Bloementeelt is voor Nederland dermate belangrijk dat we dat niet kunnen missen.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 00:58 schreef christmastsunami het volgende:
Valt de glastuinbouw hier eigenlijk ook onder? Of de bloementeeld? Is het niet gewoon versneld ingevoerd vanwege het gas verbruik?

quote:Op zaterdag 11 juni 2022 00:51 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat overkomt duizenden ouders per jaar (zonder riante uitkoopregeling trouwens) maar nu het boeren overkomt is dat ineens het grootste probleem van de planeet?

Als je woningen bouwt heb je ook ruimte nodig voor winkels, wegen, voorzieningen, bedrijven etcquote:Op vrijdag 10 juni 2022 22:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
54% van landoppervlak is in gebruik door boeren.
7% in gebruik voor 8 miljoen woningen.
Zo hard gaat dat niet.

Bloemen zijn inderdaad belangrijker dan voedsel. Ach in tijden van oorlog kunnen we dan altijd nog bloembollen eten.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 06:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bloementeelt is voor Nederland dermate belangrijk dat we dat niet kunnen missen.

Moet alles dan centraal geregeld en uitgevoerd worden? Dan hebben we geen provincies of gemeenten meer nodig.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 07:05 schreef hunterrnl het volgende:
Moet wel zeggen dat Den Haag wel slappe hap is. Ze maken de regels en ze schuiven de verantwoordelijkheid door naar de provincie.

Dat lijkt me logisch, wederom regelrechte intimidatie door boeren. Ze beginnen meteen weer mijn sympathie te verliezen.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 00:44 schreef hollandia02 het volgende:
Ik geloof dat mevrouw van der Wal boos is dat dr kinderen trillen als er boeren voor de deur staan.
Maar ik geloof ook dat er tientallen kinderen gaan trillen als tientallen boerenbedrijven opeens een andere baan moeten zoeken.

Idd van ¤8 landbouwgrond per M2 even op papier omzetten naar ¤500 m2quote:Op vrijdag 10 juni 2022 22:08 schreef PzKpfw het volgende:
Stikstof is ook alleen maar een probleem op papier. Enkel op deze manier kan men boeren dwingen hun kostbare grond op te geven. Alles onder de noemer van de natuur maar men bouwt die grond straks gewoon lekker vol of legt er weer een nieuw vliegveld op aan. Het is gewoon te walgelijk voor woorden.

Piepers vervuilen niet. Stront fabrieken wel.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 23:45 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En we kopen aardappels uit Israel.....
Israel.....
[ afbeelding ]

Ja, biodiversiteit is een basaal onderdeel van het natuurlijke ecosysteem waarin het menselijke bestaan zich afspeelt. Maar precies hetzelfde soort intuïtie dat ten grondslag ligt aan zulke uitspraken zegt mij dat het ook niet goed is om de voedselproducerende sector in je land de nek om te draaien. Het is beide: veetelers en landbouwers moeten milieuvriendelijker produceren, maar ze moeten er wél zijn. We zijn geen jagers-verzamelaars meer en ook een post-industriële samenleving kan niet van de lucht bestaan. We bestaan bij gratie van voedselvoorziening.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 01:10 schreef Repentless het volgende:
[..]"We weten niet waarom het zo belangrijk is, maar het is wel zo!"

Akkerbouw heeft geen bemesting nodig?quote:Op zaterdag 11 juni 2022 08:24 schreef etuiedelapiel het volgende:
Piepers vervuilen niet. Stront fabrieken wel.

Oorlogen zijn passé, dat weten we toch.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 08:03 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Bloemen zijn inderdaad belangrijker dan voedsel. Ach in tijden van oorlog kunnen we dan altijd nog bloembollen eten.

Dan moet je wel bemetsen anders krijg je weer schrale heide...quote:Op zaterdag 11 juni 2022 01:35 schreef Gehrman het volgende:
Smerige megastallen moeten plaats maken voor mooie bossen.

Dat is wel schokkend.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 08:56 schreef TheVulture het volgende:
Als je een minister thuis opzoekt ben je geen knip voor de neus waard.
Dan mag je nog blij zijn dat ze überhaupt een gesprek wil om vervolgens dan nog te zeggen "ja wij staan ook te trillen"
Kansloos volk, walgelijk dat er een groep boeren bestaat die denken dat ze boven elke fatsoensnorm staan.

De gehele bloemen en planten teelt in Nederland heeft een omzet van 7 miljard Euro.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 06:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bloementeelt is voor Nederland dermate belangrijk dat we dat niet kunnen missen.

Als je niet weet waar je het over hebt moet je je er misschien niet mee bemoeien.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 08:57 schreef etuiedelapiel het volgende:
Planten VERBRUIKEN juist stikstof.

Hoezo hielp het geen reet? Natuurlijk helpt het. Maar zolang boeren boeren, zullen we 100 blijven.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 07:05 schreef hunterrnl het volgende:
Hebben ze eigenlijk bewijzen dat dit zal werken. We kennen allemaal nog de schematjes van het "iedereen moet 100 rijden stikstoffff" en uiteindelijk hielp het geen reet.

Dus toch beton?quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
De gehele bloemen en planten teelt in Nederland heeft een omzet van 7 miljard Euro.
Ik verwacht dat je met andere inzet van die grond een stuk meer "rendement" hebt.

Nou, kennelijk dragen aardappels toch wel bij aan stikstofemissie.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 08:57 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
quote:Within arable crops, potatoes are responsible for more than half of the NH3 volatilization, with the largest contribution from seed potatoes, followed by sugar beet and cabbage crops.
https://www.sciencedirect(...)ii/S2590162119300310

Volgens mij hebben provincies en gemeenten wel wat meer problemen aan hun hoofd dan het constant oplossen van problemen veroorzaakt in Den Haag. Je kan niet constant de verantwoordelijkheid verschuiven om je eigen straatje schoon te vegen.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 08:16 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Moet alles dan centraal geregeld en uitgevoerd worden? Dan hebben we geen provincies of gemeenten meer nodig.

Als het economisch iets moet op gaan brengen en dan het liefst meer dan nu blijft er weinig anders over.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat is het enige alternatief voor bloementeelt?

Wat anders? Denk je serieus dat ze natuur gaan aanleggen? Natuurlijk niet! Er is straks "ineens" ruimte om massaal te gaan bouwen, of nog meer snelwegen of nog een datacenter of nog een blok beton distributiecentrum want dat is zo goed voor de werkgelegenheid, of nog meer vluchten vanaf Schiphol/Lelystadquote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is het enige alternatief voor bloementeelt?

Eva heeft gelijk.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 08:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[ twitter ]
Die Eva moet ook eens een veeg door de pan krijgen.

Men vergeet gewoon dat akker- en tuinbouw gewoon benesting nodig hebben... Koeien is het enige wat ze zien...quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:07 schreef Iblardi het volgende:
Nou, kennelijk dragen aardappels toch wel bij aan stikstofemissie.

Plus een shitload aan pesticidenquote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Men vergeet gewoon dat akker- en tuinbouw gewoon benesting nodig hebben... Koeien is het enige wat ze zien...

Door 100 te gaan rijden zou er ruimte komen is er gezegd. Das niet gebeurd en er is niks veranderd. Misschien is de kunstmatige bevolkingsgroei stoppen dan heb je minder huizen nodig ? Probleem word gewoon door Den Haag zelf veroorzaakt en een ander moet het slachtoffer worden van dat beleid.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoezo hielp het geen reet? Natuurlijk helpt het. Maar zolang boeren boeren, zullen we 100 blijven.
Het wordt aan de kant van auto's echter nog beter, EV's hebben geen stikstofuitstoot.

Je bestaansrecht staat op het spel. Wat moet je dan doen? Op je rug gaan liggen?quote:Op zaterdag 11 juni 2022 00:48 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Mensen moeten bewindspersonen niet thuis opzoeken. Dat is gewoon not done.

Gast, 7 miljard is substantieel, ik denk dat het sluiten van hoogovens minder pijn doet en meer oplevert in alle opzichten.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De gehele bloemen en planten teelt in Nederland heeft een omzet van 7 miljard Euro.
Ik verwacht dat je met andere inzet van die grond een stuk meer "rendement" hebt.

Het is omzet, geen winst. En daar is de miljardenschade door de stikstofproblematiek nog niet eens af.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Gast, 7 miljard is substantieel, ik denk dat het sluiten van hoogovens minder pijn doet en meer oplevert in alle opzichten.

Bloemen hebben relatief veel winstmarge, overigens is een groot deel van die omzet geteelt in Afrika.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is omzet, geen winst. En daar is de miljardenschade door de stikstofproblematiek nog niet eens af.

Het verandert niets aan de situatie, je weet dat er rond natuurgebieden boerenbedrijven gaan verdwijnen of krimpen.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je bestaansrecht staat op het spel. Wat moet je dan doen? Op je rug gaan liggen?

Nou, als het in Afrika geteeld is en we komen dan nog steeds maar op ¤7 miljard omzet per jaar, dan komt er dus nog minder omzet uit de teelt in Nederland en zijn de gevolgen nog een stukje kleiner.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bloemen hebben relatief veel winstmarge, overigens is een groot deel van die omzet geteelt in Afrika.
Inzicht komt soms later.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:34 schreef raptorix het volgende:
Het meest Ironische is dat de huidige stikstof maatregelen gebaseerd zijn op gebieden die ontstaan zijn door het slecht behandelen van de natuur![]()
![]()
![]()

Ik ben hastikke voorstander om natuur te beschermen, maar Nederland heeft zich een kunstmatig probleem opgespelt door eerst zelf natuur te creeren in allerlei postzegelgebieden en vervolgens kunnen we helemaal niks meer, en dat alles door een paar totaal idioten die bevriende rechters uitspraken laten doen waardoor het halve land tot stilstand komt.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nou, als het in Afrika geteeld is en we komen dan nog steeds maar op ¤7 miljard omzet per jaar, dan is de schade dus nog kleiner als er in Nederland minder geteeld wordt.
[..]
Inzicht komt soms later.

Kijk naar de Veluwe, eerst het hele bos rooien vanwege de scheepsbouw, toen was het allemaal schrale heide en werd er weer als de bliksem bos aangeplant om dat weer recht te trekken en nu is bos niet meer de bedoeling want het moet weer schrale heide worden...quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:34 schreef raptorix het volgende:
Het meest Ironische is dat de huidige stikstof maatregelen gebaseerd zijn op gebieden die ontstaan zijn door het slecht behandelen van de natuur![]()
![]()
![]()

Als fotograaf ben ik regelmatig te vinden in die "postzegelgebieden" maar ook langs akkers.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben hastikke voorstander om natuur te beschermen, maar Nederland heeft zich een kunstmatig probleem opgespelt door eerst zelf natuur te creeren in allerlei postzegelgebieden en vervolgens kunnen we helemaal niks meer, en dat alles door een paar totaal idioten die bevriende rechters uitspraken laten doen waardoor het halve land tot stilstand komt.

quote:Op zaterdag 11 juni 2022 08:57 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]

Ik was in de jaren 80 bij het Meer van Geneve, kun je ongeveer 15 meter naar beneden kijken en de bodem zien, echter het was ten strengste verboden om te zwemmen.....quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als fotograaf ben ik regelmatig te vinden in die "postzegelgebieden" maar ook langs akkers.
Loop ik door het Lauwersmeergebied, dan weet ik sloten waar de kikkers je voor de voeten weg springen, waar je libellen ziet, water dat niet dood is.
In de Amsterdamse Waterleidingsduinen, ter hoogte van Vogelenzang heb je nog water waar je de bodem kan zien en de snoeken kan zien zwemmen.
Kom je langs een bemeste akker, dan is zo'n sloot praktisch dood en zwaar groen/bruin van de alg. Hooguit een rat die nog oversteekt.

Distributiecentrums voor Ali Baba en Amazon, want dat levert HEUL VEUL werk op.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:50 schreef jakosi het volgende:
Wat gaat er eigenlijk gebeuren met het land van al die boeren? Akkerbouw? Zal niet overal kunnen (heus niet overal komen woningen).. Wat gaat er veranderen aan het landschap?

Daar heb je dan vast wel foto's van. Maar je noemt akkerbouw... Dat is alweer wat anders dan weilanden.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als fotograaf ben ik regelmatig te vinden in die "postzegelgebieden" maar ook langs akkers.
Loop ik door het Lauwersmeergebied, dan weet ik sloten waar de kikkers je voor de voeten weg springen, waar je libellen ziet, water dat niet dood is.
Kom je langs een bemeste akker, dan is zo'n sloot praktisch dood en zwaar groen/bruin van de alg. Hooguit een rat die nog oversteekt.

Maar wacht! We hebben een tekort aan arbeidskrachten. Hoe lossen we dat op?quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Distributiecentrums voor Ali Baba en Amazon, want dat levert HEUL VEUL werk op.

Die halen we uit Syrie natuurlijk.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:52 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar wacht! We hebben een tekort aan arbeidskrachten. Hoe lossen we dat op?

Ditriebutiecrntra, zonnepanelen, zwaaipalen en een Lelylijn...quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:50 schreef jakosi het volgende:
Wat gaat er eigenlijk gebeuren met het land van al die boeren? Akkerbouw? Zal niet overal kunnen (heus niet overal komen woningen).. Wat gaat er veranderen aan het landschap?

Daar heeft hij anders ook een stevige mening over. Past alleen niet in je narratief natuurlijk.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Eva heeft gelijk.
Klaver mag zn bekkie houden en mag ook eens een keer zijn waffel opentrekken over de intimidatie door de overheid op de toeslagen bijvoorbeeld.
Overdreven gejank, er is helemaal niets gebeurd.

Dat kan nog best wel eens voordelig uitpakken voor de boeren.quote:

Nee, ik me tot op heden niet geroepen gevoeld om foto's van vervuilde sloten te maken.quote:
Nou poeh, je hebt me, uiteraard ook weilanden.quote:Maar je noemt akkerbouw... Dat is alweer wat anders dan weilanden.
Ik heb het uiteraard over net natuurgebied zelf, niet over de omringende boeren.quote:Anyway, het Lauwersmeergebied is vnl een agrarisch gebied (veeteelt en akkerbouw) en een N2K gebied... Toch gek dan dat de natuur het daar zo goed doet...

En hier kun je de bodem ook heel goed zien:quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik was in de jaren 80 bij het Meer van Geneve, kun je ongeveer 15 meter naar beneden kijken en de bodem zien, echter het was ten strengste verboden om te zwemmen.....
De reden dat water troebel is komt doorgaans gewoon door de doorstroming.

Het boerenland dat als zodanig blijft. En dat zal er ook genoeg zijn.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ditriebutiecrntra, zonnepanelen, zwaaipalen en een Lelylijn...

Natuurgebied? Dat noem jij toch een voormalige zandwinningsput? Is dat nu ineens wel natuur voor je?quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
En hier kun je de bodem ook heel goed zien:
https://www.omropfryslan.(...)eindelijk-zonnebaden
Maar dan is het niet erg dat een compleet meer en natuurgebied volledig verkracht wordt.

Oh ja, daarom moeten de omringende boeren weg... Wat voor grens werd er ook alweer gehanteerd vwb stikstof? 25 Km toch?quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb het uiteraard over net natuurgebied zelf, niet over de omringende boeren.

25km? Dan zouden alle boeren weg moeten.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh ja, daarom moeten de omringende boeren weg... Wat voor grens werd er ook alweer gehanteerd vwb stikstof? 25 Km toch?

Ja, vond dat wel een goeie!quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:55 schreef ColorCartridge het volgende:
Als ze naar de rechter stappen om de overheid te laten bewijzen wat de bron is van de stikstof, zoals Caroline van der Plas in het filmpje stelt, zou het zomaar kunnen zijn dat de rechter de boer in het gelijk stelt, omdat dat gewoon niet kan worden bewezen.

Zelfs bij 10 blijft er weinig over.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
25km? Dan zouden alle boeren weg moeten.

We weten doorgaans dat rechters erg kritisch zijn op het RIVM.quote:

Dat doet wel een beetje zeer aan de ogen. Het is jammer dat zonnepanelen en windturbines zo inherent lelijk zijn. Maar goed, mochten ze in de toekomst niet meer nodig zijn, dan kun je ze altijd weer verwijderen. Het is niet zo onomkeerbaar als het afknijpen van een beroepssector en het verder volbouwen van het land.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
En hier kun je de bodem ook heel goed zien:
https://www.omropfryslan.(...)eindelijk-zonnebaden
Maar dan is het niet erg dat een compleet meer en natuurgebied volledig verkracht wordt.

Ik verwacht niet dat dat zo gaat werken.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:55 schreef ColorCartridge het volgende:
[..]
Dat kan nog best wel eens voordelig uitpakken voor de boeren.
Als ze naar de rechter stappen om de overheid te laten bewijzen wat de bron is van de stikstof, zoals Caroline van der Plas in het filmpje stelt, zou het zomaar kunnen zijn dat de rechter de boer in het gelijk stelt, omdat dat gewoon niet kan worden bewezen. Er staan op de neergeslagen stikstofdeeltjes geen vlaggetjes waarop de bron is vermeld, het is allemaal gebaseerd op aannames en ongeschikte rekenmodellen.
En als de boer inderdaad gelijk krijgt, is dat gelukkig een hele dikke streep door het plan van Van der Wal.
Het zou nog leuker worden als de rechter aan Van der Wal de plicht oplegt eerst alle succesvolle innovaties die boeren zelf hebben gedaan te laten onderzoeken en de effecten daarvan te laten doorrekenen voordat de huidige plannen werkelijkheid worden.

Ben je er ooit geweest? En ik verzin het niet he:quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Natuurgebied? Dat noem jij toch een voormalige zandwinningsput? Is dat nu ineens wel natuur voor je?
https://mooifriesland.nl/ureterp/quote:Dit dorp beschikt over een aantal natuurgebieden waaronder ook verschillende dobben. Hieronder noemen we een aantal in deze omgeving.
Lippe Gabriëlsplas is 20 meter diep en bestond van oorsprong uit twee zandwinputten. In de jaren 70 werd daar zand gewonnen zodat het knooppunt Ureterpverlaat en de A7 konden worden aangelegd

Nee, ik begrijp dat je het niet verzint.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ben je er ooit geweest? En ik verzin het niet he:
[..]
https://mooifriesland.nl/ureterp/
Daarbij zijn heel veel voormalige zandwinputten unieke natuur geworden (vooral vwb vis en het overige waterleven) kijk bv. naar de Put van Nederhorst.

kloptquote:Op zaterdag 11 juni 2022 08:20 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dat lijkt me logisch, wederom regelrechte intimidatie door boeren. Ze beginnen meteen weer mijn sympathie te verliezen.

Begin je nu de weerstand een beetje te begrijpen?quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
https://www.rijksoverheid(...)-alle-emissiebronnenquote:Voor het berekenen van stikstofneerslag, nodig voor het aanvragen van een natuurvergunning, gaat een vaste afstandsgrens van 25 kilometer gelden.

juistquote:Op zaterdag 11 juni 2022 01:35 schreef Gehrman het volgende:
Smerige megastallen moeten plaats maken voor mooie bossen.

Ik geloof ook niet dat ik zoiets ooit ter discussie heb gesteld?quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nee, ik begrijp dat je het niet verzint.
Maar het is meer dat het me verbaast dat je het zelf een natuurgebied noemt en als zodanig erkent.

Het lijkt me een vrij subjectief gebeuren waarin met maten van aannemelijkheid zal worden gewerkt. Iets zegt me dat het dan vooral afhangt van de persoonlijkheid van de rechter die je treft.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:55 schreef ColorCartridge het volgende:
[..]
Als ze naar de rechter stappen om de overheid te laten bewijzen wat de bron is van de stikstof, zoals Caroline van der Plas in het filmpje stelt, zou het zomaar kunnen zijn dat de rechter de boer in het gelijk stelt, omdat dat gewoon niet kan worden bewezen. Er staan op de neergeslagen stikstofdeeltjes geen vlaggetjes waarop de bron is vermeld, het is allemaal gebaseerd op aannames en ongeschikte rekenmodellen.
En als de boer inderdaad gelijk krijgt, is dat gelukkig een hele dikke streep door het plan van Van der Wal.
Het zou nog leuker worden als de rechter aan Van der Wal de plicht oplegt eerst alle succesvolle innovaties die boeren zelf hebben gedaan te laten onderzoeken en de effecten daarvan te laten doorrekenen voordat de huidige plannen werkelijkheid worden.

zelfs Tsjernobil is prachtige wilde natuur, daar kan de Ecologische Hoofd Structuur en nieuwe wildernis nog een puntje aan zuigenquote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ben je er ooit geweest? En ik verzin het niet he:
[..]
https://mooifriesland.nl/ureterp/
Daarbij zijn heel veel voormalige zandwinputten unieke natuur geworden (vooral vwb vis en het overige waterleven) kijk bv. naar de Put van Nederhorst.

nee niet in de flevopolder ,daar is nooit schrale natuur geweest behalve wat we zelf aan gelegd hebbenquote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]

Een aantal hier (wo ik en @ACT-F) lopen vanaf dag 1 al te pleiten om daadwerkelijk op lokatie te meten en daarmee ook de herkomst van de depositie vast te stellen zodat je gericht iets aan de gebieden kunt doen. En dat wil niet eens zeggen dat stikstof de manier is,quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik verwacht niet dat dat zo gaat werken.
Want er wordt nog steeds gekeken naar de depositie in een gebied en al ben je niet de hoofdoorzaak, je kan ook niet stellen dat je als veehouder met 200 koeien of 1.200 varkens daar niets mee van doen hebt.

Na de knuffel wel even goed desinfecteren, anders krijgen we hier straks ook tweekoppige hertjes en dergelijke.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zelfs Tsjernobil is prachtige wilde natuur, daar kan de Ecologische Hoofd Structuur en nieuwe wildernis nog een puntje aan zuigen

https://www.naturetoday.c(...)s/message/?msg=19265quote:19-NOV-2013 - Hoogveenplassen zijn wellicht de meest ongure plekken om als dier in te leven.
Ze zijn zuur, arm aan voedingsstoffen en donker vanwege rondzwevende humus.
Lange tijd was onduidelijk waar de ongewervelde fauna in deze wateren van leeft, maar nu is aangetoond wie wat eet en waar de basis van de voedselketen ligt.

Honden mogen nog geen scheet laten op de Veluwe maar wolven en allerlei ander gespuis zoals elanden ed. zijn weer van harte welkom.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:23 schreef maan_man het volgende:
Konikpaarden, Schotse hooglanders, schapen.... Natuurmonumenten jaagt alles hun natuurgebieden in, maar als ze 3 km verderop bij de boer staan, zijn ze ineens gevaarlijk voor datzelfde natuurgebied.

Je kunt hele discussies voeren hoe de huidige nog resterende natuurgebieden zijn ontstaan. Maar waarom is dat relevant? Het gaat erom dat die gebieden nu een bepaalde biodiversiteit huisvesten die zal verdwijnen als de stikstofneerslag niet naar beneden gaat.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:34 schreef raptorix het volgende:
![]()
![]()

Dus? Het is een zelfverzonnen papieren probleem.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het verandert niets aan de situatie, je weet dat er rond natuurgebieden boerenbedrijven gaan verdwijnen of krimpen.
Boeren zijn fantastisch, ik heb er ook in mijn vriendenkring. Maar voor dit kikkerlandje hebben we er momenteel teveel met teveel stront op een te klein oppervlak.

Taiga? Dat is ook wel vrij saai hoor. Ik ben blij met ons sobere, maar toch gevarieerde landschap met eiken, beuken en lindes.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:28 schreef michaelmoore het volgende:
In een vruchtbare delta met veel economische activiteit , kun je niet een habitat volhouden die past op de steppen van Kazachstan
Deze Habitat zou het prima doen met veel stikstof
[ afbeelding ]

"You'll own nothing and be happy"quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:15 schreef raptorix het volgende:
Ik ben geen wappie, maar Rutte is bezig de complete maatschappij aan het op te blazen.
Straks bestaat de hele maatschappij uit megabedrijven gerunned door zijn vriendjes.

En zo wordt landsbeleid beslecht in de rechtszaal....quote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:55 schreef ColorCartridge het volgende:
[..]

Ik kom ze geregeld tegen onderweg en gelukkig poseren ze graag voor de camera.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:23 schreef maan_man het volgende:
Konikpaarden, Schotse hooglanders, schapen.... Natuurmonumenten jaagt alles hun natuurgebieden in, maar als ze 3 km verderop bij de boer staan, zijn ze ineens gevaarlijk voor datzelfde natuurgebied.

Ook zo'n uitspraak die random gebruikt wordt terwijl vrijwel niemand de oorsprong er van kent.quote:

Nee die gebieden verdwijnen niet, die veranderen, net zoals de natuur eerst ook veranderd is door menselijk toedoen, daarnaast zul je een belangenafweging moeten maken, wil je die paar schrale gebiedjes behouden, of willen we misschien eens proberen de huizenmarkt uit het slop te trekken, en boeren gewoon een boterham geven.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:30 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Je kunt hele discussies voeren hoe de huidige nog resterende natuurgebieden zijn ontstaan. Maar waarom is dat relevant? Het gaat erom dat die gebieden nu een bepaalde biodiversiteit huisvesten die zal verdwijnen als de stikstofneerslag niet naar beneden gaat.

Wordt lachen voor oa @TheFreshPrince en ondergetekende wonende in de grote veenpolder en het zesde en zevende veendistrict...quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:28 schreef michaelmoore het volgende:
In een vruchtbare delta met veel economische activiteit , kun je niet een habitat volhouden die past op de steppen van Kazachstan
Deze Habitat zou het prima doen met veel stikstof
[ afbeelding ]
Dit is arme hoogveen natuur, zo wilen we het
[..]
https://www.naturetoday.c(...)s/message/?msg=19265
[ afbeelding ]

Daar lijkt het wel op ja.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:15 schreef raptorix het volgende:
Ik ben geen wappie, maar Rutte is bezig de complete maatschappij aan het op te blazen.
Straks bestaat de hele maatschappij uit megabedrijven gerunned door zijn vriendjes.

maar kan ok in ene klap een heel stel kassen over de rooie gaan, ik heb zelf kassen vol chrysanten omgeploegd omdat ze over tijd warenquote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bloemen hebben relatief veel winstmarge, overigens is een groot deel van die omzet geteelt in Afrika.

Depositie gaat het om.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als er echt rechtszaken komen van boeren die accurate uitstootmetingen willen rond hun eigen bedrijven dan zou dat nog wel eens negatiever kunnen uitvallen voor ze dan ze denken.

Nou maak me gek.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
"You'll own nothing and be happy"

Dat klopt helemaal , het is tijd dat er 30 % minder boeren komen , pak hun de landbouwsubsidie af en voer de melkquota weer inquote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het verandert niets aan de situatie, je weet dat er rond natuurgebieden boerenbedrijven gaan verdwijnen of krimpen.
Boeren zijn fantastisch, ik heb er ook in mijn vriendenkring. Maar voor dit kikkerlandje hebben we er momenteel teveel met teveel stront op een te klein oppervlak.
klopt helemaalquote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben hardstikke voorstander om natuur te beschermen, maar Nederland heeft zich een kunstmatig probleem opgespelt door eerst zelf natuur te creeren in allerlei postzegelgebieden en vervolgens kunnen we helemaal niks meer, en dat alles door een paar totaal idioten die bevriende rechters uitspraken laten doen waardoor het halve land tot stilstand komt.

Rivm meet direct boven rioolputten en onrealistisch dichtbij kippenschuren.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als er echt rechtszaken komen van boeren die accurate uitstootmetingen willen rond hun eigen bedrijven dan zou dat nog wel eens negatiever kunnen uitvallen voor ze dan ze denken.

Dat is inderdaad de onzin die op Twitter verspreid wordt door o.a. FDD aanhangers.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Rivm meet direct boven rioolputten en onrealistisch dichtbij kippenschuren.

Juist niet. Men wil juist de huidige natuur omvormen naar iets anders omdat "het zo heurt"...quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:30 schreef Breekfast het volgende:
Je kunt hele discussies voeren hoe de huidige nog resterende natuurgebieden zijn ontstaan. Maar waarom is dat relevant? Het gaat erom dat die gebieden nu een bepaalde biodiversiteit huisvesten die zal verdwijnen als de stikstofneerslag niet naar beneden gaat.

Uitstoot blablablaquote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar kan ok in ene klap een heel stel kassen over de rooie gaan, ik heb zelf kassen vol chrysanten omgeploegd omdat ze over tijd waren
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |