Ja exact. Nou is het natuurlijk wel zo dat als iedereen ineens strafschoppen door het midden gaat trappen keepers zich daar ook echt wel weer op gaan aanpassen. Dus ik zeg nog steeds: Strak de hoek in en het liefst de bovenhoek.quote:
Nederlandse "doe maar normaal dan doe je al gek genoeg"-fans kunnen het niet uitstaan dat lang wachten en vertragen/versnellen in de aanloop juist wel een valide tactiek is.quote:Op maandag 19 december 2022 14:19 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Misschien moet je niet na dit toernooi doen alsof er geen aandacht wordt/is besteed aan penalty's.
Komt nogal debiel over, namelijk. Maar gelukkig ken jij geen enkele gêne.
Maar waarschijnlijk lukt het spelers op de training al niet om 5 penalty's achter elkaar strak in de bovenhoek te schieten, laat staan met wat meer druk erop..quote:Op maandag 19 december 2022 15:09 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja exact. Nou is het natuurlijk wel zo dat als iedereen ineens strafschoppen door het midden gaat trappen keepers zich daar ook echt wel weer op gaan aanpassen. Dus ik zeg nog steeds: Strak de hoek in en het liefst de bovenhoek.
De Belg heeft een onderzoek gedaan en is erachter gekomen dat spelers die na hun penalty juichend teruglopen vaker hebben gescoord dan spelers die dat niet doen.quote:Op maandag 19 december 2022 15:09 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja exact. Nou is het natuurlijk wel zo dat als iedereen ineens strafschoppen door het midden gaat trappen keepers zich daar ook echt wel weer op gaan aanpassen. Dus ik zeg nog steeds: Strak de hoek in en het liefst de bovenhoek.
niet zulke moeilijke woorden gebruikenquote:Op maandag 19 december 2022 15:31 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Nederlandse "doe maar normaal dan doe je al gek genoeg"-fans kunnen het niet uitstaan dat lang wachten en vertragen/versnellen in de aanloop juist wel een valide tactiek is.
Kijk naar Mbappé, die doet eigenlijk hetzelfde als Neymar/Lewandowski/Messi, maar dan andersom. Langzame aanloop en dan ineens enorm versnellen waardoor de keeper vaak te laat is met naar een hoek gaan. De timing van de keeper verstoren is een van de beste methodes, het ziet er alleen wat stommer uit als het fout gaat.
Als iedereen alleen maar strak in de hoek gaat proberen te schieten gaan keepers vol een hoek kiezen en wordt de druk hoger om zo dicht mogelijk langs de paal te schieten, waardoor er een hoop op de paal of naast zullen gaan. Dan wordt door het midden juist weer de beste tactiek. Het is gewoon speltheorie.
Belgen doen altijd grondig onderzoek!quote:Op maandag 19 december 2022 15:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De Belg heeft een onderzoek gedaan en is erachter gekomen dat spelers die na hun penalty juichend teruglopen vaker hebben gescoord dan spelers die dat niet doen.
Vind ik ook een beetje gelul. Busquets, Ronald de Boer en vele andere goede spelers namen ze in beslissende penaltyseries ook op deze manier en faalden hopeloos. Lewandowski mist er recent ook aardig wat op deze manier.quote:Op maandag 19 december 2022 15:31 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Nederlandse "doe maar normaal dan doe je al gek genoeg"-fans kunnen het niet uitstaan dat lang wachten en vertragen/versnellen in de aanloop juist wel een valide tactiek is.
Kijk naar Mbappé, die doet eigenlijk hetzelfde als Neymar/Lewandowski/Messi, maar dan andersom. Langzame aanloop en dan ineens enorm versnellen waardoor de keeper vaak te laat is met naar een hoek gaan. De timing van de keeper verstoren is een van de beste methodes, het ziet er alleen wat stommer uit als het fout gaat.
Als iedereen alleen maar strak in de hoek gaat proberen te schieten gaan keepers vol een hoek kiezen en wordt de druk hoger om zo dicht mogelijk langs de paal te schieten, waardoor er een hoop op de paal of naast zullen gaan. Dan wordt door het midden juist weer de beste tactiek. Het is gewoon speltheorie.
Voorspelbaarheid is nooit goed, dus jouw suggestie gaat zeker niet werken. In principe is de keeper altijd in het nadeel omdat die moet reageren, maar hoe meer dezelfde tactiek wordt gebruikt (zowel door verschillende spelers als in de loop van de tijd door dezelfde spelers) hoe meer het reddingspercentage omhoog zal gaan.quote:Op maandag 19 december 2022 15:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Vind ik ook een beetje gelul. Busquets, Ronald de Boer en vele andere goede spelers namen ze in beslissende penaltyseries ook op deze manier en faalden hopeloos. Lewandowski mist er recent ook aardig wat op deze manier.
Er zijn spelers waarbij het een tijdje goed gaat (Hazard, Balotelli) maar op een gegeven moment krijgen keepers het trucje door. Ik denk: Schiet hem gewoon hoog in.
Schiet een penalty strak in de hoek en de keeper kan hem vanwege de snelheid al niet houden. Die gasten "werken" hooguit een paar uur per dag, is het voor dat salaris zoveel gevraagd om elke dag een uurtje penalties te trainen?quote:Op maandag 19 december 2022 16:00 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Voorspelbaarheid is nooit goed, dus jouw suggestie gaat zeker niet werken. In principe is de keeper altijd in het nadeel omdat die moet reageren, maar hoe meer dezelfde tactiek wordt gebruikt (zowel door verschillende spelers als in de loop van de tijd door dezelfde spelers) hoe meer het reddingspercentage omhoog zal gaan.
Maar er is toch maar 1 optie als speler die het toeval echt uitsluit? Als je hem echt zuiver inschiet kan de keeper hem nooit hebben.quote:Op maandag 19 december 2022 16:00 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Voorspelbaarheid is nooit goed, dus jouw suggestie gaat zeker niet werken. In principe is de keeper altijd in het nadeel omdat die moet reageren, maar hoe meer dezelfde tactiek wordt gebruikt (zowel door verschillende spelers als in de loop van de tijd door dezelfde spelers) hoe meer het reddingspercentage omhoog zal gaan.
Dan gaan keepers gewoon eerder duiken. Lange keepers kunnen gewoon op tijd helemaal in de hoek komen zolang spelers zonder twijfel bij hun 1e plan blijven. Dan moeten spelers echt hard en hoog gaan schieten en zullen er meer over/naast gaan. Als je dan "zeker" wil weten dat je scoort wordt door het midden weer de beste optie. Conclusie: variatie is altijd beter.quote:Op maandag 19 december 2022 16:11 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Maar er is toch maar 1 optie als speler die het toeval echt uitsluit? Als je hem echt zuiver inschiet kan de keeper hem nooit hebben.
Ook lange keepers kunnen de kruising niet halen.quote:Op maandag 19 december 2022 16:18 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Dan gaan keepers gewoon eerder duiken. Lange keepers kunnen gewoon op tijd helemaal in de hoek komen zolang spelers zonder twijfel bij hun 1e plan blijven. Dan moeten spelers echt hard en hoog gaan schieten en zullen er meer over/naast gaan. Als je dan "zeker" wil weten dat je scoort wordt door het midden weer de beste optie. Conclusie: variatie is altijd beter.
Ja dat zeg ik, dan moeten spelers penalty's gaan nemen met een groot risico dat ie over/naast gaat. Je neemt nu een voorbeeld van de Nederlandse speler met de beste trap van de 21e eeuwquote:Op maandag 19 december 2022 16:23 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ook lange keepers kunnen de kruising niet halen.Bewijs.
Ik vind het moeilijk te geloven dat profs die al 20 jaar voetballen niet een bal redelijk specifiek kunnen plaatsen. Ja ik weet het, de druk van het stadion enzo spelen ook mee, maar toch zie je zelden een speler een bal hoog inschieten.quote:Op maandag 19 december 2022 16:27 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik, dan moeten spelers penalty's gaan nemen met een groot risico dat ie over/naast gaat. Je neemt nu een voorbeeld van de Nederlandse speler met de beste trap van de 21e eeuw
In vergelijking Goikoetxea valt zelfs Pepe hartstikke meequote:Op maandag 19 december 2022 14:30 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Zo'n 4 centimeter groter.
Het is een onzinnige discussie natuurlijk. Maar niemand die ooit de beste Maradona zag spelen kan met rede zeggen dat Messi groter is. Hoe die speelde in een tijd dat er nog échte beenhouwers op het veld stonden ...
Maar Maradona haalde absoluut niet het maximum uit zijn carrière natuurlijk. Messi heeft ontegensprekelijk een veel grotere sportieve carrière gehad dan Maradona.
Ik zou het graag een keer zien hoor, dat een land een keer durft te zeggen "we zetten vol in op deze tactiek" en dan de kans krijgt om het te laten zien op zo'n toernooi.quote:Op maandag 19 december 2022 16:30 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik vind het moeilijk te geloven dat profs die al 20 jaar voetballen niet een bal redelijk specifiek kunnen plaatsen. Ja ik weet het, de druk van het stadion enzo spelen ook mee, maar toch zie je zelden een speler een bal hoog inschieten.
Maar ik moet zeggen, ik sta wel vaker versteld van de gebrekkige techniek van nieuwe lichtingen voetballers. Ben er zeker van dat de techniek van veel spelers 15 jaar geleden beter was dan nu.
VrOEgER wAS ALlES BeTEr!1!1!!1quote:Op maandag 19 december 2022 16:30 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik vind het moeilijk te geloven dat profs die al 20 jaar voetballen niet een bal redelijk specifiek kunnen plaatsen. Ja ik weet het, de druk van het stadion enzo spelen ook mee, maar toch zie je zelden een speler een bal hoog inschieten.
Maar ik moet zeggen, ik sta wel vaker versteld van de gebrekkige techniek van nieuwe lichtingen voetballers. Ben er zeker van dat de techniek van veel spelers 15 jaar geleden beter was dan nu.
Overdrijf je wat betreft dat laatste nou ook niet een klein beetje? Maradonna kwam binnen in de zomer van 1984 en Napoli had voor zijn komst er 2 slechte seizoenen op zitten maar was daarvoor ook altijd een club net onder de top. En in zijn eerste seizoen werden ze gewoon nog 8ste.quote:Op maandag 19 december 2022 16:38 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
In vergelijking Goikoetxea valt zelfs Pepe hartstikke meevwb dat laatste weet ik het niet, zeker als het om tijdsperiode gaat en totaal aantal prijzen, dan wel. Maar wat Maradona met Napoli gedaan heeft, daar komt Messi niet bij in de buurt imo.
Wat hebben teamprestaties te maken met individuele spelers. Dat plaatje van mij ging juist om de individuele statistieken, lijken me een stuk relevanter dan wat een team waar ze bij speelden heeft gedaan.quote:Op maandag 19 december 2022 11:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat een onzin vergelijkingen dit. Pak lekker de statistieken die in je voordeel van je argument zijn en negeer de rest.
Messi-Mbappe
Jeugd WK: 1-0
Olympische spelen: 1-0
Champions League: 2-0
World Cup: 0-1
Kan ook zo zijn dat Kylian ergens rond z'n 27ste geblesseerd raakt en geen bal fatsoenlijk meer kan raken zonder pijn. Zoals met Marco van Basten.
We genieten gewoon verder van de tovenaars. We zien wel dat de toekomst brengt.
Wellicht. maar het is ook net welke waarde je er aan hecht. Wat ik al zei, qua tijdsduur en dientengevolge prijzen staat er geen maat op Messi. Maar Barca was al het rijkste team van de wereld en een goed lopende machine toen hij daar binnen kwam, dat het nog groter werd met Messi kan niemand ontkennen. Dat vind ik toch wat anders dan een Italiaanse subtopper uit het arme zuiden en die bij de hand nemen. Dat een speler dat niet alleen kan lijkt me evident maar dat geldt ook voor Messi.quote:Op maandag 19 december 2022 16:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Overdrijf je wat betreft dat laatste nou ook niet een klein beetje? Maradonna kwam binnen in de zomer van 1984 en Napoli had voor zijn komst er 2 slechte seizoenen op zitten maar was daarvoor ook altijd een club net onder de top. En in zijn eerste seizoen werden ze gewoon nog 8ste.
[ afbeelding ]
Pas nadat Ciro Ferrara, Salvatore Bagni, Fernando de Napoli, Giordano en Careca werden toegevoegd aan het elftal (allemaal na de komst van Maradonna) begon het elftal echt te presteren en wonnen ze inderdaad 2 keer de landstitel. Het was natuurlijk een geweldige prestatie met Maradonna in de hoofdrol en als absolute sterspeler maar op internationaal vlak kwamen ze niet veel verder dan 1 Uefa Cup. Maradonna behaalde goede statistieken maar er zaten ook seizoenen bij dat hij maar tot 9 of 6 goals kwam in de competitie.
Ontzettend knap, ontegenzeggelijk, en vrij uniek maar om nou te zeggen dat het de 672 goals in 16 seizoenen Barcelona van Messi overtreft... Nou nee eigenlijk.
In die tijd scoorde men wel gewoon véél minder dan nu omdat er gewoon beenhard verdedigd werd. Zeker in Italië. Tussen 1978 en 1988 kwam de topschutter in de Serie A maar één keer aan 20 goals.quote:Op maandag 19 december 2022 16:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Overdrijf je wat betreft dat laatste nou ook niet een klein beetje? Maradonna kwam binnen in de zomer van 1984 en Napoli had voor zijn komst er 2 slechte seizoenen op zitten maar was daarvoor ook altijd een club net onder de top. En in zijn eerste seizoen werden ze gewoon nog 8ste.
[ afbeelding ]
Pas nadat Ciro Ferrara, Salvatore Bagni, Fernando de Napoli, Giordano en Careca werden toegevoegd aan het elftal (allemaal na de komst van Maradonna) begon het elftal echt te presteren en wonnen ze inderdaad 2 keer de landstitel. Het was natuurlijk een geweldige prestatie met Maradonna in de hoofdrol en als absolute sterspeler maar op internationaal vlak kwamen ze niet veel verder dan 1 Uefa Cup. Maradonna behaalde goede statistieken maar er zaten ook seizoenen bij dat hij maar tot 9 of 6 goals kwam in de competitie.
Ontzettend knap, ontegenzeggelijk, en vrij uniek maar om nou te zeggen dat het de 672 goals in 16 seizoenen Barcelona van Messi overtreft... Nou nee eigenlijk.
quote:Op maandag 19 december 2022 09:13 schreef Jappie81 het volgende:
[..]
Wat een onzin. De penalties van Argentinie waren ook redelijk kut geschoten, blijkbaar is deze keeper een natuurtalent, veel zullen ze er bij Argentinië ook niet aan gedaan hebben.
Hopelijk gaat het Nederlands elftal zich volgend toernooi zich er eens in verdiepen hoe een penalty genomen/gestopt moet worden. En dan niet bij een of andere volleybalcoach of Hans van Breukelen type.
Maar goed, dit roep ik al 25 jaar, denk niet dat ik het nog ga meemaken. Het credo zal nu wel worden, ja we hebben er in Qatar op geoefend,zie je wel, je kan er niet op oefenen.
quote:Argentina has played a penalty shootout in the World Cup six times, winning it five times. Its latest shootout came in the quartefinal of the Qatar World Cup where it beat the Netherlands. It is one the more successful sides in shootouts with a success rate of 80%.
Raad eens van wie Nederland 2x verloor op het WK? Van Argentinië. Daarnaast van Brazilië, een ander Zuid-Amerikaans land. Die van Argentinië zijn uitstekend met 5 van de 6 series op een WK gewonnen. Nederland wint alleen van Costa Rica (quote:FIFA World Cup matches involving the Netherlands have reached penalty shootouts only on four occasions with the Dutch team ending up on the losing side three times.
Mee eens, zelfs het bejubelde "Laranja mechanica" in 1974 tegen Brazilië zou anno 2022 een ordinaire schoppartij worden genoemdquote:Op maandag 19 december 2022 17:41 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
In die tijd scoorde men wel gewoon véél minder dan nu omdat er gewoon beenhard verdedigd werd. Zeker in Italië. Tussen 1978 en 1988 kwam de topschutter in de Serie A maar één keer aan 20 goals.
Bij de helft van de goals die men nu maakt had men je in de jaren '80 onderweg gewoon al ergens halfweg je actie onder de modderige grasmat geschopt. En zwaaide de scheids dat je - ondanks je beenbreuk - maar gewoon moest opstaan ...
Niet dat we daarnaar terug moeten van mij hoor, absoluut niet. Maar het was toch op momenten een totaal andere sport toen ...
2004 was echt bizar. Toen was het trauma extreem groot met 4 opeenvolgende verloren strafschoppenseries in de 5 toernooien die we daarvoor gespeeld hadden.quote:Op maandag 19 december 2022 17:54 schreef Richestorags het volgende:
[..]
[..]
[..]
Raad eens van wie Nederland 2x verloor op het WK? Van Argentinië. Daarnaast van Brazilië, een ander Zuid-Amerikaans land. Die van Argentinië zijn uitstekend met 5 van de 6 series op een WK gewonnen. Nederland wint alleen van Costa Rica (). Dan komt er toch een element bij kijken wat wij kennelijk missen. Met je "wat een onzin".
Onze EK statistieken met penalty's zijn ook niet denderend goed. 1992 5-4 verloren van de Denen, 1996 5-4 van Frankrijk, 2000 3-1 van Italië met 2 gemiste penalty's in de wedstrijd, 2004 eindelijk een keer gewonnen met 5-4 van Zweden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |