Ja dat zou nog het mooiste zijn. Voor nu is de groep 9 maar een halve dag per week, maar mochten ze dat gaan uitbouwen naar meer dagdelen is het wmb een goede optie om nog een jaar te overbruggen.quote:Op donderdag 16 maart 2023 17:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Misschien vind je het een rare vraag, maar kan hij daar niet blijven en nog een jaartje doen? Zodat ie emotioneel ook weer een jaar ouder is bij de officiële doorstroom.
Dochter, groep 7, hier krijgt bijv de vraag om het komende half jaar uit te zoeken welke vorm van onderwijs haar het beste past. En daar over te schrijven. Gewoon als opdracht/ project. Dit aan de hand van de verschillende onderwijsvormen die ze nu ervaart.
Dan krijg je dus een uitdaging als kind op een heel ander vlak: reflecteer eens op jezelf..wie ben jij, wat vind jij als mens fijn, in welk type les ben je het gelukkigst en waarom?
Zoiets.
Daar groeit een kind ook enorm van. (en veel volwassenen trouwens ook)
Oh. Een halve dag per week.quote:Op donderdag 16 maart 2023 18:03 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Ja dat zou nog het mooiste zijn. Voor nu is de groep 9 maar een halve dag per week, maar mochten ze dat gaan uitbouwen naar meer dagdelen is het wmb een goede optie om nog een jaar te overbruggen.
Ik hoop dat ze je op een andere manier kunnen helpen dan het laten overslaan van een groep. De sociaal emotionele impact wordt hier van zo onderschat.quote:Op zaterdag 1 april 2023 13:10 schreef PKM het volgende:
Wij hebben eindelijk wat uitslagen binnen. Het intelligentie-onderzoek laat wat hoge uitschieters zien en ook wat lagere punten. Het is niet volledig, mede door taakgerichtheid en concentratie.
Bij de ergotherapeut is ook een test gedaan voor visueel-motoriek. Hij scoorde een 94% op visueel en 3% op motorisch. Hij is ook pas sinds kort begonnen met tekenen dus zo gek is het ook weer niet.
Zijn behandeltraject is ook eindelijk wat verder, hij heeft waarschijnlijk verlatingsangst en selectieve mutantie. School zit al heel lang te wachten op een gesprek met de behandelaar, ik hoop ook dat dit op korte termijn kan.
School zit natuurlijk ook nog met de keuze voor nog een jaar groep 2 of toch naar groep 3. Ondanks dat hij heel veel school heeft gemist loopt hij nog steeds voor. Wat ik vooral knap vind is dat hij een tekenachterstand van een jaar heeft ingehaald.Als hij wel naar groep 3 gaat dan krijgt hij waarschijnlijk nog langer ambulante begeleiding.
Ben wel blij dat we eindelijk iets weten.
Zolang je sociaal en emotioneel in 1 adem noemt, heb je er waarschijnlijk geen goed beeld vanquote:Op maandag 3 april 2023 08:04 schreef avotar het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze je op een andere manier kunnen helpen dan het laten overslaan van een groep. De sociaal emotionele impact wordt hier van zo onderschat.
Waarom willen ze dan dat ze aangeeft wat ze graag wil leren?quote:Op zaterdag 1 april 2023 20:33 schreef Tink89 het volgende:
Fijn dat er een uitslag is PKM, maar al met al wel een pittige combi zo. Wat zouden jullie zelf zien zitten? Door naar 3 of nog eens 2?
Ons gesprek op school was weinig bevredigend. Omdat prul op school niet echt laat zien dat ze het niet leuk vindt, vinden ze het wat lastig om in te spelen op wat ze nodig heeft. Ze zien gelukkig wel de voorsprong die ze heeft, maar lieten ook al vallen dat ze niet weten of ze kunnen bieden wat ze nodig heeft. Ze willen geen materiaal uit groep 3 aanbieden en omdat ze pas in november 5 wordt, vind ik versnellen geen optie. Ze is echt nog een 4-jarige en mag dat ook nog even blijven.
Voor nu zetten we de komende weken in op:
- rekenen in de weektaak (die eigenlijk overigens voor groep 2 is...), omdat ze dat moeilijker vindt dan lezen.
- werken aan zelfvertrouwen en aanmoedigen om te proberen en om hulp te vragen, ipv dan maar iets anders te gaan doen
- haar een beetje weg trekken bij een meisje dat wat dominant is en dat niet zo vatbaar is voor 'stop hou op, ik vind het niet leuk wat je doet'. Prul trekt zelf ook wel naar andere kindjes, maar geeft dan thuis aan dat ze van dat ene meisje niet met anderen mag spelen en dat zij zegt dat andere kindjes haar toch niet leuk vinden. De juf moedigt ze nu aan om ook met andere kindjes te spelen en houdt een extra oogje in het zeil als ze wel samen spelen. Prul bijt echt al veel beter van zich af, gelukkig![]()
Daarnaast mag prul aangeven wat ze leuk vindt om te leren. Ze vroeg laatst bijvoorbeeld hoe vlinders ontstaan (waar komt het eitje op het blaadje vandaan in rupsje nooit genoeg en waar de cocon dan van gemaakt is en hoe weet de vlinder dat hij af is) en waar sterren van gemaakt zijn, hoe regenbogen worden gemaakt, waarom het onweert, hoe het in de ruimte is enz. Ik hoopte dat ze daarop in zouden spelen, maar toen ik naar aanleiding van pruls vragen het lesmateriaal van ESERO NL tipte, had de juf als antwoord dat dat nu niet aansluit bij de stof...
Precies de vraag die ik heb opgeschreven voor het volgende overleg. Ik vind het vooral heel heftig dat ze aangeven dat er op 5 niveaus ondersteuning mogelijk is en dat zij vinden dat ze niveau 3 nu al bieden. Ik vind eigenlijk van niet... maar zeg dat maar eens hardop tijdens zo'n gesprek.quote:Op maandag 3 april 2023 10:52 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Waarom willen ze dan dat ze aangeeft wat ze graag wil leren?
Dit. Mijn kind was doodongelukkig geweest als hij nu in groep 4 had moeten zitten. Leren tellen in stappen van 2. Doei.quote:Op maandag 3 april 2023 10:20 schreef Nanukerst het volgende:
De emotionele impact van een gebrek aan passend onderwijs wordt te weinig genoemd in zulke discussies.
Dit, hè. Het lijkt zo 'makkelijk' van een afstandje.quote:Op donderdag 13 april 2023 15:31 schreef Nazil het volgende:
ik had echt veel liever een kind gehad dat lekker in de lijn liep met de rest en 6’jes en 7’en scoort.
Mijn ervaring is dat de gemiddelde school denkt dat je er wel bent met zo'n kind een plusboekje onder zijn neus te schuiven, maar daarbij vergeten dat er juist begeleiding nodig is bij zoiets omdat er vaardigheden gevraagd worden die zo'n kind (nog) niet heeft ontwikkeld. Ik hoop dat de IQ-test door een HB-expert wordt uitgevoerd, die kan dan ook richting school adviseren, ook mbt pluswerk en dergelijke.quote:Op donderdag 13 april 2023 15:31 schreef Nazil het volgende:
Ik heb net een goed gesprek gehad met leerkracht, ib’er, iemand van het zorgteam en een orthopedagoog. Ik voel soms alsof ik overdrijf, want hij kan toch goed meekomen op school? Hij vindt het toch leuk? Maar buiten dat is er gedrag en zijn er signalen die ik niet kan negeren. Het hele team heeft mij gelijk gegeven en gelukkig neemt iedereen ons serieus. Hij loopt ver voor, hij is snel, hij denkt op een bepaalde manier, heeft kenmerken. De neuzen stonden allemaal richting meer/hoogbegaafd en er komt dus binnen een paar weken een iq-test. En ik hoop heel erg dat daar iets uitkomt, iets disharmonisch wat zijn boosheid en drukte verklaart. De orthopedagoog kon bepaalde dingen al wel verklaren maar zeker weten doen we het pas als het onderzocht is. Dus dat wordt nu in gang gezet en daarna kunnen we kijken hoe we hem kunnen helpen. Want normale stof is twee vingers in de neus, maar pluswerk laat hem vastlopen en we weten geen van allen of dat een goed teken is (hij leert eindelijk iets) of dat we hem overvragen.
Overigens vond mijn baas het allemaal maar onzin, eerder werd ook niet zo veel getoetst en het is toch fijn dat hij makkelijk mee kan komen? De middelbare school is nog zo ver weg, dat komt echt wel goed en je moet hem niet apart willen laten zetten voor pluswerk. Nou en bedankt, dagje ruilen?ik had echt veel liever een kind gehad dat lekker in de lijn liep met de rest en 6’jes en 7’en scoort.
De orthopedagoog zei al dat hij waarschijnlijk veel te veel op details zit en omdat elke opdracht met pluswerk anders is, ontploft je hoofd snel.quote:Op vrijdag 14 april 2023 09:45 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat de gemiddelde school denkt dat je er wel bent met zo'n kind een plusboekje onder zijn neus te schuiven, maar daarbij vergeten dat er juist begeleiding nodig is bij zoiets omdat er vaardigheden gevraagd worden die zo'n kind (nog) niet heeft ontwikkeld. Ik hoop dat de IQ-test door een HB-expert wordt uitgevoerd, die kan dan ook richting school adviseren, ook mbt pluswerk en dergelijke.
Krijgt elke ouder een soortgelijk gesprek of is dit buiten de reguliere gesprekken om?quote:Op woensdag 19 april 2023 11:14 schreef Tink89 het volgende:
Ik kreeg gisteren een uitnodiging van de juf om samen met haar superviserende juf (ze is zelf de lio-stagiair) en de ib'er te praten over de ontwikkeling van onze dochter. Ben heel erg benieuwd... Afspraak is na de meivakantie. Ik heb echt geen idee waar ze mee zullen komen. Prul tikt inmiddels alle leerdoelen van groep 2 makkelijk af (ze zit sinds eind november in groep 1) en ook een deel van groep 3. Ze is rekensommetjes aan het automatiseren, leest best vloeiend nu (deel van de woordjes zonder spellen) en schrijft woordjes uit haar hoofd goed op bijvoorbeeld.
Ik maak me een beetje zorgen dat ze of gaan praten over versnellen óf dat we moeten gaan kijken naar een andere school. Maar da's doemdenken aan mijn kant.
Dit is extra, de ib'er zit er ook bij.quote:Op woensdag 19 april 2023 12:03 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Krijgt elke ouder een soortgelijk gesprek of is dit buiten de reguliere gesprekken om?
Je moet dus nog 3 weken wachten op het gesprek? Jeetje wat lang… ik zou er open in gaan, zij hebben dit vast vaker voorgehad. Bij ons heeft school toen de orthopedagoog van het samenwerkingsverband erbij gehaald en laten doortoetsen om te kijken waar hij stond. Uiteindelijk wel laten versnellen, maar hij is van eind augustus en dat was na de kerstvakantie dus groep 2 en 3 in 1 schooljaar gedaan. En dat was een 2/3 combi, dat scheelde ook nog. Bij ons wisselen die combi’s een beetje, ik hoop voor jou ook en dat ze dan volgend jaar naar een 2/3 combi kan.quote:Op woensdag 19 april 2023 11:14 schreef Tink89 het volgende:
Ik kreeg gisteren een uitnodiging van de juf om samen met haar superviserende juf (ze is zelf de lio-stagiair) en de ib'er te praten over de ontwikkeling van onze dochter. Ben heel erg benieuwd... Afspraak is na de meivakantie. Ik heb echt geen idee waar ze mee zullen komen. Prul tikt inmiddels alle leerdoelen van groep 2 makkelijk af (ze zit sinds eind november in groep 1) en ook een deel van groep 3. Ze is rekensommetjes aan het automatiseren, leest best vloeiend nu (deel van de woordjes zonder spellen) en schrijft woordjes uit haar hoofd goed op bijvoorbeeld.
Ik maak me een beetje zorgen dat ze of gaan praten over versnellen óf dat we moeten gaan kijken naar een andere school. Maar da's doemdenken aan mijn kant.
Ik kijk nergens meer van op qua wachttijdquote:Op woensdag 19 april 2023 20:30 schreef Nazil het volgende:
[..]
Je moet dus nog 3 weken wachten op het gesprek? Jeetje wat lang…
Met een hulpverlener of wat dan ook niet, maar dit is de juf. Als ik nu een bericht stuur, kan ik morgen na schooltijd langskomen. Dat zou toch niet zo heel moeilijk moeten zijn?quote:Op woensdag 19 april 2023 20:46 schreef Hupje het volgende:
[..]
Ik kijk nergens meer van op qua wachttijd
Als ik even 5 minuten iets wil vragen wel. Bij een langer gesprek daar gaan minimaal een paar dagen overheen. En dan in combi met 2 weken vakantie zit je zo op 3 weken.quote:Op woensdag 19 april 2023 22:18 schreef Nazil het volgende:
[..]
Met een hulpverlener of wat dan ook niet, maar dit is de juf. Als ik nu een bericht stuur, kan ik morgen na schooltijd langskomen. Dat zou toch niet zo heel moeilijk moeten zijn?
Wat Deepfreeze zegt, voor een kort vraagje oid kan dat prima. Voor een serieus gesprek moet tijd vrij gemaakt, niet meer dan logisch.quote:Op woensdag 19 april 2023 22:18 schreef Nazil het volgende:
[..]
Met een hulpverlener of wat dan ook niet, maar dit is de juf. Als ik nu een bericht stuur, kan ik morgen na schooltijd langskomen. Dat zou toch niet zo heel moeilijk moeten zijn?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |