ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Mijn laatste post: ----- De Aachener Zeitung meldt dat er een update wordt uitgerold voor de FLIRT 3C-treinstellen (inbouw ETCS) maar dat er tijdens praktijktests een fout is gevonden in Aachen Hbf. Dat is de reden voor de uitval.
Mijn vermoeden (verder nergens op gebaseerd): de FLIRT 3C's zijn nu voorzien van alle software die nodig is voor België, waaronder ook TBL1+ en ETCS. In Aachen Hbf liggen een aantal TBL1+-balises, misschien snapt de trein niet wat hij daarmee moet doen omdat TBL1+ niet wordt verwacht in Duitsland.
Mijn vermoeden (verder nergens op gebaseerd): de FLIRT 3C's zijn nu voorzien van alle software die nodig is voor België, waaronder ook TBL1+ en ETCS. In Aachen Hbf liggen een aantal TBL1+-balises, misschien snapt de trein niet wat hij daarmee moet doen omdat TBL1+ niet wordt verwacht in Duitsland.
Die meuk moet als je een grens over gaat toch allemaal met de hand ingesteld worden?
[..] Die meuk moet als je een grens over gaat toch allemaal met de hand ingesteld worden?
Als ik het goed heb begrepen liggen er op de grensovergangen balises die de trein vertellen waar hij nu rijdt zodat de omschakeling automatisch kan gebeuren.
[..] Als ik het goed heb begrepen liggen er op de grensovergangen balises die de trein vertellen waar hij nu rijdt zodat de omschakeling automatisch kan gebeuren.
Je had gewoon kunnen zeggen dat ERTMS er een functie voor heeft want dit klopt mag ik hopen technisch gezien niet
Ja, je krijgt een transitie level STM ATB naar Level STM PZB/LZB of andersom. TBL1+ werkt vermoedelijk op basis van berichten uit een bakje bedoeld voor een STM binnen balises. Waarschijnlijk krijgt de trein dan informatie via de TBL1+-balise die niet past in het format dat hoort bij PZB/LZB.
De ETCS versie is volledig goedgekeurd. De tijdelijke toelating van de ATB versies is ingetrokken. Ondanks uitgebreide en zorgvuldige testritten op alle mogelijke transities doet zich nu toch nog een probleem voor wat er eigenlijk helemaal niet zou moeten/mogen zijn. Het willen omschakelen op het verkeerde systeem bij uitrijden Aachen. Op dit moment wordt uitgezocht of het probleem in het spoor zit (balise geeft verkeerde informatie) of in de trein (software). Er wordt met man en macht aan gewerkt.
Wel erg traag, de bus is sneller. Maar dat is in dit deel van Europa nou ook niet bepaald een uitzondering.
Gek genoeg is er tussen Vilnius en Minsk wel een redelijk snelle verbinding en ook nog met modern materieel. Dat was jaren geleden al zo, ben toen nog op een neer geweest naar Wit-Rusland vanuit Vilnius.
[ Bericht 11% gewijzigd door Spablauw214 op 04-01-2023 20:19:23 ]
[..] De toelating in België is meer dan alleen ETCS.
Toch is het vreemd dat het jaren moet duren om de toelating van zo’n mainstream trein als een FLIRT geregeld te krijgen. Maar misschien zie ik wat over het hoofd
[..] Wel erg traag, de bus is sneller. Maar dat is in dit deel van Europa nou ook niet bepaald een uitzondering.
Gek genoeg is er tussen Vilnius en Minsk wel een redelijk snelle verbinding en ook nog met modern materieel. Dat was jaren geleden al zo, ben toen nog op een neer geweest naar Wit-Rusland vanuit Vilnius.
Volgens mij is de grens tussen Litouwen en Belarus potdicht door eerst corona en later de speciale militaire operatie in Oekraïne.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Toch is het vreemd dat het jaren moet duren om de toelating van zo’n mainstream trein als een FLIRT geregeld te krijgen. Maar misschien zie ik wat over het hoofd
Dat ligt wel aan ETCS volgens mij.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Volgens mij is de grens tussen Litouwen en Belarus potdicht door eerst corona en later de speciale militaire operatie genocidale veroveringsoorlog in Oekraïne.
Heb het even opgezocht. De trein rijdt niet meer maar de grens is verder gewoon open.
Arriva dacht een ontheffing te kunnen krijgen voor de ETCS-eis maar kreeg nul op het rekest. Of ze dat risico bewust namen of dat ze verkeerd zijn geïnformeerd is de vraag.
Vandaag de dag maakt het ook niet meer uit, Visé-grens - Luik is nu volledig voorzien van ETCS. Grotendeels L1 Limited Supervision, L2 in zone Luik.
In het FD een stuk over de Eurostar, die vanuit Nederland op halve capaciteit rijdt omdat de marechaussee niet meer reizigers kan verwerken en Amsterdam en Rotterdam C onvoldoende capaciteit hebben. Serieuze verbetering hoeven we voor 2036(!) niet te verwachten want dan wordt alles naar Amsterdam Zuid verplaatst.
De vroegste trein is pas om 11:00 in Londen en de laatste vertrekt te vroeg waardoor het voor zakenlui die een dagje op en neer willen totaal onbruikbaar is.
Ja zo wordt de Eurostar wel echt een goed alternatief voor het vliegtuig natuurlijk
Ik kan het artikel niet lezen maar de Eurostar heeft toch altijd al op halve capaciteit gereden? De helft van de trein werd vrijgehouden voor instappers in Brussel (en mensen die alleen Asd/Rtd - Brussel willen doen, maar dat is sinds covid al niet meer te boeken)..
Op donderdag 5 januari 2023 15:21 schreef Ireyon het volgende: Ik kan het artikel niet lezen maar de Eurostar heeft toch altijd al op halve capaciteit gereden? De helft van de trein werd vrijgehouden voor instappers in Brussel (en mensen die alleen Asd/Rtd - Brussel willen doen, maar dat is sinds covid al niet meer te boeken)..
In het artikel wordt aangevoerd dat het te maken zou hebben met een gebrek aan beschikbare marechaussees en infrastructurele beperkingen op de Nederlandse stations (er passen simpelweg geen 600+ mensen op perron 15 van Amsterdam C)
Er moet ook duidelijk nog steeds een extra perron op Schiphol komen, en misschien wel twee. Drie als je de metro meerekent. Dan kan je dit soort dingen ook op Schiphol doen. Lijkt me niet zo'n probleem om daar wat KMar-officials te vinden.
Op donderdag 5 januari 2023 15:26 schreef DeaDLocK2K het volgende: Er moet ook duidelijk nog steeds een extra perron op Schiphol komen, en misschien wel twee. Drie als je de metro meerekent. Dan kan je dit soort dingen ook op Schiphol doen. Lijkt me niet zo'n probleem om daar wat KMar-officials te vinden.
Ik heb wel eens zitten denken of je niet beter gewoon een tunnel kan maken vanaf de Non-Schengen vertrekhal naar een afgescheiden perron op het treinstation. Dan kan je de security en paspoortchecks allemaal centraal regelen.
Weet niet of dat in te passen valt met het bagagesysteem onder de grond, maar op papier wel een efficiënt idee.
[..] (er passen simpelweg geen 600+ mensen op perron 15 van Amsterdam C)
Ik kan me echt niet voorstellen dat dat een probleem is. Er vertrekt ook regelmatig dubbel-Thalys met 700 reizigers en treinen van de A2 corridor handelen per stuk 1200 reizigers af op een perron wat nauwelijks breder is.
Op donderdag 5 januari 2023 15:26 schreef DeaDLocK2K het volgende: Er moet ook duidelijk nog steeds een extra perron op Schiphol komen, en misschien wel twee. Drie als je de metro meerekent. Dan kan je dit soort dingen ook op Schiphol doen. Lijkt me niet zo'n probleem om daar wat KMar-officials te vinden.
Kun je schudden, overal liggen bagagekelders omheen.
De Brusselse Noord-Zuid-verbinding was altijd nog een stukkie drukker geloof ik. Geen idee of dat nog zo is. Maargoed, op Schiphol stopt praktisch alles.
[..] Nou ja, uiteindelijk zijn de capaciteit van het station en de tunnel natuurlijk gewoon onvoldoende.
Ja, maar niet echt iets aan te doen op een reële manier. Ja door er tientallen milajrden tegenaan te gooien en 30 jaar in een bouwput te gaan zitten klooien. Dat is dus niet mijn idee van "een reële manier".
[..] Zul je zien dat daar funderingspalen van 35 meter lang onder zitten. Is nogal een drassig zootje daar hmm. [..] Ja, maar niet echt iets aan te doen op een reële manier. Ja door er tientallen milajrden tegenaan te gooien en 30 jaar in een bouwput te gaan zitten klooien. Dat is dus niet mijn idee van "een reële manier".
Die verlengde NZ-lijn wordt toch ook ondergronds uitgevoerd op Schiphol? Dus blijkbaar kan het wel.
We mochten het eerder deze week wel hebben over grensovergangen. Op Somda kwam ik deze link tegen van een cabinerit Heerlen - Aken v.v. met een Arriva FLIRT3. De voice-over praat honderduit over wat elk sein en bordje betekent
De link gaat naar vertrek vanuit Aken, de grenspassage D>NL is vanaf 42:45 te zien.
Ik moet een beetje huilen van 't feit dat niemand bedacht heeft dat je dat soort bakens gewoon ff niets zou kunnen laten uitzenden op het moment dat er geen trein staat die een relevante rijweg heeft (of mogelijk een handmatige override mocht het een rare beweging zijn en tóch nodig om TBL1+ te gebruiken).
Of dat er niet in het protocol zit dat er gewoon tegen treinen wordt gezegd waarvan het systeem weet dat ze van het PZB naar het TBL1+ gebied gaan dat ze moeten omschakelen.
Heerlen - Landgraaf is tegenwoordig dubbelspoor, en de ATB-NG is vervangen door EG + Vv. Daarmee is Heerlen - Aken nu beschikbaar als omleidingsroute voor goederentreinen, wat handig is tijdens de werkzaamheden voor het 3e spoor Emmerich - Oberhausen.
Arriva dacht een ontheffing te kunnen krijgen voor de ETCS-eis maar kreeg nul op het rekest. Of ze dat risico bewust namen of dat ze verkeerd zijn geïnformeerd is de vraag.
Vandaag de dag maakt het ook niet meer uit, Visé-grens - Luik is nu volledig voorzien van ETCS. Grotendeels L1 Limited Supervision, L2 in zone Luik.
Zoiets heb ik ook vernomen. Afgelopen zomer hebben de Arriva-treinen veel ritten uitgevoerd in België, ik vond deze op Flickr.
Als er voldoende alternatieven /zitplaatsen zijn voor reizen naar Berlijn, München, Hamburg, London, Lyon/Nice, Milaan om maar een aantal te noemen, hoeven er ook niet zoveel mensen naar Schiphol.
Welke groot station zou capaciteit hebben eigenlijk voor meer internationale treinen?
Den Haag Centraal heeft een perron over waar vroeger RandstadRail binnenkwam. Als je daar één spoor legt, het buitenste perron wat breder maakt en wat hekken plaatst, kun je daar volgens mij wel een Eurostar kwijt.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 6 januari 2023 10:19 schreef Duvel het volgende: Den Haag Centraal heeft een perron over waar vroeger RandstadRail binnenkwam. Als je daar één spoor legt, het buitenste perron wat breder maakt en wat hekken plaatst, kun je daar volgens mij wel een Eurostar kwijt.
Die sporen worden sowieso komend jaar weer aangesloten op het spoornetwerk, maar dat valt samen met weer een grote sanering waarna de sporen 9 t/m 12 alleen nog maar voor de richting Leiden gebruikt kunnen worden. Ook 5 t/m 8 kan straks alleen nog maar naar Gouda, en 1 t/m 4 naar Den Haag HS.
Op vrijdag 6 januari 2023 10:01 schreef derLudolf het volgende: Als er voldoende alternatieven /zitplaatsen zijn voor reizen naar Berlijn, München, Hamburg, London, Lyon/Nice, Milaan om maar een aantal te noemen, hoeven er ook niet zoveel mensen naar Schiphol.
Welke groot station zou capaciteit hebben eigenlijk voor meer internationale treinen?
Op vrijdag 6 januari 2023 10:01 schreef derLudolf het volgende: Als er voldoende alternatieven /zitplaatsen zijn voor reizen naar Berlijn, München, Hamburg, London, Lyon/Nice, Milaan om maar een aantal te noemen, hoeven er ook niet zoveel mensen naar Schiphol.
Welke groot station zou capaciteit hebben eigenlijk voor meer internationale treinen?
Het hele idee achter het doortrekken van de Noord-Noordzuidlijn is juist om op Schiphol meer capaciteit voor internationale treinen de creëren, zodat Schiphol zijn intercontinentale hubfunctie kan behouden, terwijl er Europese vluchten geschrapt kunnen worden. Dat is ook de reden waarom NS en Prorail een serieuze zak geld hebben toegezegd voor een metroverbinding.
Het idee daarachter is dat je met de NoordZuidlijn je een groot deel van de sprinters tussen Hoofddorp en Amsterdam kunt laten vervallen, die capaciteit kun je dan voor andere treinen gebruiken. Daarnaast zorgt het er ook voor de intercity-treinen efficiënter gevuld zijn: op dit moment stromen de treinen op Schiphol vol, stapt de helft van de reizigers één of twee stations verderop uit en rijdt de trein half leeg de rest van het land door. Dat probleem ben je kwijt als je de lokale reizigers via de metro afvangt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Haarlem heeft hoge capaciteit, bij de perrons aan spoor 3 en 6.
Amsterdam Zuid heeft nog een lange weg te gaan om als Internationaal vertrekpunt te worden gezien. In Augustus was men de sleutel kwijt en ging het station 45 minuten te laat open.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Dan zou er zeker meer spoor naar Deventer moeten komen. Of wat is de meest efficiënte route vanaf daar de grens over?
Als je naar noord-Duitsland of Scandinavië wil vanaf Zwolle is dat het meest handige via Almelo.
De route ligt er al en is geëlektrificeerd. Maar enkelspoor en ATB-NG, dus capaciteit is schaars en rollend materieel ook. Wil je daar meer treinen laten rijden dan zal er waarschijnlijk deels verdubbeld moeten worden, en treinbeveiliging vervangen door ATB-EG of ETCS.
Vanaf maandag rijdt de sneltrein Heerlen - Herzogenrath weer. Tussengelegen stations worden aangedaan door een stopbus Heerlen - Herzogenrath. Dit geldt tot nader order.
Op vrijdag 6 januari 2023 15:12 schreef James1988 het volgende: Vanaf maandag rijdt de sneltrein Heerlen - Herzogenrath weer. Tussengelegen stations worden aangedaan door een stopbus Heerlen - Herzogenrath. Dit geldt tot nader order.
[..] Dan zou er zeker meer spoor naar Deventer moeten komen. Of wat is de meest efficiënte route vanaf daar de grens over?
Je hebt niets gezegd over wat er zou moeten wijken of juist bij moeten komen, als je nu zegt 'er moet spoor bij!' kan ik wel tientallen stations opnoemen met de kanttekening 'Er moet spoor bij!'
[..] Je hebt niets gezegd over wat er zou moeten wijken of juist bij moeten komen, als je nu zegt 'er moet spoor bij!' kan ik wel tientallen stations opnoemen met de kanttekening 'Er moet spoor bij!'
Wist niet dat je kwaad werd Ik is gewoon een constatering waar ik verder geen waarde aan hang ofzo.
Ik had niet gedacht dat daar ruimte voor zou zijn in Zwolle overigens
[..] Het hele idee achter het doortrekken van de Noord-Noordzuidlijn is juist om op Schiphol meer capaciteit voor internationale treinen de creëren, zodat Schiphol zijn intercontinentale hubfunctie kan behouden, terwijl er Europese vluchten geschrapt kunnen worden. Dat is ook de reden waarom NS en Prorail een serieuze zak geld hebben toegezegd voor een metroverbinding.
Het idee daarachter is dat je met de NoordZuidlijn je een groot deel van de sprinters tussen Hoofddorp en Amsterdam kunt laten vervallen, die capaciteit kun je dan voor andere treinen gebruiken. Daarnaast zorgt het er ook voor de intercity-treinen efficiënter gevuld zijn: op dit moment stromen de treinen op Schiphol vol, stapt de helft van de reizigers één of twee stations verderop uit en rijdt de trein half leeg de rest van het land door. Dat probleem ben je kwijt als je de lokale reizigers via de metro afvangt.
Goed punt. Maar ik ben bang dat het zo niet uitgelegd gaat worden, maar alleen maar als beter argument om nog meer pauperkisten met toeristen aan te voeren en die lui zo, hoppa, in hartje Amsterdam te droppen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Die sporen worden sowieso komend jaar weer aangesloten op het spoornetwerk, maar dat valt samen met weer een grote sanering waarna de sporen 9 t/m 12 alleen nog maar voor de richting Leiden gebruikt kunnen worden. Ook 5 t/m 8 kan straks alleen nog maar naar Gouda, en 1 t/m 4 naar Den Haag HS.
Doodloopstation Den Haag. Dat wordt geweldig. Er gaat toch nog wel een wisseltje komen tussen 4 en 5 en tussen 8 en 9? Of moet dat dan via de Binckhorst?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Het hele bestaan van Den Haag Centraal en HS naast elkaar is inmiddels een anomalie van bijna 200 jaar oud. Die moeten gewoon allebei opgeheven worden en vervangen door EEN nieuw Den Haag Centraal met sporen die in 3 richtingen vertrekken.
[..] Doodloopstation Den Haag. Dat wordt geweldig. Er gaat toch nog wel een wisseltje komen tussen 4 en 5 en tussen 8 en 9? Of moet dat dan via de Binckhorst?
Volgens mij komt er wel een wisseltje tussen, maar kun je zeker niet meer op alle sporen komen. De wissels worden meer gebruikt om materieel tussen corridors uit te wisselen en van/naar het opstelterrein.
[..] Het hele bestaan van Den Haag Centraal en HS naast elkaar is inmiddels een anomalie van bijna 200 jaar oud. Die moeten gewoon allebei opgeheven worden en vervangen door EEN nieuw Den Haag Centraal met sporen die in 3 richtingen vertrekken.
Volgens mij hier nog niet voorbij gekomen, maar ILT heeft toelating verleend voor de ICNG. NS werkt nu nog een testprogramma af en volgende week zou het eerste aangepaste stel naar Nederland moeten komen. Ergens tussen april en de zomer moeten er stellen in reizigersdienst opgenomen worden.
Eigenlijk wil je denk ik dat je de alternatieven vanaf HS -> Grootstedelijke Den Haag minstens zo goed zijn als CS, waarmee de noodzaak HS - CS een beetje vervalt en je treinen kan gaan schrappen. Of ergens tussen Rijswijk en Moerwijk een ongelijkvloerse oversteek creëren waarmee je gelijkvloers kruisen nabij HS kan vermijden. Beetje de situatie zoals in Arnhem.
Zou het mogelijk zijn om de Nightjet Hamburg/Amsterdam/Brussel-Wien naar Budapest te verlengen en de Nightjet Amsterdam-Zürich naar Milano. De Nightjet naar Wien staat nu 10 uur te niksen in Wien en in die 10 uur kun je een mooie slag naar Budapest maken. Aankomst in Budapest net voor 12 uur en vertrek uit Budapest net na 16 uur. Ook voor Milano zou de aankomst net voor 12 uur zijn en het vertrek net na 16 uur. In 4 uur kun je toch wel de trein reinigen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op vrijdag 6 januari 2023 23:31 schreef Erno-BE het volgende: Zou het mogelijk zijn om de Nightjet Hamburg/Amsterdam/Brussel-Wien naar Budapest te verlengen en de Nightjet Amsterdam-Zürich naar Milano. De Nightjet naar Wien staat nu 10 uur te niksen in Wien en in die 10 uur kun je een mooie slag naar Budapest maken. Aankomst in Budapest net voor 12 uur en vertrek uit Budapest net na 16 uur. Ook voor Milano zou de aankomst net voor 12 uur zijn en het vertrek net na 16 uur. In 4 uur kun je toch wel de trein reinigen.
Vertragingen van een paar uur zijn geen uitzondering, onder meer omdat de treinen in Duitsland vaak blijven wachten op overstappers.
Verder weet ik ook niet of het materieel de Gotthard Basistunnel in mag.
Op vrijdag 6 januari 2023 22:59 schreef Peterselieman het volgende: Veel uitstel is er ook niet meer mogelijk, want de NS moet vanaf september locs terug gaan leveren aan een van de leasemaatschappijen.
Sommige Belgische locs zijn en worden al teruggestuurd
[..] Vertragingen van een paar uur zijn geen uitzondering, onder meer omdat de treinen in Duitsland vaak blijven wachten op overstappers.
Verder weet ik ook niet of het materieel de Gotthard Basistunnel in mag.
Probleem is alleen dat de nachttrein vanuit Nederland enkel naar Zürich, Innsbruck en Wien rijdt. Bestemmingen die ook met dagtreinen te bereiken zijn. In Duitsland heb je nachttreinen die naar bestemmingen rijden die niet met dagtreinen in één dag te bereiken zijn vanuit Nederland. Vanuit Hamburg kun je met de nachttrein naar Stockholm, vanuit Berlin kun je met de nachttrein naar Budapest (al zou ik ook kijken of het mogelijk is om nachttreinen naar Krakow en Vilnius (al zit je daar met breedspoor) te laten rijden vanuit Berlin), vanuit München kun je met de nachttrein naar Rome en Milano en vanuit Stuttgart kun je met de nachttrein naar Budapest, Ljubljana, Zagreb en Venezia. En ten slotte over een jaar kun je vanuit Zürich met de nachttrein naar Barcelona. Dat zijn veel interessantere bestemmingen dan Zürich (erg duur), Innsbruck (ook duur) en Wien.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Ja ik zie die Nightjets ook het liefste doorrijden naar Tsjechië, Hongarije, Zweden en noem het allemaal maar op maar Duitsland blijft gewoon een enorme bottleneck.
Er is wel vraag naar, die Nightjets zijn gewoon goed bezet. Ik denk dat je uiteindelijk uit zal komen bij een systeem met koersrijtuigen. Op zich denk ik dat zoiets best kan werken.
[..] Probleem is alleen dat de nachttrein vanuit Nederland enkel naar Zürich, Innsbruck en Wien rijdt. Bestemmingen die ook met dagtreinen te bereiken zijn. In Duitsland heb je nachttreinen die naar bestemmingen rijden die niet met dagtreinen in één dag te bereiken zijn vanuit Nederland. Vanuit Hamburg kun je met de nachttrein naar Stockholm, vanuit Berlin kun je met de nachttrein naar Budapest (al zou ik ook kijken of het mogelijk is om nachttreinen naar Krakow en Vilnius (al zit je daar met breedspoor) te laten rijden vanuit Berlin), vanuit München kun je met de nachttrein naar Rome en Milano en vanuit Stuttgart kun je met de nachttrein naar Budapest, Ljubljana, Zagreb en Venezia. En ten slotte over een jaar kun je vanuit Zürich met de nachttrein naar Barcelona. Dat zijn veel interessantere bestemmingen dan Zürich (erg duur), Innsbruck (ook duur) en Wien.
De nachttrein trekt een heel ander publiek aan dan dagtreinen. Of je moet er een soort rijdende hotelkamer van maken, zoals OBB tussen Wenen en Zurich. Ik denk dat er te weinig vraag is voor nachttreinen vanuit Nederland naar bestemmingen als Ljubljana, Krakau, Vilnius of Zagreb. En dat Zwitserland en Oostenrijk duur zijn, is ook een kwestie van perceptie.
Wel denk ik dat het mogelijk moet zijn om nachttreinen te laten rijden naar belangrijke spoorknooppunten in Europa, vanuit waar je dan met dagtreinen verder kan reizen. Maar nu is dat allemaal nog veel te duur en te kleinschalig van karakter om echt een alternatief voor het vliegtuig te zijn.
Op zaterdag 7 januari 2023 14:11 schreef Spablauw214 het volgende: Ik denk dat je uiteindelijk uit zal komen bij een systeem met koersrijtuigen. Op zich denk ik dat zoiets best kan werken.
De check-in voor Eurostar op Amsterdam CS sluit 30 minuten voor vertrek, het lijkt net een vliegveld. Ik was niet op de hoogte van de capaciteitsbeperkingen, maar wat ik mij afvroeg, als controle op stations zo lastig is, waarom moet deze per se op het daar plaatsvinden? In gouwe ouwe tijd bij een vergelijkbare verbinding in een bananenrepubliek, vond de douane en paspoortcontrole gewoon in de trein plaats.
De check-in voor Eurostar op Amsterdam CS sluit 30 minuten voor vertrek, het lijkt net een vliegveld. Ik was niet op de hoogte van de capaciteitsbeperkingen, maar wat ik mij afvroeg, als controle op stations zo lastig is, waarom moet deze per se op het daar plaatsvinden? In gouwe ouwe tijd bij een vergelijkbare verbinding in een bananenrepubliek, vond de douane en paspoortcontrole gewoon in de trein plaats.
Het probleem zit hem bij de Britten, die geen treinen toelaten als ze niet volledig gecontroleerd zijn... En bij een check in de trein kun je van alles verstoppen natuurlijk.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Het probleem zit hem bij de Britten, die geen treinen toelaten als ze niet volledig gecontroleerd zijn... En bij een check in de trein kun je van alles verstoppen natuurlijk.
Niet alleen de Britten, ook de beheerder van de Kanaaltunnel stelt veiligheidseisen aan alles dat door de tunnel gaat. En ja, ook auto's, bussen en vrachtwagens worden gecontroleerd voor ze door de tunnel gaan - alleen is het in de tunnels minder zichtbaar dan op de stations.
Als je in de rijdende trein wil controleren zit je ook met het probleem dat de grenspolitie in principe alleen op eigen grondgebied mag controleren, wapens dragen en dergelijke. Nou zal het in Nederland wel lukken maar in België en Frankrijk is de trein het land al uit voordat de politie de hele trein kan controleren…