Ja, ik heb een berichtje geplaatst in de facebookgroep, daar reageerde iemand op en na een paar berichtjes over en weer is ze het komen ophalen bij mij thuis. Mijn melk was al best oud, maar dat was geen punt. Kreeg nog een berichtje dat het kindje de melk graag drinktquote:Op woensdag 19 april 2023 11:39 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Wat super!
Wij hebben afgelopen weekend de vriezer schoongemaakt en mijn man kwam met de +/ 15 zakjes en 4 potjes melk aanzetten. Zeker nog ruim 1,5 liter. Hij vroeg of het weg mocht.Ik heb hem zo aangekeken dat hij niets meer hoefde te zeggen. Mijn dochter drinkt alleen nog aan de borst met slapen/in de nacht, kolven hoef ik al 7 maanden niet meer. Maar toch nog flink wat in de vriezer, allemaal maximaal een jaar oud. Ik kan er ook nog geen afstand van doen. Ik zat te denken om er weer smoothies mee te gaan maken straks. Pannenkoeken vindt ze niet lekker. Maar doneren vind ik ook mooi. Ging dat makkelijk volgens jouw manier?
Hoe vaak per 24 uur leg je je kindje aan? Het is al gezegd: de absolute manier om de productie op te krikken is aanleggen, aanleggen, aanleggen. Waarom zijn jullie gaan bijvoeden? Lactatiekundige is een goed idee, maar online kun je ook een schat aan informatie vinden.quote:Op dinsdag 18 april 2023 13:55 schreef margaretha_01 het volgende:
Hallo! Ik kom me hier ook melden!
Ik geef nu voor het eerst in mijn leven borstvoeding, en het gaat kort gezegd moeizaam.
Ons kleine reusje is met 4280 gram op de wereld gekomen en heeft met 7% gewichtsverlies het ziekenhuis verlaten. Inmiddels is hij 9 dagen oud en zit ie nog steeds op die 7% minus. We voeden inmiddels extra bij tijdens het borstvoeding geven.
Ik zou theoretisch gezien mijn ‘milcheinschuss’ al gehad moeten hebben (ik weet niet zeker hoe dit in het Nederlands heet, maar ik bedoel dus het moment - na 3 à 4 dagen - dat je meer melk gaat produceren). Maar ik heb dat die nooit actief gemerkt, hoewel de verloskundige zei dat je dat niet kon missen. Maar als ik dat dus al gehad heb, dan produceer ik verdomde weinig melk; bij het afkolven komt er van 2 borsten max 30 ml uit.
Ik neem inmiddels ook tabletten (lactaval) om de melkproductie te stimuleren, maar voor mijn gevoel heeft dat nog niet echt geholpen.
Is er hier iemand met een soortgelijke situatie, waarbij het dan toch beter is gegaan?
L was geen fan van de fles en ik dacht zo rond die leeftijd dat we zijn overgegaan op pap met een lepel. Beetje tussenweg tussen fruit/brood en een melkfles.quote:Op woensdag 19 april 2023 19:40 schreef Lokasenna het volgende:
Fruit/brood eet ze wel heel graag dus zou misschien eerder haar met plezier meer daarvan laten eten dan meer melk proberen erin te krijgen? Maar daar is 7 maanden dan weer een beetje jong voor.
Dronk ze toen helemaal niet of wisselend? Want die van ons is dus heel wisselend qua fles. Ze moet bijvoorbeeld echt honger hebben, anders hoeft ze hem al helemaal niet.quote:Op woensdag 19 april 2023 19:55 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Mijn dochter heeft in het begin (toen ze net startte bij de GO) ook niet uit de fles gedronken. Heeft twee weken geduurd, daarna was ik het zat en heb ik een preverbaal logopedist ingeschakeld. Binnen een weekend hadden we haar aan de fles en sindsdien dronk ze goed.
Geen ervaring mee gelukkig, maar het scheelt iig dat je alleen je eerste werkdag vriezervoorraad gebruikt ws. Daarna kan je de melk die je de vorige werkdag gekolfd hebt gebruiken.quote:Op zaterdag 22 april 2023 15:20 schreef automatic_ het volgende:
Heeft iemand ervaring met een baby die ingevroren melk weigert/slecht drinkt…?
Beetje context: Onze dochter is 4mnd en weegt 4,6kg. Ze hangt nog net in de curve, maar volgt wel haar eigen lijn. Ze woog bij de geboorte 2510gram, dus groeit wel![]()
Ze drinkt echter slecht uit de fles. En het is heel wisselend. De ene keer drinkt ze 30 en een andere keer drinkt ze 70 / 30 / 30 (we waren het in porties op, omdat ik anders best veel weg moest gooien).
Nu begin ik een beetje het idee te krijgen dat het vooral is als de melk uit de vriezer komt. Dit moet ik nog verder ‘onderzoeken’. Over 2 weken begint ze bij de opvang en over 4 weken ga ik weer werken. Zou toch fijn zijn als ze m’n voorraad wel pakt (mocht het nodig zijn).
Sommige baby's kunnen niet aan de smaak wennen omdat een bepaald enzym (Lipase) er bij invriezen en ontdooien voor zorgt dat de melk wat zepig gaat smaken. Pasteuriseren voor invriezen kan dat probleem oplossen. Mijn jongste was ook een piep als het aankwam op de juiste temperatuur en houding bij de fles. Maar dat was het probleem voor anderen, bij mij drinkt ze livequote:Op zaterdag 22 april 2023 15:20 schreef automatic_ het volgende:
Heeft iemand ervaring met een baby die ingevroren melk weigert/slecht drinkt…?
Beetje context: Onze dochter is 4mnd en weegt 4,6kg. Ze hangt nog net in de curve, maar volgt wel haar eigen lijn. Ze woog bij de geboorte 2510gram, dus groeit wel![]()
Ze drinkt echter slecht uit de fles. En het is heel wisselend. De ene keer drinkt ze 30 en een andere keer drinkt ze 70 / 30 / 30 (we waren het in porties op, omdat ik anders best veel weg moest gooien).
Nu begin ik een beetje het idee te krijgen dat het vooral is als de melk uit de vriezer komt. Dit moet ik nog verder ‘onderzoeken’. Over 2 weken begint ze bij de opvang en over 4 weken ga ik weer werken. Zou toch fijn zijn als ze m’n voorraad wel pakt (mocht het nodig zijn).
Hahaha. Ja snap ik. Ik vang regelmatig wat op met zo’n siliconen kolf, want ik voel de TSR er altijd inschieten en dat vind ik dan ook weer zonde als dat in zijn pad verdwijntquote:Op zaterdag 22 april 2023 16:13 schreef Bami het volgende:
Jaa herkenbaar hoor. De vriezervoorraad geeft me mentaal rust, maar in de praktijk groeit hij alleen maar hier.
Ik ben in oktober gestopt met kolven en er ligt gewoon nog melk in de vriezerquote:Op zaterdag 22 april 2023 16:13 schreef Bami het volgende:
Jaa herkenbaar hoor. De vriezervoorraad geeft me mentaal rust, maar in de praktijk groeit hij alleen maar hier.
Helemaal niet, max. 20 cc op een dag uit een flesje. De GO heeft het toen ook op andere manieren geprobeerd aan te bieden, ging ook niet echt top. Ze was toen 4,5/5 maanden. Er ging ongeveer 50 cc per dag in. Een fruithapje ging dan al wel best goed.quote:Op zaterdag 22 april 2023 15:24 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Dronk ze toen helemaal niet of wisselend? Want die van ons is dus heel wisselend qua fles. Ze moet bijvoorbeeld echt honger hebben, anders hoeft ze hem al helemaal niet.
O, echt? Dat wist ik niet. Gaat dat dan ook vanzelf weer over? Kan ik er wat tegen doen? Of moet ik er mee leren leven?quote:Op donderdag 27 april 2023 14:04 schreef Phaidra het volgende:
Het gaat erom dat als kinderen tanden krijgen, ze een enzym aanmaken dat het tandvlees zachter maakt (dacht ik). Dat enzym zorgt er ook voor dat je tepels gevoeliger worden en dat kan ook best pijnlijk zijn.
Ik houd 8 dagen aan, tot nu toe gaat dat hier prima! Nou drinkt mijn dochter ook probleemloos vriezer melk, dus als je kleintje kieskeurig is vindt die misschien de smaak wat minder. Maar het bederft iig niet met 8 dagen.quote:Op donderdag 4 mei 2023 20:45 schreef automatic_ het volgende:
Vraagje![]()
Hoelang bewaren jullie moedermelk in de koelkast? Ik lees 5 dagen en ook weer maximaal 8 dagen.
Heb nu melk van 1 mei (en 2 mei haha) 'over' omdat ze vandaag niet naar KDV is gegaan.
Is ze zelf gestopt of heb jij het gestuurd? Mooie tijd hoor! En even rust aan je borsten voor de volgende ronde is misschien ook wel fijn?quote:Op maandag 19 juni 2023 11:57 schreef arvensis het volgende:
Ook hier is het borstvoedingsavontuur (voor nu) voorbij. Dat begon op 17 maart 2018 en eindigde afgelopen woensdag. Eentje heb ik 4 jaar en een dag mogen voeden en de ander tegelijk/aansluitend 2 jaar, 6 maanden en 17 dagen.
Heel gek om hier opeens mee klaar te zijn. Heb er ook hele gemengde gevoelens bij die jullie mooi hebben verwoord hierboven.
Ik ga van de rust aan mijn lijf genieten. In november zal het derde avontuur beginnen.
Ze dronk de laatste tijd steeds korter maar nog wel iedere avond. De eerste avond van de avondvierdaagse bracht m’n man haar naar bed en ze vroeg helemaal niet om mij. Ze werd ook niet wakker ‘s nachts. Dus ik heb het door gezet.quote:Op maandag 19 juni 2023 13:37 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Is ze zelf gestopt of heb jij het gestuurd? Mooie tijd hoor! En even rust aan je borsten voor de volgende ronde is misschien ook wel fijn?
Ik heb sinds maart 2018 non stop borstvoeding gegeven tot een paar maanden terug. In die periode leken m’n tepels wel gevoelloos, ze konden wel tegen een stootje. Nu ik gestopt ben merk ik dat ze steeds meer gevoeliger worden. Ik denk dus zeker dat het effect zal hebben.quote:Op dinsdag 5 september 2023 04:18 schreef Smart_ass het volgende:
Ik heb even een vraagje, misschien dat iemand hier ervaring mee heeft.
Ik heb mijn beide dochters bv gegeven, maar dit was vooral bij mijn jongste dochter in het begin erg pijnlijk (ik heb de eerste 5/6 weken moeten kolven omdat het anders niet ging door de pijn). Uiteindelijk is het allemaal goedgekomen en ondertussen zit ik nog op 1 voeding per dag waar ik eigenlijk ook mee wil stoppen. Nu ben ik er gisteren achtergekomen dat ik zwanger ben. Als ik mijn dochter zou kunnen blijven voeden totdat de baby er is, zou dat bevordelijk kunnen zijn mbt eventuele pijn? Of zou dat puur liggen aan de aanhap van baby en verder geen verschil maken?
Geen advies maar gefeliciteerd!quote:Op dinsdag 5 september 2023 04:18 schreef Smart_ass het volgende:
Ik heb even een vraagje, misschien dat iemand hier ervaring mee heeft.
Ik heb mijn beide dochters bv gegeven, maar dit was vooral bij mijn jongste dochter in het begin erg pijnlijk (ik heb de eerste 5/6 weken moeten kolven omdat het anders niet ging door de pijn). Uiteindelijk is het allemaal goedgekomen en ondertussen zit ik nog op 1 voeding per dag waar ik eigenlijk ook mee wil stoppen. Nu ben ik er gisteren achtergekomen dat ik zwanger ben. Als ik mijn dochter zou kunnen blijven voeden totdat de baby er is, zou dat bevordelijk kunnen zijn mbt eventuele pijn? Of zou dat puur liggen aan de aanhap van baby en verder geen verschil maken?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |