Die is er zeker,ik heb dikwijls gedacht dat hij onderuit zou gaan, maar hij komt er mee weg met gedraai en gelieg en zet alles in om dit kabinet niet te laten vallen want hij weet dat er een risico is dat hij dan de grootste af is, die angst verlamd ons land, Rutte 4 had naar mijn mening nooit verder mogen gaanquote:Op vrijdag 30 december 2022 23:12 schreef Spablauw214 het volgende:
Het gaat continu over Rutte maar de concurrentie zou ook eens met een geloofwaardig alternatief kunnen komen.
Rutte heeft met alle huidige kopstukken samengewerkt en zijn standaard strategie in campagnes is door elk verwijt te parkeren met “ja maar Wopke/Sigrid/insert voornaam, we hebben het toch allemaal samen gedaan?”
Door er een ander -met een goed verhaal- neer te zetten neem je hem die stok uit handen. Er is echt ruim voldoende munitie om Rutte aan te vallen.
Met een beetje goede wil zou je het kiezersbedrog kunnen noemenquote:Op vrijdag 30 december 2022 23:14 schreef JaxStrumleyII het volgende:
Maar de VVD heeft juist steeds zware concessies gedaan op hun partijprogramma. Zie de toegenomen immigratie, zie de defensiebezuinigingen
Ik bedoel bedrog richting de VVD stemmers. Daarvan wilde een grote meerderheid Rutte nog steeds als premier.quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:13 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hoezo is dat kiezersbedrog? Het is geen premiersverkiezing en na het Omtzigtdebat wilde 85% van Nederland dat hij aftrad.
Eens hoor. Het moet wel premiersmateriaal zijn. Maar iemand moet ook kunnen groeien in zo’n rol.quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ben het trouwens niet eens met deze analyse. De versplintering is niet perse een probleem. Kleine partijen hebben een prima doel, van het scherp houden van de macht tot het vertegenwoordigen van bijzondere groepen.
Het probleem is het gebrek aan grote partijen, en dat hangt samen met het echte probleem: abominabel slechte politici. We hebben bijna geen goede politici meer in dit land. Dat is het echte probleem, de mooiste illustratie is Timmermans bij de PvdA. Wat je verder ook van die man vindt, mijn vriend is het ook niet, maar het is wel een aansprekende leider. En tadaa in één klap de grootste. Maar Wopke, Attje, Jesse, Sigrid, het is allemaal middelmaat (of nog slechter). En dan hebben we het nog niet gehad over de mensen in de fracties en het kabinet. Ook verrekte veel middelmaat, of nog veel erger: tassendragers.
Wat een dom argument joh. Je wil toch als kiezer dat er zo veel mogelijk van het programma van jouw partij wordt uitgevoerd? Of dat dan Jantje Pietje of Keesje is die naast Willy op het bordes staat is toch irrelevant?quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:17 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Ik bedoel bedrog richting de VVD stemmers. Daarvan wilde een grote meerderheid Rutte nog steeds als premier.
Die 85% doet daarbij niet ter zake, want een partij kan geen kiezersbedrog plegen richting kiezers die niet op die partij hebben gestemd.
Maar hebben andere coalitiepartijen dan geen plicht richting hun achterban om er een voor hen zo gunstig mogelijk onderhandelingsresultaat uit te slepen? Voor hen zou het toch even goed kiezersbedrog zijn als ze van de VVD geen concessies zouden vragen om Rutte in het zadel te houden (waar zij ook niet echt zin in hadden)?quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:17 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Ik bedoel bedrog richting de VVD stemmers. Daarvan wilde een grote meerderheid Rutte nog steeds als premier.
Die 85% doet daarbij niet ter zake, want een partij kan geen kiezersbedrog plegen richting kiezers die niet op die partij hebben gestemd.
Eens! Maar ik denk dat dat voor vrijwel elke partij geldt die in een coalitie stapt. Ik reageerde op het verwijt dat de VVD ijskoud zijn eigen beleid doordrijft; dat is in mijn ogen niet het geval.quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Met een beetje goede wil zou je het kiezersbedrog kunnen noemen
Ik zie alleen kabinetten met gevestigde partijen?quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:14 schreef JaxStrumleyII het volgende:
Zoals ik al eerder aangaf: de toenemende versnippering dwingt partijen tot compromissen en uitruilen, waardoor er uiteindelijk een nietszeggend beleid overblijft waarin weinig kiezers zich herkennen.
Dat vraagt om ruggengraat. Voor sommige partijen/politieke kopstukken is meedoen belangrijker dan de inhoud. Ik zal geen namen noemen, maar de logo's zijn nogal groen.quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:19 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar hebben andere coalitiepartijen dan geen plicht richting hun achterban om er een voor hen zo gunstig mogelijk onderhandelingsresultaat uit te slepen? Voor hen zou het toch even goed kiezersbedrog zijn als ze van de VVD geen concessies zouden vragen om Rutte in het zadel te houden (waar zij ook niet echt zin in hadden)?
Eens. Maar als het er niet in zit komt het er ook niet uit. Deze generatie is echt droevig wat dat betreft, een Buma, een Pechtold, een Samsom, een Roemer had je zo de sleutel van het torentje kunnen geven zonder grote ongelukken. Bij de huidige generatie zit er niet een tussen waar je dat gevoel bij hebt.quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:18 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Eens hoor. Het moet wel premiersmateriaal zijn. Maar iemand moet ook kunnen groeien in zo’n rol.
Winnen weet ik niet, maar de van trucs aan elkaar hangende Klaver totaal overvleugelen? Zeker wel. Een zetel of 10 meer halen dan Attje Kuiken ooit zal doen ook. En daar ging het om, grote partijen.quote:Al zie ik Timmermans geen parlementsverkiezing winnen. Zijn winst in het EP kwam volgens analisten ook vooral door de onbekendheid met de andere lijsttrekkers.
Dit, plus gebrek aan fatsoenlijke partijdemocratie bij grote partijen. Je kan best meerdere stromingen in een partij hebben maar doordat bij veel partijen de partijtop de lijn bepaalt, icm fractiediscipline, krijg je al snel afsplitsers.quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:20 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik zie alleen kabinetten met gevestigde partijen?
Compromissen horen bij de politiek.
Maar je draait de zaken wel om denk ik. We zitten nu met zoveel partijen omdat de gevestigde partijen er zo'n bende van gemaakt hebben.
Dat is niet irrelevant. Het grote probleem van de VVD is dat er sinds het vertrek van Dijkhoff geen geloofwaardig alternatief voor Rutte is. Als je op de VVD stemt met het idee dat Rutte premier wordt als de VVD die mag leveren, en je krijgt uiteindelijk Sophie Hermans is dat natuurlijk een flinke tegenvaller.quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:19 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat een dom argument joh. Je wil toch als kiezer dat er zo veel mogelijk van het programma van jouw partij wordt uitgevoerd? Of dat dan Jantje Pietje of Keesje is die naast Willy op het bordes staat is toch irrelevant?
Sterker nog het is een van de redenen dat morgen mijn laatste dag is als lid van die partij. (Met de nadruk op een van de, maar het feit dat de macht belangrijker is geworden dan wat er bereikt wordt is wel een factor. Naast een algeheel zeer asociale manier van politiek bedrijven)quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:20 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Eens! Maar ik denk dat dat voor vrijwel elke partij geldt die in een coalitie stapt. Ik reageerde op het verwijt dat de VVD ijskoud zijn eigen beleid doordrijft; dat is in mijn ogen niet het geval.
Maar dat was juist deze keer niet zo, juist door het Omtzigt gebeuren. Alleen eentje zat met z’n vinger tussen de deur en de andere twee weigerden tot twee maal toe om de spreekwoordelijke trekker over te halen. De bal lag twee keer voor open doel.quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat vraagt om ruggengraat. Voor sommige partijen/politieke kopstukken is meedoen belangrijker dan de inhoud. Ik zal geen namen noemen, maar de logo's zijn nogal groen.
Als je niet de grootste partij bent, dan ben je de onderliggende partij in de onderhandelingen en aangezien Rutte slimmer is dan de meeste anderen heeft hij dat al een aantal keer feilloos uitgespeeld.
Het zijn inderdaad alleen gevestigde partijen, maar die zijn allemaal veel kleiner dan vroeger. Dus heb je 3 of 4, soms zelfs 5 partijen nodig waar je voorheen al met 2 of 3 partijen een meerderheid kon vormen. Meer partijen in een kabinet betekent meer compromissen, minder stabiliteit, etc.quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:20 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik zie alleen kabinetten met gevestigde partijen?
Compromissen horen bij de politiek.
Maar je draait de zaken wel om denk ik. We zitten nu met zoveel partijen omdat de gevestigde partijen er zo'n bende van gemaakt hebben.
Het is jammer dat Hoekstra zo door het ijs is gezakt. Ik dacht echt dat dat de volgende premier zou zijn. Totdat de campagne begonquote:Op vrijdag 30 december 2022 23:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Eens. Maar als het er niet in zit komt het er ook niet uit. Deze generatie is echt droevig wat dat betreft, een Buma, een Pechtold, een Samsom, een Roemer had je zo de sleutel van het torentje kunnen geven zonder grote ongelukken. Bij de huidige generatie zit er niet een tussen waar je dat gevoel bij hebt.
[..]
Winnen weet ik niet, maar de van trucs aan elkaar hangende Klaver totaal overvleugelen? Zeker wel. Een zetel of 10 meer halen dan Attje Kuiken ooit zal doen ook. En daar ging het om, grote partijen.
Laffe herder, waarom was hij eigenlijk niet in Suriname? Meneer de vice-premier annex minBuZa. Waarom ben je minBuZa als partijleider? Iedereen weet dat die functies onverenigbaar zijn. Waar is hij nu in dat stikstof gebeuren dan? De boel in brand steken en heel hard wegrennen, lekker schaatsen!quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is jammer dat Hoekstra zo door het ijs is gezakt. Ik dacht echt dat dat de volgende premier zou zijn. Totdat de campagne begon
Ik denk dat hij het wel mooi vindt. Beetje met de PH-GOV rondvliegen, beetje interessant doen. Totaal onzichtbaar.quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Laffe herder, waarom was hij eigenlijk niet in Suriname? Meneer de vice-premier annex minBuZa. Waarom ben je minBuZa als partijleider? Iedereen weet dat die functies onverenigbaar zijn. Waar is hij nu in dat stikstof gebeuren dan? De boel in brand steken en heel hard wegrennen, lekker schaatsen!
Ook zo’n probleem ja. Bij alle partijen, maar bij de VVD tot in extremis doorgetrokken. Characters zijn ongewenst, allemaal oud-assistenten die nu in een wat andere rol de tassen dragen. Wie is de nieuwe Wiegel, Klink, Ed van Thijn of Ferrier? Ze zijn er gewoon niet meer.quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:22 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit, plus gebrek aan fatsoenlijke partijdemocratie bij grote partijen. Je kan best meerdere stromingen in een partij hebben maar doordat bij veel partijen de partijtop de lijn bepaalt, icm fractiediscipline, krijg je al snel afsplitsers.
Dit ben ik met je eens, er lijkt een dramatische daling van niveau te zijn. Waar het aan ligt weet ik niet.quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Eens. Maar als het er niet in zit komt het er ook niet uit. Deze generatie is echt droevig wat dat betreft, een Buma, een Pechtold, een Samsom, een Roemer had je zo de sleutel van het torentje kunnen geven zonder grote ongelukken. Bij de huidige generatie zit er niet een tussen waar je dat gevoel bij hebt.
[..]
Winnen weet ik niet, maar de van trucs aan elkaar hangende Klaver totaal overvleugelen? Zeker wel. Een zetel of 10 meer halen dan Attje Kuiken ooit zal doen ook. En daar ging het om, grote partijen.
Hij was binnen de partijen met meer dan 5 zetels de enige die zijn rol als Kamerlid serieus nam. De rest zat er alleen als klapvee voor de coalitie en/of de eigen partij.quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:32 schreef JaxStrumleyII het volgende:
Je krijgt soms het idee dat hij de enige is die kan rekenen.
Wat op zich zonde is, want als je naar het partijprogramma van het CDA kijkt staan er best veel zaken in waar brede steun voor is. Ze hebben er alleen zelf voor gekozen om een bijwagen van de VVD te worden. Omdat ze zelf vinden dat “het CDA in de regering thuis hoort”.quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:28 schreef Janneke141 het volgende:
Hoekstra gaat de geschiedenisboeken in als de laatste vice-premier namens het CDA. Heeft ie dat toch.
Natuurlijk ook wel een kwestie van ervaring, die man is 20 jaar kamerlid. Dan zie je dingen wat meer en wat sneller dan wanneer je net komt kijken. Dat is deels kennis en intelligentie maar ook deels een fingerspitzengefühl dat je alleen maar kan ontwikkelen door het te doen.quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:32 schreef JaxStrumleyII het volgende:
Het feit dat Omtzigt er zo uit springt, zegt overigens ook veel over het algehele niveau in de Kamer. Je krijgt soms het idee dat hij de enige is die kan rekenen. Dat is natuurlijk voor een groot deel beeldvorming, maar toch.
Ik vind dat het salaris ook niet echt goed is. Voor de baan.quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:32 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Dit ben ik met je eens, er lijkt een dramatische daling van niveau te zijn. Waar het aan ligt weet ik niet.
Ik weet dat je moet groeien in het premierschap, maar ik zie dat een Wilders, Klaver of Kuiken echt niet doen. Een Omtzigt ook niet trouwens, inhoudelijk zeer sterk, maar te weinig geneigd tot samenwerken.
Het feit dat Omtzigt er zo uit springt, zegt overigens ook veel over het algehele niveau in de Kamer. Je krijgt soms het idee dat hij de enige is die kan rekenen. Dat is natuurlijk voor een groot deel beeldvorming, maar toch.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |