Yes ik ook!quote:Op woensdag 28 december 2022 09:17 schreef einzeinz het volgende:
Onder de 70 zou ik Tesla wel durven kopen.

100 is een hele sterke bodemquote:
quote:Tesla, Inc. (TSLA)
NasdaqGS - NasdaqGS Real Time Price. Currency in USD
Follow
Quote Lookup
109.10-14.05 (-11.41%)
At close: December 27 04:00PM EST
105.84 -3.26 (-2.99%)
Pre-Market: 4:32AM EST

Levert dat nou eigenlijk wat op, stukjes schrijven voor Nu? Die paar open deuren en halve waarheden in 4 alinea's kan ik ook wel een paar minuten tikken.quote:Op woensdag 28 december 2022 11:06 schreef Black-Death het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)-ruim-twee-jaar.html

Geen idee, ik schrijf ze nietquote:Op woensdag 28 december 2022 11:19 schreef nostra het volgende:
[..]
Levert dat nou eigenlijk wat op, stukjes schrijven voor Nu? Die paar open deuren en halve waarheden in 4 alinea's kan ik ook wel een paar minuten tikken.

Ik zie een markt.quote:Op woensdag 28 december 2022 11:19 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Geen idee, ik schrijf ze niet

Ja de aandelenmarkt..quote:

Leg eens uit waarom 100 z'n sterke bodem is?quote:Op woensdag 28 december 2022 10:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
100 is een hele sterke bodem
[..]

jawel de kan best houden en terug opveren naar 140quote:Op woensdag 28 december 2022 12:10 schreef dop het volgende:
[..]
Leg eens uit waarom 100 z'n sterke bodem is?
Ik zie alleen een psychologische grens, daar trekt de markt zich niets van aan.

Dat kan zeker, maar het is gewoon geen harde grens, het is een getal als elk ander.quote:Op woensdag 28 december 2022 12:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel de kan best houden en terug opveren naar 140

maar hij gaat er niet onder duikenquote:Op woensdag 28 december 2022 12:30 schreef dop het volgende:
[..]
Dat kan zeker, maar het is gewoon geen harde grens, het is een getal als elk ander.

elk aandeel kan naar 0.quote:Op woensdag 28 december 2022 12:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar hij gaat er niet onder duiken
overigens is de marktwaarde van Tesla nog steeds de hoogste met 340 miljard dollar
toyota staat nu op 225 miljard\

De markt bestaat echter uit individuele beleggers, zoals jij en ik. Wij zijn dus per definitie gevoelig voor psychologische factoren (ook al ontkennen veel individuen dat).quote:Op woensdag 28 december 2022 12:10 schreef dop het volgende:
[..]
Leg eens uit waarom 100 z'n sterke bodem is?
Ik zie alleen een psychologische grens, daar trekt de markt zich niets van aan.

de markt bestaat zeker niet uit alleen individuele beleggers, sterker nog het grootste deel van het belegd vermogen is niet in handen van individuele beleggers.quote:Op woensdag 28 december 2022 13:26 schreef Black-Death het volgende:
[..]
De markt bestaat echter uit individuele beleggers, zoals jij en ik. Wij zijn dus per definitie gevoelig voor psychologische factoren (ook al ontkennen veel individuen dat).

Ik ben totaal niet ingelezen in Tesla, maar gaan ze uiteindelijk niet de concurrentie verliezen van de standaard automerken nu zij zich allemaal op EV’s gaan storten?quote:Op woensdag 28 december 2022 13:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Uiteindelijk zal je nooit precies op de bodem kopen.
Ik sluit niet uit dat ik in 2023, verspreid over het jaar, weer wat dividend in Tesla ga stoppen.
Er is eigenlijk niet zoveel aan de hand bij Tesla.
Ze maken meer auto's dan vorig jaar.
De energy storage is gegroeid.
De Semi is in productie gegaan.
De winstmarges zijn dik in orde, ook als er prijsverlagingen nodig zijn.
Alleen de productiedoelen / -verwachtingen gaan niet gehaald worden, in totaal maanden lockdown in Shanghai, ook bij leveranciers als CATL.
Dat helpt niet.
En dat de tax-credit in de US uitgesteld is tot maart helpt ook niet. Tesla is overigens niet het enige EV-merk dat daar last van heeft.

Nee dat snap ik; bedoel ook vooral dat het overal om mensen gaat.quote:Op woensdag 28 december 2022 13:45 schreef dop het volgende:
[..]
de markt bestaat zeker niet uit alleen individuele beleggers, sterker nog het grootste deel van het belegd vermogen is niet in handen van individuele beleggers.

institutionele beleggers Maken rekensommetjes en doen niet aan psychologische grenzen.quote:Op woensdag 28 december 2022 13:50 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Nee dat snap ik; bedoel ook vooral dat het overal om mensen gaat.

worldonline nietquote:

Nee nooitquote:Op woensdag 28 december 2022 13:50 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik ben totaal niet ingelezen in Tesla, maar gaan ze uiteindelijk niet de concurrentie verliezen van de standaard automerken nu zij zich allemaal op EV’s gaan storten?
Vanzelfsprekend zal Tesla altijd een marktaandeel kunnen behouden, maar kunnen ze een serieuze concurrent worden (qua aantallen en qua kwaliteit) van de VAG’s van deze wereld?

Ik kan geen 10 jaar in de toekomst kijken uiteraard.quote:Op woensdag 28 december 2022 13:50 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik ben totaal niet ingelezen in Tesla, maar gaan ze uiteindelijk niet de concurrentie verliezen van de standaard automerken nu zij zich allemaal op EV’s gaan storten?
De markt is nog lang niet verzadigd, pas 10% van alle verkochte nieuwe auto's is een volwaardige bEV.quote:Vanzelfsprekend zal Tesla altijd een marktaandeel kunnen behouden, maar kunnen ze een serieuze concurrent worden (qua aantallen en qua kwaliteit) van de VAG’s van deze wereld?
Die energiemarkt is gigantisch groot en er is nog maar zo weinig accu-capaciteit geplaatst (en beschikbaar), dat er nog tot 2050 groei mogelijk is.quote:Op woensdag 28 december 2022 13:55 schreef nostra het volgende:
Energy storage zet ik m'n geld op Stem, tegelijkertijd gaan die bij echt doorontwikkelen óf naar een Tesla óf naar PE, dus het opwaarts potentieel is wat beperkt.
Kwaliteit en afwerking is wel iets dat bij Tesla (en andere Amerikanen) een probleem is.quote:Jaren Tesla gereden, maar afgezien van de op het oog shiny features, blijft het een plastic Amerikaans bakje met voor Europeaanse begrippen verschrikkelijke service. Ik blijf erbij dat VW, Toyota en Ford op de Amerikaanse markt uiteindelijk gaan winnen.
Daarnaast blijft een persona als Musk toch een liability voor je bedrijf. Niet zolang alles crescendo gaat, dan is het nog hi-ha-ho, wel als je andere bestuursleden gillend wegrennen en je personeel als oud vuil wordt behandeld. Al kan ik persoonlijk zijn libertarische denkbeelden nog wel waarderen, maar we leven helaas niet in utopia.
Just my 2 cents.

Apple heeft jaren in een dip gezeten, dus als dat de manier is om er tegen aan te kijken.quote:Op woensdag 28 december 2022 15:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee nooit
\Tesla heeft veel lagere productiekosten per eenheid en is heel erg ver in SD niveau5
deze enorme dip heeft Apple ook meeegemaakt

Zonder Tesla verder te doorgronden is dat nu juist iets wat niet zo zwaar telt. Tesla is net zoveel autobouwer als Shell een oliebedrijf is. Sowieso is eps maar een matige single maatstaf - cashconversie en überhaupt de definitie van earnings zijn daar veel relevanter voor - laat staan voor iets als Tesla, met nog veel stars en question marks in hun gamma.quote:Op woensdag 28 december 2022 16:53 schreef MisChrartin het volgende:
Wat betreft Tesla: het enige wat telt is winst per aandeel.

Ik hoorde je eerder over de Hummer EV en heb het toen uit tijdgebrek even laten gaan.quote:Op woensdag 28 december 2022 17:22 schreef Lokale_Notabele het volgende:
De cybertruck lijkt mij een volstrekt overbodig product. Dat ding moet het puur van de "cool factor" hebben want als je een bruikbare truck wilt dan koop je een Silverado of F150 op benzine of diesel. Mensen die de show willen stelen met een coole electrische truck komen echter ongetwijfeld bij de Hummer EV uit want met de Hummer EV vergeleken is de Cybertruck een soort school project. En zo zal het waarschijnlijk met het hele modellen gamma gaan. Moet de Model S inderdaad niet eens een keer vervangen worden? Of blijft het bij eeuwige software updates?

Je verhaal is niet echt duidelijk. Bedoel je met cash conversie ROI?quote:Op woensdag 28 december 2022 17:15 schreef nostra het volgende:
[..]
Zonder Tesla verder te doorgronden is dat nu juist iets wat niet zo zwaar telt. Tesla is net zoveel autobouwer als Shell een oliebedrijf is. Sowieso is eps maar een matige single maatstaf - cashconversie en überhaupt de definitie van earnings zijn daar veel relevanter voor - laat staan voor iets als Tesla, met nog veel stars en question marks in hun gamma.

Ik weet niet of je echt kan stellen dat het deadlines zijn.quote:Op woensdag 28 december 2022 19:41 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Je verhaal is niet echt duidelijk. Bedoel je met cash conversie ROI?
Ja je zegt hetzelfde, huidige winst per aandeel zegt maar een deel van het verhaal. Het gaat om de groei daarvan. Maar daarvan is het zo onzeker omdat deadlines van nieuwe modellen niet gehaald worden en prijzen nogal eens fluctueren bij Tesla.

voorlopig blijkt 110 de bodem te zijnquote:Op woensdag 28 december 2022 13:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Uiteindelijk zal je nooit precies op de bodem kopen.
Ik sluit niet uit dat ik in 2023, verspreid over het jaar, weer wat dividend in Tesla ga stoppen.
Er is eigenlijk niet zoveel aan de hand bij Tesla.
Ze maken meer auto's dan vorig jaar.
De energy storage is gegroeid.
De Semi is in productie gegaan.
De winstmarges zijn dik in orde, ook als er prijsverlagingen nodig zijn.
Alleen de productiedoelen / -verwachtingen gaan niet gehaald worden, in totaal maanden lockdown in Shanghai, ook bij leveranciers als CATL.
Dat helpt niet.
En dat de tax-credit in de US uitgesteld is tot maart helpt ook niet. Tesla is overigens niet het enige EV-merk dat daar last van heeft.
quote:Tesla, Inc. (TSLA)
NasdaqGS - NasdaqGS Real Time Price. Currency in USD
Follow
Quote Lookup
111.95+2.85 (+2.61%)
As of 02:34PM EST. Market open.

Shell is ook meer een gasbedrijf en chemie tegenwoordigquote:Op woensdag 28 december 2022 17:15 schreef nostra het volgende:
[..]
Zonder Tesla verder te doorgronden is dat nu juist iets wat niet zo zwaar telt. Tesla is net zoveel autobouwer als Shell een oliebedrijf is. Sowieso is eps maar een matige single maatstaf - cashconversie en überhaupt de definitie van earnings zijn daar veel relevanter voor - laat staan voor iets als Tesla, met nog veel stars en question marks in hun gamma.
quote:Hoeveel verdient Shell aan gas?
Shell verdiende vooral goed aan de verkoop van aardgas en de vloeibare vorm lng. Daar steeg de winst in het tweede kwartaal met maar liefst 163 procent tot 8,1 miljard dollar.
De chemietak met onder meer raffinage zag de inkomsten dankzij hogere marges bijna verdubbelen tot 2,1 miljard.28 Jul 2022
[/quote]quote:NOS Nieuws
o
Maandag 20 september 2021, 23:22
o
Aangepast dinsdag 21 september 2021, 11:19
Shell vertrekt voor miljarden uit grootste Amerikaanse olieveld
Olie- en gasconcern Shell verkoopt al zijn bezittingen in het grootste Amerikaanse olieveld aan concurrent ConocoPhillips. De deal levert het Brits-Nederlandse bedrijf 9,5 miljard dollar op. Omgerekend gaat het om meer dan 8 miljard euro.
Shell was al langer op zoek naar kopers voor zijn bezittingen in het olie- en gasrijke gebied Permian Basin, dat in het westen van Texas en zuidoosten van New Mexico ligt.
Het gebied staat bekend om zijn schaliewinning. Shell was er sinds 2012 actief.
In een persbericht omschrijft Wael Sawan, de Shell-directeur die gaat over het zoeken en winnen van olie en gas, de deal met ConocoPhillips als "zeer overtuigend", die past in de koers waarin het bedrijf "waarde verkiest boven volume".
Het geld zal deels aan aandeelhouders worden uitgekeerd en deels worden gebruikt om de balans te versterken.

Ja, dat is precies wat ik wilde zeggen.quote:Op woensdag 28 december 2022 20:37 schreef michaelmoore het volgende:
Shell is ook meer een gasbedrijf en chemie tegenwoordig

Met een inflatie van 0%, gelijkblijvende koersen en een dividendrendement van 1,97% draai je break even. Daarnaast zou de inkomstenbelasting moeten dalen. Per saldo ga je mogelijk meer betalen. Toch vermoed ik dat je met beleggen meer rendement blijft maken dan met sparen (ook na belasting).quote:Op donderdag 29 december 2022 08:37 schreef AQuila360 het volgende:
Jongens, hoe zien jullie dit:
Ik zat net even te lezen over de box 3 belasting over 2023 en daarna en dat gaat toch wel redelijk omhoog. Als het goed is gaan ze uit van een rendement van 6,17% als je belegd en dat belasten ze voor 32%.
Heeft het dan nog wel nut voor mij als dividend belegger want ik heb veel aandelen die uiteraard een stuk minder dividend geven dan die 6,17%. We hebben wel een (forse) vrijstelling inmiddels van 57k dus dat scheelt maar dat zit ik wel boven dus alles daarboven lijkt niet veel nut meer te hebben?

Effectieve belasting op spaargeld is 0,11% volgens mij, de peildatum is 1 januari en ik dacht dat je het (om belastingontwijking te voorkomen) dat na 3 maanden pas weer onbeperkt kan verschuiven.quote:Op donderdag 29 december 2022 09:05 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Met een inflatie van 0%, gelijkblijvende koersen en een dividendrendement van 1,97% draai je break even. Daarnaast zou de inkomstenbelasting moeten dalen. Per saldo ga je mogelijk meer betalen. Toch vermoed ik dat je met beleggen meer rendement blijft maken dan met sparen (ook na belasting).

Welke kant op?quote:Op donderdag 29 december 2022 09:13 schreef Zwansen het volgende:
Nou, tijd voor een eindejaarsrally?

Ik dacht dat daadwerkelijk rendement leidend werd.quote:Op donderdag 29 december 2022 08:37 schreef AQuila360 het volgende:
Ik zat net even te lezen over de box 3 belasting over 2023 en daarna en dat gaat toch wel redelijk omhoog. Als het goed is gaan ze uit van een rendement van 6,17% als je belegd en dat belasten ze voor 32%.
Heeft het dan nog wel nut voor mij als dividend belegger want ik heb veel aandelen die uiteraard een stuk minder dividend geven dan die 6,17%. We hebben wel een (forse) vrijstelling inmiddels van 57k dus dat scheelt maar dat zit ik wel boven dus alles daarboven lijkt niet veel nut meer te hebben?

https://finance.yahoo.com(...)staff-094931413.htmlquote:Op woensdag 28 december 2022 22:13 schreef WammesWaggel het volgende:
Mocht Elon Musk zich volledig op Twitter richten en Tim Cook aanstellen als CEO van Tesla dan stap ik weer in en eerder niet
Heb ooit 10 aandelen a $240 gekocht en weer verkocht voor $640 per stuk, mooi was die tijd.
quote:Elon Musk tells Tesla staff to ignore 'stock market craziness' after $700bn wiped off company's value

Kijk dat is leiding geven.quote:Op donderdag 29 december 2022 11:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://finance.yahoo.com(...)staff-094931413.html
[..]

Dat willen ze wel ja maar dat lukt voorlopig nog niet, pas in 2026 eventueel geloof ik. Daarom dat ze nu op deze manier werken maar dat is voor mij wel vrij nadelig omdat ik alleen voor dividend ga. Maar dan loop je leeg lijkt het me toch? Kan ik beter gaan aflossen want dan loop ik ook geen risico.quote:Op donderdag 29 december 2022 10:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik dacht dat daadwerkelijk rendement leidend werd.
Maar dan ben ik benieuwd hoe het er uit komt te zien want ik zit behoorlijk over die grens heen en hou met name cash aan om straks de verduurzaming van de woning te financieren.

Ja inderdaad rond de 1,97% moet je dan hebben om break-even te draaien. Maar is een dividend van zeg 3% dan nog wel de moeite waard.. dan kan ik beter gaan aflossen denk ik want dan loop ik ook geen risico.quote:Op donderdag 29 december 2022 09:05 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Met een inflatie van 0%, gelijkblijvende koersen en een dividendrendement van 1,97% draai je break even. Daarnaast zou de inkomstenbelasting moeten dalen. Per saldo ga je mogelijk meer betalen. Toch vermoed ik dat je met beleggen meer rendement blijft maken dan met sparen (ook na belasting).

als de atoombom valt of als de rente flink gaat dalen ??quote:Op donderdag 29 december 2022 19:42 schreef einzeinz het volgende:
Wat verwachten jullie van de beurzen de komende maanden?

mits er geen atoombommen gaan vallen, en anders kopen we toch stokken en vuurstenen ipv aandelenquote:Op donderdag 29 december 2022 22:41 schreef einzeinz het volgende:
Ik lees overal dat de beurzen gaan opveren in 2023. Buffett is er klaar voor, hij verwacht een groei van 15% tot 20%.

Dat rendement moet dan wel aangetoond worden en dan is verlies dus aftrekbaarquote:Op donderdag 29 december 2022 08:37 schreef AQuila360 het volgende:

Nog snel bijkopen dusquote:Op donderdag 29 december 2022 22:41 schreef einzeinz het volgende:
Ik lees overal dat de beurzen gaan opveren in 2023. Buffett is er klaar voor, hij verwacht een groei van 15% tot 20%.

Zal volgende week nieuwe batterijen halen voor m'n glazen bol.quote:Op donderdag 29 december 2022 22:41 schreef einzeinz het volgende:

Eind Februari grote plofquote:Op donderdag 29 december 2022 19:42 schreef einzeinz het volgende:
Wat verwachten jullie van de beurzen de komende maanden?

Nee dat komt pas later toch? Dit is gewoon fictief 6,17% en dan 32% belast en in 2024 gaat het naar 33% als het goed is.quote:Op donderdag 29 december 2022 23:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat rendement moet dan wel aangetoond worden en dan is verlies dus aftrekbaar

In Euro's wordt het een beetje treurig maar in procenten zal het ongeveer 6,5% verlies zijn.quote:Op vrijdag 30 december 2022 09:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Hoe is jullie beursjaar verlopen? Ik heb een keurige 5000 euro verlies geboekt over 2022.

KPN heeft toch niet zoveel raars gedaan, of ben je nog uut de tijd van de PTT en bedoel je PostNL?quote:Op vrijdag 30 december 2022 10:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In Euro's wordt het een beetje treurig maar in procenten zal het ongeveer 6,5% verlies zijn.
Dat is nog hard gegaan de laatste maand.
Voor m'n VRH is het wel dikke prima dat het zakt.
3 grootste dalers zijn Beyond Meat, KPN en Tesla.

Dan heb je een heel lekker jaar gedraaid.quote:Op vrijdag 30 december 2022 11:48 schreef dop het volgende:
+27% op mijn portefeuille.
Met kanttekening dat ik de mazzel had in het begin van het jaar geen beleggingen te hebben .

Ik mag niet klagen maar ben de laatste jaren een voorzichtige belegger geen grote portefeuille.quote:Op vrijdag 30 december 2022 13:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dan heb je een heel lekker jaar gedraaid.

Ja, ik bedoelde uiteraard PostNLquote:Op vrijdag 30 december 2022 11:46 schreef nostra het volgende:
[..]
KPN heeft toch niet zoveel raars gedaan, of ben je nog uut de tijd van de PTT en bedoel je PostNL?

Jij leek mij juist een gozer die dat dagelijks tot op twee cijfers achter de komma bijhoudt.quote:Op vrijdag 30 december 2022 11:50 schreef nostra het volgende:
Geen idee hoe ik mijn jaarrendement uit DeGiro krijg zonder zelf te gaan kutten met alle transacties in Excel, te lui voor.

Het is mij nog niet geluktquote:Op vrijdag 30 december 2022 11:50 schreef nostra het volgende:
Geen idee hoe ik mijn jaarrendement uit DeGiro krijg zonder zelf te gaan kutten met alle transacties in Excel, te lui voor.

De UX van DeGiro is sowieso om te huilen. Niet kunnen openen met je dagresultaat, koersen die niet kloppen, geen categorieën kunnen aanbrengen. Maar ja.quote:Op vrijdag 30 december 2022 20:05 schreef vlindertje89 het volgende:
Wat ik heb gedaan is bij portefeuille overzicht van 1-1-22 gedownload. Vervolgens in Excel waarde portefeuille op die datum en waarde portefeuille vandaag gezet en verschil berekend, vervolgens in m'n algemene Excel met alle transacties en dividend gekeken welk bedrag ik sinds 1-1-22 extra heb ingelegd min dividend en vervolgens verschil waarde portefeuille min (extra ingelegd min dividend) gedaan. Zou fijn zijn als deGiro dit handiger eruit zou kunnen laten rollen..

Goed om te horen dat ik als een complete autist overkom.quote:Op vrijdag 30 december 2022 18:04 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Jij leek mij juist een gozer die dat dagelijks tot op twee cijfers achter de komma bijhoudt.

Heyhey, niks tegen cash cow corona knaller PostNL.quote:Op vrijdag 30 december 2022 14:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, ik bedoelde uiteraard PostNL
![]()
Verder niet ontevreden, het had een heel zwart jaar kunnen zijn, mijn eerste volle jaar in beleggingen.
Gelukkig de adviezen ter harte genomen om wat meer te spreiden over sectoren en daardoor wat "saaiere" aandelen uitgezocht, zoals Coca Cola, Kraft Heinz, PepsiCo, Chipotle, Walmart, Costco, etc.
Daarnaast hebben Alfen, ABN-Amro, ING en ASR zich ook prima gehouden.
2023 zal ik nog wat meer richting dividend aandelen gaan schuiven, al moet dat ook weer met zorg zodat ik niet weer in een "dividend trap" als PostNL trap. Als m'n dividend de VRH afdekt dan ben ik een heel eind.

Nou inderdaad, wat denkt ie eigenlijk welquote:Op zaterdag 31 december 2022 04:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Heyhey, niks tegen cash cow corona knaller PostNL.

Hele kerst kerstliedjes voor gezongen.quote:Op zaterdag 31 december 2022 06:27 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Nou inderdaad, wat denkt ie eigenlijk wel![]()
PostNL is een heilig aandeel... kom laten wij aanbidden![]()
![]()

quote:Op zaterdag 31 december 2022 04:48 schreef ludovico het volgende:
[..]

Ik hoop dat q4 redelijk is want andersquote:Op zaterdag 31 december 2022 04:48 schreef ludovico het volgende:
[..]

Als inmiddels ervaren pakketsorteerder kan ik (N=1) vertellen dat de drukte meeviel.quote:Op zaterdag 31 december 2022 10:40 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik hoop dat q4 redelijk is want anders

Staat Chipotle ook niet ergens tegen 100x de winst of ben ik nu in de war?quote:Op vrijdag 30 december 2022 14:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Gelukkig de adviezen ter harte genomen om wat meer te spreiden over sectoren en daardoor wat "saaiere" aandelen uitgezocht, zoals Coca Cola, Kraft Heinz, PepsiCo, Chipotle, Walmart, Costco, etc.

Ik dacht ergens rond de 50 maar kan me vergissen.quote:Op zaterdag 31 december 2022 11:25 schreef nostra het volgende:
[..]
Staat Chipotle ook niet ergens tegen 100x de winst of ben ik nu in de war?

Only time will TELL.quote:Op zaterdag 31 december 2022 15:23 schreef Centenbak het volgende:
Gaat TELL nog opkrabbelen, sta nu dik in de min. Of kan ik het toch maar beter dumpen omdat het nog verder zakt?

De pakketten die jij dan door je vingers krijgt is n=10.000 dus goede steekproef. Ga er maar vanuit dat die wel betrouwbaar is.quote:Op zaterdag 31 december 2022 11:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Als inmiddels ervaren pakketsorteerder kan ik (N=1) vertellen dat de drukte meeviel.

Verlies nemen is een kunst.quote:Op zaterdag 31 december 2022 15:23 schreef Centenbak het volgende:
Gaat TELL nog opkrabbelen, sta nu dik in de min. Of kan ik het toch maar beter dumpen omdat het nog verder zakt?

Het is voor de concurrent, dus misschien vaart PostNL er juist wel bij.quote:Op zaterdag 31 december 2022 18:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
De pakketten die jij dan door je vingers krijgt is n=10.000 dus goede steekproef. Ga er maar vanuit dat die wel betrouwbaar is.

Ik heb in het verleden veel te vaak te snel verlies genomen.quote:Op zaterdag 31 december 2022 19:01 schreef dop het volgende:
[..]
Verlies nemen is een kunst.
Niet in iets blijven zitten om te hopen dat je je verlies goed maakt.
Alleen als daar aanwijzing voor zijn en je je huiswerk goed hebt gedaan.
Anders verkopen en opzoek naar iets wat je wel snapt.
En onderzoeken wat er mis was met je strategie.

Hoe oud ben je? Als je nog geen 60 ofzo bent gewoon lekker laten staan en over 10-15 jaar nog eens kijken.quote:Op zaterdag 31 december 2022 22:12 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Ik heb in het verleden veel te vaak te snel verlies genomen.
Sinds dit jaar een begonnen met buy en hold en bijkopen met dips.
Maar tot nu toe is dat dus 1 grote dikke faal geweest. Nog nooit zoveel geld weggegooid als dit jaar.
Maar misschien tot weer aan mijn oude faalstrategie vasthouden, die faalde nog iets minder hard dan deze nieuwe.

Ik ben nog geen 60, dus laat ik het maar staan. Bedankt voor uw advies.quote:Op zaterdag 31 december 2022 22:14 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Hoe oud ben je? Als je nog geen 60 ofzo bent gewoon lekker laten staan en over 10-15 jaar nog eens kijken.

Buy and hold is over het algemeen een goed advies, maar de voorwaarde is dat je het bedrijf, de aktiviteiten en de financiele waardering daarvan begrijpt, zoals @dop hierboven al aangeeft; je huiswerk doen.quote:Op zaterdag 31 december 2022 22:14 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Hoe oud ben je? Als je nog geen 60 ofzo bent gewoon lekker laten staan en over 10-15 jaar nog eens kijken.

over 10 of 15 jaar is een luchtkasteel nog steeds niets waard.quote:Op zaterdag 31 december 2022 22:14 schreef Zwansen het volgende:
[..]

Het makkelijkste is om iedere maand of kwartaal een vast bedrag in te leggen in een S&P500 ETF en daar vervolgens niet meer aan te komen.quote:Op zaterdag 31 december 2022 22:12 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Ik heb in het verleden veel te vaak te snel verlies genomen.
Sinds dit jaar een begonnen met buy en hold en bijkopen met dips.
Maar tot nu toe is dat dus 1 grote dikke faal geweest. Nog nooit zoveel geld weggegooid als dit jaar.
Maar misschien tot weer aan mijn oude faalstrategie vasthouden, die faalde nog iets minder hard dan deze nieuwe.

I second that.quote:Op maandag 2 januari 2023 12:32 schreef vlindertje89 het volgende:
Lekkere eerste beursdag van het jaar (vooralsnog)! Voor mijn portefeuille in elk geval.

Dat is een lekker algemeen advies waar je bij specifieke aandelen vaak weinig aan hebt. Intel staat nog altijd onder de koers van 2000. Philips is een Nederlands aandeel in verval dat ikzelf te lang heb gehouden.quote:Op zaterdag 31 december 2022 22:14 schreef Zwansen het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |