----------------------------quote:Provincie legt Tata Steel alweer dwangsom op en dreigt met sluiting
Tata Steel krijgt een derde en mogelijk laatste dwangsom opgelegd voor de twee zeer vervuilende kooksfabrieken op het terrein. De kooksfabrieken produceren met enige regelmaat zogeheten rauwe kooks, wat voor veel overlast en schadelijke uitstoot zorgt. Twee eerdere dwangsommen hadden weinig effect, en voor de provincie begint de maat vol te raken. Als Tata Steel niet op korte termijn stappen zet om rauwe kooks helemaal te voorkomen, kan de vergunning voor de kooksfabrieken ingetrokken worden.
Bij de kooksfabrieken van Tata Steel - er zijn er twee - worden kooks (of 'cokes') gemaakt van kolen. Kooks worden gemaakt door vermalen steenkool te verhitten. Daardoor ontstaat een zuiverdere brandstof, die op verschillende manieren worden ingezet in het staalproces.
Volgens Tata Steel is dat een complex proces. Soms ontstaan er zogeheten 'ongare kooks'. Dat gebeurt als de oven waarin de kooks gemaakt worden, niet gelijkmatig verwarmt. Rauwe of ongare kooks zorgen voor stankoverlast voor de omgeving, omdat er methaan en teer vrijkomt bij het proces.
Maatregelen
Tata Steel geeft zelf aan dat ze maatregelen hebben genomen om het ontstaan van rauwe of ongare kooks te beperken, maar dat het niet mogelijk is om het volledig te voorkomen. De provincie erkent dit in een eigen onderzoek naar de vergunning voor de kooksfabrieken. Onderzoekers gaven daarin al aan dat het zeer moeilijk is voor Tata Steel om de vergunning na te leven.
De kooksfabrieken zijn roemrucht: ze worden gezien als de grootste overlastgevers in de regio. Naast geuroverlast stoten de twee fabrieken ook de meeste kankerverwekkende PAK's uit. Verschillende partijen, waaronder de Dorpsraad Wijk aan Zee en milieuorganisaties, sturen al langer aan op de vervroegde sluiting van een van de twee kooksfabrieken. Over dat voorstel werd onlangs gestemd in de Tweede Kamer, maar de motie kon niet op een meerderheid rekenen. Tata Steel zelf wil de fabriek pas in 2035 te sluiten.
https://www.nhnieuws.nl/n(...)-dreigt-met-sluiting
Nee, liever niet. Hou deze belangrijke staalproducent in Nederland.quote:Op maandag 5 september 2022 14:54 schreef Starhopper het volgende:
[..]
----------------------------
Doorpakken en sluiten die tent!
Dit type kankerfabrieken horen niet in dicht bevolkte gebieden thuis, weg ermee.quote:Op maandag 5 september 2022 14:56 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Nee, liever niet. Hou deze belangrijke staalproducent in Nederland.
Inderdaad. Voortaan dus gewoon weer staal uit dichtbevolkte gebieden / landen als India en China halen.quote:Op maandag 5 september 2022 14:59 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dit type kankerfabrieken horen niet in dicht bevolkte gebieden thuis, weg ermee.
Dit dus.quote:Op maandag 5 september 2022 14:59 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dit type kankerfabrieken horen niet in dicht bevolkte gebieden thuis, weg ermee.
Co2 crisis opgelost, boeren blij en een slotje eropquote:Op maandag 5 september 2022 14:54 schreef Starhopper het volgende:
[..]
----------------------------
Doorpakken en sluiten die tent!
In Nederland kan alles. Voor geld dan hè.quote:Op maandag 5 september 2022 15:11 schreef LXIV het volgende:
Bizar dat dit soort kankerverwekkende fabrieken in het overvolle Nederland nog gewoon hun rommel de lucht in mogen blazen. Terwijl we een tekort aan arbeidskrachten hebben en de banen nog eerder kunnen missen.
Bedrijventerrein Nederland met locatiemanager Rutte aan het hoofd.
Dicht die fabriek.
eens.quote:Op maandag 5 september 2022 15:11 schreef LXIV het volgende:
Bizar dat dit soort kankerverwekkende fabrieken in het overvolle Nederland nog gewoon hun rommel de lucht in mogen blazen. Terwijl we een tekort aan arbeidskrachten hebben en de banen nog eerder kunnen missen.
Dicht die fabriek.
Milieudelicten zijn de werkwijze van de VVD.quote:Op maandag 5 september 2022 15:11 schreef LXIV het volgende:
Dicht die fabriek.
Ik ben benieuwd hoeveel miljard de afkoopsom zou zijn die NL moet betalen aan tata als dit werkelijk zou gebeuren, enig idee?quote:Op maandag 5 september 2022 14:59 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Laat ze daar maar de kanker krijgen voor het staal van onze mooie groene windmolens. (ironie)quote:Op maandag 5 september 2022 15:01 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Inderdaad. Voortaan dus gewoon weer staal uit dichtbevolkte gebieden / landen als India en China halen.
Je kunt gewoon de milieu-eisen zo hoog stellen dat Tata of investeert in schone productie, of dat het bedrijfsmatig niet meer interessant is en ze op eigen initiatief verkassen naar een land dat in ruil voor wat laaggeschoolde arbeid wel bereid is zijn bevolking te vergiftigen.quote:Op maandag 5 september 2022 15:27 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoeveel miljard de afkoopsom zou zijn die NL moet betalen aan tata als dit werkelijk zou gebeuren, enig idee?
Helemaal niks. Die rijke tata's hebben geld zat!quote:Op maandag 5 september 2022 15:27 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoeveel miljard de afkoopsom zou zijn die NL moet betalen aan tata als dit werkelijk zou gebeuren, enig idee?
eindelijk iemand die het snaptquote:Op maandag 5 september 2022 15:29 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Laat ze daar maar de kanker krijgen voor het staal van onze mooie groene windmolens. (ironie)
Lekker afhankelijk zijn van dit soort landen, dat werkte met gas uit Rusland ook zo goed.
Ik moet het nog maar zien inderdaadquote:Op maandag 5 september 2022 15:15 schreef RedFever007 het volgende:
"dreigt met sluiting"
Dreigen kan altijd, het doen is een tweede
Ik dreig ook al jaren in het komkommervak van de Jumbo te schijten maar ook nog nooit gedaan
Kerncentrale is echt 0,0 gevaar vergeleken met Tata Steel. En 0,0 overlast.quote:Op maandag 5 september 2022 15:31 schreef PS. het volgende:
Zou natuurlijk logisch zijn, en denk dat niemand onder de rook van zo'n bedrijf wil wonen.
Maar dat is ook met Schiphol zo, met de Rotterdamse haven, met een kerncentrale, gasboringengebieden. Noem maar op.
Die kun je als economie echter ook niet missen. Want dit land is en blijft niet voor niks zo rijk. Dus dan ga je afwegingen maken. Nou vind ik niet dat de economie boven mensenlevens gaat, maar waar stopt het?
Je kan alles wel weghalen, dan leven we lekker gezond van de buitenlucht, maar geen eten meer kunnen betalen is ook weer zo wat.
Neemt niet weg dat dit bedrijf wel bijzonder vervuilend is voor de omgeving, laat ze er maar wat op verzinnen.
Oh ik ook 100% zeker, maar helaas zijn er teveel partijen die anders denken. Terwijl dat juist zo schoon is. Maargoed, daar komen we als land ook niet uit. Een kerncentrale gaat hier echt nooit komen.quote:Op maandag 5 september 2022 15:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Kerncentrale is echt 0,0 gevaar vergeleken met Tata Steel. En 0,0 overlast.
Ik heb nog liever een kerncentrale in de buurt dan een enkele windmolen.
We hoeven helemaal geen industrie te bouwen want er is een enorm tekort aan arbeidskrachten. Voor iedere 10.000 functies die je creeert moeten weer 10.000 mensen geimporteerd worden, plus aanhang, met alle negatieve gevolgen voor sociale cohesie, de huizenmarkt etc ten gevolge.quote:Op maandag 5 september 2022 15:39 schreef PS. het volgende:
Neem ook een voorbeeld aan de Maasvlakte, we kunnen als land veel meer richting de zee bouwen om de industrieën te plaatsen. Maar dan zal er wel weer een zeldzaam visje leven die belangrijker is dan de gezondheid van honderdduizenden personen.
Die prijzenquote:Op maandag 5 september 2022 15:41 schreef WhateverWhatever het volgende:
https://www.funda.nl/koop/1951jz/+2km/
Huisje kopen in de buurt?
Ja echt he, oke dit is dan een koopje maar dan zit je gewoon echt letterlijk om de hoek, dat is ook wat waard!quote:Op maandag 5 september 2022 15:45 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Die prijzenZoveel geld betalen om kanker te krijgen
Is maar echt heel klein, op mini-kaveltje en bijna 100 jaar oud. Vind het niet zo goedkoop eerlijk gezegd.quote:Op maandag 5 september 2022 15:46 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Ja echt he, oke dit is dan een koopje maar dan zit je gewoon echt letterlijk om de hoek, dat is ook wat waard!
https://www.funda.nl/koop(...)ut-of-koningsweg-56/
Ja dat wel, die omschrijving ook trouwens:quote:Op maandag 5 september 2022 15:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Is maar echt heel klein, op mini-kaveltje en bijna 100 jaar oud. Vind het niet zo goedkoop eerlijk gezegd.
MET VRIJ UITZICHT OVER GROEN! EN TATA STEEL!quote:OP HET MOOISTE PLEKJE IN VELSEN-NOORD
MET VRIJ UITZICHT OVER GROEN!
Mogen wij je aandacht voor deze zeer netjes onderhouden tussenwoning die wij onlangs in de verkoop hebben gekregen? Deze is ideaal voor starters en/of (jonge) gezinnen en wij zijn ervan overtuigd dat je, wanneer je de woning van binnen hebt gezien, je direct verkocht zal zijn!
Jij was toch die gast die claimde dat ie zo slim was dat je qua gesprekspartner mee kon met hoog begaafde?quote:Op maandag 5 september 2022 15:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt gewoon de milieu-eisen zo hoog stellen dat Tata of investeert in schone productie, of dat het bedrijfsmatig niet meer interessant is en ze op eigen initiatief verkassen naar een land dat in ruil voor wat laaggeschoolde arbeid wel bereid is zijn bevolking te vergiftigen.
Kijk die zwarte shit op de gevels danquote:Op maandag 5 september 2022 15:46 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Ja echt he, oke dit is dan een koopje maar dan zit je gewoon echt letterlijk om de hoek, dat is ook wat waard!
https://www.funda.nl/koop(...)ut-of-koningsweg-56/
Dit is gewoon slecht onderhoud (schimmel), zie ik 160KM vanaf Tata steel ook als mensen de gevel niet schoonmakenquote:Op maandag 5 september 2022 16:02 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Kijk die zwarte shit op de gevels dan![]()
![]()
[ afbeelding ]
Ooh en uitzicht op groenDat rijtje bomen is de afscheiding tussen de openbare weg en het terrein van Tata
![]()
[ afbeelding ]
Ja, dat is kankerverwekkend vuil van 70 jaar tatauitlaatgassen!quote:Op maandag 5 september 2022 16:02 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Kijk die zwarte shit op de gevels dan![]()
![]()
[ afbeelding ]
Ooh en uitzicht op groenDat rijtje bomen is de afscheiding tussen de openbare weg en het terrein van Tata
![]()
[ afbeelding ]
Denk ik niet.quote:Op maandag 5 september 2022 16:04 schreef PS. het volgende:
[..]
Dit is gewoon slecht onderhoud (schimmel), zie ik 160KM vanaf Tata steel ook als mensen de gevel niet schoonmaken
Betaald tata Steel nu ook een afkoopsom dan? Of nemen we al het leed maar voor lief?quote:Op maandag 5 september 2022 15:27 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren, ik kwam 50 jaar geleden veel in Nijmegen oud-west waar de Electrabel kolencentrale stond. Mensen gingen daar allemaal dood aan kanker en geen haan die er na kraaide.quote:Op maandag 5 september 2022 16:34 schreef trein2000 het volgende:
Die giffabriek moet gewoon dicht. Genoeg is genoeg.
Bingo! De managementbullshitbingometer slaat rood uit.quote:Op maandag 5 september 2022 16:47 schreef Scjvb het volgende:
De staalgigant kan niet sluiten en deze discussie is reeds vaker gevoerd.
Sinds jaar en dag is Tata Steel in de weer met het realiseren van de vereiste voorzieningen ter vergroening en dergelijken, waarmee het bedrijf nu al een heel eind op weg is richting alle eisen van deze tijd. Men kan daarover eindeloos blijven miepen maar dit veelzijdige proces heeft nu eenmaal ook tijd nodig.
Dan is de dwangsom dus te laag.quote:En dwangsommen, naar aanleiding van alle ophef over mogelijke uitstoot van giftige stoffen, betaalt het concern gemakkelijk tot 2030 of later, al is het niet van harte.
Helemaal eens!quote:Op maandag 5 september 2022 14:56 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Nee, liever niet. Hou deze belangrijke staalproducent in Nederland.
Prima om de prijs die bij sluiting hoort te betalen hoor. Maar dit kan zo niet doorgaan. Hek dicht en sleutel weggooien.quote:
Heb je dat nog niet gedaan? Ik kan het aanraden namelijk, toen ik de 4de in de rij was met alle kassa's open wilde ze mij de gratis boodschappen niet prijs geven. Ze werden boos toen ik het uiteindelijk deed, jongen!quote:Op maandag 5 september 2022 15:15 schreef RedFever007 het volgende:
"dreigt met sluiting"
Dreigen kan altijd, het doen is een tweede
Ik dreig ook al jaren in het komkommervak van de Jumbo te schijten maar ook nog nooit gedaan
Onduidelijke uitleg. Natuurlijk komen die stoffen vrij, dat is het principe van cokes maken. Ze bedoelen misschien dat een deel van die stoffen bij "ongare" cokes pas vrijkomen wanneer de cokes uit de oven gehaald worden?quote:Op maandag 5 september 2022 14:54 schreef Starhopper het volgende:
Soms ontstaan er zogeheten 'ongare kooks'. Dat gebeurt als de oven waarin de kooks gemaakt worden, niet gelijkmatig verwarmt. Rauwe of ongare kooks zorgen voor stankoverlast voor de omgeving, omdat er methaan en teer vrijkomt bij het proces.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |