ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Mijn laatste post: ----- De Aachener Zeitung meldt dat er een update wordt uitgerold voor de FLIRT 3C-treinstellen (inbouw ETCS) maar dat er tijdens praktijktests een fout is gevonden in Aachen Hbf. Dat is de reden voor de uitval.
Mijn vermoeden (verder nergens op gebaseerd): de FLIRT 3C's zijn nu voorzien van alle software die nodig is voor België, waaronder ook TBL1+ en ETCS. In Aachen Hbf liggen een aantal TBL1+-balises, misschien snapt de trein niet wat hij daarmee moet doen omdat TBL1+ niet wordt verwacht in Duitsland.
Mijn vermoeden (verder nergens op gebaseerd): de FLIRT 3C's zijn nu voorzien van alle software die nodig is voor België, waaronder ook TBL1+ en ETCS. In Aachen Hbf liggen een aantal TBL1+-balises, misschien snapt de trein niet wat hij daarmee moet doen omdat TBL1+ niet wordt verwacht in Duitsland.
Die meuk moet als je een grens over gaat toch allemaal met de hand ingesteld worden?
[..] Die meuk moet als je een grens over gaat toch allemaal met de hand ingesteld worden?
Als ik het goed heb begrepen liggen er op de grensovergangen balises die de trein vertellen waar hij nu rijdt zodat de omschakeling automatisch kan gebeuren.
[..] Als ik het goed heb begrepen liggen er op de grensovergangen balises die de trein vertellen waar hij nu rijdt zodat de omschakeling automatisch kan gebeuren.
Je had gewoon kunnen zeggen dat ERTMS er een functie voor heeft want dit klopt mag ik hopen technisch gezien niet
Ja, je krijgt een transitie level STM ATB naar Level STM PZB/LZB of andersom. TBL1+ werkt vermoedelijk op basis van berichten uit een bakje bedoeld voor een STM binnen balises. Waarschijnlijk krijgt de trein dan informatie via de TBL1+-balise die niet past in het format dat hoort bij PZB/LZB.
De ETCS versie is volledig goedgekeurd. De tijdelijke toelating van de ATB versies is ingetrokken. Ondanks uitgebreide en zorgvuldige testritten op alle mogelijke transities doet zich nu toch nog een probleem voor wat er eigenlijk helemaal niet zou moeten/mogen zijn. Het willen omschakelen op het verkeerde systeem bij uitrijden Aachen. Op dit moment wordt uitgezocht of het probleem in het spoor zit (balise geeft verkeerde informatie) of in de trein (software). Er wordt met man en macht aan gewerkt.
Wel erg traag, de bus is sneller. Maar dat is in dit deel van Europa nou ook niet bepaald een uitzondering.
Gek genoeg is er tussen Vilnius en Minsk wel een redelijk snelle verbinding en ook nog met modern materieel. Dat was jaren geleden al zo, ben toen nog op een neer geweest naar Wit-Rusland vanuit Vilnius.
[ Bericht 11% gewijzigd door Spablauw214 op 04-01-2023 20:19:23 ]
[..] De toelating in België is meer dan alleen ETCS.
Toch is het vreemd dat het jaren moet duren om de toelating van zo’n mainstream trein als een FLIRT geregeld te krijgen. Maar misschien zie ik wat over het hoofd
[..] Wel erg traag, de bus is sneller. Maar dat is in dit deel van Europa nou ook niet bepaald een uitzondering.
Gek genoeg is er tussen Vilnius en Minsk wel een redelijk snelle verbinding en ook nog met modern materieel. Dat was jaren geleden al zo, ben toen nog op een neer geweest naar Wit-Rusland vanuit Vilnius.
Volgens mij is de grens tussen Litouwen en Belarus potdicht door eerst corona en later de speciale militaire operatie in Oekraďne.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Toch is het vreemd dat het jaren moet duren om de toelating van zo’n mainstream trein als een FLIRT geregeld te krijgen. Maar misschien zie ik wat over het hoofd
Dat ligt wel aan ETCS volgens mij.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Volgens mij is de grens tussen Litouwen en Belarus potdicht door eerst corona en later de speciale militaire operatie genocidale veroveringsoorlog in Oekraďne.
Heb het even opgezocht. De trein rijdt niet meer maar de grens is verder gewoon open.
Arriva dacht een ontheffing te kunnen krijgen voor de ETCS-eis maar kreeg nul op het rekest. Of ze dat risico bewust namen of dat ze verkeerd zijn geďnformeerd is de vraag.
Vandaag de dag maakt het ook niet meer uit, Visé-grens - Luik is nu volledig voorzien van ETCS. Grotendeels L1 Limited Supervision, L2 in zone Luik.
In het FD een stuk over de Eurostar, die vanuit Nederland op halve capaciteit rijdt omdat de marechaussee niet meer reizigers kan verwerken en Amsterdam en Rotterdam C onvoldoende capaciteit hebben. Serieuze verbetering hoeven we voor 2036(!) niet te verwachten want dan wordt alles naar Amsterdam Zuid verplaatst.
De vroegste trein is pas om 11:00 in Londen en de laatste vertrekt te vroeg waardoor het voor zakenlui die een dagje op en neer willen totaal onbruikbaar is.
Ja zo wordt de Eurostar wel echt een goed alternatief voor het vliegtuig natuurlijk
Ik kan het artikel niet lezen maar de Eurostar heeft toch altijd al op halve capaciteit gereden? De helft van de trein werd vrijgehouden voor instappers in Brussel (en mensen die alleen Asd/Rtd - Brussel willen doen, maar dat is sinds covid al niet meer te boeken)..
Op donderdag 5 januari 2023 15:21 schreef Ireyon het volgende: Ik kan het artikel niet lezen maar de Eurostar heeft toch altijd al op halve capaciteit gereden? De helft van de trein werd vrijgehouden voor instappers in Brussel (en mensen die alleen Asd/Rtd - Brussel willen doen, maar dat is sinds covid al niet meer te boeken)..
In het artikel wordt aangevoerd dat het te maken zou hebben met een gebrek aan beschikbare marechaussees en infrastructurele beperkingen op de Nederlandse stations (er passen simpelweg geen 600+ mensen op perron 15 van Amsterdam C)
Er moet ook duidelijk nog steeds een extra perron op Schiphol komen, en misschien wel twee. Drie als je de metro meerekent. Dan kan je dit soort dingen ook op Schiphol doen. Lijkt me niet zo'n probleem om daar wat KMar-officials te vinden.
Op donderdag 5 januari 2023 15:26 schreef DeaDLocK2K het volgende: Er moet ook duidelijk nog steeds een extra perron op Schiphol komen, en misschien wel twee. Drie als je de metro meerekent. Dan kan je dit soort dingen ook op Schiphol doen. Lijkt me niet zo'n probleem om daar wat KMar-officials te vinden.
Ik heb wel eens zitten denken of je niet beter gewoon een tunnel kan maken vanaf de Non-Schengen vertrekhal naar een afgescheiden perron op het treinstation. Dan kan je de security en paspoortchecks allemaal centraal regelen.
Weet niet of dat in te passen valt met het bagagesysteem onder de grond, maar op papier wel een efficiënt idee.
[..] (er passen simpelweg geen 600+ mensen op perron 15 van Amsterdam C)
Ik kan me echt niet voorstellen dat dat een probleem is. Er vertrekt ook regelmatig dubbel-Thalys met 700 reizigers en treinen van de A2 corridor handelen per stuk 1200 reizigers af op een perron wat nauwelijks breder is.
Op donderdag 5 januari 2023 15:26 schreef DeaDLocK2K het volgende: Er moet ook duidelijk nog steeds een extra perron op Schiphol komen, en misschien wel twee. Drie als je de metro meerekent. Dan kan je dit soort dingen ook op Schiphol doen. Lijkt me niet zo'n probleem om daar wat KMar-officials te vinden.
Kun je schudden, overal liggen bagagekelders omheen.
De Brusselse Noord-Zuid-verbinding was altijd nog een stukkie drukker geloof ik. Geen idee of dat nog zo is. Maargoed, op Schiphol stopt praktisch alles.
[..] Nou ja, uiteindelijk zijn de capaciteit van het station en de tunnel natuurlijk gewoon onvoldoende.
Ja, maar niet echt iets aan te doen op een reële manier. Ja door er tientallen milajrden tegenaan te gooien en 30 jaar in een bouwput te gaan zitten klooien. Dat is dus niet mijn idee van "een reële manier".
[..] Zul je zien dat daar funderingspalen van 35 meter lang onder zitten. Is nogal een drassig zootje daar hmm. [..] Ja, maar niet echt iets aan te doen op een reële manier. Ja door er tientallen milajrden tegenaan te gooien en 30 jaar in een bouwput te gaan zitten klooien. Dat is dus niet mijn idee van "een reële manier".
Die verlengde NZ-lijn wordt toch ook ondergronds uitgevoerd op Schiphol? Dus blijkbaar kan het wel.
We mochten het eerder deze week wel hebben over grensovergangen. Op Somda kwam ik deze link tegen van een cabinerit Heerlen - Aken v.v. met een Arriva FLIRT3. De voice-over praat honderduit over wat elk sein en bordje betekent
De link gaat naar vertrek vanuit Aken, de grenspassage D>NL is vanaf 42:45 te zien.
Ik moet een beetje huilen van 't feit dat niemand bedacht heeft dat je dat soort bakens gewoon ff niets zou kunnen laten uitzenden op het moment dat er geen trein staat die een relevante rijweg heeft (of mogelijk een handmatige override mocht het een rare beweging zijn en tóch nodig om TBL1+ te gebruiken).
Of dat er niet in het protocol zit dat er gewoon tegen treinen wordt gezegd waarvan het systeem weet dat ze van het PZB naar het TBL1+ gebied gaan dat ze moeten omschakelen.
Heerlen - Landgraaf is tegenwoordig dubbelspoor, en de ATB-NG is vervangen door EG + Vv. Daarmee is Heerlen - Aken nu beschikbaar als omleidingsroute voor goederentreinen, wat handig is tijdens de werkzaamheden voor het 3e spoor Emmerich - Oberhausen.
Arriva dacht een ontheffing te kunnen krijgen voor de ETCS-eis maar kreeg nul op het rekest. Of ze dat risico bewust namen of dat ze verkeerd zijn geďnformeerd is de vraag.
Vandaag de dag maakt het ook niet meer uit, Visé-grens - Luik is nu volledig voorzien van ETCS. Grotendeels L1 Limited Supervision, L2 in zone Luik.
Zoiets heb ik ook vernomen. Afgelopen zomer hebben de Arriva-treinen veel ritten uitgevoerd in België, ik vond deze op Flickr.
Als er voldoende alternatieven /zitplaatsen zijn voor reizen naar Berlijn, München, Hamburg, London, Lyon/Nice, Milaan om maar een aantal te noemen, hoeven er ook niet zoveel mensen naar Schiphol.
Welke groot station zou capaciteit hebben eigenlijk voor meer internationale treinen?
Den Haag Centraal heeft een perron over waar vroeger RandstadRail binnenkwam. Als je daar één spoor legt, het buitenste perron wat breder maakt en wat hekken plaatst, kun je daar volgens mij wel een Eurostar kwijt.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 6 januari 2023 10:19 schreef Duvel het volgende: Den Haag Centraal heeft een perron over waar vroeger RandstadRail binnenkwam. Als je daar één spoor legt, het buitenste perron wat breder maakt en wat hekken plaatst, kun je daar volgens mij wel een Eurostar kwijt.
Die sporen worden sowieso komend jaar weer aangesloten op het spoornetwerk, maar dat valt samen met weer een grote sanering waarna de sporen 9 t/m 12 alleen nog maar voor de richting Leiden gebruikt kunnen worden. Ook 5 t/m 8 kan straks alleen nog maar naar Gouda, en 1 t/m 4 naar Den Haag HS.
Op vrijdag 6 januari 2023 10:01 schreef derLudolf het volgende: Als er voldoende alternatieven /zitplaatsen zijn voor reizen naar Berlijn, München, Hamburg, London, Lyon/Nice, Milaan om maar een aantal te noemen, hoeven er ook niet zoveel mensen naar Schiphol.
Welke groot station zou capaciteit hebben eigenlijk voor meer internationale treinen?
Op vrijdag 6 januari 2023 10:01 schreef derLudolf het volgende: Als er voldoende alternatieven /zitplaatsen zijn voor reizen naar Berlijn, München, Hamburg, London, Lyon/Nice, Milaan om maar een aantal te noemen, hoeven er ook niet zoveel mensen naar Schiphol.
Welke groot station zou capaciteit hebben eigenlijk voor meer internationale treinen?
Het hele idee achter het doortrekken van de Noord-Noordzuidlijn is juist om op Schiphol meer capaciteit voor internationale treinen de creëren, zodat Schiphol zijn intercontinentale hubfunctie kan behouden, terwijl er Europese vluchten geschrapt kunnen worden. Dat is ook de reden waarom NS en Prorail een serieuze zak geld hebben toegezegd voor een metroverbinding.
Het idee daarachter is dat je met de NoordZuidlijn je een groot deel van de sprinters tussen Hoofddorp en Amsterdam kunt laten vervallen, die capaciteit kun je dan voor andere treinen gebruiken. Daarnaast zorgt het er ook voor de intercity-treinen efficiënter gevuld zijn: op dit moment stromen de treinen op Schiphol vol, stapt de helft van de reizigers één of twee stations verderop uit en rijdt de trein half leeg de rest van het land door. Dat probleem ben je kwijt als je de lokale reizigers via de metro afvangt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Haarlem heeft hoge capaciteit, bij de perrons aan spoor 3 en 6.
Amsterdam Zuid heeft nog een lange weg te gaan om als Internationaal vertrekpunt te worden gezien. In Augustus was men de sleutel kwijt en ging het station 45 minuten te laat open.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Dan zou er zeker meer spoor naar Deventer moeten komen. Of wat is de meest efficiënte route vanaf daar de grens over?
Als je naar noord-Duitsland of Scandinavië wil vanaf Zwolle is dat het meest handige via Almelo.
De route ligt er al en is geëlektrificeerd. Maar enkelspoor en ATB-NG, dus capaciteit is schaars en rollend materieel ook. Wil je daar meer treinen laten rijden dan zal er waarschijnlijk deels verdubbeld moeten worden, en treinbeveiliging vervangen door ATB-EG of ETCS.
Vanaf maandag rijdt de sneltrein Heerlen - Herzogenrath weer. Tussengelegen stations worden aangedaan door een stopbus Heerlen - Herzogenrath. Dit geldt tot nader order.
Op vrijdag 6 januari 2023 15:12 schreef James1988 het volgende: Vanaf maandag rijdt de sneltrein Heerlen - Herzogenrath weer. Tussengelegen stations worden aangedaan door een stopbus Heerlen - Herzogenrath. Dit geldt tot nader order.
[..] Dan zou er zeker meer spoor naar Deventer moeten komen. Of wat is de meest efficiënte route vanaf daar de grens over?
Je hebt niets gezegd over wat er zou moeten wijken of juist bij moeten komen, als je nu zegt 'er moet spoor bij!' kan ik wel tientallen stations opnoemen met de kanttekening 'Er moet spoor bij!'
[..] Je hebt niets gezegd over wat er zou moeten wijken of juist bij moeten komen, als je nu zegt 'er moet spoor bij!' kan ik wel tientallen stations opnoemen met de kanttekening 'Er moet spoor bij!'
Wist niet dat je kwaad werd Ik is gewoon een constatering waar ik verder geen waarde aan hang ofzo.
Ik had niet gedacht dat daar ruimte voor zou zijn in Zwolle overigens
[..] Het hele idee achter het doortrekken van de Noord-Noordzuidlijn is juist om op Schiphol meer capaciteit voor internationale treinen de creëren, zodat Schiphol zijn intercontinentale hubfunctie kan behouden, terwijl er Europese vluchten geschrapt kunnen worden. Dat is ook de reden waarom NS en Prorail een serieuze zak geld hebben toegezegd voor een metroverbinding.
Het idee daarachter is dat je met de NoordZuidlijn je een groot deel van de sprinters tussen Hoofddorp en Amsterdam kunt laten vervallen, die capaciteit kun je dan voor andere treinen gebruiken. Daarnaast zorgt het er ook voor de intercity-treinen efficiënter gevuld zijn: op dit moment stromen de treinen op Schiphol vol, stapt de helft van de reizigers één of twee stations verderop uit en rijdt de trein half leeg de rest van het land door. Dat probleem ben je kwijt als je de lokale reizigers via de metro afvangt.
Goed punt. Maar ik ben bang dat het zo niet uitgelegd gaat worden, maar alleen maar als beter argument om nog meer pauperkisten met toeristen aan te voeren en die lui zo, hoppa, in hartje Amsterdam te droppen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Die sporen worden sowieso komend jaar weer aangesloten op het spoornetwerk, maar dat valt samen met weer een grote sanering waarna de sporen 9 t/m 12 alleen nog maar voor de richting Leiden gebruikt kunnen worden. Ook 5 t/m 8 kan straks alleen nog maar naar Gouda, en 1 t/m 4 naar Den Haag HS.
Doodloopstation Den Haag. Dat wordt geweldig. Er gaat toch nog wel een wisseltje komen tussen 4 en 5 en tussen 8 en 9? Of moet dat dan via de Binckhorst?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Het hele bestaan van Den Haag Centraal en HS naast elkaar is inmiddels een anomalie van bijna 200 jaar oud. Die moeten gewoon allebei opgeheven worden en vervangen door EEN nieuw Den Haag Centraal met sporen die in 3 richtingen vertrekken.
[..] Doodloopstation Den Haag. Dat wordt geweldig. Er gaat toch nog wel een wisseltje komen tussen 4 en 5 en tussen 8 en 9? Of moet dat dan via de Binckhorst?
Volgens mij komt er wel een wisseltje tussen, maar kun je zeker niet meer op alle sporen komen. De wissels worden meer gebruikt om materieel tussen corridors uit te wisselen en van/naar het opstelterrein.
[..] Het hele bestaan van Den Haag Centraal en HS naast elkaar is inmiddels een anomalie van bijna 200 jaar oud. Die moeten gewoon allebei opgeheven worden en vervangen door EEN nieuw Den Haag Centraal met sporen die in 3 richtingen vertrekken.
Volgens mij hier nog niet voorbij gekomen, maar ILT heeft toelating verleend voor de ICNG. NS werkt nu nog een testprogramma af en volgende week zou het eerste aangepaste stel naar Nederland moeten komen. Ergens tussen april en de zomer moeten er stellen in reizigersdienst opgenomen worden.
Eigenlijk wil je denk ik dat je de alternatieven vanaf HS -> Grootstedelijke Den Haag minstens zo goed zijn als CS, waarmee de noodzaak HS - CS een beetje vervalt en je treinen kan gaan schrappen. Of ergens tussen Rijswijk en Moerwijk een ongelijkvloerse oversteek creëren waarmee je gelijkvloers kruisen nabij HS kan vermijden. Beetje de situatie zoals in Arnhem.
Zou het mogelijk zijn om de Nightjet Hamburg/Amsterdam/Brussel-Wien naar Budapest te verlengen en de Nightjet Amsterdam-Zürich naar Milano. De Nightjet naar Wien staat nu 10 uur te niksen in Wien en in die 10 uur kun je een mooie slag naar Budapest maken. Aankomst in Budapest net voor 12 uur en vertrek uit Budapest net na 16 uur. Ook voor Milano zou de aankomst net voor 12 uur zijn en het vertrek net na 16 uur. In 4 uur kun je toch wel de trein reinigen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op vrijdag 6 januari 2023 23:31 schreef Erno-BE het volgende: Zou het mogelijk zijn om de Nightjet Hamburg/Amsterdam/Brussel-Wien naar Budapest te verlengen en de Nightjet Amsterdam-Zürich naar Milano. De Nightjet naar Wien staat nu 10 uur te niksen in Wien en in die 10 uur kun je een mooie slag naar Budapest maken. Aankomst in Budapest net voor 12 uur en vertrek uit Budapest net na 16 uur. Ook voor Milano zou de aankomst net voor 12 uur zijn en het vertrek net na 16 uur. In 4 uur kun je toch wel de trein reinigen.
Vertragingen van een paar uur zijn geen uitzondering, onder meer omdat de treinen in Duitsland vaak blijven wachten op overstappers.
Verder weet ik ook niet of het materieel de Gotthard Basistunnel in mag.
Op vrijdag 6 januari 2023 22:59 schreef Peterselieman het volgende: Veel uitstel is er ook niet meer mogelijk, want de NS moet vanaf september locs terug gaan leveren aan een van de leasemaatschappijen.
Sommige Belgische locs zijn en worden al teruggestuurd
[..] Vertragingen van een paar uur zijn geen uitzondering, onder meer omdat de treinen in Duitsland vaak blijven wachten op overstappers.
Verder weet ik ook niet of het materieel de Gotthard Basistunnel in mag.
Probleem is alleen dat de nachttrein vanuit Nederland enkel naar Zürich, Innsbruck en Wien rijdt. Bestemmingen die ook met dagtreinen te bereiken zijn. In Duitsland heb je nachttreinen die naar bestemmingen rijden die niet met dagtreinen in één dag te bereiken zijn vanuit Nederland. Vanuit Hamburg kun je met de nachttrein naar Stockholm, vanuit Berlin kun je met de nachttrein naar Budapest (al zou ik ook kijken of het mogelijk is om nachttreinen naar Krakow en Vilnius (al zit je daar met breedspoor) te laten rijden vanuit Berlin), vanuit München kun je met de nachttrein naar Rome en Milano en vanuit Stuttgart kun je met de nachttrein naar Budapest, Ljubljana, Zagreb en Venezia. En ten slotte over een jaar kun je vanuit Zürich met de nachttrein naar Barcelona. Dat zijn veel interessantere bestemmingen dan Zürich (erg duur), Innsbruck (ook duur) en Wien.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Ja ik zie die Nightjets ook het liefste doorrijden naar Tsjechië, Hongarije, Zweden en noem het allemaal maar op maar Duitsland blijft gewoon een enorme bottleneck.
Er is wel vraag naar, die Nightjets zijn gewoon goed bezet. Ik denk dat je uiteindelijk uit zal komen bij een systeem met koersrijtuigen. Op zich denk ik dat zoiets best kan werken.
[..] Probleem is alleen dat de nachttrein vanuit Nederland enkel naar Zürich, Innsbruck en Wien rijdt. Bestemmingen die ook met dagtreinen te bereiken zijn. In Duitsland heb je nachttreinen die naar bestemmingen rijden die niet met dagtreinen in één dag te bereiken zijn vanuit Nederland. Vanuit Hamburg kun je met de nachttrein naar Stockholm, vanuit Berlin kun je met de nachttrein naar Budapest (al zou ik ook kijken of het mogelijk is om nachttreinen naar Krakow en Vilnius (al zit je daar met breedspoor) te laten rijden vanuit Berlin), vanuit München kun je met de nachttrein naar Rome en Milano en vanuit Stuttgart kun je met de nachttrein naar Budapest, Ljubljana, Zagreb en Venezia. En ten slotte over een jaar kun je vanuit Zürich met de nachttrein naar Barcelona. Dat zijn veel interessantere bestemmingen dan Zürich (erg duur), Innsbruck (ook duur) en Wien.
De nachttrein trekt een heel ander publiek aan dan dagtreinen. Of je moet er een soort rijdende hotelkamer van maken, zoals OBB tussen Wenen en Zurich. Ik denk dat er te weinig vraag is voor nachttreinen vanuit Nederland naar bestemmingen als Ljubljana, Krakau, Vilnius of Zagreb. En dat Zwitserland en Oostenrijk duur zijn, is ook een kwestie van perceptie.
Wel denk ik dat het mogelijk moet zijn om nachttreinen te laten rijden naar belangrijke spoorknooppunten in Europa, vanuit waar je dan met dagtreinen verder kan reizen. Maar nu is dat allemaal nog veel te duur en te kleinschalig van karakter om echt een alternatief voor het vliegtuig te zijn.
Op zaterdag 7 januari 2023 14:11 schreef Spablauw214 het volgende: Ik denk dat je uiteindelijk uit zal komen bij een systeem met koersrijtuigen. Op zich denk ik dat zoiets best kan werken.
De check-in voor Eurostar op Amsterdam CS sluit 30 minuten voor vertrek, het lijkt net een vliegveld. Ik was niet op de hoogte van de capaciteitsbeperkingen, maar wat ik mij afvroeg, als controle op stations zo lastig is, waarom moet deze per se op het daar plaatsvinden? In gouwe ouwe tijd bij een vergelijkbare verbinding in een bananenrepubliek, vond de douane en paspoortcontrole gewoon in de trein plaats.
De check-in voor Eurostar op Amsterdam CS sluit 30 minuten voor vertrek, het lijkt net een vliegveld. Ik was niet op de hoogte van de capaciteitsbeperkingen, maar wat ik mij afvroeg, als controle op stations zo lastig is, waarom moet deze per se op het daar plaatsvinden? In gouwe ouwe tijd bij een vergelijkbare verbinding in een bananenrepubliek, vond de douane en paspoortcontrole gewoon in de trein plaats.
Het probleem zit hem bij de Britten, die geen treinen toelaten als ze niet volledig gecontroleerd zijn... En bij een check in de trein kun je van alles verstoppen natuurlijk.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Het probleem zit hem bij de Britten, die geen treinen toelaten als ze niet volledig gecontroleerd zijn... En bij een check in de trein kun je van alles verstoppen natuurlijk.
Niet alleen de Britten, ook de beheerder van de Kanaaltunnel stelt veiligheidseisen aan alles dat door de tunnel gaat. En ja, ook auto's, bussen en vrachtwagens worden gecontroleerd voor ze door de tunnel gaan - alleen is het in de tunnels minder zichtbaar dan op de stations.
Als je in de rijdende trein wil controleren zit je ook met het probleem dat de grenspolitie in principe alleen op eigen grondgebied mag controleren, wapens dragen en dergelijke. Nou zal het in Nederland wel lukken maar in België en Frankrijk is de trein het land al uit voordat de politie de hele trein kan controleren…
[..] Rail Baltica zijn ze mee bezig, zou dacht ik in 2026 klaar moeten zijn? Vanaf Warsawa met 250km/u over normaalspoor naar de Baltische staten.
Met Rail Baltica kun je in ieder geval treindiensten tussen Berlin en Vilnius en tussen Warschau en Tallinn aanbieden. Misschien zijn er ook rechtstreeks (nacht)treinen mogelijk tussen Berlin en Riga.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Met Rail Baltica kun je in ieder geval treindiensten tussen Berlin en Vilnius en tussen Warschau en Tallinn aanbieden. Misschien zijn er ook rechtstreeks (nacht)treinen mogelijk tussen Berlin en Riga.
In theorie kan je natuurlijk overal een trein naartoe laten rijden mits er infra voor ligt, maar ik vraag me af of er überhaupt een markt is voor dit soort verbindingen. Volgens mij is dit amper rendabel te krijgen.
[..] Rail Baltica zijn ze mee bezig, zou dacht ik in 2026 klaar moeten zijn? Vanaf Warsawa met 250km/u over normaalspoor naar de Baltische staten.
Nou, 2026 gaan ze niet redden, als de ontwerpen voor de meeste stukken nog niet vastgesteld zijn. Er zijn maar op een paar plekken, voornamelijk in Estland geloof ik, bouwactiviteiten te zien.
[..] Nou, 2026 gaan ze niet redden, als de ontwerpen voor de meeste stukken nog niet vastgesteld zijn. Er zijn maar op een paar plekken, voornamelijk in Estland geloof ik, bouwactiviteiten te zien.
Op vrijdag 13 januari 2023 12:29 schreef dennistd het volgende: Goed nieuws: vanaf 2 februari geen mondkapjesplicht meer in het Fernverkehr in Duitsland
Ik houd mijn FFP2-mondneusmasker voorlopig nog op in het openbaar vervoer tot het griepseizoem voorbij is. Er wordt nu zoveel gesnotterd en gehoest in het openbaar vervoer en afgelopen weken ben ik nauwelijks verkouden geweest.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Het is echt een ontzettend nare griep als ik de mensen om me heen zie die het gehad hebben. Ben blij dat ik er een prik tegen gehad heb, die dit jaar buitengewoon effectief blijkt.
Op vrijdag 13 januari 2023 12:29 schreef dennistd het volgende: Goed nieuws: vanaf 2 februari geen mondkapjesplicht meer in het Fernverkehr in Duitsland
Het incident met de stilgevallen ICMm nabij Gouda is een bizarre samenloop van omstandigheden.
Als ik de berichten mag geloven was in alle drie de treinstellen de snelschakelaar uitgevallen. Vervolgens is er een VIRM gekomen en ging bij het luchtpompen de compressor defect van deze VIRM.
Het was donker, de trein stond op een brug, allemaal niet ideaal om daar dan uit te gaan stappen. Neem aan dat deze 1000 reizigers wel een gratis dagkaartje kunnen krijgen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Het is toch ook een treurig gezicht, komt een Thalys de Groene Hart uitgereden met een snelheid waarvan ik denk, rol je nu al uit. Ohnee, snelheidsbeperking op de HSL, minuutje later rij je ernaast en vervolgens er voorbij op de A4… wat een tranentrekker
Een vriendin vond het griezelig dat de trein zo scheef ging staan op lage snelheid. Door meerdere scheuren in de lassen is er een stuk van meerdere kilometers met snelheidsbeperking. Het was zelfs 40 kilometer per uur, dat is nu dan 80 kilometer per uur.
over laswerk gesproken, de ICNG had ook slechte laskwaliteit. O.a. daarom is er vertraging opgetreden in de levering. Zijn de eerder afgeleverde ICNG stellen inmiddels opnieuw gelast?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
over laswerk gesproken, de ICNG had ook slechte laskwaliteit. O.a. daarom is er vertraging opgetreden in de levering. Zijn de eerder afgeleverde ICNG stellen inmiddels opnieuw gelast?
Die gaan nog terug naar Polen. Nieuw afgeleverde stellen zouden geen last meer moeten hebben van deze kwaal.
Op woensdag 18 januari 2023 18:32 schreef spectrumanalyser het volgende: Een vriendin vond het griezelig dat de trein zo scheef ging staan op lage snelheid. Door meerdere scheuren in de lassen is er een stuk van meerdere kilometers met snelheidsbeperking. Het was zelfs 40 kilometer per uur, dat is nu dan 80 kilometer per uur.
over laswerk gesproken, de ICNG had ook slechte laskwaliteit. O.a. daarom is er vertraging opgetreden in de levering. Zijn de eerder afgeleverde ICNG stellen inmiddels opnieuw gelast?
Wat is de verkanting daar? Ergens tussen de 10-15% schat ik zo? Denk dat een trein bij 30% nog niet uit de rails lazert daar. Heb overigens ook vaak zat daar met een Fyra gestaan en zelfs een keer met een V250
Ik vraag me ook af of de schade die is geconstateerd bij Rijpwetering verwant is aan het al 15+ jaar rijden met trage goederenlocs met een hoge aslast over infrastructuur die daar eigenlijk niet op ontworpen is.
Ik hoop dat dat ¤49-ticket snel komt, want dan kun je twee dagen treinen met een overnachting in een B&B-Hotel of Premier Inn. Tweemaal een NRW-ticket is al zo'n ¤63-¤64.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Het Deutschlandticket zal als abonnement worden aangeboden, voor ¤ 49 per maand. Of je het meteen weer kunt opzeggen of dat je er meteen een jaar aan vast zal zitten is nog niet bekend.
Ze kunnen in Duitsland ook heel goed vingerverven. Vandaag best veel vertraging opgelopen tussen Würzburg en Hannover omdat ze zo nodig een paar badslippers voor ons uit moesten sturen/voorrang gaven bij een kruising. Heb 't gered maar ik alleen maar omdat de IC naar Amsterdam ook enkele minuten vertraagd was.
Maar, de chili con carne smaakte uitstekelbaars. Mooi geluk dat ik voor een paar tientjes retour kon met sparpreis 1e klas!
Ik kreeg gisteren een mooi staaltje gevingerverf mee in Breda.
De IC naar Arnhem van 09:20 was keurig op tijd. Maar om 09:19 mocht de zwaar vertraagde stoptrein van 08:53 eerst vertrekken in dezelfde richting. En bleef voor mijn trein rijden. Tussen 's-Hertogenbosch en Nijmegen sloeg hij wel alle tussengelegen stations (m.u.v. Oss) over.
Aankomst van mijn IC in Arnhem was daardoor 14 minuten te laat...
Eerste nachttrein uit Groningen met 65 reizigers naar Schiphol Vannacht is de eerste Arriva-nachttrein van Groningen naar Schiphol gereden. Persbureau ANP meldt dat er zo'n 65 passagiers aan boord waren. https://nos.nl/artikel/24(...)zigers-naar-schiphol
Nou, dat houdt ook niet over. De proef duurt een jaar, maar ben benieuwd of dit levensvatbaar is.
[..] Nou, dat houdt ook niet over. De proef duurt een jaar, maar ben benieuwd of dit levensvatbaar is.
De nachttreinen Groningen/Maastricht-Schiphol rijden niet voor de reizigers, de nachttreinen Groningen/Maastricht-Schiphol rijden voor Arriva. Het is een beetje de Nederlandse variant van de Sylt-Shuttle-Plus (zie hier:
Op donderdag 19 januari 2023 20:33 schreef James1988 het volgende: Het Deutschlandticket zal als abonnement worden aangeboden, voor ¤ 49 per maand. Of je het meteen weer kunt opzeggen of dat je er meteen een jaar aan vast zal zitten is nog niet bekend.
Was unterscheidet das 49-Euro-Ticket vom Neun-Euro-Ticket – neben dem Preis?
Ein entscheidender Unterschied zum Neun-Euro-Ticket ist der, dass es sich beim 49-Euro-Ticket nicht um ein monatlich zu kaufendes Einzelticket handeln wird. Stattdessen soll das Ticket als Abonnement verfügbar sein. Das 49-Euro-Abo soll jedoch monatlich kündbar sein.
Ik vraag me ook af of de schade die is geconstateerd bij Rijpwetering verwant is aan het al 15+ jaar rijden met trage goederenlocs met een hoge aslast over infrastructuur die daar eigenlijk niet op ontworpen is.
Mwah, is iets anders dan spoorstaafschade vermoed ik. Het kunstwerk is ontworpen op reizigerstreinen met 300 km/u, nu rijdt er een goederenloc met 160. Ik denk niet dat dat het verschil maakt.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] De nachttreinen Groningen/Maastricht-Schiphol rijden niet voor de reizigers, de nachttreinen Groningen/Maastricht-Schiphol rijden voor Arriva. Het is een beetje de Nederlandse variant van de Sylt-Shuttle-Plus (zie hier:
Nou nee: de SyltShuttlePlus is om ervoor te zorgen dat autotreinen van DB een langer traject afleggen en daardoor meer kans maken op een pad over de Hindenburgdam dan die van concurrent RDC.
Die van Arriva zijn er alleen maar om 'kijk ons eens reizigers op het hoofrailnet vervoeren' te kunnen zeggen. En dan even later 'kijk ons het eens goed doen 's nachts, dan mogen we overdag toch ook wel paden krijgen?'.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Nou nee: de SyltShuttlePlus is om ervoor te zorgen dat autotreinen van DB een langer traject afleggen en daardoor meer kans maken op een pad over de Hindenburgdam dan die van concurrent RDC.
Die van Arriva zijn er alleen maar om 'kijk ons eens reizigers op het hoofrailnet vervoeren' te kunnen zeggen. En dan even later 'kijk ons het eens goed doen 's nachts, dan mogen we overdag toch ook wel paden krijgen?'.
Beide treinen hebben het doel niet om reizigers te vervoeren, maar om de concurrentiepositie van de vervoerder te versterken.
De Arriva-nachttreinen hebben wellicht nog iets nut, de Sylt-Shuttle-Plus is zo goed als nutteloos en dient naar mijn mening eerder vandaag dan morgen opgeheven te worden.
Verder vraag ik mij af wat het nut is om dagelijks meerdere Intercity-treinparen naar Sylt en Oberstdorf te laten rijden. In de zomer prima, maar buiten het hoogseizoen kunnen op werkdagen meerdere treinparen ingekort worden tot Hamburg-Altona, Stuttgart/Ulm (2012/2013) of München (2083/2084) naar mijn mening. Scheelt een hoop diesel op die manier.
[ Bericht 0% gewijzigd door Erno-BE op 21-01-2023 14:32:33 ]
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Worden treinen in Nederland eigenlijk nog wel eens gewassen? Ik heb vandaag in twee VIRM zesjes gezeten die zo vuil waren dat je nauwelijks nog door de ramen kon kijken
[..] Beide treinen hebben het doel niet om reizigers te vervoeren, maar om de concurrentiepositie van de vervoerder te versterken.
De Arriva-nachttreinen hebben wellicht nog iets nut, de Sylt-Shuttle-Plus is zo goed als nutteloos en dient naar mijn mening eerder vandaag dan morgen opgeheven te worden.
Verder vraag ik mij af wat het nut is om dagelijks meerdere Intercity-treinparen naar Sylt en Oberstdorf te laten rijden. In de zomer prima, maar buiten het hoogseizoen kunnen op werkdagen meerdere treinparen ingekort worden tot Hamburg-Altona, Stuttgart/Ulm (2012/2013) of München (2083/2084) naar mijn mening. Scheelt een hoop diesel op die manier.
oh, maar diesel is voor de DB alleen tussen Westerland en Itzehoe. Daarna komt er een e-loc voor. De concurrent dieselt wel het hele stuk naar Altona.
[..] Nou nee: de SyltShuttlePlus is om ervoor te zorgen dat autotreinen van DB een langer traject afleggen en daardoor meer kans maken op een pad over de Hindenburgdam dan die van concurrent RDC.
[..] oh, maar diesel is voor de DB alleen tussen Westerland en Itzehoe. Daarna komt er een e-loc voor. De concurrent dieselt wel het hele stuk naar Altona.
De RE6 is wel de basistreindienst voor de regio, deze treindienst kun je niet zomaar versoberen. Daarentegen zijn de Intercities een luxeproduct die buiten het toeristenseizoen geschrapt kunnen worden. Hetzelfde geldt voor de twee treinparen naar Oberstdorf.
Maar ik twijfel of het überhaupt de moeite waard is om naar Niebüll af te reizen. Hamburg-Niebüll is ruim 2 uur (lastig te combineren) met vlak landschap en heel veel is er in de omgeving van Niebüll ook weer niet te doen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Moet er sowieso nog een keer naar terug voor de koersrijtuigen. Die gaan er over een paar jaar uit. Een plaats als Ribe is wel interessant om te bekijken, paste vorig jaar helaas niet in mijn schema.
Op de cabinerit Oberhausen - Kijfhoek zie je hier en daar iets van het derde spoor verschijnen. Het is op dit moment voornamelijk het aanpassen/vernieuwen van kunstwerken.
[..] Mwah, is iets anders dan spoorstaafschade vermoed ik. Het kunstwerk is ontworpen op reizigerstreinen met 300 km/u, nu rijdt er een goederenloc met 160. Ik denk niet dat dat het verschil maakt.
"Scheuren in de lassen"... dan zou je denken: de spoorstaven, maar dat is op zich op te lossen. ProRail zegt nu dat het heel lang duurt voordat het gefixt is, daarom lijkt me schade aan het beton een reëlere optie.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Zoals ik het begreep zit het in de verbindingsstukken die de betonnen delen aan elkaar houden. Je ziet op die plekken ook allerlei sensoren zitten inmiddels.
Hoe lang van tevoren kun je de Nightjet Wien boeken? Is dat net als bij de rest van Deutsche Bahn 180 dagen van tevoren of is er een andere termijn dat de boekingen open gaan.
En voor de EC Praha-Budapest (CD) en de RJ Budapest-Wien (ÖBB), hoe lang van tevoren kun je daar de tickets boeken? 180 dagen van tevoren, net als bij Deutsche Bahn of geldt er een andere termijn dat de boekingen open gaan?
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op zondag 22 januari 2023 11:57 schreef Erno-BE het volgende: Hoe lang van tevoren kun je de Nightjet Wien boeken? Is dat net als bij de rest van Deutsche Bahn 180 dagen van tevoren of is er een andere termijn dat de boekingen open gaan.
En voor de EC Praha-Budapest (CD) en de RJ Budapest-Wien (ÖBB), hoe lang van tevoren kun je daar de tickets boeken? 180 dagen van tevoren, net als bij Deutsche Bahn of geldt er een andere termijn dat de boekingen open gaan?
De Nightjet is 180 dagen bij ÖBB. De rest zou ik niet weten. Beetje met de boekingstool spelen zou ik zeggen?
Voor Zürich kon ik de tickets via DB alleen telefonisch boeken dus uiteindelijk maar gewoon OBB gedaan, was ook makkelijker met een bedje uitzoeken (ik wou beneden).
In de Friese media staat een interessante uitwerking van het aanpassen van het emplacement van Leeuwarden. De waslijn wordt op de sporen naar Harlingen en Sneek straks namelijk doorgetrokken tot de brug over het Van Harinxmakanaal. Hiermee moet het mogelijk zijn om de treinen met de panto op te laten vertrekken en dan buiten de stad op diesel verder te laten rijden. Zeker omdat Leeuwarden langs het spoor in het gebied vanaf het busstation tot en met de oude containerterminal een woonwijk plant.
Op zondag 22 januari 2023 11:53 schreef MTL het volgende: Zoals ik het begreep zit het in de verbindingsstukken die de betonnen delen aan elkaar houden. Je ziet op die plekken ook allerlei sensoren zitten inmiddels.
Welke betonnen delen? Beton aan elkaar lassen is nou echt iets gangbaars
Het ticket naar Praag is binnen. Half juli gaat het gebeuren. ¤63 betaald voor enkele reis 1e klas. Toch gekozen voor de route via Duisburg/Berlijn. Daar een overstap van 4 uur gepland, anders werd het wel een lange zit en zo kan ik nog wat van de stad zien. Zin an!
Vorige week ontstond er na zware regenval een aardverschuiving bij Hook, een plaats langs de South Western Main Line tussen Londen en Basingstoke. Dat had dit als gevolg:
Van de 4 sporen die daar liggen, zijn twee sporen niet bruikbaar. Herstel van deze aardverschuiving gaat naar verwachting de nodige weken duren.
In het VK is het vrij gebruikelijk dat sporen slechts in één richting zijn voorzien van seinen. Het is in normaal bedrijf niet mogelijk om een trein op 'tegenspoor' te laten rijden. In dit geval zijn beide sporen van Londen náár Basingstoke niet meer beschikbaar. De sporen in de omgekeerde richting zijn geďnspecteerd en bevinden zich in prima toestand.
Om toch weer treinen te kunnen laten rijden hebben ze afgelopen weekend een creatieve oplossing geďmplementeerd: ze hebben één van de 'down'-sporen verlegd zodat de treinen richting Basingstoke nu een klein stukje omrijden:
Het onderzoeksrapport over de aanrijding bij Meerbusch-Osterath (waarbij in 2017 een reizigerstrein van National Express achterop een lege kolentrein reed) is uit: https://www.eisenbahn-unf(...)blob=publicationFile
Wat een geblunder weer van de treindienstleiders, zoals vrijwel altijd bij aanrijdingen in Duitsland...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op maandag 23 januari 2023 16:02 schreef James1988 het volgende: Vorige week ontstond er na zware regenval een aardverschuiving bij Hook, een plaats langs de South Western Main Line tussen Londen en Basingstoke. Dat had dit als gevolg:
Van de 4 sporen die daar liggen, zijn twee sporen niet bruikbaar. Herstel van deze aardverschuiving gaat naar verwachting de nodige weken duren.
In het VK is het vrij gebruikelijk dat sporen slechts in één richting zijn voorzien van seinen. Het is in normaal bedrijf niet mogelijk om een trein op 'tegenspoor' te laten rijden. In dit geval zijn beide sporen van Londen náár Basingstoke niet meer beschikbaar. De sporen in de omgekeerde richting zijn geďnspecteerd en bevinden zich in prima toestand.
Om toch weer treinen te kunnen laten rijden hebben ze afgelopen weekend een creatieve oplossing geďmplementeerd: ze hebben één van de 'down'-sporen verlegd zodat de treinen richting Basingstoke nu een klein stukje omrijden:
Op zondag 22 januari 2023 11:57 schreef Erno-BE het volgende: Hoe lang van tevoren kun je de Nightjet Wien boeken? Is dat net als bij de rest van Deutsche Bahn 180 dagen van tevoren of is er een andere termijn dat de boekingen open gaan.
En voor de EC Praha-Budapest (CD) en de RJ Budapest-Wien (ÖBB), hoe lang van tevoren kun je daar de tickets boeken? 180 dagen van tevoren, net als bij Deutsche Bahn of geldt er een andere termijn dat de boekingen open gaan?
Nightjet normaal inderdaad 180 dagen, maar rond de dienstregeling-wissel kan dit langer duren. December kon pas vanaf ergens in september geboekt worden afgelopen jaar (en ik kon pas een week later zelf kijken, en toen zaten de dagen na kerst al meteen vol..) RJ Budapest-Wien is bij MAV (vaak?) goedkoper, 14 euro inclusief reservering.
Meh, het comfort van de Eurostar in de tweede klas vind ik echt matig vergeleken bij de Thalys. Wel een goede zaak dat er meer capaciteit komt richting Parijs. De betaalbare tickets zijn nu amper beschikbaar waardoor de auto vaak goedkoper is.
Er komen niet gelijk andere stoelen in die treinen of ander materieel omdat er een papieren naam en logo verdwijnen. En de vraag is voor hoe lang. Ik geef 't 5 jaar tot iemand zich realiseert dat het marketingtechnisch relatief onhandig is om een product naar Groot Brittannië te verwarren met interne Schengen-zut.
Op woensdag 25 januari 2023 22:42 schreef DeaDLocK2K het volgende: Er komen niet gelijk andere stoelen in die treinen of ander materieel omdat er een papieren naam en logo verdwijnen. En de vraag is voor hoe lang. Ik geef 't 5 jaar tot iemand zich realiseert dat het marketingtechnisch relatief onhandig is om een product naar Groot Brittannië te verwarren met interne Schengen-zut.
Er staat letterlijk in het artikel dat het materieel van Eurostar ook ingezet zal worden tussen Amsterdam en Parijs, omdat deze treinen meer capaciteit hebben.
Ik vind dat nieuwe logo best amateuristisch ogen, eigenlijk.. Ster, cirkeltje eromheen, oh past niet helemaal, dan verlengen we één straal een beetje, sluit niet helemaal aan, maar ach het is wel goed zo.
Dat het op deze foto gewoon over een Thalys logo in relief geplakt is helpt trouwens ook niet mee:
Alsof de lokale melkboer de bus van de lokale groenteboer heeft overgekocht en er snel een logo gemaakt door z'n neefje overheen heeft geplakt
[..] Er staat letterlijk in het artikel dat het materieel van Eurostar ook ingezet zal worden tussen Amsterdam en Parijs, omdat deze treinen meer capaciteit hebben.
Dat is wel mooi meegenomen, kunnen ze die TMST’s weer van stal halen voor de verbindingen door de kanaaltunnel
Een ICE heet ook gewoon ICE in Nederland, België, Oostenrijk en Frankrijk
ICE International
Nee ik denk dat ze er destijds een apart product van wilden maken. Hoewel het wel een zegen zou zijn als er meer doorgaande treinen zouden komen zodat een overstap in Parijs niet meer nodig is. In tegenstelling tot Duitsland is de infrastructuur in Frankrijk al wel gewoon aanwezig.
Nee ik denk dat ze er destijds een apart product van wilden maken. Hoewel het wel een zegen zou zijn als er meer doorgaande treinen zouden komen zodat een overstap in Parijs niet meer nodig is. In tegenstelling tot Duitsland is de infrastructuur in Frankrijk al wel gewoon aanwezig.
Doorgaande treinen naar London bedoel je?
Hoe zit dat eigenlijk met bijvoorbeeld de TGV/Thalys Brussel-Marseille? Zijn er dus doorgaande verbindingen mogelijk in Parijs?
Ik dacht dat ik van Essen Hbf wel eens een Thalys gezien, ik dacht naar Parijs. Maar in de DB planner vind ik hem niet (op een willekeurige dag in februari en maart gekeken). Of ben ik in de war?
Managementgelul altijd. "Interliner is geen bus, Interliner is een geheel revolutionair vervoersconcept!" Paar uur grijzepakkengelul verder is Interliner gewoon een bus.
Op donderdag 26 januari 2023 13:11 schreef derLudolf het volgende: Ik dacht dat ik van Essen Hbf wel eens een Thalys gezien, ik dacht naar Parijs. Maar in de DB planner vind ik hem niet (op een willekeurige dag in februari en maart gekeken). Of ben ik in de war?
Die zijn er zeer zeker geweest, maar of ze nog bestaan weet ik niet. Toen ik nog in Brussel woonde zag ik ze regelmatig.
Ik krijg vanuit DB opeens een mail, met een "Kleine Wiedergutmachung für Ihr Reiseerlebnis". Maar er staat verder niet bij waarvoor, alleen dat ze kort geleden de afspraken niet nagekomen zijn. Nu heb ik laatst wel wat vertraging gehad (maar what's new). Dit is voor het eerst dat ik een eCoupon krijg
Is dat standaard, voor een vertraging vanaf x of zo? Of bij een andere gebeurtenis? Weten jullie dat?
Op 13:10 rijdt wel een leuk gevarieerde badslipper langs. Niet dat ik in Nederland specifiek goederentreinen ga spotten, maar zo gevarieerd heb ik ze hier nog nooit gezien.
Wellicht een stomme vraag, maar hoe werkt dit als ik met een QR code van Deutsche Bahn of een andere buitenlandse vervoerder op m'n eindbestemming bij poortjes wil uitchecken met m'n telefoon? Word ik dan automatisch door NFC op m'n telefoon ingecheckt?
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2023 19:45:00 ]
Wellicht een stomme vraag, maar hoe werkt dit als ik met een QR code van Deutsche Bahn of een andere buitenlandse vervoerder op m'n eindbestemming bij poortjes wil uitchecken met m'n telefoon? Word ik dan automatisch door NFC op m'n telefoon ingecheckt?
Die QR-code scant het poortje vanaf je telefoon. Dat is met de DB app trouwens wel helemaal kut met een iPhone, want die iPhone denkt "OMG een contactloze betaling! Hier is je ING bankpas!!"
[..] Die QR-code scant het poortje vanaf je telefoon. Dat is met de DB app trouwens wel helemaal kut met een iPhone, want die iPhone denkt "OMG een contactloze betaling! Hier is je ING bankpas!!"
Op Android gebeurt precies hetzelfde, Google Pay wordt ook wakker wanneer je dat poortje aanraakt. Ik reis altijd met het kaartje in de DB app en die combinatie lijkt me dus inderdaad niet zo handig, dus ik ben benieuwd hoe dat zou moeten gaan.
[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2023 19:54:26 ]
[..] Op Android gebeurt precies hetzelfde, Google Pay wordt ook wakker wanneer je dat poortje aanraakt. Ik reis altijd met het kaartje in de DB app en die combinatie lijkt me dus inderdaad niet zo handig, dus ik ben benieuwd hoe dat zou moeten gaan.
Ja, want scant ie dan de code op je telefoon, of gaat ie meteen je bankpas inchecken?
Op donderdag 26 januari 2023 20:01 schreef derLudolf het volgende: Hoeveel mensen reizen nou daadwerkelijk met een DB ticket op hun telefoon? Denk dat dat die groep niet zo heel groot is?
Niet alleen DB, als je uit eender welk buitenland met de trein aankomt moet je met de QR Code op je ticket uitchecken. Met de NMBS (of Thalys?) dus ook, en dat gaat dagelijks toch wel om redelijk serieuze aantallen. Zover ik weet staan zowel in Roosendaal, Breda, Arnhem, Utrecht, Amsterdam als Rotterdam poortjes. Gaat dus waarschijnlijk niet om een verwaarloosbare groep reizigers.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2023 20:07:45 ]
[..] Niet alleen DB, als je uit eender welk buitenland met de trein aankomt moet je met de QR Code op je ticket uitchecken. Met de NMBS (of Thalys?) dus ook, en dat gaat dagelijks toch wel om redelijk serieuze aantallen. Zover ik weet staan zowel in Roosendaal, Breda, Arnhem, Utrecht, Amsterdam als Rotterdam poortjes. Gaat dus waarschijnlijk niet om een verwaarloosbare groep reizigers.
En die moeten dan ook nog hun betaalpas aan hun telefoon hebben gekoppeld... Ik zie amper mensen dat doen eigenlijk.
Het is de taak van de app op zowel Android als iOS om NFC te onderdrukken. In de NS / NS International apps werkt het scannen van QR-codes gewoon prima op m'n iPhone, alleen die hopeloze kutapps van DB / Thalys hebben er moeite mee. Gelukkig straks voor Thalys werkt de Eurostar app dan weer wel fatsoenlijk.
En in mijn omgeving heeft iedereen met een iPhone ook Apple Pay ingesteld maargoed
ICE International is eigenlijk vooral een DB-project waarbij NS meer een onderaannemer is. Hetzelfde voor de ICE-verbindingen België - Duitsland met NMBS.
Thalys is opgericht door SNCF, NMBS, NS en DB samen - NMBS is mede-aandeelhouder, DB was dat vroeger ook. Mede daarom zal het destijds als een apart merk in de markt zijn gezet, ook omdat ze een andere doelgroep aanspreken.
Op donderdag 26 januari 2023 20:18 schreef Ireyon het volgende: Het is de taak van de app op zowel Android als iOS om NFC te onderdrukken. In de NS / NS International apps werkt het scannen van QR-codes gewoon prima op m'n iPhone, alleen die hopeloze kutapps van DB / Thalys hebben er moeite mee. Gelukkig straks voor Thalys werkt de Eurostar app dan weer wel fatsoenlijk.
En in mijn omgeving heeft iedereen met een iPhone ook Apple Pay ingesteld maargoed
Het kan wel de taak van de Apps zijn, maar er zijn ongetwijfeld ook veel mensen die gewoon de PDF downloaden en inzoomen op de QR code. Hoe dan ook is het voor vertrekkende buitenlandse reizigers een uitermate klantonvriendelijk systeem, want bij die groep bestaat de kans dat ze ongewild (en zelfs zonder te weten) ingecheckt worden wanneer ze uit/in Nederland vertrekken/aankomen met de trein.
[ Bericht 33% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2023 20:24:07 ]
[..] Het kan wel de taak van de Apps zijn, maar er zijn ongetwijfeld ook veel mensen die gewoon de PDF downloaden en inzoomen op de QR code. Hoe dan ook is het voor vertrekkende buitenlandse reizigers een uitermate klantonvriendelijk systeem, want bij die groep bestaat de kans dat ze ongewild (en zelfs zonder te weten) ingecheckt worden wanneer ze uit Nederland vertrekken met de trein.
En ook als je de PDF download, wordt Apple Pay nog steeds geactiveerd...
Hoe zit dat eigenlijk met bijvoorbeeld de TGV/Thalys Brussel-Marseille? Zijn er dus doorgaande verbindingen mogelijk in Parijs?
Doorgaande verbindingen in Parijs zijn niet mogelijk, want de enige verbindingen die dwars door Parijs gaan zijn van de RER. Dat is aparte infrastructuur die deels van de RATP is.
Je kunt echter wel om Parijs heen. De Interconnexion Est verbindt de LGV Nord met de LGV Est Européene, de LGV Sud-Est en de lijn richting Gare de Lyon.
Via de Grande Ceinture is het mogelijk om - aan een sluip-door-kruip-door-gangetje - richting Bordeaux te gaan. De zomerse wekelijkse TGV Bordeaux - Frankfurt gaat daarlangs rijden.
Er zijn plannen voor een Interconnexion Sud, waarmee de boog om Parijs wordt doorgetrokken naar de LGV Atlantique.
Wellicht een stomme vraag, maar hoe werkt dit als ik met een QR code van Deutsche Bahn of een andere buitenlandse vervoerder op m'n eindbestemming bij poortjes wil uitchecken met m'n telefoon? Word ik dan automatisch door NFC op m'n telefoon ingecheckt?
Ik moest laatst met de RE19 van Arnhem Duitsland in. Uit de automaat kreeg ik een miniscuul kaartje met een QR-code die door de poortjes niet gelezen werd. Uiteindelijk maar achter iemand aan door de poortjes gelopen. Uiteraard kwamen er net toen twee schoonmakers langs die boos naar me keken, dus ik vertelde maar even dat ik de trein naar Duitsland moest hebben en dat de code niet gescand werd. ‘Oh, ja, dat klopt’ was het antwoord, en ze liepen gelaten verder..
Dus ik vermoed zomaar dat hier ook niet over nagedacht is
[..] Het kan wel de taak van de Apps zijn, maar er zijn ongetwijfeld ook veel mensen die gewoon de PDF downloaden en inzoomen op de QR code. Hoe dan ook is het voor vertrekkende buitenlandse reizigers een uitermate klantonvriendelijk systeem, want bij die groep bestaat de kans dat ze ongewild (en zelfs zonder te weten) ingecheckt worden wanneer ze uit/in Nederland vertrekken/aankomen met de trein.
En dat is gewoon weer het gevolg van het dramatisch slechte ontwerp van de poortjes die Thales aan ons heeft weten te slijten. De QR-codelezer integreren met de chip-lezer is misschien esthetisch verantwoord, maar gaat geheid gedonder opleveren.
De paslezer en de barcodescanner fysiek scheiden lost dat op, al zullen er dan vast ook wel mensen zijn die het voor elkaar krijgen om de QR-code op hun telefoon te presenteren aan de paslezer o.i.d.
[..] Doorgaande verbindingen in Parijs zijn niet mogelijk, want de enige verbindingen die dwars door Parijs gaan zijn van de RER. Dat is aparte infrastructuur die deels van de RATP is.
Je kunt echter wel om Parijs heen. De Interconnexion Est verbindt de LGV Nord met de LGV Est Européene, de LGV Sud-Est en de lijn richting Gare de Lyon.
Via de Grande Ceinture is het mogelijk om - aan een sluip-door-kruip-door-gangetje - richting Bordeaux te gaan. De zomerse wekelijkse TGV Bordeaux - Frankfurt gaat daarlangs rijden.
Er zijn plannen voor een Interconnexion Sud, waarmee de boog om Parijs wordt doorgetrokken naar de LGV Atlantique.
Wilden ze de Grande Ceinture niet ook gaan gebruiken voor nieuwe RER/metrolijnen die de komende decennia worden aangelegd?
Er rijdt nu voornamelijk goederenverkeer maar ik las ergens dat ze de lijn ook weer willen oplappen zodat er reizigersvervoer kan plaatsvinden. Heb zo even geen bron meer.
[..] Ik moest laatst met de RE19 van Arnhem Duitsland in. Uit de automaat kreeg ik een miniscuul kaartje met een QR-code die door de poortjes niet gelezen werd. Uiteindelijk maar achter iemand aan door de poortjes gelopen. Uiteraard kwamen er net toen twee schoonmakers langs die boos naar me keken, dus ik vertelde maar even dat ik de trein naar Duitsland moest hebben en dat de code niet gescand werd. ‘Oh, ja, dat klopt’ was het antwoord, en ze liepen gelaten verder..
Dus ik vermoed zomaar dat hier ook niet over nagedacht is
Inchecken bij NS of Arriva en dan op het perron weer uitchecken? Er staan in Arnhem paaltjes vanwege het omchecken
[..] Wilden ze de Grande Ceinture niet ook gaan gebruiken voor nieuwe RER/metrolijnen die de komende decennia worden aangelegd?
Er rijdt nu voornamelijk goederenverkeer maar ik las ergens dat ze de lijn ook weer willen oplappen zodat er reizigersvervoer kan plaatsvinden. Heb zo even geen bron meer.
Als je grand paris Express bedoelt die krijg allemaal nieuwe tunnels etc dus dat denk ik niet
[..] Inchecken bij NS of Arriva en dan op het perron weer uitchecken? Er staan in Arnhem paaltjes vanwege het omchecken
Oh dat was zeker ook een optie geweest, maar de tijd begon wat te dringen (ik had een paar poortjes geprobeerd, en ben nog terug gegaan naar de automaat om te kijken of ik een tweede print gemist had ) en dit kwam eerder in me op
Maar mijn punt was meer dat het normaal lijkt te zijn dat uit die automaat een niet-scanbaar kaartje komt. Het was een voorbeeld van hoe slecht buitenlandse treinen / kaartjes geďntegreerd zijn, dus in reactie op de vraag of er nagedacht is over buitenlandse tickets icm inchecken met je pas.. mijn gok is 'nee'
[..] Het kan wel de taak van de Apps zijn, maar er zijn ongetwijfeld ook veel mensen die gewoon de PDF downloaden en inzoomen op de QR code. Hoe dan ook is het voor vertrekkende buitenlandse reizigers een uitermate klantonvriendelijk systeem, want bij die groep bestaat de kans dat ze ongewild (en zelfs zonder te weten) ingecheckt worden wanneer ze uit/in Nederland vertrekken/aankomen met de trein.
Reactie van NS na aanvraag: "Wij weten ook niet wat de DB app gaat doen. Advies is om het ticket te printen, zodat je zeker zonder problemen kunt in- en uitchecken met het DB-ticket".
Het is 2023... for fucks sake, ik heb niet eens een printer.
Mooi verdienmodel ook wel trouwens. Ik ben benieuwd hoeveel ze gaan binnenharken met gebruikers van buitenlandse apps (die gewoon toegestaan zijn). Die mensen hebben misschien niet eens door dat er ongemerkt wat afgeschreven wordt, en als ze het wel merken, moeten ze gaan uitvogelen wat er gebeurd is en hoe ze dat terug moeten vragen...
Bij mij werkt het op zich wel, maar na het scannen gooit ie altijd meteen Apple pay open. Nu niet erg, maar wel als dat straks een incheck op de bankpas is.
Op vrijdag 27 januari 2023 21:35 schreef Sebastiaan92 het volgende: DB app ging bij mij van de week fout op Utrecht Centraal. QR code scannen, maar kreeg een fout in de trend van bied maar 1 pas aan.
Nu had ik hem ook op papier, en daar kon ik dus wel mee naar binnen...
Ik heb DB maar even een mailtje gedaan of ze de app kunnen updaten om NFC te onderdrukken. Zag dat Interrail de app al wel geüpdatet heeft waardoor het daar niet meer gebeurt.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Gisteren weer even naar Zwolle geweest. Gelukkig wordt het onderweg alweer licht ipv pas als ik al op kantoor aangekomen ben. Geen rare spoorse zaken meegemaakt trouwens. Alles reed en nog op tijd ook
Op zaterdag 28 januari 2023 12:01 schreef Dr_Flash het volgende: Gisteren weer even naar Zwolle geweest. Gelukkig wordt het onderweg alweer licht ipv pas als ik al op kantoor aangekomen ben. Geen rare spoorse zaken meegemaakt trouwens. Alles reed en nog op tijd ook
Als ik het mij goed herinner mag men niet meer plannen op een rood sein, hoe werkt dat op enkelsporige lijnen of plekken waar af en toe dubbel spoor is zoals tussen Leiden en Bodegraven? Of plannen ze die ook op groen?
De stoptrein Hengelo - Zutphen kruist z'n tegentrein ergens in een weiland, als dat niet zou kunnen zonder op rood te plannen zou er daar geen halfuursdienst kunnen rijden.
De stoptrein Hengelo - Zutphen kruist z'n tegentrein in station Laren-Almen (ook zonder perron is dat technisch gezien nog steeds een station). Stoppen voor rood in een station, om op de tegentrein te wachten, is geen uitzondering.
Op maandag 30 januari 2023 09:30 schreef b2py het volgende: Als ik het mij goed herinner mag men niet meer plannen op een rood sein, hoe werkt dat op enkelsporige lijnen of plekken waar af en toe dubbel spoor is zoals tussen Leiden en Bodegraven? Of plannen ze die ook op groen?
Die treinen wachten gewoon op Alphen / Bodegraven totdat de tegentrein binnen is. Je mag best een trein voor rood laten wachten bij vertrek, maar niet bijv. bij aankomst nog even voor rood zetten omdat het perron nog bezet is.
Je zult gisteren maar een slaaprijtuig geboekt hebben vanuit Zwitserland naar Nederland.... In plaats van het geplande slaaprijtuig reed er een panoramarijtuig mee
twitter
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Die treinen wachten gewoon op Alphen / Bodegraven totdat de tegentrein binnen is. Je mag best een trein voor rood laten wachten bij vertrek, maar niet bijv. bij aankomst nog even voor rood zetten omdat het perron nog bezet is.
Je hebt deels dubbelspoor op de vrije baan tussen lammeschans en Alphen
Het leuke van een dubbelsporige vrije baan is dat je niet op de tegentrein hoeft te wachten. Als de treinen tegelijkertijd uit Leiden en Alphen vertrekken kunnen ze elkaar halverwege het dubbelspoor 'vliegend kruisen'.
Op maandag 30 januari 2023 13:34 schreef dennistd het volgende: Je zult gisteren maar een slaaprijtuig geboekt hebben vanuit Zwitserland naar Nederland.... In plaats van het geplande slaaprijtuig reed er een panoramarijtuig mee
Op maandag 30 januari 2023 13:34 schreef dennistd het volgende: Je zult gisteren maar een slaaprijtuig geboekt hebben vanuit Zwitserland naar Nederland.... In plaats van het geplande slaaprijtuig reed er een panoramarijtuig mee
Dat had ik in oktober nog met de nachttrein van Arnhem naar Zürich. Twee Zwitserse zitrijtuigen 1e klas reden in plaats van het slaaprijtuig mee, dat was toch een ander nachtje dan voorgesteld. Zelfs met oordoppen en oogbedekking. Uiteindelijk het geld terug van de ÖBB, maar heb er wel een tijdje op mogen wachten
[..] Nou, dat is dan mooi kut. Vind Bart overigens wel een sympathieke vlogger. Die zijn er maar weinig in dit genre, zeker die Nederlandstalig vloggen
Valt mij op dat deze YouTuber zich wel beter weet te gedragen dan enkele jaren geleden. Hij doet in ieder geval geen debiele dingen meer als lege bierflessen in rivieren gooien en weet de coronaregels (hoe vervelend ze soms ook zijn) prima te respecteren, in tegenstelling tot een een paar jaar geleden. Alleen mag er wel wat meer interessantere content dan één of andere vage buslijn of tramlijn in Gelsenkirchen. Vlogs moeten ook inspirerend zijn waarbij je bij het kijken denkt van hé, deze spoor-/tram-/buslijn is wel heel interessant. Laat ik ook maar die kant op gaan. Dat is een vlog over een vage bus- of tramlijn in Gelsenkirchen niet.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Je hebt deels dubbelspoor op de vrije baan tussen lammeschans en Alphen
Zolang er op het punt waar het enkelspoor wordt, een minuut of 3 tussen twee treinen zit, kunnen ze gewoon ongehinderd in beide richtingen blijven rijden. Zo wordt het ook gepland bij bijv. Wadenoijen (richting Tiel) of de brug bij Ravenstein, ook enkelsporige stukjes waar in ieder geval planmatig nooit gewacht wordt.
Dat was inderdaad het alternatief waar ik als eerste aan moest denken ja
Hij begon wel leuk maar hij is een beetje teveel in zichzelf gaan geloven. Inmiddels draaien de vlogs nog slechts om een hoop schijtlol, schuttingtaal en het eten van excessieve hoeveelheden fastfood (wat je ook wel afziet aan z’n postuur ). Af en toe komt er dan nog eens een trein voorbij ofzo. En die flapdrol die er altijd bij is voegt ook niet zo veel toe.
Op maandag 30 januari 2023 09:30 schreef b2py het volgende: Als ik het mij goed herinner mag men niet meer plannen op een rood sein, hoe werkt dat op enkelsporige lijnen of plekken waar af en toe dubbel spoor is zoals tussen Leiden en Bodegraven? Of plannen ze die ook op groen?
In principe heb je daar vaste kruisingen, waardoor dat normaal gesproken geen probleem moet zijn. Een verschoven kruising bij vertragingen levert ook geen probleem op omdat de machinisten de regels hiervoor kennen
[..] Dat was inderdaad het alternatief waar ik als eerste aan moest denken ja
Hij begon wel leuk maar hij is een beetje teveel in zichzelf gaan geloven. Inmiddels draaien de vlogs nog slechts om een hoop schijtlol, schuttingtaal en het eten van excessieve hoeveelheden fastfood (wat je ook wel afziet aan z’n postuur ). Af en toe komt er dan nog eens een trein voorbij ofzo. En die flapdrol die er altijd bij is voegt ook niet zo veel toe.
Het ergste is nog dat hij wel leuke vlogs KAN maken, maar dat de meeste vlogs op zijn kanaal van lage kwaliteit zijn. De meerdaagse Interrail-vlogs zijn dan ook wel leuk om te zien, omdat hij dan echt beelden laat zien van diverse soorten openbaar vervoer zonder die onzin als het eten van grote hoeveelheden fastfood en kapotdraaiende windmolens. Als hij dan die vlogs over vage bus- en tramlijnen in Gelsenkirchen laat zitten en echt spaart voor een meerdaagse Interrail-trip dan gaat de kwaliteit van zijn kanaal behoorlijk op vooruit.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Het ergste is nog dat hij wel leuke vlogs KAN maken, maar dat de meeste vlogs op zijn kanaal van lage kwaliteit zijn. De meerdaagse Interrail-vlogs zijn dan ook wel leuk om te zien, omdat hij dan echt beelden laat zien van diverse soorten openbaar vervoer zonder die onzin als het eten van grote hoeveelheden fastfood en kapotdraaiende windmolens. Als hij dan die vlogs over vage bus- en tramlijnen in Gelsenkirchen laat zitten en echt spaart voor een meerdaagse Interrail-trip dan gaat de kwaliteit van zijn kanaal behoorlijk op vooruit.
Je hebt gelijk. Technisch zit het wel redelijk in elkaar maar inhoudelijk is het maar matig. Volgens mij is het wel zo dat die Juliën in Nederland continu wordt lastiggevallen door treinspotters die blijkbaar allerlei onderlinge vendetta’s hebben ofzo
Het leuke van die treinvlogs vind ik juist dat je vaak dingen te zien krijgt waarvan je eigenlijk niet wist dat je erop zat te wachten (leuke trajectjes in Duitsland, Frankrijk, UK enzo met wat achtergrondinfo erbij).
Een kanaal dat ik ook wel kan waarderen is Dylan’s Travel Reports, maar bijvoorbeeld ook Trainviking. Hoewel die laatste vaak wel erg veel zenden is, en in de laatste 2 minuten dan nog wat beelden van het landschap waar de trein doorheen rijdt.
Het nadeel hiervan is wel dat het leidt tot veel inspiratie en de to do-lijst alleen maar langer wordt
In de zomer is Interrail niet meer geldig in de ICE naar Duitsland....
quote:
In de periode van 17 juni tot en met 18 augustus 2023 kunnen Eurail- en Interrailreizigers geen gebruikmaken van de ICE International treinen richting Duitsland met de vertrektijden tussen 6.00 - 16.00 uur vanaf een station in Nederland. Ook met een aparte zitplaatsreservering is het reizen met deze treinen in de aangegeven periode niet toegestaan voor Eurail- en Interrailreizigers.
Vorig jaar was het een shitshow i.v.m. werkzaamheden op de route van de IC Berlijn, en de onbetrouwbaarheid van de ICE 3Ms maakte de zaak er niet beter op. Deze zomer zijn er weer werkzaamheden dus is de kans op herhaling groot.
Maar dit is natuurlijk weer een goed voorbeeld van "reiziger, zoek het maar uit".
Vorig jaar zaten de stoptreinen tussen Duisburg en Arnhem al overvol, dit jaar zal het dus niet anders zijn. Tevens is Venlo niet geschikt voor een internationale overstap.
Op woensdag 1 februari 2023 18:14 schreef James1988 het volgende: Vorig jaar was het een shitshow i.v.m. werkzaamheden op de route van de IC Berlijn, en de onbetrouwbaarheid van de ICE 3Ms maakte de zaak er niet beter op. Deze zomer zijn er weer werkzaamheden dus is de kans op herhaling groot.
Maar dit is natuurlijk weer een goed voorbeeld van "reiziger, zoek het maar uit".
Volgens mij zijn vooral de ICE3M-stellen een probleem met technische defecten en niet de normale ICE3-stellen die enkel in Duitsland rijden.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Aan een gewone ICE 3 heb je niet zo veel, die kunnen in Nederland alleen in Venlo komen. En het is maar de vraag of ze dat mogen, Duits materieel mag niet zomaar naar Venlo.
Aan een gewone ICE 3 heb je niet zo veel, die kunnen in Nederland alleen in Venlo komen. En het is maar de vraag of ze dat mogen, Duits materieel mag niet zomaar naar Venlo.
Ik heb een aantal treinreisjes geboekt, onder andere met de ICE3 en ICE4. Ik heb geen zin in gezeik, dus ik hoop dat de technische defecten de ICE3 en ICE4 bespaart blijven.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op woensdag 1 februari 2023 19:17 schreef gijsman het volgende: Vorig jaar zaten de stoptreinen tussen Duisburg en Arnhem al overvol, dit jaar zal het dus niet anders zijn. Tevens is Venlo niet geschikt voor een internationale overstap.
Dat is toch ook een kutverbinding man, die trein stopt bij elke stoeptegel. Zorg eens voor een vlotte uurdienst naar Keulen die alleen op de grote stations stopt.
Kan als RE zodat je niet hoeft te reserveren, om het een beetje laagdrempelig te houden.
[..] Reizigers de trein uit jagen, altijd een goed idee.
Die sparpreis tickets zijn een paar uur nadat de verkoop start al vergeven. Zeker in de zomer. Als je een paar weken vooraf nog wat wil boeken zijn er alleen nog tickets voor de absolute hoofdprijs. Als ze er al zijn. En dan moet de trein ook nog rijden.
Zondag is bij Deutsche Bahn altijd al de duurste dag, gevolgd door de vrijdag.
En het grote probleem met de treinverbinding naar Kopenhagen is dat er maar enkele treinen per dag tussen Hamburg en Kopenhagen rijden, terwijl er wel behoorlijk wat vraag is. Daardoor loopt de prijs op treinverbindingen van en naar Kopenhagen snel op.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Zondag is bij Deutsche Bahn altijd al de duurste dag, gevolgd door de vrijdag.
En het grote probleem met de treinverbinding naar Kopenhagen is dat er maar enkele treinen per dag tussen Hamburg en Kopenhagen rijden, terwijl er wel behoorlijk wat vraag is. Daardoor loopt de prijs op treinverbindingen van en naar Kopenhagen snel op.
De ICE-treinen van Nederland naar Duitsland zijn ook vaak prijzig. Als je het het boemeltje vanuit Arnhem gaat of via Venlo betaal je vaak veel minder.
Maar ik heb ook het gevoel dat de vraag inmiddels gewoon niet meer aansluit bij het aanbod.
[..] De ICE-treinen van Nederland naar Duitsland zijn ook vaak prijzig. Als je het het boemeltje vanuit Arnhem gaat of via Venlo betaal je vaak veel minder.
Maar ik heb ook het gevoel dat de vraag inmiddels gewoon niet meer aansluit bij het aanbod.
Klopt, of je kunt met de IC Berlin de grens over. Vaak ook voordeliger.
Als je echt in het hoogseizoen (en dan ook nog op vrijdag of zondag) naar Kopenhagen wilt met de trein is wellicht een Interrail-pas van 4 dagen voor ¤ 328 (zie hier: https://www.interrail.eu/en/interrail-passes/global-pass) nog voordeliger. Voordeel is ook dat je niet hoeft te betalen voor de Řresundtreinen voor als je een dagje naar Malmö wilt. Let op: er geldt wel een reserveringsplicht voor de treinen tussen Duitsland en Denemarken.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Als je echt in het hoogseizoen (en dan ook nog op vrijdag of zondag) naar Kopenhagen wilt met de trein is wellicht een Interrail-pas van 4 dagen voor ¤ 328 (zie hier: https://www.interrail.eu/en/interrail-passes/global-pass) nog voordeliger.
Ik denk dat dat voor velen veel te duur is. Als je dat met 4 man wil doen ben je ¤1300 lichter. Dan kan je beter met het vliegtuig of met de auto gaan.
[..] Ja maar die rijdt deze zomer met een flinke omweg, dat maakt het wel minder interessant. [..] Ik denk dat dat voor velen veel te duur is. Als je dat met 4 man wil doen ben je ¤1300 lichter. Dan kan je beter met het vliegtuig of met de auto gaan.
Naar Kopenhagen kun je met de IC Berlin tot Münster en daar overstappen op een IC(E) naar Hamburg. De extra reistijd vanwege omweg via Münster valt dan mee.
De ICE Amsterdam is nou eenmaal door diverse oorzaken behoorlijk prijzig, dus als je goedkoper wilt reizen moet je op zoek naar alternatieven.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Naar Kopenhagen kun je met de IC Berlin tot Münster en daar overstappen op een IC(E) naar Hamburg. De extra reistijd vanwege omweg via Münster valt dan mee.
De ICE Amsterdam is nou eenmaal door diverse oorzaken behoorlijk prijzig, dus als je goedkoper wilt reizen moet je op zoek naar alternatieven.
Het idee is toch dat mensen uit het vliegtuig moeten en in de trein? Dat doe je toch niet met dure tickets, te weinig stoelen en het weren van internationale passen of wel?
[..] Het idee is toch dat mensen uit het vliegtuig moeten en in de trein? Dat doe je toch niet met dure tickets, te weinig stoelen en het weren van internationale passen of wel?
Het probleem is dat vliegen te goedkoop is, niet dat de trein te duur is.
De internationale trein is gewoon heel lastig te exploiteren door verschillende bovenleidingsspanningen en verschillende beveiligingssysteem, daardoor zijn er op populaire internationale verbindingen relatief weinig stoelen en relatief dure tickets in vergelijking met binnenlandse verbindingen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Het idee is toch dat mensen uit het vliegtuig moeten en in de trein? Dat doe je toch niet met dure tickets, te weinig stoelen en het weren van internationale passen of wel?
De betrouwbaarheid laat de laatste maanden ook sterk te wensen over, dus het is ook de vraag hoe de vlag er in de zomermaanden bijhangt bij DB. M'n vriendin en ik reizen samen of apart regelmatig van Frankfurt naar Nederlands Limburg en vice versa. De situatie met wijzigingen in dienstregelingen, vertragingen en uitvallende treinen is inmiddels zo bedroevend dat we altijd het goedkoopste kaartje (IC of ICE langs de Rijn) kopen en we vervolgens toch een snellere verbinding kunnen kiezen omdat Zugbindung wordt opgeheven.
Zo gaan we morgen- en maandagavond heen en terug en ontdekten de Duitsers om God weet welke reden afgelopen zondag (voor vrijdag) en eergisteren (voor maandag) dat de verkochte verbindingen niet reden met als gevolg dat de aankomsttijd ruim een uur later werd. Voor ons prima, want nu pakken we de ICE van en naar Aken waardoor we (onder voorbehoud...) anderhalf uur sneller op onze bestemming aankomen. Eigenlijk slaat het nergens op, vooral omdat het inmiddels de zoveelste keer is dat dit gebeurt de afgelopen maanden.
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2023 08:57:18 ]
[..] De betrouwbaarheid laat de laatste maanden ook sterk te wensen over, dus het is ook de vraag hoe de vlag er in de zomermaanden bijhangt bij DB. M'n vriendin en ik reizen samen of apart regelmatig van Frankfurt naar Nederlands Limburg en vice versa. De situatie met wijzigingen in dienstregelingen, vertragingen en uitvallende treinen is inmiddels zo bedroevend dat we altijd het goedkoopste kaartje (IC of ICE langs de Rijn) kopen en we vervolgens toch een snellere verbinding kunnen kiezen omdat Zugbindung wordt opgeheven.
Zo gaan we morgen- en maandagavond heen en terug en ontdekten de Duitsers om God weet welke reden afgelopen zondag (voor vrijdag) en eergisteren (voor maandag) dat de verkochte verbindingen niet reden met als gevolg dat de aankomsttijd ruim een uur later werd. Voor ons prima, want nu pakken we de ICE van en naar Aken waardoor we (onder voorbehoud...) anderhalf uur sneller op onze bestemming aankomen. Eigenlijk slaat het nergens op, vooral omdat het inmiddels de zoveelste keer is dat dit gebeurt de afgelopen maanden.
Nou ja, het scheelt wel een hoop tijd en geld natuurlijk. Maar eigenlijk is het geen houdbare situatie.
Ik reis zaterdag op en neer naar Frankfurt. Heb het in oktober al geboekt, maar heb al zeker 12 mails ontvangen met allerlei wijzigingen. De trein wordt omgeleid, het overstapstation op de heenweg is veranderd, daarna is de overstap nog ingekort, de terugweg begint de trein niet meer in Frankfurt Hbf maar op de luchthaven. Hoe krijgen ze het voor elkaar
Ik ben gestopt met kijken. Ik kom om zaterdagochtend opdraven in Arnhem en vanaf daar zien we wel.
Het vervelende is: je krijgt niet, zoals in de luchtvaart gebruikelijk is, een pasklaar alternatief aangeboden. Ze zeggen alleen dat de treinbinding is opgeheven, en verder mag je het zelf uitzoeken.
[..] Klopt, of je kunt met de IC Berlin de grens over. Vaak ook voordeliger.
Als je echt in het hoogseizoen (en dan ook nog op vrijdag of zondag) naar Kopenhagen wilt met de trein is wellicht een Interrail-pas van 4 dagen voor ¤ 328 (zie hier: https://www.interrail.eu/en/interrail-passes/global-pass) nog voordeliger. Voordeel is ook dat je niet hoeft te betalen voor de Řresundtreinen voor als je een dagje naar Malmö wilt. Let op: er geldt wel een reserveringsplicht voor de treinen tussen Duitsland en Denemarken.
Interrailen met de ICE gaat komende zomer ook zomaar niet:
Reizen met ICE International zomer 2023 In de periode van 17 juni tot en met 18 augustus 2023 kunnen Eurail- en Interrailreizigers geen gebruikmaken van de ICE International treinen richting Duitsland met de vertrektijden tussen 6.00 - 16.00 uur vanaf een station in Nederland. Ook met een aparte zitplaatsreservering is het reizen met deze treinen in de aangegeven periode niet toegestaan voor Eurail- en Interrailreizigers.
Deze maatregelen moeten we helaas nemen om situaties zoals afgelopen zomer te voorkomen en iedere reiziger een comfortabele reis aan te bieden. Eurail- en Interrailreizigers voor bestemmingen naar Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland kunnen als alternatief het beste gebruikmaken van Intercity Berlijn en dan in Münster overstappen. Voor bestemmingen in het Ruhrgebied kunnen reizigers het beste gebruikmaken van de regionale verbindingen.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2023 09:05:53 ]
Dan mogen ze de IC Berlijn wel dichtzetten voor binnenlandse reizigers, want anders wordt het geheid een teringbende.
Maar wat een brevet van onvermogen toch weer dit. Veel en veel te weinig aanbod is er. De boemeltjes via Emmerik en Venlo zijn helemaal niet berekend op grote aantallen doorgaande internationale reizigers.
Er rijden meer treinen naar Duitsland dan enkel de ICE. Verder geldt het ontmoedigen van Interrailers op de ICE Amsterdam alleen in de periode dat de IC Berlin via Münster rijdt (https://www.bahn.de/servi(...)ws/grossbaustellen#9), namelijk van 23 juni tot en met 5 augustus.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Nou ja, het scheelt wel een hoop tijd en geld natuurlijk. Maar eigenlijk is het geen houdbare situatie.
Ik reis zaterdag op en neer naar Frankfurt. Heb het in oktober al geboekt, maar heb al zeker 12 mails ontvangen met allerlei wijzigingen. De trein wordt omgeleid, het overstapstation op de heenweg is veranderd, daarna is de overstap nog ingekort, de terugweg begint de trein niet meer in Frankfurt Hbf maar op de luchthaven. Hoe krijgen ze het voor elkaar
Ik ben gestopt met kijken. Ik kom om zaterdagochtend opdraven in Arnhem en vanaf daar zien we wel.
Het vervelende is: je krijgt niet, zoals in de luchtvaart gebruikelijk is, een pasklaar alternatief aangeboden. Ze zeggen alleen dat de treinbinding is opgeheven, en verder mag je het zelf uitzoeken.
Soms geven ze je wel een alternatief, doordat vrijdagavond de verbinding richting Herzogenrath/Heerlen gemist zou worden werd als pasklaar alternatief de Arriva bus van Aken naar Maastricht aangeboden Resultaat: anderhalf uur vertraging. Maandagavond werd er echter geen alternatief aangerijkt. Indien mogelijk zou je misschien kunnen overwegen om eerder uit Arnhem te vertrekken, dat doen wij morgenavond ook.
[..] Er rijden meer treinen naar Duitsland dan enkel de ICE. Verder geldt het ontmoedigen van Interrailers op de ICE Amsterdam alleen in de periode dat de IC Berlin via Münster rijdt (https://www.bahn.de/servi(...)ws/grossbaustellen#9), namelijk van 23 juni tot en met 5 augustus.
Ja maar laten we nou eerlijk zijn. Als je een verre, internationale treinreis wil maken. Dan wil je toch zo veel mogelijk rechtstreekse treinen en geen gehannes met allerlei grensboemeltjes.
DB verzaakt hier gewoon om te zorgen dat het aanbod aansluit bij de vraag.
En zaken als kapotte treinen en werkzaamheden zijn geen argument, dat is allemaal inherent aan de bedrijfsvoering van een treinbedrijf.
[..] Ja maar laten we nou eerlijk zijn. Als je een verre, internationale treinreis wil maken. Dan wil je toch zo veel mogelijk rechtstreekse treinen en geen gehannes met allerlei grensboemeltjes.
DB verzaakt hier gewoon om te zorgen dat het aanbod aansluit bij de vraag.
En zaken als kapotte treinen en werkzaamheden zijn geen argument, dat is allemaal inherent aan de bedrijfsvoering van een treinbedrijf.
Volgens mij heeft Deutsche Bahn überhaupt geen interesse in allerlei internationale treinverbindingen (m.u.v. Zwitserland), vanwege de technische complexiteit van dit soort verbindingen en internationale verbindingen trekken minder zakenreizigers aan dan binnenlandse vindingen en juist de zakenreizigers zijn lucratief voor Deutsche Bahn. Reizigers met een Sparpreis of Interrail levert Deutsche Bahn te weinig op, dus de internationale treinen zijn dus een ondergeschoven kindje. Vaak zijn de internationale treinen vaak aan de korte kant (slechts 6 tot 8 bakken) om zo toch hogere prijzen te vragen voor toeristen. Binnenlandse treinen zijn toch al gauw 12 tot 16 bakken in Duitsland, dus dat scheelt behoorlijk.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Alsof ik dit moet geloven dat het per ongeluk was, is gewoon strategie. En een pakket maatregelen, daar zal dit vast ook onder vallen omdat we het nu al weten
Wat ik me wel zo afvraag, mag NS überhaupt nog de voorwaarden wijzigen voor reeds verkochte tickets? Logischerwijs is bij het kopen van een interrail sprake van aanbod en aanvaarding. En dit lijkt me dan toch een wezenlijke inbreuk op de gesloten overeenkomst.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Overvolle treinen, niet rijdende treinen, treinen die ineens Utrecht en Arnhem voorbij reden richting Duitsland waardoor mensen niet konden instappen. Vertragingen van hier tot ginter.
Op vrijdag 3 februari 2023 16:31 schreef Spablauw214 het volgende: De chaos van afgelopen zomer in Duitsland werd toch ook voor een niet onaanzienlijk deel veroorzaakt door het 9 euro-ticket?
Op de grote overstapstations in het Ruhrgebied was het overal een grote teringbende met veel te veel mensen.
Neuneuroticket was één van de oorzaken, maar ook de inhaalvakanties na twee jaar corona, de Interrail-acties en de chaos op vliegvelden waardoor mensen reizen met de trein probeerden waren mede de oorzaken van chaos op het Duitse spoor.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Primaire probleem in Duitsland is de onder Mutti Merkel opgelopen Investitionsstau waardoor een groot deel van de Duitse infrastructuur in deplorabele staat verkeert. Exemplarisch ie dat twee Autobahnen (A45 bij Lüdenscheid en A66 bij Wiesbaden) jarenlang afgesloten zijn omdat er dalbruggen letterlijk op instorten stonden. Ik heb zo even geen voorbeelden voor het spoor paraat, maar daar speelt ongetwijfeld dezelfde problematiek. Tel daarbij op de hoge passagiersaantallen en een tekort aan (fatsoenlijk onderhouden) rijdend materieel voor de ICE tussen Duitsland en Nederland en het fiasco is compleet.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2023 21:15:49 ]
Trouwens, geldt voor de Nightjet uit Wien ook dat als de trein 60 minuten later is dan gepland dat je 25% restitutie krijgt en als de trein 120 minuten later is dan gepland dat je 50% restitutie krijgt of geldt dit alleen voor de reguliere IC's en ICE's?
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Dit oude treinkaartje kwam tevoorschijn bij de grote zolderopruiming hier in huis:
Bij de opening van de A1 in 1992 (het laatste stukje tussen Oldenzaal en De Lutte, tot de grens lag er al 7 jaar) is er een tijdelijk station De Lutte geweest bij de Lossersedijk, waar zelfs met DDM-1 naartoe gependeld werd.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Overvolle treinen, niet rijdende treinen, treinen die ineens Utrecht en Arnhem voorbij reden richting Duitsland waardoor mensen niet konden instappen. Vertragingen van hier tot ginter.
En langdurige werkzaamheden op de route van de Pimpel waardoor omreizen via Duisburg sneller is dan in de IC Berlijn zitten.
Dat is deze zomer ook weer gepland, dan wordt de Erdinger Express opnieuw omgeleid via Münster.
Op vrijdag 3 februari 2023 21:17 schreef Erno-BE het volgende: Trouwens, geldt voor de Nightjet uit Wien ook dat als de trein 60 minuten later is dan gepland dat je 25% restitutie krijgt en als de trein 120 minuten later is dan gepland dat je 50% restitutie krijgt of geldt dit alleen voor de reguliere IC's en ICE's?
Ja tuurlijk, zelfs voor de toeslag voor een slaapplaats geldt dit. Ik had afgelopen zomer 61 minuten vertraging bij aankomst in Utrecht. Heb daarvoor ¤36 van de ¤144 teruggekregen die ik betaald had voor de slaapwagenreservering die ik bij mijn Interrail gemaakt had.
En van Interrail heb ik ook netjes 1/4 van 1/15 van mijn aankoopprijs teruggekregen voor deze vertraging.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Ja tuurlijk, zelfs voor de toeslag voor een slaapplaats geldt dit. Ik had afgelopen zomer 61 minuten vertraging bij aankomst in Utrecht. Heb daarvoor ¤36 van de ¤144 teruggekregen die ik betaald had voor de slaapwagenreservering die ik bij mijn Interrail gemaakt had.
En van Interrail heb ik ook netjes 1/4 van 1/15 van mijn aankoopprijs teruggekregen voor deze vertraging.
Volgens mij zijn de Wiener en Innsbrucker Nightjet toch nooit voor 11:00 in Arnhem, dus de kans op 25% of zelfs 50% restitutie is groot. De Züricher Nightjet is vaak rond 8 uur al wel in Arnhem. Kom die trein nog geregeld tegen. De Wiener en Innsbrucker Nightjet vrijwel nooit of een keer om 12 uur 's middags
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Volgens mij zijn de Wiener en Innsbrucker Nightjet toch nooit voor 11:00 in Arnhem, dus de kans op 25% of zelfs 50% restitutie is groot. De Züricher Nightjet is vaak rond 8 uur al wel in Arnhem. Kom die trein nog geregeld tegen. De Wiener en Innsbrucker Nightjet vrijwel nooit of een keer om 12 uur 's middags
Moet hij wel in Arnhem komen. De nachttreinen worden niet zelden omgeleid via Venlo.
Bij de opening van de A1 in 1992 (het laatste stukje tussen Oldenzaal en De Lutte, tot de grens lag er al 7 jaar) is er een tijdelijk station De Lutte geweest bij de Lossersedijk, waar zelfs met DDM-1 naartoe gependeld werd.
Op vrijdag 3 februari 2023 21:14 schreef J.B. het volgende: Primaire probleem in Duitsland is de onder Mutti Merkel opgelopen Investitionsstau waardoor een groot deel van de Duitse infrastructuur in deplorabele staat verkeert. Exemplarisch ie dat twee Autobahnen (A45 bij Lüdenscheid en A66 bij Wiesbaden) jarenlang afgesloten zijn omdat er dalbruggen letterlijk op instorten stonden. Ik heb zo even geen voorbeelden voor het spoor paraat, maar daar speelt ongetwijfeld dezelfde problematiek. Tel daarbij op de hoge passagiersaantallen en een tekort aan (fatsoenlijk onderhouden) rijdend materieel voor de ICE tussen Duitsland en Nederland en het fiasco is compleet.
De situatie van Nederlandse infrastructuur is over een paar jaar net zo ver..
[..] Volgens mij zijn de Wiener en Innsbrucker Nightjet toch nooit voor 11:00 in Arnhem, dus de kans op 25% of zelfs 50% restitutie is groot. De Züricher Nightjet is vaak rond 8 uur al wel in Arnhem. Kom die trein nog geregeld tegen. De Wiener en Innsbrucker Nightjet vrijwel nooit of een keer om 12 uur 's middags
Misschien heb ik dan geluk gehad, maar ik kwam vorige keer een paar minuten voor negen Arnhem binnen vanuit Wenen. In maart nog een keer proberen, ik ben benieuwd hoe het dan gaat
Trouwens, bestaan er in Denemarken (buiten Kopenhagen om) nog dagkaarten, of moet je echt met een Interrail-pas werken wil je met de trein rondreizen in Denemarken?
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op zondag 5 februari 2023 18:42 schreef Erno-BE het volgende: Trouwens, bestaan er in Denemarken (buiten Kopenhagen om) nog dagkaarten, of moet je echt met een Interrail-pas werken wil je met de trein rondreizen in Denemarken?
Volgens mij alleen maandpassen. Maar er zijn vorig jaar toch een stel FOKkers naar DK geweest? Misschien weten die meer.