abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207210031
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:24 schreef Biest. het volgende:
Is een corrigerende tik en slaan in jullie ogen hetzelfde?
Ik heb gegoogled en zag dat zo'n tikje verboden is. Mag je je kind zelfs niet een oorvijg geven? En tot hoe oud mag dat niet?
Nou is het geen wonder dat de meeste kindjes van nu niet zoveel aankunnen.
Een oorvijg?
Wat tegen een kind zijn hoofd slaan is eigenlijk.... Goh zeg, waarom is dat toch niet ok.

Het mag op geen enkel leeftijd. Hoe kom je in godensnaam op het idee dat iemand een pets tegen de kop te geven een goed idee is. Op opvoedkundig meer dan prima is zelfs.

Echt, denk er eens over na, hoe dat echt klinkt?
Als een zeer goede vriend(in) tegen je zegt ik had gisteren ruzie met mijn partner en hij/zij gaf me een pets tegen mijn hoofd. Wat zeg je dan?
Mooi joh, goede partner heb je!

Ik weet niet in wat voor omgeving jij leeft, maar petsen krijgen is in de mijne niet normaal ofzo.
  zaterdag 24 december 2022 @ 08:46:33 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207210044
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:44 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Een oorvijg?
Wat tegen een kind zijn hoofd slaan is eigenlijk.... Goh zeg, waarom is dat toch niet ok.

Het mag op geen enkel leeftijd. Hoe kom je in godensnaam op het idee dat iemand een pets tegen de kop te geven een goed idee is. Op opvoedkundig meer dan prima is zelfs.

Als een zeer goede vriend(in) tegen je zegt ik had gisteren ruzie met mijn partner en hij/zij gaf me een pets tegen mijn hoofd. Wat zeg je dan?

Ik weet niet in wat voor omgeving jij leeft, maar petsen krijgen is in de mijne niet normaal ofzo.
Zeker niet tegen het hoofd zelfs, daar kan serieus hersenschade door ontstaan.

Dat verklaart wel die ouders die denken dat een "oorvijg" wel prima is, die hebben er zelf waarschijnlijk teveel gehad.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207210045
quote:

[..]
Een oorvijg?

Is een oorvijg een pets tegen een hoofd slaan? Ik dacht aan iemands oor trekken...
I'm confused
pi_207210049
quote:

[..]
Een oorvijg?

Hoe kom jij aan oorvijgen geven aan partners? Hadden we het niet over onhandelbare kinderen?
pi_207210062
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 07:26 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Kinderen en dieren slaan, dan ben je echt serieus laag.

Door mensen zoals jij bestaat het topic dat doet ie anders nooit. Maar mocht dat jou overkomen noemen we het gewoon een corrigerende hap ok?
Begrijpend lezen is te moeilijk voor je? En als ik al een kind of dier een tik geef is dit letterlijk corrigerend. Mijn kat beet mij laatst in mijn adamsappel toen ik sliep, dan gier ik hem gewoon van bed af ja.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_207210065
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:28 schreef Biest. het volgende:

[..]
Ouders geven hun 20-jarige zoon soms ook weleens een oorvijgje.. Ik zou eerder pleiten dat er niet naar kinderen geschreeuwd mag worden.
Ik ken wel een vb daarvan. Zoon in kwestie gaf toen uiteindelijk een oorvijgje terug.
Heeft maar 20 jaar daarna nog gekost om weer een beetje normaal met elkaar te zijn.

Top idee, geweldig opvoedkundig!
pi_207210077
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:46 schreef Biest. het volgende:

[..]
Is een oorvijg een pets tegen een hoofd slaan? Ik dacht aan iemands oor trekken...
I'm confused
Een oorvijg is een pets tegen het hoofd ja.
pi_207210083
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:47 schreef Biest. het volgende:

[..]
Hoe kom jij aan oorvijgen geven aan partners? Hadden we het niet over onhandelbare kinderen?
Dus waarvoor je weg zou gaan bij een partner vindt je ok bij je kind?
pi_207210092
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:50 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Ik ken wel een vb daarvan. Zoon in kwestie gaf toen uiteindelijk een oorvijgje terug.
Heeft maar 20 jaar daarna nog gekost om weer een beetje normaal met elkaar te zijn.

Top idee, geweldig opvoedkundig!
Er is ook een voorbeeld waar de zoon zich daarna netjes gedraagt. Het is niet allemaal zoals je het in je omgeving ziet.
Maar idd ligt het ook aan de verbale opvoedkunde wanneer een kind een oorvijg terug geeft wanneer een ouder een kind uiteindelijk een corrigerende tik geeft.
pi_207210101
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:54 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Dus waarvoor je weg zou gaan bij een partner vindt je ok bij je kind?
Waarom vergelijk jij je partner met je kinderen? Voed jij je partner op?
pi_207210146
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 december 2022 01:02 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dan hoop ik voor jou dat ik niet zie dat je kinderen slaat, want als dat wel zo is dan kan het zomaar gebeuren dat je je ineens aan de ontvangende kant van de klappen bevindt.

Met je deugoog van de overheid :') .
dat is ook strafbaar ;)
ouwe deugpik
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_207210155
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:55 schreef Biest. het volgende:

[..]
Er is ook een voorbeeld waar de zoon zich daarna netjes gedraagt. Het is niet allemaal zoals je het in je omgeving ziet.
Maar idd ligt het ook aan de verbale opvoedkunde wanneer een kind een oorvijg terug geeft wanneer een ouder een kind uiteindelijk een corrigerende tik geeft.
Als je verbale opvoeding goed is kom je niet bij de oorvijg.
Als je teveel leunt op de oorvijg kom je erachter dat kleine kinderen groot worden en of weggaan of het terug doen.

Ik kan me nog herinneren dat mijn zoon toen hij 12 was een echt grote mond op probeerde te zetten tegen me. Een blik en een pardon? smoorde dat in de kiem. Dat zonder ooit getikt of wat dan ook te hebben. Daarna goed gepraat, maar tot hier en niet verder hoeft echt niet fysiek te worden. Dan ben je wat mij betreft heel erg veel te ver gegaan.

En nee, ik heb geen perfect en superbraaf kind. Die opvallend meegaand was als puber. Ik ben ook niet de heilige en meest perfecte ouder.
Maar slaan heeft geen enkel op zichzelf staand nut, heeft enkel nadelen.

De corrigerende uitzonderingstik bij peuters is enkel mogelijk niet schadelijk door het opvoeden eromheen. Op zichzelf is het niet opvoedkundig en schadelijk. Je kan de schade bespreken, dat is het hoogste.
  zaterdag 24 december 2022 @ 09:11:47 #113
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207210173
Oorvijgen, dat ken ik echt alleen als verschijnsel uit ouderwetse boeken joh _O-
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Vis een optie? zaterdag 24 december 2022 @ 09:23:54 #114
70532 loveli
N
pi_207210225
Het verschil tussen een corrigerende tik en een impulsieve uithaal is voor veel mensen lastig te maken. Een ongecontroleerde actie uit boosheid is niet ok, met een zuiver corrigerende tik heb ik weinig problemen.
crap in = crap out
pi_207210260
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:23 schreef loveli het volgende:
Het verschil tussen een corrigerende tik en een impulsieve uithaal is voor veel mensen lastig te maken. Een ongecontroleerde actie uit boosheid is niet ok, met een zuiver corrigerende tik heb ik weinig problemen.
Hoe werkt zo'n weloverwogen tik dan in de praktijk? Ik heb werkelijk geen idee, ben benieuwd.
Spoilers!
pi_207210263
Ik heb m’n kinderen nog nooit een tik gegeven, wel een paar keer uit pure boosheid op het punt gestaan, maar als ik daar op dat moment aan toegegeven had was ik waarschijnlijk (terecht) opgepakt :')
pi_207210282
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:29 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Hoe werkt zo'n weloverwogen tik dan in de praktijk? Ik heb werkelijk geen idee, ben benieuwd.
1. Netjes als afspraak in de agenda zetten
2. Eerst de handen wassen
3. Je kind uitleggen waarom hij/zij een corrigerende tik krijgt
4. Kind doet het broekje naar beneden
5. Je slaat het hele achterwerk vuurrood.

Zoiets? :?
pi_207210313
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:33 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
1. Netjes als afspraak in de agenda zetten
2. Eerst de handen wassen
3. Je kind uitleggen waarom hij/zij een corrigerende tik krijgt
4. Kind doet het broekje naar beneden
5. Je slaat het hele achterwerk vuurrood.

Zoiets? :?
Ik denk het. Dat vuurrood worden moet dan wel in 1 tik zijn natuurlijk. Niet vaker en niet daadwerkelijk slaan want dan is het geen tik meer.

Het is zo'n lekker bagatelliserende term ook, corrigerende tik. Feitelijk is het gewoon een klap natuurlijk maar dat klinkt te zwaar dus we noemen het tik. Natuurlijk noem je het ook corrigerend, want je doet het uit de goedheid van je ouderhart. Slaag van onvermogen zou een betere term zijn.
Spoilers!
pi_207210352
quote:

[..]
Je ziet je kind een ander kind slaan, je pakt je kind beet en trekt aan zijn oor terwijl je hem streng in de ogen kijkt. Dat zou mijn corrigerende tik zijn om hem aan zijn verbale opvoeding te herinneren. Kinderen luisteren niet altijd naar verbaal.

Met alleen "Nee, Pieter. Niet doen" bereik je niet veel
pi_207210356
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:30 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Ik heb m’n kinderen nog nooit een tik gegeven, wel een paar keer uit pure boosheid op het punt gestaan, maar als ik daar op dat moment aan toegegeven had was ik waarschijnlijk (terecht) opgepakt :')
Je hebt natuurlijk geschreeuwd en getierd tegen het kind.
  zaterdag 24 december 2022 @ 09:47:10 #121
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207210384
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:43 schreef Biest. het volgende:

[..]
Je ziet je kind een ander kind slaan, je pakt je kind beet en trekt aan zijn oor terwijl je hem streng in de ogen kijkt. Dat zou mijn corrigerende tik zijn om hem aan zijn verbale opvoeding te herinneren. Kinderen luisteren niet altijd naar verbaal.
Zo heb ik het ook weleens gedaan :Y
Kind bleef me slaan en trappen, nadat verbaal niks uithaalde, mep gegeven om signaal te geven dat het echt klaar was nu.
Schrok ze zo van dat het ook echt klaar was meteen. Daarna verbaal 'afgehecht' zoals dat zo mooi heet, en platgeknuffeld.
Maar toen was ze 3 ofzo, en nog heel primair ingesteld, zou nu niet meer nodig zijn want prima mee te babbelen over zulks nu ze 6 is.

Ik mepte niet omdat ik boos was, maar om haar bij zinnen te krijgen.
Als je mept of schreeuwt of wat dan ook omdat je zelf boos bent kun je beter zelf gewoon even een kwartier op de gang gaan staan afkoelen
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Vis een optie? zaterdag 24 december 2022 @ 09:48:00 #122
70532 loveli
N
pi_207210388
quote:

[..]
Niet uit woede. Woede is een emotie die je verstand aan de kant schuift. De meeste pakken slaag zijn gevolg van zo'n reactie, dus niet ok.

Ik denk niet dat een kind dat z'n jongere broertje van de trap duwt beschadigd raakt van een corrigerende tik op de billen, wel van een ongecontroleerd pak rammel. Of van een verbale woedeuitbarsting.

De focus ligt op schade van lijfstraffen, niet op de schade van woedeuitbarstingen, dat is het punt dat ik probeer te maken.
crap in = crap out
pi_207210400
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:44 schreef Biest. het volgende:

[..]
Je hebt natuurlijk geschreeuwd en getierd tegen het kind.
Joh, zou het?

Ouders die beweren nog nooit geschreeuwd te hebben tegen hun kinderen geloof ik niet.
Ik heb hem verder niet uitgescholden ofzo, alleen geschreeuwd.
pi_207210422
quote:

[..]
Ik stel me dat voor als een hand onderweg naar de vlam van de gasbrander die dan met kracht aan de kant wordt geslagen (en dan bedoel ik niet vol de vuist erin maar zorgen dat die hand veilig is). Dat vind ik een corrigerende tik. En een die acceptabel en zinvol is.

Overigens heb ik mijn kind wel eens geslagen. Niet corrigerend, uit pure onmacht. Itt de enthousiaste voorstanders in dit topic vond ik dat níet een goed idee, heb ik daar uitgebreid mijn excuses voor aangeboden en uitgelegd dat het voortkwam uit mijn eigen frustratie en onmacht. Ik geloof niet bepaald dat het een opvoedende effect had, integendeel. Het enige mogelijk positieve effect kwam van het excuus en de uitleg.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_207211127
Overigens goed huisdieren in de gaten houden.

Die geven wel eens een corrigerende tik. Je peuter die de soezende kat plaagt met steekjes in haar zij kan nog wel eens getracteerd worden op een uithaal van de kat met haar scherpe nagels...

Heb het zelf gehad met honden als kind, tijdje bang geweest voor honden :{
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')