Een gallerijflat in een bruisende buitenwijk van Geleen: https://www.funda.nl/huur(...)nri-hermanslaan-382/.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind dat absurde bedragen. Een huur van 1.000 euro..wat huur je daarvoor eigenlijk?
Even wat screenshots van een topic gisterenquote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind dat absurde bedragen. Een huur van 1.000 euro..wat huur je daarvoor eigenlijk?
Betaalbaar (niet alleen de aanvangsprijs, maar dat de huurverhoging ook beperkt blijft en dat je daarop kan vertrouwen) dak, enige zekerheid (niet een tijdelijk contract) en enige degelijkheid (dus niet een of andere uitgerangeerde container die niet tegen warmte is geïsoleerd) dan wel. Maar dat is zeker al helemaal te verwend.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:20 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Wat denk je van überhaupt een dak boven je hoofd? Of is het weer te verwend om niet onder een brug te willen slapen.
– Contractperiode is voor bepaalde tijd ( 1 jaar + diplomatenclausule)quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:29 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Een gallerijflat in een bruisende buitenwijk van Geleen: https://www.funda.nl/huur(...)nri-hermanslaan-382/.
Dan heb je nog 90 m2, dat is best veel eigenlijk.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:29 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Een gallerijflat in een bruisende buitenwijk van Geleen: https://www.funda.nl/huur(...)nri-hermanslaan-382/.
Jemig dat is wel duur voor wat je er voor krijgt.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:30 schreef Momo het volgende:
[..]
Even wat screenshots van een topic gisteren
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En dan kom je dankzij het "last in, first out" principe op straat te staan na de eerste ontslagronde bij je nieuwe werkgever en dan mag je vervolgens kiezen tussen een kartonnen doos, een bankje in het park of onder een viaduct als je nieuwe slaapplek.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:27 schreef laforest het volgende:
[..]
Dan zou ik voor dat moment proberen een beter betaalde baan te vinden. Wellicht lukt het niet, maar dat is wel een reële optie om dat te voorkomen.
Is ook wel een flink verouderd gebouw, als je 50 meter verderop in de nieuwbouw wil zitten ben 1.250 voor 65m2 kwijt: https://www.funda.nl/huur/geleen/appartement-88211900-toscane-3/quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:30 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dan heb je nog 90 m2, dat is best veel eigenlijk.
Ah, dus tot voor kort had je eigenlijk geen idee wat de gemiddelde huizenprijzen waren hierquote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:31 schreef laforest het volgende:
[..]
Jemig dat is wel duur voor wat je er voor krijgt.
Dit blijkt maar weer eens zeer duidelijk uit het vorige topic. Al die pipo's hier die zich verbazen over andermans hoge lasten na eerst pagina's zitten afgeven over te luxe levensstijlen hebben werkelijk geen idee.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:07 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Hier hetzelfde verhaal.
Ik denk dat de privilegetypes geen idee hebben van de hoge lasten van degenen die niet op tijd geboren zijn om gunstig de koopwoningmarkt te betreden en er daarom maar allemaal uitgaven bij verzinnen over waarom mensen maar beperkt kunnen sparen (nog buiten beschouwing gelaten dat de prijsstijgingen bijbenen met sparen niet reëel is).
Dat risico neem je altijd. In de huidige banenmarkt gekte is het wel de moeite waard om rond te gaan kijken want als je een beetje een redelijk CV hebt met wat jaartjes ervaring kun je er best prima op vooruit gaan.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:32 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
En dan kom je dankzij het "last in, first out" principe op straat te staan na de eerste ontslagronde bij je nieuwe werkgever en dan mag je vervolgens kiezen tussen een kartonnen doos, een bankje in het park of onder een viaduct als je nieuwe slaapplek.
Huurovereenkomst: tijdelijke verhuur.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:33 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Is ook wel een flink verouderd gebouw, als je 50 meter verderop in de nieuwbouw wil zitten ben 1.250 voor 65m2 kwijt: https://www.funda.nl/huur/geleen/appartement-88211900-toscane-3/
Echt heel veel geld voor wat je krijgt.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:30 schreef Momo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
FIFO, zit in zowat in de hele westerse maatschappij, beste. Het is hoe onze moderne economie, maar ook maatschappij nou eenmaal werkt. FIFO is echt een container begrip, het klopt maar het is altijd FIFO.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:32 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
En dan kom je dankzij het "last in, first out" principe op straat te staan na de eerste ontslagronde bij je nieuwe werkgever en dan mag je vervolgens kiezen tussen een kartonnen doos, een bankje in het park of onder een viaduct als je nieuwe slaapplek.
Dat mag ook wel, in fucking Zuid-Limburg.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:30 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
klopt, want anders kan de huur niet genoeg omhoogquote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:35 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Huurovereenkomst: tijdelijke verhuur.
Ik heb niet op de website gekeken maar zou me niet verbazen als je er na een jaar weer uit moet.
Precies. Ook weer zo’n constructie die volledig legaal is maar de huurder weer in alle gaten naait.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
klopt, want anders kan de huur niet genoeg omhoog
Ik heb in iets vergelijkbaars gewoond; die dingen zijn totaal afgeleefd, amper geïsoleerd en je betaalt je wezenloos aan de VvE om te sparen voor het economisch totaal niet meer rendabele grote onderhoud wat er voor al dat soort flatjes aan staat te komen. Die krotten staan ook bol van de asbest die er in verwerkt is.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:30 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik merk gewoon dat ik dus redelijke prijzen vraag.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:34 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ah, dus tot voor kort had je eigenlijk geen idee wat de gemiddelde huizenprijzen waren hier
Ho ho ✋🏼 Als je eisen wil stellen had je maar rijk moeten zijn.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:38 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik heb in iets vergelijkbaars gewoond; die dingen zijn totaal afgeleefd, amper geïsoleerd en je betaalt je wezenloos aan de VvE om te sparen voor het economisch totaal niet meer rendabele grote onderhoud wat er voor al dat soort flatjes aan staat te komen. Die krotten staan ook bol van de asbest die er in verwerkt is.
want je vraagt de helft van deze bedragen?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:38 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik merk gewoon dat ik dus redelijke prijzen vraag.
Dat was de stelling dan ook niet. Mij werd verweten dat ik “privileges” zou hebben omdat ik een woning bezit (meerdere zelfs). Vertel mij eens welke “privilege” mij toen gegund werd? Ik heb toch echt op eigen kracht die woning kunnen kopen, niet met een extreem geweldig salaris, op de toenmalige top van de huizenmarkt, en de jubelton of andere startersaftrek/ subsidies bestonden toen niet.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:53 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar iemand die exact hetzelfde traject als jou zou doorlopen en nu op de huizenmarkt zou intreden heeft geen schijn van kans, is dat dan omdat die persoon minder had gewerkt of omdat hij/zij de pech heeft op het verkeerde moment in te moeten stappen?
Dat bepaald eigenlijk de belastingdienst.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:38 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik merk gewoon dat ik dus redelijke prijzen vraag.
Er moet echt veel meer gebouwd worden. Misschien moet de jubelton er maar weer uit, en de HRA versneld afgebouwd. Dat zal even pijn doen, maar zorgt op de langere termijn voor een gezondere markt. En tegelijkertijd dus veel meer bouwen, want met het afbouwen van financiele steun los je ook geen tekorten op in het aanbod.quote:"Tekorten in het aanbod los je niet op door financiële steun te geven aan kopers. Dat stimuleert de vraag, terwijl het aanbod achterblijft. Een economische les is dat de prijzen dan zullen stijgen."
quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:30 schreef Momo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoe kan je in deze tijd van een extreem overspannen arbeidsmarkt angst hebben dat je langere tijd zonder baan komt te zitten? Er is voor elke 100 werklozen 143 vacatures te vinden.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:32 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Waarom heb ik het idee dat jij maximaal 24 uur werkt en de rest van de tijd vooral met je apple laptop in de starbucks zitquote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:39 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Ho ho ✋🏼 Als je eisen wil stellen had je maar rijk moeten zijn.
quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat was de stelling dan ook niet. Mij werd verweten dat ik “privileges” zou hebben omdat ik een woning bezit (meerdere zelfs). Vertel mij eens welke “privilege” mij toen gegund werd? Ik heb toch echt op eigen kracht die woning kunnen kopen, niet met een extreem geweldig salaris, op de toenmalige top van de huizenmarkt, en de jubelton of andere startersaftrek/ subsidies bestonden toen niet.
Dus nee, ik vind niet dat ik geweldige privileges heb genoten om dit allemaal voor elkaar te krijgen. Het betekende wel dat ik veel opzij moest zetten, een plan moest hebben, en tot mijn 25e thuis heb gewoond.
Ik wil zeker niet ontkennen dat er een issue is met de woningmarkt op dit moment, maar je handen de lucht in gooien, roepen dat de overheid het moet oplossen en dan gaan zitten wachten tot je een goedkope woning kan krijgen gaat uitdraaien op een teleurstelling.
En nee, het is niet eerlijk, het is allemaal kut, de overheid doet niks en dat zuigt, maar ondertussen tikt de tijd van je leven genadig hard door en ben je toch echt op jezelf aangewezen in deze soms keiharde wereld.
En daar gaan 15 topics op fok helemaal niks aan veranderen, hoe graag we dat ook willen met zijn allen. Je zult het toch echt zelf moeten doen, de overheid gaat je er echt niet bij helpen.
Ik vind het echt absurd.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:39 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tja onder de 1000 euro krijg je vaak niet veel soeps in Nederland of je moet echt veraf zitten, en op funda staan de bedragen nog zonder servicekosten etc.
Dat zou wel verklaren waarom ik geen koophuis heb he.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:42 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Waarom heb ik het idee dat jij maximaal 24 uur werkt en de rest van de tijd vooral met je apple laptop in de starbucks zit
De HRA mocht toch ook niet meer van de EU? Of is dat al uitgepraat, c.q. vooruitgeschoven? Straks krijgen ze een stikstoframmel.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Dit is ook wel relevant in deze: https://www.nu.nl/economie/6218182/te-veel-compensatie-voor-inflatie-leidt-tot-meer-prijsstijgingen-waarschuwt-dnb.html
Dit gaat over inflatie en de economie in het algemeen, maar deze passage geldt natuurlijk ook voor de prijzen van huizen, waar het geven van financiele steun aan kopers (HRA, jubelton) de prijzen aangejaagd heeft. En als de prijzen van koopwoningen hoger worden, dan stijgen de huurprijzen ook.
[..]
Er moet echt veel meer gebouwd worden. Misschien moet de jubelton er maar weer uit, en de HRA versneld afgebouwd. Dat zal even pijn doen, maar zorgt op de langere termijn voor een gezondere markt. En tegelijkertijd dus veel meer bouwen, want met het afbouwen van financiele steun los je ook geen tekorten op in het aanbod.
Ok, als het woord privilege je stoort kunnen we het ook wel 'externe factoren' noemen maar dat verandert nogal weinig aan de feitelijke situatie dat iedereen een stuk afhankelijker is van zaken die buiten hun individuele controle ligt dan ze zelf graag willen toegeven.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat was de stelling dan ook niet. Mij werd verweten dat ik “privileges” zou hebben omdat ik een woning bezit (meerdere zelfs). Vertel mij eens welke “privilege” mij toen gegund werd? Ik heb toch echt op eigen kracht die woning kunnen kopen, niet met een extreem geweldig salaris, op de toenmalige top van de huizenmarkt, en de jubelton of andere startersaftrek/ subsidies bestonden toen niet.
Dus nee, ik vind niet dat ik geweldige privileges heb genoten om dit allemaal voor elkaar te krijgen. Het betekende wel dat ik veel opzij moest zetten, een plan moest hebben, en tot mijn 25e thuis heb gewoond.
Ik wil zeker niet ontkennen dat er een issue is met de woningmarkt op dit moment, maar je handen de lucht in gooien, roepen dat de overheid het moet oplossen en dan gaan zitten wachten tot je een goedkope woning kan krijgen gaat uitdraaien op een teleurstelling.
En nee, het is niet eerlijk, het is allemaal kut, de overheid doet niks en dat zuigt, maar ondertussen tikt de tijd van je leven genadig hard door en ben je toch echt op jezelf aangewezen in deze soms keiharde wereld.
En daar gaan 15 topics op fok helemaal niks aan veranderen, hoe graag we dat ook willen met zijn allen. Je zult het toch echt zelf moeten doen, de overheid gaat je er echt niet bij helpen.
Leeg getrokken worden is een mindset.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind het echt absurd.
Had me er nog nooit in verdiept.
Mensen met een koophuis gaan er zowat ieder jaar op vooruit, mensen met een huurwoning worden ieder jaar leeg getrokken. Zie daar de groeiende vermogensongelijkheid.
Hoe gaat het afschaffen van de HRA helpen in het vergroten van het aanbod ? Sterker nog. Als je de HRA in deze tijden zou afschaffen draai je enige doorstroming direct de nek om, het is dan totaal niet financieel aantrekkelijk te verhuizen (waar je toch op moet gaan inzetten wil je op korte termijn resultaat boeken)quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Dit is ook wel relevant in deze: https://www.nu.nl/economie/6218182/te-veel-compensatie-voor-inflatie-leidt-tot-meer-prijsstijgingen-waarschuwt-dnb.html
Dit gaat over inflatie en de economie in het algemeen, maar deze passage geldt natuurlijk ook voor de prijzen van huizen, waar het geven van financiele steun aan kopers (HRA, jubelton) de prijzen aangejaagd heeft. En als de prijzen van koopwoningen hoger worden, dan stijgen de huurprijzen ook.
[..]
Er moet echt veel meer gebouwd worden. Misschien moet de jubelton er maar weer uit, en de HRA versneld afgebouwd. Dat zal even pijn doen, maar zorgt op de langere termijn voor een gezondere markt. En tegelijkertijd dus veel meer bouwen, want met het afbouwen van financiele steun los je ook geen tekorten op in het aanbod.
Het is een doorn in het oog van de EU, maar Nederland verzet zich hevig tegen het afbouwen ervan.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:43 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
De HRA mocht toch ook niet meer van de EU? Of is dat al uitgepraat, c.q. vooruitgeschoven? Straks krijgen ze een stikstoframmel.
de DNB snapt het in ieder geval. Ik had ook niks anders verwacht maar ik vind het wel mooi dat ze dit ook zo naar buiten brengen. Ze hebben wel lef.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ook mensen met een koophuis zitten nu muurvast. Als ik mijn huis te koop zet is het binnen een week verkocht, maar ik kan er niks beters/groters/fatsoenlijkers voor terug kopen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind het echt absurd.
Mensen met een koophuis gaan er zowat ieder jaar op vooruit, mensen met een huurwoning worden ieder jaar leeg getrokken. Zie daar de groeiende vermogensongelijkheid.
Dus ook jij hebt geen enkel antwoord op het antwoord wat mij dan zo geprivilegieerd maakt. Dat is dan duidelijk.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:44 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ok, als het woord privilege je stoort kunnen we het ook wel 'externe factoren' noemen maar dat verandert nogal weinig aan de feitelijke situatie dat iedereen een stuk afhankelijker is van zaken die buiten hun individuele controle ligt dan ze zelf graag willen toegeven.
ik zou mijn eigen huis niet eens meer terug kunnen kopen zonder eigen geldquote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ook mensen met een koophuis zitten nu muurvast. Als ik mijn huis te koop zet is het binnen een week verkocht, maar ik kan er niks beters/groters/fatsoenlijkers voor terug kopen.
Ja, die komen nog eenmaal niet aanwaaienquote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:43 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Dat zou wel verklaren waarom ik geen koophuis heb he.
Een kennis van mij heeft in 2018 een appartement gekocht in de randstad van 90 m2, 2 slaapkamers, paar jaar daarvoor gebouwd dus allemaal nieuw, in een vinexwijk. Daar betaald hij nu 800 euro per maand hypotheek voor. Maar een appartement vergelijkbaar met die van hem in dezelfde flat stond laatst voor 1450 euro ter huur. Dat maakt echt een verschil of je 800 of 1450 per maand moet betalen voor zoiets.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind het echt absurd.
Het is een goede maatregel maar 10 jaar te laat.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Het is een doorn in het oog van de EU, maar Nederland verzet zich hevig tegen het afbouwen ervan.
En het mooie is dat ik voor zo'n zelfde flatje als dat (ongetwijfeld ook eind jaren '60 voor de sociale huur gebouwde) krot in Geleen indertijd net iets meer dan 600 euro hypotheek betaalde. Daar kwamen dan nog vaste lasten en VvE bijdrage bij, maar dan zat ik nog altijd ruim onder dat bedrag van 1.000 euro.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind het echt absurd.
quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:44 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ok, als het woord privilege je stoort kunnen we het ook wel 'externe factoren' noemen maar dat verandert nogal weinig aan de feitelijke situatie dat iedereen een stuk afhankelijker is van zaken die buiten hun individuele controle ligt dan ze zelf graag willen toegeven.
Dit is allemaal waar. Het is al jaren heel erg moeilijk. Het punt is natuurlijk wel dat het steeds moeilijker wordt en op dit moment vrijwel onmogelijk is. Dus nee, jij hebt geen privileges gehad maar het was voor jou wel minder ingewikkeld dan het nu is.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het zou bijna verklaren waarom modaal met huurwoning zo weinig spaart.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:46 schreef Momo het volgende:
[..]
Een kennis van mij heeft in 2018 een appartement gekocht in de randstad van 90 m2, 2 slaapkamers, paar jaar daarvoor gebouwd dus allemaal nieuw, in een vinexwijk. Daar betaald hij nu 800 euro per maand hypotheek voor. Maar een appartement vergelijkbaar met die van hem in dezelfde flat stond laatst voor 1450 euro ter huur. Dat maakt echt een verschil of je 800 of 1450 per maand moet betalen voor zoiets.
jubelton gaat al afgeschaft worden en meer bouwen klinkt leuk, maar zolang de Nederlandse populatie sneller toeneemt als men bouwt blijft dit probleem bestaan en wordt het alleen maar erger.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Dat zeg ik toch dat het niks aan het aanbod zou doen, maar op de langere duur zorgt het wel voor een gezondere markt, juist ook voor de huurprijzen, want doordat de koopprijzen door de HRA omhoog gaan, gaan ook de huurprijzen omhoog. De meeste doorstromers doen dat niet vanwege de HRA. Afschaffen zal effect hebben op de prijzen. Hoeveel en hoelang is lastig te zeggen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hoe gaat het afschaffen van de HRA helpen in het vergroten van het aanbod ? Sterker nog. Als je de HRA in deze tijden zou afschaffen draai je enige doorstroming direct de nek om, het is dan totaal niet financieel aantrekkelijk te verhuizen (waar je toch op moet gaan inzetten wil je op korte termijn resultaat boeken)
HRA had je 10 jaar geleden al versneld moeten afbouwen.
de nederlandse populatie neemt niet zo snel toe hoor.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
jubelton gaat al afgeschaft worden en meer bouwen klinkt leuk, maar zolang de Nederlandse populatie sneller toeneemt als men bouwt blijft dit probleem bestaan en wordt het alleen maar erger.
En hier zitten waarschijnlijk ook nog een hoop servicekosten en inkomenseisaddertjes onder het gras.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:30 schreef Momo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tuurlijk, allemaal kruiwagens helpen zeker. Maar elke huizenbezitter wegzetten als mensen die per definitie die kruiwagens hebben gehad is ook niet waar natuurlijk.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:47 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dit is allemaal waar. Het is al jaren heel erg moeilijk. Het punt is natuurlijk wel dat het steeds moeilijker wordt en op dit moment vrijwel onmogelijk is. Dus nee, jij hebt geen privileges gehad maar het was voor jou wel minder ingewikkeld dan het nu is.
Neemt niet weg dat wat je zegt klopt, met alleen huilen en schelden op de overheid kom je niet verder. Je moet een plan maken en er alles aan doen om je situatie te verbeteren. En daarin heeft de één gewoon een grotere opgave dan de ander. Rijke papa en mama helpen natuurlijk een heleboel, net als een goed inkomen.
Het zou al een hoop schelen als ouderen zouden kunnen doorstromen naar een verzorgingshuis maar die moest de VVD ook om zeep helpen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
jubelton gaat al afgeschaft worden en meer bouwen klinkt leuk, maar zolang de Nederlandse populatie sneller toeneemt als men bouwt blijft dit probleem bestaan en wordt het alleen maar erger.
dit is excl service kosten en de eis is vaak 4x de huur brutoquote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:49 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
En hier zitten waarschijnlijk ook nog een hoop servicekosten en inkomenseisaddertjes onder het gras.
Die oververhitte arbeidsmarkt koelt ook binnen de kortste keren weer af hoor. Maar wanneer je dan ontslagen wordt en de bijstand in vliegt ligt dat waarschijnlijk ook gewoon weer aan je mindset. Had je maar niet zo'n enorm financieel risico aan moeten gaan.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hoe kan je in deze tijd van een extreem overspannen arbeidsmarkt angst hebben dat je langere tijd zonder baan komt te zitten? Er is voor elke 100 werklozen 143 vacatures te vinden.
Eens, maar op korte termijn gooi je de toch al overspannen woningmarkt verder op slot; huizenprijzen stijgen, mensen kunnen minder lenen door de beperking op HRA, dus gaat er geen doorstroming plaatsvinden van ouderen e.d.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch dat het niks aan het aanbod zou doen, maar op de langere duur zorgt het wel voor een gezondere markt, juist ook voor de huurprijzen, want doordat de koopprijzen door de HRA omhoog gaan, gaan ook de huurprijzen omhoog. De meeste doorstromers doen dat niet vanwege de HRA. Afschaffen zal effect hebben op de prijzen. Hoeveel en hoelang is lastig te zeggen.
Deels waar, tegelijkertijd is een koopwoning natuurlijk ook een risico op de lange termijn. Zeker de onderkant van de markt bestaat ook uit woningen waar je veel onderhoud aan moet doen, zeker als je ook het thema verduurzaming meeneemt. Het is dus echt te makkelijk om maar te roepen dat je het als koper zoveel beter hebt. Zeker op de korte termijn is dat heel erg afhankelijk van wat je hebt gekocht/kunt kopen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind het echt absurd.
Vraag naar woningen neemt ook toe door afname van de grootte van huishoudens (studenten die allemaal een eigen unit willen, mensen die scheiden, studenten die vanuit studentenhuis naar appartement gaan, kinderen die uit huis gaan etc).quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
de nederlandse populatie neemt niet zo snel toe hoor.
Het is makkelijk afgeven op huizenbezitters.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tuurlijk, allemaal kruiwagens helpen zeker. Maar elke huizenbezitter wegzetten als mensen die per definitie die kruiwagens hebben gehad is ook niet waar natuurlijk.
dan nog volgt de vraag naar woningen door nederlanders niet de bouw. De bouw is velen malen groter dan de vraag van nederlanders naar woningen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Vraag naar woningen neemt ook toe door afname van de grootte van huishoudens (studenten die allemaal een eigen unit willen, mensen die scheiden, studenten die vanuit studentenhuis naar appartement gaan, kinderen die uit huis gaan etc).
Dezelfde woning kost in de verhuur maandelijks honderden euro's meer dan wanneer je ze gekocht hebt, maar dan moet je wel een hypotheek krijgen...quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:47 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Het zou bijna verklaren waarom modaal met huurwoning zo weinig spaart.
Zeker niet. Ik heb begin deze eeuw ook niet zomaar mijn eerste woning kunnen kopen. En na mijn scheiding moest ik ook totaal opnieuw beginnen. Maar goed, toen had ik een prima salaris en heel veel geluk dat ik tegen het juiste huis op de juiste plek aan liep.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tuurlijk, allemaal kruiwagens helpen zeker. Maar elke huizenbezitter wegzetten als mensen die per definitie die kruiwagens hebben gehad is ook niet waar natuurlijk.
Modaal moet het doen met de helft aan ruimte of net iets meer. Die 90m2 appartementen tussen de 1300 en 1500 euro komen ze niet eens voor in aanmerking.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:47 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Het zou bijna verklaren waarom modaal met huurwoning zo weinig spaart.
Dat zou zeker helpen. Of sowieso dat mensen waar de kinderen het huis uit zijn naar kleinere woningen door zouden stromen die beter bij hun nieuwe situatie passen. Dus niet zozeer verzorgingstehuizen, maar ook seniorenwoningen, en ook nog woningen voor de fase daarvoor. Je hebt heel veel oudere stellen die met zijn 2-en in kasten van huizen wonen met veel lege kamers omdat de kinderen het huis uit zijn.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:50 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Het zou al een hoop schelen als ouderen zouden kunnen doorstromen naar een verzorgingshuis maar die moest de VVD ook om zeep helpen.
Sorry maar als je in deze tijd beren op de weg ziet qua arbeidsmarkt en het risico om een huis kopen dan is misschien een huis kopen niet weggelegd voor je.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:50 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Die oververhitte arbeidsmarkt koelt ook binnen de kortste keren weer af hoor. Maar wanneer je dan ontslagen wordt en de bijstand in vliegt ligt dat waarschijnlijk ook gewoon weer aan je mindset. Had je maar niet zo'n enorm financieel risico aan moeten gaan.
Bij de verhuurders, is de logica heel simpel, ze doen zaken!. Dus als mevrouw de huur eigenlijk niet kan betalen, dan vragen we toch huurtoeslag aan!quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch dat het niks aan het aanbod zou doen, maar op de langere duur zorgt het wel voor een gezondere markt, juist ook voor de huurprijzen, want doordat de koopprijzen door de HRA omhoog gaan, gaan ook de huurprijzen omhoog. De meeste doorstromers doen dat niet vanwege de HRA. Afschaffen zal effect hebben op de prijzen. Hoeveel en hoelang is lastig te zeggen.
800 a 900 eur is ook al nagenoeg niet mogelijk met een modaal inkomen omdat het simpelweg niet mag van de eigenaarquote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:52 schreef Ericr het volgende:
[..]
Modaal moet het doen met de helft aan ruimte of net iets meer. Die 90m2 appartementen tussen de 1300 en 1500 euro komen ze niet eens voor in aanmerking.
Maar met 800 a 900 per maand voor een tochtige woning blijft het schrapen.
Ik heb het ‘geluk’ gehad dat ik met iets boven modaal mag huren voor ¤1380 per maand. Geen 90m2 helaas, maar ik ben ook niet zo veeleisend.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:52 schreef Ericr het volgende:
[..]
Modaal moet het doen met de helft aan ruimte of net iets meer. Die 90m2 appartementen tussen de 1300 en 1500 euro komen ze niet eens voor in aanmerking.
Je weet toch wel dat je geen huurtoeslag krijgt als je rond modaal verdiend?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:53 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Bij de verhuurders, is de logica heel simpel, ze doen zaken!. Dus als mevrouw de huur eigenlijk niet kan betalen, dan vragen we toch huurtoeslag aan!
Verhuurders zoals de Woningbouw zijn toch geen liefdadigheidsinstelingen? De huren zijn gewoon ook te hoog geworden, doordat de verhuurders het op deze toeslagen manier kunnen vragen.
Huurtoeslag krijg je niet als je huur hoger is dan ¤750.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:53 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Bij de verhuurders, is de logica heel simpel, ze doen zaken!. Dus als mevrouw de huur eigenlijk niet kan betalen, dan vragen we toch huurtoeslag aan!
Verhuurders zoals de Woningbouw zijn toch geen liefdadigheidsinstelingen? De huren zijn gewoon ook te hoog geworden, doordat de verhuurders het op deze toeslagen manier kunnen vragen. De overheid betaald toch wel mee.
Die trend is er al sinds de jaren '70, maar er is qua woningvoorraad maar heel weinig op geanticipeerd. Sowieso worden alleenwonenden op allerlei vlakken tegengewerkt: https://www.vn.nl/single-rechten-lenie-de-zwaan/quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Vraag naar woningen neemt ook toe door afname van de grootte van huishoudens (studenten die allemaal een eigen unit willen, mensen die scheiden, studenten die vanuit studentenhuis naar appartement gaan, kinderen die uit huis gaan etc).
En die mensen willen vaak graag gelijkvloers en/of kleiner wonen maar zitten ook muurvast.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:53 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat zou zeker helpen. Of sowieso dat mensen waar de kinderen het huis uit zijn naar kleinere woningen door zouden stromen die beter bij hun nieuwe situatie passen. Dus niet zozeer verzorgingstehuizen, maar ook seniorenwoningen, en ook nog woningen voor de fase daarvoor. Je hebt heel veel oudere stellen die met zijn 2-en in kasten van huizen wonen met veel lege kamers omdat de kinderen het huis uit zijn.
Absurde bedragen!quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:54 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Ik heb het ‘geluk’ gehad dat ik met iets boven modaal mag huren voor ¤1380 per maand. Geen 90m2 helaas, maar ik ben ook niet zo veeleisend.
Nou, om te beginnen als eens het feit dat je in Nederland geboren bent, scheelt toch wel behoorlijk ten opzichte van bijv. Congo. En daar bovenop ben je ook nog eens op het juist moment in de tijd geboren, twintig jaar eerder of later en je leven had er radicaal anders uit gezien. En daarbij had je trouwens ook de mogelijkheid om tot je 25e bij je ouders te kunnen blijven wonen, dat is ook niet voor iedereen weggelegd. Ook ben je kunnen instappen op een moment waarop de markt, vergeleken met nu, relatief gunstig was etc. etc.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus ook jij hebt geen enkel antwoord op het antwoord wat mij dan zo geprivilegieerd maakt. Dat is dan duidelijk.
Wel als de beginhuur onder die prijs lag en je huur wordt verhoogd.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:55 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Huurtoeslag krijg je niet als je huur hoger is dan ¤750.
Ja veel van die woningen zijn slecht geïsoleerd, gebruiker kan behalve wat radiatorfolie plakken amper wat doen om dat significant te verbeteren, maar betaalt wel volledig de prijs (meestal). Voor de verhuurder is er daardoor ook geen prikkel om in actie te komen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:52 schreef Ericr het volgende:
[..]
Of als je boven de huurtoeslaggrens huurt qua huurprijs wat eigenlijk altijd zo is als je niet in sociale huur terecht komt.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:54 schreef Momo het volgende:
[..]
Je weet toch wel dat je geen huurtoeslag krijgt als je rond modaal verdiend?
Nee dan niet. Maar ook de laagste huren bepalen, ook het segment daarboven. Als het beneden duurder wordt, wordt het boven ook automatisch duurder, zeg maar. Marktwerking is een schakeling van markten.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:54 schreef Momo het volgende:
[..]
Je weet toch wel dat je geen huurtoeslag krijgt als je rond modaal verdiend?
Afgeven is hier meer op huisjesmelkers.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:51 schreef laforest het volgende:
[..]
Het is makkelijk afgeven op huizenbezitters.
quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:56 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Nou, om te beginnen als eens het feit dat je in Nederland geboren bent, scheelt toch wel behoorlijk ten opzichte van bijv. Congo. En daar bovenop ben je ook nog eens op het juist moment in de tijd geboren, twintig jaar eerder of later en je leven had er radicaal anders uit gezien. En daarbij had je trouwens ook de mogelijkheid om tot je 25e bij je ouders te kunnen blijven wonen, dat is ook niet voor iedereen weggelegd. Ook ben je kunnen instappen op een moment waarop de markt, vergeleken met nu, relatief gunstig was etc. etc.
Maakt dat allemaal dat je huidige situatie niet verdient hebt? Nee natuurlijk niet. Maar het is wel goed om te beseffen dat er (net zoals voor iedereen) een hoop zaken hebben meegespeeld waar jij als individu geen controle over had en dat het misschien iets te simpel is om het nu allemaal af te schuiven op zaken die individuen al dan niet fout doen. De situatie op de woningmarkt is een collectief probleem en daar is ook alleen maar een collectieve oplossing voor.
Ik betaalde op het laatst per maand 130 euro VvE-bijdrage voor zo'n uit de sociale woningbouw onttrokken flatje uit de jaren '60. Door de wettelijke verplichting een onderhoudsplan op te stellen en voor het uit te voeren onderhoud te sparen zullen VvE-bijdrages en servicekosten voor dat soort flatjes in de komende jaren ook niet mals gaan zijn. Die dingen zijn van zulke lage kwaliteit en zo ontzettend verouderd dat groot onderhoud eigenlijk ronduit zonde van het geld is.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:49 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
En hier zitten waarschijnlijk ook nog een hoop servicekosten en inkomenseisaddertjes onder het gras.
Zo werkt sociale woningbouw niet natuurlijk. Ja de huren zijn hoog maar er zijn genoeg maatregelen vanuit die sector en overheid om een huur passend te maken. Daarnaast, de puntprijs wordt niet bepaald door de verhuurder, die wordt bepaald door de overheid. Je kan het de verhuurder niet kwalijk nemen dat ze verhuren voor een prijs die hoort bij de puntprijs. Harmoniseren bij mutatie is meestal een noodzaak omdat de verhuurders jarenlang die inkomsten zagen afgeroomd worden door de verhuurdersheffing.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:53 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Verhuurders zoals de Woningbouw zijn toch geen liefdadigheidsinstelingen? De huren zijn gewoon ook te hoog geworden, doordat de verhuurders het op deze toeslagen manier kunnen vragen. De overheid betaald toch wel mee.
Dat zal locatie afhankelijk zijn maar denk wel dat het kan (als je dat wilt).quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:57 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Vind maar eens iets beters in deze tijd.
En wat nou als mensen die puntprijs niet zelf kunnen betalen? Wat gebeurt er dan?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:00 schreef Ericr het volgende:
[..]
Zo werkt sociale woningbouw niet natuurlijk. Ja de huren zijn hoog maar er zijn genoeg maatregelen vanuit die sector en overheid om een huur passend te maken. Daarnaast, de puntprijs wordt niet bepaald door de verhuurder, die wordt bepaald door de overheid. Je kan het de verhuurder niet kwalijk nemen dat ze verhuren voor een prijs die hoort bij de puntprijs. Harmoniseren bij mutatie is meestal een noodzaak omdat de verhuurders jarenlang die inkomsten zagen afgeroomd worden door de verhuurdersheffing.
Voorheen kon je met een laag inkomen prima een te dure woning toegewezen krijgen. Sinds passend toewijzen is ingevoerd wordt de huur afgestemd op je inkomen. Soms door een verlaging van de huur, soms val je buitnen de boot voor het segment boven 633 euro.
[ afbeelding ]
Mijn buren willen dat, maar een koopappartement met lift is in deze regio te duur voor ze. Huren is ook lastig in verband met absurde eisen van verhuurders.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:55 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
En die mensen willen vaak graag gelijkvloers en/of kleiner wonen maar zitten ook muurvast.
Dit inderdaad. Ja, nu een tophypotheek aangaan is ook een risico maar aangezien je tegenwoordig flink af moet lossen valt dat ook wel weer mee.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Sorry maar als je in deze tijd beren op de weg ziet qua arbeidsmarkt en het risico om een huis kopen dan is misschien een huis kopen niet weggelegd voor je.
Nou als ik naar de cijfers kijk tussen de 50.000 en 100.000 per jaar. Dat vind ik toch een flinke toename zeker als we weten dat ons geboortecijfer veel lager als 2.1 is.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
de nederlandse populatie neemt niet zo snel toe hoor.
dat zijn voornamelijk geen nederlandersquote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou als ik naar de cijfers kijk tussen de 50.000 en 100.000 per jaar. Dat vind ik toch een flinke toename zeker als we weten dat ons geboortecijfer veel lager als 2.1 is.
Ik woon in een voormalig-sociale huurflat waarin ze al jaren de losse units aan het verkopen zijn. Laatst stond het huis naast me leeg en zag ik op Funda dat ze tegenwoordig 300 euro per maand aan VVE-bijdrage vragenquote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:00 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik betaalde op het laatst per maand 130 euro VvE-bijdrage voor zo'n uit de sociale woningbouw onttrokken flatje uit de jaren '60.
Ik ben 5 jaar geleden al verhuisd en van werkgever veranderd voor een woning. Het is wel goed.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:00 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat zal locatie afhankelijk zijn maar denk wel dat het kan (als je dat wilt).
Maar goed, ik weet niet waar je woont en/of verhuizen (inclusief andere baan) een optie voor je is.
Ik snap werkelijk niet waarom dit zo ingewikkeld is om te erkennen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:56 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Nou, om te beginnen als eens het feit dat je in Nederland geboren bent, scheelt toch wel behoorlijk ten opzichte van bijv. Congo. En daar bovenop ben je ook nog eens op het juist moment in de tijd geboren, twintig jaar eerder of later en je leven had er radicaal anders uit gezien. En daarbij had je trouwens ook de mogelijkheid om tot je 25e bij je ouders te kunnen blijven wonen, dat is ook niet voor iedereen weggelegd. Ook ben je kunnen instappen op een moment waarop de markt, vergeleken met nu, relatief gunstig was etc. etc.
Maakt dat allemaal dat je huidige situatie niet verdient hebt? Nee natuurlijk niet. Maar het is wel goed om te beseffen dat er (net zoals voor iedereen) een hoop zaken hebben meegespeeld waar jij als individu geen controle over had en dat het misschien iets te simpel is om het nu allemaal af te schuiven op zaken die individuen al dan niet fout doen. De situatie op de woningmarkt is een collectief probleem en daar is ook alleen maar een collectieve oplossing voor.
Ah okequote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:04 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Ik ben 5 jaar geleden al verhuisd en van werkgever veranderd voor een woning. Het is wel goed.
Een huis kopen is op dit moment ondanks een flinke bult spaargeld sowieso niet voor mij en m'n vriendin weggelegd. Nog niet misschien dat we één van beide netto maandsalarissen compleet op een hypotheek gaan stukslaan, dat is een veel te groot financieel risico.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Sorry maar als je in deze tijd beren op de weg ziet qua arbeidsmarkt en het risico om een huis kopen dan is misschien een huis kopen niet weggelegd voor je.
Huurtoeslag maar lang niet meer zo maximaal als de excessen waarbij iemand met een absoluut minimum een woning huurde tegen de liberalisatiegrens aan.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:02 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
En wat nou als mensen die puntprijs niet zelf kunnen betalen? Wat gebeurt er dan?
Waar je samen slechts 20% van de huidige woningmarkt kunt bekijken of eventueel kopen als je modaal verdient (samen 65k).quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:10 schreef AchJa het volgende:
Welkom in de tweeverdienersmaatschappij!
Honderden euro's per maand voor onderhoud en reparaties aan een meer dan vijftig jaar oud, afgeleefd sociaal woningbouw flatje.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik woon in een voormalig-sociale huurflat waarin ze al jaren de losse units aan het verkopen zijn. Laatst stond het huis naast me leeg en zag ik op Funda dat ze tegenwoordig 300 euro per maand aan VVE-bijdrage vragen![]()
Onderbelicht puntje altijd, 2 verdieners kunnen meer verwonen, door het stijgend aantal 2 verdieners heeft dit veel meer prijsopdrijvend gewerkt dan de b.v. jubelton.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:10 schreef AchJa het volgende:
Heel gek hoor dat je met 1 salaris kansloos bent als een dubbel salaris de norm is en je dan ook nog een keer 7 keer minder belasting aftikt bij een gelijk verzamelinkomen...
Lekker tweeverdienen met zijn allen!
Al je genoemde privileges zijn geen privileges natuurlijk (een probleem in Nederland behandelen en dan zeggen dat in Nederland geboren zijn een privilege is voor mij alleen slaat als een tang op een varken, 98% is hier natuurlijk geboren), en wachten tot een collectieve oplossing komt gaat jou en de rest niet helpen; de overheid gaat dit niet oplossen voor jullie.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:56 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
'En waarom zit jij hier op de datingapp?'quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:10 schreef AchJa het volgende:
Heel gek hoor dat je met 1 salaris kansloos bent als een dubbel salaris de norm is en je dan ook nog een keer 7 keer minder belasting aftikt bij een gelijk verzamelinkomen...
Wat een onzin.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:17 schreef Scorpie het volgende:
Dus dat zou een ieders doel moeten zijn hè.
Dat bepaal jij?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:17 schreef Scorpie het volgende:
Dus dat zou een ieders doel moeten zijn hè.
Nogmaals: Je mag het best wel een externe factor noemen als dat woord je meer bevalt maar dat veranderd er nogal weinig aan dat alleen al zoiets simpels als het feit dat wij in Nederland geboren zijn (puur toeval, is geen persoonlijke verdienste van ons) ervoor zorgt dat ons leven er significant beter uit ziet dan als we in Congo geboren waren. Ik snap echt niet waarom dat schijnbaar zo pijnlijk is om te horenquote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Al je genoemde privileges zijn geen privileges natuurlijk (een probleem in Nederland behandelen en dan zeggen dat in Nederland geboren zijn een privilege is voor mij alleen slaat als een tang op een varken, 98% is hier natuurlijk geboren), en wachten tot een collectieve oplossing komt gaat jou en de rest niet helpen; de overheid gaat dit niet oplossen voor jullie.
Ja, en voor wat? Er is echt al jaren geen onderhoud geweest. Geen gevel gerenoveerd, geen kozijnen geschilderd, niks.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:13 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Honderden euro's per maand voor onderhoud en reparaties aan een meer dan vijftig jaar oud, afgeleefd sociaal woningbouw flatje.
De EU vind dat economisch oneerlijk.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:17 schreef Scorpie het volgende:
Daarnaast is het natuurlijk overduidelijk dat het niet uitmaakt wanneer je een woning koopt; je wordt er altijd beter van op de lange termijn.
Dus dat zou een ieders doel moeten zijn hè. En nee, de overheid gaat je daar niet bij helpen.
Die overheid bepaalt in mijn vorige woonplaats echter wel dat er enorme bedrijventerreinen bouwrijp gemaakt worden, waarna daar al net zo enorme distributiecentra verrijzen, maar dat er verhoudingsgewijs nog hooguit sporadisch hier een daar een postzegeltje voor woonruimte ingericht wordt.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:17 schreef Scorpie het volgende:
Daarnaast is het natuurlijk overduidelijk dat het niet uitmaakt wanneer je een woning koopt; je wordt er altijd beter van op de lange termijn.
Dus dat zou een ieders doel moeten zijn hè. En nee, de overheid gaat je daar niet bij helpen.
Daarin zit vaak ook de verwarming verwerkt en ook liften en zo zijn niet gratis.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:13 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Honderden euro's per maand voor onderhoud en reparaties aan een meer dan vijftig jaar oud, afgeleefd sociaal woningbouw flatje.
Bizar. Alleen die inkomende afhankelijke combinatiekorting, daar heeft een alleenstaande volgens mij ook recht op en die wordt nu alleen bij de samenwonend meegerekend. Dat maakt nogal een verschil.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:10 schreef AchJa het volgende:
Ik ken 't ook niet en ik houd van schreeuwen. Vooral in het Duits.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daarin zit vaak ook de verwarming verwerkt en ook liften en zo zijn niet gratis.![]()
Maar goed veel totale nitwits in dit topic die maar wat uit hun onderbuik schreeuwen en nog nooit van een mjop gehoord hebben.
De verwarming zit er niet in, dat mag je zelf regelen met een CV-ketel uit het jaar nul. En de lift gebruik je nooit, want het is op de begane grond.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daarin zit vaak ook de verwarming verwerkt en ook liften en zo zijn niet gratis.
MJOP is al een paar jaar verplicht voor een VVE, maar hé als het dak aan vervanging toe is zien we wel, ene ik betaal niet mee want ik woon op de 1e verdieping...quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daarin zit vaak ook de verwarming verwerkt en ook liften en zo zijn niet gratis.![]()
Maar goed veel totale nitwits in dit topic die maar wat uit hun onderbuik schreeuwen en nog nooit van een mjop gehoord hebben.
quote:[...]
De ideologie van eigenwoningbezit mag dan gebaseerd zijn op mythes, de gevolgen zijn reëel. Allereerst woekert ze de gekte op de koopwoningmarkt nóg verder aan. Wanhopige woningzoekenden buitelen over elkaar heen om die felbegeerde koopwoning te bemachtigen. Het gevolg is dat wij met z'n allen krankzinnige bedragen moeten neerleggen voor bescheiden, gehorige appartementjes - denk twee ton voor 25 vierkante meter. Zo draagt de ideologie van eigenwoningbezit bij aan nog hogere prijzen op een toch al oververhitte markt.
Tegelijkertijd heeft huren een nare bijsmaak gekregen. Wie huurt zou een dief zijn van de eigen portemonnee. Huren zou op zijn best een tijdelijke tussenstop zijn op weg naar een koopwoning. Vooral de reputatie van de corporatiesector staat onder druk. Haar huurders behoren steeds vaker tot de laagste inkomens, waardoor er een beeld ontstaat dat het een armenvoorziening is. Dit beeld tast de maatschappelijke steun voor de sector aan en legitimeert haar afbraak, bijvoorbeeld door grootschalige verkoop en sloop.
Zo versterkt de ideologie van eigenwoningbezit de tweedeling tussen 'insiders' en 'outsiders' op de woningmarkt: tussen mensen met en mensen zonder een koopwoning. Terwijl kopers profiteren van stijgende huizenprijzen, komt het groeiende aantal mensen dat niet kan kopen op grotere achterstand te staan. Ze moeten noodgedwongen duurder huren, waardoor de betaalproblemen toenemen. Jongeren blijven vaker noodgedwongen bij hun ouders wonen, en het aantal daklozen is de afgelopen tien jaar meer dan verdubbeld.
Op deze manier schept de ideologie van eigenwoningbezit haar eigen werkelijkheid. Hoe verder de huursector wordt gemarginaliseerd, hoe aantrekkelijker kopen daadwerkelijk wordt. En zo ontstaat een vicieuze cirkel.
[...]
Zeker, dus wat hebben we geleerd? De overheid geeft geen zak om ons en we moeten onze eigen boontjes doppen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:22 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Die overheid bepaalt in mijn vorige woonplaats echter wel dat er enorme bedrijventerreinen bouwrijp gemaakt worden, waarna daar al net zo enorme distributiecentra verrijzen, maar dat er verhoudingsgewijs nog hooguit sporadisch hier een daar een postzegeltje voor woonruimte ingericht wordt.
De SGP heeft een rekentooltje online staan waar je eea na kunt reken met of zonder 12 jarige kinderen. Want daar hangt het toch vanaf die combinatiekorting?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:23 schreef opgebaarde het volgende:
Bizar. Alleen die inkomende afhankelijke combinatiekorting, daar heeft een alleenstaande volgens mij ook recht op en die wordt nu alleen bij de samenwonend meegerekend. Dat maakt nogal een verschil.
Ik geloof niet dat iedereen zo goed kan klussen, dus dat wordt of een chaos of flink betalen voor het hele traject van je eigen eigendom repareren.quote:
Dat gebeurde bij mij dan wel weer, maar geschilderde balkons en balustrades voorkomen geen wapperende gordijnen in de woonkamer tijdens een storm omdat de meer dan dertig jaar oude kunststoffen kozijnen en puien hun beste tijd al een tijdje achter zich hadden.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, en voor wat? Er is echt al jaren geen onderhoud geweest. Geen gevel gerenoveerd, geen kozijnen geschilderd, niks.
Omdat dat niet de context is waarin we discussiëren. We discussieerden over waarom mensen met een huis IN NEDERLAND geprivilegieerd zijn tegen mensen die GEEN HUIS IN NEDERLAND hebben.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:21 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Nogmaals: Je mag het best wel een externe factor noemen als dat woord je meer bevalt maar dat veranderd er nogal weinig aan dat alleen al zoiets simpels als het feit dat wij in Nederland geboren zijn (puur toeval, is geen persoonlijke verdienste van ons) ervoor zorgt dat ons leven er significant beter uit ziet dan als we in Congo geboren waren. Ik snap echt niet waarom dat schijnbaar zo pijnlijk is om te horen.
Omdat het de overheid minstens één generatie kost om zoiets op te pakken, dus tegen de tijd dat een niet-huizenbezitter er iets van merkt zijn het vooral zijn kinderen die er profijt van hebben.quote:En waarom zou de overheid geen probleem kunnen oplossen dat ze aan de ene kant zelf veroorzaakt (het is niet de schuld van individuen dat er te weinig bouwvergunningen worden afgegeven of dat ze sociale huisvesting grotendeels hebben afgestoten) heeft en zelf eerder ook al heeft kunnen oplossen?
In dergelijke complexen is vrijwel nooit een lift aanwezig en de CV ketel hangt gewoon in je eigen flatje en is dus voor eigen rekening.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vind ik prima hoor, maar gooi de inkomstenbelasting dan ook maar eens flink omlaag.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zeker, dus wat hebben we geleerd? De overheid geeft geen zak om ons en we moeten onze eigen boontjes doppen.
Ah in dat artikel is inderdaad de inkomens afhankelijke combinatiekorting vergeten. Die alleenstaande ouder betaalt bij dat inkomen van 40.000 aan belasting: ¤ 7.540 en niet ¤ 8.860.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
De SGP heeft een rekentooltje online staan waar je eea na kunt reken met of zonder 12 jarige kinderen. Want daar hangt het toch vanaf die combinatiekorting?
Nogal een kromme redenering; omdat iedereen een woning voor zichzelf wil kopen is huren not done - foute woningbezitters!quote:
Inderdaad, vaak heb je niet door hoe je gepriviligeerd je bent, het is niet zozeer afhankelijk van actieve keuzes, een heleboel is met de paplepel ingegoten, en afhankelijk van de omgeving en tijd, en ook niet afhankelijk van bewuste keuzes (van jezelf en je ouders).quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:56 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
MeerJarig OnderhoudsPlan.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:24 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik ken 't ook niet en ik houd van schreeuwen. Vooral in het Duits.![]()
Een mjop is een mjo plan?
Ik heb 2 BV’s, betaal mijzelf een salaris, zit boven de vermogensgrens en heb 2 huizenquote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:35 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Vind ik prima hoor, maar gooi de inkomstenbelasting dan ook maar eens flink omlaag.
Uit dat oneworld stuk. Daar wringt nou juist de schoen. Die betaalbare huurwoningen zijn onbereikbaar voor velen door regelgeving, schaarste en bouwkosten. Om nog maar te spreken over stikstof.quote:Maar als progressieve politiek de blinde fixatie op kopen laat varen en huren stimuleert als aantrekkelijk, betaalbaar en toegankelijk alternatief, zal uiteindelijk ook de koopwoningmarkt beter gaan functioneren. Als een groter deel van de bevolking namelijk toegang heeft tot een aantrekkelijke en betaalbare huurwoning, hoef je niet koste wat kost te kopen. De gekte op de koopmarkt zal afnemen, waardoor de huizenprijzen in een rustiger vaarwater komen en de stabiliteit toeneemt. De hele woningmarkt zal daar beter door gaan functioneren. Lage huren kunnen mensen vervolgens in staat stellen iedere maand geld te sparen om in de toekomst, als zij dat willen, de stap naar een koopwoning te zetten.
Op zich was dat best goed beleid omdat de vergrijzing te hard toeneemt om èn genoeg verzorgingstehuizen te hebben èn personeel te vinden voor deze verzorgingstehuizen. Als je een computerspel zou spelen waarbij je met een druk op de knop deze dingen zou kunnen bijgenereren is dat natuurlijk prima (ook omdat virtuele poppetjes geen eigen wil hebben of ze überhaupt afgedankt willen worden), maar de realiteit is wat complexer.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:50 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Het zou al een hoop schelen als ouderen zouden kunnen doorstromen naar een verzorgingshuis maar die moest de VVD ook om zeep helpen.
Het is afkomstig van een “stadsgeograaf” whatever de fuck that may be.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:37 schreef Ericr het volgende:
[..]
Uit dat oneworld stuk. Daar wringt nou juist de schoen. Die betaalbare huurwoningen zijn onbereikbaar voor velen door regelgeving, schaarste en bouwkosten. Om nog maar te spreken over stikstof.
Betaalbaar huren gaat de komende tig jaar niet komen. Dat hele stuk is op lucht gebaseerd.
Jij hebt je woning zonder hypotheek gekocht? En geen HRA?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:17 schreef Scorpie het volgende:
Dat is een gevolg van jarenlange beleidskeuzes, geen natuurwet.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:37 schreef Ericr het volgende:
[..]
Uit dat oneworld stuk. Daar wringt nou juist de schoen. Die betaalbare huurwoningen zijn onbereikbaar voor velen door regelgeving, schaarste en bouwkosten. Om nog maar te spreken over stikstof.
Dat wordt dan ook niet gesteld. Betaalbaar huren is bewust ideologisch naar de gallemiezen geholpen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:37 schreef Ericr het volgende:
Betaalbaar huren gaat de komende tig jaar niet komen.
Dat woordje plan toevoegen heeft geen toegevoegde waarde, daarom kom ik in werk alleen mjo's tegen. Ik moet wel toegeven dat wij van "afko's" houdenquote:
Nou dan ben ik zeker een bewoner van het n=1 voorbeeld waarbij wel een lift aanwezig is en er een gezamenlijke verwarming is.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:33 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
In dergelijke complexen is vrijwel nooit een lift aanwezig en de CV ketel hangt gewoon in je eigen flatje en is dus voor eigen rekening.
Maar zelfs dan. Dat kun je wel roepen, maar dat gaat gewoon niet magisch gebeuren, dus als dát je voorwaarde is om je eigen boontjes te gaan doppen, dan ga je effectief dus niet je eigen boontjes doppen, want het is nog steeds wachten tot de overheid iets doet.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik heb 2 BV’s, betaal mijzelf een salaris, zit boven de vermogensgrens en heb 2 huizen
Ik betaal zoveel belastingdus ja gooi maar wat van die belastingen omlaag svp
De HRA is alleen weggelegd voor mensen die het kunnen betalen, wat ten tijde van mijn hypotheek ook zo was.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:40 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Jij hebt je woning zonder hypotheek gekocht? En geen HRA?
Of ben je stiekem ook nogal geholpen door diezelfde overheid.
En dan is de cirkel weer rond: het aanbod is te laag. Er moet veel meer gebouwd worden, maar waar ga je dat doen in Nederland? Eiland in zee/IJsselmeer?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:37 schreef Ericr het volgende:
[..]
Betaalbaar huren gaat de komende tig jaar niet komen. Dat hele stuk is op lucht gebaseerd.
Het is toch vrij algemeen bekend dat woningbezit je fiscaal heel veel voordeel oplevert ten opzichte van huurders? De DNB schrijft er zo'n beetje jaarlijks een rapport over om het aan te kaarten (hier van een jaar geleden, eerste hit op Google): https://www.rtlnieuws.nl/(...)belastingverschillenquote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Omdat dat niet de context is waarin we discussiëren. We discussieerden over waarom mensen met een huis IN NEDERLAND geprivilegieerd zijn tegen mensen die GEEN HUIS IN NEDERLAND hebben.
Dan is het nogal raar om te zeggen dat mensen in Congo geen huis kunnen kopen. Dat is hetzelfde als zeggen dat het stoplicht op groen staat, feitelijk juist, totaal irrelevant voor het gesprek.
En daarom blijven wij maar antwoorden: Er valt geen eigen plan te trekken om je aan een collectief probleem te onttrekken. Het maakt niet uit hoe verantwoordelijk of onverantwoordelijk je bent, of je veel spaart of weinig en of je hoge of een lage opleiding hebt. Tenzij je de mazzel hebt dat je rijke ouders hebt die je kunnen ondersteunen of maar net die éne mazzelaar van de 100 reagerenden bent die een betaalbare woning krijgt toegewezen val je buiten de boot. Dat hele eigen plan trekken is van hetzelfde kaliber als denken dat je een dreigende zeespiegelstijging van enkele meters wel kunt fiksen door lekker individueel een hoge terp op te werpenquote:Omdat het de overheid minstens één generatie kost om zoiets op te pakken, dus tegen de tijd dat een niet-huizenbezitter er iets van merkt zijn het vooral zijn kinderen die er profijt van hebben.
En daarom blijf ik dus zeggen, vertrouw niet op de overheid, trek je eigen plan, spaar zelf voor zaken, ga er niet vanuit dat de overheid deze shit snel oplost, want uiteindelijk ben je straks in de 50 of ouder en heb je nog steeds weinig tot niks aan het beleid van de overheid gehad.
Gemiste kans.
Ja precies, net als het fabeltje dat een studieschuld niet mee zou tellen voor een hypotheek.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De HRA is alleen weggelegd voor mensen die het kunnen betalen, wat ten tijde van mijn hypotheek ook zo was.
Diezelfde overheid gaat jou nu niet helpen die HRA te krijgen als je het niet kunt betalen, de normen zijn veel strenger geworden.
Mij werd toen verzekerd dat de HRA voor altijd zou blijvenwat ik toen al als fabeltje aanmerkte.
Dus daarom zeg ik; reken nergens op.
Klopt, en dat roep ik al 3 topics. De overheid is nooit een betrouwbare partner gebleken, en ze gaan dit zeker niet in 5 of 10 jaar oplossen. Eerder 25 tot 30 jaar.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar zelfs dan. Dat kun je wel roepen, maar dat gaat gewoon niet magisch gebeuren, dus als dát je voorwaarde is om je eigen boontjes te gaan doppen, dan ga je effectief dus niet je eigen boontjes doppen, want het is nog steeds wachten tot de overheid iets doet.
Die gaan niks doen, dus de enige die mogelijkerwijze iets aan zijn eigen situatie kan veranderen ben je zelf. En dat ga je (proberen), of niet. Andere mogelijkheden zijn er niet.
Ja, dus wat hebben we wederom geleerd? Kijk niet naar de overheid, ze gaan je nergens bij helpen. Kan je ook niet teleurgesteld raken.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:43 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Ja precies, net als het fabeltje dat een studieschuld niet mee zou tellen voor een hypotheek.
En ligt het nou nog aan de verwende losers die allemaal op scooters rondrijden en een dure telefoon hebben of heb je de posts in dit topic nog eens teruggelezen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar zelfs dan. Dat kun je wel roepen, maar dat gaat gewoon niet magisch gebeuren, dus als dát je voorwaarde is om je eigen boontjes te gaan doppen, dan ga je effectief dus niet je eigen boontjes doppen, want het is nog steeds wachten tot de overheid iets doet.
Die gaan niks doen, dus de enige die mogelijkerwijze iets aan zijn eigen situatie kan veranderen ben je zelf. En dat ga je (proberen), of niet. Andere mogelijkheden zijn er niet.
Het geld dat je terug krijgt is je HRA? Dat heb je zelf betaald hè.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:43 schreef Stepperoller het volgende:
Zoals al meerdere keren aangegeven heb ik vorig jaar de overstap gemaakt van de vrije sector naar een koopwoning.
Ik ging van 0 belastingvoordelen en toeslagen (privilegepopie's, eh, externe factorenpopie's, denken bijv. vaak dat huurtoeslag er voor alle huurders is) naar allerlei voordeeltjes lekker geld terug krijgen van de belastingdienst. Dus ja, de overheid helpt je daar enorm mee.
Het ketelhuisje van de gezamenlijke verwarming stond nog in de wijk, maar die is hooguit de eerste tien à twintig jaar in bedrijf geweest. Het pand was overigens totaal niet geschikt om er een liftschacht in of naast te plaatsen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou dan ben ik zeker een bewoner van het n=1 voorbeeld waarbij wel een lift aanwezig is en er een gezamenlijke verwarming is.
Ook nog steeds gedeeltelijk sociale verhuur en gedeeltelijk verkocht. Om de zoveel jaar wordt hier wel geschilderd.
Dan vraag ik me ook wel eens af hoe die anders zijn dan de verwende losers van 40 jaar geleden die 700 gulden (nu 950 euro) aan een walkman uitgaven.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:44 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
En ligt het nou nog aan de verwende losers die allemaal op scooters rondrijden en een dure telefoon hebben of heb je de posts in dit topic nog eens teruggelezen.
In het gunstigste geval was dat nog steeds waar. In elk ander geval dan het gunstigste geval betekent dat voor degene met de studieschuld een issue.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:43 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Ja precies, net als het fabeltje dat een studieschuld niet mee zou tellen voor een hypotheek.
In Londen verhuren ze niet per maand, maar per week.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:47 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
We zijn niet de enige, over de VS zie ik ook vaak genoeg van dit soort dingen voorbij komen...
En heel erg duur.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:48 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
In Londen verhuren ze niet per maand, maar per week.
Als er iets is wat je de afgelopen 25 jaar wel hebt kunnen zien is het onvermogen van de overheid een crisis aan te pakken. We rollen van crisis in crisis.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:47 schreef christmastsunami het volgende:
Er is nog steeds ook een behoorlijke overschatting van wat de overheid en of politici, nou eigenlijk helemaal wel kunnen doen. Zo veel knoppen om aan te draaien hebben ze niet. En economische beslissingen op de langere termijn, gaat niet echt in de politiek, Die zitten daar te kort voor. En zo vaardig zijn ze soms ook niet.
Dan kunnen ze ook probleemloos wegbezuinigd worden zou je zeggen, een land is geen filantropische instelling.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:47 schreef christmastsunami het volgende:
Er is nog steeds ook een behoorlijke overschatting van wat de overheid en of politici, nou eigenlijk helemaal wel kunnen doen. Zo veel knoppen om aan te draaien hebben ze niet. En economische beslissingen op de langere termijn, gaat niet echt in de politiek, Die zitten daar te kort voor. En zo vaardig zijn ze soms ook niet.
Vriendin van mij zou graag willen scheiden, maar kan nergens heen. De woning verkopen kan ook niet, want dan kunnen 2 mensen en 2 kinderen nergens heen. Het is echt ziek dat er geen woningen zijn voor noodgevallen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:28 schreef laforest het volgende:
In de grote steden en in sommige provincies zijn ze zelfs kansloos.
Tweeverdieners met een modaal inkomen hebben een grotere kans en kunnen nog 20% vd woningen kopen. Vorig jaar was dat echter nog 36% van de woningen.
Bron: https://www.nu.nl/economi(...)00-huizen-kopen.html
Koopwoningen worden dus steeds onbereikbaarder voor Jan Modaal.
Men moet dus noodgedwongen huren. Maar op de huurwoningenmarkt - zowel bij sociale huur als bij (nog enigszins) betaalbare vrije sectorhuur- is het al een gedrang van je jewelste en erg lastig een woning te bemachtigen.
Dit is naar mijn mening een zeer zorgelijke ontwikkeling. En het wordt elk jaar erger. De basisbehoefte van een (betaalbaar) dak boven het hoofd komt steeds verder in het gedrang. Hierdoor ontstaan allerlei (m.i.) zeer onwenselijke situaties. Van het noodgedwongen bij de ouders thuis blijven wonen tot noodgedwongen een te groot deel van het inkomen besteden aan huur. En nog talloze andere onwenselijke neveneffecten.
De huizenmarkt lijkt momenteel totaal verziekt. Daar zou een oplossing voor moeten komen. Maar welke realistische oplossing(en) zijn er die niet weer andere, even onwenselijke, neveneffecten hebben? Hoe en door wie kan/moet dit opgelost worden?
Niet mijn OP
Bijna alle crises momenteel zijn veroorzaakt door laks bestuur. Als je lange tijd niet ingrijpt en problemen laat dooretteren, gaat het uiteindelijk een keer mis natuurlijk.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als er iets is wat je de afgelopen 25 jaar wel hebt kunnen zien is het onvermogen van de overheid een crisis aan te pakken. We rollen van crisis in crisis.
Het duurde nog best een tijdje maar daar is ie, de asielzoekers!quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Vriendin van mij zou graag willen scheiden, maar kan nergens heen. De woning verkopen kan ook niet, want dan kunnen 2 mensen en 2 kinderen nergens heen. Het is echt ziek dat er geen woningen zijn voor noodgevallen.
Reden: De grote groepen asielzoekers en vooral de gelukzoekers.
In de VS verdien je met een bachelordegree echter wel een paar K meer dan in Nederland.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:47 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
We zijn niet de enige, over de VS zie ik ook vaak genoeg van dit soort dingen voorbij komen...
Het duurde best lang, het gaat goedkomen, of nietquote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:51 schreef Momo het volgende:
[..]
Het duurde nog best een tijdje maar daar is ie, de asielzoekers!
Ik heb het idee dat sinds ze een jaar of 10 geleden besloten hebben om deze huizen in de verkoop te zetten, ze ook gestopt zijn met enig onderhoud. Ik kreeg een tijdje geleden een briefje in de bus van de woningbouw dat ik voor onderhoudsvragen niet hoef te bellen, met een telefoonnummer van een of andere aannemer erbij die ik blijkbaar voortaan mag (moet?) inschakelen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:30 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Dat gebeurde bij mij dan wel weer, maar geschilderde balkons en balustrades voorkomen geen wapperende gordijnen in de woonkamer tijdens een storm omdat de meer dan dertig jaar oude kunststoffen kozijnen en puien hun beste tijd al een tijdje achter zich hadden.
Geen idee, ik denk dat de mensen die het meest verwend zijn de mensen zijn die met geen andere mogelijkheid rekening houden dan dat iemand anders het allemaal wel zal oplossen voor ze omdat dat het makkelijkste is.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:44 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
En ligt het nou nog aan de verwende losers die allemaal op scooters rondrijden en een dure telefoon hebben of heb je de posts in dit topic nog eens teruggelezen.
Die groep zijn wel de laatste groep die blaam treft. Ze komen simpelweg bovenop de huidige groep woningzoekenden, volgens mij was het iets van 5% ofzo.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:51 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja klopt, ik heb wel eens salarissen gezien daar, maar het is ook een land waar je dan weer geen vangnet hebt. Zou er zelf nooit heen verhuizen. En in Texas hebben ze ook vuilnismannen, supermarktmedewerkers, schoonmakers etc. nodig. Waar moeten die mensen dan heen?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:51 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
In de VS verdien je met een bachelordegree echter wel een paar K meer dan in Nederland.
De vriendin van Gia wilde een tentje opzetten in ter Apel blijkbaar. Aangezien asielzoekers überhaupt geen woonruimte hebben anders dan een AZC-plekje is dat de enige mogelijkheid dat zij er last van had.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:51 schreef Momo het volgende:
[..]
Tuurlijk, die woningen zijn economisch volledig afgeschreven en elke cent die ze ervoor krijgen is pure winst.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat sinds ze een jaar of 10 geleden besloten hebben om deze huizen in de verkoop te zetten, ze ook gestopt zijn met enig onderhoud. Ik kreeg een tijdje geleden een briefje in de bus van de woningbouw dat ik voor onderhoudsvragen niet hoef te bellen, met een telefoonnummer van een of andere aannemer erbij die ik blijkbaar voortaan mag (moet?) inschakelen.
Jwel, dat verschilt per staat. Maar is wel heel kort natuurlijk, in sommige staten is het pure armoede. In een paar hebben ze wel iets van een sociaal systeem. En een uitkering is ook vaak van korte duur.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:53 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja klopt, ik heb wel eens salarissen gezien daar, maar het is ook een land waar je dan weer geen vangnet hebt. Zou er zelf nooit heen verhuizen. En in Texas hebben ze ook vuilnismannen, supermarktmedewerkers, schoonmakers etc. nodig. Waar moeten die mensen dan heen?
Maar hoe wil je het anders gaan oplossen buiten een collectieve oplossing (dus door de overheid)? Moeten mensen zelf maar bouwvergunningen uit gaan geven om woningen te kunnen bouwen?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Geen idee, ik denk dat de mensen die het meest verwend zijn de mensen zijn die met geen andere mogelijkheid rekening houden dan dat iemand anders het allemaal wel zal oplossen voor ze omdat dat het makkelijkste is.
quote:Volkshuisvesting is een begrip uit politiek en overheidsbeleid dat betrekking heeft op het verantwoord huisvesten van de bevolking. De belangrijkste uitgangspunten van de volkshuisvesting in Nederland zijn neergelegd in de Woningwet. Deze wet trad in werking op 1 augustus 1902.
Volgens Artikel 22 van de grondwet is de Staat verplicht zorg te dragen voor voldoende woongelegenheid.
Dat laatste is heel normaal hoor. Veel corporaties besteden het dagelijks onderhoud uit aan een (lokale) aannemer. Vaak inclusief melding van de klacht om het aantal schijven waar zo'n klacht over heen gaat te beperken. Werkt doorgaans prima hoor, al merk je op dit moment wel dat er gewoon een gebrek aan personeel is en dat vooral binnen deze constructie omdat corporaties zelf hun onderhoudspersoneel doorgaans beter vastquote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat sinds ze een jaar of 10 geleden besloten hebben om deze huizen in de verkoop te zetten, ze ook gestopt zijn met enig onderhoud. Ik kreeg een tijdje geleden een briefje in de bus van de woningbouw dat ik voor onderhoudsvragen niet hoef te bellen, met een telefoonnummer van een of andere aannemer erbij die ik blijkbaar voortaan mag (moet?) inschakelen.
Klopt.. aan het tekort aan woningen kan je als burger helemaal niets doen. Vroeger was volkshuisvesting een taak van het Rijk. Dat had beter zo kunnen blijven.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:56 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar hoe wil je het anders gaan oplossen buiten een collectieve oplossing (dus door de overheid)? Moeten mensen zelf maar bouwvergunningen uit gaan geven om woningen te kunnen bouwen?
Jep, dat denk ik ook. Met publiek geld is dit ooit gebouwd om burgers te helpen in huisvesting te voorzien. Inmiddels worden ze als "hippe appartementen in de Randstad" verkocht voor drie ton per stuk, met 300 euro / maand VVE er bovenop. Werkelijk krankzinnig.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tuurlijk, die woningen zijn economisch volledig afgeschreven en elke cent die ze ervoor krijgen is pure winst.
Dat is het nog steeds, alleen nu via de zogenaamde 'toegelaten instellingen' en die maken vervolgens de afspraken met de lokale overheid.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:58 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Klopt.. aan het tekort aan woningen kan je als burger helemaal niets doen. Vroeger was volkshuisvesting een taak van het Rijk. Dat had beter zo kunnen blijven.
We zeggen niet dat je het zelf moet oplossen, we zeggen dat je voor jezelf moet zorgen en je zo goed als mogelijk moet wapenen tegen dit beleid. Want gaan zitten wachten en een beetje boze tweets eruit gooien gaat hem niet worden hè?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:56 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar hoe wil je het anders gaan oplossen buiten een collectieve oplossing (dus door de overheid)? Moeten mensen zelf maar bouwvergunningen uit gaan geven om woningen te kunnen bouwen?
Volgens mij is de grondwet niet aangepast en is dat nog steeds de taak van de overheid. Dat ze het grip erop kwijt zijn door o.a. decentralisatie en dergelijke verandert er niets aan.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:58 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Klopt.. aan het tekort aan woningen kan je als burger helemaal niets doen. Vroeger was volkshuisvesting een taak van het Rijk. Dat had beter zo kunnen blijven.
Ze worden tegen marktwaarde verkocht. En vervolgens kan er van de opbrengst weer een nieuwe (sociale huur)woning worden gebouwd. Ik zie het probleem niet.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Jep, dat denk ik ook. Met publiek geld is dit ooit gebouwd om burgers te helpen in huisvesting te voorzien. Inmiddels worden ze als "hippe appartementen in de Randstad" verkocht voor drie ton per stuk, met 300 euro / maand VVE er bovenop. Werkelijk krankzinnig.
Er zouden dan ook alleen nog wat lapwerk en kleine reparaties aan zulke panden uitgevoerd moeten worden. Bewoners honderden euro's per maand aan servicekosten of VvE bijdrage laten betalen voor de vervanging van het complete dak of van alle rioleringen enz. is ronduit belachelijk. Dergelijke afgeleefde oude troep is zulke investeringen helemaal niet meer waard.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tuurlijk, die woningen zijn economisch volledig afgeschreven en elke cent die ze ervoor krijgen is pure winst.
Stuur een boze tweet, schrijf er nog een boek over en stampvoet nog een keer op Fok.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:57 schreef Stepperoller het volgende:
Ja je moet de overheid natuurlijk niet gaan aankijken op het verzaken van haar grondwettelijke plicht tot het verzorgen van volkshuisvesting natuurlijk.
[..]
Ja, dit. Natuurlijk kun je zelf geen huizen uit de grond gaan stampen (nou ja, kan, maar je snapt me). Maar áls die huizen er dan niet zijn, en iedereen moet het van de huizen hebben die er wél zijn, dan kun je óf proberen te zorgen dat je in een positie komt waarbij een van die huizen die er wel zijn bereikbaar zijn, of niet en alleen maar klagen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
We zeggen niet dat je het zelf moet oplossen, we zeggen dat je voor jezelf moet zorgen en je zo goed als mogelijk moet wapenen tegen dit beleid. Want gaan zitten wachten en een beetje boze tweets eruit gooien gaat hem niet worden hè?
Klopt, maar wat een shock, huurcorporaties zijn net zulke boeven als woningbouwers en greedy bastardsquote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:02 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Er zouden dan ook alleen nog wat lapwerk en kleine reparaties aan zulke panden uitgevoerd moeten worden. Bewoners honderden euro's per maand aan servicekosten of VvE bijdrage laten betalen voor de vervanging van het complete dak of van alle rioleringen enz. is ronduit belachelijk. Dergelijke afgeleefde oude troep is zulke investeringen helemaal niet meer waard.
Volgens mij kunnen ze best zeggen dat woningen die de verkoop in gaan enkel voor eigen bewoning zijn. Dat wordt voor bepaalde wijken al gedaan dus lijkt mij veranderbaar naar landelijk beleidquote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:47 schreef christmastsunami het volgende:
Dit is echt flauwekul.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Klopt, maar wat een shock, huurcorporaties zijn net zulke boeven als woningbouwers en greedy bastards
De woningvoorraad is nog nooit zo groot als nu geweest, sinds vorig jaar meer dan 8 miljoen woningen:quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:57 schreef Stepperoller het volgende:
Ja je moet de overheid natuurlijk niet gaan aankijken op het verzaken van haar grondwettelijke plicht tot het verzorgen van volkshuisvesting natuurlijk.
Geloof je dat echt? Denk je echt dat het je eens kans geeft als je alleen al om de prijsstijging te compenseren een goede 15.000 - 20.000 euro zou moeten sparen? Meer dan de helft van je jaarlijkse inkomen?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dit. Natuurlijk kun je zelf geen huizen uit de grond gaan stampen (nou ja, kan, maar je snapt me). Maar áls die huizen er dan niet zijn, en iedereen moet het van de huizen hebben die er wél zijn, dan kun je óf proberen te zorgen dat je in een positie komt waarbij een van die huizen die er wel zijn bereikbaar zijn, of niet en alleen maar klagen.
Dat laatste gaat hoe dan ook niets brengen. Dat eerste geeft je in ieder geval een kans.
Heb er toevallig vandaag iets over gelezen. Er worden dit jaar bijna de helft minder woningen gebouwd dan gepland (52k ipv 100k) en de voornaamste spelbreker in de bouwketen is de gemeente. Door onderbezetting worden er te weinig bouwvergunningen afgegeven. Verder heb je nog stikstof, toegenomen bouwkosten om maar een paar problemen te noemen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:01 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dat is het nog steeds, alleen nu via de zogenaamde 'toegelaten instellingen' en die maken vervolgens de afspraken met de lokale overheid.
Het is verschrikkelijk lastig om het exacte probleem helemaal uit te leggen, natuurlijk laat de overheid iets liggen, maar dat zit hem niet specifiek in Den Haag of lokaal. Het is een vrij complexe wisselwerking die je niet zomaar oplost omdat we nu eenmaal in een land leven waar verantwoordelijkheden zijn verdeeld tussen verschillende bestuurslagen.
Nah, corporaties zijn bedrijven en die willen geld verdienen. Dus als ze huurwoningen die economisch afgeschreven zijn uit hun portfolio kunnen tyfen tegen een mooie prijs zodat ze van het dure onderhoud af zijn en er zelfs aan het einde van de rit geld aan overhouden dan zullen ze alles doen dat voor elkaar te krijgen met gelikte reclame spotjes en advertenties.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:05 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dit is echt flauwekul.
Zelf de bouw in gaan. Die markt gaat echt ontploffen en je eigen woning kunnen bouwen gaat straks onbetaalbaar worden. Goud geld in te verdienen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:07 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Heb er toevallig vandaag iets over gelezen. Er worden dit jaar bijna de helft minder woningen gebouwd dan gepland (52k ipv 100k) en de voornaamste spelbreker in de bouwketen is de gemeente. Door onderbezetting worden er te weinig bouwvergunningen afgegeven. Verder heb je nog stikstof, toegenomen bouwkosten om maar een paar problemen te noemen.
Het gaat echt niet de goede kant op met dit land, we gaan Amerika achterna. De mensen die nu aan het begin staan en geen rijke pappie en mammie hebben om hun bedje te spreiden, die zijn de lul. Wanneer ik nu een studie zou moeten kiezen dan zou ik iets zoeken waarmee je in het buitenland aan de slag kan. Dit land heeft toekomstige generaties steeds minder te bieden. Gaaf land? Mwa
En stel nou dat je 20k gespaard hebt, maar je kunt nog steeds geen huis kopen. Dan heb je wel maar mooi 20k op je rekening staan. Dat is een bedrag wat veel mensen alleen maar uit de theorie kennen. Dus in het ongunstigste geval heb je geen huis maar 20k.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:07 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Geloof je dat echt? Denk je echt dat het je eens kans geeft als je alleen al om de prijsstijging te compenseren een goede 15.000 - 20.000 euro zou moeten sparen? Meer dan de helft van je jaarlijkse inkomen?
Het is geen volkshuisvesting om veel te veel veel te dure woningen aan te bieden terwijl het aantal werkende daklozen keihard toeneemt omdat die geen kant op kunnen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:06 schreef RM-rf het volgende:
[..]
De woningvoorraad is nog nooit zo groot als nu geweest, sinds vorig jaar meer dan 8 miljoen woningen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)oningen-in-nederland
dat is bv een verdubbeling tov 50 jaar terug ... sterker nog, de bevolking van nederland is in diezelfde tijd met eenzelfde aantal (ongeveer 4 miljoen burgers én woningen erbij in die tijd)...
Waarom mogen daklozen de overheid er niet op aan kijken dat ze projectontwikkelaars vrijelijke alleen maar miljonairswoningen hebben laten bouwen en de sociale volkshuisvesting naar de tering hebben geholpen?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:06 schreef RM-rf het volgende:
Dat mensen bereid zijn steeds meer geld aan een woning uit te geven, met steeds minder mensen op een groter oppervlakte wonen, en ook steeds grotere bedragen financieren met leningen, en dus de prijzen flink stijgen, moet je de overheid verder niet kwalijk nemen
Ze zijn er anders als de kippen bij om van alles om zeep te helpen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:47 schreef christmastsunami het volgende:
Die vergunningen is een deel ja. Bestaande plannen van corporaties moeten worden uitgesteld en uitstel betekent prijsverhoging en dus minder mogelijkheden tot bouwen. En door de hoge bouwkosten is het bouwen in de goedkoopste categorie (tot de kwaliteitskortingsgrens) eigenlijk al niet meer mogelijk. Zelfs in een godvergeten kutdorp in de provincie liggen de stichtingskosten van een appartementje van 65m2 al boven de 2,5 ton. Dat gaat echt nergens meer over.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:07 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Heb er toevallig vandaag iets over gelezen. Er worden dit jaar bijna de helft minder woningen gebouwd dan gepland (52k ipv 100k) en de voornaamste spelbreker in de bouwketen is de gemeente. Door onderbezetting worden er te weinig bouwvergunningen afgegeven. Verder heb je nog stikstof, toegenomen bouwkosten om maar een paar problemen te noemen.
Het gaat echt niet de goede kant op met dit land, we gaan Amerika achterna. De mensen die nu aan het begin staan en geen rijke pappie en mammie hebben om hun bedje te spreiden, die zijn de lul. Wanneer ik nu een studie zou moeten kiezen dan zou ik iets zoeken waarmee je in het buitenland aan de slag kan. Dit kan heeft toekomstige generaties steeds minder te bieden. Gaaf land? Mwa
Nederland heeft na iets meer dan tien jaar VVD regime dan ook geen toekomst meer.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:07 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dit land heeft toekomstige generaties steeds minder te bieden. Gaaf land? Mwa
Ja hoor coolguy, ik tover 20k uit de lucht en betaal mijn huur gewoon niet meer.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
In het gunstigste geval was dat nog steeds waar. In elk ander geval dan het gunstigste geval betekent dat voor degene met de studieschuld een issue.
Dan kun je 2 dingen doen. Doen alsof iets anders dan het voor jou gunstigste geval per definitie niet kan gebeuren, of rekening houden met de mogelijkheid dat dat toch kan gebeuren, en die studieschuld zo snel als het kan zo veel als het kan afbetalen.
Dat moet sowieso, want het is een schuld en een schuld betaal je terug, dus het sneller terug betalen levert in ieder geval het voordeel op dat je er in zijn algemeenheid sneller vanaf bent, en hoe kleiner of niet bestaander je studieschuld is, hoe minder het uit maakt of de overheid terugkomt op die toezegging of niet.
Ook met een veelvoud van dat bedrag op je spaarrekening ga je je geen eigen huis kunnen permitteren kan ik je vertellen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En stel nou dat je 20k gespaard hebt, maar je kunt nog steeds geen huis kopen. Dan heb je wel maar mooi 20k op je rekening staan. Dat is een bedrag wat veel mensen alleen maar uit de theorie kennen. Dus in het ongunstigste geval heb je geen huis maar 20k.
Als je dat niet doet heb je zeker geen huis en ook geen 20k.
Corporaties zijn vrijwel allemaal stichtingen. DIe willen geen geld verdienen, die willen huisvesting realiseren met de nadruk op sociale woningbouw. Dus als zij onrendabele appartementen voor grof geld kunnen verkopen om nieuwe betaalbare woningen te realiseren, dan doen ze dat vanuit hun doelstelling om te bouwen voor de doelgroep waar ze voor zijn opgericht.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:08 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nah, corporaties zijn bedrijven en die willen geld verdienen. Dus als ze huurwoningen die economisch afgeschreven zijn uit hun portfolio kunnen tyfen tegen een mooie prijs zodat ze van het dure onderhoud af zijn en er zelfs aan het einde van de rit geld aan overhouden dan zullen ze alles doen dat voor elkaar te krijgen met gelikte reclame spotjes en advertenties.
Ok, en dan heb je 20k op je rekening en kun je eens lekker een zwengel aan je piemel geven bij dat bloedgeile beeld van 20k op je rekening? Want echt veel anders kun je er niet mee doen, een huis kopen zit er niet in en het uitgeven aan iets anders schijnbaar ook niet.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En stel nou dat je 20k gespaard hebt, maar je kunt nog steeds geen huis kopen. Dan heb je wel maar mooi 20k op je rekening staan. Dat is een bedrag wat veel mensen alleen maar uit de theorie kennen. Dus in het ongunstigste geval heb je geen huis maar 20k.
Ik denk dat mensen zoals jij onderdeel zijn van het probleem. Alles maar bagataliseren en excuses voor zoeken zonder te erkennen dat er een crisis is.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 14:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Geen idee, ik denk dat de mensen die het meest verwend zijn de mensen zijn die met geen andere mogelijkheid rekening houden dan dat iemand anders het allemaal wel zal oplossen voor ze omdat dat het makkelijkste is.
hij denkt wel overal kansen te zien, dat lijkt mij mooi om zo te leven.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:13 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Ja hoor coolguy, ik tover 20k uit de lucht en betaal mijn huur gewoon niet meer.
Wat moet het heerlijk zijn om in zo’n fabeltjesland te wonen als waar jij zit.
Ik weet het wel zeker.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:15 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen zoals jij onderdeel zijn van het probleem. Alles maar bagataliseren en excuses voor zoeken zonder te erkennen dat er een crisis is.
Helaas moet je na die 20k nog een aantal keer dat bedrag bij elkaar sparen, tot ver voorbij het punt waar de belastingdienst vermogensbelasting komt heffen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik denk dat jij verblind bent door pure afgunst naar mensen met een huis, zodat je nu apathisch hier gaat zitten posten hoe kut het allemaal wel niet is.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:15 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen zoals jij onderdeel zijn van het probleem. Alles maar bagataliseren en excuses voor zoeken zonder te erkennen dat er een crisis is.
Is dit serieus de reden om geen spaargeld te hebben? Omdat je “er toch niks mee kunt” ?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:15 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ok, en dan heb je 20k op je rekening en kun je eens lekker een zwengel aan je piemel geven bij dat bloedgeile beeld van 20k op je rekening? Want echt veel anders kun je er niet mee doen, een huis kopen zit er niet in en het uitgeven aan iets anders schijnbaar ook niet.
En dan begeeft de auto, die je nodig hebt om naar je werk te komen, het en ben je je 20K alweer kwijt...quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:16 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Helaas moet je na die 20k nog een aantal keer dat bedrag bij elkaar sparen, tot ver voorbij het punt waar de belastingdienst vermogensbelasting komt heffen.
dan koop je wel een hele dure autoquote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:19 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
En dan begeeft de auto, die je nodig hebt om naar je werk te komen, het en ben je je 20K alweer kwijt...
Als je in die omstandigheden 20k uitgeeft aan een auto dan begrijp ik wel waar het probleem bij jou zit.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:19 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
En dan begeeft de auto, die je nodig hebt om naar je werk te komen, het en ben je je 20K alweer kwijt...
En als je geen 20k gespaard had, hoe had je dit dan opgelost ?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:19 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Dat is prima, maar ik heb liever geen huis en een veelvoud van dat bedrag op de spaarrekening, dan geen huis en ook geen bedrag op de spaarrekening.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:14 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ook met een veelvoud van dat bedrag op je spaarrekening ga je je geen eigen huis kunnen permitteren kan ik je vertellen.
Nee, dan heb je bijvoorbeeld niét acuut een issue dat als je energierekening vanwege onvoorziene situaties ineens 200 euro (of meer) per maand duurder wordt.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:15 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ok, en dan heb je 20k op je rekening en kun je eens lekker een zwengel aan je piemel geven bij dat bloedgeile beeld van 20k op je rekening? Want echt veel anders kun je er niet mee doen, een huis kopen zit er niet in en het uitgeven aan iets anders schijnbaar ook niet.
Kan je dan eens uitleggen waarom het wel rationeel zou zijn om jezelf de armoede in te sparen (meer dan water, droog brood en dikke trui zit er immers niet in als je zo'n enorm deel van je inkomen opzij moet leggen) als het aan het eind van de rit toch niet uit maakt? Een eigen woning is immers nog net zo onbereikbaar als het was toen je nog 20k minder op je spaarrekening had.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Is dit serieus de reden om geen spaargeld te hebben? Omdat je “er toch niks mee kunt” ?
Het is natuurlijk ook waar dat de mensen op de 'trein' schuldig zijn aan de verkrachting van de huizenmarkt. Die stemmen op partijen die de luchtbel steeds verder willen opblazen. De middenklasse zit vol met gewetenloze, egoïstische mensen die doelbewust de klasse daaronder naar de economische vernietiging hebben geholpen. Ze pikken een waardedaling van huizen simpelweg niet en ook belastingheffing is uitgesloten.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik denk dat jij verblind bent door pure afgunst naar mensen met een huis, zodat je nu apathisch hier gaat zitten posten hoe kut het allemaal wel niet is.
Wat is je toekomstverwachting?
Dan ben ik maar onderdeel van het probleem. Maar het probleem van geen huis kunnen kopen heb ik in ieder geval niet.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:15 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
There we go.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:19 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik denk dat het al een hoop zou helpen als een paar domme huizenbezitters hier niet proberen alles recht te lullen wat krom is maar het probleem gewoon erkennen zoals het is.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik denk dat jij verblind bent door pure afgunst naar mensen met een huis, zodat je nu apathisch hier gaat zitten posten hoe kut het allemaal wel niet is.
Wat is je toekomstverwachting?
Dus je stelling is dat iedereen die wil sparen dat per definitie moet doen door op alle basale dingen in te teren?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:22 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Kan je dan eens uitleggen waarom het wel rationeel zou zijn om jezelf de armoede in te sparen (meer dan water, droog brood en dikke trui zit er immers niet in als je zo'n enorm deel van je inkomen opzij moet leggen) als het aan het eind van de rit toch niet uit maakt? Een eigen woning is immers nog net zo onbereikbaar als het was toen je nog 20k minder op je spaarrekening had.
Ik heb een eigen huis en 20k op mijn spaarrekening. En niet door alles maar uit te geven of een auto van 20k te kopen toen ik voor een woning aan het sparen was.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:22 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Kan je dan eens uitleggen waarom het wel rationeel zou zijn om jezelf de armoede in te sparen (meer dan water, droog brood en dikke trui zit er immers niet in als je zo'n enorm deel van je inkomen opzij moet leggen) als het aan het eind van de rit toch niet uit maakt? Een eigen woning is immers nog net zo onbereikbaar als het was toen je nog 20k minder op je spaarrekening had.
Als ik die huren zo zie, dan kun je daar nauwelijks nog naast sparen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:24 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Ik denk dat het al een hoop zou helpen als een paar domme huizenbezitters hier niet proberen alles recht te lullen wat krom is maar het probleem gewoon erkennen zoals het is.
En niet aankomen met dat al die huurders dan maar geen telefoon moeten kopen van ¤1000.
Je bent in topic #1 blijven hangen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:24 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Ik denk dat het al een hoop zou helpen als een paar domme huizenbezitters hier niet proberen alles recht te lullen wat krom is maar het probleem gewoon erkennen zoals het is.
En niet aankomen met dat al die huurders dan maar geen telefoon moeten kopen van ¤1000.
Dat lijken een paar users hier zich maar niet te beseffen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Als ik die huren zo zie, dan kun je daar nauwelijks nog naast sparen.
Ja, daarom wordt de kloof ook steeds groter.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe veel bestedingsruimte denk jij nog over te hebben als je van een jaarinkomen van bijv. 33k (modaal) elk jaar 20k opzij moet leggenquote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus je stelling is dat iedereen die wil sparen dat per definitie moet doen door op alle basale dingen in te teren?
Dan hebben we dus een armoedegrens voor 16 miljoen mensen ofzo?
Maar niemand heeft me verteld dat dat krediet of de private lease impact maakt op mijn hypotheekbedrag wat ik kan lenenquote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
There we go.
Ja. Terwijl het zo makkelijk is om een kredietje te nemen of private lease te doen of of of. Dus waarom zou je de moeite nemen om die eerste euro aan de kant te zetten, toch?
Maar als je pas begint met sparen op het moment dat je je handtekening onder een huurcontract zet dan ben je sowieso al te laat met beginnen te sparen, huis kopen of niet, want:quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Want als het niet is om een huis te kopen, tja, wat heb je dan aan spaargeld, want ja, dan gaat je auto kapot en hoppa, is die 20k alweer weg.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:21 schreef Scorpie het volgende:
Het lijkt wel alsof er een hele generatie opgroeit met het idee dat spaargeld hebben vies is ofzo?
Het probleem is levensgroot, dat zal ik nooit ontkennen want ik word er via mijn werk dagelijks mee geconfronteerd. Maar financiële keuzes spelen natuurlijk wel mee in het zorgen voor een oplossing voor je probleem.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:24 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Dus moet je eigenlijk nog meer sparen als die 20k op jaarbasis want je moet ook met dat soort onverwachte kosten rekening houden (of de auto wegdoen natuurlijk). Hoe zou je dat ooit moeten doen op een modaal inkomen?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar als je pas begint met sparen op het moment dat je je handtekening onder een huurcontract zet dan ben je sowieso al te laat met beginnen te sparen, huis kopen of niet, want:
[..]
Want als het niet is om een huis te kopen, tja, wat heb je dan aan spaargeld, want ja, dan gaat je auto kapot en hoppa, is die 20k alweer weg.
Nee dat komt niet door de huur, dat komt door het geld uitgeven aan luxe!11!11!quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou sparen voor mij persoonlijk werkt andersom, ik kan alleen besparen wat ik overhou en dat is voor iedereen anders. Ik spaar meer dan een modaal inkomen per jaar maar snap ook wel dat dat niet haalbaar is voor velen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:26 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hoe veel bestedingsruimte denk jij nog over te hebben als je van een jaarinkomen van bijv. 33k (modaal) elk jaar 20k opzij moet leggen? Meer trouwens, want je zult meer moeten sparen dan alleen de prijsstijging om je kans op een woning te vergroten.
Aan roken, afhaalmaaltijden en de wegwerpmaatschappij heb ik net gelezen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:28 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Nee dat komt niet door de huur, dat komt door het geld uitgeven aan luxe!11!11!
Wat moet je dan doen? Op straat gaan wonen en sparen? Je moet toch ergens wonen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar als je pas begint met sparen op het moment dat je je handtekening onder een huurcontract zet dan ben je sowieso al te laat met beginnen te sparen, huis kopen of niet, want:
Ja en als je nooit gerookt hebt en vrijwel altijd zelf kookt? Hoe moet je dan nog 500 euro extra sparen?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:27 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Het probleem is levensgroot, dat zal ik nooit ontkennen want ik word er via mijn werk dagelijks mee geconfronteerd. Maar financiële keuzes spelen natuurlijk wel mee in het zorgen voor een oplossing voor je probleem.
Stoppen met roken, zelf koken, afstand nemen van de wegwerpmaatschappij. Het kan je zomaar ¤ 500 in de maand opleveren. Ja, dan heb je nog niet zomaar een huis bij elkaar gespaard, maar je kunt wel een begin maken.
Hoe maak je er precies een begin mee? Alles wat je daar mee bereikt is dat je een jaar later niet 20k tekort komt maar 14k, aan het eind van de rit heb je nog altijd geen woning.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:27 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Het probleem is levensgroot, dat zal ik nooit ontkennen want ik word er via mijn werk dagelijks mee geconfronteerd. Maar financiële keuzes spelen natuurlijk wel mee in het zorgen voor een oplossing voor je probleem.
Stoppen met roken, zelf koken, afstand nemen van de wegwerpmaatschappij. Het kan je zomaar ¤ 500 in de maand opleveren. Ja, dan heb je nog niet zomaar een huis bij elkaar gespaard, maar je kunt wel een begin maken.
Nou, maar je ziet hier wel het issue. Je gaat toch geen geld sparen want stel je auto gaat kapot dan is die hele 20k ineens al weer dus what is the point van sparen?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar niemand heeft me verteld dat dat krediet of de private lease impact maakt op mijn hypotheekbedrag wat ik kan lenen
20K voor een gewone huis, tuin en keuken middenklasser is tegenwoordig echt niets bijzonders hoor. Tel voor een EV overigens maar het dubbele van dat bedrag.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:19 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Als je in die omstandigheden 20k uitgeeft aan een auto dan begrijp ik wel waar het probleem bij jou zit.
Maar auto's van 20k zijn blijkbaar wel heel normaal en niet overdreven luxe.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:29 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Aan roken, afhaalmaaltijden en de wegwerpmaatschappij heb ik net gelezen.
Het verschil tussen dat en iedere maand bijvoorbeeld 200¤ opzij kunnen zetten is nogal een verschil he.. en voor veel huishoudens is dat ook al sparen (voor een onverwachte uitgave of vakantie).quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik spaar meer dan een modaal inkomen per jaar maar snap ook wel dat dat niet haalbaar is voor velen.
Dat is het eerste jaar. En dan spaar je nog een paar jaar. Bovendien weet je niet wat er gebeurt en wanneer er zich een kans voordoet.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:29 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hoe maak je er precies een begin mee? Alles wat je daar mee bereikt is dat je een jaar later niet 20k tekort komt maar 14k, aan het eind van de rit heb je nog altijd geen woning.
Tuurlijk heb ik wel spaargeld (wist uberhaupt niet dat mijn persoonlijke financiele situatie zo interessant was). Ik dacht trouwens dat het hier ging om sparen met als doel om een woning te kopen, dan spreekt het toch voor zich dat je daar wel voldoende spaargeld voor moet kunnen opbouwen om dat doel dichterbij te brengen? Dus dat je op zijn allerminst zo veel kunt sparen dat je zaken als prijsstijgingen of inflatie kunt compenseren?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou sparen voor mij persoonlijk werkt andersom, ik kan alleen besparen wat ik overhou en dat is voor iedereen anders. Ik spaar meer dan een modaal inkomen per jaar maar snap ook wel dat dat niet haalbaar is voor velen.
Maar spaar je dan helemaal niks? Heb je geen budgettering? Doe je niet aan financial planning?
Ja, maar als je alles op alles zet om te sparen voor een huis...dan koop je toch geen nieuwe middenklasser voor 20k? Dan ben je echt een domme drol.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:29 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
20K voor een gewone huis, tuin en keuken middenklasser is tegenwoordig echt niets bijzonders hoor. Tel voor een EV overigens maar het dubbele van dat bedrag.
Elke duizend euro begint bij de eerste euro. 200 euro per maand is 2400 euro per jaar. Klinkt na 1 jaar niet als veel, maar doe dat 5 jaar en je zit op 12k.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:30 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het verschil tussen dat en iedere maand bijvoorbeeld 200¤ opzij kunnen zetten is nogal een verschil he..
Nou, stel dat je nu zou beginnen met sparen en over 5 of 10 jaar heb je die 20k bij elkaar.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:29 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hoe maak je er precies een begin mee? Alles wat je daar mee bereikt is dat je een jaar later niet 20k tekort komt maar 14k, aan het eind van de rit heb je nog altijd geen woning.
Precies.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:31 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Tuurlijk heb ik wel spaargeld (wist uberhaupt niet dat mijn persoonlijke financiele situatie zo interessant was). Ik dacht trouwens dat het hier ging om sparen met als doel om een woning te kopen, dan spreekt het toch voor zich dat je daar wel voldoende spaargeld voor moet kunnen opbouwen om dat doel dichterbij te brengen? Dus dat je op zijn allerminst zo veel kunt sparen dat je zaken als prijsstijgingen of inflatie kunt compenseren?
Nee hoor, ik geef het niet op. Ik ben alleen niet zo'n massieve egotripper dat ik mijn invloed op de wereld zo gigantisch overschat.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou, stel dat je nu zou beginnen met sparen en over 5 of 10 jaar heb je die 20k bij elkaar.
Je natte droom komt uit en de woningmarkt implodeert. Huizen zijn opeens (bijna) betaalbaar geworden voor je.
Je zult nog steeds zelf geld mee moeten nemen om dat huis te kunnen krijgen, maar als je dus nu niet begonnen was had je over 5 jaar nog steeds dat huis niet kunnen kopen.
Ik zeg niet dat bovenstaande uit gaat komen, maar de denkwijze is toch niet heel vreemd? Je geeft het nu al op voordat je goed en wel begonnen bent lijkt het ?
Dit dus, klaar zijn, als ik ga vissen neem ik ook een hengel mee, ik ga niet wachten langs de waterkant zonder hengel, dan vang je zeker niets.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou, stel dat je nu zou beginnen met sparen en over 5 of 10 jaar heb je die 20k bij elkaar.
Je natte droom komt uit en de woningmarkt implodeert. Huizen zijn opeens (bijna) betaalbaar geworden voor je.
Je zult nog steeds zelf geld mee moeten nemen om dat huis te kunnen krijgen, maar als je dus nu niet begonnen was had je over 5 jaar nog steeds dat huis niet kunnen kopen.
Ik zeg niet dat bovenstaande uit gaat komen, maar de denkwijze is toch niet heel vreemd? Je geeft het nu al op voordat je goed en wel begonnen bent lijkt het ?
Natuurlijk is dat zo, je spaart naar wat je opzij kunt zetten. Gezien de mediaan op ongeveer 15k spaargeld ligt en de helft van de Nederlanders daar dus onder zit, valt sparen tegenwoordig niet echt meer mee (vanwege inkomsten, uitgaven of de combi daarvan).quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Elke duizend euro begint bij de eerste euro. 200 euro per maand is 2400 euro per jaar. Klinkt na 1 jaar niet als veel, maar doe dat 5 jaar en je zit op 12k.
Als dat niet telt omdat dat je dan pas 'na 5 jaar op 12k zit', ja, dan houdt het op.
De huizenmarkt gaat een keer imploderen toch, dat is de algemene consensus onder de huurders hier volgens mijquote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:31 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Tuurlijk heb ik wel spaargeld (wist uberhaupt niet dat mijn persoonlijke financiele situatie zo interessant was). Ik dacht trouwens dat het hier ging om sparen met als doel om een woning te kopen, dan spreekt het toch voor zich dat je daar wel voldoende spaargeld voor moet kunnen opbouwen om dat doel dichterbij te brengen? Dus dat je op zijn allerminst zo veel kunt sparen dat je zaken als prijsstijgingen of inflatie kunt compenseren?
Ik heb nog nooit zo veel spaargeld in mijn leven gehad als nu, maar om een goeie financiële buffer achter de hand te houden na reeds eigen geld in de aankoop van een huis te hebben gestoken heb je het over bedragen ruim boven een ton die je bij mekaar dient te sparen. Dat is met een modaal loontje echt niet meer voor elkaar te krijgen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:21 schreef Scorpie het volgende:
Het lijkt wel alsof er een hele generatie opgroeit met het idee dat spaargeld hebben vies is ofzo?
Dit dus. En dan koop ik maximaal een tweedehands middenklasser van 12 jaar oud met 60k op de teller voor ¤ 6000,-.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De huizenmarkt gaat een keer imploderen toch, dat is de algemene consensus onder de huurders hier volgens mij![]()
Ik zou als ik nu zou huren echt alles op alles zetten om die slagkracht te hebben mocht dat moment ooit komen. Mij niet gezien dat ik dan geen huis kan kopen omdat ik besloot nu niet te sparen.
En ja, dan ga ik er gemakshalve vanuit dat je kan sparen.
Een ton als buffer? Ben je bang dat alles tegelijk ploft?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:34 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit zo veel spaargeld in mijn leven gehad als nu, maar om een goeie financiële buffer achter de hand te houden na reeds eigen geld in de aankoop van een huis te hebben gestoken heb je het over bedragen ruim boven een ton die je bij mekaar dient te sparen. Dat is met een modaal loontje echt niet meer voor elkaar te krijgen.
Lekker jezelf in de schulden steken, strak plan!quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
There we go.
Ja. Terwijl het zo makkelijk is om een kredietje te nemen of private lease te doen of of of. Dus waarom zou je de moeite nemen om die eerste euro aan de kant te zetten, toch?
Wat een mooie analogie.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:33 schreef spoilert het volgende:
[..]
Dit dus, klaar zijn, als ik ga vissen neem ik ook een hengel mee, ik ga niet wachten langs de waterkant zonder hengel, dan vang je zeker niets.
Ik had in jouw geval ook zeker niet verwacht dat je dat niet zou snappen. Niemand zegt dat het makkelijk is, maar niet beginnen met sparen omdat als X kapot gaat je dat geld 'toch weer kwijt bent', is in mijn ogen een maximaal verwende instelling.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:34 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat zo, je spaart naar wat je opzij kunt zetten. Gezien de mediaan op ongeveer 15k spaargeld ligt en de helft van de Nederlanders daar dus onder zit, valt sparen tegenwoordig niet echt meer mee (vanwege inkomsten, uitgaven of de combi daarvan).
Auto’s doe ik sowieso niet meer aan. Heb een auto van 42k gekocht die het nog prima doet. Die rij ik wel op.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:35 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dit dus. En dan koop ik maximaal een tweedehands middenklasser van 12 jaar oud met 60k op de teller voor ¤ 6000,-.
Of een compacte wagen voor nog minder dan dat. Geen nieuwe van 20k.
Mensen die modaal verdienen en die nu geen huis kunnen kopen geldt dat ze dat ook bij het imploderen van de huizenmarkt (uitgaande van een percentuele dip van de huizenprijzen zoals tijdens de laatste financiële crisis) ook niet kunnen en ook niet met 20k spaargeld.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:33 schreef spoilert het volgende:
[..]
Dit dus, klaar zijn, als ik ga vissen neem ik ook een hengel mee, ik ga niet wachten langs de waterkant zonder hengel, dan vang je zeker niets.
Exact dit. Mensen hier hopen dat het keihard misgaat op de huizenmarkt, maar hopen dat dan vooral om dat ze denken dat huizenbezitters daar wakker van liggen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De huizenmarkt gaat een keer imploderen toch, dat is de algemene consensus onder de huurders hier volgens mij![]()
Ik zou als ik nu zou huren echt alles op alles zetten om die slagkracht te hebben mocht dat moment ooit komen. Mij niet gezien dat ik dan geen huis kan kopen omdat ik besloot nu niet te sparen.
En ja, dan ga ik er gemakshalve vanuit dat je kan sparen.
Je kan niet ontkennen dat sparen met de huidige inflatie een nogal problematische onderneming isquote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wat een mooie analogie.
[..]
Ik had in jouw geval ook zeker niet verwacht dat je dat niet zou snappen. Niemand zegt dat het makkelijk is, maar niet beginnen met sparen omdat als X kapot gaat je dat geld 'toch weer kwijt bent', is in mijn ogen een maximaal verwende instelling.
Want blijkbaar ís er geen probleem als je dat geld niet hebt en X gaat kapot, dus dat doe je dan van andermans geld schijnbaar, want sparen hoeft niet (vraag me dan wel af hoe je aan die auto van 20k komt).
Tja, als dat de instelling is...
Die vorige vorige crisis heeft mij dus wel aan een huis geholpen, had nog een hengel in het water.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:38 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Mensen die modaal verdienen en die nu geen huis kunnen kopen geldt dat ze dat ook bij het imploderen van de huizenmarkt (uitgaande van een percentuele dip van de huizenprijzen zoals tijdens de laatste financiële crisis) ook niet kunnen en ook niet met 20k spaargeld.
Een nieuwe middenklasser kost tegenwoordig vrijwel het dubbele van die 20K...quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:32 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ja, maar als je alles op alles zet om te sparen voor een huis...dan koop je toch geen nieuwe middenklasser voor 20k? Dan ben je echt een domme drol.
Ik denk dat je die post niet helemaal snapt.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:36 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Lekker jezelf in de schulden steken, strak plan!
Er staat nog een vraag voor je open.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:39 schreef Waldorf22 het volgende:
Topic mag naar BNW. Er komen alleen nog verzonnen fabeltjes voorbij.
Sowieso iets waar ik nog nooit geld aan uit heb kunnen geven. Altijd lease gereden, alleen in de periode dat ik dus echt op zij aan het leggen was voor een woning even niet. Toen heb ik 5 jaar in een tweedehands Clio gereden. Gekocht voor 3500, prima wagen maar geen babemagnetquote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Auto’s doe ik sowieso niet meer aan. Heb een auto van 42k gekocht die het nog prima doet. Die rij ik wel op.
Al halveert het, boeit niet, ik woon om te wonen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Exact dit. Mensen hier hopen dat het keihard misgaat op de huizenmarkt, maar hopen dat dan vooral om dat ze denken dat huizenbezitters daar wakker van liggen.
In het eerste topic al beantwoord. Maar ik snap dat je te druk bent met excuses verzinnen voor deze verzonnen crisis.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er staat nog een vraag voor je open.
Als de markt morgen implodeert ga ik alles op alles zetten nog een huis te scoren.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Exact dit. Mensen hier hopen dat het keihard misgaat op de huizenmarkt, maar hopen dat dan vooral om dat ze denken dat huizenbezitters daar wakker van liggen.
Maar dan niet doordenken dat ALS dat realiteit wordt dat hét moment is om een huis te scoren, maar je dan nog steeds eigen geld moet hebben en dan dus je slag kunt slaan zolang je maar geld opzij gezet hebt. Als dat nog niet eens een incentive is om die slagkracht te realiseren, dan zit je gewoon te zeuren om te zeuren, want anders had je
1. de schijnbare lol van het feit dat huizenbezitters schijnbaar een probleem hebben als de markt implodeert, en 2. je hebt de mogelijkheid om direct toe te slaan en een huis voor een appel en een ei te scoren.
Maar als je niet voorbereid wil zijn daarop, ja, dan niet.
Niet om vervelend te doen: Maar een crash van de huizenmarkt is toch ook een externe factor waar jij als individu niet zo veel invloed op hebt? Uiteindelijk zou de aankoop van een huis dan dus alsnog afhangen van iets waar je zelf maar marginaal iets aan kunt doen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dan niet doordenken dat ALS dat realiteit wordt dat hét moment is om een huis te scoren, maar je dan nog steeds eigen geld moet hebben en dan dus je slag kunt slaan zolang je maar geld opzij gezet hebt. Als dat nog niet eens een incentive is om die slagkracht te realiseren, dan zit je gewoon te zeuren om te zeuren, want anders had je
1. de schijnbare lol van het feit dat huizenbezitters schijnbaar een probleem hebben als de markt implodeert, en 2. je hebt de mogelijkheid om direct toe te slaan en een huis voor een appel en een ei te scoren.
Maar als je niet voorbereid wil zijn daarop, ja, dan niet.
Nee hoor dat is niet zo want in 1998 heb ik er nog een gekocht voor 20k dus als jou dat niet lukt had je meer moeten sparen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:40 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Een nieuwe middenklasser kost tegenwoordig vrijwel het dubbele van die 20K...
Het zal je verbazen wat deze user allemaal kan ontkennen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:40 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Je kan niet ontkennen dat sparen met de huidige inflatie een nogal problematische onderneming is
Die ton ben je kwijt na aankoop van je huis. Als buffer ga ik uit van 20K, maar dat is met de huidige inflatie waarschijnlijk minimaal 10K te weinig.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een ton als buffer? Ben je bang dat alles tegelijk ploft?
Ja, en ik erbij. Maar je snapt m'n punt toch?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:41 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als de markt morgen implodeert ga ik alles op alles zetten nog een huis te scoren.
Dan kan je me vast wel een linkje sturen, thanksquote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:41 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
In het eerste topic al beantwoord. Maar ik snap dat je te druk bent met excuses verzinnen voor deze verzonnen crisis.
Sorry ben te druk met op mijn scooter rondrijden.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan kan je me vast wel een linkje sturen, thanks
Ja boeiend. Blijft dat er geen enkele reden is om 20k uit te geven aan een auto als je woning je prioriteit zou moeten zijn.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:40 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Een nieuwe middenklasser kost tegenwoordig vrijwel het dubbele van die 20K...
Oh op die manierquote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:43 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Die ton ben je kwijt na aankoop van je huis. Als buffer ga ik uit van 20K, maar dat is met de huidige inflatie waarschijnlijk minimaal 10K te weinig.
Toch wel zo'n deel scooter hoop ik?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:44 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Sorry ben je druk met op mijn scooter rondrijden.
Precies. Als de markt implodeert heb ik dik afgelost, dit huis komt echt niet meer 'onder water' dus per saldo ga ik er dan altijd op vooruit. Als de rente dan ook nog een beetje meewerkt, kan ik een mooie stap maken.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:41 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als de markt morgen implodeert ga ik alles op alles zetten nog een huis te scoren.
Ik neem aan dat daarvoor ook al gespaard is. Je moet tenslotte ook nog je inboedel kopen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
[..]
Want als het niet is om een huis te kopen, tja, wat heb je dan aan spaargeld, want ja, dan gaat je auto kapot en hoppa, is die 20k alweer weg.
Ik dacht met je Videoland abo de nieuwste soapserie te bingenquote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:44 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Sorry ben te druk met op mijn scooter rondrijden.
Ja want een woning komt snel dichterbij als je niet 150k maar 130k te weinig hebt! Lekker spartaans leven om na 10 jaar nog steeds het geld niet bijeen gespaard te hebben, wie wil dat nou niet.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:45 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ja boeiend. Blijft dat er geen enkele reden is om 20k uit te geven aan een auto als je woning je prioriteit zou moeten zijn.
Daar heb ik ook geen invloed op. De markt is de markt, daar ga ik in mijn eentje niks aan kunnen veranderen. Maar ALS er een crash plaats vindt, dan ben ik wel in de positie om daar een voordeel uit te kunnen halen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:42 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Niet om vervelend te doen: Maar een crash van de huizenmarkt is toch ook een externe factor waar jij als individu niet zo veel invloed op hebt? Uiteindelijk zou de aankoop van een huis dan dus alsnog afhangen van iets waar je zelf maar marginaal iets aan kunt doen.
En dan heb je het eindelijk en kom je erachter dat je voor een woning tegenwoordig een ton mag overbieden.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:47 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Ja want een woning komt snel dichterbij als je niet 150k maar 130k te weinig hebt! Lekker spartaans leven om na 10 jaar nog steeds het geld niet bijeen gespaard te hebben, wie wil dat nou niet.
Dat leren we toch ook door bijna renteloze studie financiering aan te bieden.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:21 schreef Scorpie het volgende:
ow en in 30 jaar wel op 72K verklap ons eens hoeveel je overwaarde gestegen is de afgelopen 10 jaar. Daar kan zelfs een dubbel modaal verdiener niet tegen sparen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Elke duizend euro begint bij de eerste euro. 200 euro per maand is 2400 euro per jaar. Klinkt na 1 jaar niet als veel, maar doe dat 5 jaar en je zit op 12k.
Als dat niet telt omdat dat je dan pas 'na 5 jaar op 12k zit', ja, dan houdt het op.
Vroeg me ook al af waar het vandaan komt dat spaargeld per definitie afwezig is en dat mensen er niet op voorbereid zijn. Er wordt alleen gesteld dat tegen de huidige prijsstijgingen niet op te sparen valt.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik neem aan dat daarvoor ook al gespaard is. Je moet tenslotte ook nog je inboedel kopen.
Je hebt gelijk, dan maar lekker niks sparen, kankeren op de overheid via Twitter, op Fok stoer posten en ondertussen via je Videoland abo de grootste pulpshows kijken, lekker simpel leventje zoquote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:47 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Ja want een woning komt snel dichterbij als je niet 150k maar 130k te weinig hebt! Lekker spartaans leven om na 10 jaar nog steeds het geld niet bijeen gespaard te hebben, wie wil dat nou niet.
Dat ligt er natuurlijk aan hoe veel je kunt sparen, hoeveel jaar die 20k je terugwerpt in het bereiken van je doel. Maar los daarvan ga ik er ook vanuit dat iemand die 'zijn best doet' om te sparen voor een woning en vervolgens 20k aan een auto uitgeeft, verder ook niet heel erg zijn best aan het doen is. Of niet erg sterk is in prioriteiten stellen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:47 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Dankzij de chipcrisis van de laatste jaren zijn prijzen van tweedehands auto's ook geëxplodeerd. Moderne auto's zijn overigens qua bouwkwaliteit echt een drama, met een beetje pech is dus niet alleen de prijs van je relatief jonge occasion explosief. Bovenop de aanschafprijs van 20K zou ik voor de zekerheid dan ook minimaal jaarlijks 10K aan buffer voor reparaties aan die auto incalculeren.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:45 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ja boeiend. Blijft dat er geen enkele reden is om 20k uit te geven aan een auto als je woning je prioriteit zou moeten zijn.
Alsof de huidige huurder geld heeft voor een Videoland abo.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, dan maar lekker niks sparen, kankeren op de overheid via Twitter, op Fok stoer posten en ondertussen via je Videoland abo de grootste pulpshows kijken, lekker simpel leventje zo
Dat overbieden is al op veel plaatsen uit de markt aan het gaan. Een teken dat de markt aan het afkoelen is.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:48 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
En dan heb je het eindelijk en kom je erachter dat je voor een woning tegenwoordig een ton mag overbieden.
Ja, dat neem je aan, maar het lijkt er op dat sparen in zijn algemeenheid een vies iets geworden is.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik neem aan dat daarvoor ook al gespaard is. Je moet tenslotte ook nog je inboedel kopen.
Maar goed, dan zit je huur..voor meer dan 1.000 euro per maand, ex LGW enzo en VVE en noem maar op. En hoe moeten mensen dan nog geld sparen voor een koopwoning?
Dat lijkt me haast onmogelijk.
Van welk van de 3 huizen wil je dat weten? Want die vallen allemaal in de laatste 10 jaar.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat leren we toch ook door bijna renteloze studie financiering aan te bieden.
[..]
ow en in 30 jaar wel op 72K verklap ons eens hoeveel je overwaarde gestegen is de afgelopen 10 jaar. Daar kan zelfs een dubbel modaal verdiener niet tegen sparen.
Overwaarde opnemen uit je hypotheek om een camper te kopen of een boot.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dat neem je aan, maar het lijkt er op dat sparen in zijn algemeenheid een vies iets geworden is.
Dat hoefde vroeger niet eens joh. Vroeger kon je alles meefinancieren. Dat deed ik niet, maar toen werd ik voor gek verklaart, want immers 'waarom zou je dat geld uitgeven als het niet hoeft'.
Hear hear.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:50 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dat ligt er natuurlijk aan hoe veel je kunt sparen, hoeveel jaar die 20k je terugwerpt in het bereiken van je doel. Maar los daarvan ga ik er ook vanuit dat iemand die 'zijn best doet' om te sparen voor een woning en vervolgens 20k aan een auto uitgeeft, verder ook niet heel erg zijn best aan het doen is. Of niet erg sterk is in prioriteiten stellen.
Maar waarom the fuck zou je uberhaupt op een crash wachten als er ook gewoon nu al zaken zijn die wij collectief kunnen doen om de situatie te verbeteren? Natuurlijk helpt zelf sparen en zuinig zijn wel maar het effect daarvan is marginaal vergeleken met maatregelen die ervoor zorgen dat er meer gebouwd wordt en dat het fiscale verschil tussen huren en wonen kleiner wordt (kunnen we gewoon doen, niets of niemand die ons tegenhoudt als we daarvoor kiezen). Om er dan toch maar te blijven hameren op het lekkere stereotype van die onverantwoordelijke verdorven jeugd (doet het al 4000 jaar lekker) is niets meer dan zelf onze verantwoordelijkheid om iets aan het probleem te doen af te schuiven.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Daar heb ik ook geen invloed op. De markt is de markt, daar ga ik in mijn eentje niks aan kunnen veranderen. Maar ALS er een crash plaats vindt, dan ben ik wel in de positie om daar een voordeel uit te kunnen halen.
Maar IK kan het mezelf wel proberen zo makkelijk mogelijk te maken, of, op z'n minst, zo minimaal ongemakkelijk mogelijk. Dat heb ik nu 3x gedaan. Maar dat heeft blijkbaar geen waarde, om jezelf in die positie proberen te brengen, want als je niet direct een huis kunt kopen, waarom zou je dan überhaupt nog sparen?
Dat vind ik dus een maximaal verwende instelling.
Hoe kom je aan die spreekwoordelijke auto van 20k die als ie kapot gaat direct 20k kost en je dus al je spaargeld kwijt bent, maar die 20k had je dus niet vóór je (niet JIJ, je snapt me wel) die auto kocht dan schijnbaar?
Witte geprivilegieerde man gespotquote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Van welk van de 3 huizen wil je dat weten? Want die vallen allemaal in de laatste 10 jaar.
de 125% Executiewaardetijd en daar voor was er nog de "neem uw overwaarde op" tijd en ga beleggen in .comquote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dat neem je aan, maar het lijkt er op dat sparen in zijn algemeenheid een vies iets geworden is.
Dat hoefde vroeger niet eens joh. Vroeger kon je alles meefinancieren. Dat deed ik niet, maar toen werd ik voor gek verklaart, want immers 'waarom zou je dat geld uitgeven als het niet hoeft'.
Maar wat kunnen wij dan nu collectief doen om de situatie te verbeteren? Dit is een oprechte vraag overigens he, of je dat nou wil geloven of niet.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:54 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar waarom the fuck zou je uberhaupt op een crash wachten als er ook gewoon nu al zaken zijn die wij collectief kunnen doen om de situatie te verbeteren? Natuurlijk helpt zelf sparen en zuinig zijn wel maar het effect daarvan is marginaal vergeleken met maatregelen die ervoor zorgen dat er meer gebouwd wordt en dat het fiscale verschil tussen huren en wonen kleiner wordt (kunnen we gewoon doen, niets of niemand die ons tegenhoudt als we daarvoor kiezen). Om er dan toch maar te blijven hameren op het lekkere stereotype van die onverantwoordelijke verdorven jeugd (doet het al 4000 jaar lekker) is niets meer dan zelf onze verantwoordelijkheid om iets aan het probleem te doen af te schuiven.
quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:48 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
En dan heb je het eindelijk en kom je erachter dat je voor een woning tegenwoordig een ton mag overbieden.
Wat kunnen “wij” collectief doen dan? De overheid is aan zet en die hebben al 20 jaar lang geen stappen gezet.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:54 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar waarom the fuck zou je uberhaupt op een crash wachten als er ook gewoon nu al zaken zijn die wij collectief kunnen doen om de situatie te verbeteren? Natuurlijk helpt zelf sparen en zuinig zijn wel maar het effect daarvan is marginaal vergeleken met maatregelen die ervoor zorgen dat er meer gebouwd wordt en dat het fiscale verschil tussen huren en wonen kleiner wordt (kunnen we gewoon doen, niets of niemand die ons tegenhoudt als we daarvoor kiezen). Om er dan toch maar te blijven hameren op het lekkere stereotype van die onverantwoordelijke verdorven jeugd (doet het al 4000 jaar lekker) is niets meer dan zelf onze verantwoordelijkheid om iets aan het probleem te doen af te schuiven.
Wat een onzin man. Echt. Zo lul je jezelf wel arm. Je koop op dit moment nog een prima middenklasser uit 2010 voor nog geen ¤ 7000,- en daar hoef je echt geen 10k aan reparaties voor in te plannen, 2k is al absurd veel om te reserveren voor reparatie.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:50 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Dankzij de chipcrisis van de laatste jaren zijn prijzen van tweedehands auto's ook geëxplodeerd. Moderne auto's zijn overigens qua bouwkwaliteit echt een drama, met een beetje pech is dus niet alleen de prijs van je relatief jonge occasion explosief. Bovenop de aanschafprijs van 20K zou ik voor de zekerheid dan ook minimaal jaarlijks 10K aan buffer voor reparaties aan die auto incalculeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |