abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207275125
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 09:17 schreef einzeinz het volgende:
Onder de 70 zou ik Tesla wel durven kopen.
Yes ik ook!
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  woensdag 28 december 2022 @ 10:33:10 #102
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207275830
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 09:40 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Yes ik ook!
100 is een hele sterke bodem
quote:
Tesla, Inc. (TSLA)
NasdaqGS - NasdaqGS Real Time Price. Currency in USD
Follow
Quote Lookup

109.10-14.05 (-11.41%)
At close: December 27 04:00PM EST
105.84 -3.26 (-2.99%)
Pre-Market: 4:32AM EST
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_207276354
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_207276601
quote:
Levert dat nou eigenlijk wat op, stukjes schrijven voor Nu? Die paar open deuren en halve waarheden in 4 alinea's kan ik ook wel een paar minuten tikken.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_207276615
quote:
10s.gif Op woensdag 28 december 2022 11:19 schreef nostra het volgende:

[..]
Levert dat nou eigenlijk wat op, stukjes schrijven voor Nu? Die paar open deuren en halve waarheden in 4 alinea's kan ik ook wel een paar minuten tikken.
Geen idee, ik schrijf ze niet :')
pi_207276640
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 11:19 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Geen idee, ik schrijf ze niet :')
Ik zie een markt.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_207276661
quote:
88s.gif Op woensdag 28 december 2022 11:20 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik zie een markt.
Ja de aandelenmarkt..
pi_207276690
Heeft iemand ooit nog wat van @SeLang gehoord eigenlijk? Of is ie weer de wereld aan het rondlopen op zoek naar de madagaskarwitoogeend?
  woensdag 28 december 2022 @ 12:10:23 #109
545 dop
:copyright: dop
pi_207277921
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
100 is een hele sterke bodem
[..]

Leg eens uit waarom 100 z'n sterke bodem is?
Ik zie alleen een psychologische grens, daar trekt de markt zich niets van aan.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  woensdag 28 december 2022 @ 12:11:26 #110
323876 michaelmoore
pi_207277951
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2022 12:10 schreef dop het volgende:

[..]
jawel de kan best houden en terug opveren naar 140
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 28 december 2022 @ 12:30:16 #111
545 dop
pi_207278496
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 12:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
jawel de kan best houden en terug opveren naar 140
Dat kan zeker, maar het is gewoon geen harde grens, het is een getal als elk ander.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
  woensdag 28 december 2022 @ 12:31:44 #112
323876 michaelmoore
pi_207278529
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2022 12:30 schreef dop het volgende:

[..]
Dat kan zeker, maar het is gewoon geen harde grens, het is een getal als elk ander.
maar hij gaat er niet onder duiken

overigens is de marktwaarde van Tesla nog steeds de hoogste met 340 miljard dollar
toyota staat nu op 225 miljard\
pi_207278930
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 12:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
maar hij gaat er niet onder duiken

overigens is de marktwaarde van Tesla nog steeds de hoogste met 340 miljard dollar
toyota staat nu op 225 miljard\
elk aandeel kan naar 0.
pi_207279867
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2022 12:10 schreef dop het volgende:

[..]
De markt bestaat echter uit individuele beleggers, zoals jij en ik. Wij zijn dus per definitie gevoelig voor psychologische factoren (ook al ontkennen veel individuen dat).
pi_207280037
Uiteindelijk zal je nooit precies op de bodem kopen.

Ik sluit niet uit dat ik in 2023, verspreid over het jaar, weer wat dividend in Tesla ga stoppen.
Er is eigenlijk niet zoveel aan de hand bij Tesla.

Ze maken meer auto's dan vorig jaar.
De energy storage is gegroeid.
De Semi is in productie gegaan.
De winstmarges zijn dik in orde, ook als er prijsverlagingen nodig zijn.

Alleen de productiedoelen / -verwachtingen gaan niet gehaald worden, in totaal maanden lockdown in Shanghai, ook bij leveranciers als CATL.
Dat helpt niet.
En dat de tax-credit in de US uitgesteld is tot maart helpt ook niet. Tesla is overigens niet het enige EV-merk dat daar last van heeft.
  woensdag 28 december 2022 @ 13:45:14 #116
545 dop
pi_207280294
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 13:26 schreef Black-Death het volgende:

[..]
De markt bestaat echter uit individuele beleggers, zoals jij en ik. Wij zijn dus per definitie gevoelig voor psychologische factoren (ook al ontkennen veel individuen dat).
de markt bestaat zeker niet uit alleen individuele beleggers, sterker nog het grootste deel van het belegd vermogen is niet in handen van individuele beleggers.
  woensdag 28 december 2022 @ 13:50:52 #117
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_207280431
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 13:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ik sluit niet uit dat ik in 2023, verspreid over het jaar, weer wat dividend in Tesla ga stoppen.

Alleen de productiedoelen / -verwachtingen gaan niet gehaald worden, in totaal maanden lockdown in Shanghai, ook bij leveranciers als CATL.
Dat helpt niet.
En dat de tax-credit in de US uitgesteld is tot maart helpt ook niet. Tesla is overigens niet het enige EV-merk dat daar last van heeft.
Ik ben totaal niet ingelezen in Tesla, maar gaan ze uiteindelijk niet de concurrentie verliezen van de standaard automerken nu zij zich allemaal op EV’s gaan storten?

Vanzelfsprekend zal Tesla altijd een marktaandeel kunnen behouden, maar kunnen ze een serieuze concurrent worden (qua aantallen en qua kwaliteit) van de VAG’s van deze wereld?
pi_207280434
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2022 13:45 schreef dop het volgende:

[..]
de markt bestaat zeker niet uit alleen individuele beleggers, sterker nog het grootste deel van het belegd vermogen is niet in handen van individuele beleggers.
Nee dat snap ik; bedoel ook vooral dat het overal om mensen gaat.
pi_207280579
Jaren Tesla gereden, maar afgezien van de op het oog shiny features, blijft het een plastic Amerikaans bakje met voor Europeaanse begrippen verschrikkelijke service. Ik blijf erbij dat VW, Toyota en Ford op de Amerikaanse markt uiteindelijk gaan winnen.

Energy storage zet ik m'n geld op Stem, tegelijkertijd gaan die bij echt doorontwikkelen óf naar een Tesla óf naar PE, dus het opwaarts potentieel is wat beperkt.

Daarnaast blijft een persona als Musk toch een liability voor je bedrijf. Niet zolang alles crescendo gaat, dan is het nog hi-ha-ho, wel als je andere bestuursleden gillend wegrennen en je personeel als oud vuil wordt behandeld. Al kan ik persoonlijk zijn libertarische denkbeelden nog wel waarderen, maar we leven helaas niet in utopia.

Just my 2 cents.
  woensdag 28 december 2022 @ 13:59:30 #120
545 dop
pi_207280692
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 13:50 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Nee dat snap ik; bedoel ook vooral dat het overal om mensen gaat.
institutionele beleggers Maken rekensommetjes en doen niet aan psychologische grenzen.

Serieus beleggen is cijfertjes bekijken en rekenen.
Ik zie een hoge waardering die momenteel niet wordt waargemaakt, dat wordt afgestraft. Niet het ideale koop moment
  woensdag 28 december 2022 @ 15:39:47 #121
323876 michaelmoore
pi_207283134
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 12:47 schreef Malavita het volgende:

[..]
elk aandeel kan naar 0.
worldonline niet
  woensdag 28 december 2022 @ 15:42:08 #122
323876 michaelmoore
pi_207283200
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2022 13:50 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ik ben totaal niet ingelezen in Tesla, maar gaan ze uiteindelijk niet de concurrentie verliezen van de standaard automerken nu zij zich allemaal op EV’s gaan storten?

Vanzelfsprekend zal Tesla altijd een marktaandeel kunnen behouden, maar kunnen ze een serieuze concurrent worden (qua aantallen en qua kwaliteit) van de VAG’s van deze wereld?
Nee nooit

\Tesla heeft veel lagere productiekosten per eenheid en is heel erg ver in SD niveau5

deze enorme dip heeft Apple ook meeegemaakt
pi_207284392
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2022 13:50 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ik kan geen 10 jaar in de toekomst kijken uiteraard.
Voorlopig hobbelen andere merken achter Tesla aan.

Op productiecapaciteit en marge zullen ze Tesla voorlopig niet verslaan.
(Berlin-Brandenburg en Houston draaien nog maar op 25% van volle capaciteit en ze kunnen nog wel 3 van die fabrieken kwijt op de aangekochte grond).

Ook op het gebied van accu-productie heeft Tesla een aantal goede kaarten in het spel.

En nogmaals: Tesla is meer dan auto's. In 2030 zijn auto's mss nog maar ~40% van de totale omzet van Tesla.

Tesla maakt ook dermate goede marges op hun producten dat ze nog 15 tot 20% procentpunt kunnen inleveren en nog steeds net zoveel verdienen als VW doet op een EV.

quote:
De markt is nog lang niet verzadigd, pas 10% van alle verkochte nieuwe auto's is een volwaardige bEV.

Zolang Tesla modellen maakt waar klanten voor zijn, dan kunnen ze nog groeien.

Rond 2030 verwacht ik pas echt verzadiging.

Nogmaals, ik kan het mis hebben maar het is meer dan simpel "Tesla wordt straks links en rechts ingehaald".

quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2022 13:55 schreef nostra het volgende:

Energy storage zet ik m'n geld op Stem, tegelijkertijd gaan die bij echt doorontwikkelen óf naar een Tesla óf naar PE, dus het opwaarts potentieel is wat beperkt.
Die energiemarkt is gigantisch groot en er is nog maar zo weinig accu-capaciteit geplaatst (en beschikbaar), dat er nog tot 2050 groei mogelijk is.

Wie de goedkope accu's heeft, heeft deze markt straks.

quote:
Jaren Tesla gereden, maar afgezien van de op het oog shiny features, blijft het een plastic Amerikaans bakje met voor Europeaanse begrippen verschrikkelijke service. Ik blijf erbij dat VW, Toyota en Ford op de Amerikaanse markt uiteindelijk gaan winnen.

Daarnaast blijft een persona als Musk toch een liability voor je bedrijf. Niet zolang alles crescendo gaat, dan is het nog hi-ha-ho, wel als je andere bestuursleden gillend wegrennen en je personeel als oud vuil wordt behandeld. Al kan ik persoonlijk zijn libertarische denkbeelden nog wel waarderen, maar we leven helaas niet in utopia.

Just my 2 cents.
Kwaliteit en afwerking is wel iets dat bij Tesla (en andere Amerikanen) een probleem is.

Maar Tesla heeft wel een eigen laadnetwerk, tijdens de rit plant de auto het laden voor je, je hebt geen laadpas nodig, updates gaan OTA dus je hoeft niet naar de dealer, etc.

Er zijn toch ook pluspunten.

Ondanks alle problemen is de tevredenheid onder Tesla eigenaren ongeveer net zo hoog als bij Porsche en daarmee staan ze beiden in de top.

En Musk? Tsja... een geniaal ongeleid projectiel...

[ Bericht 16% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-12-2022 16:36:35 ]
  woensdag 28 december 2022 @ 16:38:22 #124
545 dop
pi_207284659
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 15:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Nee nooit

\Tesla heeft veel lagere productiekosten per eenheid en is heel erg ver in SD niveau5

deze enorme dip heeft Apple ook meeegemaakt
Apple heeft jaren in een dip gezeten, dus als dat de manier is om er tegen aan te kijken.
Slechte vergelijking hele slechte.
pi_207285014
Wat betreft Tesla: het enige wat telt is winst per aandeel.
Die is nu iets van 3,3 dollar per aandeel. Over 2021 was het 1,66 in 2020 0,2. Dat is een forse groei geweest. Maar groeit het nog exponentieel door of wordt het lineair of vlakt het zelfs af?

De model 3 was een cashcow in NL, maar nu niet meer. De model Y zie ik hier niet zoveel, maar Nederland is natuurlijk maar een kleine markt.
De vraag is een beetje: hoe lang blijft de model 3 en y goed verkopen? En komt er een goede aanvulling als in de cybertruck of vervanging van de X of S?

Misschien dat komend jaar de winst per aandeel wel groeit naar 5 of 6 dollar per aandeel.
Ik zelf zou niet meer dan 20 keer de winst willen betalen en dat is al heel fors voor een autobouwer.
Bij de andere grote autobouwers (ford, GM, Honda Toyota etc ligt dat onder de 10…)

Het groeipotentieel van Tesla is niet erg duidelijk met zo’n vage line up van modellen en het uitblijven van nieuwe versies van de S en X.
Zo lang die vaagheid blijft kan het zo maar zijn dat mensen kortzichtig kijken naar de 3 dollar winst per aandeel en dat het dan zo terug kan zakken naar een aandeel prijs van 30 dollar als je uitgaat van de gemiddelde p/e in auto industrie.
pi_207285495
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 16:53 schreef MisChrartin het volgende:
Wat betreft Tesla: het enige wat telt is winst per aandeel.
Zonder Tesla verder te doorgronden is dat nu juist iets wat niet zo zwaar telt. Tesla is net zoveel autobouwer als Shell een oliebedrijf is. Sowieso is eps maar een matige single maatstaf - cashconversie en überhaupt de definitie van earnings zijn daar veel relevanter voor - laat staan voor iets als Tesla, met nog veel stars en question marks in hun gamma.
pi_207285657
De cybertruck lijkt mij een volstrekt overbodig product. Dat ding moet het puur van de "cool factor" hebben want als je een bruikbare truck wilt dan koop je een Silverado of F150 op benzine of diesel. Mensen die de show willen stelen met een coole electrische truck komen echter ongetwijfeld bij de Hummer EV uit want met de Hummer EV vergeleken is de Cybertruck een soort school project. En zo zal het waarschijnlijk met het hele modellen gamma gaan. Moet de Model S inderdaad niet eens een keer vervangen worden? Of blijft het bij eeuwige software updates?

Is het ook niet bijzonder dat de board of directors van Tesla toestaat dat Musk er tussen neus en lippen door ff twee/ drie andere bedrijven naast doet? Hoe vaak zou die gozer nog bij Tesla op kantoor zijn? Moet je voorstellen dat de CEO van GM ook nog ff AT&T of Meta zou willen runnen. Ongekend.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_207286874
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2022 17:22 schreef Lokale_Notabele het volgende:
De cybertruck lijkt mij een volstrekt overbodig product. Dat ding moet het puur van de "cool factor" hebben want als je een bruikbare truck wilt dan koop je een Silverado of F150 op benzine of diesel. Mensen die de show willen stelen met een coole electrische truck komen echter ongetwijfeld bij de Hummer EV uit want met de Hummer EV vergeleken is de Cybertruck een soort school project. En zo zal het waarschijnlijk met het hele modellen gamma gaan. Moet de Model S inderdaad niet eens een keer vervangen worden? Of blijft het bij eeuwige software updates?
Ik hoorde je eerder over de Hummer EV en heb het toen uit tijdgebrek even laten gaan.

Wel grappig dat je over gedateerd begint en dan de Hummer EV noemt.

De Humvee is in het US leger geïntroduceerd in de jaren '80 en voor het eerst ingezet bij de Golf Oorlog en weegt zo'n 2,5 ton.

Rond 2002 kwam de H2 uit die erg populair was bij rappers en iets beter op een Amerikaanse rijstrook past en die weegt ongeveer 3 ton.

En afgelopen jaar kwam de Hummer EV op de markt en die weegt ongeveer 4,1 ton en kost rond de $100.000
Hummer heeft er dit jaar waarschijnlijk een stuk of 4.500 van afgeleverd dit jaar (op 1 oktober zaten ze nog op 2.570 exemplaren). Dat zijn nog geen aantallen waar Ford het zweet van op z'n rug zal krijgen.

De Hummer EV heeft overigens een 212kWh accu, daar kan je 3x een Model 3 mee van accu's voorzien en dan heb je ongeveer dezelfde range, dus echt efficiënt lijkt het me niet.

Van de Tesla Cybertruck zouden er modellen tussen de $39.000 en $70.000 op de markt moeten komen. Tesla kennende wordt dat $50.000 tot $90.000. Hij zou rond de 2,75 ton moeten gaan wegen, al zal de tri-motor versie wel eerder rond de 3 ton zitten.

Kijk je naar de "EV tax credit" dan zou Tesla daar met de Cybertruck voor in aanmerking moeten komen (maximaal $55.000 voor een sedan en $80.000 voor een pick-up truck, busje of SUV). Van de Hummer EV zou dan eerst een "budget" versie op de markt moeten komen om daar van te profiteren.

En ja, over smaak valt niet te twisten. De Hummer EV is aan het vissen in de vijver van de populaire Ford F-series en de Cybertruck vist in de vijver van mensen die geen gewoon uitziende pick-up truck willen. Wat is wijsheid? ;)

Hummer H2

Hummer EV

En de Cybertruck

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-12-2022 18:38:36 ]
pi_207287519
Verstandig dat je geen interieur foto's meegenomen hebt in het vergelijk want de Cybertruck moet het in dat geval zelfs afleggen tegen Dacia producten. Het is natuurlijk ook niet zo dat de Hummer EV een gedateerde auto zou zijn. Het is een gloednieuw product waar GM de Hummer nameplate voor afgestoft heeft vanwege de cool factor. Ze hebben geen 30 jaar oude legertruck geëlektrificeerd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lokale_Notabele op 28-12-2022 21:33:40 ]
pi_207288853
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2022 17:15 schreef nostra het volgende:

[..]
Zonder Tesla verder te doorgronden is dat nu juist iets wat niet zo zwaar telt. Tesla is net zoveel autobouwer als Shell een oliebedrijf is. Sowieso is eps maar een matige single maatstaf - cashconversie en überhaupt de definitie van earnings zijn daar veel relevanter voor - laat staan voor iets als Tesla, met nog veel stars en question marks in hun gamma.
Je verhaal is niet echt duidelijk. Bedoel je met cash conversie ROI?

Ja je zegt hetzelfde, huidige winst per aandeel zegt maar een deel van het verhaal. Het gaat om de groei daarvan. Maar daarvan is het zo onzeker omdat deadlines van nieuwe modellen niet gehaald worden en prijzen nogal eens fluctueren bij Tesla.
pi_207289667
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 19:41 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Je verhaal is niet echt duidelijk. Bedoel je met cash conversie ROI?

Ja je zegt hetzelfde, huidige winst per aandeel zegt maar een deel van het verhaal. Het gaat om de groei daarvan. Maar daarvan is het zo onzeker omdat deadlines van nieuwe modellen niet gehaald worden en prijzen nogal eens fluctueren bij Tesla.
Ik weet niet of je echt kan stellen dat het deadlines zijn.
Het is meer dat Tesla op het vlak van aankondigen en onthullingen nogal afwijkt van andere merken.

Bij andere merken heb je vaak eerst een studiemodel, een "concept", dat zie je dan een keer op een autoshow en de media springt er op en dan na een jaar of 5 of 8 heb je dan een saaie, uitgeklede versie op de markt, met een breed publiek in gedachten.

Kijk naar de Volkswagen ID.Buzz waar ik in 2001 (!) al een schaalmodelletje (2001 Microbus concept) van had, toen het nog een concept was. En die is pas dit jaar in productie...

Het verschil is dat Musk / Tesla een model presenteert, daar springt de media op en dat is precies alle reclame die Tesla hoeft te maken. En dat is slim, want iedereen heeft het over de "Cybertruck".

Het is bij Tesla vaak al vroeg in het proces dat je weet dat het er aan komt en bij andere merken de aankondiging vaak pas krijgt als ze bijna productieklaar zijn. Je ziet voor die tijd dan vaak nog wat foto's in autobladen wanneer een testauto in het wild gespot is met wat gekke stickers met kronkelpatronen om uiterlijk / vorm te verhullen.

Een gemiddeld auto design heeft 2 tot 5 jaar nodig voor het op de markt komt, las ik.

De Semi was aangekondigd in 2017 en komt nu op de markt, dus 5 jaar.
De Model 3 was aangekondigd in 2014 en kwam op de markt in 2017, dus 3 jaar.
De Model Y was aangekondigd in 2019 en kwam op de markt in 2020, dus (ruim) 1 jaar.
De Cybertruck is aangekondigd in 2019 en nog niet op de markt, dus daar zijn we nu ruim 3 jaar verder, reken ook maar op 5 jaar als de productie op gang is.

Voor zowel de Cybertruck als de Semi geldt overigens dat ze zeer afhankelijk zijn van de nieuwe "tabless" 4680 cellen en die productie liep nog niet echt voorspoedig, de yield daarvan in de productielijn was in het begin heel laag. Het is ook een geheel nieuwe productietechniek.

Dus ja, het is eigenlijk niet extreem lang, het is meer dat de verwachting bij Tesla groter is omdat je weet wat er aankomt (en omdat Musk vaak "iets" optimistischer is dan de rest van de werkvloer :+).

Heb je enig idee welke modellen Toyota, Volkswagen, Peugeot of Renault aangekondigd hebben? Ik niet...
Ik weet alleen dat het bij Toyota een line-up is aangekondigd van zo'n 17 verschillende EV's is maar ze hebben er pas 1 in massaproductie. En niemand die klaagt dat het lang duurt voor de nieuwe Corolla (facelift) op de markt is, je wist toch niet wanneer die kwam.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-12-2022 20:23:25 ]
  woensdag 28 december 2022 @ 20:35:56 #132
323876 michaelmoore
pi_207290706
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 13:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

Dat helpt niet.
voorlopig blijkt 110 de bodem te zijn
quote:
Tesla, Inc. (TSLA)
NasdaqGS - NasdaqGS Real Time Price. Currency in USD
Follow
Quote Lookup

111.95+2.85 (+2.61%)
As of 02:34PM EST. Market open.
  woensdag 28 december 2022 @ 20:37:39 #133
323876 michaelmoore
pi_207290758
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2022 17:15 schreef nostra het volgende:

[..]
Shell is ook meer een gasbedrijf en chemie tegenwoordig
quote:
Hoeveel verdient Shell aan gas?
Shell verdiende vooral goed aan de verkoop van aardgas en de vloeibare vorm lng. Daar steeg de winst in het tweede kwartaal met maar liefst 163 procent tot 8,1 miljard dollar.
De chemietak met onder meer raffinage zag de inkomsten dankzij hogere marges bijna verdubbelen tot 2,1 miljard.28 Jul 2022
quote:
NOS Nieuws
o
Maandag 20 september 2021, 23:22
o
Aangepast dinsdag 21 september 2021, 11:19
Shell vertrekt voor miljarden uit grootste Amerikaanse olieveld

Olie- en gasconcern Shell verkoopt al zijn bezittingen in het grootste Amerikaanse olieveld aan concurrent ConocoPhillips. De deal levert het Brits-Nederlandse bedrijf 9,5 miljard dollar op. Omgerekend gaat het om meer dan 8 miljard euro.

Shell was al langer op zoek naar kopers voor zijn bezittingen in het olie- en gasrijke gebied Permian Basin, dat in het westen van Texas en zuidoosten van New Mexico ligt.
Het gebied staat bekend om zijn schaliewinning. Shell was er sinds 2012 actief.

In een persbericht omschrijft Wael Sawan, de Shell-directeur die gaat over het zoeken en winnen van olie en gas, de deal met ConocoPhillips als "zeer overtuigend", die past in de koers waarin het bedrijf "waarde verkiest boven volume".
Het geld zal deels aan aandeelhouders worden uitgekeerd en deels worden gebruikt om de balans te versterken.
[/quote]

[ Bericht 16% gewijzigd door michaelmoore op 28-12-2022 20:43:38 ]
pi_207293897
Mocht Elon Musk zich volledig op Twitter richten en Tim Cook aanstellen als CEO van Tesla dan stap ik weer in en eerder niet :+
Heb ooit 10 aandelen a $240 gekocht en weer verkocht voor $640 per stuk, mooi was die tijd.
pi_207297893
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 20:37 schreef michaelmoore het volgende:
Shell is ook meer een gasbedrijf en chemie tegenwoordig
Ja, dat is precies wat ik wilde zeggen.
pi_207299870
Jongens, hoe zien jullie dit:

Ik zat net even te lezen over de box 3 belasting over 2023 en daarna en dat gaat toch wel redelijk omhoog. Als het goed is gaan ze uit van een rendement van 6,17% als je belegd en dat belasten ze voor 32%.

Heeft het dan nog wel nut voor mij als dividend belegger want ik heb veel aandelen die uiteraard een stuk minder dividend geven dan die 6,17%. We hebben wel een (forse) vrijstelling inmiddels van 57k dus dat scheelt maar dat zit ik wel boven dus alles daarboven lijkt niet veel nut meer te hebben?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_207300174
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 08:37 schreef AQuila360 het volgende:

Ik zat net even te lezen over de box 3 belasting over 2023 en daarna en dat gaat toch wel redelijk omhoog. Als het goed is gaan ze uit van een rendement van 6,17% als je belegd en dat belasten ze voor 32%.

Heeft het dan nog wel nut voor mij als dividend belegger want ik heb veel aandelen die uiteraard een stuk minder dividend geven dan die 6,17%. We hebben wel een (forse) vrijstelling inmiddels van 57k dus dat scheelt maar dat zit ik wel boven dus alles daarboven lijkt niet veel nut meer te hebben?
Met een inflatie van 0%, gelijkblijvende koersen en een dividendrendement van 1,97% draai je break even. Daarnaast zou de inkomstenbelasting moeten dalen. Per saldo ga je mogelijk meer betalen. Toch vermoed ik dat je met beleggen meer rendement blijft maken dan met sparen (ook na belasting).
  donderdag 29 december 2022 @ 09:13:42 #138
68638 Zwansen
pi_207300293
Nou, tijd voor een eindejaarsrally? :{
pi_207300361
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 09:05 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Met een inflatie van 0%, gelijkblijvende koersen en een dividendrendement van 1,97% draai je break even. Daarnaast zou de inkomstenbelasting moeten dalen. Per saldo ga je mogelijk meer betalen. Toch vermoed ik dat je met beleggen meer rendement blijft maken dan met sparen (ook na belasting).
Effectieve belasting op spaargeld is 0,11% volgens mij, de peildatum is 1 januari en ik dacht dat je het (om belastingontwijking te voorkomen) dat na 3 maanden pas weer onbeperkt kan verschuiven.

Dus eigenlijk is de vraag of je in die 3 maanden genoeg rendement maakt om die 1,86% extra belasting te compenseren (minus aan- en verkoopkosten) :P
pi_207300622
quote:
7s.gif Op donderdag 29 december 2022 09:13 schreef Zwansen het volgende:
Nou, tijd voor een eindejaarsrally? :{
Welke kant op? :')
pi_207301020
quote:

Ik dacht dat daadwerkelijk rendement leidend werd.
Maar dan ben ik benieuwd hoe het er uit komt te zien want ik zit behoorlijk over die grens heen en hou met name cash aan om straks de verduurzaming van de woning te financieren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 29 december 2022 @ 11:19:59 #142
323876 michaelmoore
pi_207302111
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 22:13 schreef WammesWaggel het volgende:
Mocht Elon Musk zich volledig op Twitter richten en Tim Cook aanstellen als CEO van Tesla dan stap ik weer in en eerder niet :+
Heb ooit 10 aandelen a $240 gekocht en weer verkocht voor $640 per stuk, mooi was die tijd.
https://finance.yahoo.com(...)staff-094931413.html
quote:
Elon Musk tells Tesla staff to ignore 'stock market craziness' after $700bn wiped off company's value
pi_207302904
quote:
Kijk dat is leiding geven.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207304291
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 10:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik dacht dat daadwerkelijk rendement leidend werd.
Maar dan ben ik benieuwd hoe het er uit komt te zien want ik zit behoorlijk over die grens heen en hou met name cash aan om straks de verduurzaming van de woning te financieren.
Dat willen ze wel ja maar dat lukt voorlopig nog niet, pas in 2026 eventueel geloof ik. Daarom dat ze nu op deze manier werken maar dat is voor mij wel vrij nadelig omdat ik alleen voor dividend ga. Maar dan loop je leeg lijkt het me toch? Kan ik beter gaan aflossen want dan loop ik ook geen risico.
pi_207304352
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 09:05 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Ja inderdaad rond de 1,97% moet je dan hebben om break-even te draaien. Maar is een dividend van zeg 3% dan nog wel de moeite waard.. dan kan ik beter gaan aflossen denk ik want dan loop ik ook geen risico.

Die vrijstelling helpt wel uiteraard want stel dat je 100.000 belegt dan telt de eerste 57.000 niet mee en betaal je iets van 850,- aan belasting. Dat is dan eigenlijk maar 0,85 % dus dat valt dan wel weer opzich.

Maar eens even kijken voor 2024 want kan en ga nu toch niets meer doen.
pi_207313098
Wat verwachten jullie van de beurzen de komende maanden?
Cindy De Vuyst
  donderdag 29 december 2022 @ 19:53:13 #147
323876 michaelmoore
pi_207313420
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 19:42 schreef einzeinz het volgende:
als de atoombom valt of als de rente flink gaat dalen ??
pi_207319286
Ik lees overal dat de beurzen gaan opveren in 2023. Buffett is er klaar voor, hij verwacht een groei van 15% tot 20%.
Cindy De Vuyst
  donderdag 29 december 2022 @ 23:09:46 #149
323876 michaelmoore
pi_207320135
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 22:41 schreef einzeinz het volgende:
Ik lees overal dat de beurzen gaan opveren in 2023. Buffett is er klaar voor, hij verwacht een groei van 15% tot 20%.
mits er geen atoombommen gaan vallen, en anders kopen we toch stokken en vuurstenen ipv aandelen
  donderdag 29 december 2022 @ 23:11:18 #150
323876 michaelmoore
pi_207320181
quote:

Dat rendement moet dan wel aangetoond worden en dan is verlies dus aftrekbaar
pi_207320379
quote:
Nog snel bijkopen dus
Ik zwaai naar dieren.
pi_207321359
quote:
Zal volgende week nieuwe batterijen halen voor m'n glazen bol.
pi_207322188
Hopelijk overlijdt Putin en stopt d de oorlog en wilt de opvolger gewoon weer normaal doen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207324525
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 19:42 schreef einzeinz het volgende:
Eind Februari grote plof :)

https://vimeo.com/574073364/22c74f5f14
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 30 december 2022 @ 08:47:59 #155
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_207325216
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 23:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat rendement moet dan wel aangetoond worden en dan is verlies dus aftrekbaar
Nee dat komt pas later toch? Dit is gewoon fictief 6,17% en dan 32% belast en in 2024 gaat het naar 33% als het goed is.

Hoor er weinig over maar dit heeft wel echt impact. Geloof vanaf 2026 werkelijk rendement als ze het al halen…
pi_207325559
Hoe is jullie beursjaar verlopen? Ik heb een keurige 5000 euro verlies geboekt over 2022.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 30-12-2022 09:53:35 ]
pi_207327123
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 09:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Hoe is jullie beursjaar verlopen? Ik heb een keurige 5000 euro verlies geboekt over 2022.
In Euro's wordt het een beetje treurig maar in procenten zal het ongeveer 6,5% verlies zijn.
Dat is nog hard gegaan de laatste maand.

Voor m'n VRH is het wel dikke prima dat het zakt.

3 grootste dalers zijn Beyond Meat, PostNL en Tesla.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-12-2022 14:58:34 ]
pi_207327430
Ik zit op een slordige 40% daling denk. Beetje afhankelijk van hoe je Gazprom waardeert nu.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207327655
-15,9% op dit moment
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_207328361
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 10:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In Euro's wordt het een beetje treurig maar in procenten zal het ongeveer 6,5% verlies zijn.
Dat is nog hard gegaan de laatste maand.

Voor m'n VRH is het wel dikke prima dat het zakt.

3 grootste dalers zijn Beyond Meat, KPN en Tesla.
KPN heeft toch niet zoveel raars gedaan, of ben je nog uut de tijd van de PTT en bedoel je PostNL? ;)
  vrijdag 30 december 2022 @ 11:48:47 #161
545 dop
pi_207328400
+27% op mijn portefeuille.
Met kanttekening dat ik de mazzel had in het begin van het jaar geen beleggingen te hebben .
pi_207328452
Geen idee hoe ik mijn jaarrendement uit DeGiro krijg zonder zelf te gaan kutten met alle transacties in Excel, te lui voor.
pi_207330754
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 11:48 schreef dop het volgende:
+27% op mijn portefeuille.
Met kanttekening dat ik de mazzel had in het begin van het jaar geen beleggingen te hebben .
Dan heb je een heel lekker jaar gedraaid. :)
  vrijdag 30 december 2022 @ 13:31:51 #164
545 dop
pi_207331029
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 13:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dan heb je een heel lekker jaar gedraaid. :)
Ik mag niet klagen maar ben de laatste jaren een voorzichtige belegger geen grote portefeuille.
pi_207333238
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 december 2022 11:46 schreef nostra het volgende:

[..]
KPN heeft toch niet zoveel raars gedaan, of ben je nog uut de tijd van de PTT en bedoel je PostNL? ;)
Ja, ik bedoelde uiteraard PostNL :')

:@

Verder niet ontevreden, het had een heel zwart jaar kunnen zijn, mijn eerste volle jaar in beleggingen.
Gelukkig de adviezen ter harte genomen om wat meer te spreiden over sectoren en daardoor wat "saaiere" aandelen uitgezocht, zoals Coca Cola, Kraft Heinz, PepsiCo, Chipotle, Walmart, Costco, etc.

Daarnaast hebben Alfen, ABN-Amro, ING en ASR zich ook prima gehouden.

2023 zal ik nog wat meer richting dividend aandelen gaan schuiven, al moet dat ook weer met zorg zodat ik niet weer in een "dividend trap" als PostNL trap. Als m'n dividend de VRH afdekt dan ben ik een heel eind.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-12-2022 15:16:39 ]
pi_207336263
Ik zit op -25% momenteel.
Maar ja dat heb je met pennystocks.
Metro bank klimt gelukkig uit het dal maar de rest is nog even afwachten.
pi_207337493
quote:
6s.gif Op vrijdag 30 december 2022 11:50 schreef nostra het volgende:
Geen idee hoe ik mijn jaarrendement uit DeGiro krijg zonder zelf te gaan kutten met alle transacties in Excel, te lui voor.
Jij leek mij juist een gozer die dat dagelijks tot op twee cijfers achter de komma bijhoudt.
pi_207340383
quote:
6s.gif Op vrijdag 30 december 2022 11:50 schreef nostra het volgende:
Het is mij nog niet gelukt :+
Wat ik heb gedaan is bij portefeuille overzicht van 1-1-22 gedownload. Vervolgens in Excel waarde portefeuille op die datum en waarde portefeuille vandaag gezet en verschil berekend, vervolgens in m'n algemene Excel met alle transacties en dividend gekeken welk bedrag ik sinds 1-1-22 extra heb ingelegd min dividend en vervolgens verschil waarde portefeuille min (extra ingelegd min dividend) gedaan. Zou fijn zijn als deGiro dit handiger eruit zou kunnen laten rollen..

Ik eindigde op 8.1% in de plus dit jaar. Shell, Aegon, VWRL en sinds een maand ook IUSA. Shell en Aegon stuk hoger, VWRL stuk lager. IUSA licht in de min. Shell heb ik niks gekocht of verkocht afgelopen jaar, Aegon en VWRL wel (bijgekocht alleen)
  vrijdag 30 december 2022 @ 22:05:33 #169
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_207344620
Volgens Saxo is mijn rendement -2% dit jaar. Ik ben tevreden.
  vrijdag 30 december 2022 @ 22:25:15 #170
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_207345466
Een beetje de nullijn bewaard hier of licht eronder. Kan niet ontevreden zijn gezien de benchmark. Ik moet er nog eens rustig voor gaan zitten en alle lessen trekken/opschrijven van dit jaar.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_207345760
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 20:05 schreef vlindertje89 het volgende:
Wat ik heb gedaan is bij portefeuille overzicht van 1-1-22 gedownload. Vervolgens in Excel waarde portefeuille op die datum en waarde portefeuille vandaag gezet en verschil berekend, vervolgens in m'n algemene Excel met alle transacties en dividend gekeken welk bedrag ik sinds 1-1-22 extra heb ingelegd min dividend en vervolgens verschil waarde portefeuille min (extra ingelegd min dividend) gedaan. Zou fijn zijn als deGiro dit handiger eruit zou kunnen laten rollen..
De UX van DeGiro is sowieso om te huilen. Niet kunnen openen met je dagresultaat, koersen die niet kloppen, geen categorieën kunnen aanbrengen. Maar ja.
pi_207345788
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 18:04 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Jij leek mij juist een gozer die dat dagelijks tot op twee cijfers achter de komma bijhoudt.
Goed om te horen dat ik als een complete autist overkom.
pi_207348070
Hier minus 11.7 procent op huidig geinvesteerd vermogen. Best dicht bij mijn procentuele bodem van eerder in het jaar -O-
pi_207352174
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 14:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, ik bedoelde uiteraard PostNL :')

:@

Verder niet ontevreden, het had een heel zwart jaar kunnen zijn, mijn eerste volle jaar in beleggingen.
Gelukkig de adviezen ter harte genomen om wat meer te spreiden over sectoren en daardoor wat "saaiere" aandelen uitgezocht, zoals Coca Cola, Kraft Heinz, PepsiCo, Chipotle, Walmart, Costco, etc.

Daarnaast hebben Alfen, ABN-Amro, ING en ASR zich ook prima gehouden.

2023 zal ik nog wat meer richting dividend aandelen gaan schuiven, al moet dat ook weer met zorg zodat ik niet weer in een "dividend trap" als PostNL trap. Als m'n dividend de VRH afdekt dan ben ik een heel eind.
Heyhey, niks tegen cash cow corona knaller PostNL.
pi_207352320
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 04:48 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nou inderdaad, wat denkt ie eigenlijk wel :(

PostNL is een heilig aandeel... kom laten wij aanbidden _O_ _O_ _O_
pi_207353502
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 december 2022 06:27 schreef Tjoent het volgende:

[..]
Nou inderdaad, wat denkt ie eigenlijk wel :(

PostNL is een heilig aandeel... kom laten wij aanbidden _O_ _O_ _O_
Hele kerst kerstliedjes voor gezongen.
  PR/Manusje van alles zaterdag 31 december 2022 @ 10:03:39 #177
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_207353989
quote:

[..]
:D

Als ik toen wist wat ik nu weet. ;(
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_207354427
Heb deze keer de koersen en totalen keurig genoteerd (CSV / XLS gedownload).

Aangezien er toch geen extra geld in de aandelen gaat dit jaar (afgezien van dividend) moet winst / verlies dan een stuk makkelijker te berekenen zijn.
pi_207354584
quote:

[..]
Ik hoop dat q4 redelijk is want anders :X
pi_207355364
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 10:40 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik hoop dat q4 redelijk is want anders :X
Als inmiddels ervaren pakketsorteerder kan ik (N=1) vertellen dat de drukte meeviel.
pi_207355384
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 14:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Staat Chipotle ook niet ergens tegen 100x de winst of ben ik nu in de war?
pi_207355504
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 december 2022 11:25 schreef nostra het volgende:

[..]
Staat Chipotle ook niet ergens tegen 100x de winst of ben ik nu in de war?
Ik dacht ergens rond de 50 maar kan me vergissen.

Ze willen wel weer zo'n 8 tot 10% uitbreiden in 2023 qua vestigingen.
In die verwachtingen zal veel van de hoge prijs zitten.
pi_207360155
Gaat TELL nog opkrabbelen, sta nu dik in de min. Of kan ik het toch maar beter dumpen omdat het nog verder zakt?
  zaterdag 31 december 2022 @ 15:26:25 #184
68638 Zwansen
pi_207360203
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 15:23 schreef Centenbak het volgende:
Gaat TELL nog opkrabbelen, sta nu dik in de min. Of kan ik het toch maar beter dumpen omdat het nog verder zakt?
Only time will TELL.

Overigens is het wel vrij rustig vanuit de grote TELL-holders. Zware tijden voor ze. :{

Ik zit er redelijk klein in dus blijf gewoon zitten.
pi_207363499
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 december 2022 11:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Als inmiddels ervaren pakketsorteerder kan ik (N=1) vertellen dat de drukte meeviel.
De pakketten die jij dan door je vingers krijgt is n=10.000 dus goede steekproef. Ga er maar vanuit dat die wel betrouwbaar is.
  zaterdag 31 december 2022 @ 19:01:42 #186
545 dop
pi_207364765
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 15:23 schreef Centenbak het volgende:
Verlies nemen is een kunst.
Niet in iets blijven zitten om te hopen dat je je verlies goed maakt.
Alleen als daar aanwijzing voor zijn en je je huiswerk goed hebt gedaan.
Anders verkopen en opzoek naar iets wat je wel snapt.
En onderzoeken wat er mis was met je strategie.
pi_207365118
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 18:04 schreef ludovico het volgende:

[..]
De pakketten die jij dan door je vingers krijgt is n=10.000 dus goede steekproef. Ga er maar vanuit dat die wel betrouwbaar is.
Het is voor de concurrent, dus misschien vaart PostNL er juist wel bij. ;) Maar otoh, het was wel gewoon druk. Ben wel benieuwd naar de retailresultaten, zit ik redelijk fors in en wil nog wel wat uitbreiden.
pi_207368405
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 19:01 schreef dop het volgende:

[..]
Verlies nemen is een kunst.
Niet in iets blijven zitten om te hopen dat je je verlies goed maakt.
Alleen als daar aanwijzing voor zijn en je je huiswerk goed hebt gedaan.
Anders verkopen en opzoek naar iets wat je wel snapt.
En onderzoeken wat er mis was met je strategie.
Ik heb in het verleden veel te vaak te snel verlies genomen.
Sinds dit jaar een begonnen met buy en hold en bijkopen met dips.
Maar tot nu toe is dat dus 1 grote dikke faal geweest. Nog nooit zoveel geld weggegooid als dit jaar.
Maar misschien tot weer aan mijn oude faalstrategie vasthouden, die faalde nog iets minder hard dan deze nieuwe.
  zaterdag 31 december 2022 @ 22:14:08 #189
68638 Zwansen
pi_207368427
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 22:12 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Maar tot nu toe is dat dus 1 grote dikke faal geweest. Nog nooit zoveel geld weggegooid als dit jaar.
Maar misschien tot weer aan mijn oude faalstrategie vasthouden, die faalde nog iets minder hard dan deze nieuwe.
Hoe oud ben je? Als je nog geen 60 ofzo bent gewoon lekker laten staan en over 10-15 jaar nog eens kijken.
pi_207368675
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 december 2022 22:14 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Hoe oud ben je? Als je nog geen 60 ofzo bent gewoon lekker laten staan en over 10-15 jaar nog eens kijken.
Ik ben nog geen 60, dus laat ik het maar staan. Bedankt voor uw advies.
pi_207373151
quote:

[..]
Buy and hold is over het algemeen een goed advies, maar de voorwaarde is dat je het bedrijf, de aktiviteiten en de financiele waardering daarvan begrijpt, zoals @dop hierboven al aangeeft; je huiswerk doen.

In veel gevallen vraag ik me af of TELL beleggers voldoende bekend zijn met de ins and outs rondom de bouw van een energie terminal. Bijvoorbeeld via Stocktwits kom je weinig diepgravende inzichten tegen. In dit forum had alleen @tuinkabouter5000 zich in TELL verdiept, maar deze user gebruikt het forum al geruime tijd niet meer.
pi_207373227
Op een nieuwe dip in 2023 c_/ >:O
Cindy De Vuyst
  zondag 1 januari 2023 @ 12:31:13 #193
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_207374277
Ik verwacht voor het nieuwe jaar in totaal een lichte stijging.
Maar eerst moeten we nog door een lading tegenvallende cijfers vanwege dure grondstoffen en gestegen kosten.
pi_207381374
Rond 11 januari verwacht ik de uitslag van de FOK! ETF klaar te hebben.
We zijn 10 januari 2022 begonnen met 40 aandelen dus het jaar zit er bijna op!

Het zal wss een klein slagveld zijn ;(
  zondag 1 januari 2023 @ 21:10:36 #195
545 dop
pi_207382223
quote:

[..]
over 10 of 15 jaar is een luchtkasteel nog steeds niets waard.
pi_207384575
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 22:12 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Het makkelijkste is om iedere maand of kwartaal een vast bedrag in te leggen in een S&P500 ETF en daar vervolgens niet meer aan te komen.
pi_207388944
Lekkere eerste beursdag van het jaar (vooralsnog)! Voor mijn portefeuille in elk geval.
pi_207389348
quote:
1s.gif Op maandag 2 januari 2023 12:32 schreef vlindertje89 het volgende:
Lekkere eerste beursdag van het jaar (vooralsnog)! Voor mijn portefeuille in elk geval.
I second that.
pi_207390554
Laat dit het begin van een maandenlange sprint omhoog zijn. :)
pi_207390937
quote:

[..]
Dat is een lekker algemeen advies waar je bij specifieke aandelen vaak weinig aan hebt. Intel staat nog altijd onder de koers van 2000. Philips is een Nederlands aandeel in verval dat ikzelf te lang heb gehouden.

International zie ik de Netflixen, GameStops en zooms binnen 15 jaar ook niet meer hun recente top aantikken.

Eigenlijk moet je kijken waarom je een aandeel hebt gekocht, als dat verhaal nog altijd staat, dan lekker houden of zelfs bijkopen. Is dat veranderd dan daarnaar handelen.

Volgens mij was het Buffett die ooit heeft gezegd dat het aandeel geen bal geeft om jouw aankoopprijs. Of jij nu 50% winst staat, 50% verlies of dat je het aandeel nu koop, verandert niks aan het rendement dat je vanaf vandaag gaat maken.

Daarom zou jij je bijsluit moeten nemen op basis van de huidige prijs en jouw hypothese.

Daarvoor moet je heel goed weten waarom je een aandeel koopt en wat je verwachtingen zijn. Dit laatste kan bij mij ook nog altijd beter.

Veel particulieren weten niet waarom ze iets kopen en wat ze kopen. Dat zorgt bij dalingen voor paniek en vaak te snel verkopen.

@Centenbak kun jij wel aangeven waarom jij bepaalde aandelen hebt gekocht/verkocht los van een koersdaling?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')