ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Ja, het was oktober.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zondag 23 oktober 2022 22:30 schreef James1988 het volgende: Dan mag diegene nog blij zijn dat het 1500 V DC is, als er daar 25 kV wisselspanning op had gestaan was de spanning waarschijnlijk overgeslagen
Sowieso staat die persoon wel op de lijst voor de Darwin Awards nominaties, ondanks dat hij het kan navertellen.
Probleem is alleen nog een hotel vinden. Ik had een hotel gevonden, vlakbij het station Centrale voor een goede prijs, maar dat hotel heeft de kamerprijzen fors verhoogd. Een ander hotel, was een hotel zonder ontbijt of ter plekke betalen voor ontbijt en weer een ander hotel is een B&B-hotel wat niet annuleerbaar is. Is een B&B-hotel voor vier nachten wel te doen eigenlijk?
Ik heb deze zomer een nachtje in Hotel Berna gezeten op 300 meter van Milano Centrale. Iets van ¤85 betaald voor die nacht, inclusief ontbijt.
[..] Was op de Eurostar. Ik zag 'm staan toen ik er langs reed, voordat ze de spanning eraf haalden Denk dat iemand erg graag naar Engeland wilde.
Ik weet niet hou de situatie in Rotterdam is, maar in Brussel en Parijs moet je een aantal serieuze controles door voor je bij die treinen kunt komen weet ik. Neem aan dat dat daar ook zo is? Geeft ook wel te denken dan.
[..] Ik weet niet hou de situatie in Rotterdam is, maar in Brussel en Parijs moet je een aantal serieuze controles door voor je bij die treinen kunt komen weet ik. Neem aan dat dat daar ook zo is? Geeft ook wel te denken dan.
Mja, als je voor de tunnel van het viaduct springt... (gok ik zomaar)
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Nou, het rijdt allemaal weer bik Deventer. Veel te kort en allemaal met wat vertraging maar okee. De 3600 rijdt zelfs weer door naar Vlissingen. 1993 hallo.
[..] Ik weet niet hou de situatie in Rotterdam is, maar in Brussel en Parijs moet je een aantal serieuze controles door voor je bij die treinen kunt komen weet ik. Neem aan dat dat daar ook zo is? Geeft ook wel te denken dan.
In Rotterdam is er ook beveiliging tegen dit soort dingen en is het Eurostarperron deels afgesloten voor niet-Eurostarreizigers, dus ergens heeft de beveiliging lopen slapen. Maar meestal staat die E* slechts een paar minuten langs het perron, zonder dat er een andere trein naast staat, echter gisteren stond het ding er bijna een half uur of zo vanwege werkzaamheden in zowel Nederland als België waarvoor de tijden aangepast moesten worden. Daarnaast stond er voor een groot deel van die tijd een IC naar Brussel op het spoor ernaast, dus heeft de beveiliging eigenlijk geen zicht op de trein. Grote kans dat die situatie hier gebruikt is om onopgemerkt op de E* te klimmen.
Op maandag 24 oktober 2022 17:58 schreef DeaDLocK2K het volgende: *bier in topic zet* *slingers ophangt* 178 jaar spoorwegen in Nederland jongens. Wat een feest.
De eerste trein reed toch in 1839?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op maandag 24 oktober 2022 19:50 schreef Salatrel het volgende: In het kader van je kan nooit genoeg power hebben… dubbelTRAXXie met 3 (Belgische) rijtuigen ertussen. Proefritje voor iets?
Die zag ik rond 18:00 door Breda komen richting Tilburg. Als ik het goed zag is één van die rijtuigen een I11-stuurrijtuig.
Vermoedelijk voor de 2e (trage) benelux wanneer de huidige in versnelde vorm met ICNG gaat rijden. In een latere fase met 200km/u Traxx 3 (HLE 17) maar tot die tijd met de huidige benelux traxx'en (HLE 28).
Op maandag 24 oktober 2022 20:06 schreef wbrm het volgende: Vermoedelijk voor de 2e (trage) benelux wanneer de huidige in versnelde vorm met ICNG gaat rijden. In een latere fase met 200km/u Traxx 3 (HLE 17) maar tot die tijd met de huidige benelux traxx'en (HLE 28).
Wanneer gaat dit eigenlijk in? Duurt nog wel even toch?
Op maandag 24 oktober 2022 17:58 schreef DeaDLocK2K het volgende: *bier in topic zet* *slingers ophangt* 183 jaar spoorwegen in Nederland jongens. Wat een feest.
Van links ….. naar rechts…. Ohnee de coupe is vol. Anyway, driewerf hoera!
Vanaf december 2023 wordt de L-trein Aachen-Spa vervangen door een L-trein Aachen-Ličge Saint-Lambert welke gereden wordt door een HLE18, drie rijtuigen en één stuurstandrijtuig.
Rossíya, Rossíya - V étom slķve ogķn' i síla, V étom slķve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Ik ben gisteren met de TGV van Barcelona naar Parijs in een stampvolle trein gereden. Het is me erg goed bevallen en blijkbaar is het structureel een succes, want de frequentie wordt opgevoerd:
twitter
DB is overigens een minder groot succes. Ik zit nu namelijk in een vervangende ICETGV van Parijs naar Frankfurt Straatsburg, ik ben benieuwd of ik vandaag/vannacht überhaupt in Duitsland ga komen
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2022 20:32:22 ]
0, Renfe en de SNCF werken tot eind dit jaar samen en ze laten alleen maar dubbeldeks TGVs rijden. Overigens rijdt er naast de trein Barcelona - Parijs ook nog een bijkomende TGV tussen Madrid en Marseille; ook die stopt in Barcelona. Of de frequentie daarvan ook omhoog gaat weet ik niet, noch weet ik wat de plannen van Renfe vanaf 2023 zijn.
[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2022 21:58:36 ]
Wat m'n trein van Parijs naar Frankfurt betreft: na het uitvallen van de ICE rijdt er dus een vervangende TGV van Parijs naar Straatsburg.
Vanaf Straatsburg zegt DB: uur wachten, dan rijdt er SEV naar Kehl waarvandaan op zijn beurt de RB naar Offenburg rijdt. Hoe ze een volledige ICE in een paar bussen en een RB proberen te krijgen is me een raadsel.
Mocht dat allemaal lukken is de laatste stap een IC van Offenburg naar Frankfurt. Als alles lukt komt ik met 4 uur vertraging om 2h40 in Frankfurt aan.
Daarmee mag ik overigens al blij zijn, want de ICE zou via Saarbrücken en Kaiserslautern rijden en de passagiers daarheen moeten vanaf Mannheim met de taxi naar de desbetreffende bestemmingen rijden...
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2022 22:06:02 ]
Op woensdag 26 oktober 2022 01:26 schreef dennistd het volgende: Daarom ben ik vanavond met +4,5 vertrokken omdat de trein +6 had. Ga de reizigers toch geen uur laten wachten op de volgende bus...
Geen idee wat ze er op kantoor van vinden (als ze er al iets van vinden), en eerlijk gezegd boeit me dat ook niet zo heel veel
Ik ging jaren geleden dagelijks van Goes naar Zierikzee. Trein stopt daar naast de bushalte, je moet alleen perron over, tunnel door en busstation op. Als de trein dan iets later was, zag je je bus wegrijden als je uit de trein stapte En OV in Zeeland is nou ook niet echt elk kwartier zeg maar
Op woensdag 26 oktober 2022 01:26 schreef dennistd het volgende: Daarom ben ik vanavond met +4,5 vertrokken omdat de trein +6 had. Ga de reizigers toch geen uur laten wachten op de volgende bus...
Geen idee wat ze er op kantoor van vinden (als ze er al iets van vinden), en eerlijk gezegd boeit me dat ook niet zo heel veel
Lief! Prachtige klantenservice dit! Met + hoeveel kwam je aan op je eindhalte?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
SNCF heeft zich teruggetrokken uit de Renfe-SNCF-partnership en gaat de treinen naar Barcelona nu volledig op eigen licentie rijden (waarschijnlijk onder Ouigo Espaņa's veiligheidscertificaat). Renfe heeft de papieren voor Frankrijk (nog) niet dus moet zich volledig terugtrekken uit Frankrijk...
Hoezee enzo.
Je kunt nu bij NS International terecht voor één doorgaand ticket van NL naar Barcelona. Maar NL-Lille (via Kortrijk) verkopen ze daar dan weer niet. Blijft een bijzondere toko, dat NSI.
Op woensdag 26 oktober 2022 08:26 schreef b2py het volgende: Ze vinden je vast een ontzettend boefje, maar ze beseffen vast niet wie nou eigenlijk het salaris betaald
SNCF heeft zich teruggetrokken uit de Renfe-SNCF-partnership en gaat de treinen naar Barcelona nu volledig op eigen licentie rijden (waarschijnlijk onder Ouigo Espaņa's veiligheidscertificaat). Renfe heeft de papieren voor Frankrijk (nog) niet dus moet zich volledig terugtrekken uit Frankrijk...
Hoezee enzo.
Je kunt nu bij NS International terecht voor één doorgaand ticket van NL naar Barcelona. Maar NL-Lille (via Kortrijk) verkopen ze daar dan weer niet. Blijft een bijzondere toko, dat NSI.
NSI is erg prijzig voor tickets naar Frankrijk is mijn ervaring. Losse tickets zijn vrijwel altijd goedkoper, zeker als je niet vanuit een van de hoofdstations vertrekt maar vanuit Marne la Vallée of Massy oid. Soms kan je dan al voor een tientje naar Marseille, Bordeaux of Perpignan.
Gisteren viel de ICE vanaf Parijs naar Frankfurt uit, met als gevolg een vertraging van 4 uur en een uiteindelijke aankomst in Frankfurt om 3 uur 's nachts. Het volgende (en laatste) deel van de reis vandaag begint ook al niet zo best, de ICE naar Brussel kan niet vertrekken vanuit Frankfurt Hbf omdat hooligans op het spoor staan bij het stadion...
Op donderdag 27 oktober 2022 16:23 schreef Janneke141 het volgende: Ik heb een weekend vrij 2e klas, maar komende zaterdag reis ik in gezelschap en wil een dagje 1e klas. Hoe regel ik dat, moet dat bij de automaat?
quote:
Dal Vrij, Weekend Vrij, Altijd Vrij en Studentenreisproduct Voor de abonnementen op saldo Dal Vrij, Altijd Vrij en het Studentenreisproduct (studenten OV) geldt:
Ga naar een NS-kaartautomaat Houd je OV-chipkaart voor de kaartlezer Kies op het scherm voor ’Laden overige producten’ Klik op 'Toeslag 2 -1' Kies welke variant je wilt Volg de instructies om te betalen Houd je OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer Je upgrade naar de 1e klas is meteen geldig, tot 4.00 uur ’s nachts.
Sowieso, het is in het weekend vaak nog drukker dan door de weeks, dus een weekend eerste klas is het verschil van die paar euro echt wel waard.
Alleen een beetje jammer als de 2de klas dan vol zit en men gaat roepen dat "ongeschreven regel is dat je dan eerste klas mag zitten" en dat ook doet.... sta je daar met je eerste klas kaartje terwijl de eerste klas vol zit met mensen met een tweede klas kaartje. Tot de conducteur komt that is.... Het arrogante menneke zat ook nog tegen een andere passagier (die wel legaal eerste klas zat) van: "types als jou en mij controleren ze echt niet....." Man, man, man... ik had verwacht dat hij er in Hilversum uit zou moeten, want hij gedroeg zich als een verwend Hilversums post-pubertje, maar op Amersfoort bleek hij richting Zwolle te moeten
Dat laatste had ik eigenlijk nog meer lol van dan van de BS die hij direct bij de conducteur ging ophangen zodra die de coupé in kwam, om daarna een sprint richting tweede klas te trekken, waar je overigens nog prima doorheen kon lopen je kon alleen niet meer zitten.
Wullie bin KOEL Š Soneal Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
Op donderdag 27 oktober 2022 19:03 schreef pitboer het volgende: Laatst riep de conducteur dat om.Dat mensen uit de 2e klas i.v.m de drukte ook naar de 1e klas mochten.
Dan is die conducteur echt een eikel eerste klas. Maar op zich is het al een wonder dat de conducteur zich laat zien of horen in deze tijden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Ik heb nu in 2 weken tijd al meerdere keren een conducteur getroffen die echt onbeschoft was. Schreeuwen dat mensen hun tas van de stoel moesten halen, dat ze moesten doorlopen enzovoorts. Je zag iedereen kijken van doe ff normaal joh
Op donderdag 27 oktober 2022 19:03 schreef pitboer het volgende: Laatst riep de conducteur dat om.Dat mensen uit de 2e klas i.v.m de drukte ook naar de 1e klas mochten.
Dat is dan echt een andere situatie dan in het geval dat ik omschreef. Daar kwam knullemans al eerste klas zitten voor de tweede klas vol was.
Maar het hele arrogante ook, dat "Types als jou en mij gaan ze echt niet controleren hoor" wat ben je dan voor verwend kutjong?
Wullie bin KOEL Š Soneal Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
[..] Dat is dan echt een andere situatie dan in het geval dat ik omschreef. Daar kwam knullemans al eerste klas zitten voor de tweede klas vol was.
Maar het hele arrogante ook, dat "Types als jou en mij gaan ze echt niet controleren hoor" wat ben je dan voor verwend kutjong?
Ik heb laatst een stel scholieren de eerste klas uitgebonjourd. Die stonden op het perron al te vertellen dat ze eerste klas gingen zitten en dat er toch niet gecontroleerd wordt. Er was zat plek in de 2e klas, wegwezen.
En ja, ik vind het ook kut dat ik in de 1e klas nog net kan zitten terwijl er in de 2e klas mensen staan, dat voelt niet rechtvaardig, maar is niet mijn schuld, dat is NS die tegelijk de hoeveelheid treinen halveert en de overgebleven treinen weigert te verlengen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Ik heb laatst een stel scholieren de eerste klas uitgebonjourd. Die stonden op het perron al te vertellen dat ze eerste klas gingen zitten en dat er toch niet gecontroleerd wordt. Er was zat plek in de 2e klas, wegwezen.
En ja, ik vind het ook kut dat ik in de 1e klas nog net kan zitten terwijl er in de 2e klas mensen staan, dat voelt niet rechtvaardig, maar is niet mijn schuld, dat is NS die tegelijk de hoeveelheid treinen halveert en de overgebleven treinen weigert te verlengen.
Ik heb wel het gevoel dat de treinen die nog rijden wel wat langer zijn dan een week of 7-8 geleden
Voor zover die treinseries hier in de buurt komen is dit al een aantal weekenden de staande praktijk. Ben benieuwd of we ook nog treinseries/trajecten gaan krijgen die nog maar eens in de 2 uur bereden worden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Vorige week zaterdag waren er ook al uurdiensten op veel trajecten. De 3600 rijdt morgen zelfs frequenter dan afgelopen zaterdag, toen was het hele traject een uurdienst. Nu zoals inmiddels gebruikelijk pas vanaf Den Bosch.
Voordeel is dat het geen keuzestress oplevert welke trein je moet hebben.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
[..] Vorige week zaterdag waren er ook al uurdiensten op veel trajecten. De 3600 rijdt morgen zelfs frequenter dan afgelopen zaterdag, toen was het hele traject een uurdienst. Nu zoals inmiddels gebruikelijk pas vanaf Den Bosch.
Voordeel is dat het geen keuzestress oplevert welke trein je moet hebben.
inderdaad. Als je van Hoorn naar Alkmaar wilt dan heb je gewoon 1 keer per uur een trein. dat was in de avonduren altijd al zo, maar nu de hele dag. geeft dat heerlijke boemeltreingevoel.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Mogen fietsen ineens weer tijdens de spits ofzo? Conducteur staat voor vertrek bij deur waar al iemand met fiets zit, 1 deurstel verder stapt vol in beeld nog iemand met een fiets in. Conducteur verdwijnt na fluitje doodleuk in zijn machinistenhokje.
Op vrijdag 28 oktober 2022 20:28 schreef Modus het volgende: Zou je geld terug kunnen krijgen voor die tig keren dat wifi volkomen kak is of het gewoon weer eens niet doet?
Op vrijdag 28 oktober 2022 20:28 schreef Modus het volgende: Zou je geld terug kunnen krijgen voor die tig keren dat wifi volkomen kak is of het gewoon weer eens niet doet?
WiFi Waar zou je dat in Nederland sowieso voor nodig moeten hebben
Op vrijdag 28 oktober 2022 20:14 schreef Peterselieman het volgende: Vanaf half januari een nachttrein van Groningen naar Schiphol en terug. Deze rijdt in de nacht van vrijdag op zaterdag.
Arriva maakt er dus wel werk van, alleen het pad is met 2,5 uur wel traag. In dat tijdspad kun je de omwegen via Utrecht of Hilversum ook maken.
Misschien dat de herfstvakantie ermee te maken heeft en dat daarom veel werknemers vrij willen hebben? Dan zou volgend weekend er minder problemen met het vinden van personeel voor het rijden van zoveel mogelijk de dienstregeling. Immers volgende week heeft geen enkele regio meet herfstvakantie.
Maar waarom kunnen op werkdagen de meeste treinseries wel 2x/uur rijden en moet er in het weekend worden afgeschaald, terwijl er in het weekend al minder treinen rijden?
Rossíya, Rossíya - V étom slķve ogķn' i síla, V étom slķve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op vrijdag 28 oktober 2022 20:14 schreef Peterselieman het volgende:Arriva maakt er dus wel werk van, alleen het pad is met 2,5 uur wel traag. In dat tijdspad kun je de omwegen via Utrecht of Hilversum ook maken.
Ik zie andere tijden in de reisplanner, juist een heel snel pad met reistijd 2:02 (4 min sneller dan NS intercity).
Kom op, gooi die tractiehendel naar voren en planken Hopelijk gooit Blick.ch een drone in de lucht. Een 100-delige Capricon op de lussen van het traject moet echt een bruut beeld zijn