Ik dacht dat 750-800 normaal is bij een warme motor. Dan is het eerder een probleem dat deze te hoog is.quote:Op vrijdag 6 mei 2022 14:39 schreef GlenSpey het volgende:
het toerental komt stationair geregeld beneden de 1000 toeren
Dat dus. Stationair moet echt ruim onder de 1000.quote:Op vrijdag 6 mei 2022 14:47 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Ik dacht dat 750-800 normaal is bij een warme motor. Dan is het eerder een probleem dat deze te hoog is.
Lijkt me sterk, die maken geen natuurlijk geluidquote:Op vrijdag 6 mei 2022 14:39 schreef GlenSpey het volgende:
het lijkt soms haast alsof ik met een elektrische auto rij.
Idd, bij BMW ook dacht ikquote:Op vrijdag 6 mei 2022 15:09 schreef Mano_ het volgende:
Olieverbruik van 1:1000 is volgens VAG binnen de specs
Met je kenteken opzoeken dan?quote:Op vrijdag 6 mei 2022 15:13 schreef GlenSpey het volgende:
Het is inderdaad een motor met een ketting, weet zo niet waar ik het exacte type terug kan vinden
Oh, nouja mij is altijd boven de 1000 aangeleerd, lang geleden. Maar misschien is dat nu anders... hij draait rond de 900 en trilt daarbij nogal vervelend vandaar het gevoel dat ie niet goed loopt.quote:Op vrijdag 6 mei 2022 14:47 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Ik dacht dat 750-800 normaal is bij een warme motor. Dan is het eerder een probleem dat deze te hoog is.
Welke info wil je exact? Kentekencheck word ik niets wijzer vanquote:Op vrijdag 6 mei 2022 15:16 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Idd, bij BMW ook dacht ik
[..]
Met je kenteken opzoeken dan?
Zit er niet een sticker ergens onder de motorkap of in je onderhoudsboekje met motortype?quote:Op vrijdag 6 mei 2022 15:20 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Welke info wil je exact? Kentekencheck word ik niets wijzer van
89kquote:Op vrijdag 6 mei 2022 15:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Olieschraapveren? Bekend probleem bij VW dacht ik.
Wat is de kilometerstand?
Misschien eens een tandje dikkere olie proberen? (Weet alleen niet of TSI's daar tegenkunnen?!)quote:Op vrijdag 6 mei 2022 17:54 schreef GlenSpey het volgende:
Is dit iets onder controle te houden is als ik er, laten we zeggen, iedere maand gewoon een flesje olie bij gooi?
Dan krijg je toch het volledige type te zien incl tyoe motorquote:Op vrijdag 6 mei 2022 15:20 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Welke info wil je exact? Kentekencheck word ik niets wijzer van
In de regel wél ja.....maar dat geldt niet voor íedere auto zo. Ik had tot voor kort een 106 GTi maar die liep toch écht te arm bij 750tpm. Dat blok draaide koud stationair iets van 1200/1300tpm en op bedrijfstemperatuur liep ie "mooi" rond de 900 ongeveer.quote:Op vrijdag 6 mei 2022 14:52 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Dat dus. Stationair moet echt ruim onder de 1000.
Verder: Wat voor blok ligt er in? De TSi'tjes kunnen veel problemen hebben. Hoog olieverbruik, overmatige slijtage.
Hoog olieverbruik wordt gezien als producteigenschap.
Je kun proberen dikkere olie te gebruiken.quote:Op vrijdag 6 mei 2022 17:54 schreef GlenSpey het volgende:
Coulance dat zal wel niet, hij is gekocht van een handelaar en de garantie is al een tijdje voorbij. Is dit iets onder controle te houden is als ik er, laten we zeggen, iedere maand gewoon een flesje olie bij gooi? Of kan ik beter proberen te redden wat er te redden valt en dat ding zsm weer door te verkopen ?
Nou nee dat staat er dus allemaal niet bij. Maar wellicht gebruik jij een andere kentekencheck dan ik. Laat dan even weten welke ik moet gebruikenquote:Op vrijdag 6 mei 2022 19:42 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Dan krijg je toch het volledige type te zien incl tyoe motor
Heb gezocht maar een dergelijke sticker niet gevonden. Boekjes e.d. zijn niet aanwezig in de auto. Op het motorblok staat 1.2 en ik kan terugvinden dat het een 3 cilinder is. Meer info, ook via kentekencheck ontbreekt helaas. Ik heb er zelf ook simpelweg niet meer verstand van. Heb de auto uitgezocht op de kleur...quote:Op vrijdag 6 mei 2022 15:25 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Zit er niet een sticker ergens onder de motorkap of in je onderhoudsboekje met motortype?
Sterkte verder, ik verwacht geen goede/goedkope afloop van dit verhaal, want VW en TSI.
Zoiets:
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 6 mei 2022 22:49 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Heb de auto uitgezocht op de kleur...
Hoe had hij dit kunnen herkennen tijdens aankoop? (serieuze vraag overigens).quote:Op zaterdag 7 mei 2022 08:49 schreef daNpy het volgende:
En volgende keer een beetje onderzoek doen voor de garage je weer een pareltje aansmeert
Met een aankoopkeuring. Genoeg garagebedrijven bieden dat aan.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 08:53 schreef Gunner het volgende:
[..]
Hoe had hij dit kunnen herkennen tijdens aankoop? (serieuze vraag overigens).
Allereerst eens door op google in te tikken: problemen Seat Ibiza i.p.v. welke kleuren heeft een Seat Ibiza.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 08:53 schreef Gunner het volgende:
Hoe had hij dit kunnen herkennen tijdens aankoop? (serieuze vraag overigens).
Na het eerste olielampje zijn er 2 flesjes 5W30 bijgedaan. Een maand later, naar schatting ongeveer 700 kilometer was de olie alweer bijna op...quote:Op zaterdag 7 mei 2022 08:44 schreef blomke het volgende:
Waren er geen VW motoren met kantelende zuigers? Overigens, olieverbruik 1:1000 zou betekenen dat je na 1 a 2 tankbeurten, ook olie moet tanken? Ik rijdt een PSA HDi tussen twee beurten (20k km) vul ik amper een halve liter olie bij.
Tja, je word tegenwoordig ook maar geacht overal verstand van te moeten hebben. Ik kan ieder willekeurig automerk wel googlen en dan kom ik voor elk van die merken ook wel diverse probleem-topics tegen. Immers heeft elk merk wel wat misbaksels in de omloop. Dan zie je als leek ook de bomen door het bos niet meer. Vind het vooral jammer dat autohandelaren blijkbaar zo louche zijn dat ze je als onwetende klant gewoon troep verkopen en er dan nog bij zeggen dat het 'motorisch sterke auto's' zijn. Ondertussen ga ik voor een paar duizend euro het schip in en de autohandelaar treft geen blaam, want het is natuurlijk geheel mijn schuld toch apart hoe men dat soort praktijken tegenwoordig goed weet te praten.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 13:48 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Allereerst eens door op google in te tikken: problemen Seat Ibiza i.p.v. welke kleuren heeft een Seat Ibiza.
Mensen weten altijd de weg op het internet te vinden om een topic te openen met problemen, maar vooraf even googlen op wat je denkt te gaan kopen lijkt te veel gevraagd. Dat lijkt me in ieder geval een prima startpunt om eens mee te beginnen, ook als je zelf weinig van auto's af weet.
Dank voor deze tip, daar ga ik zeker gebruik van maken!quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:58 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Met een aankoopkeuring. Genoeg garagebedrijven bieden dat aan.
https://carrec-technocenter.nl/aankoopkeuring/
JA. Deze garantie heb je altijd en kan niet uitgesloten worden of afgekocht. Deze garantie heb je naast eventuele andere garanties die een verkoper geeft (b.v. Bovag-garantie of fabrieksgarantie).quote:Op zaterdag 7 mei 2022 16:50 schreef GlenSpey het volgende:
En deze wettelijke garantie is altijd 6 maanden?
Deugt niet.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 15:00 schreef GlenSpey het volgende:
Na het eerste olielampje zijn er 2 flesjes 5W30 bijgedaan. Een maand later, naar schatting ongeveer 700 kilometer was de olie alweer bijna op...
Nee hoor, maar als je weet dat je ergens geen verstand van hebt, neem dan iemand mee die dat wel heeft. Zeker als je duizenden euro's gaat spenderen.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 15:04 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Tja, je word tegenwoordig ook maar geacht overal verstand van te moeten hebben. I
Ook dit is al bekend zo lang als er auto's zijn. Ja, vervelend, dus een reden om extra op je hoede te zijn.quote:Vind het vooral jammer dat autohandelaren blijkbaar zo louche zijn dat ze je als onwetende klant gewoon troep verkopen en er dan nog bij zeggen dat het 'motorisch sterke auto's' zijn.
In het Opel boekje staat dat een litertje op 1000 acceptabel is,ik weet niet hoe het met de andere merken zit ?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 08:44 schreef blomke het volgende:
Waren er geen VW motoren met kantelende zuigers? Overigens, olieverbruik 1:1000 zou betekenen dat je na 1 a 2 tankbeurten, ook olie moet tanken? Ik rijdt een PSA HDi tussen twee beurten (20k km) vul ik amper een halve liter olie bij.
Die liter olie per 1000 km wordt aangehouden door veel fabrikanten als "acceptabel".quote:Op zondag 8 mei 2022 11:01 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
In het Opel boekje staat dat een litertje op 1000 acceptabel is,ik weet niet hoe het met de andere merken zit ?
Ik ken het van m'n eerste auto (Opel) Moest olie tanken en benzine peilen.ideaal is het niet iddquote:Op zondag 8 mei 2022 11:11 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Die liter olie per 1000 km wordt aangehouden door veel fabrikanten als "acceptabel".
Maar voor de eigenaar lijkt het mij minder acceptabel. Je motor is dan al aardig op sterven na dood.
Of je rijdt te veel op circuits.
Zafira?quote:Op zondag 8 mei 2022 11:24 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Ik ken het van m'n eerste auto (Opel) Moest olie tanken en benzine peilen.ideaal is het niet idd
Astra G Coupe 2.2, reed voor de rest prima maar wel altijd een litertje olie mee in de kofferbak. Even voor de ts een ruilmotor monteren is vaak goedkoper dan de zuigerveren vervangen(als dat het is) Ik zou gewoon de auto terug brengen en geld terug vragenquote:
M'n 740 uit 1985 verbruikte amper olie, m'n V50 (5-cilinder 2.4 benzine) uit 2006 verbruikte na ruim 2 ton geen olie (nooit hoeven bijvullen tussen de oliewissels in), m'n huidige Toyota verbruikt geen olie aan de peilstok te zien.quote:Op zondag 8 mei 2022 13:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
Olieverbruik als acceptabel zien bij een moderne brandstofmotor.... oef dan gaan de alarmbellen branden.
Er is geen excuus voor olieverbruik. Hoge kilometerstand, verkeerde olie, korte afstanden rijden, "kijk het nog even aan", "je gebruikt de auto te weinig". Pff, allemaal kolder. Het is een gesloten systeem, een brandstofmotor hoort geen olie te verbruiken.
Olieverbruik is het symptoom, er zit een groter probleem achter. Bij het aftappen van de olie kan er een monster worden afgenomen van de olie, en het oliefilter ter inspectie worden aangeboden. Zit er misschien iets in het oliefilter en/of in de olie wat daar niet in thuishoort. Denk aan metaaldeeltjes, ijzerslijpsel.
Dan zou ik geen Opel meer hoeven. Bij elke dieseltankbeurt, een liter olie erbij kieperen is niet normaal.quote:Op zondag 8 mei 2022 11:01 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
In het Opel boekje staat dat een litertje op 1000 acceptabel is,ik weet niet hoe het met de andere merken zit ?
Je kan dan beter een extra tank monteren voor de motorolie met een pompje en een druppelaarquote:Op zondag 8 mei 2022 19:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan zou ik geen Opel meer hoeven. Bij elke dieseltankbeurt, een liter olie erbij kieperen is niet normaal.
Meen dat er auto's zijn die een magneet in de aftapplug hebben zitten. Bij olieverversen, vind je dan de ijzerdeeltjes op de plug.quote:Op zondag 8 mei 2022 13:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
Olieverbruik als acceptabel zien bij een moderne brandstofmotor.... oef dan gaan de alarmbellen branden.
Er is geen excuus voor olieverbruik. Hoge kilometerstand, verkeerde olie, korte afstanden rijden, "kijk het nog even aan", "je gebruikt de auto te weinig". Pff, allemaal kolder. Het is een gesloten systeem, een brandstofmotor hoort geen olie te verbruiken.
Olieverbruik is het symptoom, er zit een groter probleem achter. Bij het aftappen van de olie kan er een monster worden afgenomen van de olie, en het oliefilter ter inspectie worden aangeboden. Zit er misschien iets in het oliefilter en/of in de olie wat daar niet in thuishoort. Denk aan metaaldeeltjes, ijzerslijpsel.
Ik snap ook niet waarom fabrikanten met dat soort beweringen weg kunnen komen.quote:Op zondag 8 mei 2022 19:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan zou ik geen Opel meer hoeven. Bij elke dieseltankbeurt, een liter olie erbij kieperen is niet normaal.
De olie verbrandt, net al de brandstof. Denk dat het weinig uitnaakt. Misschien extra roet die het DPF eerder verstopt??quote:Op zaterdag 14 mei 2022 15:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vraag me af of zoiets heel slecht voor de katalysator is, die olie.
Nee, het verkort de levensduur van de kat.quote:Op zaterdag 14 mei 2022 17:15 schreef blomke het volgende:
[..]
De olie verbrandt, net al de brandstof. Denk dat het weinig uitnaakt. Misschien extra roet die het DPF eerder verstopt??
Hoe zit dat bij een diesel?quote:Op zaterdag 14 mei 2022 18:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
Smeerolie brand niet zo goed als benzine. Het is slecht voor de katalysator omdat verbranding van olie vreselijk veel afvalstoffen afgeeft.
Bij een diesel is dat ook het geval. Aangezien de meeste dieselmotoren zijn voorzien van een turbo, zie je dat goed. Een auto met dieselmotor die een enorme walm achter zich trekt bij versnellen, verbrand olie, die door de pakkingen van de turbo heen komt.quote:
Die stopt dan wel vanzelf. Wanneer de olie op is en de motor vastslaat in een warmloperquote:Op zaterdag 14 mei 2022 18:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Bij een diesel is dat ook het geval. Aangezien de meeste dieselmotoren zijn voorzien van een turbo, zie je dat goed. Een auto met dieselmotor die een enorme walm achter zich trekt bij versnellen, verbrand olie, die door de pakkingen van de turbo heen komt.
Zo af en toe zie ik weleens een Golf of een Polo die daar mee door blijft rijden.
Totdat de olielekkage dermate ernstig is dat de motor op hol slaat. Een dieselmotor kan rijden op olie en als dat gaat gebeuren dan kun je die motor niet meer uitzetten.
Alles duitsquote:Op vrijdag 6 mei 2022 15:09 schreef Mano_ het volgende:
Olieverbruik van 1:1000 is volgens VAG binnen de specs
Ja is echt bizar.quote:
Maar lopen wel 4/5ton op lpgquote:Op donderdag 19 mei 2022 16:31 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Ja is echt bizar.
Stel dat je die auto 1:10 loopt op benzine. Dan stook je er per 1000 km 100 liter benzine en 1 liter olie bij doorheen.
Vroeger noemden we dat gewoon tweetakt in plaats van TFSI en tankten we 1:100. Stuk makkelijker, misschien kunnen ze mengsmering weer introduceren speciaal voor de VAG groep automobielen.
Ondanks dat ik een VW-liefhebber kan ik je daar geen ongelijk in geven.quote:Op donderdag 2 juni 2022 11:42 schreef Tomatenboer het volgende:
Het is nu natuurlijk te laat, maar voor iedereen geldt eigenlijk dat je voor een betrouwbare auto je alle Volkswagen producten (Audi, Seat, Skoda en Volkswagen) vanaf pakweg 2008 t/m 2013 moet laten staan.
2,5 ton met verstuivers (common rail), is dat "verbruikt"?quote:Op vrijdag 3 juni 2022 14:31 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
1.6 CAY TDI is in de basis best betrouwbaar, als je de verstuivers als verbruiksartikel ziet.
Vreemd. Ik doe al 2,5 ton met verstuivers. Probleem: de lekkage langs de afdichting, omdat die achterlijke Fransen, het ringetje te dun hebben ge-engineerd.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 18:47 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Niet echt, maar ik zie er ook behoorlijk wat die met 100k een of meerdere verstuivers nodig hebben.
Ze zijn electrisch kapot, de isolatie van de interne bedrading laat los/maakt sluiting,dat deel is bij deze verstuivers echter niet te repareren.
Scheelt ene factor 6 met mijn HDi, die begon bij 1 ton al intern te stinken.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 21:26 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Niet alleen Fransen hebben daar last van, Mercedes diesels hebben dat ook. M’n ex Sprinter V6 van het werk rook met bijna 6 ton ook niet zo fris meer, leek net soms of de uitlaat in de cabine eindigde 😋
Ja het was al eerder begonnen hoor, maar weet niet meer wanneer. Niet bij een ton in ieder geval. Verder ook enorm betrouwbaar, fijn blok.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 23:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Scheelt ene factor 6 met mijn HDi, die begon bij 1 ton al intern te stinken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |