abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 september 2022 @ 11:40:20 #151
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206038618
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:39 schreef B4llistic het volgende:

[..]
Die kankerfabriek heeft wel de materialen geproduceerd om jouw "dicht bevolkte gebied" te realiseren dumbass.

Mensen die dit soort dingen willen sluiten denken echt dat welvaart uit de lucht komt vallen |:(
Welvaart kan tegenwoordig prima zonder vervuiling. Willen ze niet vergroenen, dan moeten ze maar oprotten.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 20 september 2022 @ 11:40:53 #152
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_206038623
quote:

[..]
Die kankerfabriek heeft wel de materialen geproduceerd om jouw "dicht bevolkte gebied" te realiseren dumbass.

Mensen die dit soort dingen willen sluiten denken echt dat welvaart uit de lucht komt vallen |:(
Roerend eens!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_206038635
quote:
84s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:34 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Wijk aan Zee heeft niet eens de kans gehad om veel te groeien. Die kankerverwekkende fabriek ligt zowat om dat hele dorp heen :') En het middeleeuwse centrum van Beverwijk ligt op 2km van Tata. Dus wie was nou eerder?

[ afbeelding ]
Der leven er 2.175 mensen maar en jij gaat mij nu vertellen dat dat getal hetzelfde was in 1918? :')
Waarschijnlijk werken ze allemaal ook nog eens bij de fabrieken dus hebben zij hen brood daaraan te danken. Nogmaals je spreekt niets tegen. Je versterkt alleen maar mijn standpunten. Besef je dat niet?
pi_206038655
quote:

[..]

Daarom vind ik ook dat de bewoners / arbeiders eromheen hypocriet zijn. Die zijn zelf daar gaan wonen om geld te verdienen en nu ze plots met pensioen zijn en met de hond even een wandeling doen en wat stank ervaren, wijzen zij gelijk de vinger naar de fabriek waar zij jarenlang hun brood aan hebben verdiend.
pi_206038669
quote:
84s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:40 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Welvaart kan tegenwoordig prima zonder vervuiling. Willen ze niet vergroenen, dan moeten ze maar oprotten.
Rot zelf op zuurpruim. Echt typisch groenlinkser die het hele bedrijfsleven kapot maakt met onrealistische ideeën en regels en vervolgens de kop in het zand steekt! ''Ik weet van niets''.

Ondertussen wel een energiecrisis en mensen die vanwege de inflatie verhongeren.
  dinsdag 20 september 2022 @ 11:50:51 #156
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206038693
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:47 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Rot zelf op zuurpruim. Echt typisch groenlinkser die het hele bedrijfsleven kapot maakt met onrealistische ideeën en regels en vervolgens de kop in het zand steekt! ''Ik weet van niets''.

Ondertussen wel een energiecrisis en mensen die vanwege de inflatie verhongeren.
Niets onrealistische ideeën. Het bedrijfsleven maakt gewoon bewust mensen ziek en de natuur kapot omdat ze zoveel mogelijk winst willen maken. Kapitalisme is de kanker van de maatschappij. Wat betreft Tata letterlijk.
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_206039137
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:28 schreef probeer het volgende:

[..]
Nattekat de altruïst (met de gezondheid van anderen)

:')

Bouw en opereer zo'n fabriek ergens waar geen mensen wonen. Als dat niet in Nederland kan, dan kan het niet in Nederland.
Ja en dan het staal uit Brazilië of China (waar milieuregels minder streng/ niet bestaand zijn) invoeren want dat levert geen milieuschade op daar of hier of ergens anders op de wereld. :')

En ook zoveel mensen die denken dat staal niet zoveel nodig is en alleen voor rijke mensen. ;(
pi_206039372
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:09 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Met alle respect moet ik een en het ander aan je opmerking corrigeren. Allereerst dateren de staalfabrieken van IJmuiden niet uit 2007 maar gaan ze verder terug de tijd in naar 1918. Het is Tata Steel dat Brits-Nederlandse Corus in 2007, dus het gehele staalfabriekencomplex in IJmuiden overnam.

Nou toen de fabrieken in 1918 gebouwd werden had je vrijwel geen dichtbevolkte gebied eromheen. Het was vroeger tijdens de industrialisatie zo dat er eerst een grote industriecomplex werd neergezet en dat daaromheen de huizen pas werden gebouwd. Zo hoefden de arbeiders geen gigantische afstanden te leggen. In die tijd kon dat in principe ook niet want je had geen eens een OV netwerk of eigen auto's.

De mensen oftewel arbeiders zijn daar dus in de buurt gaan wonen om daar brood te kunnen verdienen. Nu is het plots zo dat de fabrieken de boosdoeners zijn omdat zij in de buurt van dichtbevolkte gebieden opereren? Beetje hypocriet niet?

De mensen moeten daar zelf maar weg als ze last hebben van stank. Krijg nou wat.
En wie gaat dat betalen? Wat een onnozele opmerking..
pi_206039392
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 12:44 schreef Zolena het volgende:

[..]
Ja en dan het staal uit Brazilië of China (waar milieuregels minder streng/ niet bestaand zijn) invoeren want dat levert geen milieuschade op daar of hier of ergens anders op de wereld. :')

En ook zoveel mensen die denken dat staal niet zoveel nodig is en alleen voor rijke mensen. ;(
Waar zeg ik dat?

Levert inderdaad schade op. Maar dan niet hier. Waar andere landen voor kiezen, daar kiezen andere landen voor.

[ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 20-09-2022 13:53:40 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_206039393
quote:

[..]

Ik vraag niet om een dicht bevolkt gebied. Gewoon weg met dat gezwel.
  dinsdag 20 september 2022 @ 13:59:56 #161
345631 Scjvb
pi_206039958
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 13:09 schreef probeer het volgende:

[..]
Waar zeg ik dat?

Levert inderdaad schade op. Maar niet hier.
Aha maestro, zo erg serieus als ook u over gezondheidsschade bent lijkt u het zich aan te trekken als dat in NL het geval is, maar het weer niet erg te vinden als dat elders ook het geval is. Dat klinkt toch best 'n beetje hypocriet, lijkt het. :)
Het valt niet te ontkennen dat er nu best wat reorganisaties en aanpassingen plaats mogen vinden aan de bestaande installaties. Maar hoogstpersoonlijk neem ik vooralsnog alle ophef om die 'kankerverwekkende staalfabriek' met 'n korreltje zout als u het niet heel erg vindt.

Dus ja, economisch NL denkt ook in eigen straatje over wat goed is voor NL, haar burgers en het bedrijfsleven. Let wel: het een en ander betekent niet dat eventuele lichte gezondheidsschade, die vrijwel in alle gebieden kan voorkomen waar bedrijvigheid is (neem Schiphol, Maasvlakte of Pernis etc.) waarnaar reeds uitgebreid onderzoek is gedaan, gebagatelliseerd wordt. Zeker niet!

Alle voors en tegens leiden ertoe dat de staalfabriek i.i.g. moet vergroenen, en daar wordt aan gewerkt tot maximaal 2030, waaraan enige mate van gezonde nuchterheid omtrent alle ophef over geclaimde gezondheidsschade door linkse milieu fanaten en angsthazen nu eenmaal inherent is.
Verschillende partijen/bewegingen maken kennelijk misbruik van de situatie en proberen vals te spelen is gebleken, want zij leggen het net als u ;) dusdanig uit dat het bedrijf de zwarte piet 8} toegespeeld krijgt.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_206040003
quote:
15s.gif Op dinsdag 20 september 2022 13:59 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Aha maestro, zo erg serieus als ook u over gezondheidsschade bent lijkt u het zich aan te trekken als dat in NL het geval is, maar het weer niet erg te vinden als dat elders ook het geval is. Dat klinkt toch best 'n beetje hypocriet, lijkt het. :)
Deels ja. Deels ook wel aardig te verklaren, daar ik meer binding heb met andere mensen uit dezelfde samenleving, dan met andere mensen uit een andere samenleving. Mijn bezorgdheid en empathie kent gradaties. Sue me.

quote:
Het valt niet te ontkennen dat er nu best wat reorganisaties en aanpassingen plaats mogen vinden aan de bestaande installaties. Maar hoogstpersoonlijk neem ik vooralsnog alle ophef om die 'kankerverwekkende staalfabriek' met 'n korreltje zout als u het niet heel erg vindt.
Ik vind het niet erg hoor. Maar bestempel het wel als onjuist. Mag inmiddels toch wel duidelijk zijn.

quote:
Dus ja, economisch NL denkt ook in eigen straatje over wat goed is voor NL, haar burgers en het bedrijfsleven. Let wel: het een en ander betekent niet dat eventuele lichte gezondheidsschade, die vrijwel in alle gebieden kan voorkomen waar bedrijvigheid is (neem Schiphol, Maasvlakte of Pernis etc.) waarnaar reeds uitgebreid onderzoek is gedaan, gebagatelliseerd wordt. Zeker niet!
Het is inderdaad overduidelijk dat jij primair economisch denkt.

quote:
Alle voors en tegens leiden ertoe dat de staalfabriek i.i.g. moet vergroenen, en daar wordt aan gewerkt tot maximaal 2030, waaraan enige mate van gezonde nuchterheid omtrent alle ophef over geclaimde gezondheidsschade door linkse milieu fanaten en angsthazen nu eenmaal inherent is. Verschillende partijen/bewegingen maken misbruik van de situatie en proberen vals te spelen is gebleken, want zij leggen het op dusdanig uit dat het bedrijf de zwarte piet 8} toegespeeld krijgt.
Uit alles blijkt dat ze dat niet afdoende of snel genoeg doen. Daar ben je nou al meerdere malen door meerdere users op gewezen, maar blijf je gewoon negeren.
  dinsdag 20 september 2022 @ 14:52:18 #163
345631 Scjvb
pi_206040447
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 14:03 schreef probeer het volgende:

[..]
Deels ja. Deels ook wel aardig te verklaren, daar ik meer binding heb met andere mensen uit dezelfde samenleving, dan met andere mensen uit een andere samenleving. Mijn bezorgdheid en empathie kent gradaties. Sue me.
[..]
Ik vind het niet erg hoor. Maar bestempel het wel als onjuist. Mag inmiddels toch wel duidelijk zijn.
[..]
Het is inderdaad overduidelijk dat jij primair economisch denkt.
[..]
Uit alles blijkt dat ze dat niet afdoende of snel genoeg doen. Daar ben je nou al meerdere malen door meerdere users op gewezen, maar blijf je gewoon negeren.
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:28 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Dat zegt u. :)
Ook u (en de rest) zijn al meerdere malen op het een en ander gewezen en blijven dit gewoon negeren. :) Gewoon een gevalletje pot/ketel, toch? :)
pi_206040882
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 september 2022 14:52 schreef Scjvb het volgende:

[..]
[..]
Ook u (en de rest) zijn al meerdere malen op het een en ander gewezen en blijven dit gewoon negeren. :) Gewoon een gevalletje pot/ketel, toch? :)
Nee. Wij posten bronnen. Jij komt met dooddoeners.
pi_206040928
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:47 schreef Werkperd het volgende:

[..]

De rijken en hun fanatieke aanhangers zullen echt niet verhongeren of koude lijden. Dat zal slechts de onfortuinlijken kunnen overkomen, doordat er geen sociale controle meer is.
  dinsdag 20 september 2022 @ 16:13:41 #166
345631 Scjvb
pi_206041052
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 15:50 schreef probeer het volgende:

[..]
Nee. Wij posten bronnen. Jij komt met dooddoeners.
Dooddoeners? Lol. Nee blufkont, dat is precies wat u hier nu zelf steeds doet. :) Pot/ketel toch weer hè. ;)

Echter door mij werden eerder in deze OP al bronnen, of quotes uit artikels met eventuele bronvermelding, gepost over dit onderwerp. Kom anders zelf eens met bronnen. :) En dat ''wij'', spreek voortaan liever voor u zelf. :)

En een opmerking waar eventueel geen bronvermelding bij staat hoeft ook geen dooddoener te zijn
  maandag 7 november 2022 @ 18:09:59 #167
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206592697
quote:
Provincie zet camera's op Tata's bekritiseerde kooksfabriek

De Kooksgasfabriek 2 van Tata Steel IJmuiden komt onder cameratoezicht. De provincie denkt zo beter te kunnen optreden als er rauwe kooks (bewerkte kolen die nodig zijn om staal te maken) uit de kooksoven van die kooksfabriek komen. Dat lijkt niet veel bijzonders, maar de toekomst van Tata Steel hangt misschien wel van die rauwe kooks af. Het gaat in eerste instantie nog om een proef met de camera's

De kooksfabriek is sinds bijna twee maanden terug al aan zijn derde last onder dwangsom toe. Dat is een soort voorwaardelijke boete. Elke keer als er rauwe kooks uit de oven komen, kost dat Tata Steel nu honderdduizend euro. Rauwe kooks zorgen voor te veel stank en schadelijke stoffen in de omgeving van het bedrijf.

Na vijftien keer die boete, oftewel na anderhalf miljoen euro, is de dwangsom 'volgelopen' en volgen er andere zwaardere maatregelen. Misschien wel sluiting van de kooksfabriek, liet milieugedeputeerde Jeroen Olthof daarbij weten.

Kwestie van tijd
Oneerlijk, vond Tata Steel, gezien de maatregelen die het wél neemt rond de omstreden fabriek, zoals betere afdichting van de ovens. En zo nu een dan een lading rauwe kooks is ook niet te voorkomen, zegt het bedrijf. Met andere woorden: het vollopen van die boete is daardoor slechts een kwestie van tijd.

En nu zet de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (ODNZKG) ook nog eens camera's op het fabrieksonderdeel, zodat het '24/7 kan controleren en incidenten met rauwe kooks zo vroegtijdig worden gedetecteerd'. Na vier tot zes weken bepaalt de provincie of de camera's ook daarna blijven staan.

Is het dan zo erg als de kooksfabriek moet sluiten? Ja, dat is het, waarschuwde de FNV twee weken geleden in een brandbrief. Zonder deze fabriek kan Tata Steel wel opdoeken, zegt de vakbond.

Tweede maatregel in twee weken
Het importeren van kooks in plaats van het zelf maken, is te duur. En gas dat vrijkomt, wordt weer gebruikt bij andere bedrijfsonderdelen. Dat zou dan ook nog, tegen de huidige gasprijs moeten worden ingekocht.

Of sluiting van de kooksfabriek inderdaad zo rampzalig zou uitpakken, zal eventueel moeten blijken. Zo ver is het nog niet: Tata heeft de boete van 100.000 euro is nog niet één keer hoeven betalen.

Het cameratoezicht is ook al een tweede maatregel in twee weken tijd bij de KGF2. Vorige week meldde de Omgevingsdienst dat Tata Steel binnen een maand de uitstoot van kankerverwekkende PAK's bij de kooksfabriek moet terugbrengen. De dienst zei er toen vanuit te gaan dat 'Tata dit probleem oplost.' Over eventuele gevolgen voor Tata als dat niet lukt, liet het OD zich nog niet uit.

https://www.nhnieuws.nl/n(...)iseerde-kooksfabriek
  maandag 7 november 2022 @ 20:03:00 #168
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_206594381
quote:
84s.gif Op maandag 7 november 2022 18:09 schreef Starhopper het volgende:

[..]

vieze tent aan de schone noordzee kust , wat een toerisme inkomsten laten we gaan en wat een uiterst dure bouwlocatie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_206596386
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2022 20:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
vieze tent aan de schone noordzee kust , wat een toerisme inkomsten laten we gaan en wat een uiterst dure bouwlocatie
Haha wat denk je wat voor inkomsten het bedrijf genereert aan belasting, zowel direct als indirect? Zal wel iets meer zijn dan die toeristen, anders was het allang al dicht geweest.
  maandag 7 november 2022 @ 22:12:23 #170
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_206596629
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2022 21:57 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Haha wat denk je wat voor inkomsten het bedrijf genereert aan belasting, zowel direct als indirect? Zal wel iets meer zijn dan die toeristen, anders was het allang al dicht geweest.
als jou buurman in je tuin komt zeiken over je tuinstoelen en je honderd euro geeft ervoor wat zeg jij dan tegen je vrouw?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 7 november 2022 @ 23:52:37 #171
345631 Scjvb
pi_206597765
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2022 20:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Toerisme inkomsten zat in NL

Nu doet men net of deze winstgevende fabriek nog niet zo heel lang bestaat en de locatie achteraf gezien een 'foutje' was.
Tata Steel heeft inmiddels alweer van zich laten horen. Behalve een goede voortzetting van het 104 jarige staalconcern, op voorwaarde van alle reeds afgesproken vrij overtrokken aanpassingen voor het milieu en volksgezondheid, blijft privacy ook een groot goed.

Tata keert zich tegen cameratoezicht cokesfabriek; privacy niet gewaarborgd

quote:
Vandaag om 17:12

Een zogeheten ’rauwe oven’ van een cokesfabriek van Tata Steel.

* IJMUIDEN

Tata Steel keert zich tegen het cameratoezicht waarmee de milieu-inspectie van Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (ODNZKG) de overtredingen van Kooks- en Gasfabriek 2 wil gaan vastleggen. De privacy van medewerkers en bezoekers van het terrein is onvoldoende gegarandeerd, aldus Tata Steel, dat hier eerst harde garanties voor wil hebben alvorens akkoord te gaan met de plaatsing van camera's.

© https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20221107_61961205
pi_206598600
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2022 22:12 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als jou buurman in je tuin komt zeiken over je tuinstoelen en je honderd euro geeft ervoor wat zeg jij dan tegen je vrouw?
Dat ik het zelf gedaan heb. Makkelijk verdient.
  dinsdag 8 november 2022 @ 16:23:58 #173
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_206603497
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 08:10 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Dat ik het zelf gedaan heb. Makkelijk verdient.
Dat is dus de zeer kort door de bocht oplossing

Als je eerlijk bent tegen degene waar je mee leeft , de medelanders , dan zerg jij , wij willen die smeerboel niet aan onze mooie kust
pleur een end op met je vieze lucht waar men kanker van krijgt

https://www.rtlnieuws.nl/(...)-metaal-paks-stoffen
quote:
Uit een rapport van GGD Kennemerland blijkt dat in de omgeving van Tata Steel (o.a. Beverwijk en Haarlem) vaker longkanker voorkomt dan gemiddeld in Nederland. In mei 2021 zijn ruim 1.100 strafrechtelijke aangiftes gedaan tegen Tata Steel vanwege 'het door vervuiling doelbewust schaden van de volksgezondheid'.
  dinsdag 8 november 2022 @ 18:04:20 #174
345631 Scjvb
pi_206604410
Bovenstaand RTL-bericht is bijna een jaar oud en weinig relevant geworden.

Over giftige uitstoot door huidige cokes- en gasfabrieken gesproken die de gezondheid van omwonenden schade zou berokkenen, evenals andere beschuldigingen, zijn redelijkerwijs belangrijke en ontlastende nuances aangebracht die wellicht gunstig blijven uitpakken voor het megastaalbedrijf in IJmuiden.

Men moet dus niet gaan zeuren, de vereiste aanpassingen zijn reeds in werking getreden en alles gaat nu in gewenste stroomversnelling.
Dat de gewenste vergroening nog wat tijd behoeft komt niet als een verrassing, want dit wist men al langer. ;)
  dinsdag 8 november 2022 @ 19:04:50 #175
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_206605219
quote:
15s.gif Op dinsdag 8 november 2022 18:04 schreef Scjvb het volgende:
Bovenstaand RTL-bericht is bijna een jaar oud en weinig relevant geworden.

Over giftige uitstoot door huidige cokes- en gasfabrieken gesproken die de gezondheid van omwonenden schade zou berokkenen, evenals andere beschuldigingen, zijn redelijkerwijs belangrijke en ontlastende nuances aangebracht die wellicht gunstig blijven uitpakken voor het megastaalbedrijf in IJmuiden.

Men moet dus niet gaan zeuren, de vereiste aanpassingen zijn reeds in werking getreden en alles gaat nu in gewenste stroomversnelling.
Dat de gewenste vergroening nog wat tijd behoeft komt niet als een verrassing, want dit wist men al langer. ;)
nuances
Dat mensen die rondom TATA wonen meer in de zon zitten en meer roken , dan elders in het land _O- _O- 8)7

Kanker in allerlei soorten komt gewoon veel meer voor rondom de fabriek dan elders
quote:
Meer mensen met longkanker
Uit eerdere onderzoeken is al gebleken dat in de regio IJmond aanzienlijk meer mensen lijden aan longkanker dan in de rest van het land.
Ook hartaandoeningen en diabetes komen er vaker voor.
Volgens het RIVM hebben de stofregens vanaf het terrein van Tata Steel een 'ongewenst effect' op de gezondheid van kinderen.

Miniatuurvoorbeeld Lees ook:
Gemeenten rond Tata Steel zijn vervuilende fabriek zat
Voor de paks indeno(1,2,3-cd)pyreen (IND) en benzo(ghi)peryleen (BGP) zijn de gemeten concentraties tot duizend keer hoger dan volgens de onderzoekers te verwachten zou zijn op basis van de officiële uitstootgegevens.
Koper kwam tot 50 keer meer voor en lood en chroom tot 5 keer meer dan de berekende waarde.

Tata Steel ligt al langer onder vuur vanwege de overlast en milieuvervuiling voor de omgeving.
Veel van de 150.000 inwoners in de IJmond zijn bezorgd over de stoffen die ze inademen en over stofdeeltjes die ze in hun omgeving zien liggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 08-11-2022 19:14:54 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')