nou.. wat ik begreep is dat veel eiken op sterven na dood zijn door stikstofquote:Op vrijdag 17 juni 2022 04:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Alle natuur inNederlan is aangelegd
alle meren zijn drooggelegd
Maar dat geeft niet, in een vruchtbare delta zul je geen arme delen kunnen houden
laat de groei maar de gang gaan , dat is nieuwe natuur van nederland
Loofbomen doen het prima in nederland met stikstof, en die zijn ook goed voor de CO2
nou wat ik zelf zie bij mijn dagelijkse fietstocht langs de Drunense duinen in het felrode gebied met de hoogste Nx concentraties is toch echt niet dat de eiken daar er slecht bijstaan.quote:Op vrijdag 17 juni 2022 06:39 schreef devlinmr het volgende:
[..]
nou.. wat ik begreep is dat veel eiken op sterven na dood zijn door stikstof
Hoe heb je dat beoordeeld?quote:Op vrijdag 17 juni 2022 09:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
nou wat ik zelf zie bij mijn dagelijkse fietstocht langs de Drunense duinen in het felrode gebied met de hoogste Nx concentraties is toch echt niet dat de eiken daar er slecht bijstaan.
In vergelijking met die dramatische plaatjes waar men het bezorgde publiek eiken laat zien met bijna geen groene blaadjes meer aan de boom zitten deze vol in het blad.quote:
Dat zegt niks.. of denk jij dat je het beter weet dan wetenschappers? Dat kan hoor en is wel helemaal in de mode. Je hoort er dan wel bij!quote:Op vrijdag 17 juni 2022 09:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In vergelijking met die dramatische plaatjes waar men het bezorgde publiek eiken laat zien met bijna geen groene blaadjes meer aan de boom zitten deze vol in het blad.
Jezus wat een dooddoener.quote:Op vrijdag 17 juni 2022 09:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat zegt niks.. of denk jij dat je het beter weet dan wetenschappers? Dat kan hoor en is wel helemaal in de mode. Je hoort er dan wel bij!
Toch is verzuring niet de hoofdoorzaak voor eikensterfte. Stikstofdepositie en dus verzuring is vooral een Nederlands probleem, terwijl eikensterfte ook voorkomt in het buitenland en op uitgesproken basische grondenquote:Op vrijdag 17 juni 2022 09:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat zegt niks.. of denk jij dat je het beter weet dan wetenschappers? Dat kan hoor en is wel helemaal in de mode. Je hoort er dan wel bij!
Dat verhaal van die mezen en eiken duikt elke zoveel jaar wel weer op en er zijn wel vaker gaten in geschoten.quote:Op vrijdag 17 juni 2022 10:08 schreef Basp1 het volgende:
Toch is verzuring niet de hoofdoorzaak voor eikensterfte. Stikstofdepositie en dus verzuring is vooral een Nederlands probleem, terwijl eikensterfte ook voorkomt in het buitenland en op uitgesproken basische gronden
Erg wetenschappelijk hoor alle eikensterfte op stikstof willen schuiven terwijl dit dus geen hoofdoorzaak is.
quote:Op vrijdag 17 juni 2022 10:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Toch is verzuring niet de hoofdoorzaak voor eikensterfte. Stikstofdepositie en dus verzuring is vooral een Nederlands probleem, terwijl eikensterfte ook voorkomt in het buitenland en op uitgesproken basische gronden
Erg wetenschappelijk hoor alle eikensterfte op stikstof willen schuiven terwijl dit dus geen hoofdoorzaak is.
Mooi he, die biodiversiteit?quote:De eikenprachtkever (Agrilus biguttatus) zorgt voor meer schade. De larve van de eikenprachtkever graaft gangen onder de bast van eiken waardoor bomen kunnen sterven. Deze soort is nieuw voor Nederland. Voor 1990 kwam dit insect hier niet voor.
Ik heb het artikel nu 2x doorgelezen maar ik kan niets over mezen vinden.quote:Op vrijdag 17 juni 2022 10:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat verhaal van die mezen en eiken duikt elke zoveel jaar wel weer op en er zijn wel vaker gaten in geschoten.
Ik had het over het artikel van nu.nl.quote:Op vrijdag 17 juni 2022 10:17 schreef BroesWillems het volgende:
Ik heb het artikel nu 2x doorgelezen maar ik kan niets over mezen vinden.
En dan de bomen zelf:quote:
https://bosgroepen.nl/naar-een-gezonde-bosbodem-op-zandgrond/quote:Rijk-strooiselsoorten kunnen het verschil maken
Het gemiddelde Nederlandse bos bestaat nu veelal uit soorten die de bodem sterk verzuren. Naaldbomen, zoals de lariks en de grove den. Maar ook de eik en de beuk doen een flinke zure duit in het zakje.
Nee, ik bedoel vermeerdering van economie elders omdat wij onze stikstof moeten reduceren.quote:Op donderdag 16 juni 2022 17:44 schreef Frozen-assassin het volgende:
Reductie hier, biedt dan de kans voor vermeerdering elders (in wat de Unie nodig heeft)
Stikstof waait geen 2000km mee met wind. Het valt vooral hier neer daarom hebben wij er ook heel veel last van en moeten we heel veel reduceren en dan wordt er snel naar de boeren gekeken want ja wij hebben nou eenmaal enorm veel dieren.
Waarom zou je dat lokaal met alle (kunst en vliegwerk) geweld willen voorkomen en zelfs opzettelijk verorozaken dat er een gewenste natuur komt ?quote:Op donderdag 16 juni 2022 23:35 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Je wil voornamelijk voorkomen dat het [b]mono cultuur[/i] wordt. Jouw argument dat het "geen natuur" zou zijn is het echte bizarre
Yep, er gaat/zal een heel nieuwe zienswijze worden toegepast. Natura2000 gebieden moeten beschermd worden tegen onnatuurlijke verstoringen en dus ook alles wat er onder, in -en overheen gaat. Wat een onwijs "gaaf" land zal het worden.quote:Op donderdag 16 juni 2022 17:29 schreef Fred_B het volgende:
Ik volg dit dossier niet zo in detail, maar zitten er met al die Natura 2000-gebieden nog meer verrassingen in de pijplijn eigenlijk? Dat Europa zich gaat storten op iets als grondwaterkwaliteit, bodemdaling, (achtergrond)geluidsoverlast of horizonvervuiling ofzo, waar wij als dichtbevolkt land extra door getroffen zouden worden.
Ah n=1 en dan ook nog van een amateur.... Je hebt me om, ik geloof jou boven de mensen die er voor geleerd hebbenquote:Op vrijdag 17 juni 2022 09:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
nou wat ik zelf zie bij mijn dagelijkse fietstocht langs de Drunense duinen in het felrode gebied met de hoogste Nx concentraties is toch echt niet dat de eiken daar er slecht bijstaan.
Ik vergelijk niks. Het hoort gewoon bij deze tijd... Anders ben je niet meer hipquote:Op vrijdag 17 juni 2022 10:00 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Jezus wat een dooddoener.
Hij zegt alleen dat hij het in een gebied met een hoog stikstof gehalte het niet ziet. Alleen een observatie, maar jij vergelijkt hem direct met een coronawappie. Daar krijg je een goede discussie van.![]()
Jij gelooft? Dus jouw waarheidsvinding is gebaseerd op aannames in plaats van onderzoek. Staat genoteerd n=1.quote:Op vrijdag 17 juni 2022 14:58 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Ah n=1 en dan ook nog van een amateur.... Je hebt me om, ik geloof jou boven de mensen die er voor geleerd hebben
Tja wie moet je nu geloven? Dat is altijd lastig...quote:Op vrijdag 17 juni 2022 10:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ha voorspelbaar dat je niet ingaat op het valse argument dat de hoofdoorzaak van eikensterfte niet komt door Nx verzuring.quote:Op vrijdag 17 juni 2022 14:58 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Ah n=1 en dan ook nog van een amateur.... Je hebt me om, ik geloof jou boven de mensen die er voor geleerd hebben
40% van de akkerbouw is koeien voer in de vorm van gras en voermais daarnaast importeren vwe veel eiwit rijk soja uit Zuidamerika om aan de koeien te voeren .................. OMDAT , het aantal koeien beperkt is per boerquote:Op woensdag 15 juni 2022 21:32 schreef devlinmr het volgende:
[..]
wat een bullshit. Als wij als mensen de natuur verstoren dan is dat vervuiling. Of het nou licht, of stikstof of lood is
[..]
Ehm juist wel. Als we zo doorgaan hebben we straks heel schrale natuur wat uiteindelijk ten koste zal gaan van de akkerbouw. Hell zelfs lto is het er niet mee oneens (met de berekening)
[..]
nope, zie boven
[..]
geen idee wat je punt is hier
[..]
quote:Op dinsdag 14 juni 2022 15:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Leek me inhoudelijk iets meer bijdragen dan een column van een Telegraaf columnist met een mening.
Perfect verwoordquote:
Van meet af aan.... wat is natuur ? En zeker in ons over gecultiveerd landje dat kennelijk is opgedeeld in Natura2000 gebieden waarbij de omgeving ondergeschikt is gemaakt. Hierbij onthouden dat het vooral europolitiek die de effciëntie van Nederland moet (be)straffen en zo haar haantje de voorste gedrag de nek om moet draaien.quote:Op zaterdag 18 juni 2022 20:55 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Perfect verwoordWij definiëren natuur op basis van subjectieve parameters waar we vervolgens beleid op maken, want dat is goed voor de natuur. Waarom het goed is en waarom het natuur is kan eigenlijk niemand uitleggen. Het is gewoon goed en daarmee moet je het doen. De belastingbetaler betaalt wel en de boer mag bloeden. De maatschappij krijgt er een papieren beloning voor terug in de vorm van de gratie om een huis te morgen bouwen, een prijzige, terwijl het zonder ingewikkelde regels had gekund tegen een lagere prijs.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |