quote:Leger ingezet bij RIVM voor boerenprotest, zeker 15 vrachtwagens paraat
Defensie heeft meerdere vrachtwagens richting de Rijksdienst voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gestuurd. Dat is gebeurd met het oog op het boerenprotest dat voor morgen gepland staat. Het zijn ongeveer vijftien vrachtwagens, met ongeveer veertig militairen.
De vrachtwagens staan er op verzoek van de burgemeester van De Bilt. Het is de bedoeling dat ze straten afsluiten. Er zijn nu ook al blokkades opgesteld, dat heeft te maken met de onvoorspelbaarheid van de protesten, zegt de woordvoerder van de gemeente. Bij eerdere boerenprotesten werden in Den Haag ook al legervrachtwagens ingezet.
In Utrecht verboden
In de provincie Utrecht is het vandaag en morgen verboden om te demonstreren met landbouwvoertuigen op de openbare weg, op parkeerplaatsen en op alle andere openbare plekken in de provincie.
[twitter]https://twitter.com/jeroenwetzels/status/1285610803845050369[/twitter]
Actiegroep Farmers Defence Force heeft zijn achterban nu opgeroepen om met de auto naar het protest te gaan. Ze demonstreren tegen het stikstofbeleid van het kabinet, waaronder nieuwe veevoerregels.
Enige gemeente
De Bilt is de enige gemeente die om bijstand van Defensie heeft gevraagd, zegt een woordvoerder van het ministerie.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-vrachtwagens-paraat
quote:Demonstraties met tractoren in meerdere regio's verboden
In navolging van Utrecht hebben nu meerdere veiligheidsregio's een demonstratie met landbouwvoertuigen verboden voor morgen. Farmers Defence Force (FDF) heeft een grootschalige actie aangekondigd waar ook veel tractoren bij worden verwacht.
Het gaat om onder meer de veiligheidsregio's in Groningen, Flevoland en de Gooi- en Vechtstreek. Bij het RIVM in De Bilt worden demonstranten verwacht. Daar is inmiddels het leger ingezet om blokkades op te zetten.
Lelystad Airport
Volgens de Veiligheidsregio Flevoland heeft de FDF via sociale media opgeroepen om met tractoren te komen demonstreren, met als mogelijke locatie Lelystad Airport.
Om opstoppingen en onveilige situaties in het verkeer te voorkomen, is besloten om op 21 en 22 juli een verbod in te stellen op het demonstreren met landbouwvoertuigen. Dat verbod geldt op de openbare weg, parkeerplaatsen en andere openbare plaatsen in de veiligheidsregio Flevoland.
Volgens de Veiligheidsregio Groningen is duidelijk geworden 'dat representanten van boeren, waaronder Farmer Defence Force, opnieuw voornemens zijn op grote schaal demonstraties, blokkades of andere ontwrichtende acties te organiseren'. Daar geldt het verbod op 22 juli, van middernacht tot middernacht.
Demonstraties niet gemeld
Volgens de veiligheidsregio in Groningen hebben in het recente verleden 'demonstraties van groepen boeren en sympathisanten met trekkers en andere zware (landbouw)voertuigen op verschillende plekken geleid tot opstoppingen en gevaarlijke situaties. Deze demonstraties waren vooraf niet gemeld. Hierdoor was het niet mogelijk om afspraken te maken over hoe op een veilige manier gedemonstreerd kon worden'.
De veiligheidregio Gooi- en Vechtstreek meldt dat het Mediapark ook een mogelijk doelwit zou zijn van FDF. Er is een verbod ingesteld 'om opstoppingen en onveilige situaties in het verkeer te voorkomen'.
In de provincie Utrecht was het al verboden om vandaag en morgen te demonstreren met landbouwvoertuigen op de openbare weg, op parkeerplaatsen en op alle andere openbare plekken in de provincie.
Met de auto
FDF heeft zijn achterban opgeroepen om met de auto naar het protest in De Bilt te gaan. Ze demonstreren tegen het stikstofbeleid van het kabinet, waaronder nieuwe veevoerregels.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)tratie-met-tractoren
Daarmee blijven de overgebleven boeren te intensief boeren, het moet niet weg, het moet anders.quote:Op woensdag 22 juni 2022 11:50 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar als de situatie echt zo dramatisch is voor boeren dan grijp je een makkelijke uitweg eruit (nogmaals: er staan tientallen miljarden klaar om ze uit te kopen) toch met beide handen aan?
Als de geschiedenis ons iets leert is dat de huidige boeren ironisch genoeg protesteren voor maatregelen waardoor ze zichzelf onderling kunnen wegconcurreren.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daarmee blijven de overgebleven boeren te intensief boeren, het moet niet weg, het moet anders.
En zijn er ook nog zat posities in de mijnbouw beschikbaar? En nogal even veel banen in de hoefsmederij als vroeger?quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:21 schreef arie_g het volgende:
[..]
Zat andere administratieve functies, die supermarkt was maar een voorbeeld
Ik kan me voorstellen dat D66 die gebeten hond is hier een hoop stront over zich heen krijgt daar. Zo'n CDA, SGP of BBB heeft toch heel wat minder te vrezen. GroenLinks ga je ook niet daar zien.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:27 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Ook de SGP is gewoon aanwezig. Wat een raar toneelstuk, ook heel goed lezen. Niemand heeft het over een bedreiging, alleen over het niet kunnen waarborgen van de veiligheid dat is toch echt iets anders. (Ik kan me ook niet voorstellen dan zo’n Boswijk of Bisschop dan zouden zijn gegaan, dat zijn keurige politici, geen politieke hooligans) Dan snap ik heel goed dat je gewoon gaat.
Komt bepaalde mensen wel heel goed uit dit.
Het aantal boeren is niet teveel. De noodzaak tot massaproductie om te overleven is het probleem. Als je de markt te vrij laat dan geldt de wet van de sterkste, dus wie het meeste produceert zal per producteenheid goedkoper produceren en daarmee voorrang krijgen bij inkopers. Als jij een liter melk voor 33 cent verkoopt, terwijl de ander voor 30 cent verkoopt dan zal de inkoper 0,0 bij je afnemen, want genoeg aanbod. Dus moet je meegaan in de race naar de bodem om toch concurrerend te blijven.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Weet niet, woon in een dorpje op het Friese platteland, heb vrienden die boer zijn, heb ook op boerderijen gewerkt als zomerbaan en zie meerdere keren per jaar stallen van binnen, voorheen ook voor m'n werk (ICT).
Ben absoluut #teamboeren maar we hebben er wel teveel.
Zitten ook niet in de regering dus nogal wiedus dat ze daar wel welkom zijn.quote:
Ik woon juist in een regio die een soortgelijke transitie al eens op intensere schaal heeft meegemaakt met de sluiting van de mijnen. De impact daarvan was een stuk groter en de compensatie een stuk minder. Maar ondanks dat alles kan ik toch echt niemand hier vinden die vindt dat dat niet had moeten gebeuren en die het jammer vindt dat we niet nu nog en masse stoflongen aan het oplopen zijn onder de grond.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik krijg een heel sterk randstedeling gevoel in dit topic. Wat ik ook wel snap, wat je niet kent is lastig te begrijpen.
Heb je al inzicht in de adviezen van het NCTV of is het gewoon speculeren?quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:27 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Ook de SGP is gewoon aanwezig. Wat een raar toneelstuk, ook heel goed lezen. Niemand heeft het over een bedreiging, alleen over het niet kunnen waarborgen van de veiligheid dat is toch echt iets anders. (Ik kan me ook niet voorstellen dan zo’n Boswijk of Bisschop dan zouden zijn gegaan, dat zijn keurige politici, geen politieke hooligans) Dan snap ik heel goed dat je gewoon gaat.
Ik zie het volgende echt niet gebeurenquote:Op woensdag 22 juni 2022 11:57 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Die boer kan lekker gaan rentenieren op de Bahama's van zijn afkoopsom
De eigenaar van de grond waar het protest is (ongetwijfeld een boer) heeft aangegeven dat mensen met een andere mening niet welkom zijn. Het heeft dus geen zin daarheen te gaan. De grondeigenaar mag mensen weren van zijn eigendom.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:27 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:32 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Heb je al inzicht in de adviezen van het NCTV of is het gewoon speculeren?
Je baan verliezen door concurrentie of door modernisering zoals bijvoorbeeld webshops is nog wel iets anders dan een overheid die actief bezig is je toekomst af te nemen, blijkbaar omdat die zelfde overheid er nu achterkomt dat hun beleid niet heeft gewerkt. Totaal niet vergelijkbaar, daar kan je niet omheen draaien.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:27 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En zijn er ook nog zat posities in de mijnbouw beschikbaar? En nogal even veel banen in de hoefsmederij als vroeger?
Je kunt er nog zo veel om heen dansen als je wil maar het feit blijft nou eenmaal dat het routine is dat mensen zich omscholen voor iets anders als er in hun huidige sector niets meer te vinden is. Er is geen enkele reden waarom boeren dat niet zouden kunnen (buiten dat ze zichzelf er te verheven voor voelen dan).
Het gros van de opbrengst gaat niet naar de boeren maar naar andere partijen, dat er een paar boeren zijn die heel erg rijk zijn maakt niet dat de gemiddelde boer het zo enorm goed heeft, want dat is simpelweg niet zo.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:06 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Boeren verdienen niet weinig geld met hun baan hoor. En ze produceren voor de export, als je ze meer gaat betalen voor hun binnenlandse afzet gaan ze niet opeens netto minder produceren.
Maar dat zijn twee hele andere dingen. Als je niet welkom bent dan ben je niet welkom, het is geen recht om op een demonstratie van een ander te spreken. Wilders is ook niet welkom bij een BLM protest waarschijnlijk. Daar is niet zo veel mis mee.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De eigenaar van de grond waar het protest is (ongetwijfeld een boer) heeft aangegeven dat mensen met een andere mening niet welkom zijn. Het heeft dus geen zin daarheen te gaan. De grondeigenaar mag mensen weren van zijn eigendom.
En toch heen gaan zou wel eens de woede van de protesterende boeren kunnen opwekken met het risico van escalatie.
Het is dus vrij logisch dat ze er niet heen gaan.
Maar al die mensen die in de gaswinning in Groningen werkten zijn toch ook hun baan kwijtgeraakt door een overheidsinterventie? Het was niet zo alsof het niet rendabel was om daar gas te winnen, waarom behandelen we die anders dan boeren nu?quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:36 schreef arie_g het volgende:
[..]
Je baan verliezen door concurrentie of door modernisering zoals bijvoorbeeld webshops is nog wel iets anders dan een overheid die actief bezig is je toekomst af te nemen, blijkbaar omdat die zelfde overheid er nu achterkomt dat hun beleid niet heeft gewerkt. Totaal niet vergelijkbaar, daar kan je niet omheen draaien.
Kennelijk was hij wél uitgenodigd, maar heeft de grondeigenaar daarná aangegeven dat hij niet welkom was.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dat zijn twee hele andere dingen. Als je niet welkom bent dan ben je niet welkom, het is geen recht om op een demonstratie van een ander te spreken. Wilders is ook niet welkom bij een BLM protest waarschijnlijk. Daar is niet zo veel mis mee.
Alleen als het zo is dat deze kamerleden vanwege bedreiging en intimidatie hun werk niet kunnen doen, dan heb je een hele andere situatie. Eentje die volstrekt afkeurenswaardig is. Alleen als je goed luistert dan is het verhaal vooral ‘we weten het niet, maar we zijn er ook niet zeker van doet het goed gaat’ (niet kunnen waarborgen van de veiligheid vanuit een algemene dreiging). En sommige lui komt dat politiek wel heel lekker uit. Zoals die De Groot die gisteravond al aan het provoceren was.
Heel veel boeren zijn hun baan al kwijtgeraakt door concurrentie, en die concurrentie staat nu te protesteren.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:36 schreef arie_g het volgende:
[..]
Je baan verliezen door concurrentie of door modernisering zoals bijvoorbeeld webshops is nog wel iets anders dan een overheid die actief bezig is je toekomst af te nemen, blijkbaar omdat die zelfde overheid er nu achterkomt dat hun beleid niet heeft gewerkt. Totaal niet vergelijkbaar, daar kan je niet omheen draaien.
Dit is een merkwaardige stelling. Een vrije markteconomie hoort juist zelfregulerend te werken, dus de noodzaak voor quota zou er niet moeten zijn. Ik denk dat er wellicht iets te makkelijk met subsidies wordt gestrooid en dan heb je dus juist geen vrije markteconomie.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:30 schreef ACT-F het volgende:
Een voorbeeld van falend overheidsbeleid is het afschaffen van het melkquotum. Daarmee werd een eerlijk speelveld gecreëerd en overproductie bestreden. Dat het aantal koeien drastisch is toegenomen is daar een direct gevolg van. Het is te simpel om te zeggen dat de boer minder moet produceren, want dat werkt niet in een vrije markteconomie waar de consument de laagste prijs kiest.
Grotendeels eens met je post, behalve dat stuk over de consument. Die koopt niet in de boer. Partijen als Abert Heijn hebben een veel grotere impact op de prijzen die boeren voor hun producten krijgen.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het aantal boeren is niet teveel. De noodzaak tot massaproductie om te overleven is het probleem. Als je de markt te vrij laat dan geldt de wet van de sterkste, dus wie het meeste produceert zal per producteenheid goedkoper produceren en daarmee voorrang krijgen bij inkopers. Als jij een liter melk voor 33 cent verkoopt, terwijl de ander voor 30 cent verkoopt dan zal de inkoper 0,0 bij je afnemen, want genoeg aanbod. Dus moet je meegaan in de race naar de bodem om toch concurrerend te blijven.
Een voorbeeld van falend overheidsbeleid is het afschaffen van het melkquotum. Daarmee werd een eerlijk speelveld gecreëerd en overproductie bestreden. Dat het aantal koeien drastisch is toegenomen is daar een direct gevolg van. Het is te simpel om te zeggen dat de boer minder moet produceren, want dat werkt niet in een vrije markteconomie waar de consument de laagste prijs kiest.
Als die markt echt vrij zou zijn zou er uberhaupt nauwelijks landbouw hier zijn omdat de grond veel te duur zou zijn, maar dat houden we kunstmatig goedkoop door de bestemmingen voor grond zo enorm strikt (vergeleken met het buitenland althans) gescheiden te houden.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:43 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dit is een merkwaardige stelling. Een vrije markteconomie hoort juist zelfregulerend te werken, dus de noodzaak voor quota zou er niet moeten zijn. Ik denk dat er wellicht iets te makkelijk met subsidies wordt gestrooid en dan heb je dus juist geen vrije markteconomie.
Je citeert selectief, want dit is wat ik schreef over de vrije markteconomie:quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:43 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dit is een merkwaardige stelling. Een vrije markteconomie hoort juist zelfregulerend te werken, dus de noodzaak voor quota zou er niet moeten zijn. Ik denk dat er wellicht iets te makkelijk met subsidies wordt gestrooid en dan heb je dus juist geen vrije markteconomie.
quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het aantal boeren is niet teveel. De noodzaak tot massaproductie om te overleven is het probleem. Als je de markt te vrij laat dan geldt de wet van de sterkste, dus wie het meeste produceert zal per producteenheid goedkoper produceren en daarmee voorrang krijgen bij inkopers. Als jij een liter melk voor 33 cent verkoopt, terwijl de ander voor 30 cent verkoopt dan zal de inkoper 0,0 bij je afnemen, want genoeg aanbod. Dus moet je meegaan in de race naar de bodem om toch concurrerend te blijven.
En terecht, sommigen hebben daar niks te zoekenquote:Op woensdag 22 juni 2022 12:29 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat D66 die gebeten hond is hier een hoop stront over zich heen krijgt daar. Zo'n CDA, SGP of BBB heeft toch heel wat minder te vrezen. GroenLinks ga je ook niet daar zien.
Als de eigenaar van het terrein heeft aangegeven dat mensen met een andere mening niet welkom zijn dan denk je werkelijk dat De Groot prima had kunnen gaan?quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:27 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Hij had een uitnodiging.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
En terecht, sommigen hebben daar niks te zoeken
Ook totaal niet vergelijkbaar, die mensen zijn bijna allemaal in loondienst en er zijn zat andere banen in de (olie) industrie.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:40 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar al die mensen die in de gaswinning in Groningen werkten zijn toch ook hun baan kwijtgeraakt door een overheidsinterventie? Het was niet zo alsof het niet rendabel was om daar gas te winnen, waarom behandelen we die anders dan boeren nu?
Het gaat niet over concurrentie maar over stikstofbeleidquote:Op woensdag 22 juni 2022 12:40 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Heel veel boeren zijn hun baan al kwijtgeraakt door concurrentie, en die concurrentie staat nu te protesteren.
Ik zeg ook niet dat de consument bij de boer koopt. Dat zijn de inkopers:quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:44 schreef nomina het volgende:
[..]
Grotendeels eens met je post, behalve dat stuk over de consument. Die koopt niet in de boer. Partijen als Abert Heijn hebben een veel grotere impact op de prijzen die boeren voor hun producten krijgen.
De inkoper zal de prijs weer doorberekenen aan de consument. De inkoper die het scherpst inkoopt zal uiteindelijk lagere prijzen aan de consument kunnen bieden die uiteraard de supermarkt kiest met de scherpste prijzen.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:30 schreef ACT-F het volgende:
Maar dat is iets totaal anders. Waarom zou de eigenaar van het terrein geen mensen mogen weigeren? Ik denk ook niet dat een partij als BLM of Extinction Rebellion Thierry had laten spreken op hun demonstraties.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als de eigenaar van het terrein heeft aangegeven dat mensen met een andere mening niet welkom zijn dan denk je werkelijk dat De Groot prima had kunnen gaan?
Jezelf omscholen is toch niet alleen voorbehouden aan mensen in loondienst?quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:47 schreef arie_g het volgende:
[..]
Ook totaal niet vergelijkbaar, die mensen zijn bijna allemaal in loondienst en er zijn zat andere banen in de (olie) industrie.
[..]
Het gaat niet over concurrentie maar over stikstofbeleid
Ik citeer helemaal niet selectief. Jij bent tegenstrijdig. Als de race naar de bodem daadwerkelijk zou bestaan, zouden er bedrijven over de kop gaan en zou de productie op die manier gereguleerd worden in een vrije markteconomie. Blijkbaar zijn er factoren waardoor dat niet gebeurt en is er dus geen sprake van vrije markteconomie voor boeren.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:44 schreef ACT-F het volgende:
Je citeert selectief, want dit is wat ik schreef over de vrije markteconomie:
Maar het is de boer en zijn organisaties die zelf altijd aandringen om de weg van schaalvergroting te kiezen ipv extensivering. Zoals met het melkquotum dat werd afgeschaft:quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is een puur vanuit commodity's gedreven redenering waarbij je product zich niet onderscheid van anderen. Als je melkvee houdt kan je er ook voor kiezen om geen campinawater te produceren, maar bv met Jersey koeien aan het werk te gaan en een veel hoogwaardiger melk te produceren, daaruit melkproducten te maken en die te verkopen. Dan voeg je meerwaarde toe en kom je hoger in de keten. Zit hier in de buurt zo een melkveehouder.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:44 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je citeert selectief, want dit is wat ik schreef over de vrije markteconomie:
[..]
De onteigeningsprijs gaat vele malen hoger liggen dan de marktprijs natuurlijk. Als de overheid dat land tegen marktprijzen had kunnen overnemen was het probleem allang opgelost.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik zie het volgende echt niet gebeuren
Boeren worden uitgekocht voor laten we zeggen, 6,30 de vierkante meter (63.000 per hectare) en een paar jaar later wordt dat bouwrijp "gemaakt" omdat er huizen moeten komen en verkocht voor een ¤ 200 , tot ¤ 800,- per m2
Heus, eerlijk, dat gaat echt niet gebeuren.
Ik zou iedere boer die zich uit laat kopen aanraden hierover een clausule in het contract op te nemen waarin zij deel hebben in de verkoopprijs als dit gebeurd.
Boeren lijken daar te stom voor te zijn.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:48 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Jezelf omscholen is toch niet alleen voorbehouden aan mensen in loondienst?
quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dat is iets totaal anders. Waarom zou de eigenaar van het terrein geen mensen mogen weigeren? Ik denk ook niet dat een partij als BLM of Extinction Rebellion Thierry had laten spreken op hun demonstraties.
Het is geen recht om te mogen spreken/aanwezig zijn op demonstraties van een ander die plaatsvinden op privé-terrein.
Het wordt pas een probleem als dat gepaard gaat met of uitsluitend komt door dreiging van geweld, dat is volstrekt afkeurenswaardig.
Jij bent degene die beweert dat hij prima had kunnen gaan toch? Dat kon hij dus niet, daarom krijg je deze reacties.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Kennelijk was hij wél uitgenodigd, maar heeft de grondeigenaar daarná aangegeven dat hij niet welkom was.
Dit.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De race naar de bodem betekent dat er maar een handvol boeren overblijven die aan massaproductie doen op enkele plekken in het land. De concentratie van de productie is het probleem, want dat geeft piekbelasting op bepaalde plekken. Om de belasting gelijkmatig te verdelen heb je juist heel veel boeren nodig die weinig produceren, maar dan zul je de markt moeten reguleren. Overproductie is het directe gevolg van vrije marktwerking en dat probleem geldt niet alleen voor boeren, maar voor alle bedrijven die produceren. Het is tenenkrommend hoeveel er verspild en/of weggegooid wordt, want toch goedkoop.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik citeer helemaal niet selectief. Jij bent tegenstrijdig. Als de race naar de bodem daadwerkelijk zou bestaan, zouden er bedrijven over de kop gaan en zou de productie op die manier gereguleerd worden in een vrije markteconomie. Blijkbaar zijn er factoren waardoor dat niet gebeurt en is er dus geen sprake van vrije markteconomie voor boeren.
Dat heb ik helemaal niet gezegd, ik heb gezegd dat dat gedweep met ‘de veiligheid’ bepaalde mensen wel heel goed uitkomt. Nu moet je me geen woorden in de mond gaan leggen.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:51 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
[..]
Jij bent degene die beweert dat hij prima had kunnen gaan toch? Dat kon hij dus niet, daarom krijg je deze reacties.
Juist in de VS is er al decennia lang een sterk groeiende Farmers Market beweging, lokaal geproduceerde producten direct aan eindgebruiker te verkopen.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit.
Ze zijn de afgelopen decennia min of meer gedwongen zo intensief te gaan boeren om maar te kunnen overleven en nu blijkt dat dit zeer schadelijk voor de natuur is.
Alles moest altijd maar groter, want groter was beter, daarom hebben we bijvoorbeeld ook veel minder ziekenhuizen, zijn er regio's waar vrouwen al niet meer thuis kunnen bevallen omdat de rit naar het ziekenhuis in geval van nood te ver is (en het te lang duurt voor de ambulance er is).
Deze kopie van het Amerikaanse "bigger is better" is geen vooruitgang maar juist een achteruitgang, net zoals het in de VS geen vooruitgang is, maar men graag blijft doen alsof groter en meer inderdaad beter is.
Kleinschalig, circulair, biologisch boeren, dat is de oplossing, voor de boeren, de natuur, en de bevolking.
We moeten dan wel weer even wennen aan normale prijzen voor landbouwproducten, want kip is geen goedkoop stukje vlees.
Helemaal mee eens. Je mag iemand, of een groep mensen, gewoon weigeren op jouw eigendom. Het is geen recht om overal te mogen spreken of aanwezig te zijn.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dat is iets totaal anders. Waarom zou de eigenaar van het terrein geen mensen mogen weigeren? Ik denk ook niet dat een partij als BLM of Extinction Rebellion Thierry had laten spreken op hun demonstraties.
Het is geen recht om te mogen spreken/aanwezig zijn op demonstraties van een ander die plaatsvinden op privé-terrein.
Het wordt pas een probleem als dat gepaard gaat met of uitsluitend komt door dreiging van geweld, dat is volstrekt afkeurenswaardig.
Welk "gedweep met veiligheid"? Hij had een uitnodiging en was van plan te gaan + er is een reeel risico op escalatie als hij toch zou komen opdagen.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat heb ik helemaal niet gezegd, ik heb gezegd dat dat gedweep met ‘de veiligheid’ bepaalde mensen wel heel goed uitkomt. Nu moet je me geen woorden in de mond gaan leggen.
Je zou boeren veel meer de mogelijkheid moeten geven hun eigen terrein op een andere manier dan landbouw/veeteelt te exploiteren.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik zie het volgende echt niet gebeuren
Boeren worden uitgekocht voor laten we zeggen, 6,30 de vierkante meter (63.000 per hectare) en een paar jaar later wordt dat bouwrijp "gemaakt" omdat er huizen moeten komen en verkocht voor een ¤ 200 , tot ¤ 800,- per m2
Heus, eerlijk, dat gaat echt niet gebeuren.
Ik zou iedere boer die zich uit laat kopen aanraden hierover een clausule in het contract op te nemen waarin zij deel hebben in de verkoopprijs als dit gebeurd.
Nee, hoor. Dat is gewoon het fundament van de vrije markteconomie.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat is een puur vanuit commodity's gedreven redenering waarbij je product zich niet onderscheid van anderen.
Natuurlijk mag dat.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:56 schreef probeer het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Je mag iemand, of een groep mensen, gewoon weigeren op jouw eigendom. Het is geen recht om overal te mogen spreken of aanwezig te zijn.
Lekker selectief quoten weer, geen argument hebben, alleen maar wellus roepen de rest van de post gewoon weglaten. Surequote:Op woensdag 22 juni 2022 12:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, hoor. Dat is gewoon het fundament van de vrije markteconomie.
En aangezien dat niet gebeurt in Nederland, zijn er dus factoren die de vrije markteconomie verstoren.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:54 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De race naar de bodem betekent dat er maar een handvol boeren overblijven die aan massaproductie doen op enkele plekken in het land. .
In de landbouw, in de breedst mogelijke zin van het woord, zijn natuurlijk wel zo veel overheidsinterventies dat er van een vrije markt niet meer echt sprake is. Al moet er wel eerlijkheidshalve bij gezegd worden dat de reden waarom de markt er nu zo uitziet toch vooral het resultaat is van gelobby van boerenorganisaties als de LTO.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, hoor. Dat is gewoon het fundament van de vrije markteconomie.
Dat jij niet snapt wat het concept vrije markteconomie betekent, is niet mijn schuld.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Lekker selectief quoten weer, geen argument hebben, alleen maar wellus roepen de rest van de post gewoon weglaten. Sure
Je snapt toch wel dat iemand die tig jaren in z'n bedrijf heeft gestoken zichzelf iets moeilijker omschoolt dan iemand in loondienst? Bovendien wonen boeren meestal naast het bedrijf.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:48 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Jezelf omscholen is toch niet alleen voorbehouden aan mensen in loondienst?
Alleen ‘u bent niet welkom’ is natuurlijk geen veiligheidsrisico.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Welk "gedweep met veiligheid"? Hij had een uitnodiging en was van plan te gaan + er is een reeel risico op escalatie als hij toch zou komen opdagen.
Ik stel nergens dat de eigenaar dat niet mag, ik verklaar alleen waarom de politici van VVD, D66 en GL, die uitgenodigd waren om te spreken nu niet meer gaan.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nog steeds geen argument. Jij begrijpt duidelijk het verschil niet tussen commodity's gedreven en value added.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat jij niet snapt wat het concept vrije markteconomie betekent, is niet mijn schuld.
Maar dat is precies mijn punt, er is iets gebeurd wat volkomen legitiem is. Namelijk de eigenaar van het terrein die besloten heeft dat Tjeerd niet welkom is. En vervolgens wordt dat van D66 zijde geframed als ‘recht van de trekker’…quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik stel nergens dat de eigenaar dat niet mag, ik verklaar alleen waarom de politici van VVD, D66 en GL, die uitgenodigd waren om te spreken nu niet meer gaan.
En dan is het bijzonder triest dat een SGP'er roept dat zijn partijgenoot er wel gewoon naartoe gaat en dat niet gaan een keuze is.
Als aangegeven is dat je niet welkom bent, en dat de NCTV heeft aangegeven dat het gevaarlijk is als je wel gaat dan zou het simpelweg dom zijn om wel te gaan.
En jij snapt hopelijk toch ook wel dat er tig andere ondernemers zijn wiens leven net zo vervlochten is met hun bedrijf en voor wie het net zo'n groot persoonlijk drama is als die hun leven moeten herinrichten? Of moeten we soms onder het motto 'gelijke monniken gelijke kappen' half onrendabel Nederland op de been houden met allerlei overheidsinterventies?quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:01 schreef arie_g het volgende:
[..]
Je snapt toch wel dat iemand die tig jaren in z'n bedrijf heeft gestoken zichzelf iets moeilijker omschoolt dan iemand in loondienst? Bovendien wonen boeren meestal naast het bedrijf.
'De boeren' is niet een enkele entiteit. Wij zijn beide 'de bevolking' maar dat wil niet zeggen dat we dezelfde mening hebben. Je hebt slimme boeren, domme boeren, rijke boeren, arme boeren, sociale boeren, egoïstische boeren. Het zijn net mensen.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:49 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Maar het is de boer en zijn organisaties die zelf altijd aandringen om de weg van schaalvergroting te kiezen ipv extensivering. Zoals met het melkquotum dat werd afgeschaft:
https://eenvandaag.avrotr(...)de-van-een-tijdperk/
Na 31 jaar verdwijnt morgen het melkquotum, de dag die door veel boeren gekscherend werd aangekondigd als ‘bevrijdingsdag’.
Waarom demonstreerden ze toen dan niet?
Vrije markt economie is natuurlijk een mooi woorden maar zolang we geen externaliteiten gaan meerekenen is er niets vrij aan alle markten.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En aangezien dat niet gebeurt in Nederland, zijn er dus factoren die de vrije markteconomie verstoren.
Ik adviseer je de trends te volgen. Het aantal boeren neemt gestaag af, terwijl het beter zou zijn als die toeneemt om emissies beter te spreiden.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En aangezien dat niet gebeurt in Nederland, zijn er dus factoren die de vrije markteconomie verstoren.
Klopt.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Natuurlijk mag dat.
Dat is het punt ook helemaal niet.
Ja, dat zal best, maar als je nu een melkquotum in gaat voeren staat het hele malieveld vol met boeren om te protesteren. Net zoals er nu allerlei protestacties zijn tegen maatregelen die gereguleerde, kleinschalige boerenlandbouw eerder mogelijk gaan maken, dan de alternatieven waar ze voor strijden. Want als er daadwerkelijk weer meer ingezet moet worden op technologische oplossingen (de nep-oplossing waar onder druk van de LTO al decennialang naar wordt gegrepen) dan betekent dat nog weer meer schaalvergrotingen om het rendabel te maken.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
'De boeren' is niet een enkele entiteit. Wij zijn beide 'de bevolking' maar dat wil niet zeggen dat we dezelfde mening hebben. Je hebt slimme boeren, domme boeren, rijke boeren, arme boeren, sociale boeren, egoïstische boeren. Het zijn net mensen.
Het grootste deel van de bevolking is niet in staat om de gevolgen van een besluit te overzien. Geef mensen de keuze om meer of minder brandstofaccijns te betalen, dan zal het overgrote deel zeggen: minder, minder! Terwijl het rationeel beter is om meer accijns te heffen om efficiënt gebruik aan te moedigen zodat er minder geld naar het buitenland gaat, want belastinggelden blijven immers in eigen land. Veel mensen doorzien deze logica niet. Zo geldt dat ook voor het melkquotum dat beter is voor de boeren, maar een meerderheid ziet dat niet. Het zijn net mensen.
quote:
Ja, maar dat is niet de grote groep, het gros van de boeren in de VS heeft nog steeds boerderijen waar de van Drie groep in NL nog een stijve van krijgt.quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Juist in de VS is er al decennia lang een sterk groeiende Farmers Market beweging, lokaal geproduceerde producten direct aan eindgebruiker te verkopen.
Klopt, maar een sterk groeiend deel en een waar de boeren veel meer aan hun producten verdienen dan de boeren die commodity's als tarwe, mais ofzo verbouwen.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar dat is niet de grote groep, het gros van de boeren in de VS heeft nog steeds boerderijen waar de van Drie groep in NL nog een stijve van krijgt.
Ik heb anders nog steeds geen voorbeelden van vergelijkbare groepen ondernemers met dezelfde problemen gezien, die zijn er ook niet. Uit die laatste zin blijkt maar weer het egocentrisch gedrag van veel mensen, blijkbaar doe je er niet toe als je niet genoeg geld in het laatje brengt. En volgens mij is gedwongen stoppen iets anders dan iemand op de been houden?quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:04 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En jij snapt hopelijk toch ook wel dat er tig andere ondernemers zijn wiens leven net zo vervlochten is met hun bedrijf en voor wie het net zo'n groot persoonlijk drama is als die hun leven moeten herinrichten? Of moeten we soms onder het motto 'gelijke monniken gelijke kappen' half onrendabel Nederland op de been houden met allerlei overheidsinterventies?
Ik probeer alleen @ACT-F duidelijk te maken, dat deze reactie van hem aan alle kanten rammelt.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vrije markt economie is natuurlijk een mooi woorden maar zolang we geen externaliteiten gaan meerekenen is er niets vrij aan alle markten.
quote:Op woensdag 22 juni 2022 12:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Cognitieve vermogens zijn niet je sterke kant, he?quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Argumenteren is niet echt je sterke kant, niet?
Dat is toch prima? Je hoeft echt niet naar ze te luisteren hoor.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:07 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Ja, dat zal best, maar als je nu een melkquotum in gaat voeren staat het hele malieveld vol met boeren om te protesteren. Net zoals er nu allerlei protestacties zijn tegen maatregelen die gereguleerde, kleinschalige boerenlandbouw eerder mogelijk gaan maken, dan de alternatieven waar ze voor strijden. Want als er daadwerkelijk weer meer ingezet moet worden op technologische oplossingen (de nep-oplossing waar onder druk van de LTO al decennialang naar wordt gegrepen) dan betekent dat nog weer meer schaalvergrotingen om het rendabel te maken.
Je hebt vooral nog geen voorbeelden gegeven waarom boeren zo uniek zijn dat wetten die voor de hele industrie gelden niet voor hun zouden moeten gelden.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:10 schreef arie_g het volgende:
[..]
Ik heb anders nog steeds geen voorbeelden van vergelijkbare groepen ondernemers met dezelfde problemen gezien, die zijn er ook niet. Uit die laatste zin blijkt maar weer het egocentrisch gedrag van veel mensen, blijkbaar doe je er niet toe als je niet genoeg geld in het laatje brengt. En volgens mij is gedwongen stoppen iets anders dan iemand op de been houden?
Die zijn er wel degelijk, dat bagatelliseer je alleen met dat ze dan maar ergens anders werk in hun sector moeten zoeken (wat voor boeren overigens ook een optie is). Ik zie niet in waarom het erger zou moeten zijn voor een boer als die zijn werk voortzet ergens in Duitsland dan voor iemand uit de gasindustrie die naar Engeland of Noorwegen moet verkassen voor een andere baan in zijn sector.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:10 schreef arie_g het volgende:
[..]
Ik heb anders nog steeds geen voorbeelden van vergelijkbare groepen ondernemers met dezelfde problemen gezien, die zijn er ook niet. Uit die laatste zin blijkt maar weer het egocentrisch gedrag van veel mensen, blijkbaar doe je er niet toe als je niet genoeg geld in het laatje brengt. En volgens mij is gedwongen stoppen iets anders dan iemand op de been houden?
Beetje raar toch, als hij eerst uitgenodigd is door de organisatie?quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dat is precies mijn punt, er is iets gebeurd wat volkomen legitiem is. Namelijk de eigenaar van het terrein die besloten heeft dat Tjeerd niet welkom is. En vervolgens wordt dat van D66 zijde geframed als ‘recht van de trekker’…
En dat is een prima ontwikkeling, maar ik denk niet dat dat de meerderheid gaat worden, en een meerderheid van boeren die op die manier boert is wat we in NL wel nodig hebben.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Klopt, maar een sterk groeiend deel en een waar de boeren veel meer aan hun producten verdienen dan de boeren die commodity's als tarwe, mais ofzo verbouwen.
Omdat sommige mensen nog wel waarde hechten aan huis, haard en eigen omgeving.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:14 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Die zijn er wel degelijk, dat bagatelliseer je alleen met dat ze dan maar ergens anders werk in hun sector moeten zoeken (wat voor boeren overigens ook een optie is). Ik zie niet in waarom het erger zou moeten zijn voor een boer als die zijn werk voortzet ergens in Duitsland dan voor iemand uit de gasindustrie die naar Engeland of Noorwegen moet verkassen voor een andere baan in zijn sector.
Nogmaals, als jij niet begrijpt wat het concept vrije markteconomie inhoudt, heeft een discussie erover geen enkele zin. Jouw gebazel dat er goedkope en dure producten bestaan doet helemaal niets met het concept van de vrije markteconomie. Dus mijn argument lag er 5 reacties geleden al, maar het heeft er alle schijn van dat jij te dom bent om dat in te zien.quote:
Raar. Ja. Maar geen ‘recht van de trekker’.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Beetje raar toch, als hij eerst uitgenodigd is door de organisatie?
En ja, de eigenaar van het terrein heeft dat recht, maar je terrein beschikbaar stellen aan de organisatie en vervolgens stellen dat bepaalde genodigden niet welkom zijn is een beetje vreemd.
Hoewel ik me heel goed kan voorstellen dat de eigenaar dit geroepen heeft omdat hij her en der gehoord had dat het beter zou zijn voor bepaalde politici als ze niet zouden komen.
In zo'n situatie zou ik ook liever de gebeten hond zijn die stelt dat mensen met een andere mening niet welkom zijn op mijn terrein dan dat het op of om mijn terrein ergens uit de hand loopt en er ongelukken gebeuren.
En aan geld. Hoofdzakelijk aan geld.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat sommige mensen nog wel waarde hechten aan huis, haard en eigen omgeving.
Maar waarde hechten aan je huis en omgeving is toch niet uniek aan boeren voorbehouden, waarom zouden we dan voor hun allerlei maatregelen moeten treffen die we voor anderen die net zo veel waarde hechten aan dat alles niet zouden doen?quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zeg dat; anders is het gedrocht van bijvoorbeeld de Participatiewet van 2015 idd niet te verklaren.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En aan geld. Hoofdzakelijk aan geld.
Dat stel ik ook niet; ik ageer tegen dat luchtige 'dan verkassen ze toch' riedeltje van een paar globalistisch ingestelde kapitaalnomaden die hun eigen moeder nog voor een paar duiten zouden verkopen.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:20 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar waarde hechten aan je huis en omgeving is toch niet uniek aan boeren voorbehouden, waarom zouden we dan voor hun allerlei maatregelen moeten treffen die we voor anderen die net zo veel waarde hechten aan dat alles niet zouden doen?
De boeren vragen om een eerlijke prijs voor hun producten waarmee ze bedoelen dat de race naar de bodem gestopt moet worden met bv. een melkquotum. Genoeg slimme boeren die dat inzien en kunnen uitleggen aan de minder begaafde boeren. De huidige maatregelen maken geen gereguleerde en kleinschalige boerenlandbouw mogelijk want er zijn geen reguleringsplannen. Het plan is om boeren te onteigenen in de buurt van Natura 2000 gebieden waar 25 miljard aan gespendeerd wordt, wat neerkomt op c.a. ¤1500 per hoofd van de bevolking. Met dat geld krijgt de overheid stikstofrechten én land in handen. Jij mag raden wat daarmee gebeurt.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:07 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Ja, dat zal best, maar als je nu een melkquotum in gaat voeren staat het hele malieveld vol met boeren om te protesteren. Net zoals er nu allerlei protestacties zijn tegen maatregelen die gereguleerde, kleinschalige boerenlandbouw eerder mogelijk gaan maken, dan de alternatieven waar ze voor strijden. Want als er daadwerkelijk weer meer ingezet moet worden op technologische oplossingen (de nep-oplossing waar onder druk van de LTO al decennialang naar wordt gegrepen) dan betekent dat nog weer meer schaalvergrotingen om het rendabel te maken.
En welke wetten (voor boeren) bedoel je dan? Ik ben benieuwdquote:Op woensdag 22 juni 2022 13:13 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Je hebt vooral nog geen voorbeelden gegeven waarom boeren zo uniek zijn dat wetten die voor de hele industrie gelden niet voor hun zouden moeten gelden.
Denk je dat er nog zoveel vraag naar boeren is met de huidige omstandigheden? Véél minder dan banen in de gas/olie/andere zware industrie. Die hoeven echt niet naar het buitenland te verkassen. Je weet niet wat er allemaal komt kijken bij boer zijnquote:Op woensdag 22 juni 2022 13:14 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Die zijn er wel degelijk, dat bagatelliseer je alleen met dat ze dan maar ergens anders werk in hun sector moeten zoeken (wat voor boeren overigens ook een optie is). Ik zie niet in waarom het erger zou moeten zijn voor een boer als die zijn werk voortzet ergens in Duitsland dan voor iemand uit de gasindustrie die naar Engeland of Noorwegen moet verkassen voor een andere baan in zijn sector.
Vandaar dat we ook wetten en regels hebben om te voorkomen dat bepaalde industrieën overlast rond eigen huis en in de omgeving veroorzaken. Zo zorgen we er voor dat de industrie de plukjes natuur in het land niet om zeep kan helpen door overmatige uitstoot.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uit deze post laat vooral jij zien dat je vrije markt economie niet (wilt) begrijpen.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nogmaals, als jij niet begrijpt wat het concept vrije markteconomie inhoudt, heeft een discussie erover geen enkele zin. Jouw gebazel dat er goedkope en dure producten bestaan doet helemaal niets met het concept van de vrije markteconomie. Dus mijn argument lag er 5 reacties geleden al, maar het heeft er alle schijn van dat jij te dom bent om dat in te zien.
We zijn een van de kleinste landen van de wereld en zelfs in Europa hebben we relatief de meeste boeren. Die exporteren voor hun eigen financiele gewin en voor niets anders. Het kan wel wat minder. En dat een handjevol Brabo's daar moeite mee heeft, pech.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat stel ik ook niet; ik ageer tegen dat luchtige 'dan verkassen ze toch' riedeltje van een paar globalistisch ingestelde kapitaalnomaden die hun eigen moeder nog voor een paar duiten zouden verkopen.
Sommigen lijken er zelfs een perverse wellust in te hebben, de nakende onteigening.
Ik adviseer je te ondernemen én te overleven in een concurrerende markt. Ik kan veel woorden aan je spenderen, maar kennelijk mis je een stuk ervaring in je leven.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik probeer alleen @:ACT-F duidelijk te maken, dat deze reactie van hem aan alle kanten rammelt.
[..]
Kom maar op dan, Einstein.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Uit deze post laat vooral jij zien dat je vrije markt economie niet (wilt) begrijpen.
quote:bestel waarin vraag en aanbod bepalen welke producten worden geproduceerd en waarin de overheid geen rol speelt
Wat heeft iets van wat je zegt met het onderwerp te maken?quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:26 schreef Scrummie het volgende:
Beter splitsen we ons (het oosten, noorden en een deel van het zuiden) gewoon af van dat westerse kut volk. Boeren uit NH en ZH zijn van harte welkom in het enige echte Nederland dan.
Sorry hoor, maar een beetje nadenken over hoe je een schaars goed (want dat is de hele crux hier, er is maar een beperkte hoeveelheid stikstofuitstoot beschikbaar voor ons allemaal) precies verdeelt is toch niet alleen aan rechts voorbehouden? Als er dan toch iets rechts is dan is het wel om de verdeling van die uitstoot zo scheef te verdelen dat een klein groepje zich kan verrijken ten koste van de rest van de samenleving.quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat stel ik ook niet; ik ageer tegen dat luchtige 'dan verkassen ze toch' riedeltje van een paar globalistisch ingestelde kapitaalnomaden die hun eigen moeder nog voor een paar duiten zouden verkopen.
Sommigen lijken er zelfs een perverse wellust in te hebben, de nakende onteigening.
quote:Op woensdag 22 juni 2022 13:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
We zijn een van de kleinste landen van de wereld en zelfs in Europa hebben we relatief de meeste boeren. Die exporteren voor hun eigen financiele gewin en voor niets anders. Het kan wel wat minder. En dat een handjevol Brabo's daar moeite mee heeft, pech.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |