Niet dagelijks doen nee, maar om de paar dagen in de ochtend helemaal leeg kolven zou wel kunnen helpen. Misschien eens bespreken met je lk? Het hielp mij in ieder geval wel, gecombineerd met blokvoeden. Maar dat laatste zou ik zeker eerst bespreken met je lk.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 11:00 schreef Lokasenna het volgende:
Ik was net weer over naar helemaal live voeden, kreeg ik weer een verstopping en koorts.
Toch maar dagelijks een keer helemaal leegkolven dan? Of houd ik dan het probleem in stand?
Volgende nacht weer even koorts gehad, maar met ibuprofen is het daarna weggegaan gelukkig. Ik heb 1 keer leeggekolfd en daarna baby laten drinken om de harde plek eruit en daarna gekoeld en zoveel mogelijk met rust gelaten.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 12:51 schreef Bami het volgende:
Oh en Loka, hier werkt vaker van borst wisselen goed om haar wakker te houden. Dus als ik merk dat ze, ook na borstcompressie, niet meer actief drinkt dan wissel ik naar mijn andere borst. Meestal bied ik beide borsten 2x aan, wanneer ze zo’n voeding heeft waarbij ze niet voldaan raakt 3 of zelfs 4x. Helpt wel echt goed voor het leeg drinken, alleen is ze nu dus zo gewend aan een actieve melk stroom dat ze gefrustreerd raakt als die op is.
Heb het overlegd en ga kijken of het met 3 keer per week stabiel blijft en dan afbouwen.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 12:55 schreef Aure het volgende:
[..]
Niet dagelijks doen nee, maar om de paar dagen in de ochtend helemaal leeg kolven zou wel kunnen helpen. Misschien eens bespreken met je lk? Het hielp mij in ieder geval wel, gecombineerd met blokvoeden. Maar dat laatste zou ik zeker eerst bespreken met je lk.
Wat zegt de lactatiekundige hiervan? Ik heb ze weleens horen voorlichten dat het maar weinig voorkomt dat een vrouw echt te weinig melk heeft.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 12:47 schreef Bami het volgende:
Ik zou niet leeg kolven, want dan houd je volgens mij idd het probleem in stand. Nieuwste advies bij verstoppingen is zo min mogelijk aanraken (dus niet masseren/kolven), goed koelen en pijnstillers slikken. Ik dacht ibuprofen, maar dat zou ik nog even googelen als ik jou was.
Hier juist een probleem de andere kant op. Pukje drinkt veel en graag, maar mijn productie spant er net om qua haar voldaan maken. Ze komt goed aan, dus dat is het probleem niet. Maar het is wel lastig, want uiteindelijk koppel ik haar dan maar los na 40 minuten omdat ze vooral heel erg gefrustreerd raakt en weinig uit de borst krijgt nog. Maar vervolgens zit ze niet vol genoeg om makkelijk in slaap te vallen, dus zijn we haar een uur zoet aan het houden totdat ik haar weer aan kan leggen (dit op advies van de lactatiekundige). Het maakt het voeden wel echt minder ontspannen, maar het is ook niet elke voeding. Soms is ze prima voldaan en valt ze na de borst meteen in slaap. Blijft toch wel een puzzel zo.
Dit hielp bij mij ook. Hiermee heb ik m’n overproductie onder controle gekregen. Vooral met het blokvoedenquote:Op woensdag 19 oktober 2022 12:55 schreef Aure het volgende:
[..]
Niet dagelijks doen nee, maar om de paar dagen in de ochtend helemaal leeg kolven zou wel kunnen helpen. Misschien eens bespreken met je lk? Het hielp mij in ieder geval wel, gecombineerd met blokvoeden. Maar dat laatste zou ik zeker eerst bespreken met je lk.
Fijn dat het weggegaan is!quote:Op zondag 23 oktober 2022 12:59 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Volgende nacht weer even koorts gehad, maar met ibuprofen is het daarna weggegaan gelukkig. Ik heb 1 keer leeggekolfd en daarna baby laten drinken om de harde plek eruit en daarna gekoeld en zoveel mogelijk met rust gelaten.
Wisselen doe ik liever zo weinig mogelijk omdat anders beide borsten maar half leeg gaan, helaas want het werkt inderdaad goed met wakker houden.
Lijkt me lastig inderdaad als je na de voeding nog met een hongerige baby zit. Is het vooral overdag dat ze die moeilijke momenten heeft of ook in de nachten? Maar wel fijn dat ze goede eetlust heeft, betekent toch dat het goed met haar gaat!
[..]
Heb het overlegd en ga kijken of het met 3 keer per week stabiel blijft en dan afbouwen.
Klopt, ze komt ook wel goed aan dus het is niet dat ze daadwerkelijk veel tekort komt. Lactatiekundige zei dat ik in principe al doe wat ik kan doen maar dat als het zo blijft ik kan gaan overwegen die voeding een flesje met gekolfde melk te geven, om te kijken of ze dan tevredener is. Kolfconsult is begin volgende week en de afgelopen twee dagen heeft ze haar cluster moment overdag gehad ipv ‘s avonds, dat scheelt mentaal ook al wel iets merk ik.quote:Op maandag 24 oktober 2022 00:46 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Wat zegt de lactatiekundige hiervan? Ik heb ze weleens horen voorlichten dat het maar weinig voorkomt dat een vrouw echt te weinig melk heeft.
En als dat dan zo is, is de oplossing vaak om vaker aan te leggen, dan gaat je productie vanzelf omhoog.quote:Op maandag 24 oktober 2022 11:29 schreef _Lily_ het volgende:
Ah ja
Heel veel succes bami!
Konden die baby’tjes maar praten wat ze dwars zitten hè. Hou jij het allemaal vol?
Het is erg moeilijk als je borstvoeding geeft wat je kan, maar baby lijkt daarna toch ontevreden
Er zijn baby’s die gewoon zin hebben in meer melk. Geen idee of dit speelt bij pukje, maar ik ken wel zulke baby’s 🤭
Vergeet niet dat borstvoeding meer dan alleen het buikje vullen is, he. Het is ook moederhonger stillen en hechten. En nog veel meer. Je geeft aan dat ze goed groeit. Heeft ze ook goede plasluiers?quote:Op maandag 24 oktober 2022 14:00 schreef Bami het volgende:
Ja ik heb nu een paar dagen vaker aangelegd, nu verslikt ze zich in de toeschietreflex, klakt ook tijdens de toeschietreflex en spuugt veeel meer. Dus ik denk wel dat mijn productie verbeterd is, maar weet niet of ik hier nou veel blijer van word.
In beide gevallen zit ik soms huilend te voeden omdat ik haar gewoon zo gun dat ze tevreden is.
Yes, altijd als we verschonen is er geplast en wanneer er wat langer tussen zit dan zijn ze ook echt zwaar.quote:Op maandag 24 oktober 2022 14:22 schreef arvensis het volgende:
[..]
Vergeet niet dat borstvoeding meer dan alleen het buikje vullen is, he. Het is ook moederhonger stillen en hechten. En nog veel meer. Je geeft aan dat ze goed groeit. Heeft ze ook goede plasluiers?
Het lijkt er wel op dat ze er last van heeft, of anders van de lucht die nog in haar buik zit. Ze is echt duidelijk minder tevreden gedurende de dag en huilt vaker/sneller. Vannacht was ze ook heel onrustig na het terugleggen, totdat er dan een grote golf melk uitkomt en dan kan ze pas slapen.quote:Op maandag 24 oktober 2022 14:32 schreef Smart_ass het volgende:
Heeft ze ook last van al het spugen? Hier wordt ook enorm veel gespuugd en ik ben er niet helemaal over uit wat er de oorzaak van is, maar ik ga er maar vanuit dat het over een paar maanden weer over is. Als ze er verder geen last van heeft zou ik me er geen zorgen om maken (hoewel tig keer per dag moeten omkleden inderdaad best frustrerend is soms).
Wat ik deed, maar dat is misschien een knuppel in het hoenderhok in dit topic, gewoon nog een flesje poedermelk nadat ik de borst had gegeven. Ik kolfde dan altijd nog wel even na. Baby blij en ik ook blij. Maarja, aanleggen is wel beter voor de productie dan kolven.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 12:47 schreef Bami het volgende:
Ik zou niet leeg kolven, want dan houd je volgens mij idd het probleem in stand. Nieuwste advies bij verstoppingen is zo min mogelijk aanraken (dus niet masseren/kolven), goed koelen en pijnstillers slikken. Ik dacht ibuprofen, maar dat zou ik nog even googelen als ik jou was.
Hier juist een probleem de andere kant op. Pukje drinkt veel en graag, maar mijn productie spant er net om qua haar voldaan maken. Ze komt goed aan, dus dat is het probleem niet. Maar het is wel lastig, want uiteindelijk koppel ik haar dan maar los na 40 minuten omdat ze vooral heel erg gefrustreerd raakt en weinig uit de borst krijgt nog. Maar vervolgens zit ze niet vol genoeg om makkelijk in slaap te vallen, dus zijn we haar een uur zoet aan het houden totdat ik haar weer aan kan leggen (dit op advies van de lactatiekundige). Het maakt het voeden wel echt minder ontspannen, maar het is ook niet elke voeding. Soms is ze prima voldaan en valt ze na de borst meteen in slaap. Blijft toch wel een puzzel zo.
Vriendin bood ook al wat van haar melk aan, maar daar los ik mijn probleem niet mee op.quote:Op maandag 24 oktober 2022 15:32 schreef June. het volgende:
[..]
Wat ik deed, maar dat is misschien een knuppel in het hoenderhok in dit topic, gewoon nog een flesje poedermelk nadat ik de borst had gegeven. Ik kolfde dan altijd nog wel even na. Baby blij en ik ook blij. Maarja, aanleggen is wel beter voor de productie dan kolven.
Als je tsr heel heftig is kan je ook even loskoppelen. Of voeden terwijl je op je rug ligt, maar ik denk dat je kindje daar iets te klein voor is.quote:Op maandag 24 oktober 2022 16:41 schreef Bami het volgende:
[..]
Vriendin bood ook al wat van haar melk aan, maar daar los ik mijn probleem niet mee op.Als ik al een kolf gehad had was ik wellicht wel wat gekolfde melk gaan geven en dan nakolven idd, maar nu ben ik maar gewoon veel blijven aanleggen. Waarmee nu mijn productie wel gestegen is, dus dat is top. Nu nog zorgen dat Pukje de toeschietreflex een beetje kan handelen en opletten dat ik haar niet teveel geef.
![]()
En ik weet dat je bij borstvoeding in principe niet kan overvoeden, maar het lijkt erop dat ze blijft drinken omdat ze last heeft van de lucht die ze met de toeschietreflex mee krijgt.
Haha ja tot nu toe spuit hij niet, maar haar zuigkracht is heel hoog dus ik denk dat die combi het net ff teveel maakt voor haar. Maar wanneer ik haar loskoppel druppelt het wel gewoon, dus moet vooral opletten dat ik niet mijn voedingsbh nat maak.quote:Op maandag 24 oktober 2022 17:32 schreef arvensis het volgende:
[..]
Als je tsr heel heftig is kan je ook even loskoppelen. Of voeden terwijl je op je rug ligt, maar ik denk dat je kindje daar iets te klein voor is.
Bij het afkoppelen wel je tepel even afdekken, ik heb vaak gehad dat m’n kindjes onder de melk zaten.
Maar je kan haar niet overvoeren met je borstvoeding voor zover ik weet. Ze regelt dat zelf. Dus volgens mij is het geen kwestie van teveel drinken.quote:Op maandag 24 oktober 2022 14:49 schreef Bami het volgende:
[..]
Yes, altijd als we verschonen is er geplast en wanneer er wat langer tussen zit dan zijn ze ook echt zwaar.
Ja het is gewoon nog zoeken naar de balans idd, want als ze haar moederhonger stilt maar daardoor teveel drinkt en daar dan last van krijgt dan is dat ook niet handig. Gelukkig heb ik de lactatiekundige om mee te overleggen.
[..]
Het lijkt er wel op dat ze er last van heeft, of anders van de lucht die nog in haar buik zit. Ze is echt duidelijk minder tevreden gedurende de dag en huilt vaker/sneller. Vannacht was ze ook heel onrustig na het terugleggen, totdat er dan een grote golf melk uitkomt en dan kan ze pas slapen.
Haha net als wanneer je bij de all you can eat sushi bent geweestquote:Op maandag 24 oktober 2022 23:42 schreef Lemijn het volgende:
Je kan niet overvoeren in de zin dat ze er niet te dik van kunnen worden. Maar ze kunnen echt wel meer drinken dan fijn is voor hun lijfje. Mijn lactatiekundige zei: sommige moeder zijn té responsief, dat is ook weer niet fijn voor ze.
Dat klinkt onmogelijk maar qua hoeveelheid melk kan het wel kloppen.
Ik was heel tevreden over dubbele van de meleda. Oude bh 2 gaatjes ingeknipt en gaan met die banaanquote:Op donderdag 27 oktober 2022 08:46 schreef Zusje123 het volgende:
Ik moet weer aan het werk en ben op zoek naar een borstkolf. Ik heb een elektrische enkele kolf, maar ik wil graag een dubbele kolf. Dat scheelt mij de helft van de tijd. Bivendien zou het prettig zijn als die handsfree is. Mijn huidige kolf moet aan de stroom en moet ik met mijn hand tegen mijn borst houden. Handsfree zou toch wat meer vrijheid geven (zo niet op werk, dan thuis).
Hebben jullie tips? Of hebben die handsfree totaal geen zuigkracht oid?
Wat je in je bh stopt. Dat ik wel tussendoor mijn kind kan troosten of iets anders kan doen.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 09:45 schreef Elleska het volgende:
Bedoel je met handsfree een kolf met accu of een kolf die je helemaal in je bh steekt zoals de elvie (is daarvoor eigenlijk al een naam? Elvie was een van de eerste maar er zijn al zoveel soorten bij gekomen)
Misschien een gekke vraag, maar waarom zou je thuis kolven als je je baby bij je hebt?quote:Op donderdag 27 oktober 2022 09:47 schreef Zusje123 het volgende:
[..]
Wat je in je bh stopt. Dat ik wel tussendoor mijn kind kan troosten of iets anders kan doen.
Dat zijn de wearable kolven. Horigen heeft er inmiddels ook een.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 09:45 schreef Elleska het volgende:
Bedoel je met handsfree een kolf met accu of een kolf die je helemaal in je bh steekt zoals de elvie (is daarvoor eigenlijk al een naam? Elvie was een van de eerste maar er zijn al zoveel soorten bij gekomen)
Ik heb zowel bij mijn spectra s9+ als bij mijn horigen chicture nooit verschil gemerkt. Kon met beide ongeveer 2 keer een half uur op volle kracht dubbelzijdig kolven. Maar volle kracht gebruiken de meeste moeders niet volgens mijn lactatiekundige en dan houdtie het wel echt een stuk langer volquote:Op donderdag 27 oktober 2022 11:00 schreef Phaidra het volgende:
Toen ik kolfde (dat is wel al een jaar of 7 geleden), vond ik het verschil tussen kolven op stroom en op accu wel groot. Bij de accu-kolf merkte ik snel verschil in zuigkracht. De eerste kolfbeurt ging dan nog wel prima, maar bij 2 of 3 was het een stuk minder. Je kan natuurlijk tussentijds opladen, maar dat moet je dan ook weer meeslepen naar je werk. En wellicht is het tegenwoordig beter, dat zou zomaar kunnen.
Ik heb bij Anna de Medela Symphony in het ziekenhuis gehad en die is wel flink krachtig, maar toen alles op gang was kolfde ik ook heel goed met mijn oude freestyle. Helaas is die toen gesneuveld bij haar 2e ziekenhuisopname, ben toen over gegaan op de freestyle flex. Die is een stuk stiller ookquote:Op donderdag 27 oktober 2022 11:00 schreef Phaidra het volgende:
Toen ik kolfde (dat is wel al een jaar of 7 geleden), vond ik het verschil tussen kolven op stroom en op accu wel groot. Bij de accu-kolf merkte ik snel verschil in zuigkracht. De eerste kolfbeurt ging dan nog wel prima, maar bij 2 of 3 was het een stuk minder. Je kan natuurlijk tussentijds opladen, maar dat moet je dan ook weer meeslepen naar je werk. En wellicht is het tegenwoordig beter, dat zou zomaar kunnen.
Ja klopt. En dan draaiknopjes voorop. Vond het een flink groot apparaatquote:Op donderdag 27 oktober 2022 13:11 schreef Phaidra het volgende:
In geluid kunnen ze ook heel erg verschillen ja. Fijn dat er ook positieve ervaringen zijn met accu-kolven! Ik kolfde wel altijd op standje maximaal, dat zal ook zeker wel uitmaken idd.
De symphony is toch wel gewoon aangesloten met een stekker steeds? Die ik in het ziekenhuis had destijds wel iig.
Ik heb er toevallig eentje gekocht, maar nog niet geprobeerd. Is een goedkopere versie van de Elviequote:Op donderdag 27 oktober 2022 09:47 schreef Zusje123 het volgende:
[..]
Wat je in je bh stopt. Dat ik wel tussendoor mijn kind kan troosten of iets anders kan doen.
Om 's ochtends leeg te pompen en een voorraad in de vriezer te hebben.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 10:00 schreef SQ het volgende:
[..]
Misschien een gekke vraag, maar waarom zou je thuis kolven als je je baby bij je hebt?
Zeker! Ik weet nog hoe irritant dat eigenlijk was in het begin, drie keer kolven. Ook al had ik er zelf tijd voor ingeroosterd, toch was het steeds irritant. Terug naar twee keer was al fijn, terug naar een keer na de zomervakantie was al helemaal een overwinning. En nu denk ik klaar! Wat relaxed.quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:35 schreef _Lily_ het volgende:
Gefeliciteerd komkommer! Prachtig resultaat
Als je niet meer hoeft te kolven maar wel live kan voeden begint die borstvoeding toch wel de perfectie te benaderen
Ik lekte niet veel, maar vanaf maand of 3 deed ik ook geen zoogcompressen meer in. En nog geen doorlek incidenten gehadquote:Op zaterdag 26 november 2022 07:50 schreef Lokasenna het volgende:
Wat zijn jullie ervaringen, wordt het lekken op den duur minder of gaat dat de hele voedingsperiode door?
Ik zou zo graag weer eens zonder bh willen slapen maar na 9 weken moet ik nog steeds midden in de nacht de zoogcompressen wisselen omdat ik anders doorlek. Had eigenlijk gehoopt dat dat nu wel wat minder zou zijn geworden, maar misschien is het nog te vroeg?
Ik kon pas na 5 maanden zonder zoogkompressen. Het werd uiteindelijk vanzelf minderquote:Op zaterdag 26 november 2022 07:50 schreef Lokasenna het volgende:
Wat zijn jullie ervaringen, wordt het lekken op den duur minder of gaat dat de hele voedingsperiode door?
Ik zou zo graag weer eens zonder bh willen slapen maar na 9 weken moet ik nog steeds midden in de nacht de zoogcompressen wisselen omdat ik anders doorlek. Had eigenlijk gehoopt dat dat nu wel wat minder zou zijn geworden, maar misschien is het nog te vroeg?
Rekensomquote:Op maandag 12 december 2022 22:28 schreef Bami het volgende:
Ohai. Ik heb een vraag voor de borstvoeding gevende moeders waarvan kindjes naar de opvang gaan. Namelijk hoeveel ml jullie kleine in 1 flesje krijgt, en hoe lang je kolft om dat flesje te kunnen vullen.
We zijn nog erg zoekend daarin namelijk, en komende vrijdag is Pukje circa 6 uur lang alleen met haar vader dus dan is het wel handig als ik een idee heb van wat ik achter moet laten.
Dat kan natuurlijk ook erg verschillen per kindje (gelukkig kan je borstvoeding bijna onbeperkt geven)quote:Op maandag 12 december 2022 22:28 schreef Bami het volgende:
Ohai. Ik heb een vraag voor de borstvoeding gevende moeders waarvan kindjes naar de opvang gaan. Namelijk hoeveel ml jullie kleine in 1 flesje krijgt, en hoe lang je kolft om dat flesje te kunnen vullen.
We zijn nog erg zoekend daarin namelijk, en komende vrijdag is Pukje circa 6 uur lang alleen met haar vader dus dan is het wel handig als ik een idee heb van wat ik achter moet laten.
Dat is goed on mee te beginnen hoor! Zo ben ik inderdaad ook begonnen. Na een poosje weet je wat je kind nodig heeftquote:Op dinsdag 13 december 2022 07:08 schreef Ynske het volgende:
Ik zou juist kleinere flessen hebben staan. Had meestal 100 in een flesje.geen grote hoeveelheden gegeven
De mijnes hebben nooit grotere flesjes gehad dan 100-120.quote:Op dinsdag 13 december 2022 07:23 schreef Zusje123 het volgende:
[..]
Dat is goed on mee te beginnen hoor! Zo ben ik inderdaad ook begonnen. Na een poosje weet je wat je kind nodig heeft
Mijn ervaring is vooral dat als mama voor het eerst van huis is, de baby gemiddeld zo'n 0 ml drinkt uit de fles. Maar ja, ik snap ook wel dat dat niet helemaal comfortabel voelt hoorquote:Op dinsdag 13 december 2022 08:25 schreef Lokasenna het volgende:
Haha, je hebt wel gelijk hoor.
Maar het is een beetje zoals 6 schone onderbroeken meenemen voor een weekendje weg, je weet dat je er maar 2 gaat gebruiken maar stel je voor dat je ineens buikgriep krijgt, ongesteld wordt en in het water valt, dan wil je toch genoeg bij je hebben dus je stopt ze toch maar in je koffer.
Daarvoor in de vriezer een voorraadjequote:Op dinsdag 13 december 2022 08:25 schreef Lokasenna het volgende:
Haha, je hebt wel gelijk hoor.
Maar het is een beetje zoals 6 schone onderbroeken meenemen voor een weekendje weg, je weet dat je er maar 2 gaat gebruiken maar stel je voor dat je ineens buikgriep krijgt, ongesteld wordt en in het water valt, dan wil je toch genoeg bij je hebben dus je stopt ze toch maar in je koffer.
Ja, het is een uitdaging. Bij mij drinkt ze dat Dus in een opvangdag van 8-9 uur. Dat produceren is ook een uitdaging 😂.quote:Op dinsdag 13 december 2022 08:09 schreef SQ het volgende:
Bami is zes uur van huis, ze kan de baby voeden vlak voor ze gaat en meteen als ze thuis komt.
Bijna een halve liter achterlaten klinkt wat heftig. Dat dronken ze bij mij nog niet in een opvangdag van 10-11 uur. En het idee dat je dan dus een halve liter produceert in die zes uurtjes, mijn borsten doen al pijn bij de gedachte
(Ja elke baby is anders etc maar ik denk dat de man van Bami het met 2 kleinere flesjes prima kan redden)
Ik deed 200 ml in een flesje en gaf 2 flesjes mee voor een hele dag opvang. Ik kolfde daarvoor 2x 10 min op het werk.quote:Op maandag 12 december 2022 22:28 schreef Bami het volgende:
Die van mij dronk vanaf het begin zowel fles als borst. Boeide hem niet.quote:Op dinsdag 13 december 2022 09:20 schreef SQ het volgende:
[..]
Mijn ervaring is vooral dat als mama voor het eerst van huis is, de baby gemiddeld zo'n 0 ml drinkt uit de fles. Maar ja, ik snap ook wel dat dat niet helemaal comfortabel voelt hoor
Mijn babies dronken doorgaans niks als ik weg was, dat gingen ze allemaal pas doen na een paar weken op de opvang.
Ben je lid van die Facebook groep van lactatiekundigen? Daar kan je ook veel over deze vragen lezen.quote:Op dinsdag 13 december 2022 19:06 schreef Bami het volgende:
Oh en dat is dus ook waarom ik vroeg naar hoe lang jullie kolven, omdat ik me afvraag of ik misschien langer moet kolven in de hoop op een extra toeschietreflex waardoor ik misschien wel zoveel kolf als dat ze wil drinken.
Yes! In die fb groep heb ik ook gevraagd wat ik met de flesgrootte moet als Pukje niet verzadigd is/lijkt, maar daar werd aangegeven een max van 120ml aan te houden. Alleen ik heb toch vrij sterk het gevoel dat onze kleine daar niet heel lekker op gaat, ook al is het meer dan dat ik soms kolf.quote:Op dinsdag 13 december 2022 19:53 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ben je lid van die Facebook groep van lactatiekundigen? Daar kan je ook veel over deze vragen lezen.
Niet dat je ze hier niet mag stellen hoor, met liefde juist wel. Maar ik kan me voorstellen dat het ook prettig en leerzaam is om laagdrempelig en gratis te kunnen lezen hoe de deskundigen erover denken.
Ik heb daar bijv regelmatig gelezen dat wat je kolft niet perse alles zegt over wat je kleine zelf drinkt per keer. Dus het zou toch goed moeten gaan als je gaat werken.
Wat ik zou doen:
- je schat wat pukje per dag drinkt
- je geeft dat mee naar de opvang + een half of een heel flesje meer
- na een paar dagen weet je exact hoeveel ze ongeveer drinkt als jij werkt en kun je gericht de hoeveelheid meegeven
- lukt dat niet of kolf je niet genoeg, dan wat june zegt: aanvullen met poedermelk
Mbt kolven: je hebt meer opbrengst als je vaker kolft dan langer. Dus als er niks meer komt, gewoon stoppen en 1-2u later opnieuw kolven.
Je kan ook bedenken hoeveel je wil investeren…. 20 min kolven voor 20cc? Dat vond ik teveel effort. Dan stopte ik liever na 10 min
Ja kolven tijdens/na de ochtendvoeding is ook hoe ik het grootste deel van de (vriezer)voorraad opgebouwd heb idd!quote:Op woensdag 14 december 2022 06:38 schreef Zusje123 het volgende:
Ik kolf vaak na de ochtendvoeding nog even. Dat is dan net het extra wat je misschien nodig hebt.
Bedenk wel dat BV en kolven het beste ontspannen gaat. Dus probeer niet te veel druk erop te leggen dat KV niet mag. Het is geen mislukking als je een flesje bijvoedt met kv
Helemaal waar.quote:Op woensdag 14 december 2022 07:22 schreef Lemijn het volgende:
Nee, maar het kan dat je het echt liever niet wil![]()
Uiteraard, ik heb het zelf altijd pertinent geweigerd. En bij mij was t ook niet nodig met overproductiequote:Op woensdag 14 december 2022 15:48 schreef SQ het volgende:
5 keer kolven moet ook maar net te doen zijn. In mijn geval had ik dan net zo goed verlof kunnen opnemen vrees ik
Je kan het ook doneren.quote:Op woensdag 14 december 2022 16:13 schreef Tink89 het volgende:
Ik heb lang 4 keer per dag een half uur gebruikt om te kolven. Niet fijn, maar precies wat max toegestaan is en ik had het echt nodig voor m'n productie.
Nu is de spruit 21 maanden en ligt er al een maand of 9 ongeveer 2 liter bv in de vriezer in kleine flesjes. Neemt heel veel plek in. En in theorie kan ik het weggooien, hij lust het namelijk op geen enkele manier (koud, warm, in een pannenkoek, smoothie, pap, ijs...) maar dat kan ik nog niet zo goed.
O, wat een onzin! Die van mij gaat ook pas lekker op 170-180 ml. Prima toch? Helemaal borstvoeding, zo licht verteerbaar. Beter dat dan een hongerige baby.quote:Op woensdag 14 december 2022 15:40 schreef _Lily_ het volgende:
Eens met wat jullie allemaal zeggen
Het is klip en klaar waarom we graag volledig borstvoeding willen geven maar je moet er mentaal niet aan onderdoor gaan
@:bami: wat betreft de fb groep voor lactatiekundigen (ik ben er ook lid van): die adviseren inderdaad kleine flesjes.
Mijn J ging ook niet lekker op een kleiner flesje. Vandaar dat hij gewoon een fles van 180 of 200 ml kreeg en ik had een happy baby.
Toen las ik een keer een vraag op die fb groep van een andere moeder. Haar baby ging ook niet lekker op de kleine flesjes dus ze voedde vaak. Op een dag ging ze weg en bleef baby bij de vader en de baby bleef maar huilen om melk. Ze had gekolfd en een extra voorraadje achtergelaten. Haar man had ALLES opgemaakt in haar afwezigheid en gewoon een paar grote flessen gegeven en toen pas was de baby happy.
Mama was natuurlijk in alle Staten toen ze terugkwam en vroeg advies.
Die hele FB groep van lactatiekundigen ging toen los op die man. Die had t helemaal verkeerd aangepakt, zoveel meer melk gegeven dan dat ze kon kolven, hij had de hongersignalen van de baby verkeerd geïnterpreteerd etc. Ze gaven die boze vrouw helemaal gelijk.
Dat is dus het deskundigen advies. Ik denk er het mijne van, maar wie ben ik. Ik vond het bizar. Ik zeg niet dat een baby grote flessen moet drinken. Maar ik haal hieruit dat het ook geen wet van meden en Perzen is dat je maar een Max aantal ml mag geven. Dus geef je pukje gewoon wat je denkt dat ze nodig heeft, moederinstinct is het beste hoor. Als dat meer is dan wat ze aanbevelen, so be it.
Ik vond dus dat die vader niks geks had gedaan.
Wat betreft kolfstress: je kan niet meer meegeven dan dat je kolft dus dat doe je gewoon. En verder hierbij wat zusje zegt: na de ochtendvoeding verder kolven levert goed op. En wat lemijn zeg: de periode dat het zo kiele kiele is is kort. En wat ikzelf zeg: vaker kolven als je niet uitkomt. Stel dat pukje 3 voedingen heeft, kan best dat je daarvoor 4x of 5x moet kolven op het werk. Dat doe je dan. En anders de donormelk
Ik vind het nog steeds naar van mezelf maar die hygiëne maatregelen met oa steriliseren enzo zijn de reden dat ik nooit mijn grote hoeveelheden melk heb gedoneerd.quote:Op woensdag 14 december 2022 20:32 schreef Lokasenna het volgende:
Voor mezelf ben ik er ook niet zo trouw in hoor.
Maar ik steriliseer wel vooraf aan een donatie kolfsessie.
Nou ja ik werk ook nog niet.quote:Op woensdag 14 december 2022 22:09 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik vind het nog steeds naar van mezelf maar die hygiëne maatregelen met oa steriliseren enzo zijn de reden dat ik nooit mijn grote hoeveelheden melk heb gedoneerd.
Ik had daar echt geen tijd voor
Of liever gezegd geen prioriteit
Ik vind m’n werk zo pittig icm moederschap dat ik veel dingen gewoon niet doe. (Ook dingen zoals fysiek boodschappen doen haha)
Als je het steriliseren, schoonmaken en schoon werken geen probleem vind kun je je ook aanmelden voor de moedermelk bank. Ik zou dat gaan doen vorig jaar, maar door samenloop omstandigheden (iets met RS virusquote:Op woensdag 14 december 2022 20:32 schreef Lokasenna het volgende:
Voor mezelf ben ik er ook niet zo trouw in hoor.
Maar ik steriliseer wel vooraf aan een donatie kolfsessie.
In theorie wel, maar ik denk niet dat er nog mensen zitten te wachten op melk die al ongeveer een jaar in de vriezer ligt. Bovendien steriliseer ik nooit, gooi ik m'n spullen gewoon in de vaatwasser en gebruik ik schildkliermedicatie die in kleine hoeveelheden niet schadelijk is, maar wel effect heeft.quote:
Ja daar geef ik het nu aan! Het duurde wel lang voor de aanmelding eindelijk rond was, vond ik. Duurde meerdere weken voor ik gekeurd kon worden. Het schoonmaken is natuurlijk niet mijn hobby, maar het hoort er wel bij. Ik denk dat ik het alleen op mijn vrije dagen ga doen als ik in februari weer ga werken.quote:Op donderdag 15 december 2022 08:22 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Als je het steriliseren, schoonmaken en schoon werken geen probleem vind kun je je ook aanmelden voor de moedermelk bank. Ik zou dat gaan doen vorig jaar, maar door samenloop omstandigheden (iets met RS virus) ben ik er toen niet verder mee gegaan.
Ik heb tot de eerste verjaardag gekolfd, vanaf 9 maanden kolfde ik 1x per dag een onder werktijd. Mijn werkgever vond het kolven na de 9 maanden ook geen probleem, ik mocht dit gewoon onder werktijd doen.
Het duurde bij mij een hele tijd voordat ik reactie kreeg op mijn voicemailbericht, maar dat kwam achteraf omdat ze toen aan het verhuizen waren. Maar wat tof en goed dat je aan de moedermelkbank kunt donerenquote:Op donderdag 15 december 2022 09:20 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ja daar geef ik het nu aan! Het duurde wel lang voor de aanmelding eindelijk rond was, vond ik. Duurde meerdere weken voor ik gekeurd kon worden. Het schoonmaken is natuurlijk niet mijn hobby, maar het hoort er wel bij. Ik denk dat ik het alleen op mijn vrije dagen ga doen als ik in februari weer ga werken.
Jeetje wat een bangmakerij en megalijst met wat je allemaal moet doen...quote:Op dinsdag 20 december 2022 11:37 schreef June. het volgende:
https://www.nu.nl/kind-ge(...)-christmastitis.html
Lief dat je ernaar vraagt!quote:Op donderdag 22 december 2022 11:22 schreef Lokasenna het volgende:
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, mijn baby drinkt ook minder als we een dag op pad zijn en ik ben gevoelig voor verstoppingen dus moet dan wel altijd goed oppassen.
@:Bami, hoe ging het bij de opvang?
quote:Op zondag 26 februari 2023 19:15 schreef Zo-is-dat het volgende:
Vandaag een nieuwe mijlpaalmijn meisje is drie
![]()
En ze ligt nu in slaap te vallen aan de borst na een heerlijk feest. Ik vier hier stilletjes het feestje nog even door en ben oh zo benieuwd hoe lang ze nog zo’n groot fan blijft![]()
![]()
Oh wat een mooie mijlpaal!quote:Op zondag 26 februari 2023 19:15 schreef Zo-is-dat het volgende:
Vandaag een nieuwe mijlpaalmijn meisje is drie
![]()
En ze ligt nu in slaap te vallen aan de borst na een heerlijk feest. Ik vier hier stilletjes het feestje nog even door en ben oh zo benieuwd hoe lang ze nog zo’n groot fan blijft![]()
![]()
Even een paar dagen wat vaker aanleggen en dan trekt het vanzelf weer bij. Vergeet niet om zelf ook even wat extra te drinken.quote:Op donderdag 9 maart 2023 14:23 schreef Lokasenna het volgende:
Ik ben de afgelopen week aan alle kanten leeggelopen door buikgriep en heb nu dus een vette productiedip
Iemand ervaring hoe lang zoiets duurt?
Mijn jongste is nu ruim 2,5 en ze gebruikt me vooral als een soort speentje, als ik op de bank zit wil ze altijd 'mama-drinken', ik heb er niet altijd zin in dus nu zegt ze er op echt een super schattig toontje 'iniminie slokje mama, asjubliefffft' en ik kan dan echt geen nee meer zeggen tegen dat snoetje..quote:Op maandag 27 februari 2023 19:49 schreef Tink89 het volgende:
Mijn jongste wordt volgende maand twee en ik stop er dan mee. Hij is er nog dol op, maar ik ben het beu. Hij drinkt alleen nog 's avonds voor het naar bed gaan en 's nachts. Ik hoop stiekem dat hij - net als z'n zus - gaat doorslapen als ik stop met voeden...
Oh en het heet 'mama drinken' en hij zegt ook ' andere!' als hij de eerste leeg heeft.
In het weekend eens proberen of dat lukt. Baby heeft het zelf ook gehad, en wil op het moment ook maar weinig drinken. Slapend aanleggen gaat oké, maar wakker weigert ze vaak.quote:Op donderdag 9 maart 2023 21:22 schreef madam-april het volgende:
[..]
Even een paar dagen wat vaker aanleggen en dan trekt het vanzelf weer bij. Vergeet niet om zelf ook even wat extra te drinken.
Hij wordt zaterdag twee en de nachtvoedingen en overdagvoedingen zijn eraf. Overdag was al een tijd zo, 's nachts nu een paar weken. Hij drinkt dus alleen nog voor het slapen gaan. Ik weet nog steeds niet of ik ga stoppen, maar ik ben dan ook uverhaupt de besluiteloosheid zelve.quote:Op donderdag 9 maart 2023 21:27 schreef madam-april het volgende:
[..]
Mijn jongste is nu ruim 2,5 en ze gebruikt me vooral als een soort speentje, als ik op de bank zit wil ze altijd 'mama-drinken', ik heb er niet altijd zin in dus nu zegt ze er op echt een super schattig toontje 'iniminie slokje mama, asjubliefffft' en ik kan dan echt geen nee meer zeggen tegen dat snoetje..
Echt hè, ik had ook kanonskogelsquote:Op dinsdag 18 april 2023 14:28 schreef Clubsoda het volgende:
Bizar wel, stuwing was hier echt niet te missen met die immense knoertharde dingen![]()
Wat super!quote:Op woensdag 19 april 2023 06:46 schreef Tink89 het volgende:
Ik heb nog nooit stuwing gehad, het zegt volgens mijn lactatiekundige niks over de productie...
Nav tips hier over wat te doen met oudere melk in de vriezer heb ik een bericht geplaatst in een Facebookgroep voor donormelk. En een ander kindje mag nu groeien op de bijna 2 liter die ik nog in de bf vriezer had. Kreeg net een bericht dat hij het heel graag drinkt en dat ze niks hoeven weg te gooien. Zo ongelooflijk fijn
Ja, ik heb een berichtje geplaatst in de facebookgroep, daar reageerde iemand op en na een paar berichtjes over en weer is ze het komen ophalen bij mij thuis. Mijn melk was al best oud, maar dat was geen punt. Kreeg nog een berichtje dat het kindje de melk graag drinktquote:Op woensdag 19 april 2023 11:39 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Wat super!
Wij hebben afgelopen weekend de vriezer schoongemaakt en mijn man kwam met de +/ 15 zakjes en 4 potjes melk aanzetten. Zeker nog ruim 1,5 liter. Hij vroeg of het weg mocht.Ik heb hem zo aangekeken dat hij niets meer hoefde te zeggen. Mijn dochter drinkt alleen nog aan de borst met slapen/in de nacht, kolven hoef ik al 7 maanden niet meer. Maar toch nog flink wat in de vriezer, allemaal maximaal een jaar oud. Ik kan er ook nog geen afstand van doen. Ik zat te denken om er weer smoothies mee te gaan maken straks. Pannenkoeken vindt ze niet lekker. Maar doneren vind ik ook mooi. Ging dat makkelijk volgens jouw manier?
Hoe vaak per 24 uur leg je je kindje aan? Het is al gezegd: de absolute manier om de productie op te krikken is aanleggen, aanleggen, aanleggen. Waarom zijn jullie gaan bijvoeden? Lactatiekundige is een goed idee, maar online kun je ook een schat aan informatie vinden.quote:Op dinsdag 18 april 2023 13:55 schreef margaretha_01 het volgende:
Hallo! Ik kom me hier ook melden!
Ik geef nu voor het eerst in mijn leven borstvoeding, en het gaat kort gezegd moeizaam.
Ons kleine reusje is met 4280 gram op de wereld gekomen en heeft met 7% gewichtsverlies het ziekenhuis verlaten. Inmiddels is hij 9 dagen oud en zit ie nog steeds op die 7% minus. We voeden inmiddels extra bij tijdens het borstvoeding geven.
Ik zou theoretisch gezien mijn ‘milcheinschuss’ al gehad moeten hebben (ik weet niet zeker hoe dit in het Nederlands heet, maar ik bedoel dus het moment - na 3 à 4 dagen - dat je meer melk gaat produceren). Maar ik heb dat die nooit actief gemerkt, hoewel de verloskundige zei dat je dat niet kon missen. Maar als ik dat dus al gehad heb, dan produceer ik verdomde weinig melk; bij het afkolven komt er van 2 borsten max 30 ml uit.
Ik neem inmiddels ook tabletten (lactaval) om de melkproductie te stimuleren, maar voor mijn gevoel heeft dat nog niet echt geholpen.
Is er hier iemand met een soortgelijke situatie, waarbij het dan toch beter is gegaan?
L was geen fan van de fles en ik dacht zo rond die leeftijd dat we zijn overgegaan op pap met een lepel. Beetje tussenweg tussen fruit/brood en een melkfles.quote:Op woensdag 19 april 2023 19:40 schreef Lokasenna het volgende:
Fruit/brood eet ze wel heel graag dus zou misschien eerder haar met plezier meer daarvan laten eten dan meer melk proberen erin te krijgen? Maar daar is 7 maanden dan weer een beetje jong voor.
Dronk ze toen helemaal niet of wisselend? Want die van ons is dus heel wisselend qua fles. Ze moet bijvoorbeeld echt honger hebben, anders hoeft ze hem al helemaal niet.quote:Op woensdag 19 april 2023 19:55 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Mijn dochter heeft in het begin (toen ze net startte bij de GO) ook niet uit de fles gedronken. Heeft twee weken geduurd, daarna was ik het zat en heb ik een preverbaal logopedist ingeschakeld. Binnen een weekend hadden we haar aan de fles en sindsdien dronk ze goed.
Geen ervaring mee gelukkig, maar het scheelt iig dat je alleen je eerste werkdag vriezervoorraad gebruikt ws. Daarna kan je de melk die je de vorige werkdag gekolfd hebt gebruiken.quote:Op zaterdag 22 april 2023 15:20 schreef automatic_ het volgende:
Heeft iemand ervaring met een baby die ingevroren melk weigert/slecht drinkt…?
Beetje context: Onze dochter is 4mnd en weegt 4,6kg. Ze hangt nog net in de curve, maar volgt wel haar eigen lijn. Ze woog bij de geboorte 2510gram, dus groeit wel![]()
Ze drinkt echter slecht uit de fles. En het is heel wisselend. De ene keer drinkt ze 30 en een andere keer drinkt ze 70 / 30 / 30 (we waren het in porties op, omdat ik anders best veel weg moest gooien).
Nu begin ik een beetje het idee te krijgen dat het vooral is als de melk uit de vriezer komt. Dit moet ik nog verder ‘onderzoeken’. Over 2 weken begint ze bij de opvang en over 4 weken ga ik weer werken. Zou toch fijn zijn als ze m’n voorraad wel pakt (mocht het nodig zijn).
Sommige baby's kunnen niet aan de smaak wennen omdat een bepaald enzym (Lipase) er bij invriezen en ontdooien voor zorgt dat de melk wat zepig gaat smaken. Pasteuriseren voor invriezen kan dat probleem oplossen. Mijn jongste was ook een piep als het aankwam op de juiste temperatuur en houding bij de fles. Maar dat was het probleem voor anderen, bij mij drinkt ze livequote:Op zaterdag 22 april 2023 15:20 schreef automatic_ het volgende:
Heeft iemand ervaring met een baby die ingevroren melk weigert/slecht drinkt…?
Beetje context: Onze dochter is 4mnd en weegt 4,6kg. Ze hangt nog net in de curve, maar volgt wel haar eigen lijn. Ze woog bij de geboorte 2510gram, dus groeit wel![]()
Ze drinkt echter slecht uit de fles. En het is heel wisselend. De ene keer drinkt ze 30 en een andere keer drinkt ze 70 / 30 / 30 (we waren het in porties op, omdat ik anders best veel weg moest gooien).
Nu begin ik een beetje het idee te krijgen dat het vooral is als de melk uit de vriezer komt. Dit moet ik nog verder ‘onderzoeken’. Over 2 weken begint ze bij de opvang en over 4 weken ga ik weer werken. Zou toch fijn zijn als ze m’n voorraad wel pakt (mocht het nodig zijn).
Hahaha. Ja snap ik. Ik vang regelmatig wat op met zo’n siliconen kolf, want ik voel de TSR er altijd inschieten en dat vind ik dan ook weer zonde als dat in zijn pad verdwijntquote:Op zaterdag 22 april 2023 16:13 schreef Bami het volgende:
Jaa herkenbaar hoor. De vriezervoorraad geeft me mentaal rust, maar in de praktijk groeit hij alleen maar hier.
Ik ben in oktober gestopt met kolven en er ligt gewoon nog melk in de vriezerquote:Op zaterdag 22 april 2023 16:13 schreef Bami het volgende:
Jaa herkenbaar hoor. De vriezervoorraad geeft me mentaal rust, maar in de praktijk groeit hij alleen maar hier.
Helemaal niet, max. 20 cc op een dag uit een flesje. De GO heeft het toen ook op andere manieren geprobeerd aan te bieden, ging ook niet echt top. Ze was toen 4,5/5 maanden. Er ging ongeveer 50 cc per dag in. Een fruithapje ging dan al wel best goed.quote:Op zaterdag 22 april 2023 15:24 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Dronk ze toen helemaal niet of wisselend? Want die van ons is dus heel wisselend qua fles. Ze moet bijvoorbeeld echt honger hebben, anders hoeft ze hem al helemaal niet.
O, echt? Dat wist ik niet. Gaat dat dan ook vanzelf weer over? Kan ik er wat tegen doen? Of moet ik er mee leren leven?quote:Op donderdag 27 april 2023 14:04 schreef Phaidra het volgende:
Het gaat erom dat als kinderen tanden krijgen, ze een enzym aanmaken dat het tandvlees zachter maakt (dacht ik). Dat enzym zorgt er ook voor dat je tepels gevoeliger worden en dat kan ook best pijnlijk zijn.
Ik houd 8 dagen aan, tot nu toe gaat dat hier prima! Nou drinkt mijn dochter ook probleemloos vriezer melk, dus als je kleintje kieskeurig is vindt die misschien de smaak wat minder. Maar het bederft iig niet met 8 dagen.quote:Op donderdag 4 mei 2023 20:45 schreef automatic_ het volgende:
Vraagje![]()
Hoelang bewaren jullie moedermelk in de koelkast? Ik lees 5 dagen en ook weer maximaal 8 dagen.
Heb nu melk van 1 mei (en 2 mei haha) 'over' omdat ze vandaag niet naar KDV is gegaan.
Is ze zelf gestopt of heb jij het gestuurd? Mooie tijd hoor! En even rust aan je borsten voor de volgende ronde is misschien ook wel fijn?quote:Op maandag 19 juni 2023 11:57 schreef arvensis het volgende:
Ook hier is het borstvoedingsavontuur (voor nu) voorbij. Dat begon op 17 maart 2018 en eindigde afgelopen woensdag. Eentje heb ik 4 jaar en een dag mogen voeden en de ander tegelijk/aansluitend 2 jaar, 6 maanden en 17 dagen.
Heel gek om hier opeens mee klaar te zijn. Heb er ook hele gemengde gevoelens bij die jullie mooi hebben verwoord hierboven.
Ik ga van de rust aan mijn lijf genieten. In november zal het derde avontuur beginnen.
Ze dronk de laatste tijd steeds korter maar nog wel iedere avond. De eerste avond van de avondvierdaagse bracht m’n man haar naar bed en ze vroeg helemaal niet om mij. Ze werd ook niet wakker ‘s nachts. Dus ik heb het door gezet.quote:Op maandag 19 juni 2023 13:37 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Is ze zelf gestopt of heb jij het gestuurd? Mooie tijd hoor! En even rust aan je borsten voor de volgende ronde is misschien ook wel fijn?
Ik heb sinds maart 2018 non stop borstvoeding gegeven tot een paar maanden terug. In die periode leken m’n tepels wel gevoelloos, ze konden wel tegen een stootje. Nu ik gestopt ben merk ik dat ze steeds meer gevoeliger worden. Ik denk dus zeker dat het effect zal hebben.quote:Op dinsdag 5 september 2023 04:18 schreef Smart_ass het volgende:
Ik heb even een vraagje, misschien dat iemand hier ervaring mee heeft.
Ik heb mijn beide dochters bv gegeven, maar dit was vooral bij mijn jongste dochter in het begin erg pijnlijk (ik heb de eerste 5/6 weken moeten kolven omdat het anders niet ging door de pijn). Uiteindelijk is het allemaal goedgekomen en ondertussen zit ik nog op 1 voeding per dag waar ik eigenlijk ook mee wil stoppen. Nu ben ik er gisteren achtergekomen dat ik zwanger ben. Als ik mijn dochter zou kunnen blijven voeden totdat de baby er is, zou dat bevordelijk kunnen zijn mbt eventuele pijn? Of zou dat puur liggen aan de aanhap van baby en verder geen verschil maken?
Geen advies maar gefeliciteerd!quote:Op dinsdag 5 september 2023 04:18 schreef Smart_ass het volgende:
Ik heb even een vraagje, misschien dat iemand hier ervaring mee heeft.
Ik heb mijn beide dochters bv gegeven, maar dit was vooral bij mijn jongste dochter in het begin erg pijnlijk (ik heb de eerste 5/6 weken moeten kolven omdat het anders niet ging door de pijn). Uiteindelijk is het allemaal goedgekomen en ondertussen zit ik nog op 1 voeding per dag waar ik eigenlijk ook mee wil stoppen. Nu ben ik er gisteren achtergekomen dat ik zwanger ben. Als ik mijn dochter zou kunnen blijven voeden totdat de baby er is, zou dat bevordelijk kunnen zijn mbt eventuele pijn? Of zou dat puur liggen aan de aanhap van baby en verder geen verschil maken?
Ik herken het ontkennen van de fles niet direct maar wel dat ik rond die leeftijd ook gestopt ben met voeden direct voor het slapengaan (vooral omdat hij daarbij vaak in slaap viel maar veel slechter sliep na in slaap gevoed te zijn). Ik ben toen beneden met kleding aan gaan voeden, even wachten en dan naar boven. Ging heel prima hier. Voor wat betreft het ontwennen van de fles kun je natuurlijk ook overdag nog wel eens een flesje koemelk geven.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:54 schreef Debsterr het volgende:
Hoi! Ik ben even benieuwd naar wat ervaringen/tips. Op dit moment voed ik mijn dochter nog 2x per dag, namelijk 's ochtends als ze wakker wordt en voordat ze 's avonds gaat slapen.
Op zich hoef ik nog niet per se te stoppen, maar sinds ze overdag geen fles meer krijgt, lijkt ze die erg snel te ontwennen en levert het dus wel eens wat gedoe op als ik er niet ben om haar naar bed te brengen.
Wie herkent dit en zou het verstandig zijn het voedingsmoment bijvoorbeeld meer te ontkoppelen van het slapen, dus bijvoorbeeld voeden in een andere ruimte? En stel ik wil wel die avondvoeding stoppen, hoe pak je dat dan het beste aan? Ze is nu ruim 13 maanden.
Misschien is het ook helemaal geen ontwennen van de fles hoor, maar drinkt ze niet meer voor de dorst maar meer omdat het kan en is de fles dan gewoon niet boeiend genoeg? Geen idee haha!quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:58 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ik herken het ontkennen van de fles niet direct maar wel dat ik rond die leeftijd ook gestopt ben met voeden direct voor het slapengaan (vooral omdat hij daarbij vaak in slaap viel maar veel slechter sliep na in slaap gevoed te zijn). Ik ben toen beneden met kleding aan gaan voeden, even wachten en dan naar boven. Ging heel prima hier. Voor wat betreft het ontwennen van de fles kun je natuurlijk ook overdag nog wel eens een flesje koemelk geven.
Wij zijn nu trouwens echt helemaal gestopt met borstvoeding. Anderhalf jaar gevoed en heel geleidelijk en natuurlijk afgerond![]()
Overdag wel, maar dan verwacht ik er ook wel makkelijker mee weg te komen door uitleg en volhouden. In de nacht lukt het me echt niet goed om de duur van een voeding te begrenzen, omdat ik zelf weer in slaap dommel. Wat ik wil gaan doen is zo'n philips hue lamp die rood is en groen wordt wanneer ze wel mag drinken (=vanaf 6u 's ochtends voorlopig denk ik). Alleen manlief kan misschien via zijn werk aan zo'n ding komen en anders zijn ze 50 euro ofzo, dus daar is het nu nog wachten op.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 17:05 schreef arvensis het volgende:
Tellen werkte hier goed. Bv maar 30 sec drinken. Is misschien makkelijker afbouwen op die manier?
Ik denk dat hij dan vakantie op moet nemen om bij te slapen.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 17:14 schreef arvensis het volgende:
De enige echte optie om dat te doorbreken is dat jij niet de nachten/het naar bed brengen doet. Kan je partner dat overnemen voor een weekje?
Bij U. deed ik wel de nachten zelf en dat was echt 1,5 week lang huilen (was 2,5). Bij Z. was ik 3 avonden niet thuis i.v.m. de avondvierdaagse en toen nam mijn man de nachten ook over. En dat ging eigenlijk verbazingwekkend goed. Zij was toen ook 2,5.
Ik post deze link ook nog maar eensquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 10:36 schreef Bami het volgende:
[..]
Ik denk dat hij dan vakantie op moet nemen om bij te slapen.Hij trekt die gebroken nachten zooo slecht. Maar ze sliep afgelopen nacht sowieso belabberd, veel slechter dan ik van haar gewend ben.
Denk dat we nog even het lampje afwachten, want ze snapt kleuren en stoplichten ook heel aardig. Als dat niet helpt zal hij het toch een paar nachten moeten doen idd.
Ja deze methode deed het bij ons ook heel goedquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 10:45 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik post deze link ook nog maar eens. Ook als je niet samen slaapt te gebruiken. Het gaat om de methode. Uitleggen en liefdevol weigeren, terwijl je wel bij je kind kan zijn om te troosten. Het is misschien niet de snelste of makkelijkste methode, maar het heeft mij destijds heel goed geholpen.
Het is loeizwaar om vol te houden die eerste nacht inderdaad. Maar het hielp mij wel om te accepteren dat verdriet en boosheid er mogen zijn, dat het logisch is. Een gewoonte veranderen zonder daar doorheen te gaan, is (helaas) niet mogelijk. Het verraste me uiteindelijk wel hoe snel je door die fase heen bent.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 11:36 schreef Aure het volgende:
Dat wil overigens niet zeggen dat het makkelijk was want zeker de eerste nacht heeft ie lang gehuild. Maar dat was de nacht erna echt al heel veel korter en na een tijdje helemaal niet meer en werden de blokken slaap langer.
Overigens slaapt ie nog steeds niet helemaal door (hij is nu 3.5 jaar), maar goed. Ooit komt ook dat goed
Ook prima. Mijn kinderen vinden deze leuk en lief en nemen m bijvoorbeeld ook in bed als ze nog even willen lezen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 15:32 schreef Bami het volgende:
Voor die 15 euro verschil vind ik het dan wel het gebruiksgemak en de multi-inzetbaarheid van een hue versus een slaapwekker waard. Alleen moet man zijn werk ff opschieten met beslissen of die daar beschikbaar is of niet, dan kunnen we de knoop doorhakken.
Ik zit erin maar vond het nog wel heel heftig.quote:Op vrijdag 6 december 2024 23:39 schreef arvensis het volgende:
Een LK had vandaag een whatsappgroep gemaakt voor langvoeders en ik heb er samen met haar een whatsappcommunity van gemaakt. Inmiddels bijna 500 leden! Met verschillende subgroepen dus je krijgt niet alles mee als je dat niet wil.
Als iemand wil aansluiten: stuur maar een dm.
In principe is het voor > 1 jaar inderdaad. Maar er zitten ook veel tandemvoedsters in met een kindje jonger dan een jaar. Of moeders van kindjes die bijna 1 zijn.quote:Op vrijdag 6 december 2024 23:44 schreef Bami het volgende:
[..]
Ik zit erin maar vond het nog wel heel heftig.Even aankijken hoe zich dat ontwikkelt de komende dagen. In mijn hoofd ben je ook pas langvoeder bij meer dan een jaar voeden, maar dat is ook anders blijkbaar? Sowieso super initiatief iig!
Vooral de groep samen slapen/doorslapen en nachtbrakers is heel actief.quote:Op zaterdag 7 december 2024 07:52 schreef Lemijn het volgende:
Wat levert het op, die groep? Ik had juist na een jaar nooit meer vragen of twijfels ergens over. Hoogstens over wel/niet actie stoppen na 3 jaar maar ook dat ging eigenlijk vanzelf.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Protège moi de mes désirs.
Ik heb een nieuwe gekocht en mijn oude op marktplaats en Vinted gezet. Op Vinted was ie binnen een week weg, naar Frankrijk. Deed het nog prima dus inderdaad fijn dat ie nog een tweede leven krijgt. (Dat was een spectra).quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:00 schreef Lemijn het volgende:
Oh mijn hemel ja, nachtvoedingen na 1 jaar en hoe daar ooit vanaf te komen, ik had dat blijkbaar heel goed verdrongen.
Leuk te horen dat er zoveel te halen is voor veel mensen!
Het enige dat ik nog moet doen, bv-technisch, is mijn kolven verkopen. Wat zou daar de beste plek voor zijn? Hoeft niet veel op te leveren maar het zou fijn zijn als ik ze niet hoef weg te gooien.
Voor haar fijn inderdaad, maar voor jou wel even slikkenquote:Op donderdag 20 februari 2025 19:13 schreef Debsterr het volgende:
Nou, de meid was het niet eens met voeden tot 18 maanden, ze is uit zichzelf gestopt. Veel fijner natuurlijk, maar wel even een traantje voor mij.
Ahh snap ik, zo opeens dan toch. Wel fijn en mooi dat je het zo lang gered hebt.quote:Op donderdag 20 februari 2025 19:13 schreef Debsterr het volgende:
Nou, de meid was het niet eens met voeden tot 18 maanden, ze is uit zichzelf gestopt. Veel fijner natuurlijk, maar wel even een traantje voor mij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |