Weer 2 maanden verder maar het schiet nog niet echt op.

Intussen natuurlijk wel weer allerlei nieuwe plannen bedacht voor de toekomst.
Voor de ensuitedeuren hebben we nog steeds geen plaatsingsdatum, heb nu wel aangegeven dat dat echt binnenkort moet gaan gebeuren omdat het wel erg lang duurt allemaal.
Met een timmerman werk ik een plan uit voor het vervangen van de voordeur. Glas in lood in dubbel glas laten zetten zou 6500 euro gaan kosten.

Dat is wel inclusief nog een aardig groot raam in het trappengat, maar alsnog veel te duur. Totaal zou dan op 12,5k komen voor voordeur met kozijn en nieuw raamkozijn in het trappengat. We gaan nu voor optie 6 in het eerder gedeelde plaatje, het glas in lood aan de binnenzijde tegen regulier dubbel glas aanzetten.
Als test voor de nieuwe kleurstelling etc. ga ik eerst het poortje opknappen van het gangetje naar de achtertuin.
Het glas in lood is er vandaag uitgehaald om te laten restaureren, het glas was helemaal ingezakt en er ontbraken ook stukjes. Dus dat was wel nodig.
Verder ga ik de poort helemaal kaal halen en kijken of het mooi is om de originele merbau poort blank te lakken. Het kozijn wordt een heel lichte zandkleur i.p.v. grachtegroen, want dat scheurt te veel met de hete zomers. Het raamkozijn wordt dan RAL9001 zoals nu ook al is.
Ook moet het slot vervangen worden en het beslag, komt er een dranger op tegen hard dichtklappen en moet de bestrating opgehoogd worden en de poort dus ingekort. Bij de herinrichting van de straat hebben ze de straat 10cm opgehoogd waardoor er nu een irritant hoogteverschil is.
![20230919-192300.jpg]()
Het glas in lood bleek er veel te strak in te zitten, vandaar dat het met de werking van het hout en het zakken van het huis er helemaal uit is gedrukt.
![20240123-153042.jpg]()
Verder willen we nog een nieuwe bank en eettafel. Bij de eettafel zou ik graag een grote bank maken die overloopt in een dressoir met veel bergruimte. Zal binnenkort een afbeelding delen. We twijfelen nog tussen een ronde of plat ovale tafel.
Stijl van de tafel zal zoiets zijn:
![Schermafbeelding-2024-01-23-173443.png]()
De bank wil ik graag in lichtgrijs maar vriendin in donkergrijs, dus daar moeten we de juiste kleur nog voor vinden. Maar het model wordt zoiets: