abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207428775

Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren in beroepsvaart.
Matching Capital (MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro.
All4funding (A4F), inspirerend investeren.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_207429096
Boeterente Rontgenstraat in de wallet. Ook de rente van december voor Oudeschoot Voltalaan is gestort

[ Bericht 7% gewijzigd door KrekelJapie op 05-01-2023 15:23:24 ]
  donderdag 5 januari 2023 @ 12:41:46 #3
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_207429275
Ik had een beetje verwacht dat de diverse platforms i.v.m. gewijzigde belastingbeleid (VRH) nieuwe projecten zoveel mogelijk zouden doorschuiven tot na 1 januari. Maar ik kom bedrogen uit. Het is momenteel erg mager met het aanbod. Gelukkig kan dat ook maar weer zó veranderen....
pi_207430080
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 12:41 schreef InVestEerder het volgende:
Ik had een beetje verwacht dat de diverse platforms i.v.m. gewijzigde belastingbeleid (VRH) nieuwe projecten zoveel mogelijk zouden doorschuiven tot na 1 januari. Maar ik kom bedrogen uit. Het is momenteel erg mager met het aanbod. Gelukkig kan dat ook maar weer zó veranderen....
Eens. Verwacht dat het komt dat ondernemers, intermediairs en financiers ook in de 'vakantieperiode' het wat rustiger hebben
pi_207430214
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 14:03 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
Eens. Verwacht dat het komt dat ondernemers, intermediairs en financiers ook in de 'vakantieperiode' het wat rustiger hebben
Ondernemers met een vastgoedfinanciering wilde juist voor 1-1 vanwege hogere overdrachtsbelasting.
pi_207431151
Kostenverhoging sig
quote:
Graag brengen wij je op de hoogte van de nieuwe tariefwijzigingen per 1 januari 2023 voor investeerders.

Door wetswijzigingen vanuit de Europese Unie is er een nieuwe regelgeving van toepassing voor Crowdfunders, dat ervoor gezorgd heeft dat wij onze organisatie anders hebben moeten inrichten om te voldoen aan de nieuwe richtlijnen. Naast deze aanpassingen heeft ook SamenInGeld te maken met aangepaste kosten van allerlei zaken. Als gevolg daarvan zullen de tarieven aangepast worden.

De gewijzigde tarieven zijn ook te vinden op onze website en gelden voor alle nieuwe projecten die geplaatst worden vanaf heden. Voor investeringen gedaan in al lopende projecten hanteren wij de destijds van toepassing zijnde tarieven.

De nieuwe tarieven voor investeringen zijn:
In het eerste jaar 0,055 % per maand.
In de daarop volgende jaren 0,025 % per maand.
Ook kostenaanpassing naar maand ipv jaar. Wel een beetje jammer dat de kosten in het eerste jaar hoger zijn dan volgende jaren. De totale kosten blijven in zijn algemeenheid lager dan de meeste andere platforms.

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 05-01-2023 15:41:47 ]
pi_207431233
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 14:15 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ondernemers met een vastgoedfinanciering wilde juist voor 1-1 vanwege hogere overdrachtsbelasting.
En daarom zullen er nu in het begin van het jaar minder zijn die met een vastgoedfinanciering komen
pi_207431329
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 15:40 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
En daarom zullen er nu in het begin van het jaar minder zijn die met een vastgoedfinanciering komen
Tenzij Groninger akte....
pi_207431341
Binnen 8 maanden al 2 betalingen gemist en het depot nu leeg is bij gve
SPOILER
Betreft bedrijfspand tegen 100% ltv. Veel ruimte voor tegenvallers is er dus niet
pi_207431362
quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2023 15:46 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Tenzij Groninger akte....
Klopt, maar veelal zal de koper hier niet blij van worden omdat ze wel moeten leveren, maar nog geen geld ontvangen.
pi_207431365
quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2023 15:34 schreef KrekelJapie het volgende:
Kostenverhoging sig
[..]
Ook kostenaanpassing naar maand ipv jaar. Wel een beetje jammer dat de kosten in het eerste jaar hoger zijn dan volgende jaren. De totale kosten blijven in zijn algemeenheid lager dan de meeste andere platforms.
Net SIG in mijn admin. bijgewerkt. volgens mij kloppen nu al mijn januari betalingen +correcties. Dank aan anderen die gereclameerd hebben bij SIG om fouten te corrigeren, het heeft weer geholpen! Nu maar hopen dat het volgende maand goed gaat. Bij nieuwe projecten kan het in ieder geval door de maandelijks in rekening gebrachte kosten niet meer zo snel fout gaan.

Zie net dat er een nieuwe 3 jaars SIG aankomt https://investeren.sameni(...)erdam-albatrospad-16

Dan dan nog dit:

Aanpassingen op de website
Komende maanden zullen wij in de e-Wallets aanpassingen doen zodat er meer zoekfuncties en een betere presentatie van de gedane investeringen te zien zijn.
Stap 1 is deze week een extra optie in het e-Wallet menu genaamd "behaalde resultaten". Hierin zal het gemakkelijker zijn om per project te zoeken op plaatsnaam of op project naam. Ook laten wij niet meer alle projecten zien zonder dat je bent ingelogd.

In de komende stappen zal onder andere de "2 way authentication" ingevoerd gaan worden. Meer tekst en uitleg hierover volgt in een volgende nieuwsbrief. Daarnaast zullen de zoekmogelijkheden uitgebreid gaan worden op bijvoorbeeld lopende projecten en afgeloste projecten.

Hoop dat men van eerdere wijzigingen geleerd heeft en eerst goed test voor dat men de wijzigingen doorvoert. Heb geen zin in wederom een hoop ellende!

[ Bericht 10% gewijzigd door NaRegenDeZon op 05-01-2023 16:15:00 ]
pi_207431907
quote:
Ziet er zo op het oog prima uit.
Het grootste risico is het platform risico.
pi_207431956
Kleine lening mobiele Bandenservice
https://www.collincrowdfund.nl/jda-mobiele-bandenservice/
Ruime overwaarde eigen woning, maar geen hypothecaire dekking
pi_207431970
quote:
en een geschatte waarde, dat zijn de beste..
Ach op basis van de WOZ zal het al wel goed gaan idd
Echter op basis van ex BTW huur (51k per jaar) - verwacht ik een taxatiewaarde van ca 616k (factor 12)

De geschatte waarde van 1.500k is mijn inziens wel misleidend en wellicht ook de reden van het niet laten taxeren van het geheel.

" Totale overwaarde op beide panden na vestiging hypotheekrecht: ¤ 1.620.156,-"
Er worden dus 2 hypotheken gevestigd? (ook een 2de hypotheek op woonhuis?)

" Financiering:
annuïteitenlening (eerste jaar aflossingsvrij)"

Even verderop:

" Propositie:

- Financiering ¤ 160.000,-

- Aflossingsvrije lening"

Is t nou een annuiteit of aflossingsvrije lening?

Al met al weer een rommeltje.

[ Bericht 12% gewijzigd door impact9 op 05-01-2023 17:03:00 ]
pi_207432598
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 21:54 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ja , einde looptijd dus geen extraatje 😀
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 11:50 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
SPOILER
SPOILER
pi_207433604
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 16:36 schreef impact9 het volgende:

[..]
en een geschatte waarde, dat zijn de beste..
Ach op basis van de WOZ zal het al wel goed gaan idd
Echter op basis van ex BTW huur (51k per jaar) - verwacht ik een taxatiewaarde van ca 616k (factor 12)

De geschatte waarde van 1.500k is mijn inziens wel misleidend en wellicht ook de reden van het niet laten taxeren van het geheel.

" Totale overwaarde op beide panden na vestiging hypotheekrecht: ¤ 1.620.156,-"
Er worden dus 2 hypotheken gevestigd? (ook een 2de hypotheek op woonhuis?)

" Financiering:
annuïteitenlening (eerste jaar aflossingsvrij)"

Even verderop:

" Propositie:

- Financiering ¤ 160.000,-

- Aflossingsvrije lening"

Is t nou een annuiteit of aflossingsvrije lening?

Al met al weer een rommeltje.

sinds wanneer heeft een bedrijfspand een woz waarde ?
pi_207433700
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 18:59 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
In Amsterdam kan dat
https://www.amsterdam.nl/(...)A68D-85CDEB623EC6%7D
pi_207433701
quote:

[..]
Sinds zolang de ozb bestaat denk ik. Voor bedrijfspanden is net zo goed ozb verschuldigd, de woz waarde is alleen niet openbaar.
pi_207434136
quote:

[..]
Al heel lang (ergens rond 1995 zeg ik zo uit m'n hoofd). Alleen is die waarde niet openbaar opvraagbaar zoals bij een woonhuis tegenwoordig wel het geval is (maar vroeger ook niet het geval was). In de basis heeft elk onroerendgoed een WOZ waarde die door de gemeente wordt vastgesteld ook o.a. gemeentelijke belastingen (ozb) aan vast zit.

Aanvulling:sinds eind 2016 is de woz-waarde van woningen openbaar toegangelijk info

[ Bericht 3% gewijzigd door tnhb op 05-01-2023 19:38:51 ]
pi_207434398
MAX blikt terug op het afgelopen jaar. Een Corbelo-update zou ook welkom zijn
https://www.maxcrowdfund.nl/blog/max-property-group-2022-recap
Morgen een nieuw project Duitsland 460 k ben benieuwd
pi_207434789
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 19:48 schreef Slingervinger het volgende:
MAX blikt terug op het afgelopen jaar. Een Corbelo-update zou ook welkom zijn
https://www.maxcrowdfund.nl/blog/max-property-group-2022-recap
Morgen een nieuw project Duitsland 460 k ben benieuwd
Wow, klinkt als een zeer interessant investeringsplatform........ :(

Ik ben er met meer geluk dan kunde van weggebleven (de authenticatie (als Belg zijnde) liep bij mij nog al stroef) en aangezien ik een vrij short attention span heb, die investering gelukkig gemist, maar hoop dat het voor alle investeerders hier na veel horten en stoten goed afloopt.
pi_207436195
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 4:43:10 PM] schreef Max Property Group het volgende:

[..]
Tientallen leningen zijn afgerond en terugbetaald aan investeerders, en er zijn tot op heden geen wanbetalingen geweest.
Geen wanbetalingen? Zo zo, ze durven wel!
pi_207436289
Wat ontbreekt nog van SIG:

* Beelstraat inz 1A
* Zuideinde Nieuwkoop
* Jan v Riebeeck

Valt mee, na 4 werkdagen :6
Pecunia non olet
pi_207436719
Zelfs een kapotte klok staat twee keer per dag goed:

SPOILER
Pecunia non olet
pi_207436916
Symbolische betalingsregeling is ook een mooie😇

Zag dat KoM ook weer een fulltime kracht heeft geworven
https://www.linkedin.com/(...)edium=member_android
Toch bijzonder dat dit platform levensvatbaar is.
pi_207439352
Leuk om dit soort updates te krijgen. Meeste ondernemers doen dit niet.
quote:
Beste Investeerders,

Dit jaar kan ik daadwerkelijk met geheven glas zeggen: Gelukkig Nieuwjaar!

Vorig jaar begonnen we met 4 weken lockdown door Corona en kreeg ik toestemming van jullie om de maandelijkse aflossing uit te stellen, dit werd natuurlijk zeer gewaardeerd en zijn gelukkig dergelijke lockdowns ons allen verder bespaard gebleven.

Lunchroom Engelhard kan behalve die valse start in januari terugblikken op een geweldig 2022. Tussen 12:00 en 14:00 zitten we altijd vol en vanwege de lange nazomer kon het gezellige terras ook volop benut worden. Wel vond ik het vervelend naar de gasten toe om uiteindelijk in september een prijsverhoging van 15% door te moeten voeren, maar ontkwam daar vanwege de voor ieder bekende redenen helaas niet aan.

Het Engelhard personeelsteam is inmiddels gevormd tot een hecht team, zowel in de keuken als in de bediening en in de recensies die wij krijgen wordt niet alleen het lekkere eten geroemd, maar met name ook de vriendelijkheid van het bedienend personeel.

Verder zijn de weekenddagen vaak ruim gevuld met groepen voor babyshowers, doen de High Teas het bijzonder goed, mochten we enkele personeelsfeesten verzorgen en breidt de catering op lokatie zich nog steeds verder uit.

Al met al, reden genoeg om dankbaar te zijn en om er dit nieuwe jaar ook weer vol goede moed tegen aan te gaan!

Met nogmaals veel dank voor jullie investering, de coulance bij het uitstel van aflossen en met hartelijkste groet,

Wilma Broekarts
Lunchroom Engelhard
Ik heb onlangs gebruik gemaakt van mijn incentive en het zat inderdaad stampvol.
pi_207439447
Cafetaria Staphorst draait ook lekker. Voor 2e keer een vervroegde deelaflossing
https://www.collincrowdfund.nl/cafetaria-sun/
ltv wordt alsmaar beter
pi_207441227
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 08:18 schreef KrekelJapie het volgende:
Leuk om dit soort updates te krijgen. Meeste ondernemers doen dit niet.
[..]
Ik heb onlangs gebruik gemaakt van mijn incentive en het zat inderdaad stampvol.
Ik zou zo graag meer incentives zien, vindt het soms zo zonde dat dat niet wordt gedaan. Natuurlijk is dat niet van toepassing bij vastgoed/Flip leningen, maar er zijn zoveel andere kansen 😁
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_207441349
Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van een incentive en ben er ook op tegen dat ondernemers dat aanbieden. Het doet wat mij betreft afbreuk aan het zakelijk karakter van een lening.

Zorg gewoon dat je een marktconforme rente betaalt, op tijd.
pi_207441389
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 11:52 schreef Bobby100 het volgende:
Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van een incentive en ben er ook op tegen dat ondernemers dat aanbieden. Het doet wat mij betreft afbreuk aan het zakelijk karakter van een lening.

In de begintijd van crowdfunding was dit vrij normaal. Ik weet nog wel dat ik een shampoo of korting op toegang tot een speelgelegenheid ontving als bedankje voor een investering .

Persoonlijk vind ik het wel erg leuk, een klein extra bedankje en een stukje binding met een bedrijf. Maar goed, ik ben dan ook meer een "gevoelsbelegger", ik investeer alleen in bedrijven waar ik iets bij voel. Het gaat mij niet enkel om het geld.
pi_207441425
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 11:52 schreef Bobby100 het volgende:

De oorspronkelijke gedachte van CrowdFunding is juist dat een ondernemer ook een band legt met de investeerders. En op zo'n manier meteen sponsors voor zijn product krijgt die het ook verder uitdragen. Het gaat dus meer dan alleen maar om geld.
Helaas is dat idee de laatste tijd meer op de achtergrond geraakt.
Een incentive is in ieder geval een mooie manier om met elkaar in contact te komen.
pi_207441969
Nieuwste MAX een uur open 70% vol van de 460 k
pi_207442432
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 12:00 schreef dyna18 het volgende:

[..]
De oorspronkelijke gedachte van CrowdFunding is juist dat een ondernemer ook een band legt met de investeerders. En op zo'n manier meteen sponsors voor zijn product krijgt die het ook verder uitdragen. Het gaat dus meer dan alleen maar om geld.
Helaas is dat idee de laatste tijd meer op de achtergrond geraakt.
Een incentive is in ieder geval een mooie manier om met elkaar in contact te komen.
ok. stukje nuance:

Ik ben het er zeker mee eens dat het leuk is om in bedrijven te investeren en er een gevoel bij te hebben. Daarom neem ik ook soms genoegen met een lagere rente.

Wel merk ik in de praktijk dat in het zakendoen de betaalmoraal steeds slechter wordt. Mensen nemen ontslag, kopen een macbook en zijn ondernemer. Vervolgens komen ze afspraken niet na en betalen ze slecht. Zo een incentive is leuk voor de paar mensen die er gebruik van maken, maar de overige investeerders zijn gewoon gebaat bij een strakke betaling. Een bericht zoals hierboven gepost van de eigenaar van een lunchroom die een blijk van waardering aan de investeerders toont doet mij meer. Bij zo iemand zou ik eerder als ik eens in de buurt ben langs gaan en betaal ik met plezier de rekening.

Crowdfunding is heel leuk door de band die je voelt met een ondernemer, maar is geen liefdadigheid. Vorig jaar kwam ik een crowdfunding tegen van een meisje (uit een vermogende familie) dat ik toevallig ken. Hier werd ook gestrooid met incentives en over hoe leuk het is dat je vrouwelijk ondernemerschap steunt. Ondertussen was de rente de helft van wat marktconform is. Dan geef ik mijn geld liever een een n.t.b. goed doel.
pi_207442954
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 13:45 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
ok. stukje nuance:

Ik ben het er zeker mee eens dat het leuk is om in bedrijven te investeren en er een gevoel bij te hebben. Daarom neem ik ook soms genoegen met een lagere rente.

Wel merk ik in de praktijk dat in het zakendoen de betaalmoraal steeds slechter wordt. Mensen nemen ontslag, kopen een macbook en zijn ondernemer. Vervolgens komen ze afspraken niet na en betalen ze slecht. Zo een incentive is leuk voor de paar mensen die er gebruik van maken, maar de overige investeerders zijn gewoon gebaat bij een strakke betaling. Een bericht zoals hierboven gepost van de eigenaar van een lunchroom die een blijk van waardering aan de investeerders toont doet mij meer. Bij zo iemand zou ik eerder als ik eens in de buurt ben langs gaan en betaal ik met plezier de rekening.

Crowdfunding is heel leuk door de band die je voelt met een ondernemer, maar is geen liefdadigheid. Vorig jaar kwam ik een crowdfunding tegen van een meisje (uit een vermogende familie) dat ik toevallig ken. Hier werd ook gestrooid met incentives en over hoe leuk het is dat je vrouwelijk ondernemerschap steunt. Ondertussen was de rente de helft van wat marktconform is. Dan geef ik mijn geld liever een een n.t.b. goed doel.
Uiteraard is het als investeerder een vanzelfsprekendheid dat je een project waarin je eventueel wil investeren zo goed mogelijk bekijkt en beoordeeld.

Daarnaast en los hiervan kan het een win win situatie zijn om als geldnemer (afhankelijk van het soort onderneming) een nette incentive aan te bieden. Het spreekt voor zich dat maar een gedeelte van de investeerders hier uiteindelijk gebruik van zal maken. Hierdoor is het voor de ondernemer mogelijk om nieuwe klanten en/of ambassadeurs voor het bedrijf te creëren. Er ontstaat namelijk ook vaak een contact moment. Ook een eventuele toekomstige geldvraag van de ondernemer kan hierdoor soms makkelijker vol komen.
pi_207445180
Nieuw project bij KoM:

quote:
Kapitaal op Maat heeft een nieuw project gepubliceerd dat aan uw ingestelde voorkeuren voldoet. Mogelijk is voor dit project een oriëntatieperiode van toepassing voordat u een investering kunt plaatsen. Gedurende deze oriëntatieperiode kunt u tot 90% van het doelbedrag wel alvast een toezegging in het project plaatsen. Op de projecttegel kunt u zien vanaf wanneer het project open gaat voor investeringen.
Wilt u het project alvast bekijken, ga dan naar Mts Verweijen Veehandel.

Met vriendelijke groet,

Kapitaal Op Maat
https://www.kapitaalopmaa(...)-Verweijen-Veehandel

Bij de naam gaan bij mij meteen de alarmbellen af...
SPOILER
pi_207445318
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 17:43 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project bij KoM:
[..]
https://www.kapitaalopmaa(...)-Verweijen-Veehandel

Bij de naam gaan bij mij meteen de alarmbellen af...
SPOILER
:Y vreemd verhaal want als ik het goed herinner is het onroerend goed destijds inderdaad verkocht.

SPOILER
pi_207445504
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 17:56 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
:Y vreemd verhaal want als ik het goed herinner is het onroerend goed destijds inderdaad verkocht.

SPOILER
Ja, ik geloof het wel…
pi_207445635
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 18:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ja, ik geloof het wel…
Ik zit / zat / ga er niet in , maar zou het dan deze zijn uit 2018 met de berichten uit 2020?

https://www.collincrowdfund.nl/verweijen-veehandel/
https://www.gelderlander.(...)-boerenerf~a1808c3c/
https://www.gelderlander.(...)50c038bc75&auth_rd=1

[ Bericht 10% gewijzigd door peterc op 06-01-2023 18:31:15 ]
pi_207445815
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 17:56 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

SPOILER
Het is dezelfde boer. Het bedrijf
zit nu op een ander adres 20km verderop
quote:
Samen met mijn vader hebben we in 2015 al een project met Kapitaal op Maat gedaan, die we in de afgesproken 3 jaar netjes hebben terugbetaald. Zowel de snelle funding als de prettige samenwerking zijn goed bevallen, dus was Kapitaal op Maat de eerste keus om weer te benaderen voor een nieuwe financiering.
Waren weinig andere opties lijkt me
pi_207445869
Betalingsachterstand sinds november bij CCF project De Leliehoeve

SPOILER
Niet heel best na 7 maanden en nog geen cent aflossing...
pi_207447087
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 18:33 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[..]
Tja, bij Collin en GvE werd hij vast niet meer met open armen ontvangen.
pi_207447756
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 18:33 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[..]
Met die panelen heeft hij meteen ook stroom voor zijn plantjes :P
Pecunia non olet
pi_207450064
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 18:37 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Betalingsachterstand sinds november bij CCF project De Leliehoeve

SPOILER
Niet heel best na 7 maanden en nog geen cent aflossing...
Was dit niet een project waar al vooraf een hoop gedoe over was?

Kwam volgens mij niet vol en werd toen niet het belangrijkste deel van het onderpand uit de zekerheden gehaald waarna bijna iedereen op het forum zijn investering teruggetrokken heeft?

Zoiets in ieder geval.
pi_207450507
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 22:50 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Kwam volgens mij niet vol en werd toen niet het belangrijkste deel van het onderpand uit de zekerheden gehaald waarna bijna iedereen op het forum zijn investering teruggetrokken heeft?

Zoiets in ieder geval.
Als ik de coaches zie heb ik al gegeten en gedronken. Zal bij mij ook wel meegespeeld hebben.

Het is een fraai gebouw maar ze zijn zo vreselijk zwaar gefinancierd, de financieringslasten waren bijna niet op te brengen, lag er m.i. dik bovenop dat het heel moeilijk zou worden om te overleven. Ze hadden beter voor de helft van het geld iets in het oosten van het land kunnen kopen.

[ Bericht 15% gewijzigd door obligataire op 06-01-2023 23:25:44 ]
Pecunia non olet
pi_207453057
Mexicaanse en de Hawaïaanse keuken
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=26931
Wel een incentive, geen zekerheden
pi_207453339
CCF mogelijk beperkt beschikbaar vandaag.

SPOILER
Misschien dat er daarom even iets minder projecten op staan?
pi_207453884
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 09:31 schreef Tjalala het volgende:

SPOILER
mogelijk maar het lijkt breder, bij MC al een tijdje niks nieuws, bij SiG ook minder en MAX heeft aangekondigd tijdelijk minder nieuw projecten te gaan publiceren
pi_207454701
quote:
12s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 18:20 schreef peterc het volgende:

[..]
Ik zit / zat / ga er niet in , maar zou het dan deze zijn uit 2018 met de berichten uit 2020?

https://www.collincrowdfund.nl/verweijen-veehandel/
https://www.gelderlander.(...)-boerenerf~a1808c3c/
https://www.gelderlander.(...)50c038bc75&auth_rd=1
Gaat inderdaad over dezelfde. Er wordt aangegeven dat voorafgaand aan deze lening de vorige lening bij kom destijd netjes is afgelost, over de gedwongen verkoop (en omstandigheden waardoor) bij de ccf die er daarna is geweest, is niets te lezen. Omdat ik de voorwaarden bij kom niet heb geaccepteerd kan ik geen reacties lezen, er zouden er wel twee zijn, ben benieuw of daarin iemand wel melding heeft gemaakt van de ccf situatie.

Er wordt in de pitch ook gesproken over resultaten uit 2020 en 2021, dat was o.a. de "kwekerij tijd" (voorjaar/zomer 2020), de lenign bij ccf is uiteindelijk in maart 2021 afgelost. De aankoop van dit bedrijf is schijnbaar van augustus 2021, tenmiste dat zou je kunnen opmaken uit de taxatie.

De ontbrekende uitleg bij de verliezen in 2020 (gedwongen sluiting bedrijf) en 2021 (gedwongen verkoop) zijn voor mij het bewijs dat er een gekleurd en samengesteld verhaal wordt verteld in plaats van de volledige waarheid.

Zoals al aangegeven zou iedereen een nieuwe kans verdienen, maar dan wel graag met het volledige verhaal, naar mijn mening worden de investeerders van kom nu hooguit het halve verhaal verteld!
pi_207455845
Nieuwe HCN:

SPOILER
  zaterdag 7 januari 2023 @ 13:35:15 #51
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_207455932
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 11:49 schreef tnhb het volgende:

[..]
Gaat inderdaad over dezelfde. Er wordt aangegeven dat voorafgaand aan deze lening de vorige lening bij kom destijd netjes is afgelost, over de gedwongen verkoop (en omstandigheden waardoor) bij de ccf die er daarna is geweest, is niets te lezen. Omdat ik de voorwaarden bij kom niet heb geaccepteerd kan ik geen reacties lezen, er zouden er wel twee zijn, ben benieuw of daarin iemand wel melding heeft gemaakt van de ccf situatie.

Er wordt in de pitch ook gesproken over resultaten uit 2020 en 2021, dat was o.a. de "kwekerij tijd" (voorjaar/zomer 2020), de lenign bij ccf is uiteindelijk in maart 2021 afgelost. De aankoop van dit bedrijf is schijnbaar van augustus 2021, tenmiste dat zou je kunnen opmaken uit de taxatie.

De ontbrekende uitleg bij de verliezen in 2020 (gedwongen sluiting bedrijf) en 2021 (gedwongen verkoop) zijn voor mij het bewijs dat er een gekleurd en samengesteld verhaal wordt verteld in plaats van de volledige waarheid.

Zoals al aangegeven zou iedereen een nieuwe kans verdienen, maar dan wel graag met het volledige verhaal, naar mijn mening worden de investeerders van kom nu hooguit het halve verhaal verteld!
Denk zelfs minder dan het halve verhaal. Gelukkig hebben wij dit forum.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_207455954
quote:
0s.gif [b]Op zaterdag 7 januari 2023 11:49 schreef tnhb het volgende:[/

Daar was ik al bang voor. GvE was vorige keer ook niet op de hoogte van zijn akkefietje.
pi_207456870
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 13:38 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Daar was ik al bang voor. GvE was vorige keer ook niet op de hoogte van zijn akkefietje.
Dan heeft Melanie, de nieuwe funding specialist van KOM, dus wat te doen.
Ze heeft het in ieder geval haar doelen op orde in haar voorstel rondje:

"De komende jaren wil ik het proces van het uitvoeren van de risico- kwalificatie met betrekking tot de financieringsaanvragen naar mij toetrekken en daar waar nodig verder ontwikkelen."

[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 07-01-2023 15:22:30 ]
pi_207457222
SIG Albatros open

https://www.funda.nl/koop(...)9631-albatrospad-16/

[ Bericht 85% gewijzigd door peterc op 07-01-2023 15:42:35 ]
pi_207457231
Nieuwe SIG staat open.
  zaterdag 7 januari 2023 @ 16:25:56 #56
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_207457745
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 15:31 schreef W1241302 het volgende:
Nieuwe SIG staat open.
Mee gepakt.
pi_207458796
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 13:00 schreef Slingervinger het volgende:
Nieuwste MAX een uur open 70% vol van de 460 k
nu ineens anderhalve dag later maar 60% vol, merkwaardig
lijkt bij nadere beschouwing een fout op de site te zijn: zelfde project staat ook bij de gesloten inschrijvingen

[ Bericht 10% gewijzigd door Slingervinger op 07-01-2023 18:07:17 ]
pi_207458872
quote:
Site ligt plat😁. Bij een ander platform had ik deze meegenomen, maar ik heb geen zin om nog 5 jaar aan dit platform vast te zitten.
pi_207459119
De tweede rentebetaling (die van 1 dec 2022) van SiG Oleanderstraat staat steeds met een andere datum in mijn Overzicht Geldtransacties.
Nu staat hij er zelfs met de datum van vandaag. ;(

Hebben jullie dat ook?
pi_207460017
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 18:26 schreef TisIk het volgende:
De tweede rentebetaling (die van 1 dec 2022) van SiG Oleanderstraat staat steeds met een andere datum in mijn Overzicht Geldtransacties.
Nu staat hij er zelfs met de datum van vandaag. ;(

Hebben jullie dat ook?
Niet met de Oleanderstraat, terwijl ik daar wel in heb geïnvesteerd, maar wel met de Kromme Zandweg. Die transactie wordt steeds aangepast naar het huidige tijdstip van inloggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door djtiesto8 op 07-01-2023 19:52:48 ]
pi_207460054
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 15:31 schreef W1241302 het volgende:
Nieuwe SIG staat open.
Ik sla deze over. schijf 1A te dicht op de WOZ, en niet zo'n fan van splitsing in kleine hokjes, bovendien geen vergunning.
pi_207460217
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 09:31 schreef Tjalala het volgende:

SPOILER
De website werkt weer. De app bij mij nog niet
pi_207465637
De niet publieke funding heeft niet voldoende opgebracht. Project staat nu regulier op de site
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 16:14 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje

F*stivaals B.V. grote vastgoedportfolio

SPOILER
  zondag 8 januari 2023 @ 09:19:04 #64
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_207465854
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 08:39 schreef KrekelJapie het volgende:
De niet publieke funding heeft niet voldoende opgebracht. Project staat nu regulier op de site
[..]

Crowdfunding is ook een stukje gunning, wat van 2 kanten moet komen.
> in 1e instantie geen gunning van rendement
> voor mij dan in 2e instantie geen gunning van poen.
pi_207477245
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 09:19 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Crowdfunding is ook een stukje gunning, wat van 2 kanten moet komen.
> in 1e instantie geen gunning van rendement
> voor mij dan in 2e instantie geen gunning van poen.
Waarschijnlijk denken ze daar zelf iets anders over want ze bieden 8% rente terwijl de zekerheden (volgens eigen zeggen) 'zeer goed' zijn. De LTV (ook volgens eigen zeggen) is 49%. Als dat allemaal waar is dan kan ik me nog wel voorstellen dat ze geen 9 of 10% rente bieden.

De meeste units zijn verhuurd. Dus daar komen al inkomsten uit. Helaas wordt er weer heel weinig afgelost. Forse herfinanciering t.z.t.Iets waar ik me de laatste tijd méér zorgen over maak dan in het verleden.

Mocht men geïnteresseerd zijn in dit project dan zou ik eerder aan deel 1 meedoen dan in de 2 toekomstige delen want hiervan is de LTV verreweg het laagste (49% vs 66% en 67%).

Of dit hele project uiteindelijk ook een financieel bruisend project wordt vind ik moeilijk in te schatten maar met een LTV < 50% op bedrijfsmatig o/g en aanwezige huurcontracten lijkt het risico me niet al te groot. Hooguit een deel van de inleg, al vraag ik me een beetje af hoe de (gedwongen) verkoop van zoveel o/g in zijn werk gaat en hoeveel gegadigden daarvoor in de rij zouden staan. Al met al durf ik wel een basisinleg aan.
Pecunia non olet
  maandag 9 januari 2023 @ 06:11:01 #66
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_207478176
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 23:33 schreef obligataire het volgende:

[..]
Waarschijnlijk denken ze daar zelf iets anders over want ze bieden 8% rente terwijl de zekerheden (volgens eigen zeggen) 'zeer goed' zijn. De LTV (ook volgens eigen zeggen) is 49%. Als dat allemaal waar is dan kan ik me nog wel voorstellen dat ze geen 9 of 10% rente bieden.

De meeste units zijn verhuurd. Dus daar komen al inkomsten uit. Helaas wordt er weer heel weinig afgelost. Forse herfinanciering t.z.t.Iets waar ik me de laatste tijd méér zorgen over maak dan in het verleden.

Mocht men geïnteresseerd zijn in dit project dan zou ik eerder aan deel 1 meedoen dan in de 2 toekomstige delen want hiervan is de LTV verreweg het laagste (49% vs 66% en 67%).

Of dit hele project uiteindelijk ook een financieel bruisend project wordt vind ik moeilijk in te schatten maar met een LTV < 50% op bedrijfsmatig o/g en aanwezige huurcontracten lijkt het risico me niet al te groot. Hooguit een deel van de inleg, al vraag ik me een beetje af hoe de (gedwongen) verkoop van zoveel o/g in zijn werk gaat en hoeveel gegadigden daarvoor in de rij zouden staan. Al met al durf ik wel een basisinleg aan.
Sta niet negatief tegenover het project. Wel negatief over de aanpak.
Derhalve uit principe dat ik niet mee doe.
pi_207479741
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 20:00 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
De website werkt weer. De app bij mij nog niet
Ook de app doet het weer.

Vooral de site (en in iets mindere mate de app) is wel een stuk trager geworden. Vooral als ik naar "investeringen" of naar "rekening courant" ga duurt het enige seconden voor de informatie verschijnt en krijg ik een soort lopende balkje te zien.
pi_207480057
Voor eventueel geïnteresseerde staat de mobiele bandenservice inmiddels open.

pi_207480095
quote:
14s.gif Op maandag 9 januari 2023 11:05 schreef Horsemen het volgende:

wilde inschrijven maar kreeg eerst telkens error's over dat er op dit moment een nieuwe versie van het platform werd geinstalleerd en later terug moest komen. Toen ik er wel doorheen kwam en de betaling had afgerond was hij vol.
pi_207480111
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 11:08 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
wilde inschrijven maar kreeg eerst telkens error's over dat er op dit moment een nieuwe versie van het platform werd geinstalleerd en later terug moest komen. Toen ik er wel doorheen kwam en de betaling had afgerond was hij vol.
Ja, ik heb de indruk dat de site nog niet optimaal werkt.
Collin kenende zullen ze er mee bezig zijn om alles snel weer goed werkend te krijgen.
pi_207480150
quote:
14s.gif Op maandag 9 januari 2023 11:10 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ook de app werkt bij mij nog niet.
pi_207480224
Vind het trouwens wel raar dat er niet voordat je naar de betaling doorgaat een reservering wordt gemaakt. Als iemand zijn betaling niet afmaakt kan je hem toch gewoon na een paar minuten weer open zetten?

Nu zit je onnodig met allemaal betalingen.
pi_207480267
De veehandel bij KoM staat inmiddels open.

quote:
Vanaf nu kunt u investeren in het project Mts Verweijen Veehandel.
Kapitaal Op Maat houdt bij dit project een periode van 66 uur aan voordat u kunt investeren. U kunt zich zodoende goed oriënteren. Deze nieuwe methode is een gevolg van de voorschriften die door de AFM zijn ingevoerd.

Met vriendelijke groet,

Kapitaal Op Maat
Er zijn hier volgens mij nog wel een paar KoM investeerders. Het is denk ik wel verstandig dat een van deze investeerders even bij KoM na vraagt of ze van e.e.a. op de hoogte zijn.

Als blijkt dat KoM op de hoogte is, dan is het slecht dat ze er in de pitch alleen over hebben gesproken dat de vorige lening zo stipt is nagekomen. Als blijkt dat ze niet op de hoogte zijn dan is het m.i. wenselijk dat ze op zijn minst de investeerders alsnog informeren.
pi_207480380
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 11:19 schreef Bobby100 het volgende:
Vind het trouwens wel raar dat er niet voordat je naar de betaling doorgaat een reservering wordt gemaakt. Als iemand zijn betaling niet afmaakt kan je hem toch gewoon na een paar minuten weer open zetten?

Nu zit je onnodig met allemaal betalingen.
Dat levert ook weer discussies op. Het is denk ik een principe kwestie: eerst langs de kassa, dan heb je geïnvesteerd.
En ja soms duren die paar seconden dat je de betaling moet regelen zo lang dat iemand anders je te snel af is. Dat kan je voorkomen door voldoende saldo op de wallet te hebben staan.
Pecunia non olet
pi_207480425
Nieuw klein Collin project met een eerste hypotheek op een bedrijfsmatig onderpand:

De Poel Groep B.V.
¤ 55.000 | 7,5% rente | 24 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/de-poel-groep-b-v/

Voor mij is de minimale looptijd van 12 maanden waarover rente betaald gaat worden te kort maar voor een ander is een project van 12 tot 24 maanden misschien een pre.
pi_207480434
quote:
14s.gif Op maandag 9 januari 2023 11:05 schreef Horsemen het volgende:

Ik vind het wel een aardig projectje voor een niet al te wild bedrag. De lening zelf is maar klein, de rente is aantrekkelijk en de man wekt de indruk van zijn inkomen goed rond te kunnen komen, als je al zoveel op de hypotheek hebt afgelost. Geen harde zekerheid maar een lening van 25K in 60 annuïteiten , het zou me verbazen als dit hoofdpijn gaat geven.
Pecunia non olet
pi_207480477
quote:
14s.gif Op maandag 9 januari 2023 11:24 schreef Horsemen het volgende:
De veehandel bij KoM staat inmiddels open.
[..]
Er zijn hier volgens mij nog wel een paar KoM investeerders. Het is denk ik wel verstandig dat een van deze investeerders even bij KoM na vraagt of ze van e.e.a. op de hoogte zijn.

Als blijkt dat KoM op de hoogte is, dan is het slecht dat ze er in de pitch alleen over hebben gesproken dat de vorige lening zo stipt is nagekomen. Als blijkt dat ze niet op de hoogte zijn dan is het m.i. wenselijk dat ze op zijn minst de investeerders alsnog informeren.
Ik heb KoM afgelopen weekend op de geschiedenis (en de daarmee samenhangende achterstanden) gewezen die niet in de pitch stonden. Ben benieuwd welke reactie ik krijg en vooral of ze op de hoogte waren maar het (bewust?) niet hebben gemeld.
pi_207480657
HCN/WoktoGo locatie Sittard Geleen staat open.
Pecunia non olet
pi_207480716
quote:
14s.gif Op maandag 9 januari 2023 11:10 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Collin kenende zullen ze er mee bezig zijn om alles snel weer goed werkend te krijgen.
En de terugbetalingen lopen ondertussen well gewoon door, komt dus vast goed allemaal.
pi_207480843
quote:
12s.gif Op maandag 9 januari 2023 12:08 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
En de terugbetalingen lopen ondertussen well gewoon door, komt dus vast goed allemaal.
Zit nu een klein foutje in het saldo doordat ze de laatste uitbetaling 2x in het saldo hebben zitten :)
Komen ze vast wel achter, er is altijd nacontrole daar.
Pecunia non olet
pi_207481097
Linkje

Eerste hypotheek op dit pand
61% LTV

https://www.fundainbusine(...)85881-roggemole-6-4/

SPOILER
pi_207481863
quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2023 12:31 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje

Eerste hypotheek op dit pand
61% LTV

https://www.fundainbusine(...)85881-roggemole-6-4/

SPOILER
Een fok-projectje perhaps
https://drimble.nl/bedrijf/lemmer/36022020/de-poel-groep-bv.html

Zou zo niet weten waarom je voor 55k wilt verbouwen in een halleke van 90k , dan zou je een specifiek doel / bestemming moeten hebben denk ik maar, maar soit, zekerheden zijn ok.

[ Bericht 3% gewijzigd door peterc op 09-01-2023 13:28:04 ]
pi_207481976
quote:
12s.gif Op maandag 9 januari 2023 13:21 schreef peterc het volgende:

[..]

Zou zo niet weten waarom je voor 55k wilt verbouwen in een halleke van 90k , dan zou je een specifiek doel / bestemming moeten hebben denk ik maar, maar soit, zekerheden zijn ok.
Zijn deelnemingen zitten dus in de zonne-energie hoek. Dat zal voorlopig dus nog wel lekker doorlopen.
pi_207482171
quote:
12s.gif Op maandag 9 januari 2023 13:21 schreef peterc het volgende:

[..]

Toch heb ik ergens een vreemd gevoel, zekerheden lijken inderdaad ok, maar het verbouwen voelt vreemd, zeker omdat het pand staat sinds een paar dagen te koop voor net geen 90k. Marktwaarde zou 75k zijn op basis van een taxatie van twee jaar gelden en dan nu voor 55k gaan verbouwen?

De bedrijfsnaam op de deur lijkt niet meer aktief te zijn, maar dat was als ik het goed zag wel een onderneming van twee van zijn partners waarmee hij samen een van zijn andere deelnemingen zit. Er zal dus wel wat uitleg missen, ondanks dat zekerheden goed voelen (ik zou als het pand bij mij in de buurt stond zo een bod doen, maar ken de vraag daar niet) twijfel ik simpelweg omdat er naar mijn gevoel gewoon iets niet klopt.
pi_207482212
Sticker op de deur kan toch vorige eigenaar zijn?
pi_207482276
quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2023 13:53 schreef Jaco078 het volgende:
Sticker op de deur kan toch vorige eigenaar zijn?
Zekers, hij heeft daar als ik het goed zie indirect ook een relatie mee (zie de linkedin profielen van compagnons waarmee hij samen in s*nn*rg* zit). Dat die onderneming (mogelijk) niet meer bestaat is in de basis niets vreemds mee. Maar dat hij het pand koopt en nu te koop zet (in huidige staat) en dan voor 55k gaat verbouwen komt bij mij vreemd over. Inleg zal vast terug komen, daar twijfel ik niet aan, maar ik zit gewoon niet op mogelijk gedoe te wachten.
  maandag 9 januari 2023 @ 14:01:01 #87
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_207482279
Interessant. Na wat googlen: de eigenaar van het bedrijf met het logo op de deur (Loods810.nl) is ene H*uke de Vri*s. Deze betreffende man is ook mede-eigenaar bij Sinn*rgie B.V. Wie nog meer mede-eigenaar is van Sinn*rgie B.V? Juist, Kl**s de P*el, diegene die nu de lening van CCF aanvraagt.

edit: zelfde weetje als tnhb zie ik nu net :9

https://drimble.nl/bedrijf/lemmer/36022489/sinnergie-bv.html
pi_207482415
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 14:01 schreef boriq het volgende:
Interessant. Na wat googlen: de eigenaar van het bedrijf met het logo op de deur (Loods810.nl) is ene H*uke de Vri*s. Deze betreffende man is ook mede-eigenaar bij Sinn*rgie B.V. Wie nog meer mede-eigenaar is van Sinn*rgie B.V? Juist, Kl**s de P*el, diegene die nu de lening van CCF aanvraagt.

edit: zelfde weetje als tnhb zie ik nu net :9

https://drimble.nl/bedrijf/lemmer/36022489/sinnergie-bv.html
Ach zal misschien met een onderlinge afrekening te maken hebben waarbij er misschien met de aankoopprijzen van het OG om belastingtechnische reden wat gerommeld wordt. Afijn de unit ziet er goed uit moet makkelijk 55K op kunnen brengen als het mis gaat. Dus ik heb basis ingelegd. Zie hier niet zo veel beren op de weg.
pi_207482768
Het verhaal is misschien wat "onvolledig toegelicht" en of er verbouwd gaat worden ook een ? Zijn deelneeminkjes zitten ook in units ... tzt een verhuizinkje en dan verkoop aan een gerelateerd bvtje misschien.
Maar 55k brengt dit altijd op. Dus het verhaal is een verhaal

update 19.00u : 64% gevuld de verbouwing giet oan

[ Bericht 13% gewijzigd door peterc op 09-01-2023 19:10:44 ]
pi_207484921
GVE. Was vol nu weer op 97%

https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=27104

Inmiddels weer vol.

[ Bericht 6% gewijzigd door Crowdyfunder op 09-01-2023 19:17:34 ]
pi_207484949
quote:
Vast investeerders die uiteindelijk niet betaald hebben en/of zich alsnog hebben teruggetrokken.
pi_207485475
Probleem dossier bij CCF, ook alleen de rente is niet betaal door het Zorgcompl*x

SPOILER
pi_207485604
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 17:48 schreef zeeland6 het volgende:
Probleem dossier bij CCF, ook alleen de rente is niet betaal door het Zorgcompl*x

SPOILER
Ben benieuwd over wat voor een nieuwe regeling we nu moeten gaan stemmen. Als al de rente niet meer betaald kan worden dan wordt het vermoedelijk al snel verkopen aan een andere partij. Wat dat gaat opleveren in een tijd waarin de rente behoorlijk omhoog gelopen is, is een grote vraag.

Overigens ook hier net als bij de lel*e Hoeve (zie eerder probleem in dit draadje) dezelfde bij ons wel bekende niet favoriete crowdfund coaches Jo*an en Le*n. Ik ga dus nu echt geen project meer doen waar deze mensen bij betrokken zijn. Ze hebben al zo vaak de verkeerde leningen ingebracht..

[ Bericht 4% gewijzigd door NaRegenDeZon op 09-01-2023 18:13:43 ]
pi_207489492
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 22:50 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Zoiets in ieder geval.
Ja klopt. Het is een woonhuis (900k) en bedrijfspand (1.4mil) aan elkaar vast. De lening was origineel 2.4 mil. Toen werd het woonhuis elders gefinancierd en werd de lening verlaagd met 900k tot 1.5mil

Situatie is nu:

- 1.5 mil lening van CCF op bedrijfspand twv 1.4 miljoen.
- 3e hypotheek twv van 200k op oude woonhuis leningnemer, met overwaarde van ca 130k in 2021.
- persoonlijke garantstelling van echtpaar uit omgeving leningnemer van 250k met "materiële waarde"

Vrij precair dus, enorm LTV op bedrijfspand dat mogelijk lastig verkoopt (als het woonhuis niet mee verkoopt). Rente 8% destijds was er wel een beetje naar. Ben benieuwd hoe deze persoonlijke borgstelling uitpakt als het er echt op aan zou komen.

Maar ja, volgens mij was er inderdaad destijds al discussie over de rentelast, deze lui hebben waarschijnlijk een rentelast van bijna 16k per maand. (8% over 2.4 mil?) wat natuurlijk vrij absurd is. Dan moet je per direct gewoon een goed lopend bedrijf hebben in die locatie anders gaat het fout...
pi_207489747
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 17:56 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]Overigens ook hier net als bij de lel*e Hoeve (zie eerder probleem in dit draadje) dezelfde bij ons wel bekende niet favoriete crowdfund coaches Jo*an en Le*n. Ik ga dus nu echt geen project meer doen waar deze mensen bij betrokken zijn. Ze hebben al zo vaak de verkeerde leningen ingebracht..
Je zou zeggen, ze zijn twee man sterk dus ze versterken elkaar. Niet dus, ja in hun voorkeur voor notoire wanbetalers..... :6
Pecunia non olet
pi_207490242
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 21:49 schreef obligataire het volgende:

[..]
Je zou zeggen, ze zijn twee man sterk dus ze versterken elkaar. Niet dus, ja in hun voorkeur voor notoire wanbetalers..... :6
Ze kunnen 2x zoveel slechte leningen vinden per week! |:(
pi_207492938
Schip
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=27122
2e hypotheek met 98% ltv ipv handelswaarde 🙈
pi_207493009
Lening van Vinke wordt vooralsnog niet afgelost
quote:
De aflossing van deze lening is niet door ons ontvangen. Oorzaak is dat er panden, van de geldnemer, welke in de verkoop staan, nog niet zijn verkocht. Deze lening zal met 6 maanden worden verlengd met een aanvullende rentecompensatie.06-01-2023
SPOILER
Voorwaarden voor aanvullende compensatie zijn nog onduidelijk. Het pand waar een hypotheekrecht op rust lijkt niet te koop te staan. Er is deze betaalronde ook geen rente uitbetaald.
pi_207493088
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 07:01 schreef KrekelJapie het volgende:
Lening van Vinke wordt vooralsnog niet afgelost
[..]
SPOILER
Voorwaarden voor aanvullende compensatie zijn nog onduidelijk. Het pand waar een hypotheekrecht op rust lijkt niet te koop te staan. Er is deze betaalronde ook geen rente uitbetaald.
Aan het project nummer te zien een GvE project?
pi_207493371
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 07:25 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Aan het project nummer te zien een GvE project?
Klopt zou vandaag afgelost moeten worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')