Uit de geschiedenis, zelfs de recente geschiedenis, is het wel gebleken. Nazi-duitsland is een uitstekend voorbeeldquote:
Ja, laat hier in Nederland met aantal inwoners per km² maar eens de pleuris uitbreken. Geen gas meer, geen stroom en geen water uit de kraan. Supermarkten dicht en geen brood meer op de plank. Dan wordt het ieder voor zich en god voor ons allemaal, met z'n allen het park in achter die paar konijnen aan, met meer mensen dan bos... Binnen 6 weken zijn alle konijnen op, alle boeren geplunderd en vermoord en is 40% van de bevolking al de pijp uit en ligt voor zich uit te rotten. Wat dan nog over is zal moeten vechten voor hun bestaan. Dan is het oog om oog en tand om tand wanneer de honger toeslaat en je mondjes te voeden hebt... Honger hebben wij nog nooit gehad en tot nog toe weet niemand dat honger pijn doet door merg en been... Dan slaan er heel wat mensen door en jou de kop in of snijden je strot door om dat toevallig gevonden appeltje van jou af te kunnen pakken voordat je de straat uit bent.quote:Op zaterdag 10 december 2022 22:07 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Uit de geschiedenis, zelfs de recente geschiedenis, is het wel gebleken. Nazi-duitsland is een uitstekend voorbeeldZijn Duitsers in het algemeen slecht? Nee, het zijn gewoon mensen. Maar onder de juiste omstandigheden komt het slechte wel naar boven. Iedereen heeft dus de potentie voor goed en slecht.
Wat van nazi Duitsland zou iets moeten bewijzen over jouw meningen dan?quote:Op zaterdag 10 december 2022 22:07 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Uit de geschiedenis, zelfs de recente geschiedenis, is het wel gebleken. Nazi-duitsland is een uitstekend voorbeeldZijn Duitsers in het algemeen slecht? Nee, het zijn gewoon mensen. Maar onder de juiste omstandigheden komt het slechte wel naar boven. Iedereen heeft dus de potentie voor goed en slecht.
Zolang dat niet uit de hemel komt vallen of van de natuur op aarde zelf zoals het ploffen van Campi Flegrei dan geloof ik er verder niet in dat wij dat nog meemaken. In ieder geval niet door de mens geïnitieerd.quote:Op zondag 11 december 2022 17:02 schreef Libertarisch het volgende:
Ja, ik denk dat dit scenario binnen korte tijd waarheid wordt in grote delen van de wereld. De overbevolking en overbelasting van de biosfeer gaat tot een drama van ongekende proporties leiden.
Je hebt een punt, maar dan kom je niet aan je eigen behoefte. Er hoort een goede middenweg te zijn waarbij beide partijen hun gevoelens niet te erg gekwetst worden.quote:Op donderdag 24 november 2022 18:12 schreef Fokkiefokstra het volgende:
[..]
Behandel de ander zoals de ander behandeld wil worden.
Je gelooft nu in een scheppende god?quote:Op zaterdag 28 januari 2023 12:57 schreef Azula2.0 het volgende:
Ik heb altijd al een goed hart gehad en vroeger niet in een God geloofd. Nu ik ouder ben en het nergens op slaat dat hele universa uit het niets kan ontstaan ben ik wel gelovig geraakt. Maar ik denk dat goed/ slecht zijn in beginsel niet een keuze is, maar gewoon in je nature/ nurture ligt.
Ik ben niet opeens beter geworden omdat ik gelovig ben geraakt. Ik was al een goed mens en ben dat door alles heen ook gebleven. Al voordat ik me ben gaan verdiepen heb ik al vaak gezegd dat er in mijn hart geen ruimte is voor haat.
Gister nog leuke discussie met m'n vriendin gehad.quote:Op woensdag 22 februari 2023 12:05 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je gelooft nu in een scheppende god?
God is een uitzondering. God is niet fysiek, God is een geest. Geesten zijn immaterieel en dus tijdloos. God staat buiten de tijd en heeft altijd bestaan. Alleen een scheppende kracht kan verantwoordelijk zijn voor een creatie.quote:Op woensdag 22 februari 2023 14:08 schreef MAY-be het volgende:
[..]
Gister nog leuke discussie met m'n vriendin gehad.
Zij : "Het kan toch niet zo zijn dat dit alles, wat zoo bijzonder is, vanzelf ontstaan is? Daar moet toch een schepper achter zitten?"
Ik : "Het kan toch niet zo zijn dat God, die zooo bijzonder is, vanzelf ontstaan is? Daar moet toch een schepper achter zitten?"
En toen had ze geen zin meer in sex...
Rutger Bregmans is het hier niet mee eens.quote:Op zondag 11 december 2022 13:42 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Ja, laat hier in Nederland met aantal inwoners per km² maar eens de pleuris uitbreken. Geen gas meer, geen stroom en geen water uit de kraan. Supermarkten dicht en geen brood meer op de plank. Dan wordt het ieder voor zich en god voor ons allemaal, met z'n allen het park in achter die paar konijnen aan, met meer mensen dan bos... Binnen 6 weken zijn alle konijnen op, alle boeren geplunderd en vermoord en is 40% van de bevolking al de pijp uit en ligt voor zich uit te rotten. Wat dan nog over is zal moeten vechten voor hun bestaan. Dan is het oog om oog en tand om tand wanneer de honger toeslaat en je mondjes te voeden hebt... Honger hebben wij nog nooit gehad en tot nog toe weet niemand dat honger pijn doet door merg en been... Dan slaan er heel wat mensen door en jou de kop in of snijden je strot door om dat toevallig gevonden appeltje van jou af te kunnen pakken voordat je de straat uit bent.
Kijk eens terug wat er toen met die laatste recente grote watersnoodramp met die orkaan in USA gebeurde. Nog geen 48 uur tijd volledige chaos, waren alle winkels zowat al geplunderd en al weet ik hoeveel vrouwen verkracht.
Hier is dat niet anders en zullen er net zoveel latente psychopaten lief zitten te wachten op de dag dat ze los kunnen gaan volgens de wet van de sterkste.
Dan is het goed om een flinke gun in huis te hebben.
Definitie van karma: "the sum of a person's actions in this and previous states of existence, viewed as deciding their fate in future existences."quote:Op donderdag 23 februari 2023 10:47 schreef Micson het volgende:
Karma is toch redelijk makkelijk te falsifiëren? Er zijn zoveel rechtschapen mensen die een leven vol ellende moeten doorstaan en zoveel vuile bloedhonden die overal mee wegkomen (Neelie Kroes, Adolf Hitler). Karma zou je moeten kunnen zien, maar ik zie het niet.
Zou wel beter zijn als het bestond, maar helaas.
Hitler heeft eerst met alle geluk van de wereld tig aanslagen overleefd. Waarom werkte die karma toen nog niet? Heeft een kindje van twee dat sterft aan kanker iets in dit of vorig leven gedaan waarvan die ziekte de consequentie is? Dat zou wel een pikzwarte gedachte zijn.quote:Op donderdag 23 februari 2023 11:06 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Definitie van karma: "the sum of a person's actions in this and previous states of existence, viewed as deciding their fate in future existences."
Dus de dingen die je doet (en denkt) hebben consequenties en dat is je karma. Het gaat uit van een spiritueel wereldbeeld waarin al onze geesten (de zielen van mensen en dieren) aan elkaar verbonden zijn. Hierdoor kun je liefde oproepen of haat voor jezelf en voor een grotere groep. Adolf Hitler heeft zelfmoord gepleegd, lijkt me niet zo'n succes.
Het is niet zo dat in zo'n complexe wereld met ontelbare actoren alles logisch gaat kloppen of eerlijk zijn. Karma is ook niet altijd logisch, dat positief gedrag een positieve consequentie heeft en negatief gedrag een negatieve consequentie. Negatief gedrag met een positieve consequentie kan ook voorkomen. Domme pech kan natuurlijk ook voorkomen. Maar de basis is dat we allemaal 1 bewustzijn zijn, je kunt karmische effecten testen in je leven.quote:Op donderdag 23 februari 2023 11:19 schreef Micson het volgende:
[..]
Hitler heeft eerst met alle geluk van de wereld tig aanslagen overleefd. Waarom werkte die karma toen nog niet? Heeft een kindje van twee dat sterft aan kanker iets in dit of vorig leven gedaan waarvan die ziekte de consequentie is? Dat zou wel een pikzwarte gedachte zijn.
Of zijn sommige dingen die je overkomen karma en sommige toch gewoon toeval?
Niet hoe het in boeken staat en hemel en hel en weet ik veel maar ik geloof niet dat een universum uit het niets er zomaar is. Dat slaat helemaal nergens op.quote:Op woensdag 22 februari 2023 12:05 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je gelooft nu in een scheppende god?
Er is ook niemand die dat beweert.quote:Op donderdag 23 februari 2023 11:42 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Niet hoe het in boeken staat en hemel en hel en weet ik veel maar ik geloof niet dat een universum uit het niets er zomaar is. Dat slaat helemaal nergens op.
Maar in de regel wel toch? Dus onder honderd slecht handelende mensen zouden meer ziektes, ongelukken, vallen van keukentrapjes voor moeten komen dan onder honderd goed handelende mensen?quote:Op donderdag 23 februari 2023 11:27 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is niet zo dat in zo'n complexe wereld met ontelbare actoren alles logisch gaat kloppen of eerlijk zijn. Karma is ook niet altijd logisch, dat positief gedrag een positieve consequentie heeft en negatief gedrag een negatieve consequentie. Negatief gedrag met een positieve consequentie kan ook voorkomen. Domme pech kan natuurlijk ook voorkomen. Maar de basis is dat we allemaal 1 bewustzijn zijn, je kunt karmische effecten testen in je leven.
In de regel gaat karma goed op, ja. Wat je zegt klopt dus. Denken telt ook als handeling, je natuurlijke staat is zonder te denken. Je kunt jezelf ziek denken. Dat doen veel mensen dan ook, tragisch genoeg.quote:Op donderdag 23 februari 2023 12:17 schreef Micson het volgende:
[..]
Maar in de regel wel toch? Dus onder honderd slecht handelende mensen zouden meer ziektes, ongelukken, vallen van keukentrapjes voor moeten komen dan onder honderd goed handelende mensen?
Alleen als je het zo formuleert is het niet meer falsifieerbaar. Is het karma dat Cora van Nieuwenhuizen kanker heeft? Zou kunnen, ze is niet heel zuiver op de graat. En nagellakkende Tijn een paar jaar geleden? Lijkt me niet want dat is een onschuldig jochie van zes. Dat zou dan weer toeval zijn. Zo kun je nooit karma 'aan het werk zien'. Je moet erin geloven, zonder empirische fundering.quote:Op donderdag 23 februari 2023 12:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
In de regel gaat karma goed op, ja. Wat je zegt klopt dus. Denken telt ook als handeling, je natuurlijke staat is zonder te denken. Je kunt jezelf ziek denken. Dat doen veel mensen dan ook, tragisch genoeg.
Het is niet wetenschappelijk want er zit subjectiviteit in, het is desondanks een feit. Roken is een handeling en longkanker is dus karma. Gewichten heffen is een handeling en grotere spieren is karma. Het gaat uit van een mentale wereld (de handelingen beginnen met de geest en hebben een fysiek effect).quote:Op donderdag 23 februari 2023 12:30 schreef Micson het volgende:
[..]
Alleen als je het zo formuleert is het niet meer falsifieerbaar. Is het karma dat Cora van Nieuwenhuizen kanker heeft? Zou kunnen, ze is niet heel zuiver op de graat. En nagellakkende Tijn een paar jaar geleden? Lijkt me niet want dat is een onschuldig jochie van zes. Dat zou dan weer toeval zijn. Zo kun je nooit karma 'aan het werk zien'. Je moet erin geloven, zonder empirische fundering.
Is karma zo niet van hetzelfde laken een pak als iedere andere religieuze claim (geen varkens eten want die zijn vies, geen overspel plegen dan kom je in de hel, etc.)?
Karma bestaat niet, want handelingen bestaan niet.quote:Op donderdag 23 februari 2023 12:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
In de regel gaat karma goed op, ja. Wat je zegt klopt dus. Denken telt ook als handeling, je natuurlijke staat is zonder te denken. Je kunt jezelf ziek denken. Dat doen veel mensen dan ook, tragisch genoeg.
Dat klopt alleen als je verlicht bentquote:Op donderdag 23 februari 2023 12:56 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Karma bestaat niet, want handelingen bestaan niet.
Ze eten geen varkens omdat ze vies zijn, maar omdat er oorspronkelijk iets zou bestaan als in dat dieren met gekloven hoef (kameel, varken etc) niet voor consumptie zouden zijn. Later is men daar allemaal argumenten aan vast gaan koppelen.quote:Op donderdag 23 februari 2023 12:30 schreef Micson het volgende:
[..]
Alleen als je het zo formuleert is het niet meer falsifieerbaar. Is het karma dat Cora van Nieuwenhuizen kanker heeft? Zou kunnen, ze is niet heel zuiver op de graat. En nagellakkende Tijn een paar jaar geleden? Lijkt me niet want dat is een onschuldig jochie van zes. Dat zou dan weer toeval zijn. Zo kun je nooit karma 'aan het werk zien'. Je moet erin geloven, zonder empirische fundering.
Is karma zo niet van hetzelfde laken een pak als iedere andere religieuze claim (geen varkens eten want die zijn vies, geen overspel plegen dan kom je in de hel, etc.)?
Als wij er zijn, is de verlichting er niet. Als de verlichting er is, zijn wij er niet.quote:Op donderdag 23 februari 2023 12:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat klopt alleen als je verlicht bent
Karma werkte wel; Hitler kreeg wat hem toekwam omdat hij een avatar van Vishnu was.quote:Op donderdag 23 februari 2023 11:19 schreef Micson het volgende:
[..]
Hitler heeft eerst met alle geluk van de wereld tig aanslagen overleefd. Waarom werkte die karma toen nog niet? Heeft een kindje van twee dat sterft aan kanker iets in dit of vorig leven gedaan waarvan die ziekte de consequentie is? Dat zou wel een pikzwarte gedachte zijn.
Of zijn sommige dingen die je overkomen karma en sommige toch gewoon toeval?
Waarom moet alles direct iets opleveren dat is een vreemde gedachte gang.quote:Op zondag 18 september 2022 23:07 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Ik geloof daar niet echt in, want uiteindelijk zou altruisme jezelf ook iets moeten opleveren…
Karma is eerder een soort natuurwet. Natuurkunde, maar dan anders. We zouden lessen over karma moeten krijgen op school.quote:Op donderdag 23 februari 2023 13:26 schreef CharlesKinbote het volgende:
Karma is door mensen bedacht, want de moraal is door mensen bedacht. Sprookjes om het plebs onder de duim te houden.
Er zijn geen wetten in de Natuur.quote:Op donderdag 23 februari 2023 13:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Karma is eerder een soort natuurwet. Natuurkunde, maar dan anders. We zouden lessen over karma moeten krijgen op school.
Toch kookt water altijd op 100 graden.quote:Op donderdag 23 februari 2023 13:47 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Er zijn geen wetten in de Natuur.
quote:Op donderdag 23 februari 2023 13:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Toch kookt water altijd op 100 graden.
quote:Op donderdag 27 oktober 2022 18:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De realiteit is niet gebonden aan begrippen, ik gebruik ze alleen om te communiceren. De woorden 'bewustzijn' en 'gemanifesteerd' betekenen niks, die woorden betekenen alleen wat voor mensen. 'Bewustzijn bestaat alleen als het gemanifesteerd is' betekent niks, menselijke logica heeft geen betrekking op de realiteit.
Wat jij of ik kunnen bedenken betekent alleen iets voor de menselijke geest. Daarbuiten, in de realiteit, is het onwerkelijk. Daarom is de enige conclusie: ik ben, de rest is speculatie.
De fysieke realiteit is maya. Het is een droom, of een spel. De 'echte' realiteit is daar waar geen tijd is, geen plaats, geen onderscheid tussen jou en mij. Geen objecten en subjecten. Die realiteit is niet met woorden te beschrijven of met de menselijke geest te begrijpen. Die realiteit is alleen beschikbaar via meditatie, zodat je de realiteit direct kunt beleven.quote:
Ja klopt heb je wel gelijk in…quote:Op donderdag 23 februari 2023 13:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom moet alles direct iets opleveren dat is een vreemde gedachte gang.
Dat kan net zo goed genetisch bepaald zijn dat de mens als dier zo geëvolueerd is dat het in groepen beter functioneert.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |