abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207086373

Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over *O*

In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Wil je laten zien wat jouw zonnepanelen opgebracht hebben vandaag ?

Ook dat kan ! Graag zelfs !

Het heeft niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd.
Beter is het om het uit te drukken als kWh/kWp.

Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst vandaag
Mijn totale vermogen aan wattpiek is : 4500 Wp.
Dat is 4,5 kWp aan vermogen

De formule is kWh/kWp

23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER
Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
pi_207086376
Ik wist niet dat ik het in me had, maar ik heb succesvol een nieuw deel geopend!
En doorrrrrrr *O*
pi_207087344
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 01:04 schreef Queller het volgende:
Ik wist niet dat ik het in me had, maar ik heb succesvol een nieuw deel geopend!
En doorrrrrrr *O*
Niet helemaal. Je had even een nieuwe openingstitel moeten verzinnen want “op naar de herfst” is niet erg actueel meer ;)
pi_207087407
Geen "zegels" in de TT... gemiste kans hoor :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207088734
quote:
14s.gif Op donderdag 15 december 2022 07:18 schreef Horsemen het volgende:

Niet helemaal. Je had even een nieuwe openingstitel moeten verzinnen want “op naar de herfst” is niet erg actueel meer ;)
quote:
1s.gif Op donderdag 15 december 2022 07:35 schreef Leandra het volgende:
Het klonk al te mooi om waar te zijn ;(
pi_207092826
Ik wil kiezen uit 2 energieleveranciers maar ik wil even zeker weten of ik het goed doe:

verbruik:
2000 piek
5000 dal

opwek:
4000 piek
1400 dal

Leverancier 1:
5,5 ct. per kWh excl. btw. De terugleververgoeding is alleen van toepassing wanneer u in totaal meer opwekt dan verbruikt.
Opwekking wordt bij elkaar opgeteld, eerst tegen het normaalverbruik gesaldeerd, de rest tegen dalverbruik.

Leverancier 2:
Terugleververgoeding: 16,8 ct. per kWh excl. btw. De terugleververgoeding is alleen van toepassing wanneer u in totaal meer opwekt dan verbruikt.
Resterend aantal kWh in normaaluren wordt gesaldeerd tegen dalverbruik

Maakt het iets uit wie ik kies als alle andere variabelen gelijk zijn?
Spoilers!
  donderdag 15 december 2022 @ 17:26:50 #7
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207092931
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 17:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik wil kiezen uit 2 energieleveranciers maar ik wil even zeker weten of ik het goed doe:

verbruik:
2000 piek
5000 dal

opwek:
4000 piek
1400 dal

Leverancier 1:
5,5 ct. per kWh excl. btw. De terugleververgoeding is alleen van toepassing wanneer u in totaal meer opwekt dan verbruikt.
Opwekking wordt bij elkaar opgeteld, eerst tegen het normaalverbruik gesaldeerd, de rest tegen dalverbruik.

Leverancier 2:
Terugleververgoeding: 16,8 ct. per kWh excl. btw. De terugleververgoeding is alleen van toepassing wanneer u in totaal meer opwekt dan verbruikt.
Resterend aantal kWh in normaaluren wordt gesaldeerd tegen dalverbruik

Maakt het iets uit wie ik kies als alle andere variabelen gelijk zijn?
je verbruik is 5000+2000-4000-1400=600.
terugleververgoeding is niet interessant, want op jaarbasis verbruik je.
Tot nooit .......
pi_207092974
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 17:26 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
je verbruik is 5000+2000-4000-1400=600.
terugleververgoeding is niet interessant, want op jaarbasis verbruik je.
Dat is precies waar ik al een paar jaar naar handel. Maar ineens raakte ik in de war over piek en dal. Ik kan je mijn logica niet uitleggen, ik ben verre van scherp op dit moment ;)

1600 trouwens, niet 600.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lucky_Strike op 15-12-2022 17:35:33 ]
Spoilers!
pi_207096210
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 23:25 schreef Queller het volgende:
Ik heb ze de vraag even voorgelegd. Ben benieuwd wat ze zeggen. Ik heb er niet echt een heel lekker gevoel bij.
Ik ben ze maar gaan bellen, want op mail reageren ze niet. Uit de categorie: we zeggen dingen, maar geven geen antwoord: "Zo doen we het altijd. Wij mogen dat, maar we kunnen geen zegels terugplaatsen. De rekening mag naar ons, wij vergoeden het wel."

Nou ja, hebbie weinig aan dus. Ik heb nog een beetje tegengesputterd (als je geen zegelrecht hebt, en dus geen zegels kan terugplaatsen, kan mag je ze er ook niet afhalen), maar toen stak heur van de klantenservice weer hetzelfde riedeltje af.

Het zal wel; ze gaan morgen plaatsen en we zien het wel.
pi_207096318
quote:
1s.gif Op donderdag 15 december 2022 07:35 schreef Leandra het volgende:
pi_207096540
7 MWh sinds 31 mei _O_
pi_207101416
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 21:13 schreef Queller het volgende:

[..]
Ik ben ze maar gaan bellen, want op mail reageren ze niet. Uit de categorie: we zeggen dingen, maar geven geen antwoord: "Zo doen we het altijd. Wij mogen dat, maar we kunnen geen zegels terugplaatsen. De rekening mag naar ons, wij vergoeden het wel."

Nou ja, hebbie weinig aan dus. Ik heb nog een beetje tegengesputterd (als je geen zegelrecht hebt, en dus geen zegels kan terugplaatsen, kan mag je ze er ook niet afhalen), maar toen stak heur van de klantenservice weer hetzelfde riedeltje af.

Het zal wel; ze gaan morgen plaatsen en we zien het wel.
Oh, dat is heel simpel hoor. Zij zijn verantwoordelijk voor de installatie.
Als zij de rekening betalen, kunnen ze ook een bedrijf inschakelen.
Doen ze dat niet, bel je enexis/liander en zeg je welk bedrijf hem eraf geknipt hebt.
Ik weet niet welke boetes erop staan, maar dat is geen tientjes werk.

Dus maak vooral foto's als ze bezig zijn. Je hebt al een foto met zegel, dus bewijs dat hij erop zat is er.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 16 december 2022 @ 11:54:03 #13
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207101636
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 21:31 schreef Puala het volgende:
7 MWh sinds 31 mei _O_
Heel netjes
Hier 5,6
pi_207101700
Die opbrengst deze maand 6,78kWh :')
  vrijdag 16 december 2022 @ 12:51:07 #15
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207102242
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 11:58 schreef JDx het volgende:
Die opbrengst deze maand 6,78kWh :')
Das nie veel, hier 66,18
pi_207107581
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 12:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Das nie veel, hier 66,18
Ja ik wek ook echt niets op in de winter, ze liggen bijna plat op het dak en er staan boven voor m'n huis, komt bijna geen straaltje zon op. Met saldering maakt dat niet uit want in de zomermaanden gaat het keihard.

Maar ben daardoor wel bang voor die hele regeling met al die wisselende tarieven.
  vrijdag 16 december 2022 @ 22:25:35 #17
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_207110148
Ik ga morgen, gezien de weersvoorspellingen, de opbrengst van de maand december van vorig jaar (95kWh) voorbij.
Alleen september bleef achter dit jaar.
Over het hele kalenderjaar al 4,94 MWh met een 3,9 MWp installatie. Ongelofelijk.
Het kan volgend jaar alleen maar 'tegenvallen' denk ik. :P
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_207113780
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 11:33 schreef bambino het volgende:
Oh, dat is heel simpel hoor. Zij zijn verantwoordelijk voor de installatie.
Als zij de rekening betalen, kunnen ze ook een bedrijf inschakelen.
Doen ze dat niet, bel je enexis/liander en zeg je welk bedrijf hem eraf geknipt hebt.
Ik weet niet welke boetes erop staan, maar dat is geen tientjes werk.

Dus maak vooral foto's als ze bezig zijn. Je hebt al een foto met zegel, dus bewijs dat hij erop zat is er.
Nou, een storm in een glas water; ze hebben 'm er volgens mij niet afgeknipt.

Ze kwamen gisteren, besloten dat het te glad was, vervingen de meterkast en zijn toen weer weggegaan. Dus zij dit gisteren zonnepanelen zouden krijgen, kregen ze niet.
pi_207114233
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 10:32 schreef Queller het volgende:

[..]
Nou, een storm in een glas water; ze hebben 'm er volgens mij niet afgeknipt.

Ze kwamen gisteren, besloten dat het te glad was, vervingen de meterkast en zijn toen weer weggegaan. Dus zij dit gisteren zonnepanelen zouden krijgen, kregen ze niet.
Gelukkig is de opbrengst deze dagen niet erg hoog dus je gemiste opbrengst valt mee. Komen ze wel binnenkort terug of moet je lang wachten?
pi_207114262
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 11:20 schreef Faraday01 het volgende:
Gelukkig is de opbrengst deze dagen niet erg hoog dus je gemiste opbrengst valt mee. Komen ze wel binnenkort terug of moet je lang wachten?
Ik heb geen flauw idee. Kostte wel een vrije dag en heel eerlijk: het was een uur nadat ze kwamen al helemaal niet meer glad op het dak. Ze roken volgens mij gewoon een dagje vorstverlet.
pi_207161659
Bij welke bedrijven in Twente kan je als particulier nog offertes aanvragen? Ik heb er meerdere geprobeerd, maar geen gevonden.
Levertijd en prijs zijn niet van belang.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207161817
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 18:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
Bij welke bedrijven in Twente kan je als particulier nog offertes aanvragen? Ik heb er meerdere geprobeerd, maar geen gevonden.
Coolblue:p
  dinsdag 20 december 2022 @ 18:44:28 #23
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_207161876
quote:
Bij @bambino ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_207161945
quote:
Die willen langskomen, maar dat kan nog niet omdat het huis nog niet van mij is.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207162282
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 18:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Die willen langskomen, maar dat kan nog niet omdat het huis nog niet van mij is.
Ze kunnen ook zonder langskomen alles opstellen. Ervaring mee.
pi_207162287
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 december 2022 18:44 schreef laziness het volgende:

[..]
Bij @:bambino ;)
En deze inderdaad. Was ik even vergeten
pi_207162615
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 19:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ze kunnen ook zonder langskomen alles opstellen. Ervaring mee.
ik heb het aangevraagd, maar ik vind die levertijd van 4 maanden wel ongeloofwaardig kort, maar we zien wel.
pi_207167163
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 19:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik heb het aangevraagd, maar ik vind die levertijd van 4 maanden wel ongeloofwaardig kort, maar we zien wel.
Ik niet. Eigen personeel. Magazijn vol panelen. Dan gaat het rap
pi_207169018
quote:
Als je me ff DM stuurt met je wensen en adres, kan ik je zo een prijs noemen.
Levertijd is bij ons wel rond de 8 maanden. 4 maanden gaan wij niet redden hehe
pi_207169255
Vandaag op de aller kortste dag van het jaar worden hier 9 zonnepanelen geïnstalleerd. Ik verwacht wel een flink stijgende lijn de komende maanden. :D

Edit: Toch niet, de standaard haken passen niet onder onze dakpannen blijkbaar. Dus nu wordt ik binnenkort door werkvoorbereiding gebeld om een nieuwe afspraak te maken en hebben ze hopelijk een oplossing.

[ Bericht 15% gewijzigd door archito op 21-12-2022 10:56:57 ]
  Moderator woensdag 21 december 2022 @ 14:14:14 #31
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_207172823
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 08:38 schreef archito het volgende:
Vandaag op de aller kortste dag van het jaar worden hier 9 zonnepanelen geïnstalleerd. Ik verwacht wel een flink stijgende lijn de komende maanden. :D

Edit: Toch niet, de standaard haken passen niet onder onze dakpannen blijkbaar. Dus nu wordt ik binnenkort door werkvoorbereiding gebeld om een nieuwe afspraak te maken en hebben ze hopelijk een oplossing.
Jammer! Was wel een leuke dag geweest om panelen te laten leggen :D

Hier vandaag eindelijk weer wat zon. De laatste dagen zaten we steeds onder de 0,5 kWh, gisteren zelfs op 0 :')

Vraagje: ik zie bij mijn energiemaatschappij dat in het weekend er niks verrekend wordt qua panelen. Is dat een foutje of is dat altijd zo :?
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator woensdag 21 december 2022 @ 15:18:48 #32
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_207173711
quote:

Das mooi ruk dan dat ze dat systeem niet kunnen gebruiken. Lekkere voorbereiding..
  woensdag 21 december 2022 @ 16:50:52 #33
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207174917
quote:

Wat ruk zeg! Mijn OCD hoopt dat het wel lukt voor 1 januari :D Anders heb je pas in 2025 het eerst volle jaar aan cijfers :'( (over 2024 dan ;))
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207175102
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 15:18 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Das mooi ruk dan dat ze dat systeem niet kunnen gebruiken. Lekkere voorbereiding..
Ik had ze gewaarschuwd dat het bij tuille du nord pannen best nauw kan komen. Maar blijkbaar zijn de tengels onder de panlatten te dun waardoor ze er niet omheen kunnen haken. Wat mij betref steken ze een stukje van de onderkant van de panlat af want die heeft de aannemer een maatje dikker genomen vorig jaar dacht ik.

Ik wacht maar even af waar ze mee komen. Het is coolblue dus ga er vanuit dat ze gewoon een fatsoenlijke technische afdeling hebben zitten.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 16:50 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Wat ruk zeg! Mijn OCD hoopt dat het wel lukt voor 1 januari :D Anders heb je pas in 2025 het eerst volle jaar aan cijfers :'( (over 2024 dan ;))
Haha, ik ben er bang voor eigenlijk. Coolblue is een grote partij dus zal vast een hele planningsafdeling achter zitten en niet zomaar een klusje tussendoor.

Maar mijn OCD werd vanmorgen al op de proef gesteld omdat de installateur niet echt snapte waarom ik de panelen symmetrisch wilde hebben liggen. 'Het gaat toch om de opbrengst?' :D
  Moderator woensdag 21 december 2022 @ 17:26:26 #35
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_207175331
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 17:07 schreef archito het volgende:

[..]
Ik had ze gewaarschuwd dat het bij tuille du nord pannen best nauw kan komen. Maar blijkbaar zijn de tengels onder de panlatten te dun waardoor ze er niet omheen kunnen haken. Wat mij betref steken ze een stukje van de onderkant van de panlat af want die heeft de aannemer een maatje dikker genomen vorig jaar dacht ik.

Ik wacht maar even af waar ze mee komen. Het is coolblue dus ga er vanuit dat ze gewoon een fatsoenlijke technische afdeling hebben zitten.
[..]
Haha, ik ben er bang voor eigenlijk. Coolblue is een grote partij dus zal vast een hele planningsafdeling achter zitten en niet zomaar een klusje tussendoor.

Maar mijn OCD werd vanmorgen al op de proef gesteld omdat de installateur niet echt snapte waarom ik de panelen symmetrisch wilde hebben liggen. 'Het gaat toch om de opbrengst?' :D
Niet :o Ja opbrengst is natuurlijk belangrijk maar als het niet symmetrisch zou liggen zou ik ook wel flippen _O-
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_207175912
:D
Nee legt u ze maar gewoon op gevoel, het gaat toch om de opbrengst.
Ril.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_207175991
Dit jaar al op 7006kwh. Beste jaar ooit sinds 2016! Waren nog nooit over de 7000 grens gegaan.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_207176317
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 16:50 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Heel herkenbaar :-) Bij mij kwamen ze vorige week panelen plaatsen maar omdat het tegenzat moesten ze later een keer terug komen. In eerste instantie was dat de tweede week van januari tot ze gisteren opeens belden of ze direct konden komen omdat er ergens iets uitviel. Zodoende had ik vandaag op de kortste dag van het jaar voor het eerste een hele dag opbrengst en is 2023 een volledig kalenderjaar. Mijn OCD is weer helemaal zen.
  woensdag 21 december 2022 @ 21:06:44 #39
47047 Herkauwer
pi_207178779
quote:
14s.gif Op woensdag 21 december 2022 18:40 schreef _mido het volgende:

[..]
Heel herkenbaar :-) Bij mij kwamen ze vorige week panelen plaatsen maar omdat het tegenzat moesten ze later een keer terug komen. In eerste instantie was dat de tweede week van januari tot ze gisteren opeens belden of ze direct konden komen omdat er ergens iets uitviel. Zodoende had ik vandaag op de kortste dag van het jaar voor het eerste een hele dag opbrengst en is 2023 een volledig kalenderjaar. Mijn OCD is weer helemaal zen.
Echt beter ja! Wij hebben panelen sinds 2019 en dit 2022 is mijn eerste volle jaar :o

2019 - in oktober geplaatst
2020 - bliksem ingeslagen en het communicatiebord kapot, dus geen metingen. Wel opgewekt
2021 - fout opgelost waardoor we niet optimaal rendement hadden
2022 - eindelijk een heel jaar! *O*
  donderdag 22 december 2022 @ 16:16:05 #41
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207187776
quote:
Van een plat dak ook nog, dan heb je ff niet opgelet of schrok je deed je een stap achteruit waar geen dak meer was
pi_207188650
quote:
Tja ongelukjes gebeuren. Een van onze jongens is in Urk of all places van 6m hoog van het dak gedonderd. Valbeveiliging ging gewoon mee.

Ik ben eindelijk over de 11.500 heen. Toch meer dan verwacht, maar dat is ook te danken aan een fantastisch jaar.
Eind februari pas de uitbreiding gedaan, dus ben benieuwd wat die paar panelen extra hadden gedaan in die 2 maanden. Had 380kWh van grote dak, dus wellicht nog een 100 kWh meer ofzo.

Misschien volgend jaar nog een paar bij plaatsen. Aangezien ik nu nog stroom kan verkopen voor 90 cent heb ik dat er 1 jaar uit :D
pi_207188939
quote:
Hij viel van het platte dak op het andere platte dak... dat is misschien 3 meter ofzo, als ie andere kant was gevallen had hij een groter probleem. Ik ben paar maanden terug nog van een ladder gevallen bij het schilderen van m'n dakgoot... dat was hoger. Gelukkig gleed de ladder naar achteren dus je valt naar voren, m'n schenen hele afdruk op de treden en kreeg dat ding ook nog tegen m'n kop :blauwoog:
Facts don't care about your feelings
pi_207189034
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 17:41 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Hij viel van het platte dak op het andere platte dak... dat is misschien 3 meter ofzo, als ie andere kant was gevallen had hij een groter probleem. Ik ben paar maanden terug nog van een ladder gevallen bij het schilderen van m'n dakgoot... dat was hoger. Gelukkig gleed de ladder naar achteren dus je valt naar voren, m'n schenen hele afdruk op de treden en kreeg dat ding ook nog tegen m'n kop :blauwoog:
Maar dat is met elke val zo. Als je mazzel hebt en je goed terecht komt kan het nog prima aflopen van 10m.
Als je verkeerd valt van 40cm, kan je je heup breken en zit je 12 weken thuis.
  Moderator donderdag 22 december 2022 @ 17:59:40 #45
92034 crew  Vonkenboer
pi_207189129
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 17:51 schreef bambino het volgende:
Maar dat is met elke val zo.
Dat vallen is het probleem nooit zo, dat neerkomen is meer het probleem :X
pi_207192075
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 17:59 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Dat vallen is het probleem nooit zo, dat neerkomen is meer het probleem :X
Ja dat vallen was zo voorbij :P dat neerkomen voel je nog een aantal weken.
pi_207281062
Ze zijn bij GreenChoice ook de weg kwijt.

M'n voorschot is al jaren ¤5 per maand, ik wek 15.000kWh per jaar op, verbruik zo'n 7.000kWh, krijg dus ieder jaar een hoop terug en toch zetten ze m'n voorschot nu op ¤70 per maand en dat kan ik hooguit aanpassen naar ¤52.

Bellen lukt niet, blijkbaar zijn ze dicht.

Maar weer een online formulier ingevuld...
pi_207281903
En dat van mij hebben ze dan weer van 40 naar 15 ¤ gezet, mailden ze gisteren :D
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 28 december 2022 @ 15:44:48 #49
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207283276
15 procent meer duurzame energie opgewekt dan een jaar eerder -

op 500.000 huizen zijn dit jaar zonnepanelen gelegd. Klinkt als een absurt aantal.

15% meer opwek had ik al dankzij de vele zonuren.
Tot nooit .......
pi_207283998
Pakken veel mensen hier nog centrale omvormers of gaat iedereen voor de micro varianten?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 28 december 2022 @ 16:25:12 #51
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207284263
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 16:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Pakken veel mensen hier nog centrale omvormers of gaat iedereen voor de micro varianten?
Volgens mij worden er hier meer centrale dan micro's gebruikt. Ik heb beide.
Tot nooit .......
pi_207284671
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 16:25 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Volgens mij worden er hier meer centrale dan micro's gebruikt. Ik heb beide.
Bij veel aanbieders krijg je voortaan standaard micro omvormers. Zal wel minder gedoe opleveren.
En de IQ8 zien er interessant uit want dan ben je niet meer afhankelijk van het grid.
Maar vraag mij af hoe dat dan werkt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_207284681
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 16:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Hangt een beetje af van je dak.

Heb je een recht-toe-recht-aan dak op het zuiden (of oost-west) dan zou ik gewoon voor een string omvormer gaan.
Heb je complexe dakvlakken of rare schaduwen dan kan je eens naar micro-omvormers of optimizers kijken.

Vind je het leuk om per paneel te zien wat het opwekt, dan kan je ook naar optimizers of micro-omvormers kijken.
pi_207290375
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 16:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hangt een beetje af van je dak.

Heb je een recht-toe-recht-aan dak op het zuiden (of oost-west) dan zou ik gewoon voor een string omvormer gaan.
Heb je complexe dakvlakken of rare schaduwen dan kan je eens naar micro-omvormers of optimizers kijken.

Vind je het leuk om per paneel te zien wat het opwekt, dan kan je ook naar optimizers of micro-omvormers kijken.
Het argument wat ik het vaakst hoor is dat microomvormers veel langer mee gaan dan string omvormers.
pi_207290747
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 20:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Het argument wat ik het vaakst hoor is dat microomvormers veel langer mee gaan dan string omvormers.
Hoeveel mensen zijn er al met micro-omvormers van 25 jaar oud? ;)
Niet van Enphase iig, want die lanceerden / verkochten hun eerste micro-omvormer in 2008 / 2009.

Als je 16 panelen hebt, heb je 16 micro-omvormers. Ik zou niet weten waarom die niet stuk kunnen gaan.

Gaat je string-omvormer stuk? Hang je een nieuwe op, je prikt de strings er weer in, je koppelt hem aan de WiFi en gaan.
Gaat je micro-omvormer stuk? Dan moet er iemand het dak op.

En dan is het hopen dat er correct genoteerd staat welke string-omvormer bij welk paneel hoort, anders is het even wat zoeken. Dat is op een plat dak nog wel "leuk" maar op 8 meter hoogte op een schuin dak alweer minder.

Ik heb overigens 68 optimizers op m'n dak. Die liggen er 4,5 jaar (zonder uitval, afkloppen), dus over 20,5 jaar kan ik je melden of dat een goed idee was ;)
pi_207292485
Ik had bij de koop van dit huis 10 AEConversion - INV250 micro omvormers op het dak liggen. Zonder monitoring.
Veel storingen gehad, gedeeltelijke opbrengst, tijdelijke dipjes of zelfs totale uitval.
Twee jaar geleden toch maar allemaal laten verwijderen en voor één centrale omvormer gegaan. Nooit meer problemen meer gehad.
Voorheen Post ID 101472
  woensdag 28 december 2022 @ 21:37:38 #57
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207292658
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 21:33 schreef Estate2 het volgende:
Ik had bij de koop van dit huis 10 AEConversion - INV250 micro omvormers op het dak liggen. Zonder monitoring.
Veel storingen gehad, gedeeltelijke opbrengst, tijdelijke dipjes of zelfs totale uitval.
Twee jaar geleden toch maar allemaal laten verwijderen en voor één centrale omvormer gegaan. Nooit meer problemen meer gehad.
die had ik eerst was drama inderdaad. Ik legde een-voor-een een deken op de panelen. Dan kon ik aan de opwek zien of de omvormer kapot was. gelukkig een plat dak. Die dingen konden niet tegen de hitte onder de panelen.
Tot nooit .......
pi_207300012
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 20:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoeveel mensen zijn er al met micro-omvormers van 25 jaar oud? ;)
Niet van Enphase iig, want die lanceerden / verkochten hun eerste micro-omvormer in 2008 / 2009.

Geen idd maar ze bieden 25 jaar garantie op die dingen dus dat zou iets moeten betekenen.

quote:
Als je 16 panelen hebt, heb je 16 micro-omvormers. Ik zou niet weten waarom die niet stuk kunnen gaan.

Gaat je string-omvormer stuk? Hang je een nieuwe op, je prikt de strings er weer in, je koppelt hem aan de WiFi en gaan.
Gaat je micro-omvormer stuk? Dan moet er iemand het dak op.

En dan is het hopen dat er correct genoteerd staat welke string-omvormer bij welk paneel hoort, anders is het even wat zoeken. Dat is op een plat dak nog wel "leuk" maar op 8 meter hoogte op een schuin dak alweer minder.

Ik heb overigens 68 optimizers op m'n dak. Die liggen er 4,5 jaar (zonder uitval, afkloppen), dus over 20,5 jaar kan ik je melden of dat een goed idee was ;)
Dat mag het bedrijf dan doen.

Maar het is inderdaad toekomstmuziek. Hier overigens ook wel voor gekozen omdat ze op 3 verschillende dakvlakken liggen.

Nog een vraag: dubbel tarief tov enkel tarief lijkt mij het gunstigste? Je wekt dure stroom op en verbruikt goedkope?
pi_207301002
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 08:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Geen idd maar ze bieden 25 jaar garantie op die dingen dus dat zou iets moeten betekenen.
[..]
Dat mag het bedrijf dan doen.

Maar het is inderdaad toekomstmuziek. Hier overigens ook wel voor gekozen omdat ze op 3 verschillende dakvlakken liggen.

Nog een vraag: dubbel tarief tov enkel tarief lijkt mij het gunstigste? Je wekt dure stroom op en verbruikt goedkope?
Welk bedrijf gaat je dak op dan?;) Ik denk niet dat er iemand van Enphase komt om de omvormer van je dak te halen.

Je zonnepanelen boer bestaat over 20jr vast al niet meer.

En wat denk je dat er met een bedrijf gebeurt als blijkt dat al die omvormers na 15 jaar stuk gaan.
pi_207301026
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 10:11 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Welk bedrijf gaat je dak op dan?;) Ik denk niet dat er iemand van Enphase komt om de omvormer van je dak te halen.

En wat denk je dat er met een bedrijf gebeurt als blijkt dat al die omvormers na 15 jaar stuk gaan.
Dat zien we dan wel weer.
pi_207301027
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ze zijn bij GreenChoice ook de weg kwijt.

M'n voorschot is al jaren ¤5 per maand, ik wek 15.000kWh per jaar op, verbruik zo'n 7.000kWh, krijg dus ieder jaar een hoop terug en toch zetten ze m'n voorschot nu op ¤70 per maand en dat kan ik hooguit aanpassen naar ¤52.

Bellen lukt niet, blijkbaar zijn ze dicht.

Maar weer een online formulier ingevuld...
Ik moet innova ook nog bellen.. hebben mn voorschot op 110 gezet terwijl ik dik terug krijg.
  donderdag 29 december 2022 @ 10:49:58 #62
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207301613
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 10:11 schreef Makrolon het volgende:

Ik denk dat wat betreft rendement ik die 20 jaar oude panelen ook niet vervangen wil hebben.
Doe mij maar een setje nieuwe met 4x zo veel rendement,
Tot nooit .......
pi_207301792
quote:
99s.gif Op donderdag 29 december 2022 10:49 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik denk dat wat betreft rendement ik die 20 jaar oude panelen ook niet vervangen wil hebben.
Zit nog wel een reken sommetje aan vast.
Ja vast nieuwe panelen zullen meer opwekken, maar moet je wel voor investeren.
Die 20 jaar oude panelen liggen daar al te liggen, gratis, zonder investering.
Dus ja je zal vast van 1000 naar 2000 kwh gaan, maar is het de investering waard voor die extra 1000 kwh ?
Uiteindelijk vast wel, zeker als je toch de omvormer moet vervangen... en als je alles nog kan salderen (of in combinatie met een accu of ....)
pi_207301815
quote:

[..]
De vraag is natuurlijk of 4x zoveel rendement bruikbaar is.

4x meer rendement zou betekenen dat ik hier 4 x 20,4 = 81,6kWp aan panelen zou hebben liggen.
Het zit nu op 2x 8kW omvormers, dus dan zou ik naar 2x 32kW omvormers moeten.
Daarvoor zou ik dan weer een veel zwaardere aansluiting moeten hebben.

Een andere optie is om minder panelen te leggen zodat ik weer 20,4kWp aan panelen heb liggen.
Maar die had ik al, dus waarom vervangen?

Meer rendement is vooral interessant als je weinig ruimte voor panelen hebt.
  donderdag 29 december 2022 @ 11:22:05 #65
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207302159
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 11:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

Dat is juist, zeker met de lage terugleververgoedingen. Zelf heb ik een deel van mijn panelen al vervangen (als in verplaatst naar schaduwrijke plek). Maar ik heb dan ook een ernstig ruimte tekort.
Tot nooit .......
pi_207303120
quote:

[..]
Ik heb panelen van 250wp op mn dak liggen. Heb wel eens uitgerekend om ze te vervangen voor nieuwe met 400.aar het kan gewoon niet uit...
  donderdag 29 december 2022 @ 12:23:22 #67
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207303300
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 12:14 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Ik heb panelen van 250wp op mn dak liggen. Heb wel eens uitgerekend om ze te vervangen voor nieuwe met 400.aar het kan gewoon niet uit...
Tenzij je de 400wp opbrengst nog zelf kan gebruiken in plasts van terugleveren (na salderen). Dan komt het plots wel uit.
Tot nooit .......
pi_207325180
Ik heb de balans opgemaakt voor dit jaar.
Wij hebben netto ongeveer 100 kwh minder ingekocht en 500 kwh extra terug geleverd in 2022 in vergelijking met 2021.

Ik verwacht eigenlijk dat we netto meer zijn gaan verbruiken, dus die 100kwh minder ingekocht zal vermoed ik komen doordat er daadwerkelijk nog eens 150 of 200 extra opgewekt is.

Waar wij vorig kalenderjaar nog netto 400 kwh inkochten, hebben we dit kalenderjaar netto 200 kwh terug geleverd
pi_207326675
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 11:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ergens heb ik het gevoel dat panelen met meer rendement het ook met weinig licht beter doen. Bij mij bijvoorbeeld is de opbrengst in de zomer prima maar bij weinig licht zoals nu in de winter is de opbrengst om te janken. Heel december levert minder op dat een enkele goede dag in de zomer. Als salderen over is dan is dat wel een verschil.
pi_207327340
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 10:26 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ergens heb ik het gevoel dat panelen met meer rendement het ook met weinig licht beter doen. Bij mij bijvoorbeeld is de opbrengst in de zomer prima maar bij weinig licht zoals nu in de winter is de opbrengst om te janken. Heel december levert minder op dat een enkele goede dag in de zomer. Als salderen over is dan is dat wel een verschil.
De opbrengst van panelen in de winter ligt vooral aan de dakhoek.

Zo had mijn moeder in juni 1054kWh opbrengst en nu in december 88kWh
Ik had in juni 2254kWh opbrengst en nu in december 259kWh.

Met een 18 graden dak haalt m'n moeder deze maand dus 8,3% van de opbrengst in juni.
Met een 54 graden dak haal ik 11,5% van de opbrengst in juni.

En dat is logisch want de zon staat veel lager.

Ik heb "oude" 300Wp panelen (2018) en m'n moeder nieuwe 360Wp panelen (2022).
pi_207328358
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 10:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Met een 18 graden dak haalt m'n moeder deze maand dus 8,3% van de opbrengst in juni.
Met een 54 graden dak haal ik 11,5% van de opbrengst in juni.

Ik heb een oost-west opstelling, 45 graden met ook een beetje schaduw in de winter. Maar mijn december opbrengst is iets van 4% ten opzichte van een zomermaand. 15,7 KWh tot nog toe in december tegen bijna 400 KWh in juni (ik heb ivm vakantie daar niet de exacte cijfers van). Een deel van dat verschil wijt ik echt aan het moeizamer opstarten van de omvormer en/of de panelen.
pi_207328449
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 11:46 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik heb een oost-west opstelling, 45 graden met ook een beetje schaduw in de winter. Maar mijn december opbrengst is iets van 4% ten opzichte van een zomermaand. 15,7 KWh tot nog toe in december tegen bijna 400 KWh in juni (ik heb ivm vakantie daar niet de exacte cijfers van). Een deel van dat verschil wijt ik echt aan het moeizamer opstarten van de omvormer en/of de panelen.
De zon komt later op en gaat eerder onder, dus een oost-west dak heeft sowieso minder zonuren in de winter dan een dak op zuid.

In de zomer spreid je echter wel je opbrengst beter over de dag en kan je meer energie zelf verbruiken.
Dat is met name fijn zodra salderen wordt afgebouwd.
pi_207361758
Dit jaar 360kwh per zonnepaneel(360wp) gehaald
Waarbij half april half mei mijn omvormer kapot is geweest
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Moderator zaterdag 31 december 2022 @ 17:15:33 #74
92034 crew  Vonkenboer
pi_207362409
Nou, de opbrengst van dit jaar 2022 is dan in totaal 1071 kWh, niet onaardig denk ik voor vier paneeltjes van 405wp die sinds mei op het dak liggen in niet al te gunstige oriëntatie.

Al met al ben ik er best tevreden over, net ook de jaarafrekening van het energiebedrijf gekregen en we krijgen hier 1250,- euro weer van het energiebedrijf. Als ik dan bedenk dat de panelen ¤ 1855,- inclusief btw hebben gekost dan heb ik ze alweer bijna terugverdiend ;) *O*
  zaterdag 31 december 2022 @ 17:36:19 #75
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207362885
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 17:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Nou, de opbrengst van dit jaar 2022 is dan in totaal 1071 kWh, niet onaardig denk ik voor vier paneeltjes van 405wp die sinds mei op het dak liggen in niet al te gunstige oriëntatie.

Al met al ben ik er best tevreden over, net ook de jaarafrekening van het energiebedrijf gekregen en we krijgen hier 1250,- euro weer van het energiebedrijf. Als ik dan bedenk dat de panelen ¤ 1855,- inclusief btw hebben gekost dan heb ik ze alweer bijna terugverdiend ;) *O*
Waarom heb je niet meer panelen laten plaatsen?
  zaterdag 31 december 2022 @ 17:45:15 #76
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207363088
Sinds laatste week mei aktief.
5,68 MWh productie, verkocht 2,97 MWh, eigen verbruik 2,71 MWh,
85% Autark, 460 kWh moeten kopen.
Daar ik niet kan salderen slechts kiet gespeeld over deze periode, of eigenlijk, een tientje minder aan stroom gekocht dan verkocht.
Bij een stroomverbruik van rond de 4600 kWh per Jaar projecteer ik dat ik (afhankelijk van de stroomprijzen) dus geen echte rekening meer ga krijgen voor electra.
Besparing iets meer dan 2000 Euro per jaar bij de huidige prijzen.
pi_207363462
Hier 8300 kWh met 13k wp. Wel oudere panelen en alles oost west. Ik hoopte op 8000 dus ben tevreden!
  Moderator zaterdag 31 december 2022 @ 18:07:48 #78
92034 crew  Vonkenboer
pi_207363566
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 17:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Waarom heb je niet meer panelen laten plaatsen geplaatst?
Ik heb de panelen zelf geplaatst, samen met een collega van mij ;)

Het dakvlak van mijn carport is niet groter, daar kunnen niet meer dan vier panelen op geplaatst worden.
Meer gunstige dakvlakken heb ik helaas ook niet op mijn woning, er is nog wel een beperkt plat dak op de woning zelf. Maar ben bang dat dat oppervlak bouwkundig niet sterk genoeg is.

Tenminste er is mij niemand die dat kan garanderen, dus we proberen het maar gewoon niet uit. :+ :@
  zaterdag 31 december 2022 @ 18:48:56 #79
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207364504
Dit jaar 8.308 kWh opgewekt met 6.930 Wp aan panelen (21*330) dus zeer content :Y
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_207364561
3370 kWh opgewekt met 10x300 wp aan panelen. Top jaar, beste jaar sinds ze liggen zelfs (vanaf augustus 2017)
  Moderator zaterdag 31 december 2022 @ 18:55:18 #81
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207364663
8.460 kWh opgewekt met 8.7 kWp. Vanaf 1 Jan gezien tot...nou ja...nog 5 uur te gaan heb ik 1.140 kWh 'over' dus prima comfortabele getallen.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 31 december 2022 @ 18:57:22 #82
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207364706
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 18:55 schreef CoolGuy het volgende:
8.460 kWh opgewekt met 8.7 kWp. Vanaf 1 Jan gezien tot...nou ja...nog 5 uur te gaan heb ik 1.140 kWh 'over' dus prima comfortabele getallen.
Ik verwacht niet dat je de komende 5 uur nog wat opwekt, tenzij ze bij jou helemaal de moeder knallen met zoveel siervuurwerk dat je panelen weer gaan leveren :+
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_207364811
3,61 kWh opgewekt met 3,42 kWp. Eerste volle jaar. We zijn vanaf oktober elektrisch gaan verwarmen (het huis en het water) en hebben nog 150 kWh ‘over’, ongeveer. Volgend jaar gaan we dus meer verbruiken dan we opwekken, maar we kunnen links en rechts vast nog wel wat besparen.

Contract van Vattenfall loopt vanavond af en we krijgen rond de ¤850,- terug over afgelopen jaar. Vind ik leuk.
  Moderator zaterdag 31 december 2022 @ 19:44:51 #84
16180 crew  CoolGuy
pi_207365720
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 18:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik verwacht niet dat je de komende 5 uur nog wat opwekt, tenzij ze bij jou helemaal de moeder knallen met zoveel siervuurwerk dat je panelen weer gaan leveren :+
Nee, maar wel verbruiken dus die 1.140 wordt minder :+
pi_207366262
4200 KW opgewekt met 5850 wp ;(

Waarvan 4750wp in april is geplaatst.
  zaterdag 31 december 2022 @ 20:44:48 #86
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207366947
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 19:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, maar wel verbruiken dus die 1.140 wordt minder :+
Daarmee wordt de opbrengst van je zonnepanelen niets minder ;)
Dat gaat hoogstens over je totale energieverbruik.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 31 december 2022 @ 20:46:35 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207366976
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 20:10 schreef zoz het volgende:
4200 KW opgewekt met 5850 wp ;(

Waarvan 4750wp in april is geplaatst.
Maart was dit jaar echt een bizar goed jaar, dus daar heb je sowieso al een hoop mee misgelopen door die plaatsing in april.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 31 december 2022 @ 22:26:47 #88
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207368604
4694 kWh opgewekt met 4000wp aan panelen (waarvan 500wp in maart/april bijgeplaatst)

3456kWh uit net gehaald
3316kWh teruggeleverd
na salderen kom ik nog 140kWh te kort. Die zal ik dus nog moeten betalen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Speekselklier op 31-12-2022 22:33:47 ]
Tot nooit .......
  Official ESF Kreviewer zaterdag 31 december 2022 @ 22:30:53 #89
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_207368665
3430 kWh opgewekt met 3650wp.

Prima. Ruim meer dan we nodig hebben.
pi_207368953
4130 kWh opgewekt met 4500 Wp panelen. :)
Protège moi de mes désirs.
  zaterdag 31 december 2022 @ 23:25:50 #91
47047 Herkauwer
pi_207369426
7360 kWh met 8120 kwp, erg tevreden!
pi_207373243
Alle panelen zijn vies en de zon schijnt!!!
pi_207373504
Iedereen de beste wensen voor 2023 met gezondheid, geluk en veel zonneschijn toegewenst.
  Moderator zondag 1 januari 2023 @ 11:48:26 #94
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_207373818
Ik ben heel benieuwd wat de zonnepanelen gaan opbrengen dit jaar *O* We hebben nog maar 1 volle maand gehad en daarmee 56,6 kWh opgebracht, dat is toch al ongeveer een derde van ons verbruik.
  zondag 1 januari 2023 @ 12:50:02 #95
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_207374487
8412 kWh opgewekt met 7200wp. Helaas waren we dit jaar nog 2033kWh meer nodig :')
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
pi_207376840
Eerste volledige kalenderjaar: 8650 kWh opgewekt met 9400 Wp.
Dat de zon de komende maanden maar veel mag schijnen tot de jaarafrekening :')
pi_207377789
Ook voor mij het eerste volle kalenderjaar. 2496 opgewekt en slechts 2106 echt verbruikt, een overschot van 390 KWh dus. Dat is inclusief verwarming, gas was 6 m3 in het voorjaar, nu opgezegd.

Ik hou dus een wintermaand over dit jaar maar het was dan ook een uitzonderlijk zonnig jaar met weinig koude periodes. Al een heel jaar geen voorschot betaald en misschien evengoed nog iets terug krijgen. *O*
pi_207387210
Mijn paneeltjes op oost en zuid hebben 8.185,5 kwh opgewekt. Op noord hebben ze 2.773,3 kWh opgewekt. In totaal 10.958,8 kWh opgewekt. We hebben effe ruim 4.700 kWh verbruikt (inclusief warmtepomp) en de rest hebben we voor 61 cent verkocht aan Eneco.

Laat de zon maar weer schijnen in 2023! Zonnig 2023 toegewenst!
pi_207387316
Hier 3860 uit 3640 aan panelen. We hadden begin december 164kwh over op de jaarafrekening. Best weinig eigenlijk, want we zaten rond de 3200kwh per jaar, en nu dus iets van 3600. Mijn man heeft vorig winter de zolder een poos verwarmt met een elektrisch kacheltje. Dat trok een hoop stroom. |:(
Maar 922 m3 aan gas is niet slecht voor ons huis. En in februari komt er vloerverwarming, gaskookplaat is er al uit. Hopelijk wordt het dan nog iets minder.
  FOK!fotograaf maandag 2 januari 2023 @ 11:20:25 #100
842 Zorro
Z
pi_207388138
Ik heb een simpele vraag die hier vast makkelijk beantwoord kan worden :P

Ik sta aan het begin van het zonnepanelenavontuur (lees ik denk erover om ze te nemen) maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het verbruik werkt.
Is het zo simpel als: Ik verbruik 2000 Kwh, de panelen leveren in een jaar 1500Kwh dus ik betaal voor 500Kwh? Dat dacht ik altijd nl, maar ik vraag me nu af of het ook niet te maken heeft met wanneer gebruik ik mijn energie. Salderingsverhaal (denk ik?). Dus als ik net zoveel zou krijgen voor terugleveren als ik betaal zou bovenstaande stelling opgaan, maar aangezien dat niet zo is dan kan ik niet zomaar "verbruik - opbrengst = te betalen" doen of wel?
Ik vermoed het laatste maar ...
Noobvraag, ik weet het, maar het zou fijn zijn om dat eens duidelijk te krijgen.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  maandag 2 januari 2023 @ 11:26:31 #101
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_207388199
quote:
6s.gif Op maandag 2 januari 2023 11:20 schreef Zorro het volgende:
Ik heb een simpele vraag die hier vast makkelijk beantwoord kan worden :P

Ik sta aan het begin van het zonnepanelenavontuur (lees ik denk erover om ze te nemen) maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het verbruik werkt.
Is het zo simpel als: Ik verbruik 2000 Kwh, de panelen leveren in een jaar 1500Kwh dus ik betaal voor 500Kwh? Dat dacht ik altijd nl, maar ik vraag me nu af of het ook niet te maken heeft met wanneer gebruik ik mijn energie. Salderingsverhaal (denk ik?). Dus als ik net zoveel zou krijgen voor terugleveren als ik betaal zou bovenstaande stelling opgaan, maar aangezien dat niet zo is dan kan ik niet zomaar "verbruik - opbrengst = te betalen" doen of wel?
Ik vermoed het laatste maar ...
Noobvraag, ik weet het, maar het zou fijn zijn om dat eens duidelijk te krijgen.
Met de huidige salderingsregeling mag je inderdaad de opbrengst tegen het verbruik wegstrepen. Als deze regeling wordt afgebouwd, wordt het anders.

https://pure-energie.nl/k(...)regeling-vanaf-2023/
Hier staat wel het eea uitgelegd.
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
  maandag 2 januari 2023 @ 11:29:31 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207388239
Salderen is de opwek op het ene moment (overdag) kunnen gebruiken op het andere moment ('s avonds).
Maar ook je teruggeleverde energie van de zomer in de winter kunnen gebruiken.

Dus zolang er gesaldeerd kan worden is het verhaal idd: je verbruikt 2.000 kWh, je wekt 1.500 kwh op, je betaalt voor het saldo van 500 kWh.

Als het salderen afgebouwd wordt en uiteindelijk vervalt is het zaak je stroom zoveel mogelijk te gebruiken op het moment dat die opgewekt wordt, door of je wasmachine te laten draaien of het op te slaan in accu's.
Dit gaat vanaf 2025 spelen maar is in Duitsland en België bijvoorbeeld al zo omdat ze daar geen salderingsregels kennen.

Dan wordt het dus: je verbruikt 2000 kWh waarvan je 1000 kWh direct verbruikt als de zon schijnt en "s avonds uit je accu haalt.
Dan haal je dus nog 1000 kWh uit het net waarvoor je het normale tarief betaalt en lever je 500 kWh terug waarvoor je een terugleververgoeding krijgt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  FOK!fotograaf maandag 2 januari 2023 @ 12:14:50 #103
842 Zorro
Z
pi_207388776
Dank voor de antwoorden ^O^
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_207389622
ik heb een aanbieding gehad van coolblue, waarin ze schrijven dat de zonneopbrengst op mijn dak richting het noord-oosten te weinig is volgens hun, namelijk volgens hun 682 kwh/m2/jaar. Zij nemen als ondergrens 750 kwh/m2/jaar aan.
Wie heeft er panelen op het noorden en loont dit, ondanks deze lage opbrengst?
  maandag 2 januari 2023 @ 15:47:45 #105
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207390986
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 13:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik heb een aanbieding gehad van coolblue, waarin ze schrijven dat de zonneopbrengst op mijn dak richting het noord-oosten te weinig is volgens hun, namelijk volgens hun 682 kwh/m2/jaar. Zij nemen als ondergrens 750 kwh/m2/jaar aan.
750 kWh per m2 per jaar?
Zo die panelen zou ik ook wel willen.
Met 5m2 mijn hele jaarverbryik!

wat betreft lonend, met de huidige energieprijs is alles de moeite waard.

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 02-01-2023 16:20:23 ]
Tot nooit .......
pi_207391624
quote:
1s.gif Op maandag 2 januari 2023 15:47 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
750 kWh per m2 per jaar?
Zo die panelen zou ik ook wel willen.
Met 5m2 mijn hele jaarverbryik!

wat betreft lonend, met de huidige energieprijs is alles de moeite waard.
dit staat er in de offerte:
quote:
Wij adviseren om minimaal een opwekking van 750 kwh/m2/jaar te hebben om zonnepanelen te plaatsen. Jouw zonnepanelen aan de achterzijde zitten op 682 kwh/m2/jaar.
Nu is de prijs EUR 1,83 per kwh/jaar en dat vind ik wel redelijk prijzig. Maar met panelen op het noorden vertekend dit nogal.
pi_207391743
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 13:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
Die m2 kan inderdaad niet kloppen.
Het is 682kWh/MWp/jaar.
Dus 682/1000 = 68,2%.
En 68,2% is wat mij betreft nog hoog ingeschat op noord oost (hangt er ook af hoever oost en welke helling).
Pal oost of west is in de regel 75% (750kWh/MWp).
Maar met de afgelopen jaren gaan we daar vaak overheen.

Wij plaatsen ook pal noord, rond de 50-55% komt daar uit. Ook afhankelijk van helling.
Noord 60 graden helling haal je de 50% niet eens.
Maar noord 20 graden, ga je richting de 60%.
  maandag 2 januari 2023 @ 16:56:11 #108
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207391764
200 kWh per m2 per jaar is al heel wat.

750 is _O-
Huilen dan.
  maandag 2 januari 2023 @ 18:32:11 #109
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207392988
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 16:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dit staat er in de offerte:
[..]
Nu is de prijs EUR 1,83 per kwh/jaar en dat vind ik wel redelijk prijzig. Maar met panelen op het noorden vertekend dit nogal.
als ik terugreken naar 40ct per kWh die je betaalt aan de energiemaatschappij. Ga ik nog vanuit dat je onder plafond zit. Dan heb je ze er het 5e jaar uit.
Tot nooit .......
pi_207394065
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 18:32 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
als ik terugreken naar 40ct per kWh die je betaalt aan de energiemaatschappij. Ga ik nog vanuit dat je onder plafond zit. Dan heb je ze er het 5e jaar uit.
het plafond is voor mij moeilijk om te bepalen want ik ga verhuizen naar een woning met gas.
  maandag 2 januari 2023 @ 21:50:00 #111
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207396965
Na een klein half jaar wachten mag ik me nu ook eigenaar van 10 zonnepanelen (400+ Wp elk) pal op het zuiden op een plat dak noemen. Ben benieuwd…

[ Bericht 3% gewijzigd door MadMaster op 02-01-2023 22:28:51 (Wp toegevoegd) ]
pi_207407900
Voor wie het interessant vindt: ze liggen en ze doen het! *O*
  dinsdag 3 januari 2023 @ 20:02:47 #113
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207408717
De 1e Kw is binnen… *O*

Iemand enig idee of je alles wat je opwekt ook te zien moet krijgen in de Vattenfall app (zie hieronder een voorbeeld) of zie je alleen maar het 'overtollige/gesaldeerde' deel?

pi_207410130
@MadMaster
helaas is dat niet mogelijk. Nuon krijgt alleen de gegevens van de slimme meter, en eigen verbruik meet de meter niet en daarmee Nuon ook niet.
  dinsdag 3 januari 2023 @ 21:25:05 #115
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207410487
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 21:10 schreef Hanschje het volgende:
@:MadMaster
helaas is dat niet mogelijk. Nuon krijgt alleen de gegevens van de slimme meter, en eigen verbruik meet de meter niet en daarmee Nuon ook niet.
Oftewel, als ik je goed begrijp, in de app wordt alleen het deel getoond dat echt teruggeleverd/gesaldeerd wordt? In dat geval moet ik dus nog even wachten totdat er wat in die app te zien valt…
pi_207410529
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 20:02 schreef MadMaster het volgende:
De 1e Kw is binnen… *O*

Iemand enig idee of je alles wat je opwekt ook te zien moet krijgen in de Vattenfall app (zie hieronder een voorbeeld) of zie je alleen maar het 'overtollige/gesaldeerde' deel?

[ afbeelding ]
Wat waren jouw tarieven in oktober? :+
Protège moi de mes désirs.
  dinsdag 3 januari 2023 @ 21:28:49 #117
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207410591
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 21:26 schreef arvensis het volgende:

[..]
Wat waren jouw tarieven in oktober? :+
Ik ben daar niet zo mee bezig, maar ik geloof iets van ¤0,43 p/kWh…

Edit: Ik besef me nu pas waarom je dit vraagt.
De afbeelding is een willekeurig voorbeeld, van internet geplukt. Ik heb pas sinds gisteren zonnepanelen en de afbeelding geeft dus niet mijn verbruik weer…

[ Bericht 3% gewijzigd door MadMaster op 03-01-2023 23:15:30 ]
  donderdag 5 januari 2023 @ 13:37:18 #118
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207429792
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 21:10 schreef Hanschje het volgende:
@:MadMaster
Nog even hier op terugkomen.
Ik zie in de Vattenfall app nu dus wel wat er opgewekt/teruggeleverd is. Het is nog minimaal, maar het wordt geregistreerd én teruggekoppeld, ook al is mijn verbruik veel hoger dan wat de panelen opleveren...

donderdag 5 januari 2023 @ 14:03:02 #119
244125 laziness
pi_207430079
quote:
7s.gif Op donderdag 5 januari 2023 13:37 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Nog even hier op terugkomen.
Ik zie in de Vattenfall app nu dus wel wat er opgewekt/teruggeleverd is. Het is nog minimaal, maar het wordt geregistreerd én teruggekoppeld, ook al is mijn verbruik veel hoger dan wat de panelen opleveren...

[ afbeelding ]
Nee je ziet alleen wat je teruglevert en dus niet ter plekke verbruikt. Wat je totaal opwekt kan Vattenfall niet zien. Je directe verbruik wordt door hen niet geregistreerd omdat het nooit de meter passeert.
  donderdag 5 januari 2023 @ 14:35:23 #120
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207430398
quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2023 14:03 schreef laziness het volgende:

[..]
Nee je ziet alleen wat je teruglevert en dus niet ter plekke verbruikt. Wat je totaal opwekt kan Vattenfall niet zien. Je directe verbruik wordt door hen niet geregistreerd omdat het nooit de meter passeert.
Je hebt gelijk, de werkelijke hoeveelheid opgewekte hoeveelheid electriciteit is ook hoger dan er qua teruglevering vermeld staat... 8)7
  Moderator donderdag 5 januari 2023 @ 14:36:38 #121
16180 crew  CoolGuy
pi_207430414
quote:
7s.gif Op donderdag 5 januari 2023 14:35 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, de werkelijke hoeveelheid opgewekte hoeveelheid electriciteit is ook hoger dan er qua teruglevering vermeld staat... 8)7
Ja, omdat je energieleverancier alleen ziet wat jij terug het net op stuurt. Dus als jij 5000 kwh opwekt, en je verbruikt daarvan 2000 kwh zelf, dan ziet je energieleverancier dat niet. Wat ze wél zien is die 3000 kwh die jij terug het net op stuurt.

Die 3000 is dan wat je terug ziet op je factuur. Die 2000 kunnen zij niet zien.
  Moderator donderdag 5 januari 2023 @ 14:37:51 #122
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_207430435
Een paar weken geleden een btw-nummer aangevraagd en gekregen. Wanneer kan ik nu de BTW-aangifte doen, dat is toch altijd de maand na dat kwartaal? Als ik bij mijn zakelijke belastingdienst kijk staat er geen aangifte klaar.

Hoe lang zijn jullie ermee bezig geweest om de btw terug te vorderen?
  donderdag 5 januari 2023 @ 14:42:42 #123
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207430489
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 14:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, omdat je energieleverancier alleen ziet wat jij terug het net op stuurt. Dus als jij 5000 kwh opwekt, en je verbruikt daarvan 2000 kwh zelf, dan ziet je energieleverancier dat niet. Wat ze wél zien is die 3000 kwh die jij terug het net op stuurt.

Die 3000 is dan wat je terug ziet op je factuur. Die 2000 kunnen zij niet zien.
Die conclusie had ik al getrokken op basis van de post van @laziness en is ook logisch.
Het is nog even wennen aan al die nieuwe getallen en registraties...
  Moderator donderdag 5 januari 2023 @ 14:48:56 #124
16180 crew  CoolGuy
pi_207430561
quote:
7s.gif Op donderdag 5 januari 2023 14:42 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Die conclusie had ik al getrokken op basis van de post van @:laziness en is ook logisch.
Het is nog even wennen aan al die nieuwe getallen en registraties...
Ja dat is in het begin lastig, maar went snel genoeg :)
pi_207430592
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 21:25 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Oftewel, als ik je goed begrijp, in de app wordt alleen het deel getoond dat echt teruggeleverd/gesaldeerd wordt? In dat geval moet ik dus nog even wachten totdat er wat in die app te zien valt…
klopt. Vattenfall heeft geen idee van wat er van je dak komt, alleen wat je terugleverd. Wat je direct verbruikt "verdwijnt" tussen de panelen en je meter ;)

Wij hebben de zonnepanelen en de p1 meter samen aan de home assistent gehangen. Dan zie je alle dat in 1 keer.

Moderator donderdag 5 januari 2023 @ 15:40:46 #126
16180 crew  CoolGuy
pi_207431229
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 14:51 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
klopt. Vattenfall heeft geen idee van wat er van je dak komt, alleen wat je terugleverd. Wat je direct verbruikt "verdwijnt" tussen de panelen en je meter ;)

Wij hebben de zonnepanelen en de p1 meter samen aan de home assistent gehangen. Dan zie je alle dat in 1 keer.

[ afbeelding ]
Lol, dit heb ik exact zo, minus gas, maar die p1 meter en die watermeter van HomeWizard heb ik inderdaad ook aan HA gekoppeld :P
pi_207431595
Toch een lekker jaar weer zo. ^O^

Jan. 2022 - Dec. 2022
Opgewekt ~4000 kWh
Stroom 1777 kWh
Teruglevering -2799 kWh
Netto verbruik -1.022 kWh

Jan. 2021 - Dec. 2021
Opgewekt ~3400 kWh
Stroom 1718 kWh
Teruglevering -2288 kWh
Netto verbruik -570 kWh

[ Bericht 1% gewijzigd door Darkomen op 05-01-2023 16:14:54 ]
  vrijdag 6 januari 2023 @ 14:48:25 #128
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207443381
Aangezien we onze zonnepanelen hebben laten plaatsen op 2 januari 2023 mogen we gebruik maken van de zgn. 0% BTW regeling die per 2023 geldt, zoals vorig jaar door de overheid is besloten, en hoeven we, ondanks dat we de offertes voor de zonnepanelen al in 2023 hebben geaccordeerd, de BTW dus niet te betalen én dus ook niet terug te vragen.

De vorig jaar gedane aanbetaling, inclusief toen nog 21% BTW, mogen we nu beschouwen als een aanbetaling zonder BTW en dat bedrag verminderen op het netto bedrag van de totaalprijs van de zonnepanelen. Uitsluitend het restant hoeven we nu nog te betalen.

Misschien ook handig voor anderen die onder dezelfde omstandigheden de zonnepanelen vorig jaar op papier hebben aangeschaft, maar waarbij ze nu nog geplaatst moeten worden.

Zie
https://www.rijksoverheid(...)de%20Belastingdienst.

[ Bericht 3% gewijzigd door MadMaster op 06-01-2023 15:03:14 ]
pi_207444020
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 15:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Lol, dit heb ik exact zo, minus gas, maar die p1 meter en die watermeter van HomeWizard heb ik inderdaad ook aan HA gekoppeld :P
Je kunt er ook echt leuke dingen mee doen. Vooral de 15-jarige vind dingen programmeren leuk. Dus hij had het zover dat de kerstboom, met slimme stekker ertussen, aanging tussen half 8 en 22 uur. Maar tussen die tijden ging hij uit als er niemand in huis was :D
Man heeft inmiddels 2 temp/vochtigheid sensoren in huis gehangen en 2 deursensoren bij de voordeur en de garage. Waarop de puber nu een melding heeft gemaakt dat de voordeur na 10 minuten opstaan een melding geeft en een open garagedeur tussen 21&6 ook.
pi_207444597
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 14:37 schreef MaJo het volgende:
Een paar weken geleden een btw-nummer aangevraagd en gekregen. Wanneer kan ik nu de BTW-aangifte doen, dat is toch altijd de maand na dat kwartaal? Als ik bij mijn zakelijke belastingdienst kijk staat er geen aangifte klaar.

Ik heb hier hetzelfde, ik kreeg een dag of wat geleden de brief dat ik voor eind van de maand aangifte moet doen, ik ga het komende week doen, het lijkt me niet heel ingewikkeld.
pi_207444615
quote:

Dat regelde het bedrijf dat ze geplaatst had voor ons (of nouja, zij werkten samen met een bedrijfje dat dit deed). Alleen magischerwijs was uit een hele doos met aanvragen precies de onze verdwenen, dus moest het opnieuw en duurde het langer. Hier duurde het daardoor 4 maanden, normaliter gaat het dus schijnbaar sneller.
  Moderator vrijdag 6 januari 2023 @ 17:15:17 #132
16180 crew  CoolGuy
pi_207444843
quote:

Ik heb dat in mijn vorige huis laten doen. Volgens mij krijg je het terug in het kwartaal (zo was het toen in ieder geval) volgend op het kwartaal waarop de panelen zijn geactiveerd.

Dat betekent dus dat als jij in januari je panelen hebt laten leggen, je pas in het kwartaal daarna je btw terug krijgt (minus het forfait), maar als jij eind maart je panelen hebt laten activeren, dan krijg je het 'veel sneller' terug, maar dat komt gewoon omdat je dan al heel dicht bij het volgende kwartaal zat.
pi_207444978
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 17:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb dat in mijn vorige huis laten doen. Volgens mij krijg je het terug in het kwartaal (zo was het toen in ieder geval) volgend op het kwartaal waarop de panelen zijn geactiveerd.

Dat betekent dus dat als jij in januari je panelen hebt laten leggen, je pas in het kwartaal daarna je btw terug krijgt (minus het forfait), maar als jij eind maart je panelen hebt laten activeren, dan krijg je het 'veel sneller' terug, maar dat komt gewoon omdat je dan al heel dicht bij het volgende kwartaal zat.
Klopt klopt.
quote:
Hebt u aangegeven dat u btw terugkrijgt? Dan sturen wij u een brief binnen 8 weken nadat wij uw aangifte hebben ontvangen. Het geld staat op uw rekening binnen 1 week na de datum van de brief waarin wij aangeven dat u de btw ontvangt.
https://www.belastingdien(...)0de%20btw%20ontvangt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator vrijdag 6 januari 2023 @ 18:08:53 #134
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_207445479
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 16:45 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik heb hier hetzelfde, ik kreeg een dag of wat geleden de brief dat ik voor eind van de maand aangifte moet doen, ik ga het komende week doen, het lijkt me niet heel ingewikkeld.
Ik heb inmiddels ook de aangifte brief ontvangen, blijkbaar gaat dat dus nog per post :D Helemaal niet moeilijk inderdaad, in 5 minuten ingevuld en zojuist op de bus gedaan.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 16:47 schreef Bami het volgende:

[..]
Dat regelde het bedrijf dat ze geplaatst had voor ons (of nouja, zij werkten samen met een bedrijfje dat dit deed). Alleen magischerwijs was uit een hele doos met aanvragen precies de onze verdwenen, dus moest het opnieuw en duurde het langer. Hier duurde het daardoor 4 maanden, normaliter gaat het dus schijnbaar sneller.
Daar konden wij ook voor kiezen (tegen een extra vergoeding) maar aangezien belastingen mijn dagelijkse werk is besloten om het zelf te doen. Was helemaal niet moeilijk.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 17:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Klopt helemaal :Y Eind november laten leggen dus we zitten nu in het kwartaal al van de aangifte. Dat scheelt!

Jullie ook zo'n goeie dag gehad? Hier 4,9kWh opgeleverd, niet slecht voor een januaridag *O* Het record blijft vooralsnog staan op 5,9kWh in december :)
  vrijdag 6 januari 2023 @ 18:42:43 #135
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207445943
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 18:08 schreef MaJo het volgende:
Jullie ook zo'n goeie dag gehad? Hier 4,9kWh opgeleverd, niet slecht voor een januaridag *O* Het record blijft vooralsnog staan op 5,9kWh in december :)
Hier 2,9kWh met een soortgelijke opstelling als jij, maar vooral 's middags was het hier flink bewolkt...
pi_207466312
Zijn zonnepanelen tegenwoordig nog goed leverbaar of verschilt het per installateur?
pi_207466371
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 10:06 schreef Isane het volgende:
Zijn zonnepanelen tegenwoordig nog goed leverbaar of verschilt het per installateur?
Er zijn leveranciers met voorraden. Die hebben meer moeite met voldoende personeel hebben. Er zijn ook mensen met personeel zonder eigen voorraden.

Bij ons was het binnen een half jaar dacht ik. Ze liggen net
pi_207468267
Toevallig kreeg ik net een mail van onze leverancier dat de zonnepanelen die we eigenlijk zouden krijgen niet leverbaar zijn. De plaatsing is in principe 20 januari.

Er een alternatief wordt voorgesteld:
De Jinko zonnepanelen hebben een vermogen van 400 Wattpiek. Deze zonnepanelen blijken op dit moment niet leverbaar en wij stellen voor om deze te vervangen door de zonnepanelen van Longi full black met een vermogen van 410 Wattpiek

Weten jullie of deze vervanging van dezelfde kwaliteit is (en vergelijkbaar qua prijs)? Qua WP gaan we van 405 naar 410, dus een kleine verbetering. Het zijn beiden all-black.

Het enige verschil lijkt de garantietermijn (12 vs 15 jaar)?

Alvast bedankt.

[ Bericht 4% gewijzigd door MeisPluis op 08-01-2023 14:49:49 ]
  Moderator zondag 8 januari 2023 @ 16:10:49 #139
92034 crew  Vonkenboer
pi_207471277
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:46 schreef MeisPluis het volgende:
Toevallig kreeg ik net een mail van onze leverancier dat de zonnepanelen die we eigenlijk zouden krijgen niet leverbaar zijn. De plaatsing is in principe 20 januari.

Er een alternatief wordt voorgesteld:
De Jinko zonnepanelen hebben een vermogen van 400 Wattpiek. Deze zonnepanelen blijken op dit moment niet leverbaar en wij stellen voor om deze te vervangen door de zonnepanelen van Longi full black met een vermogen van 410 Wattpiek

Weten jullie of deze vervanging van dezelfde kwaliteit is (en vergelijkbaar qua prijs)? Qua WP gaan we van 405 naar 410, dus een kleine verbetering. Het zijn beiden all-black.

Alvast bedankt.
Wat voor merk panelen zou je dan hebben gekregen ? Zijn ze wel hetzelfde aantal wp ?
pi_207471834
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:46 schreef MeisPluis het volgende:

Het probleem is dat panelen niet lang genoeg leverbaar zijn om conclusies te trekken over kwaliteit en levensduur. Je kunt hooguit zien hoe fabrikanten het op iets langere termijn doen.

Garantie zou ik me niet te veel van aantrekken. De kans dat iets wat tien jaar heeft gewerkt alsnog voortijdig stuk gaat is nihil. Bovendien moet je maar hopen of een bedrijf nog bestaat na die tijd.

Dus even googelen op die merken/fabrikanten en dan gewoon accepteren. De zaak afblazen en opnieuw uitzoeken kost je zoveel tijd voor je weer aan de beurt bent dat je sowieso alles kan accepteren economisch gezien. Wat je aangeboden wordt is ws nieuwer dus mogelijk zelfs beter.
pi_207473304
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 16:10 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Wat voor merk panelen zou je dan hebben gekregen ? Zijn ze wel hetzelfde aantal wp ?
Ik zou de Jinko krijgen, en zou nu dan ter vervanging de Longi krijgen. De Jinko zijn 405 WP, de Longi 410 WP.
pi_207494739
Hoe worden micro-omvormers aangesloten op de kabel naar de meterkast? Per paneel is er 1 micro-omvormer.
Ik krijg 15 panelen, komen er dan 15 kabels naar een doosje en worden die met lasklemmen parallel op de kabel naar de meterkast aangesloten?
Maakt het voor de micro-omvormers uit of je een 3-fase of 1-fase aansluiting hebt?
pi_207498827
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 10:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
Hoe worden micro-omvormers aangesloten op de kabel naar de meterkast? Per paneel is er 1 micro-omvormer.
Ik krijg 15 panelen, komen er dan 15 kabels naar een doosje en worden die met lasklemmen parallel op de kabel naar de meterkast aangesloten?
Maakt het voor de micro-omvormers uit of je een 3-fase of 1-fase aansluiting hebt?
kan. kan ook doorgelust worden, ligt aan de totale belasting\opwekking. meestal gebruiken ze 2.5 kwadraat en dan moet je zorgen dat je onder de 16A blijft dus uhm, rond de 4KW in totaal.
en ja, het maakt veel uit of je een 1 fase of 3 fase hebt.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_207498970
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 10:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik bedoel dit niet verkeerd. Maar als je deze vragen stelt moet je het per definitie niet zelf gaan doen.

De antwoorden:
Micro-omvormers (van Enphase althans) worden aangesloten op een Q-Kabel. Dit is een soort string.
Hoeveel er in de string mogen, ligt aan de opstelling.
Die kabel is dus doorgelust. Anders zou je 15x een stroom kabel naar de meterkast moeten brengen, dat slaat natuurlijk nergens op.

Dus je legt op het dak 1 of meerdere strings.
Dan heb je een Q-relay nodig
En een Envoy.

En ja, het maakt veel uit of het 3-fase is. Dan moet je 3-fase kabels hebben van Enphase (fors duurder).
En een 3-fase relay.
pi_207499221
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 16:27 schreef bambino het volgende:

[..]
Ik bedoel dit niet verkeerd. Maar als je deze vragen stelt moet je het per definitie niet zelf gaan doen.

De antwoorden:
Micro-omvormers (van Enphase althans) worden aangesloten op een Q-Kabel. Dit is een soort string.
Hoeveel er in de string mogen, ligt aan de opstelling.
Die kabel is dus doorgelust. Anders zou je 15x een stroom kabel naar de meterkast moeten brengen, dat slaat natuurlijk nergens op.

Dus je legt op het dak 1 of meerdere strings.
Dan heb je een Q-relay nodig
En een Envoy.

En ja, het maakt veel uit of het 3-fase is. Dan moet je 3-fase kabels hebben van Enphase (fors duurder).
En een 3-fase relay.
Ik doe het ook niet zelf hoor. Je antwoord is precies de info die ik nodig had, dank je
  dinsdag 10 januari 2023 @ 17:32:08 #146
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_207499774
Ik heb offertes voor zonnepanelen op een plat dak aangevraagd en eentje is zo veel goedkoper dat ik argwaan krijg, ondanks dat het bedrijf wel goed staat aangeschreven. Zou het kunnen dat er een slechtere kwaliteit m panelen en omvormer wordt geleverd: In de offerte staat:
- 6 Haitai HT Solar 410 Wp All Black
- Deye SUN2000G3-EU-230
- Deye SUN1000G3-EU-230

Zijn de micro-omvormers van Deye bijvoorbeeld een stuk slechter dan die van Enphase? Ik kan over die specifieke omvormers namelijk niet veel vinden
pi_207499887
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 17:32 schreef GlennQuagmire het volgende:
Ik heb offertes voor zonnepanelen op een plat dak aangevraagd en eentje is zo veel goedkoper dat ik argwaan krijg, ondanks dat het bedrijf wel goed staat aangeschreven. Zou het kunnen dat er een slechtere kwaliteit m panelen en omvormer wordt geleverd: In de offerte staat:
- 6 Haitai HT Solar 410 Wp All Black
- Deye SUN2000G3-EU-230
- Deye SUN1000G3-EU-230

Zijn de micro-omvormers van Deye bijvoorbeeld een stuk slechter dan die van Enphase? Ik kan over die specifieke omvormers namelijk niet veel vinden
Ik weet niet of je er moeite mee hebt, maar zou je eens volledige specs van de offerte willen delen?
Dus
Offerte 1:
Panelen
Omvormer(s)
Montage systeem
Prijzen

En zelfde van offerte 2.

Dat gezegd hebbende, ik werk bijna 9 jaar in deze markt en ik heb nog nooit van Deye gehoord.
Nu is dat geen bevestiging dat het slecht is, alleen dat het bij de standaard groothandels niet een product is dat in het assortiment zit.

Haitai 410 is overigens het enige model wat ik bij mijn leveranciers kan vinden van dat merk. Nog nooit mee gewerkt, maar in panelen zit vrijwel geen risico.
En als mijn leverancier ze verkoopt, durf ik er blind op te vertrouwen dat zij onderzoek hebben gedaan naar de fabrikant en op zijn minst voldoende hebben bevonden.

Enphase is overigens veruit koploper in micro markt. APSystems is opmars aan het maken (goedkoper) en Deye zal een extra speler zijn die nu ook zijn graantje mee wilt pikken van deze markt.

Micro-omvormers bieden best wat voordelen, maar Enphase is dermate duur dat het slechter te verkopen is t.o.v. bijvoorbeeld SolarEdge.
  woensdag 11 januari 2023 @ 09:09:33 #148
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_207507307
Thanks voor de uitgebreide reactie. Wel bijzonder dat zelfs mensen in de zonnepanelenbrache Deye niet kennen. Ik kende in de micro-omvormerwereld ook alleen Enphase.

Offerte 1:
Panelen: 6x Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 405Wp TW Solar 1719x1140x30mm
Omvormer(s): 6x Enphase IQ7 plus
Montage systeem: Blubase Connect montagesysteem
5174 euro

Offerte 2:
Panelen: 6x Haitai HT Solar 410 Wp All Black
Omvormer(s): Deye SUN2000G3 -EU-230, Deye SUN1000G3-EU-230
Montage systeem: Niet genoemd, heb ik nagevraagd.
3844 euro
pi_207508528
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 09:09 schreef GlennQuagmire het volgende:
Thanks voor de uitgebreide reactie. Wel bijzonder dat zelfs mensen in de zonnepanelenbrache Deye niet kennen. Ik kende in de micro-omvormerwereld ook alleen Enphase.

Offerte 1:
Panelen: 6x Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 405Wp TW Solar 1719x1140x30mm
Omvormer(s): 6x Enphase IQ7 plus
Montage systeem: Blubase Connect montagesysteem
5174 euro

Offerte 2:
Panelen: 6x Haitai HT Solar 410 Wp All Black
Omvormer(s): Deye SUN2000G3 -EU-230, Deye SUN1000G3-EU-230
Montage systeem: Niet genoemd, heb ik nagevraagd.
3844 euro
Dit is ex. btw?

Ik kom met Enphase op 4700 ex. En dat is met 415WP panelen en IQ7A micro's.

Maar voor 850 euro minder heb je dus Deye. Ik kan je alleen niet vertellen hoe goed of slecht dat is.

En met Growatt, string omvormer, kom ik op 3700 ex.

Ik kan met niet voorstellen dat micro omvormers maar 150 euro meer kosten.
pi_207508531
dubbel
  woensdag 11 januari 2023 @ 11:18:09 #151
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_207508643
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 11:06 schreef bambino het volgende:

[..]
Dit is ex. btw?

Maar voor 850 euro minder heb je dus Deye. Ik kan je alleen niet vertellen hoe goed of slecht dat is.

Beide zijn op dit moment 0% btw. Stringomvormer is niet echt een optie voor mij omdat een deel van de zonnepanelen meer schaduw gaat vangen dan anderen. Fijn dat je even mee wilde kijken, ik heb nog even nagevraagd wat voor merk Deye is.
pi_207522897
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 11:18 schreef GlennQuagmire het volgende:

[..]
Beide zijn op dit moment 0% btw. Stringomvormer is niet echt een optie voor mij omdat een deel van de zonnepanelen meer schaduw gaat vangen dan anderen. Fijn dat je even mee wilde kijken, ik heb nog even nagevraagd wat voor merk Deye is.
Ja, het had gekund dat de offerte van december waren. Vandaar.

Ik zou ook even wat extra google werk doen als ik jou was. Tweakers heeft een hoop slimme mensen die hier wellicht ook meer over weten. Als Deye prima spul is, dan is de meerprijs natuurlijk een lachertje.

Andere optie is optimizers, dat verkopen wij veel meer. 1 op 50 is Micro omvormers van de parallel systemen die wij verkopen.
  donderdag 12 januari 2023 @ 11:21:38 #153
47047 Herkauwer
pi_207523341
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 10:42 schreef bambino het volgende:

[..]
Ja, het had gekund dat de offerte van december waren. Vandaar.

Ik zou ook even wat extra google werk doen als ik jou was. Tweakers heeft een hoop slimme mensen die hier wellicht ook meer over weten. Als Deye prima spul is, dan is de meerprijs natuurlijk een lachertje.

Andere optie is optimizers, dat verkopen wij veel meer. 1 op 50 is Micro omvormers van de parallel systemen die wij verkopen.
Ik had ook nog nooit van Deye gehoord en ging even kijken op hun site. Bij product specificaties van een omvormer staat dat ze een geïntegreerde beveiliging hebben tegen eilandbewoners.

Iemand een idee welke slechte vertaling dat is? :D
  donderdag 12 januari 2023 @ 12:02:10 #154
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207523809
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 11:21 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Ik had ook nog nooit van Deye gehoord en ging even kijken op hun site. Bij product specificaties van een omvormer staat dat ze een geïntegreerde beveiliging hebben tegen eilandbewoners.

Iemand een idee welke slechte vertaling dat is? :D
Gokje op 'islanding': productie zonder verbinding met het elektriciteitsnet.
Huilen dan.
  donderdag 12 januari 2023 @ 12:56:42 #155
47047 Herkauwer
pi_207524532
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2023 12:02 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat klinkt logisch, thanks
  donderdag 12 januari 2023 @ 13:38:04 #156
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207525266
Maar stiekem hoop ik dat mijn omvormer me ook beschermt tegen inteelt-Urkers.
Huilen dan.
pi_207529678
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2023 12:02 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Jep, dat inderdaad.

En dat is niet productie zonder verbinding. Maar beveiliging tegen productie zonder verbinding.
Jij mag namelijk geen stroom opwekken wanneer jij verbonden bent met het net, terwijl de netspanning er af ligt.

Stel, jij bent aan het opwekken 2000W, en Enexis haalt in jouw straat de stroom eraf. Dan is de kabel van het transformatorhuisje naar jouw woning niet dood. Daar staat gewoon doodleuk spanning op.

De nieuwe Enphase iQ8 kunnen dit overigens wel. Die zijn gemaakt met de functie "off-grid". Maar, dan moet je óf bewijzen dat er simpelweg geen netspanning is (tuinhuis, camper, whatever). Of je moet een grid manager erbij kopen (2500 usd momenteel) waar een relay in zit.
Dat relay sluit het net af van je meterkast wanneer netspanning 0V geeft en sluit de verbinding zodat jouw meterkast dan tijdelijk off-grid is en kan blijven opwekken.
Leuk idee, maar duur grapje om dat er ff bij te doen.
Natuurlijk wel handig op plekken waar stroom nogal vaak uitvalt. Maar in Nederland in een woonwijk is dit compleet overbodig voor die ene keer per 1-2 jaar dat het gebeurd.
pi_207537427
Deye importeur voor Nederland.

https://www.mosa-aggregat(...)er-benelux-importeur

Kwam via een ander forum in contact met een bedrijf die dit regelmatig gebruiken(weet echter het betreffende forum/naam van bedrijf niet meer).

Deye heeft (nog) een 1-fase micro-omvormer voor 4 panelen in hun assortiment.
  zaterdag 14 januari 2023 @ 09:49:06 #159
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_207550291
Ik heb gisteren de instalateur gesproken en die zei dat Deye in Azië heel groot is, en nu de overstap naar Europa maakt. Als je in Azië zonnepanelen installeert dan is de kans heel groot dat je er Deye omvormers bij krijgt.
Het zijn wel iets andere micro-omvormers, er kunnen namelijk 4 panelen op 1 omvormer. Deze zijn dan wel allemaal los van elkaar geschakeld, waardoor schaduw op 1 paneel geen invloed heeft op de andere panelen. Denk dat dat ook de prijs drukt, omdat je dus niet meer per paneel een omvormer nodig hebt.
  zaterdag 14 januari 2023 @ 10:19:24 #160
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207550616
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 11:06 schreef bambino het volgende:

[..]
Dit is ex. btw?

in of ex BTW, met 0% btw maakt dat niet veel meer uit...
Reactie op oud bericht.
Tot nooit .......
  zaterdag 14 januari 2023 @ 13:13:54 #161
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207552753
Ik mis in het salderingsverhaal eigenlijk het stukje over de energiebelasting.

Moet ik straks energiebelasting betalen op aan mij geleverde stroom of over het netto jaarverbruik.

voorbeeld:
Geleverde stroom door Energiebedrijf: 4000kwh
Teruggeleverd stroom: 1000 kWh.

Betaal ik dan over 3000kwh of over 4000kwh energiebelasting.

edit: bedoelde na de afschaffing van saldering.

[ Bericht 7% gewijzigd door Speekselklier op 14-01-2023 14:10:09 ]
Tot nooit .......
pi_207552896
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:13 schreef Speekselklier het volgende:

Moet ik straks energiebelasting betalen op aan mij geleverde stroom of over het netto jaarverbruik.

voorbeeld:

Daarvoor is toch dat forfait? Oh ik las het verkeerd om, nee gewoon over die 3000. Toch? :9
pi_207554183
Weet iemand nog een goed adres voor zonnepanelen omgeving Eindhoven?
Heb een paar offertes opgevraagd maar zitten boven de 900 euro incl btw per 420WP en omvormer (wel 25 jaar garantie), dat lijkt me wat duur? Of is dat tegenwoordig de normale prijs.
pi_207564216
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:13 schreef Speekselklier het volgende:

voorbeeld:

edit: bedoelde na de afschaffing van saldering.
Volgens mij is dat nog niet helemaal duidelijk.
Met name de afbouwperiode niet.
Als het salderen niet meer mag/kan. Dan is het sowieso over de 4000.
Jij koopt iets, daar zit belasting op.
Daarna verkoop jij iets, daar zit geen belasting op.
pi_207566447
@GlennQuagmire en @bambino Ik ben eens bij de Duitse buren gaan kijken, daar lijken aan de posts op het forum de Deye omvormers al wat bekender te zijn:

https://www.photovoltaikf(...)sun2000-erfahrungen/

https://www.photovoltaikf(...)bout-deye-inverters/

Er lijkt zelfs regelmatig een specialist van de fabrikant te reageren.

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 15-01-2023 10:36:59 ]
pi_207566622
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 23:06 schreef bambino het volgende:

[..]
Hoop wel dat tegen die tijd de wet rond is dat de teruglevering minimaal 80% moet zijn van de levering.

Maar dat zullen ze wel weer in de laatste week gaan beslissen. Met die 9 cent van nu valt ook niet te rekenen met dat prijsplafond en alles, ik ga de komende koude dagen ook de warmtepomp uit zetten en even gas stoken.
  zondag 15 januari 2023 @ 10:09:22 #167
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207567365
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 05:49 schreef J.B. het volgende:
Ik ben eens bij de Duitse buren gaan kijken, daar lijken de Deye omvormers al wat bekender te zijn:

https://www.photovoltaikf(...)sun2000-erfahrungen/

https://www.photovoltaikf(...)bout-deye-inverters/
Ok, ik heb Chinese buren, ik zal eens kijken wat die hebben.
Tot nooit .......
  zondag 15 januari 2023 @ 10:14:05 #168
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207567426
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 07:52 schreef JDx het volgende:

[..]
Hoop wel dat tegen die tijd de wet rond is dat de teruglevering minimaal 80% moet zijn van de levering.

Zoek even op 'kamerbrief einde salderingsregeling'

Ik wil je niet teleurstellen maar als de zon schijnt ga je weinig krijgen:

Absoluut maximum redelijke vergoeding
Tevens wil ik de redelijke vergoeding van een absoluut maximum voorzien. Dit houdt verband met de sterk fluctuerende waarde van zonnestroom en de op dit moment hoge leveringstarieven voor elektriciteit door de geopolitieke ontwikkelingen. De waarde van door zonnepanelen opgewekte stroom op een zonnige dag rond lunchtijd is laag. Een absoluut maximum van de redelijke vergoeding beschermt energieleveranciers tegen het verplicht inkopen van stroom tegen een aanzienlijk hogere prijs dan de waarde daarvan op het moment van productie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Speekselklier op 15-01-2023 10:25:32 ]
Tot nooit .......
  zondag 15 januari 2023 @ 10:30:57 #169
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207567676
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 23:06 schreef bambino het volgende:

[..]
Als ik een kes cognac bij de slijter koop en ik breng hem een week later terug krijg ik de volledige prijs. Niet de prijs minus accijns.

In geval van teruggeleverde stroom zou de overheid dus twee keer energiebelasting ontvangen want het energiebedrijf verkoopt de stroom weer. Netwerk in balans houden door snachts een accu te vullen en overdag terug te leveren kan dan nooit rendabel worden.

uit kamerbrief:
'De waarde van door zonnepanelen opgewekte stroom op een zonnige dag rond lunchtijd is laag. '
waarom niet met belasting stimuleren om op die momenten stroom te verbruiken? ook mensen die geen panelen hebben...

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 15-01-2023 11:31:26 ]
Tot nooit .......
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 10:31:15 #170
92034 crew  Vonkenboer
pi_207567682
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:56 schreef Centenbak het volgende:
Weet iemand nog een goed adres voor zonnepanelen omgeving Eindhoven?
Heb een paar offertes opgevraagd maar zitten boven de 900 euro incl btw per 420WP en omvormer (wel 25 jaar garantie), dat lijkt me wat duur? Of is dat tegenwoordig de normale prijs.
Voor één paneel en een micro-omvormer ? Of hoe bedoel je het precies ?
pi_207568367
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:14 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Zoek even op 'kamerbrief einde salderingsregeling'

Ik wil je niet teleurstellen maar als de zon schijnt ga je weinig krijgen:

Absoluut maximum redelijke vergoeding
Tevens wil ik de redelijke vergoeding van een absoluut maximum voorzien. Dit houdt verband met de sterk fluctuerende waarde van zonnestroom en de op dit moment hoge leveringstarieven voor elektriciteit door de geopolitieke ontwikkelingen. De waarde van door zonnepanelen opgewekte stroom op een zonnige dag rond lunchtijd is laag. Een absoluut maximum van de redelijke vergoeding beschermt energieleveranciers tegen het verplicht inkopen van stroom tegen een aanzienlijk hogere prijs dan de waarde daarvan op het moment van productie.
Ok, dus als ik ooit m'n 8x300 ga vervangen voor 10/12x400 dan kan ik dus beter voor een oost-west opstelling gaan, heb mijn huidige set al terugverdiend inmiddels, dus dat is niet zo erg, alleen wel bijna plat op het dak, strak op het zuiden, ik wek nu bijna 0 op terwijl ik in de zomer zo 17kWh/dag pak.
  zondag 15 januari 2023 @ 11:38:23 #172
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207568472
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 11:27 schreef JDx het volgende:

[..]
Ok, dus als ik ooit m'n 8x300 ga vervangen voor 10/12x400 dan kan ik dus beter voor een oost-west opstelling gaan, heb mijn huidige set al terugverdiend inmiddels, dus dat is niet zo erg, alleen wel bijna plat op het dak, strak op het zuiden, ik wek nu bijna 0 op terwijl ik in de zomer zo 17kWh/dag pak.
zo veel mogelijk zelf gebruiken kan nooit kwaad.
Tot nooit .......
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 11:54:13 #173
16180 crew  CoolGuy
pi_207568648
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:30 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Als ik een kes cognac bij de slijter koop en ik breng hem een week later terug krijg ik de volledige prijs. Niet de prijs minus accijns.

In geval van teruggeleverde stroom zou de overheid dus twee keer energiebelasting ontvangen want het energiebedrijf verkoopt de stroom weer. Netwerk in balans houden door snachts een accu te vullen en overdag terug te leveren kan dan nooit rendabel worden.

uit kamerbrief:
'De waarde van door zonnepanelen opgewekte stroom op een zonnige dag rond lunchtijd is laag. '
waarom niet met belasting stimuleren om op die momenten stroom te verbruiken? ook mensen die geen panelen hebben...
Ik zou ook geen accu kopen zodat ik het kan terugleveren. Ik zou een accu kopen om het verbruik in de avond/nacht op te vangen voor het grootste deel van het jaar muv de winter.

Goed, voor je die accu terug hebt verdiend ben je ook weer een tijd verder, maar, je bent wel minder afhankelijk van de fluctuerende prijzen van stroom (maar dat valt natuurlijk in het niet bij de prijs van een accu). Toch heb ik een kabel laten trekken want die accu gaat er wel komen.

Het idee dat ik dus overdag die accu vol laadt in een vlucht en een zucht en vervolgens als ik dat wil 's avonds daarop de wasmachine en droger kan laten draaien als het zo uitkomt vind ik wel prettig. Verder ook dat TV en verlichting etc van die accu komt. Ik weet dat ik de meeste dagen uit het jaar vanaf 0.00u tot het licht wordt zo'n 2 a 3 kwh verbruik in de hele nacht, dus als ik een 10 kWh accu heb kom ik op 7 kwh, dan zeg dat de wasmachine en droger draaien, dat is nog eens 3 kwh, kom ik op 4, die ik nog over heb om 'gratis' (dat is het niet nee want ik moet de accu ook kopen) tv te kijken en het licht aan te hebben, dus dat moet lukken.

Alle stroom die ik niet uit het stopcontact hoef te trekken vind ik prettig.
pi_207568675
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 11:38 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
zo veel mogelijk zelf gebruiken kan nooit kwaad.
Ja ik gebruik het alleen in de winter om te verwarmen, in zomer gebruik ik nog geen 4kWh.

Zou niet weten hoe ik het anders op moet maken.
  zondag 15 januari 2023 @ 11:57:57 #175
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207568702
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 11:56 schreef JDx het volgende:

[..]
Ja ik gebruik het alleen in de winter om te verwarmen, in zomer gebruik ik nog geen 4kWh.

Zou niet weten hoe ik het anders op moet maken.
gratis airco?
Tot nooit .......
pi_207568720
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 11:57 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
gratis airco?
Ja die airco gebruikt niet zo veel hoor, is behoorlijk zuinig.

Misschien komt er nog weer iets lucratiefs tegen die tijd, zoals minen. Of particulier stroom verkopen.

Of dynamische teruglevertarieven, dan wordt een accu interessant, overdag laden, 's nachts terugleveren, ach ja, dat zien we tegen die tijd wel, doe sowieso nog wel 3 jaar met deze set zonnepanelen.
  zondag 15 januari 2023 @ 12:03:59 #177
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207568767
tegenover een maximaal redelijke vergoeding zou ook een maximale verkoopprijs moeten voorvloeien. Mijn 'waardeloze' zonnestroom verkochten ze afgelopen zomer wel voor een euro door.
Tot nooit .......
  zondag 15 januari 2023 @ 12:18:22 #178
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207568915
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 11:54 schreef CoolGuy het volgende:
Ik weet dat ik de meeste dagen uit het jaar vanaf 0.00u tot het licht wordt zo'n 2 a 3 kwh verbruik
Dat is behoorlijk: 3 kWh in 6 uur is een continu verbruik van 500 W. Over een jaar gaat het dan om bijna 4400 kWh.
Huilen dan.
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 12:22:03 #179
16180 crew  CoolGuy
pi_207568959
quote:
7s.gif Op zondag 15 januari 2023 12:18 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat is behoorlijk: 3 kWh in 6 uur is een continu verbruik van 500 W. Over een jaar gaat het dan om bijna 4400 kWh.
Het is 2 tot 3 kwh in ongeveer 7 uur gemiddeld. Dat is niet weinig nee, maar, warmtepomp he. Nu is mijn totaaljaarverbruik over een heel jaar ongeveer 5100 kWh (volgens de jaarafrekening). De zonnepanelen leveren meer op dan dat, dus met salderen kom ik onder 0, maar de realiteit is dat die saldering afgebouwd gaat worden, dus als ik dan (een deel van) de stroom die ik overdag opwek kan gebruiken om in de nacht zelf te gebruiken ipv in de nacht stroom uit het net te trekken, dan vind ik dat een prima idee.

Maar ja, wel even een investering natuurlijk.
pi_207570522
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:31 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Voor één paneel en een micro-omvormer ? Of hoe bedoel je het precies ?
Voor een systeem van 6x 420wp paneel en 6x omvormer IQ7+ rond de 4500 euro/ex btw. Terwijl ik op van die standaard sites lees dat dat maar 3000 zou mogen kosten. Maar weet niet of die 3000 nog realistisch is, al zou ik verwachten dat die prijzen juist moeten gaan zakken en zeker niet zo hard stijgen.
pi_207572224
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 14:06 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Voor een systeem van 6x 420wp paneel en 6x omvormer IQ7+ rond de 4500 euro/ex btw. Terwijl ik op van die standaard sites lees dat dat maar 3000 zou mogen kosten. Maar weet niet of die 3000 nog realistisch is, al zou ik verwachten dat die prijzen juist moeten gaan zakken en zeker niet zo hard stijgen.
waarschijnlijk komt het omdat het de duurdere 420 panelen zijn. Probeer eens de 410 of 405 panelen, die zijn goedkoper en het verschil in opbrengst is minimaal.
pi_207572365
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 14:06 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Dat is 2520kW, volgens mij betaalde ik 5 jaar geleden al 3500 ex voor 8x300 = 2400kW dus klinkt niet heel gek.
  zondag 15 januari 2023 @ 16:21:06 #183
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207572867
quote:
7s.gif Op zondag 15 januari 2023 12:18 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
sommige mensen leven :)
Tot nooit .......
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 16:37:13 #184
16180 crew  CoolGuy
pi_207573125
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 16:21 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Jawel maar in de nacht slaap ik he. Dat kan overigens ook alleen maar als je leeft uiteraard, want ja, als je dood bent dan slaap je niet echt, maar, in de nacht is dat verbruik er. Even los van een paar dingen die altijd standby staan, prima, maar het ís natuurlijk best wel wat.

Maar daarom vind ik die accu ook interessant want dat is weliswaar een uitgave, maar daarna hoef ik het grootste deel van jet haar die kWh's niet uit het stopcontact te trekken en er dus ook niet voor te betalen (al blijft dat de terugverdientijd natuurlijk wel ja-ren is).
  zondag 15 januari 2023 @ 16:45:48 #185
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207573276
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 12:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Het is 2 tot 3 kwh in ongeveer 7 uur gemiddeld. Dat is niet weinig nee, maar, warmtepomp he. Nu is mijn totaaljaarverbruik over een heel jaar ongeveer 5100 kWh (volgens de jaarafrekening). De zonnepanelen leveren meer op dan dat, dus met salderen kom ik onder 0, maar de realiteit is dat die saldering afgebouwd gaat worden, dus als ik dan (een deel van) de stroom die ik overdag opwek kan gebruiken om in de nacht zelf te gebruiken ipv in de nacht stroom uit het net te trekken, dan vind ik dat een prima idee.

Maar ja, wel even een investering natuurlijk.
Koel je met die warmtepomp in de zomer?
Huilen dan.
  zondag 15 januari 2023 @ 16:46:51 #186
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207573297
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 16:21 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ja, en sommige mensen maken debiele opmerkingen. Een continu (nacht)verbruik van 500 watt is gewoon flink.
Huilen dan.
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 17:05:50 #187
16180 crew  CoolGuy
pi_207573612
quote:
7s.gif Op zondag 15 januari 2023 16:45 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Koel je met die warmtepomp in de zomer?
Ja maar passieve koeling. De nieuw bestelde kan wel actief koelen maar dat ga ik niet actief gebruiken.
pi_207573629
Voor een accu ga ik voor wat ik in de zomer in een nacht (maximaal) verbruik of in de winter in een dag opwek. Alles wat het meer is kan nooit uit eigenlijk.

Voor mij zou twee a drie KWh al voldoende zijn. Hopelijk komen er dergelijk kleine systemen.
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 17:06:56 #189
16180 crew  CoolGuy
pi_207573640
quote:
7s.gif Op zondag 15 januari 2023 16:46 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja, en sommige mensen maken debiele opmerkingen. Een continu (nacht)verbruik van 500 watt is gewoon flink.
Neehee, soms 2 soms 3 en soms er tussenin in ongeveer 7 uur. Das niet helemaal 500 watt continue. :P
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 17:07:26 #190
16180 crew  CoolGuy
pi_207573647
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 17:06 schreef qajariaq het volgende:
Voor een accu ga ik voor wat ik in de zomer in een nacht (maximaal) verbruik of in de winter in een dag opwek. Alles wat het meer is kan nooit uit eigenlijk.

Voor mij zou twee a drie KWh al voldoende zijn. Hopelijk komen er dergelijk kleine systemen.
Er zijn 5kwh systemen. Ik ga voor een 10 kwh systeem.
pi_207573673
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 17:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Er zijn 5kwh systemen. Ik ga voor een 10 kwh systeem.
Ik wacht nog ff twee jaar of iets langer. Komt vast meer op de markt tegen die tijd.
  zondag 15 januari 2023 @ 17:15:26 #192
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207573784
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 17:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Neehee, soms 2 soms 3 en soms er tussenin in ongeveer 7 uur. Das niet helemaal 500 watt continue. :P
Nou ja, je had het over van middernacht tot het licht wordt. Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar tot eind juli wek ik vanaf 6.00 op. Maar ook 2 kWh in 7 uur is nog steeds bijna 300 watt. Als je dan koelt is het te verklaren, maar anders is het gewoon een flink sluipverbruik.
Huilen dan.
  zondag 15 januari 2023 @ 17:15:57 #193
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207573789
quote:
7s.gif Op zondag 15 januari 2023 16:46 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
ik zit niet veel lager, beetje tuinverlichting, koelkastjes, servertje, wat routertjes, camera's/nas en accespoints als dan de boiler nog een keer aanslaat zit je er vlot aan.
Tot nooit .......
  zondag 15 januari 2023 @ 17:19:57 #194
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207573860
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 17:15 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ik zit niet veel lager, beetje tuinverlichting, koelkastjes, servertje, wat routertjes, camera's/nas en accespoints als dan de boiler nog een keer aanslaat zit je er vlot aan.
Ik doe niet aan tuinverlichting, maar heb ook access points, een eigen server, koelkast en een (keuken)boiler, maar mijn continue verbruik is ongeveer 130 watt.
Huilen dan.
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 17:26:48 #195
16180 crew  CoolGuy
pi_207573953
quote:
7s.gif Op zondag 15 januari 2023 17:15 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nou ja, je had het over van middernacht tot het licht wordt. Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar tot eind juli wek ik vanaf 6.00 op. Maar ook 2 kWh in 7 uur is nog steeds bijna 300 watt. Als je dan koelt is het te verklaren, maar anders is het gewoon een flink sluipverbruik.
Ja. Ik gok dat het de pomp is want oude pomp, die moduleert niet. Kijken wat de nieuwe straks doet qua verbruik.
pi_207574068
quote:

[..]
Hier zelfs nog iets hoger. Een beetje zoals hierboven met verder nog een paar grote vriezers, airco in de zomer en als het donkers is 7 lampen rondom het huis.
pi_207574277
Tja, dan kom ik aan met negen budget panelen en een nul of negatieve energierekening inclusief verwarmen, ex vervoer.
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 17:47:49 #198
16180 crew  CoolGuy
pi_207574387
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 17:43 schreef qajariaq het volgende:
Tja, dan kom ik aan met negen budget panelen en een nul of negatieve energierekening inclusief verwarmen, ex vervoer.
Die negatieve rekening heb ik ook, maar dan wel 29 panelen :P
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 15 januari 2023 @ 17:57:40 #199
862 Arcee
Look closer
pi_207574559
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_207576132
quote:

[..]
Ik zit op 16W als ik naar bed ga, 6W LED lampje in de voortuin en eentje in de achtertuin :9

En denk nog wat standby spul, router en TV ofzo, alleen heel af en toe slaat de koelvrieskast aan.

klokje van de magnetron ook nog lol
  zondag 15 januari 2023 @ 19:42:00 #201
47047 Herkauwer
pi_207576163
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 19:40 schreef JDx het volgende:

[..]
Ik zit op 16W als ik naar bed ga, 6W LED lampje in de voortuin en eentje in de achtertuin :9

En denk nog wat standby spul, router en TV ofzo, alleen heel af en toe slaat de koelvrieskast aan.
Hier ook wat meer.

Modem, switch, raspberry pi, access points, camera's, recorder, quooker en nog wat standby apparatuur. Rond de 150-200 watt
pi_207576736
Dus stel vanaf dat het donker wordt totdat je weer stroom gaat opwekken gebruik je zo'n 2kWh

Stroom kost: 89 cent
Teruglevertarief: 9 cent

Bespaar je 2x80=1,60 per nacht x 365 = 584 euro per jaar met een kleine accu.

quote:
Over het algemeen is een kleinere thuisaccu duurder per KwH capaciteit dan een grotere batterij. Een accu in huis van 3 kWh heeft een gemiddelde prijs van ¤1.725 tot ¤4.500. Een batterij van 8 kWh zal ongeveer ¤6.500 kosten en een 14 kWh accu kost ongeveer ¤9.000. Deze prijzen zijn inclusief BTW en montage.
Stel je neemt de kleinste, dan zou hij na 4 jaar uit kunnen in dit voorbeeld (als het salderen er volledig af gaat).
  zondag 15 januari 2023 @ 20:31:39 #203
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207576982
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 20:16 schreef JDx het volgende:
Dus stel vanaf dat het donker wordt totdat je weer stroom gaat opwekken gebruik je zo'n 2kWh

[..]
Stel je neemt de kleinste, dan zou hij na 4 jaar uit kunnen in dit voorbeeld (als het salderen er volledig af gaat).
Ik heb nog niet echt de behoefte om met 89 cent te rekenen. Met bijvoorbeeld 40 cent is het alweer een heel ander verhaal.
Tot nooit .......
pi_207577087
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 20:16 schreef JDx het volgende:

[..]
Op de dagen in de winter na waarop je geen 2 kWh opwekt omdat je meer verbruikt dan dat je opwekt…
pi_207577847
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 20:38 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Op de dagen in de winter na waarop je geen 2 kWh opwekt omdat je meer verbruikt dan dat je opwekt…
Oh ja dat ook nog, zo'n accu komt er hier in ieder geval niet in de komende 5 jaar (of nooit).

quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 20:31 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik heb nog niet echt de behoefte om met 89 cent te rekenen. Met bijvoorbeeld 40 cent is het alweer een heel ander verhaal.
Ik betaal 95 cent bij Eneco.
  zondag 15 januari 2023 @ 22:51:21 #206
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207579065
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 21:26 schreef JDx het volgende:

[..]
Oh ja dat ook nog, zo'n accu komt er hier in ieder geval niet in de komende 5 jaar (of nooit).
[..]
Ik betaal 95 cent bij Eneco.
Dat snap ik maar dat je dat de komende jaren ook betaald vind ik wel een negatief scenario. Bij het berekenen van terugverdientjjden zou ik er niet van uit gaan.
Tot nooit .......
pi_207580380
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2023 22:51 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Dat snap ik maar dat je dat de komende jaren ook betaald vind ik wel een negatief scenario. Bij het berekenen van terugverdientjjden zou ik er niet van uit gaan.
Ach ja, de saldering is er ook nog lang niet van af. Al doen ze wel al stiekeme pogingen, zoals ivm prijsplafond bla...

Dat vind ik vooral een nare, met van die halve jaarafrekeningen, waardoor ze zeggen wel per jaar te salderen, maar hoe het echt uit gaat pakken ze je pas op de afrekeningen.
  maandag 16 januari 2023 @ 10:47:48 #208
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207582202
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 07:10 schreef JDx het volgende:

[..]
Ach ja, de saldering is er ook nog lang niet van af. Al doen ze wel al stiekeme pogingen, zoals ivm prijsplafond bla...

Dat vind ik vooral een nare, met van die halve jaarafrekeningen, waardoor ze zeggen wel per jaar te salderen, maar hoe het echt uit gaat pakken ze je pas op de afrekeningen.
ik kan ook wel begrijpen dat als EB het moeten uitvoeren dat per jaarafrekening dan het eenvoudigst is. Daar doen ze al van alles.

Een parralel systeem optuigen, over EBs heen, zal ook ingewikkeld zijn. Dan moet de belastingdienst het weer regelen en die kunnen het ook niet.

Het plafond op stroom is voor de warmtepomp eigenaren flink verhoogd. Door een knip en staffels per maand voorkom je deels dat die extra stroom die er voor warmtepomp eigenaren bij kwam in de zomer wordt gebruikt om de jacuzzi te verwarmen.. De staffel van januari, fabruari, november en december in de zomer gebruiken wordt nu iets lastiger.

[ Bericht 7% gewijzigd door Speekselklier op 16-01-2023 11:01:06 ]
Tot nooit .......
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 11:07:49 #209
16180 crew  CoolGuy
pi_207582424
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 10:47 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ik kan ook wel begrijpen dat als EB het moeten uitvoeren dat per jaarafrekening dan het eenvoudigst is. Daar doen ze al van alles.

Een parralel systeem optuigen, over EBs heen, zal ook ingewikkeld zijn. Dan moet de belastingdienst het weer regelen en die kunnen het ook niet.

Het plafond op stroom is voor de warmtepomp eigenaren flink verhoogd. Door een knip en staffels per maand voorkom je deels dat die extra stroom die er voor warmtepomp eigenaren bij kwam in de zomer wordt gebruikt om de jacuzzi te verwarmen.. De staffel van januari, fabruari, november en december in de zomer gebruiken wordt nu iets lastiger.
Hoezo is flink verhoogd? Sinds wanneer dat dan?
  maandag 16 januari 2023 @ 11:09:29 #210
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207582435
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 11:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
De eerste ideen over het plafond (medio september) waren lager, ik meen 1600kWh met een veel hogere prijs. Onder druk van warmtepomp eigenaren is toen het plafond flink omhoog geschroeft in de definitieve versie.
Tot nooit .......
pi_207582614
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 11:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Het is was in eerste instantie erg sober inderdaad, iets van 2400 voor 60 cent ofzo.

Vast wel ergens te vinden. Of zelfs 80 cent? Weet nog wel dat ik meteen dacht, hop de CV weer aan, later niet meer.

Wat mij betreft was 30 cent nog beter geweest, dan hou je ongeveer de 1 op 5 die het vroeger ook was, tenminste bij mij was het een jaar geleden 16 cent voor stroom en 80 cent voor gas.
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 11:31:16 #212
16180 crew  CoolGuy
pi_207582716
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 11:09 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
De eerste ideen over het plafond (medio september) waren lager, ik meen 1600kWh met een veel hogere prijs. Onder druk van warmtepomp eigenaren is toen het plafond flink omhoog geschroeft in de definitieve versie.
Ja dus gewoon die 2900 kWh waar ik al bekend mee was? Dat is een lachertje als je een warmtepomp hebt, want dat wordt al bijna volledig opgebruikt voor de verwarming. Maar dan heb je nog geen wasmachine laten draaien etc.
  maandag 16 januari 2023 @ 11:38:10 #213
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207582809
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 11:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja dus gewoon die 2900 kWh waar ik al bekend mee was? Dat is een lachertje als je een warmtepomp hebt, want dat wordt al bijna volledig opgebruikt voor de verwarming. Maar dan heb je nog geen wasmachine laten draaien etc.
De prijscompensatie is bedoeld om je energie rekening te verzachten. Niet om hem gelijk aan 2021 te maken...
Tot nooit .......
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 11:41:37 #214
16180 crew  CoolGuy
pi_207582855
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 11:38 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
De prijscompensatie is bedoeld om je energie rekening te verzachten. Niet om hem gelijk aan 2021 te maken...
Dat is niet helemaal het punt. Ik denk zomaar dat ik mijn energierekening wel overleef, maar het is natuurlijk wel een beetje raar als je stimuleert om van het gas af te gaan, dat dan doet met als consequentie dat je weliswaar geen gas hebt, maar daarvoor wel een (fiks) hoger stroomverbruik hebt, mensen compenseert voor stroom én gas, maar vervolgens mensen die maar 1 van beiden hebben, te weten elektra, geen verhoging geeft.
pi_207583495
Als het aan toezichthouder ACM ligt, mogen huizenbezitters met zonnepanelen geen gebruik meer maken van de salderingsregeling.
https://www.nu.nl/economi(...)wordt-stopgezet.html
  maandag 16 januari 2023 @ 12:54:08 #216
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207584003
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 12:18 schreef JDx het volgende:
Als het aan toezichthouder ACM ligt, mogen huizenbezitters met zonnepanelen geen gebruik meer maken van de salderingsregeling.
https://www.nu.nl/economi(...)wordt-stopgezet.html
Daar staat niks nieuws in volgens mij.En morgen horen we of acm zijn zin krijgt. Het zal me verbazen als het niet gaat gebeuren.
Tot nooit .......
pi_207584127
Ik wil best mijn opgewekte stroom direct gebruiken (dat doe ik altijd al zo veel mogelijk)of desnoods ooit opslaan, maar daar heb ik allemaal zo ontzettend weinig aan met een warmtepomp.
pi_207584604
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 12:54 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Daar staat niks nieuws in volgens mij.En morgen horen we of acm zijn zin krijgt. Het zal me verbazen als het niet gaat gebeuren.
Het wordt sowieso wel afgebouwd vanaf 2025, met meteen 36% als eerste klap, maar wat ik opmaak uit het artikel is dat ze het nog sneller willen of meteen helemaal?
pi_207584882
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 13:34 schreef JDx het volgende:

[..]
Het wordt sowieso wel afgebouwd vanaf 2025, met meteen 36% als eerste klap, maar wat ik opmaak uit het artikel is dat ze het nog sneller willen of meteen helemaal?
Dat is nog niet definitief maar een voorstel en de ACM geeft nu dus aan dat ze het voorstel steunen. Morgen wordt het voorstel besproken in de Tweede Kamer.
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 14:01:00 #220
16180 crew  CoolGuy
pi_207584990
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 13:54 schreef Rectum het volgende:

[..]
Dat is nog niet definitief maar een voorstel en de ACM geeft nu dus aan dat ze het voorstel steunen. Morgen wordt het voorstel besproken in de Tweede Kamer.
Dan komt die accu dit jaar nog.
  maandag 16 januari 2023 @ 14:05:42 #221
244125 laziness
pi_207585055
quote:

[..]
Altijd mooi in NL. Een hele markt optuigen en dan tussendoor de spelregels veranderen en zoek het maar uit met je investering en terugverdientijd.

Maar alle bezwaren die er waren om de afbouw uit te stellen (vervangen meters o.a.) zijn ook nog niet opgelost.
Rechtzaak aanspannen omdat de buurman met zijn oude meter wel nog intern kan salderen dan maar?
pi_207585120
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 14:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dan komt die accu dit jaar nog.
Idem hier, maar kan een accu alle opgewekte energie opslaan en die in de winter teruggeven aan mijn warmtepomp?

Het is wel irritant hoor; heb ik met zonnepanelen en een warmtepomp in princpe een dusdanig systeem staan dat ik weinig energie verbruik over een jaar, maar komt het er op neer dat ik dus in de zomer mijn energie niet kwijt kan aan het net, in de winter zoveel elktra gebruik dat ik boven het energieplafond zou komen als je niet salderrt en dus mijn, hybride, warmtepomp, zodanig ga instellen dat ik sneller gas ga verbruiken ipv elektra. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Koppel dan op zijn minst de prijs van electriciteit nu los van de gasprijs, want die constructie slaat helemaal nergens op.
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 14:11:40 #223
16180 crew  CoolGuy
pi_207585149
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 14:09 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Idem hier, maar kan een accu alle opgewekte energie opslaan en die in de winter teruggeven aan mijn warmtepomp?

Het is wel irritant hoor; heb ik met zonnepanelen en een warmtepomp in princpe een dusdanig systeem staan dat ik weinig energie verbruik over een jaar, maar komt het er op neer dat ik dus in de zomer mijn energie niet kwijt kan aan het net, in de winter zoveel elktra gebruik dat ik boven het energieplafond zou komen als je niet salderrt en dus mijn, hybride, warmtepomp, zodanig ga instellen dat ik sneller gas ga verbruiken ipv elektra. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Koppel dan op zijn minst de prijs van electriciteit nu los van de gasprijs, want die constructie slaat helemaal nergens op.
Nee, maar dat is het doel ook niet.
pi_207585352
quote:

[..]
Ja ik bedoelde dat ik er van uit ga dat dat sowieso wel komt. Daar houdt ook iedereen al rekening mee volgens mij.

Daarom dacht ik dat ze in het artikel bedoelden dat de ACM er nog sneller van af wil, bijvoorbeeld meteen de helft in 2025 en de jaren erna nog eens 25% dus na 2027 al niets meer.

Maar dan heb ik het verkeerd begrepen, we horen het morgen wel.

quote:

[..]

Maar dat prijsplafond is alleen dit jaar, die afbouw saldering is pas over 2 jaar op z'n vroegst.

Volgens mij wordt 40% van de electriciteit nog opgewekt in gascentrales, dus die constructie slaat wel ergens op?

Tenminste dat stond in dit artikel die ik aanbevolen kreeg in Chrome op m'n telefoon

quote:
Warmtepompen hebben nog steeds gas nodig
Door de hoge gasprijzen en de snelle bouw van windmolenparken op zee is het aandeel van gas in onze elektriciteitswinning vorig jaar met een vijfde gedaald. Maar nog altijd leveren gascentrales 40 procent van de stroom in Nederland. De stroomvraag is door die 1 miljoen warmtepompen toegenomen.
https://www.wyniasweek.nl(...)aar-en-onbetaalbaar/

[ Bericht 21% gewijzigd door JDx op 16-01-2023 14:29:30 ]
pi_207585800
quote:

[..]
Volgens andere media steunt de ACM het wetsvoorstel. Ze zeggen niet dat het per omgaande zou moeten worden afgeschaft. Het artikel van Nu.nl is weer eens onduidelijk.
  maandag 16 januari 2023 @ 15:03:45 #226
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207585887
quote:

[..]
aan het huidige voorstel is 5 jaar gewerkt. Ik maak me om het acm voorstel nog geen zorgen.
Tot nooit .......
  maandag 16 januari 2023 @ 15:10:15 #227
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207585948
quote:

[..]

Eén van de redenen waarom dat hele prijsplafond onnozel is. Gelukkig is het tijdelijk.
Huilen dan.
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 15:23:07 #228
16180 crew  CoolGuy
pi_207586088
quote:
7s.gif Op maandag 16 januari 2023 15:10 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Eén van de redenen waarom dat hele prijsplafond onnozel is. Gelukkig is het tijdelijk.
Dat vraag ik me af. De enige manier waarop ik het prijsplafond weg zie gaan is als de prijzen dalen. Want als dat niet het geval is, en het 'gemiddelde huishouden' bespaard met het plafond 2500 euro, dan kunnen ze niet in 2024 zeggen nou dikke vinger en regel die 2500 euro dit jaar maar zelf.

Of ja, dat kunnen ze uiteraard wel degelijk zeggen, maar ik betwijfel óf ze dat gaan zeggen, maw, dat prijsplafond blijft in 2024 ook nog in dat scenario.
  maandag 16 januari 2023 @ 15:27:17 #229
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207586143
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 15:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat vraag ik me af. De enige manier waarop ik het prijsplafond weg zie gaan is als de prijzen dalen. Want als dat niet het geval is, en het 'gemiddelde huishouden' bespaard met het plafond 2500 euro, dan kunnen ze niet in 2024 zeggen nou dikke vinger en regel die 2500 euro dit jaar maar zelf.

Of ja, dat kunnen ze uiteraard wel degelijk zeggen, maar ik betwijfel óf ze dat gaan zeggen, maw, dat prijsplafond blijft in 2024 ook nog in dat scenario.
Prijzen zijn al behoorlijk gedaald: sinds december -50%. Natuurlijk nog steeds een stuk hoger dan voor de oorlog in Oekraïne, en ik verwacht ook niet dat we die oude prijzen terug gaan zien. Prima motivatie om te verduurzamen.

En laten we wel wezen: wanneer het rendabel is om in de winter tomaten te kweken in Nederland, en om in de zomer gas te stoken omdat diezelfde tomaten sneller groeien met extra CO2, is gas gewoon belachelijk goedkoop.
Huilen dan.
  maandag 16 januari 2023 @ 15:29:08 #230
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_207586168
Ik heb ook steeds meer moeite met hoe het huidige systeem is opgezet. Als ik op de radio een commercial hoor dat ik overdag mijn auto maar moet opladen als de zon schijnt, terwijl ik het juist altijd 's nachts doe omdat het daltarief dan actief is, dat lijkt me erg tegenstrijdig.

Het is al enige tijd zo dat er bij zonnig weer lagere, tot negatieve, tarieven in de markt zijn. In hoeverre is het daltarief dan nog van deze tijd? Ik wordt nu aan de ene kant aangemoedigd om die pieken in de opwekking op te vangen en tegelijkertijd daarvoor gestraft met het hoge tarief voor overdag als ik dan meer gebruik dan dat ik zelf opwek.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 15:31:55 #231
16180 crew  CoolGuy
pi_207586212
quote:
7s.gif Op maandag 16 januari 2023 15:27 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Prijzen zijn al behoorlijk gedaald: sinds december -50%. Natuurlijk nog steeds een stuk hoger dan voor de oorlog in Oekraïne, en ik verwacht ook niet dat we die oude prijzen terug gaan zien. Prima motivatie om te verduurzamen.

En laten we wel wezen: wanneer het rendabel is om in de winter tomaten te kweken in Nederland, en om in de zomer gas te stoken omdat diezelfde tomaten sneller groeien met extra CO2, is gas gewoon belachelijk goedkoop.
Is dat een prima motivatie om te verduurzamen? Effectief in het donker zitten bij wijze van dus? Want veel duurzamer dan wat ik nu doe kan niet, maar ik voel me echt niet genegen om NOG meer te gaan verduurzamen. Wat ik wél wil doen is een accu kopen zodat ik het grootste deel van het jaar in de avond + nacht gratis draai.

Niet dat dat echt gratis is want ik moet de accu kopen, maar de genoegdoening dat ik geen stroom uit het net trek waarvan men zomaar even kan bepalen dat het ineens VEEL hoger wordt, vind ik wel prettig. Niet dat dat écht zoden aan de dijk zet qua iets duidelijk maken uiteraard, maar die accu gaat er hier toch echt komen.
pi_207586791
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 15:31 schreef CoolGuy het volgende:
Wat ik wél wil doen is een accu kopen zodat ik het grootste deel van het jaar in de avond + nacht gratis draai.
En in de winter niet meer terug te leveren voor bijna niks terwijl je het een uur later alsnog duur moet terug kopen.

Maar eerst zien wat die dingen gaan kosten en of ze veilig zijn in huis.
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 16:17:44 #233
236264 crew  capricia
pi_207586812
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 16:15 schreef qajariaq het volgende:

[..]
En in de winter niet meer terug te leveren voor bijna niks terwijl je het een uur later alsnog duur moet terug kopen.

Eens.
En het is jammer dat het allemaal of via een grote maatschappij of particulier moet.

Die energieopslag zou je ook als postcode of straat gezamelijk kunnen doen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 16:18:34 #234
16180 crew  CoolGuy
pi_207586823
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 16:15 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Die zijn er al lang, en ik ga voor eentje van SolarEdge. Die omvormers heb ik hier ook in huis, dus dat integreert mooi in de app. Kosten wel wat ja. 10 kWh kost zo'n 7900 euro.
pi_207586971
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 16:17 schreef capricia het volgende:
Die energieopslag zou je ook als postcode of straat gezamelijk kunnen doen.
Lijkt me heel ingewikkeld worden tenzij de energie maatschappij (netbeheer bedoel ik) iets gaat regelen maar dan kan het al snel niet meer uit als kleine gebruiker.
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 16:18 schreef CoolGuy het volgende:
Kosten wel wat ja. 10 kWh kost zo'n 7900 euro.
Tja, ik heb 2 a 3 kwh nodig. Dus wacht ik af wat er verder nog komt en dan gaat kosten.
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 16:32:46 #236
16180 crew  CoolGuy
pi_207586985
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 16:31 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Lijkt me heel ingewikkeld worden tenzij de energie maatschappij (netbeheer bedoel ik) iets gaat regelen maar dan kan het al snel niet meer uit als kleine gebruiker.
[..]
Tja, ik heb 2 a 3 kwh nodig. Dus wacht ik af wat er verder nog komt en dan gaat kosten.
tegen de 5 is de kleinste dacht ik, die kosten ergens in de 4000 euro.

Edit: klopt niet, zijn er wel kleiner en dus ook goedkoper: https://eigenstroomopslaan.nl/winkel/
pi_207587086
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 16:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
tegen de 5 is de kleinste dacht ik, die kosten ergens in de 4000 euro.

Edit: klopt niet, zijn er wel kleiner en dus ook goedkoper: https://eigenstroomopslaan.nl/winkel/
Dank, een controller is dus ¤ 750 en een 2,5 kwh accu iets van ¤ 1700. Komt redelijk in de buurt denk ik, als het op mn omvormer past...

Maar het is nog geen 2025.
pi_207587554
Kun je met zo'n batterij ook met een dynamisch contract dat ding laten opladen bij lage prijzen en datzelfde stroom weer terugleveren zodra de prijzen omhoog gaan?

Of zou dat niet lucratief zijn :-)
pi_207587573
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 17:17 schreef zatoichi het volgende:
Kun je met zo'n batterij ook met een dynamisch contract dat ding laten opladen bij lage prijzen en datzelfde stroom weer terugleveren zodra de prijzen omhoog gaan?

Ik heb YT films gezien van mensen die dat doen in de states.
pi_207587584
quote:

Dat is het hele idee van "Autobidder" en "Virtual Power Plant" waar Tesla aan werkt.
Daarmee zou je Powerwall, EV en Megapack automatisch voor je kunnen in- en verkopen en daarmee winst maken.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 16 januari 2023 @ 17:38:50 #241
163650 Greys
pi_207587769
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 15:03 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
aan het huidige voorstel is 5 jaar gewerkt. Ik maak me om het acm voorstel nog geen zorgen.
Hier staat dat het vanaf DIT jaar dan al wordt afgebouwd.

https://doe-duurzaam.nl/2(...)af-2023-al-afgbouwd/

Ik weet ook niet meer wat ik moet geloven, maar ik dacht dat die 'vanaf 2025' wel aardig vast stond? Het zijn wel kleinere stappen, maar het komt het vertrouwen in de overheid niet echt ten goede als dit ineens veranderd zou worden. (Wat er überhaupt nog over was van het vertrouwen, dan..)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_207587852
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 17:38 schreef Greys het volgende:

[..]
Hier staat dat het vanaf DIT jaar dan al wordt afgebouwd.

https://doe-duurzaam.nl/2(...)af-2023-al-afgbouwd/

Ik weet ook niet meer wat ik moet geloven, maar ik dacht dat die 'vanaf 2025' wel aardig vast stond? Het zijn wel kleinere stappen, maar het komt het vertrouwen in de overheid niet echt ten goede als dit ineens veranderd zou worden. (Wat er überhaupt nog over was van het vertrouwen, dan..)
Dat is eigenlijk het oude plan, 9% per jaar, nieuwe plan was dan ineens 64% (4x9 = 36), hier hebben ze het dus weer over het oude plan en noemen dat het nieuwe plan, ik zie het allemaal wel :D
  maandag 16 januari 2023 @ 17:44:27 #243
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207587857
quote:

het zal voor een deel afhangen van de energiebelasting. Als je voor stroom die je opneemt en later terugstuurd wel energiebelasting betaald gaat dat niks worden. Als je EB betaald over het verschil heeft het een kans.
Tot nooit .......
  maandag 16 januari 2023 @ 17:51:26 #244
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207587956
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 17:44 schreef JDx het volgende:

[..]
Dat is eigenlijk het oude plan, 9% per jaar, nieuwe plan was dan ineens 64% (4x9 = 36), hier hebben ze het dus weer over het oude plan en noemen dat het nieuwe plan, ik zie het allemaal wel :D
die plannen schelen beide niet heel veel. Weinig mensen zullen maar 91 of 82% salderen. Dat zijn echt de grote opwekkers/geen zomerverbruikers. @TheFreshPrince komt daar denk ik niet eens aan.

edit: ze zitten op die site gewoon te slapen/onzin uit te kramen. Ze stemmen morgen over dit 'oude' plan, incl de notas van wijzigingen. De eerste nota is: afbouw vanaf 2025.

[ Bericht 3% gewijzigd door Speekselklier op 16-01-2023 18:03:48 ]
Tot nooit .......
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 16 januari 2023 @ 18:03:17 #245
163650 Greys
pi_207588106
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 17:51 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
die plannen schelen beide niet heel veel. Weinig mensen zullen maar 91 of 82% salderen. Dat zijn echt de grote opwekkers/geen zomerverbruikers. @:thefreshprince komt daar denk ik niet eens aan.
Huh?

Stel ik verbruik per jaar 1000 kWh.
En stel ik wek er 1500 op.
Dan strepen ze nu die 1000 tegen elkaar weg en krijg ik 500 x een mini vergoeding.

Maar als je straks bv 82% mag salderen betekent dat toch dat 820 kWh van die 1000 tegen elkaar weggestreept wordt en ik voor 680 die kleine vergoeding krijg?

Wat bedoel je dan met 'weinig mensen zullen maar'? Ik snap het niet. :@ Het percentage geldt toch gewoon voor iedereen, ongeacht je verbruik en opwek?

Zolang ze een echt redelijke terugleververgoeding gaan geven vind ik het salderen afbouwen echt geen probleem. Maar dat deel twijfel ik wel aan.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 16 januari 2023 @ 18:04:33 #246
163650 Greys
pi_207588131
quote:
edit: ze zitten op die site gewoon te slapen/onzin uit te kramen. Ze stemmen morgen over dit 'oude' plan, incl de notas van wijzigingen. De eerste nota is: afbouw vanaf 2025.

Ah! Deze edit stond er net nog niet, sorry. :D

We moeten het idd maar even afwachten. Ben benieuwd.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_207588156
quote:

[..]
die plannen schelen beide niet heel veel. Weinig mensen zullen maar 91 of 82% salderen. Dat zijn echt de grote opwekkers/geen zomerverbruikers. @:thefreshprince komt daar denk ik niet eens aan.

Zo werkt salderen niet (zoals Greys terecht al opmerkte):

Je mag nu nog 100% van je verbruik salderen t.o.v. van wat je opwekt.
Straks is dat bijvoorbeeld nog 90% (ik noem een rond getal).

Je gaat dan dus over die 10% van de 100% die je verbruikt (!) het volle pond betalen.

Uiteraard krijg je daarvoor in de plaats wel een lagere terugleververgoeding over die 10%.
pi_207588175
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:03 schreef Greys het volgende:

[..]
Huh?

Dan strepen ze nu die 1000 tegen elkaar weg en krijg ik 500 x een mini vergoeding.

Maar als je straks bv 82% mag salderen betekent dat toch dat 820 kWh van die 1000 tegen elkaar weggestreept wordt en ik voor 680 die kleine vergoeding krijg?

Wat bedoel je dan met 'weinig mensen zullen maar'? Ik snap het niet. :@ Het percentage geldt toch gewoon voor iedereen, ongeacht je verbruik en opwek?

Zolang ze een echt redelijke terugleververgoeding gaan geven vind ik het salderen afbouwen echt geen probleem. Maar dat deel twijfel ik wel aan.
Daar zit de crux. Die redelijke terugleververgoeding was eerst bedacht op 80% van het kale leveringstarief maar nu wil Jetten daar onder druk van de energiemaatschappijen en maximum tarief voor teruglevering aan koppelen waardoor die 80% niets meer voor stelt. Ik heb ¤ 0,10 per kWh voorbij horen komen maar heb me er nog niet in kunnen verdiepen.
  maandag 16 januari 2023 @ 18:09:50 #249
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207588224
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:03 schreef Greys het volgende:

[..]
Huh?

ff opnieuw...
stel je wekt 2000 op.
1000 verbruik je er direct, daar blijven ze vanaf.

1000 lever je terug en verbruik je later (saldering). Dan krijg je over 91kWh niet de volle prijs. Dat is 4,5% van je totale opwek. 95% van je totale opwek blijven ze vanaf. Het jaar erop voor 90%.
Tot nooit .......
pi_207588226
Ze kunnen vóór het afbouwen van salderen stemmen, het blijft een feit dat mensen met een ouderwetse terugdraaimeter (Ferrarismeter) 100% kunnen blijven salderen.

Dat gaat ongelijkheid veroorzaken en daar komen vast rechtszaken over.

Ze zullen eerst alle oude meters moeten afkeuren en moeten vervangen door meters met een extra telwerk voor de teruglevering.
pi_207588245
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:09 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ff opnieuw...
stel je wek 2000 op.
1000 verbruik je er direct
1000 lever je terug en verbruik je later (saldering). Dan krijg je over 91kWh niet de volle prijs. Dat is 4,5% van je totale opwek. De 95% van je opwek blijven ze vanaf. Het jaar erop voor 90%.
Dat is ongeveer het idee.

Direct verbruik komt niet langs de meter en kunnen ze dus ook niet meten, dus dat zo hoog mogelijk zien te krijgen.
  maandag 16 januari 2023 @ 18:14:21 #252
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207588286
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Direct verbruik komt niet langs de meter en kunnen ze dus ook niet meten, dus dat zo hoog mogelijk zien te krijgen.
ik denk dat van 73 of 64% mensen het een beetje gaan merken. Op wat grootopwekkers met warmtepompen na.
Tot nooit .......
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 16 januari 2023 @ 18:15:02 #253
163650 Greys
pi_207588294
quote:

[..]

Jup, maar het in de winter verwarmen met m'n airco wordt straks wel een stukkie minder fijn. Dus liever pas vanaf 2025 toch geloof ik, ondanks de grotere stap ineens dan, want hopelijk zijn ze dan verder met andere oplossingen en/of lagere prijzen. 😅
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  maandag 16 januari 2023 @ 18:15:12 #254
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207588295
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ze kunnen vóór het afbouwen van salderen stemmen, het blijft een feit dat mensen met een ouderwetse terugdraaimeter (Ferrarismeter) 100% kunnen blijven salderen.

Ze zullen eerst alle oude meters moeten afkeuren en moeten vervangen door meters met een extra telwerk voor de teruglevering.
ook dat is in diezelfde wet geregeld. daarom ook de uitstel tot 2025.
Tot nooit .......
pi_207588325
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:15 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ook dat is in diezelfde wet geregeld. daarom ook de uitstel tot 2025.
Er is een fanatiek groepje dat geen slimme meter wil, het zal nog een aardige "strijd" worden.
pi_207588345
quote:

[..]

Ik heb wel eens nagedacht over een oplossing met een relatief kleine thuisbatterij. De winter ga je daar niet mee oplossen maar als je in het voorjaar, de zomer en het najaar je avond- en nachtverbruik in de meeste gevallen kunt wegnemen kan er iets van een businesscase gaan ontstaan. Als je grootverbruikers buiten beschouwing laat omdat je die meer gaat timen, kom je met 1 a 2 kWh al een heel eind. Stel je kunt daarmee het avondgebruik van zo'n 150-200 dagen per jaar compenseren, zou dat dan uit kunnen? Voor een 2kWh accu heb je het dan over zo'n 300 kWh per jaar die je mogelijk niet door de meter laat lopen. De richtprijs is dacht ik zo'n 1000 euro per kWh.

Stel dat die accu 10 jaar mee gaat (geen idee) dan bespaar je zo'n 3000 kWh door de meter. Dat kan dan uit als het verschil in leveringstarief en teruglevertarief 66 eurocent per kWh is. Met het tempo dat de prijzen weer aan het dalen zijn, is dat nog geen overtuigende propostie.
pi_207588384
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:19 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik heb wel eens nagedacht over een oplossing met een relatief kleine thuisbatterij. De winter ga je daar niet mee oplossen maar als je in het voorjaar, de zomer en het najaar je avond- en nachtverbruik in de meeste gevallen kunt wegnemen kan er iets van een businesscase gaan ontstaan. Als je grootverbruikers buiten beschouwing laat omdat je die meer gaat timen, kom je met 1 a 2 kWh al een heel eind. Stel je kunt daarmee het avondgebruik van zo'n 150-200 dagen per jaar compenseren, zou dat dan uit kunnen? Voor een 2kWh accu heb je het dan over zo'n 300 kWh per jaar die je mogelijk niet door de meter laat lopen. De richtprijs is dacht ik zo'n 1000 euro per kWh.
Accutechniek gaat in hoog tempo goedkoper worden, verwacht ik.
Rond 2028 is het nog vroeg genoeg om je daar op te oriënteren, dus ik zo het rustig afwachten.

Er is ook nog een aardig grote kans dat we steeds meer richting variabele tarieven gaan voor stroom en in dat geval zou ook in de winter een thuisaccu kunnen lonen, als stroom 's nachts bijvoorbeeld goedkoper is.
Met de juiste software kan dat voor je geautomatiseerd worden (inkopen als het goedkoop is, gebruiken in huis of zelfs terugleveren als het duur is).

Misschien loont het dan ooit wel om een 250kWh accu in je garage te plaatsen ;)

quote:
Stel dat die accu 10 jaar mee gaat (geen idee) dan bespaar je zo'n 3000 kWh door de meter. Dat kan dan uit als het verschil in leveringstarief en teruglevertarief 33 eurocent per kWh is. Met het tempo dat de prijzen weer aan het dalen zijn, is dat nog geen overtuigende propostie.
LFP (LiFePO4) moet zo'n 5.000 volledige laad- en ontlaadcycles meegaan en dan nog ~80% van de originele capaciteit overhouden.
Dan moet je makkelijk 20 jaar met zo'n ding kunnen doen, even afhankelijk van de rest van de elektronica in zo'n thuisaccu.
  maandag 16 januari 2023 @ 18:24:34 #258
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207588406
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:19 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Stel dat die accu 10 jaar mee gaat (geen idee) dan bespaar je zo'n 3000 kWh door de meter. Dat kan dan uit als het verschil in leveringstarief en teruglevertarief 66 eurocent per kWh is. Met het tempo dat de prijzen weer aan het dalen zijn, is dat nog geen overtuigende propostie.
je compenseert niet alleen avondverbruik ook overdag zal hij ontladen als je meer verbruikt dan je opwekt. bijv aanslaan boiler of gebruik wasmachine, theekoker of koffiezettert.. Tel er nog maar een kilowatje bij op.

ik zie per dag wat ik verbruik/opwek en teruglever. Ik zit al snel op 4/5 kwh die ik per dag saldeer. Een flink deel (meer dan twee kwh) pak je al met een 2kwh batterij.
Tot nooit .......
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 16 januari 2023 @ 18:28:07 #259
163650 Greys
pi_207588465
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:09 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ff opnieuw...
stel je wekt 2000 op.
1000 verbruik je er direct, daar blijven ze vanaf.

1000 lever je terug en verbruik je later (saldering). Dan krijg je over 91kWh niet de volle prijs. Dat is 4,5% van je totale opwek. 95% van je totale opwek blijven ze vanaf. Het jaar erop voor 90%.
Hm, ik zie wat je bedoelt.
Maar ik heb persoonlijk het idee dat het direct verbruiken deel dus verdomd lastig zo hoog te krijgen is dat het zo'n substantieel deel is als in je voorbeeld, een dusdanig groot deel dat je er weinig van merkt van die procenten. Bij mij is het niet rechtsreeks verbruiken deel juist in verhouding veel groter.
In de zomermaanden is er hier bv niemand thuis overdag op werkdagen. Dus dan staat de airco ook niet aan. En ik heb geen electrische auto om overdag te laden. Dus al mijn zomerstroom daar gaat op het moment van opwekken de koelkast vanaf en soms een was en droger maar verder kan ik weinig direct verbruiken.

Zal dat niet voor een heel groot deel van de mensen zo zijn? Of schat ik het echt zo verkeerd in en ben ik een uitzondering die zelfs met de beste wil van de wereld in alle beste opwekmaanden maar een klein deel rechtstreeks verbruik. :@

Maar er is gelukkig (hopelijk :P ) nog wat tijd om dat percentage rechtstreekse verbruik hoger te gaan krijgen. Al weet ik nu nog even niet hoe en valt er in alle wintermaanden sowieso niets rechtsreeks te verbruiken. Het komt vast goed. Of goed-achtig.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  maandag 16 januari 2023 @ 18:35:54 #260
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207588539
quote:
14s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:28 schreef Greys het volgende:

[..]
Maar ik heb persoonlijk het idee dat het direct verbruiken deel dus verdomd lastig zo hoog te krijgen is dat het zo'n substantieel deel is als in je voorbeeld, een dusdanig groot deel dat je er weinig van merkt van die procenten.
In het slechtse geval is het het eerste jaar nog maar 9% van je opwek waar je dan voor zou betalen. Maar dan zou je overdag dus 0 verbruiken.

Maar nogmaals je hoeft je plan pas in 2025 af te hebben. Maar dan wel gelijk voor 36%.
Tot nooit .......
pi_207588589
quote:
14s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:28 schreef Greys het volgende:

[..]
Maar ik heb persoonlijk het idee dat het direct verbruiken deel dus verdomd lastig zo hoog te krijgen is dat het zo'n substantieel deel is als in je voorbeeld, een dusdanig groot deel dat je er weinig van merkt van die procenten. Bij mij is het niet rechtsreeks verbruiken deel juist in verhouding veel groter.
In de zomermaanden is er hier bv niemand thuis overdag op werkdagen. Dus dan staat de airco ook niet aan. En ik heb geen electrische auto om overdag te laden. Dus al mijn zomerstroom daar gaat op het moment van opwekken de koelkast vanaf en soms een was en droger maar verder kan ik weinig direct verbruiken.

Zal dat niet voor een heel groot deel van de mensen zo zijn? Of schat ik het echt zo verkeerd in en ben ik een uitzondering die zelfs met de beste wil van de wereld in alle beste opwekmaanden maar een klein deel rechtstreeks verbruik. :@

Maar er is gelukkig (hopelijk :P ) nog wat tijd om dat percentage rechtstreekse verbruik hoger te gaan krijgen. Al weet ik nu nog even niet hoe en valt er in alle wintermaanden sowieso niets rechtsreeks te verbruiken. Het komt vast goed. Of goed-achtig.
Het is bij ons net zo hoor Greys, als ik zie wanneer wij veel elektra gebruiken, op welke momenten. Dat is echt niet in de zomer maar juist in de donkere wintermaanden. Een airco hebben we niet, een elektrische auto ook niet. Overdag de was aanzetten als de zon schijnt zijn leuke suggesties online, maar vandaag draait mijn wasmachine al 3x zonder dat de zon schijnt.
  maandag 16 januari 2023 @ 18:48:40 #262
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207588684
quote:
17s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:40 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Het is bij ons net zo hoor Greys, als ik zie wanneer wij veel elektra gebruiken, op welke momenten. Dat is echt niet in de zomer maar juist in de donkere wintermaanden. Een airco hebben we niet, een elektrische auto ook niet. Overdag de was aanzetten als de zon schijnt zijn leuke suggesties online, maar vandaag draait mijn wasmachine al 3x zonder dat de zon schijnt.
ik het natuurlijk vooral over de dagen dat je wel opwekt. Dat je het in de winter niet haalt is een ander verhaal.

Nu heb je saldering en is het niet nodig. Gedragsverandering is nu nog geen noodzaak. Maar een vaatwasser/ wasmachine / boiler zijn vaak prima te programmeren en kan je dus starten als de zon schijnt. Daar win je al best wat mee.

Misschien de komende zomers eens oefenen? Dan weet je ook wat je te doen staat.
Tot nooit .......
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 19:05:01 #263
16180 crew  CoolGuy
pi_207588904
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:48 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ik het natuurlijk vooral over de dagen dat je wel opwekt. Dat je het in de winter niet haalt is een ander verhaal.

Nu heb je saldering en is het niet nodig. Gedragsverandering is nu nog geen noodzaak. Maar een vaatwasser/ wasmachine / boiler zijn vaak prima te programmeren en kan je dus starten als de zon schijnt. Daar win je al best wat mee.

Dit is dus wat ik al aan het doen ben. Sure, je KUNT de vaatwasser/wasmachine/droger nu aanzetten in de avond, want salderen. Maar straks is het zaak alle dingen die veel stroom kosten zo veel mogelijk te doen als de panelen stroom opleveren.

Omdat ik rekening hou met een datum eerder dan 2025 ben ik daar al een tijd mee bezig. Ik heb vorig (factuur)jaar ongeveer 2200 kWh rechtstreeks zelf verbruikt. Dat kan hoger. Als ik vervolgens ook nog eens een accu kan gebruiken om ongeveer 8 maanden uit het jaar de stroom die ik in de avond/nacht verbruik (dus dat kan dan ook een keer de wasmachine zijn) uit een accu te laten komen in plaats van het stopcontact (nou ja, je snapt me), dan is dat dus ongeveer (laten we het afronden, zeg vanaf de zon onder is tot de zon weer op is ergens rond de) 5 kWh.

8 maanden zijn 240 nachten. 240 x 5 = nog eens 1200 kWh die ik uit de accu trek. Ga ik uit van een accu van 10 kWh heb ik nog steeds 5 kWh over voor mocht het nodig zijn.

Nou, dan heb ik dus 2200 rechtstreeks verbruikt, blijft van mijn verbruik wat ik uit het stopcontact trek nog 5114 kWh over. 5114 - 1200 = 3.914 kWh over. Dat gebruikte ik ook grofweg in mijn vorige huis per jaar. Kan ik die andere 5 kWh per nacht ook nog verbruiken voor whatever, dan worden die 1200 ineens 2400 kWh. Dan kom je op 5114 - 2400 = 2.714 kWh jaarverbruik al zal dat lastig te bereiken zijn.

Stel dat stroom dan nog steeds 40ct kost, dan kost me dat bij 3914 kWh ¤ 1.566, oftewel 130,47 euro per maand. Dat is nog steeds minder dan ik in mijn vorige huis (met gas) had.

maar, daar staat natuurlijk tegenover dat de terugverdientijd van zo'n accu lang(er) gaat zijn. Maar, dat gezegd hebbende, gevoelsmatig is het me dat waard dat ik dié stroom niet uit het net hoef te trekken als ik het diezelfde middag eerst terug heb gepompt zonder accu.
pi_207588989
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

En dat gaat zooo soepel :D
Ik heb al bijna een jaar en aanvraag lopen. Ze zien het voorlopig nog niet gebeuren

[ Bericht 0% gewijzigd door Vanyel op 16-01-2023 19:45:36 ]
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_207589048
Mijn wasmachine draait 1x per week (ene week 60, andere week 30), vaatwasser 1 of 2 keer per week, tegen die tijd zal er vast wel iets zijn om je stroom aan op te maken, zoals tot vorig jaar cryptomining.

Heb ook geen oprit, anders kon ik m'n oprit overdag verhuren inclusief laden haha.

Doet me denken aan dat artikel van die gast die de hele dag moet föhnen om z'n stroom op te maken :D
  maandag 16 januari 2023 @ 20:08:42 #266
244125 laziness
pi_207590137
@CoolGuy, wanneer verwarmt jouw tapwater dan?

Want overdag opwarmen en dan de volgende ochtend nog voldoende douchewater voor drie man hebben vind ik hier wel een uitdaging.
Sure als we niks gebruiken geen probleem maar als je ‘s avonds in bad wilt dan is er niet meer afdoende de volgende ochtend.

Mijn boiler warmt ‘s nachts in het “goedkope” tarief op en dat is natuurlijk qua moment dat je het meeste water nodig hebt ook volkomen logisch.

Net als dat mijn warmtepomp in de vroege uurtjes vaak staat te draaien. Dat is het moment dat de temperatuur gezakt is en dan is het weer lekker warm tegen de tijd dat je op staat. Als ik dat wil timen met de zon, zakt de temperatuur dus nog verder weg en het is geen radiator die instant warmte uitstraalt dus dan zit je een paar uur te wachten tot ie eindelijk daar is waar je het hebben wilt. Als ik stil zit achter de computer vind ik dat geen toffe optie. Hakt aardig in op het comfort.

Ik vind het best wel een irritant vooruitzicht dat je dus elk apparaat gebruik maar ook douche en bad zorgvuldig moet uitdenken continue om geen dief van je eigen portemonnee te zijn omdat je ongebruikte stroom van je dak tegen een schijntje het net op slingert en duur uit stopcontact trekt later.
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 20:21:29 #267
16180 crew  CoolGuy
pi_207590421
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 20:08 schreef laziness het volgende:
@:CoolGuy, wanneer verwarmt jouw tapwater dan?

Want overdag opwarmen en dan de volgende ochtend nog voldoende douchewater voor drie man hebben vind ik hier wel een uitdaging.
Sure als we niks gebruiken geen probleem maar als je ‘s avonds in bad wilt dan is er niet meer afdoende de volgende ochtend.

Mijn boiler warmt ‘s nachts in het “goedkope” tarief op en dat is natuurlijk qua moment dat je het meeste water nodig hebt ook volkomen logisch.

Net als dat mijn warmtepomp in de vroege uurtjes vaak staat te draaien. Dat is het moment dat de temperatuur gezakt is en dan is het weer lekker warm tegen de tijd dat je op staat. Als ik dat wil timen met de zon, zakt de temperatuur dus nog verder weg en het is geen radiator die instant warmte uitstraalt dus dan zit je een paar uur te wachten tot ie eindelijk daar is waar je het hebben wilt. Als ik stil zit achter de computer vind ik dat geen toffe optie. Hakt aardig in op het comfort.

Ik vind het best wel een irritant vooruitzicht dat je dus elk apparaat gebruik maar ook douche en bad zorgvuldig moet uitdenken continue om geen dief van je eigen portemonnee te zijn omdat je ongebruikte stroom van je dak tegen een schijntje het net op slingert en duur uit stopcontact trekt later.
Ik heb geen enkel idee. Het ding hangt niet aan internet dus ik kan niks zien. Bij de nieuwe kan ik het wel zien maar die is er nog niet.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 16 januari 2023 @ 20:22:56 #268
163650 Greys
pi_207590454
quote:

[..]

Ja, goeie. Ik heb dit jaar denk even geen budget voor nieuwe vaatwasser en wasmachine etc die te programmeren zijn, dus ik zal iets anders moeten verzinnen. Losse tijdschakelaar eraan zou bij wasmachine nog kunnen, bij de vaatwasser kan ik niet bij de stekker zonder de keuken te slopen. :D
Maar ik blijf gewoon hier meelezen qua tips en ideeën en wie weet tegen die tijd wel geld voor te programmeren apparatuur. (Panelen en nieuwe kozijnen/ramen achter hakten erin. Maar goede investering dus geen spijt!)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  maandag 16 januari 2023 @ 20:23:37 #269
244125 laziness
pi_207590466
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 20:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb geen enkel idee. Het ding hangt niet aan internet dus ik kan niks zien. Bij de nieuwe kan ik het wel zien maar die is er nog niet.
De mijne hangt ook niet aan het internet maar dat hoor je toch? :D
pi_207590605
Net even zitten rekenen. Met een accu van 3KWh zou ik jaarlijks minimaal 400 (maximaal 500) keer het verschil tussen de afnameprijs en de terugleververgoeding besparen. Met een installatie van ¤ 2000,-- gaat het mogelijk dus wel tien jaar of langer duren voor het uit is. Hopelijk gaan die accu prijzen nog flink zakken want dit gaat het denk ik niet worden. Jammer.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 16 januari 2023 @ 20:33:52 #271
163650 Greys
pi_207590621
Oh en nog even:

MORGEN ZON MENSEN!
AT LAAAAAST *O*
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  maandag 16 januari 2023 @ 20:36:56 #272
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207590671
quote:
10s.gif Op maandag 16 januari 2023 20:33 schreef Greys het volgende:
Oh en nog even:

MORGEN ZON MENSEN!
AT LAAAAAST *O*
Bestaat er eigenlijk een zonnepanelenopbrengstvoorspeller (3 keer woordwaarde…), net zoiets al de hooikoorts-, barbeque- of korte rokjes voorspeller i.r.t. de weervoorspellingen?
pi_207590692
quote:
7s.gif Op maandag 16 januari 2023 20:36 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Bestaat er eigenlijk een zonnepanelenopbrengstvoorspeller (3 keer woordwaarde…), net zoiets al de hooikoorts-, barbeque- of korte rokjes voorspeller i.r.t. de weervoorspellingen?
  maandag 16 januari 2023 @ 20:41:14 #274
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207590735
quote:
Leuk, Helga zelf ook, maar ik ben meer van de 'korte blik zegt me genoeg', dan allerlei YT kanalen of podcasts…

Zag net wel dit op Weeronline, wat ook wel een indicatie geeft:

fffd7e74a761427fa815105deea2d01941150a99.jpg?1673898061
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 20:52:00 #275
16180 crew  CoolGuy
pi_207590907
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 20:23 schreef laziness het volgende:

[..]
De mijne hangt ook niet aan het internet maar dat hoor je toch? :D
Dat hoor je? Nee? Ik heb nog een ouderwetse pomp. Die is aan of uit. Hij moduleert niet dus als ie aan is dan weet ik nog niet wat ie op dat moment aan het doen is en als ik niet in de ruimte sta waar het ding staat hoor ik 'm ook niet dus nee, echt geen idee. :D
  maandag 16 januari 2023 @ 20:59:16 #276
244125 laziness
pi_207591043
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 20:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat hoor je? Nee? Ik heb nog een ouderwetse pomp. Die is aan of uit. Hij moduleert niet dus als ie aan is dan weet ik nog niet wat ie op dat moment aan het doen is en als ik niet in de ruimte sta waar het ding staat hoor ik 'm ook niet dus nee, echt geen idee. :D
Oh :D
Ik hoor wel verschil tussen tapwater verwarmen en het huis verwarmen. Dat eerste is aanzienlijk luidruchtiger.
  maandag 16 januari 2023 @ 21:01:29 #277
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207591096
quote:
7s.gif Op maandag 16 januari 2023 20:36 schreef MadMaster het volgende:

[..]
bestaat die? ik ben altijd weer blij verrast dat het rokjes dag is.
Tot nooit .......
  maandag 16 januari 2023 @ 21:02:38 #278
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207591118
quote:
14s.gif Op maandag 16 januari 2023 20:22 schreef Greys het volgende:

[..]
Ja, goeie. Ik heb dit jaar denk even geen budget voor nieuwe vaatwasser en wasmachine etc die te programmeren zijn, dus ik zal iets anders moeten verzinnen. Losse tijdschakelaar eraan zou bij wasmachine nog kunnen, bij de vaatwasser kan ik niet bij de stekker zonder de keuken te slopen. :D
Maar ik blijf gewoon hier meelezen qua tips en ideeën en wie weet tegen die tijd wel geld voor te programmeren apparatuur. (Panelen en nieuwe kozijnen/ramen achter hakten erin. Maar goede investering dus geen spijt!)
ik dacht dat elke vaatwasser/wasmachine van de laatste 15 jaar dat al kon. Ik heb al 20 jaar niet anders.

Mijn boiler deed het legionellaprogramma altijd om 23u. waarom weet ik niet. Daarvan heb ik gewoon de tijd 14 uur voor uit gezet.
Tot nooit .......
pi_207591184
quote:

[..]

Dat doen we al zoveel mogelijk. Op dit moment verbruiken we 42% van onze opbrengst direct door te werken met uitgestelde start en gewoon heel simpel, de wasmachine aan zodra de zon schijnt (want vaak kan het dan buiten drogen O+ ). Wassen doe ik sowieso alleen overdag omdat anders iedereen wakker wordt van het centrifugeren :P
Maar om nou nog meer aan te passen heeft echt wel uitdagingen op andere vlakken. Met de hoeveelheid was hier moeten we soms wel gewoon door bijvoorbeeld.
  maandag 16 januari 2023 @ 21:09:42 #280
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207591252
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 21:01 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
bestaat die? ik ben altijd weer blij verrast dat het rokjes dag is.
Ik heb het in het verleden wel gezien, maar ik ben bang dat tegenwoordig 'not done' meer is…
pi_207591390
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 21:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ik dacht dat elke vaatwasser/wasmachine van de laatste 15 jaar dat al kon. Ik heb al 20 jaar niet anders.
Heb een vrij nieuwe keuken, maar mijn vaatwasser kan dat ook niet hoor, de meeste wasmachines wel denk ik, mijn oude zonder display had nog een echte knop +3 ofzo, dan ging ie 3 uur later pas aan.

Vaatwasser zou je 's avonds na het eten wel op spoelen met koud water kunnen zetten ofzo en dan pas de volgende dag overdag voor het koken pas echt aan, weet niet of het dan nog schoon wordt.

Wassen heb ik zelf beperkt tot 1x per week door gewoon heel veel onderbroeken, sokken en handdoeken in te slaan haha, ene weekend doe ik die (overdag) en andere weekend, tshirts en truien enzo op 30 graden.

Gelukkig hebben we nog 2 jaar om na te denken hoe je je stroom op kan maken.
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 21:32:31 #282
236264 crew  capricia
pi_207591638
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 21:18 schreef JDx het volgende:

[..]
Heb een vrij nieuwe keuken, maar mijn vaatwasser kan dat ook niet hoor, de meeste wasmachines wel denk ik, mijn oude zonder display had nog een echte knop +3 ofzo, dan ging ie 3 uur later pas aan.

Vaatwasser zou je 's avonds na het eten wel op spoelen met koud water kunnen zetten ofzo en dan pas de volgende dag overdag voor het koken pas echt aan, weet niet of het dan nog schoon wordt.

Wassen heb ik zelf beperkt tot 1x per week door gewoon heel veel onderbroeken, sokken en handdoeken in te slaan haha, ene weekend doe ik die (overdag) en andere weekend, tshirts en truien enzo op 30 graden.

Gelukkig hebben we nog 2 jaar om na te denken hoe je je stroom op kan maken.
Of een slimme stekker er tussen. Als je daarbij kunt. Idem voor de wasmachine. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207591930
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 21:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Of een slimme stekker er tussen. Als je daarbij kunt. Idem voor de wasmachine. :)
Met slimme stekkers wel altijd opletten dat ze een wasmachine kunnen/mogen schakelen.
pi_207592341
quote:
Oh en nog even:

MORGEN ZON MENSEN!
AT LAAAAAST *O*
Ben benieuwd of de zon al een beetje hoog genoeg komt voor iets van opwek boven de 1kWh op m'n platte dak.

Afgelopen weken niet verder gekomen dan maximaal 928Wh op 7 januari.

Over het algemeen loopt het vrij snel op in het voorjaar, maar ze zijn echt gelegd voor het hoogseizoen.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 00:02:54 #285
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207593595
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 21:18 schreef JDx het volgende:

[..]

Mijn twee jaar oude Bosch vaatwasser kan het, mijn 20 jaar oude Siemens kon het ook. Mijn wasmachine is 25 jaar oud en die kan het ook.

Mijn droger (siemens) denk ik ook, maar nooit gebruikt. Kan volgens mij zelfs via de app (HomeConnect) aan mijn SMA-omvormer koppeld. Vrouwlief wil altijd direct drogen.

Ik geef toe, uitstelde start staat bij op het 'eisen-lijstje' maar ik dacht dat het niets geks meer was.

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 17-01-2023 02:14:34 ]
Tot nooit .......
pi_207593605
quote:
Oh en nog even:

MORGEN ZON MENSEN!
AT LAAAAAST *O*
Morgen gaan we hier he-le-maal door het dak *G*
pi_207594217
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 00:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Mijn twee jaar oude Bosch vaatwasser kan het, mijn 20 jaar oude Siemens kon het ook. Mijn wasmachine is 25 jaar oud en die kan het ook.

Mijn droger (siemens) denk ik ook, maar nooit gebruikt. Kan volgens mij zelfs via de app (HomeConnect) aan mijn SMA-omvormer koppeld. Vrouwlief wil altijd direct drogen.

Ik geef toe, uitstelde start staat bij op het 'eisen-lijstje' maar ik dacht dat het niets geks meer was.
Mijn Bosch wasmachine kan het inderdaad ook, maar m'n oude Whirlpool niet en m'n Zanker vaatwasser ook niet, denk dat alle Bosch, Siemens (en ook Samsung tegenwoordig) het wel kunnen. Maar dat zijn wel machines die in een hoger segment vallen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 00:04 schreef Queller het volgende:

[..]
Morgen gaan we hier he-le-maal door het dak *G*
Nog 0 kWh tot nu toe :'(
  dinsdag 17 januari 2023 @ 06:55:05 #288
244125 laziness
pi_207594233
Mijn zanker kan het ook. 7 jaar oud.
pi_207594264
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 06:55 schreef laziness het volgende:
Mijn zanker kan het ook. 7 jaar oud.
Maar je wil echt vieze vaat toch niet uitstellen tot de volgende dag 12 uur? Dan moet je juist weer een zwaar programma draaien om alle pannen enzo schoon te krijgen.

Ik woon alleen dus draai hem sowieso maar 2x in de week ofzo, borden gebruik ik de hele dag door, alleen even de kruimels eraf vegen, glazen ook, even afspoelen en later weer gebruiken.
pi_207594269
Ik zie sneeuw rond 10 uur in de weersvoorspellingen, dus volop helder gaat het niet worden vandaag :'(
  dinsdag 17 januari 2023 @ 07:29:03 #291
244125 laziness
pi_207594282
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 07:14 schreef JDx het volgende:

[..]
Maar je wil echt vieze vaat toch niet uitstellen tot de volgende dag 12 uur? Dan moet je juist weer een zwaar programma draaien om alle pannen enzo schoon te krijgen.

Ik woon alleen dus draai hem sowieso maar 2x in de week ofzo, borden gebruik ik de hele dag door, alleen even de kruimels eraf vegen, glazen ook, even afspoelen en later weer gebruiken.
Wij stellen het al jaren uit naar ‘s nachts om niet naar het geluid te hoeven luisteren als we beneden zitten en hij draait ook niet elke dag.
Dat wordt gewoon prima schoon met een kort of eco programma.
En ik spoel niks om vooraf. Dat vind ik extra water verspilling.
pi_207594296
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 07:14 schreef JDx het volgende:

[..]

In een normale machine wordt je vaat gewoon schoon hoor, ook als je ‘m niet direct maar pas de volgende dag of soms zelfs de dag daarna draait.

Ik draai altijd een verkort programma, nooit een zwaar programma. Nooit problemen of niet-schone vaat gehad.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_207594305
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 07:29 schreef laziness het volgende:

[..]
Wij stellen het al jaren uit naar ‘s nachts om niet naar het geluid te hoeven luisteren als we beneden zitten en hij draait ook niet elke dag.
Dat wordt gewoon prima schoon met een kort of eco programma.
En ik spoel niks om vooraf. Dat vind ik extra water verspilling.
Ja, maar het ging erom om het uit te stellen naar de volgende dag overdag, omdat salderen eraf gaat, dat je zoveel mogelijk opgewekte stroom zelf te gebruikt.

Dus midden op de dag de vaatwasser aan, wasmachine aan, zoveel mogelijk. Dus juist niet 's nachts.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 07:39:50 #294
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207594307
Maar wil je een vaatwasser of wasmachine wel laten draaien als je niet thuis bent?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_207594328
quote:
84s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 07:39 schreef Starhopper het volgende:
Maar wil je een vaatwasser of wasmachine wel laten draaien als je niet thuis bent?
Wasmachine op eco duurt bij mij 3,5 uur dus die zet ik juist aan als ik niet thuis ben, vaatwasser liever niet, die 30 minuutjes op kort programma zijn wel uit te houden. Heb wel eens een restje zeep erin gehad en de hele keuken vol schuim :')

Ken ook mensen met een slimme magnetron/oven en hun eten dan onderweg al aan zetten, dat vind ik dan weer onzinnig en wel link lijkt me.
pi_207594347
quote:
Ga je er heel de tijd naast zitten als je wel thuis bent dan? Anders is er weinig verschil.
sig verwijderd door FA
  Moderator dinsdag 17 januari 2023 @ 07:56:21 #297
236264 crew  capricia
pi_207594363
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 07:45 schreef JDx het volgende:

[..]
Wasmachine op eco duurt bij mij 3,5 uur dus die zet ik juist aan als ik niet thuis ben, vaatwasser liever niet, die 30 minuutjes op kort programma zijn wel uit te houden. Heb wel eens een restje zeep erin gehad en de hele keuken vol schuim :')

Ken ook mensen met een slimme magnetron/oven en hun eten dan onderweg al aan zetten, dat vind ik dan weer onzinnig en wel link lijkt me.
Ja. Veel nieuwe ovens/magnetrons zijn met wifi tegenwoordig. Maar ik begrijp niet zo goed wanneer je dat wil gebruiken. :@
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 17 januari 2023 @ 08:05:21 #298
244125 laziness
pi_207594407
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 07:39 schreef JDx het volgende:

[..]
Ja, maar het ging erom om het uit te stellen naar de volgende dag overdag, omdat salderen eraf gaat, dat je zoveel mogelijk opgewekte stroom zelf te gebruikt.

Dus midden op de dag de vaatwasser aan, wasmachine aan, zoveel mogelijk. Dus juist niet 's nachts.
Ik zeg dat we niet eens elke dag draaien.
Uitstel is geen issue voor schone vaat daar ging mijn post over.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 08:07:32 #299
244125 laziness
pi_207594415
quote:
Ja doe ik vaak genoeg.
Slowcooker staat ook aan als ik naar werk ben.
Mijn man is niet zo happig op de droger maar de warmtepompdroger doet er best lang over. Ga niet uren thuis zitten wachten.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 08:10:11 #300
244125 laziness
pi_207594424
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 07:56 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Veel nieuwe ovens/magnetrons zijn met wifi tegenwoordig. Maar ik begrijp niet zo goed wanneer je dat wil gebruiken. :@
Ik heb het niet maar de oven opwarmen terwijl je onderweg bent scheelt weer wachttijd thuis. Met kinderen die chagrijnig worden of als je laat met honger thuis komt zie ik wel in waarom mensen het gebruiken.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 08:10:16 #301
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207594425
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 07:51 schreef Ambrosius het volgende:

[..]
Ga je er heel de tijd naast zitten als je wel thuis bent dan? Anders is er weinig verschil.
Nee. Maar als er wat misgaat kan je veel sneller ingrijpen. Dit staat ook in de top3 oorzaken van branden dacht ik.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')