Poeh, dat zou ik niet zo snel doen: voor je het weet zeggen ze 'Je levert een kapotte maaier in, dat is niet hoe die regeling werkt'.quote:Op maandag 22 augustus 2022 13:34 schreef Claudia_x het volgende:
Aardig detail: de telefonist adviseerde me deze keer om een andere maaier aan te schaffen en gebruik te maken van de '30 dagen niet goed geld terug'-garantie, maar dat lijkt me een gekke oplossing waarbij ik het risico loop dat ik het geld niet terugkrijg.
Je hebt recht op een deugdelijk product.quote:Op maandag 22 augustus 2022 13:34 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn vraag in een notendop: wat zijn nu mijn rechten?
Bron: https://www.charlotteslaw.nl/wat-is-conformiteit/quote:De verkoper moet bovendien zorgen voor een oplossing binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper. Enige overlast is dus toegestaan. Wat een redelijke termijn is en wanneer er sprake is van te veel overlast, hangt mede af van het soort product.
Het exacte tijdspad is niet duidelijk door vaagheid (eind april + ruim 3 maanden blijkt medio juli te zijn).quote:Op maandag 22 augustus 2022 13:34 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb eind april een accugrasmaaier van Makita gekocht bij een gerenommeerde webshop. Ruim drie maanden later hield die er ineens mee op, oorzaak onbekend. Medio juli is de maaier opgehaald voor reparatie. Gisteren is de maaier gerepareerd bezorgd.
Geef ze 2 weken. En natuurlijk kun je nu al vragen. Maar recht erop? Ik betwijfel het.quote:Op maandag 22 augustus 2022 13:34 schreef Claudia_x het volgende:
Wat is een acceptabele deadline? En zou ik nu meteen al om een bon voor een vervangende maaier mogen vragen?
Ik zal preciezer zijn:quote:Op maandag 22 augustus 2022 14:35 schreef baskick het volgende:
[..]
Het exacte tijdspad is niet duidelijk door vaagheid (eind april + ruim 3 maanden blijkt medio juli te zijn).
Als m'n wasmachine kapotgaat kan ik ook naar de wasserette, maar ik vind dit vanuit de webshop geen adequate afhandeling. Een reparatietermijn moet immers redelijk zijn. Mijn inschatting voor een grasmaaier is dat dat circa twee weken is. Wij zitten inmiddels ruim vijf weken zonder maaier met uitzicht op nog eens twee weken (is mijn gok, heb ik nog niets over gehoord).quote:De meest pragmatische oplossing is om in de tussentijd de maaier van je buren/vrienden/familie even een paar keer te lenen in plaats van een extra machine aan te schaffen.
Dat mogen ze niet. Je kunt als je ontevreden bent wel naar een speciaal e-mailadres een bericht sturen en dan lijkt er meer mogelijk. Maar ik stond wel te kijken van het advies van de telefonist. Mijn instinctieve reactie is dat dat misbruik maken van een regeling is.quote:Op maandag 22 augustus 2022 13:54 schreef Piles het volgende:
En als die telefoniste dat een goede oplossing vind, kan ze ook gewoon een omruiling regelen toch, ipv reparatie...![]()
Ik heb dezelfde reactie ook een keer aan de balie gekregen van een grote webshop. In mijn geval was het CB.quote:Op maandag 22 augustus 2022 15:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat mogen ze niet. Je kunt als je ontevreden bent wel naar een speciaal e-mailadres een bericht sturen en dan lijkt er meer mogelijk. Maar ik stond wel te kijken van het advies van de telefonist. Mijn instinctieve reactie is dat dat misbruik maken van een regeling is.
Beetje offtopic maar waarom eigenlijk? Een hekel aan insecten en vogels?quote:Op maandag 22 augustus 2022 13:34 schreef Claudia_x het volgende:
In deze tijd van het jaar kun je een grasmaaier niet langer dan een week missen.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Gras kan vlot groeien, maar zó snel...quote:Op maandag 22 augustus 2022 16:54 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Beetje offtopic maar waarom eigenlijk? Een hekel aan insecten en vogels?
vergeet het zwijgrecht niet. (vooral in Zwijndrecht)quote:Op maandag 22 augustus 2022 22:16 schreef Chinless het volgende:
[..]
Wb je vraag over het recht… wat dacht je van het aanrecht?
Excuses, C.quote:Op maandag 22 augustus 2022 22:23 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ga in andere topics graag in discussie over maaibeleid en emancipatie, maar hier zou ik het fijn vinden als er wordt meegedacht over mijn rechten en over billijkheid in deze kwestie.
't Is op zich een interessante vraag hoor, maar ik moet ook wat met die maaier van me.quote:
Met de maaier of onrust? Een vraag die moet doen terugdenken aan een ttk-gesprek van enkele jaren geleden.quote:Op maandag 22 augustus 2022 22:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
't Is op zich een interessante vraag hoor, maar ik moet ook wat met die maaier van me.
Vragen mag natuurlijk altijd, maar kan ik me ergens op beroepen?quote:Op maandag 22 augustus 2022 22:41 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Website kan zoveel zeggen met hun “3x repareren”de consumenten wet is hier zeer helder over.
Ze hebben een kans gekregen het te repareren, maar nergens staat dat dit 3x moet zijn of iets dergelijks.
Ook na 1x mag je je geld gewoon terug gaan vragen, niet conform etc.
Ik neem het zeker in overweging. Ik deed het vroeger met mijn fotocamera ook. Inmiddels bestel ik vrijwel alles online en bij deze webshop bevalt dat doorgaans goed. Misschien zou ik een volgende keer rechtstreeks bij Makita kopen.quote:Op maandag 22 augustus 2022 22:38 schreef Rectum het volgende:
Als je dat ding gewoon ergens lokaal had gekocht dan kreeg je een leenmaaiertje mee en had je dit topic niet hoeven openen. Niet dat je daar nu iets aan hebt maar misschien iets om de volgende keer over na te denken.
Als het goed is zit er op je machine nu ook een klein geplastificeerd kaartje met details van de reparatie erop.quote:Op maandag 22 augustus 2022 22:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Vragen mag natuurlijk altijd, maar kan ik me ergens op beroepen?
Ik weet trouwens zeker dat de maaier naar de werkplaats van Makita is geweest. Ik heb na het maken van dit topic maar even met Makita gebeld. Ik had een reparatienummer en zelfs de naam van de persoon die de maaier heeft gerepareerd. Ik kreeg snel iemand aan de lijn (de reparateur zelf die zich de maaier herinnerde!), werd netjes te woord gestaan - hartstikke sympathiek. Ik heb er vertrouwen in dat ze de maaier nu grondiger gaan repareren. Alleen zit die webshop ertussen... Die hebben de maaier in een heel laat stadium doorgestuurd naar de Makita-werkplaats. Hopelijk doen ze dat nu meteen.
Ik snap dat vanuit het perspectief van de webshop wel, maar er is natuurlijk ook mijn perspectief als klant. De afspraken die de webshop met Makita heeft zijn niet mijn zorg.quote:Op maandag 22 augustus 2022 23:03 schreef Pendule het volgende:
Dat drie keer repareren is een recht wat Makita (de fabrikant,) heeft. Makita mag het apparaat dus drie keer repareren voordat die webshop het retour leverancier mag doen. Zodra ze dat kunnen doen kunnen ze ook jou je geld teruggeven. De webshop is ook weer klant van Makita. Moet er ook bij vermelden dat je met Makita een goed product hebt en hun reparaties zijn meestal ook wel van goede kwaliteit.
Dat is vervelend voor jou als klant, maar gewoon volgens de wet. Kan nou eenmaal lang duren.
Vergeet niet dat die webshop die machine ook weer moet laten afhalen door DHL en dat naar hun reparatiecentrum moet. Daar zit gewoon tijd tussen. Komt ook nog bij dat je niet de enige klant bent met zo’n probleem.
Heb zelf een aantal jaar met reparerende partijen als Makita, Bosch, Stanley en Husqvarna gewerkt.
Vanuit mijn ervaring is een reparatietermijn van drie weken een rëeele acceptabele termijn. Daarmee bedoel ik dus vanaf het moment dat de machine wordt afgehaald en weer voor jou klaar staat.quote:Op maandag 22 augustus 2022 23:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik snap dat vanuit het perspectief van de webshop wel, maar er is natuurlijk ook mijn perspectief als klant. De afspraken die de webshop met Makita heeft zijn niet mijn zorg.
Bij mijn weten schrijft de wet niet voor wat een redelijke reparatietijd is, want dat verschilt per product. Wat vind jij een redelijke reparatietijd voor een grasmaaier?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |