abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 september 2022 @ 14:54:09 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_205855235
quote:
Provincie legt Tata Steel alweer dwangsom op en dreigt met sluiting

Tata Steel krijgt een derde en mogelijk laatste dwangsom opgelegd voor de twee zeer vervuilende kooksfabrieken op het terrein. De kooksfabrieken produceren met enige regelmaat zogeheten rauwe kooks, wat voor veel overlast en schadelijke uitstoot zorgt. Twee eerdere dwangsommen hadden weinig effect, en voor de provincie begint de maat vol te raken. Als Tata Steel niet op korte termijn stappen zet om rauwe kooks helemaal te voorkomen, kan de vergunning voor de kooksfabrieken ingetrokken worden.

Bij de kooksfabrieken van Tata Steel - er zijn er twee - worden kooks (of 'cokes') gemaakt van kolen. Kooks worden gemaakt door vermalen steenkool te verhitten. Daardoor ontstaat een zuiverdere brandstof, die op verschillende manieren worden ingezet in het staalproces.

Volgens Tata Steel is dat een complex proces. Soms ontstaan er zogeheten 'ongare kooks'. Dat gebeurt als de oven waarin de kooks gemaakt worden, niet gelijkmatig verwarmt. Rauwe of ongare kooks zorgen voor stankoverlast voor de omgeving, omdat er methaan en teer vrijkomt bij het proces.

Maatregelen
Tata Steel geeft zelf aan dat ze maatregelen hebben genomen om het ontstaan van rauwe of ongare kooks te beperken, maar dat het niet mogelijk is om het volledig te voorkomen. De provincie erkent dit in een eigen onderzoek naar de vergunning voor de kooksfabrieken. Onderzoekers gaven daarin al aan dat het zeer moeilijk is voor Tata Steel om de vergunning na te leven.

De kooksfabrieken zijn roemrucht: ze worden gezien als de grootste overlastgevers in de regio. Naast geuroverlast stoten de twee fabrieken ook de meeste kankerverwekkende PAK's uit. Verschillende partijen, waaronder de Dorpsraad Wijk aan Zee en milieuorganisaties, sturen al langer aan op de vervroegde sluiting van een van de twee kooksfabrieken. Over dat voorstel werd onlangs gestemd in de Tweede Kamer, maar de motie kon niet op een meerderheid rekenen. Tata Steel zelf wil de fabriek pas in 2035 te sluiten.

https://www.nhnieuws.nl/n(...)-dreigt-met-sluiting
----------------------------

Doorpakken en sluiten die tent!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_205855258
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:54 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Nee, liever niet. Hou deze belangrijke staalproducent in Nederland.
pi_205855264
*O*
pi_205855297
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 14:56 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Dit type kankerfabrieken horen niet in dicht bevolkte gebieden thuis, weg ermee.
pi_205855318
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:59 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Dit type kankerfabrieken horen niet in dicht bevolkte gebieden thuis, weg ermee.
Inderdaad. Voortaan dus gewoon weer staal uit dichtbevolkte gebieden / landen als India en China halen.
  maandag 5 september 2022 @ 15:01:11 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_205855320
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_205855349
Weg ermee! Net als de boeren ons land vervuilen om een ander te pleasen.
pi_205855386
quote:

[..]

Co2 crisis opgelost, boeren blij en een slotje erop
  maandag 5 september 2022 @ 15:11:12 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_205855417
Bizar dat dit soort kankerverwekkende fabrieken in het overvolle Nederland nog gewoon hun rommel de lucht in mogen blazen. Terwijl we een tekort aan arbeidskrachten hebben en de banen nog eerder kunnen missen.
Bedrijventerrein Nederland met locatiemanager Rutte aan het hoofd.

Dicht die fabriek.
The End Times are wild
pi_205855447
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 15:11 schreef LXIV het volgende:
Bizar dat dit soort kankerverwekkende fabrieken in het overvolle Nederland nog gewoon hun rommel de lucht in mogen blazen. Terwijl we een tekort aan arbeidskrachten hebben en de banen nog eerder kunnen missen.

Dicht die fabriek.
In Nederland kan alles. Voor geld dan hè.

https://www.plasticsoupfo(...)ar-in-de-maas-lozen/
  maandag 5 september 2022 @ 15:15:17 #11
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205855451
"dreigt met sluiting"

Dreigen kan altijd, het doen is een tweede

Ik dreig ook al jaren in het komkommervak van de Jumbo te schijten maar ook nog nooit gedaan :')
pi_205855482
quote:

Dicht die fabriek.
eens.
geldt ook voor KLM en Schiphol
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_205855510
quote:

Dicht die fabriek.
Milieudelicten zijn de werkwijze van de VVD.

TLDW; door een VVD-er komen ze er steeds mee weg.
"Pools are perfect for holding water"
pi_205855576
quote:

[..]
Ik ben benieuwd hoeveel miljard de afkoopsom zou zijn die NL moet betalen aan tata als dit werkelijk zou gebeuren, enig idee?
pi_205855596
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 15:01 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Inderdaad. Voortaan dus gewoon weer staal uit dichtbevolkte gebieden / landen als India en China halen.
Laat ze daar maar de kanker krijgen voor het staal van onze mooie groene windmolens. (ironie)
Lekker afhankelijk zijn van dit soort landen, dat werkte met gas uit Rusland ook zo goed.
  maandag 5 september 2022 @ 15:29:40 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_205855605
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 15:27 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd hoeveel miljard de afkoopsom zou zijn die NL moet betalen aan tata als dit werkelijk zou gebeuren, enig idee?
Je kunt gewoon de milieu-eisen zo hoog stellen dat Tata of investeert in schone productie, of dat het bedrijfsmatig niet meer interessant is en ze op eigen initiatief verkassen naar een land dat in ruil voor wat laaggeschoolde arbeid wel bereid is zijn bevolking te vergiftigen.
The End Times are wild
pi_205855610
quote:

[..]
Helemaal niks. Die rijke tata's hebben geld zat!
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_205855616
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 15:29 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Laat ze daar maar de kanker krijgen voor het staal van onze mooie groene windmolens. (ironie)
Lekker afhankelijk zijn van dit soort landen, dat werkte met gas uit Rusland ook zo goed.
eindelijk iemand die het snapt _O_

China heeft ons al bij de kloten, dit hebben ze er heel graag bij
pi_205855633
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 15:15 schreef RedFever007 het volgende:
"dreigt met sluiting"

Ik dreig ook al jaren in het komkommervak van de Jumbo te schijten maar ook nog nooit gedaan :')
Ik moet het nog maar zien inderdaad

Maargoed. Hiervoor werd er helemaal niet gesproken over sluiting dus als je het positief bekijkt is het een stap in de goede richting
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_205855638
Zou natuurlijk logisch zijn, en denk dat niemand onder de rook van zo'n bedrijf wil wonen.

Maar dat is ook met Schiphol zo, met de Rotterdamse haven, met een kerncentrale, gasboringengebieden. Noem maar op.

Die kun je als economie echter ook niet missen. Want dit land is en blijft niet voor niks zo rijk. Dus dan ga je afwegingen maken. Nou vind ik niet dat de economie boven mensenlevens gaat, maar waar stopt het?

Je kan alles wel weghalen, dan leven we lekker gezond van de buitenlucht, maar geen eten meer kunnen betalen is ook weer zo wat.

Neemt niet weg dat dit bedrijf wel bijzonder vervuilend is voor de omgeving, laat ze er maar wat op verzinnen.
  maandag 5 september 2022 @ 15:33:24 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_205855653
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 15:31 schreef PS. het volgende:
Zou natuurlijk logisch zijn, en denk dat niemand onder de rook van zo'n bedrijf wil wonen.

Maar dat is ook met Schiphol zo, met de Rotterdamse haven, met een kerncentrale, gasboringengebieden. Noem maar op.

Die kun je als economie echter ook niet missen. Want dit land is en blijft niet voor niks zo rijk. Dus dan ga je afwegingen maken. Nou vind ik niet dat de economie boven mensenlevens gaat, maar waar stopt het?

Je kan alles wel weghalen, dan leven we lekker gezond van de buitenlucht, maar geen eten meer kunnen betalen is ook weer zo wat.

Neemt niet weg dat dit bedrijf wel bijzonder vervuilend is voor de omgeving, laat ze er maar wat op verzinnen.
Kerncentrale is echt 0,0 gevaar vergeleken met Tata Steel. En 0,0 overlast.
Ik heb nog liever een kerncentrale in de buurt dan een enkele windmolen.
The End Times are wild
pi_205855682
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 15:33 schreef LXIV het volgende:

[..]
Kerncentrale is echt 0,0 gevaar vergeleken met Tata Steel. En 0,0 overlast.
Ik heb nog liever een kerncentrale in de buurt dan een enkele windmolen.
Oh ik ook 100% zeker, maar helaas zijn er teveel partijen die anders denken. Terwijl dat juist zo schoon is. Maargoed, daar komen we als land ook niet uit. Een kerncentrale gaat hier echt nooit komen.
pi_205855732
Neem ook een voorbeeld aan de Maasvlakte of bijvoorbeeld Flevoland, we kunnen als land veel meer richting de zee bouwen om de industrieën te plaatsen. Maar dan zal er wel weer een zeldzaam visje leven die belangrijker is dan de gezondheid van honderdduizenden personen.

En wij zijn hier goed in, maar het is allemaal niet belangrijk.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 05-09-2022 15:40:17 ]
  maandag 5 september 2022 @ 15:40:45 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_205855752
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 15:39 schreef PS. het volgende:
Neem ook een voorbeeld aan de Maasvlakte, we kunnen als land veel meer richting de zee bouwen om de industrieën te plaatsen. Maar dan zal er wel weer een zeldzaam visje leven die belangrijker is dan de gezondheid van honderdduizenden personen.
We hoeven helemaal geen industrie te bouwen want er is een enorm tekort aan arbeidskrachten. Voor iedere 10.000 functies die je creeert moeten weer 10.000 mensen geimporteerd worden, plus aanhang, met alle negatieve gevolgen voor sociale cohesie, de huizenmarkt etc ten gevolge.

Breek de boel liever maar gefaseerd af.
The End Times are wild
pi_205855759
https://www.funda.nl/koop/1951jz/+2km/

Huisje kopen in de buurt?

:')
  maandag 5 september 2022 @ 15:45:09 #27
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_205855821
quote:
Die prijzen :') Zoveel geld betalen om kanker te krijgen :')
pi_205855831
quote:
84s.gif Op maandag 5 september 2022 15:45 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Die prijzen :') Zoveel geld betalen om kanker te krijgen :')
Ja echt he, oke dit is dan een koopje maar dan zit je gewoon echt letterlijk om de hoek, dat is ook wat waard!

https://www.funda.nl/koop(...)ut-of-koningsweg-56/
pi_205855841
Laat ze maar lekker in China de boel gaan vervuilen.
  maandag 5 september 2022 @ 15:47:03 #30
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_205855845
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 15:46 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]
Ja echt he, oke dit is dan een koopje maar dan zit je gewoon echt letterlijk om de hoek, dat is ook wat waard!

Is maar echt heel klein, op mini-kaveltje en bijna 100 jaar oud. Vind het niet zo goedkoop eerlijk gezegd.
The End Times are wild
pi_205855871
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 15:47 schreef LXIV het volgende:

[..]
Is maar echt heel klein, op mini-kaveltje en bijna 100 jaar oud. Vind het niet zo goedkoop eerlijk gezegd.
Ja dat wel, die omschrijving ook trouwens:

quote:
OP HET MOOISTE PLEKJE IN VELSEN-NOORD
MET VRIJ UITZICHT OVER GROEN!

Mogen wij je aandacht voor deze zeer netjes onderhouden tussenwoning die wij onlangs in de verkoop hebben gekregen? Deze is ideaal voor starters en/of (jonge) gezinnen en wij zijn ervan overtuigd dat je, wanneer je de woning van binnen hebt gezien, je direct verkocht zal zijn!
MET VRIJ UITZICHT OVER GROEN! EN TATA STEEL!

wanneer je de woning van binnen hebt gezien, je direct verkocht zal zijn! (van buiten niet)
pi_205855888
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 15:29 schreef LXIV het volgende:

[..]
Je kunt gewoon de milieu-eisen zo hoog stellen dat Tata of investeert in schone productie, of dat het bedrijfsmatig niet meer interessant is en ze op eigen initiatief verkassen naar een land dat in ruil voor wat laaggeschoolde arbeid wel bereid is zijn bevolking te vergiftigen.
Jij was toch die gast die claimde dat ie zo slim was dat je qua gesprekspartner mee kon met hoog begaafde?

Daar geloof ik nu helemaal niets meer van _O-

Iedereen met een beetje economische inzicht en die vooruit kan denken weet dat dit een dom idee is. Allereerst kun je niet zomaar contractuele verplichtingen eenzijdig aanpassen naar het gelang van een overheid, dan mag de overheid de geldpers aan gaan zetten en jaren lange dure rechtszaken en procedures voeren en dan alsnog de portemonnee trekken. En alles maar maar een 3de wereld land brengen gaat hem ook niet worden als je ook in de toekomst verder wil
Met je land, je kan alles wel verkopen of wegsturen dan hou je behalve een zak geld niets over en richt je het land op de lange termijn ten gronde omdat er niets meer over is
  maandag 5 september 2022 @ 16:02:13 #33
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_205855986
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 15:46 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Kijk die zwarte shit op de gevels dan _O- _O-

Ooh en uitzicht op groen :') Dat rijtje bomen is de afscheiding tussen de openbare weg en het terrein van Tata :')

pi_205855997
quote:
84s.gif Op maandag 5 september 2022 16:02 schreef Starhopper het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ooh en uitzicht op groen :') Dat rijtje bomen is de afscheiding tussen de openbare weg en het terrein van Tata :')

[ afbeelding ]
Dit is gewoon slecht onderhoud (schimmel), zie ik 160KM vanaf Tata steel ook als mensen de gevel niet schoonmaken :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-09-2022 16:04:27 ]
pi_205856024
quote:
84s.gif Op maandag 5 september 2022 16:02 schreef Starhopper het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ja, dat is kankerverwekkend vuil van 70 jaar tatauitlaatgassen!

En die schoorstenen hadden ze moet wegshoppen. :)
  maandag 5 september 2022 @ 16:11:22 #36
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_205856064
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 16:04 schreef PS. het volgende:

[..]
Dit is gewoon slecht onderhoud (schimmel), zie ik 160KM vanaf Tata steel ook als mensen de gevel niet schoonmaken :')
Denk ik niet.
pi_205856142
quote:
84s.gif Op maandag 5 september 2022 16:11 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Denk ik niet.
Oh maar wat jij denkt is totaal niet relevant.
  maandag 5 september 2022 @ 16:19:24 #38
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_205856152
Sluiten die hap!
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_205856171

Hemelsbreed meer dan 100KM vanaf Tata Steel, maar volgens @Starhopper komt dit door Tata Steel _O_

Wat een simpele is het ook he.
pi_205856292
Die giffabriek moet gewoon dicht. Genoeg is genoeg.
zie email 27 oktober
pi_205856345
quote:

[..]
Betaald tata Steel nu ook een afkoopsom dan? Of nemen we al het leed maar voor lief?
pi_205856346
Dicht die tent!
pi_205856359
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 16:34 schreef trein2000 het volgende:
Die giffabriek moet gewoon dicht. Genoeg is genoeg.
Gaat niet gebeuren, ik kwam 50 jaar geleden veel in Nijmegen oud-west waar de Electrabel kolencentrale stond. Mensen gingen daar allemaal dood aan kanker en geen haan die er na kraaide.
  maandag 5 september 2022 @ 16:47:38 #44
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_205856404
De staalgigant kan niet sluiten en deze discussie is reeds vaker gevoerd.

Sinds jaar en dag is Tata Steel in de weer met het realiseren van de vereiste voorzieningen ter vergroening en dergelijken, waarmee het bedrijf nu al een heel eind op weg is richting alle eisen van deze tijd. Men kan daarover eindeloos blijven miepen maar dit veelzijdige proces heeft nu eenmaal ook tijd nodig.

En dwangsommen, naar aanleiding van alle ophef over mogelijke uitstoot van giftige stoffen, betaalt het concern gemakkelijk tot 2030 of later, al is het niet van harte.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_205856435
quote:
15s.gif Op maandag 5 september 2022 16:47 schreef Scjvb het volgende:
De staalgigant kan niet sluiten en deze discussie is reeds vaker gevoerd.

Sinds jaar en dag is Tata Steel in de weer met het realiseren van de vereiste voorzieningen ter vergroening en dergelijken, waarmee het bedrijf nu al een heel eind op weg is richting alle eisen van deze tijd. Men kan daarover eindeloos blijven miepen maar dit veelzijdige proces heeft nu eenmaal ook tijd nodig.
Bingo! De managementbullshitbingometer slaat rood uit.
quote:
En dwangsommen, naar aanleiding van alle ophef over mogelijke uitstoot van giftige stoffen, betaalt het concern gemakkelijk tot 2030 of later, al is het niet van harte.
Dan is de dwangsom dus te laag.
zie email 27 oktober
  maandag 5 september 2022 @ 17:00:44 #46
345631 Scjvb
pi_205856523
quote:

[..]
Helemaal eens!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  maandag 5 september 2022 @ 17:03:29 #47
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_205856552
POLL
pi_205856558
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 17:03 schreef RamboDirk het volgende:
[poll=4384]
Prima om de prijs die bij sluiting hoort te betalen hoor. Maar dit kan zo niet doorgaan. Hek dicht en sleutel weggooien.
zie email 27 oktober
pi_205856594
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 15:15 schreef RedFever007 het volgende:
"dreigt met sluiting"

Heb je dat nog niet gedaan? Ik kan het aanraden namelijk, toen ik de 4de in de rij was met alle kassa's open wilde ze mij de gratis boodschappen niet prijs geven. Ze werden boos toen ik het uiteindelijk deed, jongen!

Kreeg wel een winkelverbod voor dat filiaal, maar dat is verwaarloosbaar.
  maandag 5 september 2022 @ 17:12:44 #50
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205856634
quote:
Soms ontstaan er zogeheten 'ongare kooks'. Dat gebeurt als de oven waarin de kooks gemaakt worden, niet gelijkmatig verwarmt. Rauwe of ongare kooks zorgen voor stankoverlast voor de omgeving, omdat er methaan en teer vrijkomt bij het proces.
Onduidelijke uitleg. Natuurlijk komen die stoffen vrij, dat is het principe van cokes maken. Ze bedoelen misschien dat een deel van die stoffen bij "ongare" cokes pas vrijkomen wanneer de cokes uit de oven gehaald worden?
are we infinite or am I alone
pi_205856662
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 17:04 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Prima om de prijs die bij sluiting hoort te betalen hoor. Maar dit kan zo niet doorgaan. Hek dicht en sleutel weggooien.
En dan als land compleet failliet gaan _O_ Goede oplossing zo snel man, waarom ben je eigenlijk niet in de 2e kamer?
  maandag 5 september 2022 @ 17:17:15 #52
345631 Scjvb
pi_205856683
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 16:51 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Hoe men het ook wil noemen: het is nu wat het is, het bedrijf draait en de economie is daarmee gebaat.

quote:
Een hogere dwangsom zal wellicht ook geen probleem zijn, als dat er al van komt. En dwangsommen zijn dwangsommen, niet wenselijk maar voor giganten als Tata Steel en al haar productieve successen economisch gezien gemakkelijk te voldoen!
pi_205856691
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 17:15 schreef PS. het volgende:

[..]
En dan als land compleet failliet gaan _O_
Een stel Indiase staalboeren zijn onmisbaar? Onzin.
quote:
Goede oplossing zo snel man, waarom ben je eigenlijk niet in de 2e kamer?
Snel? Deze ellende duurt al jaren en jaren.
zie email 27 oktober
pi_205857830
Bedrijf staat er al zo'n 100 jaar, die mensen zijn er vrijwillig gaan wonen.
pi_205857962
Gewoon dichtgooien die toko
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  maandag 5 september 2022 @ 19:35:54 #56
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205858672
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 18:54 schreef Mortaxx het volgende:
Gewoon dichtgooien die toko
Juist , het noordzee strand is van Nederland , niet van India
In India zijn ze smeerlapperij gewend
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 5 september 2022 @ 19:36:48 #57
323876 michaelmoore
pi_205858692
quote:

[..]
geen smeerlapperij aan het Noordzeestrand

Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 5 september 2022 @ 19:44:51 #59
345631 Scjvb
pi_205858903
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 18:45 schreef Klepper272 het volgende:
Zo is het! Ook dit niet te vergeten.
pi_205859027
Kooksfabrieken. :')
pi_205859076
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 18:45 schreef Klepper272 het volgende:
Dat is ook weer waar. Ik denk hetzelfde bij Schiphol, mensen die daar wonen en klagen. Ga er dan niet wonen!
En dan heb je ook mensen die "gek worden van de snelweg" waar ze naast wonen. Ja hallooo!
pi_205859108
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 19:51 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dat is ook weer waar. Ik denk hetzelfde bij Schiphol, mensen die daar wonen en klagen. Ga er dan niet wonen!
En dan heb je ook mensen die "gek worden van de snelweg" waar ze naast wonen. Ja hallooo!
We laten toch ook de dijken niet doorbreken. Ja had je maar niet onder zeeniveau moeten gaan wonen
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  maandag 5 september 2022 @ 19:53:08 #63
345631 Scjvb
pi_205859127
Het staalbedrijf bestaat dit jaar inmiddels alweer 104 jaar! Het begon als Koninklijke Hoogovens.
pi_205859136
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 19:52 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
We laten toch ook de dijken niet doorbreken. Ja had je maar niet onder zeeniveau moeten gaan wonen
Woon ik ook niet.
  maandag 5 september 2022 @ 19:56:50 #65
345631 Scjvb
pi_205859236
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 19:49 schreef -Sigaartje het volgende:
Kooksfabrieken. :')
Cokesfabrieken. ;)
pi_205859267
quote:
3s.gif Op maandag 5 september 2022 19:56 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Cokesfabrieken. ;)
Waarschijnlijk verzonnen door iemand uit een koffiewinkel.
  maandag 5 september 2022 @ 20:06:27 #67
323876 michaelmoore
pi_205859458
Sluiten die smerige zooi
pi_205859494
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 16:51 schreef trein2000 het volgende:

[..]
[..]
Ipv dwangsommen, het bestuur strafrechtelijk vervolgen.

Dan zijn die kooksfabrieken volgende maand dicht.
  maandag 5 september 2022 @ 20:17:43 #69
345631 Scjvb
pi_205859710
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 20:07 schreef probeer het volgende:

[..]
Ipv dwangsommen, het bestuur strafrechtelijk vervolgen.

Dan zijn die kooksfabrieken volgende maand dicht.
Blijft allemaal propaganda en geneuzel, dus dat alles gaat echt niet gebeuren! :)
pi_205859807
quote:
7s.gif Op maandag 5 september 2022 20:17 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Blijft allemaal propaganda en geneuzel, dus dat alles gaat echt niet gebeuren! :)
Niet met de VVD aan de macht nee. Dan zullen dit soort grote milieuvervuilers er altijd mee weg komen. Er zit daar altijd wel een Neelie of Ivo die ze de hand boven het hoofd houdt.

[ Bericht 0% gewijzigd door probeer op 05-09-2022 21:13:53 ]
  maandag 5 september 2022 @ 20:38:34 #71
345631 Scjvb
pi_205860034
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 20:23 schreef probeer het volgende:

[..]
Niet met de VVD aan de macht nee. Dan zullen dit soort grote milieuvervuilers er altijd mee weg komen. Er zit daar altijd wel een Neelie of Fredje die ze de hand boven het hoofd houdt.
Met alle respect hoor, maar gelukkig dat de VVD alle meest extreme kantjes van de klimaathype nog enigszins in de hand weet te houden, en gelijk hebben ze. Dat kan men van linkse partijen en andere zeurkousen niet echt zeggen.
  maandag 5 september 2022 @ 20:46:13 #72
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_205860134
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 19:51 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Maar in 100 jaar mogen de normen best aangepast worden zodat er geen gevaar is voor de omwonenden. De kinderarbeid is ook afgeschaft. Toen riepen de fabrikanten ook:” Ja maar er werken al 100 jaar kinderen in de mijnen en zonder kinderarbeid kunnen we niet concurreren met het buitenland. Onzin allemaal. Ze willen gewoon liever meer winst dan investeren in schone uitstoot.
The End Times are wild
  maandag 5 september 2022 @ 20:46:55 #73
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_205860146
quote:
15s.gif Op maandag 5 september 2022 20:38 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Met alle respect hoor, maar gelukkig dat de VVD alle meest extreme kantjes van de klimaathype nog enigszins in de hand weet te houden, en gelijk hebben ze. Dat kan men van linkse partijen en andere zeurkousen niet echt zeggen.
Iemand die nog iets gelooft van wat de VVD zegt. Aandoenlijk.
The End Times are wild
pi_205860191
quote:

[..]
Klopt. De VVD is voor het behoud van vuurwerk.
pi_205860216
quote:

[..]
Oke, ga jij dan werk zoeken voor 9000 man?
pi_205860249
quote:

[..]

Je weet dat ze bezig zijn om het proces te veranderen neem ik aan? Om precies te zijn een waterstoffabriek, alleen kan dat niet in 1 dag gebouwd worden en in gebruik worden genomen.
  maandag 5 september 2022 @ 20:56:19 #77
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_205860266
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 20:52 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Schreeuwend tekorten aan werknemers overal
The End Times are wild
  maandag 5 september 2022 @ 20:59:48 #78
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_205860310
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 20:55 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Je weet dat ze bezig zijn om het proces te veranderen neem ik aan? Om precies te zijn een waterstoffabriek, alleen kan dat niet in 1 dag gebouwd worden en in gebruik worden genomen.
Daar komen ze nu pas mee.
Na tientallen jaren de boel willens en wetens vergiftigd te hebben.
  maandag 5 september 2022 @ 21:00:29 #79
345631 Scjvb
pi_205860317
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 20:46 schreef LXIV het volgende:

[..]
Iemand die nog iets gelooft van wat de VVD zegt. Aandoenlijk.
Ook de VVD is niet onfeilbaar en hebben op andere vlakken best wat fouten gemaakt, maar hier hebben ze best een punt. Overigens wordt door Tata Steel inmiddels naarstig gesleuteld aan vereiste aanpassingen, zoals door en door bekend is. :)
pi_205860336
quote:
15s.gif Op maandag 5 september 2022 17:17 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Hoe men het ook wil noemen: het is nu wat het is, het bedrijf draait en de economie is daarmee gebaat.
Dat wordt altijd makkelijk gezegd, en dat is ook waardoor bedrijven al decennialang hun overlast op de maatschappij mogen blijven afwentelen.

Maar in die kosten/baten analyse wordt nooit de toenemende gezondheidskosten en milieuvervuiling meegenomen, en de winst verdwijnt grotendeels naar aandeelhouders in het buitenland.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_205860384
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 20:59 schreef kibo het volgende:

[..]
Daar komen ze nu pas mee.
Na tientallen jaren de boel willens en wetens vergiftigd te hebben.
Dat komt omdat de onderzoeken ook van de laatste jaren zijn. De uitstoot is inderdaad niet goed, maar Tata besteedt maximaal budget uit om te zorgen dat het op orde is. 300+ miljoen, misschien wel meer om te zorgen dat ze kunnen produceren met vrolijke Wijk aan Zeeërs om hun heen.
  maandag 5 september 2022 @ 21:06:12 #82
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_205860396
quote:
15s.gif Op maandag 5 september 2022 21:00 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Ook de VVD is niet onfeilbaar en hebben op andere vlakken best wat fouten gemaakt, maar hier hebben ze best een punt. Overigens wordt door Tata Steel inmiddels naarstig gesleuteld aan vereiste aanpassingen, zoals door en door bekend is. :)
Dat "naarstig sleutelen" gebeurt nooit op eigen initiatief, maar wordt altijd opgelegd door (dreigen met) dwangsommen door de omgevingsdiensten.
pi_205860407
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 20:56 schreef LXIV het volgende:

[..]
Schreeuwend tekorten aan werknemers overal
Dat is lekker makkelijk. Maar vergeet ook niet de indirecte bedrijven die dan getroffen worden.
Staal zal uit het buitenland moet worden geïmporteerd, waardoor al je spulletjes nog duurder gaan worden.
pi_205860463
quote:

[..]
Heeft niets met de klimaathype te maken.

Wel met voornamelijk VVD-ers die overtreders van zware milieudelicten de hand boven het hoofd houden.

pi_205860469
quote:

[..]
Eitje. De vraag naar arbeid is momenteel groter dan het aanbod.
  maandag 5 september 2022 @ 21:13:39 #86
345631 Scjvb
pi_205860480
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 21:06 schreef kibo het volgende:

[..]
Dat "naarstig sleutelen" gebeurt nooit op eigen initiatief, maar wordt altijd opgelegd door (dreigen met) dwangsommen door de omgevingsdiensten.
Nou, dat maakt indruk zeg!

Desalniettemin is het bedrijf zeker niet te beroerd om zich aan te passen aan de meest moderne milieueisen, en doet daarvoor al haar stinkende best. Even geduld nog, please!
pi_205860634
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 20:46 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar in 100 jaar mogen de normen best aangepast worden zodat er geen gevaar is voor de omwonenden. De kinderarbeid is ook afgeschaft. Toen riepen de fabrikanten ook:” Ja maar er werken al 100 jaar kinderen in de mijnen en zonder kinderarbeid kunnen we niet concurreren met het buitenland. Onzin allemaal. Ze willen gewoon liever meer winst dan investeren in schone uitstoot.
Helemaal waar. Ik waai wel eens uit op het Zandvoortse strand buiten de zomer om en dan zie je die rookpluimen. Zo jammer. Ja, ik weet het, ik rij ook in een auto van staalplaat en mijn eten wordt ook gebracht in vehikels van staal.
  maandag 5 september 2022 @ 21:33:46 #88
345631 Scjvb
pi_205860733
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 21:12 schreef probeer het volgende:

[..]
Heeft niets met de klimaathype te maken.

Wel met voornamelijk VVD-ers die overtreders van zware milieudelicten de hand boven het hoofd houden.

Het gaat hier niet over andere kwesties omtrent de VVD. Maar welke milieudelicten spelen er dan bij een bedrijf van het kaliber Tata Steel, voormalig Koninklijke Hoogovens, wat al meer dan 100 jaar op dezelfde manier werkt/produceert?
pi_205860873
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 21:33 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Het gaat hier niet over andere kwesties omtrent de VVD. Maar welke milieudelicten spelen er dan bij een bedrijf van het kaliber Tata Steel, voormalig Koninklijke Hoogovens, wat al meer dan 100 jaar op dezelfde manier werkt/produceert?
Je hebt de OP dus niet eens gelezen?

quote:
Provincie legt Tata Steel alweer dwangsom op en dreigt met sluiting

Tata Steel krijgt een derde en mogelijk laatste dwangsom opgelegd voor de twee zeer vervuilende kooksfabrieken op het terrein. De kooksfabrieken produceren met enige regelmaat zogeheten rauwe kooks, wat voor veel overlast en schadelijke uitstoot zorgt. Twee eerdere dwangsommen hadden weinig effect, en voor de provincie begint de maat vol te raken. Als Tata Steel niet op korte termijn stappen zet om rauwe kooks helemaal te voorkomen, kan de vergunning voor de kooksfabrieken ingetrokken worden.
Ook:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)-veel-hoger-a4081284

https://www.ad.nl/klimaat(...)it-serieus~a544e3cc/

Alstu.

[ Bericht 14% gewijzigd door probeer op 05-09-2022 21:55:10 ]
pi_205860949
quote:
15s.gif Op maandag 5 september 2022 21:13 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Desalniettemin is het bedrijf zeker niet te beroerd om zich aan te passen aan de meest moderne milieueisen, en doet daarvoor al haar stinkende best. Even geduld nog, please!
quote:
Directeur Hans van den Berg erkent wel dat het bedrijf ‘te laat’ is begonnen met vergroenen.

https://www.ad.nl/klimaat(...)it-serieus~a544e3cc/
pi_205860995
quote:
14s.gif Op maandag 5 september 2022 19:53 schreef Scjvb het volgende:
Het begon als Koninklijke Hoogovens.
Dat kan pas na 100 jaar.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  maandag 5 september 2022 @ 21:52:56 #92
323876 michaelmoore
pi_205861016
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 21:24 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Helemaal waar. Ik waai wel eens uit op het Zandvoortse strand buiten de zomer om en dan zie je die rookpluimen. Zo jammer. Ja, ik weet het, ik rij ook in een auto van staalplaat en mijn eten wordt ook gebracht in vehikels van staal.
is aluminium, staal wordt niet gebruikt voor auto's

maar TATA hoort niet aan onze mooie Noordzeekust , die hoort ergens in het ruhrgebied of in India

Dat zal een ieder mee eens zijn
  maandag 5 september 2022 @ 21:57:13 #93
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_205861096
quote:
15s.gif Op maandag 5 september 2022 21:13 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Kletspraat.
De Indiase eigenaren geven geen zier om het milieu hier.
Alles voor de winst.
Pas na dreiging met dwangsommen of sluiting komen ze schoorvoetend in beweging.
  maandag 5 september 2022 @ 21:58:22 #94
345631 Scjvb
pi_205861117
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 21:48 schreef probeer het volgende:

[..]
[..]

Goed, daar wil ik dan nog wel in meegaan. Maar vergeet niet wat voor enorme reorganisaties het geheel met zich meebrengt, en dat is lang niet iets wat men zomaar even klaarspeelt.
pi_205861141
quote:
7s.gif Op maandag 5 september 2022 21:58 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Goed, daar wil ik dan nog wel in meegaan. Vergeet niet wat voor enorme reorganisaties het geheel met zich meebrengt, en dat is lang niet iets wat men zomaar even klaarspeelt.
quote:
Dat blijkt wel weer ja. Milieudelicten dus.
pi_205861208
quote:
7s.gif Op maandag 5 september 2022 21:51 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat kan pas na 100 jaar.
Jij denkt dat KLM eerst 100 jaar als LM bestond?
pi_205861244
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:04 schreef tripel7 het volgende:

[..]
Ah dat wist ik niet.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  maandag 5 september 2022 @ 22:19:14 #98
345631 Scjvb
pi_205861432
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 21:59 schreef probeer het volgende:

[..]
[..]
Dat blijkt wel weer ja. Milieudelicten dus.
Wel erg overdreven, en door omwonenden veel te dramatisch gesteld. Hoe lang denkt u dat dit proces op het terrein daar al gaande is? En waarom is dat de laatste jaren zo'n maatschappelijk probleem?

Men hoeft het daar verder niet mee eens te zijn, maar vooralsnog gaan de dingen hoe ze al vele tientallen jaren gaan, en er wordt nu geluisterd naar omwonenden die vergroening willen voor hun gemoedsrust. Geduld blijft een schone zaak! :)
pi_205861890
quote:

[..]
Is goed, prima regio gaat me lukken.
  dinsdag 6 september 2022 @ 00:06:40 #100
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_205862254
quote:
7s.gif Op maandag 5 september 2022 22:19 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Wel erg overdreven, en door omwonenden veel te dramatisch gesteld. Hoe lang denkt u dat dit proces op het terrein daar al gaande is? En waarom is dat de laatste jaren zo'n maatschappelijk probleem?

Men hoeft het daar verder niet mee eens te zijn, maar vooralsnog gaan de dingen hoe ze al vele tientallen jaren gaan, en er wordt nu geluisterd naar omwonenden die vergroening willen voor hun gemoedsrust. Geduld blijft een schone zaak! :)
Ach joh, 50% meer kans op kanker. Stelt niks voor inderdaad! Ze moeten niet zo zeuren })
pi_205862521
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:58 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Is goed, prima regio gaat me lukken.
Oke dan kan je daarna de overige 20000 regelen die worden getroffen als Tata weggaat. Ben benieuwd.
pi_205862526
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 21:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
is aluminium, staal wordt niet gebruikt voor auto's

maar TATA hoort niet aan onze mooie Noordzeekust , die hoort ergens in het ruhrgebied of in India

Dat zal een ieder mee eens zijn
Staal wordt niet gebruikt voor auto's haha. Hoe wordt het chassis gemaakt denk je? Van plastic en aluminium?
pi_205862800
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:04 schreef tripel7 het volgende:

[..]
Maar het is wel zeer uitzonderlijk :)
Die van Shell is trouwens dit jaar ingetrokken :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 6 september 2022 @ 08:00:41 #104
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205862982
quote:

[..]
Personeelstekort in horeca: hoe krijg je de roosters rond?
Onderwijsministers: geen taboes meer bij aanpak lerarentekort
NS snijdt verder in aantal treinritten door personeelstekort
Onderzoek: tekort aan zorgpersoneel op lange termijn alleen maar groter
Personeelstekort in technische sector blijft maar oplopen: 'techniekles al op basisschool'
Steeds meer zaken door politie geschrapt door personeelstekort

Zal ik nog even doorgaan?
Tot nooit .......
pi_205862996
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 15:08 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]
Co2 crisis opgelost, boeren blij en een slotje erop
Wist niet dat Tata Steel ook ammoniak produceerde
  dinsdag 6 september 2022 @ 08:20:06 #106
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205863088
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 08:03 schreef Nielsch het volgende:

[..]
In het bericht staat toch duidelijk dat ze rauwe koeien produceren.
Tot nooit .......
  dinsdag 6 september 2022 @ 08:27:34 #107
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205863113
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 08:03 schreef Nielsch het volgende:

[..]
quote:
De vluchtige bestanddelen die tijdens het vercokesen vrijkomen worden later deels weer gecondenseerd als steenkoolteer. De overige gassen, voornamelijk methaan en waterstof, worden na een aantal reinigingsstappen veelal voor energiewinning gebruikt. Tijdens de reinigingsstappen kunnen stoffen als ammoniak, zwavelwaterstof, benzeen, tolueen en xyleen worden gewonnen. Ammoniak dient bijvoorbeeld als grondstof voor de industriële vervaardiging van anorganische kunstmest (ammoniumnitraat), en van salpeterzuur.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cokes
are we infinite or am I alone
pi_205863525
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2022 08:00 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Personeelstekort in horeca: hoe krijg je de roosters rond?
Onderwijsministers: geen taboes meer bij aanpak lerarentekort
NS snijdt verder in aantal treinritten door personeelstekort
Onderzoek: tekort aan zorgpersoneel op lange termijn alleen maar groter
Personeelstekort in technische sector blijft maar oplopen: 'techniekles al op basisschool'
Steeds meer zaken door politie geschrapt door personeelstekort

Zal ik nog even doorgaan?
Hmm ben benieuwd of je zelf 1 van deze beroepen zal gaan kiezen als ze bij jou het bedrijf overhoop gaan gooien. Kijken of je vaste lasten je niet doen verdrinken als je straks ineens minder gaat verdienen, omdat mensen willen dat jouw bedrijf weg moet.
Overigens is de levensverwachting redelijk hoog in de regio, als Tata zo schadelijk was dan was dat niet het geval.
  dinsdag 6 september 2022 @ 10:05:16 #109
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_205863906
quote:
Rauwe of ongare kooks zorgen voor stankoverlast voor de omgeving, omdat er methaan en teer vrijkomt bij het proces.
Even mierenneuken :methaan is geurloos. Aardgas is practisch puur methaan (met nog andere niet-geurende koolwaterstoffen), en daar wordt in Nederland THT (tetrahydrothiofeen), in andere landen soms een andere zwavelhoudende verbinding, aan toegevoegd zodat in geval van lekken we het kunnen ruiken.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_205864208
quote:
maar hoeveel levens heeft het staal van deze fabriek gered? Denk aan staal dat gebruikt wordt in de zorg?

(even ter illustratie dat er altijd meerdere kanten zitten hieraan)
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  dinsdag 6 september 2022 @ 12:33:44 #111
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205865652
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 09:27 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Hmm ben benieuwd of je zelf 1 van deze beroepen zal gaan kiezen als ze bij jou het bedrijf overhoop gaan gooien. Kijken of je vaste lasten je niet doen verdrinken als je straks ineens minder gaat verdienen, omdat mensen willen dat jouw bedrijf weg moet.
Overigens is de levensverwachting redelijk hoog in de regio, als Tata zo schadelijk was dan was dat niet het geval.
Laat ik nou net in een van die beroepsgroepen werken. (eigenlijk zelfs in 2)
Tot nooit .......
pi_206029053
Dienst verviervoudigt dwangsom Tata Steel en dreigt met intrekking vergunning

Tata Steel IJmuiden krijgt voortaan fors hogere boetes voor iedere keer dat het bedrijf schadelijke stoffen uitstoot doordat steenkool onvoldoende is verhit.

De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) verviervoudigt het boetebedrag per overtreding, van 25.000 euro tot 100.000 euro.

Bovendien eist de toezichthouder dat Tata “per direct” maatregelen neemt om het ontstaan van zogeheten rauwe cokes te voorkomen. Slaagt het bedrijf daar niet in, dan kan het mogelijk zelfs de vergunning voor essentiële fabrieken kwijtraken. De omgevingsdienst zegt de mogelijkheden daartoe te onderzoeken, voor het geval dat Tata ‘ook deze last niet naleeft’.

Rest artikel:

https://www.destentor.nl/(...)vergunning~a5e130be/
  maandag 19 september 2022 @ 13:57:38 #113
345631 Scjvb
pi_206029637
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 13:15 schreef myShizzle het volgende:
Dienst verviervoudigt dwangsom Tata Steel en dreigt met intrekking vergunning

Tata Steel IJmuiden krijgt voortaan fors hogere boetes voor iedere keer dat het bedrijf schadelijke stoffen uitstoot doordat steenkool onvoldoende is verhit.

De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) verviervoudigt het boetebedrag per overtreding, van 25.000 euro tot 100.000 euro.

Bovendien eist de toezichthouder dat Tata “per direct” maatregelen neemt om het ontstaan van zogeheten rauwe cokes te voorkomen. Slaagt het bedrijf daar niet in, dan kan het mogelijk zelfs de vergunning voor essentiële fabrieken kwijtraken. De omgevingsdienst zegt de mogelijkheden daartoe te onderzoeken, voor het geval dat Tata ‘ook deze last niet naleeft’.

Rest artikel:

https://www.destentor.nl/(...)vergunning~a5e130be/
Voor meest hysterische bewegingen/omwonenden omtrent publieke gezondheid, het milieu en reeds geclaimde overdreven mate van schadelijkheid, is het allemaal leuk en aardig dat gedreig met financiële sancties of zelfs sluiting van het staalconcern. Dit laatste is zelfs onmogelijk en wordt bij lange na niet gesteund door een grote meerderheid aan belanghebbenden en visionairs. Het bedrijf draait al zo lang, dus dat gejammer en gedram altijd maar tegenwoordig over het risico op kanker en zulks.

Het zal allemaal dus zo'n vaart niet lopen, want in verhouding met alle goede winsten kunnen dwangsommen met gemak betaald worden wat zeer de moeite waard is. Men wil alle (in onze optiek) meest ordinaire critici-, omwonenden- evenals betrokken meest strijdbare organisaties er ernstig aan herinneren dat Tata Steel (tot 2030 of mogelijk wat later) de tijd zou krijgen die zij nodig heeft om op brede schaal en in de ruimste zin van het woord haar installaties aan te passen naar de eisen van deze tijd. Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd en de weg naar Rome ook niet.

Citaat uit het artikel in uw post:

quote:
Tata maakt bezwaar: Dit is niet uitvoerbaar

Tata Steel tekent bezwaar aan tegen de last onder dwangsom. Volgens het staalbedrijf is de opdracht ‘niet uitvoerbaar’, omdat het ontstaan van rauwe cokes (ook wel geschreven als kooks) nooit helemaal uit te sluiten zou zijn. “We hebben veel maatregelen genomen en streven er naar om ongare cokes tot een minimum te beperken. Helemaal terugbrengen naar nul lijkt niet mogelijk te zijn”, reageert het staalbedrijf. Gemiddeld ontstaan volgens Tata 0,2 procent van de keren ongare cokes.
Scjvb
pi_206030639
quote:
15s.gif Op maandag 19 september 2022 13:57 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Voor meest hysterische bewegingen/omwonenden omtrent publieke gezondheid, het milieu en reeds geclaimde overdreven mate van schadelijkheid, is het allemaal leuk en aardig dat gedreig met financiële sancties of zelfs sluiting van het staalconcern. Dit laatste is zelfs onmogelijk en wordt bij lange na niet gesteund door een grote meerderheid aan belanghebbenden en visionairs. Het bedrijf draait al zo lang, dus dat gejammer en gedram altijd maar tegenwoordig over het risico op kanker en zulks.

Het zal allemaal dus zo'n vaart niet lopen, want in verhouding met alle goede winsten kunnen dwangsommen met gemak betaald worden wat zeer de moeite waard is. Men wil alle (in onze optiek) meest ordinaire critici-, omwonenden- evenals betrokken meest strijdbare organisaties er ernstig aan herinneren dat Tata Steel (tot 2030 of mogelijk wat later) de tijd zou krijgen die zij nodig heeft om op brede schaal en in de ruimste zin van het woord haar installaties aan te passen naar de eisen van deze tijd. Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd en de weg naar Rome ook niet.

Citaat uit het artikel in uw post:
[..]
Scjvb
Men zou jou op een plek moeten zetten waarvan jij zegt dat de atmosfeer daar niet schadelijk is. Dan kan jij het wel vergeten om 100 jaar of ouder te worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door torentje op 19-09-2022 15:53:23 ]
  maandag 19 september 2022 @ 16:08:01 #115
345631 Scjvb
pi_206031053
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 15:30 schreef torentje het volgende:

[..]
Men zou jou op een plek moeten waarvan jij zegt dat de atmosfeer daar niet schadelijk is. Dan kan jij het wel vergeten om 100 jaar of ouder te worden.
Al zijn het er wel steeds meer toch worden de meesten nog geen 100, dat slaat dus al nergens op.

Voorts komen allerhande aandoeningen die toegeschreven worden aan de klachten welke in deze kwestie worden genoemd, ook duidelijk voor in andere delen van het land.
En dan heb je nog de heerlijke frisse zeelucht nog in de IJmond :z die eventueel in geval van verontreiniging erg veel goedmaakt wanneer men al vatbaar is voor de mogelijk geringe mate van uitstoot die slechts tijdelijk is.

Helaas zijn bepaalde mensen nu eenmaal eerder vatbaar voor van alles wat. Dat komt altijd en overal voor, en sommigen gaan nu eenmaal eerder dood bij het minste geringste.
Vergeet s.v.p. niet voor het gemak dat verreweg de meesten daar in de IJmond gewoon net zo oud worden als bewoners elders. Het zijn wel vaker zelf fervente rokers gebleken (rookgemeente Beverwijk).
In het verleden zijn de mensen zelfs en masse erheen gekomen vanwege werkgelegenheid in de staalfabriek. Men kwam in het verleden daarheen en komt er heel regelmatig nog steeds vrijwillig wonen, dus moet men achteraf niet gaan klagen.

U zult daar toch echt zelf eens 'n wandeling moeten gaan maken. :s) :s) :s) Frisse lucht alom! :)

Mooie dag!
pi_206032061
quote:
15s.gif Op maandag 19 september 2022 16:08 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Al zijn het er wel steeds meer toch worden de meesten nog geen 100, dat slaat dus al nergens op.

Voorts komen allerhande aandoeningen die toegeschreven worden aan de klachten welke in deze kwestie worden genoemd, ook duidelijk voor in andere delen van het land.
En dan heb je nog de heerlijke frisse zeelucht nog in de IJmond :z die eventueel in geval van verontreiniging erg veel goedmaakt wanneer men al vatbaar is voor de mogelijk geringe mate van uitstoot die slechts tijdelijk is.

Helaas zijn bepaalde mensen nu eenmaal eerder vatbaar voor van alles wat. Dat komt altijd en overal voor, en sommigen gaan nu eenmaal eerder dood bij het minste geringste.
Vergeet s.v.p. niet voor het gemak dat verreweg de meesten daar in de IJmond gewoon net zo oud worden als bewoners elders. Het zijn wel vaker zelf fervente rokers gebleken (rookgemeente Beverwijk).
In het verleden zijn de mensen zelfs en masse erheen gekomen vanwege werkgelegenheid in de staalfabriek. Men kwam in het verleden daarheen en komt er heel regelmatig nog steeds vrijwillig wonen, dus moet men achteraf niet gaan klagen.

U zult daar toch echt zelf eens 'n wandeling moeten gaan maken. :s) :s) :s) Frisse lucht alom! :)

Mooie dag!
Ik weet nu dat jouw soort alles wat slecht en schadelijk is, gewoon goed noemt. Ik durf dus te wedden dat daar door de stof-en andere schadelijke uitstoot geen frisse lucht meer is.
  maandag 19 september 2022 @ 18:03:37 #117
345631 Scjvb
pi_206032384
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 17:32 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik weet nu dat jouw soort alles wat slecht en schadelijk is, gewoon goed noemt. Ik durf dus te wedden dat daar door de stof-en andere schadelijke uitstoot geen frisse lucht meer is.
Nee, niet per se honderd procent goed, nooit gezegd, maar lang niet zo slecht en schadelijk als het telkens gebracht wordt.

Immers komen als gevolg van diverse oorzaken overal mogelijke stoffen in de lucht voor die schadelijk kunnen zijn voor mens en dier, zoals gezegd.
Aan hetgeen wat volgens bepaalde bronnen mogelijk toch gezondheidsschade kan opleveren bij sommige inwoners, wordt geheel naar wens van 'critici' naarstig en uiterst serieus gewerkt. Daarvoor werd het concern tot 2030, of hooguit iets later, de tijd gegeven én gegund. En zo door!
pi_206032632
quote:
15s.gif Op maandag 19 september 2022 18:03 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Nee, niet per se honderd procent goed, nooit gezegd, maar lang niet zo slecht en schadelijk als het telkens gebracht wordt.

Immers komen als gevolg van diverse oorzaken overal mogelijke stoffen in de lucht voor die schadelijk kunnen zijn voor mens en dier, zoals gezegd.
Aan hetgeen wat volgens bepaalde bronnen mogelijk toch gezondheidsschade kan opleveren bij sommige inwoners, wordt geheel naar wens van 'critici' naarstig en uiterst serieus gewerkt. Daarvoor werd het concern tot 2030, of hooguit iets later, de tijd gegeven én gegund. En zo door!
Als de maakindustrie niet meer zou produceren, dan kwamen er veel minder schadelijke stoffen in de atmosfeer. Dat roepen al meerdere decennia normale mensen. Maar normale mensen zijn niet het soort mensen dat jij waarderen wil, blijkt telkens uit jouw uitlatingen.
  Moderator / Redactie Sport maandag 19 september 2022 @ 18:38:24 #119
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206032693
Al die mensen die willen dat de boel gesloten wordt snappen maar niet dat dat staal ergens vandaan moet komen...
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 19 september 2022 @ 18:44:51 #120
345631 Scjvb
pi_206032770
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 18:32 schreef torentje het volgende:

[..]
Als de maakindustrie niet meer zou produceren, dan kwamen er veel minder schadelijke stoffen in de atmosfeer. Dat roepen al meerdere decennia normale mensen. Maar normale mensen zijn niet het soort mensen dat jij waarderen wil, blijkt telkens uit jouw uitlatingen.
Kom zeg :{, ik ben zeker de enige niet die sympathiseert met het concern, en soms alles toch 'n beetje met een korreltje zout neemt. Het zijn anderen die zeggenschap hebben over hoe en wat. Hier betreft mij geen enkele verantwoordelijkheid voor andermans gezondheid, hooguit een publieke mening en soms het belangrijke onderhoud van de nodige contacten met het bedrijf.
pi_206033351
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 18:38 schreef Nattekat het volgende:
Al die mensen die willen dat de boel gesloten wordt snappen maar niet dat dat staal ergens vandaan moet komen...
Aan dat staal hebben de normale mensen hier toch niets? Het wordt hier met veel milieuvervuilende processen verwerkt tot allerlei dure producten, waardoor de normale mensen hier een lagere levensverwachting hebben. Sluiten is dus een prima zaak.
  maandag 19 september 2022 @ 20:01:59 #122
345631 Scjvb
pi_206033674
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 19:39 schreef torentje het volgende:

[..]
Aan dat staal hebben de normale mensen hier toch niets? Het wordt hier met veel milieuvervuilende processen verwerkt tot allerlei dure producten, waardoor de normale mensen hier een lagere levensverwachting hebben. Sluiten is dus een prima zaak.
''Aan dat staal hebben de normale mensen hier toch niets?'' Er wordt uiteraard geproduceerd voor andere landen, maar ook in NL profiteert men min of meer van de staalproductie in IJmuiden met daarbij alle overige economische voordelen die hieruit voortvloeien.
quote:
Tata Steel is een van de grootste staalproducenten van Europa. Wij produceren, bewerken en distribueren jaarlijks 18 miljoen ton hoogwaardig staal voor producten in bijvoorbeeld de bouw, automobielindustrie, verpakkingssector en de lucht- en ruimtevaartindustrie.
pi_206034223
quote:
15s.gif Op maandag 19 september 2022 20:01 schreef Scjvb het volgende:

[..]
''Aan dat staal hebben de normale mensen hier toch niets?'' Er wordt uiteraard geproduceerd voor andere landen, maar ook in NL profiteert men min of meer van de staalproductie in IJmuiden met daarbij alle overige economische voordelen die hieruit voortvloeien.
[..]

Ik zie voor normale mensen geen economische voordelen, want de producten van staal of ander materialen nemen veel te veel openbare ruimte in beslag, normale mensen worden dus visueel gehandicapt.
  maandag 19 september 2022 @ 20:56:56 #124
323876 michaelmoore
pi_206034462
schande zo een smerige staalfabriek aan de schone noordzeekust die meer kost aan milieuschade dan ie oplevert
  maandag 19 september 2022 @ 21:15:04 #125
345631 Scjvb
pi_206034726
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 20:43 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik zie voor normale mensen geen economische voordelen, want de producten van staal of ander materialen nemen veel te veel openbare ruimte in beslag, normale mensen worden dus visueel gehandicapt.
Visueel gehandicapt nog wel. Nou nou. :{

Houd het liever bij uzelf, want dat u kennelijk geen voordeel ziet in het economische reilen en zeilen van het staalbedrijf betekent nog niet dat dit ook geldt voor anderen die u eigenlijk niet kent.
Dergelijke enorme bedrijven - niet Tata Steel alleen - leveren ook nog eens veel banen op in NL :lijstje: en daar valt ook best veel voor te zeggen, mij dunkt. :)
  maandag 19 september 2022 @ 21:32:53 #126
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206035017
quote:
15s.gif Op maandag 19 september 2022 21:15 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Houd het liever bij uzelf, want dat u kennelijk geen voordeel ziet in het economische reilen en zeilen van het staalbedrijf betekent nog niet dat dit ook geldt voor anderen die u eigenlijk niet kent.
Dergelijke enorme bedrijven - niet Tata Steel alleen - leveren ook nog eens veel banen op in NL :lijstje: en daar valt ook best veel voor te zeggen, mij dunkt. :)
Er zijn genoeg vacatures. Dus sluiten die kankerverwekkendefabriek
pi_206037195
quote:
15s.gif Op maandag 19 september 2022 21:15 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Jij blijft jouw act ook maar spelen. Ik staak met het op jouw act nog te reageren. Kost teveel energie en tijd.
  dinsdag 20 september 2022 @ 08:49:10 #128
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_206037302
Tata dicht! Shell weg! Schiphol sluiten! KLM kapot!
Intensieve veeteelt verbieden! Geen datacenters!

En dan gaan we allemaal bloemetjes planten en samen kumbaya zingen, om ons vervolgens af te vragen waarom de economie nog harder keldert dan in andere landen _O_
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_206037862
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 08:49 schreef Drekkoning het volgende:
Tata dicht! Shell weg! Schiphol sluiten! KLM kapot!
Intensieve veeteelt verbieden! Geen datacenters!

En dan gaan we allemaal bloemetjes planten en samen kumbaya zingen, om ons vervolgens af te vragen waarom de economie nog harder keldert dan in andere landen _O_
Nog een met dezelfde act als scjvb. Triest volk.
pi_206038168
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 18:38 schreef Nattekat het volgende:
Dat snappen al die mensen best.

Maar toch voeren jij en Scjvb het graag als stropop op.
  dinsdag 20 september 2022 @ 10:47:35 #131
345631 Scjvb
pi_206038222
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 09:49 schreef torentje het volgende:

[..]
Nog een met dezelfde act als scjvb. Triest volk.
Luister eens: wanneer u zelf serieus was zou u allang niet meer hebben gereageerd hè. Alle aangedragen informatie over deze kwestie, inclusief mijn bescheiden maar kritische mening en niet zelden met deugdelijke bronvermelding daarbij ingesloten, is vrij duidelijk.
Ik ben serieus hierover, u daarentegen onderbouwt zelf verder weinig tot niets maar zit hierover anderen verwijten te maken omdat het niet is wat u liever wil horen. :)

Dus, schroom niet en houd uzelf een spiegel voor. :@ Zeker geen acts van wie dan ook, maar kennelijk een zwaktebod van u.
Nog één ding, het kan niet allemaal gaan op een manier hoe u of eender wie het graag zou willen of liever ziet gebeuren.
Ergo: sluiting is gewoon geen optie, ondanks alle voors en tegens die hierover luid en duidelijk spelen, dus accepteer dat nou gewoon eens.
Meerdere aanpassingen op het terrein, te verrichten voor 2030 of desnoods korte tijd later, was de afspraak. :lijstje:

Wens u nog een fijne dag!
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 20 september 2022 @ 10:48:25 #132
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206038233
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 10:37 schreef probeer het volgende:

[..]

Leg dan even uit waarom het dicht moet met argumenten die niet makkelijk te weerleggen zijn met een 'je verplaatst het probleem alleen maar en maakt het erger'.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 20 september 2022 @ 10:57:55 #133
345631 Scjvb
pi_206038300
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 10:37 schreef probeer het volgende:

[..]

Call it what you want, maar alles mag bespreekbaar zijn op een subforum, mits binnen de richtlijnen.
pi_206038312
quote:
15s.gif Op dinsdag 20 september 2022 10:47 schreef Scjvb het volgende:
Alle aangedragen informatie over deze kwestie, inclusief mijn bescheiden maar kritische mening en niet zelden met deugdelijke bronvermelding daarbij ingesloten, is vrij duidelijk.
Jij bent helemaal niet kritisch want jij doet dezelfde act als de leiders. Praat hen dus uit angst naar de mond.
pi_206038382
quote:

[..]
Met alle respect moet ik een en het ander aan je opmerking corrigeren. Allereerst dateren de staalfabrieken van IJmuiden niet uit 2007 maar gaan ze verder terug de tijd in naar 1918. Het is Tata Steel dat Brits-Nederlandse Corus in 2007, dus het gehele staalfabriekencomplex in IJmuiden overnam.

Nou toen de fabrieken in 1918 gebouwd werden had je vrijwel geen dichtbevolkte gebied eromheen. Het was vroeger tijdens de industrialisatie zo dat er eerst een grote industriecomplex werd neergezet en dat daaromheen de huizen pas werden gebouwd. Zo hoefden de arbeiders geen gigantische afstanden te leggen. In die tijd kon dat in principe ook niet want je had geen eens een OV netwerk of eigen auto's.

De mensen oftewel arbeiders zijn daar dus in de buurt gaan wonen om daar brood te kunnen verdienen. Nu is het plots zo dat de fabrieken de boosdoeners zijn omdat zij in de buurt van dichtbevolkte gebieden opereren? Beetje hypocriet niet?

De mensen moeten daar zelf maar weg als ze last hebben van stank. Krijg nou wat.
  dinsdag 20 september 2022 @ 11:14:11 #136
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206038412
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:09 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Met alle respect moet ik een en het ander aan je opmerking corrigeren. Allereerst dateren de staalfabrieken van IJmuiden niet uit 2007 maar gaan ze verder terug de tijd in naar 1918. Het is Tata Steel dat Brits-Nederlandse Corus in 2007, dus het gehele staalfabriekencomplex in IJmuiden overnam.

Nou toen de fabrieken in 1918 gebouwd werden had je vrijwel geen dichtbevolkte gebied eromheen. Het was vroeger tijdens de industrialisatie zo dat er eerst een grote industriecomplex werd neergezet en dat daaromheen de huizen pas werden gebouwd. Zo hoefden de arbeiders geen gigantische afstanden te leggen. In die tijd kon dat in principe ook niet want je had geen eens een OV netwerk of eigen auto's.

De mensen oftewel arbeiders zijn daar dus in de buurt gaan wonen om daar brood te kunnen verdienen. Nu is het plots zo dat de fabrieken de boosdoeners zijn omdat zij in de buurt van dichtbevolkte gebieden opereren? Beetje hypocriet niet?

De mensen moeten daar zelf maar weg als ze last hebben van stank. Krijg nou wat.
Beverwijk en Wijk aan Zee bestonden al in de middeleeuwen hoor. En de hoogovens zijn ook enorm gegroeid sinds 1918.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Beverwijk#Geschiedenis

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wijk_aan_Zee
pi_206038465
quote:
84s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:14 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Beverwijk en Wijk aan Zee bestonden al in de middeleeuwen hoor. En de hoogovens zijn ook enorm gegroeid sinds 1918.

Ja nou dan. Versterkt mijn standpunt toch.
  dinsdag 20 september 2022 @ 11:23:54 #138
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206038478
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:22 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Ja nou dan. Versterkt mijn standpunt toch.
Nee. De fabriek is in de buurt van bevolkt gebied gebouwd. En vervolgens flink gaan uitbreiden.
  dinsdag 20 september 2022 @ 11:24:59 #139
345631 Scjvb
pi_206038490
quote:
84s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:14 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Klopt. En daarom gaan zij nu ook vergroenen volgens alle eisen van deze tijd. ^O^ Dus geef ze nog even de tijd!
pi_206038496
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 10:48 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Leg dan even uit waarom het dicht moet
Omdat het de gezondheid van omwonenden ernstig benadeelt.

quote:
met argumenten die niet makkelijk te weerleggen zijn met een 'je verplaatst het probleem alleen maar en maakt het erger'.
So fucking what? Niet ons probleem. Doe het ergens waar geen mensen wonen. Als dat niet in Nederland kan, dan kan het niet in Nederland.
pi_206038503
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 10:57 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Call it what you want, maar alles mag bespreekbaar zijn op een subforum, mits binnen de richtlijnen.
Blijft een drogredenering.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 20 september 2022 @ 11:27:22 #142
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206038509
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:26 schreef probeer het volgende:

[..]
Omdat het de gezondheid van omwonenden ernstig benadeelt.
[..]
So fucking what? Niet ons probleem.
Aha, dus het is geen probleem als je je buren ermee opzadelt :')

Ik ga er niet eens meer op in, wat een belachelijk treurig egoïstische kijk.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_206038513
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:27 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Aha, dus het is geen probleem als je je buren ermee opzadelt :')

Ik ga er niet eens meer op in, wat een belachelijk treurig egoïstische kijk.
Nattekat de altruïst (met de gezondheid van anderen)

Bouw en opereer zo'n fabriek ergens waar geen mensen wonen. Als dat niet in Nederland kan, dan kan het niet in Nederland.
  dinsdag 20 september 2022 @ 11:28:57 #144
345631 Scjvb
pi_206038519
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:26 schreef probeer het volgende:

[..]
Blijft een drogredenering.
Dat zegt u. :)
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 20 september 2022 @ 11:30:52 #145
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206038537
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:28 schreef probeer het volgende:

[..]

Bouw en opereer zo'n fabriek ergens waar geen mensen wonen. Als dat niet in Nederland kan, dan kan het niet in Nederland.
Voor iemand die klaagt over stropoppen en drogredeneringen ben je er zelf ook wel heel goed in.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_206038541
quote:
84s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:23 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Nee. De fabriek is in de buurt van bevolkt gebied gebouwd. En vervolgens flink gaan uitbreiden.
In 1918 had je op het gebied waar de staalfabriekencomplex nu staat geen dichtbevolkt gebied.

Zoals ik zei, tijdens industrialisatie was het zo dat men juist in de buurt van grote fabrieken huizen gingen bouwen om afstand te verkleinen.
  dinsdag 20 september 2022 @ 11:31:42 #147
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206038549
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:24 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Klopt. En daarom gaan zij nu ook vergroenen volgens alle eisen van deze tijd. ^O^ Dus geef ze nog even de tijd!
Dat roepen ze al tig jaar. En ze doen geen ene reet.

Zweden heeft de overname gecanceld omdat vergroenen volgens alle eisen van deze tijd onmogelijk is. Gewoon sluiten die teringbende
  dinsdag 20 september 2022 @ 11:34:47 #148
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206038565
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:31 schreef Werkperd het volgende:

[..]
In 1918 had je op het gebied waar de staalfabriekencomplex nu staat geen dichtbevolkt gebied.

Zoals ik zei, tijdens industrialisatie was het zo dat men juist in de buurt van grote fabrieken huizen gingen bouwen om afstand te verkleinen.
Wijk aan Zee heeft niet eens de kans gehad om veel te groeien. Die kankerverwekkende fabriek ligt zowat om dat hele dorp heen :') En het middeleeuwse centrum van Beverwijk ligt op 2km van Tata. Dus wie was nou eerder?

Moderator / Redactie Sport dinsdag 20 september 2022 @ 11:37:35 #149
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206038593
quote:
84s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:31 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dat roepen ze al tig jaar. En ze doen geen ene reet.

Zweden heeft de overname gecanceld omdat vergroenen volgens alle eisen van deze tijd onmogelijk is. Gewoon sluiten die teringbende
Ze doen echt heel veel, maar ze hebben gewoon onrealistische eisen te vervullen omdat politici geen zak geven om wat er over meer dan 4 jaar gebeurt. Maar dat verkoopt natuurlijk niet zo makkelijk, dus doet iedereen maar alsof ze niets doen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_206038605
quote:

[..]
Die kankerfabriek heeft wel de materialen geproduceerd om jouw "dicht bevolkte gebied" te realiseren dumbass.

Mensen die dit soort dingen willen sluiten denken echt dat welvaart uit de lucht komt vallen |:(
  dinsdag 20 september 2022 @ 11:40:20 #151
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206038618
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:39 schreef B4llistic het volgende:

[..]
Die kankerfabriek heeft wel de materialen geproduceerd om jouw "dicht bevolkte gebied" te realiseren dumbass.

Mensen die dit soort dingen willen sluiten denken echt dat welvaart uit de lucht komt vallen |:(
Welvaart kan tegenwoordig prima zonder vervuiling. Willen ze niet vergroenen, dan moeten ze maar oprotten.
  dinsdag 20 september 2022 @ 11:40:53 #152
345631 Scjvb
pi_206038623
quote:

[..]

Roerend eens!
pi_206038635
quote:
84s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:34 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Wijk aan Zee heeft niet eens de kans gehad om veel te groeien. Die kankerverwekkende fabriek ligt zowat om dat hele dorp heen :') En het middeleeuwse centrum van Beverwijk ligt op 2km van Tata. Dus wie was nou eerder?

[ afbeelding ]
Der leven er 2.175 mensen maar en jij gaat mij nu vertellen dat dat getal hetzelfde was in 1918? :')
Waarschijnlijk werken ze allemaal ook nog eens bij de fabrieken dus hebben zij hen brood daaraan te danken. Nogmaals je spreekt niets tegen. Je versterkt alleen maar mijn standpunten. Besef je dat niet?
pi_206038655
quote:

[..]

Daarom vind ik ook dat de bewoners / arbeiders eromheen hypocriet zijn. Die zijn zelf daar gaan wonen om geld te verdienen en nu ze plots met pensioen zijn en met de hond even een wandeling doen en wat stank ervaren, wijzen zij gelijk de vinger naar de fabriek waar zij jarenlang hun brood aan hebben verdiend.
pi_206038669
quote:
84s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:40 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Welvaart kan tegenwoordig prima zonder vervuiling. Willen ze niet vergroenen, dan moeten ze maar oprotten.
Rot zelf op zuurpruim. Echt typisch groenlinkser die het hele bedrijfsleven kapot maakt met onrealistische ideeën en regels en vervolgens de kop in het zand steekt! ''Ik weet van niets''.

Ondertussen wel een energiecrisis en mensen die vanwege de inflatie verhongeren.
  dinsdag 20 september 2022 @ 11:50:51 #156
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206038693
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:47 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Rot zelf op zuurpruim. Echt typisch groenlinkser die het hele bedrijfsleven kapot maakt met onrealistische ideeën en regels en vervolgens de kop in het zand steekt! ''Ik weet van niets''.

Ondertussen wel een energiecrisis en mensen die vanwege de inflatie verhongeren.
Niets onrealistische ideeën. Het bedrijfsleven maakt gewoon bewust mensen ziek en de natuur kapot omdat ze zoveel mogelijk winst willen maken. Kapitalisme is de kanker van de maatschappij. Wat betreft Tata letterlijk.
pi_206039137
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:28 schreef probeer het volgende:

[..]

Ja en dan het staal uit Brazilië of China (waar milieuregels minder streng/ niet bestaand zijn) invoeren want dat levert geen milieuschade op daar of hier of ergens anders op de wereld. :')

En ook zoveel mensen die denken dat staal niet zoveel nodig is en alleen voor rijke mensen. ;(
pi_206039372
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:09 schreef Werkperd het volgende:

[..]

En wie gaat dat betalen? Wat een onnozele opmerking..
pi_206039392
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 12:44 schreef Zolena het volgende:

[..]
Ja en dan het staal uit Brazilië of China (waar milieuregels minder streng/ niet bestaand zijn) invoeren want dat levert geen milieuschade op daar of hier of ergens anders op de wereld. :')

En ook zoveel mensen die denken dat staal niet zoveel nodig is en alleen voor rijke mensen. ;(
Waar zeg ik dat?

Levert inderdaad schade op. Maar dan niet hier. Waar andere landen voor kiezen, daar kiezen andere landen voor.

[ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 20-09-2022 13:53:40 ]
pi_206039393
quote:

[..]

Ik vraag niet om een dicht bevolkt gebied. Gewoon weg met dat gezwel.
  dinsdag 20 september 2022 @ 13:59:56 #161
345631 Scjvb
pi_206039958
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 13:09 schreef probeer het volgende:

[..]
Waar zeg ik dat?

Levert inderdaad schade op. Maar niet hier.
Aha maestro, zo erg serieus als ook u over gezondheidsschade bent lijkt u het zich aan te trekken als dat in NL het geval is, maar het weer niet erg te vinden als dat elders ook het geval is. Dat klinkt toch best 'n beetje hypocriet, lijkt het. :)
Het valt niet te ontkennen dat er nu best wat reorganisaties en aanpassingen plaats mogen vinden aan de bestaande installaties. Maar hoogstpersoonlijk neem ik vooralsnog alle ophef om die 'kankerverwekkende staalfabriek' met 'n korreltje zout als u het niet heel erg vindt.

Dus ja, economisch NL denkt ook in eigen straatje over wat goed is voor NL, haar burgers en het bedrijfsleven. Let wel: het een en ander betekent niet dat eventuele lichte gezondheidsschade, die vrijwel in alle gebieden kan voorkomen waar bedrijvigheid is (neem Schiphol, Maasvlakte of Pernis etc.) waarnaar reeds uitgebreid onderzoek is gedaan, gebagatelliseerd wordt. Zeker niet!

Alle voors en tegens leiden ertoe dat de staalfabriek i.i.g. moet vergroenen, en daar wordt aan gewerkt tot maximaal 2030, waaraan enige mate van gezonde nuchterheid omtrent alle ophef over geclaimde gezondheidsschade door linkse milieu fanaten en angsthazen nu eenmaal inherent is.
Verschillende partijen/bewegingen maken kennelijk misbruik van de situatie en proberen vals te spelen is gebleken, want zij leggen het net als u ;) dusdanig uit dat het bedrijf de zwarte piet 8} toegespeeld krijgt.
pi_206040003
quote:
15s.gif Op dinsdag 20 september 2022 13:59 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Aha maestro, zo erg serieus als ook u over gezondheidsschade bent lijkt u het zich aan te trekken als dat in NL het geval is, maar het weer niet erg te vinden als dat elders ook het geval is. Dat klinkt toch best 'n beetje hypocriet, lijkt het. :)
Deels ja. Deels ook wel aardig te verklaren, daar ik meer binding heb met andere mensen uit dezelfde samenleving, dan met andere mensen uit een andere samenleving. Mijn bezorgdheid en empathie kent gradaties. Sue me.

quote:
Het valt niet te ontkennen dat er nu best wat reorganisaties en aanpassingen plaats mogen vinden aan de bestaande installaties. Maar hoogstpersoonlijk neem ik vooralsnog alle ophef om die 'kankerverwekkende staalfabriek' met 'n korreltje zout als u het niet heel erg vindt.
Ik vind het niet erg hoor. Maar bestempel het wel als onjuist. Mag inmiddels toch wel duidelijk zijn.

quote:
Dus ja, economisch NL denkt ook in eigen straatje over wat goed is voor NL, haar burgers en het bedrijfsleven. Let wel: het een en ander betekent niet dat eventuele lichte gezondheidsschade, die vrijwel in alle gebieden kan voorkomen waar bedrijvigheid is (neem Schiphol, Maasvlakte of Pernis etc.) waarnaar reeds uitgebreid onderzoek is gedaan, gebagatelliseerd wordt. Zeker niet!
Het is inderdaad overduidelijk dat jij primair economisch denkt.

quote:
Alle voors en tegens leiden ertoe dat de staalfabriek i.i.g. moet vergroenen, en daar wordt aan gewerkt tot maximaal 2030, waaraan enige mate van gezonde nuchterheid omtrent alle ophef over geclaimde gezondheidsschade door linkse milieu fanaten en angsthazen nu eenmaal inherent is. Verschillende partijen/bewegingen maken misbruik van de situatie en proberen vals te spelen is gebleken, want zij leggen het op dusdanig uit dat het bedrijf de zwarte piet 8} toegespeeld krijgt.
Uit alles blijkt dat ze dat niet afdoende of snel genoeg doen. Daar ben je nou al meerdere malen door meerdere users op gewezen, maar blijf je gewoon negeren.
  dinsdag 20 september 2022 @ 14:52:18 #163
345631 Scjvb
pi_206040447
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 14:03 schreef probeer het volgende:

[..]
Deels ja. Deels ook wel aardig te verklaren, daar ik meer binding heb met andere mensen uit dezelfde samenleving, dan met andere mensen uit een andere samenleving. Mijn bezorgdheid en empathie kent gradaties. Sue me.
[..]
Ik vind het niet erg hoor. Maar bestempel het wel als onjuist. Mag inmiddels toch wel duidelijk zijn.
[..]
Het is inderdaad overduidelijk dat jij primair economisch denkt.
[..]
Uit alles blijkt dat ze dat niet afdoende of snel genoeg doen. Daar ben je nou al meerdere malen door meerdere users op gewezen, maar blijf je gewoon negeren.
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:28 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Dat zegt u. :)
Ook u (en de rest) zijn al meerdere malen op het een en ander gewezen en blijven dit gewoon negeren. :) Gewoon een gevalletje pot/ketel, toch? :)
pi_206040882
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 september 2022 14:52 schreef Scjvb het volgende:

[..]
[..]
Ook u (en de rest) zijn al meerdere malen op het een en ander gewezen en blijven dit gewoon negeren. :) Gewoon een gevalletje pot/ketel, toch? :)
Nee. Wij posten bronnen. Jij komt met dooddoeners.
pi_206040928
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:47 schreef Werkperd het volgende:

[..]

De rijken en hun fanatieke aanhangers zullen echt niet verhongeren of koude lijden. Dat zal slechts de onfortuinlijken kunnen overkomen, doordat er geen sociale controle meer is.
  dinsdag 20 september 2022 @ 16:13:41 #166
345631 Scjvb
pi_206041052
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 15:50 schreef probeer het volgende:

[..]
Nee. Wij posten bronnen. Jij komt met dooddoeners.
Dooddoeners? Lol. Nee blufkont, dat is precies wat u hier nu zelf steeds doet. :) Pot/ketel toch weer hè. ;)

Echter door mij werden eerder in deze OP al bronnen, of quotes uit artikels met eventuele bronvermelding, gepost over dit onderwerp. Kom anders zelf eens met bronnen. :) En dat ''wij'', spreek voortaan liever voor u zelf. :)

En een opmerking waar eventueel geen bronvermelding bij staat hoeft ook geen dooddoener te zijn
  maandag 7 november 2022 @ 18:09:59 #167
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206592697
quote:
Provincie zet camera's op Tata's bekritiseerde kooksfabriek

De Kooksgasfabriek 2 van Tata Steel IJmuiden komt onder cameratoezicht. De provincie denkt zo beter te kunnen optreden als er rauwe kooks (bewerkte kolen die nodig zijn om staal te maken) uit de kooksoven van die kooksfabriek komen. Dat lijkt niet veel bijzonders, maar de toekomst van Tata Steel hangt misschien wel van die rauwe kooks af. Het gaat in eerste instantie nog om een proef met de camera's

De kooksfabriek is sinds bijna twee maanden terug al aan zijn derde last onder dwangsom toe. Dat is een soort voorwaardelijke boete. Elke keer als er rauwe kooks uit de oven komen, kost dat Tata Steel nu honderdduizend euro. Rauwe kooks zorgen voor te veel stank en schadelijke stoffen in de omgeving van het bedrijf.

Na vijftien keer die boete, oftewel na anderhalf miljoen euro, is de dwangsom 'volgelopen' en volgen er andere zwaardere maatregelen. Misschien wel sluiting van de kooksfabriek, liet milieugedeputeerde Jeroen Olthof daarbij weten.

Kwestie van tijd
Oneerlijk, vond Tata Steel, gezien de maatregelen die het wél neemt rond de omstreden fabriek, zoals betere afdichting van de ovens. En zo nu een dan een lading rauwe kooks is ook niet te voorkomen, zegt het bedrijf. Met andere woorden: het vollopen van die boete is daardoor slechts een kwestie van tijd.

En nu zet de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (ODNZKG) ook nog eens camera's op het fabrieksonderdeel, zodat het '24/7 kan controleren en incidenten met rauwe kooks zo vroegtijdig worden gedetecteerd'. Na vier tot zes weken bepaalt de provincie of de camera's ook daarna blijven staan.

Is het dan zo erg als de kooksfabriek moet sluiten? Ja, dat is het, waarschuwde de FNV twee weken geleden in een brandbrief. Zonder deze fabriek kan Tata Steel wel opdoeken, zegt de vakbond.

Tweede maatregel in twee weken
Het importeren van kooks in plaats van het zelf maken, is te duur. En gas dat vrijkomt, wordt weer gebruikt bij andere bedrijfsonderdelen. Dat zou dan ook nog, tegen de huidige gasprijs moeten worden ingekocht.

Of sluiting van de kooksfabriek inderdaad zo rampzalig zou uitpakken, zal eventueel moeten blijken. Zo ver is het nog niet: Tata heeft de boete van 100.000 euro is nog niet één keer hoeven betalen.

Het cameratoezicht is ook al een tweede maatregel in twee weken tijd bij de KGF2. Vorige week meldde de Omgevingsdienst dat Tata Steel binnen een maand de uitstoot van kankerverwekkende PAK's bij de kooksfabriek moet terugbrengen. De dienst zei er toen vanuit te gaan dat 'Tata dit probleem oplost.' Over eventuele gevolgen voor Tata als dat niet lukt, liet het OD zich nog niet uit.

https://www.nhnieuws.nl/n(...)iseerde-kooksfabriek
  maandag 7 november 2022 @ 20:03:00 #168
323876 michaelmoore
pi_206594381
quote:
84s.gif Op maandag 7 november 2022 18:09 schreef Starhopper het volgende:

[..]

vieze tent aan de schone noordzee kust , wat een toerisme inkomsten laten we gaan en wat een uiterst dure bouwlocatie
pi_206596386
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2022 20:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
vieze tent aan de schone noordzee kust , wat een toerisme inkomsten laten we gaan en wat een uiterst dure bouwlocatie
Haha wat denk je wat voor inkomsten het bedrijf genereert aan belasting, zowel direct als indirect? Zal wel iets meer zijn dan die toeristen, anders was het allang al dicht geweest.
  maandag 7 november 2022 @ 22:12:23 #170
323876 michaelmoore
pi_206596629
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2022 21:57 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Haha wat denk je wat voor inkomsten het bedrijf genereert aan belasting, zowel direct als indirect? Zal wel iets meer zijn dan die toeristen, anders was het allang al dicht geweest.
als jou buurman in je tuin komt zeiken over je tuinstoelen en je honderd euro geeft ervoor wat zeg jij dan tegen je vrouw?
  maandag 7 november 2022 @ 23:52:37 #171
345631 Scjvb
pi_206597765
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2022 20:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Toerisme inkomsten zat in NL

Nu doet men net of deze winstgevende fabriek nog niet zo heel lang bestaat en de locatie achteraf gezien een 'foutje' was.
Tata Steel heeft inmiddels alweer van zich laten horen. Behalve een goede voortzetting van het 104 jarige staalconcern, op voorwaarde van alle reeds afgesproken vrij overtrokken aanpassingen voor het milieu en volksgezondheid, blijft privacy ook een groot goed.

Tata keert zich tegen cameratoezicht cokesfabriek; privacy niet gewaarborgd

quote:
Vandaag om 17:12

Een zogeheten ’rauwe oven’ van een cokesfabriek van Tata Steel.

* IJMUIDEN

Tata Steel keert zich tegen het cameratoezicht waarmee de milieu-inspectie van Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (ODNZKG) de overtredingen van Kooks- en Gasfabriek 2 wil gaan vastleggen. De privacy van medewerkers en bezoekers van het terrein is onvoldoende gegarandeerd, aldus Tata Steel, dat hier eerst harde garanties voor wil hebben alvorens akkoord te gaan met de plaatsing van camera's.

© https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20221107_61961205
pi_206598600
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2022 22:12 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als jou buurman in je tuin komt zeiken over je tuinstoelen en je honderd euro geeft ervoor wat zeg jij dan tegen je vrouw?
Dat ik het zelf gedaan heb. Makkelijk verdient.
  dinsdag 8 november 2022 @ 16:23:58 #173
323876 michaelmoore
pi_206603497
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 08:10 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Dat ik het zelf gedaan heb. Makkelijk verdient.
Dat is dus de zeer kort door de bocht oplossing

Als je eerlijk bent tegen degene waar je mee leeft , de medelanders , dan zerg jij , wij willen die smeerboel niet aan onze mooie kust
pleur een end op met je vieze lucht waar men kanker van krijgt

https://www.rtlnieuws.nl/(...)-metaal-paks-stoffen
quote:
Uit een rapport van GGD Kennemerland blijkt dat in de omgeving van Tata Steel (o.a. Beverwijk en Haarlem) vaker longkanker voorkomt dan gemiddeld in Nederland. In mei 2021 zijn ruim 1.100 strafrechtelijke aangiftes gedaan tegen Tata Steel vanwege 'het door vervuiling doelbewust schaden van de volksgezondheid'.
  dinsdag 8 november 2022 @ 18:04:20 #174
345631 Scjvb
pi_206604410
Bovenstaand RTL-bericht is bijna een jaar oud en weinig relevant geworden.

Over giftige uitstoot door huidige cokes- en gasfabrieken gesproken die de gezondheid van omwonenden schade zou berokkenen, evenals andere beschuldigingen, zijn redelijkerwijs belangrijke en ontlastende nuances aangebracht die wellicht gunstig blijven uitpakken voor het megastaalbedrijf in IJmuiden.

Men moet dus niet gaan zeuren, de vereiste aanpassingen zijn reeds in werking getreden en alles gaat nu in gewenste stroomversnelling.
Dat de gewenste vergroening nog wat tijd behoeft komt niet als een verrassing, want dit wist men al langer. ;)
  dinsdag 8 november 2022 @ 19:04:50 #175
323876 michaelmoore
pi_206605219
quote:
15s.gif Op dinsdag 8 november 2022 18:04 schreef Scjvb het volgende:
Bovenstaand RTL-bericht is bijna een jaar oud en weinig relevant geworden.

Over giftige uitstoot door huidige cokes- en gasfabrieken gesproken die de gezondheid van omwonenden schade zou berokkenen, evenals andere beschuldigingen, zijn redelijkerwijs belangrijke en ontlastende nuances aangebracht die wellicht gunstig blijven uitpakken voor het megastaalbedrijf in IJmuiden.

Men moet dus niet gaan zeuren, de vereiste aanpassingen zijn reeds in werking getreden en alles gaat nu in gewenste stroomversnelling.
Dat de gewenste vergroening nog wat tijd behoeft komt niet als een verrassing, want dit wist men al langer. ;)
nuances
Dat mensen die rondom TATA wonen meer in de zon zitten en meer roken , dan elders in het land _O- _O- 8)7

Kanker in allerlei soorten komt gewoon veel meer voor rondom de fabriek dan elders
quote:
Meer mensen met longkanker
Uit eerdere onderzoeken is al gebleken dat in de regio IJmond aanzienlijk meer mensen lijden aan longkanker dan in de rest van het land.
Ook hartaandoeningen en diabetes komen er vaker voor.
Volgens het RIVM hebben de stofregens vanaf het terrein van Tata Steel een 'ongewenst effect' op de gezondheid van kinderen.

Miniatuurvoorbeeld Lees ook:
Gemeenten rond Tata Steel zijn vervuilende fabriek zat
Voor de paks indeno(1,2,3-cd)pyreen (IND) en benzo(ghi)peryleen (BGP) zijn de gemeten concentraties tot duizend keer hoger dan volgens de onderzoekers te verwachten zou zijn op basis van de officiële uitstootgegevens.
Koper kwam tot 50 keer meer voor en lood en chroom tot 5 keer meer dan de berekende waarde.

Tata Steel ligt al langer onder vuur vanwege de overlast en milieuvervuiling voor de omgeving.
Veel van de 150.000 inwoners in de IJmond zijn bezorgd over de stoffen die ze inademen en over stofdeeltjes die ze in hun omgeving zien liggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 08-11-2022 19:14:54 ]
  dinsdag 8 november 2022 @ 20:35:15 #176
345631 Scjvb
pi_206607125
Al met al blijven het vooralsnog harde beschuldigingen die kracht worden bijgezet middels niet zelden gemanipuleerde gegevens. Verzameld door felle tegenstanders die telkens met matig onderbouwde en wisselend interpreteerbare argumenten, tot soms gemanipuleerde bevindingen aan toe, op de proppen komen.
Uiteraard zou het kunnen dat er - heel soms - enige mate van lichte maar ongewenste verontreiniging bij omwonenden terechtkomt, waardoor sommigen die vatbaarder zijn voor kanker deze nare ziekte kunnen krijgen, maar dat is vrij algemeen in dichtbevolkt gebied en verder niet zo heel bijzonder.

Het hoeft dus niet per se door deze fabriek te komen, maar eerder door het verkeer en legio andere vormen van negatieve invloeden op de volksgezondheid.
En zo giftig zal eventueel verdunde uitstoot van de fabriek heus niet zijn, alleen al door snelle vermenging met heerlijke frisse zeelucht die er als een bezem doorheen gaat. :z Maar om wat onzekerheid bij fervente paniekzaaiers, angsthazen en milieu hippies/fanaten uit de wereld te helpen is men deels tegemoetgekomen aan de milieueisen en heeft niet stilgezeten.
https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20221108_37133514

Maar goed, dat er ook mensen in de omgeving zullen wonen die eerder voor kanker vatbaar zijn, hetgeen men tegen de staalfabriek gebruikt om het bedrijf in diskrediet te brengen, komt los gezien van speciale eigen leefwijzen ;) helaas overal voor in drukke gebieden. En al zeker waar nijverheid en bedrijvigheid in meerdere vormen aan de orde van de dag is, is dat gewoon pech hebben. That's life it's all in the game!
Dus alles wat de staalreus tegenwoordig ten laste gelegd wordt beschouwt men binnen professionele kringen niet zelden als disproportioneel.

Scjvb
  dinsdag 8 november 2022 @ 21:32:26 #177
323876 michaelmoore
pi_206607910
Ik zeg sluiten die smeerboel
  dinsdag 8 november 2022 @ 23:17:04 #178
345631 Scjvb
pi_206609095
Er zijn teveel belangen mee gemoeid, Tata Steel kan en hoeft vast ook niet te sluiten.
  woensdag 9 november 2022 @ 00:53:15 #179
323876 michaelmoore
pi_206609613
https://www.telegraaf.nl/(...)s-van-stikstofoxiden

TATA is naast een kankerverwekkende smeerpijp aan de Noordzeekust ook de grootste Stikstof uitstoter van Nederland
Als er boeren weg moeten dan moet TATA zeker weg

quote:
DEN HAAG - Tata Steel is de grootste uitstoter van stikstofoxiden in Nederland. Vliegveld Schiphol staat op twee.
De eerste stootte in 2019 ruim 6 miljoen kilo uit tijdens het proces van staalproductie.
Duizenden vluchten van en naar onze internationale airport zorgden voor 3,6 miljoen kilo aan stikstofoxiden.
pi_206610182
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 00:53 schreef michaelmoore het volgende:

TATA is naast een kankerverwekkende smeerpijp aan de Noordzeekust ook de grootste Stikstof uitstoter van Nederland
[..]
[ afbeelding ]

Die subsidieslurpende en frauderende miljonaire boeren stoten ruim 110miljoen stikstof uit.

Daarmee stelt een tata steel die voor tienduizenden mensen voor werk zorgt niets voor.
pi_206610963
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 16:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat is dus de zeer kort door de bocht oplossing

Als je eerlijk bent tegen degene waar je mee leeft , de medelanders , dan zerg jij , wij willen die smeerboel niet aan onze mooie kust
pleur een end op met je vieze lucht waar men kanker van krijgt

https://www.rtlnieuws.nl/(...)-metaal-paks-stoffen
[..]

Die vergelijking slaat dan ook nergens op. Tata weet dat het uitstoot, en ze zijn er dan ook druk mee bezig. Ze geven een groot deel van hun winst uit om zo schoon mogelijk te produceren. En dat zijn een hele boel miljoentjes kan ik je vertellen. Helaas kan je niet binnen 1 dag naar andere keuken.
Dat artikel is verouderd. Bovendien zit de omgevingsdienst er dik bovenop op de PAK uitstoot. Bij rauwe cokes komt er incidenteel 0,2% PAK stoffen vrij, maar de omgevingsdienst wilt dit naar 0%. Dus het is een kwestie van tijd wanneer de omgevingsdienst weer zo'n uitstoot detecteert, en dan vroegtijdig de cokes fabriek sluit. Dan ben jij blij, en 30000 gezinnen minder blij.
pi_206610991
quote:

[..]
[ afbeelding ]

Dan wordt tata uitgekocht omdat die bij de 100 bedrijven hoort
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 9 november 2022 @ 09:36:30 #183
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206611012
quote:

[..]
[ afbeelding ]

Stikstofoxiden is een maar een deel van de stikstofuitstoot he. Boeren stoten juist weinig stikstofoxiden uit, maar wel veel ammonia(k).
pi_206611020
https://www.tatasteeleurope.com/nl/duurzaamheid/co2-neutraal hier tevens de maatregelen die zij willen gaan nemen voor de geïnteresseerde.
  woensdag 9 november 2022 @ 17:20:05 #185
323876 michaelmoore
pi_206615155
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 09:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dan wordt tata uitgekocht omdat die bij de 100 bedrijven hoort
Dat zou een goede zaak zijn

Dan krijgt Nederland de schone Noordzeekust terug met gezonde lucht

quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 09:36 schreef Momo het volgende:

[..]
Stikstofoxiden is een maar een deel van de stikstofuitstoot he. Boeren stoten juist weinig stikstofoxiden uit, maar wel veel ammonia(k).
klopt , naast de kanker
quote:
Tata Steel grootste uitstoter van stikstof in 2022
6 April 2022 by P Geertsma
Staalconcern Tata Steel is een grote staalproducent in Nederland en heeft de twijfelachtige eer de grootste uitstoter van stikstofoxiden in Nederland te zijn.

Op de tweede plaatst staat luchthaven Schiphol. Dit bericht werd bekend gemaakt door minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof).

De minister heeft een lijst van de honderd grootste vervuilers bekend gemaakt aan de mensen in de Tweede Kamer.

[ Bericht 25% gewijzigd door michaelmoore op 09-11-2022 17:27:10 ]
pi_206615273
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 17:20 schreef michaelmoore het volgende:
Dan krijgt Nederland de schone ernstig vervuilde Noordzeekust terug met gezonde lucht
FTFY
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206615410
Kortzichtig kut gezever in dit topic :') Mensen die deze zooi niet in hun achtertuin willen, maar als we staal uit één of ander gat in India haalt waar het gemaakt wordt door bijna-slavenarbeid is het prima, want dan hebben we er hier in ieder geval geen last van. Hypocriet kutvolk :{w

Ga is denken in oplossingen in plaats van steeds met boetes te strooien. Meer filters op schoorstenen, investeren in schonere processen, weet ik veel. Maar de hele maatschappij is letterlijk gebouwd op staal. Deze industrie zomaar het land uit trappen om fictieve nummertjes te veranderen is echt crimineel kortzichtig.
No amount of money ever bought a second of time.
  woensdag 9 november 2022 @ 19:13:42 #188
323876 michaelmoore
pi_206616235
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 17:55 schreef TigerXtrm het volgende:
Kortzichtig kut gezever in dit topic :') Mensen die deze zooi niet in hun achtertuin willen, maar als we staal uit één of ander gat in India haalt waar het gemaakt wordt door bijna-slavenarbeid is het prima, want dan hebben we er hier in ieder geval geen last van. Hypocriet kutvolk :{w

Ga is denken in oplossingen in plaats van steeds met boetes te strooien. Meer filters op schoorstenen, investeren in schonere processen, weet ik veel. Maar de hele maatschappij is letterlijk gebouwd op staal. Deze industrie zomaar het land uit trappen om fictieve nummertjes te veranderen is echt crimineel kortzichtig.
verplaatsen naar het Ruhrgebiet of inderdaad naar India , of zonder staal bouwen of ergens waar geen mensen kanker van kunnen krijgen
pi_206621357
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
verplaatsen naar het Ruhrgebiet of inderdaad naar India , of zonder staal bouwen of ergens waar geen mensen kanker van kunnen krijgen
Als je eigen tuintje maar schoon is. Je hebt werkelijk geen idee wat er zou gaan gebeuren als deze fabriek vertrekt. Enorme impact ieder geval.
pi_206621491
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 08:30 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Als je eigen tuintje maar schoon is. Je hebt werkelijk geen idee wat er zou gaan gebeuren als deze fabriek vertrekt. Enorme impact ieder geval.
Zeker, zowel een ecologisch voordeel en economisch nadeel.
  donderdag 10 november 2022 @ 16:55:29 #191
323876 michaelmoore
pi_206626576
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 08:30 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
jij je leaseauto kwijt en ijzer in ruhrgebiet kopen of engeland of India
quote:
Tata Steel's consolidated crude steel production capacity in India stands at 20.6 MnTPA with manufacturing facilities in Jamshedpur and Gamharia in Jharkhand, Kalinganagar and Meramandali in Odisha.
https://www.ad.nl/noord-h(...)e-noordzee~a13d105f/
daarnaast een mooie noordzeekust hier en veel minder kanker
quote:
Tata Steel has operations based in Port Talbot, Llanwern, Trostre, Corby, Hartlepool, Shotton and Shapfell.
Port Talbot
Port Talbot's integrated steelworks is responsible for producing high quality steel, as well as shaping the town's iconic skyline. It performs several identifiable processes which occur throughout the site so that raw iron ores and coal can be converted into 'slab' and finished steel products.

Llanwern
Llanwern continue the facets of this process by rolling steel products which have been produced at the Port Talbot works into strip steel. They apply metallic coatings which protect the steel against corrosion. A zinc coating is then used to protect products like hot-dip galvanised steels before they are made ready for UK and European markets. The installation also uses hot rolling, cold rolling and pickling activities to produce up two million tonnes of hot rolled coil each year in a variety of forms.

Countless versatile and infinitely recyclable products are made using strip steel. It is primarily used by the automotive vehicle industry, for construction components, domestic appliances and packaging. Strip steels are produced at several other Tata Steel sites throughout UK where they are coated with metallic elements, paint or plastic film, or are formed into tubes.

Trostre
More than 600 people work at the Trostre site in Llanelli, Wales, manufacturing approximately 400,000 tonnes of tin, chrome and 'polymer' coated steels for the packaging industry every year. All steel packaging material produced at Trostre is 100% recyclable.

Water is essential for rinsing and cleaning steel which is destined for the food and beverage industry. More than 90% of the water supply is via the site's own reservoir. Trostre has enacted a number of improvements to optimise water consumption which have taken it from levels of more than 40,000m3 per week to around 30,000m3 per week.

The site maintains close links with the community through various bursary awards and educational awareness programmes run in local schools and colleges. These aim to promote sustainability, environmental responsibility, life cycle and particularly our products which are 100% recyclable. The site is adjacent to RAMSAR, SSSI & SAC areas, and is subject to stringent checks and legislation for their protection.

Corby
The Corby Works are situated in Northhampshire, which is often referred to as the heart of England. The site is best known for its production of high-quality steel tubes which are created in a variety of forms and used for endless amounts of applications. As one of Europe's leading producers of hot finished, cold formed welded steel tubular products along with large diameter pipes and structure hollow sections, they manufacture over 250,000 tonnes strip steel and thin-wall welded steel products each year. Their impressive portfolio of superior products caters to many vital industries and market sectors from construction, to energy and power market sectors, to lifting and excavating.

Corby itself, has a rich history in ironmaking, which dates all the way back to the Roman era. However, the region is now and has always been best known, as a focal point for steelmaking. The town is perfectly picturesque and profoundly historic, from its stately homes to its hints of Roman, Anglo-Saxon and Danish settlements.

Corby holds its community close and is keen to support them through various fundraising events and schemes. They demonstrate particular interest in their future generations by working closely alongside local schools to offer various engineering apprenticeships and work experience placements to local young adults.

Hartlepool
The Hartlepool 20" Pipe Mill is located in the North East of England with an annual production capacity to produce 220,000 tonnes of tube products for the construction, engineering, and energy infrastructure markets.

The Hartlepool site was awarded first place at the 2016 Tata Steel Excellence awards for the Green Award with a proactive approach to the environment which has provided a vehicle for change. The environmental plan drove costs down to increase competitive edge of the site through water and energy consumption reduction and improved safety and welfare concerns through noise and dust reductions.

Community involvement is an important aspect for the Hartlepool site which aims to build relationships with local schools and colleges, facilitating work experience placements, offering engineering apprenticeships. The site also supports local charities and organises fundraising activities such as sponsored walks and the 'Great North Run'.

Shotton
Shotton steelworks is located in Connah's Quay; a small community and the largest town within Flintshire, North Wales. The town's history is deep rooted in the coal industry, which gave perfect leverage to the steelworks which sit in its place today.

The site, which sits near the border between England and Wales, is best known for Tata Steel Colors, through its manufacturing metallic coated and pre-finished steel. This business not only has international reach but has an impressive 50 years' worth of experience within the sector. The site also creates organic coated metals which are produced on site and are used for a range of uses from roofing and cladding systems, domestic and consumer uses, to more niche and specialty products.

Shotton steelworks are integral to the lives and culture of its local community. As the site is situated in a largely rural area, it employs and provides a great deal of opportunities to its residents.

It is also a place of profound natural beauty and a place of great environmental interest, from its nesting of the Tern birds to its rolling green valleys. Those at the Shotton site invest back into these important facets of its community by hosting activities such as nature walks with local schools, investing in STEM programmes for young people and the wider community to much more.

Shapfell
Shap is Britain's most northerly lime producer. Its limestone quarry and lime kilns; emblematic of the village, produce high performance products which meet the needs of a broad spectrum of applications. The site has been producing quicklime and limestone products for over half a century. It also supplies agri-lime to a wide portion of the agri-cultural sector, spanning from Lancashire to Perthshire.

Besides being three major manufacturing plants within the Strip Products UK group, another common attribute shared by these sites is their connection to their local communities. Each employ a large proportion of these populations and act as an integral component to the make-up of their cultures and heritage. They maintain active relationships with residents, which are continually strengthened by community donations, sponsorships and other events. It is their aim to act as a driving force not just for performance, but for support and opportunity.

[ Bericht 43% gewijzigd door michaelmoore op 10-11-2022 17:04:44 ]
  maandag 14 november 2022 @ 18:46:05 #192
345631 Scjvb
pi_206676107
Update:

Hoewel er veel werk aan de winkel is en nog een lange hobbelige weg is te gaan, verschijnen er na enkele verontrustende berichten wederom positieve vooruitzichten aangaande het voortbestaan van Tata Steel en haar grootse plannen tot vereiste vergroening. De stikstofuitspraak van vorige week hoeft het proces dus niet al teveel in de weg te liggen.
En doorrr...

Hoogleraar: Tata Steel komt straks helemaal geen waterstof tekort

quote:
Tata Steel hoeft zich voorlopig helemaal geen zorgen te maken over een gebrek aan waterstof in 2030. Dat zegt Ad van Wijk, hoogleraar toekomstige energiesystemen. Volgens Van Wijk kunnen de windparken voor de kust de benodigde energie voor de waterstof straks prima leveren. Sterker nog: hij voorspelt dat er straks zoveel geproduceerd kan worden, dat men 'zit te springen om afname van Tata Steel'. De stikstofuitspraak van de rechter van onlangs doet daar volgens de hoogleraar niets aan af.

Tata Setel en Ad van Wijk - NH Nieuws en Ad van Wijk

"Voor alle duidelijkheid: bijna alles wat ervoor nodig is moet nog gerealiseerd worden, zoals waterstoffabrieken die de energie van de windparken omzetten in waterstof", zegt Van Wijk. "Maar die plannen lopen en zijn niet door de uitspraak vertraagd." Ook een deel van de windparken, velden met windmolens in zee, moeten nog afgebouwd worden. Maar ook die projecten zijn in de meeste gevallen niet vertraagd.

Het is een goed bericht voor Tata Steel. In eerste instantie leek het er namelijk op dat die stikstofuitspraak een domino-effect zou kunnen hebben naar vertraging van Tata Steels verduurzamingsplan Groen Staal.

'Een spannende tijdlijn', noemde bedrijfsdirecteur Hans van den Berg de planning van dat plan. Alles moet wel een beetje meezitten om in 2030 groen staal te maken in één van de twee nieuw te bouwen fabrieken, en daarmee de CO2-uitstoot met de zelf toegezegde veertig procent te kunnen verminderen.

Kort gezegd moet er binnen een paar jaar het volgende komen: een fabriek met allerlei nieuwe technologie, nog niet-bestaande vergunningen voor die fabriek en een toevoerlijn van waterstof, de energiebron die kolen en gas tegen die tijd moet gaan vervangen. Al met al geen sinecure.

Windparken ‘essentieel’ voor waterstof

Voor dat laatste, het maken van waterstof, is een boel energie nodig die volgens het verduurzamingsplan moet komen van windparken. Voormalig FNV-voorman en medeschrijver van het plan Roel Berghuis noemde de parken 'essentieel' voor het plan.

En toen kwam de stikstofuitspraak van de rechter vorige week, waardoor er vraagtekens kwamen te staan bij allerlei bouwprojecten. Ook bij de aanleg van de nieuwe windparken, die weleens twee jaar vertraging zouden kunnen oplopen, aldus Tennet dit weekend. Zo kon de uitspraak wel eens grote gevolgen hebben voor de (groene) toekomst van Tata Steel IJmuiden.

Tata Steel zelf zei zich er geen zorgen over te maken. Behalve de nabijgelegen windparken zijn er tegen die tijd misschien nog wel meer mogelijkheden. Maar concrete andere waterstofleveranciers wist het bedrijf afgelopen week ook niet zo één-twee-drie te noemen.

Aanbieders zullen blij zijn met Tata Steel

Ad van Wijk, hoogleraar toekomstige energiesystemen aan de TU Delft, kan dat wel. Volgens hem is met het waterstofonderdeel van de plannen vrij weinig aan de hand na de stikstofuitspraak. "Tata Steel moet zich zorgen maken om de gezondheidssituatie in de IJmond, maar deze stikstofuitspraak heeft niet heel veel te maken met wat ze aan het doen zijn."

De meeste windparken zijn helemaal niet vertraagd door de uitspraak van de rechter, en gaan ook genoeg waterstof leveren. Zelfs zoveel, voorspelt Van Wijk, dat de aanbieders blij zullen zijn met een grootverbruiker als Tata Steel.

Goede keuze

Het zal eerst wel een beetje gesubsidieerd moeten worden, zegt Van Wijk: "Er zal, zeker in het begin, nog geld vanuit de overheid moeten worden. Waterstof zal in het begin te duur zijn, maar dat wordt daarna beter. De prijs voor kolen, gas en de CO2-belasting zullen op den duur alleen maar oplopen." Tata Steel en FNV hebben ook altijd gezegd dat er hulp in de vorm van subsidies nodig zal zijn.

Het is maar goed dat Tata Steel vorig jaar voor dit plan gekozen heeft en niet voor het opslaan van CO2 in lege gasvelden onder de zee, zegt Van Wijk. Dat was een ander mogelijk verduurzamingsplan van het staalbedrijf, dat ruim een jaar geleden nog op tafel lag, maar uiteindelijk dus níet gevolgd wordt. "Die plannen hadden overduidelijk wél vertraging opgelopen door de uitspraak."

© https://www.nhnieuws.nl/n(...)een-waterstof-tekort
  maandag 14 november 2022 @ 20:10:29 #193
323876 michaelmoore
pi_206677564
quote:
4s.gif Op maandag 14 november 2022 18:46 schreef Scjvb het volgende:
Update:

Hoewel er veel werk aan de winkel is en nog een lange hobbelige weg is te gaan, verschijnen er na enkele verontrustende berichten wederom positieve vooruitzichten aangaande het voortbestaan van Tata Steel en haar grootse plannen tot vereiste vergroening. De stikstofuitspraak van vorige week hoeft het proces dus niet al teveel in de weg te liggen.
En doorrr...

Hoogleraar: Tata Steel komt straks helemaal geen waterstof tekort
[..]

blijft dat het een monster van een bedrijf is dat weg moet
  dinsdag 15 november 2022 @ 18:52:45 #194
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_206688005
Dat wordt weer hengelen naar subsidie voor de transitie, terwijl ze een jaar met miljardenwinst achter de rug hebben..
  woensdag 16 november 2022 @ 13:08:57 #195
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206696456
twitter
  woensdag 16 november 2022 @ 19:17:59 #196
323876 michaelmoore
pi_206699757
https://www.telegraaf.nl/(...)teeds-sterk-vervuild

waarom sluiten ze die kanker troep niet/
is dat voor het geld voor mensen die heel ver weg wonen van TATA / of nooit naar het strand gaan ??//////////////////
quote:
BILTHOVEN (ANP) - Stof dat neerdaalt in de dorpen rond Tata Steel is nog steeds sterk verontreinigd.
Het bevat relatief hoge concentraties van zogeheten PAK?s en metalen als lood.
Hoewel het staalbedrijf diverse maatregelen heeft genomen, ziet het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) hier nog geen vooruitgang in.
Metingen die het instituut dit voorjaar heeft gedaan, laten vergelijkbare resultaten zien als in 2020.
quote:
Toen waarschuwde het RIVM dat met name jonge kinderen uit de omgeving worden blootgesteld aan concentraties lood en andere zware metalen die voor de gezondheid „ongewenst” hoog zijn.
De conclusies van het vorige onderzoek blijven staan na de nieuwe metingen.
quote:
Kanker
Tata Steel zelf meldde in juni nog dat het de uitstoot van Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen (PAK’s) sinds 2019 met de helft heeft verminderd, vooral door nieuwe technieken toe te passen. PAK’s verhogen onder meer het risico op kanker.
Uit eerdere onderzoeken, onder meer van de GGD, is bekend dat in de regio IJmond aanzienlijk meer mensen lijden aan longkanker dan in de rest van het land. Ook hartaandoeningen en diabetes komen er vaker voor dan gemiddeld.

Uit het herhaalonderzoek kwam wel een net iets ander beeld naar voren dan in 2020.
Zo werden in het hele gebied rond Tata Steel wel minder ijzerdeeltjes aangetroffen.
In Wijk aan Zee waren de gemeten concentraties ditmaal lager dan in 2020, in Beverwijk juist hoger.
„Dat heeft onder meer te maken met verschillen in weersomstandigheden, vooral in de windrichting, tussen beide onderzoeksperioden”, verklaren de onderzoekers.

In de andere onderzochte woongebieden is het beeld wisselend: op de ene plek werd een stijging gemeten, op de andere een afname.
////

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 17-11-2022 15:52:12 ]
  donderdag 17 november 2022 @ 12:04:58 #197
345631 Scjvb
pi_206706894
Update:

Prima vooruitzichten voor het megastaalbedrijf in IJmuiden met vereiste verbeterde technieken, die het neerdalen van de zogenoemde PAK's en metalen in de omgeving beperken.

Tata Steel mag nu 8 procent minder stikstof uitstoten

quote:
Tata Steel mag vanaf nu 8 procent minder stikstof uitstoten. Dat meldt de provincie vandaag. De aanscherping was deze zomer al aangekondigd.

Kort gezegd werken de regels zo: omdat Tata Steel nu met verbeterde techniek minder kán uitstoten, mág het bedrijf ook minder uitstoten. En dat blijft zo doorgaan. In 2025 of 2026 verwacht Tata Steel bijvoorbeeld een grote stikstoffilter gebouwd te hebben. Dan mag Tata Steel weer minder stikstof gaan uitstoten, meldt de provincie alvast.

Milieuorganisatie Mobilisation for Environment (MOB), meldde deze zomer dat zij verwachten dat de provincie Noord-Holland de stikstofdoelen op dit tempo niet gaat halen.

Met acht procent inperking zal het "ergens anders in Noord-Holland gaan knellen met de stikstofrechten", zei de organisatie toen. "De provincie zal het uit moeten rekenen, maar dan zal je bijvoorbeeld Schiphol en boerenbedrijven in de buurt moeten opdoeken om stikstofdoelen te behalen."

Stichting Duinbehoud zei in augustus dat de provincie 'eens lef moet tonen'. Directeur Marc Jansen zei tegen NH Nieuws: "Ik zou zeggen: minimaal halvering van de stikstof-uitstoot, maar als het kan nog een stap verder. En niet wachten tot morgen, maar er meteen mee beginnen."

Milieugedeputeerde van de provincie Jeroen Olthof noemde de acht procent inperking 'een goed begin'. Olthof, toen: "We moeten we de stikstofrechten van Tata Steel wel op een verstandige manier intrekken, zodat we niet in de problemen komen als de nieuwe, groene fabrieken gebouwd worden. Het is nooit de bedoeling geweest Tata Steel te sluiten."

© https://www.nhnieuws.nl/n(...)lijkheid#t1668679941
  donderdag 17 november 2022 @ 17:54:32 #198
323876 michaelmoore
pi_206710756
Nou beter als TATA helemaal geen stikstof ruimte meer zou krijgen
dan kan de tent sluiten

https://www.telegraaf.nl/(...)inder-stikstofruimte

quote:
Grootste uitstoter Tata Steel krijgt minder stikstofruimte
3 uur geleden in FINANCIEEL

HAARLEM (ANP) - De maximale hoeveelheid stikstof die Tata Steel mag uitstoten, gaat 8 procent omlaag.
De natuurvergunning van het staalbedrijf in de IJmond wordt definitief aangescherpt, zo laat de provincie Noord-Holland weten.
  woensdag 23 november 2022 @ 14:13:36 #199
345631 Scjvb
pi_206789691
Update:

Er is veel te doen om het staalbedrijf in de IJmond, het spreekt dus voor zich en is heel begrijpelijk dat er thans nog veel vragen resten bij verontruste bewoners aldaar. Maar helaas voor hen gebiedt de realiteit in dit geval ook dat hierover in het huidige stadium nog maar weinig te zeggen valt. Dat komt voornamelijk omdat metingen op het terrein voor de komende tijd nog in volle gang zijn. Uiteindelijk moeten er nog meer metingen plaatsvinden om duidelijkheid te kunnen verkrijgen over uitstoot en de exacte schadelijkheid ervan.

quote:
Het RIVM zegt dat op basis van dit onderzoek geen conclusies getrokken kunnen worden: daarvoor moet de uitstoot van PAK en metalen langer gemonitord worden.

Jeroen Olthof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland, baalt daarvan. "Het is jammer dat we nog geen conclusies kunnen trekken. We kunnen wel zien dat er stof neerdaalt en dat er veel daarvan van Tata Steel komt. We gaan met de IJmond-gemeenten en het RIVM kijken naar de manier waarop we de onderzoeken doen."
Uitsluitsel over het een en ander is helaas voor zowel verontruste als kritische omwonenden nog niet mogelijk gebleken, waarbij men doorgaans van mening is dat een geringe mate van uitstoot van PAK's en lood niet zozeer schadelijk hoeft te zijn. ,,En uiteindelijk waait er in de IJmond volgens kenners meestal ook nog een frisse wind die eventuele oprisping van ongewenste stoffen vaak snel verspreidt.'' Maar zoals gezegd is er dus meer onderzoek nodig terwijl de fabriek werkt aan vergroening en nieuwe installaties, waarbij de nieuwe centrale van TenneT tussen Wijk aan Zee en Beverwijk op termijn deel gaat uitmaken van de vereiste nieuwe ontwikkeling en een significante rol zal gaan meespelen.

quote:
TenneT wil het trafostation, waarvoor het grond van Tata Steel heeft aangekocht, bouwen om de electriciteit die via windmolens op zee wordt opgewekt verder over land te transporteren.
Er wordt van hogerhand dan ook geadviseerd om het gehele proces wat meer tijd te gunnen, zodat Tata Steel haar plannen succesvol kan uitrollen gedurende het onderzoek.
Vanzelfsprekend wordt het door alle partijen op prijs gesteld dat er flink wordt nagedacht en men daarbij ook nog zijn of haar kritische mening kan geven. Uiteraard is het staalbedrijf bereid om de omgeving een helpende hand te bieden, waar nodig.

Behalve dat door recent onderzoek kennelijk enige mate van PAK's en lood in de omgeving zou zijn aangetroffen, vereisen ook beoogde vergroeningsplannen en technieken nader onderzoek m.b.t. de volksgezondheid, waarover ook meer duidelijkheid zal moeten komen nog voordat de nieuwe fabriek goed en wel gerealiseerd kan worden rond 2030 of later.

Nog veel vragen over RIVM-rapport over Tata Steel, maar antwoorden blijven uit

quote:
23 november 2022, 07.30 uur · Aangepast 10.02 uur · Door Jasper Leegwater

Bewoners van Velsen, Beverwijk en Heemskerk zitten nog vol vragen over het onlangs gepubliceerde RIVM-rapport, dat aantoont dat er rond Tata Steel nog veel ziekmakende stoffen in de lucht hangen. Dat werd gisteren goed duidelijk op een bewonersavond over het rapport. Zeker 35 bezorgde bewoners spraken zich uit over hun zorgen.

Tata Steel - Dennis Mantz / NH Nieuws

De avond werd geopend met een presentatie door het RIVM. Daarin werd weinig nieuws verteld. Het RIVM zegt dat op basis van dit onderzoek geen conclusies getrokken kunnen worden: daarvoor moet de uitstoot van PAK en metalen langer gemonitord worden.

Een bewoonster is niet tevreden en loopt zelfs vroegtijdig weg. "Ik voel me door de overheid in de steek gelaten", vertelt ze even later, net buiten het stadhuis.

Jeroen Olthof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland, baalt daarvan. "Het is jammer dat we nog geen conclusies kunnen trekken. We kunnen wel zien dat er stof neerdaalt en dat er veel daarvan van Tata Steel komt. We gaan met de IJmond-gemeenten en het RIVM kijken naar de manier waarop we de onderzoeken doen."

Tekst gaat verder onder foto.

Jasper Leegwater / NH Nieuws

"We verwachten in de toekomst bij dit soort onderzoeken ook effecten te zien van de maatregelen die worden getroffen", vertelt Olthof. "Als provincie willen we structureel een andere fabriek zien en ook meer maatregelen om de uitstoot te verminderen."

Onderzoek in de toekomst

Een bewoonster stelt gelijk na de presentatie van het RIVM haar meest prangende vraag. Ze wil weten hoe er in de toekomst onderzoek gedaan gaat worden. "Misschien moeten we ook aan een andere manier van meten gaan denken, zoals op minder plaatsen maar vaker. We wachten voor nu op de resultaten van het volgende onderzoek. Daarna gaan we kijken hoe we in de toekomst gaan meten", zei het RIVM.

Wethouder Brigitte van den Berg reageert op het onderzoek van het RIVM: "Toen ik deze resultaten zag, kwam het echt wel even binnen. Er is eigenlijk nog geen aantoonbare verbetering terwijl we daar zo erg op hoopten. Er zijn veel aanleidingen om te zeggen dat de meting nog wat vroeg is en dat er meer metingen nodig zijn om een trend te zien."

Nienke van de Waal is arts medische milieukunde bij de GGD. Ze staat stil bij het lood dat is aangetroffen tijdens het onderzoek. Volgens de GGD zijn de waardes niet enorm verontrustend. “Een keer wat binnenkrijgen kan geen kwaad”, zo stelt de GGD.

Stephanie Dumoulin van Frisse Wind stelde vervolgens de vraag wat dat dan betekent, 'een keer wat binnenkrijgen'. Daarop antwoordde Van de Waal dat het lastig is om dat hard te maken en dat kinderen goed hun handen moeten blijven wassen. Dat antwoord viel niet bij iedereen lekker.

Speeltuinen schoonmaken

Frisse Wind startte vorige week een actie om speeltuinen in Beverwijk en Velsen schoon te laten maken zoals dat ook al in Wijk aan Zee gebeurt. De colleges van de IJmond-gemeenten hebben daar ook nog bij stilgestaan. "Wij hebben begrip voor die oproep. Als ouder wil je dat je kind kan spelen in een schone omgeving. We willen goed kijken in overleg met de GGD wat er nodig is."

Tekst gaat verder onder foto.

Jasper Leegwater / NH Nieuws

Een bewoonster loopt geïrriteerd weg tijdens de bijeenkomst als iemand in de zaal opkomt voor de staalfabriek. Ze vertelt aan NH Nieuws waarom. "Het zijn allemaal losse onderzoeken. We worden het bos ingestuurd. Die onderzoeken worden niet aan elkaar verbonden. Daarmee krijg ik het idee dat ze geen conclusies willen trekken. We krijgen geen duidelijke antwoorden terwijl er zorgen over de gezondheid van kinderen zijn. Dan voel ik me echt door de overheid in de steek gelaten."

Een andere bewoner voelt zich ook in de kou staan. “Ze geven allemaal ontwijkende antwoorden. Er kunnen geen conclusies worden getrokken. Ik heb een trampoline in de tuin en die is al 10 jaar altijd vies. Het is zo’n zorgelijke situatie en we krijgen geen echte antwoorden.”

Toezegging

Olthof zegt een bewoner toe dat er een onderzoek komt naar de gezondheidseffecten van de vergroeningsplannen van Tata Steel. "Er kan geen nieuwe fabriek worden gebouwd zonder dat we weten wat de effecten voor de gezondheid zijn."

Op 4 oktober is een volgend depositie-onderzoek begonnen. Het RIVM verwacht dat de resultaten van dat onderzoek in het nieuwe jaar gepresenteerd kunnen worden.

© https://www.nhnieuws.nl/n(...)twoorden-blijven-uit
  woensdag 23 november 2022 @ 18:51:27 #200
323876 michaelmoore
pi_206793826
TATAT staal moet gewoon weg uit Nederland die past niet aan onze stranden

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')