Huh, de minster wil juist de warmtenetten deels naar de overheid halen.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 11:26 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Hangt er vanaf of je je volledige warmtevraag wilt elektrificeren. Blijkens de recente beslissing van de minister om de warmtenetten in publieke handen te brengen met het oog op stevige uitbreiding lijkt dat er niet persé op. Maar goed, voor een deel wel natuurlijk en inderdaad - dan moet er meer koper de grond in.
Ik zie hier https://militaryland.net/maps/deployment-map/ niet echt vermindering bij Kherson, noch bij Bakhmut. Ik denk dat Oekraïne die legereenheden niet bij Kherson vandaan haalt.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 12:20 schreef polderturk het volgende:
Heeft Putler toch zijn doel bereikt.
Russen in het oosten en bij Kherson krijgen nu een beetje lucht.
Een aanval vanaf Belarus zal weer suicidaal zijn voor Rusland.
[ twitter ]
https://nos.nl/video/2449(...)atis-brabantse-frietquote:Hongerige Oekraïners dolblij met gratis Brabantse friet
Normaal gesproken werken frietbakkers Franky en Coen in een snackbar in Waspik. Maar nu staan ze met hun rijdende frietkar in Oekraïne. Daar bakken ze de hele dag gratis friet voor alle mensen die er wonen. Zo ook in de verwoeste stad Boetsja.
quote:Franky en Coen bakken friet tussen verwoeste flats in Oekraïne: 'Sommigen huilen van blijdschap'
Tussen de puinhopen die het leger van Poetin in Oekraïne aanricht proberen de Brabantse frietbakkers Franky en Coen voor een lichtpuntje te zorgen. ,,Sommigen huilen van blijdschap als ze een gratis bakje friet krijgen.''
Grote drukte voor de snackkar van Franky van Hintum en Coen van Oosten. ,,Wat ik voor me zie? Ik denk een rij van 150 mensen ofzo'', zegt Van Hintum, het telefoneren en frietbakken combinerend. ,,Maandag hebben we rond de veertienhonderd porties gebakken, en als het zo doorgaat halen we dat vandaag ook wel."
Maandag stond de snackkar in Borodjanka, een door het Russische leger kapotgeschoten stadje ten noordwesten van Kiev. De foto's die Van Hintum en Van Oosten er maakten, doen onwerkelijk aan. Op een grote parkeerplaats staat de kraam met LEKKERS UIT HOLLAND. Het kost weinig moeite om de frietlucht erbij te bedenken. Maar op de achtergrond: totaal verwoeste flats, de niet te missen getuigen van die vreselijke oorlog.
Twee uur voordat de snackkar in Borodjanka openging, kwamen er al mensen langs die vroegen of er eten gemist kon worden. ,,Die hadden echt honger. Af en toe neemt iemand een extra portie friet mee voor de volgende dag. Mensen zijn sowieso ontzettend dankbaar. Sommigen huilen van blijdschap als ze een gratis bakje friet krijgen.''
Armste bewoners
Een dag later is Hostomel aan de beurt, de plek waar de Russen meteen na het begin van hun invasie een strategisch belangrijk vliegveld innamen, dat ze later weer kwijtraakten aan de rechtmatige eigenaar: Oekraïne. Op woensdag staat Irpin, ook al zo'n zwaar getroffen plaats, op het programma.
Van Hintum: ,,We werken op elke plek samen met de plaatselijke overheid of het leger. Zij zorgen ervoor dat onze komst wordt aangekondigd bij de armste bewoners. Mensen die gewoon weinig te besteden hebben, vluchtelingen."
Waar andere hulporganisaties warme jassen, medicijnen of geld naar Oekraïne sturen, bakken de Brabanders Van Hintum (uit Helmond) en Van Oosten (Waspik) dus friet, en de bijbehorende snacks. Kort nadat Rusland het buurland binnenviel, trokken de twee al meerdere malen naar de Pools-Oekraïense grens, waar hun vette hap gretig aftrek vond bij Oekraïners die halsoverkop hun land uitvluchtten.
Vader vermist
Nu zijn ze de grens overgetrokken, om hen die achterbleven een culinair hart onder de riem te steken. ,,We zijn deze week ook bij een weeshuis geweest. De kinderen mochten om de beurt de friet omscheppen, en daarna saus in hun bakje pompen. Dan zie je zo'n kind toch even stralen in deze moeilijke tijd. Daar kan niks tegenop."
De twee frietbakkers, in eigen land beiden eigenaar van een snackbar, waren afgelopen week onder meer in vluchtelingencentra, op legerlocaties en bij het vreemdelingenlegioen. ,,Je hoort heftige verhalen. Er was een jochie van een jaar of 9, zijn vader was al een paar weken vermist. 'Als jullie naar het oosten gaan, willen jullie dan kijken of je hem ziet?' vroeg hij. Dan breekt je hart.''
Ondanks alle ellende is één ding onveranderd, merkt Van Hintum: ,,De Oekraïners zijn er nog altijd keihard van overtuigd dat ze de oorlog gaan winnen, en dat Poetin een agressor is die zich illegaal op hun grond bevindt. Ik heb nog niemand gesproken die ook maar enigszins pro-Russisch denkt.''
Donaties drogen op
Van Hintum en Van Oosten hebben een eigen vriesopslag in het West-Oekraïense Lviv, die wordt bijgevuld vanuit Polen. Maar de voorraad daar is helaas niet oneindig, en de donaties waarmee de twee hun dankbare vrijwilligerswerk financieren drogen langzaam op. ,,In het begin kregen we best veel sponsoring'', zegt Van Hintum. ,,Alle snacks werden gesponsord, en een eerste grote beginhoeveelheid friet ook. Maar nu kunnen we echt wel weer nieuwe bijdragen gebruiken, anders wordt het moeilijk om door te gaan."
En doorgaan, dat willen de twee dus wel. Er zijn nog zoveel magen te vullen, straks als de winter invalt. ,,Friet is iets universeels, dat lust iedereen wel'', merkt Van Hintum. ,,Aan de Hollandse snacks moeten de Oekraïners wel even wennen. De meesten kiezen een kipcorn, die ziet er smakelijker uit dan bijvoorbeeld de frikandel. Maar als je ze die laat proeven, zijn de meesten verkocht.''
Mooi.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 12:38 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ik zie hier https://militaryland.net/maps/deployment-map/ niet echt vermindering bij Kherson, noch bij Bakhmut. Ik denk dat Oekraïne die legereenheden niet bij Kherson vandaan haalt.
quote:Op donderdag 27 oktober 2022 12:42 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
https://nos.nl/video/2449(...)atis-brabantse-friet
Dan voel je je wel hard en droog anaal genaaid ja.quote:
Bron?quote:Op donderdag 27 oktober 2022 12:57 schreef ondeugend het volgende:
Volgens de Volkskrant geeft Putin vanavond een belangrijke toespraak.
Wellicht spuit 11![]()
De Volkskrant, dat staat er toch? In het live-blog.quote:
Een totalen-krieg speech is sowieso onvermijdelijk. De vraag is alleen wanneer.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 13:10 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
De Volkskrant, dat staat er toch? In het live-blog.
Poetin geeft vanavond een belangrijke toespraak over buitenlandpolitiek en zal vragen beantwoorden. Waarnemers vrezen escalade van de oorlog.
Over domme vragen gesproken!![]()
The mobilisation is not ment to be partial, it is ment to be continued.quote:
Dat zeg ik toch?quote:Op donderdag 27 oktober 2022 12:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Huh, de minster wil juist de warmtenetten deels naar de overheid halen.
Warmtenetten zijn nu juist allemaal commercieel.
Helden, die mensen!quote:
escaladequote:Op donderdag 27 oktober 2022 13:10 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Poetin geeft vanavond een belangrijke toespraak over buitenlandpolitiek en zal vragen beantwoorden. Waarnemers vrezen escalade van de oorlog.
Beter staat er een Russische V op die het Kremlin opblaastquote:Op woensdag 26 oktober 2022 19:30 schreef havanagila het volgende:
[..]
Soms lijkt ie wel een regelrechte kopie van dit.
Daan gaat de NATO bommen op Poetin gooienquote:Op donderdag 27 oktober 2022 13:10 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Het is пататquote:Op donderdag 27 oktober 2022 13:42 schreef Qarrad het volgende:
Als die goeie man daar zoveel goed doet dan wil ik wel voor een keertje friet zeggen met een welgemeende hallee erbij.
Ai dat zijn geen misselijke jongens. Jarenlange gevechtservaring en opgeleid door de VS.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 13:00 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:
Rusland recruteert Afghaanse commando's
En dat integreren ze zomaar zonder problemen even in het extreem starre top-down geleide leger van Rusland?quote:Op donderdag 27 oktober 2022 13:54 schreef HSG het volgende:
[..]
Ai dat zijn geen misselijke jongens. Jarenlange gevechtservaring en opgeleid door de VS.
Dit is 60.000 Syriërs 2.0.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 13:54 schreef HSG het volgende:
[..]
Ai dat zijn geen misselijke jongens. Jarenlange gevechtservaring en opgeleid door de VS.
Daar zitten ze om te springen zeg. Je moet het beste uit ze halen. Geef gewoon aan welk doel je wilt hebben en laat hun de boel zelf regelen.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 13:56 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En dat integreren ze zomaar zonder problemen even in het extreem starre top-down geleide leger van Rusland?
Zie hier de verwesterde samenleving van Oekraïnequote:Op donderdag 27 oktober 2022 13:47 schreef Cheeseburgert het volgende:
Valt me nog mee dat veel van die Oekraïners kiezen voor mayofrietsaus op hun patat.
Ik dacht dat het voornamelijk die gekke Ollanders en Belgen waren die daar gek van zijn .
Die Afghanen kunnen na opleiding nog steeds niet richten en vechten hoogstens voor hun Oom of hun stam. Ze zullen net zo bruikbaar zijn als onopgeleide mobolistjiks.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 13:54 schreef HSG het volgende:
[..]
Satanisme! Het is friet met ketsjup!quote:Op donderdag 27 oktober 2022 13:47 schreef Cheeseburgert het volgende:
Valt me nog mee dat veel van die Oekraïners kiezen voor mayofrietsaus op hun patat.
Ik dacht dat het voornamelijk die gekke Ollanders en Belgen waren die daar gek van zijn .
Hoe weet jij dat?quote:Op donderdag 27 oktober 2022 14:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Die Afghanen kunnen na opleiding nog steeds niet richten en vechten hoogstens voor hun Oom of hun stam. Ze zullen net zo bruikbaar zijn als onopgeleide mobolistjiks.
Amerikanen verklaren ons voor gek in ieder geval wat dat betreft, die vinden dat mayo op brood hoort, en op patat doe je ketchup.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 13:47 schreef Cheeseburgert het volgende:
Ik ben Papierversnipperaar!quote:
Die zijn met een weekje weer terug in Afghanistan omdat ze erachter zijn gekomen dat ze slechts kannonvoer zijn, zonder bevoorraad te worden, zonder duidelijke doelen te krijgen, zonder enige steun.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 13:56 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En dat integreren ze zomaar zonder problemen even in het extreem starre top-down geleide leger van Rusland?
Maar een Russische Generaal heeft zijn opdracht volbracht, dus is het goed.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 14:06 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Die zijn met een weekje weer terug in Afghanistan omdat ze erachter zijn gekomen dat ze slechts kannonvoer zijn, zonder bevoorraad te worden, zonder duidelijke doelen te krijgen, zonder enige steun.
Ik ben de verbrandingsoven.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 14:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben Papierversnipperaar!
Maar juist daar is het leger in Rusland notoir slecht in omdat niemand mekaar daar vertrouwt. Ik vind het persoonlijk vrij onwaarschijnlijk dat ze een eenheid met Afghaanse commando's een mate van handelingsvrijheid en vertrouwen zouden gunnen dat ze aan hun eigen elitetroepen al niet gunden.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 14:02 schreef HSG het volgende:
[..]
Daar zitten ze om te springen zeg. Je moet het beste uit ze halen. Geef gewoon aan welk doel je wilt hebben en laat hun de boel zelf regelen.
Hetzelfde als met het Amerikaanse leger in de tweede wereldoorlog. Die zouden in eerste instantie onder Frans bevel komen en dat werd even keihard tegengehouden door de Amerikaanse top.
Die gaan natuurlijk bataljons vormen met de Syrische en Afrikaanse mannen die ze een paar maanden geleden al geronseld hebben.quote:
Dat zijn die hasjrokende excuussoldaten die binnen 0,4 dagen door de Taliban uit heel het land verdreven zijn.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 13:54 schreef HSG het volgende:
[..]
Ja, samen met die 100.000 Noord-Koreanen, natuurlijkquote:Op donderdag 27 oktober 2022 14:13 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Die gaan natuurlijk bataljons vormen met de Syrische en Afrikaanse mannen die ze een paar maanden geleden al geronseld hebben.
Oh ja, die waren er ook nogquote:Op donderdag 27 oktober 2022 14:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, samen met die 100.000 Noord-Koreanen, natuurlijk
Wellicht krijgen ze gewoon een vrije rol. "Steal what you can steal, rape what you can rape and kill what you can kill". Dat zijn ze min of meer in Afghanistan ook gewend.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 14:06 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Die zijn met een weekje weer terug in Afghanistan omdat ze erachter zijn gekomen dat ze slechts kannonvoer zijn, zonder bevoorraad te worden, zonder duidelijke doelen te krijgen, zonder enige steun.
Amerikanenquote:Op donderdag 27 oktober 2022 14:05 schreef Hathor het volgende:
[..]
Amerikanen verklaren ons voor gek in ieder geval wat dat betreft, die vinden dat mayo op brood hoort, en op patat doe je ketchup.
Belangrijke zaken passeren hier de revuequote:Op donderdag 27 oktober 2022 14:27 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Amerikanen. Ketchup hoort bij vlees, niet bij aardappel.
Die zooi die ze daar mayo noemen hoort überhaupt niet op eten maar gewoon in de vuilcontainer of als smeerolie op een trekhaak.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 14:05 schreef Hathor het volgende:
[..]
Amerikanen verklaren ons voor gek in ieder geval wat dat betreft, die vinden dat mayo op brood hoort, en op patat doe je ketchup.
quote:Op donderdag 27 oktober 2022 14:58 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Die zooi die ze daar mayo noemen hoort überhaupt niet op eten maar gewoon in de vuilcontainer of als smeerolie op een trekhaak.
Dat zie ik niet gebeuren met die rigide top down commando structuur daar.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 14:26 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Wellicht krijgen ze gewoon een vrije rol. "Steal what you can steal, rape what you can rape and kill what you can kill". Dat zijn ze min of meer in Afghanistan ook gewend.
Feiten en perceptie daarvanquote:
Ondertussen, 76 km noord-oost van het centrum van Kherson:quote:Op donderdag 27 oktober 2022 12:20 schreef polderturk het volgende:
Heeft Putler toch zijn doel bereikt.
Russen in het oosten en bij Kherson krijgen nu een beetje lucht.
Een aanval vanaf Belarus zal weer suicidaal zijn voor Rusland.
[ twitter ]
Ja want momenteel plunderen, verkrachten en moorden de Russische soldaten niet.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 15:12 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Dat zie ik niet gebeuren met die rigide top down commando structuur daar.
Feiten: dat gebouw met alles wat er in staat ligt in puin.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 15:19 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Feiten en perceptie daarvan
Het probleem zit hem niet daarin maar in het uitvoeren van militaire operaties. Die lopen allemaal voor geen meter omdat lokale commandanten enkel de bevelen van hun meerderen mogen uitvoeren en zich dus moeilijk aan kunnen passen aan veranderende omstandigheden. Het meest extreme voorbeeld daarvan was hun poging om de rivier Donets over te steken in mei, daar bleven ze maar op exact dezelfde plek pontonbruggen aanleggen (want befehl ist befehl) om na 8 pogingen, honderden doden en gewonden en een compleet bataljon aan opgeblazen voertuigen toch maar de aftocht te blazen.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 15:29 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja want momenteel plunderen, verkrachten en moorden de Russische soldaten niet.
Via deze tweet (waarvoor dank) ging ik naar het blog van Marit de Roy, en kwam daar dit stuk tegen:quote:
Ik vind het hele stuk nogal de moeite waard, wat betreft de doeltreffende informatieoorlog die Rusland voert.quote:Gaan we nu naar de belangrijkste zonde van de overschrijfjournalistiek: het kopiëren van Russische persberichten en verklaringen van het Kremlin. Want dat geintje halen onze media zelfs na acht jaar oorlog nog steeds vrijwel dagelijks uit. Wordt er een krijgsgevangenenkamp met Azovstrijders aangevallen en wijst alles in de richting van Rusland? Gewoon een artikel wijden aan een bewering van het Kremlin dat Oekraïne erachter zit. Zegt Rusland dat de Oekraïense opmars in het zuiden, die duidelijk in volle gang is, gestopt is? Gewoon opschrijven.
Overschrijfjournalistiek.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 15:19 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Feiten en perceptie daarvan
Goed stuk inderdaad.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 15:48 schreef OllieA het volgende:
[..]
Via deze tweet (waarvoor dank) ging ik naar het blog van Marit de Roy, en kwam daar dit stuk tegen:
https://www.maritderoij.c(...)g-een-handje-helpen/
Ik citeer daar een klein stukje uit:
[..]
Ik vind het hele stuk nogal de moeite waard, wat betreft de doeltreffende informatie oorlog die Rusland voert.
Dacht even dat dit ze waren:quote:
quote:Op donderdag 27 oktober 2022 15:34 schreef slashdotter3 het volgende:
Russia Now Has a Second Frontline Set Up Just to Kill Its Deserters
Ukrainian troops had found several dead Russian commanders with gunshot wounds to the back of their heads after top Russian military brass gave an order to gun down any fleeing troops.
Lees verder: https://www.yahoo.com/new(...)e-set-123404714.html
sorry, maar dat artikel heeft gewoon absoluut nul betrouwbaarheid en het 'verhaal' dat zogenaamd via de oerkainse inlichtingendienst opgenomen is en nu gepubliceerd is; bevat gewoon nét teveel elementen die de oekrainse kant heel graag over russische troepen verspreid (geen training, slechte uniformen, geen eten, deserterende soldaten).quote:Op donderdag 27 oktober 2022 15:34 schreef slashdotter3 het volgende:
Russia Now Has a Second Frontline Set Up Just to Kill Its Deserters
Ukrainian troops had found several dead Russian commanders with gunshot wounds to the back of their heads after top Russian military brass gave an order to gun down any fleeing troops.
Lees verder: https://www.yahoo.com/new(...)e-set-123404714.html
Ik kwam bij Marit uit via deze podcast https://www.nrc.nl/nieuws(...)-propaganda-a4145601 . Ik weet eerlijk gezegd niet meer wie die deelde, maar ook nog heel veel dank daarvoor. En ik vind dat ze heel treffende dingen zegt.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 15:48 schreef OllieA het volgende:
[..]
Via deze tweet (waarvoor dank) ging ik naar het blog van Marit de Roy, en kwam daar dit stuk tegen:
https://www.maritderoij.c(...)g-een-handje-helpen/
Ik citeer daar een klein stukje uit:
[..]
Ik vind het hele stuk nogal de moeite waard, wat betreft de doeltreffende informatie oorlog die Rusland voert.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |