abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206024773
Ik vraag mij af of hier echte atheïsten (geen agnosten!) zijn die tegelijkertijd heel behulpzaam zijn naar anderen en graag een “goed mens” willen zijn.

Wat inspireert jullie precies om anderen onbaatzuchtig graag te helpen, aangezien jullie niet neem ik dan aan…in “karma” of een “god” geloven?

Ik ben zelf een agnost en neig steeds meer in het Hindoeïsme te geloven, omdat ik daarmee als kind mee ben opgegroeid en altijd tot bepaalde elementen mij aangetrokken voelde zoals reïncarnatie en karma. In het hindoeïsme is het opbouwen van karma belangrijk. Ik ben altijd lief geweest tegen anderen en doe mijn best om altijd een goed mens te zijn, omdat ik weet dat dit mij gelukkiger maakt op de lange termijn door karma die het oplevert. Dit ervaar ik als enigszins ook weer een beetje als “iets voor mezelf” en dus niet als volledig onbaatzuchtig.

Maar ik vraag mij af hoe atheïsten hierin dan instaan en of er hier super behulpzame atheïsten zijn..

Ik hoop dat mijn vraagstelling word begrepen, het niet als een aanval word gezien en ik ben gewoon nieuwsgierig!

Ik twijfel nog steeds in een god.. maar op het moment dat ik niet geloof in een god of in het principe karma merk ik dat ik uit mijn ritme raak en toch wel egoïstischer/ egocentrischer word.
pi_206024825
Je kan toch een altruist zijn en een atheist.
pi_206024837
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:58 schreef christmastsunami het volgende:
Je kan toch een altruist zijn en een atheist.
Ja, maar ik ben benieuwd naar de motivatie die erachter ligt.
pi_206024851
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 22:58 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Ja, maar ik ben benieuwd naar de motivatie die erachter ligt.
Altruisme is een persoonlijkheidskenmerk, zo wordt je geboren en gevormd door je opvoeders.
pi_206024867
Ja ik ben atheïst.

Waarom zou ik het leven van de mensen om me heen niet beter willen maken? Juist als iemand een god of wat dan ook nodig heeft om een goed mens te zijn, is diegene geen goed mens. Het masker zal dan vroeg of laat vallen.

Het helpen van anderen komt vanuit mezelf.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_206024894
quote:
99s.gif Op zondag 18 september 2022 23:01 schreef bijdehand het volgende:
Ja ik ben atheïst.

Waarom zou ik het leven van de mensen om me heen niet beter willen maken? Juist als iemand een god of wat dan ook nodig heeft om een goed mens te zijn, is diegene geen goed mens. Het masker zal dan vroeg of laat vallen.

Het helpen van anderen komt vanuit mezelf.
De Altruist ziet in dat het een voordeel oplevert, als de groep goed funtioneert. Het is niet een alpha, maar meer de omega vd groep.
  zondag 18 september 2022 @ 23:03:44 #7
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_206024898
Omdat ik weet hoe het is aan om aan de andere kant te staan.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zondag 18 september 2022 @ 23:04:11 #8
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_206024903
Ik kan niet zeggen dat ik vaak actief andere mensen help (soms wel), maar probeer wel altijd vriendelijk en behulpzaam te zijn, zelfs als anderen zich als een lul gedragen. Dat doe ik omdat ik een hekel heb aan wraak en afgunst. Ik bedoel: mij valt niks te verwijten dan, ik heb mijn best gedaan en daarmee kan ik ook alles netjes afsluiten zonder daar in mijn hoofd nog last van te hebben. Ik heb het immers goed gedaan en ik ben alleen mezelf verantwoording schuldig.
pi_206024948
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:59 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Altruisme is een persoonlijkheidskenmerk, zo wordt je geboren en gevormd door je opvoeders.
Ik geloof daar niet echt in, want uiteindelijk zou altruisme jezelf ook iets moeten opleveren…
pi_206024958
quote:
99s.gif Op zondag 18 september 2022 23:01 schreef bijdehand het volgende:
Ja ik ben atheïst.

Waarom zou ik het leven van de mensen om me heen niet beter willen maken? Juist als iemand een god of wat dan ook nodig heeft om een goed mens te zijn, is diegene geen goed mens. Het masker zal dan vroeg of laat vallen.

Het helpen van anderen komt vanuit mezelf.
Dit is wel heel zwart/ wit hoor. De rest ben ik het met je eens.. maar wat is je innerlijke motivatie ervoor?
pi_206024959
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:03 schreef Kaneelstokje het volgende:
Omdat ik weet hoe het is aan om aan de andere kant te staan.
Empathie :Y ^O^
pi_206024968
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:04 schreef BasEnAad het volgende:
Ik kan niet zeggen dat ik vaak actief andere mensen help (soms wel), maar probeer wel altijd vriendelijk en behulpzaam te zijn, zelfs als anderen zich als een lul gedragen. Dat doe ik omdat ik een hekel heb aan wraak en afgunst. Ik bedoel: mij valt niks te verwijten dan, ik heb mijn best gedaan en daarmee kan ik ook alles netjes afsluiten zonder daar in mijn hoofd nog last van te hebben. Ik heb het immers goed gedaan en ik ben alleen mezelf verantwoording schuldig.
Zo denk ik ook inderdaad!! Ik heb er een hekel aan om mij schuldig te voelen
pi_206024972
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 23:07 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Ik geloof daar niet echt in, want uiteindelijk zou altruisme jezelf ook iets moeten opleveren…
Dat doet het ook, maar indirect, doordat anderen het beter krijgen krijg jij het ook beter. Het is een andere levensvisie, de meeste mensen zijn geboren om een alpha te willen worden. Altruisme is de uitzondering.
pi_206024988
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:10 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Dat doet het ook, maar indirect, doordat anderen het beter krijgen krijg jij het ook beter. Het is een andere levensvisie, de meeste mensen zijn geboren om een alpha te willen worden. Altruisme is de uitzondering.

Ik denk juist dat “alpha” en altruisme heel goed samen (kunnen) gaan :)

Als iemand altruistisch is, maar wel sterk dan zijn mensen eerder geneigd om diegene te volgen in plaats van degene die altijd maar egocentrisch zijn.
pi_206024998
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 23:09 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Dit is wel heel zwart/ wit hoor. De rest ben ik het met je eens.. maar wat is je innerlijke motivatie ervoor?
Zo ben ik gewoon. Volgens mij geen motivatie voor nodig!

Als jij gelovig bent en goed doet, maar op het moment dat je geloof verliest minder goed doet, ben je dan goed?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_206024999
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 23:12 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Ik denk juist dat “alpha” en altruisme heel goed samen (kunnen) gaan :)
Dat denk ik niet, het is een cultuur dingetje. Hoe we met elkaar omgaan, als je alleen kan vechten, kan je niet geven.
  zondag 18 september 2022 @ 23:17:13 #17
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_206025033
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 23:10 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Zo denk ik ook inderdaad!! Ik heb er een hekel aan om mij schuldig te voelen
Ja precies, en misschien een beetje flauw cliché; maar het leven is veel te kort om me druk te maken over mensen die denken altijd iets te kort te komen en altijd het onderste uit de kan willen hebben. Ik heb medelijden met zulke mensen.
pi_206025036
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 23:07 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Ik geloof daar niet echt in, want uiteindelijk zou altruisme jezelf ook iets moeten opleveren…
Dat kan ook gewoon een goed gevoel over jezelf hebben zijn.
Net als dat je een goed gevoel kan krijgen, door iemand onverwacht een cadeautje te geven.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_206025041
quote:
99s.gif Op zondag 18 september 2022 23:13 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Zo ben ik gewoon. Volgens mij geen motivatie voor nodig!

Als jij gelovig bent en goed doet, maar op het moment dat je geloof verliest minder goed doet, ben je dan goed?
Ik vind van wel. Uiteindelijk (ver)telt hetgene wat je uitvoert en doet meer over jou als persoon dan alleen je gedachten..
pi_206025058
UIteindelijk hebben ze de christelijke waarden er een paar honderd jaar hard met de paplepel ingeramd hoor. Dat altruisme had natuurlijk ook iets met jesus te maken.
En die was hier populair.
pi_206025068
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:17 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Dat kan ook gewoon een goed gevoel over jezelf hebben zijn.
Net als dat je een goed gevoel kan krijgen, door iemand onverwacht een cadeautje te geven.
Dat begrijp ik. Alleen ben ik iemand die te lief is en juist een goed gevoel krijg wanneer ik een keer voor mezelf heb gekozen :’)
pi_206025108
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 23:20 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Dat begrijp ik. Alleen ben ik iemand die te lief is en juist een goed gevoel krijg wanneer ik een keer voor mezelf heb gekozen :’)
Grenzen zijn belangrijk!

Je moet natuurlijk wel voor jezelf opkomen als je denkt dat iets of iemand te ver gaat.
pi_206025110
Het ligt eraan wat jij goed vind, kan je ermee leven is een betere vraag. Kan jij aan het einde van de dag met jezelf door 1 deur, als dat zo is, wie ben ik dan of wie dan ook. Ruis.
Nowadays you have to boil people before you can sleep with them. *General's Daughter
pi_206025113
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 23:20 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Dat begrijp ik. Alleen ben ik iemand die te lief is en juist een goed gevoel krijg wanneer ik een keer voor mezelf heb gekozen :’)
Moet je je daar schuldig om voelen, dan?
Als je niet af en toe een stapje terug kan doen om voor jezelf te zorgen, komt er een keer een tijd dat je niet meer kan helpen, omdat je zelf zorg nodig hebt.
Af en toe een momentje voor jezelf pakken, hoef je echt niet te zien als zorg afpakken van een ander
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_206025201
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 23:25 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Moet je je daar schuldig om voelen, dan?
Als je niet af en toe een stapje terug kan doen om voor jezelf te zorgen, komt er een keer een tijd dat je niet meer kan helpen, omdat je zelf zorg nodig hebt.
Af en toe een momentje voor jezelf pakken, hoef je echt niet te zien als zorg afpakken van een ander
Ja, ik heb een narcistische vader gehad, dus ik zit met het bedriegerssyndroom opgescheept :P

Het gaat steeds beter om voor mezelf te kiezen :Y Maar ik geloof dus ook in karma :+ Dus als ik lief ben geweest word ik toch altijd beloond denk ik dan.

Ik heb veel geluk gehad in mn leven zeg maar :P En ik voel ook alsof ik meer geluk ga krijgen, maar atheïsten vinden dit vaak heel zweverig klinken wat ik begrijp. Maar het is echt zo!
pi_206025213
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:25 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Grenzen zijn belangrijk!

Je moet natuurlijk wel voor jezelf opkomen als je denkt dat iets of iemand te ver gaat.
Ik kom daar vaak te laat achter, maar ik ben nu met behandeling daar inderdaad mee bezig :Y
pi_206025219
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 23:37 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Ik kom daar vaak te laat achter, maar ik ben nu met behandeling daar inderdaad mee bezig :Y
Grenzen zijn belangrijk! ;)
pi_206025235
quote:
7s.gif Op zondag 18 september 2022 23:39 schreef Pokkehandtas het volgende:
Dit lijkt mij meer R&P
Het is nu richting r&p gegaan omdat het over mezelf ging, maar ik was en ben nog steeds benieuwd naar de mening van atheïsten.
pi_206025287
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:44 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
Waarom? Jij hebt daddy-isues, dat heeft niks met geloof te maken. Of mis ik iets?
Nee hoor, ik ben niet altruistisch geworden door enkel mijn daddy-issues. Het is ook een karaktereigenschap van mijzelf dat ik gewoon veel nadenk en goed wil zijn voor anderen.

Lees anders mijn OP even beter.
pi_206025301
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 23:48 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Nee hoor, ik ben niet altruistisch geworden door enkel mijn daddy-issues. Het is ook een karaktereigenschap van mijzelf dat ik gewoon veel nadenk en goed wil zijn voor anderen.
Die vader van je ga je toch niet veranderen joh, dat het een... is kan jij ook niks aan doen. En dan werkt het niet, nou jammer dan. Als ie niet normaal kan doen houdt het gewoon op.
pi_206025317
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:50 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Die vader van je ga je toch niet veranderen joh, dat het een... is kan jij ook niks aan doen. En dan werkt het niet, nou jammer dan. Als ie niet normaal kan doen houdt het gewoon op.
Waar heb jij het over? Ik heb geen contact meer met hem _O- heb helemaal geen hoop om hem te veranderen.
pi_206025329
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 23:48 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Nee hoor, ik ben niet altruistisch geworden door enkel mijn daddy-issues. Het is ook een karaktereigenschap van mijzelf dat ik gewoon veel nadenk en goed wil zijn voor anderen.

Lees anders mijn OP even beter.
Dat heeft vaak met de vader te maken, degene die jou onderhoudt, in leven houdt. Gewoon levensbehoud. Geen oordeel, is gewoon biologisch. En vrouwelijk ;)
Nowadays you have to boil people before you can sleep with them. *General's Daughter
pi_206025334
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 23:53 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Waar heb jij het over? Ik heb geen contact meer met hem _O- heb helemaal geen hoop om hem te veranderen.
Daarom stel je deze vraag toch?
Nowadays you have to boil people before you can sleep with them. *General's Daughter
pi_206025336
quote:
14s.gif Op zondag 18 september 2022 23:55 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
Dat heeft vaak met de vader te maken, degene die jou onderhoudt, in leven houdt. Gewoon levensbehoud. Geen oordeel, is gewoon biologisch. En vrouwelijk ;)
Nee, want mijn zusje en ik hebben dezelfde vader gehad en ik ben wel onbaatzuchtiger dan zij. Dat zegt zij zelf ook.

Verder met je eens hoor, maar die daddy issues verklaren zeker niet alles.
pi_206025351
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 23:57 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Nee, want mijn zusje en ik hebben dezelfde vader gehad en ik ben wel onbaatzuchtiger dan zij. Dat zegt zij zelf ook.

Verder met je eens hoor, maar die daddy issues verklaren zeker niet alles.
Mensje, ik snap je echt wel, maar religie erbij halen is zinloos, vandaar dat ik denk dat dit beter in R&P staat. Krijg je meer steun en reacties.
Nowadays you have to boil people before you can sleep with them. *General's Daughter
pi_206025359
quote:
17s.gif Op maandag 19 september 2022 00:00 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
Mensje, ik snap je echt wel, maar religie erbij halen is zinloos, vandaar dat ik denk dat dit beter in R&P staat. Krijg je meer steun en reacties.
Jij bent de enige die dat vindt tot nu toe. Ik heb hier verder wel de reacties gekregen die ik wilde :)
pi_206025391
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 00:05 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Nee hoor, ik ben benieuwd naar nog meer serieuze reacties van anderen :)
Wat jij wil horen blijkbaar, ligt niet aan jou maar aan je papa.
Nowadays you have to boil people before you can sleep with them. *General's Daughter
pi_206025397
quote:
14s.gif Op maandag 19 september 2022 00:08 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
Wat jij wil horen blijkbaar, ligt niet aan jou maar aan je papa.
Lekker zwart/ wit denken. Je bent in het verkeerde subforum
  maandag 19 september 2022 @ 00:14:16 #39
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_206025410
Ontopic graag :P
pi_206025555
@Pokkehandtas, ben je gelovig of atheïst?
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 19 september 2022 @ 06:32:11 #41
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_206025784
quote:
99s.gif Op zondag 18 september 2022 23:01 schreef bijdehand het volgende:
Juist als iemand een god of wat dan ook nodig heeft om een goed mens te zijn, is diegene geen goed mens.
Dat is natuurlijk helemaal niet per se het geval. Voor sommigen ongetwijfeld wel, maar het kan mensen ook een leidraad geven om hun goede bedoelingen om te zetten in daadwerkelijk goede daden.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 19 september 2022 @ 06:33:13 #42
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_206025786
En verder: het hele leven is prettiger als iedereen probeert om behulpzaam en vriendelijk te zijn.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_206025855
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 06:32 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk helemaal niet per se het geval. Voor sommigen ongetwijfeld wel, maar het kan mensen ook een leidraad geven om hun goede bedoelingen om te zetten in daadwerkelijk goede daden.
Oneens. Wanneer je slechts een leidraad nodig hebt, heb je een god niet nodig. Mensen die vervallen in egocentrisch gedrag zonder godsbeeld hebben dat wel nodig. Derhalve zijn zij niet goed maar dragen ze een masker.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_206025863
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:03 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
De Altruist ziet in dat het een voordeel oplevert, als de groep goed funtioneert. Het is niet een alpha, maar meer de omega vd groep.
Het is 2022 en mensen denken nog steeds dat termen als ‘alpha’s’ en omega’s betrekking hebben op me mensen…
pi_206026192
Goed zijn is iets wat je jezelf intern oplegt. Het idee dat je een goed mens bent door externe factoren is jezelf voor de gek houden. Net zoals je extern niet gedwongen kunt worden van iemand te houden, kun je goed mens zijn ook niet afdwingen (dit is iets anders dan je aan de wet houden). Een atheïst kan dus gewoon een goed mens zijn door innerlijke overtuiging, onafhankelijk van geloof.
pi_206028943
Goed en slecht is subjectief.
pi_206029051
Ik geloof nergens in.

Maar natuurlijk help ik mensen.
Het is heel simpel, het voelt goed wanneer ik iemand geholpen heb.
pi_206029352
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 13:15 schreef rival het volgende:
Ik geloof nergens in.

Maar natuurlijk help ik mensen.
Het is heel simpel, het voelt goed wanneer ik iemand geholpen heb.
Zo simpel is het: Mensen helpen voelt goed. Ergo, mensen helpen is zelfzuchtig, en altruïsme bestaat niet.
pi_206029470
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 13:38 schreef Amerauder het volgende:

[..]
Zo simpel is het: Mensen helpen voelt goed. Ergo, mensen helpen is zelfzuchtig, en altruïsme bestaat niet.
Ik dacht vroeger ook altijd dat mijn mening meteen als feit voor iedereen gold. :P
pi_206029717
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 13:45 schreef rival het volgende:

[..]
Ik dacht vroeger ook altijd dat mijn mening meteen als feit voor iedereen gold. :P
Haha die bescheidenheid is niet voor iedereen weggelegd.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')