quote:Op maandag 6 juni 2022 20:38 schreef Ulx het volgende:
Dat waren geen groene fratsen, dat ging om een boomgaard. Het waren dus weer die eeuwig en altijd zanikende boeren die toen protesteerden.
quote:Amersfoort wijst de plaats aan waar de slag om de Grebbeberg begon. Een landweggetje net buiten Wageningen. In mei 1940 stonden iets verderop de weilanden onder water. Er werd nog gebouwd aan een gemaal om ook de hoger gelegen strook tussen Wageningen en Rhenen te inunderen, maar dat was niet op tijd klaar, omdat er op typisch Nederlandse wijze was gesteggeld over de kosten. Tussen Wageningen en Rhenen bevonden zich de voorposten. Hier hadden Nederlandse soldaten zich ingegraven. Ze hadden geen vrij schootsveld, doordat de overheid de schadevergoeding voor het kappen van bomen en het slopen van gebouwen te duur vond.
https://www.grebbeberg.nlquote:Door de vele fruitboomgaarden was het terrein tussen de Grebbeberg en Wageningen zeer onoverzichtelijk. In de Nederlandse literatuur wordt er steeds met nadruk op gewezen dat uit misplaatste zuinigheid de Nederlandse regering het kappen van de fruitbomen verboden had. Hierdoor waren er onvoldoende schootsvelden en konden de Duitse aanvallers de Nederlandse stellingen ongezien naderen met alle gevolgen van dien.
Wat heerleyck Nederlandschquote:Op maandag 6 juni 2022 20:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
[..]
https://www.grebbeberg.nl
Of die boomgaarden nou in het voor- of nadeel van ons waren is een andere discussie. Feit is wel dat de regering het vanwege de centen tegen heeft gehouden.
Tuurlijk joh, daarom was er eerst (in 1936) 76 miljoen gulden beschikbaar en werd dit in 1938 opgeschroefd naar 152 miljoen. Bovendien kwam in 1937 ook nog 157 miljoen beschikbaar voor de aankoop van materiaal.quote:Op maandag 6 juni 2022 20:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het pacifisme vierde hoogtij in die dagen dus zeker wel.
[..]
een deel is alsnog gekapt meen ik toen het los ging (op bevel van officieren zonder can do mentaliteit) met als gevolg dat de mannen die toch al de hele week bezig waren met het uitbouwen/graven van de stelling (want we gaan geen contracters inhuren als we zoveel gratis krachten hebben gemobiliseerd) doodop waren toen de moffen eenmaal op kwamen dagenquote:Op maandag 6 juni 2022 20:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
[..]
https://www.grebbeberg.nl
Of die boomgaarden nou in het voor- of nadeel van ons waren is een andere discussie. Feit is wel dat de regering het vanwege de centen tegen heeft gehouden.
als dat extra geld daadwerkelijk bij defensie terecht was gekomen zou ik het misschien met je eens zijn geweestquote:Op maandag 6 juni 2022 20:55 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Tuurlijk joh, daarom was er eerst (in 1936) 76 miljoen gulden beschikbaar en werd dit in 1938 opgeschroefd naar 152 miljoen. Bovendien kwam in 1937 ook nog 157 miljoen beschikbaar voor de aankoop van materiaal.
Het lukte inderdaad niet meer om defensie op orde te krijgen, maar dat lag niet aan de mentaliteit van het gebroken geweertje.
Er is natuurlijk van alles misgegaan. Maar het is niet zo dat de politiek geen urgentie voelde. Anders waren de uitgaven in de jaren voor de oorlog niet verviervoudigd.quote:Op maandag 6 juni 2022 20:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
als dat extra geld daadwerkelijk bij defensie terecht was gekomen zou ik het misschien met je eens zijn geweest
fine, ik geef het opquote:Op maandag 6 juni 2022 21:01 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Er is natuurlijk van alles misgegaan. Maar het is niet zo dat de politiek geen urgentie voelde. Anders waren de uitgaven in de jaren voor de oorlog niet verviervoudigd.
Van 76 miljoen naar 309 miljoen.
Ja, paniekvoetbal noemen we dat.quote:Op maandag 6 juni 2022 21:01 schreef luxerobots het volgende:
Er is natuurlijk van alles misgegaan. Maar het is niet zo dat de politiek geen urgentie voelde. Anders waren de uitgaven in de jaren voor de oorlog niet verviervoudigd.
Bestaat er uberhaupt een onderwerp waarbij je niet tegen de stroom in gaat roeien? Ze zeggen wel eens dat Friezen alleen in een tweepersoonsbed slapen omdat ze dan 's nachts ook dwars kunnen liggen maar dat is ook aardig van toepassing op jou.quote:Van 76 miljoen naar 309 miljoen.
Terwijl die club ook gewoon is opgeheven in 1994 en in 2006 weer heropgericht...quote:Op maandag 6 juni 2022 21:04 schreef sp3c het volgende:
8 RI is wel Oranje Gelderland tegenwoordig geloof ik ... OG is wel toepasselijk
maar er moet plek zijn voor een achtste infanterieregiment ergens binnen defensie en met de hoogste prioriteit
terechtquote:Op maandag 6 juni 2022 21:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Terwijl die club ook gewoon is opgeheven in 1994 en in 2006 weer heropgericht...
Overigens zou het RIOG in 2013 weer opgeheven worden was de bedoeling maar dat is dankzij de Kruif niet doorgegaan. Toen is 13 Mechbrig op wielen gezet zodat 45 Painfbat behouden kon blijven.quote:Op maandag 6 juni 2022 21:09 schreef sp3c het volgende:
terecht
al ben ik nog steeds geen fan van boxer, als ik een flat op wielen wil koop ik wel een dikke caravan en sleurhut ik die shit iedere zomer naar spanje
de Kruif is die gast die er niets van weet hier toch?quote:Op maandag 6 juni 2022 21:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Overigens zou het RIOG in 2013 weer opgeheven worden was de bedoeling maar dat is dankzij de Kruif niet doorgegaan. Toen is 13 Mechbrig op wielen gezet zodat 45 Painfbat behouden kon blijven.
Er zijn twee CV-90 Painfbats, te weten 44 Painfbat JWF en 45 Painfbat RIOG. De twee wielclubs zijn 17 Painfbat GFPI en 42 Painfbat BLJ.
Ik krijg het idee dat jij het mantra van de pacifisten en de bezuinigingen er maar wat graag bij haalt. Een overheid die twee jaar voor de oorlog zijn uitgaven aan defensie verviervoudigd zou ik niet bepaald pacifistisch noemen.quote:Op maandag 6 juni 2022 21:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bestaat er uberhaupt een onderwerp waarbij je niet tegen de stroom in gaat roeien? Ze zeggen wel eens dat Friezen alleen in een tweepersoonsbed slapen omdat ze dan 's nachts ook dwars kunnen liggen maar dat is ook aardig van toepassing op jou.
Oekraine was ook gewoon te laat, dit gevecht zit er al 10 jaar aan te komen en echt klaar zijn ze nog steeds nietquote:Op maandag 6 juni 2022 21:19 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik krijg het idee dat jij het mantra van de pacifisten en de bezuinigingen er maar wat graag bij haalt. Een overheid die twee jaar voor de oorlog zijn uitgaven aan defensie verviervoudigd zou ik niet bepaald pacifistisch noemen.
En de vergelijking met nu is helemaal belachelijk. Alsof we nu net als toen te laat zijn. Het Russische leger bijt zijn tanden stuk op Oekrane. Dat kun je niet vergelijken met het Duitse leger toen. Bovendien zitten er nog aardig wat landen tussen Nederland en Rusland. Ook dat is bij Nederland en Duitsland wel anders.
Wat is een gardist?quote:Op maandag 6 juni 2022 21:23 schreef BEFEM het volgende:
Haha familie van dode Russische gardisten krijgen 5 miljoen roebel.
Zullen ze blij mee zijn bij het leger
Is natuurlijk een moeilijke situatie voor ze geweest. Een corrupt arm land wat veel soldaten moet bewapenen maar waar je door legacy voor een groot deel afhankelijk bent van je vijand voor wapens. En de andere mogelijke leverancier van (lichte) wapens heeft 4 jaar een president gehad die je eigen president probeerde te chanterenquote:Op maandag 6 juni 2022 21:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
Oekraine was ook gewoon te laat, dit gevecht zit er al 10 jaar aan te komen en echt klaar zijn ze nog steeds niet
De geschiedschrijvers zien dit toch echt anders, maar goed @luxerobots heeft gesproken.quote:Op maandag 6 juni 2022 21:19 schreef luxerobots het volgende:
Ik krijg het idee dat jij het mantra van de pacifisten en de bezuinigingen er maar wat graag bij haalt. Een overheid die twee jaar voor de oorlog zijn uitgaven aan defensie verviervoudigd zou ik niet bepaaldcpacifistisch noemen.
Dat noemen we ook wel de kop in het zand steken...quote:En de vergelijking met nu is helemaal belachelijk. Alsof we nu net als toen te laat zijn. Het Russische leger bijt zijn tanden stuk op Oekrane. Dat kun je niet vergelijken met het Duitse leger toen. Bovendien zitten er nog aardig wat landen tussen Nederland en Rusland. Ook dat is bij Nederland en Duitsland wel anders.
Volgens de NOS het priveleger van Poetin wat buiten het leger om functioneert. Zouden dan die Rhosggia of hoe je het schrijft zijn denk ik?quote:
Rosgvardia, die ja.quote:Op maandag 6 juni 2022 21:27 schreef BEFEM het volgende:
Volgens de NOS het priveleger van Poetin wat buiten het leger om functioneert. Zouden dan die Rhosggia of hoe je het schrijft zijn
Maar die zijn toch juist allemaal ontslagen omdat ze niet naar ukraine wilden?quote:Op maandag 6 juni 2022 21:27 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Volgens de NOS het priveleger van Poetin wat buiten het leger om functioneert. Zouden dan die Rhosggia of hoe je het schrijft zijn denk ik?
Garderegimenten (des konings eigen). Hebben wij er ook drie van. Garde fusiliers Prinses Irene, Garde Jagers en Garde Grenadiers.quote:
In het begin van de oorlog zijn er wel een aantal colonnes van vernietigd.quote:Op maandag 6 juni 2022 21:29 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maar die zijn toch juist allemaal ontslagen omdat ze niet naar ukraine wilden?
Naja. Ik hoop.iig dat er veel dood gaan. Dat gaat ze veel geld kosten
Alles om te voorkomen dat de Russische verliezen ter sprake komen.quote:Op maandag 6 juni 2022 21:30 schreef Lospedrosa het volgende:
Wel leuk dat ik het Nederlandse leger tijdens wo2 erbij haalde h?
ik ben altijd wel blij met een excuus om het verhaal te vertellenquote:Op maandag 6 juni 2022 21:30 schreef Lospedrosa het volgende:
Wel leuk dat ik het Nederlandse leger tijdens wo2 erbij haalde h?
Ooh nice!quote:Op maandag 6 juni 2022 21:30 schreef BEFEM het volgende:
[..]
In het begin van de oorlog zijn er wel een aantal colonnes van vernietigd.
Wel even opletten dat deze regimenten ‘gewoon’ onder de landmacht vallen heden ten dagen en die gardisten van Poetin expliciet niet onder het leger vallen maar rechtstreeks onder de president.quote:Op maandag 6 juni 2022 21:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Garderegimenten (des konings eigen). Hebben wij er ook drie van. Garde fusiliers Prinses Irene, Garder Jagers en Garde Grenadiers.
Uiteraard, bij ons is het ook ceremonieel en traditie. Bij de Russen is het nog van het kaliber Republikeinse Garde van Saddam.quote:Op maandag 6 juni 2022 21:34 schreef trein2000 het volgende:
Wel even opletten dat deze regimenten ‘gewoon’ onder de landmacht vallen heden ten dagen en die gardisten van Poetin expliciet niet onder het leger vallen maar rechtstreeks onder de president.
Revolutionaire garde Iran was ook waar ik aan moest denken.quote:Op maandag 6 juni 2022 21:37 schreef AchJa het volgende:
Uiteraard, bij ons is het ook ceremonieel en traditie. Bij de Russen is het nog van het kaliber Republikeinse Garde van Saddam.
Geef die bronnen maar, ik heb duidelijk laten zien dat er in de jaren voor de oorlog, zelfs voor de inval in Polen, een aanzienlijke hoeveelheid geld bijkwam voor defensie.quote:Op maandag 6 juni 2022 21:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
De geschiedschrijvers zien dit toch echt anders, maar goed @:luxerobots heeft gesproken.
Wie van de SDAP wil je de schuld geven van pacifisme en bezuinigingen op defensie?quote:Anders verdiep je je wat meer in het interbellum, het gebroken geweertje en vooral de SDAP.
Nee, de situatie met Duitsers toen was voor ons heel anders dan die met de Russen nu.quote:Dat noemen we ook wel de kop in het zand steken...
Dus? Je snapt zelf hopelijk toch wel wat voor tegenstrijdigheid je loopt te verkondigen? Dat er april 1940 nog als een razende gebouwd werd en er toen wel geld was (paniekvoetbal dus) is prima maar dat zegt natuurlijk bar weinig over de jaren daarvoor/ interbellum.quote:Op maandag 6 juni 2022 21:52 schreef PluggieOD het volgende:
Het narratief dat er geen geld voor defensie voor de oorlog en het Nederlandse leger slecht geoutilleerd was is incorrect idd.
Al die S3 en G kazematten zijn zelfs voor een groot gedeelte in 1940 nog aangelegd.
Incorrect.quote:Op maandag 6 juni 2022 21:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Uiteraard, bij ons is het ook ceremonieel en traditie. Bij de Russen is het nog van het kaliber Republikeinse Garde van Saddam.
Het narratief dat wij slecht uitgerust waren en er geen budget was is simpelweg incorrect.quote:Op maandag 6 juni 2022 21:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus? Je snapt zelf hopelijk toch wel wat voor tegenstrijdigheid je loopt te verkondigen? Dat er april 1940 nog als een razende gebouwd werd is prima maar zegt natuurlijk bar weinig over de jaren daarvoor.
En ja, we waren enorm slecht goutileerd. Of ga je nou echt met droge ogen beweren dat dat niet zo was?
Vanwege de crisis lagen de prioriteiten elders.quote:Op maandag 6 juni 2022 21:58 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Incorrect.
[..]
Het narratief dat wij slecht uitgerust waren en er geen budget was is simpelweg incorrect.
Whatever joh.quote:Op maandag 6 juni 2022 21:49 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Geef die bronnen maar, ik heb duidelijk laten zien dat er in de jaren voor de oorlog, zelfs voor de inval in Polen, een aanzienlijke hoeveelheid geld bijkwam voor defensie.
[..]
Wie van de SDAP wil je de schuld geven van pacifisme en bezuinigingen op defensie?
[..]
Nee, de situatie met Duitsers toen was voor ons heel anders dan die met de Russen nu.
- Duitsland was in de jaren dertig de tweede economie ter wereld, Rusland staat nu niet eens in de top 10.
- Duitsers hebben een hele andere mentaliteit, met veel minder corruptie, dan de Russen.
- En Duitsland is een buurland, terwijl Rusland al snel zo'n 1500 kilometer van ons vandaan ligt.
Wat precies? Of begrijp je de uitspraak "van dat kaliber" niet helemaal?.quote:
Ga lekker met @luxerobots filosoferen dat het wel zo was, lijkt me veel beter.quote:Het narratief dat wij slecht uitgerust waren en er geen budget was is simpelweg incorrect.
Je kunt veel over ons Nederlanders zeggen, maar we staan nou niet bepaald bekend om onze "can do" mentaliteit. In eindeloos discussiren en vergaderen om te vergaderen zijn we echter onverslaanbaar!quote:Op maandag 6 juni 2022 20:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
(op bevel van officieren zonder can do mentaliteit)
[..]
Ik kan je melden dat dat bij defensie wel anders zitquote:Op maandag 6 juni 2022 22:06 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Je kunt veel over ons Nederlanders zeggen, maar we staan nou niet bepaald bekend om onze "can do" mentaliteit. In eindeloos discussiren en vergaderen om te vergaderen zijn we echter onverslaanbaar!
Das meer kroketten vreten.quote:Op maandag 6 juni 2022 22:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik kan je melden dat dat bij defensie wel anders zit
Nou, welke schrijver over het interbellum en het gebroken geweertje moet ik raadplegen dan?quote:Op maandag 6 juni 2022 22:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Whatever joh.
Ik heb al heel lang geen zin meer in jou als het om Oekraine gaat en ik heb zeker geen zin om dit vwb WWII nog eens dunnetjes over te doen. Als je iedereen die over het interbellum en het gebroken geweertje heeft geschreven ter discussie wil stellen is dat prima. Jouw feestje verder maar laat mij verder met rust.
Oh ja, die worden dagelijks keihard in de pan gehakt, Russen ook.quote:Op maandag 6 juni 2022 22:12 schreef Starhopper het volgende:
Kunnen we het weer over Ukraine hebben aub?
Ik was meer van de frikandellen eigenlijk. Sgien ook waarom het niks is gewordenquote:Op maandag 6 juni 2022 22:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Das meer kroketten vreten.
Paar kennissen bij defensie, wat een conditieloos, zuipend mormel is dat.
Ik vermoed sterk dat het niet aan de frikandellen lag maar aangezien jij FA bent ga ik daar verder niet over speculerenquote:Op maandag 6 juni 2022 22:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik was meer van de frikandellen eigenlijk. Sgien ook waarom het niks is geworden
Nah, beetje zwak dit hoorquote:Op maandag 6 juni 2022 22:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik vermoed sterk dat het niet aan de frikandellen lag maar aangezien jij FA bent ga ik daar verder niet over speculeren
Begin hier eens. De rest is aan jou.quote:Op maandag 6 juni 2022 22:14 schreef luxerobots het volgende:
Nou, welke schrijver over het interbellum en het gebroken geweertje moet ik raadplegen dan?
Moet je nagaan wat er kan gebeuren als Poetin de pijp uit gaat. Reken maar dat Poetin weet waar de rode lijn ligt.quote:
Een paar maar je hebt het over 1?quote:Op maandag 6 juni 2022 22:10 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik vraag me af hoeveel mensen in Rusland dit geraaskal serieus nemen, eigenlijk. En ja vast een aanzienlijk deel..quote:Op maandag 6 juni 2022 22:34 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Moet je nagaan wat er kan gebeuren als Poetin de pijp uit gaat. Reken maar dat Poetin weet waar de rode lijn ligt.
Een dictator zonder een eigen garde is dan ook geen eckte dictator.quote:Op maandag 6 juni 2022 21:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik denk dat het probleem is dat de meeste Russen geen toegang hebben tot andere informatiebronnen behalve degenen die Poetin toestaat en zelfs als ze twijfelen aan het officieele verhaal het meestal geen goed idee is om daar openlijk over te sprekenquote:Op maandag 6 juni 2022 22:35 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoeveel mensen in Rusland dit geraaskal serieus nemen, eigenlijk. En ja vast een aanzienlijk deel..
Ah, daar is Colijn ook met zijn 'ga maar rustig slapen'.quote:
https://isgeschiedenis.nl(...)u-maar-rustig-slapenquote:Het hardnekkige misverstand rondom Hendrik Colijns ''Gaat u maar rustig slapen''.
https://historiek.net/gaa(...)eutraliteitspolitiek.quote:“Gaat u maar rustig slapen” – Hendrikus Colijn
Niet aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog maar in 1936 uitgesproken
Nog altijd leeft bij sommigen het misverstand dat premier Hendrikus Colijn zich in 1940, aan de vooravond van Duitse inval, via de radio tot de burger wendde en zei: “Gaat u maar rustig slapen”. De uitspraak zou symbool komen te staan voor de falende neutraliteitspolitiek. Er is echter een probleem met de uitspraak. Hij werd helemaal niet aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog gedaan. En Colijn was in 1940 geen premier…
Even hoor, dit staat in dat stuk:quote:Op maandag 6 juni 2022 22:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ah, daar is Colijn ook met zijn 'ga maar rustig slapen'.
Volgens mij haal jij je informatie vooral uit de kantine van defensie. ''Ja, laat ze lekker op hun eigen bezuinigingen daaro in Den Haag!''
[..]
https://isgeschiedenis.nl(...)u-maar-rustig-slapen
[..]
https://historiek.net/gaa(...)eutraliteitspolitiek.
Dus wat klopt er niet?quote:Toen Hitler in 1936 het Rijnland bezette, gaf Colijn ons volk het vaderlijk advies rustig te gaan slapen. Ditzelfde advies klonk toen Hitler in 1939 Bohemen-Moravi liet bezetten.
Ja die ene zoop en sloeg zijn vrouw.quote:
Is het weer tijd voor 'doemvoorspellingen doen die je niet kunt onderbouwen'? Dat vind ik zo'n leuke tijd in de maand.quote:Op maandag 6 juni 2022 22:34 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Moet je nagaan wat er kan gebeuren als Poetin de pijp uit gaat. Reken maar dat Poetin weet waar de rode lijn ligt.
Doe niet zo lullig. Zeg je dat nou om jezelf beter te voelen?quote:Op maandag 6 juni 2022 22:44 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Is het weer tijd voor 'doemvoorspellingen doen die je niet kunt onderbouwen'? Dat vind ik zo'n leuke tijd in de maand.
Nee.quote:Op maandag 6 juni 2022 22:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Doe niet zo lullig. Zeg je dat nou om jezelf beter te voelen?
Lees maar een boek:quote:Op maandag 6 juni 2022 22:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Even hoor, dit staat in dat stuk:
[..]
Dus wat klopt er niet?
En daarbij, als dat het enige is wat je hebt...![]()
https://www.deslegte.com/(...)_Dt9qzBoChEEQAvD_BwEquote:Gaat u maar rustig slapen
Colijn en de mythe van mei 1940
Ik verdraag een krijsende Gordon op tv al heel slecht. Als ik avond na avond alleen maar zulke wanstaltige orc-tv voorgeschoteld zou krijgen zou ik binnen de kortste keren ook naar een kernoorlog verlangen om uit mijn lijden verlost te worden.quote:Op maandag 6 juni 2022 22:35 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoeveel mensen in Rusland dit geraaskal serieus nemen, eigenlijk. En ja vast een aanzienlijk deel..
Een luie aanname, das nieuw voor mij.quote:Op maandag 6 juni 2022 22:47 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Nee.
De luie aanname dat Poetin het beste is wat we kunnen verwachten vanuit Rusland en een opvolger NOG ERGER zou zijn is niet alleen historisch niet te verantwoorden maar ook nog eens een middelvinger naar de honderdduizenden dode Oekraners.
Tweede luitenanten die geen officieren zijn, nu dit weer... Wat voor waarheden heb je eigenlijk voor jezelf gecreeerd?quote:Op maandag 6 juni 2022 22:47 schreef luxerobots het volgende:
Lees maar een boek:
https://www.deslegte.com/(...)_Dt9qzBoChEEQAvD_BwE
quote:Zijn uitspraak - daterend uit 1936 en bedoeld om de mensen in het land op het hart te drukken dat de regering waakzaam was
Dus nogmaals, wat is precies je probleem, 1940 wordt helemaal nergens genoemd.quote:Toen Hitler in 1936 het Rijnland bezette, gaf Colijn ons volk het vaderlijk advies rustig te gaan slapen. Ditzelfde advies klonk toen Hitler in 1939 Bohemen-Moravi liet bezetten.
We drinken thee bij de radioquote:Op maandag 6 juni 2022 22:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Even hoor, dit staat in dat stuk:
[..]
Dus wat klopt er niet?
En daarbij, als dat het enige is wat je hebt...![]()
Ja leuk, daar heb ik het helemaal niet over en is ook totaal bezijden het bezuinigings/gebroken geweertje onderwerp... Maar goed, @luxerobots denkt weer wat gevonden te hebben maar heeft weer eens niks want leest de helft niet.quote:Op maandag 6 juni 2022 23:59 schreef mazaru het volgende:
[..]
We drinken thee bij de radio
Bij de NCRV en de KRO
Wie doet ons wat
Er gebeurt ons niets
We hebben toch de waterlinie en de kazemat
En het leger op de fiets
Colijn zegt het zelf
Niemand die ons iets maakt
Niets wat ons raakt
Ga maar rustig slapen
De regering waakt
Jij haalt een bron aan waarin staat dat Colijn 'gaat u maar rustig slapen' zei. Dit gebruik jij als argument voor de mening dat het Nederlandse leger door pacifisten kapotbezuinigd zou zijn. Net zoals dat in jouw ogen nu het geval is, waarbij hetzelfde speelt met de Russen nu als met de Duitsers toen.quote:Op maandag 6 juni 2022 23:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Tweede luitenanten die geen officieren zijn, nu dit weer... Wat voor waarheden heb je eigenlijk voor jezelf gecreeerd?
Want in dat stuk wat ik postte staat exact wat jij loopt te verkondigen...
[..]
[..]
Dus nogmaals, wat is precies je probleem, 1940 wordt helemaal nergens genoemd.
Dus, ga lekker slapen.
https://historiek.net/gaa(...)rikus-colijn/124420/quote:Hendrikus Colijn was minister-president tijdens de crisisjaren 1930. Op 11 maart 1936, dus ruim vier jaar voordat ons land door de Duitsers werd bezet, hield hij een toespraak voor de radio. Aanleiding hiervoor was de oplopende militaire en politieke spanning in Europa, onder meer door de Duitse bezetting van het Rijnland en de opzegging van het pact van Locarno. Naar aanleiding van deze ontwikkelingen had de regering besloten dat de dienstplichtigen van twee regimenten langer in dienst moesten blijven dan aanvankelijk gepland. Dit had tot enige bezorgdheid onder de bevolking geleid. Via een radiotoespraak wilde Colijn de mensen in het land op het hart drukken dat er geen reden was voor paniek. De regering was waakzaam.
Jij weet gelukkig allesquote:Op dinsdag 7 juni 2022 00:10 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Jij haalt een bron aan waarin staat dat Colijn 'gaat u maar rustig slapen' zei. Dit gebruik jij als argument voor de mening dat het Nederlandse leger door pacifisten kapotbezuinigd zou zijn. Net zoals dat in jouw ogen nu het geval is, waarbij hetzelfde speelt met de Russen nu als met de Duitsers toen.
Colijn zei 'gaat u maar rustig slapen' in 1936, juist omdat hij dienstplichtigen langer in dienst liet. Hij nam maatregelen om Nederland te beschermen. En zag wel degelijk een gevaar in het opkomende militarisme.
[..]
https://historiek.net/gaa(...)rikus-colijn/124420/
Kortom, zoals wel vaker. Als het over wapens of rangen in het leger gaat, heb je best kennis van zaken. Als het over politiek of geopolitiek gaat, is het 't niveau van ''alles wordt hier kapotbezuinigd, laat ze is op hun eigen bezuinigen daaro in Den Haag''.
Sorry hoor, begrijp me niet verkeerd, ik ben tegen Poetin...maar oorlog of vrede...quote:Op dinsdag 7 juni 2022 00:52 schreef slashdotter3 het volgende:
Russia brought its heaviest cannon to the front
https://twitter.com/temmuz1919/status/1533796599771561985
[ afbeelding ]
De vraag hier is mijns inziens vooral: wat is de definitie van het "verslaan" van Rusland? Zorgen dat ze zich terugtrekken uit Oekrane? Of betekent dat het binnenvallen van Rusland, de regering van de troon stoten en een nieuwe westersgezinde regering neerzetten?quote:Op maandag 6 juni 2022 23:38 schreef slashdotter3 het volgende:
Dit is wel een mooie comment thread
Het Westen (Duitsland en Frankrijk iig) wil de oorlog zo snel mogelijk stoppen om diverse redenen (iig dat de door de aankomende hongersnood in Afrika en het Middenoosten duizenden mensen zullen omkomen en honderdduizenden naar Europa zullen vluchten).
Maar als Ukraine nu land ruilt voor (tijdelijke) vrede dan weet je gewoon dat Rusland ooit weer terugkomt om meer land te stelen.
Rusland nu verslaan ondanks de hongersnood zal op de lange termijn beter voor de wereld zijn
https://www.reddit.com/r/(...)y_said_that_western/
President Volodymyr Zelenskyy said that Western politicians and the media are beginning to push Ukraine to end the war with a result that is not beneficial for Ukraine, but Zelenskyy assured that he is not holding such talks with anyone
comment:
Every sensible person realises the russia switched tactics from trying to take over all of Ukraine in a blitz to fighting an attrition war and taking Ukraine piece by piece.
If they give russia a cease fire now, and let them have Eastern Ukraine and they'll still be able to spin this as a victory they'll train troops and by equipment and come back in a few years, when the west find it not onlt hard to block russian imports but impossible and when the russian brass will draw conclusion from the current war leaving Ukraine at a disadvantage and the west unable to support them.
==========================
I think sensible people agree with this assessment, but at the same time you're asking them to accept a famine now where a lot of people could suffer and die in order to avoid a possible future bad outcome where Russia (and others) invade their neighbours.
I think Russia getting defeated at (almost) any cost is far better for the world long-term than a ceasefire in order to avoid famine now. But of course that's easy for me to say since I won't be one of the ones starving to death, or having to serve in the war and potentially dying.
Moet je ze eerst zover terugduwenquote:Op dinsdag 7 juni 2022 02:21 schreef Ulx het volgende:
Er kan prima op Russisch grondgebied een DMZ worden gemaakt.
Zelensky begint bepaalde machtige figuren in Europa voor de voeten te lopen.quote:Op maandag 6 juni 2022 23:38 schreef slashdotter3 het volgende:
Dit is wel een mooie comment thread
Het Westen (Duitsland en Frankrijk iig) wil de oorlog zo snel mogelijk stoppen om diverse redenen (iig dat door de aankomende hongersnood in Afrika en het Middenoosten duizenden mensen zullen omkomen en honderdduizenden naar Europa zullen vluchten).
Maar als Ukraine nu land ruilt voor (tijdelijke) vrede dan weet je gewoon dat Rusland ooit weer terugkomt om meer land te stelen.
Rusland nu verslaan ondanks de hongersnood zal op de lange termijn beter voor de wereld zijn
https://www.reddit.com/r/(...)y_said_that_western/
President Volodymyr Zelenskyy said that Western politicians and the media are beginning to push Ukraine to end the war with a result that is not beneficial for Ukraine, but Zelenskyy assured that he is not holding such talks with anyone
comment:
Every sensible person realises the russia switched tactics from trying to take over all of Ukraine in a blitz to fighting an attrition war and taking Ukraine piece by piece.
If they give russia a cease fire now, and let them have Eastern Ukraine and they'll still be able to spin this as a victory they'll train troops and by equipment and come back in a few years, when the west find it not onlt hard to block russian imports but impossible and when the russian brass will draw conclusion from the current war leaving Ukraine at a disadvantage and the west unable to support them.
==========================
I think sensible people agree with this assessment, but at the same time you're asking them to accept a famine now where a lot of people could suffer and die in order to avoid a possible future bad outcome where Russia (and others) invade their neighbours.
I think Russia getting defeated at (almost) any cost is far better for the world long-term than a ceasefire in order to avoid famine now. But of course that's easy for me to say since I won't be one of the ones starving to death, or having to serve in the war and potentially dying.
Hij is in zijn eentje een paar kennissen! Oei dat is inderdaad niet goed.quote:Op maandag 6 juni 2022 22:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
En wat als Oekrane niet genoeg is voor Putler? De enige juiste oplossing voor dit conflict is dat Rusland oprot uit Oekrane.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 01:50 schreef Repentless het volgende:
[..]
De vraag hier is mijns inziens vooral: wat is de definitie van het "verslaan" van Rusland? Zorgen dat ze zich terugtrekken uit Oekrane? Of betekent dat het binnenvallen van Rusland, de regering van de troon stoten en een nieuwe westersgezinde regering neerzetten?
Wanneer het optie 1 betreft: dat zal weinig veranderen aan hun standpunt betreffende opschuivende NAVO-/EU-grenzen. Dan wordt het wellicht hergroeperen, grotere oorlogsindustrie en bouwen aan een sterkere legermacht. Om het uiteindelijk nog een keer te proberen, maar dan met het doel om verder door te stoten.
Wanneer optie 2: vanuit hun oogpunt kun je dat net zo goed zien als iets dat koste wat het kost voorkomen moet worden en dat de landen die dit voorstaan verslagen moeten worden, omdat dat uiteindelijk beter voor de wereld is.
Wellicht is nu land opgeven in ruil voor een einde aan de oorlog ook een moment om voor eens en voor altijd duidelijke afspraken te maken, die geen ruimte laten voor discussie. De Minsk-akkoorden bleken te vaag, de toezeggingen over NAVO-uitbreidingen na de Duitse eenwording zijn nooit goed vastgelegd, verschillende scenario's m.b.t. wijzigende samenstellingen van landen/grenzen (o.a. uiteenvallen Sovjet-Unie) zijn daar niet in meegenomen, etc. Stel dat er ooit een federale Verenigde Staten van Europa komt (uitgemond vanuit de EU), dan kan Rusland het weer zo interpreteren dat Duitsland nu (tegen alle vorige afspraken in) nu direct aan hun grenzen staat.
Mensen zeggen hier geregeld dat er met Rusland/Putin geen afspraken vallen te maken. Echter zorgen die vaagheden en gewijzigde omstandigheden ervoor dat er nu ruimte voor interpretatie en discussie is, waarbij iedereen voor eigen parochie preekt en wat dus helaas ook uitmondt in deze gewapende strijd.
Overigens werken die afspraken ook de andere kant op. Stel dat Oekrane nooit EU-/NAVO-lid wordt en alsnog weer een militaire samenwerking met Rusland aangaat (er kan ook ooit zomaar weer een pro-Russische regering zitten als de publieke opinie daar de komende paar jaar omslaat omdat men teleurgesteld is in het westen). Dan kun je dus nu ook alvast eisen dat er nooit Russische militairen of materieel in Oekrane aan de grens met Polen wordt gestationeerd.
Of nog wat verder doorgetrokken: mocht Polen om een of andere reden ooit uit de EU of NAVO stappen en meer toenadering tot Rusland zoeken, dan geldt bovenstaande natuurlijk nog eens extra. Ook als het land zich om een of andere reden zou opsplitsen in West- en Oost-Polen ofzo (iets dat je nu nog helemaal niet weet, omdat het totaal niet speelt).
Je kunt de toekomst niet voorspellen, dus wellicht maak je nu ook afspraken die uiteindelijk niet meer representatief zijn voor een gewijzigde situatie. Je kunt dan echter met elkaar in gesprek om die afspraken te actualiseren, hopelijk naar wederzijdse tevredenheid. Landsgrenzen en -samenstellingen in Europa veranderen vrijwel continu, maar geografisch blijft alles wel behoorlijk gelijk. Je zou dus wellicht ook kunnen kijken of er simpelweg op basis van locatie gedemilitariseerde zones kunnen worden afgesproken tussen de NAVO/EU en Rusland, los van onder welke staat dat grondgebied valt op een bepaald moment. Zowel Russische als collectieve NAVO/EU-activiteit zou dan uitgesloten zijn in die zones, waar je elkaar aannkunt houden.
Wat is je alternatief? Putin de Donbass geven? Over 5 jaar staat hij bij Warschau. Polen dan ook maar opgeven?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 07:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zelensky begint bepaalde machtige figuren in Europa voor de voeten te lopen.
Neem een Duitsland en Frankrijk. Die zien hun economie worstelen om een paar lappen zoutloze grond. Als die dat gestrekte been blijft houden is het binnenkort klaar met steun.
Dit ja. Voor de veiligheid van Europa is het van groot belang dat we Putler voor eens en voor voor altijd verslaan.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 08:50 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
En wat als Oekrane niet genoeg is voor Putler? De enige juiste oplossing voor dit conflict is dat Rusland oprot uit Oekrane.
M.a.w. Putler heeft helemaal niks te eisen of te willen.
Denk het niet. Je moet ergens een grens stellen en deze is Poetin toch wel overtreden inmiddels.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 07:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Neem een Duitsland en Frankrijk. Die zien hun economie worstelen om een paar lappen zoutloze grond. Als die dat gestrekte been blijft houden is het binnenkort klaar met steun.
Neejoh gewoon negeren dat we door een stuk of 4 crises gaan (woningmarkt, bevolkingsdichtheid, inflatie, voedsel) en iedereen binnen laten.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 09:22 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Denk het niet. Je moet ergens een grens stellen en deze is Poetin toch wel overtreden inmiddels.
Als het westen weer vrolijk wil doen alsof er niks gebeurd is, wat wordt de volgende stap dan, nadat je ethisch moraal overboord gegooid is? Al die vluchtelingen die met bootjes naar Europa komen ook maar gewoon een kogel door de kop jagen enzo? Zijn toch maar parasieten die onze heilige economie komen belasten.
We hebben een voedselcrisis?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 09:40 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Neejoh gewoon negeren dat we door een stuk of 4 crises gaan (woningmarkt, bevolkingsdichtheid, inflatie, voedsel) en iedereen binnen laten.
Dan onder Verenigde Oekrane/regenboog vlag met ons multiculturele navo leger naar Moskou voordat "Putler" bij Lissabon/Berlijn/Amsterdam staat. Om daar de personificatie van de duivel, het summum van het kwaad af te zetten.
Man wat een onzin komt hier voorbij zeg.
Hahaha. Zolang je het zelf maar gelooft.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 07:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Laten we wel wezen, dat hele Europa is peanuts. Het draait natuurlijk vooral om de VS en het VK waar het (militaire) steun betreft. Duitsland is een pacifistisch lachertje en Frankrijk heeft vooral een grote mond maar een heel wat minder grote portemonnee.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 07:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat zul je merken aan de snelheid waarmee je uitkering er is doorgedraaid.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 09:42 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
We hebben een voedselcrisis?
Het is maar goed dat we hier al die bloemen verbouwen, die bollen hebben we nog hard nodig straks!quote:Op dinsdag 7 juni 2022 09:42 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
We hebben een voedselcrisis?
Nou nou, wat een respons zeg! Opeens zie ik de voedselcrisis vlak voor me.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 09:49 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat zul je merken aan de snelheid waarmee je uitkering er is doorgedraaid.
Als je niet op de hoogte bent van de enorme hongersnood in Afrika, en dat dit op termijn consequenties heeft voor Europa (als het regent, drupt hij bij de buren) dan moet ik het even heel concreet voor je maken inderdaad.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 09:52 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Nou nou, wat een respons zeg! Opeens zie ik de voedselcrisis vlak voor me.
Dikke Bertha.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 00:52 schreef slashdotter3 het volgende:
[ afbeelding ]
Ah, je noemde wereldwijde problemen? Dus wereldwijd zijn de problemen:quote:Op dinsdag 7 juni 2022 09:56 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Als je niet op de hoogte bent van de enorme hongersnood in Afrika, en dat dit op termijn consequenties heeft voor Europa (als het regent, drupt hij bij de buren) dan moet ik het even heel concreet voor je maken inderdaad.
Fijn dat het aanslaat.
Als Poetin die zeeblokkade opheft wordt er iets aan die hongersnood gedaan. Mag je wel van een vriend verwachten want de Afrikaanse leiders zien die Poetin wel zitten.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 09:56 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Als je niet op de hoogte bent van de enorme hongersnood in Afrika, en dat dit op termijn consequenties heeft voor Europa (als het regent, drupt hij bij de buren) dan moet ik het even heel concreet voor je maken inderdaad.
Fijn dat het aanslaat.
Hitler zien we hier ook als een soort duivel dus waarom Poetin niet?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 09:40 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Neejoh gewoon negeren dat we door een stuk of 4 crises gaan (woningmarkt, bevolkingsdichtheid, inflatie, voedsel) en iedereen binnen laten.
Dan onder Verenigde Oekrane/regenboog vlag met ons multiculturele navo leger naar Moskou voordat "Putler" bij Lissabon/Berlijn/Amsterdam staat. Om daar de personificatie van de duivel, het summum van het kwaad af te zetten.
Na Poetin staat gewoon het volgende oorlogshitsende totalitaire regime op in Rusland. Voor de veiligheid van Europa is het van groot belang om van Rusland zowel op economisch, als op militair gebied een straatarme dreumes te maken.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 08:52 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dit ja. Voor de veiligheid van Europa is het van groot belang dat we Putler voor eens en voor voor altijd verslaan.
Ik zal het nog even wat platter voor je maken:quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:06 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Ah, je noemde wereldwijde problemen? Dus wereldwijd zijn de problemen:
- woningmarkt
- inflatie
- bevolkingsdichtheid
- voedsel
En dat is de reden dat wij als Nederland/NAVO ons niet zouden moeten bemoeien met de oorlog in Oekrane, omdat er wereldwijde problemen zijn. En dat die wereldwijde problemen er zijn ga ik vanzelf merken als mijn uitkering op is?
Is dit een beetje hoe je het wilde formuleren?
"Degenerate", heeft Medvedev het nu over zijn eigen verdorven volk?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:06 schreef Hatseflats22 het volgende:
Medvedev komt deze ochtend met een telegram post met daarin wederom genocidale taal.
[ twitter ]
Nou, aan de mensen die denken dat Oekrane voor de goede vrede een stuk moet afstaan aan Rusland, welke mensen mogen dan verdwijnen?
Oh, maar net zei je nog dat er een voedselcrisis was in Afrika en dat dat een reden was om niets te doen aan de oorlog in Oekrane. Dus wij moeten de voedselcrisis in Afrika oplossen?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:14 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik zal het nog even wat platter voor je maken:
We hebben in Nederland genoeg problemen aan te pakken voordat we kunnen denken aan 'normen- en waarden'-oorlogje spelen in west-Rusland.
Wanneer je erkend waar Putin precies voor staat, wat voor figuur het in werkelijkheid is dan wordt het natuurlijk wel erg pijnlijk om niet achter Oekrane te staan en figuren als Baudet te blijven verdedigen.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:10 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Hitler zien we hier ook als een soort duivel dus waarom Poetin niet?
Dat is heel fijn voor de beeldvorming maar dat soort sentiment staat afgewogen besluitvorming in de weg.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:10 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Hitler zien we hier ook als een soort duivel dus waarom Poetin niet?
“Afgewogen besluitvorming” is toch een mooie term om Putin gewoon zijn gang te laten gaan? Lekker doorgaan met stelen, verkrachten en moorden? Miljoenen Oekraners opofferen voor jouw lage gasprijs en goedkope biefstukje?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:17 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat is heel fijn voor de beeldvorming maar dat soort sentiment staat afgewogen besluitvorming in de weg.
Dit heeft geen zin, je vraagt nu iets aan de mensen die denken dat alle ellende voorbij is zodra er geen oorlogsdoden meer vallen. Alles wat er achter de frontlinies in bezet gebied om het leven komt zien ze niet, dus dat bestaat niet. Zelensky is een oorlogshitser!!!! Poetin is een hele redelijke man met wie gepraat moet worden!!!quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:06 schreef Hatseflats22 het volgende:
Medvedev komt deze ochtend met een telegram post met daarin wederom genocidale taal.
[ twitter ]
Nou, aan de mensen die denken dat Oekrane voor de goede vrede een stuk moet afstaan aan Rusland, welke mensen mogen dan verdwijnen?
Volgens mij heb ik precies opgesomd welke crises er spelen en heb ik mijn punt gemaakt.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:16 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Oh, maar net zei je nog dat er een voedselcrisis was in Afrika en dat dat een reden was om niets te doen aan de oorlog in Oekrane. Dus wij moeten de voedselcrisis in Afrika oplossen?
En waarom moeten we wel de wereldwijde voedselcrisis oplossen als Nederland, maar mag een beetje hulpverlenen aan een andere crisis - namelijk de invasie in Oekrane - dan weer niet op onze aandacht rekenen?
Het komt bij mij allemaal zo;quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:06 schreef Hatseflats22 het volgende:
[ twitter ]
Nee. Dan neem je alle aspecten mee: woning- en vluchtelingencrisis, inflatie, hoge energieprijzen etc.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:19 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
“Afgewogen besluitvorming” is toch een mooie term om Putin gewoon zijn gang te laten gaan? Lekker doorgaan met stelen, verkrachten en moorden? Miljoenen Oekraners opofferen voor jouw lage gasprijs en goedkope biefstukje?
Ik haal er niet 1 punt uit. Je komt met een kulredenering waarom we ons niet zouden moeten bemoeien met de Oekrane-oorlog en ik ga er gewoon op in. Als je niet wil of kunt discussiren over de argumenten die je zelf nota bene aandraagt, dan had je ze misschien niet moeten maken. Over irrelevantie gesproken, je hele argument staat er eigenlijk bol van - alsof de politieke besluitvorming zich maar met 1 crisis tegelijk bezig kan houden. Alsof we maar 1 ministerie hebben met 1 set medewerkers die aan 1 probleem tegelijk kunnen werken. De woningcrisis hier en de Oekrane-oorlog zijn twee vrijwel losstaande problemen waar prima simultaan beleid op kan worden gemaakt. Om maar wat te noemen.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:22 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik precies opgesomd welke crises er spelen en heb ik mijn punt gemaakt.
Dat jij er 1 punt uithaalt om een nietszeggende irrelevante vraag te stellen vind ik dan weer wat vreemd, maar goed.
Ja ja. “Alle aspecten”. Mooi man.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:25 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nee. Dan neem je alle aspecten mee: woning- en vluchtelingencrisis, inflatie, hoge energieprijzen etc.
En niet alleen het feit dat Poetin steelt, verkracht en moordt.
Oorlogje spelen in West Rusland gaat hem sowieso niet worden. Gewoon de huidige ingeslagen weg blijven bewandelen dus Oekraine wapens leveren en Rusland sanctioneren lijkt voldoende.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:14 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik zal het nog even wat platter voor je maken:
We hebben in Nederland genoeg problemen aan te pakken voordat we kunnen denken aan 'normen- en waarden'-oorlogje spelen in west-Rusland.
Dat we de voedselcrisis even moeten oplossen in Afrika heb ik niet gezegd. Regeren is vooruit zien.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:27 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Ik haal er niet 1 punt uit. Je komt met een kulredenering waarom we ons niet zouden moeten bemoeien met de Oekrane-oorlog en ik ga er gewoon op in. Als je niet wil of kunt discussiren over de argumenten die je zelf nota bene aandraagt, dan had je ze misschien niet moeten maken. Over irrelevantie gesproken, je hele argument staat er eigenlijk bol van - alsof de politieke besluitvorming zich maar met 1 crisis tegelijk bezig kan houden. Alsof we maar 1 ministerie hebben met 1 set medewerkers die aan 1 probleem tegelijk kunnen werken. De woningcrisis hier en de Oekrane-oorlog zijn twee vrijwel losstaande problemen waar prima simultaan beleid op kan worden gemaakt. Om maar wat te noemen.
En het is natuurlijk frappant dat jij vindt dat we eerst de hongersnood in Afrika moeten oplossen voordat we ons met een ander internationaal conflict bezig kunnen houden. Zeker als ze ook nog eens zo gelieerd zijn aan elkaar.
Maar niemand gaat ergens all-in op, en het beleid dat je voorstelt komt niet verder dan 'los het probleem op'. Je stelt tegenstellingen die er niet zijn, je komt met de warrigste opsomming van crises mogelijk.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:38 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat we de voedselcrisis even moeten oplossen in Afrika heb ik niet gezegd. Regeren is vooruit zien.
Anticipeer als land op de gevolgen. Hetzelfde gaat er straks gebeuren met de gas- en inflatieproblemen. Het beleid is brandjes blussen en er wordt op geen enkele wijze geanticipeerd.
En juist omdat alle problemen een bepaalde samenhang hebben kun je niet all-in gaan op je anti-Rusland beleid.
Kun je doen maar dan is 3 miljoen nieuwbouwwoningen een hoax. Alleen al kijkend naar de prijs van bouwmaterialen door dit beleid.
En jij stelt dat ik dingen zeg waarvan mij totaal onduidelijk is waarom je dat stelt.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:47 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Maar niemand gaat ergens all-in op, en het beleid dat je voorstelt komt niet verder dan 'los het probleem op'. Je stelt tegenstellingen die er niet zijn, je komt met de warrigste opsomming van crises mogelijk.
Wat is precies je argument waarom wij als Nederland/NAVO - een militair samenwerkingsverband dat tot doel heeft om stabiliteit en veiligheid voor zijn lidstaten te garanderen - ons volledig niet zouden moeten bemoeien met een zeer agressieve invasie bij een land dat economisch, politiek en geografisch nauw betrokken is bij het merendeel van de NAVO-leden?
De woningcrisis in Nederland? De voedselcrisis in Afrika? Zeg het maar hoor, wat het precies is, maar tot nu toe sloeg het allemaal nog niet echt ergens op aangezien dit nou bij uitstek een conflict is waar je je tegenaan moet bemoeien als NAVO en NAVO-lid.
Want zijn dit voor tenenkrommende uitspraken?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:32 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ja ja. “Alle aspecten”. Mooi man.
Honderd vermoorde Oekranse baby’s voor een dubbeltje goedkoper gas?
Duizend verkrachte Oekranse vrouwen voor duizend extra sociale huurwoningen?
Lastig hoor.
H, ik bedenk het niet h. Ik neem slechts “alle aspecten” mee.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 11:03 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Want zijn dit voor tenenkrommende uitspraken?
Alsof het enige beschikbare wisselgeld voor bijvoorbeeld extra woningen 'duizend verkrachte Oekranse vrouwen' zouden zijn.
Hoe bedenk je het uberhaupt?
Als ik jou was zou ik even een rondje gaan wandelen straks met de lunch.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 11:15 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
H, ik bedenk het niet h. Ik neem slechts “alle aspecten” mee.
Blijkbaar zijn gasprijzen en woningnood inwisselbaar voor zaken als genocide en andere oorlogsmisdaden in de ogen van de “genuanceerde denkers” onder ons. Als dat zo is dan moeten we toch de prijs van 1 verkrachting, 1 vermoord kind bepalen om daadwerkelijk ons beleid te kunnen bepalen?
Kortom hoeveel dubbeltjes gasprijs, hoeveel sociale huurwoningen, hoeveel minder migranten maken het wel ok wat Rusland aan het doen is? Vertel het mij.
Moeten we nou wel of niet met alle aspecten rekening houden?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 11:19 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik even een rondje gaan wandelen straks met de lunch.
Als dat betekent dat je onder allerlei valse voorwendselen kunt doen alsof men zou vinden dat het verkrachten van vrouwen prima en logisch wisselgeld is voor sociale huurwoningen dan zijn we zover van het padje af dat ik jullie liever verder laat sudderen in whatever extremistische bijeenkomst dit is.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 11:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Moeten we nou wel of niet met alle aspecten rekening houden?
Niks mis mee om jezelf de vraag te stellen: willen we zaken (gaan) doen met een regime die zich schuldig maakt aan genocide en tal van andere oorlogsmisdaden.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 11:19 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik even een rondje gaan wandelen straks met de lunch.
Je komt hier specifiek om te klagen over de vrij logische gevolgtrekking die gemaakt wordt nadat iemand anders het nodig vond om aan te geven dat we ons niet met de oorlog moesten bemoeien vanwege de woningnood hier en de economische gevolgen.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 11:34 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Als dat betekent dat je onder allerlei valse voorwendselen kunt doen alsof men zou vinden dat het verkrachten van vrouwen prima en logisch wisselgeld is voor sociale huurwoningen dan zijn we zover van het padje af dat ik jullie liever verder laat sudderen in whatever extremistische bijeenkomst dit is.
Ja, dat noemen we (geo)politiek. Alsof we verder vrienden zijn met de rest van de wereld en er geen andere regimes zijn waarmee we ondanks dat toch zaken doen want geld. Nu doen alsof 'wij' een stel heilige boontjes zijn is echt extreem hypocriet.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 11:34 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Niks mis mee om jezelf de vraag te stellen: willen we zaken (gaan) doen met een regime die zich schuldig maakt aan genocide en tal van andere oorlogsmisdaden.
Die vraag had al veel eerder gesteld moeten worden namelijk toen Rusland al die Syrische steden aan het platbombarderen was.
Als men besluit weer de banden op te pakken met het huidige Russische bewind, hoe moet men dan aankijken tegen allerlei andere ethische kwesties? Lijkt mij dat de ethiek dan volledig verdwenen is. En zonder ethiek is het einde zoek lijkt me.
Ik denk dat we verschillen in wat we beschouwen als 'logisch'.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 11:35 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Je komt hier specifiek om te klagen over de vrij logische gevolgtrekking die gemaakt wordt nadat iemand anders het nodig vond om aan te geven dat we ons niet met de oorlog moesten bemoeien vanwege de woningnood hier en de economische gevolgen.
Dus nee, dat is niet 'onder allerlei valse voorwendselen' en blijf vooral weg als je dat niet in wil zien
Wat is er hypocriet? En wie doet er alsof wij heilige boontjes zijn? En wat is dan de reden om in dit specifieke geval ook niets te doen?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 11:39 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Ja, dat noemen we (geo)politiek. Alsof we verder vrienden zijn met de rest van de wereld en er geen andere regimes zijn waarmee we ondanks dat toch zaken doen want geld. Nu doen alsof 'wij' een stel heilige boontjes zijn is echt extreem hypocriet.
Ja hoor eens, keuzes hebben consequenties. Oorlog voeren heeft als consequentie dat er dingen stuk gaan en mensen boos op je worden.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 11:34 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Als dat betekent dat je onder allerlei valse voorwendselen kunt doen alsof men zou vinden dat het verkrachten van vrouwen prima en logisch wisselgeld is voor sociale huurwoningen dan zijn we zover van het padje af dat ik jullie liever verder laat sudderen in whatever extremistische bijeenkomst dit is.
Dus nu gaan we de hele wereld bevrijden? Want er zijn tig mini-Poetins in bijvoorbeeld Afrika te vinden. Of is dat net te ver van ons bed? Of zullen we keuzes moeten maken waarbij we ook onze eigen belangen en toekomst mee moet rekenen?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 11:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja hoor eens, keuzes hebben consequenties. Oorlog voeren heeft als consequentie dat er dingen stuk gaan en mensen boos op je worden.
Als mensen claimen dat onze weerstand tegen Putin zorgt voor problemen die we niet willen dan moet je kijken wat voor problemen er over blijven als je stopt. En dat zijn oorlogsmisdaden.
Hoezo niets? Ik zie vaak ontelbare tinten grijs waar anderen slechts zwart en wit kunnen zien.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 11:41 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Wat is er hypocriet? En wie doet er alsof wij heilige boontjes zijn? En wat is dan de reden om in dit specifieke geval ook niets te doen?
Daarom roep je in het wilde weg 'hypocriet'? Vanwege de nuance?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 11:49 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Hoezo niets? Ik zie vaak ontelbare tinten grijs waar anderen slechts zwart en wit kunnen zien.
Omdat we zogenaamd een beetje de held uit willen hangen zonder de handen echt vies te maken en we blijkbaar als volk massaal moeten accepteren dat het verregaande gevolgen kan hebben (en heeft!) voor het leven hier en de rest van de wereld.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 11:50 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Daarom roep je in het wilde weg 'hypocriet'? Vanwege de nuance?
Wie hangt er de held uit dan? We doen wat met het sturen van wapens en boycots maar that's it. En verregaande gevolgen? Overdrijven is een kunst, de impact in Nederland is tot nu toe vrij marginaal.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 11:56 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Omdat we zogenaamd een beetje de held uit willen hangen zonder de handen echt vies te maken en we blijkbaar als volk massaal moeten accepteren dat het verregaande gevolgen kan hebben (en heeft!) voor het leven hier en de rest van de wereld.
Dat ter discussie stellen, dat is logisch.
Ja, dat standpunt is inmiddels wel bekend. Daar ging mijn post echter niet over.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 08:50 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
En wat als Oekrane niet genoeg is voor Putler? De enige juiste oplossing voor dit conflict is dat Rusland oprot uit Oekrane.
M.a.w. Putler heeft helemaal niks te eisen of te willen.
Vals sentiment.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 11:15 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
H, ik bedenk het niet h. Ik neem slechts “alle aspecten” mee.
Blijkbaar zijn gasprijzen en woningnood inwisselbaar voor zaken als genocide en andere oorlogsmisdaden in de ogen van de “genuanceerde denkers” onder ons. Als dat zo is dan moeten we toch de prijs van 1 verkrachting, 1 vermoord kind bepalen om daadwerkelijk ons beleid te kunnen bepalen?
Kortom hoeveel dubbeltjes gasprijs, hoeveel sociale huurwoningen, hoeveel minder migranten maken het wel ok wat Rusland aan het doen is? Vertel het mij.
Vertel, hoe gaat het financieel steunen van agressor Rusland het land niet helpen in het verergeren van het leed in Oekrane?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vals sentiment.
Door meer voor gas te betalen zal er niet minder leed zijn.
Maak jij maar even goede afspraken met een land dat net honderdduizenden mensen de dood in heeft gejaagd. Hoe gaan we dat precies doen? Hou er rekening mee dat het afstaan van gebieden aan Rusland gelijk staat aan een zuivering in die gebieden en geen toekomstige invasie voorkomt maar eerder in de hand werkt. Ik ben benieuwd hoe je dit sommetje gaat oplossenquote:Sterker nog, door goede afspraken mbt de Donbas wordt en het leed gestopt en de gasprijs verlaagd.
Hadden de Russen dat niet direct via de politieke weg kunnen doen?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vals sentiment.
Sterker nog, door goede afspraken mbt de Donbas wordt en het leed gestopt en de gasprijs verlaagd.
Gaat ook gebeuren, en dan zie ik jullie allemaal sputteren.
Klopt ook helemaal, tis niet voor niks een proxy-oorlog met de VS.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 09:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Laten we wel wezen, dat hele Europa is peanuts. Het draait natuurlijk vooral om de VS en het VK waar het (militaire) steun betreft. Duitsland is een pacifistisch lachertje en Frankrijk heeft vooral een grote mond maar een heel wat minder grote portemonnee.
Oekraners naar west, Donbas inwoners die Russisch stemden bouwen de regio weer op. Helaas onder toezicht van Moskou, meer h brand is erger.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:05 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Vertel, hoe gaat het financieel steunen van agressor Rusland het land niet helpen in het verergeren van het leed in Oekrane?
[..]
Maak jij maar even goede afspraken met een land dat net honderdduizenden mensen de dood in heeft gejaagd. Hoe gaan we dat precies doen? Hou er rekening mee dat het afstaan van gebieden aan Rusland gelijk staat aan een zuivering in die gebieden en geen toekomstige invasie voorkomt maar eerder in de hand werkt. Ik ben benieuwd hoe je dit sommetje gaat oplossen
Je oplossing is dus deportaties aan de hand van stemgedrag? En als mensen niet meewerken, dan executeren?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Oekraners naar west, Donbas inwoners die Russisch stemden bouwen de regio weer op. Helaas onder toezicht van Moskou, meer h brand is erger.
Nee joh,quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:08 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Je oplossing is dus deportaties aan de hand van stemgedrag? En als mensen niet meewerken, dan executeren?
En wat doen we met de volgende Russische invasie in wat er nog overblijft van Oekrane? De bevolking weer verder door deporteren?
Nee Rusland niet. Die gaat dat nooit opgeven.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:12 schreef Ulx het volgende:
Wat dacht je van Russisch leger terug de grens over. Russische burgers in Oekraine ook.
Iedereen blij!
Waarom moeten Oekraners naar Oekrane maar hoeven pro-Russen niet naar Rusland??quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee joh,
Oekraners naar Oekrane, Donbas pro Russen in de Donbas.
Niemand hoeft iets aangedaan te worden.
Het is er al 8 jaar oorlog.
Goede afspraken houden ook een enorm sterke rode lijn in.
Als dat eenmaal is besloten valt Rusland helemaal niks meer binnen.
Maar we moeten hard en soft zijn, hard op weerbaarheid, soft op contracten en gewoon die olie en gas via pijpleidingen binnen hengelen.
Zorgen dat de uitgaven Rusland helpen iets fatsoenlijks op te bouwen.
Maar dan escaleren ze de situatie! Dat zou heel erg zijn. Gewoon de Russische Oekrainers evacueren richting Centraal Azi of ergens achter de Oeral stoppen, de overwinning uitroepen en iedereen is blij!quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee Rusland niet. Die gaat dat nooit opgeven.
Daar zaten ze al.quote:
Ja, daar zitten ze ook al? Dat is overlappend gebied.quote:Donbas pro Russen in de Donbas.
Hoe wil je dan verklaren dat er nu een oorlog is? En hoe wil je dan van de Oekraners af die nu in Oekrane wonen maar straks een stuk naar het westen moeten?quote:Niemand hoeft iets aangedaan te worden.
Omdat Rusland daar al 8 jaar de boel met wapens en manschappen overspoelt, maar het is nu wel een tikje erger, of niet soms?quote:Het is er al 8 jaar oorlog.
De rode lijn is: Geen andere landen binnenvallen. Die rode lijn zijn we nu dus aan het trekken, met oa sancties en wapenleveranties.quote:Goede afspraken houden ook een enorm sterke rode lijn in.
Hopelijk wel inderdaad. Nog even doorzetten dus met de steun aan Oekrane.quote:Als dat eenmaal is besloten valt Rusland helemaal niks meer binnen.
Dat zal er niet voor zorgen dat Rusland gaat besluiten om opeens niet meer landen binnen te vallen. Dat deden we namelijk al, gas binnenhengelen, en kijk waar we nu zijn: Rusland is een land binnengevallen.quote:Maar we moeten hard en soft zijn, hard op weerbaarheid, soft op contracten en gewoon die olie en gas via pijpleidingen binnen hengelen.
Dat is uiteindelijk precies het doel wat Rusland voor ogen heeft, dan is de NAVO de aggressor en op de lange termijn is de vraag of de eenheid van de NAVO dan stand gaat houden.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:17 schreef fjs het volgende:
Mbt die blokkade bij Odessa waardoor er al een redelijk tekort ontstaat van graan vooral in Afrika en Oosterse landen. NAVO moet gewoon eens opstaan met een grote mond en daar de transportschepen beschermen. Of tegen Rusland zeggen 'tis klaar' opzouten daar! Weet zeker dat Rusland niet de ballen heeft om daar iets tegen te doen. Beetje klaar mee zo langzamerhand.
Ik denk dat het in ons belang is om nu duidelijk NEE te zeggen tegen Putin. Dat betekend dat Putin niets mag krijgen van Ukraine.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 11:47 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Dus nu gaan we de hele wereld bevrijden? Want er zijn tig mini-Poetins in bijvoorbeeld Afrika te vinden. Of is dat net te ver van ons bed? Of zullen we keuzes moeten maken waarbij we ook onze eigen belangen en toekomst mee moet rekenen?
En waarom zou die eenheid geen stand houden?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:21 schreef byah het volgende:
[..]
Dat is uiteindelijk precies het doel wat Rusland voor ogen heeft, dan is de NAVO de aggressor en op de lange termijn is de vraag of de eenheid van de NAVO dan stand gaat houden.
Die is bijna niet te missen toch?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 00:52 schreef slashdotter3 het volgende:
[ afbeelding ]
In het Boedapest memorandum van 1994 is door o.a. Rusland de soevereiniteit van Oekrane gegarandeerd, waarom zijn dat geen goede afspraken? Of gelden goede afspraken maar een paar jaar?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vals sentiment.
Sterker nog, door goede afspraken mbt de Donbas wordt en het leed gestopt en de gasprijs verlaagd.
Omdat het niet hetzelfde is. Jij vervuilt de discussie met valse vergelijkingen en emoties met als gevolg dat je mensen die gewone en hele eerlijke vragen stellen over onze eigen problemen, met name op de lange termijn, weg zet als mensen die genoegen zouden nemen met x aantal slachtoffers.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 12:01 schreef mcmlxiv het volgende:
Grappig hoe het opeens over “geo-politiek” gaat wanneer ik alleen maar de betrekkelijk onschuldige vraag stel hoeveel en welke Oekranse slachtoffers onze welvaart mogen kosten. Dan moet het blijkbaar opeens over Afrika of andere wantoestanden gaan en niet over de hulp aan Oekrane. Nog grappiger is dat onze “geo-politici” meestal niet uitbundig zijn over zaken als internationale hulp en ontwikkelingssamenwerking. Ook dat is vooral “onze linkse” hobby.
Tja, pijnlijk h, dat het onthouden van hulp aan Oekrane gewoon hetzelfde is als het wel ok vinden dat Putin en de zijnen doorgaan met moorden en verkrachten. Moeilijker is het niet.
Grappige tegenstelling zit er in deze zin. Het gaat om ons(?) belang en daarvoor bepalen wij(?) dat Poetin (hij?) niets mag krijgen van Oekranie (hen?)quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik denk dat het in ons belang is om nu duidelijk NEE te zeggen tegen Putin. Dat betekend dat Putin niets mag krijgen van Ukraine.
Kan ik hieruit opmaken dat je ervoor bent om dat volledig van Oekrane zelf af te laten hangen waar ze mee akkoord willen gaan en de enige rol die wij erin moeten spelen zou moeten bestaan uit hen daartoe in staat te stellen (met financile steun en wapenleveranties)?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:44 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Grappige tegenstelling zit er in deze zin. Het gaat om ons(?) belang en daarvoor bepalen wij(?) dat Poetin (hij?) niets mag krijgen van Oekranie (hen?)
Wie zijn wij? En waarom zouden wij bepalen?
Nieuwe tanks en ander wapentuig dus.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:10 schreef Lospedrosa het volgende:
Je hebt nog niet beantwoord wat er gedaan moet worden om die toekomstige invasie het hoofd te biedenquote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee joh,
Maar we moeten hard en soft zijn, hard op weerbaarheid, soft op contracten en gewoon die olie en gas via pijpleidingen binnen hengelen.
Daarom moet Oekraine ook nooit opgeven.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee Rusland niet. Die gaat dat nooit opgeven.
Daar heeft Rusland al 30 jaar de tijd voor gehad. Maar, wat kopen ze, nog afgezien wat er door corruptie verloren gaat? Nieuwe kernwapens.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee joh,
Komt in de buurt, het zal uiteraard een compromis moeten worden. Stel dat Oekranie al zijn verloren grondgebied terug zou willen (wat niet eens onredelijk zou zijn natuurlijk), dat lijkt mij wellicht onhaalbaar of niet realistisch. Dus zou ik bijvoorbeeld geen wapens willen leveren met specifiek dat als doel.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:54 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Kan ik hieruit opmaken dat je ervoor bent om dat volledig van Oekrane zelf af te laten hangen waar ze mee akkoord willen gaan en de enige rol die wij erin moeten spelen zou moeten bestaan uit hen daartoe in staat te stellen (met financile steun en wapenleveranties)?
Dan geven we ze alleen kogels die niet voor dat doel gebruikt kunnen worden ofzo?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:06 schreef Mr.Sandman het volgende:
Dus zou ik bijvoorbeeld geen wapens willen leveren met specifiek dat als doel.
En loop jij over vijf jaar te bleren dat we toch allemaal wel hadden kunnen zien aankomen dat Rusland, bijv Polen zou gaan binnen vallen...quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vals sentiment.
Ja, kogels met geofencing.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:09 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dan geven we ze alleen kogels die niet voor dat doel gebruikt kunnen worden ofzo?
Wat heerlijk kinderlijk naef. Rusland gaat zich niet aan afspraken houden en Rusland gaat ook niks fatsoenlijks opbouwen in Rusland. Dat geld verdwijnt gewoon in oligarchenzakjes.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee joh,
Een domme vraag krijgt een dom antwoord.quote:
Volgens mij kwam jij met de nogal onrealistische stelling dat we ze geen wapens moesten sturen voor een bepaald doel.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:14 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Een domme vraag krijgt een dom antwoord.
Het zijn ook de inwoners van de Donbass voor een deel. Sterker nog een groot deel wil graag bij Rusland horen. Daarom hebben die gebieden zich afgescheiden.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:16 schreef EinarBoe het volgende:
Omdat Rusland daar al 8 jaar de boel met wapens en manschappen overspoelt, maar het is nu wel een tikje erger, of niet soms?
Daar ben ik nou echt geen moment bang voor. Not gonna happen.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:09 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
En loop jij over vijf jaar te bleren dat we toch allemaal wel hadden kunnen zien aankomen dat Rusland, bijv Polen zou gaan binnen vallen...
Oei dit wordt pijnlijk.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Volgens mij kwam jij met de nogal onrealistische stelling dat we ze geen wapens moesten sturen voor een bepaald doel.
En die stelling is nogal dom, omdat wapens voor elk doel gebruikt kunnen worden.
Niet hard genoeg, de concequentie in het contract moet torenhoog zijn.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:35 schreef J.B. het volgende:
[..]
In het Boedapest memorandum van 1994 is door o.a. Rusland de soevereiniteit van Oekrane gegarandeerd, waarom zijn dat geen goede afspraken? Of gelden goede afspraken maar een paar jaar?
Een nog groter deel wil het helemaal niet. En dat iets een conflictsituatie is omdat een duidelijke agressor met wapens en geld er een oorlog van maakt, zoals Rusland de afgelopen 8 jaar deed, maakt je deportatieplan niet opeens een goed plan. Het blijft deporteren.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het zijn ook de inwoners van de Donbass voor een deel. Sterker nog een groot deel wil graag bij Rusland horen. Daarom hebben die gebieden zich afgescheiden.
Dat was al een conflict situatie.
Dan vertrekken ze toch gewoon naar Rusland?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het zijn ook de inwoners van de Donbass voor een deel. Sterker nog een groot deel wil graag bij Rusland horen. Daarom hebben die gebieden zich afgescheiden.
Verder hebben wij (jij en ik) daar helemaal geen zak over te zeggen.
Wat er gebeurt, gebeurt er.
Het is geopolitiek, oorlogen en machtsverschuivingen komen al eeuwen voor en treft altijd onschuldige mensen.
Ja, maar die voorzichtigheid blijkt steeds op te schuiven.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:19 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Oei dit wordt pijnlijk.
Dus jij stelt dat ze tot nu toe geen discussies hebben gehad over welke type wapens we gaan sturen? Of met welk doel die wapens gebruikt kunnen worden? We geen onderscheid maakten tussen defensieve- of offensieve wapens? Geen rekening hielden met het bereik van bepaalde raketsystemen? Etc.
Dus zo dom en onrealistisch is het sturen van wapens met een bepaald doel niet.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, maar die voorzichtigheid blijkt steeds op te schuiven.
MLRS komen, Leopard 2s liggen al gewoon op tafel.
Bv een Iskander lanceer installatie in rus of belarus is gewoon een valide doel. Zegt ook de VS.
En je hebt bv de M16/M4/FN Scar niet in defensieve of offensieve variant. Zelfde geld voor de MLRS, Leo's, die bestaan ook maar in 1 editie.
Dus ja, er is koud water vrees, onterecht, maar uiteindelijk krijgen ze alles wat ze nodig hebben.
Dat gebeurt uiteraard ook heel veelquote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:23 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Dan vertrekken ze toch gewoon naar Rusland?
En een groot deel daar wil helemaal niet bij Rusland horen, je moet je wel realiseren hoeveel Rusland daar de boel heeft lopen opstoken vanaf 2014.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Denk niet dat dit juist is.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:23 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Een nog groter deel wil het helemaal niet.
Een groter deel wil wel graag bij Moskou onder de paraplu.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:27 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
En een groot deel daar wil helemaal niet bij Rusland horen, je moet je wel realiseren hoeveel Rusland daar de boel heeft lopen opstoken vanaf 2014.
Ja, en dat doel is russen afmaken. Waar ze ook zijn, ook als dat een aantal KM in rusland, of in belarus isquote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:27 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Dus zo dom en onrealistisch is het sturen van wapens met een bepaald doel niet.Sterker nog, dat deden we al!
Er zijn amper nog originele bewoners in die regio over.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Een groter deel wil wel graag bij Moskou onder de paraplu.
Was een conflictsituatie omdat rebellen daar de macht gegrepen hebben en gesteund worden door Rusland.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja natuurlijk, iedere Rus is hetzelfde zoals iedere Nederlander hetzelfde is. Zien we hier ook dagelijks toch?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:29 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, en dat doel is russen afmaken. Waar ze ook zijn, ook als dat een aantal KM in rusland, of in belarus is
Klopt ook weer maar de 2014 referendums hadden een overmacht van 90% wat stemde vr onafhankelijkheid onder Rusland.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:31 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Was een conflictsituatie omdat rebellen daar de macht gegrepen hebben en gesteund worden door Rusland.
Voor de rest is het lastig te zeggen hoe veel bij Rusland willen horen. Want ze zijn daar al een tijdje bezig iedereen die dat niet wil te laten verdwijnen namelijk.
Nee, de scope is natuurlijk wel militaire doelenquote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:32 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Ja natuurlijk, iedere Rus is hetzelfde zoals iedere Nederlander hetzelfde is. Zien we hier ook dagelijks toch?
Leuk dat je in alle Kremlin-propaganda trapt maar er was voordat Rusland een burgeroorlog begon helemaal geen beweging om bij Moskou te horen. Dus kom maar met een neutrale bron die dit bevestigt of heroverweeg de redelijkheid van je deportatieplan dat voorlopig volledig gebaseerd is op je aanname dat alles wat het Kremlin zegt over de Donbass is.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Een groter deel wil wel graag bij Moskou onder de paraplu.
Wat stel je voor? Oekrane krijgt kernwapens die ze op Moskou schieten zodra ze nog een keer een dergelijke stunt uithalen?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Niet hard genoeg, de concequentie in het contract moet torenhoog zijn.
Zoals een ziekenhuis in Rusland raken, bijvoorbeeld?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:34 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, de scope is natuurlijk wel militaire doelen
En collateral damage is helaas een fact of life. Risico van oorlog voeren, zeg maar.
Liever niet, wmb, maar staat een ziekenhuis naast een militaire installatie? Dan kan dat gebeuren.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:40 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Zoals een ziekenhuis in Rusland raken, bijvoorbeeld?
Uh huh.quote:'Maar dat doen zij toch ook!'
Waarna 'wij' indirect verantwoordelijk zijn door het leveren van de raketsystemen. Geen zin in.
De referendums in Oost-Oekrane van 2014 serieus nemen is idd behoorlijk naef.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Klopt ook weer maar de 2014 referendums hadden een overmacht van 90% wat stemde vr onafhankelijkheid onder Rusland.
En geef het een pro-Russisch burger eens ongelijk, was er toen wel bescherming vanuit Moskou dan hadden ze deze zware oorlog kunnen voorkomen.
Dat het naef is, tja..
Volgens jouw eigen logica is er dus maar 1 bestendige oplossing en dat is alle etnische Russen uit alle aan Rusland grenzende landen deporteren naar Rusland. En daarmee geen reden meer om te lopen fukken in buurlanden. Lijkt mij een prima oplossing, grondgebied zat tenslotte in Rusland.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Klopt ook weer maar de 2014 referendums hadden een overmacht van 90% wat stemde vr onafhankelijkheid onder Rusland.
En geef het een pro-Russisch burger eens ongelijk, was er toen wel bescherming vanuit Moskou dan hadden ze deze zware oorlog kunnen voorkomen.
Dat het naef is, tja..
Nee, ik probeer te peilen wat geoorloofd zou zijn mochten wij wapens gaan leveren die Russisch grondgebied kunnen bestoken.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:43 schreef ExTec het volgende:
[..]
Liever niet, wmb, maar staat een ziekenhuis naast een militaire installatie? Dan kan dat gebeuren.
[..]
Uh huh.
Ben je soms bang voor het gebral uit het het kremlin soms?
Want oorlogen hebben echt nooit een andere oorzaak zoals grondstoffen e.d.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:44 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Volgens jouw eigen logica is er dus maar 1 bestendige oplossing en dat is alle etnische Russen uit alle aan Rusland grenzende landen deporteren naar Rusland. En daarmee geen reden meer om te lopen fukken in buurlanden. Lijkt mij een prima oplossing, grondgebied zat tenslotte in Rusland.
Laten we beginnen met Russen in NATO landen te verzamelen en terug te sturen. Gewoon over de grens met Belarus duwen is goed genoeg. Oh ja, je mag best blijven, maar onder strikte voorwaarden zoals het beloven nooit Rusland bij binnenlandse problemen te betrekken
Basically komt het er natuurlijk op neer dat het witte huis niet zit te wachten op raketten op moskou.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:50 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Nee, ik probeer te peilen wat geoorloofd zou zijn mochten wij wapens gaan leveren die Russisch grondgebied kunnen bestoken.
Navo heeft die alquote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:40 schreef J.B. het volgende:
[..]
Wat stel je voor? Oekrane krijgt kernwapens die ze op Moskou schieten zodra ze nog een keer een dergelijke stunt uithalen?
Als je bij de grens gaat staan kun je altijd een buurland bestoken.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:50 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Nee, ik probeer te peilen wat geoorloofd zou zijn mochten wij wapens gaan leveren die Russisch grondgebied kunnen bestoken.
Gaat niet gebeuren weet jij ook.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:44 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Volgens jouw eigen logica is er dus maar 1 bestendige oplossing en dat is alle etnische Russen uit alle aan Rusland grenzende landen deporteren naar Rusland. En daarmee geen reden meer om te lopen fukken in buurlanden. Lijkt mij een prima oplossing, grondgebied zat tenslotte in Rusland.
Laten we beginnen met Russen in NATO landen te verzamelen en terug te sturen. Gewoon over de grens met Belarus duwen is goed genoeg. Oh ja, je mag best blijven, maar onder strikte voorwaarden zoals het beloven nooit Rusland bij binnenlandse problemen te betrekken
Hoeft niet. Wel een rode lijn naar Rusland. Als jij die lijn overstapt dan is het kaboem volledig en all in.quote:
Ja, dat hoeft wel. Laat juist deze oorlog dat niet zien? NAVO had prima in kunnen grijpen, waarschijnlijk met gemak alle orcs over de kling kunnen jagen. Maar ze deed het niet.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoeft niet. Wel een rode lijn naar Rusland. Als jij die lijn overstapt dan is het kaboem volledig en all in.
Of dat nou Oekrane Polen of een ander Oostblok pruttelstaat is of Zweden.
Joh. Maar laten we niet net doen alsof het niet uitmaakt wat voor wapens je hebt en hoe en waar je die gebruikt.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:06 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Als je bij de grens gaat staan kun je altijd een buurland bestoken.
Oekrane is nog wel wat anders dan Finland en Zweden. Misschien over 10 jaar maar nu is het nog een boevenstaat.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, dat hoeft wel. Laat juist deze oorlog dat niet zien? NAVO had prima in kunnen grijpen, waarschijnlijk met gemak alle orcs over de kling kunnen jagen. Maar ze deed het niet.
Hoe garandeer je dat ze dat in de toekomst wel doet? -> Volledig lidmaatschap.
Is dat niet precies dezelfde reden dat Zweden en Finland snel lid willen worden?
De Russen gewoon weg bombarderen daar.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:08 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren weet jij ook.
Rusland gaat zich niet terugtrekken uit de Donbas
Het conflict komt ten einde middels onderhandeling en een pact.
Dat weet jij allemaal
Je hebt zeker een punt, maar het is een gepasseerd station.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:17 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Joh. Maar laten we niet net doen alsof het niet uitmaakt wat voor wapens je hebt en hoe en waar je die gebruikt.
Met een eenvoudige druk op een knop een hoop dood en verderf zaaien is heel wat anders dan de enorme hoeveelheid manschappen, tijd, energie en investeringen die het zou kosten om hetzelfde te bereiken met slechts wat eenvoudige wapens.
Prima, maar als ze dat willen en eventueel doen met onze(!) wapens moeten we niet gek opkijken als Rusland daar ook een mening over heeft natuurlijk.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:02 schreef ExTec het volgende:
[..]
Basically komt het er natuurlijk op neer dat het witte huis niet zit te wachten op raketten op moskou.
En dat gaat neer komen op: onze adem inhouden.
Je kan geen Oekraner verkopen dat ze niet het recht hebben om rus aan te vallen als rus wel complete steden met de grond gelijk maakt.
Moreel hebben ze gewoon keihard het recht om moskou ook met de grond gelijk te maken.
Mooie open deuren, maar wat heeft dat met de Russische invasie van Oekrane te maken en hoe Oekrane zich daartegen kan verweren?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:17 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Joh. Maar laten we niet net doen alsof het niet uitmaakt wat voor wapens je hebt en hoe en waar je die gebruikt.
Met een eenvoudige druk op een knop een hoop dood en verderf zaaien is heel wat anders dan de enorme hoeveelheid manschappen, tijd, energie en investeringen die het zou kosten om hetzelfde te bereiken met slechts wat eenvoudige wapens.
Uh huh, maar waar ik denk dat jij aan refereert; je obsessies met rechts extremisme, corruptie, zijn wat dat betreft volstrekt irrelevant.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Oekrane is nog wel wat anders dan Finland en Zweden. Misschien over 10 jaar maar nu is het nog een boevenstaat.
quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:21 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De Russen gewoon weg bombarderen daar.
Het onderscheid in wapentypes die we kunnen leveren? Jeetje, daar begonnen we zelfs mee.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:22 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Mooie open deuren, maar wat heeft dat met de Russische invasie van Oekrane te maken en hoe Oekrane zich daartegen kan verweren?
Juist, tussen de oproepen tot genocide, het constante gekletter met atoombommen en het opzettelijk creeeren van en mondiale voedselcrisis, is Rusland overduidelijk een terroristische staat. Macron en Scholz moeten het eens in hun hoofd krijgen dat je niet onderhandelt met terroristen.quote:
Waarom denk je dat Oekrane dat nog niet is dan?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:23 schreef ExTec het volgende:
[..]
Uh huh, maar waar ik denk dat jij aan refereert; je obsessies met rechts extremisme, corruptie, zijn wat dat betreft volstrekt irrelevant.
Kijk maar naar zoiets als Hongarije. Ook gewoon NAVO lid.
Tuurlijk, het kremlin mag zoveel meningen hebben als ze willen.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:21 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Prima, maar als ze dat willen en eventueel doen met onze(!) wapens moeten we niet gek opkijken als Rusland daar ook een mening over heeft natuurlijk.
?quote:
Appeasen van rus van Duitsland, Frankrijk.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Waarom denk je dat Oekrane dat nog niet is dan?
Wij zijn iig West Europa en wij gaan over onze veiligheid en die word bedreigd door Rusland.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:44 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Grappige tegenstelling zit er in deze zin. Het gaat om ons(?) belang en daarvoor bepalen wij(?) dat Poetin (hij?) niets mag krijgen van Oekranie (hen?)
Wie zijn wij? En waarom zouden wij bepalen?
Dat is een voltrefferquote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:33 schreef capricia het volgende:
Die ene Rus probeert de inzittenden nog te helpen. Die andere valt halfdood op de grond. [ twitter ]
De Russen doen dit al 400 jaar. Het is n van de meest oorlogszuchtige landen ter wereld dankzij hun geografische ligging en paranode autoritaire regime(s). En al die tijd werd er door alle (Europese) landen ook gewoon gewheeled en gedealed met ze. Dat zal in dit conflict niet anders zijn.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:30 schreef speknek het volgende:
[..]
Juist, tussen de oproepen tot genocide, het constante gekletter met atoombommen en het opzettelijk creeeren van en mondiale voedselcrisis, is Rusland overduidelijk een terroristische staat. Macron en Scholz moeten het eens in hun hoofd krijgen dat je niet onderhandelt met terroristen.
Er zitten een paar bijzondere filmpjes bij ja.quote:
Maar de tank is kapotquote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:37 schreef ExTec het volgende:
[..]
Naar mijn smaak lopen er nog te veel weg...
Wat heb je aan een atoombom in een gevecht op eigen bodem?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:26 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Het onderscheid in wapentypes die we kunnen leveren? Jeetje, daar begonnen we zelfs mee.
Ik bedoel, even simpel gezegd, we kunnen ze ook een mooie atoombom geven met lanceerinstallatie en dat zien als de ultieme manier van afdreigen. Misschien werkt het, misschien niet. In ieder geval lijkt het mij niet verstandig.
Alle wapens kunnen Russisch grondgebied bestoken. Als je maar dicht genoeg aan de grens staat. Totale non-discussie.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:50 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Eens. Dit tot een einde brengen, en daarna volwaardig NAVO lidmaatschap.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:26 schreef Mr.Sandman het volgende:
Ik bedoel, even simpel gezegd, we kunnen ze ook een mooie atoombom geven met lanceerinstallatie en dat zien als de ultieme manier van afdreigen. Misschien werkt het, misschien niet. In ieder geval lijkt het mij niet verstandig.
Die valt op een Rus of een Nazi, altijd prijs dus.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:39 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Wat heb je aan een atoombom in een gevecht op eigen bodem?
Soort van, h?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Alle wapens kunnen Russisch grondgebied bestoken. Als je maar dicht genoeg aan de grens staat. Totale non-discussie.
Je kunt ermee dreigen, misschien is zelfs het bezit alleen al voldoende. Zoals dat voor Rusland blijkbaar voldoende is om de NAVO afzijdig te houden.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:39 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Wat heb je aan een atoombom in een gevecht op eigen bodem?
Dat is wel extreem simplistisch, maar goed als dat je manier van denken is heb je helemaal gelijk hoor.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Alle wapens kunnen Russisch grondgebied bestoken. Als je maar dicht genoeg aan de grens staat. Totale non-discussie.
Belgorod gaat heftig bloeden. In de zeer nabije toekomst. Wedden?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:49 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Dat is wel extreem simplistisch, maar goed als dat je manier van denken is heb je helemaal gelijk hoor.
Het is gewoon de realiteit.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:49 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Dat is wel extreem simplistisch, maar goed als dat je manier van denken is heb je helemaal gelijk hoor.
Afstand tot de grens is minder dan 50 km. Welke raketten kregen ze ook al weer?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:53 schreef ExTec het volgende:
[..]
Belgorod gaat heftig bloeden. In de zeer nabije toekomst. Wedden?
Dat je met een geweer of zelfs proppenschieter ook op de grens kunt gaan staan en schieten op Russen? Ja, dat klopt. Pure realiteit.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is gewoon de realiteit.
Het argument is even relevant, namelijk totaal niet. Oekrane wil wapens om de Russen van hun land af te werken. Ze willen dus wapens die daarbij helpen. Wat je verder nog met die wapens zou kunnen of willen doet er niet toe.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:01 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Dat je met een geweer of zelfs proppenschieter ook op de grens kunt gaan staan en schieten op Russen? Ja, dat klopt. Pure realiteit.
Maar is het vergelijkbaar met bijvoorbeeld geavanceerde raketsystemen?![]()
Kom op zeg.
Het hele onderscheid tussen offensieve of defensieve wapens is nutteloos.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:01 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Dat je met een geweer of zelfs proppenschieter ook op de grens kunt gaan staan en schieten op Russen? Ja, dat klopt. Pure realiteit.
Maar is het vergelijkbaar met bijvoorbeeld geavanceerde raketsystemen?![]()
Kom op zeg.
~80.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Afstand tot de grens is minder dan 50 km. Welke raketten kregen ze ook al weer?
een pistool in mijn hand is een defensief wapen.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het hele onderscheid tussen offensieve of defensieve wapens is nutteloos.
Laat Sandman het maar niet horenquote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:08 schreef Shotty het volgende:
[..]
een pistool in mijn hand is een defensief wapen.
een pistool in jouw hand is een offensief wapen.
simpel!
Maar dan vergelijk je appels met appels.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:08 schreef Shotty het volgende:
[..]
een pistool in mijn hand is een defensief wapen.
een pistool in jouw hand is een offensief wapen.
simpel!
Je argument is academisch. Wapentuig wat rustig rus kan bestoken is inbound.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:08 schreef Mr.Sandman het volgende:
Wauw.![]()
Laten we zeggen dat ik erg blij ben dat andere mensen wel nadenken over de gevolgen van bepaalde wapens en hun inzetbaarheid.
Biden?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:08 schreef Mr.Sandman het volgende:
Wauw.![]()
Laten we zeggen dat ik erg blij ben dat andere mensen wel nadenken over de gevolgen van bepaalde wapens en hun inzetbaarheid.
quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:10 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je argument is academisch. Wapentuig wat rustig rus kan bestoken is inbound.
Ja daar ben ik mij bewust van. Maar het is een lang traject geweest en pas maanden na het begin van het conflict. M.a.w. het komt op mij over als een weloverwogen beslissing.quote:
Wat letterlijk niemand stelt. Mooie stroman.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:15 schreef Mr.Sandman het volgende:
Dat is al heel wat beter dan simpel stellen dat ieder wapen Rusland kan raken en het daarom gewoon een goed idee is wat geen verdere overwegingen nodig heeft.
Maar is het weloverwogen?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:15 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
[..]
Ja daar ben ik mij bewust van. Maar het is een lang traject geweest en pas maanden na het begin van het conflict. M.a.w. het komt op mij over als een weloverwogen beslissing.
Dat is al heel wat beter dan simpel stellen dat ieder wapen Rusland kan raken en het daarom gewoon een goed idee is wat geen verdere overwegingen nodig heeft.
quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:17 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Wat letterlijk niemand stelt. Mooie stroman.
Niet?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:03 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Het argument is even relevant, namelijk totaal niet. Oekrane wil wapens om de Russen van hun land af te werken. Ze willen dus wapens die daarbij helpen. Wat je verder nog met die wapens zou kunnen of willen doet er niet toe.
Nee, want ik zeg niet dat je niet hoeft na te denken over het type wapen, ik zeg alleen dat of je er Rusland mee in kan schieten niet aan de orde is.quote:
En ik zeg van wel waarna jij zegt dat niemand dat ooit zegt terwijl je het zelf zegt waarna je zegt dat je dat niet hebt gezegd.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:21 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Nee, want ik zeg niet dat je niet hoeft na te denken over het type wapen, ik zeg alleen dat of je er Rusland mee in kan schieten niet aan de orde is.
Met diezelfde overtuiging kun je zeggen dat het verlengen van het conflict (door het leveren van wapens) ook onnodig mensenlevens kost.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:18 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar is het weloverwogen?
Uitkomst is keer op keer dat ze het toch krijgen.
Verspillen we geen tijd/levens, door zo moeilijk te blijven doen?
Ziet er uit alsof de rechter (voor de kijkers links) rupsband eraf gelopen is. En denk dat er weinig reserveonderdelen zijn.quote:
Dus een groep kinderen heeft last van een pestkop die veel groter en sterker is. De kinderen krijgen allemaal een grote stok van de leraar, met als opmerking dat ze alleen mogen (blijven) slaan als het pesten niet stopt.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:24 schreef Ulx het volgende:
Als het in puin schieten van een militair doel (spoorwegknooppunt, brug, etc) in Rusland Oekraine kan helpen de Russen te verslaan is het uiteraard gewoon een legitiem doelwit.
quote:
Uitkomst lijkt min of meer hetzelfde, einde oorlog, maar de situatie waarin UA achterblijft verschilt sterkquote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:27 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Met diezelfde overtuiging kun je zeggen dat het verlengen van het conflict (door het leveren van wapens) ook onnodig mensenlevens kost.
Waarmee ik niet wil zeggen dat we daarmee moeten stoppen, overigens.
Ja.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:30 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Dus een groep kinderen heeft last van een pestkop die veel groter en sterker is. De kinderen krijgen allemaal een grote stok van de leraar, met als opmerking dat ze alleen mogen (blijven) slaan als het pesten niet stopt.
Zou dat ok zijn?
Da's koffiedik kijken. We hebben geen idee wat UA gaat doen nadat ze laatste orc afgeschoten hebben.quote:En wat als die kinderen vervolgens naar het huis van de pestkop gaan, zelfs nadat het pesten is gestopt, en op termijn niet alleen hem maar ook zijn familie mishandelen?
Waar begint en waar eindigt rechtvaardigheid?
Ja. En het is niet naar het huis gaan, het is zijn fiets slopen zodat hij niet meer zo makkelijk in de buurt van zijn slachtoffers kan komen.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:30 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Dus een groep kinderen heeft last van een pestkop die veel groter en sterker is. De kinderen krijgen allemaal een grote stok van de leraar, met als opmerking dat ze alleen mogen (blijven) slaan als het pesten niet stopt.
Zou dat ok zijn?
En wat als die kinderen vervolgens naar het huis van de pestkop gaan, zelfs nadat het pesten is gestopt, en op termijn niet alleen hem maar ook zijn familie mishandelen?
Waar begint en waar eindigt rechtvaardigheid?
Kijk, daar gaan we weer, de enige kleuren die we zien zijn zwart en wit.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ja. En het is niet naar het huis gaan, het is zijn fiets slopen zodat hij niet meer zo makkelijk in de buurt van zijn slachtoffers kan komen.
Of ben jij van mening dat die kinderen het (onbewust) hebben uitgelokt en dus de klappen moeten accepteren, hun lunchgeld moeten afgeven en hopen dat het stopt als ze niks terugdoen?
Dat doen ze hier, de waarheid en intelligente mensen zijn ondraagbaar.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:46 schreef Mr.Sandman het volgende:
Dat constante 'of ben jij van mening dat..' gevolgd door allerlei beschuldingen over wat ik dan allemaal dan zeker wel prima zou vinden..
quote:Op dinsdag 7 juni 2022 17:11 schreef ExTec het volgende:
Hoe je grondig een munitie depot opblaast.
[ twitter ]
Dit is het voorbeeld dat je zoekt:quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:45 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Kijk, daar gaan we weer, de enige kleuren die we zien zijn zwart en wit.
Waarom zou de laatste alinea het enige alternatief moeten zijn?
Dat klopt, maar het is een feit dat de andere twee betrokken partijen bij het Boedapest memorandum, de VS en het VK, in de NAVO zitten en niet van zins zijn hun kernwapens te gebruiken. De vraag blijft dus wat je in gedachten had om te garanderen dat Oekrane de volgende keer wel verdedigd wordt?quote:
Oekrane is het punt niet.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 18:08 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat klopt, maar het is een feit dat de andere twee betrokken partijen bij het Boedapest memorandum, de VS en het VK, in de NAVO zitten en niet van zins zijn hun kernwapens te gebruiken. De vraag blijft dus wat je in gedachten had om te garanderen dat Oekrane de volgende keer wel verdedigd wordt?
Oekrane moet gewoon deel van Rusland worden?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 18:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Oekrane is het punt niet.
De westerse Staten moeten wij ons druk over make .
Mag, moet niet, wat zij willen, maar volgens mij willen ze dat (nog) niet.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 18:22 schreef Ulx het volgende:
[..]
Oekrane moet gewoon deel van Rusland worden?
Wat geeft jou dat idee?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 18:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
maar volgens mij willen ze dat (nog) niet.
Dat wisten we een paar maanden geleden ook al.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 18:17 schreef Lospedrosa het volgende:
Was dit al voorbij gekomen?
https://www.nytimes.com/2(...)e-weapons-decoy.html
Nou, ik wacht nog steeds op de 5 a 10 alternatieve descalerende scenario's van onze grote vriend @Lospedrosa . Die niet kwamen. Dus ik gok dat dit inderdaad het alternatief is. Maar jij mag de uitdaging wel overnemen? Uitgangspunt is dat het resultaat van de de-escalatie vanuit UA minimaal gelijk is aan hoe het er in januari voor stond (excl. Geleden schade aan defensieve middelen).quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:45 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Kijk, daar gaan we weer, de enige kleuren die we zien zijn zwart en wit.
Waarom zou de laatste alinea het enige alternatief moeten zijn?
Wel fijn dat ze er even een rode cirkel omheen doen. Had het bijna gemistquote:Op dinsdag 7 juni 2022 19:18 schreef polderturk het volgende:
Je moet je wapendepots uit het bereik van artillerie houden. Of de Oekranse artillerie komt heel ver.
[ twitter ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |