abonnement Unibet Coolblue
pi_207202596
Ik ben in dubio. Als kind veelvuldig corrigerende tikken gekregen voor van alles. Lage cijfers tot onbeleefd gedrag mijn ouders vonden een tik (of trap, of een riem) een goede oplossing. Ik was al een verlegen kind maar ik werd er een angstig kind door dat enorme faalangst had en geen dingen uit durfte te proberen. Maar ik zat wel.in een stramien, had geen.grote mond en deed het goed op school. Dus ergens heeft het wel gewerkt.

Als ik groepjes hangjongeren, en met name jongens, zie, vraag ik me soms af of zo'n tik ze niet zou helpen. Ik was van nature al braaf, maar het rellende criminele tuig pak je er meer mee dan met eeuwig in gesprek gaan...
pi_207202619
Niet een klap met de platte hand natuurlijk
pi_207202643
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:05 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Niet een klap met de platte hand natuurlijk
Nou bij mij ging het er best heftig aan toe, maar van haren trekken krijg je geen blauwe plekken en klappen op.het hoofd zie je ook.niet.
pi_207202655
Veel hangjongeren en tuig van de richel komt uit gezinnen die niet vies zijn van een corrigerend tikje op zijn tijd.

Blijkt dus niet echt de oplossing te zijn.
pi_207202667
De corrigerende tik is pure onmacht en pure onkunde. Als je het nodig hebt, dan moet je je afvragen waar je als ouder mee bezig bent.
Resistance is futile.
pi_207202673
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:09 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Veel hangjongeren en tuig van de richel komt uit gezinnen die niet vies zijn van een corrigerend tikje op zijn tijd.

Blijkt dus niet echt de oplossing te zijn.
Hm wat dan wel vraag ik me af, praten helpt ook niet
pi_207202720
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:11 schreef Seven. het volgende:
De corrigerende tik is pure onmacht en pure onkunde. Als je het nodig hebt, dan moet je je afvragen waar je als ouder mee bezig bent.
Ze wisten niet hoe ze met een ongediagnosticeerde autist moesten omgaan. Ik heb een grotere wrok tegen de kinderpsycholoog eigenlijk.

Al zijn er wel situaties waarbij ik mijn nietbestaande kind zou klappen, bijvoorbeeld als hij een straatroof pleegt
pi_207202725
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:11 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Hm wat dan wel vraag ik me af, praten helpt ook niet
Het begint al bij luisteren.
Resistance is futile.
pi_207202740
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:11 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Hm wat dan wel vraag ik me af, praten helpt ook niet
Gewoon echt opvoeden?
Werkt vrij prima om eerlijk te zijn.

Nogmaals, het meeste jonge tuig komt uit nesten waar de opvoeding vooral bestaat uit 'corrigerende tikken'. Ruim onderzoek heeft laten zien dat het eerder ellende oplevert dan wat oplost.

Denk je echt dat Roderick die hard studeert om open hart chirurg te worden met tikken is opgevoed?
pi_207202746
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:15 schreef Seven. het volgende:

[..]
Het begint al bij luisteren.
Wat nou als het kind een psychopaat is?
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:17:42 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207202751
Je stelt voor kinderen die niet eens je eigen kinderen zijn een "corrigerende tik" te (laten) geven?

Door wie dan precies? Want als de politie het doet is het politiegeweld, en als omwonenden of andere omstanders het doen is het gewoon mishandeling.

Dus wat verwacht je nou precies? Dat de ouders van die jongeren hun kinderen een tik gaan verkopen omdat ze hangjongeren zijn?
Kans is groot dat ze hangjongeren zijn om thuis tikken te ontlopen omdan hun ouders het niet zonder die "corrigerende tik" kunnen oplossen.
Dat is sowieso een blijk van onvermogen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207202756
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:16 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Gewoon echt opvoeden?
Werkt vrij prima om eerlijk te zijn.

Nogmaals, het meeste jonge tuig komt uit nesten waar de opvoeding vooral bestaat uit 'corrigerende tikken'. Ruim onderzoek heeft laten zien dat het eerder ellende oplevert dan wat oplost.

Denk je echt dat Roderick die hard studeert om open hart chirurg te worden met tikken is opgevoed?
Uni gedaan, hele familie heeft universiteit en toch geslagen.
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:18:04 #13
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207202757
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:17 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Wat nou als het kind een psychopaat is?
Dan heb je de GGZ nodig.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207202765
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:17 schreef Leandra het volgende:
Je stelt voor kinderen die niet eens je eigen kinderen zijn een "corrigerende tik" te (laten) geven?

Door wie dan precies? Want als de politie het doet is het politiegeweld, en als omwonenden of andere omstanders het doen is het gewoon mishandeling.

Dus wat verwacht je nou precies? Dat de ouders van die jongeren hun kinderen een tik gaan verkopen omdat ze hangjongeren zijn?
Kans is groot dat ze hangjongeren zijn om thuis tikken te ontlopen omdan hun ouders het niet zonder die "corrigerende tik" kunnen oplossen.
Dat is sowieso een blijk van onvermogen.
Politie doet dat bijv in Marokko wel. Daarom gedragen ze zich daar en lachen ze ons uit.

En verder lineaal over de vingers, ik noem maar wat op school
  User die altijd boos en kwaad is 2022 vrijdag 23 december 2022 @ 17:20:03 #15
491163 Viesdik
pi_207202770
een draai om de oren, een tik op de vingers, of een enkele pets op de billen hoort bij een gezonde opvoeding..
maar met riem en vuist ben je een kindermishandelaar. En dan eerder bij jongens dan bij meisjes.

Het belangrijkste is dat kinderen zich veilig en beschermd bij je voelen. En misschien nog wel het belangrijkste.. je moet altijd je kind begrijpen.. hoe moeilijk zij ook uit hun woorden komen.
Het gevoel van recht en onrecht is cruciaal in de emotionele ontwikkeling van een kind. Vooral als een kind het gevoel van recht ervaart, maar niet gesteund wordt door ouders, is schadelijk voor een kind. Dat is mijn overtuiging.
pi_207202794
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:17 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Uni gedaan, hele familie heeft universiteit en toch geslagen.
Dat is top, maar je weet prima dat dat vaker niet zo is.
Dat het meestal andersom is. Zelf heb je het ook over nare gevolgen voor jezelf.
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:22:22 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207202797
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:19 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Politie doet dat bijv in Marokko wel. Daarom gedragen ze zich daar en lachen ze ons uit.

En verder lineaal over de vingers, ik noem maar wat op school
Ja, laten we een voorbeeld aan Marokko nemen, daar is het zo geweldig...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  User die altijd boos en kwaad is 2022 vrijdag 23 december 2022 @ 17:23:45 #18
491163 Viesdik
pi_207202813
Ik denk dat je met een goede opvoeding, later veel steviger in je schoenen staat dan wanneer je een liberale opvoeding krijgt, waarin ouders hun kinderen aan het lot overlaten.

Ik heb ook een hekel aan ouders die hun kinderen te beschermd opvoeden.
Dat bij elk niesje de dokter wordt gebeld.. en dat bij elke huilbui de ouders naar huis gaan
pi_207202815
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:20 schreef Viesdik het volgende:
een draai om de oren, een tik op de vingers, of een enkele pets op de billen hoort bij een gezonde opvoeding..
maar met riem en vuist ben je een kindermishandelaar. En dan eerder bij jongens dan bij meisjes.

Het belangrijkste is dat kinderen zich veilig en beschermd bij je voelen. En misschien nog wel het belangrijkste.. je moet altijd je kind begrijpen.. hoe moeilijk zij ook uit hun woorden komen.
Het gevoel van recht en onrecht is cruciaal in de emotionele ontwikkeling van een kind. Vooral als een kind het gevoel van recht ervaart, maar niet gesteund wordt door ouders, is schadelijk voor een kind. Dat is mijn overtuiging.
Hoezo hoort dat bij een gezonde opvoeding?
Wat een onzin.

Met het laatste stuk het wel eens. Dat is waar het om draait.
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:24:52 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207202823
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:20 schreef Viesdik het volgende:
een draai om de oren, een tik op de vingers, of een enkele pets op de billen hoort bij een gezonde opvoeding..
maar met riem en vuist ben je een kindermishandelaar. En dan eerder bij jongens dan bij meisjes.

Het belangrijkste is dat kinderen zich veilig en beschermd bij je voelen. En misschien nog wel het belangrijkste.. je moet altijd je kind begrijpen.. hoe moeilijk zij ook uit hun woorden komen.
Het gevoel van recht en onrecht is cruciaal in de emotionele ontwikkeling van een kind. Vooral als een kind het gevoel van recht ervaart, maar niet gesteund wordt door ouders, is schadelijk voor een kind. Dat is mijn overtuiging.
Die draai om de oren en tik op de billen heb je ook niet nodig als je een beetje fatsoenlijk opvoedt.

99 van de 100 keer is het gewoon een blijk van onvermogen. En dan ook nog eens geen weloverwogen tik maar een reactie uit woede.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207202864
Hoewel ik vroeger weleens een tik kreeg en daar niks meer van weet, ben ik er geen fan van.

Kinderen op ooghoogte aanspreken op iets wat ze gedaan hebben werkt nog het beste denk ik.
pi_207202881
Kinderen moet je niet slaan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  User die altijd boos en kwaad is 2022 vrijdag 23 december 2022 @ 17:31:49 #23
491163 Viesdik
pi_207202896
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:24 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Hoezo hoort dat bij een gezonde opvoeding?
Wat een onzin.

Met het laatste stuk het wel eens. Dat is waar het om draait.
Ik ben zelfs van mening dat het een doel op zich zou moeten zijn. Het gaat niet om het kind pijn doen, maar om hen voor te bereiden op het echte leven. Je moet een kind niet conserveren in een fantasiewereld. Maar confronteer hen met alle facetten in het leven. Daar zitten positieve elementen bij en minder positieve.
pi_207202899
quote:
16s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:30 schreef FlippingCoin het volgende:
Kinderen moet je niet slaan.
Vroegah had de leraar een lineaal klaarliggen voor kinderen die niet goed luisterden. Dan was het PATS op je vingers :P
pi_207202905
Wat voor loser ben je dan als je dat nodig hebt om een punt te maken :')
  User die altijd boos en kwaad is 2022 vrijdag 23 december 2022 @ 17:37:10 #26
491163 Viesdik
pi_207202981
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:24 schreef Leandra het volgende:

[..]
Die draai om de oren en tik op de billen heb je ook niet nodig als je een beetje fatsoenlijk opvoedt.

99 van de 100 keer is het gewoon een blijk van onvermogen. En dan ook nog eens geen weloverwogen tik maar een reactie uit woede.
Dit is typisch de reactie van een vrouw (no offence)
Vrouwen voeden een kind anders op dan mannen. Daarom ben ik ook tegen een gezin met 2 moeders of 2 vaders. Een kind heeft het recht op een gezonde gezinssituatie met een moeder en een vader.
Een kind heeft in meerdere mate de liefde van een vrouw (moeder) nodig en de confrontatie van de man. Die zijn niet altijd fijn en leuk, maar het zorgt wel dat ze later stevig op eigen schoenen kunnen staan.
pi_207202996
Nuance.

Ik denk dat bij hoge uitzondering een tikje binnen de grenzen niet gelijk kwaad kan.
De schrik van de betreffende ouder die een tikje geeft omdat het kind zich bv bijna heel lelijk verbrande is waarschijnlijk opvoedkundig meer waard dan het tikje zelf.

Maar je hangende en klotende puber wat opdonders geven is op geen enkel moment helpend, maakt de problemen enkel groter.

Al met al heeft de tik zelf weinig waarde. En wat over een uitzonderingstik heen gaat is kwalijk.
pi_207203018
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:31 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Ik ben zelfs van mening dat het een doel op zich zou moeten zijn. Het gaat niet om het kind pijn doen, maar om hen voor te bereiden op het echte leven. Je moet een kind niet conserveren in een fantasiewereld. Maar confronteer hen met alle facetten in het leven. Daar zitten positieve elementen bij en minder positieve.
Je weet dat er een enorme wereld zit tussen tikken geven en pamperen?

Niet slaan is wat anders dan geen consequenties.
pi_207203035
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:23 schreef Viesdik het volgende:
Ik denk dat je met een goede opvoeding, later veel steviger in je schoenen staat dan wanneer je een liberale opvoeding krijgt, waarin ouders hun kinderen aan het lot overlaten.

Ik heb ook een hekel aan ouders die hun kinderen te beschermd opvoeden.
Dat bij elk niesje de dokter wordt gebeld.. en dat bij elke huilbui de ouders naar huis gaan
Aan het lot overlaten of de gevolgen van wat je gedaan hebt ondergaan is nogal een verschil.
Zoon net meerderjarig moest een nachtje in de cel blijven. Mij niet bellen dus!
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:42:30 #30
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207203046
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:37 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Dit is typisch de reactie van een vrouw (no offence)
Vrouwen voeden een kind anders op dan mannen. Daarom ben ik ook tegen een gezin met 2 moeders of 2 vaders. Een kind heeft het recht op een gezonde gezinssituatie met een moeder en een vader.
Een kind heeft in meerdere mate de liefde van een vrouw (moeder) nodig en de confrontatie van de man. Die zijn niet altijd fijn en leuk, maar het zorgt wel dat ze later stevig op eigen schoenen kunnen staan.
Hou op man. Ik ben het met haar eens. Ik heb mijn kinderen nog nooit geslagen en ze zijn toch echt wel strontvervelend gewest.

Slaan is nooit nodig. Behalve in zelf verdediging en een sportieve setting waar het een onderdeel van de sport is. Voor de rest is het allemaal flauwekul en onmacht.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:43:58 #31
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207203062
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:38 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Nuance.

Ik denk dat bij hoge uitzondering een tikje binnen de grenzen niet gelijk kwaad kan.
De schrik van de betreffende ouder die een tikje geeft omdat het kind zich bv bijna heel lelijk verbrande is waarschijnlijk opvoedkundig meer waard dan het tikje zelf.

Maar je hangende en klotende puber wat opdonders geven is op geen enkel moment helpend, maakt de problemen enkel groter.

Al met al heeft de tik zelf weinig waarde. En wat over een uitzonderingstik heen gaat is kwalijk.
Een tik in deze situatie is bescherming van je kind, iets compleet anders. Ik zal mijn kind ook duwen of een tik als ik een hand de grasmaaier in zie verdwijnen. Compleet niet de situatie die hier bedoeld wordt.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207203064
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:37 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Dit is typisch de reactie van een vrouw (no offence)
Vrouwen voeden een kind anders op dan mannen. Daarom ben ik ook tegen een gezin met 2 moeders of 2 vaders. Een kind heeft het recht op een gezonde gezinssituatie met een moeder en een vader.
Een kind heeft in meerdere mate de liefde van een vrouw (moeder) nodig en de confrontatie van de man. Die zijn niet altijd fijn en leuk, maar het zorgt wel dat ze later stevig op eigen schoenen kunnen staan.
Nou ik als vrouw sta er hetzelfde in als jij. Maar ik vind dat je als moeder ook best een draai om de oren kunt geven als kind je uitscheldt.
  User die altijd boos en kwaad is 2022 vrijdag 23 december 2022 @ 17:44:14 #33
491163 Viesdik
pi_207203068
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:40 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Je weet dat er een enorme wereld zit tussen tikken geven en pamperen?

Niet slaan is wat anders dan geen consequenties.
ik heb het niet over slaan

Ik zou als onderdeel van een opvoeding bewust kiezen om 1 keer onrecht naar mijn kind te doen.
Waarom? Zodat ik daarna die situatie kan evalueren met mijn kind.
Dan heb je een dialoog. Je zou dan eventueel ook sorry kunnen zeggen.
Hiermee leer je je kinderen omgaan met emoties recht/onrecht. Dan kunnen ze zichzelf in de toekomst veel beter staande houden. Ik ben daar heilig van overtuigd.
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:45:35 #34
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_207203079
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:11 schreef Seven. het volgende:
De corrigerende tik is pure onmacht en pure onkunde. Als je het nodig hebt, dan moet je je afvragen waar je als ouder mee bezig bent.
Oneens, als kinderen iets uitvreten dat absoluut niet door de beugel kan dan is een corrigerende tik prima geoorloofd.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:47:32 #35
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207203097
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:23 schreef Viesdik het volgende:
Ik denk dat je met een goede opvoeding, later veel steviger in je schoenen staat dan wanneer je een liberale opvoeding krijgt, waarin ouders hun kinderen aan het lot overlaten.

Ik heb ook een hekel aan ouders die hun kinderen te beschermd opvoeden.
Dat bij elk niesje de dokter wordt gebeld.. en dat bij elke huilbui de ouders naar huis gaan
Niet slaan is liberaal? Er is genoeg onderzoek gedaan naar de schadelijke invloed van een corrigerende tik op kinderen. Helemaal niet zo onschuldig.

quote:
Geen verschil in stressreactie
De uitkomst? De kinderen die weleens een corrigerende tik krijgen, reageerden velen malen sterker op de foto’s van de mensen met angstige gezichten, dan kinderen die niet fysiek worden bestraft. Ook loopt een kind dat weleens een tik krijgt meer kans op het ontwikkelen van angst, depressie, gedragsproblemen en andere psychische problemen op latere leeftijd volgens de onderzoekers.

Daarnaast werd er ontdekt – tot verbazing van de onderzoekers – dat er géén verschil is in stressreactie tussen kinderen die daadwerkelijk fysiek mishandeld worden en kinderen die af en toe een corrigerende tik krijgen. De stressreactie van al deze kinderen was even groot.

Harvard hoopt met deze studie duidelijk te maken dat wat mensen beschouwen als een onschuldige tik, wel degelijk onder de noemer ‘geweld’ valt en een grote impact heeft op een kind. Zowel nu als ook later in het leven.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:49:32 #36
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207203114
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:45 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Oneens, als kinderen iets uitvreten dat absoluut niet door de beugel kan dan is een corrigerende tik prima geoorloofd.
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:45 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Oneens, als kinderen iets uitvreten dat absoluut niet door de beugel kan dan is een corrigerende tik prima geoorloofd.
Nee, het is zelfs wettelijk verboden. Het is niet prima. Wat is voor jou de grens dat een kind kan uitvreten voordat jij zou uithalen?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  User die altijd boos en kwaad is 2022 vrijdag 23 december 2022 @ 17:49:33 #37
491163 Viesdik
pi_207203115
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:44 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Nou ik als vrouw sta er hetzelfde in als jij. Maar ik vind dat je als moeder ook best een draai om de oren kunt geven als kind je uitscheldt.
Vrouwen hebben bepaalde universele positieve eigenschappen die de man niet heeft en vice versa.
Die moet je optimaal inzetten.

Wat ik misschien nog wel het aller belangrijkste vind voor een kind. Is dat je als ouders bij elkaar blijft.
Ik begin echt een grafhekel te krijgen aan alle mannen en vrouwen die de verantwoordelijkheid niet nemen.
pi_207203125
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:37 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Dit is typisch de reactie van een vrouw (no offence)
Vrouwen voeden een kind anders op dan mannen. Daarom ben ik ook tegen een gezin met 2 moeders of 2 vaders. Een kind heeft het recht op een gezonde gezinssituatie met een moeder en een vader.
Een kind heeft in meerdere mate de liefde van een vrouw (moeder) nodig en de confrontatie van de man. Die zijn niet altijd fijn en leuk, maar het zorgt wel dat ze later stevig op eigen schoenen kunnen staan.
Mijn vader was ronduit tegen corrigende tikken. Mijn ex was er ook ronduit op tegen.

Ik was strenger in de opvoeding dan mijn ex was. We zijn tot zoon Jong volwassen was bij elkaar geweest trouwens en ex is absoluut geen metro man of iets in die geest.
Mijn vader was dat ook niet.

Complete onzin dit dus. Vind dat hele wacht maar tot je vader thuiskomen afschuwelijk. Arme nan in kwestie, komt thuis na een dag hard werken en mag dan gejank, gedoe en vanalles aanhoren omdat mevrouw het niet leuk vindt om het kind op te voeden, het enkel 'leuk' wil hebben.

Consequenties horen zo direct mogelijk te volgen, mam's dient dat ook te doen.
Anders leert het kind vlotjes eromheen te lopen.
Daar krijg je van die middelvinger pubers van. Want als paps weer weg is hebben ze vrij baan.
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:51:32 #39
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_207203137
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:49 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
[..]
Nee, het is zelfs wettelijk verboden. Het is niet prima. Wat is voor jou de grens dat een kind kan uitvreten voordat jij zou uithalen?
Dat mag je vinden maar ik ben van mening dat niet alles op te lossen is met de fluwelen handschoenen. Sommige kinderen willen nu eenmaal slecht luisteren dus die zul je het op een andere manier duidelijk moeten maken.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  User die altijd boos en kwaad is 2022 vrijdag 23 december 2022 @ 17:52:10 #40
491163 Viesdik
pi_207203143
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:47 schreef Herkauwer het volgende:
Niet slaan is liberaal? Er is genoeg onderzoek gedaan naar de schadelijke invloed van een corrigerende tik op kinderen. Helemaal niet zo onschuldig.

Nee.. je kind aan je lot overlaten is liberaal.
onder het mom van.. ze vinden alles maar lekker zelf uit.

Ken genoeg gezinnen. Meisjes in de eerste klas die hun kont nog laten afvegen door single mom en zusjes/broertjes bij mekaar in bed liggen en aan elkaar zitten te friemelen.

Ouders doen geen fuck.. laten alles op zijn beloop.
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:52:52 #41
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207203149
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:51 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Dat mag je vinden maar ik ben van mening dat niet alles op te lossen is met de fluwelen handschoenen. Sommige kinderen willen nu eenmaal slecht luisteren dus die zul je het op een andere manier duidelijk moeten maken.
Niet slaan is niet direct een fluwelen handschoen. Genoeg straffen te bedenken die hard binnenkomen zonder geweld te gebruiken. Praten en consequenties zijn nog steeds effectief.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207203160
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:47 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Niet slaan is liberaal? Er is genoeg onderzoek gedaan naar de schadelijke invloed van een corrigerende tik op kinderen. Helemaal niet zo onschuldig.
[..]

Ja ik heb door het geweld een angststoornis gekregen.

Maar ik was al een braaf kind en bij mij was het niet nodig. Ik haalde een soms een 5 en dan kreeg ik klappen, maar heb makkelijk mijn vwo gehaald.

Een kind dat anderen bedreigt, pest etc verdient een koekje van eigen deeg.
  User die altijd boos en kwaad is 2022 vrijdag 23 december 2022 @ 17:54:10 #43
491163 Viesdik
pi_207203172
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:49 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
[..]
Nee, het is zelfs wettelijk verboden. Het is niet prima. Wat is voor jou de grens dat een kind kan uitvreten voordat jij zou uithalen?
Dan blijf jij toch lekker je kinderen opvoeden door het deugoog van de overheid?
Ik bepaal lekker zelf hoe ik mijn kinderen opvoed.
En als jouw kind vervelend doet naar mij, ga ik wel slaan ;)
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:54:10 #44
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207203173
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:52 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Nee.. je kind aan je lot overlaten is liberaal.
onder het mom van.. ze vinden alles maar lekker zelf uit.

Ken genoeg gezinnen. Meisjes in de eerste klas die hun kont nog laten afvegen door single mom en zusjes/broertjes bij mekaar in bed liggen en aan elkaar zitten te friemelen.

Ouders doen geen fuck.. laten alles op zijn beloop.
Ik geloof dat jij een geweldige fantasie hebt als je denkt dat wat jij beschrijft de norm is.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:54:35 #45
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207203180
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:52 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Nee.. je kind aan je lot overlaten is liberaal.
onder het mom van.. ze vinden alles maar lekker zelf uit.

Ken genoeg gezinnen. Meisjes in de eerste klas die hun kont nog laten afvegen door single mom en zusjes/broertjes bij mekaar in bed liggen en aan elkaar zitten te friemelen.

Ouders doen geen fuck.. laten alles op zijn beloop.
In elke kringen begeef jij je in godsnaam?!
Resistance is futile.
pi_207203194
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:51 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Dat mag je vinden maar ik ben van mening dat niet alles op te lossen is met de fluwelen handschoenen. Sommige kinderen willen nu eenmaal slecht luisteren dus die zul je het op een andere manier duidelijk moeten maken.
Nogmaals, geen consequenties of tikken zijn niet de enige keuzes.

Als je dat denkt wacht Dan met aan kinderen beginnen en leer eerst wat meer.
pi_207203196
Mijn vader was vooral van het schreeuwen en als ik mij écht misdroeg dan kreeg ik wel klappen op m'n blote reet.
Mijn ma is nu vooral van het schelden en het kleineren. En het -al dan niet onbedoeld- opmerkingen plaatsen over bijvoorbeeld het feit dat ik geen fantastisch figuur heb of dat soort zaken. Zoals een tijdje terug toen ik mij ergens tussen aan 't wurmen was tegen de hond "Ja, baasje is een dikzakje he. Daardoor past hij eigenlijk niet"

Helpt allemaal niet mee waardoor ik punt een tot vorig jaar altijd maar met iedereen mee praatte en nooit een eigen mening kreeg (Want een vader die scheldde als je tegengas gaf) en ik doe nu zelfs op mijn eigen vejraardag liever niet met drinken lopen tussen veel mensen door uit angst dat ik mors of in de weg loop (Want moeder die mij altijd klein/dom hield door te zeggen dat ik iets niet kan of te zwaar ben etc)

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 23-12-2022 17:57:15 ]
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:56:36 #48
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207203210
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:45 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Oneens, als kinderen iets uitvreten dat absoluut niet door de beugel kan dan is een corrigerende tik prima geoorloofd.
Goeie onderbouwing ^O^
Resistance is futile.
  User die altijd boos en kwaad is 2022 vrijdag 23 december 2022 @ 17:56:50 #49
491163 Viesdik
pi_207203213
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:54 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Ik geloof dat jij een geweldige fantasie hebt als je denkt dat wat jij beschrijft de norm is.
ik zal niet zeggen dat ik de waarheid in pacht heb..
maar een ding weet ik wel.. de wijze waarop kinderen nu worden opgevoed.. die bellen over 15 jaar massaal aan bij de psycholoog.

Lekker trots achteraf zeggen dat je iig je kinderen geen corrigerende tik hebt gegeven. Dus aan jou lag het niet.
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:57:51 #50
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207203227
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:54 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Dan blijf jij toch lekker je kinderen opvoeden door het deugoog van de overheid?
Ik bepaal lekker zelf hoe ik mijn kinderen opvoed.
En als jouw kind vervelend doet naar mij, ga ik wel slaan ;)
Deugoog van de overheid? Wat een gelul, ik kan zelf heel goed nadenken en begrijpen wat ik wel en niet goed vindt. Dat jij er anders overdenkt moet jij weten, maar weet dat het kindermishandeling is en dat er consequenties aanzitten als instanties er achterkomen. Plus dat je een groter risico loopt op het ontvreemden van je kind.

Vervelend doen en dan gaan slaan? Pardon, wat zie jij als vervelend, want dit klinkt bijna alsof je er vaak op losslaat. Ik mag hopen dat jou drempel hoger ligt dan vervelend doen. Overigens als iemand mijn kind zou slaan, dat is voor een grens om geweld te gaan gebruiken.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207203231
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:53 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Ja ik heb door het geweld een angststoornis gekregen.

Maar ik was al een braaf kind en bij mij was het niet nodig. Ik haalde een soms een 5 en dan kreeg ik klappen, maar heb makkelijk mijn vwo gehaald.

Een kind dat anderen bedreigt, pest etc verdient een koekje van eigen deeg.
Als het zover komt zijn er al fikse problemen, die je niet oplost met nog meer slaan.

Mijn ervaring is dat de pesters en ander tuig niet uit de nesten komen waar slaan not done is.
pi_207203240
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:55 schreef Emptystreet het volgende:
Mijn vader was vooral van het schreeuwen en als ik mij écht misdroeg dan kreeg ik wel klappen op m'n blote reet.
Mijn ma is nu vooral van het schelden en het kleineren. En het -al dan niet onbedoeld- opmerkingen plaatsen over bijvoorbeeld het feit dat ik geen fantastisch figuur heb of dat soort zaken.

Helpt allemaal niet mee waardoor ik punt een tot vorig jaar altijd maar met iedereen mee praatte en nooit een eigen mening kreeg (Want een vader die scheldde als je tegengas gaf) en ik doe nu zelfs op mijn eigen vejraardag liever niet met drinken lopen tussen veel mensen door uit angst dat ik mors of in de weg loop (Want moeder die mij altijd klein/dom hield door te zeggen dat ik iets niet kan of te zwaar ben etc)
Nu jij het over schreeuwen hebt, kom ik op het volgende.

Wat is dan beter? Schreeuwen naar je kind (wat iedere ouder weleens doet) of een tik en het is klaar?
  User die altijd boos en kwaad is 2022 vrijdag 23 december 2022 @ 17:58:43 #53
491163 Viesdik
pi_207203242
quote:
11s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:54 schreef Seven. het volgende:

[..]
In elke kringen begeef jij je in godsnaam?!
via via.. kijk genoeg trieste verhalen
vader die spaargeld aan coke heeft opgemaakt.. kwam zijn vriendin 1 week vóór de bevalling van 3e kind achter..
hele leven van het een op het andere moment naar de kloten.
Kinderen ervaren daar gigantisch veel stress van en lopen gigantisch veel schade op.
gezin helemaal naar de klote

gelukkig heeft ze de draad weer aardig kunnen oppakken..
kon zij niks aan doen en heb diep veel respect hoe ze met de situatie is omgegaan.
pi_207203244
quote:
16s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:30 schreef FlippingCoin het volgende:
Kinderen moet je niet slaan.
Je mag ze wel een tikje geven
  vrijdag 23 december 2022 @ 18:00:57 #55
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207203265
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:55 schreef Emptystreet het volgende:
Mijn vader was vooral van het schreeuwen en als ik mij écht misdroeg dan kreeg ik wel klappen op m'n blote reet.
Mijn ma is nu vooral van het schelden en het kleineren. En het -al dan niet onbedoeld- opmerkingen plaatsen over bijvoorbeeld het feit dat ik geen fantastisch figuur heb of dat soort zaken. Zoals een tijdje terug toen ik mij ergens tussen aan 't wurmen was tegen de hond "Ja, baasje is een dikzakje he. Daardoor past hij eigenlijk niet"

Helpt allemaal niet mee waardoor ik punt een tot vorig jaar altijd maar met iedereen mee praatte en nooit een eigen mening kreeg (Want een vader die scheldde als je tegengas gaf) en ik doe nu zelfs op mijn eigen vejraardag liever niet met drinken lopen tussen veel mensen door uit angst dat ik mors of in de weg loop (Want moeder die mij altijd klein/dom hield door te zeggen dat ik iets niet kan of te zwaar ben etc)
En hoe is jouw relatie nu met je ouders?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207203288
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:58 schreef Biest. het volgende:

[..]
Je mag ze wel een tikje geven
Dat vind ik tot een bepaalde leeftijd wel echt onnodig.

Als je een zestienjarige hebt die de politie lastigvalt met vuurwerk of zo mag je die wmb best een oplawaai geven.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_207203295
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:56 schreef Viesdik het volgende:

[..]
ik zal niet zeggen dat ik de waarheid in pacht heb..
maar een ding weet ik wel.. de wijze waarop kinderen nu worden opgevoed.. die bellen over 15 jaar massaal aan bij de psycholoog.

Lekker trots achteraf zeggen dat je iig je kinderen geen corrigerende tik hebt gegeven. Dus aan jou lag het niet.
Minn broer zus en ik doen het prima. Mijn zoon van ruim in de 20 gaat als een tierelier.

En Merel die volgens jou zo verwend wordt is straks de leiding gevende van jouw kroost.

Echt serieus. Vraag je eens af waarom het zo is dat kinderen die kader doen veel vaker uit gezinnen komen met de corrigende tik. En waarom dat bij de vwo kinderen eerder uitzondering dan regel is.

Waar denk je dat jong tuig geleerd heeft dat slaan enzo werkt?
  vrijdag 23 december 2022 @ 18:04:09 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207203296
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:37 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Dit is typisch de reactie van een vrouw (no offence)
Vrouwen voeden een kind anders op dan mannen. Daarom ben ik ook tegen een gezin met 2 moeders of 2 vaders. Een kind heeft het recht op een gezonde gezinssituatie met een moeder en een vader.
Een kind heeft in meerdere mate de liefde van een vrouw (moeder) nodig en de confrontatie van de man. Die zijn niet altijd fijn en leuk, maar het zorgt wel dat ze later stevig op eigen schoenen kunnen staan.
Ik heb 2 kinderen die 19 jaar met elkaar schelen, dat de oudste wel af en toe een "opvoedkundigr tik" kreeg hangt samen met het gegeven dat men destijds idd nog dacht dat het erbij hoorde, en dat ik niet beter wist.

De jongste is inmiddels 12 en heeft nog nooit een tik gehad.

Dus hou je "meestal vrouwen" verhaaltje maar voor je.
Been there, done that, met deze doe ik het beter dan met de eerste, want die had, met de kennis van nu, ook prima zonder die zogenaamde "opvoedkundige tik" opgevoed kunnen worden.
Die "opvoedkundige tik" is gewoon een uiting van onvermogen, misschien dat mannen het daarom wat minder problematisch vinden, als je zo graag her mannen/vrouwen spelletje wilt spelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  User die altijd boos en kwaad is 2022 vrijdag 23 december 2022 @ 18:04:12 #59
491163 Viesdik
pi_207203297
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:57 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Deugoog van de overheid? Wat een gelul, ik kan zelf heel goed nadenken en begrijpen wat ik wel en niet goed vindt. Dat jij er anders overdenkt moet jij weten, maar weet dat het kindermishandeling is en dat er consequenties aanzitten als instanties er achterkomen. Plus dat je een groter risico loopt op het ontvreemden van je kind.

Vervelend doen en dan gaan slaan? Pardon, wat zie jij als vervelend, want dit klinkt bijna alsof je er vaak op losslaat. Ik mag hopen dat jou drempel hoger ligt dan vervelend doen. Overigens als iemand mijn kind zou slaan, dat is voor een grens om geweld te gaan gebruiken.
definities worden elk jaar bijgesteld, sinds 2007 is de tik ook verboden.. dat klopt
er is zoveel verboden.
de wetboek dient bijna als eenzijdig opvoedbeleid
Triest eigenlijk.. de menselijke maat wordt met bruut psychologisch geweld onmogelijk gemaakt.
Wij mogen blijkbaar niet meer een eigen verantwoordelijkheid nemen.
pi_207203311
quote:
16s.gif Op vrijdag 23 december 2022 18:03 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Dat vind ik tot een bepaalde leeftijd wel echt onnodig.

Als je een zestienjarige hebt die de politie lastigvalt met vuurwerk of zo mag je die wmb best een oplawaai geven.
En een 8-jarige die zijn ouders een grote mond geeft?
  User die altijd boos en kwaad is 2022 vrijdag 23 december 2022 @ 18:05:13 #61
491163 Viesdik
pi_207203315
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 18:04 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Minn broer zus en ik doen het prima. Mijn zoon van ruim in de 20 gaat als een tierelier.

En Merel die volgens jou zo verwend wordt is straks de leiding gevende van jouw kroost.

Echt serieus. Vraag je eens af waarom het zo is dat kinderen die kader doen veel vaker uit gezinnen komen met de corrigende tik. En waarom dat bij de vwo kinderen eerder uitzondering dan regel is.

Waar denk je dat jong tuig geleerd heeft dat slaan enzo werkt?
prima doen is relatief
  User die altijd boos en kwaad is 2022 vrijdag 23 december 2022 @ 18:06:18 #62
491163 Viesdik
pi_207203321
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 18:04 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Minn broer zus en ik doen het prima. Mijn zoon van ruim in de 20 gaat als een tierelier.

En Merel die volgens jou zo verwend wordt is straks de leiding gevende van jouw kroost.

Echt serieus. Vraag je eens af waarom het zo is dat kinderen die kader doen veel vaker uit gezinnen komen met de corrigende tik. En waarom dat bij de vwo kinderen eerder uitzondering dan regel is.

Waar denk je dat jong tuig geleerd heeft dat slaan enzo werkt?
zegt allemaal niks.. tegenwoordig ben je al leidinggevende als je zo labiel als de pest bent
een of andere deugstichting van de gemeente Amsterdam.. en je mag blij zijn om feitelijk niks
pi_207203324
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:49 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Vrouwen hebben bepaalde universele positieve eigenschappen die de man niet heeft en vice versa.
Die moet je optimaal inzetten.

Wat ik misschien nog wel het aller belangrijkste vind voor een kind. Is dat je als ouders bij elkaar blijft.
Ik begin echt een grafhekel te krijgen aan alle mannen en vrouwen die de verantwoordelijkheid niet nemen.
Nee ik vind scheiden prima zolang dat respectvol gaat. Waarom zou je je kind leren dat vreemdgaan of mishandeling ok is?
  User die altijd boos en kwaad is 2022 vrijdag 23 december 2022 @ 18:07:59 #64
491163 Viesdik
pi_207203331
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 18:06 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Nee ik vind scheiden prima zolang dat respectvol gaat. Waarom zou je je kind leren dat vreemdgaan of mishandeling ok is?
ik zou afrekenen nog voordat ik mijn drankje op heb
  vrijdag 23 december 2022 @ 18:08:03 #65
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207203333
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 18:04 schreef Viesdik het volgende:

[..]
definities worden elk jaar bijgesteld, sinds 2007 is de tik ook verboden.. dat klopt
er is zoveel verboden.
de wetboek dient bijna als eenzijdig opvoedbeleid
Triest eigenlijk.. de menselijke maat wordt met bruut psychologisch geweld onmogelijk gemaakt.
Wij mogen blijkbaar niet meer een eigen verantwoordelijkheid nemen.
Blijkbaar is het verbieden nodig om de menselijke maat te creëren. Zo ongelooflijk dat het überhaupt een discussie is of je kinderen wel of niet mag slaan.

Laten we de oertijd achter ons laten en meer kijken naar gelijkwaardigheid en niet op basis van onderdrukking een samenleving voortzetten. En misschien vooral leren communiceren op scholen gaan leren. Maar dat zal wel te liberaal zijn
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207203338
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 18:04 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Minn broer zus en ik doen het prima. Mijn zoon van ruim in de 20 gaat als een tierelier.

En Merel die volgens jou zo verwend wordt is straks de leiding gevende van jouw kroost.

Echt serieus. Vraag je eens af waarom het zo is dat kinderen die kader doen veel vaker uit gezinnen komen met de corrigende tik. En waarom dat bij de vwo kinderen eerder uitzondering dan regel is.

Waar denk je dat jong tuig geleerd heeft dat slaan enzo werkt?
Nou ik ken bijna alleen mensen met uni en bijna iedereem kreeg tikken in de jaren 90. Niet zo heftig als ik maar toch wel met de vlakke hand.
pi_207203342
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 18:06 schreef Viesdik het volgende:

[..]
zegt allemaal niks.. tegenwoordig ben je al leidinggevende als je zo labiel als de pest bent
een of andere deugstichting van de gemeente Amsterdam.. en je mag blij zijn om feitelijk niks
Serieus?
Je moet het hiervan hebben?
pi_207203360
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 18:08 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Blijkbaar is het verbieden nodig om de menselijke maat te creëren. Zo ongelooflijk dat het überhaupt een discussie is of je kinderen wel of niet mag slaan.

Laten we de oertijd achter ons laten en meer kijken naar gelijkwaardigheid en niet op basis van onderdrukking een samenleving voortzetten. En misschien vooral leren communiceren op scholen gaan leren. Maar dat zal wel te liberaal zijn
Het punt is dat normale kinderen nu in klassen zitten met ZMOKtuig, waardoor geweld en pesten nu de norm is. Als pesters sneller naar speciaal onderwijs zouden gaan zou de sfeer in de klas beter worden
pi_207203401
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 18:11 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Het punt is dat normale kinderen nu in klassen zitten met ZMOKtuig, waardoor geweld en pesten nu de norm is. Als pesters sneller naar speciaal onderwijs zouden gaan zou de sfeer in de klas beter worden
Maar komt dat tuig uit gezinnen die anti corrigende tik zijn?

Mijn persoonlijke kijk is dat dat tuig meestal uit nesten komt waar tikken en zelfs erger vaker gangbaar zijn dan niet.
pi_207203407
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 18:05 schreef Biest. het volgende:

[..]
En een 8-jarige die zijn ouders een grote mond geeft?
Nee zeer zeker niet.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_207203435
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 18:16 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Maar komt dat tuig uit gezinnen die anti corrigende tik zijn?

Mijn persoonlijke kijk is dat dat tuig meestal uit nesten komt waar tikken en zelfs erger vaker gangbaar zijn dan niet.
Nou ik ben flink geslagen en ik ben geen tuig. Ik denk dat tuig uit gezinnen komt waar de ouders zelf tuig zijn of totaal geen eisen stellen aan school en gedrag
pi_207203439
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 18:05 schreef Biest. het volgende:

[..]
En een 8-jarige die zijn ouders een grote mond geeft?
Kinderen zijn een weerspiegeling van hun ouders. Als er met enige regelmaat tegen een kind geschreeuwd wordt kun je donder op zeggen dat dat kind dat ook tegen de ouders gaat doen.

Daarom vind ik het wat apart dat tegen je kinderen schreeuwen wel maatschappelijk correct bevonden lijkt te worden. Het effect van schreeuwen tegen je kinderen lijkt me ook niet echt positief, maar ondertussen doet elke ouder het (regelmatig).
pi_207203606
De klappen die ik kreeg hebben echt geen enkel nut gehad. Ja, toch wel. Geen relatie meer met mijn ouders en angst om zelf aan kinderen te beginnen. Top.

Het is werkelijk absurd dat er nog steeds mensen zijn die denken dat je kind slaan normaal of zelfs iets positiefs is. Het is al decennialang honderden keren, overal ter wereld, onderzocht wat lichamelijk geweld voor effect hebben op kinderen:
- kinderen leren juist niet beter als je ze slaat.
- kinderen raken beschadigd, vaak levenslang.
- slaan leidt vaak tot gedragsproblematiek en psychiatrische problematiek.
- slaan leidt tot problemen met het vertrouwen van mensen.
- kinderen zijn sneller geneigd om anderen te beschadigen.
- geslagen kinderen zijn vaker pesters.
- kinderen die geslagen worden hebben een grotere kans om crimineel te worden.

Vooral doen hoor mensen. In jouw geval maak je het verschil heus wel. Opvoedwonder dat je bent.

Maar goed, dut soort discussies zijn eigenlijk vrij nutteloos. Het is als praten met een viruswappie. Je kunt 1000 stukken bewijs geven, ze willen gewoon niet luisteren. Zeker geslagen vroeger.
Spoilers!
pi_207203607
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:58 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Nu jij het over schreeuwen hebt, kom ik op het volgende.

Wat is dan beter? Schreeuwen naar je kind (wat iedere ouder weleens doet) of een tik en het is klaar?
Geen van beide.
Kind apart nemen en op een rustige en normale manier uitleggen en ten allen tijden gewoon je cool bewaren.
pi_207203633
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 18:00 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
En hoe is jouw relatie nu met je ouders?
Relatie met mijn vader is beter dan 'ie was. Maar nog re-de-lijk moeizaam. Als ik langsga voelt het vaak als een "moetje" en voelt het regelmatig ongemakkelijk omdat ik nog steeds moeite heb om tegen 'm in te gaan.
Relatie met mijn moeder is prima, al vertel ik daar heel weinig aan omdat ze over alles en iedereen wel oordeelt en vrij toxisch kan overkomen. En ze komt 9/10x als ze bij mij langskomt al zeurend de woonkamer binnen, iets is meteen niet goed of er word meteen gezeurd over iets wat een familielid of vriend/vriendin deed.
pi_207203639
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:09 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Veel hangjongeren en tuig van de richel komt uit gezinnen die niet vies zijn van een corrigerend tikje op zijn tijd.

Blijkt dus niet echt de oplossing te zijn.
Probleem is dat die jongeren de hele dag buiten zijn en die ouders geen idee hebben wat ze uitspoken. Als ze er ooit toch achter komen dan is het inderdaad meteen flinke stokslaag.
pi_207203741
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 18:20 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Kinderen zijn een weerspiegeling van hun ouders. Als er met enige regelmaat tegen een kind geschreeuwd wordt kun je donder op zeggen dat dat kind dat ook tegen de ouders gaat doen.
Ik denk niet dat dit klopt. Kinderen kunnen het ook van anderen buiten hun ouders hebben gezien.

quote:
Daarom vind ik het wat apart dat tegen je kinderen schreeuwen wel maatschappelijk correct bevonden lijkt te worden. Het effect van schreeuwen tegen je kinderen lijkt me ook niet echt positief, maar ondertussen doet elke ouder het (regelmatig).
Wat ik ook vind is dat schreeuwen veel erger is dan een tikje geven.
pi_207203760
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:20 schreef Viesdik het volgende:
een draai om de oren, een tik op de vingers, of een enkele pets op de billen hoort bij een gezonde opvoeding..
maar met riem en vuist ben je een kindermishandelaar. En dan eerder bij jongens dan bij meisjes.

Waarom ben je eerder een mishandelaar als je jongens mishandelt dan als je dat bij meisjes doet?

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:31 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Ik ben zelfs van mening dat het een doel op zich zou moeten zijn. Het gaat niet om het kind pijn doen, maar om hen voor te bereiden op het echte leven. Je moet een kind niet conserveren in een fantasiewereld. Maar confronteer hen met alle facetten in het leven. Daar zitten positieve elementen bij en minder positieve.
Hoe werkt die voorbereiding op alle facetten van het leven dan? Ik snap niet hoe slaan helpt. Verkracht je je kind ook? Ga je het aanrijden? Steken met een mes? Gooi je het van een brug?
Spoilers!
  vrijdag 23 december 2022 @ 19:13:04 #79
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_207203928
Niks mis met een corrigerende tik, maar dan wel consequent zijn. Veel ouders geven een tik uit boosheid of frustratie en dan gaat het wel eens fout. Ik denk dat als ouders hun kind vanaf jongs af aan consequent straffen bij onwenselijk gedrag icm uitleg geven over waarom het kind gestraft wordt, de corrigerende tik vanaf een bepaalde leeftijd vaak helemaal niet meer nodig is.

Maar ja, ik kom uit een groot gezin en heb een grote familie en zie in m’n eigen omgeving dat wat bij het ene kind werkt, bij een ander totaal nutteloos is. Praten, straffen, belonen…soms heeft het weinig effect en dan kan een tik geven “nodig” zijn. Anderzijds moeten we ook accepteren dat er altijd kinderen met gedragsproblemen zullen zijn. Die kan je elke dag wel tikken geven, maar dat gaat echt niet helpen.

Hangjongeren fysiek aanpakken heeft denk ik geen zin. Men gooit het vaak op een slechte opvoeding, maar het komt vaak genoeg voor dat in een gezin met meerdere kinderen er 1 ontspoort en de rest nauwelijks voor problemen zorgt.

Schoppen, haren trekken, met de riem er van langs geven gaan uiteraard veel te ver. Ik werd als kind ook wel eens met de riem/houten kleerhanger/pollepel geslagen als m’n ma vond dat ik te ver ging. Deed me op een gegeven moment ook niet meer zoveel. Een reprimande raakte me veel harder en langer.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
  vrijdag 23 december 2022 @ 19:46:07 #80
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207204249
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:44 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Nou ik als vrouw sta er hetzelfde in als jij. Maar ik vind dat je als moeder ook best een draai om de oren kunt geven als kind je uitscheldt.
Ja, als het ene kind het andere kind slaat en dan het kind een tik geven terwijl je "NIET SLAAN!!!!" roept is een geweldig voorbeeld en daarvan leert een kleuter vast wat je bedoelt :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 23 december 2022 @ 19:54:49 #81
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207204358
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 18:05 schreef Biest. het volgende:

[..]
En een 8-jarige die zijn ouders een grote mond geeft?
Je hebt een "corrigerende tik" nodig om een 8-jarige met een grote mond terecht te wijzen?
Heb je zelf niet genoeg verbale vaardigheden om de grote mond zonder fysiek geweld te corrigeren?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207205200
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 19:54 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je hebt een "corrigerende tik" nodig om een 8-jarige met een grote mond terecht te wijzen?
Heb je zelf niet genoeg verbale vaardigheden om de grote mond zonder fysiek geweld te corrigeren?
Wie, ik?
  vrijdag 23 december 2022 @ 20:53:42 #83
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207205375
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 20:45 schreef Biest. het volgende:

[..]
Wie, ik?
Degene die überhaupt overweegt of een "corrigerende tik" een gepaste reactie is op een grote mond.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 23 december 2022 @ 21:13:10 #84
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_207205662
Als je kinderen niet bang voor jou zijn dan heb je gefaald als ouder zeg ik altijd.
pi_207206599
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 20:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Degene die überhaupt overweegt of een "corrigerende tik" een gepaste reactie is op een grote mond.
Ik vind het gepaster om zijn lippen tussen mijn duim en wijsvinger te draaien. Geen adem verspillen aan verbaal
pi_207207245
Toch blijft het wel een interessante discussie.

Tegenwoordig is men tegen een corrigerende tik.

Vroeger was het ingeburgerd. In Engeland in het Victoriaanse tijdperk waren lijfstraffen nog in geburgerd, ook bij kinderen. Zeker in de kost scholen waarbij de leraar een latje had liggen.

Maar om nu te zeggen dat mensen uit die tijd allemaal massaal depressief en/of agressief waren is ook niet aan te tonen. Genoeg mensen uit die tijd die het wel ver hebben geschopt.
Begrijp mij goed, ik ben niet voor lijfstraffen, maar observeer wel dat oude maatschappijen waar fysieke correcties werden gegeven nu ook niet compleet op hun gat lagen.

Dus ik denk ook dat er iets over de onderzoeksopzet af te dingen valt en niet duidelijk weer geeft hoe het precies zit.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_207208622
Geweld is altijd een effectieve oplossing. Je gaat toch ook geen klemmend deurtje lief vragen om open of dicht te gaan, zo werkt het met kinderen en dieren ook.
N A P O L I
C A M P A N I A
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 24 december 2022 @ 00:28:27 #88
408813 crew  trein2000
pi_207208893
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 december 2022 22:36 schreef Godshand het volgende:
Toch blijft het wel een interessante discussie.

Tegenwoordig is men tegen een corrigerende tik.

Vroeger was het ingeburgerd. In Engeland in het Victoriaanse tijdperk waren lijfstraffen nog in geburgerd, ook bij kinderen. Zeker in de kost scholen waarbij de leraar een latje had liggen.

Maar om nu te zeggen dat mensen uit die tijd allemaal massaal depressief en/of agressief waren is ook niet aan te tonen. Genoeg mensen uit die tijd die het wel ver hebben geschopt.
Begrijp mij goed, ik ben niet voor lijfstraffen, maar observeer wel dat oude maatschappijen waar fysieke correcties werden gegeven nu ook niet compleet op hun gat lagen.

Dus ik denk ook dat er iets over de onderzoeksopzet af te dingen valt en niet duidelijk weer geeft hoe het precies zit.
In het land der blinden is eenoog koning natuurlijk, dus allerhande prestaties uit die tijd afzetten tegen andere prestaties uit die tijd zegt niets.
Daarnaast was de levensverwachting toen natuurlijk wel fors lager, dat een bepaalde mate van acceptatie van geweld in de samenleving daar een factor in is vind ik helemaal niet zo’n vergezochte hypothese.

Natuurlijk zijn dit ook maar hersenspinsels, maar het is voldoende om maar even aan te geven dat jouw eveneens van enige onderbouwing gespeende stellingen ook een ander kant hebben. Om op basis daar van maar even de hele wetenschappelijke kennis op dit dossier in twijfel te trekken vind ik echt wel heel grotesk. Om maar niet te zeggen volslagen mataglap.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  VIVA zaterdag 24 december 2022 @ 00:31:37 #89
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_207208923
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 december 2022 22:36 schreef Godshand het volgende:
Toch blijft het wel een interessante discussie.

Tegenwoordig is men tegen een corrigerende tik.

Vroeger was het ingeburgerd. In Engeland in het Victoriaanse tijdperk waren lijfstraffen nog in geburgerd, ook bij kinderen. Zeker in de kost scholen waarbij de leraar een latje had liggen.

Maar om nu te zeggen dat mensen uit die tijd allemaal massaal depressief en/of agressief waren is ook niet aan te tonen. Genoeg mensen uit die tijd die het wel ver hebben geschopt.
Begrijp mij goed, ik ben niet voor lijfstraffen, maar observeer wel dat oude maatschappijen waar fysieke correcties werden gegeven nu ook niet compleet op hun gat lagen.

Dus ik denk ook dat er iets over de onderzoeksopzet af te dingen valt en niet duidelijk weer geeft hoe het precies zit.
Ik zie het als ontwikkeling...Vroeger was het percentage gelovige (zonder vragen stellen) ook veel hoger... Als jij het niet normaal vind om je vrouw/man/vriendin/opa/oma/collega/baas/bakker/slager een klap te geven wanneer iets je niet aanstaat, dan geldt hetzelfde ook voor je kind....
What lies behind makes no sense in my mind
  VIVA zaterdag 24 december 2022 @ 00:34:27 #90
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_207208956
Wel interessant dat de volwassene die een corrigerende tik wel acceptable vindt..tijdens hun jeugd zelf ook wel eens een klap ontvangen heeft... Is het dan echt wat ik heb ervaren is wat telt? Was het echt nuttig dat je geslagen werd, of betreft het een soort van....het is toch normaal dat ouders hun kinderen corrigerend slaan? (Boy i got news for you...)
What lies behind makes no sense in my mind
  zaterdag 24 december 2022 @ 01:02:17 #91
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207209167
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:54 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Dan blijf jij toch lekker je kinderen opvoeden door het deugoog van de overheid?
Ik bepaal lekker zelf hoe ik mijn kinderen opvoed.
En als jouw kind vervelend doet naar mij, ga ik wel slaan ;)
Dan hoop ik voor jou dat ik niet zie dat je kinderen slaat, want als dat wel zo is dan kan het zomaar gebeuren dat je je ineens aan de ontvangende kant van de klappen bevindt.

Met je deugoog van de overheid :') .
Huilen dan.
  zaterdag 24 december 2022 @ 02:26:26 #92
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_207209542
quote:
85s.gif Op zaterdag 24 december 2022 00:34 schreef cosmosis het volgende:
Wel interessant dat de volwassene die een corrigerende tik wel acceptable vindt..tijdens hun jeugd zelf ook wel eens een klap ontvangen heeft... Is het dan echt wat ik heb ervaren is wat telt? Was het echt nuttig dat je geslagen werd, of betreft het een soort van....het is toch normaal dat ouders hun kinderen corrigerend slaan? (Boy i got news for you...)
Mwa, ken ook mensen die als kind af en toe een tik kregen maar dat zelf bij hun eigen kinderen nooit hebben gedaan.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_207209705
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 23:56 schreef Aiciu het volgende:
Geweld is altijd een effectieve oplossing. Je gaat toch ook geen klemmend deurtje lief vragen om open of dicht te gaan, zo werkt het met kinderen en dieren ook.
:')_!

Het is hooguit een oplossing voor de korte termijn in dit soort gevallen.
pi_207209799
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 23:56 schreef Aiciu het volgende:
Geweld is altijd een effectieve oplossing. Je gaat toch ook geen klemmend deurtje lief vragen om open of dicht te gaan, zo werkt het met kinderen en dieren ook.
Kinderen en dieren slaan, dan ben je echt serieus laag.

Door mensen zoals jij bestaat het topic dat doet ie anders nooit. Maar mocht dat jou overkomen noemen we het gewoon een corrigerende hap ok?
  zaterdag 24 december 2022 @ 07:44:20 #95
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207209850
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 00:28 schreef trein2000 het volgende:

[..]
In het land der blinden is eenoog koning natuurlijk, dus allerhande prestaties uit die tijd afzetten tegen andere prestaties uit die tijd zegt niets.
Daarnaast was de levensverwachting toen natuurlijk wel fors lager, dat een bepaalde mate van acceptatie van geweld in de samenleving daar een factor in is vind ik helemaal niet zo’n vergezochte hypothese.

Natuurlijk zijn dit ook maar hersenspinsels, maar het is voldoende om maar even aan te geven dat jouw eveneens van enige onderbouwing gespeende stellingen ook een ander kant hebben. Om op basis daar van maar even de hele wetenschappelijke kennis op dit dossier in twijfel te trekken vind ik echt wel heel grotesk. Om maar niet te zeggen volslagen mataglap.
Het gaat over een tijd dat het ook prima was je vrouw een "corrigerende tik" te geven, als ze ook maar een beetje zelfstandig was of een eigen mening had en die ook uitte.

Wat vinden de "corrigerende tik is prima" figuren daar van?
Als je vrouw een grote mond heeft? Ook een "corrigerende tik"?
En je dochter van 16? 18? 25?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207209958
Is een corrigerende tik en slaan in jullie ogen hetzelfde?
Ik heb gegoogled en zag dat zo'n tikje verboden is. Mag je je kind zelfs niet een oorvijg geven? En tot hoe oud mag dat niet?
Nou is het geen wonder dat de meeste kindjes van nu niet zoveel aankunnen.
  zaterdag 24 december 2022 @ 08:25:28 #97
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207209965
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:24 schreef Biest. het volgende:
Is een corrigerende tik en slaan in jullie ogen hetzelfde?
Ik heb gegoogled en zag dat zo'n tikje verboden is. Mag je je kind zelfs niet een oorvijg geven? En tot hoe oud mag dat niet?
Het mag gewoon niet, hoezo "tot hoe oud mag dat niet"?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207209973
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:25 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het mag gewoon niet, hoezo "tot hoe oud mag dat niet"?
Ouders geven hun 20-jarige zoon soms ook weleens een oorvijgje.. Ik zou eerder pleiten dat er niet naar kinderen geschreeuwd mag worden.
  zaterdag 24 december 2022 @ 08:34:22 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207209991
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:28 schreef Biest. het volgende:

[..]
Ouders geven hun 20-jarige zoon soms ook weleens een oorvijgje.. Ik zou eerder pleiten dat er niet naar kinderen geschreeuwd mag worden.
Pardon? Een 20-jarige? Hoe beperkt moet je zijn als je zelfs dan nog niet beter kunt dan een "oorvijg"?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207210020
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:34 schreef Leandra het volgende:

[..]
Pardon? Een 20-jarige? Hoe beperkt moet je zijn als je zelfs dan nog niet beter kunt dan een "oorvijg"?
Mij lijkt het eerder dat iemands wereld beperkt is :P
pi_207210031
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:24 schreef Biest. het volgende:
Is een corrigerende tik en slaan in jullie ogen hetzelfde?
Ik heb gegoogled en zag dat zo'n tikje verboden is. Mag je je kind zelfs niet een oorvijg geven? En tot hoe oud mag dat niet?
Nou is het geen wonder dat de meeste kindjes van nu niet zoveel aankunnen.
Een oorvijg?
Wat tegen een kind zijn hoofd slaan is eigenlijk.... Goh zeg, waarom is dat toch niet ok.

Het mag op geen enkel leeftijd. Hoe kom je in godensnaam op het idee dat iemand een pets tegen de kop te geven een goed idee is. Op opvoedkundig meer dan prima is zelfs.

Echt, denk er eens over na, hoe dat echt klinkt?
Als een zeer goede vriend(in) tegen je zegt ik had gisteren ruzie met mijn partner en hij/zij gaf me een pets tegen mijn hoofd. Wat zeg je dan?
Mooi joh, goede partner heb je!

Ik weet niet in wat voor omgeving jij leeft, maar petsen krijgen is in de mijne niet normaal ofzo.
  zaterdag 24 december 2022 @ 08:46:33 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207210044
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:44 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Een oorvijg?
Wat tegen een kind zijn hoofd slaan is eigenlijk.... Goh zeg, waarom is dat toch niet ok.

Het mag op geen enkel leeftijd. Hoe kom je in godensnaam op het idee dat iemand een pets tegen de kop te geven een goed idee is. Op opvoedkundig meer dan prima is zelfs.

Echt, denk er eens over na, hoe dat echt klinkt?
Als een zeer goede vriend(in) tegen je zegt ik had gisteren ruzie met mijn partner en hij/zij gaf me een pets tegen mijn hoofd. Wat zeg je dan?
Mooi joh, goede partner heb je!

Ik weet niet in wat voor omgeving jij leeft, maar petsen krijgen is in de mijne niet normaal ofzo.
Zeker niet tegen het hoofd zelfs, daar kan serieus hersenschade door ontstaan.

Dat verklaart wel die ouders die denken dat een "oorvijg" wel prima is, die hebben er zelf waarschijnlijk teveel gehad.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207210045
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:44 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Een oorvijg?
Wat tegen een kind zijn hoofd slaan is eigenlijk.... Goh zeg, waarom is dat toch niet ok.

Het mag op geen enkel leeftijd. Hoe kom je in godensnaam op het idee dat iemand een pets tegen de kop te geven een goed idee is. Op opvoedkundig meer dan prima is zelfs.

Echt, denk er eens over na, hoe dat echt klinkt?
Als een zeer goede vriend(in) tegen je zegt ik had gisteren ruzie met mijn partner en hij/zij gaf me een pets tegen mijn hoofd. Wat zeg je dan?
Mooi joh, goede partner heb je!

Ik weet niet in wat voor omgeving jij leeft, maar petsen krijgen is in de mijne niet normaal ofzo.
Is een oorvijg een pets tegen een hoofd slaan? Ik dacht aan iemands oor trekken...
I'm confused
pi_207210049
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:44 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Een oorvijg?
Wat tegen een kind zijn hoofd slaan is eigenlijk.... Goh zeg, waarom is dat toch niet ok.

Het mag op geen enkel leeftijd. Hoe kom je in godensnaam op het idee dat iemand een pets tegen de kop te geven een goed idee is. Op opvoedkundig meer dan prima is zelfs.

Echt, denk er eens over na, hoe dat echt klinkt?
Als een zeer goede vriend(in) tegen je zegt ik had gisteren ruzie met mijn partner en hij/zij gaf me een pets tegen mijn hoofd. Wat zeg je dan?
Mooi joh, goede partner heb je!

Ik weet niet in wat voor omgeving jij leeft, maar petsen krijgen is in de mijne niet normaal ofzo.
Hoe kom jij aan oorvijgen geven aan partners? Hadden we het niet over onhandelbare kinderen?
pi_207210062
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 07:26 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Kinderen en dieren slaan, dan ben je echt serieus laag.

Door mensen zoals jij bestaat het topic dat doet ie anders nooit. Maar mocht dat jou overkomen noemen we het gewoon een corrigerende hap ok?
Begrijpend lezen is te moeilijk voor je? En als ik al een kind of dier een tik geef is dit letterlijk corrigerend. Mijn kat beet mij laatst in mijn adamsappel toen ik sliep, dan gier ik hem gewoon van bed af ja.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_207210065
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:28 schreef Biest. het volgende:

[..]
Ouders geven hun 20-jarige zoon soms ook weleens een oorvijgje.. Ik zou eerder pleiten dat er niet naar kinderen geschreeuwd mag worden.
Ik ken wel een vb daarvan. Zoon in kwestie gaf toen uiteindelijk een oorvijgje terug.
Heeft maar 20 jaar daarna nog gekost om weer een beetje normaal met elkaar te zijn.

Top idee, geweldig opvoedkundig!
pi_207210077
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:46 schreef Biest. het volgende:

[..]
Is een oorvijg een pets tegen een hoofd slaan? Ik dacht aan iemands oor trekken...
I'm confused
Een oorvijg is een pets tegen het hoofd ja.
pi_207210083
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:47 schreef Biest. het volgende:

[..]
Hoe kom jij aan oorvijgen geven aan partners? Hadden we het niet over onhandelbare kinderen?
Dus waarvoor je weg zou gaan bij een partner vindt je ok bij je kind?
pi_207210092
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:50 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Ik ken wel een vb daarvan. Zoon in kwestie gaf toen uiteindelijk een oorvijgje terug.
Heeft maar 20 jaar daarna nog gekost om weer een beetje normaal met elkaar te zijn.

Top idee, geweldig opvoedkundig!
Er is ook een voorbeeld waar de zoon zich daarna netjes gedraagt. Het is niet allemaal zoals je het in je omgeving ziet.
Maar idd ligt het ook aan de verbale opvoedkunde wanneer een kind een oorvijg terug geeft wanneer een ouder een kind uiteindelijk een corrigerende tik geeft.
pi_207210101
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:54 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Dus waarvoor je weg zou gaan bij een partner vindt je ok bij je kind?
Waarom vergelijk jij je partner met je kinderen? Voed jij je partner op?
  User die altijd boos en kwaad is 2022 zaterdag 24 december 2022 @ 09:06:49 #111
491163 Viesdik
pi_207210146
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 december 2022 01:02 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dan hoop ik voor jou dat ik niet zie dat je kinderen slaat, want als dat wel zo is dan kan het zomaar gebeuren dat je je ineens aan de ontvangende kant van de klappen bevindt.

Met je deugoog van de overheid :') .
dat is ook strafbaar ;)
ouwe deugpik
pi_207210155
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:55 schreef Biest. het volgende:

[..]
Er is ook een voorbeeld waar de zoon zich daarna netjes gedraagt. Het is niet allemaal zoals je het in je omgeving ziet.
Maar idd ligt het ook aan de verbale opvoedkunde wanneer een kind een oorvijg terug geeft wanneer een ouder een kind uiteindelijk een corrigerende tik geeft.
Als je verbale opvoeding goed is kom je niet bij de oorvijg.
Als je teveel leunt op de oorvijg kom je erachter dat kleine kinderen groot worden en of weggaan of het terug doen.

Ik kan me nog herinneren dat mijn zoon toen hij 12 was een echt grote mond op probeerde te zetten tegen me. Een blik en een pardon? smoorde dat in de kiem. Dat zonder ooit getikt of wat dan ook te hebben. Daarna goed gepraat, maar tot hier en niet verder hoeft echt niet fysiek te worden. Dan ben je wat mij betreft heel erg veel te ver gegaan.

En nee, ik heb geen perfect en superbraaf kind. Die opvallend meegaand was als puber. Ik ben ook niet de heilige en meest perfecte ouder.
Maar slaan heeft geen enkel op zichzelf staand nut, heeft enkel nadelen.

De corrigerende uitzonderingstik bij peuters is enkel mogelijk niet schadelijk door het opvoeden eromheen. Op zichzelf is het niet opvoedkundig en schadelijk. Je kan de schade bespreken, dat is het hoogste.
  zaterdag 24 december 2022 @ 09:11:47 #113
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207210173
Oorvijgen, dat ken ik echt alleen als verschijnsel uit ouderwetse boeken joh _O-
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Vis een optie? zaterdag 24 december 2022 @ 09:23:54 #114
70532 loveli
N
pi_207210225
Het verschil tussen een corrigerende tik en een impulsieve uithaal is voor veel mensen lastig te maken. Een ongecontroleerde actie uit boosheid is niet ok, met een zuiver corrigerende tik heb ik weinig problemen.
crap in = crap out
pi_207210260
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:23 schreef loveli het volgende:
Het verschil tussen een corrigerende tik en een impulsieve uithaal is voor veel mensen lastig te maken. Een ongecontroleerde actie uit boosheid is niet ok, met een zuiver corrigerende tik heb ik weinig problemen.
Hoe werkt zo'n weloverwogen tik dan in de praktijk? Ik heb werkelijk geen idee, ben benieuwd.
Spoilers!
pi_207210263
Ik heb m’n kinderen nog nooit een tik gegeven, wel een paar keer uit pure boosheid op het punt gestaan, maar als ik daar op dat moment aan toegegeven had was ik waarschijnlijk (terecht) opgepakt :')
pi_207210282
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:29 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Hoe werkt zo'n weloverwogen tik dan in de praktijk? Ik heb werkelijk geen idee, ben benieuwd.
1. Netjes als afspraak in de agenda zetten
2. Eerst de handen wassen
3. Je kind uitleggen waarom hij/zij een corrigerende tik krijgt
4. Kind doet het broekje naar beneden
5. Je slaat het hele achterwerk vuurrood.

Zoiets? :?
pi_207210313
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:33 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
1. Netjes als afspraak in de agenda zetten
2. Eerst de handen wassen
3. Je kind uitleggen waarom hij/zij een corrigerende tik krijgt
4. Kind doet het broekje naar beneden
5. Je slaat het hele achterwerk vuurrood.

Zoiets? :?
Ik denk het. Dat vuurrood worden moet dan wel in 1 tik zijn natuurlijk. Niet vaker en niet daadwerkelijk slaan want dan is het geen tik meer.

Het is zo'n lekker bagatelliserende term ook, corrigerende tik. Feitelijk is het gewoon een klap natuurlijk maar dat klinkt te zwaar dus we noemen het tik. Natuurlijk noem je het ook corrigerend, want je doet het uit de goedheid van je ouderhart. Slaag van onvermogen zou een betere term zijn.
Spoilers!
pi_207210352
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:29 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Hoe werkt zo'n weloverwogen tik dan in de praktijk? Ik heb werkelijk geen idee, ben benieuwd.
Je ziet je kind een ander kind slaan, je pakt je kind beet en trekt aan zijn oor terwijl je hem streng in de ogen kijkt. Dat zou mijn corrigerende tik zijn om hem aan zijn verbale opvoeding te herinneren. Kinderen luisteren niet altijd naar verbaal.

Met alleen "Nee, Pieter. Niet doen" bereik je niet veel
pi_207210356
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:30 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Ik heb m’n kinderen nog nooit een tik gegeven, wel een paar keer uit pure boosheid op het punt gestaan, maar als ik daar op dat moment aan toegegeven had was ik waarschijnlijk (terecht) opgepakt :')
Je hebt natuurlijk geschreeuwd en getierd tegen het kind.
  zaterdag 24 december 2022 @ 09:47:10 #121
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207210384
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:43 schreef Biest. het volgende:

[..]
Je ziet je kind een ander kind slaan, je pakt je kind beet en trekt aan zijn oor terwijl je hem streng in de ogen kijkt. Dat zou mijn corrigerende tik zijn om hem aan zijn verbale opvoeding te herinneren. Kinderen luisteren niet altijd naar verbaal.
Zo heb ik het ook weleens gedaan :Y
Kind bleef me slaan en trappen, nadat verbaal niks uithaalde, mep gegeven om signaal te geven dat het echt klaar was nu.
Schrok ze zo van dat het ook echt klaar was meteen. Daarna verbaal 'afgehecht' zoals dat zo mooi heet, en platgeknuffeld.
Maar toen was ze 3 ofzo, en nog heel primair ingesteld, zou nu niet meer nodig zijn want prima mee te babbelen over zulks nu ze 6 is.

Ik mepte niet omdat ik boos was, maar om haar bij zinnen te krijgen.
Als je mept of schreeuwt of wat dan ook omdat je zelf boos bent kun je beter zelf gewoon even een kwartier op de gang gaan staan afkoelen
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Vis een optie? zaterdag 24 december 2022 @ 09:48:00 #122
70532 loveli
N
pi_207210388
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:29 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Hoe werkt zo'n weloverwogen tik dan in de praktijk? Ik heb werkelijk geen idee, ben benieuwd.
Niet uit woede. Woede is een emotie die je verstand aan de kant schuift. De meeste pakken slaag zijn gevolg van zo'n reactie, dus niet ok.

Ik denk niet dat een kind dat z'n jongere broertje van de trap duwt beschadigd raakt van een corrigerende tik op de billen, wel van een ongecontroleerd pak rammel. Of van een verbale woedeuitbarsting.

De focus ligt op schade van lijfstraffen, niet op de schade van woedeuitbarstingen, dat is het punt dat ik probeer te maken.
crap in = crap out
pi_207210400
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:44 schreef Biest. het volgende:

[..]
Je hebt natuurlijk geschreeuwd en getierd tegen het kind.
Joh, zou het?

Ouders die beweren nog nooit geschreeuwd te hebben tegen hun kinderen geloof ik niet.
Ik heb hem verder niet uitgescholden ofzo, alleen geschreeuwd.
pi_207210422
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:29 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Hoe werkt zo'n weloverwogen tik dan in de praktijk? Ik heb werkelijk geen idee, ben benieuwd.
Ik stel me dat voor als een hand onderweg naar de vlam van de gasbrander die dan met kracht aan de kant wordt geslagen (en dan bedoel ik niet vol de vuist erin maar zorgen dat die hand veilig is). Dat vind ik een corrigerende tik. En een die acceptabel en zinvol is.

Overigens heb ik mijn kind wel eens geslagen. Niet corrigerend, uit pure onmacht. Itt de enthousiaste voorstanders in dit topic vond ik dat níet een goed idee, heb ik daar uitgebreid mijn excuses voor aangeboden en uitgelegd dat het voortkwam uit mijn eigen frustratie en onmacht. Ik geloof niet bepaald dat het een opvoedende effect had, integendeel. Het enige mogelijk positieve effect kwam van het excuus en de uitleg.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_207211127
Overigens goed huisdieren in de gaten houden.

Die geven wel eens een corrigerende tik. Je peuter die de soezende kat plaagt met steekjes in haar zij kan nog wel eens getracteerd worden op een uithaal van de kat met haar scherpe nagels...

Heb het zelf gehad met honden als kind, tijdje bang geweest voor honden :{
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_207211268
quote:
4s.gif Op zaterdag 24 december 2022 11:15 schreef Godshand het volgende:
Overigens goed huisdieren in de gaten houden.

Die geven wel eens een corrigerende tik. Je peuter die de soezende kat plaagt met steekjes in haar zij kan nog wel eens getracteerd worden op een uithaal van de kat met haar scherpe nagels...

Heb het zelf gehad met honden als kind, tijdje bang geweest voor honden :{
Dan moet je niet je huisdier in de gaten houden maar je koter.
pi_207211302
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 11:35 schreef NoemHarry het volgende:

[..]
Dan moet je niet je huisdier in de gaten houden maar je koter.
Ik denk gewoon allebei
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_207211500
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:16 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]

Denk je echt dat Roderick die hard studeert om open hart chirurg te worden met tikken is opgevoed?
Zijn dat toevallig die hard studerende mannen die vrouwen sperma emmers en hoeren noemen?
pi_207211508
Ik vraag me af hoeveel van de reagerende users hier zelf kinderen hebben opgevoed.
pi_207214691
Gewoon normaal opvoeden gaat om geen corrigerende tik, of met een uitzonderingstik. Een ouder heeft ook emotie, maar nooit zou tikken normaal moeten zijn, gepast moeten zijn.

Er bestaat geen opvoedkundige tik.
Er bestaat enkel een fucked up situatie waar je achteraf beter mee om had kunnen gaan.

En als dat geen werkelijke uitzondering is heb je een enorm probleem.
  zaterdag 24 december 2022 @ 18:14:31 #131
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207214942
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 12:07 schreef hoe-die-nie het volgende:
Ik vraag me af hoeveel van de reagerende users hier zelf kinderen hebben opgevoed.
Ik heb er twee op de middelbare school. Beide nooit geslagen, helaas weleens uit mijn plaat geschoten en geschreeuwd. Veel spijt van, want het is achteraf toch echt je eigen fout geweest. Onmacht van de situatie, het is ook accepteren dat een kind niet altijd zal doen wat je zou willen. Soms zit jezelf fout.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207216450
Jawel, het helpt wel. Maar niet om elke scheet.
pi_207236721
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:23 schreef loveli het volgende:
Het verschil tussen een corrigerende tik en een impulsieve uithaal is voor veel mensen lastig te maken. Een ongecontroleerde actie uit boosheid is niet ok, met een zuiver corrigerende tik heb ik weinig problemen.
Dit dus...

quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:29 schreef Lucky_Strike het volgende:


[..]
Hoe werkt zo'n weloverwogen tik dan in de praktijk? Ik heb werkelijk geen idee, ben benieuwd.
Is inderdaad een grijs gebied en in de aard, inschattingsvermogen over de aard van het kind en ook de positie van de uitdeler. Ikzelf kom uit een ouderwets gezin en ben de jongste van 6 kinderen. We zijn allemaal opgevoed in een klein huis met 3 slaapkamers. Dus dat was 8 personen huizen met stapelbedden.. :) Grote keuken met lange tafel en peipklein woonkamertje. Om daar dagelijks de orde te handhaven was zo nu en dan een tik of een pets aan de orde van de dag. Bv. aan tafel en je klep niet kunnen houden, gevolgd door 2 waarschuwingen 'Klep dicht en eten!' Wou je graag het laatste woord dan was dit soliciteren voor een subtile pets met de potlepel. En er heeft nog nooit iemand striemen, bulten of blauwe plekken rondgelopen.

Ook van mijn broers en mijn broers onder elkaar werden er regelmatig petsen uitgedeeld wanneer we elkaar waren aan het etteren. Ik heb zelfs een keer een pak rammel van mijn moeder gekregen met de slipper. Achteraf er aan terugdenkende hoe en waarom had ik het nog verdiend ook en er beslist iets positiefs van geleerd. En ook hier geen striemen of blauwe plekken bij opgelopen.

Dat waren meer, correcties met schrikeffect om even wakker te schudden, dan dat het pijn deed. En daar was onze moeder heel erg goed in en wist perfect die grens te bepalen. En de liefste vrouw van de wereld en elke pest die ik van haar heb gekregen heb ik dan ook om gevraagt met mijn dwarsliggerij.

Ik kan alleen voor mezelf spreken en voor zover ik het kan inschatten is er niemand van de 6 kinderen traumatisch uit de opvoeding gekomen. We praten allemaal vol lof over onze ouders. En kunnen we allemaal achteraf hartelijk lachen om de petsen die we verdiend hebben gekregen. En die petsen kwamen niet voort uit onmacht maar uit duidelijke ordehandhaving. Woorden kun je fout opvatten en (met kinder/tienerlogica) met van alles op antwoorden en een tik voor je harses is wat duidelijker to the point dat het genoeg is.

Maar begrijpelijk voor de buitenstaander die ziet alleen het slaan, niet hoe het aankomt en waarom het wordt uitgedeelt. Kent de gezinssituatie niet, kent eigenlijk helemaal niks en niemand en ziet alleen maar de tik die wordt uitgedeeld en kan daar alles wat maar beliefd aan ophangen. En dan nog het leifst het meest negatieve dat je er uit kunt filteren. En maken meteen het vergelijk met ouders die hier geen maat weten te houden en inderdaad mishandelen i.p.v. corrigeren. En daarmee wordt helaas alles over dezelfde kam geschoren.

Ik ben het er dus mee eens, slaan in een opvoeding is geen optie. Maar waar ligt de grens? Een pijnloze corrigerende tik uitdelen is nog lang geen slaan. Enkel waneer je het ziet gebeuren is het verschil tussen beide soms moeilijk te bepalen.

Een maat van mij is maatschappelijk werker, hij leeft ook volgens de overtuiging dat je geen tikken hoeft uit te delen in de opvoeding. Onlangs liepen we samen hij met zijn gezin en ik door de stad. De dochter van 16 beetje nors en dwars en wordt toegesproken door haar moeder. Antwoord van de dochter was luidkeels en venijnig 'JIJ MOET JE BEK HOUDEN!' Gezien vanuit mijn opvoeding was op dat moment een tik voor haar kop de juiste reactie geweest. Maar nee, de maatschappelijk werker zegt slechts 'foei' gaat die avond voordat dochterlief naar bed gaat een uurtje met haar praten over het voorval. Helpt het? Vooralsnog niet, 2 dagen later scheld ze haar vader voor klootzak uit omdat ze haar zin niet krijgt.

En dit is wat me in het algemeen opvalt in de huidige 'Geen tikken uitdelen' generatie. Heel veel jeugd heeft hierdoor minder respect voor ouderlijk gezag gekregen. Ze zijn hondsbrutaal en denken het beter te weten wat ze dan ook uiten met een grote bek in plaats van eens te luisteren. Op zich een nobel streven om je dan in te kunnen houden en dit alsnog met de zachte hand en een discussie proberen te corrigeren. Soms of misschien zelfs steeds meer lijkt op de weg van de meeste weerstand die het langste duurt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 26-12-2022 11:33:49 ]
pi_207498058
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:09 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Veel hangjongeren en tuig van de richel komt uit gezinnen die niet vies zijn van een corrigerend tikje op zijn tijd.

Blijkt dus niet echt de oplossing te zijn.
Logisch. Buiten thuis om is er vrijwel niemand die ze een strobreed in de weg legt, dus dan vreten ze van alles uit waar ze thuis niet zomaar mee weg zouden komen.

Ik had eens een Marokkaan in de klas die er eigenlijk nooit was. Totdat ik zijn vader sprak. Drie maanden later had hij zijn diploma. Reken maar dat hij wat klappen heeft gekregen.

Zelfde als mijn vader: hij had een strontirritante Molukse jongen in de klas (was het leger). Totdat hij een keer zijn vader sprak, bont en blauw kwam hij op school de volgende dag, nooit meer een probleem geweest.

Blijkt dus in sommige gevallen wél een oplossing. Zelf zou ik het overigens nooit doen, simpelweg omdat ik het niet eens zou kunnen, maar bij sommigen zou het geen kwaad kunnen.
pi_207498263
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:15 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Ze wisten niet hoe ze met een ongediagnosticeerde autist moesten omgaan. Ik heb een grotere wrok tegen de kinderpsycholoog eigenlijk.

Al zijn er wel situaties waarbij ik mijn nietbestaande kind zou klappen, bijvoorbeeld als hij een straatroof pleegt
En bij een winkelroof?
pi_207498414
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:18 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Dan heb je de GGZ nodig.
Werkt ontiegelijk goed hier in NL, FOK is daar een goede afspiegeling van
  dinsdag 10 januari 2023 @ 21:27:37 #137
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_207503851
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:32 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Vroegah had de leraar een lineaal klaarliggen voor kinderen die niet goed luisterden. Dan was het PATS op je vingers :P
Mijn moeder kreeg met de achterkant van de aanwijsstok, die was dikker dan de andere kant, tikken op dr hoofd. Dikke bulten gaf dat. Ook trokken ze zo hard aan dr oorlel dat die van dr hoofd afscheurde, kun je nog steeds duidelijk zien. Daarna moest ze in het donkere kolenhok waar ze de ratten hoorde lopen. Haar moeder, mijn oma dus, had er later spijt van dat ze dacht dat ze het wel verdiend zou hebben, ze had nog 10 kinderen. Mn ma was 6 jaar toen dat allemaal gebeurde omdat ze moeilijk stil kon zitten, ze mocht haar hoofd nog niet draaien om naar het kind naast haar te kijken. Was een nonnenschool en toen die ene non dood ging en dat in de krant stond zei mn ma dat daar niks verloren aan ging.

Geweld is niet de oplossing. Nooit. Teken van onmacht.

[ Bericht 0% gewijzigd door oppiedoppie op 10-01-2023 22:22:14 ]
To BG or not to BG!
pi_207504069
Ik werd toen ik klein was door mijn moeder nog wel eens geslagen.
Ook het hele mond met zeep spoelen gehad.
Ze hield op toen ik een jaar of 12 was, daarna was het alleen maar emotionele.

Laatst zat ik naast haar en ze wilde een haar van mijn wang weghalen en ik dook instinctief weg. Kan je na gaan hoe lang zo iets blijft hangen :P

Zelf zou ik nooit mijn kinderen slaan denk ik :P
Twiddel
pi_207511212
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:58 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Nu jij het over schreeuwen hebt, kom ik op het volgende.

Wat is dan beter? Schreeuwen naar je kind (wat iedere ouder weleens doet) of een tik en het is klaar?
Volgens mensen die waarschijnlijk geen kinderen hebben opgevoerd moet je ze alles rustig uitleggen. Maar die mensen weten niet dat je dat voor dat moment al 33 keer hebt gedaan.

En ja, ik geef mijn kinderen weleens een tik of een draai om de oren.
pi_207513197
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:11 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Hm wat dan wel vraag ik me af, praten helpt ook niet
Slaan ook niet hoor. Daar krijg je gewelddadige mensen van die dat vervolgens weer bij hun kinderen/ partners en omgeving gaan doen. Het is een onmachtsmiddel. Dat het bij sommige mensen “werkt” houdt niet in dat het bij iedereen werkt.
pi_207516809
Mensen die als kind mishandeld zijn, mishandelen hun eigen kinderen 6 keer zo vaak als mensen die niet als kind mishandeld zijn. Een bekende statistiek, maar blijft toch raar hoe dat in een individueel geval gaat. TS beseft zelf de negatieve gevolgen die het heeft gehad dat ze als kind mishandeld is, en toch gaat ze haar eigen kinderen zelf ook mishandelen. :N

Blijkbaar doet je onderbewustzijn er alles aan om het het gedrag van je ouders goed te praten.. en als je jezelf er dan van overtuigt hebt dat het een prima opvoedingstechniek is, dan ga je het zelf ook doen..
pi_207516926
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:15 schreef No239SquadronRAF het volgende:
Mensen die als kind mishandeld zijn, mishandelen hun eigen kinderen 6 keer zo vaak als mensen die niet als kind mishandeld zijn. Een bekende statistiek, maar blijft toch raar hoe dat in een individueel geval gaat. TS beseft zelf de negatieve gevolgen die het heeft gehad dat ze als kind mishandeld is, en toch gaat ze haar eigen kinderen zelf ook mishandelen. :N
Mishandelen. Dat is wel erg zwaar uitgedrukt voor af en toe een corrigerende tik.

Nee, ik doe dat niet dagelijks. Het is de uiterste directe consequentie in geval van wangedrag dat meteen moet stoppen.

Maar ze worden dan niet als boksbal gebruikt of zo.
  woensdag 11 januari 2023 @ 20:20:58 #143
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_207516945
quote:
Mensen die als kind mishandeld zijn, mishandelen hun eigen kinderen 6 keer zo vaak als mensen die niet als kind mishandeld zijn. Een bekende statistiek,
En complete onzin, want vroeger was een tik veel normaler als vandaag de dag. Volgens die "bekende statistiek" zou de jeugd permanent blauw rond moeten lopen anno nu.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_207516983
quote:
10s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:20 schreef daNpy het volgende:

[..]
En complete onzin, want vroeger was een tik veel normaler als vandaag de dag. Volgens die "bekende statistiek" zou de jeugd permanent blauw rond moeten lopen anno nu.
Er wordt ook veel op een hoop gegooid.

Een corrigerende tik als een kind ernstig wangedrag vertoont wordt op een hoop gemikt met mishandelen, wat bv. is als iemand z'n kind van de trap gooit of zo. :{
pi_207517212
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 december 2022 22:36 schreef Godshand het volgende:
Engeland in het Victoriaanse tijdperk waren lijfstraffen nog in geburgerd, ook bij kinderen. Zeker in de kost scholen waarbij de leraar een latje had liggen.

Maar om nu te zeggen dat mensen uit die tijd allemaal massaal depressief en/of agressief waren is ook niet aan te tonen. Genoeg mensen uit die tijd die het wel ver hebben geschopt.
Ja, die Engelsen in de victoriaanse tijd zijn echt een schoolvoorbeeld van hoe je met andere mensen moet omgaan, met hun vrouwen, met hun slaven, met hun koloniale onderdanen en met hun fabrieksarbeiders. En dat hebben ze allemaal met de paplepel ingegoten gekregen doordat hun ouders en hun leraren op de kostschool ook zo met hen omgingen. Daar kunnen wij onze lessen uit trekken!

[ Bericht 0% gewijzigd door No239SquadronRAF op 11-01-2023 20:43:52 ]
pi_207517225
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:19 schreef Halcon het volgende:

[..]
Mishandelen. Dat is wel erg zwaar uitgedrukt voor af en toe een corrigerende tik.

Nee, ik doe dat niet dagelijks. Het is de uiterste directe consequentie in geval van wangedrag dat meteen moet stoppen.

Maar ze worden dan niet als boksbal gebruikt of zo.
TS is met een riem geslagen en in elkaar getrapt. OP niet gelezen? Daarmee wil ik jou gedrag overigens niet goedpraten. Lees deze post nog eens.
pi_207517253
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:34 schreef No239SquadronRAF het volgende:

[..]
TS is met een riem geslagen en in elkaar getrapt. OP niet gelezen?
Ik heb het over corrigerende tikken. Echte corrigerende tikken. Da's niet in elkaar trappen of met een riem. Gewoon een pets en that's it. Vind dat geen mishandeling. Je lost met sommige kinderen nu eenmaal niet alles op met lief vragen.
pi_207517281
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:36 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ik heb het over corrigerende tikken. Echte corrigerende tikken. Da's niet in elkaar trappen of met een riem. Gewoon een pets en that's it. Vind dat geen mishandeling. Je lost met sommige kinderen nu eenmaal niet alles op met lief vragen.
Lees deze post nog eens.
pi_207517381
quote:
Ja, wat vergelijk je. Ik geef die tik niet zomaar. Dat heeft 'n reden. Als die er niet zou zijn dan zou ik die tik niet geven.
pi_207517466
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:41 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, wat vergelijk je. Ik geef die tik niet zomaar. Dat heeft 'n reden. Als die er niet zou zijn dan zou ik die tik niet geven.
Ja, het is eigenlijk de schuld van het kind he, dat jij het slaat? 8)7
pi_207517512
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:45 schreef No239SquadronRAF het volgende:

[..]
Ja, het is eigenlijk de schuld van het kind he, dat jij het slaat? 8)7
Er is wel een aanleiding natuurlijk. Ik geef geen tik omdat ik daar zin in heb of zo.
pi_207517797
quote:
10s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:20 schreef daNpy het volgende:

[..]
En complete onzin, want vroeger was een tik veel normaler als vandaag de dag. Volgens die "bekende statistiek" zou de jeugd permanent blauw rond moeten lopen anno nu.
Basisschool niet afgemaakt? Dat het bij de ene groep vaker voorkomt dan bij de andere groep, betekent niet dat het bij beide groepen niet af kan nemen.
pi_207518143
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:46 schreef Halcon het volgende:

[..]
Er is wel een aanleiding natuurlijk. Ik geef geen tik omdat ik daar zin in heb of zo.
blijkbaar wel
pi_207521563
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 11:22 schreef Watuntrik het volgende:
Een maat van mij is maatschappelijk werker, hij leeft ook volgens de overtuiging dat je geen tikken hoeft uit te delen in de opvoeding. Onlangs liepen we samen hij met zijn gezin en ik door de stad. De dochter van 16 beetje nors en dwars en wordt toegesproken door haar moeder. Antwoord van de dochter was luidkeels en venijnig 'JIJ MOET JE BEK HOUDEN!' Gezien vanuit mijn opvoeding was op dat moment een tik voor haar kop de juiste reactie geweest. Maar nee, de maatschappelijk werker zegt slechts 'foei' gaat die avond voordat dochterlief naar bed gaat een uurtje met haar praten over het voorval. Helpt het? Vooralsnog niet, 2 dagen later scheld ze haar vader voor klootzak uit omdat ze haar zin niet krijgt.
ik kreeg vroeger ook wel eens een oplawaai van mijn ouders maar dan kreeg je dat ook als je daar ook echt om gevraagd had.

Als ik tegen mijn moeder zou schreeuwen dat ik ze haar bek moest houden of ik schold haar uit voor "hoer" of "kutwijf" dan kreeg ik diezelfde dag de maat 45 schoenen van mijn vader in mijn reet en deed je het nooit weer.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_207523654
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:41 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, wat vergelijk je. Ik geef die tik niet zomaar. Dat heeft 'n reden. Als die er niet zou zijn dan zou ik die tik niet geven.
Maar als een volwassene jou slaat omdat je onbehoorlijk gedrag vertoont. Wat is dat dan? Gewoon geweld toch? Je kunt daar aangifte van doen, als een volwassene jou een tik geeft.

Waarom zou je een kind wel mogen slaan dan? Corrigeer je je partner ook met tikken?
pi_207523793
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 14:13 schreef Halcon het volgende:

[..]
Volgens mensen die waarschijnlijk geen kinderen hebben opgevoerd moet je ze alles rustig uitleggen. Maar die mensen weten niet dat je dat voor dat moment al 33 keer hebt gedaan.

En ja, ik geef mijn kinderen weleens een tik of een draai om de oren.
Met die redenatie kunnen we lijfstraffen op scholen ook wel weer invoeren.
Kinderen worden daar natuurlijk ook gewoon gecorrigeerd.
.
Iets zegt me dat je het daar dan weer niet mee eens bent.
pi_207524055
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:03 schreef SootSprite het volgende:
Ik ben in dubio. Als kind veelvuldig corrigerende tikken gekregen voor van alles. Lage cijfers tot onbeleefd gedrag mijn ouders vonden een tik (of trap, of een riem) een goede oplossing. Ik was al een verlegen kind maar ik werd er een angstig kind door dat enorme faalangst had en geen dingen uit durfte te proberen. Maar ik zat wel.in een stramien, had geen.grote mond en deed het goed op school. Dus ergens heeft het wel gewerkt.

Als ik groepjes hangjongeren, en met name jongens, zie, vraag ik me soms af of zo'n tik ze niet zou helpen. Ik was van nature al braaf, maar het rellende criminele tuig pak je er meer mee dan met eeuwig in gesprek gaan...
Ik kreeg vroeger thuis ook tikken.Ook op school. Ik denk niet dat ik er veel van heb geleerd. Meer aan een goed gesprek of andere straf. Ik zou als ik kinderen zou hebben ook niet slaan.
pi_207524657
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2023 08:35 schreef HSG het volgende:

[..]
ik kreeg vroeger ook wel eens een oplawaai van mijn ouders maar dan kreeg je dat ook als je daar ook echt om gevraagd had.

Als ik tegen mijn moeder zou schreeuwen dat ik ze haar bek moest houden of ik schold haar uit voor "hoer" of "kutwijf" dan kreeg ik diezelfde dag de maat 45 schoenen van mijn vader in mijn reet en deed je het nooit weer.
Ik kom ook uit zo'n generatie waar dit normaal was en er nog niemand van opkeek. Flikte je iets wat niet door de beugel kan of grote bek of niet luisteren dan kreeg je een oplawaai of met een boek of een krant of een potlepel of met de hand of je kreeg een schoen naar je kop geflikkerd. Was je slecht of te laat met ontwijken dan deed het even pijn. :D Wat je pijn kunt noemen, allemaal maar akkefietjes waar het schelden en de boosheid meer indruk maakte dan de mep die ik kreeg. De rest van de dag op me kamertje zitten en naar buiten kijken was erger.

Ik denk dat veel neerkomt op het inschattingvermogen wanneer en bij wie dat niet te doen. Ik kon het wel hebben en er zullen beslist mensen zijn op wie zoiets blijvene negatieve indruk kan maken. Wij waren met 6 kinderen waarvan 4 opgeschoten potige knapen. Er was geen tijd voor lange gesprekken je moest je gewoon gedragen en luisteren, klaar...

Maar wanneer we er zin in hadden dan gingen m'n broer en ik wel eens potje stoeien op het gras. En dat ging er dan niet zachthandig aan toe en dat was lachen gieren brullen, dat deed ook wel eens goed pijn (achteraf, niet op het moment) en daar ook wel eens blauwe plekken aan overgehouden. De één Karate de ander Judo en dan ben je elkaar wat door de tuin aan het gooien en af aan het knijpen met de grootste lol. En dat kan dan wel omdat het voor de lol is. Maar een gelijkwaardige meestal nog mindere corrigerende opdonder omdat die uit (gevijnsde) boosheid komt is Not Done?

Ga je later boksen of zelfs alleen maar voetballen laat je je daar wat slaan en schoppen uit sportiviteit? Voetballers zijn nog gemener, die schoppen je onverwacht naar de kloten bij boksen zie je het nog aankomen. Nee mijn kinderen krijgen geen corrigerende tikken... Laten we ze elkaar op het voetbalveld maar mishandelen en de knieën kapot schoppen. ^O^ Worden ze hard van? :? :')

En dat vind ik maar een vreemd contrast... Tegenwoordig corrigeren de jongeren elkaar tijdens het kickboksen. 8)7

Mooiste voorbeeld was onze een hond die we vroeger hadden, kruising Rotweiler x Duitse Dog. Een peper/zout Rotweiler zo groot als een Duitse dog. Liever schoothondje hebben we nooit meer gehad maar wel en paard van een hond waar je bij de pinken moest blijven en goed in toom moest houden. Daar deed ik vroeger spelenderwijs ook wat pakwerk mee en dat vonden we allebei geweldig leuk. Tijdens dat stoeien gaf ik hem wel eens een schop, maar dan moest je sneller zijn dan hij om te raken. Raken, dat voelde hij niet eens en bleef enthousiast terugkomen. Maar wanneer hij gewoon zo terloops met manende toon werd gecorrigeerd en bij het nekvel werd genomen dan kon hij van de schrik piepen alsof hij dood ging en kroop hij onderdanig met de staart tussen de benen naar zijn plaats. En er gebeurde eigenlijk helemaal niks anders dan dat hij even niet wou luisteren en plots bij zijn nekvel werd gegrepen. Dat terwijl elke dreun of schop die hij ooit in zijn leven heeft gekregen was speelenderwijs met zijn goedkeuring, niks aan de hand. Maar de corrigerende nekvel reactie van de hond zou bij elke buitenstaander, vooral iemand minder bekend met honden, dit meteen de associatie met mishandeling hebben opgeroepen. En dan kun je boze blikken en commentaar verwachten.

Als het niet nodig is dan is het niet nodig... Onnoddig voor elke schijt losje handjes is mishandeling dat snap ik ook allemaal wel. Maar het wordt tegenwoordig allemaal heel erg snel overtrokken en heel snel verkeerd geinterpreteerd. Dat heet dan het goede moet met het kwade lijden.

Ik ben inmiddels meer dan 13 x oom, ravotten en stoeien met die kids was aan de orde van de dag. Daar was niets anders bij dan alleen maar lachen en werd verder niet bij nagedacht. Nooit iets negatiefs over gehoord. Tegenwoordig wanneer een kind vanuit een sprintje bovenop je springt dan moet je heel erg voorzichtig zijn met waar je grijpt. Pak je ze uit reflex bij de kont om ze niet te laten vallen en de verkeerde ziet het, dan ben je zonder het zelf te weten een pedofiel.
pi_207524686
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 12:00 schreef Weird- het volgende:

[..]
Met die redenatie kunnen we lijfstraffen op scholen ook wel weer invoeren.
Kinderen worden daar natuurlijk ook gewoon gecorrigeerd.
.
Iets zegt me dat je het daar dan weer niet mee eens bent.
Dat klopt. Ik vind het wel iets dat voorbehouden moeten zijn aan de ouders. Niet aan de lerares op school, de trainer van de voetbalclub of iemand uit de rij bij de supermarkt.

Ik vind wel dat die mensen van ouders mogen verwachten dat ze hun kinderen fatsoenlijk opvoeden en dat kinderen zich dus weten te gedragen.
pi_207524718
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:06 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat klopt. Ik vind het wel iets dat voorbehouden moeten zijn aan de ouders. Niet aan de lerares op school, de trainer van de voetbalclub of iemand uit de rij bij de supermarkt.

Ik vind wel dat die mensen van ouders mogen verwachten dat ze hun kinderen fatsoenlijk opvoeden en dat kinderen zich dus weten te gedragen.
Terwijl dat, een tik van de buurman, ook vaak prima hielp. Maar dat hele tikken of slaan heeft geen zin. Dan ben je blijkbaar al te machteloos.
pi_207524757
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:09 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Terwijl dat, een tik van de buurman, ook vaak prima hielp. Maar dat hele tikken of slaan heeft geen zin. Dan ben je blijkbaar al te machteloos.
Mja, als je vroeger in de buurt ging kloten, dan waren er wel huizen die je oversloeg inderdaad. En huizen waar het altijd raak was.
pi_207524786
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:12 schreef Halcon het volgende:

[..]
Mja, als je vroeger in de buurt ging kloten, dan waren er wel huizen die je oversloeg inderdaad. En huizen waar het altijd raak was.
En op de markt iets jatten en een klap krijgen. Dat gebeurde enige tijd geleden op de Albert Cuyp een kraamhouder geeft een jattend kind een tik. Dat werd een heel drama.
pi_207524973
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:13 schreef Jaroon het volgende:

[..]
En op de markt iets jatten en een klap krijgen. Dat gebeurde enige tijd geleden op de Albert Cuyp een kraamhouder geeft een jattend kind een tik. Dat werd een heel drama.
Vind dat ook aan de ouders voorbehouden. Ouders moeten natuurlijk kinderen wel leren dat het niet mag. Mijn kinderen hebben ook weleens iets gepakt, dat niet gezegd en dan kom je daar achteraf pas achter. Dan leer je ze wel dat dat niet de bedoeling is.
pi_207525011
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:22 schreef Halcon het volgende:

[..]
Vind dat ook aan de ouders voorbehouden. Ouders moeten natuurlijk kinderen wel leren dat het niet mag. Mijn kinderen hebben ook weleens iets gepakt, dat niet gezegd en dan kom je daar achteraf pas achter. Dan leer je ze wel dat dat niet de bedoeling is.
Precies. Mijn vader heeft mij een keer mee teruggenomen naar de supermarkt om excuus aan te bieden. Dat hielp ook heel goed.
  User die altijd boos en kwaad is 2022 donderdag 12 januari 2023 @ 13:27:44 #165
491163 Viesdik
pi_207525065
Ik zou Mark Rutte maar wat graag een aantal corrigerende tikken willen uitdelen. Die heeft er in zijn jeugd volgens mij nooit eentje gehad.
pi_207525158
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:25 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Precies. Mijn vader heeft mij een keer mee teruggenomen naar de supermarkt om excuus aan te bieden. Dat hielp ook heel goed.
Ja. Weleens een keer wat gesloopt bij een voetbalclub als kind. Dan nam 'ie me daar mee naar toe om excuses aan te bieden en te vragen wat het kost, zodat ik wist hoeveel tijd ik kon fluiten naar m'n zakgeld.

Dat is andere koek dan wat je tegenwoordig gevoelsmatig vaak ziet: het toch proberen goed te praten alsof het niet aan het kind ligt.
pi_207525190
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:33 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja. Weleens een keer wat gesloopt bij een voetbalclub als kind. Dan nam 'ie me daar mee naar toe om excuses aan te bieden en te vragen wat het kost, zodat ik wist hoeveel tijd ik kon fluiten naar m'n zakgeld.

Dat is andere koek dan wat je tegenwoordig gevoelsmatig vaak ziet: het toch proberen goed te praten alsof het niet aan het kind ligt.
Dat laatste valt idd op. Alsof je een kind (bijv. supermarkt) helemaal niet meer hoeft te corrigeren.
pi_207525768
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 14:13 schreef Halcon het volgende:

[..]
Volgens mensen die waarschijnlijk geen kinderen hebben opgevoerd moet je ze alles rustig uitleggen. Maar die mensen weten niet dat je dat voor dat moment al 33 keer hebt gedaan.

En ja, ik geef mijn kinderen weleens een tik of een draai om de oren.
Ik heb wel een kind opgevoed en ook met kinderen gewerkt.

Ben echt niet perfect en heb weleens een en nu heel snel gebrult.
Rustig uitleggen kwam het uiteindelijk altijd op neer, maar niet altijd gelijk.

Maar algemeen genomen rustig en consequent blijven werkte het beste. Ook bij de kinderen met autisme, ADHD en andere problematiek.
Op een extreme uitzondering na was een opgetrokken wenkbrouw of een 'pardon?' voldoende.
Maar wat ik zeg kom ik dan ook na, ik doe geen loze belofte en bedreig niet. Ik stel gewoon een consequential en die gebeurd ook.
pi_207525791
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 14:11 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Ik heb wel een kind opgevoed en ook met kinderen gewerkt.

Ben echt niet perfect en heb weleens een en nu heel snel gebrult.
Rustig uitleggen kwam het uiteindelijk altijd op neer, maar niet altijd gelijk.

Maar algemeen genomen rustig en consequent blijven werkte het beste. Ook bij de kinderen met autisme, ADHD en andere problematiek.
Op een extreme uitzondering na was een opgetrokken wenkbrouw of een 'pardon?' voldoende.
Maar wat ik zeg kom ik dan ook na, ik doe geen loze belofte en bedreig niet. Ik stel gewoon een consequential en die gebeurd ook.
Prceis. En dat werkt gewoon. Alleen al dat echt "NEE" geen discussie gaat worden.
pi_207525860
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2023 08:35 schreef HSG het volgende:

[..]
ik kreeg vroeger ook wel eens een oplawaai van mijn ouders maar dan kreeg je dat ook als je daar ook echt om gevraagd had.

Als ik tegen mijn moeder zou schreeuwen dat ik ze haar bek moest houden of ik schold haar uit voor "hoer" of "kutwijf" dan kreeg ik diezelfde dag de maat 45 schoenen van mijn vader in mijn reet en deed je het nooit weer.
Ben je niet gewoon al wat stappen te ver als zoiets gebeurd?

Elkaar uitschelden is hier nooit gebeurd.
Wel wat demonstratief traplopen door de toen nog puber. Maar echt een grote scheur open trekken of zelfs schelden? Nee.

Ik vraag me soms af hoe het achter gesloten deuren gaat bij mensen waar dat wel bij gebeurd. Tegen de kinderen en als partners onder elkaar.
Want waar haalt dat kind vandaan dat het 'ok' is?
pi_207525882
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 14:19 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Ben je niet gewoon al wat stappen te ver als zoiets gebeurd?

Elkaar uitschelden is hier nooit gebeurd.
Wel wat demonstratief traplopen door de toen nog puber. Maar echt een grote scheur open trekken of zelfs schelden? Nee.

Ik vraag me soms af hoe het achter gesloten deuren gaat bij mensen waar dat wel bij gebeurd. Tegen de kinderen en als partners onder elkaar.
Want waar haalt dat kind vandaan dat het 'ok' is?
Er zijn gezinnen waar ouders elkaar op elke manier mishandelen en dat duidelijk doorgeven aan hun kinderen. Daar leert een kind van
pi_207526996
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:03 schreef SootSprite het volgende:
Ik ben in dubio. Als kind veelvuldig corrigerende tikken gekregen voor van alles. Lage cijfers tot onbeleefd gedrag mijn ouders vonden een tik (of trap, of een riem) een goede oplossing. Ik was al een verlegen kind maar ik werd er een angstig kind door dat enorme faalangst had en geen dingen uit durfte te proberen. Maar ik zat wel.in een stramien, had geen.grote mond en deed het goed op school. Dus ergens heeft het wel gewerkt.

Als ik groepjes hangjongeren, en met name jongens, zie, vraag ik me soms af of zo'n tik ze niet zou helpen. Ik was van nature al braaf, maar het rellende criminele tuig pak je er meer mee dan met eeuwig in gesprek gaan...
Een verlegen kind slaan, nee dat werkt totaal niet. Het is überhaupt de vraag of een tik verkopen iets oplevert, maar dat bij een kwetsbaar kind veelvuldig doen is sowieso fout. Je ouders hadden waarschijnlijk beperkte leiderschapskwaliteiten (autoriteit) die je nodig hebt om een kind op te voeden en uit frustratie werden ze agressief.

Verbaast mij niets dat je angsten ontwikkelde.
  Moderator donderdag 12 januari 2023 @ 16:25:27 #173
441859 crew  Lenny77
pi_207527458
Wij hebben thuis als kind echt slaag gekregen. Niet eens gewoon tikken maar met de riem en stokken enz. En we waren gewoon echt brave kinderen dus eigenlijk niet eens met een goede reden (er is trouwens NOOIT een goede reden om een kind af te rammelen). Het resultaat? Angstige kinderen, angst voor de ouders ipv respect --> dunne lijn trouwens want een bang kind lijkt de ouder te respecteren maar dat is dus niet hetzelfde. Daar weer het gevolg van: een grote haat naar de ouders toe en toen 1 ervan is gestorven een complexe rouw want intense haat en verdriet werken niet goed samen.
Ik zal NOOIT een kind slaan.
De schaamte, de angst, de afschuw, het gevoel van verraden te worden... Dat wil je niemand aandoen.
Nee dus.. zelf een corrigerende tik is niet ok. Dan ben je gewoon met slecht ouderschap bezig.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_207527652
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:09 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Veel hangjongeren en tuig van de richel komt uit gezinnen die niet vies zijn van een corrigerend tikje op zijn tijd.

Blijkt dus niet echt de oplossing te zijn.
Dat is ook de enige vorm van aandacht die ze krijgen.
pi_207527707
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:32 schreef Selenophilia het volgende:
Wat voor loser ben je dan als je dat nodig hebt om een punt te maken :')
Zwakke persoonlijkheid, onvermogen en vooral niet kunnen communiceren. Dan maar uit frustratie slaan :')
pi_207527749
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:37 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Dit is typisch de reactie van een vrouw (no offence)
Vrouwen voeden een kind anders op dan mannen. Daarom ben ik ook tegen een gezin met 2 moeders of 2 vaders. Een kind heeft het recht op een gezonde gezinssituatie met een moeder en een vader.
Een kind heeft in meerdere mate de liefde van een vrouw (moeder) nodig en de confrontatie van de man. Die zijn niet altijd fijn en leuk, maar het zorgt wel dat ze later stevig op eigen schoenen kunnen staan.
Alsof een tik (tenzij je erop los ramt) ook maar enigszins meer in de buurt komt van de realiteit van de wereld van volwassenen :')

Dan maar meteen een blauw oog slaan, paar botten breken en tanden eruit rammen?
pi_207527841
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:51 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Dat mag je vinden maar ik ben van mening dat niet alles op te lossen is met de fluwelen handschoenen. Sommige kinderen willen nu eenmaal slecht luisteren dus die zul je het op een andere manier duidelijk moeten maken.
Misschien moet je het eens bij jezelf zoeken. Luistert het kind wellicht niet omdat jij niet kunt communiceren? Dat lijkt mij eerder het geval.
pi_207527868
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 18:08 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Nou ik ken bijna alleen mensen met uni en bijna iedereem kreeg tikken in de jaren 90. Niet zo heftig als ik maar toch wel met de vlakke hand.
Ja, daar zal vast sprake zijn van een 1 op 1 causale relatie tussen die 2 gegevens :')

Ik ben een keer gevallen toen een eend mijn kant op keek. Ik ben niet de enige waarbij dat het geval was. Ergo als eenden naar je kijken is de kans groot dat je gaat vallen :') :')

Zo dom dit soort uitspraken.
pi_207527949
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 18:08 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Nou ik ken bijna alleen mensen met uni en bijna iedereem kreeg tikken in de jaren 90. Niet zo heftig als ik maar toch wel met de vlakke hand.
Het moet niet zo zijn dat tikken trauma gaan opleveren. De beste grens ligt bij het niet beginnen met een tik geven.
pi_207528118
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:43 schreef Biest. het volgende:

[..]
Je ziet je kind een ander kind slaan, je pakt je kind beet en trekt aan zijn oor terwijl je hem streng in de ogen kijkt. Dat zou mijn corrigerende tik zijn om hem aan zijn verbale opvoeding te herinneren. Kinderen luisteren niet altijd naar verbaal.

Met alleen "Nee, Pieter. Niet doen" bereik je niet veel
Jij snapt er echt niets van. Uitstekend voorbeeld van iemand met nul autoriteit.
pi_207528138
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:43 schreef Biest. het volgende:

[..]
Je ziet je kind een ander kind slaan, je pakt je kind beet en trekt aan zijn oor terwijl je hem streng in de ogen kijkt. Dat zou mijn corrigerende tik zijn om hem aan zijn verbale opvoeding te herinneren. Kinderen luisteren niet altijd naar verbaal.

Met alleen "Nee, Pieter. Niet doen" bereik je niet veel
Je kan kinderen echt aanleren dat "nee"ook eccht "nee" is.
pi_207528168
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 11:22 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dit dus...
[..]
Is inderdaad een grijs gebied en in de aard, inschattingsvermogen over de aard van het kind en ook de positie van de uitdeler. Ikzelf kom uit een ouderwets gezin en ben de jongste van 6 kinderen. We zijn allemaal opgevoed in een klein huis met 3 slaapkamers. Dus dat was 8 personen huizen met stapelbedden.. :) Grote keuken met lange tafel en peipklein woonkamertje. Om daar dagelijks de orde te handhaven was zo nu en dan een tik of een pets aan de orde van de dag. Bv. aan tafel en je klep niet kunnen houden, gevolgd door 2 waarschuwingen 'Klep dicht en eten!' Wou je graag het laatste woord dan was dit soliciteren voor een subtile pets met de potlepel. En er heeft nog nooit iemand striemen, bulten of blauwe plekken rondgelopen.

Ook van mijn broers en mijn broers onder elkaar werden er regelmatig petsen uitgedeeld wanneer we elkaar waren aan het etteren. Ik heb zelfs een keer een pak rammel van mijn moeder gekregen met de slipper. Achteraf er aan terugdenkende hoe en waarom had ik het nog verdiend ook en er beslist iets positiefs van geleerd. En ook hier geen striemen of blauwe plekken bij opgelopen.

Dat waren meer, correcties met schrikeffect om even wakker te schudden, dan dat het pijn deed. En daar was onze moeder heel erg goed in en wist perfect die grens te bepalen. En de liefste vrouw van de wereld en elke pest die ik van haar heb gekregen heb ik dan ook om gevraagt met mijn dwarsliggerij.

Ik kan alleen voor mezelf spreken en voor zover ik het kan inschatten is er niemand van de 6 kinderen traumatisch uit de opvoeding gekomen. We praten allemaal vol lof over onze ouders. En kunnen we allemaal achteraf hartelijk lachen om de petsen die we verdiend hebben gekregen. En die petsen kwamen niet voort uit onmacht maar uit duidelijke ordehandhaving. Woorden kun je fout opvatten en (met kinder/tienerlogica) met van alles op antwoorden en een tik voor je harses is wat duidelijker to the point dat het genoeg is.

Maar begrijpelijk voor de buitenstaander die ziet alleen het slaan, niet hoe het aankomt en waarom het wordt uitgedeelt. Kent de gezinssituatie niet, kent eigenlijk helemaal niks en niemand en ziet alleen maar de tik die wordt uitgedeeld en kan daar alles wat maar beliefd aan ophangen. En dan nog het leifst het meest negatieve dat je er uit kunt filteren. En maken meteen het vergelijk met ouders die hier geen maat weten te houden en inderdaad mishandelen i.p.v. corrigeren. En daarmee wordt helaas alles over dezelfde kam geschoren.

Ik ben het er dus mee eens, slaan in een opvoeding is geen optie. Maar waar ligt de grens? Een pijnloze corrigerende tik uitdelen is nog lang geen slaan. Enkel waneer je het ziet gebeuren is het verschil tussen beide soms moeilijk te bepalen.

Een maat van mij is maatschappelijk werker, hij leeft ook volgens de overtuiging dat je geen tikken hoeft uit te delen in de opvoeding. Onlangs liepen we samen hij met zijn gezin en ik door de stad. De dochter van 16 beetje nors en dwars en wordt toegesproken door haar moeder. Antwoord van de dochter was luidkeels en venijnig 'JIJ MOET JE BEK HOUDEN!' Gezien vanuit mijn opvoeding was op dat moment een tik voor haar kop de juiste reactie geweest. Maar nee, de maatschappelijk werker zegt slechts 'foei' gaat die avond voordat dochterlief naar bed gaat een uurtje met haar praten over het voorval. Helpt het? Vooralsnog niet, 2 dagen later scheld ze haar vader voor klootzak uit omdat ze haar zin niet krijgt.

En dit is wat me in het algemeen opvalt in de huidige 'Geen tikken uitdelen' generatie. Heel veel jeugd heeft hierdoor minder respect voor ouderlijk gezag gekregen. Ze zijn hondsbrutaal en denken het beter te weten wat ze dan ook uiten met een grote bek in plaats van eens te luisteren. Op zich een nobel streven om je dan in te kunnen houden en dit alsnog met de zachte hand en een discussie proberen te corrigeren. Soms of misschien zelfs steeds meer lijkt op de weg van de meeste weerstand die het langste duurt.
Communiceren doe je dan ook niet alleen met woorden, maar des te meer met non-verbale communicatie. Houding, toon, expressie, oogcontact, fysieke nabijheid, volume, etc, etc. En niet alleen als een kind iets fout doet, nee ten alle tijden. Daarom krijgen zwakke persoonlijkheden probleemkinderen.
pi_207528209
Kinderen veel te vroeg zonder supervisie alleen laten al dan niet op straat.
pi_207528260
Stop je bij een kind? Je vrouw? De hond?
  donderdag 12 januari 2023 @ 17:32:31 #185
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_207528403
Vroeger vaak zat klappen gekregen, geen vuist maar wel er werd wel vrij snel gemept als er maar een beetje onmacht bij kwam kijken. Ga het zelf nooit doen.
pi_207528724
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 17:32 schreef damsco het volgende:
Vroeger vaak zat klappen gekregen, geen vuist maar wel er werd wel vrij snel gemept als er maar een beetje onmacht bij kwam kijken. Ga het zelf nooit doen.
Maar niet zo erg dat je er nare herinneringen aan hebt?
pi_207529793
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 14:11 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Ik heb wel een kind opgevoed en ook met kinderen gewerkt.

Ben echt niet perfect en heb weleens een en nu heel snel gebrult.
Rustig uitleggen kwam het uiteindelijk altijd op neer, maar niet altijd gelijk.

Maar algemeen genomen rustig en consequent blijven werkte het beste. Ook bij de kinderen met autisme, ADHD en andere problematiek.
Op een extreme uitzondering na was een opgetrokken wenkbrouw of een 'pardon?' voldoende.
Maar wat ik zeg kom ik dan ook na, ik doe geen loze belofte en bedreig niet. Ik stel gewoon een consequential en die gebeurd ook.
Als dat voldoende is, dan is dat voldoende en zijn er geen verdere maatregelen nodig. Maar dat is het dus niet altijd.
pi_207529893
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 19:25 schreef Halcon het volgende:

[..]
Als dat voldoende is, dan is dat voldoende en zijn er geen verdere maatregelen nodig. Maar dat is het dus niet altijd.
En er is weer een verschil tussen een kind even fors vastpakken en... Tja. Wat is een tik.
  donderdag 12 januari 2023 @ 19:32:03 #189
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_207529946
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 16:52 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Misschien moet je het eens bij jezelf zoeken. Luistert het kind wellicht niet omdat jij niet kunt communiceren? Dat lijkt mij eerder het geval.
Als een hond niet luistert grijp je die op den duur ook wel in het nekvel.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_207529986
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 19:29 schreef Jaroon het volgende:

[..]
En er is weer een verschil tussen een kind even fors vastpakken en... Tja. Wat is een tik.
Ja, ook dat. Het gaat niet over vuistslagen in het gezicht of zo.
pi_207529987
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 19:32 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Als een hond niet luistert grijp je die op den duur ook wel in het nekvel.
Een hond is geen mens.
pi_207530021
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 19:34 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, ook dat. Het gaat niet over vuistslagen in het gezicht of zo.
Ik had ook een oma die keihard een je oorlel kneep elke keer. Dat is hoe ik mij haar ook herinner.
pi_207530400
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 19:34 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, ook dat. Het gaat niet over vuistslagen in het gezicht of zo.
Vind je dat je je partner, of je partner jou, ook een corrigerende tik mag geven?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207530417
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 19:32 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Als een hond niet luistert grijp je die op den duur ook wel in het nekvel.
Je hond niet aankunnen, moet altijd lachen om dat soort types, vooral die de hond van pup af aan hebben. Veel te korte stukjes lopen want geen tijd of lui, inconsequent reageren op (onwenselijk) gedrag, geen enkele kracht en autoriteit in stem wanneer ze de hond een "commando" geven, hele zinnen uitspreken tegen de hond als ie iets wel of niet moet doen, laten sjorren aan de riem, oftewel je hond totaal niet begrijpen. It's pathetic...
pi_207530473
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 19:51 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Je hond niet aankunnen, moet altijd lachen om dat soort types, vooral die de hond van pup af aan hebben. Veel te korte stukjes lopen want geen tijd of lui, inconsequent reageren op (onwenselijk) gedrag, geen enkele kracht en autoriteit in stem wanneer ze de hond een "commando" geven, hele zinnen uitspreken tegen de hond als ie iets wel of niet moet doen, laten sjorren aan de riem, oftewel je hond totaal niet begrijpen. It's pathetic...
Maar er is hoop. Volgens mij zijn er plannen voor verplichte hondencursussen voor nieuwe eigenaren.
  donderdag 12 januari 2023 @ 19:55:57 #196
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_207530548
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 19:34 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Een hond is geen mens.
Een aap is geen koe.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_207530564
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 19:55 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Een aap is geen koe.
Eens.
  donderdag 12 januari 2023 @ 20:05:35 #198
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_207530794
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2023 19:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Vind je dat je je partner, of je partner jou, ook een corrigerende tik mag geven?
Tuurlijk.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_207530925
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 20:05 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Tuurlijk.
Dan houdt het op.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207530950
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2023 19:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Vind je dat je je partner, of je partner jou, ook een corrigerende tik mag geven?
Zeker op volwassenen niveau gaat dat heel ongemakkelijk worden.
  donderdag 12 januari 2023 @ 20:28:24 #201
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_207531393
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2023 20:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dan houdt het op.
De discussie?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_207531514
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2023 19:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Vind je dat je je partner, of je partner jou, ook een corrigerende tik mag geven?
Ja. Als er geen andere oplossing is, dan wel.

Zelf bijvoorbeeld weleens gehad dat een toenmalige vriendin in een dronken bui door sloeg. Begon met dingen te gooien, kwam met een kapot geslagen bierfles op me af.

Dan kun je je hele inboedel laten vernielen en jezelf ook, maar je kunt ook kijken of een tik werkt.
  Moderator donderdag 12 januari 2023 @ 20:39:59 #203
441859 crew  Lenny77
pi_207531597
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 20:35 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja. Als er geen andere oplossing is, dan wel.

Zelf bijvoorbeeld weleens gehad dat een toenmalige vriendin in een dronken bui door sloeg. Begon met dingen te gooien, kwam met een kapot geslagen bierfles op me af.

Dan kun je je hele inboedel laten vernielen en jezelf ook, maar je kunt ook kijken of een tik werkt.
Zelfverdediging tegen een dronken, volwassen en agressieve mens vergelijken met het slaan van een weerloos kind :')
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_207531653
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 20:28 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
De discussie?
Voor mij wel.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207531673
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 20:39 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Zelfverdediging tegen een dronken, volwassen en agressieve mens vergelijken met het slaan van een weerloos kind :')
Dat doe ik niet. Reageer op iemand die interactie tussen volwassenen erbij haalt. Vind het zelf ook weinig relevantie hebben.
pi_207531689
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 20:35 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja. Als er geen andere oplossing is, dan wel.

Zelf bijvoorbeeld weleens gehad dat een toenmalige vriendin in een dronken bui door sloeg. Begon met dingen te gooien, kwam met een kapot geslagen bierfles op me af.

Dan kun je je hele inboedel laten vernielen en jezelf ook, maar je kunt ook kijken of een tik werkt.
Goede vergelijking: zelfverdediging tegen een dronken volwassen persoon of macht uitoefenen middels fysieke overmacht op een kleiner, zwakker kind dat van jou afhankelijk is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 12 januari 2023 @ 20:44:28 #207
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_207531693
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2023 20:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Voor mij wel.
Dat mag.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_207531725
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2023 20:44 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Goede vergelijking: zelfverdediging tegen een dronken volwassen persoon of macht uitoefenen middels fysieke overmacht op een kleiner, zwakker kind dat van jou afhankelijk is.
We zijn het er dus wel over eens dat het onzin is om interactie tussen volwassenen erbij te halen?
  Moderator donderdag 12 januari 2023 @ 20:49:06 #209
441859 crew  Lenny77
pi_207531790
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 20:46 schreef Halcon het volgende:

[..]
We zijn het er dus wel over eens dat het onzin is om interactie tussen volwassenen erbij te halen?
Ja en nee (in jouw geval met dronken ex nu natuurlijk wel)
Je slaat een kind omdat je op een bepaald moment geen andere methode meer weet.
Doe je dat ook bij een partner? Is het dan wel ok?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_207531792
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 20:46 schreef Halcon het volgende:

[..]
We zijn het er dus wel over eens dat het onzin is om interactie tussen volwassenen erbij te halen?
Nee hoor.

Waarom vind jij het niet oké om onder andere omstandigheden dan de zelfverdediging tegen een volwassen drinken persoon je partner te slaan?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207532234
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 20:49 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ja en nee (in jouw geval met dronken ex nu natuurlijk wel)
Je slaat een kind omdat je op een bepaald moment geen andere methode meer weet.
Doe je dat ook bij een partner? Is het dan wel ok?
Blijft niet echt met elkaar te vergelijken. Met een partner heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om de relatie uit te maken als er geen land mee te bezeilen is. Met kinderen ligt dat wat anders.

Ouders moeten hun kinderen ook wat bijbrengen en opvoeden. Met partners hoeft dat meestal niet.
pi_207532249
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2023 20:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nee hoor.

Waarom vind jij het niet oké om onder andere omstandigheden dan de zelfverdediging tegen een volwassen drinken persoon je partner te slaan?
Omdat ik denk dat je beter kunt stoppen met een relatie als er klappen noodzakelijk zijn om iemand in het gareel te krijgen.
pi_207532435
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 21:10 schreef Halcon het volgende:

[..]
Omdat ik denk dat je beter kunt stoppen met een relatie als er klappen noodzakelijk zijn om iemand in het gareel te krijgen.
Je doet dus in je opvoeding iets niet goed, waardoor je het nodig vind om je kinderen te slaan bedoel je?

Ik hoor dat je je kinderen niet weg kunt gooien en dus dat het eigenlijk geen leuke/ nette kinderen zijn en je ze daarom maar slaat. Want wegdoen lukt niet.

Misschien even uitvogelen waarom je ze op zulke momenten niet leuk vindt, en hoe het komt dat ze zich zo gedragen. Misschien dat als je het ze je uit laat leggen, vraagt wat tot het evenement heeft geleid en waar het volgens hun mis is gegaan en dat jij dan de mogelijke gevolgen voor anderen of zichzelf van hun misdraging uitlegt, ze het beter begrijpen dan wanneer je ze gewoon maar gaat slaan. Wellicht missen ze iets of voelen ze iets waardoor ze zich op een bepaalde manier gedragen, en kun je je verantwoordelijkheid als ouder uitvoeren door datgene ze missen op te vullen of een bepaald gevoel weg te nemen waardoor het een volgende keer beter gaat.

Werkt prima hier.

[ Bericht 21% gewijzigd door Azula2.0 op 12-01-2023 21:24:07 ]
  Moderator donderdag 12 januari 2023 @ 21:19:19 #214
441859 crew  Lenny77
pi_207532452
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 21:10 schreef Halcon het volgende:

[..]
Omdat ik denk dat je beter kunt stoppen met een relatie als er klappen noodzakelijk zijn om iemand in het gareel te krijgen.
Maar ergens kan je dat ook doortrekken naar het ouderschap he?
(klappen voor in het gareel te blijven)

[ Bericht 3% gewijzigd door Lenny77 op 12-01-2023 21:24:32 ]
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_207532888
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 21:10 schreef Halcon het volgende:

[..]
Omdat ik denk dat je beter kunt stoppen met een relatie als er klappen noodzakelijk zijn om iemand in het gareel te krijgen.
En hoe ga je in die relatie met elkaar om tot het moment dat je besluit te stoppen?

Overigens vind ik de opmerking ‘in het gareel krijgen’ over je partner ook niet getuige Van veel respect.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207532978
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 21:19 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Maar ergens kan je dat ook doortrekken naar het ouderschap he?
(klappen voor in het gareel te blijven)
Niet echt hè. Je stopt niet zomaar even met ouderschap omdat 'n kind niet meteen luistert of lastig is.
  Moderator donderdag 12 januari 2023 @ 21:52:05 #217
441859 crew  Lenny77
pi_207533106
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 21:47 schreef Halcon het volgende:

[..]
Niet echt hè. Je stopt niet zomaar even met ouderschap omdat 'n kind niet meteen luistert of lastig is.
Nee maar er zijn nog zoveel stappen te ondernemen VOOR dat je denk dat je moet gaan meppen om controle te houden.
En dat begint van kleins af aan.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_207533174
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 21:18 schreef Azula2.0 het volgende:

[..]
Je doet dus in je opvoeding iets niet goed, waardoor je het nodig vind om je kinderen te slaan bedoel je?

Ik hoor dat je je kinderen niet weg kunt gooien en dus dat het eigenlijk geen leuke/ nette kinderen zijn en je ze daarom maar slaat. Want wegdoen lukt niet.

Misschien even uitvogelen waarom je ze op zulke momenten niet leuk vindt, en hoe het komt dat ze zich zo gedragen. Misschien dat als je het ze je uit laat leggen, vraagt wat tot het evenement heeft geleid en waar het volgens hun mis is gegaan en dat jij dan de mogelijke gevolgen voor anderen of zichzelf van hun misdraging uitlegt, ze het beter begrijpen dan wanneer je ze gewoon maar gaat slaan. Wellicht missen ze iets of voelen ze iets waardoor ze zich op een bepaalde manier gedragen, en kun je je verantwoordelijkheid als ouder uitvoeren door datgene ze missen op te vullen of een bepaald gevoel weg te nemen waardoor het een volgende keer beter gaat.

Werkt prima hier.
Dat eerste is jouw conclusie. Een conclusie waar ik het niet mee eens ben. Natuurlijk is er al veel geprobeerd. En niet alleen door mij.

[ Bericht 10% gewijzigd door Halcon op 12-01-2023 22:01:59 ]
pi_207533213
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 21:52 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nee maar er zijn nog zoveel stappen te ondernemen VOOR dat je denk dat je moet gaan meppen om controle te houden.
En dat begint van kleins af aan.
Daar zijn er ook echt wel wat van genomen.
pi_207533833
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 21:55 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat eerste is jouw conclusie. Een conclusie waar ik het niet mee eens ben. Natuurlijk is er al veel geprobeerd. En niet alleen door mij.

Dan probeer je niet goed genoeg 🤷🏻♀

Misschien kun je kijken bij jezelf, hoe je je emoties onder controle houdt. Ik heb 1 keer een klap gekregen en die was verdiend. Heb nooit een klap gekregen voor een grote mond of het opzoeken van grenzen (oké heb van m’n moeder wel een zeep in m’n mond gehad nadat ik haar kutwijf heb genoemd). Zou mijn kind dat ook nooit geven. Helemaal op het moment dat ze boos zijn heeft dat echt geen zin _O- kinderhersenen werken nou eenmaal anders. Omdat dat vroeger niet werd begrepen hebben we nu allemaal ouders die mentaal fucked zijn en al die trauma’s op ons hebben geprojecteerd.

Als ik mijn kind alles aan zou doen wat mij is aangedaan… nou nee. Doorbreek de cirkel zou ik zeggen. Mishandeling is niet de manier. Zelfreflectie en reflectie op de omgeving van je kind is de manier. Welke invloeden in de omgeving van mijn kind hebben hiertoe geleid en heb ik zelf ergens steken laten vallen die IK de volgende keer kan aanpassen waardoor HIJ/ZIJ zich anders op zal stellen.

Ouders zouden eens wat vaker naar hun kinderen moeten luisteren ipv andersom. Altijd dat gezanik op de jeugd maar, maar naar jezelf kijken ho maar.

[ Bericht 6% gewijzigd door Azula2.0 op 12-01-2023 23:48:36 ]
pi_207536032
Mensen zijn vooral heel goed in geen verantwoordelijkheid nemen. Zelfreflectie is uit den boze.
pi_207536404
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 22:21 schreef Azula2.0 het volgende:

[..]
Dan probeer je niet goed genoeg 🤷🏻♀

Misschien kun je kijken bij jezelf, hoe je je emoties onder controle houdt. Ik heb 1 keer een klap gekregen en die was verdiend. Heb nooit een klap gekregen voor een grote mond of het opzoeken van grenzen (oké heb van m’n moeder wel een zeep in m’n mond gehad nadat ik haar kutwijf heb genoemd). Zou mijn kind dat ook nooit geven. Helemaal op het moment dat ze boos zijn heeft dat echt geen zin _O- kinderhersenen werken nou eenmaal anders. Omdat dat vroeger niet werd begrepen hebben we nu allemaal ouders die mentaal fucked zijn en al die trauma’s op ons hebben geprojecteerd.

Als ik mijn kind alles aan zou doen wat mij is aangedaan… nou nee. Doorbreek de cirkel zou ik zeggen. Mishandeling is niet de manier. Zelfreflectie en reflectie op de omgeving van je kind is de manier. Welke invloeden in de omgeving van mijn kind hebben hiertoe geleid en heb ik zelf ergens steken laten vallen die IK de volgende keer kan aanpassen waardoor HIJ/ZIJ zich anders op zal stellen.

Ouders zouden eens wat vaker naar hun kinderen moeten luisteren ipv andersom. Altijd dat gezanik op de jeugd maar, maar naar jezelf kijken ho maar.
Je hebt dus zelf een klap gehad die verdiend was. Dan is de conclusie dus dat een klap niet per definitie onverdiend is.
pi_207539595
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 19:25 schreef Halcon het volgende:

[..]
Als dat voldoende is, dan is dat voldoende en zijn er geen verdere maatregelen nodig. Maar dat is het dus niet altijd.
En dan volgt er een niet fysieke consequentie.

Tikken is echt compleet onnodig.
  Moderator vrijdag 13 januari 2023 @ 13:17:55 #224
5428 crew  miss_sly
pi_207539640
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 21:47 schreef Halcon het volgende:

[..]
Niet echt hè. Je stopt niet zomaar even met ouderschap omdat 'n kind niet meteen luistert of lastig is.
Stop je wel met je relatie omdat je partner niet meteen luistert?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207543909
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 13:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Stop je wel met je relatie omdat je partner niet meteen luistert?
Als na verloop van tijd de conclusie is dat het een mismatch is, dan wel, ja/
  Moderator vrijdag 13 januari 2023 @ 19:29:09 #226
5428 crew  miss_sly
pi_207543940
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 19:26 schreef Halcon het volgende:

[..]
Als na verloop van tijd de conclusie is dat het een mismatch is, dan wel, ja/
Dat is geen antwoord op de vraag.

Je stelt zelf:

quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 21:47 schreef Halcon het volgende:

[..]
Niet echt hè. Je stopt niet zomaar even met ouderschap omdat 'n kind niet meteen luistert of lastig is.
Dus stop je je relatie wel meteen als je partner niet meteen luistert of lastig is?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207545918
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 19:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat is geen antwoord op de vraag.

Je stelt zelf:
[..]
Dus stop je je relatie wel meteen als je partner niet meteen luistert of lastig is?
Als iemand echt niet luistert (en dat mag je ook best lezen als zich echt niet aan afspraken houdt), dan stop ik ermee ja.

Voor zo ver je een vrijwillig aangegane relatie met een volwassene, die je zo kunt verbreken kunt vergelijken met 'n kind waar je (mede-)verantwoordelijk voor bent.
  Moderator vrijdag 13 januari 2023 @ 21:54:39 #228
236264 crew  capricia
pi_207546537
Ik kan me nog goed herinneren dat mijn, toen nog, vier of vijf-jarige op een middag een enorme driftbui had, echt ongekend. En alles begon te slopen in huis.
Ze kwam er niet meer uit, uit haar woede. Compleet bezweet en doorgedraaid. Ze heeft zelfs een spiegel van de muur gerukt en op de grond gesmeten.
En waarom? Overprikkeld van school waarschijnlijk zoiets. En dan met iets kleins haar zin niet gekregen ofzo.

Ik wist niet meer wat ik moest doen. Praten, vasthouden, troosten, niets maar dan ook niets hielp. Ze kwam er gewoon niet meer uit. Ze bleef schoppen, gillen, smijten met dingen.
Toen heb ik haar met kleding en al onder de koude douche gezet.

Toen was het in 10 seconden helemaal over. Een compleet andere sensomotorische prikkel.

Natuurlijk meteen daarna de natte kleding verruild voor warme spullen enzo. En toen is ze helemaal kapot tegen mij aan in het grote bed in slaap gevallen (waarna ik alle brokstukken ben gaan opruimen).

Dit is in deze heftigheid (gelukkig maar) 1 keer gebeurd. En ik heb mijzelf altijd afgevraagd wat ik anders had kunnen doen. Ik heb geen veilige ruimte in huis waar ze niets kan slopen en zichzelf niet kan bezeren.

Oh, en ik heb een keer terug gebeten, toen ze eindeloos in de bijtfase zat. Tientallen keren gewaarschuwd en gepraat dat het pijn deed enzo. En na 1 keer terug bijten was het over. :')
Definitely not CIA
pi_207549044
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 08:08 schreef Halcon het volgende:

[..]
Je hebt dus zelf een klap gehad die verdiend was. Dan is de conclusie dus dat een klap niet per definitie onverdiend is.
Het is 1 klap geweest. Had geen grote mond hoor. Had een gemene streek uitgehaald bij mijn jongere neefje en kreeg daar een terechte klap voor. Het was dus geen onmacht :* O+ Hij kwam ook uit het niets 😂 M’n vader kwam thuis en zei “Jij gaat nu iets krijgen.” En ik dacht dat het een Barbie was, maar dat was het dus niet. 😂 Was een poeiert van een klap ook. Op m’n bovenbeen. Maar dus geen onmacht omdat hij het gesprek met mij niet aan kon of ‘eerst dingen had geprobeerd die niet werkten’ en me daarom maar een klap gaf.

See the difference? Nu jij weer.
pi_207549335
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 21:21 schreef Halcon het volgende:

[..]
Als iemand echt niet luistert (en dat mag je ook best lezen als zich echt niet aan afspraken houdt), dan stop ik ermee ja.

Voor zo ver je een vrijwillig aangegane relatie met een volwassene, die je zo kunt verbreken kunt vergelijken met 'n kind waar je (mede-)verantwoordelijk voor bent.
Jij hebt (als het goed is) vrijwillig en weloverwogen gekozen voor het ouderschap en dus ook voor de relatie met en de verantwoordelijkheid voor je kind. Het grote verschil is dat het kind er niet voor gekozen heeft en het kind afhankelijk is van jou. Een volwassene kan er nog voor kiezen om weg te gaan bij haar/zijn partner als zij/hij geslagen wordt, een kind heeft die keuze niet.
pi_207550960
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 00:52 schreef Azula2.0 het volgende:

[..]
Het is 1 klap geweest. Had geen grote mond hoor. Had een gemene streek uitgehaald bij mijn jongere neefje en kreeg daar een terechte klap voor. Het was dus geen onmacht :* O+ Hij kwam ook uit het niets 😂 M’n vader kwam thuis en zei “Jij gaat nu iets krijgen.” En ik dacht dat het een Barbie was, maar dat was het dus niet. 😂 Was een poeiert van een klap ook. Op m’n bovenbeen. Maar dus geen onmacht omdat hij het gesprek met mij niet aan kon of ‘eerst dingen had geprobeerd die niet werkten’ en me daarom maar een klap gaf.

See the difference? Nu jij weer.
Een terechte weloverwogen klap dus. Dat kan dus wel.

Niet elke ouder die heel soms weleens 'n corrigerende tik geeft is dus 'n gillende en overspannen huisvrouw, die er al meteen niet meer uitkomt en dan maar gaat meppen.
  zaterdag 14 januari 2023 @ 10:53:25 #232
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207551047
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 10:46 schreef Halcon het volgende:

[..]
Een terechte weloverwogen klap dus. Dat kan dus wel.

Niet elke ouder die heel soms weleens 'n corrigerende tik geeft is dus 'n gillende en overspannen huisvrouw, die er al meteen niet meer uitkomt en dan maar gaat meppen.
Ik weet niet welke van de twee ik vind getuigen van een groter onvermogen je kind op te voeden.
Huilen dan.
pi_207583927
"Onmacht" --> even een tik op de vingers als ze bij vuur of iets in de buurt komen, is allesbehalve onmacht.
"Je partner sla je ook niet" --> nee, klopt, een partner luistert over het algemeen naar een ander, dramt niet door of weet dat 'ie pijn in zijn vingers krijgt als hij/zij vuur probeert te pakken. Domme vergelijking.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 16 januari 2023 @ 13:19:01 #234
414785 sirdanilot
pi_207584359
Draai om de oren of corrigerende tik moet kunnen maar alleen zeer uitzonderlijk.

Als het kind iets doet wat kan leiden tot serieuze verwonding aan zichzelf (b.v. aan de kachel zitten of aan vuur of te dicht bij het water of een drukke weg komen na herhaaldelijk waarschuwen) of aan anderen (gevaarlijke spelletjes, touwen om de nek, pijn doen aan dieren wat kinderen vaak nog niet zo goed doorhebben) vind ik het best.

Met een voorwerp slaan of dusdanig slaan dat het verwondingen geeft is kindermishandeling.

Volgens mij is het tegenwoordig ook verboden dus en plein public zou ik het maar laten als ik jou was.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_207595924
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 13:19 schreef sirdanilot het volgende:
Draai om de oren of corrigerende tik moet kunnen maar alleen zeer uitzonderlijk.

Als het kind iets doet wat kan leiden tot serieuze verwonding aan zichzelf (b.v. aan de kachel zitten of aan vuur of te dicht bij het water of een drukke weg komen na herhaaldelijk waarschuwen) of aan anderen (gevaarlijke spelletjes, touwen om de nek, pijn doen aan dieren wat kinderen vaak nog niet zo goed doorhebben) vind ik het best.

Met een voorwerp slaan of dusdanig slaan dat het verwondingen geeft is kindermishandeling.

Volgens mij is het tegenwoordig ook verboden dus en plein public zou ik het maar laten als ik jou was.
Dan trek je een kind eerder weg bij jouw vb.

Met een voorwerp slaan gaat weer verder.........als het geen teddy beer is.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 17 januari 2023 @ 11:58:59 #236
414785 sirdanilot
pi_207596649
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:13 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Dan trek je een kind eerder weg bij jouw vb.

Met een voorwerp slaan gaat weer verder.........als het geen teddy beer is.
Hard trekken om het kind te verplaatsen of het kind optillen tijdens een driftbui vind ik niet eens een corrigerende tik eigenlijk :D
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_207596671
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:58 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Hard trekken om het kind te verplaatsen of het kind optillen tijdens een driftbui vind ik niet eens een corrigerende tik eigenlijk :D
Nee. Bij de kachel of straat bijv. Bij een driftbui optillen lijkt mij niet verkeerd.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 14:08:46 #238
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207598637
Voor de 'je mag ze niet slaan-ers'

Alweer even geleden, een kind in het OV, jaartje of 4, loop te ouwetyfushoeren.

Moeder vraagt niet doen, en niet doen en niet doen. Kind schopt z'n moeder, en daarna, spuugt ie ook nog even op haar. En de moeder maar door, niet doen, niet doen ... en toen gingen ze de bus uit en weet ik niet hoe het is afgelopen ^^

Mgoe, geen tik dus, hoe ga je dat dan corrigeren? uurtje in de hoek oid? Ben ik wel benieuwd naar.

Als ik daar vroegah (40 jaar geleden) alleen maar over nadacht kreeg ik een lel, en dacht ik daarna wel 2x na of ik dat nog een keer zou proberen. En dat werkte dus best goed als ik daar nu op terug kijk :D
Dum de dum
pi_207599444
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 14:08 schreef Fe2O3 het volgende:
Voor de 'je mag ze niet slaan-ers'

Alweer even geleden, een kind in het OV, jaartje of 4, loop te ouwetyfushoeren.

Moeder vraagt niet doen, en niet doen en niet doen. Kind schopt z'n moeder, en daarna, spuugt ie ook nog even op haar. En de moeder maar door, niet doen, niet doen ... en toen gingen ze de bus uit en weet ik niet hoe het is afgelopen ^^

Mgoe, geen tik dus, hoe ga je dat dan corrigeren? uurtje in de hoek oid? Ben ik wel benieuwd naar.

Als ik daar vroegah (40 jaar geleden) alleen maar over nadacht kreeg ik een lel, en dacht ik daarna wel 2x na of ik dat nog een keer zou proberen. En dat werkte dus best goed als ik daar nu op terug kijk :D
Doen heeft de moeder haar kind niet onder controle. Of een tik/klap dan helpt...
pi_207603374
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 13:19 schreef sirdanilot het volgende:
Draai om de oren of corrigerende tik moet kunnen maar alleen zeer uitzonderlijk.

Als het kind iets doet wat kan leiden tot serieuze verwonding aan zichzelf (b.v. aan de kachel zitten of aan vuur of te dicht bij het water of een drukke weg komen na herhaaldelijk waarschuwen) of aan anderen (gevaarlijke spelletjes, touwen om de nek, pijn doen aan dieren wat kinderen vaak nog niet zo goed doorhebben) vind ik het best.

Met een voorwerp slaan of dusdanig slaan dat het verwondingen geeft is kindermishandeling.

Volgens mij is het tegenwoordig ook verboden dus en plein public zou ik het maar laten als ik jou was.
Mijn neefje had toen hij klein was de neiging aan gevaarlijke dingen te zitten. Kreeg daarvoor tikken op de vingers.
Kind plaste ook steeds in zijn bed.

Heeft twee weekjes bij mij gezeten, mee op vakantie (konden mijn zoon en hij lekker samen zijn, dat waren ze graag).
Na 1 keer snapte hij waarom hij niet aan de hete theepot mocht zitten, na drie dagen plaste hij niet meer in zijn bed (haalde hem er nog wel een aantal dagen in de nacht even uit).

Moeder was stom verbaasd, maar erg blij ermee. Met mijn nichtje heeft ze mijn manier geprobeerd. Werkte een stuk beter, ook voor moeder die het fijner vond zo (het was geen mepper ofzo, wist gewoon niet beter).
  woensdag 18 januari 2023 @ 00:45:22 #241
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_207606984
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:49 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Vrouwen hebben bepaalde universele positieve eigenschappen die de man niet heeft en vice versa.
Die moet je optimaal inzetten.

Wat ik misschien nog wel het aller belangrijkste vind voor een kind. Is dat je als ouders bij elkaar blijft.
Ik begin echt een grafhekel te krijgen aan alle mannen en vrouwen die de verantwoordelijkheid niet nemen.
1960 belde en wil graag zijn ouderwetse opvatting terug.

Man man man, er is niks ergers en schadelijker dan twee ruziënde ouders die “voor de kinderen” bij elkaar blijven.

Wat dacht je van: gewoon toegeven dat je relatie niet werkt en als twee volwassenen je kinderen normaal opvoeden met alles wat daarbij hoort.
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
  User die altijd boos en kwaad is 2022 woensdag 18 januari 2023 @ 08:33:17 #242
491163 Viesdik
pi_207607807
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 00:45 schreef KapiteinIglo het volgende:

[..]
1960 belde en wil graag zijn ouderwetse opvatting terug.

Man man man, er is niks ergers en schadelijker dan twee ruziënde ouders die “voor de kinderen” bij elkaar blijven.

Wat dacht je van: gewoon toegeven dat je relatie niet werkt en als twee volwassenen je kinderen normaal opvoeden met alles wat daarbij hoort.
1 miljoen jaar voor christus belde ook. Wat een toeval
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 08:48:31 #243
5428 crew  miss_sly
pi_207607890
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 08:33 schreef Viesdik het volgende:

[..]
1 miljoen jaar voor christus belde ook. Wat een toeval
Zozo, wat een gevatte reactie :')

Bij elkaar blijven voor de kinderen betekent dat je kinderen dagelijks laat zien hoe een ongezonde relatie eruit ziet. Dus voor die kinderen hoef je het niet te doen, die worden er niets beter van, als pa en ma elkaar de tent uitvechten, maar wel bij elkaar blijven.
Voor jezelf hoef je het ook niet te doen, want je wordt er niet gelukkig(er) van.

Kans op al dan niet corrigerende tikken wordt wel groter met ouders die constant een te kort lontje hebben omdat ze hun leven moeten delen met iemand die ze liever nooit meer zouden zien.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 18 januari 2023 @ 08:52:15 #244
35189 Troel
scherp en bot
pi_207607911
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:54 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Overigens heb ik mijn kind wel eens geslagen. Niet corrigerend, uit pure onmacht. Itt de enthousiaste voorstanders in dit topic vond ik dat níet een goed idee, heb ik daar uitgebreid mijn excuses voor aangeboden en uitgelegd dat het voortkwam uit mijn eigen frustratie en onmacht. Ik geloof niet bepaald dat het een opvoedende effect had, integendeel. Het enige mogelijk positieve effect kwam van het excuus en de uitleg.
Dit dus. Pure onmacht in combinatie met de veiligheid die ik niet meer kon waarborgen door hoe hij reageerde.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  User die altijd boos en kwaad is 2022 woensdag 18 januari 2023 @ 08:53:51 #245
491163 Viesdik
pi_207607923
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2023 08:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zozo, wat een gevatte reactie :')

Bij elkaar blijven voor de kinderen betekent dat je kinderen dagelijks laat zien hoe een ongezonde relatie eruit ziet. Dus voor die kinderen hoef je het niet te doen, die worden er niets beter van, als pa en ma elkaar de tent uitvechten, maar wel bij elkaar blijven.
Voor jezelf hoef je het ook niet te doen, want je wordt er niet gelukkig(er) van.

Kans op al dan niet corrigerende tikken wordt wel groter met ouders die constant een te kort lontje hebben omdat ze hun leven moeten delen met iemand die ze liever nooit meer zouden zien.
Je kijkt te veel Hollywood speelfilms :)

Wat mij betreft is het pas strafbaar voor zowel de vader als de moeder, als je je kind verwaarloost.

Mensen maken ook vaak de fout door te redeneren dat ze een kinderwens hebben. Dat is een egoïstische gedachte.
De vraag die belangrijker is: zijn wij als man en vrouw in staat het kind 18 jaar te geven wat het nodig heeft
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 08:56:06 #246
5428 crew  miss_sly
pi_207607948
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 08:53 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Je kijkt te veel Hollywood speelfilms :)
Dat zal het zijn.

Heb je nog inhoudelijke argumenten verder, of blijft het bij je - gevatte- oneliners?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 18 januari 2023 @ 08:58:45 #247
35189 Troel
scherp en bot
pi_207607985
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:49 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Wat ik misschien nog wel het aller belangrijkste vind voor een kind. Is dat je als ouders bij elkaar blijft.
Ik begin echt een grafhekel te krijgen aan alle mannen en vrouwen die de verantwoordelijkheid niet nemen.
Ik heb juist de verantwoordelijkheid voor mijn kinderen genomen door weg te gaan uit een toxische omgeving in de hoop dat ze niet dat als 'juist' zouden gaan zien.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  User die altijd boos en kwaad is 2022 woensdag 18 januari 2023 @ 08:59:19 #248
491163 Viesdik
pi_207607994
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2023 08:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat zal het zijn.

Heb je nog inhoudelijke argumenten verder, of blijft het bij je - gevatte- oneliners?
:)
  woensdag 18 januari 2023 @ 09:00:38 #249
35189 Troel
scherp en bot
pi_207608004
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2023 08:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zozo, wat een gevatte reactie :')

Bij elkaar blijven voor de kinderen betekent dat je kinderen dagelijks laat zien hoe een ongezonde relatie eruit ziet. Dus voor die kinderen hoef je het niet te doen, die worden er niets beter van, als pa en ma elkaar de tent uitvechten, maar wel bij elkaar blijven.
Voor jezelf hoef je het ook niet te doen, want je wordt er niet gelukkig(er) van.

Kans op al dan niet corrigerende tikken wordt wel groter met ouders die constant een te kort lontje hebben omdat ze hun leven moeten delen met iemand die ze liever nooit meer zouden zien.
Dit, 100%
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  User die altijd boos en kwaad is 2022 woensdag 18 januari 2023 @ 09:01:42 #250
491163 Viesdik
pi_207608012
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2023 08:58 schreef Troel het volgende:

[..]
Ik heb juist de verantwoordelijkheid voor mijn kinderen genomen door weg te gaan uit een toxische omgeving in de hoop dat ze niet dat als 'juist' zouden gaan zien.
Weglopen voor problemen die jezelf mede hebt veroorzaakt is gebaseerd op pure lafheid. Je eigen ego prevaleren boven het welzijn van je kind, geeft alleen maar aan dat je nooit aan kinderen had moeten beginnen
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 09:04:47 #251
5428 crew  miss_sly
pi_207608036
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 08:53 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Je kijkt te veel Hollywood speelfilms :)

Wat mij betreft is het pas strafbaar voor zowel de vader als de moeder, als je je kind verwaarloost.

Mensen maken ook vaak de fout door te redeneren dat ze een kinderwens hebben. Dat is een egoïstische gedachte.
De vraag die belangrijker is: zijn wij als man en vrouw in staat het kind 18 jaar te geven wat het nodig heeft
Wat is strafbaar?

Het al dan niet krijgen van kinderen is altijd een egoistische keuze: het is puur gebaseerd op wat je zelf wil.
In veel gevallen wordt er heel bewust voor een kind gekozen en heeft men de bedoeling om samen het kind groot te brengen en meent men hievoor ook de middelen te hebben. Dat dat in de loop van jaren kan veranderen, is op zich helemaal niet raar. Mensen groeien en ontwikkelen en maken ook wel eens verkeerde keuzes.

Door bij elkaar te blijven als je partnerkeuze een verkeerde blijkt te zijn, maak je een kind niet gelukkig. Echt niet. Bovendien leert een kind zo niet hoe een goede relatie in elkaar zit en is het moeilijker om dan zelf een goede relatie aan te gaan.

Maar goed, allerlei onderzoeken die onderschrijven dat bij elkaar blijven voor de kinderen geen goed idee is, zullen het bij het verkeerde eind hebben.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 18 januari 2023 @ 09:04:59 #252
35189 Troel
scherp en bot
pi_207608041
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 09:01 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Weglopen voor problemen die jezelf mede hebt veroorzaakt is gebaseerd op pure lafheid. Je eigen ego prevaleren boven het welzijn van je kind, geeft alleen maar aan dat je nooit aan kinderen had moeten beginnen
Het is heel makkelijk oordelen als je geen verstand hebt van de situatie en nooit in de situatie gezeten hebt. Denk je nu echt dat scheiden en je kinderen willens en wetens laten opgroeien zonder altijd hun vader en moeder te maken heeft met ego?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  User die altijd boos en kwaad is 2022 woensdag 18 januari 2023 @ 09:06:36 #253
491163 Viesdik
pi_207608050
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2023 09:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat is strafbaar?

Het al dan niet krijgen van kinderen is altijd een egoistische keuze: het is puur gebaseerd op wat je zelf wil.
In veel gevallen wordt er heel bewust voor een kind gekozen en heeft men de bedoeling om samen het kind groot te brengen en meent men hievoor ook de middelen te hebben. Dat dat in de loop van jaren kan veranderen, is op zich helemaal niet raar. Mensen groeien en ontwikkelen en maken ook wel eens verkeerde keuzes.

Door bij elkaar te blijven als je partnerkeuze een verkeerde blijkt te zijn, maak je een kind niet gelukkig. Echt niet. Bovendien leert een kind zo niet hoe een goede relatie in elkaar zit en is het moeilijker om dan zelf een goede relatie aan te gaan.

Maar goed, allerlei onderzoeken die onderschrijven dat bij elkaar blijven voor de kinderen geen goed idee is, zullen het bij het verkeerde eind hebben.
Daarom moet je ook redeneren voor het kind en niet voor jezelf. Wat heeft het kind van ons de komwnde 18 jaar nodig, ipv wat heeft het kind ons te bieden.
Je zit er naast.
  woensdag 18 januari 2023 @ 09:07:48 #254
35189 Troel
scherp en bot
pi_207608056
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 09:06 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Daarom moet je ook redeneren voor het kind en niet voor jezelf. Wat heeft het kind van ons de komwnde 18 jaar nodig, ipv wat heeft het kind ons te bieden.
Je zit er naast.
Precies. Wat heeft het kind nodig. En soms heeft het kind simpelweg 'een ouder' nodig in plaats van geen ouders meer hebben. Het leven is niet altijd rooskleurig.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 09:13:08 #255
5428 crew  miss_sly
pi_207608108
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 09:06 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Daarom moet je ook redeneren voor het kind en niet voor jezelf. Wat heeft het kind van ons de komwnde 18 jaar nodig, ipv wat heeft het kind ons te bieden.
Je zit er naast.
Dat eerste ben ik met je eens. Gebeurt gelukkig steeds vaker, juist dankzij anticonceptie en meer mogelijkheden voor vrouwen om iets anders te worden dan moeder en in ieder geval dan op een moment dat ze dat zelf ook willen.

Maar zaken kunnen veranderen. Mensen die een hekel aan elkaar hebben gekregen, moeten niet meer in een huis wonen en samen kinderen proberen op te voeden, want dat lukt niet. Als je alleen maar bezig bent met ruzie maken en overleven, woon je als ouders misschien nog wel in één huis, maar heb je je kind(eren) niet voldoende meer te bieden.

Lees er maar eens over: uit onderzoeken blijkt dat bij elkaar blijven voor de kinderen in veruit de meeste gevallen een slecht idee is.

Maar goed, de corrigerende tik ging het hier over, dus ik laat het hierbij.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  User die altijd boos en kwaad is 2022 woensdag 18 januari 2023 @ 10:34:35 #256
491163 Viesdik
pi_207609196
quote:
10s.gif Op woensdag 18 januari 2023 09:26 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Heb jij vroeger een corrigerende tik van de molen gehad of zo?
Het feit dat het heden ten dagen de (ab)norm is geworden om met zoveel mogelijk mensen van het andere geslacht het bed te delen alvorens een serieuze en verantwoordelijke koers voor een gezin te kiezen, heeft enorm veel effect op de kwaliteit ervan. Dat is mijn mening.
pi_207609262
Ja inderdaad zeg, gewoon op je 18e vanuit huis trouwen. Dat leidde tot liefdevolle gezinnen waar kinderen gelukkig en blij werden grootgebracht tot verstandige volwassenen ^O^


Ik dacht dat dit gedachtengoed was achtergebleven in de 18e eeuw.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 18 januari 2023 @ 10:39:59 #258
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207609263
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 10:34 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Het feit dat het heden ten dagen de (ab)norm is geworden om met zoveel mogelijk mensen van het andere geslacht het bed te delen alvorens een serieuze en verantwoordelijke koers voor een gezin te kiezen, heeft enorm veel effect op de kwaliteit ervan. Dat is mijn mening.
De kwaliteit van wat? Een gezin? Op welke criteria beoordeel je dat dan, en welk vergelijkingsmateriaal heb je om te stellen dat het nu allemaal kommer en kwel is? Als je denkt dat die gezinnen van vroeger ontstaan uit verplichtingshuwelijken zo'n feestje waren dan heb je je behoorlijk verkeken.

Overigens zijn het beperken van het aantal kinderen dat je krijgt en een maximaal aantal bedpartners nastreven twee heel verschillende zaken. Ik wil geen kinderen, wel seks, en niet per se met heel veel verschillende partners.
Huilen dan.
pi_207609270
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 10:34 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Het feit dat het heden ten dagen de (ab)norm is geworden om met zoveel mogelijk mensen van het andere geslacht het bed te delen alvorens een serieuze en verantwoordelijke koers voor een gezin te kiezen, heeft enorm veel effect op de kwaliteit ervan. Dat is mijn mening.
Prima ervaring op te doen voor de "grote stap".
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 12:43:59 #260
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207610974
Post normaal of post niet.
Breitling - Instruments for Professionals
  Redactie Frontpage woensdag 18 januari 2023 @ 14:21:33 #261
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_207612228
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:08 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Nou bij mij ging het er best heftig aan toe, maar van haren trekken krijg je geen blauwe plekken en klappen op.het hoofd zie je ook.niet.
Dat is geen corrigerende tik, dat is mishandeling.

Ik heb mijn 4 jarige dochter maar 1x in haar leven een corrigerende tik moeten geven, en dat was een zachte tik om haar uit een temper tantrum te krijgen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_207612450
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 10:58 schreef Viesdik het volgende:
Mensen zijn in gedrag inferieur geworden ten opzichte van dieren.
Dieren geven corrigerende tikken waar nodig, maar blijven veelal wel bij het gezin alvorens de kroost de wijsheid heeft meegekregen om de wijde wereld in te trekken.
Is dat zo?
Want ik ben al sinds mijn jeugd geinterreseert in het gedrag van dieren. Ben erin geschoold, werk ermee en verdiep me erin.

Verreweg de meeste zoogdieren zijn verassend tolerant en zacht voor hun jongen.
En omgang tussen ouder dieren varieert erg van soort tot soort.

Bij de mens is het ouder koppel van oorsprong van minder belang dan de sociale omgeving. Wij zijn echte groepsdieren die minder op een koppel leunen en meer op een groep (koppel wel belangrijk, maar meer gewicht op de groep).
pi_207612498
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:30 schreef Viesdik het volgende:

[..]
de dieren waar ik mij mee conformeer niet :)
vogels en leeuwen bijvoorbeeld
Leeuwen?
Waarbij leeuwinnen de jongen van anderen zogen, verzorgen en opvoeden?
Waar 'paps' het niet zoveel boeit?

Of zwarte zwanen, waarbij mannetjes koppels nesten jatten om jongen te krijgen?

Moet ik nog even doorgaan, want ik heb nog 1001 voorbeelden
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 15:07:28 #264
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207612788
Ja, mensen, allemaal leuk, maar ik moet ook nog werken. Jullie kúnnen natuurlijk gewoon on-topic reageren, dan hoef ik ook niet zo veel achteraf te doen, want ik heb niet altijd tijd.

Ja, die over koekkoek is ook weg ja, wat overigens wél gevat was, want ik heb er smakelijk om gelachen, maar alsnog topicverstorend natuurlijk.

Hoe dan ook, ik probeer het straks op te ruimen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_207619068
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:08 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Nou bij mij ging het er best heftig aan toe, maar van haren trekken krijg je geen blauwe plekken en klappen op.het hoofd zie je ook.niet.
Aan de haren trekken is geen corrigerende tik, maar gewoon een ouder die uit de slof schiet omdat hij/zij het niet meer kan handlen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')