Deze springt het meest in het oog:quote:Op zaterdag 12 november 2022 17:38 schreef The_End het volgende:
Dat laatste is een verdraaiing van de werkelijkheid. Daar is helemaal geen sprake van. Anders moet je even aangeven wie hier zegt dat je volgende de conventie van Genève iemand standrechtelijk mag executeren.
En dit is er ook een:quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:16 schreef quirina het volgende:
Wat dood is kan ook niet genezen. Wat dood is kan ook nooit meer doden.
En dan gaat het mij vnl om het stukje "stil liggen"...quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:11 schreef ExTec het volgende:
Zo werkt het niet. Gewond betekent niet dat je niet meer terug kan schieten. En stil liggen zegt al helemaal niks.
quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:15 schreef The_End het volgende:
Dit is echt klinkklare onzin hoor. In een situatie als dat is het voor beide partijen onmogelijk om even rustig te kijken of het allemaal wel juridisch waterdicht is.
In dit geval zie ik verder ook geen schending voor zover ik eea kan beoordelen van deze vage beelden maar dat hij er anders over denkt kan ik me ook wel voorstellen. Het is niet dat hij "klinkklare onzin" loopt te verkopen.quote:Hij zat gewoon fout.
Juist om dat te voorkomen is het hier in Nederland (en bij de meeste NATO partners) gewoon een onderdeel van de basisopleiding en is het ook een jaarlijks terugkerend ritueel bij het veplichte MBV riedeltje, niks mis mee verder.quote:Op zaterdag 12 november 2022 17:48 schreef kibo het volgende:
Ik zou ter plekke voor alle zekerheid nog wel eerst even snel handboek Geneefse Conventie raadplegen.
Het beste bewijs voor dat de soldaten niets zagen was het gooien van die granaat die voor die tweede vluchtende man was bestemd in de totaal verkeerde richting, ze zagen die man zelf niet rennen, ze gingen af op aanwijzingen. Als ze iets hadden kunnen zien, hadden ze gericht kunnen schieten, dat paniekerige geroep om granaten was ook omdat de soldaten letterlijk blind waren, en omdat op de warmtebeelden niet te zien is of er wapens mee naar buiten komen. Ze weten niet eens hoeveel mensen er naar buiten komen.quote:Op zaterdag 12 november 2022 17:34 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Juist. Ik zou ook schieten tot de boel veilig lijkt en dan nog het liefst een granaat extra werpen.
Ja bij feestmaal hoopte ik ook op iets anders dan dode rat in rode saus.quote:Op zaterdag 12 november 2022 16:21 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Van Berlijn tot Stalingrad zit er niet veel variatie in het voer, zo te zien.
Daar staat totaal niet wat jij zei. Ze hebben het over gewonden uitschakelen die nog een gevaar (kunnen) zijn. Het is gewoon onzin wat er beweerd wordt. Het lijkt in de verste verte niet op een oorlogsmisdrijf. Om te beginnen blijkt het helemaal nergens uit dat de Russen zich overgave.quote:Op zaterdag 12 november 2022 17:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Deze springt het meest in het oog:
[..]
En dit is er ook een:
[..]
En dan gaat het mij vnl om het stukje "stil liggen"...
En zelf trek je ook een nogal grote broek aan met je "klinkklare onzin" opmerking:
[..]
[..]
In dit geval zie ik verder ook geen schending voor zover ik eea kan beoordelen van deze vage beelden maar dat hij er anders over denkt kan ik me ook wel voorstellen. Het is niet dat hij "klinkklare onzin" loopt te verkopen.
Blijkbaar wel. Je kletst uit je nek. Geef anders even aan waar in de video welk misdrijf wordt gepleegd. Graag artikel erbij, zodat het glashelder is voor iedereen wat je exact bedoelt.quote:
Vaak sta je er niet bij stil in hoeverre je als soldaat gewoon bang bent in zo’n situatie en rationeel denken minder is, zeker als je zelf weinig ziet.quote:Op zaterdag 12 november 2022 17:59 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Het beste bewijs voor dat de soldaten niets zagen was het gooien van die granaat die voor die tweede vluchtende man was bestemd in de totaal verkeerde richting, ze zagen die man zelf niet rennen, ze gingen af op aanwijzingen. Als ze iets hadden kunnen zien, hadden ze gericht kunnen schieten, dat paniekerige geroep om granaten was ook omdat de soldaten letterlijk blind waren, en omdat op de warmtebeelden niet te zien is of er wapens mee naar buiten komen. Ze weten niet eens hoeveel mensen er naar buiten komen.
Je interpreteert er weer fijntjes op los merk ik.quote:Op zaterdag 12 november 2022 17:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Deze springt het meest in het oog:
[..]
En dit is er ook een:
[..]
En dan gaat het mij vnl om het stukje "stil liggen"...
En zelf trek je ook een nogal grote broek aan met je "klinkklare onzin" opmerking:
[..]
[..]
In dit geval zie ik verder ook geen schending voor zover ik eea kan beoordelen van deze vage beelden maar dat hij er anders over denkt kan ik me ook wel voorstellen. Het is niet dat hij "klinkklare onzin" loopt te verkopen.
Je hoeft je ook niet over te geven, als jij dusdanig gewond bent dat je jezelf niet meer kunt verdedigen én niet probeert aan te vallen of te ontsnappen ben je beschermd.quote:Op zaterdag 12 november 2022 18:08 schreef The_End het volgende:
[..]
Daar staat totaal niet wat jij zei. Ze hebben het over gewonden uitschakelen die nog een gevaar (kunnen) zijn. Het is gewoon onzin wat er beweerd wordt. Het lijkt in de verste verte niet op een oorlogsmisdrijf. Om te beginnen blijkt het helemaal nergens uit dat de Russen zich overgave.
Niet als je in een groep ligt die een gevaar vormt.quote:Op zaterdag 12 november 2022 18:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je hoeft je ook niet over te geven, als jij dusdanig gewond bent dat je jezelf niet meer kunt verdedigen én niet probeert aan te vallen of te ontsnappen ben je beschermd.
Alleen word het natuurlijk ook een stuk lastiger om een aantal vijandige soldaten in de gaten te houden en ze te overmeesteren. Dus uitschakelen is voor je eigen veiligheid en die van je mede soldaten gewoon het verstandigst.quote:Op zaterdag 12 november 2022 18:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je hoeft je ook niet over te geven, als jij dusdanig gewond bent dat je jezelf niet meer kunt verdedigen én niet probeert aan te vallen of te ontsnappen ben je beschermd.
Jawel. Ook dan.quote:Op zaterdag 12 november 2022 18:26 schreef The_End het volgende:
[..]
Niet als je in een groep ligt die een gevaar vormt.
Ja en (onder omstandigheden) illegaal.quote:Op zaterdag 12 november 2022 18:28 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Alleen word het natuurlijk ook een stuk lastiger om een aantal vijandige soldaten in de gaten te houden en ze te overmeesteren. Dus uitschakelen is voor je eigen veiligheid en die van je mede soldaten gewoon het verstandigst.
Dat was mijn punt. Er waren gewoon gevechtshandelingen. Geef nou eerst maar eens aan op welk moment het misdrijf plaatsvond en welk misdrijf het was.quote:Op zaterdag 12 november 2022 18:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Jawel. Ook dan.
Alleen dan kan het natuurlijk alsnog gebeuren dat een van jou groepsgenoten wel een legitiem doel is en dat daar nevenschade bij ontstaat. Alleen dat is echt wat anders.
Ik heb helemaal geen oordeel, ik weet niet eens over welk filmpje het gaat. Alleen ik zie jou beweren dat overgave noodzakelijk is voor een beschermde status, dat is niet zo.quote:Op zaterdag 12 november 2022 18:32 schreef The_End het volgende:
[..]
Dat was mijn punt. Er waren gewoon gevechtshandelingen. Geef nou eerst maar eens aan op welk moment het misdrijf plaatsvond en welk misdrijf het was.
Dat beweerde ik niet. Maar het lijkt voor een klein groepje heel moeilijk om te lezen wat er geschreven wordt.quote:Op zaterdag 12 november 2022 18:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb helemaal geen oordeel, ik weet niet eens over welk filmpje het gaat. Alleen ik zie jou beweren dat overgave noodzakelijk is voor een beschermde status, dat is niet zo.
Ik citeer:quote:Op zaterdag 12 november 2022 18:35 schreef The_End het volgende:
[..]
Dat beweerde ik niet. Maar het lijkt voor een klein groepje heel moeilijk om te lezen wat er geschreven wordt.
Het artikel waar het om zou kunnen gaan is notabene gepost.
quote:Op zaterdag 12 november 2022 18:08 schreef The_End het volgende:
Het lijkt in de verste verte niet op een oorlogsmisdrijf. Om te beginnen blijkt het helemaal nergens uit dat de Russen zich overgave.
Donker ! Of je moet je leeslampje willen gebruiken waarna je vooral moet hopen dat de Rus ook even moet bladeren door de regeltjes.quote:Op zaterdag 12 november 2022 17:48 schreef kibo het volgende:
[..]
Ik zou ter plekke voor alle zekerheid nog wel eerst even snel handboek Geneefse Conventie raadplegen.
Dit filmpje:quote:Op zaterdag 12 november 2022 18:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb helemaal geen oordeel, ik weet niet eens over welk filmpje het gaat. Alleen ik zie jou beweren dat overgave noodzakelijk is voor een beschermde status, dat is niet zo.
Jammer maar met zo'n cuckmentaliteit overleef je zo´n situatie niet. Maar misschien handig om even het filmpje te bekijken.quote:Op zaterdag 12 november 2022 18:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja en (onder omstandigheden) illegaal.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |