quote:Op woensdag 19 juli 2023 11:18 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Laat maar zitten. Gaan we toch niet uitkomen.
quote:Op woensdag 19 juli 2023 11:16 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Wat je daar ziet op je plaatje is hoofdzakelijk stoom. Voor de leek lijkt het allemaal erger dan het is.
quote:Lood, vanadium en mangaan in veegmonsters RIVM
Uit een inventarisatie van gezondheidsrisico's blijkt dat in de grafietregen zware metalen en paks (polycyclische aromatische koolwaterstoffen) zitten, zo maakte het RIVM begin juni bekend.
Grafietregen is een stofwolk die neerdaalt bij het verwerkingsproces van slak bij Tata Steel - de voormalige Hoogovens - in de IJmond. Het RIVM deed in 2009 al gezondheidsonderzoek, maar kon toen de lichte verhoging van gezondheidsklachten niet toewijzen aan de uitstoot.
Daarom is de Gezondheidsmonitor ingezet, waarmee elke vier jaar door GGD Kennemerland en het RIVM de gezondheidssituatie in de IJmond wordt onderzocht.
In 2016 bleek hieruit dat COPD, hart- en vaatziekten en diabetes meer voorkomen en dat één op de vijf bewoners van de IJmond bezorgd is om de gezondheid vanwege bedrijven of industrie.
ik lust geen bier, ik drink waterquote:Op woensdag 19 juli 2023 11:28 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Halen we alle Heinekenbrouwerijen in de wereld naar Nederland want ja, nederlands bedrijf. Zoveel water hebben we niet. Het is nu al 1 van grootste waterverbruikers hier. Je maakt een grote denkfout.
quote:Van onze verslaggevers Vandaag om 12:00
* AMSTERDAM
De Europese Commissie geeft de Duitse regering toestemming om een subsidie van 2,3 miljard euro aan staalmaker ThyssenKrupp te geven. Het geld is bestemd voor de bouw van een waterstof aangedreven staalfabriek in Duisburg. Dat meldt persbureau Reuters. Dit lijkt ook goed nieuws te zijn voor Tata Steel IJmuiden
Staatssteun aan bedrijven ligt in Europa gevoelig. De staalsector zegt echter niet zonder miljardensubsidies te kunnen voor de omslag van sterk vervuilende steenkoolhoogovens naar het schone waterstof. De EU heeft ambitieuze klimaatdoelstellingen geformuleerd. Zonder een vergroening van de staalsector- die de ovens nog vooral met steenkolen verwarmt - worden die niet gehaald, omdat het in elk land de grootste CO2-producenten zijn.
Tientallen miljarden
De bouw van nieuwe staalfabrieken die op zowel waterstof als elektriciteit werken, kost in de hele EU tientallen miljarden. Directeur Hans van den Berg van Tata Steel IJmuiden heeft meerdere keren verklaard ’flink’ wat geld van de Nederlandse overheid nodig te hebben om de staalfabriek te vergroenen.
Subsidieregels
Dat ThyssenKrupp nu van de EU overheidsgeld mag krijgen voor de bouw van een zogeheten DRI (Direct Reduced Iron)-oven in Duisburg, betekent dat alle staalbedrijven in de hele Europese Unie onder dezelfde subsidieregels moeten vallen. Dus ook Tata Steel IJmuiden.
ThyssenKrupp start in 2026 met groen staal
ThyssenKrupp heeft onlangs een contract getekend met fabriekenbouwer SMS voor de bouw van de eerste DRI-oven in Duisburg. Met deze deal is 1,8 miljard euro gemoeid. In 2026 wil ThyssenKrupp deze waterstofhoogoven operationeel hebben. Dan wordt er 2,5 miljoen ton staal per jaar geproduceerd. De ingebruikname van de DRI zou in Duitsland direct 3,5 miljoen ton CO2 besparen. Het Zweeds SSAB produceert op kleine schaal al groen staal.
Groenstaalplannen Tata Steel
De groenstaalplannen van Tata liggen momenteel echter stil. Na een participatieronde, waarbij niet alleen omwonenden maar ook oud-directeuren van de Hoogovens hun mening gaven, wordt nu enkele maanden nagedacht over de te varen koers. Dat maakte Tata afgelopen voorjaar bekend. Vergunningen voor de nieuwe groene ovens zijn nog niet aangevraagd. Onbekend is wanneer Tata de aanvragen gaat indienen.
Zorgen
Het kabinet uit zich bezorgd over het tempo van uitrol dat de directie hanteert, zo blijkt uit de brief van staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur & Waterstaat) aan de Tweede Kamer. De Omgevingsdienst in Noord-Holland ziet "een significant aantal risico's", zo meldde die eerder. Verdere vertraging door zulke risico’s is "zeer ongewenst", aldus Heijnen. "Wat het effect op het project als geheel gaat zijn, is niet bekend."
Dreigende vertraging door val kabinet
Door de val van het kabinet dreigt er nog meer vertraging voor een zogeheten ’maatwerkafspraak’ voor Tata Steel, die het kabinet met grote vervuilers maakt voor hun groene plannen. De kans bestaat dat de Tweede Kamer die maatwerkafspraken controversieel verklaart, zodat het demissionaire kabinet hier geen knopen over mag doorhakken.
Het demissionaire kabinet meldt doorlopend met het staalbedrijf in gesprek te zijn over nieuwe stappen en bindende klimaatafspraken om de CO2-uitstoot te beperken. Tata Steel Nederland wil de uitstoot in 2030 met 5 megaton CO2 beperkt hebben. Dat is volgens het bedrijf nog steeds mogelijk.
Grootste vervuiler
Met een uitstoot van 12,5 miljoen ton CO2 per jaar is Tata Steel veruit de grootste vervuiler van het land. De eerste DRI-oven zou bij Tata in 2030 aangestoken moeten worden. Dan worden een hoogoven en een cokesfabriek gesloten, wat volgens Tata meteen miljoenen tonnen CO2 scheelt. In een later stadium wordt ook de tweede hoogoven gesloopt en vervangen door een schoon werkende DRI.
quote:Twee fabrieken Tata Steel onder verscherpt toezicht: 'Problemen stapelen zich op'
20 jun. 2023in FINANCIEEL
ZAANDAM (ANP) - De twee cokesgasfabrieken van Tata Steel in de IJmond komen per direct onder verscherpt toezicht te staan.
Dat laat de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) weten.
Die ziet dat de problemen bij de vervuilende installaties ,,zich opstapelen."
quote:Peter Schat Gisteren om 14:23Hout, bestemd voor de open haard, wordt op een vrachtwagen geladen,
© Studio Kastermans
* HAARLEM
Vorig jaar nam de concentratie kankerverwekkende pak’s in de lucht toe ten opzichte van het jaar ervoor in de IJmond, het havengebied van Amsterdam en Haarlemmermeer. De GGD Amsterdam vermoedt dat vaker aanmaken van houtkacheltjes en open haarden hier wel eens aan ten grondslag zou kunnen liggen en gaat nader onderzoek doen. De resultaten worden na de zomer verwacht.
De luchtkwaliteit in de drie regio’s wordt mede in opdracht van de provincie Noord-Holland middels luchtmeetnetten in de gaten gehouden. Vanaf 2009 is daar een dalende trend in de concentraties luchtverontreinigende stoffen. Behalve dus wat de polycyclische aromatische koolwaterstoffen (pak’s) betreft. Dat zijn verbindingen waarvan een aantal kankerverwekkend is. Voor één ervan, benzo(a)pyreen, bestaat een wettelijke richtwaarde en in alledrie de gebieden blijft de concentratie daaronder.
Niettemin wordt er in die gebieden nog niet voldaan aan de aangescherpte waarden die de Wereld Gezondheids Organisatie WHO adviseert. Dat is wel waar de overheden naartoe willen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) mat ook elders in het land hogere concentraties pak’s in de wintermaanden van 2022. Daarom denkt men niet in eerste instantie aan lokale bronnen als Tata Steel, Schiphol of havenactiviteiten om dit te verklaren.
Vanwege de energiecrisis is er meer hout gestookt. Dat zou een oorzaak kunnen zijn. Maar ook de na de coronacrisis weer toegenomen verkeersdrukte. Meteorologische onstandigheden kunnen ook van invloed zijn. Vanuit een nadere analyse hoopt men beter te kunnen bepalen welke bronnen welk type luchtverontreiniging veroorzaken.
Zowel de provinciale als lokale overheden pleiten voor aanscherping van landelijke en Europese grenswaarden voor verontreinigende stoffen. Ook moeten er dergelijke waarden komen voor alle zware metalen. Nadrukkelijk stellen van een gezondheidsnorm wordt gezien als belangrijke eerste stap naar een gezondere leefomgeving
https://www.ewmagazine.nl(...)n-tata-steel-842818/quote:NOS Nieuws
o
Vandaag, 16:47
Tata twijfelt hardop over toekomst van staalindustrie in IJmuiden
Rob Koster
Economieverslaggever
Tata Steel IJmuiden houdt serieus rekening met een toekomst waarin het niet langer zelf staal maakt met behulp van ijzererts. De voormalige hoogovens zouden zich dan beperken tot het omsmelten van schroot en daarmee veranderen in een recyclebedrijf.
Tata heeft dit vandaag bekend gemaakt in een eerste rapportage over de discussiebijeenkomsten die het bedrijf heeft gehouden met omwonenden, over de toekomstplannen van het bedrijf.
quote:,Mening van TATA staal :
,Greenpeace verwijt ons doorlopend allerlei milieuregels te overtreden, dan is het wel heel raar dat demonstranten zelf hun tentenkamp in het beschermde natuurgebied rondom onze staalfabrieken opslaan en daar verblijven", aldus de woordvoerder van Tata Steel.
quote:Afbreken Wijk aan Zee is wellicht goedkoper dan ombouwen Tata Steel
PAUL DE HEN
Wat moet er met Tata Steel in IJmuiden gebeuren?
Aanleiding voor de vraag is het RIVM-rapport dat recent veel stof deed opwaaien. Econoom Paul de Hen verkent een paar oplossingen, waaronder het opkopen van alle huizen in Wijk aan Zee.
Waarom gaat een mens in Wijk aan Zee wonen?
Wie de actievoerders voor schone lucht in het badplaatsje volgt, moet constateren dat het een poel van luchtvervuiling is.
Het 144 pagina's dikke RIVM-rapport dat onlangs werd gepubliceerd, bevestigt dat er in het stof dat daar neerdaalt meer zit aan lood en PAK's - potentieel kankerverwekkende koolwaterstoffen - dan volgens door experts geformuleerde normen gewenst is. In heel IJmond, maar vooral in Wijk aan Zee.
VAN LOOD KRIJGEN ALLE NEDERLANDERS AL MEER BINNEN DAN GEWENST
Bij de PAK's sprong, schrijft het RIVM, ook Castricum er een keer uit, maar dat kwam mogelijk door de voorliefde van de inwoners daar voor open haarden.
Van lood krijgen we in Nederland volgens het RIVM sowieso meer dan gewenst binnen, daar moet je liever niet meer aan toevoegen, is de redenering. Het kan de ontwikkeling van jonge kinderen schaden.
Paul de Hen (1946) promoveerde op de industriepolitiek van Nederland en was correspondent in Brussel, adjunct-hoofdredacteur en chef van de economieredactie van Elsevier, en redacteur van Vrij Nederland.
Ingezonden opinieartikelen worden geselecteerd door de redactie, maar vertegenwoordigen niet noodzakelijkerwijs het standpunt van EW.
Het hoogovenbedrijf Tata Steel is vast en zeker een hoofdverantwoordelijke, al speelt waarschijnlijk ook de scheepvaart door de IJmuider sluizen een rol.
Actiegroepen in de omgeving pleiten al lang voor het sluiten, of in elk geval inkrimpen of zeer ingrijpend en kostbaar milieuvriendelijk moderniseren van het hoogovenbedrijf. Helaas, daar werken nog altijd circa negenduizend mensen.
Kan wel zijn, maar men zegt tegenwoordig zoveel. Bijvoorbeeld dat het bedrijf de grootste uitstoter van ongewenste stoffen is, terwijl er legio andere bronnen van schadelijke stoffen zijn aangetoond, ga zo maar door.quote:Op donderdag 20 juli 2023 18:09 schreef michaelmoore het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)ndustrie-in-ijmuiden
Bovenstaand bericht bevat uiteraard een kern van waarheid. Door omstandigheden zijn er inderdaad wijzigingen opgetreden in de planning van het megastaalbedrijf.quote:De klimaatkeuze van Tata Steel kan grote gevolgen hebben voor het hele Nederlandse klimaat- en energiebeleid. Voor de klimaatdoelen is het belangrijk dat de grootste CO2-uitstoter van Nederland snel verduurzaamt. Tata Steel zorgt voor ruim 7 procent van de Nederlandse uitstoot van broeikasgassen.
In zijn landelijke energieplannen gaat het kabinet ervan uit dat Tata Steel veel groene waterstof nodig zal hebben. Dat moet worden gemaakt met windstroom van de Noordzee. Als Tata afziet van de 'waterstofroute', heeft dat mogelijk grote gevolgen voor de bouw van windparken en voor toekomstige producenten van waterstof.
Het is niet duidelijk wat de verschillende verduurzamingsopties zouden betekenen voor Tata Steels uitstoot van CO2 en milieuvervuilende stoffen. Een woordvoerder zegt dat bij de verdere uitwerking van de plannen extra aandacht wordt besteed aan de invloed op de gezondheid van omwonenden.
beter dat die smeerlapperij tent verdwijnt uit het natura 2000 gebied en van de Schone Nederlandsche kust vandaan ,quote:Op zaterdag 22 juli 2023 21:19 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Kan wel zijn, maar men zegt tegenwoordig zoveel. Bijvoorbeeld dat het bedrijf de grootste uitstoter van ongewenste stoffen is, terwijl er legio andere bronnen van schadelijke stoffen zijn aangetoond, ga zo maar door.
Voors en tegens zijn waar dan ook aan de orde van de dag. What's new!
Citaat uit nu.nl:
[..]
Bovenstaand bericht bevat uiteraard een kern van waarheid. Door omstandigheden zijn er inderdaad wijzigingen opgetreden in de planning van het megastaalbedrijf.
Het is Tata Steel gegund de tijd te mogen nemen om eventueel andere opties nader uit te werken en ondertussen verder te kunnen gaan op de huidige manier met de juiste vergunningen.
Het staalbedrijf in IJmuiden heeft immers een hoge status van veiligheid en heeft in de afgelopen vijf jaar aanpassingen verricht om middels filters uitstoot aanzienlijk te kunnen reduceren.
Mogelijk verlies van hoogwaardige staalproductie, ingeruild voor lagere kwaliteit (omgesmolten schroot), zou inderdaad een minpuntje zijn. Maar er wordt nu serieus nagedacht over wat uiteindelijk het beste is.
Derhalve blijft geduld een schone zaak want de toekomst zal het leren, waarbij omwonenden de toekomst met een gerust hart tegemoet kunnen zien, mij dunkt.
Scjvb
quote:Het beperkt aantal maanden waarin er in strandhuisjes verbleven mag worden, heeft niks te maken met gezondheidsrisico's door de aanwezigheid van Tata Steel, laat het Beverwijkse gemeentebestuur weten.
De reden is dat meer dan drie maanden intensief gebruik van de strandhuisjes een risico vormt voor het naast gelegen Natura2000-gebied.
Dat blijkt uit de beantwoording door het college van vragen van Kees Vroonhof van GroenLinks.
Hij was aangeslagen op een uitzending van Een Vandaag, waarin werd verondersteld dat het beperken van het gebruik van de strandhuisjes tot maximaal drie maanden per jaar, te maken heeft met de uitstoot van Tata Steel en de daaraan verbonden gezondheidsrisico's.
Als bijkomstigheid vond ik alsnog dit draadje:quote:NOS Nieuws • Gisteren, 20:35ANP
Tata Steel IJmuiden is doorlopend in het nieuws vanwege zorgen over de CO2-uitstoot en mogelijke gezondheidsrisico's voor omwonenden door de uitstoot van schadelijke stoffen.
Maar wat je minder vaak hoort, is welke producten we dagelijks gebruiken, die met staal van Tata Steel gemaakt zijn. Wat maken ze precies in IJmuiden en hoe belangrijk is die staalproductie voor Nederland?
Auto's, batterijen en wasmachines
In IJmuiden produceert Tata Steel hoofdzakelijk rollen van hoogwaardig staal. Deze rollen worden vervolgens wereldwijd gebruikt voor allerlei toepassingen.
Ongeveer een derde van de productie uit IJmuiden belandt in de auto-industrie. Het staal is nodig voor de bouw van onderstellen van auto's en is ook terug te vinden in batterijen van elektrische auto's.De Oxystaalfabriek op het terrein van Tata Steel Nederland
Een kleine twintig procent van het Tata-staal wordt gebruikt in de bouwsector, voor bijvoorbeeld funderingen en dakbekleding. Het vormt ook een belangrijk onderdeel in de voedsel- en luxeverpakkingsindustrie, waar twaalf procent van de productie naartoe gaat.
De grootste bijdrage is echter te vinden in een breed scala aan alledaagse goederen - zoals vijfcentmuntjes, zonnepanelen, wasmachines en kantoorstoelen - die samen goed zijn voor bijna veertig procent van de productie.
350 kilo staal per persoon
Om de productieomvang van Tata Steel IJmuiden in perspectief te plaatsen: het bedrijf produceert jaarlijks zo'n 7 miljoen ton staal, goed voor ongeveer twintig procent van Tata's totale staalproductie wereldwijd. Dit is genoeg staal om meer dan 4,5 miljoen auto's mee te produceren, of ruim 3 miljoen scheepscontainers.
Dat lijkt dus veel meer dan in Nederland nodig is, maar dat is niet zo: per Nederlander wordt er gemiddeld 350 kilo staal per jaar verbruikt. Deze behoefte komt ongeveer overeen met de jaarlijkse staalproductie vanuit IJmuiden.
Nederlandse import
Desondanks importeert Nederland veel staal. Waarom is dat? Niet al het staal dat in IJmuiden wordt geproduceerd blijft in Nederland. Volgens het bedrijf gaat 80 procent van de productie naar Europese landen gaat er zo'n tien tot vijftien procent naar Amerika en andere delen van de wereld.Verzinkte rollen staal voor de auto-industrie liggen klaar bij Tata Steel
Yorick Cramer, sectormanager industrie bij de Rabobank, legt uit dat er twee soorten staal zijn: hoogwaardig en laagwaardig staal. Beide hebben we nodig. Het staal dat in Nederland wordt gemaakt is van hoge kwaliteit. Dat komt door de zorgvuldige samenstelling en de precieze mix van verschillende elementen.
Maar niet voor elke constructie is het nodig om hoogwaardig staal te gebruiken, zegt Cramer. Laagwaardig staal is simpeler en minder nauwkeurig samengesteld, wat het vaak goedkoper maakt. Het wordt veel gebruikt voor algemene constructies en niet-kritische machineonderdelen, vertelt hij.
'Groen staal'
Voor producten die nodig zijn om klimaatverandering tegen te gaan, zoals windmolens, elektrische auto's en zonnepanelen, is staal hard nodig. Maar moet dat staal dan per se in Nederland geproduceerd worden?
Omdat staal onmisbaar is in het dagelijks leven, is het volgens Cramer van belang om te overwegen waar we op de meest duurzame manier staal kunnen produceren. De fabriek in IJmuiden produceert met de voorgenomen duurzaamheidsplannen staal op een manier die duurzamer is dan veel buitenlandse fabrieken. Daarom is het volgens Cramer beter om het staal hier 'groen' te produceren, dan 'grijs' elders.Een demonstratie van Tata-medewerkers in 2020
Maar naast de CO2-uitstoot bestaan er ook veel zorgen over gezondheidsrisico's voor omwonenden. Uit metingen van het RIVM blijkt dat de fabriek in IJmuiden kankerverwekkende stoffen uitstoot.
De overstap naar staalproductie met behulp van groene waterstof in plaats van kolen zou een rol kunnen spelen om een aantal van die zorgen weg te nemen. Maar in een rapportage van Tata die deze week uitlekte, werd opgemerkt dat het in een keihard concurrerende wereldwijde staalmarkt lastig is om deze overstap te maken en dat overheidssteun bij voortdurende overlast niet gegarandeerd is.
Subsidie voor de overstap naar waterstof
Buiten Nederland worden bedrijven al wel gesteund. De Europese Commissie heeft donderdag ingestemd met 2,85 miljard euro aan staatssteun om de twee grootste staalproducenten van Europa, het Luxemburgse ArcelorMittal en het Duitse Thyssenkrupp, te helpen bij de overstap naar waterstof.
Tata zegt nu in een reactie dat het naast de plannen om meer staal te recyclen ook nog steeds de intentie heeft om uiteindelijk de overstap naar waterstof te maken. Na de zomer maakt het bedrijf meer bekend over zijn toekomstplannen.
trouwe volgers ,quote:Op maandag 24 juli 2023 14:25 schreef Scjvb het volgende:
> Van auto's tot wasmachines: dit gebeurt er met Tata's staal uit IJmuiden
Trouwe volgers,
Laat men zich eerst dus bezinnen voordat men halsoverkop zou overgaan tot nadelige gevolgen voor deze grote leverancier van benodigde duurzame staalproducten. Het is namelijk iets wat door velen helaas zwaar wordt onderschat, kan ik u met een gerust hart vertellen.De inhoud van het artikel leert de lezer hopelijk enigszins het grote economische belang van Tata Steel in de IJmond. En ja, 'lees en huiver' want óók u bent een flinke afnemer van producten waarin staal is verwerkt, al heeft men daar vast niet zoveel erg in.
![]()
Het is reeds vaker gezegd: het assortiment aan staalproducten is werkelijk gigantisch en levert bijna alleen maar voordelen op bij door professionals weloverwogen behoud van staalproductie in eigen land.~
Welnu: het is bij lange na nog geen gelopen race. Toezegging van subsidie voor het Duitse Thyssenkrupp met soortgelijke doelstellingen, opende vrij recent al goede mogelijkheden voor TATA.![]()
Echter, behalve een mogelijk 'dipje' in toekomstige productie door 'tijdelijk' over te gaan op het produceren van 'laagwaardig staal' middels omsmelting van schroot, gloort er vooralsnog licht aan de horizon aangaande het veelbesproken vergroeningsproces waardoor hoogoven 6 (die momenteel al wordt gerenoveerd tot een milieuvriendelijker systeem) en Cokes- en Gassfabriek 2 rond 2030 definitief kunnen sluiten.![]()
Dat laatste lijkt een lange tijd, maar de tijd gaat snel en voor men het weet zijn de fabrieken praktisch (bijna) volledig voorzien van reducerende systemen tegen CO2-uitstoot, benzeen, PAKS, lood en andere door critici genoemde milieuonvriendelijke stoffen. Want inderdaad: het 'groen staal'-plan, waarover intussen allerhande informatie te vinden is, is in werkelijkheid nog lang niet van de baan, mocht men dat even hebben gedacht.
De soms wat overspannen zorgen om gezondheidsrisico's worden in alle eerlijkheid gedeeld met omwonenden en milieubewegingen, al plaatst men hierbij soms ook kritische kanttekeningen omdat een verhaal meestal twee kanten kent.
![]()
Daarover werd door ook door hier mij al vaker het een en ander aan uitkomsten gepubliceerd, hetgeen soms totaal andere oorzaken van kanker aantoont dan wat wat onder andere het RIVM beweert. De staalreus in IJmuiden kan dus best nog wel even door, tot in de periode 2030-2045 de nieuwe groene fabrieken het daglicht zien.Er resten thans nog wat onzekerheden, maar mensen op de betere locaties zijn en blijven vooralsnog erg optimistisch!
Die eventuele overgang naar productie op een 'lager niveau' kan op kortere termijn alsnog een tussenfase worden.
Maar in elk geval is de kans op forse subsidie voor de overstap naar waterstof nog lang nog van de baan, temeer omdat men van hogerhand inziet hoe belangrijk het voortbestaan van deze industrie in NL is.![]()
Scjvb
-------
[..]
Het zal er op neer komen dat weet iedereen dat TATA gewoon weg gaat, en dta is het beste voor TATA en voor Nederlandquote:Op maandag 24 juli 2023 16:15 schreef Scjvb het volgende:
Dat laatste is helaas geen grap, @:michaelmoore Verscheidene malen werd, uiteraard inclusief bronvermelding, inderdaad het verband hiertussen aangetoond.
Behalve roken of zonnebaden in de IJmond, waarvan is bewezen dat het kankerverwekkend kan zijn, geeft een twee jaar oud bericht in de IJmuider Courant, waar werd gesproken over beperking gebruik van strandhuisjes Wijk aan Zee, ook al een andere verklaring dan gezondheidsschade door de nabijgelegen fabriek.quote:De genoemde Locatie ligt te gevoelig en is te kostbaar en te mooi om daar een zeer vervuilende staalfabriek te laten staan
En iedereen aan het strand loopt schade op aan longen en luchtwegen, nu en in de toekomst
quote:27 juli 2023, 14.23 uur · Door Thomas JakNH Nieuws
Er was vorige week opschudding over de toekomst van Tata Steel: een scenario waarin de fabriek staal straks alleen nog recyclet en niet meer zelf maakt, lag plotseling op tafel. Tot onvrede van onder andere vakbond FNV, want het zou veel banen kosten. Dat recycle-scenario is nu weer in de prullenbak gegooid en Tata Steel gaat door met het originele vergroeningsplan, met een paar aanpassingen.
Tata Steel moet de komende jaren vergroenen. Het bedrijf uit IJmuiden is nu namelijk de grootste CO2-uitstoter van Nederland. Om die uitstoot drastisch te verminderen, zette de staalfabriek twee jaar geleden het eigen vergroeningsplan Groen Staal in werking.
Volgens dat plan wordt het fabrieksterrein de komende decennia nogal op de schop genomen. Er moeten nieuwe, schonere fabrieken komen, terwijl verouderde en vervuilende onderdelen verdwijnen. Door die veranderingen moet de CO2-uitstoot uiteindelijk in 2045 tot bijna nul worden teruggebracht, zoals is vastgelegd in internationale klimaatdoelstellingen.
De afgelopen twee jaar is Tata Steel bezig geweest met de precieze uitwerking van het eigen vergroeningsplan. Er zijn namelijk verschillende technieken en fabrieken die de huidige hoogovens kunnen vervangen. Die verschillende mogelijkheden leiden tot verschillende toekomstscenario's voor het bedrijf.
Onderaan die lijst met toekomstscenario's stond ook de mogelijkheid om geen nieuw staal meer te maken, maar alleen nog oud-ijzer te recyclen. Vakbond FNV en de ondernemingsraad (OR) zeiden meteen dit niet als serieuze optie te zien. "Daar steken we een stokje voor", zeiden Cinta Groos van de OR en Cihan Lacin van FNV.
Die optie is nu ook daadwerkelijk van tafel, want Tata Steel heeft gekozen voor het originele vergroeningsplan. Er zijn wel wat dingen aangepast: het ene type oven wordt bijvoorbeeld ingewisseld voor een andere. De OR moet die verandering van de plannen nog wel goedkeuren.
Niet kopje onder
Peter Zonneveld van Stichting Zeester is 'voorzichtig optimistisch' over de voorgestelde veranderingen. Die stichting bestaat uit oud-werknemers en anderen met kennis van staalzaken 'die belangeloos advies geven, om te voorkomen dat het bedrijf kopje onder gaat'.
Het vergroeningsplan Groen Staal is bedacht door de leden van Stichting Zeester en later omarmt door Tata Steel.
Zonneveld: "We zijn blij met de technologische aanpassingen die Tata Steel nu voorstelt. De wisseling van de ene type oven voor de andere (zie kader onderaan, red) is iets waar wij vanaf het begin voor gepleit hebben. Maar we moeten een slag om de arm houden, want bij Tata Steel weet je nooit hoe het loopt. De uiteindelijke besluiten worden in India genomen (daar zit het moederbedrijf, red.). We zijn zeer nieuwsgierig hoe het nu verder gaat, maar zijn blij met dit voorstel."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |