In de steden wordt wordt een brand vaak snel geblust, zeker als er een functionerende brandweer is. Ik gebruik het ook vaak om een verschil tussen Oekrainsch en russisch gebied aan te tonen, of hele specifieke (munitie)doelwitten.quote:Op vrijdag 5 augustus 2022 19:24 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is de vraag wat er precies op FIRMS te zien is. Op Liveukraine wordt bevoorbeeld wel melding gemaakt van zware bombardementen op Kharkov.
Als militair heb ik denk ik ook liever een veelvoud aan onnauwkeurige bommen die me proberen te raken dan een paar die precies op mijn kruin gericht zijn.quote:Op vrijdag 5 augustus 2022 19:24 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is de vraag wat er precies op FIRMS te zien is. Op Liveukraine wordt bevoorbeeld wel melding gemaakt van zware bombardementen op Kharkov.
In Donetsk lijken er twee punten waar Oekraïnse troepen in de problemen zitten: bij Pisky en ten oosten van Kurdiumivka.
[..]
[..]
[..]
[..]
Het is moeilijk op te maken hoe zwaar deze bombardementen zijn qua intensiteit echter. Het grote verschil met een maand terug: bombardementen op Donetsk. Deze stad ligt tegenwoordig vrijwel dagelijks onder vuur.
Daarnaast uiteraard het bestoken van Russische posities achter de frontlinie met name in het Zuiden.
quote:For the UA to conduct *deliberate attacks* mixed with relatively untrained territorials & resistance forces will be hard.
...
Key to this fight will be movement, maneuver, precision fires, artillery (and air) support, speed & effectiveness of logistics, good command and control.
It may take a while & it will be bloody...but UA is prepared for this fight
Dat zou interessant zijn, als het waar is.quote:Op zondag 7 augustus 2022 19:23 schreef oheng het volgende:
Het Oekrainsche leger heeft waarschijnlijk AGM-88 HARM anti radar raketten gekregen. Platform is onbekend.
Hmmmm...
Ik heb mijn post geedit en een link toegevoegd. Normaal ben ik niet zo van de speculatie, maar dit is een beetje te toevallig allemaal. Zeker aangezien de AGM-88 een platform nodig heeft, en het oude sovjet materiaal ongeschikt is, zonder rewiring, extra electronica, en extra bediening.quote:Op zondag 7 augustus 2022 19:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat zou interessant zijn, als het waar is.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ells-1984-2-a4138199quote:Wie niet vertrekt uit Cherson moet dekking zoeken. De havenstad ten noorden van de Krim en aan de rivier de Dnjepr, werd direct na het begin van de oorlog ingenomen. Sindsdien verschijnen er dagelijks bericht van plunderingen, intimidatie, repressie. Ook zijn zo’n 600 arrestaties en verdwijningen gemeld, zoals die van burgemeester Ihor Kolychajev, die eind juni in een busje werd gezet en van wie sindsdien niets meer is vernomen.
Op sociale media gaat een flyer rond met adviezen, waaronder het inrichten van een schuilkelder, en de aanschaf van een powerbank, genoeg water en eten. „Wij hebben eten en drinken voor een week”, zegt inwoner Bogdan (45). Met zijn tienerzoon woont hij in de buurt van het centrum. „Er is geen bommenkelder in onze buurt, die zijn allemaal bezet door de Russen. Ze zijn bang om gedood te worden door raketten.”
Oude Turkse F4 Phantoms?quote:Op zondag 7 augustus 2022 19:32 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik heb mijn post geedit en een link toegevoegd. Normaal ben ik niet zo van de speculatie, maar dit is een beetje te toevallig allemaal. Zeker aangezien de AGM-88 een platform nodig heeft, en het oude sovjet materiaal ongeschikt is, zonder rewiring, extra electronica, en extra bediening.
Heh, wie weet?quote:
"Likely fired from an adapted ground-based launcher"quote:Op zondag 7 augustus 2022 19:32 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik heb mijn post geedit en een link toegevoegd. Normaal ben ik niet zo van de speculatie, maar dit is een beetje te toevallig allemaal. Zeker aangezien de AGM-88 een platform nodig heeft, en het oude sovjet materiaal ongeschikt is, zonder rewiring, extra electronica, en extra bediening.
Ik lees hier niet dat Rusland bang is geworden. Alleen dat een schuilkelder de beste plek is om te schuilen tegen vijandelijke raketten.quote:
Daar geloof ik niet zo in aangezien de range dan enorm beperkt wordt.quote:Op maandag 8 augustus 2022 02:26 schreef SillyWalks het volgende:
"Likely fired from an adapted ground-based launcher"
https://twitter.com/oryxs(...)gPfTYLW1hb4__jHKPHhA
quote:Op maandag 8 augustus 2022 12:56 schreef BEFEM het volgende:
https://wartranslated.com(...)ern-weapon-supplies/
Interessante kijk vanaf de andere kant.
Dit geloven ze echt. In het begin van de invasie liepen trollen op FOK! te roepen dat Ukraine niet "eerlijk" terug vocht.quote:I know one thing: unlike the Ukrainians, we started the SMO with white gloves. That is, we wanted not a single local resident to suffer. We opened the fighting as some kind of knightly duel. And this, sorry for the expression, is a dirty fight in the alley, where there are no rules.
Een milde reactie.quote:Op maandag 8 augustus 2022 14:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[..]
Dit geloven ze echt. In het begin van de invasie liepen trollen op FOK! te roepen dat Ukraine niet "eerlijk" terug vocht.
Ik denk dat de Russen dachten voldoende verraders en omgekochte functionarissen in Ukraine te hebben voor een soepele inval en overname.
Vooral dit:quote:Op maandag 8 augustus 2022 12:56 schreef BEFEM het volgende:
quote:The SMO once again confirmed the thesis that you can launch hundreds, thousands of unguided projectiles, which are cheap, but all this power is levelled by two guided missiles that accurately hit the target. Two missiles, with all their high cost, will solve more problems than thousands of unguided ones. Old conventional missiles do not cause significant damage to the enemy, especially if he is buried deeply in the ground or hiding in concrete bunkers. This is another confirmation of the triumph of high-precision weapons.
Roemenië en Israël hebben jarenlange ervaring met het moderniseren van Mig 21'squote:Op zondag 7 augustus 2022 21:36 schreef oheng het volgende:
[..]
Heh, wie weet?
Er is een hele kleine kans dat een ex-Warschaupact land een Mig of Sukhoi compatibel heeft gemaakt. Of misschien zijn de Mi-24's, die de VS achterhielden voor Afghanistan, omgebouwd.
Mooie kaart. maar ze zitten er al sinds donderdagnamiddag op de Patrisa Lumumby Street in Oostelijk Bachmoet.quote:Op dinsdag 9 augustus 2022 02:04 schreef riazop het volgende:
Wagner schijnt aan de poorten van Bakhmut te staan sinds vandaag
[ afbeelding ]
Mooi stuk.quote:Op maandag 8 augustus 2022 12:56 schreef BEFEM het volgende:
Hij zegt een hoop kritische en redelijke objectieve dingen. Dit is echter wel cringe:quote:
quote:I know one thing: unlike the Ukrainians, we started the SMO with white gloves. That is, we wanted not a single local resident to suffer. We opened the fighting as some kind of knightly duel. And this, sorry for the expression, is a dirty fight in the alley, where there are no rules.
Dat gelooft ie hopelijk zelf toch ook niet? In alle conflicten gedraagt het Russisch leger zich als een losgeslagen horde.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 10:27 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hij zegt een hoop kritische en redelijke objectieve dingen. Dit is echter wel cringe:
[..]
Heel die invasie in cringe. De beste auteur woont in Rusland en hij brand het hele stuk Russisch wapentuig af en ook wat politieke keuzes zoals niet mobiliseren. Dan moet je er ook wel wat leuks tussen zetten. Doen we in het westen ook aan de lopende band zonder dreiging van een goelag.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 10:27 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hij zegt een hoop kritische en redelijke objectieve dingen. Dit is echter wel cringe:
[..]
Het past dan weer wel goed in Ruslands aloude slachtofferrol. "We moesten dit wel doen, want... "quote:Op woensdag 10 augustus 2022 10:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat gelooft ie hopelijk zelf toch ook niet? In alle conflicten gedraagt het Russisch leger zich als een losgeslagen horde.
De fout die de Russen ook gemaakt hebben in het begin is, dat ze zeiden dat ze na de speciale operatie weer terug zouden gaan. Dan gaat de lokale bevolking je natuurlijk niet met bloemen onthalen, want die houden in het achterhoofd dat dan later met ze wordt afgerekend, nadat de Russen weer weg zijn.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 11:18 schreef BEFEM het volgende:
Eerste 2 dagen waren de Russen toch ook nog rustig tot ze wat Javelins gingen kopen.
Ik zou denk ik 50 euro over hebben om een filmpje te zien van de aller eerste rus die een Javelin kopt en dan de gezichten van z'n vriendjes van 'maar ze zouden ons toch met bloemen ontvangen?'
Dat is nogal een aanname. Ik verwacht eerder dat ze wisten dat de Russen, net als in de Krim, nooit meer weg zouden gaan.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 11:22 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De fout die de Russen ook gemaakt hebben in het begin is, dat ze zeiden dat ze na de speciale operatie weer terug zouden gaan. Dan gaat de lokale bevolking je natuurlijk niet met bloemen onthalen, want die houden in het achterhoofd dat dan later met ze wordt afgerekend, nadat de Russen weer weg zijn.
Kan iemand in simpele bewoording uitleggen wat de globale verschillen zijn tussen, derde t/m vijfde generatie materieel?quote:Op maandag 8 augustus 2022 12:56 schreef BEFEM het volgende:
De aanval op de luchtmachtbasis op de Krim is trouwens wel een heel groot probleem voor de Russen. Niet de schade aan wat militaire toestellen op zich, die 'klap' komen ze wel te boven, al is dat niet specifiek meer van de Krim.quote:Op dinsdag 9 augustus 2022 23:23 schreef oheng het volgende:
De aanval op de vliegbasis op de Krim is waarschijnlijk uitgevoerd met een raketaanval, 220km verwijderd van de frontlinies. Hier nog een mooie video van de 2 gelijktijdige inslagen. Er zijn een heleboel video's te zien van de schade, maar deze vernietigde SU-24 was wel tekenend (waarsch. klandestien opgenomen). Dit vanwege deze satelietfoto's vlak vóór de aanval. Als je kijkt naar de schade in de omgeving, dan mag je gerust aannemen dat 40+ vliegtuien vernietigd zijn. Er is zelfs schade aan civiele gebouwen in de omgeving. rusland beweert dat het een ongeluk was.
En, wederom toevallig, verschillende VS bronnen beweren dat De Krim "fair game" is, want het is bezet gebied, en geen onderdeel van rusland.
Hier een interessante theorie hoe de AGM-88's zijn gebruikt i.s.m. Soviet vliegtuigen.
In wezen was het natuurlijk het idee om een 'puppet' regime te installeren, daarna wat orde troepen in te zetten door wat lokale verzetshaarden de kop in te drukken, wat eenvoudig kan als het Oekrainsche leger verder niet actief meer zou zijn.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 11:22 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De fout die de Russen ook gemaakt hebben in het begin is, dat ze zeiden dat ze na de speciale operatie weer terug zouden gaan. Dan gaat de lokale bevolking je natuurlijk niet met bloemen onthalen, want die houden in het achterhoofd dat dan later met ze wordt afgerekend, nadat de Russen weer weg zijn.
Dat is wel een heel andere situatie, bij de overname van de Krim liep vrijwel het hele Oekraïnse leger op de Krim over. Dat is ook niet zo gek aangezien er sinds het ontstaan van Oekraïne al problemen waren tussen de Krim en Oekraïne.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 16:38 schreef blissard1984 het volgende:
[..]
Dat is nogal een aanname. Ik verwacht eerder dat ze wisten dat de Russen, net als in de Krim, nooit meer weg zouden gaan.
Kom nou toch, de Oekraïeners wisten donders goed wat ze te wachten stond nadat ze hadden gezien wat in Wit-Rusland was gebeurd. Als Russen binnenvallen weet je zeker dat ze niet meer vertrekken, tenzij ze verjaagd worden/de boel intern in elkaar dondert.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 11:22 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Door de wie?quote:Op woensdag 10 augustus 2022 21:28 schreef BlaZ het volgende:
Overigens vandaag nog wat beweging bij Bakmoet. Hladosove, Travneve zijn ingenomen door de geallieerden.
60 'piloten en personeel' heb ik gelezen. Kan van alles zijn.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 21:28 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Bij het bombardment op Novofederovka zouden 60 piloten gewond zijn geraakt
De schade schijnt toch nog wel aanzienlijk te zijn. rusland kan het niet veroorloven om "tientallen" vliegtuigen te verliezen.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 20:24 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
De aanval op de luchtmachtbasis op de Krim is trouwens wel een heel groot probleem voor de Russen. Niet de schade aan wat militaire toestellen op zich, die 'klap' komen ze wel te boven, al is dat niet specifiek meer van de Krim.
Damnquote:Op woensdag 10 augustus 2022 23:41 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Rusland, LPR, DPR, geallieerden is wat korter.
Maar verder nice try hoor.quote:Met de term geallieerden of geallieerde mogendheden werden de tegenstanders van de asmogendheden ten tijde van de Tweede Wereldoorlog aangeduid. Onder meer de volgende landen behoorden tot de geallieerden: het Verenigd Koninkrijk, China, de Verenigde Staten, de Sovjet-Unie en Canada.
Hoeveel vliegtuigen zijn er precies geraakt? Ik zag foto's van een stuk of 10 toestellen.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 23:37 schreef oheng het volgende:
[..]
De schade schijnt toch nog wel aanzienlijk te zijn. rusland kan het niet veroorloven om "tientallen" vliegtuigen te verliezen.
En inderdaad, de russen worden nu langzaamaan wakker. Hier de uittocht.
De verkoop van onroerend goed op De Krim is ook spectaculair gestegen.
Allies (geallieerden) zijn simpelweg bondgenoten en wordt een hele resem conflicten gebruikt.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 23:43 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Damn.
How obvious.
En! Feitelijk onjuist:
[..]
Maar verder nice try hoor.
Neen.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 23:47 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Allies (geallieerden) zijn simpelweg bondgenoten en wordt een hele resem conflicten gebruikt.
In de bron had men het over allies, dat heb ik direct overgenomen. Wat een drama, bondgenoten dan?quote:Op woensdag 10 augustus 2022 23:47 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Neen.
Of wacht, Allies ja. Geallieerden nee. En verder weet je wel wat je deed. Dus doe niet zo fucking schijnheilig.
Nuff said.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 23:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
In de bron had men het over allies, dat heb ik direct overgenomen. Wat een drama, bondgenoten dan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |