Echt triest he dat dat zoveel geld moet kosten. Ik hoop dat het allemaal positief doorlopen word en dat hij snel zijn rijbewijs op zak heeftquote:Op donderdag 14 september 2023 17:36 schreef livelink het volgende:
Even iets heel anders hoor. Mijn zoon is nu toch maar begonnen met rijlessen. En moest vervolgens de gezondheidsverklaring van het CBR invullen. Daar heeft hij aangegeven dat hij de diagnose ASS had (wat ook volgens de regels aangegeven moet worden en hij volgt de regels).
Het gevolg is nu een medische keuring a 247 euro voordat zijn examen mag worden aangevraagd. Hij heeft morgen het gesprek met een onafhankelijke psychiater. En niet alleen dat gesprek, maar ook de diagnosebrief uit 2013 moest geupload worden. Het was bijna een trauma dat ik weer door al die papieren heen moest.
Nu ga ik er maar vanuit dat hij wordt goedgekeurd (ik heb geen idee wat ze gaan vragen en waar ze op gaan letten), maar jeetje, wat is dit een dure en tijdrovende grap, zeg.
Ik hoop dat de NVA er iets mee kan. Want dit was en is niet grappig.quote:Op donderdag 14 september 2023 20:08 schreef Nijna het volgende:
Ik lees vaak dat die keuring een soort gesprekje is, kost een hoop geld, je staat zo weer buiten...
Gewoon een verdienmodel. NVA is ermee bezig volgens mij, er was eerder ook een verplichte rijtest, maar die is er intussen af. Nu de rest nog.
Er is geen onderzoek wat aantoont dat mensen met autisme slechte automobilisten zijn... en dan zou een psychiater even achter zn bureau kunnen bepalen of jij wel of niet veilig kan deelnemen aan het verkeer?
Lijkt me toch dat een rij instructeur dat veel beter kan inschatten...
Succes voor hem Livelink! Hopelijk rolt hij er zo doorheen en kan hij zijn rijbewijs gaan halen!
Het probleem speelt overigens veel breder dan alleen bij een ASS, het speelt ook bij ADHD en andere psychiatrische stoornissen. De vragen in de Gezondheidsverklaring zijn vanuit medisch opzicht veel te generiek.quote:Op donderdag 14 september 2023 20:25 schreef livelink het volgende:
Ik hoop dat de NVA er iets mee kan. Want dit was en is niet grappig.
Interessant, mijn kinderen zijn nog jong dus ik heb hier nog nooit eerder over nagedacht, maar dit zou dus voor hen beiden (de ene ASS en de andere ADHD met medicatie) in de toekomst kunnen gaan spelen. Ik ga dit onthouden!quote:Op donderdag 14 september 2023 22:13 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het probleem speelt overigens veel breder dan alleen bij een ASS, het speelt ook bij ADHD en andere psychiatrische stoornissen. De vragen in de Gezondheidsverklaring zijn vanuit medisch opzicht veel te generiek.
Ik lees dit topic en wilde toch even reageren, want je psychiater had helemaal niet mogen zeggen of je wel of niet rijgeschikt bent. Dat is niet zijn/haar taak én er spelen belangenverstrengelingen. Dit is zelfs tuchtrechtelijk verwijtbaar.quote:Op donderdag 14 september 2023 21:56 schreef Kowloon het volgende:
Uiteraard moet je wel een beetje activistisch ingesteld zijn om mijn werkwijze aan te durven. Mochten er ooit problemen uit voortkomen, dan lust ik ze rauw.
Waarschijnlijk niets in jouw geval.. Dat maakt het inderdaad zuur. Echter zijn er ook patienten waarvan het wel van invloed is. Daarvoor is die vragenlijst. Het CBR kan dat onderscheid gewoon niet maken.quote:Op vrijdag 15 september 2023 19:26 schreef Nijna het volgende:
Ik vraag me dan wel af hoe het zit als je al jaren auto rijdt voordat je een diagnose kreeg.
Ik reed al ruim 15 jaar voordat ik een diagnose had... wat is het verschil nu dan? Ik ben er namelijk niet anders van geworden.... ik heb er erg veel moeite mee dat ik dan nu naar een psychiater zou moeten voor een keuring van ik weet niet hoeveel euro. Slaat toch nergens op.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn bij wie het wel van invloed is, maar ik vraag me dan ook af of daar niet een taak ligt voor een rij-instructeur die toch heel wat uren met zo'n leerling in de auto zit en wellicht veel beter kan inschatten of iemand rijgeschikt is dan een psychiater achter een bureautje...quote:Op vrijdag 15 september 2023 19:35 schreef June. het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niets in jouw geval.. Dat maakt het inderdaad zuur. Echter zijn er ook patienten waarvan het wel van invloed is. Daarvoor is die vragenlijst. Het CBR kan dat onderscheid gewoon niet maken.
Maar nogmaals, je hoeft niet naar een psychiater want die mag geen oordeel vellen of je wel of niet mag rijden. Hij kan wel op verzoek van een (keurings)arts medische info verstrekken die relevant zouden kunnen zijn.
Die psychiater of jouw zoon?quote:Op vrijdag 15 september 2023 19:51 schreef livelink het volgende:
Hij had in het gesprek nog wel gezegd dat hij beter niks had kunnen invullen.
Mijn zoon. Hij was trouwens de enige die er zonder ouder was (waren natuurlijk allemaal jongeren). De ouders mochten ook bij het gesprek zijn. Dat had ik eigenlijk niet verwacht.quote:
Goed dat hij het gesprek gevoerd heeft!quote:Op zaterdag 16 september 2023 09:03 schreef livelink het volgende:
[..]
Mijn zoon. Hij was trouwens de enige die er zonder ouder was (waren natuurlijk allemaal jongeren). De ouders mochten ook bij het gesprek zijn. Dat had ik eigenlijk niet verwacht.
Iets over verzekerd zijn bij een ongeluk of zo.quote:Op zaterdag 16 september 2023 09:44 schreef Nijna het volgende:
[..]
Goed dat hij het gesprek gevoerd heeft!
Ik vind zijn opmerking wel terecht, heeft die psychiater daar nog op gereageerd?
Maar hoe zit dat dan als je de diagnose ná je rijbewijs krijgt? Lijkt me alsnog oneerlijk als je met terugwerkende kracht niet verzekerd bent?quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:09 schreef livelink het volgende:
[..]
Iets over verzekerd zijn bij een ongeluk of zo.
Dat heb ik dus gedaan.quote:Op vrijdag 15 september 2023 19:51 schreef livelink het volgende:
Hij had in het gesprek nog wel gezegd dat hij beter niks had kunnen invullen.
Ik heb geen idee. Misschien moet je het dan alsnog melden of zo?quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:14 schreef Nanuke het volgende:
[..]
Maar hoe zit dat dan als je de diagnose ná je rijbewijs krijgt? Lijkt me alsnog oneerlijk als je met terugwerkende kracht niet verzekerd bent?
Papieren tijger.quote:Op zondag 17 september 2023 11:55 schreef Nijna het volgende:
Hoe willen ze aantonen dat een ongeluk veroorzaakt wordt door ass?
@:Nanuke, geen idee hoe dat zit met de verzekering, maar je zal vast niet met terugwerkende kracht niet verzekerd zijn... maar dat maakt het ook zo krom. Ik heb meer dan 15 jaar rondgereden zonder diagnose en zonder ongelukken.
Maar officieel zou ik het vast in moeten vullen op mijn eigen verklaring... dat overweeg ik wel weer tegen de tijd dat ik moet verlengen.
Nee, het is gewoon een gemakkelijk verdien model...quote:Op zondag 17 september 2023 12:00 schreef lily het volgende:
[..]
Papieren tijger.
https://pointer.kro-ncrv.(...)enkort-verleden-tijd
De speciale keuringen voor mensen met autisme hebben geen wetenschappelijke grondslag.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |