Leuk dat je het vraagt, komende week 10 maanden dus dat gaat snel!quote:Op maandag 1 april 2024 17:57 schreef Seven. het volgende:
Mooie plannen weer! En jullie deuren zijn echt waanzinnig gaaf geworden.
Hoe loopt het allemaal met de kleine? Ondertussen gaan jullie alweer richting een jaartje, of niet?
Netjes. Maar twee vragen:quote:Op maandag 1 april 2024 16:27 schreef archito het volgende:
Zoals beloofd foto's van de ensuitedeuren.
Meestal staat de rechtse deur open en is de ander dicht.
[ afbeelding ]
Beide dicht.
[ afbeelding ]
Ingezoomd.
[ afbeelding ]
Vanuit de keuken. De kleuren zijn dan niet echt zichtbaar omdat de woonkamer een stuk donkerder is dan de keuken. Maar dat is niet erg want ze horen ook meer bij de originele erker in de woonkamer.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik teken in Revit en gebruik de VRay plugin van Chaosgroup, in combinatie met photoshop. Gebruik ik ook professioneel als architect.quote:Op dinsdag 2 april 2024 11:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Netjes. Maar twee vragen:
1. waar teken jij in en welke renderer gebruik je?
2. Wat zijn dat voor panelen achter je bureau?
quote:Op woensdag 15 juni 2022 11:13 schreef archito het volgende:
Er komen ook nog panelen onder het bureau, maar dit is de tussenstand:
[ afbeelding ]
Eigenlijk zijn de panelen eenvoudige te maken.
Ik heb een pakket zachtboard ondervloer gekocht. Link in spoiler.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze platen heb ik op maat gesneden. Hiervoor heb ik op de muur een verticale (met waterpas) lijn gezet precies in het midden van het bureau. Het bureau is uiteraard ook waterpas. Omdat de wanden niet helemaal waterpas zijn kan ik op deze manier vanuit deze lijn de breedte van elk paneel opmeten. Het paneel linksonder is bijvoorbeeld 74cm breed aan de onderkant maar 74,3cm aan de bovenkant. Het paneel erboven is dan 74,3cm aan de onderkant en 74,5cm aan de bovenkant etcetera.
Daarmee kan ik de ondervloerplaten op maat snijden met een (stanley)mes:
[ afbeelding ]
Vervolgens snijd ik het vilt op maat. Een paar centimeter groter dan het zachtboard. Link van vilt in de spoilerSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[ afbeelding ]
Vervolgens spuit je beide oppervlakten met lijm in en leg je het zachtboard op het vilt en druk je het stevig aan. (Andersom, het vilt op het zachtboard leggen is moeilijker strak te krijgen. Leg het vilt dus op de grond/tafel en het zachtboard erbovenop)
Daarna niet je met een tacker het vilt op de achterkant vast. In de hoeken kun je een stukje vilt wegsnijden zodat het wat makkelijker vouwt.
[ afbeelding ]
Dan is de plaat klaar om op de muur vast te maken. Dit kan met spijkertjes, ophanglatjes of gewoon vastkitten. Dat laatste heb ik gedaan.
De totale oppervlakte van het prikbord is 4m²
Kosten:
- Zachtboard 25 euro
- Vilt 100 euro
- Spuitlijm 15 euro
- Hulpmaterialen zoals tackernietjes en kit etc ongeveer 10 euro
Totaal 150 euro
Hmm dat ga ik mij niet meer aanleren. Had mijn verbouwing in Archicad getekend en mij dat aangeleerd maar de nieuwbouw in Sketchup 2017. Eens kijken of ik daar niet een renderer bij kan kiezen.quote:Op dinsdag 2 april 2024 13:53 schreef archito het volgende:
[..]
Ik teken in Revit en gebruik de VRay plugin van Chaosgroup, in combinatie met photoshop. Gebruik ik ook professioneel als architect.
De panelen zijn zachtboard platen met daarop vilt gelijmd om als prikbord te gebruiken. Heb daar in deze topicreeks een keer een post aan gewijd met uitleg hoe ik dat gemaakt heb geloof ik.
Het programma heeft een vrij steile leercurve inderdaad. Voor sketchup heb je ook vray plugins, maar wellicht zijn er ook gratis varianten.quote:Op dinsdag 2 april 2024 14:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hmm dat ga ik mij niet meer aanleren. Had mijn verbouwing in Archicad getekend en mij dat aangeleerd maar de nieuwbouw in Sketchup 2017. Eens kijken of ik daar niet een renderer bij kan kiezen.
Haha, leer was voor ons geen optie want daar zijn we beide geen fan van. Dus was het de vraag of we een lichte stof aandurfden. Maar dat impregneren schijnt wel echt goed te werken, dus we gaan het wel zien.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 18:22 schreef Seven. het volgende:
Toffe kapstok en mooie plannen weer! Wij hebben een zwart leren bank want klein kindmaar geen ervaringsdeskundige wat betreft een beige stoffen bank.
Onze huidige bank is wel echt op eigenlijk. Zit niet comfortabel meer en past ook niet meer goed bij het interieur.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 20:39 schreef GrumpyFish het volgende:
Wij hadden 3 jaar geleden bij de verhuizing ook plannen om onze oude groene stoffen bank om te ruilen voor iets nieuws. Blij dat we het niet gedaan hebben ivm onze kleine (nu ruim 4j).
Veel klauteren, springen, morsen en overgeven op de bank de afgelopen jaren. Nieuwe bank komt wel over een jaar of 2 oid.
Geen ervaring met kleine kinderen, maar die leverancier van het impregneerspul geeft niet voor niets 5 jaar garantie. Als het niet zou werken wordt het een dure grap voor ze al die garantieklachten.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 21:43 schreef archito het volgende:
[..]
Onze huidige bank is wel echt op eigenlijk. Zit niet comfortabel meer en past ook niet meer goed bij het interieur.
De tweede vraag is dan natuurlijk of je ruim 3k moet neerleggen voor een nieuwe bank of wat goedkoper moet nemen. Wij doen nu het eerste en gaan merken of we spijt krijgen. 😜
Maar goed, ook de komende tien jaar willen we een beetje leuk interieur, dus gaan we niet alleen verstandige beslissingen maken vanwege kleine kinderen.
PS: jullie merken dat ik mijn lichte twijfel weg probeer te redeneren in dit topic. 😜
Ah joh, het is maar 3k hè 😜quote:Op zaterdag 18 mei 2024 21:43 schreef archito het volgende:
[..]
Onze huidige bank is wel echt op eigenlijk. Zit niet comfortabel meer en past ook niet meer goed bij het interieur.
De tweede vraag is dan natuurlijk of je ruim 3k moet neerleggen voor een nieuwe bank of wat goedkoper moet nemen. Wij doen nu het eerste en gaan merken of we spijt krijgen. 😜
Maar goed, ook de komende tien jaar willen we een beetje leuk interieur, dus gaan we niet alleen verstandige beslissingen maken vanwege kleine kinderen.
PS: jullie merken dat ik mijn lichte twijfel weg probeer te redeneren in dit topic. 😜
Een kind dat overgeeft in de auto is veel rotter.quote:Op zondag 19 mei 2024 08:25 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ah joh, het is maar 3k hè 😜
Het hangt er ook vanaf hoe je je kind opvoedt met gedrag op/rond de bank (wij zijn daar redelijk vrij in), hoe goed de coating werkt, hoe erg je je stoort als er toch wel een vlekje op zit, geluk/pech (met bv ziek zijn), etc.
Ja, na een telefoongesprek met wensen en mogelijkheden maken ze eerst een offerte ter indicatie. Daarna volgt een afspraak thuis om de exacte installatie door te spreken en daar de offerte op aan te passen.quote:Op zondag 19 mei 2024 08:00 schreef Claudia_x het volgende:
Begrijp ik goed dat de eerste offerte is opgesteld zonder bij jullie thuis te komen kijken? Wordt het dan niet moeilijk om met elkaar te bespreken hoe de installatie er precies uitziet? Ik vond dat gesprek juist fijn en belangrijk om te bepalen of ik op een offerte in wilde gaan.
Check gisteren nog. B. blijkt wagenziekte te zijn. Het was niet onze eigen auto naar gelukkig bleef het beperkt tot zichzelf en de maxi cosy. Binnenkort eens overstappen op een stoeltje dat voorwaarts gericht is, hopelijk scheelt dat.quote:Op zondag 19 mei 2024 09:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een kind dat overgeeft in de auto is veel rotter.
Van al die dingen hopen we vooral op een goede coating denk ik haha. En eten doen we tegenwoordig in principe altijd aan tafel. Eventueel voor de eerste paar jaar nog een mooie plaid waar B. op kan zitten.quote:Op zondag 19 mei 2024 08:25 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ah joh, het is maar 3k hè 😜
Het hangt er ook vanaf hoe je je kind opvoedt met gedrag op/rond de bank (wij zijn daar redelijk vrij in), hoe goed de coating werkt, hoe erg je je stoort als er toch wel een vlekje op zit, geluk/pech (met bv ziek zijn), etc.
Hier een lichte stoel met een coating en dat is goed gegaan. Zo nu en dan wel een vlek gehad (na tijdje doet coating wat minder of is er beetje afgesleten) maar als je het meteen schoonmaakt dan was het meteen weer weg. Kind zit wel meer op de (donkere, ook met coating) bank (daar niet echt vlekken op voor zover we zien).quote:Op zondag 19 mei 2024 09:41 schreef archito het volgende:
[..]
Van al die dingen hopen we vooral op een goede coating denk ik haha. En eten doen we tegenwoordig in principe altijd aan tafel. Eventueel voor de eerste paar jaar nog een mooie plaid waar B. op kan zitten.
Neem een aankoopmakelaar!quote:Op zondag 7 juli 2024 16:09 schreef archito het volgende:
Nieuwe bank besteld, offerte warmtepomp goedgekeurd, offerte nieuwe voordeur laten maken, tijd om morgen een ander huis te bezichtigen.🫢
Voor het eerst in de afgelopen 6 jaar zien we een huis voorbij komen dat potentieel alle verbeterpunten in zich heeft t.o.v. ons huidige huis. Alleen jaren 50 heeft iets minder charme dan jaren 30 maar nog steeds tof.
Verder is het vrijstaand met grote tuin, ligt het in het centrum maar wel met een parkje met water en speeltuin als overburen. De woning is gedateerd maar dat is juist gunstig omdat we het dan op kunnen knappen. En het huis is even groot maar heeft vooral veel vierkante meters op de begane grond i.p.v. op zolder.
Er zal wel veel interesse zijn dus het wordt een gok met bieden, maar acht de kans wel heel groot dat we een serieus bod gaan uitbrengen.
Ik heb nu vooral de grote twijfel dat we niet veel te hoog willen bieden maar eigenlijk het huis ook niet willen laten schieten.
Mocht het iets worden horen jullie uiteraard meer. 😉
Yes hebben we al gedaan. Heel toevallig kende hij het huis omdat hij eerder benaderd was om verkoopmakelaar te worden. Dus hij gaat niet mee bezichtigen maar we hebben daarna contact over het bod etc.quote:
Dat is mooi. Maar als de biedingen bekend zijn en je bent het niet: gewoon alsnog een hoger bod doen direct aan de eigenaren.quote:Op zondag 7 juli 2024 21:30 schreef archito het volgende:
[..]
Yes hebben we al gedaan. Heel toevallig kende hij het huis omdat hij eerder benaderd was om verkoopmakelaar te worden. Dus hij gaat niet mee bezichtigen maar we hebben daarna contact over het bod etc.
Duidelijk is al wel dat het bieden gaat via een website waar achteraf de biedingen openbaar worden. De verkoopmakelaar wil het eerlijk spelen en iedereen de kans geven. Bieden sluit volgende week maandag.
Helemaal eens met Seven! Nu al zin in een mooi klustopic!quote:Op zondag 7 juli 2024 22:08 schreef Seven. het volgende:
Hopelijk gaat het jullie lukken! Ik zie een nieuw verbouw topic best zitten.
De platen lijm je onderling aan elkaar met isolatielijm. Dat zorgt voor je dampdichtheid.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 14:02 schreef archito het volgende:
Ik ben nu aan het uitzoeken hoe we het dak het beste kunnen isoleren zodat ik dit bij een aannemer kan uitvragen. Heb zelf geen zin in zo'n klus. Ik twijfel nog over de methode, wellicht hebben jullie er ervaring mee.
Op dit moment zit er 6cm PIR tegen het dakbeschot aan, deels geschroefd (onderste meter) en deels met gespijkerde latten. De PIR platen zijn gewoon geschilderd en met kunststof latjes op de naden afgewerkt. Geen fraai gezicht en niet dampdicht vanwege ontbreken van tape en PUR aan de randen. Het dakbeschot is verder wel gewoon droog en in prima staat.
De opbouw van het dak is dakbeschot, dampopen folie, tengels, panlatten en dakpannen (vernieuwd in 2021 dus goed waterdicht).
Ik vind het zonde om de oude PIR platen weg te gooien dus heb nu het volgende bedacht:
- De PIR platen hoger in de nok weghalen en lager terugplaatsen in de opslagruimten rondom. Daar komt dan 2x 6cm PIR platen te zitten. Ik breng het dan wel opnieuw aan met PUR afdichting rondom. Dit hoeft niet mooi te zijn en kan verder onafgewerkt blijven.
- Voor het zichtwerk hoger in de nok wil ik nieuwe PIR platen aanbrengen. Je hebt platen waar ook al een gipsplaat op is aangebracht. Dat werkt snel en bespaart ruimte. Daardoor kan ik ze tussen de gordingen aanbrengen en die in het zicht houden. Er is dan ruimte voor ongeveer 10cm PIR.
https://www.isolatiemater(...)0-125mm-rd454-072-m2
Maar op internet krijg ik geen duidelijkheid of er ventilatielatten tussen het dakbeschot en de PIR platen nodig zijn. Sommige mensen zeggen dat dat wel moet, anderen raden het juist af omdat je dan extra kans hebt op condensatie.
Daarnaast is er geen ruimte om de naden tussen PIR platen af te tapen omdat het gips er al op zit. Dus is me ook niet duidelijk hoe dampdicht dit systeem is.
Ik ken deze persoon, niet persoonlijk maar zie regelmatig posts van hem voorbij komen. Heel interessant onderwerp waar we bij ons architectenbureau ook mee bezig zijn.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 22:50 schreef _mido het volgende:
Geen idee hoe ver je bent inmiddels maar ik zou bij het isoleren van mijn dak niet alleen kijken naar de uiteindelijke isolatiewaarde maar ook naar de faseverschuiving. Linkedinpost met filmpje:
https://www.linkedin.com/(...)7214138401267027968/
Persoonlijk zou ik ook kiezen voor een biobased isolatie en niet voor een aardolie-product.
Prima argumenten natuurlijkquote:Op woensdag 28 augustus 2024 08:31 schreef archito het volgende:
[..]
Ik ken deze persoon, niet persoonlijk maar zie regelmatig posts van hem voorbij komen. Heel interessant onderwerp waar we bij ons architectenbureau ook mee bezig zijn.
Bij mij thuis was de afweging drieledig.
1. Er is al met 6cm pir geïsoleerd, dat hergebruiken is kostenefficiënt en duurzaam materiaalgebruik. Maar het klopt dat ik dan voor de helft van het dak nog 10cm pir platen bij moeten kopen wat niet zo duurzaam is.
2. Ons jaren 30 dak is licht geconstrueerd. I.c.m. zonnepanelen en gipsplaten afwerking straks wil ik het isolatiemateriaal zo licht mogelijk houden om verdere doorbuiging te beperken/voorkomen.
3. Ik wil zo dun mogelijk isoleren om zo min mogelijk ruimte te verliezen en de gordingen in het zicht te kunnen houden.
Zonder te kijken: Joost?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 22:50 schreef _mido het volgende:
Geen idee hoe ver je bent inmiddels maar ik zou bij het isoleren van mijn dak niet alleen kijken naar de uiteindelijke isolatiewaarde maar ook naar de faseverschuiving. Linkedinpost met filmpje:
https://www.linkedin.com/(...)7214138401267027968/
Persoonlijk zou ik ook kiezen voor een biobased isolatie en niet voor een aardolie-product.
Ja ben ook erg benieuwd! Al zal het wel loslopen. De warmtepomp zit ruim in vermogen en afgelopen jaren deed de vloerverwarming al het meeste werk.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 21:29 schreef Claudia_x het volgende:
Van het gas af, wat een mijlpaal! Dat wordt een interessante winter. Wat denk je dat je gaat verbruiken aan verwarming en warm water?
Mee eens! Al heb je tegenwoordig steeds meer modellen in betere kleuren. Zwart, met hout of donkergroen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 22:14 schreef Seven. het volgende:
Lekker hoor! En ook in een hele nette tijd afgetikt.
Btw, zo een zwarte warmtepomp is toch veel mooier dan al die lichte/witte grote kasten die enorm opvallen.. waarom is dit niet de standaard?
Ik heb die van ons daarom donker laten spuiten. Met een ombouw eromheen en niet-wintergroene haag ervoor valt het ding niet meer op.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 22:14 schreef Seven. het volgende:
Lekker hoor! En ook in een hele nette tijd afgetikt.
Btw, zo een zwarte warmtepomp is toch veel mooier dan al die lichte/witte grote kasten die enorm opvallen.. waarom is dit niet de standaard?
Dat klinkt mij als weinig in de oren. Hoeveel gas verbruiken jullie?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 22:20 schreef archito het volgende:
[..]
Ja ben ook erg benieuwd! Al zal het wel loslopen. De warmtepomp zit ruim in vermogen en afgelopen jaren deed de vloerverwarming al het meeste werk.
Een wilde gok is 2000kwh voor de warmtepomp en airco, de installateur denkt minder.
We gebruiken nu 2000kwh en wekken 3000kwh op, dus we zullen netto wel afnemer worden en niet terugleveren over een heel jaar gemeten.
800 kuub in het laatste jaarquote:Op vrijdag 30 augustus 2024 22:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat klinkt mij als weinig in de oren. Hoeveel gas verbruiken jullie?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |