abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_205392974


Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde?



Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar!

En let op, er bestaan geen domme vragen maar wel domme antwoorden ;)
  Moderator dinsdag 19 juli 2022 @ 19:43:46 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205393012
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 19:07 schreef PJ het volgende:

[..]
Zou makita contacteren en ongenoegen uiten en er dan gratis accu + 2 nieuwe machines uit slepen. Niet laten repareren maar gewoon nieuw spul.
Zoiets zou ik ook proberen, niet geschoten is altijd mis.
Het is toch niet normaal dat zulke apparatuur zo snel mankementen gaat vertonen...
  dinsdag 19 juli 2022 @ 20:06:22 #3
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205393276
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 19:43 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Zoiets zou ik ook proberen, niet geschoten is altijd mis.
Het is toch niet normaal dat zulke apparatuur zo snel mankementen gaat vertonen...
Precies, en zo'n verhaal dat er wat gras voor problemen zorgt mag bij een maaier van het merk goedkoopie voor problemen zorgen, maar niet bij een A merk.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_205406810
Kan aan 1 kant geschilderd OSB plaat materiaal (klasse) buiten onder een afdak waar in principe geen regen onder komt? Kan uiteraard wel vochtig worden door weersonstandigheden
hardcoholic
  Moderator zondag 7 augustus 2022 @ 13:37:57 #5
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205572742


Is het omcirkelde deel in diverse lengtes te verkrijgen? Ik kan geen stuklijst vinden oid waar een artikelnummer of naam kan vinden.

Het sluit nu niet goed aan zeg maar. Tenminste, die buizen moeten verder dan 5mm in elkaar schuiven lijkt me :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 7 augustus 2022 @ 13:42:37 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205572777
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 13:37 schreef derLudolf het volgende:
[ afbeelding ]

Is het omcirkelde deel in diverse lengtes te verkrijgen? Ik kan geen stuklijst vinden oid waar een artikelnummer of naam kan vinden.

Het sluit nu niet goed aan zeg maar. Tenminste, die buizen moeten verder dan 5mm in elkaar schuiven lijkt me :P
Staat hier niets tussen ?

https://www.sanitairwinke(...)sluitingen/#merk=202
  Moderator zondag 7 augustus 2022 @ 18:05:54 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205574803
quote:
Is inmiddels opgelost, er moest een stuk bij tussen sowieso. Normaliter zou er een 110 buis uit de vloer moeten komen, maar hier kwam er een verlijmde mof laag boven de grond uit.

Oftewel, klein stukje 110 er in, daar een 110-90 verloop (meegeleverd door Geberit) in en toen een stuk van het meegeleverde deel afgezaagd.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:11:16 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205617627
Deze wc is al een paar dagen klaar, woensdag komt de tegelzetter.

Ergens dit weekend maar beginnen met de volgende. Over de houten vloer (OSB) in de badkamer komt eerst een laag Fermacel. Ik heb zowel gelezen dat je dat kunt schroeven als met tegellijm vast kunt maken. Wat is wijsheid, schroeven lijkt me makkelijker.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:22:01 #9
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205617674
Ik heb nooit met fermacell gewerkt, maar heb je daar niet speciale lijm voor? Als je em aan de ondergrond vast wil, zou ik schroeven, als je em zwevend wil, onderling verlijmen.
pi_205618449
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 19:43 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Zoiets zou ik ook proberen, niet geschoten is altijd mis.
Het is toch niet normaal dat zulke apparatuur zo snel mankementen gaat vertonen...
En intussen heb ik beide apparaten nog niet terug. De bosmaaier heb ik op 11 juli opgestuurd naar bedrijf A en de grasmaaier op 19 juli naar bedrijf B. De bosmaaier geloof ik wel, maar een grasmaaier kun je toch niet in deze tijd van het jaar een maand missen? Ik heb net gebeld en ze bieden me niks anders dan 'gewoon even afwachten'. Ben ik gek dat ik dat voor dit type apparaat onredelijk vind?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205618609
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 16:06 schreef Claudia_x het volgende:
Ben ik gek dat ik dat voor dit type apparaat onredelijk vind?
Nee, daar heb je groot gelijk in. Ik vind het daarom van groot belang om een goed/fijn/(mij) bekend onderhoudsbedrijf te hebben.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205618671
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 16:25 schreef sigme het volgende:

[..]
Nee, daar heb je groot gelijk in. Ik vind het daarom van groot belang om een goed/fijn/(mij) bekend onderhoudsbedrijf te hebben.
Daar heb ik deze twee bedrijven op geselecteerd, maar helaas valt de dienstverlening tegen. Wat ik een volgende keer anders zou kunnen doen, is een apparaat in een fysieke winkel in de buurt kopen met werkplaats. Ik heb dat nu niet gedaan omdat mijn indruk was dat ze bij de lokale werkplaats veel defecten van dit type apparaat niet kunnen verhelpen. (Mijn vorige kapotte grasmaaier konden ze in ieder geval niet repareren.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205626756
Binnen in de garage een lichtknop met daarnaast een doos voor de weg naar buitenlamp (buisje met draad door de muur).. Alles vlakbij elkaar.
Nu ga ik mn buitenlamp verplaatsen, dus vanaf de doos een nieuwe leiding. Wat doe ik met de draadjes van het vervallen punt die buiten uit de muur steken?
Normaal zou ik die loskoppelen in de doos, maar tis een huurhuis, dus dat vinden ze later nooit meer ben ik bang :D
Toen ik hier kwam hing er niks, en zat er gewoon een kroonsteen op buiten, maar dat lijkt me niet echt een juiste oplossing...
pi_205628674
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 13:08 schreef Piles het volgende:
Binnen in de garage een lichtknop met daarnaast een doos voor de weg naar buitenlamp (buisje met draad door de muur).. Alles vlakbij elkaar.
Nu ga ik mn buitenlamp verplaatsen, dus vanaf de doos een nieuwe leiding. Wat doe ik met de draadjes van het vervallen punt die buiten uit de muur steken?
Normaal zou ik die loskoppelen in de doos, maar tis een huurhuis, dus dat vinden ze later nooit meer ben ik bang :D
Toen ik hier kwam hing er niks, en zat er gewoon een kroonsteen op buiten, maar dat lijkt me niet echt een juiste oplossing...
Foto maken van de situatie binnen en buiten en de draden terug trekken tot in die doos. Aan de buitenkant een zichtbaar plugje in die buis en nog een foto maken. Die foto's in een envelop stoppen die je bij die doos aan de muur hangt.

Ik zou me er niet zo heel druk om maken eigenlijk. Als jij vind dat er voor de buitenlamp een betere plek is dan vind de volgende dat misschien ook wel.
  Moderator zondag 14 augustus 2022 @ 10:02:10 #15
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205633575
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 14:22 schreef bleiblei het volgende:
Ik heb nooit met fermacell gewerkt, maar heb je daar niet speciale lijm voor? Als je em aan de ondergrond vast wil, zou ik schroeven, als je em zwevend wil, onderling verlijmen.
Gewoon tegellijm (poeder) is mij verteld
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 14 augustus 2022 @ 10:35:25 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205633805
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 13:08 schreef Piles het volgende:
Binnen in de garage een lichtknop met daarnaast een doos voor de weg naar buitenlamp (buisje met draad door de muur).. Alles vlakbij elkaar.
Nu ga ik mn buitenlamp verplaatsen, dus vanaf de doos een nieuwe leiding. Wat doe ik met de draadjes van het vervallen punt die buiten uit de muur steken?
Normaal zou ik die loskoppelen in de doos, maar tis een huurhuis, dus dat vinden ze later nooit meer ben ik bang :D
Toen ik hier kwam hing er niks, en zat er gewoon een kroonsteen op buiten, maar dat lijkt me niet echt een juiste oplossing...
Bedrading terugtrekken tot in de inbouwdoos is wel het netst; maar je kunt overwegen om er gewoon een kroonsteen aan te maken en de bedrading te laten zitten. Eventueel even stevig intapen met iets van elektra tape zodat er geen vocht bij kan en dan mooi laten zitten. ^O^
pi_205634696
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 10:35 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Bedrading terugtrekken tot in de inbouwdoos is wel het netst; maar je kunt overwegen om er gewoon een kroonsteen aan te maken en de bedrading te laten zitten. Eventueel even stevig intapen met iets van elektra tape zodat er geen vocht bij kan en dan mooi laten zitten. ^O^
Ik bedacht me gisteravond dat ik maar een IP54-doosje op de muur schroef (buiten, waar eerst de lamp zat). Kleine moeite/kosten, en dat ziet er het netst uit :)
  Moderator zondag 14 augustus 2022 @ 12:48:49 #18
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205634796
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 12:38 schreef Piles het volgende:

[..]
Ik bedacht me gisteravond dat ik maar een IP54-doosje op de muur schroef (buiten, waar eerst de lamp zat). Kleine moeite/kosten, en dat ziet er het netst uit :)
Dat kan natuurlijk ook; IP44 is ook genoeg hoor, het hoeft niet spuitwaterdicht te zijn denk ik.
pi_205645674
Vraagje over isoleren en vloer leggen op zolder:

Een deel van mijn zolder heeft geen vloer (zolder is geen volwaardige verdieping, ik kan er net aan staan in het midden en is alleen bereikbaar via vlizotrap).
Zolder wordt niet verwarmd maar (schuine)dak is wel gewoon geisoleerd (zelfde dakisolatie als slaapkamers eronder), is dus niet heel erg koud.

Ik denk er al een tijdje over om er toch maar een OSB vloer op te maken, is er tot dusverre echter niet van gekomen omdat ik de ruimte niet perse nodig heb. Heb nu echter wat tijd over en kan daar dingen toch wat meer uit het zicht zetten.

Als ik dan toch een vloer ga leggen dan lijkt het me net zo makkelijk om wat isolatie tussen de balken te leggen

Huidige situatie (van onder naar boven)
• Gipsplaten plafond van slaapkamer/kantoor
• Balken
• Zolder

Gewenste situatie (van onder naar boven):
• Gipsplaten plafond van slaapkamer/kantoor
• Balken met isolatiemateriaal ertussen (bij voorkeur ook geluidsdempend zodat de 2 kamers eronder mogelijk wat minder last hebben van elkaar)
• OSB als vloer
• Zolder

Welk isolatiemateriaal is daar geschikt voor, bij voorkeur zonder dat ik aan de slag moet met folies? Kan zo ongeveer 12cm isolatiemateriaal tussen.
Kan ik er gewoon kale steenwol of glaswol tussen gooien of is iets anders beter? En is zonder folies uberhaupt een optie?
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
  Vis een optie? vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:52:03 #20
70532 loveli
N
pi_205684407
Lamelparket (planken van 240x20 cm) op een ouderwetse houten verdiepingsvloer. Gaat dat goed, of krijg je kieren?
crap in = crap out
pi_205704900
Vraagje.
Heb metalen damwandplaten gekocht.
Nu moet ik eerst wat oude gaten dichten.

Hoe/waarmee kun je dit t beste doen?
Dichtpoppen? Solderen? Kitten? Heb ook nog rubberseal staan.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_205704988
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 11:52 schreef loveli het volgende:
Lamelparket (planken van 240x20 cm) op een ouderwetse houten verdiepingsvloer. Gaat dat goed, of krijg je kieren?
Als er dan niemand reageert laat ik dan een poging wagen:

Ik zou de legrichting van het laminaat dwars op de planken doen. bij voorkeur dun zachtboard er tussen. Dan lijkt de kans op kieren en kraken mij het kleinste. Wie het beter weet mag het zeggen.
  zondag 21 augustus 2022 @ 19:13:33 #23
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205706314
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2022 16:44 schreef Miniem het volgende:
Vraagje.
Heb metalen damwandplaten gekocht.
Nu moet ik eerst wat oude gaten dichten.

Hoe/waarmee kun je dit t beste doen?
Dichtpoppen? Solderen? Kitten? Heb ook nog rubberseal staan.
Lassen lijkt mij?
pi_205707041
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 11:52 schreef loveli het volgende:
Lamelparket (planken van 240x20 cm) op een ouderwetse houten verdiepingsvloer. Gaat dat goed, of krijg je kieren?
Waarom zou dat niet kunnen? Heb in beide jaren 30 woningen dit op de slaap verdieping gelegd. In ons vorige huis gelijmd en nu een klik variant. Persoonlijk zou ik voor de lijm variant gaan, klikken vind ik zelf niet zo fijn werken.

En natuurlijke een onder vloer. Plus even goed kijken of je houten verdiepingsvloer nergens significant doorbuigt. Als dat wel is plaatselijk versterken als dat lukt. (Tegen kraken).
pi_205707139
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2022 19:13 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Lassen lijkt mij?
Daar heb ik de middelen niet voor.
Zijn maar gaten van max 5mm.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_205707225
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2022 16:44 schreef Miniem het volgende:
Vraagje.
Heb metalen damwandplaten gekocht.
Nu moet ik eerst wat oude gaten dichten.

Hoe/waarmee kun je dit t beste doen?
Dichtpoppen? Solderen? Kitten? Heb ook nog rubberseal staan.
M 5 boutjes en moertjes
pi_205709788
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2022 20:41 schreef exlurker het volgende:

[..]
M 5 boutjes en moertjes
Moet waterdicht zijn he :)
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_205712167
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 16:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
En intussen heb ik beide apparaten nog niet terug. De bosmaaier heb ik op 11 juli opgestuurd naar bedrijf A en de grasmaaier op 19 juli naar bedrijf B. De bosmaaier geloof ik wel, maar een grasmaaier kun je toch niet in deze tijd van het jaar een maand missen? Ik heb net gebeld en ze bieden me niks anders dan 'gewoon even afwachten'. Ben ik gek dat ik dat voor dit type apparaat onredelijk vind?
Het vervolg: de bosmaaier was na mijn bericht ineens snel terug, maar er bleek een onderdeel te missen. De grasmaaier is gisteren teruggekomen, deed het even en daarna niet meer. Ik heb daar dit topic over geopend: WGR / Defect product, wat zijn mijn rechten?

Bij de bosmaaier hebben ze de controllerunit vervangen. Bij de grasmaaier hebben ze alleen de motorkabel strakker gezet. Beide apparaten lijken uit de werkplaats van Makita te komen.

Had ik al gezegd dat ik nogal gefrustreerd ben?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 5 september 2022 @ 21:17:12 #29
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_205860521
Wij gaan onze open zolder indelen in kamers. Ik had gedacht de tussenwanden met metalstud te maken, maar in het midden is het dak daarvoor te hoog. Hoe kan ik die muur het beste maken?
En ik overweeg voor één van de kamers een schuifdeur te maken, die in de muur open schuift. Via google vind ik daar speciale kant-en-klaar systemen voor, maar is er een manier waarop je dat eenvoudig zelf kunt maken? Of is zo'n systeem de way to go?
KuikenGuppy
pi_205860719
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 21:17 schreef Burdie het volgende:
Wij gaan onze open zolder indelen in kamers. Ik had gedacht de tussenwanden met metalstud te maken, maar in het midden is het dak daarvoor te hoog. Hoe kan ik die muur het beste maken?
En ik overweeg voor één van de kamers een schuifdeur te maken, die in de muur open schuift. Via google vind ik daar speciale kant-en-klaar systemen voor, maar is er een manier waarop je dat eenvoudig zelf kunt maken? Of is zo'n systeem de way to go?
Je komt er meestal niet meer bij bij zon deur, dus zou voor een systeem gaan.

En de punt kan je opdelen, met houd dan. Dus bv op 260 cm een horizontale liggers en daar dan weer op verder tot in de nok. Met metal stud weet ik t niet, daar werk ik nooit mee.
  maandag 5 september 2022 @ 21:40:33 #31
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_205860821
Goed punt, van die schuifdeur. Toch nog maar even beter over nadenken dan.
Dat opdelen was inderdaad wat ik nu als plan had, maar ik dacht, misschien zijn er betere opties.
KuikenGuppy
  Moderator donderdag 8 september 2022 @ 22:07:14 #32
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205899409
Welk type plug moet ik hebben?
Situatie: tegel, gipsplaat (12,5mm), OSB (ik denk 9mm)

Normaal gesproken gebruik ik Duopower pluggen. Werkt ook prima in gipsplaat+OSB is de ervaring.
Nu wil je in een tegel de plug er door heen, maar bv een S6 of S8 plug (zonder kraag) is niet echt goed voor een holle wand lijkt me.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 9 september 2022 @ 00:06:06 #33
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_205901244
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2022 22:07 schreef derLudolf het volgende:
Welk type plug moet ik hebben?
Situatie: tegel, gipsplaat (12,5mm), OSB (ik denk 9mm)

Normaal gesproken gebruik ik Duopower pluggen. Werkt ook prima in gipsplaat+OSB is de ervaring.
Nu wil je in een tegel de plug er door heen, maar bv een S6 of S8 plug (zonder kraag) is niet echt goed voor een holle wand lijkt me.
Ik zou voor een universele plug met kraag gaan, bijvoorbeeld jouw duopower.

Waarom moet de plug door de tegel? En mag de kraag er niet op blijven liggen?

Google adviseert:

https://www.gereedschappr(...)t-met-tegel-40-stuks
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_205902028
Als hetgeen je ophangt niet te gek zwaar is gewoon niks, 9mm osb met een paar goede schroeven kan een hoop hebben.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator vrijdag 9 september 2022 @ 09:14:55 #35
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205902850
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 00:06 schreef lipje het volgende:


Waarom moet de plug door de tegel? En mag de kraag er niet op blijven liggen?


Een plug die uitzet kan de tegel doen knappen aldus de tegelzetter?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_205904131
Ik moet gordingen verstevigen op m'n zolder want het dak zakt een beetje door. Dit zijn balken over de hele breedte van het huis, ik schat zo'n 5 meter. Het verstevigen zelf lijkt me niet zo'n bijzonder klusje, gewoon nieuwe balk tegen aan maken (besteed ik uiteraard uit), alleen hoe krijg je die balk in godesnaam op zolder?

Via trapgat lijkt me onmogelijk. Via dakraam misschien is zo'n velux ding, maar ook dat klinkt niet haalbaar. Moet ik dan een gat maken in m'n geval of in het dak ofzo? Hoe doen ze zoiets normaal?

Of kan je ook 2x 2.5meter balk weer aan elkaar maken? Klinkt dan weer veel minder sterk...
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 9 september 2022 @ 17:12:36 #37
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205908859
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 11:23 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik moet gordingen verstevigen op m'n zolder want het dak zakt een beetje door. Dit zijn balken over de hele breedte van het huis, ik schat zo'n 5 meter. Het verstevigen zelf lijkt me niet zo'n bijzonder klusje, gewoon nieuwe balk tegen aan maken (besteed ik uiteraard uit), alleen hoe krijg je die balk in godesnaam op zolder?

Via trapgat lijkt me onmogelijk. Via dakraam misschien is zo'n velux ding, maar ook dat klinkt niet haalbaar. Moet ik dan een gat maken in m'n geval of in het dak ofzo? Hoe doen ze zoiets normaal?

Of kan je ook 2x 2.5meter balk weer aan elkaar maken? Klinkt dan weer veel minder sterk...
Veluxraam eruit en met een autolaadkraan er in?

Maar als je het uitbesteed, waarom maak je je er druk over?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_205914216
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 09:14 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Een plug die uitzet kan de tegel doen knappen aldus de tegelzetter?
Gaat altijd goed hoor. Ik gebruik alleen geen 5 mm schroeven in 6mm pluggen in tegels.
  zaterdag 17 september 2022 @ 22:05:16 #39
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206012106
Kijk, ik wil een hangboard ophangen boven een deuropening op zolder. De betreffende deur zit in een tussenmuur van gipsplaten die middels metaalprofielen bevestigd zitten. Het idee is nu om het hangboard te monteren op een houten plaat die ik monteer aan drie verticale metaalprofielen.

1: Gaan die metaalprofielen de dynamische belasting van mijn volle gewicht (en wat extra kilo's) kunnen dragen? En zo ja,
2: Hoe bevestig ik de houten plaat het beste aan de metaalprofielen?
Huilen dan.
  zaterdag 17 september 2022 @ 22:24:50 #40
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_206012418
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 september 2022 22:05 schreef Isdatzo het volgende:
Kijk, ik wil een hangboard ophangen boven een deuropening op zolder. De betreffende deur zit in een tussenmuur van gipsplaten die middels metaalprofielen bevestigd zitten. Het idee is nu om het hangboard te monteren op een houten plaat die ik monteer aan drie verticale metaalprofielen.

1: Gaan die metaalprofielen de dynamische belasting van mijn volle gewicht (en wat extra kilo's) kunnen dragen? En zo ja,
2: Hoe bevestig ik de houten plaat het beste aan de metaalprofielen?
Oef, dat is wel een spannende. Metal stud kan niet veel hebben qua gewicht. Het staat er op geprint maar ik heb nu ff geen zin om de profielen die ergens in de tuin liggen op te zoeken :P .

Maar goed, weet je hoe het profiel dat tegen het plafond zit is vastgemaakt?

Want wat ik dan zou doen is die houten plaat zo hoog mogelijk te maken, en ook vast te schroeven in het plafondprofiel. Als het profiel goed vast zit in het plafond, zou ik het denk ik wel aandurven.

En vastschroeven met metalstud gipsplaatschroeven.

Maar tis allemaal wel risicovol. Dus zonder garanties ;) .

Wat je ook kan doen is aan beide kanten van de muur een plaat vast schroeven in het metalstud en dat hangboard in de houten platen bevestigen aan beide zijden.
  zaterdag 17 september 2022 @ 22:34:58 #41
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206012585
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 22:24 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Oef, dat is wel een spannende.
Ik leef op het randje :7 .
quote:
Metal stud kan niet veel hebben qua gewicht. Het staat er op geprint maar ik heb nu ff geen zin om de profielen die ergens in de tuin liggen op te zoeken :P .

Maar goed, weet je hoe het profiel dat tegen het plafond zit is vastgemaakt?
Nope.
quote:
Want wat ik dan zou doen is die houten plaat zo hoog mogelijk te maken, en ook vast te schroeven in het plafondprofiel. Als het profiel goed vast zit in het plafond, zou ik het denk ik wel aandurven.

En vastschroeven met metalstud gipsplaatschroeven.
Hmm, dan wordt het wel een flinke plaat. Maar allicht beter dan (weer) m'n poten breken en de muur slopen :') .
quote:
Maar tis allemaal wel risicovol. Dus zonder garanties ;) .

Wat je ook kan doen is aan beide kanten van de muur een plaat vast schroeven in het metalstud en dat hangboard in de houten platen bevestigen aan beide zijden.
Ja, ik zat als backup-plan al aan een tweede plaat aan de achterkant te denken.
Huilen dan.
pi_206051415
Weet iemand het verschil tussen een:

- Drukvlakschakelaar
- Pulsdrukschakelaar met wisselcontact

Dus deze:
https://www.girastore.nl/(...)akelaar-systeem.html
en
https://www.girastore.nl/(...)contact-1-polig.html

Ik zie een klein verschil in schema, maar begrijp het verschil niet.
Eerst denken, dan typen
  Moderator woensdag 21 september 2022 @ 14:37:47 #43
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206051914
quote:
7s.gif Op woensdag 21 september 2022 13:56 schreef Piger het volgende:
Weet iemand het verschil tussen een:

- Drukvlakschakelaar
- Pulsdrukschakelaar met wisselcontact

Dus deze:
https://www.girastore.nl/(...)akelaar-systeem.html
en
https://www.girastore.nl/(...)contact-1-polig.html

Ik zie een klein verschil in schema, maar begrijp het verschil niet.
De ene is geloof ik een pulsschakelaar met een wisselcontact, de andere is een wisselschakelaar die terug veert wanneer je hem niet meer bediend.
pi_206052078
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 14:37 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
De ene is geloof ik een pulsschakelaar met een wisselcontact, de andere is een wisselschakelaar die terug veert wanneer je hem niet meer bediend.
Ja, maar wat betekent dat in gebruik?

Als de pulsschakelaar een wisselcontact heeft i.p.v. een maak contact, dan wisselt ie toch net als de wisselschakelaar of begrijp ik hier iets niet?
Eerst denken, dan typen
  Moderator donderdag 22 september 2022 @ 08:06:13 #45
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206061255
quote:
7s.gif Op woensdag 21 september 2022 14:52 schreef Piger het volgende:

[..]
Ja, maar wat betekent dat in gebruik?

Als de pulsschakelaar een wisselcontact heeft i.p.v. een maak contact, dan wisselt ie toch net als de wisselschakelaar of begrijp ik hier iets niet?
Nee, dat is niet het geval. Maar ik begrijp de verwarring.

Een puls schakelaar die terug veert in zijn oorspronkelijke stand, maakt kortstondig zolang je de schakelaar bediend een contact van de schakelaar dicht; of hij wisseld naar dat andere contact.
Zodra je de schakelaar los laat, verbreekt hij beide contacten en staat de schakelaar weer terug in zijn orginele stand. Dat is dus een puls-schakelaar.

De andere is een wisselschakelaar die terug veert in zijn oorspronkelijke stand, die schakelt echt tussen het ene of het andere wisselcontact en dat contact blijft wanneer de schakelaar weer terug veert. Druk je dan nog een keer op die schakelaar, dan schakelt hij naar dat andere wisselcontact.

Ik hoop dat je mij kunt volgen :)
pi_206061662
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 08:06 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik hoop dat je mij kunt volgen
Ik twijfel of ik je kan volgen. Heb je misschien praktische voorbeelden? Een deurbel lijkt mij een pulsschakelaar?
  Moderator donderdag 22 september 2022 @ 09:48:43 #47
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206061919
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 09:19 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik twijfel of ik je kan volgen. Heb je misschien praktische voorbeelden? Een deurbel lijkt mij een pulsschakelaar?
https://info.elektroshop.(...)laar/pulsschakelaar/

Pulsschakelaars zie je ook veel op plekken waar je bijvoorbeeld, dimmodules ingebouwd zijn achter een (puls) schakelaar. Doordat je de schakelaar indrukt en vasthoudt, dimt het licht.
Wil je meer licht hebben, dan moet je de (puls) schakelaar twee keer kort indrukken.
Wil je na een bepaalde ingestelde hoeveelheid licht dan moet je de schakelaar bijvoorbeeld twee keer kort maar snel achter elkaar bedienen.

Enzovoort.
Enzovoort.
pi_206062256
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 08:06 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Nee, dat is niet het geval. Maar ik begrijp de verwarring.

Een puls schakelaar die terug veert in zijn oorspronkelijke stand, maakt kortstondig zolang je de schakelaar bediend een contact van de schakelaar dicht; of hij wisseld naar dat andere contact.
Zodra je de schakelaar los laat, verbreekt hij beide contacten en staat de schakelaar weer terug in zijn orginele stand. Dat is dus een puls-schakelaar.

De andere is een wisselschakelaar die terug veert in zijn oorspronkelijke stand, die schakelt echt tussen het ene of het andere wisselcontact en dat contact blijft wanneer de schakelaar weer terug veert. Druk je dan nog een keer op die schakelaar, dan schakelt hij naar dat andere wisselcontact.

Ik hoop dat je mij kunt volgen :)
Ik denk dat ik je begrijp.

Je hebt dus een puls schakelaar die standaard geen contact heeft. Zodra je indrukt maakt ie tijdelijk contact. Dat is dan een maakcontact puls drukker?

En je hebt een puls schakelaar die heeft wel contact maar zolang je deze indrukt, wisselt ie tijdelijk van contact. Dat is dan een puls drukker met wisselcontact?

Beide vereisen iets van een controller/domotica ertussen, maar voor welke toepassing gebruik je dan een met wisselcontact? Kan ik mij geen voorstelling van maken.
Eerst denken, dan typen
  Moderator donderdag 22 september 2022 @ 12:42:09 #49
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206063969
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 10:21 schreef Piger het volgende:
Je hebt dus een puls schakelaar die standaard geen contact heeft. Zodra je indrukt maakt ie tijdelijk contact. Dat is dan een maakcontact puls drukker?
Dat is dan een gewone pulschakelaar, te vergelijken met de werking van een beldrukker.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 10:21 schreef Piger het volgende:

En je hebt een puls schakelaar die heeft wel contact maar zolang je deze indrukt, wisselt ie tijdelijk van contact. Dat is dan een puls drukker met wisselcontact?
:s)

En je hebt dan nog de gewone wisselschakelaar met een knop die terug veert.
pi_206064688
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 10:21 schreef Piger het volgende:

En je hebt een puls schakelaar die heeft wel contact maar zolang je deze indrukt, wisselt ie tijdelijk van contact. Dat is dan een puls drukker met wisselcontact?

Beide vereisen iets van een controller/domotica ertussen, maar voor welke toepassing gebruik je dan een met wisselcontact? Kan ik mij geen voorstelling van maken.
https://www.berkerstore.n(...)-en-maakcontact.html

Dat zou die dan zijn. Ik kan me totaal niet voorstellen waar je dat voor nodig kan hebben. Een puls breek contact lijkt me al een weinig gebruikt iets maar daar kan je met enige fantasie nog wel voorstellen dat het ergens nuttig is. Kost me eigenlijk ook al te veel moeite.

Een puls verbreek en maak? Mogelijk omdat je dan een tweede bevestiging hebt dat het is ingedrukt en dus geen stroomstoring?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')