abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205712112
Ik heb eind april een accugrasmaaier van Makita gekocht bij een gerenommeerde webshop. Ruim drie maanden later hield die er ineens mee op, oorzaak onbekend. Medio juli is de maaier opgehaald voor reparatie. Gisteren is de maaier gerepareerd bezorgd. Die heb ik uit de doos gehaald en snel getest: leek weer te werken. Een dag later heb ik de machine tevoorschijn gehaald om het gras te maaien: deed niks meer. De webshop heeft als beleid dat een product drie keer kan worden gerepareerd, dus de maaier wordt weer opgehaald voor reparatie. De webshop kan geen vervangend product leveren.

Ik ben hier niet tevreden mee. In deze tijd van het jaar kun je een grasmaaier niet langer dan een week missen. Het eerste reparatieproces duurde me al te lang. Ik heb tijdens het eerste reparatieproces na ongeveer 4 weken een klacht ingediend en gevraagd om een cadeaubon waarmee ik een eenvoudige maaier kon kopen om de tijd te overbruggen. Daar kreeg ik deze reactie op:

Wij hebben met alle reparateurs afspraken gemaakt over de termijn waarbinnen een reparatie moet worden afgerond. Voor de reparatie van jouw grasmaaier verloopt deze termijn a.s. donderdag. Voor die tijd kan ik je geen oplossing geven. Mocht de reparatie op de 18e nog niet zijn afgerond, dan kijk ik meteen met je mee voor een vervangende machine.

Dat vond ik netjes en de maaier was ineens snel gerepareerd, dus ik heb er geen gebruik van gemaakt.

Mijn vraag in een notendop: wat zijn nu mijn rechten?

Mijn vermoeden is dat ik ze de kans moet geven om het product weer te repareren, maar ik zou op z'n minst een acceptabele deadline willen. Wat is een acceptabele deadline? En zou ik nu meteen al om een bon voor een vervangende maaier mogen vragen? Aardig detail: de telefonist adviseerde me deze keer om een andere maaier aan te schaffen en gebruik te maken van de '30 dagen niet goed geld terug'-garantie, maar dat lijkt me een gekke oplossing waarbij ik het risico loop dat ik het geld niet terugkrijg. Of is dat weer onredelijk van mij?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205712260
quote:
5s.gif Op maandag 22 augustus 2022 13:34 schreef Claudia_x het volgende:
Aardig detail: de telefonist adviseerde me deze keer om een andere maaier aan te schaffen en gebruik te maken van de '30 dagen niet goed geld terug'-garantie, maar dat lijkt me een gekke oplossing waarbij ik het risico loop dat ik het geld niet terugkrijg.
Poeh, dat zou ik niet zo snel doen: voor je het weet zeggen ze 'Je levert een kapotte maaier in, dat is niet hoe die regeling werkt'.
Dan zou ik iets op papier willen hebben, of eerst m'n geld terug (of als tegoed) en dan de nieuwe pas bestellen.

En als die telefoniste dat een goede oplossing vind, kan ze ook gewoon een omruiling regelen toch, ipv reparatie... 8)7
pi_205712608
quote:
Mijn vraag in een notendop: wat zijn nu mijn rechten?
Je hebt recht op een deugdelijk product.

quote:
De verkoper moet bovendien zorgen voor een oplossing binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper. Enige overlast is dus toegestaan. Wat een redelijke termijn is en wanneer er sprake is van te veel overlast, hangt mede af van het soort product.
Bron: https://www.charlotteslaw.nl/wat-is-conformiteit/
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_205712648
quote:
Ik heb eind april een accugrasmaaier van Makita gekocht bij een gerenommeerde webshop. Ruim drie maanden later hield die er ineens mee op, oorzaak onbekend. Medio juli is de maaier opgehaald voor reparatie. Gisteren is de maaier gerepareerd bezorgd.
Het exacte tijdspad is niet duidelijk door vaagheid (eind april + ruim 3 maanden blijkt medio juli te zijn).

Wat was nu de werkelijke termijn tussen melden + ophalen en tussen ophalen en terugbrengen? Een klacht na 4 weken; dus week of 5? Dat zou ik wat veel vinden.

quote:
Wat is een acceptabele deadline? En zou ik nu meteen al om een bon voor een vervangende maaier mogen vragen?
Geef ze 2 weken. En natuurlijk kun je nu al vragen. Maar recht erop? Ik betwijfel het.

De meest pragmatische oplossing is om in de tussentijd de maaier van je buren/vrienden/familie even een paar keer te lenen in plaats van een extra machine aan te schaffen.

[ Bericht 3% gewijzigd door baskick op 22-08-2022 14:41:19 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_205712873
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 14:35 schreef baskick het volgende:

[..]
Het exacte tijdspad is niet duidelijk door vaagheid (eind april + ruim 3 maanden blijkt medio juli te zijn).
Ik zal preciezer zijn:
- gekocht op 29 april
- defect en defect gemeld op 16 juli
- opgehaald door webshop op 19 juli
- klacht over lange reparatieduur ingediend op 12 augustus
- melding van geslaagde reparatie op 18 augustus
- bezorgd op 21 augustus
- defect en defect gemeld op 22 augustus

quote:
De meest pragmatische oplossing is om in de tussentijd de maaier van je buren/vrienden/familie even een paar keer te lenen in plaats van een extra machine aan te schaffen.
Als m'n wasmachine kapotgaat kan ik ook naar de wasserette, maar ik vind dit vanuit de webshop geen adequate afhandeling. Een reparatietermijn moet immers redelijk zijn. Mijn inschatting voor een grasmaaier is dat dat circa twee weken is. Wij zitten inmiddels ruim vijf weken zonder maaier met uitzicht op nog eens twee weken (is mijn gok, heb ik nog niets over gehoord).

Ook nog aardig om te melden: in het initiële telefonische contact met de webshop werd gezegd dat een monteur langs zou komen. Passende service vonden we dat voor een apparaat dat je niet lange tijd kunt missen. Maar ineens kregen we een standaardmail met 'de bezorgers komen je product op 19 juli ophalen'. We krijgen wel vaker standaardmails die niet helemaal passend zijn bij specifieke trajecten, maar voor de zekerheid hebben we maar gebeld. En toen bleek inderdaad dat de maaier zou worden opgehaald en moesten we met een noodvaart geschikt verpakkingsmateriaal verzamelen.

Ik snap wel dat er eens iets mis kan gaan en een telefonist foutieve informatie kan geven, maar de communicatie verloopt stroef, het hele proces is frustrerend en de webshop die bekendstaat om klantvriendelijkheid is stug. Dat valt me tegen.
pi_205712915
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 13:54 schreef Piles het volgende:

En als die telefoniste dat een goede oplossing vind, kan ze ook gewoon een omruiling regelen toch, ipv reparatie... 8)7
Dat mogen ze niet. Je kunt als je ontevreden bent wel naar een speciaal e-mailadres een bericht sturen en dan lijkt er meer mogelijk. Maar ik stond wel te kijken van het advies van de telefonist. Mijn instinctieve reactie is dat dat misbruik maken van een regeling is.
  maandag 22 augustus 2022 @ 15:53:27 #7
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205713228
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 15:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat mogen ze niet. Je kunt als je ontevreden bent wel naar een speciaal e-mailadres een bericht sturen en dan lijkt er meer mogelijk. Maar ik stond wel te kijken van het advies van de telefonist. Mijn instinctieve reactie is dat dat misbruik maken van een regeling is.
Ik heb dezelfde reactie ook een keer aan de balie gekregen van een grote webshop. In mijn geval was het CB.
Gek genoeg vroeg ik er niet naar maar gaven ze zelf aan dat ik een nieuwe zou kunnen kopen en die binnen een maand terugsturen.
Tot nooit .......
pi_205713751
quote:
In deze tijd van het jaar kun je een grasmaaier niet langer dan een week missen.
Beetje offtopic maar waarom eigenlijk? Een hekel aan insecten en vogels?

[ Bericht 0% gewijzigd door Akathisia op 22-08-2022 19:56:52 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205716809
quote:
18s.gif Op maandag 22 augustus 2022 16:54 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Beetje offtopic maar waarom eigenlijk? Een hekel aan insecten en vogels?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Gras kan vlot groeien, maar zó snel...
  maandag 22 augustus 2022 @ 22:09:13 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205717044
Een of twee keer per week een gazon is heel normaal voor deze tijd van het jaar.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205717162
Okè, maar waarom?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205717209
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 22:16 schreef Chinless het volgende:

[..]
Wb je vraag over het recht… wat dacht je van het aanrecht?
vergeet het zwijgrecht niet. (vooral in Zwijndrecht)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_205717309
Ik ga in andere topics graag in discussie over maaibeleid en emancipatie, maar hier zou ik het fijn vinden als er wordt meegedacht over mijn rechten en over billijkheid in deze kwestie.
  maandag 22 augustus 2022 @ 22:23:36 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205717311
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 22:15 schreef Akathisia het volgende:
Okè, maar waarom?
Wat denk je zelf?
The love you take is equal to the love you make.
pi_205717401
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 22:23 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ga in andere topics graag in discussie over maaibeleid en emancipatie, maar hier zou ik het fijn vinden als er wordt meegedacht over mijn rechten en over billijkheid in deze kwestie.
Excuses, C.
pi_205717406
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 22:28 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Excuses, C.
't Is op zich een interessante vraag hoor, maar ik moet ook wat met die maaier van me. :+
pi_205717439
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 22:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
't Is op zich een interessante vraag hoor, maar ik moet ook wat met die maaier van me. :+
Met de maaier of onrust? Een vraag die moet doen terugdenken aan een ttk-gesprek van enkele jaren geleden.
pi_205717539
Als je dat ding gewoon ergens lokaal had gekocht dan kreeg je een leenmaaiertje mee en had je dit topic niet hoeven openen. Niet dat je daar nu iets aan hebt maar misschien iets om de volgende keer over na te denken.
pi_205717595
Website kan zoveel zeggen met hun “3x repareren”de consumenten wet is hier zeer helder over.
Ze hebben een kans gekregen het te repareren, maar nergens staat dat dit 3x moet zijn of iets dergelijks.

Ook na 1x mag je je geld gewoon terug gaan vragen, niet conform etc.
Ook hoef je niet akkoord te gaan met lang moeten wachten op reparatie.
Ze geven tevens aan geen vervanging te kunnen geven, dat is al raar, maar prima geld terug dus.

Vermoed dat die webwinkel de accu gewoon vervangt met namaak Makita accu"s uit China.
Dat levert altijd gezeik op, gezien makita een zeer gerenommeerd merk uit Japan is, dat spul faalt bijna nooit.

[ Bericht 30% gewijzigd door TheoddDutchGuy op 22-08-2022 22:47:06 ]
pi_205717763
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 22:41 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Website kan zoveel zeggen met hun “3x repareren”de consumenten wet is hier zeer helder over.
Ze hebben een kans gekregen het te repareren, maar nergens staat dat dit 3x moet zijn of iets dergelijks.

Ook na 1x mag je je geld gewoon terug gaan vragen, niet conform etc.
Vragen mag natuurlijk altijd, maar kan ik me ergens op beroepen?

Ik weet trouwens zeker dat de maaier naar de werkplaats van Makita is geweest. Ik heb na het maken van dit topic maar even met Makita gebeld. Ik had een reparatienummer en zelfs de naam van de persoon die de maaier heeft gerepareerd. Ik kreeg snel iemand aan de lijn (de reparateur zelf die zich de maaier herinnerde!), werd netjes te woord gestaan - hartstikke sympathiek. Ik heb er vertrouwen in dat ze de maaier nu grondiger gaan repareren. Alleen zit die webshop ertussen... Die hebben de maaier in een heel laat stadium doorgestuurd naar de Makita-werkplaats. Hopelijk doen ze dat nu meteen.
pi_205717872
Dat drie keer repareren is een recht wat Makita (de fabrikant,) heeft. Makita mag het apparaat dus drie keer repareren voordat die webshop het retour leverancier mag doen. Zodra ze dat kunnen doen kunnen ze ook jou je geld teruggeven. De webshop is ook weer klant van Makita. Moet er ook bij vermelden dat je met Makita een goed product hebt en hun reparaties zijn meestal ook wel van goede kwaliteit.

Dat is vervelend voor jou als klant, maar gewoon volgens de wet. Kan nou eenmaal lang duren.

Vergeet niet dat die webshop die machine ook weer moet laten afhalen door DHL en dat naar hun reparatiecentrum moet. Daar zit gewoon tijd tussen. Komt ook nog bij dat je niet de enige klant bent met zo’n probleem.

Heb zelf een aantal jaar met reparerende partijen als Makita, Bosch, Stanley en Husqvarna gewerkt.

[ Bericht 9% gewijzigd door Pendule op 22-08-2022 23:08:29 ]
pi_205717923
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 22:38 schreef Rectum het volgende:
Als je dat ding gewoon ergens lokaal had gekocht dan kreeg je een leenmaaiertje mee en had je dit topic niet hoeven openen. Niet dat je daar nu iets aan hebt maar misschien iets om de volgende keer over na te denken.
Ik neem het zeker in overweging. Ik deed het vroeger met mijn fotocamera ook. Inmiddels bestel ik vrijwel alles online en bij deze webshop bevalt dat doorgaans goed. Misschien zou ik een volgende keer rechtstreeks bij Makita kopen.

De bezorger van de webshop was wel zo enthousiast over Makita dat-ie tien minuten bleef hangen om het erover te hebben en z'n Makitaspeeltjes te laten zien. Mannen en Makita, ik weet niet wat dat is...
pi_205717943
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 22:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Vragen mag natuurlijk altijd, maar kan ik me ergens op beroepen?

Ik weet trouwens zeker dat de maaier naar de werkplaats van Makita is geweest. Ik heb na het maken van dit topic maar even met Makita gebeld. Ik had een reparatienummer en zelfs de naam van de persoon die de maaier heeft gerepareerd. Ik kreeg snel iemand aan de lijn (de reparateur zelf die zich de maaier herinnerde!), werd netjes te woord gestaan - hartstikke sympathiek. Ik heb er vertrouwen in dat ze de maaier nu grondiger gaan repareren. Alleen zit die webshop ertussen... Die hebben de maaier in een heel laat stadium doorgestuurd naar de Makita-werkplaats. Hopelijk doen ze dat nu meteen.
Als het goed is zit er op je machine nu ook een klein geplastificeerd kaartje met details van de reparatie erop.

Dan weet je wat ze gedaan hebben.

Wat het afhalen betreft. Waarschijnlijk werkt die webshop met DHL. Die mailen of bellen ze dan om die machine af te halen. Er kan inderdaad wat tijd overheen gaan voor die gasten komen halen.
pi_205717955
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2022 23:03 schreef Pendule het volgende:
Dat drie keer repareren is een recht wat Makita (de fabrikant,) heeft. Makita mag het apparaat dus drie keer repareren voordat die webshop het retour leverancier mag doen. Zodra ze dat kunnen doen kunnen ze ook jou je geld teruggeven. De webshop is ook weer klant van Makita. Moet er ook bij vermelden dat je met Makita een goed product hebt en hun reparaties zijn meestal ook wel van goede kwaliteit.

Dat is vervelend voor jou als klant, maar gewoon volgens de wet. Kan nou eenmaal lang duren.

Vergeet niet dat die webshop die machine ook weer moet laten afhalen door DHL en dat naar hun reparatiecentrum moet. Daar zit gewoon tijd tussen. Komt ook nog bij dat je niet de enige klant bent met zo’n probleem.

Heb zelf een aantal jaar met reparerende partijen als Makita, Bosch, Stanley en Husqvarna gewerkt.
Ik snap dat vanuit het perspectief van de webshop wel, maar er is natuurlijk ook mijn perspectief als klant. De afspraken die de webshop met Makita heeft zijn niet mijn zorg.

Bij mijn weten schrijft de wet niet voor wat een redelijke reparatietijd is, want dat verschilt per product. Wat vind jij een redelijke reparatietijd voor een grasmaaier?
pi_205717997
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 23:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik snap dat vanuit het perspectief van de webshop wel, maar er is natuurlijk ook mijn perspectief als klant. De afspraken die de webshop met Makita heeft zijn niet mijn zorg.

Bij mijn weten schrijft de wet niet voor wat een redelijke reparatietijd is, want dat verschilt per product. Wat vind jij een redelijke reparatietijd voor een grasmaaier?
Vanuit mijn ervaring is een reparatietermijn van drie weken een rëeele acceptabele termijn. Daarmee bedoel ik dus vanaf het moment dat de machine wordt afgehaald en weer voor jou klaar staat.

En de dat de verhouding tussen de webshop en Makita niet jou zorg is dat klopt, maar de webshop is wel jou ‘tussenpersoon’ die levert jou immers de goederen. Die webshop is ook weer een klant van Makita. Dus eigenlijk heb je twee partijen met een klacht. Doordat Makita helaas een maandagochtend model heeft geleverd hebben jij en de webshop nu een klacht.

Het moet natuurlijk voor beide partijen netjes worden afgehandeld.

Ik zelf koos er altijd voor om eerst de leverancier de kans te geven om met een oplossing te komen en mocht die oplossing acceptabel zijn dan maakte ik dit zo snel mogelijk in orde voor de klant. In sommige gevallen maakte een leverancier er een potje van en greep ik in door het lokaal met onze klant op te lossen, zonder tussenkomst van leverancier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')