Dat zou mogelijk kunnen zijn. Om de neuzen één kant op te krijgen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 20:49 schreef slashdotter3 het volgende:
Oorlog met Azerbaijan als afleiding van de binnenlandse rellen?
[ twitter ]
Dat is net zoiets als een groot gedeelte van Oekraïeners "Russisch" is. Nationale identiteit en etnische identiteit zijn toch wel twee verschillende dingen, hoewel er natuurlijk ook overlap is.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 10:23 schreef polderturk het volgende:
[..]
Dat zou mogelijk kunnen zijn. Om de neuzen één kant op te krijgen.
40% van de Iraanse bevolking is echter Azerbeidzjaans. Dus het kan ook een backlash veroorzaken. En Turkije gaat Azerbeidzjaan zeker helpen.
Ah yes eindelijk wo3? Krijgt Israël eindelijk zijn en wordt Iran direct aangevallen? Na eeuwen weer een Perzisch Turkse oorlog?quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 20:49 schreef slashdotter3 het volgende:
[ twitter ]
Heel langzaam worden de Armeniërs wakker.quote:
Waarom specifiek een airforce general en niet een landmacht general?quote:
40%...quote:Op woensdag 19 oktober 2022 10:23 schreef polderturk het volgende:
[..]
Dat zou mogelijk kunnen zijn. Om de neuzen één kant op te krijgen.
40% van de Iraanse bevolking is echter Azerbeidzjaans. Dus het kan ook een backlash veroorzaken. En Turkije gaat Azerbeidzjaan zeker helpen.
Niet heel gek natuurlijk. Wiens brood men eet... En het is ook niet heel verrassend dat een republiek die zichzelf uitroept in een ander land diezelfde manoeuvre steunt bij een ander, helemaal als de broodheer er nog aan vastzit.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 08:35 schreef polderturk het volgende:
Dezelfde Iran die nu drones levert aa
Rusland waarmee Rusland Oekraïnse dorpen en steden bombardeert. Eerder hadden we gezien dat Armenië hulpgoederen stuurt naar Donetsk en Luhansk en dat de Armeense president van Nagorno-Karabakh de "onafhankelijkheid" van Donetsk en Luhansk had verwelkomd.
[ twitter ]
En Turkije die drones levert aan Azerbeidzjan om Armeense dorpen te bombarderen. De Turken zullen trots zijn.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 08:35 schreef polderturk het volgende:
Dezelfde Iran die nu drones levert aa
Rusland waarmee Rusland Oekraïnse dorpen en steden bombardeert. Eerder hadden we gezien dat Armenië hulpgoederen stuurt naar Donetsk en Luhansk en dat de Armeense president van Nagorno-Karabakh de "onafhankelijkheid" van Donetsk en Luhansk had verwelkomd.
[ twitter ]
Speelt altijd mee. En Israel provoceren.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 20:49 schreef slashdotter3 het volgende:
[ twitter ]
Kom zeg, laten we Europa vooral niet met de Kaukasus vergelijken.quote:Op zondag 30 oktober 2022 23:40 schreef Richestorags het volgende:
Nederland en België kunnen het tegenwoordig ook goed vinden met elkaar zonder dat Nederland zielig doet over stukken die "van ons" zijn. Zelfs met Duitsland kunnen we het prima vinden en dat land heeft ons hard te pakken genomen.
Ik geef notabene aan dat de regio wel anders is. Duitsland bestaat helemaal niet eeuwen in stabiele vorm, het is één van de jongste landen van Europa en veel Pools gebied was vroeger Duits en vice versa. België bestaat nog geen twee eeuwen en dus ook niet al eeuwen. Hier is trouwens een document over de verhouding tussen Nederland en België waarin een best pragmatische relatie wordt beschreven, ook vlak na de Onafhankelijkheidsoorlog.quote:Op maandag 31 oktober 2022 10:18 schreef YStec het volgende:
[..]
Kom zeg, laten we Europa vooral niet met de Kaukasus vergelijken.
Twee Wereldoorlogen zijn er gevochten hier...
En Nederland, België en Duitsland bestaan eeuwen in hun 'stabiele' vorm. Om nog maar niets te zeggen over de rijkdommen die ze hadden tijdens de kolonisatie. Nederland was godsamme de wereldmacht tijdens de Gouden Eeuw.
Wij hebben al die ellende achter ons, omdat wij de ellende al een tijdje geleden hadden en inmiddels hebben verwerkt. De landen in de Kaukasus worden nu pas een beetje wakker, en dan met name Azerbaidzjan dankzij olie.
Ja, hoe zou het nou komen dat Nederland en België het tegenwoordig prima met elkaar kunnen vinden? Ja, misschien omdat we fucking 200 jaar geleden oorlog hebben gevoerd. Bij ons ligt het allemaal achter ons, dan is het wel wat makkelijker om rationeler te denken.
Slaat echt nergens op die vergelijking.
Wat is het westerse document?quote:Op donderdag 3 november 2022 11:00 schreef polderturk het volgende:
Laten we hopen. Er komt dan voor het eerst een eind aan de strijd die sinds 1806 woedt.
[ twitter ]
Armenië en Azerbeidzjan erkennen elkaars territoriale integriteit. Armenië erkent Nqgorno-Karabakh als onderdeel van Azerbeidzjan.quote:
Eerst zien dan geloven. De Russen en Iraniërs zullen er alles aan doen om het te dwarsbomen.quote:Op woensdag 9 november 2022 08:26 schreef Richestorags het volgende:
Nou goed, één gebied minder waar mensen elkaar de hersens inslaan. Goed voor vooral Armenië, dat zich nu kan gaan richten op toeristische activiteiten net zoals Georgië. Het is een prachtig land en nog wat ongerepter dan Georgië. Azerbeidzjan staat er in potentie veel beter voor maar wordt nogal leeggeroofd door Aliyev.
Het zou ook een mooi moment kunnen zijn om de Armeense genocide erkend te laten krijgen in dit verdrag alleen dan gaat Turkije natuurlijk steigeren en is er geen vrede. Dus verstandig dat dat niet op de tafel ligt.
Israel heeft belang bij een sterk Azerbeidzjan. Dus wat Brussel en Amerika hier doen, is antisemitisch.quote:Op donderdag 18 mei 2023 12:53 schreef Slayage het volgende:
De Amerikanen en Europeanen zijn dit keer kennelijk wel serieus bezig met een settlement tussen de twee. Met Rusland op een zijlijn vanwege de oorlog in Oekraïne is er misschien wel een slagingskans.
[ twitter ]
Dit is inderdaad de Pavlov reactie van veel Armeniërs. We moeten vechten anders genocide. Met deze mindset gaat er nooit een vredesverdrag komen en is het wachten op de volgende ronde schermutselingen waar de Armeniërs vroeg of laat het onderspit zullen delven. Lijkt me verstandig om een deal te sluiten.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 09:33 schreef HSG het volgende:
De volgende stap van Azerbeidzjan na het terugkrijgen van Nagorno-Karabakh.....Genocide op Armeniërs. het Turkse werk afmaken
Het zal mij benieuwen of Azerbaijan iets van een programma zal aanbieden aan de Armeniërs met die vrees.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 11:45 schreef Slayage het volgende:
[..]
Dit is inderdaad de Pavlov reactie van veel Armeniërs. We moeten vechten anders genocide. Met deze mindset gaat er nooit een vredesverdrag komen en is het wachten op de volgende ronde schermutselingen waar de Armeniërs vroeg of laat het onderspit zullen delven. Lijkt me verstandig om een deal te sluiten.
Lijkt me plausibel dat ze dat in de details van de settlement afhandelen. Er zullen ongetwijfeld Armeniërs zijn die geen Azeri heerschappij zullen accepteren en liever verkassenquote:Op woensdag 14 juni 2023 15:29 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Het zal mij benieuwen of Azerbaijan iets van een programma zal aanbieden aan de Armeniërs met die vrees.
Dus bijvoorbeeld x-bedrag bij vertrek naar Armenië en/of hulp met vertrek naar een derde land.
Opzich lijkt mij dat wel redelijk en verstandig.
Je ziet Erdogan denken: 'ik zie de gluiperigheid in je lach en blik'.quote:Op zondag 4 juni 2023 12:28 schreef Slayage het volgende:
Hopelijk gaat pashinyan geen kogel vangen vanuit de nationalistische hoek
[ twitter ]
Is Pashinvan 12 jaar en kan hij daardoor de consequenties van zijn daden niet overzien?quote:Op maandag 5 juni 2023 00:28 schreef Slayage het volgende:
Uiteraard is de haatcampagne tegen pashinyan al begonnen [ twitter ]
quote:
.dat er een gedeeltelijke blokkade is, is een feit. Baku gebruikt dit om druk op de ketel te houden ivm de vredesbesprekingen. Alleen is de blokkade niet zo erg als dat de Armeniërs het doen overkomen. Dat is gewoon onzin. Zogenaamd is alles op in de supermarkt en zijn. Er geen medicijnen of geen benzine meer. Als dat zo zou zijn . Zouden mensen creperen in de straten en hadden we dat echt wel gezien.quote:Op donderdag 20 juli 2023 21:47 schreef polderturk het volgende:
[..]
Er passeren 40 vrachtwagens per dag langs de Lachin corridor.
Ze liegen gewoon.
[ twitter ]
Het is toch overduidelijk dat de Russen daar niet meer zitten. Die hebben alles en iedereen in Oekraïne nodig. Dat gaat Assad in Syrië ook voelen. Dat was kort na het begin van de Russische Oekrainse oorlog al duidelijk geworden.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 14:02 schreef Slayage het volgende:
Goede artikel.
Dus de NK Armeniërs willen geen goederen ontvangen van Azerbeidzjan vanwege politieke redenen. Dit zou Azerbaijanis immers politieke legitimiteit geven. Waarop ze vervolgens gaan huilen over tekorten in de schappen. Ook willen ze niet dat er vrede komt tussen Armenië en Azerbeidzjan wat impliceert dat ze oorlog willen. Owwwwkay.
[ twitter ]
Ze zitten er wel. Alleen hun invloed is verminderd, maar ze blijven met als de Iraniërs wapens leveren aan nk, omdat Rusland geen enkele baat heeft bij vrede en graag ziet dat de schermutselingen door gaan, waardoor vervolgens Armeniërs een beroep op hun doen. En de Russen zo hun aanwezigheid legitimeren https://twitter.com/Caucasuswar/status/1691420048798183425?s=20quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 15:19 schreef HSG het volgende:
[..]
Het is toch overduidelijk dat de Russen daar niet meer zitten. Die hebben alles en iedereen in Oekraïne nodig. Dat gaat Assad in Syrië ook voelen. Dat was kort na het begin van de Russische Oekrainse oorlog al duidelijk geworden.
Turkije ook want die willen het Ottomaanse werk afmaken.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 21:38 schreef Slayage het volgende:
[..]
Ze zitten er wel. Alleen hun invloed is verminderd, maar ze blijven met als de Iraniërs wapens leveren aan nk, omdat Rusland geen enkele baat heeft bij vrede en graag ziet dat de schermutselingen door gaan, waardoor vervolgens Armeniërs een beroep op hun doen. En de Russen zo hun aanwezigheid legitimeren https://twitter.com/Caucasuswar/status/1691420048798183425?s=20
Ik moet gelijk aan Niger denkenquote:Op dinsdag 15 augustus 2023 22:33 schreef Slayage het volgende:
Russia only gains a foothold where there is conflict. And if there is no conflict, Russia creates it.
Russian peacekeepers are actually conflictkeepers
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
Iran verplaatst ook de troepenquote:Op vrijdag 8 september 2023 22:27 schreef polderturk het volgende:
He lijkt erop dat er weer een conflict kan uitbreken.
Er is een troepenopbouw aan zowel Azerbeidzjaanse als Armeense kant.
Vanuit Turkije en Israel is er een toename aan vrachtvluchten richting Azerbeidzjan.
De EU moet zsm diplomatie inzetten om een gewapend conflict te voorkomen.
Dus Azerbeidzjan bedreigt Armenië, Iran bedreigt Armenië, Turkije bedreigt Iran als buddy van Azerbeidzjan - terwijl Iran en Azerbeidzjan dus beiden Armenië bedreigen - en Turkije zal ongetwijfeld Armenië ook nog een vuile blik toewerpen, zoiets?quote:Op zaterdag 9 september 2023 22:12 schreef Slayage het volgende:
⚡️ Azerbaijan has moved troops to the border of Armenia. There is historic territorial dispute at the center of the conflict.
⚡️ Iran’s President 🇮🇷, in a call to Armenia 🇦🇲, has said any change in the border region is a “red line” for Iran.
⚡️ Armenia’s 🇦🇲 leadership has been on calls with France’s Pres. Macron 🇫🇷.
⚡️ Turkish Foreign Minister Hakan Fidan 🇹🇷: “If Iran 🇮🇷 interferes in Azerbaijan's 🇦🇿 affairs, the Turkish Army 🇹🇷 will respond quickly.”
⚡️Turkey 🇹🇷 is a NATO member. The Turkish President met with Pres. Putin 🇷🇺 last week.
‼️ The conflict could readily spiral into a war involving a much larger number of countries.
[ twitter ]
Zal wel meevallen, denk niet dat veel landen er happig op zijn om zich in zo'n relatief onbelangrijk conflict te mengen.quote:Op zaterdag 9 september 2023 22:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dus Azerbeidzjan bedreigt Armenië, Iran bedreigt Armenië, Turkije bedreigt Iran als buddy van Azerbeidzjan - terwijl Iran en Azerbeidzjan dus beiden Armenië bedreigen - en Turkije zal ongetwijfeld Armenië ook nog een vuile blik toewerpen, zoiets?
Wat is dat toch altijd voor onmogelijk te volgen geneuzel in die regio
Bijna goed. Iran en Armenië zijn buddies. Het binnentrekken van Azerbeidzjan is een rode vlag voor Iran richting Azerbeidzjan aldus de Ayatollah of de president die even zijn penis op tafel legt. Iran en Azerbeidzjan mogen elkaar niet want ongeveer 35 procent van de Iraniërs zijn Azeri's met twee provincies in Noord-Iran waarvan Iran altijd vreest dat ze zich willen afscheiden of aansluiten. bij Azerbeidzjan. Daarnaast onderhoudt Azerbeidzjan extreem warme banden met Israël. Pallywood gaat aan ze voorbij.quote:Op zaterdag 9 september 2023 22:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dus Azerbeidzjan bedreigt Armenië, Iran bedreigt Armenië, Turkije bedreigt Iran als buddy van Azerbeidzjan - terwijl Iran en Azerbeidzjan dus beiden Armenië bedreigen - en Turkije zal ongetwijfeld Armenië ook nog een vuile blik toewerpen, zoiets?
Ah natuurlijk. Armenie krijgt weer klappen en daarna is t weer voor ff vootbij.quote:Op zaterdag 9 september 2023 22:22 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Zal wel meevallen, denk niet dat veel landen er happig op zijn om zich in zo'n relatief onbelangrijk conflict te mengen.
Duidelijk. Sport heeft mij wat in de war gebracht denk ik, want daar zie je juist héél veel Iraniërs die in sporten als worstelen en taekwondo voor Azerbeidzjan uit zijn gaan komen, waardoor ik dacht dat die twee landen juist prima banden haddenquote:Op zaterdag 9 september 2023 22:23 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Bijna goed. Iran en Armenië zijn buddies. Het binnentrekken van Azerbeidzjan is een rode vlag voor Iran richting Azerbeidzjan aldus de Ayatollah die even zijn penis op tafel legt. Iran en Azerbeidzjan mogen elkaar niet want ongeveer 35 procent van de Iraniërs zijn Azeri's met twee provincies in Noord-Iran waarvan Iran altijd vreest dat ze zich willen afscheiden of aansluiten. bij Azerbeidzjan. Daarnaast onderhoudt Azerbeidzjan extreem warme banden met Israël. Pallywood gaat aan ze voorbij.
Niets is wat het lijkt in de wereld van geopolitiek.quote:Op zaterdag 9 september 2023 22:27 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Duidelijk. Sport heeft mij wat in de war gebracht denk ik, want daar zie je juist héél veel Iraniërs die in sporten als worstelen en taekwondo voor Azerbeidzjan uit zijn gaan komen, waardoor ik dacht dat die twee landen juist prima banden hadden
Die Iraanse rode lijn opmerking richting Armenië heeft te maken met de grens van Armenië en Iran. Daar loopt die mogelijke verbinding tussen Azerbaycan en Nahçıvan, dat westelijke kleine stukje van Azerbaycan dat tegen Turkije aan ligt. Iran is bang dat als daar een verbinding komt dat oost en west Azerbaycan verbindt en de verbinding vervolgens wordt doorgetrokken naar Turkije, de iraanse verbinding met Armenië in gevaar komt. Dat is iets wat al langer speelt.quote:Op zaterdag 9 september 2023 22:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nee.quote:Op zaterdag 9 september 2023 22:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik heb zomaar een vermoeden dat het, zacht gezegd, een beetje lastig gaat zijn om hier een ietwat neutrale blik op te krijgen van wat er nou allemaal precies aan de hand is overal.quote:Op zondag 10 september 2023 00:39 schreef polderturk het volgende:
[..]
Nee.
Armenië bedreigt Azerbeidzjan.
Deze corridor zat in de deal tussen Armenië en Azerbeidzjan dat gesloten werd in 2020 aan het einde van de oorlog. En het is dus iets wat Iran ziet als "een project van zionisten en Navo". Dus dat zal de reden zijn dat Iran Armenië "bedreigt", zoals ik eerder zei.quote:Op zaterdag 9 september 2023 22:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik denk dat China geen kant kiest, en hoeft te kiezen, en ook geen voorkeur heeft.quote:Op zondag 10 september 2023 11:56 schreef Werkperd het volgende:
Wat is de positie van China in dit hele gebeuren? Ik denk dat zij aan kant van Azerbaijan zullen staan. Als Azerbaijan Zengezur terugwint dan ontstaat er een rechtstreekse lijn tussen Europa - Turkije - China.
Waarom zou China geen kant kiezen als zij al 9000km verderop zelfs invloed wil uitoefenen? China is een supermacht en die zal zich zeker niet beperken tot haar eigen grenzen.quote:Op zondag 10 september 2023 11:57 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik denk dat China geen kant kiest, en hoeft te kiezen, en ook geen voorkeur heeft.
Zengezur koridor gaat door Armenië niet door nagorno Karabağ. Dus er is geen "terugwinnen". Daar is ook niet sprake van geweest. Wat belang van China betreft sluit de zengezur koridor natuurlijk netjes aan bij china's belt and road.quote:Op zondag 10 september 2023 11:56 schreef Werkperd het volgende:
Wat is de positie van China in dit hele gebeuren? Ik denk dat zij aan kant van Azerbaijan zullen staan. Als Azerbaijan Zengezur terugwint dan ontstaat er een rechtstreekse lijn tussen Europa - Turkije - China.
Als je kijkt naar geschiedenis van Armenië, dan duiken daar een aantal vragen over op. Aliyev geeft zelf aan dat Armeniërs op andermans grondgebieden een staat heeft gesticht. Het huidige grondgebied van Armenië is onze grondgebied zegt hij. Zijn mening is gemotiveerd door bewijsstukken uit de geschiedenis en hij staat open voor een discussie daarover.quote:Op zondag 10 september 2023 12:11 schreef Slayage het volgende:
[..]
Zengezur koridor gaat door Armenië niet door nagorno Karabağ. Dus er is geen "terugwinnen". Daar is ook niet sprake van geweest. Wat belang van China betreft sluit de zengezur koridor natuurlijk netjes aan bij china's belt and road.
Dit soort verhalen doen me altijd hieraan denken.quote:Op zondag 10 september 2023 12:54 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Als je kijkt naar geschiedenis van Armenië, dan duiken daar een aantal vragen over op. Aliyev geeft zelf aan dat Armeniërs op andermans grondgebieden een staat heeft gesticht. Het huidige grondgebied van Armenië is onze grondgebied zegt hij. Zijn mening is gemotiveerd door bewijsstukken uit de geschiedenis en hij staat open voor een discussie daarover.
Wat is dat nou voor narcistisch idioot gedrag van deze dude om jezelf bij de factions te benoemenquote:
Gast who cares. Er wonen nu Armeniërs binnen het Armeense grondgebied.quote:Op zondag 10 september 2023 12:54 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Als je kijkt naar geschiedenis van Armenië, dan duiken daar een aantal vragen over op. Aliyev geeft zelf aan dat Armeniërs op andermans grondgebieden een staat heeft gesticht. Het huidige grondgebied van Armenië is onze grondgebied zegt hij. Zijn mening is gemotiveerd door bewijsstukken uit de geschiedenis en hij staat open voor een discussie daarover.
Die corridor snijdt Iran helemaal niet van Armenië af.quote:Op zondag 10 september 2023 11:05 schreef Slayage het volgende:
[..]
Deze corridor zat in de deal tussen Armenië en Azerbeidzjan dat gesloten werd in 2020 aan het einde van de oorlog. En het is dus iets wat Iran ziet als "een project van zionisten en Navo". Dus dat zal de reden zijn dat Iran Armenië "bedreigt", zoals ik eerder zei.
"This move aims to prevent Azerbaijan and Turkey from establishing the Zangezur transportation corridor. Iran considers this corridor, referred to as the "project of Zionists and NATO," to be one of the alternative routes from the East to Europe that bypasses Russia. In Iran's view, this corridor would cut off Iran from Armenia, thus disrupting a key channel for covert shipments both to and from the Islamic Republic."
[ twitter ]
Ze worden ook niet afgesneden. Dat is onzinnig natuurlijk. Hun bezwaar is dan niet zo zeer dat spoor, maar het vredesproces an sich waar ze problemen mee hebben. İmmers vrede impliceert betere banden van azeris turken en armenen waardoor Iran minder invloed heeft. Zelfde reden waarom de Russen geen vrede willen.quote:Op zondag 10 september 2023 14:19 schreef polderturk het volgende:
[..]
Die corridor snijdt Iran helemaal niet van Armenië af.
Ze kunnen met bruggen en tunnels werken.
Iran is bang invloed te verliezen als de corridor er komt.
Iran bedreigt niet Armenië, maar Azerbeidzjan.
De Zangezur corridor was onderdeel van de afspraak van 2020, maar het is er nog steeds niet. Dat is de hoofdreden dat Azerbeidzjan Lachin corridor afsluit.
Bovendien smokkelt Armenië wapens naar Nagorno-Karabakh over de Lachin corridor.
Als jij niks erom geeft dan praat er ook niet over aub.quote:Op zondag 10 september 2023 13:37 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Gast who cares. Er wonen nu Armeniërs binnen het Armeense grondgebied.
Als je door Noord-West Frankrijk rijdt zie je allemaal Vlaamse namen omdat dit historisch Vlaams gebied betreft. Moeten wij dit ook gaan opeisen als Nederlands (of Belgisch) gebied?
NK mag best één en ander over gezegd worden en Azerbeidzjan heeft best een goede claim op dat gebied, maar laat ze het daarbij houden.
Ze worden wel afgesneden. Dat is ook gelijk de reden waarom Iran zijn militaire macht wil inzetten als Azerbaijan dreigt verder uit te breiden.quote:Op zondag 10 september 2023 14:46 schreef Slayage het volgende:
[..]
Ze worden ook niet afgesneden. Dat is onzinnig natuurlijk. Hun bezwaar is dan niet zo zeer dat spoor, maar het vredesproces an sich waar ze problemen mee hebben. İmmers vrede impliceert betere banden van azeris turken en armenen waardoor Iran minder invloed heeft. Zelfde reden waarom de Russen geen vrede willen.
Ik bepaal zelf wat ik erom geef en waar ik over praat.quote:Op zondag 10 september 2023 15:20 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Als jij niks erom geeft dan praat er ook niet over aub.
Hij geeft alleen om claims wanneer het Armeense claims zijn. İn de 2020 oorlog zat hij te propageren dat armenen een goede claim hadden op de regio vanwege 2000 jaar oude geschiedenis. Nu roept ie dat historische claims niet belangrijk zijn.quote:Op zondag 10 september 2023 15:20 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Als jij niks erom geeft dan praat er ook niet over aub.
Een pijpleiding, een weg, een treinspoor aanleggen is geen afsnijden. Afsnijden impliceert dat Iran niet in Armenië zou komen. Dat is kolder.quote:Op zondag 10 september 2023 15:32 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ze worden wel afgesneden. Dat is ook gelijk de reden waarom Iran zijn militaire macht wil inzetten als Azerbaijan dreigt verder uit te breiden.
Bij komst van een corridor wordt er een rechtstreekse lijn getrokken tussen Turkije en rest van Turkse wereld + China. Gaspijpleidingen en allerlei andere economische voordelen zullen eruit getrokken worden. Iran verliest hiermee zijn geopolitieke invloed, oftewel zijn directe link naar Europa. Bij een corridor zal Iran toestemming moeten vragen aan Turkije en Rusland om Europa via die route te bereiken. Daar staan ze natuurlijk niet op te wachten.
Dus A; Iran wil absoluut niet dat Turkije zijn geopolitieke macht uitbreidt
B: wil voorkomen dat zijn route naar Europa geblokkeerd wordt
Dit zijn natuurlijk voldoende argumenten voor Iran om militair in te grijpen. Natuurlijk met grote consequenties...
Je zegt zelf who cares? Blijf dan ook erbuiten.quote:Op zondag 10 september 2023 15:33 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik bepaal zelf wat ik erom geef en waar ik over praat.
Ik ben in beide landen geweest. Jij?
Dat gebied komt onder controle van Turkije en Rusland te vallen. Daar gaat het om. Ook al valt het onder Armeens grondgebied. Zo werken verdragen nou eenmaal.quote:Op zondag 10 september 2023 15:36 schreef Slayage het volgende:
[..]
Een pijpleiding, een weg, een treinspoor aanleggen is geen afsnijden. Afsnijden impliceert dat Iran niet in Armenië zou komen. Dat is kolder.
Dat bepaal ik zelf wel. En de who cares sloeg op jouw gebral over grondgebied binnen de grenzen van Armenië.quote:Op zondag 10 september 2023 15:38 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Je zegt zelf who cares? Blijf dan ook erbuiten.
Zowel Armenië als Azerbeidzjan hebben best een claim op die regio. Ik was tegen het gebruik van geweld door Azerbeidzjan om die claim kracht bij te zetten. Net als dat ik ook tegen het gebruik van geweld van Armenië zou zijn om het weer terug te veroveren.quote:Op zondag 10 september 2023 15:34 schreef Slayage het volgende:
[..]
Hij geeft alleen om claims wanneer het Armeense claims zijn. İn de 2020 oorlog zat hij te propageren dat armenen een goede claim hadden op de regio vanwege 2000 jaar oude geschiedenis. Nu roept ie dat historische claims niet belangrijk zijn.
Blijkbaar geef je er wel om anders voel je je niet aangesproken. Het zijn niet mijn woorden maar de woorden van Aliyev. Sta ik achter zijn woorden? Zeker.quote:Op zondag 10 september 2023 15:40 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat bepaal ik zelf wel. En de who cares sloeg op jouw gebral over grondgebied binnen de grenzen van Armenië.
Die haat heb jij ook.quote:Op zondag 10 september 2023 15:43 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Zowel Armenië als Azerbeidzjan hebben best een claim op die regio. Ik was tegen het gebruik van geweld door Azerbeidzjan om die claim kracht bij te zetten. Net als dat ik ook tegen het gebruik van geweld van Armenië zou zijn om het weer terug te veroveren.
Maar goed, jij wil kennelijk dat ik Turken en Turkse volkeren haat ofzo. Simpleton die je bent.
Natuurlijk sta je achter zijn woorden. Je neemt overigens ook zijn autocratische gedrag over door mij uit dit topic te willen weren.quote:Op zondag 10 september 2023 15:45 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Blijkbaar geef je er wel om anders voel je je niet aangesproken. Het zijn niet mijn woorden maar de woorden van Aliyev. Sta ik achter zijn woorden? Zeker.
quote:Op zondag 10 september 2023 11:05 schreef Slayage het volgende:
[..]
Deze corridor zat in de deal tussen Armenië en Azerbeidzjan dat gesloten werd in 2020 aan het einde van de oorlog. En het is dus iets wat Iran ziet als "een project van zionisten en Navo". Dus dat zal de reden zijn dat Iran Armenië "bedreigt", zoals ik eerder zei.
"This move aims to prevent Azerbaijan and Turkey from establishing the Zangezur transportation corridor. Iran considers this corridor, referred to as the "project of Zionists and NATO," to be one of the alternative routes from the East to Europe that bypasses Russia. In Iran's view, this corridor would cut off Iran from Armenia, thus disrupting a key channel for covert shipments both to and from the Islamic Republic."
[ twitter ]
Een van de redenen zou kunnen zijn dat iran heel veel azeris heeft in het noorden en dat als bedreiging ervaartquote:Op maandag 11 september 2023 09:32 schreef Korenfok het volgende:
Waarom wordt Armenie eigenlijk beschermd door iran? Armenie is vooral een christelijk land?
De complexe relatie tussen azerbeidjzan en Turkije snap ik ergens, dat ligt aan de moeilijke geschiedenis met Armenie.
Armenie is een van de weinige democratieen in die regio. Azerbeidjzan is een dictatuur / autocratie.
Dus waarom zou Iran Armenie helpen, of is het omdat Rusland niet bij machte is om dit te doen?
Zoals eerder aangegeven is de Azerbaijaanse factor binnen Iran een belangrijk onderdeel. Ook ziet Iran Azerbaycan als historisch Iraanse grondgebied, wat feitelijk correct is. Het waren de Russen die de toenmalige Iraanse machthebbers uit het gebied hebben verdreven.quote:Op maandag 11 september 2023 09:32 schreef Korenfok het volgende:
Waarom wordt Armenie eigenlijk beschermd door iran? Armenie is vooral een christelijk land?
De complexe relatie tussen azerbeidjzan en Turkije snap ik ergens, dat ligt aan de moeilijke geschiedenis met Armenie.
Armenie is een van de weinige democratieen in die regio. Azerbeidjzan is een dictatuur / autocratie.
Dus waarom zou Iran Armenie helpen, of is het omdat Rusland niet bij machte is om dit te doen?
İs hij dienstplichtig?quote:Op maandag 11 september 2023 19:56 schreef MadJackthePirate het volgende:
Een familielid gaat binnenkort naar Armenië (Yerevan met dagtrip naar Tatev), zie ik diegene nog terug met kerst?
Is een vrouw (niet Armeens), gaat op vakantie daar. Niet dat ik ineens voor m'n neefjes moet zorgenquote:
İk denk dat jij je geen zorgen hoef te makenquote:Op dinsdag 12 september 2023 15:24 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Is een vrouw (niet Armeens), gaat op vakantie daar. Niet dat ik ineens voor m'n neefjes moet zorgen
Waarom zou je in deze omstandigheden naar Armenië gaan als je er niks te zoeken hetquote:Op dinsdag 12 september 2023 15:24 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Is een vrouw (niet Armeens), gaat op vakantie daar. Niet dat ik ineens voor m'n neefjes moet zorgen
In Yerevan of in de bergen die niet direct aan Azerbeidzjan grenzen zal je er niet heel veel van merken.quote:Op dinsdag 12 september 2023 23:18 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Waarom zou je in deze omstandigheden naar Armenië gaan als je er niks te zoeken het
Lijkt me een familie bezoek vakantiequote:Op dinsdag 12 september 2023 23:18 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Waarom zou je in deze omstandigheden naar Armenië gaan als je er niks te zoeken het
Dat wordt het kadaster uitnodigen dan.quote:Op dinsdag 12 september 2023 22:55 schreef Richestorags het volgende:
Ik stel voor dat beide partijen naar de rijdende rechter gaan. Wat hij erover zegt zal de uitkomst zijn waaraan beide partijen beloven zich te conformeren. Mocht dat proces staken, kunnen ze altijd nog een kop of munt doen.
Het is ook vooral de vraag wat er met de Armeniërs gaat gebeuren die daar wonen als het in zijn geheel bij Azerbeidzjan komt. Eigenlijk is het goed te vergelijken met Kosovo als het straks aan Azerbeidzjan toebehoort of een autonome regio binnen Azerbeidzjan wordt:quote:Op woensdag 13 september 2023 14:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat wordt het kadaster uitnodigen dan.
Overigens ergens wel opvallend dat deze hele kwestie in 199 op de middelbare school al als explosief beschouwd werd. En het nog steeds niet echt opgelost is.
Ik zie hier ook niet echt een gulden middenweg. Puur economisch en qua energiezekerheid zou ik als EU Azerbijan steunen maar anderzijds nog een despoot erbij is niet handig.
Dit wordt waarschijnlijk de eerste oorlog om drinkwater en dat wordt waarschijnlijk ook de grootste oorlog wat de mensheid ooit heeft gekend....oorlog om drinkwater gezien dat steeds schaarser wordt.quote:
Niet zozeer drinkwater, zoet water ten behoeve van landbouw.quote:Op donderdag 14 september 2023 07:53 schreef HSG het volgende:
[..]
Dit wordt waarschijnlijk de eerste oorlog om drinkwater en dat wordt waarschijnlijk ook de grootste oorlog wat de mensheid ooit heeft gekend....oorlog om drinkwater gezien dat steeds schaarser wordt.
Wat dacht je van Nederland. Wij hebben enorme voorraden zoet water en als er wereldwijd tekorten zijn dan zijn er genoeg gekken die hun handen daar aan willen grijpen.quote:Op donderdag 14 september 2023 08:26 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Niet zozeer drinkwater, zoet water ten behoeve van landbouw.
Ook meteen een interessant vraagstuk: kan water als eigendom worden beschouwd en heeft een bovenstrooms land het recht dit te claimen als haar eigendom? Of is might right?
Egypte aan de andere kant is natuurlijk een voorbeeld pur sang van onverantwoordelijk bestuur. Er wonen inmiddels 110+ miljoen mensen op een gebied dat amper groter is dan Nederland. 95% van de 1 miljoen vierkante kilometer die Egypte telt is praktisch onbewoonbaar.
In 1900 woonden er 10 miljoen mensen, in 1960 woonden er nog 27 miljoen mensen en in 2050 worden er 160 miljoen verwacht. Ze blijven maar doorfokken en religie en cultuur maakt een gesprek hierover natuurlijk onmogelijk. Tegelijkertijd is hun landbouwvoorziening niet autonoom, ondanks intensivering en automatisering. Daarom lijden ze ook sterk aan de Oekraïne oorlog.
Andere mogelijke conflicthaarden voor wat betreft zoet water zijn de Volta regio in West-Afrika (nu al slepend), de Eufraat/Tigris landen, de Centraal-Aziatische ex-Sovjet republieken (zijn al borderclashes geweest), Afghanistan en Iran (is nu al hot) en India en Pakistan. Er zullen er vast nog meer zijn.
Dat zou kunnen ware het niet dat het gebied in verschillende decennia al etnisch gezuiverd is.quote:Op donderdag 14 september 2023 09:09 schreef nomina het volgende:
Azerbajan is islamitisch en Armenië is christelijk. Laat dat de grenzen bepalen.
Dat gaat in Kosovo ook niet zonder VN soldaten en de dreiging van nieuwe illegale bombardementen op Servië.quote:Op donderdag 14 september 2023 09:09 schreef nomina het volgende:
Azerbajan is islamitisch en Armenië is christelijk. Laat dat de grenzen bepalen.
Dit ook. Zowel de Armenen als de Azerbeidzjanen hebben gedurende hun conflicten meerdere zuiveringen uitgevoerd en daarvoor was er natuurlijk nog de zowel door Turkije als Azerbeidzjan niet erkende Armeense genocide. De Kaukasus is net als de Balkan een multireligeus en etnisch kruidvat.quote:Op donderdag 14 september 2023 10:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat zou kunnen ware het niet dat het gebied in verschillende decennia al etnisch gezuiverd is.
Dat is niet handig van hem.quote:
Ben benieuwd wat de Russen gaan doen (of beter gezegd, kúnnen doen), aangezien zowel Rusland als Armenië bij het CTSO (quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:25 schreef Aether het volgende:
Azerbeidzjan begint aanval op Armeense enclave Nagorno-Karabach
https://nos.nl/artikel/24(...)ave-nagorno-karabach
Pashinyan gooit de NK Armeniërs voor de bus?quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:40 schreef Perrin het volgende:
Armenië lijkt zijn handen van Nagorno-Karabach af te trekken.
[ twitter ]
Ja daar lijkt het wel op..quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:46 schreef Slayage het volgende:
[..]
Pashinyan gooit de NK Armeniërs voor de bus?
Goede garpquote:Op dinsdag 19 september 2023 13:47 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Dat wordt dadelijke nog een gekke coalitie: Armenie - USA - Iran
Dat heeft niet lang geduurd.quote:Op maandag 18 september 2023 10:31 schreef Aether het volgende:
Rode Kruis kan eindelijk Nagorno-Karabach weer in met hulpkonvooi
https://nos.nl/l/2490900
[ afbeelding ]
Nope maar dat zal de Azeri's wel tegenhouden om verder op te rukken dan de enclave.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:47 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Dat wordt dadelijke nog een gekke coalitie: Armenie - USA - Iran
Die enclave wordt dus niet meer verdedigd tenzij de Russen iets gaan ondernemen.quote:
Yup, de etnische Armenen in de enclave zijn de pineut.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die enclave wordt dus niet meer verdedigd tenzij de Russen iets gaan ondernemen.
quote:Op een dag zei een van mijn collega's uit een broederlijk land tegen mij: "Nou, ik ben een vreemde voor jou, je accepteert mij niet." Ik antwoordde wat ik moest doen: "We zullen niet oordelen op basis van biografie, maar op basis van daden." Toen verloor hij de oorlog, maar bleef vreemd genoeg op zijn plaats. Toen besloot hij Rusland de schuld te geven van zijn middelmatige nederlaag. Toen gaf hij een deel van het grondgebied van zijn land op. Toen besloot hij met de NAVO te flirten, en zijn vrouw ging uitdagend met koekjes naar onze vijanden.
Raad eens welk lot hem te wachten staat...
Nu dus officieel pashinyan gooit de NK Armeniërs onder de bus. Waarschijnlijk is hij tot de conclusie gekomen dat het niet mogelijk was om tot een deal te komen, waarmee de NK Armeniërs content zouden zijn.quote:
[Putin modus aan]quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:25 schreef Aether het volgende:
Azerbeidzjan begint aanval op Armeense enclave Nagorno-Karabach
https://nos.nl/artikel/24(...)ave-nagorno-karabach
Er is niemand die de Armenen in dat gebied gaat helpen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:51 schreef Nexum het volgende:
Walgelijk. Azerbeidzjan moet hier voor boeten. Al die Turkische mensen in dat gebied rusten niet voordat alle Armeniërs van de kaart geveegd zijn net zoals dat alle Israëliers alle Palestijnen genocidaal uitgemoord willen hebben. Mijn hart breekt
Dat weet ik. Ik zie Armenië het gebied ook wel opgeven eerlijk gezegd. Maar de vraag is dan of Azerbeidzjan het daarbij laat of meer grondgebied gaat opeisen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er is niemand die de Armenen in dat gebied gaat helpen.
Ik neem aan dat ze het erbij laten.. Een bredere oorlog gaat wel degelijk een boel extra ellende veroorzaken. Bovendien forceer je dan Rusland en Iran om in te grijpen?quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:58 schreef Nexum het volgende:
[..]
Dat weet ik. Ik zie Armenië het gebied ook wel opgeven eerlijk gezegd. Maar de vraag is dan of Azerbeidzjan het daarbij laat of meer grondgebied gaat opeisen.
Die heeft NL toch ook gekocht.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:44 schreef slashdotter3 het volgende:
https://en.wikipedia.org/wiki/LORA_(missile)
Warhead 570 kg high explosive, bomblets or high speed penetrator warhead
Operational range 90 to 430 km
[ twitter ]
Laten het erbij. Ik gok dat die oefening van VS soldaten ook een signaal was om niet verder te gaan.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:58 schreef Nexum het volgende:
[..]
Dat weet ik. Ik zie Armenië het gebied ook wel opgeven eerlijk gezegd. Maar de vraag is dan of Azerbeidzjan het daarbij laat of meer grondgebied gaat opeisen.
Nee want dan worden de Turken boos.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er is niemand die de Armenen in dat gebied gaat helpen.
Ze willen iig nog een landbrug naar het stukje Azerbeidzjan dat achter Armenia zitquote:Op dinsdag 19 september 2023 14:58 schreef Nexum het volgende:
[..]
Dat is PULSquote:Op dinsdag 19 september 2023 15:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die heeft NL toch ook gekocht.
Als je Palestijnen en Israëliërs omdraait, dan klopt dat helaas inderdaad.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:51 schreef Nexum het volgende:
Walgelijk. Azerbeidzjan moet hier voor boeten. Al die Turkische mensen in dat gebied rusten niet voordat alle Armeniërs van de kaart geveegd zijn net zoals dat alle Israëliers alle Palestijnen genocidaal uitgemoord willen hebben. Mijn hart breekt
Daar zou Erdogan ook heel blij mee zijn..quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:37 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Ze willen iig nog een landbrug naar het stukje Azerbeidzjan dat achter Armenia zit
Jep, de Spike is de meest advanced atgm ter wereld, beter dan de Javelin.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:38 schreef Slayage het volgende:
Kennelijk heeft de spike atgm ook een camera
[ twitter ]
Wat moet die coup bewerkstelligen? Wie heeft daar voordeel bijquote:Op dinsdag 19 september 2023 15:47 schreef Slayage het volgende:
Met of zonder Russische backing is een coup zeker niet ondenkbaar [ twitter ]
Pashinyan weg. Rusland en alle pashinyan haters in Armenië/NK.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:52 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Wat moet die coup bewerkstelligen? Wie heeft daar voordeel bij
Rusland zou vast graag een soort Wit-Rusland op de plek van Armenië willen, lekker strategisch gelegen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:52 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Wat moet die coup bewerkstelligen? Wie heeft daar voordeel bij
Ze kunnen niks anders.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:46 schreef Slayage het volgende:
[..]
Pashinyan gooit de NK Armeniërs voor de bus?
Het is Armenië die heel Karabakh en Armenië etnisch gezuiverd heeft van 800.000 Azerbeidzjanen met de hulp van Rusland. Het was een totale genocide. Alle 500 Azerbeidzjaanse dorpen en steden zijn compleet vernietigd.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:51 schreef Nexum het volgende:
Armenië heeft twee realistische opties.quote:
Dat kan geregeld worden.quote:
Weet je wat nu de grap is, stel dat de Navo dat daadwerkelijk doet en troepen Armenië invliegt om het te beschermen. Dat we dan datzelfde uur nog te horen krijgen dat de Navo uitbreidt en Rusland aan het bedreigen is.quote:
Armenië heeft niet echt een onderhandelingspositie om jaloers op te zijn. Die zullen forse concessies moeten maken..quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:21 schreef polderturk het volgende:
Het lijkt erop dat er toch gesproken gaat worden.
[ twitter ]
Bron onderzoek?quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:51 schreef Nexum het volgende:
Al die Turkische mensen in dat gebied rusten niet voordat alle Armeniërs van de kaart geveegd zijn
Haha, dat is een boude claim op basis van een tweet en een filmpje van tien seconden. In tegenstelling tot wat sommigen denken, zit Rusland niet overal achter. De etnische spanningen tussen Armenië en Azerbeidzjan zijn niet van gisteren. En Rusland is over het algemeen meer pro-Armenië dan pro-Azerbeidzjan.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:11 schreef Perrin het volgende:
Ah kijk, de Russen stoken het vuurtje zo te zien op:[ twitter ]
Ja natuurlijk. Eindresultaat is wel dat Rusland's invloed daar fors aan het afnemen is.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Weet je wat nu de grap is, stel dat de Navo dat daadwerkelijk doet en troepen Armenië invliegt om het te beschermen. Dat we dan datzelfde uur nog te horen krijgen dat de Navo uitbreidt en Rusland aan het bedreigen is.
Dat hoeft niet. Armenië zelf wil wel. De leiding van Nagorno-Karabach heeft wel een probleem.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Armenië heeft niet echt een onderhandelingspositie om jaloers op te zijn. Die zullen forse concessies moeten maken..
Wie is dit precies? En wat maken deze claims geloofwaardig?quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:30 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Zo, wat een lekker betrouwbaar volk is het toch.
Met zulke vrienden..quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:30 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Zo, wat een lekker betrouwbaar volk is het toch.
Typisch dat je die oorlog maar eenzijdig belicht vanuit Azerbeidzjaans perspectief. De Armeense genocide door Turkije was een totale genocide.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:06 schreef polderturk het volgende:
[..]
Het is Armenië die heel Karabakh en Armenië etnisch gezuiverd heeft van 800.000 Azerbeidzjanen met de hulp van Rusland. Het was een totale genocide. Alle 500 Azerbeidzjaanse dorpen en steden zijn compleet vernietigd.
Ja daar is voor de buitenstaander totaal geen 'good guy' aan te wijzen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:32 schreef archito het volgende:
[..]
Typisch dat je die oorlog maar eenzijdig belicht vanuit Azerbeidzjaans perspectief. De Armeense genocide door Turkije was een totale genocide.
De oorlog tussen Armenië en Azerbeidzjaan ligt genuanceerder. Nagorno-Karabach is inderdaad etnisch gezuiverd door Armenië. Andere gebieden juist andersom. Het grootste deel van de mensen is overigens gevlucht en niet gedood. Maar in die oorlog zijn door beide landen verschrikkelijke oorlogsmisdaden gepleegd.
quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:06 schreef polderturk het volgende:
[..]
Het is Armenië die heel Karabakh en Armenië etnisch gezuiverd heeft van 800.000 Azerbeidzjanen met de hulp van Rusland. Het was een totale genocide. Alle 500 Azerbeidzjaanse dorpen en steden zijn compleet vernietigd.
Er is geen enkel historisch bewijs dat er vanuit de Azeri kant ook genocide heeft plaatsgevonden. Dat is een leugen die Turken is aangeleerd op school om ze in een slachtofferrol te plaatsen.
Rusland heeft niets aan vrede in die landen. Die willen overal af en toe oplaaiende conflicten, zodat er geen status-quo blijft en niets zal veranderen omdat ze zelf ook wel doorhebben dat ze dan geen rol meer gaan spelen. Dus de Azerbeidzjan nu even helpen en hopen dat Armenië hapt speelt ze in de kaart. Met een beetje geluk komt Armenië wel weer bedelen bij Poetin om hulp. Alles is beter dan permanente vrede in dat gebied.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wie is dit precies? En wat maken deze claims geloofwaardig?
Inmiddels hebben ze daar denk ik ook wel door dat Rusland ze niet bepaald vooruit helpt.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
Rusland heeft niets aan vrede in die landen. Die willen overal af en toe oplaaiende conflicten, zodat er geen status-quo blijft en niets zal veranderen omdat ze zelf ook wel doorhebben dat ze dan geen rol meer gaan spelen. Dus de Azerbeidzjan nu even helpen en hopen dat Armenië hapt speelt ze in de kaart. Met een beetje geluk komt Armenië wel weer bedelen bij Poetin om hulp. Alles is beter dan permanente vrede in dat gebied.
Heb je hier ook enig bewijs voor of roep je maar wat? Aangezien Rusland de handen vol heeft aan Oekraïne, lijkt het namelijk niet logisch dat zij er gebaat bij zouden zijn dat er elders in de buurt van hun grens ook conflicten zijn.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
Rusland heeft niets aan vrede in die landen. Die willen overal af en toe oplaaiende conflicten, zodat er geen status-quo blijft en niets zal veranderen omdat ze zelf ook wel doorhebben dat ze dan geen rol meer gaan spelen. Dus de Azerbeidzjan nu even helpen en hopen dat Armenië hapt speelt ze in de kaart. Met een beetje geluk komt Armenië wel weer bedelen bij Poetin om hulp. Alles is beter dan permanente vrede in dat gebied.
Ken je de uitdrukking 'verdeel en heers"?quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Heb je hier ook enig bewijs voor of roep je maar wat? Aangezien Rusland de handen vol heeft aan Oekraïne, lijkt het namelijk niet logisch dat zij er gebaat bij zouden zijn dat er elders in de buurt van hun grens ook conflicten zijn.
ja, daar maakt Azerbeidzjan nu goed gebruik van, rusland is verdeeldquote:Op dinsdag 19 september 2023 17:04 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ken je de uitdrukking 'verdeel en heers"?
Klopt maar zijn dit niet de lange afstands raketten voor dat systeem.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:38 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Dat is PULS
https://elbitsystems.com/product/puls/
https://en.wikipedia.org/wiki/Lynx_(multiple_rocket_launcher)
Armenië zit in csto. Niet NK, dat juridisch Azerbaycan is. Dat is ook het argument dat Rusland drie jaar terug aanvankelijk gebruikte om niet te interveniëren.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:20 schreef Bensel het volgende:
Dit is wel een probleem voor rusland, Armenie zit bij het russische 'navo' csto, dus zou rusland in moeten grijpen om enigszins dat verbond stand te laten houden.
Klopt maar zijn dit niet de lange afstands raketten voor dat systeem.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:38 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Dat is PULS
https://elbitsystems.com/product/puls/
https://en.wikipedia.org/wiki/Lynx_(multiple_rocket_launcher)
Dat is de afgelopen 10 jaar hun modus operandi.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Heb je hier ook enig bewijs voor of roep je maar wat? Aangezien Rusland de handen vol heeft aan Oekraïne, lijkt het namelijk niet logisch dat zij er gebaat bij zouden zijn dat er elders in de buurt van hun grens ook conflicten zijn.
Ieder mens die nog geloofd in rusland als gidsland moet gewoon stemrecht ontnomen worden.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:39 schreef slashdotter3 het volgende:
Mooi artikel
https://www.nrc.nl/nieuws(...)no-karabach-a4174847
De dag die Armeniërs al drie jaar vrezen: Azerbeidzjan opent de aanval op enclave Nagorno-Karabach
Azerbeidzjan zou uit zijn op een etnische zuivering in de enclave Nagorno-Karabach door inwoners uit te hongeren en te verdrijven. Dinsdag opende het de aanval. De in het gebied aanwezige Russische vredesmacht houdt zich afzijdig.
NK is geen csto land...quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:46 schreef Korenfok het volgende:
CSTO land wordt genocide op uit gevoerd en rusland doet niks.
NK valt niet onder Armeense jurisdictie... pashinyan zegt daarom ook "wij hebben geen militairen in NK"quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:57 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Armenie is, en het valt nu onder armeense juristrictie.