abonnement Unibet Coolblue
  zondag 7 augustus 2022 @ 09:15:55 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205570837
Hier verder over de politiek van onze Oosterburen

  zondag 7 augustus 2022 @ 09:21:04 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205570860
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:04 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Nou ja beheersen.... Ik weet niet of het direct met de taal te maken heeft, in het algemeen wordt hier best wel gegeild of alles wat Amerikaans is, want ja, dat is het beste land ter wereld.

Dat veel Nederlanders geen Duits zeggen te spreken vind ik overigens ook best vreemd. Als ik zie hoe mensen op de Balkan elkaar toch behoorlijk kunnen begrijpen bijvoorbeeld een Kroaat die een Bulgaar gewoon kan volgen terwijl daar toch wel een aantal talen tussen zit, willen veel Nederlanders het ook gewoon niet begrijpen.
Ik denk vooral dat het gaat om showeffect. Veel journalisten worden opgewonden van al die drama en toeters en bellen van de Amerikaanse politiek. De Duitse politiek heeft dat allemaal niet en is vrij slaapverwekkend voor mensen voor die niet met inhoud bezig zijn.
  zondag 7 augustus 2022 @ 09:26:57 #3
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205570879
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:21 schreef Hexagon het volgende:
niet met inhoud bezig zijn.
in 5 woorden samengevat wat er mis is met journalistiek.
  zondag 7 augustus 2022 @ 09:35:05 #4
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_205570926
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:04 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Nou ja beheersen.... Ik weet niet of het direct met de taal te maken heeft, in het algemeen wordt hier best wel gegeild of alles wat Amerikaans is, want ja, dat is het beste land ter wereld.

Dat veel Nederlanders geen Duits zeggen te spreken vind ik overigens ook best vreemd. Als ik zie hoe mensen op de Balkan elkaar toch behoorlijk kunnen begrijpen bijvoorbeeld een Kroaat die een Bulgaar gewoon kan volgen terwijl daar toch wel een aantal talen tussen zit, willen veel Nederlanders het ook gewoon niet begrijpen.
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 7 augustus 2022 @ 09:37:10 #5
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205570941
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:35 schreef -XOR- het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Zelden zo gelachen.
71% van de Nederlanders in staat een gesprek te voeren in het Duits? ROTFLMAO, ik denk dat 71% van de Nederlanders die in staat is het in het Engels te doen al hoog ingeschat is.
  zondag 7 augustus 2022 @ 09:39:18 #6
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_205570949
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zelden zo gelachen.
71% van de Nederlanders in staat een gesprek te voeren in het Duits? ROTFLMAO, ik denk dat 71% van de Nederlanders die in staat is het in het Engels te doen al hoog ingeschat is.
Zelfrapportage, maar desalniettemin denk ik dat het percentage Duitssprekende Nederlanders wel hoger ligt dan elders in Europa. (minus Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk).
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 7 augustus 2022 @ 09:45:55 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205570971
Hier wel een interessant, weliswaar gekleurd, artikel over hoe Die Linke eigenlijk in elkaar zit en welke facties er zijn.
https://www.andereuropa.o(...)rlaag-van-die-linke/
  zondag 7 augustus 2022 @ 09:56:14 #8
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205571033
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:39 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Zelfrapportage, maar desalniettemin denk ik dat het percentage Duitssprekende Nederlanders wel hoger ligt dan elders in Europa. (minus Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk).
Met name ouderen denk ik. Bij jongeren zal het vies tegenvallen maar spreken in tegenstelling tot ouderen wel vaak vloeiend Engels.

Komt denk ik voor een deel door televisie. Vroeger keek men bijna alleen maar de Duitse kanalen omdat er op Nederlandse tv niet veel boeiends op was.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 7 augustus 2022 @ 10:06:58 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_205571082
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:45 schreef Hexagon het volgende:
Hier wel een interessant, weliswaar gekleurd, artikel over hoe Die Linke eigenlijk in elkaar zit en welke facties er zijn.
https://www.andereuropa.o(...)rlaag-van-die-linke/
In het hele artikel staat SED niet één keer genoemd.
Terwijl Die Linke daar nooit afscheid van heeft genomen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 7 augustus 2022 @ 10:14:12 #10
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_205571132
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:56 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Met name ouderen denk ik. Bij jongeren zal het vies tegenvallen maar spreken in tegenstelling tot ouderen wel vaak vloeiend Engels.

Komt denk ik voor een deel door televisie. Vroeger keek men bijna alleen maar de Duitse kanalen omdat er op Nederlandse tv niet veel boeiends op was.
Ja, al heb ik het idee dat men in de grensstreken (met name daar waar veel Duitsers komen) nog steeds wel behoorlijk Duits gesproken wordt, ook bij de jongeren nog wel.
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 7 augustus 2022 @ 10:21:29 #11
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205571194
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zelden zo gelachen.
71% van de Nederlanders in staat een gesprek te voeren in het Duits? ROTFLMAO, ik denk dat 71% van de Nederlanders die in staat is het in het Engels te doen al hoog ingeschat is.
Tot zover de 'weg met ons' rubriek.
  zondag 7 augustus 2022 @ 10:23:11 #12
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205571205
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:39 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Zelfrapportage, maar desalniettemin denk ik dat het percentage Duitssprekende Nederlanders wel hoger ligt dan elders in Europa. (minus Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk).
Zelfoverschatting dus, Maar goed, Belgie niet vergeten. In Turkije en Italie ben ik redelijk veel mensen tegen gekomen die Duits spreken trouwens.
  zondag 7 augustus 2022 @ 10:26:06 #13
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205571222
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 10:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zelfoverschatting dus, Maar goed, Belgie niet vergeten. In Turkije en Italie ben ik redelijk veel mensen tegen gekomen die Duits spreken trouwens.
Het is wel zelfoverschatting te noemen dat kennelijk al jouw n=1 anekdotische bewijsvoering iets over de werkelijkheid zou moeten zeggen.
  zondag 7 augustus 2022 @ 10:26:49 #14
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_205571229
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 10:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zelfoverschatting dus, Maar goed, Belgie niet vergeten. In Turkije en Italie ben ik redelijk veel mensen tegen gekomen die Duits spreken trouwens.
In Turkije vooral in de toeristische gebieden, en in Italie buiten Zuid-Tirol misschien nog een beetje in het overige noorden. Belgie heeft een heel kleine Duitstalige minderheid en in Vlaanderen en Walonie spreekt men minder Duits dan hier.
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 7 augustus 2022 @ 10:31:39 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205571275
Het heeft veelal te maken met hoe vaak je het gebruikt. Ik heb ook gewoon Duits geleerd op de middelbare school en lezen en verstaan kan ik het prima. Maar het spreken gaat een stuk moeizamer omdat ik het bijna nooit doe. Enkel als ik een keer in Duitsland op vakantie ben.
  zondag 7 augustus 2022 @ 10:32:12 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205571278
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:45 schreef Hexagon het volgende:
Hier wel een interessant, weliswaar gekleurd, artikel over hoe Die Linke eigenlijk in elkaar zit en welke facties er zijn.
https://www.andereuropa.o(...)rlaag-van-die-linke/
Ik moet weer aan Life of Brian denken trouwens. Judean Peoples Front, Peoples Front of Judea, the Popular Front, etc etc

pi_205571646
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 02:18 schreef BasEnAad het volgende:
Bizar dat je hier in de Nederlandse media zo weinig over hoort. Dagelijks worden we op de hoogte gebracht van de beslommeringen rondom Trump en Johnson, nota bene niet eens meer aan de macht. Maar voor relevante actuele informatie over ons grootste en belangrijkste buurland en economisch partner moet je echt actief zoeken.
Wat ook zal meespelen is dat Merkel en Scholz in tegenstelling tot Trump en Johnson een bijzonder laag entertainmentgehalte hebben. Het zijn allebei redelijk stabiele figuren zonder (voor zover bekend) buitenechtelijke kinderen en naar het zich laat aanzien stabiele huwelijken. De uitzondering is allicht Schröder, die ondertussen ook al toe is aan z'n vierde vrouw. Britse en Amerikaanse politiek is een grote show, Duitse politiek is in vergelijking daarmee toch wat 'degelijker'.
  Moderator zondag 7 augustus 2022 @ 11:20:21 #18
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205571709
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 11:13 schreef J.B. het volgende:

[..]
Wat ook zal meespelen is dat Merkel en Scholz in tegenstelling tot Trump en Johnson een bijzonder laag entertainmentgehalte hebben. Het zijn allebei redelijk stabiele figuren zonder (voor zover bekend) buitenechtelijke kinderen en naar het zich laat aanzien stabiele huwelijken. De uitzondering is allicht Schröder, die ondertussen ook al toe is aan z'n vierde vrouw. Britse en Amerikaanse politiek is een grote show, Duitse politiek is in vergelijking daarmee toch wat 'degelijker'.
Over Schröder en zijn uitspraken over Putin/Rusland is toch eigenlijk ook best interessant in de huidige tijd. In de Nl media lees je er weinig over
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_205571742
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:56 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Met name ouderen denk ik. Bij jongeren zal het vies tegenvallen maar spreken in tegenstelling tot ouderen wel vaak vloeiend Engels.

Komt denk ik voor een deel door televisie. Vroeger keek men bijna alleen maar de Duitse kanalen omdat er op Nederlandse tv niet veel boeiends op was.
Ook was de dienstplicht nog niet opgeschort, die werd ook door Nederlanders in Duitsland vervuld
  zondag 7 augustus 2022 @ 12:03:21 #20
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205571998
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 11:13 schreef J.B. het volgende:

[..]
Wat ook zal meespelen is dat Merkel en Scholz in tegenstelling tot Trump en Johnson een bijzonder laag entertainmentgehalte hebben. Het zijn allebei redelijk stabiele figuren zonder (voor zover bekend) buitenechtelijke kinderen en naar het zich laat aanzien stabiele huwelijken. De uitzondering is allicht Schröder, die ondertussen ook al toe is aan z'n vierde vrouw. Britse en Amerikaanse politiek is een grote show, Duitse politiek is in vergelijking daarmee toch wat 'degelijker'.
Duitsers zijn over het algemeen echt hartstikke conservatief. Wat een saaie mensen zijn dat.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_205572029
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zelden zo gelachen.
71% van de Nederlanders in staat een gesprek te voeren in het Duits? ROTFLMAO, ik denk dat 71% van de Nederlanders die in staat is het in het Engels te doen al hoog ingeschat is.
Duitsers vinden het heerlijk als mensen met een sterk niet-duits accent spreken.

Bv Jean Asselborn en voorheen Juncker werden heel graag op de duitse televisie ge-interviewed en volgens mij heeft Timmermans ook onderhand door dat hij beter duits in interviews kan spreken (heb hem eerst veel engels horen antwoorden, maar de laatste tijd spreekt hij ook duits bij interviews.

Duits is an sich een zeer specifieke taal, maar duitsers vergeven bv nederlanders (of franssprekenden) veel 'slordigheden' ermee.
Veel nederlanders hebben ook weinig hemmingen om een andere taal te spreken, wat meestal best goed kan zijn (maar niet altijd, bij lastige en gevoelige onderwerpen kan dat ook misgaan, in de europese politiek hebben nederlandse politici het ook steeds lastiger gekregen, bv als laatste Dijsselbloem met hun direkte aard)
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:45 schreef Hexagon het volgende:
Hier wel een interessant, weliswaar gekleurd, artikel over hoe Die Linke eigenlijk in elkaar zit en welke facties er zijn.
https://www.andereuropa.o(...)rlaag-van-die-linke/
De Linken zijn een goed bewijs of voorbeeld van precies waarom one-issue-partijen het momenteel goed doen...

Maar ze gaan nu kapot aan de veels te gefragmentiseerde verzameling one-issue-groepen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  zondag 7 augustus 2022 @ 12:20:28 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205572113
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 12:03 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Duitsers zijn over het algemeen echt hartstikke conservatief. Wat een saaie mensen zijn dat.
Toch lopen ze ook weer niet gigantisch achter op ons in de meeste zaken. Het is niet zoals in de VS dat er een significant deel van de bevolking is die in de jaren 50 wil blijven.

Maar ze houden inderdaad minder van nieuwe dingen dan wij. Pas als anderen het uitgeprobeerd hebben doen de Duitsers het ook. De "Keine Experimente" politiek van Adenauer leeft nog altijd.
pi_205572263
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 12:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Toch lopen ze ook weer niet gigantisch achter op ons in de meeste zaken. Het is niet zoals in de VS dat er een significant deel van de bevolking is die in de jaren 50 wil blijven.

Maar ze houden inderdaad minder van nieuwe dingen dan wij. Pas als anderen het uitgeprobeerd hebben doen de Duitsers het ook. De "Keine Experimente" politiek van Adenauer leeft nog altijd.
Willy Brandt's slogan "Mehr Demokratie wagen" als reactie op de studentenrevolutie van 1968 is ook veelzeggend...
Experimenteren vinden ze eng en doen ze ook héél voorzichtig...

Zelfs Merkel kan gezien worden als een pendant van het 'lang afwachten' en vooral niet te doortastend willen optreden en besluiten hooguit nemen (haar bekende "wir schaffen das" - uitspraak kwam pas nadat ze zich maandenlang silgehouden had over de oplopende problemen in de bundesländer bij een groeiende vluchtelingenopvang en bestond eigenlijk uit niet veel meer dan "we redden het wel")
Olaf Scholz lijkt nu heel bewust die Merkel-strategie van onzichtbaar zijn en zoveel mogelijk uit aktuele thema's wegblijven, te pogen na te volgen)

Daar valt ook wat voor te zeggen, in duitsland heeft men het niet (meer) zo op grote Ideologische 'Visionairen' die wel eventjes alles anders gaan maken.
(om een laatste toonaangevende politieke uitspraak aan te halen; Schmidt's "Wer Visionen hat, soll zum Arzt gehen.")
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_205572435
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 12:03 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Duitsers zijn over het algemeen echt hartstikke conservatief. Wat een saaie mensen zijn dat.
  zondag 7 augustus 2022 @ 13:32:52 #25
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205572700
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 12:03 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Duitsers zijn over het algemeen echt hartstikke conservatief. Wat een saaie mensen zijn dat.
Hoe vaak kom jij in Duitsland, en waar?
  zondag 7 augustus 2022 @ 14:36:10 #26
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_205573181
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 13:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Hoe vaak kom jij in Duitsland, en waar?
Als je dagelijks over de Reeperbahn of in Gelsenkirchen loopt zal het anders zijn ja.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_205578105
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 14:36 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Als je dagelijks over de Reeperbahn of in Gelsenkirchen loopt zal het anders zijn ja.
Of in iedere ietwat grotere stad, for that matter. Het platteland blijft inderdaad achter (als in, conservatief). En het Zuid Duitsland over het algemeen ook. Maar wil toch niet zeggen dat iedere Duitser saai is.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  maandag 8 augustus 2022 @ 11:10:23 #28
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205578771
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 09:30 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Of in iedere ietwat grotere stad, for that matter. Het platteland blijft inderdaad achter (als in, conservatief). En het Zuid Duitsland over het algemeen ook. Maar wil toch niet zeggen dat iedere Duitser saai is.
Ik woon in een klein dorp in NRW, heb ook een jaar in een klein dorpje in Beieren gewoond, vind veel Nederlandse dorpen, vooral de Bijbelgordel veel conservatiever en bekrompener.
  Moderator maandag 8 augustus 2022 @ 21:20:02 #29
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205583881
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 14:36 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Als je dagelijks over de Reeperbahn of in Gelsenkirchen loopt zal het anders zijn ja.
Hoezo Gelsenkirchen? :? Of is dat net als Duisburg?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 8 augustus 2022 @ 22:37:12 #30
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_205584827
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2022 21:20 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Hoezo Gelsenkirchen? :? Of is dat net als Duisburg?
Staat een beetje bekend als het Den Haag van Duitsland. En dan bedoel ik Oh Oh Cherso Den Haag.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  Moderator maandag 8 augustus 2022 @ 22:47:47 #31
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205584926
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 22:37 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Staat een beetje bekend als het Den Haag van Duitsland. En dan bedoel ik Oh Oh Cherso Den Haag.
Oh op die fiets, dacht dat je bedoelde dat het vol sekswerkers zat, omdat je de Reeperbahn ook noemde.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_205587328
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 11:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik woon in een klein dorp in NRW, heb ook een jaar in een klein dorpje in Beieren gewoond, vind veel Nederlandse dorpen, vooral de Bijbelgordel veel conservatiever en bekrompener.
Dan noem je ook net het meest conservatieve stukje Nederland.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:31:35 #33
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_205587354
Ik ken best een hoop Duitse jongeren, zie echt geen verschil met Nederlandse jongeren.
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:37:12 #34
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205587401
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 11:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dan noem je ook net het meest conservatieve stukje Nederland.
De regio die ik noem en woonde in NRW en Beieren zijn ravenzwart Katholiek, Union in veel plaatsen een absolute meerderheid. Er is een belangrijk verschil tussen NL en D. In NL is het conservatisme vooral in de reformatorisch, protestant christelijke hoek, in D zit dat bij de Katholieken.
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:44:36 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205587463
Ik zie conservatief in Duitsland ook meer als dat ze bij nieuwe dingen meer in het peloton zitten dan in de kopgroep ("Keine Experimente!"). Niet zozeer dat ze vergelijkbaar zijn met de biblebelt of met conservatisme in de VS.
pi_205588110
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 10:26 schreef -XOR- het volgende:

[..]
In Turkije vooral in de toeristische gebieden, en in Italie buiten Zuid-Tirol misschien nog een beetje in het overige noorden. Belgie heeft een heel kleine Duitstalige minderheid en in Vlaanderen en Walonie spreekt men minder Duits dan hier.
Vroeger was Duits (net als Frans en Engels) in Vlaanderen een verplicht vak op (mijn) school. Geen idee of dat nu nog het geval is.

quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 12:07 schreef RM-rf het volgende:
Duitsers vinden het heerlijk als mensen met een sterk niet-duits accent spreken.

Bv Jean Asselborn en voorheen Juncker werden heel graag op de duitse televisie ge-interviewed en volgens mij heeft Timmermans ook onderhand door dat hij beter duits in interviews kan spreken (heb hem eerst veel engels horen antwoorden, maar de laatste tijd spreekt hij ook duits bij interviews.

Duits is an sich een zeer specifieke taal, maar duitsers vergeven bv nederlanders (of franssprekenden) veel 'slordigheden' ermee.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  Moderator dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:11:18 #37
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205588228
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 12:59 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Vroeger was Duits (net als Frans en Engels) in Vlaanderen een verplicht vak op (mijn) school. Geen idee of dat nu nog het geval is.

Weet niet of het nog steeds zo is, maar in de bovenbouw van havo/vwo was rond 2008 een tweede vreemde taal (meestal Duits en Frans, soms ook Spaans, Italiaans, Russisch, Turks) verplicht. Ik zat op een kleine school, Frans en natuurkunde waren parallel geroosterd. Dus ik had geen keuze, het werd Duits. (Niet dat ik Frans überhaupt had overwogen te kiezen)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:14:05 #38
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205588254
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:11 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Weet niet of het nog steeds zo is, maar in de bovenbouw van havo/vwo was rond 2008 een tweede vreemde taal (meestal Duits en Frans, soms ook Spaans, Italiaans, Russisch, Turks) verplicht. Ik zat op een kleine school, Frans en natuurkunde waren parallel geroosterd. Dus ik had geen keuze, het werd Duits. (Niet dat ik Frans überhaupt had overwogen te kiezen)
quote:
Welke vreemde talen krijg ik in de bovenbouw van havo en vwo?

In de bovenbouw van havo en vwo heb je verplicht Engels. Je doet ook eindexamen in Engels. Op het atheneum moet je eindexamen doen in een 2e moderne vreemde taal. Op het gymnasium is Latijn of Grieks verplicht als eindexamenvak. Naast Engels kun je kiezen voor andere moderne vreemde talen. Dit is afhankelijk van het aanbod van de school.
https://www.rijksoverheid(...)ovenbouw-havo-en-vwo

Fout op die site trouwens, Chinees wordt als vreemde taal opgenoemd, dat bestaat niet, je hebt Mandarijn en Kantonees als belangrijkste talen in China.
pi_205588413
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:11 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Weet niet of het nog steeds zo is, maar in de bovenbouw van havo/vwo was rond 2008 een tweede vreemde taal (meestal Duits en Frans, soms ook Spaans, Italiaans, Russisch, Turks) verplicht. Ik zat op een kleine school, Frans en natuurkunde waren parallel geroosterd. Dus ik had geen keuze, het werd Duits. (Niet dat ik Frans überhaupt had overwogen te kiezen)
Wij konden niet kiezen, kregen Frans, Engels en Duits. Meer uren Frans dan de andere twee, en dat kregen we reeds vanaf het 5de jaar van de lagere school. Maar is toch de taal waar ik het meeste moeite mee heb (allicht door de manier waarop het onderwezen werd: met "klassieke" teksten, ik herinner me oa dat we (een deel van) "Vol de Nuit" van "de Saint-Exupery" lazen, aan een tempo van 2 bladzijden per lesuur. En een pleidooi van een bekende Franse advocaat uit de 19de eeuw... :O )
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205590950
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 11:44 schreef Hexagon het volgende:
Ik zie conservatief in Duitsland ook meer als dat ze bij nieuwe dingen meer in het peloton zitten dan in de kopgroep ("Keine Experimente!"). Niet zozeer dat ze vergelijkbaar zijn met de biblebelt of met conservatisme in de VS.
Meer in de dingen zoals contant betalen, papieren in drievoud inleveren in een kantoortje i.p.v. digitaal invullen, enz.

[ Bericht 0% gewijzigd door TargaFlorio op 09-08-2022 19:12:15 ]
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:10:40 #41
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205591151
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 18:51 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Meer in de dingen zoals contact betalen, papieren in drievoud inleveren in een kantoortje i.p.v. digitaal invullen, enz.
Technofoob is men zeker, alles voor de privacy. Hoewel met pas betalen sinds corona sterk veranderd is.
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:19:48 #42
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_205594091
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 11:31 schreef BasEnAad het volgende:
Ik ken best een hoop Duitse jongeren, zie echt geen verschil met Nederlandse jongeren.
Als je met Nederlandse jongeren die uit de achterhoek bedoeld dan zie je inderdaad geen verschil.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:28:46 #43
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205594292
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 22:19 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Als je met Nederlandse jongeren die uit de achterhoek bedoeld dan zie je inderdaad geen verschil.
Je hebt echt geen idee, hè?
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:32:47 #44
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_205594383
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 22:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je hebt echt geen idee, hè?
Toevallig ben ik zelf een Nederlandse jongere, en als ik zelf Duitse jongeren tegenkom merk ik totaal geen overeenkomst. Totaal niet met mijn vrienden ook of andere mensen die ik ken.
Duitse jongens zijn veel rustiger, vechten nooit met uitgaan, stappen minder snel op een vrouw af etc.

Dus ja, ik heb een idee.

Ook zijn de vrouwen daar wat kalmer terwijl Nederlandse vrouwen vaak wat mondiger zij . Een groepje Duitsers en Nederlanders herken ik uit een afstand,
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  Moderator woensdag 10 augustus 2022 @ 07:54:54 #45
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205596035
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 22:32 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Toevallig ben ik zelf een Nederlandse jongere, en als ik zelf Duitse jongeren tegenkom merk ik totaal geen overeenkomst.
Of wil je dat niet en maak je nog steeds grappen over de fiets van je opa? :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_205598900
quote:
1s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 07:54 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Of wil je dat niet en maak je nog steeds grappen over de fiets van je opa? :')
Qua gedrag Pietje horlepiep.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_205599004
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 22:32 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Toevallig ben ik zelf een Nederlandse jongere, en als ik zelf Duitse jongeren tegenkom merk ik totaal geen overeenkomst. Totaal niet met mijn vrienden ook of andere mensen die ik ken.
Duitse jongens zijn veel rustiger, vechten nooit met uitgaan, stappen minder snel op een vrouw af etc.

Dus ja, ik heb een idee.

Ook zijn de vrouwen daar wat kalmer terwijl Nederlandse vrouwen vaak wat mondiger zij . Een groepje Duitsers en Nederlanders herken ik uit een afstand,
Je komt nogal over alsof iemand met een eerder enorm beperkt referentiekader die alles vanuit een n=1 denkt vast te kunnen stellen...


Nederlanders zelf kun je al niet zomaar over één kam scheren:
Er zijn grote verschillen tussen nederlandse regionen: Randstad, zeeland, bepaalde geisoleerde groepen als Urk of biblebelt gemeenschappen, oost en noord nederland en zelfs tussen Limburgers en noordbrabanders.

Dan nog verschillen tussen etnische groepen, derde generatie allochtonen of autochtonen en evenzeer een klasseverschil tussen economisch sterkere en 'lager' gesitueerde groepen.


On Duitsland is dat evengoed het geval, met daarbij vermerkt dat ook de regionale verschillen groter zijn, er een sterker versvhil in lokale talen is (bayerisch of frankisch, saarlands, pfalzerisch, of juist bv oost of noordduitse dialecten)
De verschillen tussen zeer rurale gebieden en meer verstedelijkte zones zijn groter en ook qua tweede en derde generatie migranten (deels voormalige gastarbeiders of juist een tweede geberatie ruslandduitsers of oosteuropese migranten uit de 90'er) zijn sterk aanwezig.


Domweg iets te beweren over 'hoe duitsers zijn' gaat voorbij eraan dat het een veel groter land en ook bredere cultuur- en taalzone is
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_205599114
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 13:05 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Je komt nogal over alsof iemand met een eerder enorm beperkt referentiekader die alles vanuit een n=1 denkt vast te kunnen stellen...

Nederlanders zelf kun je al niet zomaar over één kam scheren:
Er zijn grote verschillen tussen nederlandse regionen: Randstad, zeeland, bepaalde geisoleerde groepen als Urk of biblebelt gemeenschappen, oost en noord nederland en zelfs tussen Limburgers en noordbrabanders.

Dan nog verschillen tussen etnische groepen, derde generatie allochtonen of autochtonen en evenzeer een klasseverschil tussen economisch sterkere en 'lager' gesitueerde groepen.

On Duitsland is dat evengoed het geval, met daarbij vermerkt dat ook de regionale verschillen groter zijn, er een sterker versvhil in lokale talen is (bayerisch of frankisch, saarlands, pfalzerisch, of juist bv oost of noordduitse dialecten)
De verschillen tussen zeer rurale gebieden en meer verstedelijkte zones zijn groter en ook qua tweede en derde generatie migranten (deels voormalige gastarbeiders of juist een tweede geberatie ruslandduitsers of oosteuropese migranten uit de 90'er) zijn sterk aanwezig.

Domweg iets te beweren over 'hoe duitsers zijn' gaat voorbij eraan dat het een veel groter land en ook bredere cultuur- en taalzone is
Het spijt me dat ik geen peiling gehouden heb onder 1000 Nederlanders en 1000 Duitsers. Ik spreek gewoon mijn ervaring over meerdere plekken in Nederland en meerdere plekken in Duitsland…

Of moet ik als ik hier reageer perse een wetenschappelijk artikel erbij halen?
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_205599219
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 13:13 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Het spijt me dat ik geen peiling gehouden heb onder 1000 Nederlanders en 1000 Duitsers. Ik spreek gewoon mijn ervaring over meerdere plekken in Nederland en meerdere plekken in Duitsland…

Of moet ik als ik hier reageer perse een wetenschappelijk artikel erbij halen?
Nee, maar beweer dan ook niet dat jij wel eventjes kan aangeven hoe duitsers (of nederlanders) zijn.


Het versimpelen van vermeende nationale eigenschappen tot cliché's is heel schadelijk en gevaarlijk... Het voert tot voorbarige vooroordelen.


Veel van zulke vooroordelen kunnen best ook gegrond zijn in waarheid, maar zelfs dan is het belangrijk goed te realiseren waarom zoiets gebeurt.


Als je bv naar de jeugd kijkt kan het best kloppen dat oppervlakkig gezien het lijkt of die traditioneler zijn...
Zeker in meer rurale dorpsgebieden is de gemeenschap ietwat 'ouderwetser' en bestaan traditionele sociale structuren sterker, is bv een veel aktiever verenigingsleven en blijven deze jongeren langer in deze structuren ingebonden.
In nederland heb ik heel sterk het idee dat het oude 'verenigingsleven' snel kapotgegaan is...

Maar uit onderzoek blijkt ook dat dit als bestaande traditionele jeugdbegeleiding juist ook een tegenwicht kan bieden tegen veel psychische jeugdproblemen...
Jongeren die meer op zichzelf gesteld zijn krijgen meer problemen en komen ook vaker bv in contact met ofwel politie en rechterlijke macht of juist wegens hun geestelijke gezondheid.


In duitsland komt dit ook vaker voor, maar dan specifiek in stedelijke gebieden en ook daar vaker bij de lagere klasse en/of migrantenkinderen, die een minder sterk sociaal verenigingsnetwerk hebben of er minder toegang toe hebben
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_205617909
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 11:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik woon in een klein dorp in NRW, heb ook een jaar in een klein dorpje in Beieren gewoond, vind veel Nederlandse dorpen, vooral de Bijbelgordel veel conservatiever en bekrompener.
Klopt wel, dat er altijd uitzonderingen zijn. Maar als ik kijk naar het dorp waar mijn vriendin vandaan komt (50km ten noordwesten van München) dan vind ik het daar aardig conservatief. "Geld sparen, zodat je een huis kan bouwen", "Ben je nou alweer van baan gewisseld?" (2 jaar nadat zij bij een bedrijf zat).

Gewoon, dat soort kleine dingetjes. Maar idd, bepaalde Nederlandse hoeken zijn daar ook niet vies van.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_205666533
Antisemitismus-Skandal: Abbas relativiert Holocaust… und Scholz schweigt https://www.bild.de/polit(...)lz-schweigt-81026274

Scholz 'diep verontwaardigd' over holocaust-beschuldiging Abbas tegen Israël https://nos.nl/l/2440939

Scholz ligt weer eens onder vuur, deze keer omdat hij Abbas wat krankzinnige opmerkingen over de Holocaust liet maken zonder daar tijdens de persconferentie tegenin te gaan. Pas de dag erna gooide hij er wat tweets tegenaan:

twitter


[ Bericht 32% gewijzigd door J.B. op 17-08-2022 16:31:33 ]
  woensdag 17 augustus 2022 @ 16:35:07 #52
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_205666640
Sleepy Scholz
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_205666671
Dat is overigens niet het enige probleem van Scholz deze week:

Analysis: 100 banks, 1,000 suspects: German fraud probe puts Scholz on the spot
https://www.reuters.com/b(...)olz-spot-2022-08-17/

quote:
German chancellor Olaf Scholz faces lawmakers' questions this week over his role in tackling a multibillion-euro tax fraud as a sprawling probe into the scheme threatens to undermine him as he grapples with an energy crisis and the fallout of war.

In the scheme, known as "cum-ex" or dividend stripping, banks and investors would swiftly trade shares of companies around their dividend payout day, blurring stock ownership and allowing multiple parties to falsely reclaim tax rebates on dividends.

The loophole, now closed, has snowballed into a political scandal, reignited by recent headlines that prosecutors probing the scheme in Hamburg, where Scholz was previously mayor, discovered 200,000 euros of cash in the safe of a local politician.

On Friday, Scholz is due to face local lawmakers in Hamburg who are investigating why, when Scholz was mayor, it took a finance ministry intervention for local authorities to move and demand repayment of millions of euros gained under the scheme by Warburg, an important local bank.
  woensdag 17 augustus 2022 @ 16:58:32 #54
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205666823
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 16:41 schreef J.B. het volgende:
Dat is overigens niet het enige probleem van Scholz deze week:

Analysis: 100 banks, 1,000 suspects: German fraud probe puts Scholz on the spot
https://www.reuters.com/b(...)olz-spot-2022-08-17/
[..]

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de banken een boete krijgen en de mensen die het deden vrijuit gaan. Ze horen natuurlijk achter de tralies.
pi_205669328
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 16:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de banken een boete krijgen en de mensen die het deden vrijuit gaan. Ze horen natuurlijk achter de tralies.
Dat het enkel als een politiek bijltje gebruikt wordt, maakt de kans groot dat het hooguit oppervlakkige gevolgen heeft en juist niks veranderd.


Niet zozeer de politici zijn in het cumgex-schandaal belangrijk, maar vooral hoge ambtenaren op het ministerie van financieeen die (mogelijk bij toeval) al vanaf 2002 op de hogte waren (dus ver voordat enige van de huidige politici aktief waren).

De belangrijkste vraag is waarom deze vorm van illegale belastingontduiking (sinds een uitspraak in 2021 is het dat, daarvoor meenden velen dat het hooguit een legale vorm van belastingontwijking was) zo lang ok door het ministerie uit de aandacht gehouden en getollereerd werd...
In 2002 is het erste interne rapport geschreven waarbij er wel zorgwekkende kanten vermeld werden en verwezen werd op de grote belastingguitval die daardoor optrad en waarvan uiteindelijk vooral extreem rijke beleggers konden profiteren.
On duitsland word de schade op 60 miljard minder belastinginkomsten van belggers en investeringsfirma's...


Het lijkt zeer waarschijnlijk dat er uitgebreide contacten bestonden (en vermoedelijk bestaan) tussen deze firma's en top-ambtenaren van het ministerie van financieen, juist over zulke zaken...

Een 'schaduw'-bestuurlijke institutie die zich meer en meer los van de politieke en parlementaire goedkeuring beweegt...
Deels geholpen door het gegeven dat politici steeds meer hooguit populisme en de waan-van-de-dag varen en het daadwerkelijke besturen uitbesteden.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_205671410
Die Duitsers zijn altijd zo traag, het heeft 10 jaar geduurd maar nu komen er eindelijk een paar achter dat kerncentrales sluiten een heel dom idee was.
  Moderator donderdag 18 augustus 2022 @ 07:12:27 #57
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205672113
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 23:10 schreef MoreDakka het volgende:
Die Duitsers zijn altijd zo traag, het heeft 10 jaar geduurd maar nu komen er eindelijk een paar achter dat kerncentrales sluiten een heel dom idee was.
Maar de laatste drie gaan nog steeds voor 31/12 van het net? Of komt daar eindelijk beweging in?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_205676079
quote:
1s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 07:12 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Maar de laatste drie gaan nog steeds voor 31/12 van het net? Of komt daar eindelijk beweging in?
https://nos.nl/artikel/24(...)den-maar-tijd-dringt
quote:
De laatste drie kerncentrales van Duitsland zouden eind dit jaar sluiten. Langer doorgaan zou zelfs tegen de wet ingaan. Maar de oorlog in Oekraïne zet, na de omslag bij defensie, nu ook dit door veel Duitsers gekoesterde verlangen onder druk.

Een besluit is nog niet genomen. De Amerikaanse krant de Wall Street Journal meldde weliswaar al dat de kerncentrales langer open zullen blijven, dat heeft de Duitse regering nog niet bevestigd.

Die wacht naar eigen zeggen nog op de uitkomst van een 'stresstest' van de stroomvoorziening eind deze maand. Die moet uitwijzen in hoeverre het land toch kernenergie nodig heeft, mocht het Russische gas deze winter wegblijven en de hoeveelheid zonne- en windenergie tegenvallen.
Het spant er dus nog om.
pi_207393523
Duitse minister van Defensie onder vuur vanwege nieuwjaarsboodschap

quote:
De Duitse minister van Defensie Christine Lambrecht krijgt zware kritiek op een videoboodschap die ze opnam tijdens de chaotische nieuwjaarsviering in Berlijn.

Op de video blikt ze, nauwelijks hoorbaar door het geluid van ontploffend vuurwerk, terug ,,op een jaar dat eindigde met een oorlog die woedt in het midden van Europa". Het conflict in Oekraïne had volgens de minister geleid tot 'veel bijzondere ervaringen' en de kans op 'veel ontmoetingen met geweldige en interessante mensen'. De clip van Lambrecht staat op haar persoonlijke Instagrampagina.

De video kwam Lambrecht op vernietigende kritieken in de Duitse pers te staan. Dagblad Der Tagesspiegel is van mening dat de positie van Lambrecht onhoudbaar is. ,,Haar nieuwjaarstoespraak over de oorlog deed klinken als een opwindende professionele ervaring."

Ook de boulevardkrant Bild had weinig vleiende woorden voor de minister: ,,De minutenlange boodschap, gefilmd met een mobiele telefoon, beschaamde Duitsland", aldus het dagblad. In de context van de oorlog in Oekraïne was de video 'ongepast en beschamend', schreef het tijdschrift Der Spiegel.

Duitse media trekken het vermogen van Lambrecht in twijfel om de grootste economie van Europa te leiden bij het herstel van zijn lang verwaarloosde strijdkrachten in de nasleep van de oorlog in Oekraïne. ,,Voor deze decennialange taak zou men graag een leider zien die vreugde en energie in het defensiebeleid steekt, die het ministerie en de troepen aanspoort en die de publieke aandacht gebruikt ten gunste van de strijdkrachten", aldus de Süddeutsche Zeitung.

De sociaaldemocraat Lambrecht kreeg in januari 2022 al flinke kritiek en was het mikpunt van hoon en spot vanwege haar belofte dat Duitsland 5000 helmen zou sturen naar Kiev. De Oekraïense regering vroeg juist om zware wapens ter verdediging van de toen nog dreigende Russische inval.
https://www.ad.nl/buitenl(...)e-steun-eu~ac09a285/

Niet de eerste kritiek op haar, dus misschien het einde?
pi_207393741
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 19:03 schreef Jojoke het volgende:
Duitse minister van Defensie onder vuur vanwege nieuwjaarsboodschap
[..]
https://www.ad.nl/buitenl(...)e-steun-eu~ac09a285/

Niet de eerste kritiek op haar, dus misschien het einde?
De kritiek was tot nu toe vooral inhoudelijk.. Ze leek weinig controle te hebben op benodigde investeringsgebieden en het ontbrak bij haar aan een duidelijke visie.

Haar werd ook zeer kwalijk genomen weinig inhoudelijke interesse in de organisatiestructuur te tonen en relatief veel dienstbezoeken af te hebben gezegd (ook bv te hebben geweigerd kerstmis met duitse troepen in buitenlandinzet door te brengen, wat als traditie geld)...

Tevens zou ze geen goede engels-beheersing hebben wat bij bondgenoten tot ergernis in de communicatie gevoerd heeft


Dat zeer amateuristische filmpje zal nu vooral aangegrepen worden haar onder druk te zetten en ik vermoed eigenlijk wel dat ze tot terugtreden gedrongen zal worden en haar post door een zwaargewicht ingenomen zal worden.

Hooguit heb ik nog geen goede vervangingdopties gehoord en zou ze politiek gezien wel een trouwe politieke volgeling van Olaf Scholz zijn en dat waarschijnlijk dé reden is dat ze nu op die post zit en tot nu toe niet gewipt kon worden.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_207394028
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 19:17 schreef RM-rf het volgende:

[..]
De kritiek was tot nu toe vooral inhoudelijk.. Ze leek weinig controle te hebben op benodigde investeringsgebieden en het ontbrak bij haar aan een duidelijke visie.

Haar werd ook zeer kwalijk genomen weinig inhoudelijke interesse in de organisatiestructuur te tonen en relatief veel dienstbezoeken af te hebben gezegd (ook bv te hebben geweigerd kerstmis met duitse troepen in buitenlandinzet door te brengen, wat als traditie geld)...

Tevens zou ze geen goede engels-beheersing hebben wat bij bondgenoten tot ergernis in de communicatie gevoerd heeft

Dat zeer amateuristische filmpje zal nu vooral aangegrepen worden haar onder druk te zetten en ik vermoed eigenlijk wel dat ze tot terugtreden gedrongen zal worden en haar post door een zwaargewicht ingenomen zal worden.

Hooguit heb ik nog geen goede vervangingdopties gehoord en zou ze politiek gezien wel een trouwe politieke volgeling van Olaf Scholz zijn en dat waarschijnlijk dé reden is dat ze nu op die post zit en tot nu toe niet gewipt kon worden.
Het wordt waarschijnlijk extra aangedikt vanwege de eerdere oproer. Volgens mij mag ze de Nederlandse regering ook wel een beetje bedanken dat ze al zolang zit. Die hebben haar en Scholtz echt op sleeptouw moeten nemen. Ik denk dat ze geloodst wordt tenzij Scholz echt heel veel aan haar te danken heeft.
pi_207394284
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 19:35 schreef Jojoke het volgende:
Ik denk dat ze geloodst wordt tenzij Scholz echt heel veel aan haar te danken heeft.
ze was in het vorige kabinet Merkel, toen Scholz daar minister van financieen was zijn staatssekretaris op dat ministerie en ongewtijfeld zal Scholz daar nog genoeg te vrezen hebben van de vele schandalen (Wirecard, BaFin-toezicht, de Wumms-gelden rond Corona, de mislukte fusie tussen Deutsche Bank en Commerzbank) en dan is ze een belangrijke 'wing-vrouw' voor hem....
edoch, ongetwijfeld is ze ook carriere-politica genoeg om andere opties aan te nemen; ze kunnen haar wegpromoveren

misschien kunnen ze een positie-ruil doen met Katarina Barley.. die weer uit het Europa-parlement weghalen en dan Lambrecht daar heen sturen en als vice-presidentin van het europees parlement verder laten gaan (alhoewel dat met het huidige Qatar-schandaal waar al een griekse vice-presidente betrokken is mogelijk ook een heikele zaak zou zijn).

eigenlijk de beste optie als zwaargewicht zou Lars Klingbeil zijn... die is specialist ook op gebied van Defensie-politiek, en stamt zelf uit een soldaten-familie (al weigerde hij wel een oproep te dienen) en had misschien initieel deze rol al moeten innemen (hij wilde zelf heel graag en was doorslaggevend in zowel de campagne voor de SPD als de kabinetsvorming), maar Scholz stond toen erop een vrouw te nemen, omdat hij beloofd had evenveel vrouwen als mannen in zijn kabinet op te nemen..
mogelijk was Klingbeil voor hem ook iets teveel een politieke bedreiging als potentiele opvolger.. die werd vervolgens partijvoorzitter van de SPD.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_207394335
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 19:53 schreef RM-rf het volgende:

[..]
ze was in het vorige kabinet Merkel, toen Scholz daar minister van financieen was zijn staatssekretaris op dat ministerie en ongewtijfeld zal Scholz daar nog genoeg te vrezen hebben van de vele schandalen (Wirecard, BaFin-toezicht, de Wumms-gelden rond Corona, de mislukte fusie tussen Deutsche Bank en Commerzbank) en dan is ze een belangrijke 'wing-vrouw' voor hem....
edoch, ongetwijfeld is ze ook carriere-politica genoeg om andere opties aan te nemen; ze kunnen haar wegpromoveren

misschien kunnen ze een positie-ruil doen met Katarina Barley.. die weer uit het Europa-parlement weghalen en dan Lambrecht daar heen sturen en als vice-presidentin van het europees parlement verder laten gaan (alhoewel dat met het huidige Qatar-schandaal waar al een griekse vice-presidente betrokken is mogelijk ook een heikele zaak zou zijn).

eigenlijk de beste optie als zwaargewicht zou Lars Klingbeil zijn... die is specialist ook op gebied van Defensie-politiek, en stamt zelf uit een soldaten-familie (al weigerde hij wel een oproep te dienen) en had misschien initieel deze rol al moeten innemen (hij wilde zelf heel graag en was doorslaggevend in zowel de campagne voor de SPD als de kabinetsvorming), maar Scholz stond toen erop een vrouw te nemen, omdat hij beloofd had evenveel vrouwen als mannen in zijn kabinet op te nemen..
mogelijk was Klingbeil voor hem ook iets teveel een politieke bedreiging als potentiele opvolger.. die werd vervolgens partijvoorzitter van de SPD.
Interessant, al die onderlinge relaties en afwegingen. Ik ben benieuwd wat de uiteindelijke uitkomst is.
  maandag 2 januari 2023 @ 20:24:24 #64
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207394730
Wirecard maakte vooral duidelijk dat Duitsers nauwelijks tot niet Buitenlandse pers volgen, want de Financial Times schreef al veel artikelen over wat er allemaal mis was. Men wilde het echter niet weten lijkt het.
Wat ik verder op het moment zo zie gebeuren in Berlijn, wat een prutsers.
  maandag 2 januari 2023 @ 20:27:18 #65
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207394771
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 19:53 schreef RM-rf het volgende:

de mislukte fusie tussen Deutsche Bank en Commerzbank)
Wat heeft dat met politiek te maken?
pi_207396734
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 20:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat heeft dat met politiek te maken?
Was een plan/voorstel van Olaf Scholz in 2019 en werd vanuit zijn ministerie sterk aangedreven.
https://www.deutschlandfu(...)ster-scholz-100.html
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 2 januari 2023 @ 21:46:06 #67
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207396874
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 21:40 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Was een plan/voorstel van Olaf Scholz in 2019 en werd vanuit zijn ministerie sterk aangedreven.
https://www.deutschlandfu(...)ster-scholz-100.html
Okay, dank je voor de uitleg.
pi_207407316
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 19:53 schreef RM-rf het volgende:

[..]
ze was in het vorige kabinet Merkel, toen Scholz daar minister van financieen was zijn staatssekretaris op dat ministerie en ongewtijfeld zal Scholz daar nog genoeg te vrezen hebben van de vele schandalen (Wirecard, BaFin-toezicht, de Wumms-gelden rond Corona, de mislukte fusie tussen Deutsche Bank en Commerzbank) en dan is ze een belangrijke 'wing-vrouw' voor hem....
edoch, ongetwijfeld is ze ook carriere-politica genoeg om andere opties aan te nemen; ze kunnen haar wegpromoveren

misschien kunnen ze een positie-ruil doen met Katarina Barley.. die weer uit het Europa-parlement weghalen en dan Lambrecht daar heen sturen en als vice-presidentin van het europees parlement verder laten gaan (alhoewel dat met het huidige Qatar-schandaal waar al een griekse vice-presidente betrokken is mogelijk ook een heikele zaak zou zijn).

eigenlijk de beste optie als zwaargewicht zou Lars Klingbeil zijn... die is specialist ook op gebied van Defensie-politiek, en stamt zelf uit een soldaten-familie (al weigerde hij wel een oproep te dienen) en had misschien initieel deze rol al moeten innemen (hij wilde zelf heel graag en was doorslaggevend in zowel de campagne voor de SPD als de kabinetsvorming), maar Scholz stond toen erop een vrouw te nemen, omdat hij beloofd had evenveel vrouwen als mannen in zijn kabinet op te nemen..
mogelijk was Klingbeil voor hem ook iets teveel een politieke bedreiging als potentiele opvolger.. die werd vervolgens partijvoorzitter van de SPD.
En de naam "Klingbeil" maakte het helemaal af natuurlijk: Valbijl of Guillotine. Ouch
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_207408861
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 18:26 schreef Sabata het volgende:

[..]
En de naam "Klingbeil" maakte het helemaal af natuurlijk: Valbijl of Guillotine. Ouch
:?

Waar haal je dat soort onzin vandaan?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 3 januari 2023 @ 20:52:31 #70
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207409716
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 18:26 schreef Sabata het volgende:

[..]
En de naam "Klingbeil" maakte het helemaal af natuurlijk: Valbijl of Guillotine. Ouch
Klingbeil is een beroep, het is een timmerman die met een handbijl hout bewerkt.
Zitten, een 1
pi_207546593
Gerucht gaat dat minister van Defensie alsnog terugtreed:

https://www.zeit.de/polit(...)fenbar-zuruecktreten

Ondanks dat de 'rel' ietwat uitgebleven is en allang overschaduwd door andere zaken, kennelijk toch consequenties getrokken (of zou er een volgende defensie-rel volgen, al dan niet rondom Leopard-leveringen of materieel-problemen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 13 januari 2023 @ 22:58:30 #72
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_207547760
Goeie zaak. Nu nog een geschikte opvolger.
Zelf heb ik een paar maanden geleden het graf van Guderian bezocht; was toch in de buurt.
Kans is groot dat ik daar meer strategiekennis heb opgestoken dan de beoogde opvolgers meezeulen. ;)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_207548343
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 22:58 schreef Hyperdude het volgende:
Goeie zaak. Nu nog een geschikte opvolger.
Zelf heb ik een paar maanden geleden het graf van Guderian bezocht; was toch in de buurt.
Kans is groot dat ik daar meer strategiekennis heb opgestoken dan de beoogde opvolgers meezeulen. ;)
Een minister hoeft geen grote strateeg of takticus te zijn (zelfs beter als politici daar ook verder geen pretenties hebben)...
Er is een duidelijk verschil tussen officieren die de troepen leiden en bestuurders die vooral de omstandigheden rondom de inzet van troepen en ondersteuning sturen kunnen.

Belangrijk is wel een goed bestuurder die een connectie met de troepen heeft en belangrijk is vooral dat het materiaal nu op orde komt.
Ik las bv enige tijd terug dat de grootste bestellingen voor artillerie-munitie bij de duitse industrie sinds maart door het nederlandse leger gedaan zijn...
Het duitse leger heeft nagelaten extra bestellingen te doen en staat nu ver achteraan, omdat de opdrachtsboeken nu helemaal vol zijn.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  zaterdag 14 januari 2023 @ 09:39:54 #74
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207550203
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 23:43 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Een minister hoeft geen grote strateeg of takticus te zijn (zelfs beter als politici daar ook verder geen pretenties hebben)...
Er is een duidelijk verschil tussen officieren die de troepen leiden en bestuurders die vooral de omstandigheden rondom de inzet van troepen en ondersteuning sturen kunnen.

Belangrijk is wel een goed bestuurder die een connectie met de troepen heeft en belangrijk is vooral dat het materiaal nu op orde komt.
Ik las bv enige tijd terug dat de grootste bestellingen voor artillerie-munitie bij de duitse industrie sinds maart door het nederlandse leger gedaan zijn...
Het duitse leger heeft nagelaten extra bestellingen te doen en staat nu ver achteraan, omdat de opdrachtsboeken nu helemaal vol zijn.
Boudewijn de Groot zong,
Laat die weke pacifistenkliek maar praten
Meneer de president, slaap zacht
In D is de weke pacifistenkliek aan de macht.
  zaterdag 14 januari 2023 @ 09:41:22 #75
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207550214
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 22:58 schreef Hyperdude het volgende:
Goeie zaak. Nu nog een geschikte opvolger.
Zelf heb ik een paar maanden geleden het graf van Guderian bezocht; was toch in de buurt.
Kans is groot dat ik daar meer strategiekennis heb opgestoken dan de beoogde opvolgers meezeulen. ;)
"Amateurs talk Strategy, Professionals talk logistics"
Omar Bradley
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')