SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Niet helemaal. Je had even een nieuwe openingstitel moeten verzinnen want “op naar de herfst” is niet erg actueel meerquote:Op donderdag 15 december 2022 01:04 schreef Queller het volgende:
Ik wist niet dat ik het in me had, maar ik heb succesvol een nieuw deel geopend!
En doorrrrrrr![]()
![]()
quote:Op donderdag 15 december 2022 07:18 schreef Horsemen het volgende:
Niet helemaal. Je had even een nieuwe openingstitel moeten verzinnen want “op naar de herfst” is niet erg actueel meer
Het klonk al te mooi om waar te zijnquote:Op donderdag 15 december 2022 07:35 schreef Leandra het volgende:
Geen "zegels" in de TT... gemiste kans hoor![]()
![]()
Ik wil kiezen uit 2 energieleveranciers maar ik wil even zeker weten of ik het goed doe:
verbruik:
2000 piek
5000 dal
opwek:
4000 piek
1400 dal
Leverancier 1:
5,5 ct. per kWh excl. btw. De terugleververgoeding is alleen van toepassing wanneer u in totaal meer opwekt dan verbruikt.
Opwekking wordt bij elkaar opgeteld, eerst tegen het normaalverbruik gesaldeerd, de rest tegen dalverbruik.
Leverancier 2:
Terugleververgoeding: 16,8 ct. per kWh excl. btw. De terugleververgoeding is alleen van toepassing wanneer u in totaal meer opwekt dan verbruikt.
Resterend aantal kWh in normaaluren wordt gesaldeerd tegen dalverbruik
Maakt het iets uit wie ik kies als alle andere variabelen gelijk zijn?Spoilers!![]()
je verbruik is 5000+2000-4000-1400=600.quote:Op donderdag 15 december 2022 17:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik wil kiezen uit 2 energieleveranciers maar ik wil even zeker weten of ik het goed doe:
verbruik:
2000 piek
5000 dal
opwek:
4000 piek
1400 dal
Leverancier 1:
5,5 ct. per kWh excl. btw. De terugleververgoeding is alleen van toepassing wanneer u in totaal meer opwekt dan verbruikt.
Opwekking wordt bij elkaar opgeteld, eerst tegen het normaalverbruik gesaldeerd, de rest tegen dalverbruik.
Leverancier 2:
Terugleververgoeding: 16,8 ct. per kWh excl. btw. De terugleververgoeding is alleen van toepassing wanneer u in totaal meer opwekt dan verbruikt.
Resterend aantal kWh in normaaluren wordt gesaldeerd tegen dalverbruik
Maakt het iets uit wie ik kies als alle andere variabelen gelijk zijn?
terugleververgoeding is niet interessant, want op jaarbasis verbruik je.Tot nooit .......![]()
Dat is precies waar ik al een paar jaar naar handel. Maar ineens raakte ik in de war over piek en dal. Ik kan je mijn logica niet uitleggen, ik ben verre van scherp op dit momentquote:Op donderdag 15 december 2022 17:26 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
je verbruik is 5000+2000-4000-1400=600.
terugleververgoeding is niet interessant, want op jaarbasis verbruik je.
1600 trouwens, niet 600.
[ Bericht 2% gewijzigd door Lucky_Strike op 15-12-2022 17:35:33 ]Spoilers!![]()
Ik ben ze maar gaan bellen, want op mail reageren ze niet. Uit de categorie: we zeggen dingen, maar geven geen antwoord: "Zo doen we het altijd. Wij mogen dat, maar we kunnen geen zegels terugplaatsen. De rekening mag naar ons, wij vergoeden het wel."quote:Op maandag 12 december 2022 23:25 schreef Queller het volgende:
Ik heb ze de vraag even voorgelegd. Ben benieuwd wat ze zeggen. Ik heb er niet echt een heel lekker gevoel bij.
Nou ja, hebbie weinig aan dus. Ik heb nog een beetje tegengesputterd (als je geen zegelrecht hebt, en dus geen zegels kan terugplaatsen, kan mag je ze er ook niet afhalen), maar toen stak heur van de klantenservice weer hetzelfde riedeltje af.
Het zal wel; ze gaan morgen plaatsen en we zien het wel.![]()
quote:Op donderdag 15 december 2022 07:35 schreef Leandra het volgende:
Geen "zegels" in de TT... gemiste kans hoor![]()
![]()
Oh, dat is heel simpel hoor. Zij zijn verantwoordelijk voor de installatie.quote:Op donderdag 15 december 2022 21:13 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik ben ze maar gaan bellen, want op mail reageren ze niet. Uit de categorie: we zeggen dingen, maar geven geen antwoord: "Zo doen we het altijd. Wij mogen dat, maar we kunnen geen zegels terugplaatsen. De rekening mag naar ons, wij vergoeden het wel."
Nou ja, hebbie weinig aan dus. Ik heb nog een beetje tegengesputterd (als je geen zegelrecht hebt, en dus geen zegels kan terugplaatsen, kan mag je ze er ook niet afhalen), maar toen stak heur van de klantenservice weer hetzelfde riedeltje af.
Het zal wel; ze gaan morgen plaatsen en we zien het wel.
Als zij de rekening betalen, kunnen ze ook een bedrijf inschakelen.
Doen ze dat niet, bel je enexis/liander en zeg je welk bedrijf hem eraf geknipt hebt.
Ik weet niet welke boetes erop staan, maar dat is geen tientjes werk.
Dus maak vooral foto's als ze bezig zijn. Je hebt al een foto met zegel, dus bewijs dat hij erop zat is er.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.![]()
Ja ik wek ook echt niets op in de winter, ze liggen bijna plat op het dak en er staan boven voor m'n huis, komt bijna geen straaltje zon op. Met saldering maakt dat niet uit want in de zomermaanden gaat het keihard.quote:
Maar ben daardoor wel bang voor die hele regeling met al die wisselende tarieven.![]()
Ik ga morgen, gezien de weersvoorspellingen, de opbrengst van de maand december van vorig jaar (95kWh) voorbij.
Alleen september bleef achter dit jaar.
Over het hele kalenderjaar al 4,94 MWh met een 3,9 MWp installatie. Ongelofelijk.
Het kan volgend jaar alleen maar 'tegenvallen' denk ik.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.![]()
Nou, een storm in een glas water; ze hebben 'm er volgens mij niet afgeknipt.quote:Op vrijdag 16 december 2022 11:33 schreef bambino het volgende:
Oh, dat is heel simpel hoor. Zij zijn verantwoordelijk voor de installatie.
Als zij de rekening betalen, kunnen ze ook een bedrijf inschakelen.
Doen ze dat niet, bel je enexis/liander en zeg je welk bedrijf hem eraf geknipt hebt.
Ik weet niet welke boetes erop staan, maar dat is geen tientjes werk.
Dus maak vooral foto's als ze bezig zijn. Je hebt al een foto met zegel, dus bewijs dat hij erop zat is er.
Ze kwamen gisteren, besloten dat het te glad was, vervingen de meterkast en zijn toen weer weggegaan. Dus zij dit gisteren zonnepanelen zouden krijgen, kregen ze niet.![]()
Gelukkig is de opbrengst deze dagen niet erg hoog dus je gemiste opbrengst valt mee. Komen ze wel binnenkort terug of moet je lang wachten?quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:32 schreef Queller het volgende:
[..]
Nou, een storm in een glas water; ze hebben 'm er volgens mij niet afgeknipt.
Ze kwamen gisteren, besloten dat het te glad was, vervingen de meterkast en zijn toen weer weggegaan. Dus zij dit gisteren zonnepanelen zouden krijgen, kregen ze niet.![]()
Ik heb geen flauw idee. Kostte wel een vrije dag en heel eerlijk: het was een uur nadat ze kwamen al helemaal niet meer glad op het dak. Ze roken volgens mij gewoon een dagje vorstverlet.quote:Op zaterdag 17 december 2022 11:20 schreef Faraday01 het volgende:
Gelukkig is de opbrengst deze dagen niet erg hoog dus je gemiste opbrengst valt mee. Komen ze wel binnenkort terug of moet je lang wachten?![]()
Bij welke bedrijven in Twente kan je als particulier nog offertes aanvragen? Ik heb er meerdere geprobeerd, maar geen gevonden.
Levertijd en prijs zijn niet van belang.Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.![]()
Coolblue:pquote:Op dinsdag 20 december 2022 18:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
Bij welke bedrijven in Twente kan je als particulier nog offertes aanvragen? Ik heb er meerdere geprobeerd, maar geen gevonden.
Levertijd en prijs zijn niet van belang.![]()
Bij @bambinoquote:Op dinsdag 20 december 2022 18:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
Levertijd en prijs zijn niet van belang.
Ik heb je lief mijn hele leven![]()
Die willen langskomen, maar dat kan nog niet omdat het huis nog niet van mij is.quote:Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.![]()
Ze kunnen ook zonder langskomen alles opstellen. Ervaring mee.quote:Op dinsdag 20 december 2022 18:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Die willen langskomen, maar dat kan nog niet omdat het huis nog niet van mij is.![]()
ik heb het aangevraagd, maar ik vind die levertijd van 4 maanden wel ongeloofwaardig kort, maar we zien wel.quote:Op dinsdag 20 december 2022 19:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ze kunnen ook zonder langskomen alles opstellen. Ervaring mee.Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Ik niet. Eigen personeel. Magazijn vol panelen. Dan gaat het rapquote:Op dinsdag 20 december 2022 19:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik heb het aangevraagd, maar ik vind die levertijd van 4 maanden wel ongeloofwaardig kort, maar we zien wel.![]()
Als je me ff DM stuurt met je wensen en adres, kan ik je zo een prijs noemen.quote:Op dinsdag 20 december 2022 18:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
Levertijd en prijs zijn niet van belang.
Levertijd is bij ons wel rond de 8 maanden. 4 maanden gaan wij niet redden heheOp donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Vandaag op de aller kortste dag van het jaar worden hier 9 zonnepanelen geïnstalleerd. Ik verwacht wel een flink stijgende lijn de komende maanden.
Edit: Toch niet, de standaard haken passen niet onder onze dakpannen blijkbaar. Dus nu wordt ik binnenkort door werkvoorbereiding gebeld om een nieuwe afspraak te maken en hebben ze hopelijk een oplossing.
[ Bericht 15% gewijzigd door archito op 21-12-2022 10:56:57 ]![]()
Jammer! Was wel een leuke dag geweest om panelen te laten leggenquote:Op woensdag 21 december 2022 08:38 schreef archito het volgende:
Vandaag op de aller kortste dag van het jaar worden hier 9 zonnepanelen geïnstalleerd. Ik verwacht wel een flink stijgende lijn de komende maanden.
Edit: Toch niet, de standaard haken passen niet onder onze dakpannen blijkbaar. Dus nu wordt ik binnenkort door werkvoorbereiding gebeld om een nieuwe afspraak te maken en hebben ze hopelijk een oplossing.
Hier vandaag eindelijk weer wat zon. De laatste dagen zaten we steeds onder de 0,5 kWh, gisteren zelfs op 0
Vraagje: ik zie bij mijn energiemaatschappij dat in het weekend er niks verrekend wordt qua panelen. Is dat een foutje of is dat altijd zo
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam![]()
Das mooi ruk dan dat ze dat systeem niet kunnen gebruiken. Lekkere voorbereiding..quote:Op woensdag 21 december 2022 08:38 schreef archito het volgende:
Edit: Toch niet, de standaard haken passen niet onder onze dakpannen blijkbaar. Dus nu wordt ik binnenkort door werkvoorbereiding gebeld om een nieuwe afspraak te maken en hebben ze hopelijk een oplossing.![]()
Wat ruk zeg! Mijn OCD hoopt dat het wel lukt voor 1 januariquote:Op woensdag 21 december 2022 08:38 schreef archito het volgende:
Edit: Toch niet, de standaard haken passen niet onder onze dakpannen blijkbaar. Dus nu wordt ik binnenkort door werkvoorbereiding gebeld om een nieuwe afspraak te maken en hebben ze hopelijk een oplossing.Anders heb je pas in 2025 het eerst volle jaar aan cijfers
(over 2024 dan
)
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek![]()
Ik had ze gewaarschuwd dat het bij tuille du nord pannen best nauw kan komen. Maar blijkbaar zijn de tengels onder de panlatten te dun waardoor ze er niet omheen kunnen haken. Wat mij betref steken ze een stukje van de onderkant van de panlat af want die heeft de aannemer een maatje dikker genomen vorig jaar dacht ik.quote:Op woensdag 21 december 2022 15:18 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Das mooi ruk dan dat ze dat systeem niet kunnen gebruiken. Lekkere voorbereiding..
Ik wacht maar even af waar ze mee komen. Het is coolblue dus ga er vanuit dat ze gewoon een fatsoenlijke technische afdeling hebben zitten.Haha, ik ben er bang voor eigenlijk. Coolblue is een grote partij dus zal vast een hele planningsafdeling achter zitten en niet zomaar een klusje tussendoor.quote:Op woensdag 21 december 2022 16:50 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Wat ruk zeg! Mijn OCD hoopt dat het wel lukt voor 1 januariAnders heb je pas in 2025 het eerst volle jaar aan cijfers
(over 2024 dan
)
Maar mijn OCD werd vanmorgen al op de proef gesteld omdat de installateur niet echt snapte waarom ik de panelen symmetrisch wilde hebben liggen. 'Het gaat toch om de opbrengst?'![]()
![]()
Nietquote:Op woensdag 21 december 2022 17:07 schreef archito het volgende:
[..]
Ik had ze gewaarschuwd dat het bij tuille du nord pannen best nauw kan komen. Maar blijkbaar zijn de tengels onder de panlatten te dun waardoor ze er niet omheen kunnen haken. Wat mij betref steken ze een stukje van de onderkant van de panlat af want die heeft de aannemer een maatje dikker genomen vorig jaar dacht ik.
Ik wacht maar even af waar ze mee komen. Het is coolblue dus ga er vanuit dat ze gewoon een fatsoenlijke technische afdeling hebben zitten.
[..]
Haha, ik ben er bang voor eigenlijk. Coolblue is een grote partij dus zal vast een hele planningsafdeling achter zitten en niet zomaar een klusje tussendoor.
Maar mijn OCD werd vanmorgen al op de proef gesteld omdat de installateur niet echt snapte waarom ik de panelen symmetrisch wilde hebben liggen. 'Het gaat toch om de opbrengst?'Ja opbrengst is natuurlijk belangrijk maar als het niet symmetrisch zou liggen zou ik ook wel flippen
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam![]()
![]()
![]()
Nee legt u ze maar gewoon op gevoel, het gaat toch om de opbrengst.
Ril.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Dit jaar al op 7006kwh. Beste jaar ooit sinds 2016! Waren nog nooit over de 7000 grens gegaan.Maar ik kan 't mis hebben...![]()
Heel herkenbaar :-) Bij mij kwamen ze vorige week panelen plaatsen maar omdat het tegenzat moesten ze later een keer terug komen. In eerste instantie was dat de tweede week van januari tot ze gisteren opeens belden of ze direct konden komen omdat er ergens iets uitviel. Zodoende had ik vandaag op de kortste dag van het jaar voor het eerste een hele dag opbrengst en is 2023 een volledig kalenderjaar. Mijn OCD is weer helemaal zen.quote:Op woensdag 21 december 2022 16:50 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Wat ruk zeg! Mijn OCD hoopt dat het wel lukt voor 1 januariAnders heb je pas in 2025 het eerst volle jaar aan cijfers
(over 2024 dan
)
![]()
Echt beter ja! Wij hebben panelen sinds 2019 en dit 2022 is mijn eerste volle jaarquote:Op woensdag 21 december 2022 18:40 schreef _mido het volgende:
[..]
Heel herkenbaar :-) Bij mij kwamen ze vorige week panelen plaatsen maar omdat het tegenzat moesten ze later een keer terug komen. In eerste instantie was dat de tweede week van januari tot ze gisteren opeens belden of ze direct konden komen omdat er ergens iets uitviel. Zodoende had ik vandaag op de kortste dag van het jaar voor het eerste een hele dag opbrengst en is 2023 een volledig kalenderjaar. Mijn OCD is weer helemaal zen.![]()
2019 - in oktober geplaatst
2020 - bliksem ingeslagen en het communicatiebord kapot, dus geen metingen. Wel opgewekt
2021 - fout opgelost waardoor we niet optimaal rendement hadden
2022 - eindelijk een heel jaar!
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek![]()
Dat moet je dus niet doen als je zonnepanelen gaat leggen:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/318682538/man-tuimelt-van-dak-bij-aanbrengen-zonnepanelen-in-hoogezand![]()
Van een plat dak ook nog, dan heb je ff niet opgelet of schrok je deed je een stap achteruit waar geen dak meer wasquote:Op donderdag 22 december 2022 14:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/318682538/man-tuimelt-van-dak-bij-aanbrengen-zonnepanelen-in-hoogezand![]()
Tja ongelukjes gebeuren. Een van onze jongens is in Urk of all places van 6m hoog van het dak gedonderd. Valbeveiliging ging gewoon mee.quote:Op donderdag 22 december 2022 14:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/318682538/man-tuimelt-van-dak-bij-aanbrengen-zonnepanelen-in-hoogezand
Ik ben eindelijk over de 11.500 heen. Toch meer dan verwacht, maar dat is ook te danken aan een fantastisch jaar.
Eind februari pas de uitbreiding gedaan, dus ben benieuwd wat die paar panelen extra hadden gedaan in die 2 maanden. Had 380kWh van grote dak, dus wellicht nog een 100 kWh meer ofzo.
Misschien volgend jaar nog een paar bij plaatsen. Aangezien ik nu nog stroom kan verkopen voor 90 cent heb ik dat er 1 jaar uit
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Hij viel van het platte dak op het andere platte dak... dat is misschien 3 meter ofzo, als ie andere kant was gevallen had hij een groter probleem. Ik ben paar maanden terug nog van een ladder gevallen bij het schilderen van m'n dakgoot... dat was hoger. Gelukkig gleed de ladder naar achteren dus je valt naar voren, m'n schenen hele afdruk op de treden en kreeg dat ding ook nog tegen m'n kopquote:Op donderdag 22 december 2022 14:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/318682538/man-tuimelt-van-dak-bij-aanbrengen-zonnepanelen-in-hoogezand
Facts don't care about your feelings![]()
Maar dat is met elke val zo. Als je mazzel hebt en je goed terecht komt kan het nog prima aflopen van 10m.quote:Op donderdag 22 december 2022 17:41 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Hij viel van het platte dak op het andere platte dak... dat is misschien 3 meter ofzo, als ie andere kant was gevallen had hij een groter probleem. Ik ben paar maanden terug nog van een ladder gevallen bij het schilderen van m'n dakgoot... dat was hoger. Gelukkig gleed de ladder naar achteren dus je valt naar voren, m'n schenen hele afdruk op de treden en kreeg dat ding ook nog tegen m'n kop
Als je verkeerd valt van 40cm, kan je je heup breken en zit je 12 weken thuis.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Ja dat vallen was zo voorbijquote:Op donderdag 22 december 2022 17:59 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dat vallen is het probleem nooit zo, dat neerkomen is meer het probleemdat neerkomen voel je nog een aantal weken.
Facts don't care about your feelings![]()
Ze zijn bij GreenChoice ook de weg kwijt.
M'n voorschot is al jaren ¤5 per maand, ik wek 15.000kWh per jaar op, verbruik zo'n 7.000kWh, krijg dus ieder jaar een hoop terug en toch zetten ze m'n voorschot nu op ¤70 per maand en dat kan ik hooguit aanpassen naar ¤52.
Bellen lukt niet, blijkbaar zijn ze dicht.
Maar weer een online formulier ingevuld...![]()
En dat van mij hebben ze dan weer van 40 naar 15 ¤ gezet, mailden ze gisteren
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-![]()
15 procent meer duurzame energie opgewekt dan een jaar eerder -
op 500.000 huizen zijn dit jaar zonnepanelen gelegd. Klinkt als een absurt aantal.
15% meer opwek had ik al dankzij de vele zonuren.Tot nooit .......![]()
Pakken veel mensen hier nog centrale omvormers of gaat iedereen voor de micro varianten?1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."![]()
Volgens mij worden er hier meer centrale dan micro's gebruikt. Ik heb beide.quote:Op woensdag 28 december 2022 16:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Pakken veel mensen hier nog centrale omvormers of gaat iedereen voor de micro varianten?Tot nooit .......![]()
Bij veel aanbieders krijg je voortaan standaard micro omvormers. Zal wel minder gedoe opleveren.quote:Op woensdag 28 december 2022 16:25 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Volgens mij worden er hier meer centrale dan micro's gebruikt. Ik heb beide.
En de IQ8 zien er interessant uit want dan ben je niet meer afhankelijk van het grid.
Maar vraag mij af hoe dat dan werkt.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
Hangt een beetje af van je dak.quote:Op woensdag 28 december 2022 16:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Pakken veel mensen hier nog centrale omvormers of gaat iedereen voor de micro varianten?
Heb je een recht-toe-recht-aan dak op het zuiden (of oost-west) dan zou ik gewoon voor een string omvormer gaan.
Heb je complexe dakvlakken of rare schaduwen dan kan je eens naar micro-omvormers of optimizers kijken.
Vind je het leuk om per paneel te zien wat het opwekt, dan kan je ook naar optimizers of micro-omvormers kijken.![]()
Het argument wat ik het vaakst hoor is dat microomvormers veel langer mee gaan dan string omvormers.quote:Op woensdag 28 december 2022 16:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hangt een beetje af van je dak.
Heb je een recht-toe-recht-aan dak op het zuiden (of oost-west) dan zou ik gewoon voor een string omvormer gaan.
Heb je complexe dakvlakken of rare schaduwen dan kan je eens naar micro-omvormers of optimizers kijken.
Vind je het leuk om per paneel te zien wat het opwekt, dan kan je ook naar optimizers of micro-omvormers kijken.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
Hoeveel mensen zijn er al met micro-omvormers van 25 jaar oud?quote:Op woensdag 28 december 2022 20:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het argument wat ik het vaakst hoor is dat microomvormers veel langer mee gaan dan string omvormers.
Niet van Enphase iig, want die lanceerden / verkochten hun eerste micro-omvormer in 2008 / 2009.
Als je 16 panelen hebt, heb je 16 micro-omvormers. Ik zou niet weten waarom die niet stuk kunnen gaan.
Gaat je string-omvormer stuk? Hang je een nieuwe op, je prikt de strings er weer in, je koppelt hem aan de WiFi en gaan.
Gaat je micro-omvormer stuk? Dan moet er iemand het dak op.
En dan is het hopen dat er correct genoteerd staat welke string-omvormer bij welk paneel hoort, anders is het even wat zoeken. Dat is op een plat dak nog wel "leuk" maar op 8 meter hoogte op een schuin dak alweer minder.
Ik heb overigens 68 optimizers op m'n dak. Die liggen er 4,5 jaar (zonder uitval, afkloppen), dus over 20,5 jaar kan ik je melden of dat een goed idee was![]()
![]()
Ik had bij de koop van dit huis 10 AEConversion - INV250 micro omvormers op het dak liggen. Zonder monitoring.
Veel storingen gehad, gedeeltelijke opbrengst, tijdelijke dipjes of zelfs totale uitval.
Twee jaar geleden toch maar allemaal laten verwijderen en voor één centrale omvormer gegaan. Nooit meer problemen meer gehad.Voorheen Post ID 101472![]()
die had ik eerst was drama inderdaad. Ik legde een-voor-een een deken op de panelen. Dan kon ik aan de opwek zien of de omvormer kapot was. gelukkig een plat dak. Die dingen konden niet tegen de hitte onder de panelen.quote:Op woensdag 28 december 2022 21:33 schreef Estate2 het volgende:
Ik had bij de koop van dit huis 10 AEConversion - INV250 micro omvormers op het dak liggen. Zonder monitoring.
Veel storingen gehad, gedeeltelijke opbrengst, tijdelijke dipjes of zelfs totale uitval.
Twee jaar geleden toch maar allemaal laten verwijderen en voor één centrale omvormer gegaan. Nooit meer problemen meer gehad.Tot nooit .......![]()
Geen idd maar ze bieden 25 jaar garantie op die dingen dus dat zou iets moeten betekenen.quote:Op woensdag 28 december 2022 20:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoeveel mensen zijn er al met micro-omvormers van 25 jaar oud?
Niet van Enphase iig, want die lanceerden / verkochten hun eerste micro-omvormer in 2008 / 2009.Dat mag het bedrijf dan doen.quote:Als je 16 panelen hebt, heb je 16 micro-omvormers. Ik zou niet weten waarom die niet stuk kunnen gaan.
Gaat je string-omvormer stuk? Hang je een nieuwe op, je prikt de strings er weer in, je koppelt hem aan de WiFi en gaan.
Gaat je micro-omvormer stuk? Dan moet er iemand het dak op.
En dan is het hopen dat er correct genoteerd staat welke string-omvormer bij welk paneel hoort, anders is het even wat zoeken. Dat is op een plat dak nog wel "leuk" maar op 8 meter hoogte op een schuin dak alweer minder.
Ik heb overigens 68 optimizers op m'n dak. Die liggen er 4,5 jaar (zonder uitval, afkloppen), dus over 20,5 jaar kan ik je melden of dat een goed idee was
Maar het is inderdaad toekomstmuziek. Hier overigens ook wel voor gekozen omdat ze op 3 verschillende dakvlakken liggen.
Nog een vraag: dubbel tarief tov enkel tarief lijkt mij het gunstigste? Je wekt dure stroom op en verbruikt goedkope?1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
Welk bedrijf gaat je dak op dan?;) Ik denk niet dat er iemand van Enphase komt om de omvormer van je dak te halen.quote:Op donderdag 29 december 2022 08:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Geen idd maar ze bieden 25 jaar garantie op die dingen dus dat zou iets moeten betekenen.
[..]
Dat mag het bedrijf dan doen.
Maar het is inderdaad toekomstmuziek. Hier overigens ook wel voor gekozen omdat ze op 3 verschillende dakvlakken liggen.
Nog een vraag: dubbel tarief tov enkel tarief lijkt mij het gunstigste? Je wekt dure stroom op en verbruikt goedkope?
Je zonnepanelen boer bestaat over 20jr vast al niet meer.
En wat denk je dat er met een bedrijf gebeurt als blijkt dat al die omvormers na 15 jaar stuk gaan.![]()
Dat zien we dan wel weer.quote:Op donderdag 29 december 2022 10:11 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Welk bedrijf gaat je dak op dan?;) Ik denk niet dat er iemand van Enphase komt om de omvormer van je dak te halen.
En wat denk je dat er met een bedrijf gebeurt als blijkt dat al die omvormers na 15 jaar stuk gaan.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
Ik moet innova ook nog bellen.. hebben mn voorschot op 110 gezet terwijl ik dik terug krijg.quote:Op woensdag 28 december 2022 14:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ze zijn bij GreenChoice ook de weg kwijt.
M'n voorschot is al jaren ¤5 per maand, ik wek 15.000kWh per jaar op, verbruik zo'n 7.000kWh, krijg dus ieder jaar een hoop terug en toch zetten ze m'n voorschot nu op ¤70 per maand en dat kan ik hooguit aanpassen naar ¤52.
Bellen lukt niet, blijkbaar zijn ze dicht.
Maar weer een online formulier ingevuld...![]()
Ik denk dat wat betreft rendement ik die 20 jaar oude panelen ook niet vervangen wil hebben.quote:Op donderdag 29 december 2022 10:11 schreef Makrolon het volgende:
Doe mij maar een setje nieuwe met 4x zo veel rendement,Tot nooit .......![]()
Zit nog wel een reken sommetje aan vast.quote:Op donderdag 29 december 2022 10:49 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik denk dat wat betreft rendement ik die 20 jaar oude panelen ook niet vervangen wil hebben.
Doe mij maar een setje nieuwe met 4x zo veel rendement,
Ja vast nieuwe panelen zullen meer opwekken, maar moet je wel voor investeren.
Die 20 jaar oude panelen liggen daar al te liggen, gratis, zonder investering.
Dus ja je zal vast van 1000 naar 2000 kwh gaan, maar is het de investering waard voor die extra 1000 kwh ?
Uiteindelijk vast wel, zeker als je toch de omvormer moet vervangen... en als je alles nog kan salderen (of in combinatie met een accu of ....)![]()
De vraag is natuurlijk of 4x zoveel rendement bruikbaar is.quote:Op donderdag 29 december 2022 10:49 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik denk dat wat betreft rendement ik die 20 jaar oude panelen ook niet vervangen wil hebben.
Doe mij maar een setje nieuwe met 4x zo veel rendement,
4x meer rendement zou betekenen dat ik hier 4 x 20,4 = 81,6kWp aan panelen zou hebben liggen.
Het zit nu op 2x 8kW omvormers, dus dan zou ik naar 2x 32kW omvormers moeten.
Daarvoor zou ik dan weer een veel zwaardere aansluiting moeten hebben.
Een andere optie is om minder panelen te leggen zodat ik weer 20,4kWp aan panelen heb liggen.
Maar die had ik al, dus waarom vervangen?
Meer rendement is vooral interessant als je weinig ruimte voor panelen hebt.![]()
Dat is juist, zeker met de lage terugleververgoedingen. Zelf heb ik een deel van mijn panelen al vervangen (als in verplaatst naar schaduwrijke plek). Maar ik heb dan ook een ernstig ruimte tekort.quote:Op donderdag 29 december 2022 11:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
Meer rendement is vooral interessant als je weinig ruimte voor panelen hebt.Tot nooit .......![]()
Ik heb panelen van 250wp op mn dak liggen. Heb wel eens uitgerekend om ze te vervangen voor nieuwe met 400.aar het kan gewoon niet uit...quote:Op donderdag 29 december 2022 10:49 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Doe mij maar een setje nieuwe met 4x zo veel rendement,![]()
Tenzij je de 400wp opbrengst nog zelf kan gebruiken in plasts van terugleveren (na salderen). Dan komt het plots wel uit.quote:Op donderdag 29 december 2022 12:14 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ik heb panelen van 250wp op mn dak liggen. Heb wel eens uitgerekend om ze te vervangen voor nieuwe met 400.aar het kan gewoon niet uit...Tot nooit .......![]()
Ik heb de balans opgemaakt voor dit jaar.
Wij hebben netto ongeveer 100 kwh minder ingekocht en 500 kwh extra terug geleverd in 2022 in vergelijking met 2021.
Ik verwacht eigenlijk dat we netto meer zijn gaan verbruiken, dus die 100kwh minder ingekocht zal vermoed ik komen doordat er daadwerkelijk nog eens 150 of 200 extra opgewekt is.
Waar wij vorig kalenderjaar nog netto 400 kwh inkochten, hebben we dit kalenderjaar netto 200 kwh terug geleverd![]()
Ergens heb ik het gevoel dat panelen met meer rendement het ook met weinig licht beter doen. Bij mij bijvoorbeeld is de opbrengst in de zomer prima maar bij weinig licht zoals nu in de winter is de opbrengst om te janken. Heel december levert minder op dat een enkele goede dag in de zomer. Als salderen over is dan is dat wel een verschil.quote:Op donderdag 29 december 2022 11:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
Meer rendement is vooral interessant als je weinig ruimte voor panelen hebt.![]()
De opbrengst van panelen in de winter ligt vooral aan de dakhoek.quote:Op vrijdag 30 december 2022 10:26 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ergens heb ik het gevoel dat panelen met meer rendement het ook met weinig licht beter doen. Bij mij bijvoorbeeld is de opbrengst in de zomer prima maar bij weinig licht zoals nu in de winter is de opbrengst om te janken. Heel december levert minder op dat een enkele goede dag in de zomer. Als salderen over is dan is dat wel een verschil.
Zo had mijn moeder in juni 1054kWh opbrengst en nu in december 88kWh
Ik had in juni 2254kWh opbrengst en nu in december 259kWh.
Met een 18 graden dak haalt m'n moeder deze maand dus 8,3% van de opbrengst in juni.
Met een 54 graden dak haal ik 11,5% van de opbrengst in juni.
En dat is logisch want de zon staat veel lager.
Ik heb "oude" 300Wp panelen (2018) en m'n moeder nieuwe 360Wp panelen (2022).![]()
Ik heb een oost-west opstelling, 45 graden met ook een beetje schaduw in de winter. Maar mijn december opbrengst is iets van 4% ten opzichte van een zomermaand. 15,7 KWh tot nog toe in december tegen bijna 400 KWh in juni (ik heb ivm vakantie daar niet de exacte cijfers van). Een deel van dat verschil wijt ik echt aan het moeizamer opstarten van de omvormer en/of de panelen.quote:Op vrijdag 30 december 2022 10:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Met een 18 graden dak haalt m'n moeder deze maand dus 8,3% van de opbrengst in juni.
Met een 54 graden dak haal ik 11,5% van de opbrengst in juni.![]()
De zon komt later op en gaat eerder onder, dus een oost-west dak heeft sowieso minder zonuren in de winter dan een dak op zuid.quote:Op vrijdag 30 december 2022 11:46 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik heb een oost-west opstelling, 45 graden met ook een beetje schaduw in de winter. Maar mijn december opbrengst is iets van 4% ten opzichte van een zomermaand. 15,7 KWh tot nog toe in december tegen bijna 400 KWh in juni (ik heb ivm vakantie daar niet de exacte cijfers van). Een deel van dat verschil wijt ik echt aan het moeizamer opstarten van de omvormer en/of de panelen.
In de zomer spreid je echter wel je opbrengst beter over de dag en kan je meer energie zelf verbruiken.
Dat is met name fijn zodra salderen wordt afgebouwd.![]()
Dit jaar 360kwh per zonnepaneel(360wp) gehaald
Waarbij half april half mei mijn omvormer kapot is geweestAls het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan![]()
Nou, de opbrengst van dit jaar 2022 is dan in totaal 1071 kWh, niet onaardig denk ik voor vier paneeltjes van 405wp die sinds mei op het dak liggen in niet al te gunstige oriëntatie.
Al met al ben ik er best tevreden over, net ook de jaarafrekening van het energiebedrijf gekregen en we krijgen hier 1250,- euro weer van het energiebedrijf. Als ik dan bedenk dat de panelen ¤ 1855,- inclusief btw hebben gekost dan heb ik ze alweer bijna terugverdiend![]()
![]()
![]()
Waarom heb je niet meer panelen laten plaatsen?quote:Op zaterdag 31 december 2022 17:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Nou, de opbrengst van dit jaar 2022 is dan in totaal 1071 kWh, niet onaardig denk ik voor vier paneeltjes van 405wp die sinds mei op het dak liggen in niet al te gunstige oriëntatie.
Al met al ben ik er best tevreden over, net ook de jaarafrekening van het energiebedrijf gekregen en we krijgen hier 1250,- euro weer van het energiebedrijf. Als ik dan bedenk dat de panelen ¤ 1855,- inclusief btw hebben gekost dan heb ik ze alweer bijna terugverdiend![]()
![]()
Sinds laatste week mei aktief.
5,68 MWh productie, verkocht 2,97 MWh, eigen verbruik 2,71 MWh,
85% Autark, 460 kWh moeten kopen.
Daar ik niet kan salderen slechts kiet gespeeld over deze periode, of eigenlijk, een tientje minder aan stroom gekocht dan verkocht.
Bij een stroomverbruik van rond de 4600 kWh per Jaar projecteer ik dat ik (afhankelijk van de stroomprijzen) dus geen echte rekening meer ga krijgen voor electra.
Besparing iets meer dan 2000 Euro per jaar bij de huidige prijzen.![]()
Hier 8300 kWh met 13k wp. Wel oudere panelen en alles oost west. Ik hoopte op 8000 dus ben tevreden!![]()
Ik heb de panelen zelf geplaatst, samen met een collega van mijquote:Op zaterdag 31 december 2022 17:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom heb je niet meer panelen laten plaatsen geplaatst?![]()
Het dakvlak van mijn carport is niet groter, daar kunnen niet meer dan vier panelen op geplaatst worden.
Meer gunstige dakvlakken heb ik helaas ook niet op mijn woning, er is nog wel een beperkt plat dak op de woning zelf. Maar ben bang dat dat oppervlak bouwkundig niet sterk genoeg is.
Tenminste er is mij niemand die dat kan garanderen, dus we proberen het maar gewoon niet uit.![]()
![]()
![]()
3370 kWh opgewekt met 10x300 wp aan panelen. Top jaar, beste jaar sinds ze liggen zelfs (vanaf augustus 2017)![]()
8.460 kWh opgewekt met 8.7 kWp. Vanaf 1 Jan gezien tot...nou ja...nog 5 uur te gaan heb ik 1.140 kWh 'over' dus prima comfortabele getallen.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Ik verwacht niet dat je de komende 5 uur nog wat opwekt, tenzij ze bij jou helemaal de moeder knallen met zoveel siervuurwerk dat je panelen weer gaan leverenquote:Op zaterdag 31 december 2022 18:55 schreef CoolGuy het volgende:
8.460 kWh opgewekt met 8.7 kWp. Vanaf 1 Jan gezien tot...nou ja...nog 5 uur te gaan heb ik 1.140 kWh 'over' dus prima comfortabele getallen.![]()
![]()
3,61 kWh opgewekt met 3,42 kWp. Eerste volle jaar. We zijn vanaf oktober elektrisch gaan verwarmen (het huis en het water) en hebben nog 150 kWh ‘over’, ongeveer. Volgend jaar gaan we dus meer verbruiken dan we opwekken, maar we kunnen links en rechts vast nog wel wat besparen.
Contract van Vattenfall loopt vanavond af en we krijgen rond de ¤850,- terug over afgelopen jaar. Vind ik leuk.![]()
Nee, maar wel verbruiken dus die 1.140 wordt minderquote:Op zaterdag 31 december 2022 18:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat je de komende 5 uur nog wat opwekt, tenzij ze bij jou helemaal de moeder knallen met zoveel siervuurwerk dat je panelen weer gaan leveren
Breitling - Instruments for Professionals![]()
Daarmee wordt de opbrengst van je zonnepanelen niets minderquote:Op zaterdag 31 december 2022 19:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, maar wel verbruiken dus die 1.140 wordt minder
Dat gaat hoogstens over je totale energieverbruik.![]()
Maart was dit jaar echt een bizar goed jaar, dus daar heb je sowieso al een hoop mee misgelopen door die plaatsing in april.quote:Op zaterdag 31 december 2022 20:10 schreef zoz het volgende:
4200 KW opgewekt met 5850 wp![]()
Waarvan 4750wp in april is geplaatst.![]()
4694 kWh opgewekt met 4000wp aan panelen (waarvan 500wp in maart/april bijgeplaatst)
3456kWh uit net gehaald
3316kWh teruggeleverd
na salderen kom ik nog 140kWh te kort. Die zal ik dus nog moeten betalen.
[ Bericht 10% gewijzigd door Speekselklier op 31-12-2022 22:33:47 ]Tot nooit .......![]()
Ik ben heel benieuwd wat de zonnepanelen gaan opbrengen dit jaarWe hebben nog maar 1 volle maand gehad en daarmee 56,6 kWh opgebracht, dat is toch al ongeveer een derde van ons verbruik.
8412 kWh opgewekt met 7200wp. Helaas waren we dit jaar nog 2033kWh meer nodig
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*![]()
Eerste volledige kalenderjaar: 8650 kWh opgewekt met 9400 Wp.
Dat de zon de komende maanden maar veel mag schijnen tot de jaarafrekening![]()
![]()
Ook voor mij het eerste volle kalenderjaar. 2496 opgewekt en slechts 2106 echt verbruikt, een overschot van 390 KWh dus. Dat is inclusief verwarming, gas was 6 m3 in het voorjaar, nu opgezegd.
Ik hou dus een wintermaand over dit jaar maar het was dan ook een uitzonderlijk zonnig jaar met weinig koude periodes. Al een heel jaar geen voorschot betaald en misschien evengoed nog iets terug krijgen.![]()
![]()
Mijn paneeltjes op oost en zuid hebben 8.185,5 kwh opgewekt. Op noord hebben ze 2.773,3 kWh opgewekt. In totaal 10.958,8 kWh opgewekt. We hebben effe ruim 4.700 kWh verbruikt (inclusief warmtepomp) en de rest hebben we voor 61 cent verkocht aan Eneco.
Laat de zon maar weer schijnen in 2023! Zonnig 2023 toegewenst!![]()
Hier 3860 uit 3640 aan panelen. We hadden begin december 164kwh over op de jaarafrekening. Best weinig eigenlijk, want we zaten rond de 3200kwh per jaar, en nu dus iets van 3600. Mijn man heeft vorig winter de zolder een poos verwarmt met een elektrisch kacheltje. Dat trok een hoop stroom.
Maar 922 m3 aan gas is niet slecht voor ons huis. En in februari komt er vloerverwarming, gaskookplaat is er al uit. Hopelijk wordt het dan nog iets minder.![]()
Ik heb een simpele vraag die hier vast makkelijk beantwoord kan worden
Ik sta aan het begin van het zonnepanelenavontuur (lees ik denk erover om ze te nemen) maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het verbruik werkt.
Is het zo simpel als: Ik verbruik 2000 Kwh, de panelen leveren in een jaar 1500Kwh dus ik betaal voor 500Kwh? Dat dacht ik altijd nl, maar ik vraag me nu af of het ook niet te maken heeft met wanneer gebruik ik mijn energie. Salderingsverhaal (denk ik?). Dus als ik net zoveel zou krijgen voor terugleveren als ik betaal zou bovenstaande stelling opgaan, maar aangezien dat niet zo is dan kan ik niet zomaar "verbruik - opbrengst = te betalen" doen of wel?
Ik vermoed het laatste maar ...
Noobvraag, ik weet het, maar het zou fijn zijn om dat eens duidelijk te krijgen.Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie![]()
Met de huidige salderingsregeling mag je inderdaad de opbrengst tegen het verbruik wegstrepen. Als deze regeling wordt afgebouwd, wordt het anders.quote:Op maandag 2 januari 2023 11:20 schreef Zorro het volgende:
Ik heb een simpele vraag die hier vast makkelijk beantwoord kan worden
Ik sta aan het begin van het zonnepanelenavontuur (lees ik denk erover om ze te nemen) maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het verbruik werkt.
Is het zo simpel als: Ik verbruik 2000 Kwh, de panelen leveren in een jaar 1500Kwh dus ik betaal voor 500Kwh? Dat dacht ik altijd nl, maar ik vraag me nu af of het ook niet te maken heeft met wanneer gebruik ik mijn energie. Salderingsverhaal (denk ik?). Dus als ik net zoveel zou krijgen voor terugleveren als ik betaal zou bovenstaande stelling opgaan, maar aangezien dat niet zo is dan kan ik niet zomaar "verbruik - opbrengst = te betalen" doen of wel?
Ik vermoed het laatste maar ...
Noobvraag, ik weet het, maar het zou fijn zijn om dat eens duidelijk te krijgen.
https://pure-energie.nl/k(...)regeling-vanaf-2023/
Hier staat wel het eea uitgelegd.Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
Forum Opties Forumhop: Hop naar: