abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210478852
Eerste of derde, kleuren erker. Ik neig naar nummer 3. :)
Is dat zo?
pi_210479096
3
pi_210480310
4, omdat ik paars gewoon geen mooie kleur vind en die rand in de erker in elk geval op de foto bijna niet opvalt. Die doet gewoon mee met de schaduwrand in het kozijn.
pi_210481158
twee keer hetzelfde, vooral geel. Die is erg mooi O+
  woensdag 30 augustus 2023 @ 22:28:52 #85
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210481696
1 maar dan het groen daarin terug laten komen (leuke match met je kasten).
Resistance is futile.
pi_210482531
Ik vind zelf het ontwerp van de spiegelsymmetrische ramen leuker dan van 2 keer hetzelfde. Daarom dus moeilijk te vergelijken. Niet per se door de symmetrie. En het ontwerp met de kleuren van de ramen voor springt er voor mij uit het door het gebruik van het groen. Dus niet het paars of geel is doorslaggevend voor mij.
Vandaar dat ik zou kiezen voor nummer 3.
pi_210483236
Beginnersfout om geen poll aan te maken. :+

De combinatie tussen het groen van de kasten en het geel vind ik niet geweldig, dus 1 of 3 met een lichte voorkeur voor 1. Dat rood erin vind ik ook wel leuk, geeft een beetje spanning. Voor het geheel is het inderdaad misschien leuker als er ook wat groen ik zit.

Jou kennende heb je allang tekeningen gemaakt van de deuren in de huidige situatie. Die zouden interessant zijn om te zien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 31-08-2023 04:12:06 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_210483238
Het wordt trouwens uiteindelijk allemaal mooi!
pi_210483580
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 04:06 schreef Claudia_x het volgende:
Beginnersfout om geen poll aan te maken. :+

De combinatie tussen het groen van de kasten en het geel vind ik niet geweldig, dus 1 of 3 met een lichte voorkeur voor 1. Dat rood erin vind ik ook wel leuk, geeft een beetje spanning. Voor het geheel is het inderdaad misschien leuker als er ook wat groen ik zit.

Jou kennende heb je allang tekeningen gemaakt van de deuren in de huidige situatie. Die zouden interessant zijn om te zien.
Haha klopt, bedacht ik me vannacht ook! Ik ga de ontwerpen nog wat bijwerken en even in de foto photoshoppen. Dan volgt dit weekend een poll. 😉

Wel leuk hoe iedereen er net even anders naar kijkt!
pi_210483760
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 07:34 schreef archito het volgende:

[..]
Haha klopt, bedacht ik me vannacht ook! Ik ga de ontwerpen nog wat bijwerken en even in de foto photoshoppen. Dan volgt dit weekend een poll. 😉

Wel leuk hoe iedereen er net even anders naar kijkt!
Ik moet bekennen dat ik later pas besefte dat de deuren achterin komen en niet tussen de groene kasten (kan natuurlijk niet). Dat maakt ook wel verschil, vind ik.
  donderdag 31 augustus 2023 @ 08:33:45 #91
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_210483840
1 of 3, ik vind het geel te flets.
En ik neig iets naar 3.
pi_210484010
Ik vind het paars heel mooi. 1 of 3. Liever nog een combi van paars, oranje met rood en groen.
pi_210488898
Onderstaand de photoshops! Met natuurlijk een poll wat jullie dan het mooiste vinden.

optie 1: kleuren erker en identiek

optie 2: geel en identiek

optie 3: kleuren erker en spiegelsymetrisch

optie 4: geel en spiegelsymetrisch

POLL
pi_210489016
Dat is toch wel heel nuttig! Paars is duidelijk beter dan geel.
  donderdag 31 augustus 2023 @ 18:25:39 #95
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_210489437
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 17:50 schreef Claudia_x het volgende:
Dat is toch wel heel nuttig! Paars geel is duidelijk beter dan geel paars.
:P
KuikenGuppy
  donderdag 31 augustus 2023 @ 18:30:18 #96
149959 SQ
snelle trees
pi_210489520
Ik ga voor 1 of 2, puur omdat mijn eigen ervaring is dat je die deuren zelden tot nooit helemaal dicht hebt een je bij 3 of 4 dan het mooiste stukje van de deur nooit ziet ;)
disclaimer
pi_210489693
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 17:50 schreef Claudia_x het volgende:
Dat is toch wel heel nuttig! Paars is duidelijk beter dan geel.
Ja zeker, was voor mij ook een openbaring!
Zelf werd ik ook ineens een stuk enthousiaster van paars terwijl ik de kleur ansich eigenlijk niet zo mooi vindt.
Optie 1 vond ik het meest aantrekkelijk maar het idee van spiegelsymetrie staat me wel aan. Misschien ga ik nog een optie proberen van spiegelsymetrie zonder groen maar met een accentje rood.
pi_210489737
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 18:30 schreef SQ het volgende:
Ik ga voor 1 of 2, puur omdat mijn eigen ervaring is dat je die deuren zelden tot nooit helemaal dicht hebt een je bij 3 of 4 dan het mooiste stukje van de deur nooit ziet ;)
Daar heb je wel een punt!
Al zullen de deuren vaak gewoon open staan denk ik, de woonkamer is vrij donker. Ze zijn ook maar 70cm breed per stuk dus 1 deur open voelt als doorgang wat benauwd.

Bedenk me nu als ze altijd open staan dat je dus ook altijd tegen een asymmetrische deur aankijkt...
pi_210495699
Goh ja, verhelderend inderdaad! Ik vind dat met het gele glas in de pui het paars en ook het rood mooi afsteekt terwijl de opties met het geel en groen een beetje wegvallen. En terwijl ik het ontwerp met de spiegelsymmetrie an sich ietsje mooier vind, vind ik nu in de photoshop dat detail in het midden juist heel sprekend en dat blijf je inderdaad ook zien als ze half open staan. Dus: 1.

quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 18:39 schreef archito het volgende:

[..]
Ja zeker, was voor mij ook een openbaring!
Zelf werd ik ook ineens een stuk enthousiaster van paars terwijl ik de kleur ansich eigenlijk niet zo mooi vindt.
Optie 1 vond ik het meest aantrekkelijk maar het idee van spiegelsymetrie staat me wel aan. Misschien ga ik nog een optie proberen van spiegelsymetrie zonder groen maar met een accentje rood.
Maar dit lijkt me ook een goed idee.
pi_210500675
We zijn wel overtuigd geraakt van de optie met paars en oranje en twee identieke ramen. Bevestigd door de poll. :P
Met de glas in lood maker hebben we een tijdje terug al een keer gezeten om wat schetsen te maken. Zij heeft toen een wat rijkere indeling getekend. Deze heb ik ook nog even met de nu gekozen kleuren gemaakt:

Wat vinden jullie, eenvoudig houden of de rijkere optie?
  vrijdag 1 september 2023 @ 17:10:04 #101
149959 SQ
snelle trees
pi_210500729
Hoe meer kleur hoe beter, al zeg ik het zelf :7
disclaimer
pi_210500924
Meer inderdaad.
  vrijdag 1 september 2023 @ 17:35:37 #103
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_210500934
Meer kleur, sowieso. Ik zou in de zijkanten in het midden ook iets doen, vind ze wat saai zo.
KuikenGuppy
pi_210501128
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 17:35 schreef Burdie het volgende:
Meer kleur, sowieso. Ik zou in de zijkanten in het midden ook iets doen, vind ze wat saai zo.
Bedankt voor je DM!

Ik vind in het midden rustiger qua kleuren wel fijn voor het doorzicht denk ik. Het blanke glas is ook echt helemaal transparant met maar een minimaal 'getrokken glas'- effect.
pi_210501895
Meer kleuren idd!
Is dat zo?
pi_210502945
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 17:03 schreef archito het volgende:
We zijn wel overtuigd geraakt van de optie met paars en oranje en twee identieke ramen. Bevestigd door de poll. :P
Met de glas in lood maker hebben we een tijdje terug al een keer gezeten om wat schetsen te maken. Zij heeft toen een wat rijkere indeling getekend. Deze heb ik ook nog even met de nu gekozen kleuren gemaakt:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Rechtse. Net wat meer details. Ik kan daar jaren naar blijven kijken en genieten van lijntjes en patronen.
  vrijdag 1 september 2023 @ 20:48:15 #107
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_210503069
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 17:03 schreef archito het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Rijkere optie :Y
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_210505059
Less is more, maar ja ik vond geel ook mooier. -O-
pi_210505193
De rijkere optie. Heel mooi, dat rood.
  zaterdag 2 september 2023 @ 01:56:40 #110
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_210505390
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 17:10 schreef SQ het volgende:
Hoe meer kleur hoe beter, al zeg ik het zelf :7
Hear hear
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_210505695
En bedoelen jullie dan meer verschillende kleuren of meer gekleurde ruitjes met dezelfde zoals de rijkere versie?

Want ik vind het wel mooi als het bij een beperkt aantal kleuren blijft denk ik. Dan is het geen bonte kermis maar heeft het een sterker thema.
  zondag 3 september 2023 @ 10:48:38 #112
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210516892
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 05:34 schreef archito het volgende:
En bedoelen jullie dan meer verschillende kleuren of meer gekleurde ruitjes met dezelfde zoals de rijkere versie?

Want ik vind het wel mooi als het bij een beperkt aantal kleuren blijft denk ik. Dan is het geen bonte kermis maar heeft het een sterker thema.
Allebei, denk ik.
Resistance is futile.
  zondag 3 september 2023 @ 12:34:52 #113
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_210517847
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 05:34 schreef archito het volgende:

Ik vind de rijkere versie persoonlijk prima zo.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zondag 3 september 2023 @ 15:39:10 #114
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210520606
Ik zou niet nog meer kleuren toevoegen. Meer dan 3 wordt onrustig. Zelfs met soorten glas. Voor je het weet is een kermis.
pi_210520632
Ik vind die rijkere optie ook mooi. Niet meer kleuren, wel meer te zien ^O^
pi_211136889
Vraagje aan ervaringsdeskundigen.

We laten op dit moment een offerte maken voor een nieuwe voordeur, inclusief kozijn. Het huidige (grotendeels originele) glas in lood is aan renovatie toe. De huidige voorzetramen zijn lelijk dus dat wil ik verbeteren.

Ik twijfel tussen glas in lood in dubbel glas laten zetten, of het glas in lood áchter dubbel glas zetten. In dat laatste geval wordt eerst HR++ glas in het raam gezet en daarna het glas in lood raam aan de binnenkant ertegen en dan opgesloten met een glaslat. Veel mooier dan een regulier voorzetraam omdat alles geïntegreerd is in het raamhout.

In dat laatste geval is het glas in lood vanuit binnen nog beleefbaar hoe het bedoeld is. Bij de eerste optie heb je aan 2 kanten een spiegelend glaspaneel voor het glas in lood zitten. Voordeel is wel dat dit het minst kwetsbaar is en vanuit buiten zit het glas in lood dichter achter het glas.

Wie heeft ervaring met laten renoveren van glas in lood?

Nummer 5/6 of 7 in onderstaande afbeelding dus.
pi_211325226
Niemand met ervaring merk ik. Dan ga ik het zelf verder uitzoeken en deel mijn ervaringen later.
Ik ben in ieder geval benieuwd naar de offerte van de timmerman, intussen teken ik de deur precies op maat uit voor hem.

We zijn nog steeds in afwachting van de ensuitedeuren. De timmerman heeft het erg druk dus er is nog geen plaatsingsdatum bekend. De glas-in-lood maker gaat wel binnenkort beginnen aan het glas. Het is de rijkere versie met meer kleur geworden.

Ik merk wel dat ik nu vooral kleinere klussen oppak met een baby in huis, elke keer een stapje verder.
Zo moet de badkamerdeur nog ingekort worden, geplamuurd en voorzien van nieuw beslag. De wc deur beneden heb ik voorzien van een nieuw slot. Het originele hendeltje met vrij/bezet was heel lelijk gemonteerd. Omdat er eigenlijk te weinig ruimte was hebben ze maar een stuk uit het kozijn gezaagd. :'(
Ben een foto van de voor situatie vergeten maar op deze foto zie je wel nog het oude slotgat.

Nu moet mooie draaiknop in jaren 30 stijl. Alleen nog de laatste puntjes op de i zetten en misschien de slotkast zwart maken, die is nu zo vaak overgeschilderd dat het barst aan alle kanten.

In de woonkamer heb ik sierlijsten rond de lamp toegevoegd. Grote kans dat die er origineel ook zaten. Heb het eenvoudig gehouden zoals in de jaren 30 mode was. Het zijn 2 prefab gipsen lijsten, rondom gekit en met muurverf geschilderd. Ziet eruit of het er altijd gezeten heeft.

Verder maak ik nog plannen voor een zitbank bij de (nieuwe) eettafel in de woonkamer en fantaseer ik alvast over wat we ooit met de zolder kunnen doen. Je blijft toch altijd bezig. :P
pi_211326084
Mooi dat zwart op de deuren, mooie stijl zo wat past bij het huis.
En de gipsen lijsten op plafond ook erg mooi!
Chapeau weer! *O*
  vrijdag 17 november 2023 @ 19:28:59 #119
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211327007
Mooie upgrades. Sowieso zijn sierlijsten weer helemaal upcoming.

Het is shocking hoe weinig je gedaan krijgt met een baby in huis.. ;(
Resistance is futile.
pi_211328130
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 17:38 schreef NedKelly het volgende:
Mooi dat zwart op de deuren, mooie stijl zo wat past bij het huis.
En de gipsen lijsten op plafond ook erg mooi!
Chapeau weer! *O*
Ik heb nu een beetje spijt dat ik de platte plafondplint langs de rand weg heb bezuinigd. Was mooi geweest icm deze rozetten. Maar alleen de twee vierkanten in de woonkamer waren al 800 euro.
pi_211328146
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 november 2023 19:28 schreef Seven. het volgende:
Mooie upgrades. Sowieso zijn sierlijsten weer helemaal upcoming.

Het is shocking hoe weinig je gedaan krijgt met een baby in huis.. ;(
En nog geeneens altijd dat je echt geen tijd hebt, maar heb er dan ook echt geen zin in als het wel even kan.
pi_212142860
Weer 2 maanden verder maar het schiet nog niet echt op. :N Intussen natuurlijk wel weer allerlei nieuwe plannen bedacht voor de toekomst.

Voor de ensuitedeuren hebben we nog steeds geen plaatsingsdatum, heb nu wel aangegeven dat dat echt binnenkort moet gaan gebeuren omdat het wel erg lang duurt allemaal.

Met een timmerman werk ik een plan uit voor het vervangen van de voordeur. Glas in lood in dubbel glas laten zetten zou 6500 euro gaan kosten. :') Dat is wel inclusief nog een aardig groot raam in het trappengat, maar alsnog veel te duur. Totaal zou dan op 12,5k komen voor voordeur met kozijn en nieuw raamkozijn in het trappengat. We gaan nu voor optie 6 in het eerder gedeelde plaatje, het glas in lood aan de binnenzijde tegen regulier dubbel glas aanzetten.

Als test voor de nieuwe kleurstelling etc. ga ik eerst het poortje opknappen van het gangetje naar de achtertuin.
Het glas in lood is er vandaag uitgehaald om te laten restaureren, het glas was helemaal ingezakt en er ontbraken ook stukjes. Dus dat was wel nodig.
Verder ga ik de poort helemaal kaal halen en kijken of het mooi is om de originele merbau poort blank te lakken. Het kozijn wordt een heel lichte zandkleur i.p.v. grachtegroen, want dat scheurt te veel met de hete zomers. Het raamkozijn wordt dan RAL9001 zoals nu ook al is.
Ook moet het slot vervangen worden en het beslag, komt er een dranger op tegen hard dichtklappen en moet de bestrating opgehoogd worden en de poort dus ingekort. Bij de herinrichting van de straat hebben ze de straat 10cm opgehoogd waardoor er nu een irritant hoogteverschil is.

Het glas in lood bleek er veel te strak in te zitten, vandaar dat het met de werking van het hout en het zakken van het huis er helemaal uit is gedrukt.

Verder willen we nog een nieuwe bank en eettafel. Bij de eettafel zou ik graag een grote bank maken die overloopt in een dressoir met veel bergruimte. Zal binnenkort een afbeelding delen. We twijfelen nog tussen een ronde of plat ovale tafel.

Stijl van de tafel zal zoiets zijn:

De bank wil ik graag in lichtgrijs maar vriendin in donkergrijs, dus daar moeten we de juiste kleur nog voor vinden. Maar het model wordt zoiets:
  dinsdag 23 januari 2024 @ 17:41:25 #123
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212142881
Holyyyyy, wat een prijzen. Maar leuke plannen!
Resistance is futile.
pi_212149724
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 17:41 schreef Seven. het volgende:
Holyyyyy, wat een prijzen. Maar leuke plannen!
Haha ja schrokken wij ook van. Ik denk dat restauratie van glas in lood en los isolatieglas nog niet de helft kost. Nog steeds vrij prijzig maar dan hebben we wel een volledig maatwerk voordeur die tot in detail lijkt op de originele deur. Alleen dan verbeterd zodat er driepuntsluiting en isolatieglas etc in past en fatsoenlijke tochtstrips.

De granito onderdorpel is nu gebroken en het tocht in de gang enorm op koude dagen. En het geluid van de straat is een op een te horen dus ik denk dak het heel veel comfort op gaat leveren. En architect dat ik ben wil ik dan ook echt voor imitatie gaan met een massief mahonie houten deur in de blanke lak, gerestaureerd glas in lood en verouderd messing beslag. Dat telt allemaal op in de prijs.

De poort ga ik daarentegen zelf doen, dus daar zal het glas in lood het duurste zijn en verder alleen de materialen.
pi_212485941
Nog niet helemaal afgelakt maar kon het niet laten om alvast een paar foto's te delen.

Deze vrijdag zijn eindelijk de ensuitedeuren geplaatst. We zijn er echt heel blij mee. Super chique en niet standaard maar passend bij het huis. De kleuren van het glas in lood passen precies bij de erker.

Nu nog wat plamuren, kitten en schilderen en dan kan ik dat klusje eindelijk afvinken van de lijst.

De deuren kunnen overigens twee kanten opdraaien want het zijn klapdeuren met een 90 graden stop, dus geen losse deurstopper nodig. Met een klein zetje vallen ze dicht.

pi_212487201
Echt heel mooi die deuren! O+
  zondag 18 februari 2024 @ 19:29:13 #127
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_212487206
Jonge jonge wat heb je er weer iets moois van gemaakt zeg, hulde _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 18 februari 2024 @ 21:20:03 #128
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_212488975
Ik had schuifdeuren verwacht :D maar echt heel mooi zeg!
KuikenGuppy
pi_212492209
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2024 21:20 schreef Burdie het volgende:
Ik had schuifdeuren verwacht :D maar echt heel mooi zeg!
Haha ja dat was nog mooier geweest, maar dit is de oude achtergevel en dan had ik een nog diepere voorzetwand moeten maken. En dan hadden de nissen in de keuken niet gepast. Aan de oude woonkamerzijde was ook geen plek.

Bij een klassieke ensuitekast halverwege de kamer bestaat de hele wand gewoon uit meubel dus is dat makkelijker.
  maandag 19 februari 2024 @ 09:02:54 #130
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_212492996
Is ook zo, schuifdeuren nemen veel ruimte in beslag. Denk ik ook de reden dat veel ensuites destijds gesneuveld zijn.
Wat heb je trouwens voor vloer in de woonkamer/keuken? Is vast al eens genoemd, maar vragen is sneller dan terugzoeken ;). Wij moeten de vloer nog doen en zoeken ook iets dergelijks. Heel mooi.
KuikenGuppy
pi_212493197
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2024 09:02 schreef Burdie het volgende:
Is ook zo, schuifdeuren nemen veel ruimte in beslag. Denk ik ook de reden dat veel ensuites destijds gesneuveld zijn.
Wat heb je trouwens voor vloer in de woonkamer/keuken? Is vast al eens genoemd, maar vragen is sneller dan terugzoeken ;). Wij moeten de vloer nog doen en zoeken ook iets dergelijks. Heel mooi.
Wij hebben hem gehaald bij luxury floors. Het is een PVC visgraat vloer. Verschillende zaken hadden hem onder een andere naam met behoorlijk wat prijsverschil, maar wij hebben gewoon stukken mee naar verschillende showrooms genomen en ernaast gelegd. Was exact hetzelfde patroon. :D

Destijds heette deze prestige oak natural, maar die zie ik niet meer op de website. Lijkt op deze: https://www.luxuryfloors.(...)704/8218?number=8218

Bij ons zitten er wel te veel donker noesten in naar onze smaak. Wordt nog eens versterkt doordat de legger af en toe tegels met hetzelfde patroon naast elkaar heeft gelegd. :N
En een leerpuntje: egaliseren is niet hetzelfde als uitvlakken. Onze nieuwe dekvloer is slordig gelegd en die hobbels zitten nu ook in de pvc vloer helaas, nog een beetje verergerd door dat het egaliseren op sommige plekken niet helemaal netjes is gebeurd.

Dus al met al, erg tevreden met het type vloer. Super in gebruik en schoon houden. Uiterlijk is over het algemeen ook mooi, maar ben heel scherp op de kwaliteit van leggen.
  maandag 19 februari 2024 @ 10:31:45 #132
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_212493951
Dank voor je ervaring! Wij dachten inderdaad ook aan PVC, lekker makkelijk schoon te maken met een gezin en huisdieren ;). We willen het zelf leggen, maar dat egaliseren is dus een aandachtspunt. Goed te weten, thanx!
Die knoesten komen op je foto's niet zo over, ik vind het een mooie, rustige vloer, echt passend bij het huis.
KuikenGuppy
  maandag 19 februari 2024 @ 19:41:50 #133
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212501503
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2024 17:40 schreef archito het volgende:
Nog niet helemaal afgelakt maar kon het niet laten om alvast een paar foto's te delen.

Deze vrijdag zijn eindelijk de ensuitedeuren geplaatst. We zijn er echt heel blij mee. Super chique en niet standaard maar passend bij het huis. De kleuren van het glas in lood passen precies bij de erker.

Nu nog wat plamuren, kitten en schilderen en dan kan ik dat klusje eindelijk afvinken van de lijst.

De deuren kunnen overigens twee kanten opdraaien want het zijn klapdeuren met een 90 graden stop, dus geen losse deurstopper nodig. Met een klein zetje vallen ze dicht.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Heel erg gaaf, mooie glaskeuze ook!
Resistance is futile.
  maandag 19 februari 2024 @ 19:44:22 #134
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212501553
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2024 10:31 schreef Burdie het volgende:
Dank voor je ervaring! Wij dachten inderdaad ook aan PVC, lekker makkelijk schoon te maken met een gezin en huisdieren ;). We willen het zelf leggen, maar dat egaliseren is dus een aandachtspunt. Goed te weten, thanx!
Die knoesten komen op je foto's niet zo over, ik vind het een mooie, rustige vloer, echt passend bij het huis.
Als je zelf gaat egaliseren: sowieso spijkerschoenen en prikroller gebruiken, het vloeit niet vanzelf superglad uit.
Resistance is futile.
  maandag 19 februari 2024 @ 20:03:29 #135
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_212501938
quote:
7s.gif Op maandag 19 februari 2024 19:44 schreef Seven. het volgende:

[..]
Als je zelf gaat egaliseren: sowieso spijkerschoenen en prikroller gebruiken, het vloeit niet vanzelf superglad uit.
Ik denk dat we dat dus niet zelf gaan doen :P.
KuikenGuppy
  maandag 19 februari 2024 @ 21:34:36 #136
36431 bleiblei
pi_212503651
Mooie deuren! ^O^
  maandag 19 februari 2024 @ 21:36:46 #137
36431 bleiblei
pi_212503688
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 07:12 schreef archito het volgende:

[..]
Haha ja dat was nog mooier geweest, maar dit is de oude achtergevel en dan had ik een nog diepere voorzetwand moeten maken. En dan hadden de nissen in de keuken niet gepast. Aan de oude woonkamerzijde was ook geen plek.

Bij een klassieke ensuitekast halverwege de kamer bestaat de hele wand gewoon uit meubel dus is dat makkelijker.
Je had 1 van de muren eruit kunnen halen om de deuren in te laten schuiven. Al wordt het dan wel echt een serieuze klus met flinke stalen balken enzo. Dus dit is gewoon een nette oplossing. Vooral de scharnieren vind ik een sjiek detail :Y .
pi_212505888
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 21:36 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Je had 1 van de muren eruit kunnen halen om de deuren in te laten schuiven. Al wordt het dan wel echt een serieuze klus met flinke stalen balken enzo. Dus dit is gewoon een nette oplossing. Vooral de scharnieren vind ik een sjiek detail :Y .
Haha ja idd. En een belangrijke reden om het zo te doen was dat we het bestaande gat van de tuindeuren konden gebruiken dus de constructie van het huis niet aan hoefden te passen. Scheelde behoorlijk veel geld.

Bedankt! Vriendin moest even wennen aan de aanwezigheid van de scharnieren, ze zijn iets groter dan we verwachten. Maar ze zijn mooi vernikkeld en het past wel bij een jaren 30 deur vind ik.
pi_212505893
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2024 10:31 schreef Burdie het volgende:
Nee klopt valt ook wel mee, het is niet heel rustiek ofzo maar mijn smaak is eigenlijk nog net wat rustiger en moderner.

De legger vertelde op die dag lachend dat hij eens een klant had gehad die de tegels met de meeste noesten er tussenuit haalde. Vond hij raar maar leek mij achteraf een goed idee. 😜
pi_212505988
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 06:43 schreef archito het volgende:

[..]
Nee klopt valt ook wel mee, het is niet heel rustiek ofzo maar mijn smaak is eigenlijk nog net wat rustiger en moderner.

De legger vertelde op die dag lachend dat hij eens een klant had gehad die de tegels met de meeste noesten er tussenuit haalde. Vond hij raar maar leek mij achteraf een goed idee. 😜
Wij hebben hier ook een type 'plank' er tussenuit gehaald inderdaad, die was echt een stuk donkerder dan de rest.

echt super mooie deuren!
pi_212506720
Ik heb net als je vriendin wat moeite met de scharnieren, maar de deur is prachtig! Wat voor kleur heeft/krijgt de deur?
pi_212508764
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 09:04 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb net als je vriendin wat moeite met de scharnieren, maar de deur is prachtig! Wat voor kleur heeft/krijgt de deur?
Ik twijfelde nog even over om de scharnieren mee te schilderen met de deuren, maar als dat niet mooi is dan dan ik niet meer terug en dat is ook zonde. Dus ik denk dat het wennen wordt. ;)

De deuren worden lichtgrijs net zoals de andere binnendeuren. Sikkens FN.02.77 in zijdeglans, combineert erg mooi met RAL9016 van de muren vind ik. Door heel lichtgrijs te kiezen komen ze net wat naar voren t.o.v. de muur zonder heel erg te contrasteren.
Op de foto's is de zijde aan de woonkamer al geschilderd, het kozijn en de keukenzijde moeten nog.
pi_212509782
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 11:41 schreef archito het volgende:

[..]
Ik twijfelde nog even over om de scharnieren mee te schilderen met de deuren, maar als dat niet mooi is dan dan ik niet meer terug en dat is ook zonde. Dus ik denk dat het wennen wordt. ;)

De deuren worden lichtgrijs net zoals de andere binnendeuren. Sikkens FN.02.77 in zijdeglans, combineert erg mooi met RAL9016 van de muren vind ik. Door heel lichtgrijs te kiezen komen ze net wat naar voren t.o.v. de muur zonder heel erg te contrasteren.
Op de foto's is de zijde aan de woonkamer al geschilderd, het kozijn en de keukenzijde moeten nog.
Ha, ik zat hetzelfde te denken! Maar ik vind het schilderen van scharnieren uiteindelijk toch erger.

Ik heb zelf lang moeten wennen aan onze dakkapel van zink. Met de kennis van nu zou ik een andere uitvoering hebben gekozen. Misschien dat het daarom altijd verleidelijk blijft om een nieuw huis te kopen en het allemaal nóg een keer te kunnen doen maar dan veel beter omdat ik meer weet.

Ik dacht al dat ik grijs zag. Best een ongebruikelijke keuze, volgens mij? Ik vind het een slimme manier om oud en modern samen te brengen.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 12:54:41 #144
36431 bleiblei
pi_212509861
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 12:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ha, ik zat hetzelfde te denken! Maar ik vind het schilderen van scharnieren uiteindelijk toch erger.

Ik heb zelf lang moeten wennen aan onze dakkapel van zink. Met de kennis van nu zou ik een andere uitvoering hebben gekozen. Misschien dat het daarom altijd verleidelijk blijft om een nieuw huis te kopen en het allemaal nóg een keer te kunnen doen maar dan veel beter omdat ik meer weet.

Ik dacht al dat ik grijs zag. Best een ongebruikelijke keuze, volgens mij? Ik vind het een slimme manier om oud en modern samen te brengen.
Dat gaat nooit over. Bij elk huis maak je weer andere fouten ;) .
En ik gok dat het vervangen van dat zink of andere scharnieren op een deur "iets" goedkoper is dan een nieuw huis.
pi_212510001
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 12:54 schreef bleiblei het volgende:

Dat gaat nooit over. Bij elk huis maak je weer andere fouten ;) .
En ik gok dat het vervangen van dat zink of andere scharnieren op een deur "iets" goedkoper is dan een nieuw huis.
Iets wat ik ook anders zou doen in een eventueel nieuw huis, is alleen naar buiten draaiende ramen nemen. Ik kan in onze huidige woning niet alle kozijnen die we vijf jaar geleden hebben laten vervangen weer vernieuwen. Dat is kapitaalvernietiging. Maar als ik nou een krot koop op een prachtig, riant perceel... O-)

De ellende is dat we het te goed hebben waar we nu zitten. Het is vrijwel onmogelijk om iets beters in deze omgeving te vinden. We kunnen verder gaan kijken als de kinderen het huis uit zijn, maar ook dan wordt het moeilijk een perceel te vinden binnen mijn budget dat aan mijn wensen voldoet. Uiteindelijk is het sowieso goedkoper om blij te zijn met wat je hebt.
pi_212511172
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 12:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Haha herkenbaar, mijn lijst van dingen die ik anders zou doen is ook lang. De kunst is om je er niet elke keer aan te irriteren als je het ziet. ;)

Combinatie van witte muur en lichtgrijze kozijnen is niet heel gebruikelijk denk ik inderdaad, ik kom het niet vaak tegen. Heb dit in 2018 bedacht bij het kopen van het huis en na de verbouwing in 2021 nog wat verder doorgezet. In de gang waren de deuren, lambrisering en trap wel wit namelijk, die zijn nu ook lichtgrijs.

En hoewel de tint heel licht is, is bijkomend voordeel dat stof minder opvalt. :7
pi_212512870
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 14:44 schreef archito het volgende:

[..]
Haha herkenbaar, mijn lijst van dingen die ik anders zou doen is ook lang. De kunst is om je er niet elke keer aan te irriteren als je het ziet. ;)
De truc die ik toepas, is mezelf afleiden. In de tuin probeer ik alles naar m'n hand te zetten. En dat lukt natuurlijk niet, dus de tuin slokt vrijwel al m'n aandacht op. In de winter ga ik me wat meer ergeren aan kleine dingen in huis en dan doe ik daar weer eens wat aan.
pi_213027071
Ik zal het eindresultaat van de ensuitedeuren binnenkort eens fotograferen.

Intussen maak ik plannen voor het aanpakken van de eethoek. Ik wil graag een eetkamerbank met iets kleinere tafel zodat de woonkamer ruimtelijker wordt. Daarnaast is extra bergruimte met een kleine ook wel erg handig.

Plan tot nu toe:

Een tafel met middenpoot zodat de bank goed te gebruiken is. Onder de zitting komen laden. De meest rechtse twee panelen zijn deurtjes voor kisten met speelgoed erachter. Daar loopt de bank over in een dressoir.
pi_213049876
Zoals beloofd foto's van de ensuitedeuren.

Meestal staat de rechtse deur open en is de ander dicht.

Beide dicht.

Ingezoomd.

Vanuit de keuken. De kleuren zijn dan niet echt zichtbaar omdat de woonkamer een stuk donkerder is dan de keuken. Maar dat is niet erg want ze horen ook meer bij de originele erker in de woonkamer.

pi_213050212
Heel erg mooi! O+
  maandag 1 april 2024 @ 17:57:44 #151
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213050771
Mooie plannen weer! En jullie deuren zijn echt waanzinnig gaaf geworden.

Hoe loopt het allemaal met de kleine? Ondertussen gaan jullie alweer richting een jaartje, of niet?
Resistance is futile.
pi_213051075
quote:
7s.gif Op maandag 1 april 2024 17:57 schreef Seven. het volgende:
Mooie plannen weer! En jullie deuren zijn echt waanzinnig gaaf geworden.

Hoe loopt het allemaal met de kleine? Ondertussen gaan jullie alweer richting een jaartje, of niet?
Leuk dat je het vraagt, komende week 10 maanden dus dat gaat snel!

Gaat helemaal goed, het is een vrolijke tante die goed eet, slaapt en veel plezier maakt. Ze kruipt het hele huis door, pakt alles van tafels en kastjes sinds ze kan staan en liep vorige week al de halve kamer door achter een loopwagen. 😍
  dinsdag 2 april 2024 @ 11:24:11 #153
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_213058366
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 16:27 schreef archito het volgende:
Zoals beloofd foto's van de ensuitedeuren.

Meestal staat de rechtse deur open en is de ander dicht.
[ afbeelding ]

Beide dicht.
[ afbeelding ]

Ingezoomd.
[ afbeelding ]

Vanuit de keuken. De kleuren zijn dan niet echt zichtbaar omdat de woonkamer een stuk donkerder is dan de keuken. Maar dat is niet erg want ze horen ook meer bij de originele erker in de woonkamer.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Netjes. Maar twee vragen:
1. waar teken jij in en welke renderer gebruik je?
2. Wat zijn dat voor panelen achter je bureau?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_213060459
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2024 11:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Netjes. Maar twee vragen:
1. waar teken jij in en welke renderer gebruik je?
2. Wat zijn dat voor panelen achter je bureau?
Ik teken in Revit en gebruik de VRay plugin van Chaosgroup, in combinatie met photoshop. Gebruik ik ook professioneel als architect.

De panelen zijn zachtboard platen met daarop vilt gelijmd om als prikbord te gebruiken. Heb daar in deze topicreeks een keer een post aan gewijd met uitleg hoe ik dat gemaakt heb geloof ik.
  dinsdag 2 april 2024 @ 14:07:02 #155
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_213060589
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 11:13 schreef archito het volgende:
Er komen ook nog panelen onder het bureau, maar dit is de tussenstand:

[ afbeelding ]

Eigenlijk zijn de panelen eenvoudige te maken.

Ik heb een pakket zachtboard ondervloer gekocht. Link in spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze platen heb ik op maat gesneden. Hiervoor heb ik op de muur een verticale (met waterpas) lijn gezet precies in het midden van het bureau. Het bureau is uiteraard ook waterpas. Omdat de wanden niet helemaal waterpas zijn kan ik op deze manier vanuit deze lijn de breedte van elk paneel opmeten. Het paneel linksonder is bijvoorbeeld 74cm breed aan de onderkant maar 74,3cm aan de bovenkant. Het paneel erboven is dan 74,3cm aan de onderkant en 74,5cm aan de bovenkant etcetera.
Daarmee kan ik de ondervloerplaten op maat snijden met een (stanley)mes:

[ afbeelding ]

Vervolgens snijd ik het vilt op maat. Een paar centimeter groter dan het zachtboard. Link van vilt in de spoiler
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ afbeelding ]

Vervolgens spuit je beide oppervlakten met lijm in en leg je het zachtboard op het vilt en druk je het stevig aan. (Andersom, het vilt op het zachtboard leggen is moeilijker strak te krijgen. Leg het vilt dus op de grond/tafel en het zachtboard erbovenop)
Daarna niet je met een tacker het vilt op de achterkant vast. In de hoeken kun je een stukje vilt wegsnijden zodat het wat makkelijker vouwt.

[ afbeelding ]

Dan is de plaat klaar om op de muur vast te maken. Dit kan met spijkertjes, ophanglatjes of gewoon vastkitten. Dat laatste heb ik gedaan.

De totale oppervlakte van het prikbord is 4m²

Kosten:
- Zachtboard 25 euro
- Vilt 100 euro
- Spuitlijm 15 euro
- Hulpmaterialen zoals tackernietjes en kit etc ongeveer 10 euro

Totaal 150 euro
  dinsdag 2 april 2024 @ 14:23:16 #156
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_213060797
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2024 13:53 schreef archito het volgende:

[..]
Ik teken in Revit en gebruik de VRay plugin van Chaosgroup, in combinatie met photoshop. Gebruik ik ook professioneel als architect.

De panelen zijn zachtboard platen met daarop vilt gelijmd om als prikbord te gebruiken. Heb daar in deze topicreeks een keer een post aan gewijd met uitleg hoe ik dat gemaakt heb geloof ik.
Hmm dat ga ik mij niet meer aanleren. Had mijn verbouwing in Archicad getekend en mij dat aangeleerd maar de nieuwbouw in Sketchup 2017. Eens kijken of ik daar niet een renderer bij kan kiezen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_213061432
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2024 14:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Hmm dat ga ik mij niet meer aanleren. Had mijn verbouwing in Archicad getekend en mij dat aangeleerd maar de nieuwbouw in Sketchup 2017. Eens kijken of ik daar niet een renderer bij kan kiezen.
Het programma heeft een vrij steile leercurve inderdaad. Voor sketchup heb je ook vray plugins, maar wellicht zijn er ook gratis varianten.
pi_213450256
In mijn hoofd heb ik heel veel plannen maar feitelijk gebeurt er nog vrij weinig :+
Ik gebruik dit topic even om alles op een rijtje te zetten met de status erbij:

Eethoek
We zoeken nog naar een tafel die past bij een eetkamerbank. Vriendin is nog niet overtuigd dat een eetkamerbank praktisch is. Ik denk dat dat wel prima gaat en dat vooral de extra opslag een groot voordeel is.

Zithoek
Deze week gaan we bij Prominent naar een bank kijken die we op het oog hebben. Ik vind het een elegant ontwerp en voordeel is dat deze er in 4-zits is met losse hocker. Geeft meer flexibiliteit dan een chaise longue.

Kozijnen
Ik ben in gesprek met een timmerman voor de voordeur, maar deze blijkt 2cm uit het lood te staan. Ingezakt als een wybertje. Dat betekent als er een nieuw recht kozijn in wordt geplaatst dat de kozijnstalen scheef gezaagd moeten worden en dat de scheefstand juist extra zichtbaar wordt. En het glas in lood moet vermaakt worden. Twijfel een beetje of dat mooi wordt. Alternatief is het kozijn te behouden en alleen de deur te vervangen i.c.m. achterzetramen bij het glas in lood.

Daarnaast ben ik zelf bezig met het renoveren van de poort en heb ik opdracht gegeven aan een schilder om de dakgoten en dakkapel aan te pakken. Op 6 meter hoogte werken doe ik liever niet.

Kelderkast
Ik heb de kelderkast eerder wat opgeknapt maar het kan veel efficiënter. Ik wil daarom de trap vervangen, kastruimte toevoegen en een uitstortgootsteen plaatsen. Een tegelvloertje zou misschien ook wel een goede toevoeging zijn, nu is het geschilderd beton.

Warmtepomp
Binnenkort hebben we een adviesgesprek. We gebruiken nu nog 800 kuub gas per jaar dus we zouden een heel eind all electric kunnen zijn. De Blackbird van WeHeat sprak me heel erg aan vanwege de plaatsingsmogelijkheden. Maar we hebben echt advies nodig over precieze opstelling, opties qua boiler en tracé van platte dak naar zolder.
Dat wordt meteen ook een goede aanleiding om de zolder optimaler in te delen met extra bergruimte.

https://www.weheat.nl/producten/blackbird
pi_213607893
De bank is besteld! Niet in de kleur zoals in mijn vorige post maar een hele lichte zand/ivoor kleur. Dat is in onze donkere woonkamer toch frisser. Met impregneren hopen we maar dat dat met een klein kind goed gaat. 😜 We hebben dan 5 jaar garantie en vlekkenservice erbij. Wat is jullie ervaring daarin?

Eerste offerte van een warmtepomp is binnen 10k na aftrek subsidie. Valt me niet tegen, binnenkort een schouw plannen om alles door te spreken. Voor een tweede offerte heb ik al een afspraak staan die direct thuis komt kijken.

Daarnaast nog deze kekke kapstok gescoord bij de kringloop voor maar liefst ¤3,50.

Vind het warme hout wel passen bij het oranje glas in lood. En de voordeur wordt ook roodbruin hout als die vervangen wordt.

Als we van het gas afgaan kan de meterkast nog kleiner, in dat diepe stuk onderin zit nu de gasmeter. Dus dat zou mooi meegenomen zijn.
  zaterdag 18 mei 2024 @ 18:22:08 #160
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213608306
Toffe kapstok en mooie plannen weer! Wij hebben een zwart leren bank want klein kind ;) maar geen ervaringsdeskundige wat betreft een beige stoffen bank.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')