Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn bij wie het wel van invloed is, maar ik vraag me dan ook af of daar niet een taak ligt voor een rij-instructeur die toch heel wat uren met zo'n leerling in de auto zit en wellicht veel beter kan inschatten of iemand rijgeschikt is dan een psychiater achter een bureautje...quote:Op vrijdag 15 september 2023 19:35 schreef June. het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niets in jouw geval.. Dat maakt het inderdaad zuur. Echter zijn er ook patienten waarvan het wel van invloed is. Daarvoor is die vragenlijst. Het CBR kan dat onderscheid gewoon niet maken.
Maar nogmaals, je hoeft niet naar een psychiater want die mag geen oordeel vellen of je wel of niet mag rijden. Hij kan wel op verzoek van een (keurings)arts medische info verstrekken die relevant zouden kunnen zijn.
Die psychiater of jouw zoon?quote:Op vrijdag 15 september 2023 19:51 schreef livelink het volgende:
Hij had in het gesprek nog wel gezegd dat hij beter niks had kunnen invullen.
Mijn zoon. Hij was trouwens de enige die er zonder ouder was (waren natuurlijk allemaal jongeren). De ouders mochten ook bij het gesprek zijn. Dat had ik eigenlijk niet verwacht.quote:
Goed dat hij het gesprek gevoerd heeft!quote:Op zaterdag 16 september 2023 09:03 schreef livelink het volgende:
[..]
Mijn zoon. Hij was trouwens de enige die er zonder ouder was (waren natuurlijk allemaal jongeren). De ouders mochten ook bij het gesprek zijn. Dat had ik eigenlijk niet verwacht.
Iets over verzekerd zijn bij een ongeluk of zo.quote:Op zaterdag 16 september 2023 09:44 schreef Nijna het volgende:
[..]
Goed dat hij het gesprek gevoerd heeft!
Ik vind zijn opmerking wel terecht, heeft die psychiater daar nog op gereageerd?
Maar hoe zit dat dan als je de diagnose ná je rijbewijs krijgt? Lijkt me alsnog oneerlijk als je met terugwerkende kracht niet verzekerd bent?quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:09 schreef livelink het volgende:
[..]
Iets over verzekerd zijn bij een ongeluk of zo.
Dat heb ik dus gedaan.quote:Op vrijdag 15 september 2023 19:51 schreef livelink het volgende:
Hij had in het gesprek nog wel gezegd dat hij beter niks had kunnen invullen.
Ik heb geen idee. Misschien moet je het dan alsnog melden of zo?quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:14 schreef Nanuke het volgende:
[..]
Maar hoe zit dat dan als je de diagnose ná je rijbewijs krijgt? Lijkt me alsnog oneerlijk als je met terugwerkende kracht niet verzekerd bent?
Papieren tijger.quote:Op zondag 17 september 2023 11:55 schreef Nijna het volgende:
Hoe willen ze aantonen dat een ongeluk veroorzaakt wordt door ass?
@:Nanuke, geen idee hoe dat zit met de verzekering, maar je zal vast niet met terugwerkende kracht niet verzekerd zijn... maar dat maakt het ook zo krom. Ik heb meer dan 15 jaar rondgereden zonder diagnose en zonder ongelukken.
Maar officieel zou ik het vast in moeten vullen op mijn eigen verklaring... dat overweeg ik wel weer tegen de tijd dat ik moet verlengen.
Nee, het is gewoon een gemakkelijk verdien model...quote:Op zondag 17 september 2023 12:00 schreef lily het volgende:
[..]
Papieren tijger.
https://pointer.kro-ncrv.(...)enkort-verleden-tijd
De speciale keuringen voor mensen met autisme hebben geen wetenschappelijke grondslag.
Ik heb mijn psycholoog en psychiater nooit direct gevraagd naar mijn rijgeschiktheid. Ik heb alleen in algemene zin naar hun kennis en ervaring gevraagd. De conclusie over mijn rijgeschiktheid heb ik zelf getrokken, mijn psycholoog en psychiater waren slechts twee van de informatiebronnen die ik heb geraadpleegd.quote:Op vrijdag 15 september 2023 11:32 schreef June. het volgende:
Ik lees dit topic en wilde toch even reageren, want je psychiater had helemaal niet mogen zeggen of je wel of niet rijgeschikt bent. Dat is niet zijn/haar taak én er spelen belangenverstrengelingen. Dit is zelfs tuchtrechtelijk verwijtbaar.
De bureaucratische rompslomp is vervelend maar het principe vind ik veel belangrijker. De vragen in de Gezondheidsverklaring moeten naar mijn idee slaan op de lichamelijke en geestelijke capaciteiten die nodig zijn voor het besturen van een personenauto (in het geval van rijbewijs B).quote:Aan de andere kant snap ik ook wel dat je bij milde klachten "nee" invult om deze bureaucratische rompslomp te vermijden - bovendien kan je het beargumenteren - maar er zijn ook mensen die in geheel geen ziekte-inzicht hebben.
Ik heb 2 keer theorie-examen en 3 keer praktijkexamen gedaan voordat ik slaagde. Sinds ik mijn ASS-diagnose heb en over mijn ASS geleerd heb begrijp ik een stuk beter waarom het destijds zo stroef ging. Ik kan onder meer niet goed overweg met mondelinge uitleg, zeker niet als ik ook nog moet schakelen en op het verkeer moet letten. Per toeval kreeg ik na mijn tweede keer praktijkexamen een andere instructeur. Een oudere, rustige man met een zachte stem. Die legde alles veel rustiger uit en toen ging het een stuk beter met mijn rijlessen. Na het praktijkexamen zei de examinator dat ik uitstekend had gereden en dus was ik geslaagd.quote:Op zondag 17 september 2023 16:14 schreef Nijna het volgende:
Als mijn dochter ooit voor het rijexamen gaat, dan zou ik het ook zeker wel invullen.
Zo'n speciale examinator lijkt me wel prettig, zeker als zo iemand er rekening mee houdt dat hij gewoon duidelijk/concreet moet zijn.
Ik heb er zelf eentje. Ook ik mocht op Schiphol en het vliegveld van Madrid gebruik maken van priority boarding. Zo prettig dat je niet opeen gepakt staat in een overvolle rij waarvan iedereen als eerste naar binnen wilquote:Op zondag 22 oktober 2023 19:52 schreef Amsel het volgende:
Kennen jullie het Hidden Disabilities Sunflower keycord? https://www.schiphol.nl/n(...)zichtbare-beperking/
Ik ben op dit moment in m'n eentje met de kinderen op reis en ben er zo blij mee. Ze kunnen niet garanderen dat je ergens voorrang krijgt, maar op Schiphol werden we bij de paspoortcontrole meteen langs de heeeeele lange rij gestuurd en naar de priority lane gebracht. Ook bij het boarden hadden we opeens priority. En bij aankomst in Noord-Ierland vond ik best dat we in de gewone rij konden staan, maar werd me daar op het eind ook op het hart gedrukt dat ik volgende keer écht de rij voor rolstoelen e.d. moest gebruiken. Had niet verwacht dat dat allemaal zo makkelijk zou gaan, blijkbaar is luchthavenpersoneel er echt goed op getraind. Ik voelde me er helemaal gelukkig door![]()
Echt een tip als je kind de drukte op het vliegveld door een 'verborgen beperking' niet goed trekt, het heeft onze reis zóveel makkelijker gemaakt.
Ik ga met mijn (ass) dochter in februari naar Londen, oa naar de HP Studio's en daar hebben ze een hele samenvatting op de website staan met wat je allemaal kunt verwachten. Echt zo goed!quote:Op zondag 22 oktober 2023 19:56 schreef Amsel het volgende:
Ze zijn hier in Noord-Ierland sowieso goed ingericht op ASS. Bijvoorbeeld museums waar je een speciaal "VIP"-armbandje krijgt zodat personeel snapt waarom je staat te fladderen bij een coole vitrines, sensory rooms waar je je kunt terugtrekken als het allemaal even te veel wordt, oorkappen en zwarte tentjes die je kunt lenen.. Ik vind het echt geweldig, voel me zo gezien hier. Ze snappen mijn kind gewoon!
Of gratis op te halen op de luchthaven. Krijg je er alleen niet zo'n mooie badge bij, maar een label zoals ze dat ook aan een rolstoel of rollator hangenquote:Op zondag 22 oktober 2023 20:00 schreef DJMO het volgende:
https://hdsunflower.com/nl/
Hier te bestellen en te personalisieren. Niet alleen voor ass of adhd, maar ook voor andere onzichtbare lichamelijke beperkingen
Super hè! Ik zag trouwens dat ze dat hier voor het Rijksmuseum ook hebben, zo'n hele uitleg. Maar je moet wel goed zoeken om 'm te vinden. Wel tof dat steeds meer plekken zoiets hebbenquote:Op zondag 22 oktober 2023 20:08 schreef Kyara het volgende:
[..]
Ik ga met mijn (ass) dochter in februari naar Londen, oa naar de HP Studio's en daar hebben ze een hele samenvatting op de website staan met wat je allemaal kunt verwachten. Echt zo goed!
Ik heb dus bewust gekozen voor bestellen, zodat ik hem kon personalisieren met m'n diagnose. En zo duur was het niet eens. Geloof een tientje ofzo.quote:Op zondag 22 oktober 2023 21:17 schreef Amsel het volgende:
[..]
Of gratis op te halen op de luchthaven. Krijg je er alleen niet zo'n mooie badge bij, maar een label zoals ze dat ook aan een rolstoel of rollator hangen
Hier hadden we wel autipas, maar die zat in de portemonnee die al twee jaar zoek is. Dus moet nieuwe aanvragen, maar dan moet ik weer verklaringen gaan regelen bij de huisarts enzo. En autipas is niet internationaal en dat vind ik dan ook wel weer lastig. Het zou fijn zijn als er gewoon zoiets internationaal zou zijn.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:20 schreef Nijna het volgende:
Die organisatie van het hidden disabilities keycord zijn ook erg actief met uitleg geven op oa vliegvelden e.d.
Volgens mij doen ze er niet overal iets mee, maar de bekendheid wordt steeds groter.
Wat ik dan wel weer een "nadeel" vind, is dat iedereen het kan bestellen. Dus zou mij niks verbazen dat er ook mensen zijn die er misbruik van maken en met een beetje pech gaat het dan ten onder aan zn eigen succes... We gaan het zien.
Wij hebben geen keycords, nog nooit gevlogen met de kinderen.
Oudste heeft wel een autipas, meer ook omdat dat handig is als er onderweg een keer iets is en ze kan het zelf niet goed vertellen, dan kan ze de pas laten zien. We hebben hem nog nooit gebruikt voor pretpark oid.
Hij zit hier in het telefoonhoesje.quote:Op maandag 23 oktober 2023 10:01 schreef Troel het volgende:
[..]
Hier hadden we wel autipas, maar die zat in de portemonnee die al twee jaar zoek is. Dus moet nieuwe aanvragen, maar dan moet ik weer verklaringen gaan regelen bij de huisarts enzo. En autipas is niet internationaal en dat vind ik dan ook wel weer lastig. Het zou fijn zijn als er gewoon zoiets internationaal zou zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |