abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 3 november 2022 @ 11:26:00 #201
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206542047
quote:
7s.gif Op donderdag 3 november 2022 11:20 schreef Isdatzo het volgende:
Pendelen is het woord dat je zoekt. En nee, meer vermogen is niet altijd meer beter. Als je nu met 6.5 kW goed zit is er geen enkele reden om zwaarder te gaan.
Exact! Dat was het woord, pendelen. Nee, mijn huidige pomp levert maximaal 6,5 kW. De pomp uit deze offerte levert maximaal 6 kW. De uitvoering erboven levert 8 kW dacht ik. Kost een paar 100 euro meer, maar als het niet nodig is en/of het heeft nadelige gevolgen, dan doe ik dat uiteraard niet.

Ik kan dat echter niet zo goed bepalen. De leeftijd van die pomp heeft me al bezig gehouden toen ik dit huis kocht. Toen werd tegen me gezegd dat de vervanging daarvan 12k zou kosten, dus grofweg de helft daarvan vind ik een hele dikke meevaller :+ Nu had ie dus een paar maanden geleden een probleem, en dan is de stap naar 'preventief vervangen zonder dat ik ergens (hopelijk) zonder kom te zitten vrij makkelijk gemaakt.

Alleen heb ik nu een Nibe, en dit gaat om een Daikin. Die hele Nibe zegt me niets, maar hij zat nou eenmaal in dit huis. Daikin ken ik van airco's, en als er hier een Daikin in had gezeten en in de offerte had Nibe gestaan had ik ditzelfde gevoel gehad.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 3 november 2022 @ 11:28:28 #202
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206542078
Nibe is het merk als het om warmtepompen gaat, zeker als het om grondgebonden warmtepompen gaat.
Ze hebben het zo ongeveer uitgevonden.

Ik zou niet snel voor Daikin gaan, juist niet met een grondgebonden warmtepomp.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206542086
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 11:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mijn huidige pomp heeft een max vermogen van ik dacht 6,5 kW. De pomp uit deze offerte komt in 3 smaken, waarbij dit dan gaat om een met maximaal 6 Kw vermogen. De stap daarboven is er eentje met ik dacht 8 of 9 kW vermogen, en die is maar een paar 100 euro duurder.

Hij zei er alleen bij dat het kan zijn dat omdat ie zwaarder is dat ie zou kunnen gaan...ik weet niet, ik ben het woord kwijt, maar dan zou dat ongunstig zijn. Volgens hem was die 6 kW meer dan voldoende, maar ik heb hier verder geen verstand van, dus ik kan dat ook niet zo goed beoordelen.
Wat @Isdatzo zegt.
Een zwaardere pomp is geen voordeel.

Er zijn 2 factoren belangrijk bij een warmtepomp:
- voldoende vermogen
- het minimale vermogen

Een groot deel van het stookseizoen heb je amper warmtevraag en dan is het fijn als je warmtepomp ver genoeg terug kan moduleren en dan lekker rustig kan pruttelen zonder te gaan pendelen (aan en uit schakelen).
Dat pendelen zorgt voor extra slijtage aan je compressor, terwijl het "pruttelen" juist een mooie lage belasting is voor het materiaal.

Meestal is het zo dat een warmtepomp met een lager maximum vermogen ook een lagere minimum heeft, dus is het handig om de warmtepomp goed af te stemmen op je woning.
Er zijn zelfs users op Tweakers die een warmtepomp nemen die net iets te licht is en het element inschakelen als het toch een keer Elfstedentocht winter wordt.

Nu is dat in mijn opinie ook wat overdreven, een compressor is gemaakt voor zo'n 100.000 starts dus inclusief warm water kan zo'n ding in 15 jaar dus ruim 18x per dag in- en uitschakelen. Een half jaar per jaar draait je warmtepomp alleen warm water dus voor een winter kan je dat wel bijna verdubbelen naar 36 starts per dag.

Dus als je warmtepomp 10x per dag aan of uit gaat is er qua levensduur niets aan de hand maar als hij door te hoog vermogen iedere 5 tot 10 minuten uit of aan gaat, dan leg je wel een onnodig hoge last op zo'n ding.

Voor m'n 2e woning ben ik wel voor een Mitsubishi 8kW gegaan terwijl daar een 6kW voldoende is.
Ik weet toevallig dat die 8kW hetzelfde minimale vermogen heeft als de 6kW (6kW is eigenlijk een begrensde 8kW). En 8kW kan wel weer handiger zijn bij het snel verwarmen van het warm water, het scheelt toch weer 25% in de tijd ongeveer.

Samenvattend: als het minimale vermogen van een zwaarder type gelijk is, kan het geen kwaad om een zwaarder type te nemen. Maar voor de rest geldt: kleinere warmtepomp = minder pendelen.
  Moderator donderdag 3 november 2022 @ 11:33:00 #204
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206542123
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 11:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat @:Isdatzo zegt.
Een zwaardere pomp is geen voordeel.

Er zijn 2 factoren belangrijk bij een warmtepomp:
- voldoende vermogen
- het minimale vermogen

Een groot deel van het stookseizoen heb je amper warmtevraag en dan is het fijn als je warmtepomp ver genoeg terug kan moduleren en dan lekker rustig kan pruttelen zonder te gaan pendelen (aan en uit schakelen).
Dat pendelen zorgt voor extra slijtage aan je compressor, terwijl het "pruttelen" juist een mooie lage belasting is voor het materiaal.

Meestal is het zo dat een warmtepomp met een lager maximum vermogen ook een lagere minimum heeft, dus is het handig om de warmtepomp goed af te stemmen op je woning.
Er zijn zelfs users op Tweakers die een warmtepomp nemen die net iets te licht is en het element inschakelen als het toch een keer Elfstedentocht winter wordt.

Nu is dat in mijn opinie ook wat overdreven, een compressor is gemaakt voor zo'n 100.000 starts dus inclusief warm water kan zo'n ding in 15 jaar dus ruim 18x per dag in- en uitschakelen. Een half jaar per jaar draait je warmtepomp alleen warm water dus voor een winter kan je dat wel bijna verdubbelen naar 36 starts per dag.

Dus als je warmtepomp 10x per dag aan of uit gaat is er qua levensduur niets aan de hand maar als hij door te hoog vermogen iedere 5 tot 10 minuten uit of aan gaat, dan leg je wel een onnodig hoge last op zo'n ding.

Voor m'n 2e woning ben ik wel voor een Mitsubishi 8kW gegaan terwijl daar een 6kW voldoende is.
Ik weet toevallig dat die 8kW hetzelfde minimale vermogen heeft als de 6kW (6kW is eigenlijk een begrensde 8kW). En 8kW kan wel weer handiger zijn bij het snel verwarmen van het warm water, het scheelt toch weer 25% in de tijd ongeveer.

Samenvattend: als het minimale vermogen van een zwaarder type gelijk is, kan het geen kwaad om een zwaarder type te nemen. Maar voor de rest geldt: kleinere warmtepomp = minder pendelen.
Maar mijn huidige pomp kan niet moduleren. Het is een aan/uit pomp. De nieuwe pomp kan dat wel. Maar nu brengt @Leandra me weer aan het twijfelen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206542166
Overigens ben ik in m'n eigenwijsheid in 2018 gegaan voor een Mitsubishi Zubadan voor mijn woning.
Ik moest en zou een 14kW Zubadan hebben terwijl achteraf blijkt dat een 7 of 8kW Ecodan het ook ruimschoots had gered.

Resultaat is dat ik een jaar aan het puzzelen ben geweest, de warmtepomp op 50% heb begrensd (wat niet helpt voor het minimumvermogen want dat ligt vast), niet meer met stooklijn maar met een "voorloop temperatuurbereik" stook, de secundaire pomp continu laat draaien om alle warmte uit het buffervat te trekken en nog wat foefjes om te zorgen dat de warmtepomp gaat draaien, het buffervat op temperatuur brengt en dan weer minimaal 30 minuten uit is.

sCOP is 3,72 het afgelopen jaar dus qua rendement voor zo'n grote warmtepomp niets te klagen (voor een lucht/water warmtepomp).

Ideaal was geweest als ik naar m'n installateur had geluisterd.
Maar die kent me al 25 jaar dus weet wel hoe eigenwijs ik kan zijn :+

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-11-2022 11:43:49 ]
pi_206542194
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 11:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar mijn huidige pomp kan niet moduleren. Het is een aan/uit pomp. De nieuwe pomp kan dat wel. Maar nu brengt @:Leandra me weer aan het twijfelen.
Dat van Leandra begrijp ik, ik zou voor een grondgebonden versie ook liever een Nibe dan een Daikin laten plaatsen. Daarmee wil ik zeker Daikin niet afkraken maar als je de keuze hebt...
  donderdag 3 november 2022 @ 11:39:34 #207
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206542198
Vraag een offerte voor een Nibe S1155-6PC of S1255-6PC
Ik weet het verschil tussen beide even niet maar die 6 kan wel omhoog als het nodig is.
Dus dan heb je geen warmtepomp met een hoger vermogen maar er kan indien nodig wel meer worden aangesproken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator donderdag 3 november 2022 @ 11:43:34 #208
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206542251
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 11:39 schreef Leandra het volgende:
Vraag een offerte voor een Nibe S1155-6PC of S1255-6PC
Ik weet het verschil tussen beide even niet maar die 6 kan wel omhoog als het nodig is.
Dus dan heb je geen warmtepomp met een hoger vermogen maar er kan indien nodig wel meer worden aangesproken.
Maar, ik lees dingen over dat er een boiler op aangesloten kan worden? Dus dat zit er niet in? Want dat heb ik nu wel..tenminste...dat dacht ik. Heb je zo een link naar de juiste toevallig?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206542407
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 11:39 schreef Leandra het volgende:
Vraag een offerte voor een Nibe S1155-6PC of S1255-6PC
Ik weet het verschil tussen beide even niet maar die 6 kan wel omhoog als het nodig is.
Dus dan heb je geen warmtepomp met een hoger vermogen maar er kan indien nodig wel meer worden aangesproken.
Haalt ie dat hogere vermogen niet uit de elektrische bijverwarming? Dus COP1?
  donderdag 3 november 2022 @ 11:59:31 #210
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206542461
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 11:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dus als je warmtepomp 10x per dag aan of uit gaat is er qua levensduur niets aan de hand maar als hij door te hoog vermogen iedere 5 tot 10 minuten uit of aan gaat, dan leg je wel een onnodig hoge last op zo'n ding.
Ik heb hier mijn thermostaat en de warmtepomp in mijn domotica omgeving.

Als ik mijn thermostaat instel dan stuur ik naar de warmtepomp een temperatuur van 0,2 graden lager.
Hij gaat dus 0,2 graden lager aan dan dat de thermostaat staat ingesteld.

Als de wamtepomp aanslaat stel ik de thermostaat 0,3 graden hoger in dan de op de thermostaat ingestelde temperatuur.

Het gevolg is dat als de warmtepomp aanslaat hij het de ruimte altijd 0.5 graden opwarmt.
De evohome had die mogelijkheid niet en was (althans, probeerde hij) op 0.1 graad nauwkeurig, dat veroorzaakte ook pendel-gedrag.

'snachts en bij lang afwezig (weekeind, vakantie) staat ie trouwens op plus en min 0,5 graden want dan ben ik er toch niet.
De ketel spring dan dus alleen aan als hij de boel 1 graad kan bijwarmen.
Tot nooit .......
pi_206542467
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Overigens ben ik in m'n eigenwijsheid in 2018 gegaan voor een Mitsubishi Zubadan voor mijn woning.
Ik moest en zou een 14kW Zubadan hebben terwijl achteraf blijkt dat een 7 of 8kW Ecodan het ook ruimschoots had gered.

Resultaat is dat ik een jaar aan het puzzelen ben geweest, de warmtepomp op 50% heb begrensd (wat niet helpt voor het minimumvermogen want dat ligt vast), niet meer met stooklijn maar met een "voorloop temperatuurbereik" stook, de secundaire pomp continu laat draaien om alle warmte uit het buffervat te trekken en nog wat foefjes om te zorgen dat de warmtepomp gaat draaien, het buffervat op temperatuur brengt en dan weer minimaal 30 minuten uit is.

sCOP is 3,72 het afgelopen jaar dus qua rendement voor zo'n grote warmtepomp niets te klagen (voor een lucht/water warmtepomp).

Ideaal was geweest als ik naar m'n installateur had geluisterd.
Maar die kent me al 25 jaar dus weet wel hoe eigenwijs ik kan zijn :+
Hoe groot is jouw woning cq welk gasverbruik had jij?
Ik heb eindelijk een ok offerte voor een 8kw unit maar die lijkt me iets te krap. Dus die zal vooralsnog hybride geplaatst worden en dan verdien ik 'm met 2-3 jaar terug met de huidige tarieven 8)7

Dan na 3 jaar 2e hands verkopen of we hangen er een airco naast voor de paar koude winterdagen als ie tekort komt.
  Moderator donderdag 3 november 2022 @ 12:14:20 #212
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206542581
Nou, ook offerte opgevraagd voor een Nibe. Ik weet dus niet welke, maar 'vergelijkbaar', zeg maar, dus in de zin dat ie niet ineens met een 12 kW unit aankomt.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 3 november 2022 @ 12:20:18 #213
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206542636
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 11:43 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar, ik lees dingen over dat er een boiler op aangesloten kan worden? Dus dat zit er niet in? Want dat heb ik nu wel..tenminste...dat dacht ik. Heb je zo een link naar de juiste toevallig?
Nee, heb zo geen linkje, bij ons staat er een 300 liter vat naast, en er hangt nog een 100 liter vat aan de muur als back-up ofzo: als het bad (190*90) net gevuld is en er heeft net 3 man gedoucht en de vloerverwarming wil NU warmte dan kan dat uit dat vat ofzo.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 3 november 2022 @ 12:21:22 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206542646
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 12:14 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, ook offerte opgevraagd voor een Nibe. Ik weet dus niet welke, maar 'vergelijkbaar', zeg maar, dus in de zin dat ie niet ineens met een 12 kW unit aankomt.
Als je nu een 6 kW hebt dan red je het prima met een S1155-6PC of de S1255-6PC
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 3 november 2022 @ 12:25:05 #215
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206542684
quote:
2s.gif Op donderdag 3 november 2022 11:53 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Haalt ie dat hogere vermogen niet uit de elektrische bijverwarming? Dus COP1?
Geen idee, de bijverwarming draait hier amper tot niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator donderdag 3 november 2022 @ 12:25:23 #216
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206542691
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 12:20 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, heb zo geen linkje, bij ons staat er een 300 liter vat naast, en er hangt nog een 100 liter vat aan de muur als back-up ofzo: als het bad (190*90) net gevuld is en er heeft net 3 man gedoucht en de vloerverwarming wil NU warmte dan kan dat uit dat vat ofzo.
Nee die ik NU heb heeft volgens mij een 160 of 180 liter vat IN de pomp zitten, en dus niet er naast. Dat kan ook niet want daar is de ruimte niet voor. Het vat MOET IN de pompbehuizing zelf zitten.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 3 november 2022 @ 12:26:29 #217
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206542700
Maar eerlijk gezegd denk dat @CoolGuy hier even moet inlezen:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1654510
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206542712
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2022 11:59 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Hoe groot is jouw woning cq welk gasverbruik had jij?
Ik heb eindelijk een ok offerte voor een 8kw unit maar die lijkt me iets te krap. Dus die zal vooralsnog hybride geplaatst worden en dan verdien ik 'm met 2-3 jaar terug met de huidige tarieven 8)7

Dan na 3 jaar 2e hands verkopen of we hangen er een airco naast voor de paar koude winterdagen als ie tekort komt.
Er is een @Koevlaas2 formule:

Koevlaas is een bekende installateur op Tweakers en die heeft ooit die formule als vuistregel voor het berekenen van het vermogen van je warmtepomp voorgesteld.

De formule werkt als volgt: je neemt je gasverbruik in m3 en doet dat keer 8 en resultaat deel je door 1650.

Dus is je gasverbruik in de woning 1250m3 per jaar, dan:

(1250 x 8) / 1650 = 6,06kW en dat kan je afronden naar een 6kW exemplaar.

Het gasverbruik in mijn woning was 1450m3 en met die formule zou ik dus prima met een 7kW versie toe moeten kunnen. M'n 14kW is ook begrensd op 50% vermogen, dus geeft maximaal 7kW en dat draait al jaren zonder zorgen.
  donderdag 3 november 2022 @ 12:27:49 #219
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206542713
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 12:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee die ik NU heb heeft volgens mij een 160 of 180 liter vat IN de pomp zitten, en dus niet er naast. Dat kan ook niet want daar is de ruimte niet voor. Het vat MOET IN de pompbehuizing zelf zitten.
Dan zou ik gewoon kijken waar de installateur qua offerte mee komt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator donderdag 3 november 2022 @ 12:28:36 #220
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206542720
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 12:26 schreef Leandra het volgende:
Maar eerlijk gezegd denk dat @:CoolGuy hier even moet inlezen:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1654510
Dat topic heb ik al een uur of wat open staan :P
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 3 november 2022 @ 12:29:05 #221
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206542724
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 12:28 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat topic heb ik al een uur of wat open staan :P
Oh, dan ben je al minstens halverwege :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206542804
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 12:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er is een @:Koevlaas2 formule:

Koevlaas is een bekende installateur op Tweakers en die heeft ooit die formule als vuistregel voor het berekenen van het vermogen van je warmtepomp voorgesteld.

De formule werkt als volgt: je neemt je gasverbruik in m3 en doet dat keer 8 en resultaat deel je door 1650.

Dus is je gasverbruik in de woning 1250m3 per jaar, dan:

(1250 x 8) / 1650 = 6,06kW en dat kan je afronden naar een 6kW exemplaar.

Het gasverbruik in mijn woning was 1450m3 en met die formule zou ik dus prima met een 7kW versie toe moeten kunnen. M'n 14kW is ook begrensd op 50% vermogen, dus geeft maximaal 7kW en dat draait al jaren zonder zorgen.
Ja die formule ken ik. Verbruik vorige bewoner was 2000m3 per jaar, maar die zette de thermostaat op 21 graden. En we hebben veel verbouwd oa nu vloerverwarming, dak rc7 en vloer rc5. (Was beide rc3).
Dus ik verwacht/hoop rond de 1800m3 uit te komen of lager.
Dat is 8,7kw en de Daikin gaat tot 7,5.
pi_206542902
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2022 12:37 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ja die formule ken ik. Verbruik vorige bewoner was 2000m3 per jaar, maar die zette de thermostaat op 21 graden. En we hebben veel verbouwd oa nu vloerverwarming, dak rc7 en vloer rc5. (Was beide rc3).
Dus ik verwacht/hoop rond de 1800m3 uit te komen of lager.
Dat is 8,7kw en de Daikin gaat tot 7,5.
Aanvulling: ik had over het woord "hybride" heen gelezen.
Dan is dat vermogen niet zo relevant aangezien op de koudste dagen (als je het vermogen nodig hebt) je gasketel het toch compleet overneemt.

Maar ik zou sowieso niet voor een hybride oplossing gaan, het is het net niet.
Ook meer kans op storingen door CV-ketel + warmtepomp, meer onderhoudskosten, alsnog niet van het gas af.

Met vloerverwarming, 8kW warmtepomp en die verbouwingen moet je het prima redden.
Je hebt bij de meeste warmtepompen namelijk altijd nog een elektrisch element dat kan assisteren als het vermogen te laag is. Dan heb je zo nog ~3kW extra en dat is meer dan genoeg.

Want hoeveel dagen in het jaar is het nu echt -10 graden? ;)
pi_206542981
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 12:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Aanvulling: ik had over het woord "hybride" heen gelezen.
Dan is dat vermogen niet zo relevant aangezien op de koudste dagen (als je het vermogen nodig hebt) je gasketel het toch compleet overneemt.

Maar ik zou sowieso niet voor een hybride oplossing gaan, het is het net niet.
Ook meer kans op storingen door CV-ketel + warmtepomp, meer onderhoudskosten, alsnog niet van het gas af.

Met vloerverwarming, 8kW warmtepomp en die verbouwingen moet je het prima redden.
Je hebt bij de meeste warmtepompen namelijk altijd nog een elektrisch element dat kan assisteren als het vermogen te laag is. Dan heb je zo nog ~3kW extra en dat is meer dan genoeg.

Want hoeveel dagen in het jaar is het nu echt -10 graden? ;)
Je bespaart met die dingen ook alleen gas terwijl het gasabonnement ook een grote kostenpost is en soms de grootste
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 3 november 2022 @ 13:19:49 #225
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_206543187
Hier nu ook serieuse interesse in een warmtepomp.

Hoe hebben de meeste het "project" aangevlogen? Adviseur thuis laten komen (hoe vind je de adviseur dan)?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_206543244
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 12:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Aanvulling: ik had over het woord "hybride" heen gelezen.
Dan is dat vermogen niet zo relevant aangezien op de koudste dagen (als je het vermogen nodig hebt) je gasketel het toch compleet overneemt.

Maar ik zou sowieso niet voor een hybride oplossing gaan, het is het net niet.
Ook meer kans op storingen door CV-ketel + warmtepomp, meer onderhoudskosten, alsnog niet van het gas af.

Met vloerverwarming, 8kW warmtepomp en die verbouwingen moet je het prima redden.
Je hebt bij de meeste warmtepompen namelijk altijd nog een elektrisch element dat kan assisteren als het vermogen te laag is. Dan heb je zo nog ~3kW extra en dat is meer dan genoeg.

Want hoeveel dagen in het jaar is het nu echt -10 graden? ;)
Liefst heb ik idd full electric maar dan komt er nog een boiler bij. Ik had een andere leverancier die 2x langs is geweest en die kon niet lager dan 18k gaan voor wp + boiler (ook 8kw Daikin) de hybride optie dus zonder boiler kost bij een andere leverancier 9k. Dan komt er evt een boiler bij voor full electric.
pi_206543274
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 13:19 schreef sanger het volgende:
Hier nu ook serieuse interesse in een warmtepomp.

Hoe hebben de meeste het "project" aangevlogen? Adviseur thuis laten komen (hoe vind je de adviseur dan)?
Heel veel lezen.
Dan kom je erachter dat veel adviseurs slap ouwehoeren en vervolgens veel te dure offerte uitbrengen.
  donderdag 3 november 2022 @ 13:28:15 #228
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_206543289
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2022 13:27 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Heel veel lezen.
Dan kom je erachter dat veel adviseurs slap ouwehoeren.
Ja dat is wel altijd een risico natuurlijk....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_206543302
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 13:28 schreef sanger het volgende:

[..]
Ja dat is wel altijd een risico natuurlijk....
Niet als je een beetje weet hoe 't werkt.
pi_206543886
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2022 12:37 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ja die formule ken ik. Verbruik vorige bewoner was 2000m3 per jaar, maar die zette de thermostaat op 21 graden. En we hebben veel verbouwd oa nu vloerverwarming, dak rc7 en vloer rc5. (Was beide rc3).
Dus ik verwacht/hoop rond de 1800m3 uit te komen of lager.
Dat is 8,7kw en de Daikin gaat tot 7,5.
Die 8kW is genoeg in dit geval. Een deel van je gasverbruik is nu ook voor douchen, dat gaat straks in je boiler. Voor het berekenen van je vermogen hoef je hier geen rekening mee te houden. Zit je met een gezin van 4 en 2000m3 per jaar, dan kom je al uit op 8kW. Laat desnoods je systeem waterzijdig inregelen op basis van liters zodat je echt een perfecte werking van je afgiftesysteem garandeert.

Sowieso gaat het 24/7 constant een temperatuur aanhouden in plaats van een flinke nachtverlaging je al een mooie besparing opleveren.
pi_206543932
quote:
2s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:20 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Die 8kW is genoeg in dit geval. Een deel van je gasverbruik is nu ook voor douchen, dat gaat straks in je boiler. Voor het berekenen van je vermogen hoef je hier geen rekening mee te houden. Zit je met een gezin van 4 en 2000m3 per jaar, dan kom je al uit op 8kW. Laat desnoods je systeem waterzijdig inregelen op basis van liters zodat je echt een perfecte werking van je afgiftesysteem garandeert.

Sowieso gaat het 24/7 constant een temperatuur aanhouden in plaats van een flinke nachtverlaging je al een mooie besparing opleveren.
Als je stookt op aardgas dan is nachtverlaging (naar een graad of 15) juist een heel goed idee, je bespaart dan fors. Die besparing wordt groter naarmate de isolatie slechter is. Het verschil in rendement bij het opwarmen is nauwelijks een factor dus bespaar je meer door zo'n ketel >8 uren uit te laten.

Ben je naar je werk en is het huis leeg, zet de thermostaat dan ook op 15 graden. Gebruik een klokthermostaat om eventueel om 16:00 al te beginnen met verwarmen en om 22:00 weer uit. Dan stook je maar 6 uurtjes per dag op werkdagen. Dat is echt veel goedkoper dan 24/7 stoken.

Als je verwarmt met een warmtepomp dan is nachtverlaging vaak een minder goed idee aangezien zo'n warmtepomp te weinig overcapaciteit heeft om warmteverlies + opwarming tegelijk te compenseren en het duurt dan erg lang voor het weer warm is. Een warmtepomp draait als deze hard moet werken (hogere aanvoertemperatuur) ook met een lager rendement, wat ook niet meehelpt. Een nachtverlaging van 1 of 2 graad Celsius zal doorgaans geen probleem zijn met een warmtepomp maar ik zou niet overdrijven.

edit: aanvulling met voorbeeld van nachtverlaging met een CV-ketel



[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-11-2022 14:35:52 ]
pi_206543984
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 13:19 schreef sanger het volgende:
Hier nu ook serieuse interesse in een warmtepomp.

Hoe hebben de meeste het "project" aangevlogen? Adviseur thuis laten komen (hoe vind je de adviseur dan)?
Zoveel mogelijk zelf doen en installatiebedrijven buiten de deur houden. Dat heb ik geleerd na mijn rechtzaak hierover
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206544090
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je stookt op aardgas dan is nachtverlaging (naar een graad of 15) juist een heel goed idee, je bespaart dan fors. Die besparing wordt groter naarmate de isolatie slechter is. Het verschil in rendement bij het opwarmen is nauwelijks een factor dus bespaar je meer door zo'n ketel >8 uren uit te laten.

Ben je naar je werk en is het huis leeg, zet de thermostaat dan ook op 15 graden. Gebruik een klokthermostaat om eventueel om 16:00 al te beginnen met verwarmen en om 22:00 weer uit. Dan stook je maar 6 uurtjes per dag op werkdagen. Dat is echt veel goedkoper dan 24/7 stoken.

Als je verwarmt met een warmtepomp dan is nachtverlaging vaak een minder goed idee aangezien zo'n warmtepomp te weinig overcapaciteit heeft om warmteverlies + opwarming tegelijk te compenseren en het duurt dan erg lang voor het weer warm is. Een warmtepomp draait als deze hard moet werken (hogere aanvoertemperatuur) ook met een lager rendement, wat ook niet meehelpt.

edit: aanvulling met voorbeeld

[ afbeelding ]
Dit is echt nogal afhankelijk van de mate van warmteverlies van die woning en het afgiftesysteem en de starttemperatuur. Bij het voorbeeld in het screenshot staat niks vermeld. Bij een matig tot slecht geïsoleerde woning is het een heel ander verhaal dan bij een goed geïsoleerde woning. Daarbij speelt ook nog eens de zoninstraling mee. Bij iedere woning is dit weer anders.

Om een objectieve meting te maken is er een klimaatkamer nodig en die vind je alleen bij de keuringsinstanties waarschijnlijk.
pi_206544139
quote:
2s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:41 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Dit is echt nogal afhankelijk van de mate van warmteverlies van die woning en het afgiftesysteem en de starttemperatuur. Bij het voorbeeld in het screenshot staat niks vermeld. Bij een matig tot slecht geïsoleerde woning is het een heel ander verhaal dan bij een goed geïsoleerde woning. Daarbij speelt ook nog eens de zoninstraling mee. Bij iedere woning is dit weer anders.

Om een objectieve meting te maken is er een klimaatkamer nodig en die vind je alleen bij de keuringsinstanties waarschijnlijk.
Ja, naja, die nachtverlagingsdiscussie is nu al in diverse topics gevoerd en op Tweakers is in het CV-tuning topic voldoende bewijs geleverd dat nachtverlaging werkt en besparingen van zo'n 20 tot 35% oplevert.

Met een CV-ketel gewoon nachtverlaging toepassen, hoe langer de ketel uit blijft hoe beter.

Met een warmtepomp de nachtverlaging matig toepassen omdat zo'n apparaat meestal maar ~20% van het vermogen van een CV-ketel heeft.

De mate van isolatie / warmteverlies zal inderdaad effect hebben op hoe effectief het voor jouw situatie is.
En met vloerverwarming wat eerder weer beginnen met verwarmen omdat het langer duurt voordat het warm is.
  donderdag 3 november 2022 @ 14:48:35 #235
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206544149
quote:
2s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:41 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Dit is echt nogal afhankelijk van de mate van warmteverlies van die woning en het afgiftesysteem en de starttemperatuur. Bij het voorbeeld in het screenshot staat niks vermeld. Bij een matig tot slecht geïsoleerde woning is het een heel ander verhaal dan bij een goed geïsoleerde woning. Daarbij speelt ook nog eens de zoninstraling mee. Bij iedere woning is dit weer anders.

Om een objectieve meting te maken is er een klimaatkamer nodig en die vind je alleen bij de keuringsinstanties waarschijnlijk.
Bij een kleiner temperatuurverschil tussen binnen en buiten is je warmteverlies gewoonweg kleiner. Dat is je winst. Voor het rendement van je ketel maakt het weinig uit of je van 16 of van 19 graden gaat opwarmen.
Huilen dan.
pi_206545678
quote:
7s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:48 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Bij een kleiner temperatuurverschil tussen binnen en buiten is je warmteverlies gewoonweg kleiner. Dat is je winst. Voor het rendement van je ketel maakt het weinig uit of je van 16 of van 19 graden gaat opwarmen.
vanaf 19 is het slechter want een gas gestookte CV heeft zijn sweet punt rond de 40-60% en voor een verwarming van een woning is dat echt een gigantisch vermogen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206547683
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je stookt op aardgas dan is nachtverlaging (naar een graad of 15) juist een heel goed idee, je bespaart dan fors. Die besparing wordt groter naarmate de isolatie slechter is. Het verschil in rendement bij het opwarmen is nauwelijks een factor dus bespaar je meer door zo'n ketel >8 uren uit te laten.

Ben je naar je werk en is het huis leeg, zet de thermostaat dan ook op 15 graden. Gebruik een klokthermostaat om eventueel om 16:00 al te beginnen met verwarmen en om 22:00 weer uit. Dan stook je maar 6 uurtjes per dag op werkdagen. Dat is echt veel goedkoper dan 24/7 stoken.

Als je verwarmt met een warmtepomp dan is nachtverlaging vaak een minder goed idee aangezien zo'n warmtepomp te weinig overcapaciteit heeft om warmteverlies + opwarming tegelijk te compenseren en het duurt dan erg lang voor het weer warm is. Een warmtepomp draait als deze hard moet werken (hogere aanvoertemperatuur) ook met een lager rendement, wat ook niet meehelpt. Een nachtverlaging van 1 of 2 graad Celsius zal doorgaans geen probleem zijn met een warmtepomp maar ik zou niet overdrijven.

edit: aanvulling met voorbeeld van nachtverlaging met een CV-ketel

[ afbeelding ]
Snap niet dat dit eeuwig zon discussie is.
Je hebt helemaal gelijk hoor.

Maar waarom snappen mensen dit niet, het is echt eenvoudige natuurkunde.
Het gaat om warmte transport van binnen naar buiten. Om dit verlies op te heffen dien je warmte toe te voeren.
Als dit een tijd niet doet dan kost dat minder energie.
Vakman pur sang
pi_206552698
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je stookt op aardgas dan is nachtverlaging (naar een graad of 15) juist een heel goed idee, je bespaart dan fors. Die besparing wordt groter naarmate de isolatie slechter is. Het verschil in rendement bij het opwarmen is nauwelijks een factor dus bespaar je meer door zo'n ketel >8 uren uit te laten.

Ben je naar je werk en is het huis leeg, zet de thermostaat dan ook op 15 graden. Gebruik een klokthermostaat om eventueel om 16:00 al te beginnen met verwarmen en om 22:00 weer uit. Dan stook je maar 6 uurtjes per dag op werkdagen. Dat is echt veel goedkoper dan 24/7 stoken.

Als je verwarmt met een warmtepomp dan is nachtverlaging vaak een minder goed idee aangezien zo'n warmtepomp te weinig overcapaciteit heeft om warmteverlies + opwarming tegelijk te compenseren en het duurt dan erg lang voor het weer warm is. Een warmtepomp draait als deze hard moet werken (hogere aanvoertemperatuur) ook met een lager rendement, wat ook niet meehelpt. Een nachtverlaging van 1 of 2 graad Celsius zal doorgaans geen probleem zijn met een warmtepomp maar ik zou niet overdrijven.

edit: aanvulling met voorbeeld van nachtverlaging met een CV-ketel

[ afbeelding ]
Exact.

Stoken op gas = uit met dat ding als je hem niet nodig hebt.

Gewoon NUL, de keiharde NUL aanhouden.
  Moderator vrijdag 4 november 2022 @ 09:54:56 #239
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206553019
Maar gaat dat ook met vloerverwarming als je de temperatuur zo ver terug schroeft
pi_206553147
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 09:54 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar gaat dat ook met vloerverwarming als je de temperatuur zo ver terug schroeft
Bij vloerverwarming maak je gebruik van de massa.
Dus eerder op de dag beginnen met opwarmen maar kan ook eerder op de avond al uit.

De balans tussen comfort en besparing moet je zelf ontdekken, er zijn geen 2 woningen gelijk.
pi_206553217
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 09:54 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar gaat dat ook met vloerverwarming als je de temperatuur zo ver terug schroeft
Wat betreft energieverbruik is het antwoord altijd "ja". Gasgestookte verwarming uit = energie besparen.

Hoe langer uit, hoe meer je bespaart.
Door de trage opwarming met vloerverwarming zit je alleen met het comfort te stoeien. Een goede zelf-lerende thermostaat kan hierbij uitkomst bieden. Afhankelijk van hoeveel de kamer is afgekoeld, berekent de thermostaat dan zelf hoelang van tevoren hij aan moet om op het ingestelde tijdstip de ingestelde temperatuur te halen.
  Moderator vrijdag 4 november 2022 @ 10:40:35 #242
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206553466
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 10:15 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Wat betreft energieverbruik is het antwoord altijd "ja". Gasgestookte verwarming uit = energie besparen.

Hoe langer uit, hoe meer je bespaart.
Door de trage opwarming met vloerverwarming zit je alleen met het comfort te stoeien. Een goede zelf-lerende thermostaat kan hierbij uitkomst bieden. Afhankelijk van hoeveel de kamer is afgekoeld, berekent de thermostaat dan zelf hoelang van tevoren hij aan moet om op het ingestelde tijdstip de ingestelde temperatuur te halen.
Geen idee of de huidige thermostaat zo intelligent is. Hangt nu een atag zone one thermostaat.
pi_206553601
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 10:40 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Geen idee of de huidige thermostaat zo intelligent is. Hangt nu een atag zone one thermostaat.
Je kan het natuurlijk ook op de timer zetten, op een gemiddeld koude, vrije dag de verwarming handmatig verhogen en kijken hoe lang het duurt voor het comfortabel is. Dat als offset in tijd gebruiken voor de aanwarmtijd.
pi_206553620
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 13:19 schreef sanger het volgende:
Hier nu ook serieuse interesse in een warmtepomp.

Hoe hebben de meeste het "project" aangevlogen? Adviseur thuis laten komen (hoe vind je de adviseur dan)?
Weet je of er buren zijn die ook overwegen een warmtepomp te nemen? Dan kun je krachten bundelen. Dikke kans dat iemand wel een installateur kent en zo kun je ook informatie uitwisselen.

Ik vind de tips hier om zoveel mogelijk zelf te doen en zoveel mogelijk informatie zelf te vergaren maar beperkt bruikbaar. Tegen de ervaring van een goede installateur kun je als leek echt niet op. Mijn advies zou zijn om je in te lezen via het warmtepomptopic op Tweakers, om in de buurt rond te vragen en om een installateur te kiezen die in jouw ogen een goed verhaal heeft.

Hoe beter je ingelezen bent, hoe beter je in staat bent om bullshit te detecteren, maar het blijft als leek lastig. Het is mij inmiddels wel duidelijk dat meningen vaak verschillen, ook onder diverse installateurs en hobbyisten. Zo is Koevlaas bij ons langsgekomen omdat hij in de buurt woont. Hem vertrouw ik vanwege zijn reputatie, maar ook op Tweakers zijn er genoeg gebruikers die met hem van mening verschillen over hoe je bijvoorbeeld de warmtepomp het beste in kunt stellen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 4 november 2022 @ 11:01:25 #245
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206553692
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 13:19 schreef sanger het volgende:
Hier nu ook serieuse interesse in een warmtepomp.

Hoe hebben de meeste het "project" aangevlogen? Adviseur thuis laten komen (hoe vind je de adviseur dan)?
Je kunt sowieso al op de site van een warmtepompenleverancier kijken: https://www.nibe.eu/nl-nl/zoek-installateur Daikin en Mitsubishi zullen ook wel zoiets hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206553750
Het is een wat lastige periode om een installateur te vinden.

Half Nederland is op zoek naar warmtepompen en zonnepanelen....
pi_206553753
Ik ben trouwens benieuwd hoe de eerste winter met warmtepomp hier gaat zijn. Tot dusver valt me vooral op dat we niets horen van de installatie. Voorheen waren er altijd wel wat geluiden van de cv-ketel en de warmtepompverdeler.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206553791
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is een wat lastige periode om een installateur te vinden.

Half Nederland is op zoek naar warmtepompen en zonnepanelen....
Daarom is het verstandig om naar lokale installateurs te kijken. Bedrijven buiten m'n regio wilden begrijpelijkerwijs niet eens bij me langskomen voor een offerte.

In onze nabije omgeving zitten twee installateurs en beiden kon ik niet vinden via een online speurtocht. Ook daarom zou ik in de buurt rondvragen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 4 november 2022 @ 11:13:06 #249
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_206553848
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is een wat lastige periode om een installateur te vinden.

Half Nederland is op zoek naar warmtepompen en zonnepanelen....
We hebben niet direct haast, maar hoe sneller hoe welkomer dat dan weer wel.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_206553905
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 11:13 schreef sanger het volgende:

[..]
We hebben niet direct haast, maar hoe sneller hoe welkomer dat dan weer wel.
In welke regio zoek je? Misschien kent iemand hier wel een geschikte installateur.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206554256
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 10:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Weet je of er buren zijn die ook overwegen een warmtepomp te nemen? Dan kun je krachten bundelen. Dikke kans dat iemand wel een installateur kent en zo kun je ook informatie uitwisselen.

Ik vind de tips hier om zoveel mogelijk zelf te doen en zoveel mogelijk informatie zelf te vergaren maar beperkt bruikbaar. Tegen de ervaring van een goede installateur kun je als leek echt niet op. Mijn advies zou zijn om je in te lezen via het warmtepomptopic op Tweakers, om in de buurt rond te vragen en om een installateur te kiezen die in jouw ogen een goed verhaal heeft.

Hoe beter je ingelezen bent, hoe beter je in staat bent om bullshit te detecteren, maar het blijft als leek lastig. Het is mij inmiddels wel duidelijk dat meningen vaak verschillen, ook onder diverse installateurs en hobbyisten. Zo is Koevlaas bij ons langsgekomen omdat hij in de buurt woont. Hem vertrouw ik vanwege zijn reputatie, maar ook op Tweakers zijn er genoeg gebruikers die met hem van mening verschillen over hoe je bijvoorbeeld de warmtepomp het beste in kunt stellen.
Klopt de ervaring van een goede installateur is goud waard, maar hoe weet je of iemand goed is? Een graadmeter is hoeveel tijd hij heeft. Ben je in 2030 aan de beurt dan is die goed, ben je morgen aan de beurt dan zou ik hard weglopen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206554378
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 11:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klopt de ervaring van een goede installateur is goud waard, maar hoe weet je of iemand goed is? Een graadmeter is hoeveel tijd hij heeft. Ben je in 2030 aan de beurt dan is die goed, ben je morgen aan de beurt dan zou ik hard weglopen.
Het blijft moeilijk, vind ik. Toen we een installateur voor zonnepanelen zochten, zijn we gegaan voor de persoon met technische kennis en een geloofwaardig verhaal. Gladde verkopers die zelf niet betrokken waren bij de installatie vonden we maar niets. Maar ja, hoe bepaal je nu wat geloofwaardig is en wat niet? Je kunt niet veel meer doen dan je inlezen en op je gevoel afgaan. En het is fijn als je wordt doorverwezen door iemand die al een positieve ervaring heeft, maar dat hoeft geen garantie te zijn dat het bij jou goed gaat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206554397
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 11:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het blijft moeilijk, vind ik. Toen we een installateur voor zonnepanelen zochten, zijn we gegaan voor de persoon met technische kennis en een geloofwaardig verhaal. Gladde verkopers die zelf niet betrokken waren bij de installatie vonden we maar niets. Maar ja, hoe bepaal je nu wat geloofwaardig is en wat niet? Je kunt niet veel meer doen dan je inlezen en op je gevoel afgaan. En het is fijn als je wordt doorverwezen door iemand die al een positieve ervaring heeft, maar dat hoeft geen garantie te zijn dat het bij jou goed gaat.
Na tig ellende en 2 rechtzaken verder vertrouw ik niks meer in de bouwwereld.

Een rvb is iig goud waard
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 4 november 2022 @ 12:27:42 #254
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_206554771
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 11:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
In welke regio zoek je? Misschien kent iemand hier wel een geschikte installateur.
IJmond/Kennemerland :) Voor tips hou ik me altijd aanbevolen inderdaad :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_206555056
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:27 schreef sanger het volgende:

[..]
IJmond/Kennemerland :) Voor tips hou ik me altijd aanbevolen inderdaad :)
Bij ons nieuwbouwproject heeft de firma Vroling uit Hem de warmtepomp geleverd, geen idee of die ook los aan particulieren leveren eigenlijk, maar het contact met de monteur die na de oplevering uitleg kwam geven was erg prettig.
pi_206555230
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 11:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Na tig ellende en 2 rechtzaken verder vertrouw ik niks meer in de bouwwereld.

Een rvb is iig goud waard
Raad van bestuur?
Vakman pur sang
pi_206555256
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 13:15 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Raad van bestuur?
Haha ja, een typefoutje moet kunnen
Ik heb ook te dikke vingers voor een mobiel.

Rbv
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206555265
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 11:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Na tig ellende en 2 rechtzaken verder vertrouw ik niks meer in de bouwwereld.

Een rvb is iig goud waard
Ik zou jou als klant trouwens ook niet meer vertrouwen. ;)
Vakman pur sang
pi_206585474
Hi guys, ik weet niet of ik een lucht-lucht warmtepomp moet hebben of een airco. Of is dat nou hetzelfde?! Ik dacht ik drop even mijn vraag hier. Voor een souterrain met 2 mini-raampjes en 2 mini ventilatieroosters zou ik graag meer en/of frisser lucht willen hebben. Welke moet ik dan kopen? Situatie is verder niet extreem: geen schimmelproblemen of vochtproblemen. Huis is van 2001. Voor nu adem ik daar lastig. Er is gewoon weinig ventilatie. Mij is verteld dat ik dan het beste en lucht-lucht warmtepomp kan nemen ipv airco vanwege de luchtverversing van buiten, right? In de zomer koelen en winter verwarmen is leuk maar niet noodzakelijk. Wat zouden jullie doen? Sorry als het de verkeerde topic is.
pi_206585487
quote:
7s.gif Op maandag 7 november 2022 00:08 schreef RoW_0 het volgende:
Hi guys, ik weet niet of ik een lucht-lucht warmtepomp moet hebben of een airco. Ik dacht ik drop even mijn vraag hier. Voor een souterrain met 2 mini-raampjes en 2 mini ventilatieroosters zou ik graag meer en/of frisser lucht willen hebben. Welke moet ik dan kopen? Situatie is verder niet extreem: geen schimmelproblemen of vochtproblemen. Huis is van 2001. Voor nu adem ik daar lastig. Er is gewoon weinig ventilatie. Mij is verteld dat ik dan het beste en lucht-lucht warmtepomp kan nemen ipv airco vanwege de luchtverversing van buiten, right? In de zomer koelen en winter verwarmen is leuk maar niet noodzakelijk. Wat zouden jullie doen? Sorry als het de verkeerde topic is.
Een airco is een lucht/lucht warmtepomp.
Die haalt z'n lucht niet van buiten maar circuleert lucht van de ruimte waar je bent en koelt of verwarmt dat naar wens.

Wat stel jij je voor bij een lucht/lucht warmtepomp?
pi_206585513
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2022 00:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een airco is een lucht/lucht warmtepomp.
Die haalt z'n lucht niet van buiten maar circuleert lucht van de ruimte waar je bent en koelt of verwarmt dat naar wens.

Wat stel jij je voor bij een lucht/lucht warmtepomp?
Ah ja, ik had mijn post aangepast idd het lijkt dezelfde te zijn. Dan ga ik gewoon voor een airco. Ben niet echt van plan om een WTW-installatie neer te knallen.
pi_206586579
quote:
7s.gif Op maandag 7 november 2022 00:17 schreef RoW_0 het volgende:

[..]
Ah ja, ik had mijn post aangepast idd het lijkt dezelfde te zijn. Dan ga ik gewoon voor een airco. Ben niet echt van plan om een WTW-installatie neer te knallen.
Maar zoals je de vraag stelt ben je beter af met een raamventilator. Een airco doet geen lucht verversen tenzij je een exemplaar koopt wat dat wel kan maar die zijn veel duurder, niet vanwege het ventileren maar omdat er dan meer frutsels op zitten.

Als je dan het verwarmen en koelen ook niet belangrijk vind dan is een raam- of muurventilator veel goedkoper. Bijvoorbeeld een met warmtewisselaar.

pi_206592602
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2022 08:45 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Maar zoals je de vraag stelt ben je beter af met een raamventilator. Een airco doet geen lucht verversen tenzij je een exemplaar koopt wat dat wel kan maar die zijn veel duurder, niet vanwege het ventileren maar omdat er dan meer frutsels op zitten.

Als je dan het verwarmen en koelen ook niet belangrijk vind dan is een raam- of muurventilator veel goedkoper. Bijvoorbeeld een met warmtewisselaar.

[ afbeelding ]
Een decentrale WTW-unit is een optie. Even boren idd. Kwa airco is Daikin Ururu Sarara een optie maar die kost like 3k. Aight, ik zal niet langer offtopic gaan. Bedankt though!

[ Bericht 0% gewijzigd door RoW_0 op 07-11-2022 18:13:01 ]
  woensdag 9 november 2022 @ 14:49:12 #264
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206613953
Ik ben wel benieuwd naar het verbruik van een lucht/water warmtepomp. Zijn hier mensen die hun cijfers kunnen delen?

Wij hebben nu een bodemwarmtepomp die zo'n 1300kWh per jaar verbruikt in een A+++ woning van 115m2.
We gaan volgend jaar verhuizen naar een A+++ woning van 150m2 met een lucht/water warmtepomp. Aan wat voor verbruik moet ik denken op jaarbasis?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206613973
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 14:49 schreef laziness het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar het verbruik van een lucht/water warmtepomp. Zijn hier mensen die hun cijfers kunnen delen?

Wij hebben nu een bodemwarmtepomp die zo'n 1300kWh per jaar verbruikt in een A+++ woning van 115m2.
We gaan volgend jaar verhuizen naar een A+++ woning van 150m2 met een lucht/water warmtepomp. Aan wat voor verbruik moet ik denken op jaarbasis?
Ik zit op ca 2000 kwh per jaar
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206613988
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 14:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik zit op ca 2000 kwh per jaar
Maar jij zit niet in een A+++ woning, als ik me goed herinner :P
Of ben je net verhuisd?
pi_206614014
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 14:49 schreef laziness het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar het verbruik van een lucht/water warmtepomp. Zijn hier mensen die hun cijfers kunnen delen?

Wij hebben nu een bodemwarmtepomp die zo'n 1300kWh per jaar verbruikt in een A+++ woning van 115m2.
We gaan volgend jaar verhuizen naar een A+++ woning van 150m2 met een lucht/water warmtepomp. Aan wat voor verbruik moet ik denken op jaarbasis?
Zo’n 5000kwh per jaar schat ik.
Vakman pur sang
  woensdag 9 november 2022 @ 14:56:23 #268
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206614025
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 14:54 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zo’n 5000kwh per jaar schat ik.
Echt? Dat is wel veel. Ik had niet verwacht dat het verschil tussen een bodem en L/W pomp zo groot zou zijn.

Als ik me goed herinner woont Sjorsie in een vrij oud huis maar zijn verbruik is lang zo hoog niet.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206614069
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 14:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar jij zit niet in een A+++ woning, als ik me goed herinner :P
Of ben je net verhuisd?
Label A
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206614104
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 14:56 schreef laziness het volgende:

[..]
Echt? Dat is wel veel. Ik had niet verwacht dat het verschil tussen een bodem en L/W pomp zo groot zou zijn.

Als ik me goed herinner woont Sjorsie in een vrij oud huis maar zijn verbruik is lang zo hoog niet.
Nee, 5.000kWh stroom is echt ruim overdreven, ik kom in mijn vrijstaande 150m2 (label B) woning uit 2003 op zo'n 3.000 tot 3450kWh per jaar sinds 2018 en dat is ook nog met een veel te grote, lompe warmtepomp.

Je nieuwe woning is ongeveer 30% groter dan je vorige maar je zal niet alle ruimten op 20 of 21 graden verwarmen en een deel van het verbruik is voor warm water en dat verbruik zal wss niet veel veranderen. Dus reken zo'n 15% extra voor het grotere oppervlak en 30% voor het extra verbruik van een lucht/water warmtepomp t.o.v. een water/water warmtepomp.

Dan zit je ruwweg op 1.300kWh x 1.15 x 1.3 = 1.950Wh per jaar.

Dat is natuurlijk een hele ruwe schatting maar het zal er echt niet zo ver vanaf zitten.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-11-2022 15:11:27 ]
  woensdag 9 november 2022 @ 15:31:11 #271
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206614304
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 15:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, 5.000kWh stroom is echt ruim overdreven.

De nieuwe woning is ongeveer 30% groter maar je zal niet alle ruimten op 20 of 21 graden verwarmen en een deel van het verbruik is voor warm water en dat verbruik zal wss niet veel veranderen. Dus reken zo'n 15% extra voor het grotere oppervlak en 30% voor het extra verbruik van een lucht/water warmtepomp t.o.v. een water/water warmtepomp.

Dan zit je ruwweg op 1.300kWh x 1.15 x 1.3 = 1.950Wh per jaar.

Dat is natuurlijk een hele ruwe schatting maar het zal er echt niet zo ver vanaf zitten.
Dit is een heldere uitleg, dankjewel. De geisoleerde berging is alleen al 20m2 en die ben ik niet van plan te gaan verwarmen bijvoorbeeld.
Het boilervat is in beide situaties even groot en we verwarmen dat in eco stand 1x per dag. We verbruiken met 3 personen maar 90m3 en dat zal niet veranderen.

Jouw berekening komt overeen met wat Sjorsie bijvoorbeeld ook zegt te gebruiken. Dan denk ik dat ik met een verbruik tussen de 2000-3000 kWh in de berekeningen prima zit :Y
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206615521
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 15:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, 5.000kWh stroom is echt ruim overdreven, ik kom in mijn vrijstaande 150m2 (label B) woning uit 2003 op zo'n 3.000 tot 3450kWh per jaar sinds 2018 en dat is ook nog met een veel te grote, lompe warmtepomp.

Je nieuwe woning is ongeveer 30% groter dan je vorige maar je zal niet alle ruimten op 20 of 21 graden verwarmen en een deel van het verbruik is voor warm water en dat verbruik zal wss niet veel veranderen. Dus reken zo'n 15% extra voor het grotere oppervlak en 30% voor het extra verbruik van een lucht/water warmtepomp t.o.v. een water/water warmtepomp.

Dan zit je ruwweg op 1.300kWh x 1.15 x 1.3 = 1.950Wh per jaar.

Dat is natuurlijk een hele ruwe schatting maar het zal er echt niet zo ver vanaf zitten.
Jullie verdoen wel erg weinig of verwarmen weinig ruimtes.
Voor een oudere woning met dubbel glas en vloer en dak isolatie zat je gem op zo’n 2400m3 gas per jaar
2400m3 x 8,8 (kwh equivilanent voor m3 gas) = 21.120 kwh als je puur elektrisch zou stoken
Een gem cop van 4 geeft 21.120/4 = 5,280 kwh per jaar.

Dat je minder verdoet is mooi maar veel mensen stoken er zo 2500-3000m3 gas door (voorheen)
Dan moet je reeel blijven met je geschatte verbruik en royaal met je PV panelen opbrengst om achteraf teleurstelling te voorkomen.
Vakman pur sang
pi_206615617
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 18:07 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Jullie verdoen wel erg weinig of verwarmen weinig ruimtes.
Voor een oudere woning met dubbel glas en vloer en dak isolatie zat je gem op zo’n 2400m3 gas per jaar
2400m3 x 8,8 (kwh equivilanent voor m3 gas) = 21.120 kwh als je puur elektrisch zou stoken
Een gem cop van 4 geeft 21.120/4 = 5,280 kwh per jaar.

Dat je minder verdoet is mooi maar veel mensen stoken er zo 2500-3000m3 gas door (voorheen)
Dan moet je reeel blijven met je geschatte verbruik en royaal met je PV panelen opbrengst om achteraf teleurstelling te voorkomen.
ik zat met alleen dubbel glas en dakisolatie op 1100 m3 gas en schrok mij rot van deze hoeveelheid. Toen ben ik verder gaan isoleren en kwam uit op 600 m3 en toen kwam mijn warmtepomp.

Wat andere doen kan aan mijn reet roesten, dat werd niet gevraagd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206615633
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 18:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik zat met alleen dubbel glas en dakisolatie op 1100 m3 gas en schrok mij rot van deze hoeveelheid. Toen ben ik verder gaan isoleren en kwam uit op 600 m3 en toen kwam mijn warmtepomp.

Wat andere doen kan aan mijn reet roesten, dat werd niet gevraagd.
Nou het ging niet over jou
Vakman pur sang
pi_206615639
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 18:18 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou het ging niet over jou
dat werd wel gevraagd en daar gaf ik antwoord op. Wat anderen daarmee doen moeten ze zelf weten.

quote:
Ik ben wel benieuwd naar het verbruik van een lucht/water warmtepomp. Zijn hier mensen die hun cijfers kunnen delen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206615673
Gemiddelde verbruiken 2020:

Type woning Gemiddeld gasverbruik per jaar (2020) Gemiddeld stroomverbruik per jaar (2020)
Oud klein appartement 1000 m3 2270 kWh
Oude kleine woning (hoek, tussen) 1220 m3 2790 kWh
Oude middelgrote woning (hoek, tussen) 1380 m3 3200 kWh
Nieuwe middelgrote woning (hoek, tussen) 1080 m3 3260 kWh
Oude grote woning (hoek, tussen) 1920 m3 3900 kWh
Oude grote vrijstaande woning 2400 m3 4530 kWh
Vakman pur sang
pi_206615746
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 18:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat werd wel gevraagd en daar gaf ik antwoord op. Wat anderen daarmee doen moeten ze zelf weten.
[..]

Ja ik ben iets meer ervaren in dit soort zaken gezien mijn werkervaring.
Je kunt je eigen lage verbruik laten horen maar laat ook gemiddelden zien en dan kan het alleen nog meevallen eigenlijk.

Heb nog een advies gedaan laatst bij een buurman die vrijstaand gaat wonen. Alle adviseurs kwamen met hybride. (Hij ging al zelf verbouwen, tripple glas, vv, enz)
Ik zei de gasmeter eruit en all electric, iets overgebemeten naar 11kw WP met 300L warmwater. En 28 panelen 400wp.
Die is sowieso goed voorzien straks.

Zeg je 2000kwh en ga je voor 12 paneeltjes zou je daarmee weleens op je plaat kunnen gaan.
Vakman pur sang
  woensdag 9 november 2022 @ 18:41:49 #278
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206615879
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 18:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Gemiddelde verbruiken 2020:

Type woning Gemiddeld gasverbruik per jaar (2020) Gemiddeld stroomverbruik per jaar (2020)
Oud klein appartement 1000 m3 2270 kWh
Oude kleine woning (hoek, tussen) 1220 m3 2790 kWh
Oude middelgrote woning (hoek, tussen) 1380 m3 3200 kWh
Nieuwe middelgrote woning (hoek, tussen) 1080 m3 3260 kWh
Oude grote woning (hoek, tussen) 1920 m3 3900 kWh
Oude grote vrijstaande woning 2400 m3 4530 kWh
Ik heb geen ervaring met gas maar onze hoekwoning zit op 3500 kWh waarvan 1300 kWh voor de bodem warmtepomp. We verbruiken dus ook echt wel minder dan gemiddeld zo te zien.

En er komen sowieso 25 panelen trouwens.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206615949
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 18:41 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik heb geen ervaring met gas maar onze hoekwoning zit op 3500 kWh waarvan 1300 kWh voor de bodem warmtepomp. We verbruiken dus ook echt wel minder dan gemiddeld zo te zien.

En er komen sowieso 25 panelen trouwens.
Heel netjes hoor.

Hier ook wat ervaringen met Daikin gebruikers in een project met 40 (nieuwe!) woningen verbruikt iedereen nog zo 4-5K kwh voor de WP.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075744

[ Bericht 10% gewijzigd door Lospedrosa op 09-11-2022 18:57:32 ]
Vakman pur sang
pi_206616033
Hier een 2019 villa met nibe l/w WP met 11.000 kwh verbruik
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2092658/0
Vakman pur sang
  woensdag 9 november 2022 @ 19:21:27 #281
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206616328
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 18:56 schreef Lospedrosa het volgende:
Hier een 2019 villa met nibe l/w WP met 11.000 kwh verbruik
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2092658/0
Waarvan alle reacties zeggen dat het absurd is.

Laatste post is van iemand met een nieuwbouwwoning van 170m2 die 2700kWh verbruikte in het eerste jaar.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206616351
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 18:07 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Jullie verdoen wel erg weinig of verwarmen weinig ruimtes.
Voor een oudere woning met dubbel glas en vloer en dak isolatie zat je gem op zo’n 2400m3 gas per jaar
2400m3 x 8,8 (kwh equivilanent voor m3 gas) = 21.120 kwh als je puur elektrisch zou stoken
Een gem cop van 4 geeft 21.120/4 = 5,280 kwh per jaar.

Dat je minder verdoet is mooi maar veel mensen stoken er zo 2500-3000m3 gas door (voorheen)
Dan moet je reeel blijven met je geschatte verbruik en royaal met je PV panelen opbrengst om achteraf teleurstelling te voorkomen.
De vorige bewoners verbruikten in mijn woning ongeveer 1.450m3 aardgas per jaar.
Dat was een gezin met 2 kinderen en dus een vrijstaande woning uit 2003 en 150m2 woonoppervlak.

Ik heb die woning in 2018 gekocht en daar direct een warmtepomp laten installeren.
M'n sCOP is 3,69 t/m 3,72 over de laatste 4 jaar.
M'n verbruik schommelt tussen de 3.000 en 3.450kWh per jaar.

En dat zijn geen gekke waarden.

1.450m3 aardgas x8 kWh warmte per kuub is ongeveer 11.600kWh warmte.
Met een sCOP van 3,7 kom zou ik dan op zo'n 3.135kWh stroom per jaar komen.
En dat klopt wel aardig, dat zit binnen 10% foutmarge met dit soort ruwe berekeningen / schattingen.
pi_206616361
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:21 schreef laziness het volgende:

[..]
Waarvan alle reacties zeggen dat het absurd is.

Laatste post is van iemand met een nieuwbouwwoning van 170m2 die 2700kWh verbruikte in het eerste jaar.
Is niet absurd is een woning die wij fokkers gemiddeld hebben van <350m2.
Een ander gaf ook aan:
quote:
. Ter vergelijk.

Ik heb een vrijstaande woning/bungalow ('70, wel gemoderniseerd & geisoleerd) van in totaal 160 m2 (met de inpandige garage totaal 200 m2). Dak is 10cm geisoleerd, muren 6cm. Ik heb nog verliezen naar de ongebruikte zolder deze vloer moet ik nog isoleren.
Warmtepomp L/W 16kW
Begane grond 100m2 overal vloerverwarming, overal tussen de 20 en 22 graden als gestookt wordt.
Kelder heeft een garage van 38m2, de rest is verwarmd. Nouja, verwarmd, de Jag's daar doen bijna niets, die hele verdieping lift mee met de vloerverwarming van de begane grond. Zelfs de garage komt op extreme koude dagen niet onder de 12 graden, maar is meestal ook wel zo'n 18 graden.
Wij koelen NIET in de zomer.

Verbruik in januari was 1446 kWh.
Mijn totale vebruik op jaarbasis is ongeveer 9000 kWh, en dat komt vrijwel exact overeen met wat mijn zonnepanelen (28 stuks 320Wp) terugleveren. Let op dat je niet alleen kijkt naar wat je teruglevert naar het net. Je moet je eigen vebruik van je zonnepanelen ook meerekenen zoals vele anderen hier ook al aangeven.
Vakman pur sang
pi_206616460
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Is niet absurd is een woning die wij fokkers gemiddeld hebben van <350m2.
Een ander gaf ook aan:
[..]

Je kan natuurlijk alle gevallen waar het niet lekker draait gaan opzoeken maar:

10.000kWh stroomverbruik met een warmtepomp die een sCOP van zo'n 3.5 tot 4.0 hoor te hebben, betekent een warmtevraag van 35.000 tot 40.000kWh.
Dat is omgerekend in aardgas zo'n 4.375 tot 5.000m3 aardgas en je begrijpt ook wel dat er dan iets totaal niet in de haak is met een installatie.

Er is dan waarschijnlijk een COP=1 element dat continu staat te draaien, een warmtepomp met zo'n COP hoort iig op de vuilstort ;)
pi_206616462
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De vorige bewoners verbruikten in mijn woning ongeveer 1.450m3 aardgas per jaar.
Dat was een gezin met 2 kinderen en dus een vrijstaande woning uit 2003 en 150m2 woonoppervlak.

Ik heb die woning in 2018 gekocht en daar direct een warmtepomp laten installeren.
M'n sCOP is 3,69 t/m 3,72 over de laatste 4 jaar.
M'n verbruik schommelt tussen de 3.000 en 3.450kWh per jaar.

En dat zijn geen gekke waarden.

1.450m3 aardgas x8 kWh warmte per kuub is ongeveer 11.600kWh warmte.
Met een sCOP van 3,7 kom zou ik dan op zo'n 3.135kWh stroom per jaar komen.
En dat klopt wel aardig, dat zit binnen 10% foutmarge met dit soort ruwe berekeningen / schattingen.
Ja dat klopt ook wel maar 150m2 is wel echt een piepklein huisje.
Vakman pur sang
pi_206616496
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja dat klopt ook wel maar 150m2 is wel echt een piepklein huisje.
Piepklein? Euh? Ik heb hier een L-vormige woonkamer van zo'n 40m2, ruime keuken met 8 meter aan werkblad en een eettafel met 6 stoelen, werkkamer, hal met vide, bijkeuken, 3 slaapkamers boven en een zolder van ~11 meter lang.

Verwar je geen oppervlak met inhoud?
pi_206616539
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan natuurlijk alle gevallen waar het niet lekker draait gaan opzoeken maar:

10.000kWh stroomverbruik met een warmtepomp die een sCOP van zo'n 3.5 tot 4.0 hoor te hebben, betekent een warmtevraag van 35.000 tot 40.000kWh.
Dat is omgerekend in aardgas zo'n 4.375 tot 5.000m3 aardgas en je begrijpt ook wel dat er dan iets totaal niet in de haak is met een installatie.

Er is dan waarschijnlijk een COP=1 element dat continu staat te draaien, een warmtepomp met zo'n COP hoort iig op de vuilstort ;)
Dat hoeft helemaal niet hè?
Het is een flink huis met naverwarning in elke ruimte.
Die heb ik al wel gekker zien presteren.
Iemand in het dorp belde me eens om te kijken.
Die had een bodempomp in cascade in zijn woning n de techniekruimte en verbruikte 20.000kwh/jaar.

Maar had ook alles altijd op 22C zonder verlaging, een zwembad continu op 34C.
Vv in de grote garage ook op 22c
De kelder op 22C want met bioscoop.

En geen panelen, want rieten kap.

Tja dat gaat hard.

Toch met regeltechniek nog 40% besparing kunnen halen.
Vakman pur sang
pi_206616584
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:35 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat hoeft helemaal niet hè?
Het is een flink huis met naverwarning in elke ruimte.
Die heb ik al wel gekker zien presteren.
Iemand in het dorp belde me eens om te kijken.
Die had een bodempomp in cascade in zijn woning n de techniekruimte en verbruikte 20.000kwh/jaar.

Maar had ook alles altijd op 22C zonder verlaging, een zwembad continu op 34C.
Vv in de grote garage ook op 22c
De kelder op 22C want met bioscoop.

En geen panelen, want rieten kap.

Tja dat gaat hard.

Toch met regeltechniek nog 40% besparing kunnen halen.
Dat is allemaal heel leuk maar we hebben het over laziness met een A+++ woning.
Daar zou het warmteverlies maximaal zo'n 40Watt per m2 mogen zijn en daar moet 7.000 tot 8.500kWh warmtevraag per jaar echt wel meer dan voldoende zijn, ofwel zo'n 2.000kWh tot 2.500kWh aan stroom.

@laziness - zijn er vorige bewoners waar je kan vragen wat het stroomverbruik is, of ben je eerste bewoners?
Eerste jaar na de bouw kan energieverbruik wel behoorlijk hoger zijn ivm bouwvocht, al hangt dat ook van de bouwmethode / constructie af natuurlijk.
pi_206616602
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is allemaal heel leuk maar we hebben het over @:laziness met een A+++ woning.
Daar zou het warmteverlies maximaal zo'n 40Watt per m2 mogen zijn en daar moet 7.000 tot 8.500kWh warmtevraag per jaar echt wel meer dan voldoende zijn, ofwel zo'n 2.000kWh tot 2.500kWh aan stroom.
40W per m2 is veel te veel voor een A+++ woning
Nee sorry per m2 is idd erg goed.
Vakman pur sang
pi_206616616
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:38 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
40W per m2 is veel te veel voor een A+++ woning
Weet ik, maar ik neem het ruim.
En dan zit ik op 2.500kWh per jaar maximaal.
pi_206616697
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Weet ik, maar ik neem het ruim.
En dan zit ik op 2.500kWh per jaar maximaal.
Ja ik geloof het wel maar das geen gemiddelde hoor.
Met L/W pompen zitten veel gebruikers op 4,5-5,5K kwh per jaar, met een gemiddelde redelijk geïsoleerde woning
Vakman pur sang
pi_206616739
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:42 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja ik geloof het wel maar das geen gemiddelde hoor.
Met L/W pompen zitten veel gebruikers op 4,5-5,5K m3 per jaar, met een gemiddelde redelijk geïsoleerde woning
Wat voor eenheden gooi je er nu in?

m3 stroom?
pi_206616758
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat voor eenheden gooi je er nu in?

m3 stroom?
Het was een lange dag vandaag ;(
Vakman pur sang
  woensdag 9 november 2022 @ 19:47:27 #294
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206616809
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is allemaal heel leuk maar we hebben het over laziness met een A+++ woning.
Daar zou het warmteverlies maximaal zo'n 40Watt per m2 mogen zijn en daar moet 7.000 tot 8.500kWh warmtevraag per jaar echt wel meer dan voldoende zijn, ofwel zo'n 2.000kWh tot 2.500kWh aan stroom.

@:laziness - zijn er vorige bewoners waar je kan vragen wat het stroomverbruik is, of ben je eerste bewoners?
Eerste jaar na de bouw kan energieverbruik wel behoorlijk hoger zijn ivm bouwvocht, al hangt dat ook van de bouwmethode / constructie af natuurlijk.
Ik bezit nu een nieuwbouwwoning en dit wordt weer een nieuwbouwwoning.

In dit huis hadden we weinig vocht te verstoken maar dat werd van april t/m oktober gebouwd. Nu is het van september tot de zomer dus ik verwacht wel meer vocht nu.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206616870
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het was een lange dag vandaag ;(
5.000kWh stroom in een warmtepomp is bij een normaal rendement zo'n 17.500kWh warmte ofwel 2200m3 aardgas.

Als je hagelnieuwe A+++ woning dat aan energie nodig heeft, dan moet je je geld terug vragen :+

Nogmaals, ik heb het niet over "gemiddelde woningen" maar puur over de situatie die laziness me voorlegde: een recente A+++ woning met 150m2 woonoppervlak en een moderne lucht/water warmtepomp. En die moet toch echt wel (met 2 vingers in de neus) een sCOP van 3.5 of hoger kunnen halen.

quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:47 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik bezit nu een nieuwbouwwoning en dit wordt weer een nieuwbouwwoning.

In dit huis hadden we weinig vocht te verstoken maar dat werd van april t/m oktober gebouwd. Nu is het van september tot de zomer dus ik verwacht wel meer vocht nu.
Eerste jaar kan dat wel fors tegenvallen qua gebruik.
pi_206617019
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
5.000kWh stroom in een warmtepomp is bij een normaal rendement zo'n 17.500kWh warmte ofwel 2200m3 aardgas.

Als je hagelnieuwe A+++ woning dat aan energie nodig heeft, dan moet je je geld terug vragen :+

Nogmaals, ik heb het niet over "gemiddelde woningen" maar puur over de situatie die laziness me voorlegde: een recente A+++ woning met 150m2 woonoppervlak en een moderne lucht/water warmtepomp. En die moet toch echt wel (met 2 vingers in de neus) een sCOP van 3.5 of hoger kunnen halen.
[..]
Eerste jaar kan dat wel fors tegenvallen qua gebruik.
Jahaaa.
Maar de vraag was
quote:
Ik ben wel benieuwd naar het verbruik van een lucht/water warmtepomp. Zijn hier mensen die hun cijfers kunnen delen?
Ik wil graag benadrukken dat niet elke woning A++++ is met WP en 5000 meer gemiddeld is en bovendien mijn gemiddelde is waar jullie commentaar op gaven.
Maar ik kom van 3200m3 naar 2800m3 naar 0 kwh jaarverbruik dus ben tevreden hoor. ;)
Vakman pur sang
  woensdag 9 november 2022 @ 20:09:54 #297
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206617316
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:57 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Jahaaa.
Maar de vraag was
[..]
Ik wil graag benadrukken dat niet elke woning A++++ is met WP en 5000 meer gemiddeld is en bovendien mijn gemiddelde is waar jullie commentaar op gaven.
Maar ik kom van 3200m3 naar 2800m3 naar 0 kwh jaarverbruik dus ben tevreden hoor. ;)
Had je het over je eigen verbruik? Ik dacht dat je een schatting deed over het mijne :o
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206617368
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 20:09 schreef laziness het volgende:

[..]
Had je het over je eigen verbruik? Ik dacht dat je een schatting deed over het mijne :o
Nee tuurlijk niet.
Je vraagt toch wat is jullie verbruik bij een L/W WP.

Nou heb ik een groot oud vrijstaand huis 1970 met WP en noemde mijn verbruik.
Vakman pur sang
  woensdag 9 november 2022 @ 20:17:19 #299
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206617467
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is allemaal heel leuk maar we hebben het over laziness met een A+++ woning.
Daar zou het warmteverlies maximaal zo'n 40Watt per m2 mogen zijn en daar moet 7.000 tot 8.500kWh warmtevraag per jaar echt wel meer dan voldoende zijn, ofwel zo'n 2.000kWh tot 2.500kWh aan stroom.

@:laziness - zijn er vorige bewoners waar je kan vragen wat het stroomverbruik is, of ben je eerste bewoners?
Eerste jaar na de bouw kan energieverbruik wel behoorlijk hoger zijn ivm bouwvocht, al hangt dat ook van de bouwmethode / constructie af natuurlijk.
Dat bouwvocht was hier het eerste jaar ook wel een dingetje.
Zelfde (traditionele) bouwmethode als het huis van @laziness en qua bouwperiode ontloopt het elkaar ook niet veel.

Overigens hangt het luchtvochtigheidspercentage beneden (waar het het ergst was qua bouwvocht) nu rond de 50%, dus ik denk dat het dit jaar een stuk beter is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 9 november 2022 @ 20:21:00 #300
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206617533
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 20:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee tuurlijk niet.
Je vraagt toch wat is jullie verbruik bij een L/W WP.

Nou heb ik een groot oud vrijstaand huis 1970 met WP en noemde mijn verbruik.
Ik vroeg ook aan wat voor verbruik ik moet denken en omdat jij er beroepsmatig in zit heb ik dat dan verkeerd begrepen!
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206617590
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 20:21 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik vroeg ook aan wat voor verbruik ik moet denken en omdat jij er beroepsmatig in zit heb ik dat dan verkeerd begrepen!
Het is ook een beetje een gebrek aan "begrijpend lezen" van hem waardoor je 2 discussies langs elkaar heen loopt te voeren. Hij had na de zoveelste A+++ opmerking ook wel kunnen begrijpen dat het niet om zijn woning ging.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')