Dit is russische traditie. Of het nu Afghanistan, Tsjetsjenië of Oekraine is.quote:Op woensdag 20 juli 2022 16:54 schreef oheng het volgende:
[..]
Je moet niet kijken naar wat de russen zeggen.
Je moet kijken naar wat de russen doen.
Wat doen de russen? Ze houden hun verliescijfers angstwekkend geheim. Daaruit kun je opmaken dat dát hun zwakke plek is.
Dat is wat ik bedoel met publieke opinie: als ze gaan mobiliseren in de grote steden, kunnen ze hun verliescijfers niet meer geheim houden.
Die praatjes over nucliare wapens zijn puur propaganda.
Die minimale terreinwinst is een ondeel van de doctrine. Eerst weken lang een gebied met artillerie bestoken om dan plots in twee dagen tijd behoorlijk wat terrein te winnen. Zie Lysytsjansk en Syrië. Dat patroon zie je nu weer. Ook de Russen vallen steeds HQ, munitiedepots etc aan. Dat doen beide partijen dus dagelijks. Dit gezegd hebbende ga ik er van uit dat dit nog maanden zo niet jaren kan blijven duren. Een voorspelling waag ik mij totaal niet aan.quote:Op woensdag 20 juli 2022 16:40 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Dat komt omdat operationele omstandigheden en positionering van eenheden iets anders is dan het vergelijken van aantallen tanks, vliegtuigen en manschappen. Je kunt in een bepaald gebied maar zo veel eenheden kwijt, en van een specifiek karakter. Daar komt bij dat de Oekrainers tijd kopen in ruil voor land en de Russen land kopen in ruil voor staal en bloed. Het instandhouden van de Oekrainsche strijdkrachten (organisatie en verbondenheid) is van veel groter belang dan het vasthouden aan bepaalde linies. En met het geweld wat de Russen toepassen vraagt een doorbraak in een sector een terug trekking door gebrek aan mogelijkheden tot ondersteuning (logistiek, gewonden, afvoer en aanvoer materieel). Zoals het gebrek aan goede wegen of infra.
[..]
Ik ook. Ik denk dat de Russen dat zullen gebruiken als motivatie om te mobiliseren ;' het moederland wordt aangevallen'.
[..]
het is iconisch en ironisch dat je dat zegt. In september 1941 had de Wehrmacht het gehele Russische leger verslagen, de aantallen gevangenen en doden overtroffen het telefoonboek van het rode leger. Toch stortte het niet in. Gebrek aan rationaliteit.
De Soviets verloren niet omdat ze nooit toegegeven hebben te hebben verloren. Ongeacht de kost aan mens en materiaal, ze streden door, ook al was dit hopeloos. De reden hiervoor was dat op miraculeuze het regime niet in elkaar stortte en zij in staat bleven de soviet bevolking te controleren vanuit centraal bestuur.
Het heeft ze 22 miljoen slachtoffers gekost. Daar is niets redelijks aan en ieder rationeel personage of natie had allang de handdoek in de ring gegooid. Allang. Het is zo bijzonder dat Stalin net de 'juiste (gestoorde/schizofrene en paranoïde) man' was op de juiste plek op het juiste moment. Door dat hij was wie hij was was hij iedereen de baas.
Iedere andere man op die plek had dat nooit zo gedaan en volgehouden.
Nadat het gehele soviet legervan 1941 door de Duitsers was verslagen werden er simpelweg nieuwe gevormd.
Zij leerden uiteindelijk de Duitsers op kwaliteit en inhoud verslaan overigens. Duitse OKH heeft met name zelf gefaald met Legergroep B en de kermis in dr Kaukasus.
Dit zie je dus ook terug in de huidige situatie. De Russen winnen wel terrein de winst is zo beperkt dat zelfs de zwarte gronden van de Donbass dit niet goed kunnen maken.
Dagen in het offensief moeten Rusland een BTG per dag kosten (doden/gewonden/vermisten/combat fatigue)
[..]
Dat denk ik dus ook niet.
In de werkelijkheid zal rusland niets doen. Hier: aanval vanmiddag op Belgorod, 1 dode. rusland zal niets hiertegen doen, net als met alle andere aanvallen. Omdat ze niets kunnen doen.quote:Op woensdag 20 juli 2022 17:09 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Dit is russische traditie. Of het nu Afghanistan, Tsjetsjenië of Oekraine is.
En natuurlijk is dit borstklopperij, maar de inzet ervan is niet ondenkbaar. Je kunt op meerdere manieren een nucleair wapen inzetten zonder dat er op parijs of kiev een bom valt. Bijvoorbeeld een tactisch kernwapen boven een zee, of gebied. Als waarschuwing.
Dat zijn toch geen dusdanige bedreigingen dat Rusland om die reden zou gaan mobiliseren. Het word wat anders als de Russen de Krim dreigen te verliezen en daarmee hun ijsvrije haven.quote:Op woensdag 20 juli 2022 17:14 schreef oheng het volgende:
[..]
In de werkelijkheid zal rusland niets doen. Hier: aanval vanmiddag op Belgorod, 1 dode. rusland zal niets hiertegen doen, net als met alle andere aanvallen. Omdat ze niets kunnen doen.
Vergeet de woorden van de russen; kijk naar hun daden.
Je hebt het steeds over het vergelijken met een aanslag en een invasie om de krim terug te pakken. Dat is niet hetzelfde.quote:Op woensdag 20 juli 2022 17:14 schreef oheng het volgende:
[..]
In de werkelijkheid zal rusland niets doen. Hier: aanval vanmiddag op Belgorod, 1 dode. rusland zal niets hiertegen doen, net als met alle andere aanvallen. Omdat ze niets kunnen doen.
Als het daarop aankomt, dan is het russische leger al verslagen, de publieke opinie omgeslagen, en het politieke doodsvonnis van putin getekend.quote:Op woensdag 20 juli 2022 17:27 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat zijn toch geen dusdanige bedreigingen dat Rusland om die reden zou gaan mobiliseren. Het word wat anders als de Russen de Krim dreigen te verliezen en daarmee hun ijsvrije haven.
Overigens zijn hun daden al erg genoeg helaas.
Probleem voor de Rus met Kherson in Oekrainse handen dat de Krim zeer lastig te verdedigen is. Zulke beperkte aanvoerlijnen is niet lang vol te houden met een groot aantal eenheden op de Krim.quote:Op woensdag 20 juli 2022 17:39 schreef oheng het volgende:
[..]
Als het daarop aankomt, dan is het russische leger al verslagen, de publieke opinie omgeslagen, en het politieke doodsvonnis van putin getekend.
Ik durf zelfs te beweren dat als Oekraine Kherson weet te bevrijden, dat dan de oorlog voor rusland onherroepelijk is verloren.
Rusland heeft 2 opties: mobiliseren en de oorlog verliezen, óf te laat mobiliseren en de oorlog verliezen.
Wel bijzonder dat ze altijd "archief foto's" bij de berichten plaatsen... Dat is me nu al een paar keer opgevallen, ook bij een raketaanval die je laatst een keer postte...quote:Op woensdag 20 juli 2022 17:14 schreef oheng het volgende:
Rusland wil natuurlijk niet dat men in Oekraïne kan zien hoe groot de schade echt is.quote:Op woensdag 20 juli 2022 18:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wel bijzonder dat ze altijd "archief foto's" bij de berichten plaatsen... Dat is me nu al een paar keer opgevallen, ook bij een raketaanval die je laatst een keer postte...
@Chengquote:Op donderdag 14 juli 2022 21:31 schreef Idisrom het volgende:
Voor het eerst sinds 3 juli lijkt er weer beweging in het Donbasfront te komen. Zowel New World Econ als Military Summary geven aan dat Soledar deels ingenomen wordt door de Russen. Deze plek was van te voren aangegeven als het sterkste verdedigingspunt voor de Oekraïners van de lijn Siversk naar Bachmoet..
Ook de plaats Siversk schijnt al deels in handen van de Russen te zijn, deze stad ligt wel in een dal.
Dit is nog onder voorbehoud omdat deze beide sites nogal de Russische bronnen hanteren.
Terwijl het pro-Russische Rybar Front nog geen gebiedsveroveringen in dit gebeid laat zien. Ik wacht nog even op Denys zijn berichten over deze regio..
Ik vraag me bij die 40k af of dat Russen zijn of ook LPR/DPR mannetjes. Dat aantal van die stijgt de laatste maanden een stuk sneller dan die van de Russen lijkt me.quote:Op woensdag 20 juli 2022 17:06 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Yes osint. Het is ook logisch aangezien de operatie nu al zo lang duurt en eenheden nooit 5 maanden lang blootgesteld kunnen worden aan het front. De rotatie is een gegeven, wordt ook bevestigd. De omvang van Rus leger is bekend.
Veel actuele info haal ik van debekende osint bronnen. Hierbij de schatting van 40.000 kia voor de Rus.
Wel interessant dit, als Oekraïne daadwerkelijk deze brug vernietigd geeft men het stuk land ten zuiden van Kherson in principe wel op. Ik denk dat het een goede keuze is: Kherson terugveroveren is een realistisch objectief, de Dnjepr oversteken is dat veel minder en uiteindelijk moeten er keuzes gemaakt worden.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 13:58 schreef oheng het volgende:
De strategische brug in Kherson is nu ook geraakt, op een afstand van 25km van de frontlinie. Vermoedelijk is de brug nog intact, maar het einde van die brugverbinding is nu in zicht. Wat betekent dat de russen aan de noordkant als ratten in de val komen te zitten.
De russische situatie lijkt mij compleet onhoudbaar geworden.
Dit schot was een waarschuwing voor Oekrainers om niet meer die brug te gebruiken.
Zoals gewoonlijk, houdt het russische leger en media er een alternatieve kijk op na.
Het is een soort ik pak jouw bal af en als je hem terug probeert te pakken, sla ik je op je bek.quote:Op woensdag 20 juli 2022 14:03 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Sluit me volledig bij deze analyse aan, wel de kanttekening dat Rusland dat dan 'gebruikt' als casus belli en het geen legitiem beroep daarop is. De Krim is simpelweg van Oekraine, maar onder controle genomen door Rusland.
Die brug is al volgepakt met explosieven door de Russen, die gaat er sowieso aan mocht Oekraïne Kherson heroveren.quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:01 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wel interessant dit, als Oekraïne daadwerkelijk deze brug vernietigd geeft men het stuk land ten zuiden van Kherson in principe wel op. Ik denk dat het een goede keuze is: Kherson terugveroveren is een realistisch objectief, de Dnjepr oversteken is dat veel minder en uiteindelijk moeten er keuzes gemaakt worden.
Overigens zijn er twee bruggen, de andere bij Nova Kakhova, waar het kanaal ook ligt. De brug bij Kherson is makkelijker te vernietigen.
Jaja...quote:Op woensdag 20 juli 2022 18:26 schreef xpompompomx het volgende:
Rusland wil natuurlijk niet dat men in Oekraïne kan zien hoe groot de schade echt is.
Kijk eens op de kaart, dit is onzin.quote:Op woensdag 20 juli 2022 17:57 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Probleem voor de Rus met Kherson in Oekrainse handen dat de Krim zeer lastig te verdedigen is. Zulke beperkte aanvoerlijnen is niet lang vol te houden met een groot aantal eenheden op de Krim.
De dominante opvatting is dat deze telling exclusief de LMR en DPR cijfers liggen.quote:Op woensdag 20 juli 2022 18:52 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik vraag me bij die 40k af of dat Russen zijn of ook LPR/DPR mannetjes. Dat aantal van die stijgt de laatste maanden een stuk sneller dan die van de Russen lijkt me.
Dat doe ik, daarop baseer ik het. Met het verlies van de stad Kherosn verlies je het steunpunt van de regio en toegang tot wegen en infra.quote:
Oh ja, dat klopt. Maanden terug al waren er foto's van bootjes die explosieven aan deze brug bevestigden.quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:21 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Die brug is al volgepakt met explosieven door de Russen, die gaat er sowieso aan mocht Oekraïne Kherson heroveren.
Kherson ligt aan de overzijde van de Dnjepr, niet aan dezelfde kant als de Krim. De bevoorrading over land komt pas in gevaar als Oekraïne aan de andere kant van de Dnjepr een bruggenhoofd weet te creëren zeg bij Olesky.quote:
Ik wens de Russen veel succes met het bevoorraden van alle russische eenheden op de Krim. Dat wordt onmogelijk op langere termijn.quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:48 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Oh ja, dat klopt. Maanden terug al waren er foto's van bootjes die explosieven aan deze brug bevestigden.
Lees mn post nog eens. Ge edit.quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Kherson ligt aan de overzijde van de Dnjepr, niet aan dezelfde kant als de Krim. De bevoorrading over land komt pas in gevaar als Oekraïne aan de andere kant van de Dnjepr een bruggenhoofd weet te creëren zeg bij Olesky.
Brug is niet vernietigd hoor. Er zitten nu 8 gaten in, en iig vrachtverkeer is nu verboden. Er zijn hele mooie video's van de schade. Denial of Service is goed genoeg. De spoorbrug is nu aan de beurt.quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:01 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wel interessant dit, als Oekraïne daadwerkelijk deze brug vernietigd geeft men het stuk land ten zuiden van Kherson in principe wel op. Ik denk dat het een goede keuze is: Kherson terugveroveren is een realistisch objectief, de Dnjepr oversteken is dat veel minder en uiteindelijk moeten er keuzes gemaakt worden.
Overigens zijn er twee bruggen, de andere bij Nova Kakhova, waar het kanaal ook ligt. De brug bij Kherson is makkelijker te vernietigen.
En nee. Het is algemeen bekend dat op de krim niets te bevoorraden is. En militaire logistiek kun je je niet voorstellen.quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Kherson ligt aan de overzijde van de Dnjepr, niet aan dezelfde kant als de Krim. De bevoorrading over land komt pas in gevaar als Oekraïne aan de andere kant van de Dnjepr een bruggenhoofd weet te creëren zeg bij Olesky.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |