dat niet meer van ons was. En voorlopig komen ze daar vrij goed mee weg, want niet alleen in Gennep is ervoor gekozen om de bestaande situatie te laten voortbestaan.

Ik vraag me af wat nu de doorslaggevende reden is, de rechtsgeldigheid van de afspraken van toen of ons eeuwigdurend schuldgevoel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207482299
quote:
Dat is het dubbele aan die anti-discriminatie posters van de overheid. Zelf doen ze niks anders dan harde discriminatie op basis van afkomst en geloof. Er is geen toets aan de grondwet in Nederland, dus het kan gewoon.

De PVV had eens in kaart gebracht hoe en wanneer autochtone Nederlanders, puur op basis van afkomst en nationaliteit, worden gediscrimineerd door de overheid. Dat was een beste waslijst.

Zelfs nu.nl, die als het gaat om de PVV uiteraard gretig een factcheck deden, kon de PVV geen ongelijk geven. Kan je nagaan.
  maandag 9 januari 2023 @ 14:03:59 #87
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207482309
Overigens, het voortbestaan van de ene discriminatoire situatie, al dan niet legaal, maakt een andere discriminatoire situatie nooit goed. We weten dat met name in de particuliere sector verhuurders en verhuurmakelaars zich bedienen van illegale afspraken, net zoals ook werkgevers en uitzendbureaus dat doen. Omdat het nauwelijks aantoonbaar is kun je dat nauwelijks juridisch oplossen, dus het zal toch van bewustwording moeten komen. Die posters zouden ook niet mijn smaak zijn, maar er wordt in elk geval over gepraat en dat is nooit verkeerd. En verder moeten er gewoon heel veel huizen bij, dat scheelt natuurlijk ook een heleboel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207482313
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 14:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Die Molukse wijken zijn er nog een stuk of 30, in Nijmegen heb je ook zo'n straat. Die wijkraden/gemeenschappen beroepen zich op de afspraken die in jaren 50 zijn gemaakt toen we de Molukkers van toen hierheen verscheept hebben, onder de toen al kansloze belofte dat we daar een eigen staat voor gingen creren op grondgebied dat niet meer van ons was. En voorlopig komen ze daar vrij goed mee weg, want niet alleen in Gennep is ervoor gekozen om de bestaande situatie te laten voortbestaan.

Ik vraag me af wat nu de doorslaggevende reden is, de rechtsgeldigheid van de afspraken van toen of ons eeuwigdurend schuldgevoel.
Het laatste. Door zijn we bijzonder goed in.
  maandag 9 januari 2023 @ 14:07:08 #89
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207482349
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 14:04 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Het laatste. Door zijn we bijzonder goed in.
Als de overweging politiek was, dan was ik het direct met je eens. Maar volgens mij liggen er ook gerechtelijke uitspraken, en dan mag schuldgevoel toch geen factor zijn zou je zeggen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207482498
Heeft hier ook mee te maken. Hoe kan het dat zoveel nieuwe Nederlanders (of mensen met status) kans zien vrij massaal in grote steden terecht te komen? Daar is het gebrek aan woningen helemaal te gek. Ander vreemd iets. Ik heb twee appartementen boven mij die al minimaal een half jaar leeg staan en een heel rijtje afgebouwde huizen (nu bewoond) dat ook jaren leegstond.
  maandag 9 januari 2023 @ 14:23:21 #91
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207482515
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 14:21 schreef Jaroon het volgende:
Heeft hier ook mee te maken. Hoe kan het dat zoveel nieuwe Nederlanders (of mensen met status) kans zien vrij massaal in grote steden terecht te komen?
Gokje, omdat de dorpen en kleinere plaatsen veel minder sociale huurwoningen hebben?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207482574
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 14:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Gokje, omdat de dorpen en kleinere plaatsen veel minder sociale huurwoningen hebben?
Hoe kom je nu nog in een sociale huurwoning in Amsterdam? Dan moet je 14 jaar wachten. Dat is in kleinere steden of dorpen vaak minder Maar toch kom je bijv. in oost veel nieuwe Nederlanders tegen. Ook een vluchteling kennis van mij (Nigeriaan) gaat in Rotterdam wonen. Daar kent hij ook mensen. Maar zo denken heel veel groepen nieuwkomers.
pi_207482878
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 14:03 schreef Janneke141 het volgende:
Overigens, het voortbestaan van de ene discriminatoire situatie, al dan niet legaal, maakt een andere discriminatoire situatie nooit goed. We weten dat met name in de particuliere sector verhuurders en verhuurmakelaars zich bedienen van illegale afspraken, net zoals ook werkgevers en uitzendbureaus dat doen. Omdat het nauwelijks aantoonbaar is kun je dat nauwelijks juridisch oplossen, dus het zal toch van bewustwording moeten komen. Die posters zouden ook niet mijn smaak zijn, maar er wordt in elk geval over gepraat en dat is nooit verkeerd. En verder moeten er gewoon heel veel huizen bij, dat scheelt natuurlijk ook een heleboel.
Het eerste probleem wat opgelost moet worden, is de discriminatie vanuit de overheid. Geen voorrang meer op basis van afkomst op nationaliteit dus. Dat staat overigens in geen enkel internationaal verdrag waar altijd naar wordt verwezen. In bijna geen enkel ander land worden statushouders zo voorgetrokken als in Nederland.
  maandag 9 januari 2023 @ 14:56:52 #94
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_207482921
Die 900K woningen (of wat was het) van Hugo de Jonge gaan er natuurlijk nooit komen binnen het gestelde tijdsbestek.
  maandag 9 januari 2023 @ 14:58:18 #95
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207482959
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 14:54 schreef Homey het volgende:
Geen voorrang meer op basis van afkomst op nationaliteit dus.
Nou, dan heb ik goed nieuws voor je: er is geen voorrang op basis van nationaliteit. Is ook al een aantal keer uitgelegd in dit topic, maar op basis van je pohi snap ik dat je die posts liever negeert of afdoet als onwaar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207482991
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 14:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nou, dan heb ik goed nieuws voor je: er is geen voorrang op basis van nationaliteit. Is ook al een aantal keer uitgelegd in dit topic, maar op basis van je pohi snap ik dat je die posts liever negeert of afdoet als onwaar.
Die is er wel zeker. Met een Nederlands paspoort kreeg je in Utrecht bijvoorbeeld geen absolute voorrang op een woning. Je moest per se een statushouder zijn. Dat is harde discriminatie op basis van afkomst/nationaliteit.
pi_207483039
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 14:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nou, dan heb ik goed nieuws voor je: er is geen voorrang op basis van nationaliteit. Is ook al een aantal keer uitgelegd in dit topic, maar op basis van je pohi snap ik dat je die posts liever negeert of afdoet als onwaar.
Die is er zeker geweest. En hoe komen mensen nu dan snel aan woningen? Omdat veel spoedwoningen nu worden toegewezen aan nieuwe Nederlander/statushouders. Dat is het beleid. En elke gemeente moet daar aan meewerken.
  maandag 9 januari 2023 @ 15:15:42 #98
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_207483290
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 15:02 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Die is er zeker geweest. En hoe komen mensen nu dan snel aan woningen? Omdat veel spoedwoningen nu worden toegewezen aan nieuwe Nederlander/statushouders. Dat is het beleid. En elke gemeente moet daar aan meewerken.
De overheid heeft de hele woningmarkt al jaren terug om zeep geholpen.
pi_207483308
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 15:15 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
De overheid heeft de hele woningmarkt al jaren terug om zeep geholpen.
O.a. met woningcorporaties die gewoon niet hebben gedaan waarvoor ze zijn.
pi_207483332
Iets anders uit de oude nieuwsdoos. Schoor mij te binnen. Er was ooit een docu over een nieuwgebouwd spook dorp ergens in Groningen. Volgens mij met station. Geen hond wilde er wonen. Misscchien is dat nog op te knappen.
  maandag 9 januari 2023 @ 15:36:25 #101
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_207483599
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 15:16 schreef Jaroon het volgende:

[..]
O.a. met woningcorporaties die gewoon niet hebben gedaan waarvoor ze zijn.
De tekorten van de staat aanvullen? #verhuurderheffing
pi_207483671
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 15:36 schreef beantherio het volgende:

[..]
De tekorten van de staat aanvullen? #verhuurderheffing
Het vercommercialiseerde. Men ging enorm veel geld verdienen. Maar ook aan niet sociale projecten. Er was een tijd dat een woningbouwvereniging in bijv. Groningen die erg veel winst maakte geld zou moeten storten naar een andere niet goed lopende cooperatie. Zo sociaal dacht men vanuit de politiek nog. Het werd toch een rechtszaak volgens mij.
  maandag 9 januari 2023 @ 15:47:57 #103
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207483804
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 14:59 schreef Homey het volgende:

[..]
Die is er wel zeker. Met een Nederlands paspoort kreeg je in Utrecht bijvoorbeeld geen absolute voorrang op een woning. Je moest per se een statushouder zijn. Dat is harde discriminatie op basis van afkomst/nationaliteit.
Nee, dat verschil zat dus niet in je paspoort. Het is een fundamenteel verschil.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207483884
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 15:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee, dat verschil zat dus niet in je paspoort. Het is een fundamenteel verschil.
Dus mensen die geen Nederlands paspoort hebben.Dan klopt zijn verhaal.
pi_207484250
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 15:52 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Dus mensen die geen Nederlands paspoort hebben.Dan klopt zijn verhaal.
Dit dus.
  maandag 9 januari 2023 @ 16:17:43 #106
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_207484338
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 15:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee, dat verschil zat dus niet in je paspoort. Het is een fundamenteel verschil.
Nou kom je bij iets waar ik tijdje terug aan dacht. Er was geloof ik een uitspraak van of een rechtbank of ander instituut, dat een maatregel of beleid dat in principe neutraal is, toch beschouwd kan worden als discriminerend als de uitwerking resulteert in discriminatie. Ik vind dat toen al erg raar, maar als je daarachter staat, dan moet je ook zeggen dat het toewijzen van sociale huurwoningen aan alleen statushouders misschien in beginsel wel neutraal kan zijn, maar dat het toch resulteert in discriminatie van Nederlandse burgers.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  maandag 9 januari 2023 @ 16:38:40 #107
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207484695
quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2023 16:17 schreef nixxx het volgende:

[..]
Nou kom je bij iets waar ik tijdje terug aan dacht. Er was geloof ik een uitspraak van of een rechtbank of ander instituut, dat een maatregel of beleid dat in principe neutraal is, toch beschouwd kan worden als discriminerend als de uitwerking resulteert in discriminatie. Ik vind dat toen al erg raar, maar als je daarachter staat, dan moet je ook zeggen dat het toewijzen van sociale huurwoningen aan alleen statushouders misschien in beginsel wel neutraal kan zijn, maar dat het toch resulteert in discriminatie van Nederlandse burgers.
Ja, zo zou je dat op zich best kunnen zien. Volgens mij hebben er in de zgn. zwarte lijsten van de Belastingdienst ook wel eens van die criteria gezeten die op zichzelf niet discriminerend zijn, maar wel tot gevolg hadden dat vrijwel alleen groepen met een bepaalde achtergrond worden geraakt. Ook in het geval van het met prioriteit toewijzen van woningen aan statushouders is het gevolg natuurlijk dat je als ingezetene (ongeacht afkomst overigens) langer op een woning moet wachten.

Maar in dat laatste zit dus wel het cruciale verschil: het criterium is statushouder-of-niet, en niet de nationaliteit. Alleen - met de Nederlandse nationaliteit kun je geen statushouder zijn, terwijl een oorspronkelijke Syrir best niet-statushouder kan zijn. Daarmee begeeft deze situatie zich op het grensvlak van de 'indirecte' discriminatie die je beschrijft.

Ik zeg overigens ook niet dat ik een voorstander ben van het verlenen van urgentie aan statushouder, het is vooral dat we geen andere keuze hebben. Uiteindelijk zijn bijna alle problemen op de woningmarkt te herleiden tot precies n oorzaak: een tekort aan woningen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 9 januari 2023 @ 20:01:43 #108
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_207487524
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 16:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, zo zou je dat op zich best kunnen zien. Volgens mij hebben er in de zgn. zwarte lijsten van de Belastingdienst ook wel eens van die criteria gezeten die op zichzelf niet discriminerend zijn, maar wel tot gevolg hadden dat vrijwel alleen groepen met een bepaalde achtergrond worden geraakt. Ook in het geval van het met prioriteit toewijzen van woningen aan statushouders is het gevolg natuurlijk dat je als ingezetene (ongeacht afkomst overigens) langer op een woning moet wachten.

Maar in dat laatste zit dus wel het cruciale verschil: het criterium is statushouder-of-niet, en niet de nationaliteit. Alleen - met de Nederlandse nationaliteit kun je geen statushouder zijn, terwijl een oorspronkelijke Syrir best niet-statushouder kan zijn. Daarmee begeeft deze situatie zich op het grensvlak van de 'indirecte' discriminatie die je beschrijft.

Ik zeg overigens ook niet dat ik een voorstander ben van het verlenen van urgentie aan statushouder, het is vooral dat we geen andere keuze hebben. Uiteindelijk zijn bijna alle problemen op de woningmarkt te herleiden tot precies n oorzaak: een tekort aan woningen.
En gewoon teveel mensen. Althans, als je weet dat je structureel een woningtekort hebt dan zou je je beleid erop moeten aanpassen dat de bevolking niet elk jaar weer x groeit. Daar gaat het ook al mis.

Maar goed, dit kabinet - en de kabinetten hiervoor - faalt op zoveel fronten dat het bijna niet meer bij te houden is.
pi_207487769
Ik herhaal het maar. Maar idd een vooral probleem van teveel mensen. We groeien als bevolking gewoon te snel. Daar probeert het kabinet nu weer eens wat aan te doen.
pi_207497513
quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2023 16:17 schreef nixxx het volgende:

[..]
Nou kom je bij iets waar ik tijdje terug aan dacht. Er was geloof ik een uitspraak van of een rechtbank of ander instituut, dat een maatregel of beleid dat in principe neutraal is, toch beschouwd kan worden als discriminerend als de uitwerking resulteert in discriminatie. Ik vind dat toen al erg raar, maar als je daarachter staat, dan moet je ook zeggen dat het toewijzen van sociale huurwoningen aan alleen statushouders misschien in beginsel wel neutraal kan zijn, maar dat het toch resulteert in discriminatie van Nederlandse burgers.
Het is ook niet zoals het gaat. Sociale huurwoningen worden op basis van verschillende criteria verdeeld. Afspraak in de meeste gemeenten is dat ongeveer 30% van de woningen die vrijkomen worden toebedeeld aan mensen met een urgentie. Welke redenen een urgentie kunnen geven wordt door de corporaties (in de meeste gemeenten) samen met de gemeente bepaald. Statushouders zijn daar een groep van, maar ook mensen die vanuit een instelling (GGZ, Jeugdzorg, Blijf van mijn Lijf) doorstromen naar een reguliere woning vallen daar onder. In sommige gemeenten krijg je ook een urgentie als je gaat scheiden.

Dat het door alle 'ja mijn dochter krijgt geen huis en Ali wel'-posts op Facebook zo lijkt dat alle vrijkomende huizen naar statushouders gaan, wil niet zeggen dat het feitelijk zo is.

En dan kun je van alles vinden van hoe het in een specifieke gemeente is geregeld met de corporaties, maar dat je een allochtoon moet zijn om een huis te krijgen zoals sommige hier beweren is echt totale onzin.
  dinsdag 10 januari 2023 @ 14:32:50 #111
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_207497583
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 14:25 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Dat het door alle 'ja mijn dochter krijgt geen huis en Ali wel'-posts op Facebook zo lijkt dat alle vrijkomende huizen naar statushouders gaan, wil niet zeggen dat het feitelijk zo is.
Met ook nog eens de kanttekening dat statushouders wel gewoon zelf de huur mogen betalen, en ze niet een volledig gemeubileerde ngezinswoning met 4 slaapkamers "kado" krijgen, zoals veel van die stemmingmakers lopen te roepen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_207497665
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 14:32 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Met ook nog eens de kanttekening dat statushouders wel gewoon zelf de huur mogen betalen, en ze niet een volledig gemeubileerde ngezinswoning met 4 slaapkamers "kado" krijgen, zoals veel van die stemmingmakers lopen te roepen.
Exact. Vaak krijgen ze van de gemeente wel bijzondere bijstand voor de inrichtingskosten, maar dat is echt geen bedrag waar je je hele huis voor kunt inrichten en ook nog eens grotendeels een lening.
pi_207497878
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 14:32 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Met ook nog eens de kanttekening dat statushouders wel gewoon zelf de huur mogen betalen, en ze niet een volledig gemeubileerde ngezinswoning met 4 slaapkamers "kado" krijgen, zoals veel van die stemmingmakers lopen te roepen.
Dit klopt niet. Ze krijgen geld en subsidies.

Khalid kraakt en krijgt in Amsterdam een huis met nieuwe inrichting. Hij werkt niet. :)
  dinsdag 10 januari 2023 @ 14:59:32 #114
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_207497922
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 14:56 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Dit klopt niet. Ze krijgen geld en subsidies.

Khalid kraakt en krijgt in Amsterdam een huis met nieuwe inrichting. Hij werkt niet. :)
Ja, omdat een Dumpert-filmpje van Khalid zegt dat dat aan de hand is is het gelijk beleid en krijgen alle statushouders dat kadootje.

Typische PVV retoriek aan het werk. :')
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_207498088
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 14:59 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Ja, omdat een Dumpert-filmpje van Khalid zegt dat dat aan de hand is is het gelijk beleid en krijgen alle statushouders dat kadootje.

Typische PVV retoriek aan het werk. :')
https://www.nationaleombu(...)financiele-problemen

Ze hangen gelijk aan het overheidsinfuus en komen daar nauwelijks uit. :) Wat de groen links boomknuffelaars je ook wijsmaken met de enkele succesverhalen.
pi_207498113
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 14:32 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Met ook nog eens de kanttekening dat statushouders wel gewoon zelf de huur mogen betalen, en ze niet een volledig gemeubileerde ngezinswoning met 4 slaapkamers "kado" krijgen, zoals veel van die stemmingmakers lopen te roepen.
Die huur betalen ze niet uit eigen zak want alles wordt geregeld door bemiddelingsbureaus. Of denk jij serieus dat die statushouders die torenhoge energierekeningen zelf betalen?
Oh ja, hoe dan?

En ja ze krijgen veel kado. In Amstelveen krijgen statushouders 5000 euro voor inrichting (!) wat niet eens gecontroleerd wordt. Sommige vliegen doodleuk ervan op vakantie naar…..het land waar ze uit ‘gevlucht’ zijn.
  dinsdag 10 januari 2023 @ 15:17:50 #117
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_207498139
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 15:16 schreef Homey het volgende:

[..]
Die huur betalen ze niet uit eigen zak want alles wordt geregeld door bemiddelingsbureaus. Of denk jij serieus dat die statushouders die torenhoge energierekeningen zelf betalen?
Oh ja, hoe dan?

En ja ze krijgen veel kado. In Amstelveen krijgen statushouders 5000 euro voor inrichting (!) wat niet eens gecontroleerd wordt. Sommige vliegen doodleuk ervan op vakantie naar…..het land waar ze uit ‘gevlucht’ zijn.
En wat schiet de overheid precies op met dat soort kapitaalvernietiging dan? Dat is letterlijk geld door het afvoerputje heen spoelen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_207498184
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 15:17 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
En wat schiet de overheid precies op met dat soort kapitaalvernietiging dan? Dat is letterlijk geld door het afvoerputje heen spoelen.
Dit is al 40 jaar zo. En ja, dat is idd kapitaalvernietiging. Vandaar dat al jaren de verzorgingsstaat afbrokkelt. Immigratie prima, maar moet veel selectiever en minder.

Ander probleem: al die immigranten doen ook nauwelijks aan vrijwilligerswerk, maar willen wel aan de ontvangende kant staan. Dus ook op dat gebied staat alles onder spanning.

Op naar verzuiling 2.0, waarin algemeen belang amper meer bestaat.
pi_207498240
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 15:16 schreef Homey het volgende:

[..]
Die huur betalen ze niet uit eigen zak want alles wordt geregeld door bemiddelingsbureaus. Of denk jij serieus dat die statushouders die torenhoge energierekeningen zelf betalen?
Oh ja, hoe dan?

En ja ze krijgen veel kado. In Amstelveen krijgen statushouders 5000 euro voor inrichting (!) wat niet eens gecontroleerd wordt. Sommige vliegen doodleuk ervan op vakantie naar…..het land waar ze uit ‘gevlucht’ zijn.
Zelfs als dat zo zou zijn, big if, moet iemand dat toch helemaal zelf weten? Iedereen mag zelf bepalen of hij of zij liever vliegt en dus op de grond moet slapen.
  Beste debater 2022 dinsdag 10 januari 2023 @ 15:35:38 #120
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207498328
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 15:26 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Zelfs als dat zo zou zijn, big if, moet iemand dat toch helemaal zelf weten? Iedereen mag zelf bepalen of hij of zij liever vliegt en dus op de grond moet slapen.
Jij krijgt ook 5000 euro van de overheid om iets mee te doen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_207498574
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 15:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Jij krijgt ook 5000 euro van de overheid om iets mee te doen?
Jij niet?!! :o
pi_207498843
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 15:16 schreef Homey het volgende:

[..]
Die huur betalen ze niet uit eigen zak want alles wordt geregeld door bemiddelingsbureaus. Of denk jij serieus dat die statushouders die torenhoge energierekeningen zelf betalen?
Oh ja, hoe dan?
Die huur en energierekeningen betalen ze, net als andere bijstandsgerechtigden, van hun bijstandsuitkering. En dat is inderdaad op dit moment een enorm groot probleem waardoor er bijzondere regelingen zijn zoals energietoeslagen die voor iedere bijstandsgerechtigde exact hetzelfde zijn, of je nu hier of elders geboren bent.

quote:
En ja ze krijgen veel kado. In Amstelveen krijgen statushouders 5000 euro voor inrichting (!) wat niet eens gecontroleerd wordt. Sommige vliegen doodleuk ervan op vakantie naar…..het land waar ze uit ‘gevlucht’ zijn.
Ik ken de situatie in Amstelveen niet, maar heb in heel veel gemeenten meegeschreven aan het bijstandsbeleid en eerlijk gezegd heb ik nog nooit gehoord van een gemeente waar er geen controle is op wat er aan woninginrichting wordt gekocht. Wel zijn er veel gemeenten waar de inrichtingskosten (deels) als lening wordt verstrekt. Vaak is de controle dan iets minder streng.

En dan nog, 5000,- voor het inrichten en stofferen van een woning lijkt heel veel, maar dat is het natuurlijk niet. De gedachte dat je daarmee je hele huis inricht met prachtige glanzende nieuwe spulletjes is natuurlijk totaal bespottelijk.

Voor dat inrichtingskrediet geldt trouwens ook dat het niet uitsluitend voor statushouders is. Ook mensen die na jaren vanuit een GGZ-instelling komen, of vrouwen die door hun man uit huis geslagen zijn en opnieuw moeten beginnen, komen daar voor in aanmerking.

[ Bericht 1% gewijzigd door BehoorlijkKritisch op 10-01-2023 16:30:01 ]
pi_207498865
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 15:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Jij krijgt ook 5000 euro van de overheid om iets mee te doen?
Genoeg situaties waarin je ook als blanke Nederlander bijzondere bijstand kunt aanvragen voor woninginrichting. Alleen wel allemaal situaties die ik zelfs de racistische debielen hier op Fok! niet gun.
pi_207499488
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 16:16 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Ik ken de situatie in Amstelveen niet, maar heb in heel veel gemeenten meegeschreven aan het bijstandsbeleid en eerlijk gezegd heb ik nog nooit gehoord van een gemeente waar er geen controle is op wat er aan woninginrichting wordt gekocht. Wel zijn er veel gemeenten waar de inrichtingskosten (deels) als lening wordt verstrekt. Vaak is de controle dan iets minder streng.
Ik heb veel overheidsprojecten gedaan en veel (heel) veel incapabele mensen daar zitten in de asiel molen. Het is een industrie op zich in de ambtenarij waar geld in wordt rondgeschoven en verkwist...ik doe inmiddels alleen maar commercile projecten. :)

Wat dat betreft mogen de salarissen wel omhoog zodat er de mensen in het bedrijfsleven (de echt goede mensen) zich eens wagen aan het werken voor de overheid. :Y
pi_207499752
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 17:09 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Ik heb veel overheidsprojecten gedaan en veel (heel) veel incapabele mensen daar zitten in de asiel molen. Het is een industrie op zich in de ambtenarij waar geld in wordt rondgeschoven en verkwist...ik doe inmiddels alleen maar commercile projecten. :)

Wat dat betreft mogen de salarissen wel omhoog zodat er de mensen in het bedrijfsleven (de echt goede mensen) zich eens wagen aan het werken voor de overheid. :Y
Ook hier weer wordt een algemeen probleem toegeschreven naar de "asielmolen". Het hele sociaal domein is op gemeentelijk niveau een puinhoop en dat is met name veroorzaakt door decentralisaties zonder fatsoenlijke financiering. En daarom wordt er veel uitbesteed, wat per saldo duurder is maar wel op creatievere wijze kan worden gefinancierd.

Dus ja, er wordt geld verdiend aan de asielmolen en dat heeft deels te maken met een incompetente overheid. Maar het is geen industrie waar de gemeente geld aan verdient en dat heeft ook weinig te maken met incompetente individuen. Als dat jouw beeld er bij is dan heb je niet alleen de geldstromen niet begrepen, maar ook het hele sociaal domein niet en is het heel goed dat je je beperkt tot commercile projecten.

Ik doe ook commercile projecten, maar vooral omdat ik daardoor de ruimte heb om nog maar een paar uur in de week te hoeven werken. Betaalt gewoon beter. Verder doe ik maatschappelijke projecten omdat daar voor mij mogelijkheden liggen om het op bepaalde gebieden echt te verbeteren voor de inwoners van de gemeenten waar ik werk. Beetje ideologie kan geen kwaad, ben inmiddels oud genoeg om niet meer alleen aan mezelf te hoeven denken.
  Beste debater 2022 dinsdag 10 januari 2023 @ 18:50:05 #126
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207500803
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 16:18 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Genoeg situaties waarin je ook als blanke Nederlander bijzondere bijstand kunt aanvragen voor woninginrichting. Alleen wel allemaal situaties die ik zelfs de racistische debielen hier op Fok! niet gun.
Jaaaaaaaaaaa, het is weer racisme!
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_207500855
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 16:18 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Genoeg situaties waarin je ook als blanke Nederlander bijzondere bijstand kunt aanvragen voor woninginrichting. Alleen wel allemaal situaties die ik zelfs de racistische debielen hier op Fok! niet gun.
Dan moet je aan veel voorwaarden voldoen en gaat het niet om bedrag van 5000 euro volgens mij.
pi_207501162
Ik heb er trouwens niets tegen dat statushouders geld krijgen voor een inrichting. Als het nodig is.
pi_207502068
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 18:52 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Dan moet je aan veel voorwaarden voldoen en gaat het niet om bedrag van 5000 euro volgens mij.
Je moet aan EXACT dezelfde voorwaarden voldoen en als je daar op dezelfde manier aan voldoet als de statushouder in kwestie dan krijg je ook EXACT hetzelfde bedrag.

Als je buiten je eigen schuld in een situatie bent gekomen waarin je niet beschikt over een inboedel, daar niet voor hebt kunnen sparen en je een woning toegewezen krijgt dan geldt voor iedereen in een gemeente dezelfde richtlijn.

Dat wil niet zeggen dat iedereen zonder bankstel een bankstel krijgt. Maar als je als roomwitte Nederlander door een psychose in de GGZ terecht komt, je huis en inboedel kwijt raakt en na jaren ellende weer een zelfstandige woning toegewezen krijgt, dan kom je voor exact dezelfde regelingen in aanmerking als een statushouder.
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 18:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Jaaaaaaaaaaa, het is weer racisme!
Dat is het ja. Keihard en onvervalst racisme om steeds te benadrukken dat het alleen statushouders zijn die bepaalde regelingen "misbruiken" terwijl het generieke regelingen zijn waar iedereen in vergelijkbare omstandigheden ook recht op heeft.

Maar de inhoud daar ga je niet op in h. Lekker xenofobisch blijven dooretteren past veel beter bij je.
  Beste debater 2022 dinsdag 10 januari 2023 @ 19:57:30 #130
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207502087
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 19:56 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Je moet aan EXACT dezelfde voorwaarden voldoen en als je daar op dezelfde manier aan voldoet als de statushouder in kwestie dan krijg je ook EXACT hetzelfde bedrag.

Als je buiten je eigen schuld in een situatie bent gekomen waarin je niet beschikt over een inboedel, daar niet voor hebt kunnen sparen en je een woning toegewezen krijgt dan geldt voor iedereen dezelfde in een gemeente dezelfde richtlijn.

Dat wil niet zeggen dat iedereen zonder bankstel een bankstel krijgt. Maar als je als roomwitte Nederlander door een psychose in de GGZ terecht komt, je huis en inboedel kwijt raakt en na jaren ellende weer een zelfstandige woning toegewezen krijgt, dan kom je voor exact dezelfde regelingen in aanmerking als een statushouder.
[..]
Dat is het ja. Keihard en onvervalst racisme om steeds te benadrukken dat het alleen statushouders zijn die bepaalde regelingen "misbruiken" terwijl het generieke regelingen zijn waar iedereen in vergelijkbare omstandigheden ook recht op heeft.

Maar de inhoud daar ga je niet op in h. Lekker xenofobisch blijven dooretteren past veel beter bij je.
Ik heb het woord statushouder geeneens gebruikt. _O-
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_207502187
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 19:57 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik heb het woord statushouder geeneens gebruikt. _O-
Nee, in dit topic toevallig niet nee. Maar je maakt wel een sneer dat zij die 5000 wel krijgen en jij niet.
  Beste debater 2022 dinsdag 10 januari 2023 @ 20:04:46 #132
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207502262
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 20:01 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Nee, in dit topic toevallig niet nee. Maar je maakt wel een sneer dat zij die 5000 wel krijgen en jij niet.
In geen enkel topic, eigenlijk.

Die 5.000 euro heb ik verder niet nodig; zouden ze misschien kunnen spenderen aan die hordes ongelukkigen die in de greep van de participatiewet zijn gevallen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_207502415
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 19:56 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Je moet aan EXACT dezelfde voorwaarden voldoen en als je daar op dezelfde manier aan voldoet als de statushouder in kwestie dan krijg je ook EXACT hetzelfde bedrag.

Als je buiten je eigen schuld in een situatie bent gekomen waarin je niet beschikt over een inboedel, daar niet voor hebt kunnen sparen en je een woning toegewezen krijgt dan geldt voor iedereen in een gemeente dezelfde richtlijn.

Dat wil niet zeggen dat iedereen zonder bankstel een bankstel krijgt. Maar als je als roomwitte Nederlander door een psychose in de GGZ terecht komt, je huis en inboedel kwijt raakt en na jaren ellende weer een zelfstandige woning toegewezen krijgt, dan kom je voor exact dezelfde regelingen in aanmerking als een statushouder.
[..]
Dat is het ja. Keihard en onvervalst racisme om steeds te benadrukken dat het alleen statushouders zijn die bepaalde regelingen "misbruiken" terwijl het generieke regelingen zijn waar iedereen in vergelijkbare omstandigheden ook recht op heeft.

Maar de inhoud daar ga je niet op in h. Lekker xenofobisch blijven dooretteren past veel beter bij je.
Duidelijk. Ik weet verder ook niet veel over die toeslagen.
pi_207502443
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 20:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
In geen enkel topic, eigenlijk.

Die 5.000 euro heb ik verder niet nodig; zouden ze misschien kunnen spenderen aan die hordes ongelukkigen die in de greep van de participatiewet zijn gevallen.
Zoals statushouders, bedoel je?

Ik vind ook dat de instroom van statushouders omlaag moet en dat er veel strenger (en sneller) beoordeeld moet worden of mensen zich terecht aan de poort melden en hier mogen blijven. En dat mensen zonder geldige asielreden heel snel moeten worden teruggestuurd.

Maar het gelul over 'hullie krijgen alles en wij arme witmensen krijgen niks' moet echt eens stoppen. Het is echt alleen maar gebaseerd op de onderbuik.

[ Bericht 0% gewijzigd door BehoorlijkKritisch op 10-01-2023 20:18:19 ]
pi_207502462
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 20:09 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Duidelijk. Ik weet verder ook niet veel over die toeslagen.
Ik wel. ;)
pi_207502552
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 20:11 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Wellicht moet je er dan wat minder stellig dingen over roepen?
Ik gaf aan dat het volgens mij zo was of kon zijn. Ik heb er weleens dingen over opgezocht. Dan ziet het eruit alsof je heel moeilijk aan die bijstand kan komen. Tenminste voor inrichting van een heel huis. Lijkt mij.
pi_207502648
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 20:14 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Ik gaf aan dat het volgens mij zo was of kon zijn. Ik heb er weleens dingen over opgezocht. Dan ziet het eruit alsof je heel moeilijk aan die bijstand kan komen. Tenminste voor inrichting van een heel huis. Lijkt mij.
Ja, het was eerder iemand anders die heel stellig was, excuus.

Het is ook heel moeilijk om er aan te komen, je moet aan veel voorwaarden voldoen. Statushouders voldoen vaak aan al die voorwaarden omdat ze nu eenmaal met niks in Nederland zijn aangekomen en geen gelegenheid hebben gehad om voor een inboedel te sparen en "ineens" een woning krijgen. Maar dat wil niet zeggen dat de regeling voor hun geschreven is.

Genoeg andere situaties te bedenken waarin mensen, al dan niet buiten hun schuld, in een situatie terecht zijn gekomen waardoor ze een inboedel nodig hebben en deze via de gemeente (deels) gefinancierd krijgen. Het gebeurt niet vaak, maar het gebeurt zeker wel.
pi_207507995
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 20:17 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Ja, het was eerder iemand anders die heel stellig was, excuus.

Het is ook heel moeilijk om er aan te komen, je moet aan veel voorwaarden voldoen. Statushouders voldoen vaak aan al die voorwaarden omdat ze nu eenmaal met niks in Nederland zijn aangekomen en geen gelegenheid hebben gehad om voor een inboedel te sparen en "ineens" een woning krijgen. Maar dat wil niet zeggen dat de regeling voor hun geschreven is.

Genoeg andere situaties te bedenken waarin mensen, al dan niet buiten hun schuld, in een situatie terecht zijn gekomen waardoor ze een inboedel nodig hebben en deze via de gemeente (deels) gefinancierd krijgen. Het gebeurt niet vaak, maar het gebeurt zeker wel.
Je zal wel moeten met mensen die verder niets hebben. Die zet je niet in een kaal huis. 5000 is dan nog weinig.
pi_207524412
Kijk, weer een voorbeeld van anti-Grondwettelijke discriminatie vanuit de overheid:

https://www.geenstijl.nl/(...)in-limburg/#comments

Maar in het voordeel van de Omar en Samira's, dus D66 zag dat het goed was.

Mijn voorspelling is: dit gaat landelijk uitgerold worden.
pi_207524436
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 18:52 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Dan moet je aan veel voorwaarden voldoen en gaat het niet om bedrag van 5000 euro volgens mij.
Dat zei een statushouder zelf die in Amstelveen met voorrang een woning kreeg. Ontving 5000 euro en kocht vliegtickets naar...jawel...Syri. Lekker vakantie vieren. Geen voorwaarden, blanco cheque.
pi_207524509
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 12:49 schreef Homey het volgende:

[..]
Dat zei een statushouder zelf die in Amstelveen met voorrang een woning kreeg. Ontving 5000 euro en kocht vliegtickets naar...jawel...Syri. Lekker vakantie vieren. Geen voorwaarden, blanco cheque.
Dat is vreemd idd. Bij speciale bijstand moet je in elk geval elk bonnetje kunnen overleggen.
pi_207524624
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 12:49 schreef Homey het volgende:

[..]
Dat zei een statushouder zelf die in Amstelveen met voorrang een woning kreeg. Ontving 5000 euro en kocht vliegtickets naar...jawel...Syri. Lekker vakantie vieren. Geen voorwaarden, blanco cheque.
En heb je daar ook een betrouwbare media bron voor of is dit weer zo'n typische uit de rechterduim gezogen verhaaltje?
pi_207524642
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 12:54 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Dat is vreemd idd. Bij speciale bijstand moet je in elk geval elk bonnetje kunnen overleggen.
Statushouders doen dat niet. Er is ook geen handhaving. In Amsterdam wordt zeker tweederde van de bijstandstrekkers berhaupt niet gecontroleerd. Is er een groot gat tussen papieren regeltjes en de praktijk. Harde verplichtingen bestaan voor statushouders niet. Zo zitten Somalirs voor meer dan 85% (!!!) in de bijstand. Al vele jaren. Geen controle, geen druk vanuit het UWV, niks.
pi_207524655
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:03 schreef Homey het volgende:

[..]
Statushouders doen dat niet. Er is ook geen handhaving. In Amsterdam wordt zeker tweederde van de bijstandstrekkers berhaupt niet gecontroleerd. Is er een groot gat tussen papieren regeltjes en de praktijk. Harde verplichtingen bestaan voor statushouders niet. Zo zitten Somalirs voor meer dan 85% (!!!) in de bijstand. Al vele jaren. Geen controle, geen druk vanuit het UWV, niks.
Ik weet daar niet voldoende over.
pi_207524722
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:02 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En heb je daar ook een betrouwbare media bron voor of is dit weer zo'n typische uit de rechterduim gezogen verhaaltje?
Was een artikel in het Parool waarin de statushouder aan het woord was. In dezelfde krant werd ook een Syrisch meisje genterviewd die al na 2 maanden in Nederland een dik appartement in de Pijp mocht bewonen. Dergelijke appartementen doen bijna een miljoen op funda. In de sociale huur moet je meer dan 10 jaar wachten en mazzel hebben in zo'n wijk een woning te krijgen. Veel boze brieven naar het Parool. Ik vond het apart dat zoveel mensen gewoon helemaal niet weten dat statushouders zo extreem worden voorgetrokken. Alsof die statushouders helemaal naar Nederland komen voor het lekkere weer en de befaamde Nederlandse keuken.

Enfin, het gaat alleen maar erger worden. Alleenrecht op sociale huurwoningen vond al plaats in Utrecht. Nu in Limburg. Er zijn meer plekken. Dit gaat landelijk uitgerold worden. Zelfs het College van de mensenrechten vindt het discriminatie op ras maar maakt er verder geen punt van.

Ergo, dit gaat niet stoppen. Het is ook zo dat Nederlanders niet de straten op gaan, ze nemen het gedwee op. Mopperen wat. Ik zou zeggen, als je zo wordt gediscrimineerd en je moet nog langer wachten op een woning, dan ga je toch demonstreren? Maak lawaai! Die gedwee acceptatie is een hollands cultuurding wat maximaal wordt uitgebuit door de asielindustrie. Ik ben blij dat ik in een prima koophuis zit en mijn shizzle op orde heb.
pi_207524732
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:04 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Ik weet daar niet voldoende over.
Ik wel. Ken zowel mensen die werken bij de sociale dienst, als bijstandstrekkers. Mijn sociale omgeving is vrij divers
pi_207524758
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:10 schreef Homey het volgende:

[..]
Ik wel. Ken zowel mensen die werken bij de sociale dienst, als bijstandstrekkers. Mijn sociale omgeving is vrij divers
Ik ken ook heel veel verhalen. Maar zoals jouw vb. Dat is wel echt een bijzonder geval lijkt mij.
pi_207524830
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:10 schreef Homey het volgende:

[..]
Was een artikel in het Parool waarin de statushouder aan het woord was.
Nou kom dan maar op met de link zodat het publiek het hier zelf kan lezen. ^O^
pi_207524912
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:03 schreef Homey het volgende:

Zo zitten Somalirs voor meer dan 85% (!!!) in de bijstand. Al vele jaren. Geen controle, geen druk vanuit het UWV, niks.
Een flinke stijging vanaf de 70% 7 jaar geleden. Onderbouw dat ook maar met een bron.
pi_207885442
Hugo keurde het goed.

twitter


twitter
pi_207886831
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 14:25 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Het is ook niet zoals het gaat. Sociale huurwoningen worden op basis van verschillende criteria verdeeld. Afspraak in de meeste gemeenten is dat ongeveer 30% van de woningen die vrijkomen worden toebedeeld aan mensen met een urgentie. Welke redenen een urgentie kunnen geven wordt door de corporaties (in de meeste gemeenten) samen met de gemeente bepaald. Statushouders zijn daar een groep van, maar ook mensen die vanuit een instelling (GGZ, Jeugdzorg, Blijf van mijn Lijf) doorstromen naar een reguliere woning vallen daar onder. In sommige gemeenten krijg je ook een urgentie als je gaat scheiden.

Dat het door alle 'ja mijn dochter krijgt geen huis en Ali wel'-posts op Facebook zo lijkt dat alle vrijkomende huizen naar statushouders gaan, wil niet zeggen dat het feitelijk zo is.

En dan kun je van alles vinden van hoe het in een specifieke gemeente is geregeld met de corporaties, maar dat je een allochtoon moet zijn om een huis te krijgen zoals sommige hier beweren is echt totale onzin.
https://www.nhnieuws.nl/n(...)ogelijk-in-amsterdam

30% voor de urgentiegroepen (waarvan ongeveer iets minder dan de helft naar statushouders), en wat overblijft (muv 23 woningen van de ~7000) naar mensen met voorrang.

Is op die manier een voorrangsgroep dan ook niet gewoon een verkapte urgentiegroep? Met als enige verschil dat je in de voorrangsgroep nog wel zelf moet gaan reageren, en je in een urgentiegroep als eerste iets toegewezen krijgt.

[ Bericht 1% gewijzigd door probeer op 06-02-2023 22:13:30 ]
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')