abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 juli 2024 @ 19:54:54 #176
4330 PJ
Tja.....
pi_214203323
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 16:09 schreef archito het volgende:
Nieuwe bank besteld, offerte warmtepomp goedgekeurd, offerte nieuwe voordeur laten maken, tijd om morgen een ander huis te bezichtigen.🫢

Voor het eerst in de afgelopen 6 jaar zien we een huis voorbij komen dat potentieel alle verbeterpunten in zich heeft t.o.v. ons huidige huis. Alleen jaren 50 heeft iets minder charme dan jaren 30 maar nog steeds tof.

Verder is het vrijstaand met grote tuin, ligt het in het centrum maar wel met een parkje met water en speeltuin als overburen. De woning is gedateerd maar dat is juist gunstig omdat we het dan op kunnen knappen. En het huis is even groot maar heeft vooral veel vierkante meters op de begane grond i.p.v. op zolder.

Er zal wel veel interesse zijn dus het wordt een gok met bieden, maar acht de kans wel heel groot dat we een serieus bod gaan uitbrengen.
Ik heb nu vooral de grote twijfel dat we niet veel te hoog willen bieden maar eigenlijk het huis ook niet willen laten schieten.
Mocht het iets worden horen jullie uiteraard meer. 😉
Neem een aankoopmakelaar!
pi_214204638
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 19:54 schreef PJ het volgende:

[..]
Neem een aankoopmakelaar!
Yes hebben we al gedaan. Heel toevallig kende hij het huis omdat hij eerder benaderd was om verkoopmakelaar te worden. Dus hij gaat niet mee bezichtigen maar we hebben daarna contact over het bod etc.

Duidelijk is al wel dat het bieden gaat via een website waar achteraf de biedingen openbaar worden. De verkoopmakelaar wil het eerlijk spelen en iedereen de kans geven. Bieden sluit volgende week maandag.
  zondag 7 juli 2024 @ 22:08:02 #178
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214205040
Hopelijk gaat het jullie lukken! Ik zie een nieuw verbouw topic best zitten.
Resistance is futile.
  maandag 8 juli 2024 @ 08:36:31 #179
4330 PJ
Tja.....
pi_214207067
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 21:30 schreef archito het volgende:

[..]
Yes hebben we al gedaan. Heel toevallig kende hij het huis omdat hij eerder benaderd was om verkoopmakelaar te worden. Dus hij gaat niet mee bezichtigen maar we hebben daarna contact over het bod etc.

Duidelijk is al wel dat het bieden gaat via een website waar achteraf de biedingen openbaar worden. De verkoopmakelaar wil het eerlijk spelen en iedereen de kans geven. Bieden sluit volgende week maandag.
Dat is mooi. Maar als de biedingen bekend zijn en je bent het niet: gewoon alsnog een hoger bod doen direct aan de eigenaren.

Dat eerlijk spelen is er al lang niet meer namelijk.
pi_214212768
quote:
6s.gif Op zondag 7 juli 2024 22:08 schreef Seven. het volgende:
Hopelijk gaat het jullie lukken! Ik zie een nieuw verbouw topic best zitten.
Helemaal eens met Seven! Nu al zin in een mooi klustopic! *O* *O* *O*
pi_214218335
De bezichtiging viel een beetje tegen. Dat de woning gedateerd is vind ik juist wel gunstig omdat we het dan kunnen renoveren naar onze eigen smaak. Maar er zaten toch ook wel verschillende vochtplekken en scheuren in de muren waar ik zo de oorzaak niet van kon achterhalen. En het pannendak was aan de binnenkant helemaal dichtgepurd op de vliering. Ben zelf geen fan van die methode omdat je ook mogelijke problemen niet meer kunt zien.

Heb nu een tweede bezoek aangevraagd zodat ik e.e.a. beter kan vastleggen en met een technisch collega (ben zelf architect) kan overleggen. Als de scheuren waarschijnlijk geen constructieve oorzaak hebben en het vocht relatief makkelijk op te lossen is durf ik het wel aan, maar de kans dat we veel gaan overbieden is wel kleiner geworden. Wil toch wel rekening houden met wat kosten voor bouwkundig herstel. En dat is al snel meer dan een paar duizend euro.

Deze week even goed nadenken wat we willen. Het huis moet denk ik wel direct verbouwd worden om er fijn te kunnen wonen. Een paar jaar uitstellen zie ik niet zitten. In potentie een prachtig huis, maar het zal wel veel werk en kopzorgen meebrengen. :X
pi_214395853
We hebben een bod uitgebracht maar zijn het helaas niet geworden. Nu dus maar weer vol door met ons eigen huis!
Eind augustus wordt de warmtepomp geïnstalleerd. Dit betekent dat de cv ketel op zolder verdwijnt maar er wel een 200 liter boiler voor terugkomt op een andere plek op zolder. Daarnaast wordt een airco geïnstalleerd op zolder voor een fijn binnenklimaat.

Een en ander grijp ik aan om de zolder een kleine verbouwing te geven. In coronatijd hebben we het tapijt al vervangen door laminaat, de balken schoon gekrabt en alles geschilderd. Nu gaan we het volgende doen:

- Wandvullende kast maken, deels uit platsa systeem, deels maatwerk. Ook de airco wordt hier ingebouwd.
- Opslagmogelijkheden verruimen door knieschotten naar voren te halen
- Een bureau met twee werkplekken in de dakkapel
- Extra isoleren kap
- Kasten rondom trappengat

Ik heb nog geen gelikte plaatjes gemaakt zoals ik altijd doe, maar om toch een idee te geven:

Een inkijkplattegrond met links de wandvullende kast, bovenin en rechts hoge knieschotten (2 meter hoog) met daarin de boiler. In de dakkapel een bureau.

Inkijkdoorsnede kijkend naar de kastenwand en doorsnijdend over de dakkapel.
  zaterdag 27 juli 2024 @ 19:26:22 #183
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214437917
Jammer maar er komt vast iets moois op jullie pad.

Platsa zijn wij heel tevreden mee.
Resistance is futile.
pi_214712061
Ik ben nu aan het uitzoeken hoe we het dak het beste kunnen isoleren zodat ik dit bij een aannemer kan uitvragen. Heb zelf geen zin in zo'n klus. Ik twijfel nog over de methode, wellicht hebben jullie er ervaring mee.

Op dit moment zit er 6cm PIR tegen het dakbeschot aan, deels geschroefd (onderste meter) en deels met gespijkerde latten. De PIR platen zijn gewoon geschilderd en met kunststof latjes op de naden afgewerkt. Geen fraai gezicht en niet dampdicht vanwege ontbreken van tape en PUR aan de randen. Het dakbeschot is verder wel gewoon droog en in prima staat.

De opbouw van het dak is dakbeschot, dampopen folie, tengels, panlatten en dakpannen (vernieuwd in 2021 dus goed waterdicht).

Ik vind het zonde om de oude PIR platen weg te gooien dus heb nu het volgende bedacht:

- De PIR platen hoger in de nok weghalen en lager terugplaatsen in de opslagruimten rondom. Daar komt dan 2x 6cm PIR platen te zitten. Ik breng het dan wel opnieuw aan met PUR afdichting rondom. Dit hoeft niet mooi te zijn en kan verder onafgewerkt blijven.

- Voor het zichtwerk hoger in de nok wil ik nieuwe PIR platen aanbrengen. Je hebt platen waar ook al een gipsplaat op is aangebracht. Dat werkt snel en bespaart ruimte. Daardoor kan ik ze tussen de gordingen aanbrengen en die in het zicht houden. Er is dan ruimte voor ongeveer 10cm PIR.
https://www.isolatiemater(...)0-125mm-rd454-072-m2

Maar op internet krijg ik geen duidelijkheid of er ventilatielatten tussen het dakbeschot en de PIR platen nodig zijn. Sommige mensen zeggen dat dat wel moet, anderen raden het juist af omdat je dan extra kans hebt op condensatie.
Daarnaast is er geen ruimte om de naden tussen PIR platen af te tapen omdat het gips er al op zit. Dus is me ook niet duidelijk hoe dampdicht dit systeem is.
pi_214712118
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 14:02 schreef archito het volgende:
Ik ben nu aan het uitzoeken hoe we het dak het beste kunnen isoleren zodat ik dit bij een aannemer kan uitvragen. Heb zelf geen zin in zo'n klus. Ik twijfel nog over de methode, wellicht hebben jullie er ervaring mee.

Op dit moment zit er 6cm PIR tegen het dakbeschot aan, deels geschroefd (onderste meter) en deels met gespijkerde latten. De PIR platen zijn gewoon geschilderd en met kunststof latjes op de naden afgewerkt. Geen fraai gezicht en niet dampdicht vanwege ontbreken van tape en PUR aan de randen. Het dakbeschot is verder wel gewoon droog en in prima staat.

De opbouw van het dak is dakbeschot, dampopen folie, tengels, panlatten en dakpannen (vernieuwd in 2021 dus goed waterdicht).

Ik vind het zonde om de oude PIR platen weg te gooien dus heb nu het volgende bedacht:

- De PIR platen hoger in de nok weghalen en lager terugplaatsen in de opslagruimten rondom. Daar komt dan 2x 6cm PIR platen te zitten. Ik breng het dan wel opnieuw aan met PUR afdichting rondom. Dit hoeft niet mooi te zijn en kan verder onafgewerkt blijven.

- Voor het zichtwerk hoger in de nok wil ik nieuwe PIR platen aanbrengen. Je hebt platen waar ook al een gipsplaat op is aangebracht. Dat werkt snel en bespaart ruimte. Daardoor kan ik ze tussen de gordingen aanbrengen en die in het zicht houden. Er is dan ruimte voor ongeveer 10cm PIR.
https://www.isolatiemater(...)0-125mm-rd454-072-m2

Maar op internet krijg ik geen duidelijkheid of er ventilatielatten tussen het dakbeschot en de PIR platen nodig zijn. Sommige mensen zeggen dat dat wel moet, anderen raden het juist af omdat je dan extra kans hebt op condensatie.
Daarnaast is er geen ruimte om de naden tussen PIR platen af te tapen omdat het gips er al op zit. Dus is me ook niet duidelijk hoe dampdicht dit systeem is.
De platen lijm je onderling aan elkaar met isolatielijm. Dat zorgt voor je dampdichtheid.

Het voordeel van (ventilatie)latten, even buiten het condensatieverhaal om, is dat de pirplaten in ieder geval vlak gemonteerd worden.
  woensdag 14 augustus 2024 @ 14:32:08 #186
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214712246
Wij hebben de PIR+gips platen in het hele huis, erg tevreden over maar onze aannemer had er geen ervaring mee. Na dag 1 bleek dat ze de ventilatielatten vergeten waren. Dus op 1 slaapkamer hebben ze het er weer af moeten halen. Dus m'n advies is om heel goed met je aannemer door te spreken hoe het geplaatst moet worden als ze er geen ervaring mee hebben.
Resistance is futile.
pi_214736056
Donderdag worden de warmtepomp en airco geïnstalleerd, dus ik ben druk bezig met de voorbereidingen.

Rechts op de foto zie je de positie van de boiler. Heb 2 platen van 60x180cm 18mm multiplex verlijmd en geschroefd en vervolgens op de balken vastgemaakt. Daarmee wordt het gewicht over 4 balken verdeeld.

Links heb ik alvast 4 kastelementen geplaatst om het frame voor de airco te kunnen maken. Die komt in de kast, maar omdat de kast 40cm diep is maak ik een frame zodat de airco wat naar voren komt. Daardoor kan hij vrij de ruimte in blazen.
Het frame is 60cm hoog en 120cm breed en komt boven deze kastelementen.

Plan is om de platsa delen eerst te plaatsen en pas later de maatwerk elementen erboven te maken, dan blijft er genoeg werkruimte over om het dak te isoleren.

pi_214821432
Geen idee hoe ver je bent inmiddels maar ik zou bij het isoleren van mijn dak niet alleen kijken naar de uiteindelijke isolatiewaarde maar ook naar de faseverschuiving. Linkedinpost met filmpje:
https://www.linkedin.com/(...)7214138401267027968/
Persoonlijk zou ik ook kiezen voor een biobased isolatie en niet voor een aardolie-product.
pi_214822554
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 22:50 schreef _mido het volgende:
Geen idee hoe ver je bent inmiddels maar ik zou bij het isoleren van mijn dak niet alleen kijken naar de uiteindelijke isolatiewaarde maar ook naar de faseverschuiving. Linkedinpost met filmpje:
Persoonlijk zou ik ook kiezen voor een biobased isolatie en niet voor een aardolie-product.
Ik ken deze persoon, niet persoonlijk maar zie regelmatig posts van hem voorbij komen. Heel interessant onderwerp waar we bij ons architectenbureau ook mee bezig zijn.

Bij mij thuis was de afweging drieledig.

1. Er is al met 6cm pir geïsoleerd, dat hergebruiken is kostenefficiënt en duurzaam materiaalgebruik. Maar het klopt dat ik dan voor de helft van het dak nog 10cm pir platen bij moeten kopen wat niet zo duurzaam is.

2. Ons jaren 30 dak is licht geconstrueerd. I.c.m. zonnepanelen en gipsplaten afwerking straks wil ik het isolatiemateriaal zo licht mogelijk houden om verdere doorbuiging te beperken/voorkomen.

3. Ik wil zo dun mogelijk isoleren om zo min mogelijk ruimte te verliezen en de gordingen in het zicht te kunnen houden.
pi_214830298
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 08:31 schreef archito het volgende:

[..]
Ik ken deze persoon, niet persoonlijk maar zie regelmatig posts van hem voorbij komen. Heel interessant onderwerp waar we bij ons architectenbureau ook mee bezig zijn.

Bij mij thuis was de afweging drieledig.

1. Er is al met 6cm pir geïsoleerd, dat hergebruiken is kostenefficiënt en duurzaam materiaalgebruik. Maar het klopt dat ik dan voor de helft van het dak nog 10cm pir platen bij moeten kopen wat niet zo duurzaam is.

2. Ons jaren 30 dak is licht geconstrueerd. I.c.m. zonnepanelen en gipsplaten afwerking straks wil ik het isolatiemateriaal zo licht mogelijk houden om verdere doorbuiging te beperken/voorkomen.

3. Ik wil zo dun mogelijk isoleren om zo min mogelijk ruimte te verliezen en de gordingen in het zicht te kunnen houden.
Prima argumenten natuurlijk ^O^
pi_214844807
De warmtepomp is inmiddels geïnstalleerd en we zijn officieel van het gas af!

Voor de geïnteresseerden een tijdpad:

2018 koop jaren 30 huis met energielabel G
2018 spouwmuurisolatie
2019 kozijnen slaapkamers vernieuwd
2021 grote verbouwing met nieuwe aanbouw, keuken met inductie en quooker, geïsoleerde betonvloer met vloerverwarming en dak vernieuwd
2022 zonnepanelen
2024 warmtepomp

Nog in de planning:
2024 dak extra isoleren
2025 voordeur, ramen erker, wc raam en kelderraam vernieuwen.

vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:55:44 #192
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_214845662
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 22:50 schreef _mido het volgende:
Zonder te kijken: Joost?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_214845898
Van het gas af, wat een mijlpaal! Dat wordt een interessante winter. Wat denk je dat je gaat verbruiken aan verwarming en warm water?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:14:08 #194
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214846228
Lekker hoor! En ook in een hele nette tijd afgetikt.

Btw, zo een zwarte warmtepomp is toch veel mooier dan al die lichte/witte grote kasten die enorm opvallen.. waarom is dit niet de standaard?
Resistance is futile.
pi_214846266
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 21:29 schreef Claudia_x het volgende:
Van het gas af, wat een mijlpaal! Dat wordt een interessante winter. Wat denk je dat je gaat verbruiken aan verwarming en warm water?
Ja ben ook erg benieuwd! Al zal het wel loslopen. De warmtepomp zit ruim in vermogen en afgelopen jaren deed de vloerverwarming al het meeste werk.

Een wilde gok is 2000kwh voor de warmtepomp en airco, de installateur denkt minder.

We gebruiken nu 2000kwh en wekken 3000kwh op, dus we zullen netto wel afnemer worden en niet terugleveren over een heel jaar gemeten.
pi_214846278
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 22:14 schreef Seven. het volgende:

Btw, zo een zwarte warmtepomp is toch veel mooier dan al die lichte/witte grote kasten die enorm opvallen.. waarom is dit niet de standaard?
Mee eens! Al heb je tegenwoordig steeds meer modellen in betere kleuren. Zwart, met hout of donkergroen.

Dit liggende model was voor ons ideaal want je ziet het alleen vanuit het badkamerraam, niet vanuit de tuin of straat.
pi_214846362
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 22:14 schreef Seven. het volgende:

Ik heb die van ons daarom donker laten spuiten. Met een ombouw eromheen en niet-wintergroene haag ervoor valt het ding niet meer op.
pi_214846406
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 22:20 schreef archito het volgende:

[..]
Ja ben ook erg benieuwd! Al zal het wel loslopen. De warmtepomp zit ruim in vermogen en afgelopen jaren deed de vloerverwarming al het meeste werk.

Een wilde gok is 2000kwh voor de warmtepomp en airco, de installateur denkt minder.

We gebruiken nu 2000kwh en wekken 3000kwh op, dus we zullen netto wel afnemer worden en niet terugleveren over een heel jaar gemeten.
Dat klinkt mij als weinig in de oren. Hoeveel gas verbruiken jullie?
pi_214847554
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 22:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat klinkt mij als weinig in de oren. Hoeveel gas verbruiken jullie?
800 kuub in het laatste jaar
pi_214847660
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 07:28 schreef archito het volgende:

[..]
800 kuub in het laatste jaar
Ah, dat is ook niet zoveel! Wij zaten op zo'n 1600 kuub (na isolatie) en verbruiken nu circa 2500 kWh per jaar met de warmtepomp. Ons huis lijkt me niet groter, maar is wel vrijstaand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')